tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Café,
jeg kom til at tænke på noget. Jeg vil gerne høre Jer, hvem I oftest beder til; Er det Faderen, Sønnen eller Helligånden?
Jeg selv beder oftest til Faderen. Men jeg beder også ofte til Sønnen - men faktisk meget sjældent til Helligånden, og jeg er endda oprindeligt karismatiker...
Grunden til mit valg er, at jeg har størst tillid til, at Faderen altid hører mig. Det er nok fordi, Jesus siger, "tak fordi du altid hører mig". Det har jeg så taget til mig. Men jeg ved da godt, at Jesus og Helligånden også altid hører os. Men med følelserne så...
Jesus beder jeg til om at Han må være med mig, som Han har lovet. Og at Han vil frelse mig.!!!
Helligånden beder jeg om må belære mig om sandheden og Guds Ords indhold. Og så beder jeg Ham om at gå i forbøn for mig.
Tilbage til Faderen; Ham beder jeg om alle ting, små og store ting, alt hvad jeg tænker, at Han kan hjælpe mig med.
Hvad gør I?
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#46244 - 05/05/200500:27Re: Hvem beder du til?
[Re: tau]
marianne
Bruger
Reg.: 06/11/2004
Sted: Esbjerg.
Hej Tau. jo jeg beder da også til Jesus, men jeg har aldrig bedt til Heligånden, jo måske via lovsane, jeg ser det sådan at Jesus er døren , at vi kan komme til Gud gennem Ham. Men det er jo en treenig Gud så hvorfor ikke.
Mvh Marianne.
Kast din byrde på Herren,så sørge han for dig. Salme55,23.
#46247 - 05/05/200501:02Re: Hvem beder du til?
[Re: marianne]
Kefas Ben-Adam
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
Shalom
Det kommer an på hvem du spørger.. Nogen vil mene, at Jesus er en gal mand, andre et påhit, andre igen en klog mand og igen andre ligefrem en Rav (rabbi - læremester), men kun de messianske jøder mener at Jesus er haMoshiach.. Og selv dér, kan der være uenighed om man skal forholde sig til treenigheden, eller om der kun er én, som der jo står i Torah..
#46249 - 05/05/200501:20Re: Hvem beder du til?
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hejsa Tau
Gud er jo én, og vi kan bede til hele den hellige Tre-enighed i kraft af Jesus. Jeg beder til Faderen i Jesu navn som fast bøn (Fadervor)...men mange gange i løbet af dagen beder jeg direkte til Jesus...eller jeg beder til Helligånden om at give mig styrke, trøst eller kraft - men altid med udgangspunktet i Jesus, for det er jo ham der er mit forbindelsesled til Tre-enigheden.
Det kan godt lyde så frygtelig teknisk, og det kan godt virke blokerende....jeg tror bare at man skal bede!...og så lade Gud om at sortere i om det er godt nok, på den måde kan man også få hjertet med i det, .......så kommer man til at bede egoistisk eller på anden måde forkert, så har man da i det mindste været ærlig overfor Gud
Mkh Malli
Ændret af malli (05/05/200501:26)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Kefas, du skriver:
... om man skal forholde sig til treenigheden, eller om der kun er én, som der jo står i Torah..
Der er kun én Gud, som der står i Torah; men Gud har, i den kristne forståelse, en helt særlig måde at være én på. Gud møder os nemlig på tre forskellige måder, i tre forskellige personer. Men der er kun én Gud: "Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én." (5 Mos 6,4) som du også har citeret. Dette bekræftes i det Nye Testamente, jf. Mark 12,29, 1 Kor 8,4-6, Gal 3,20 o.a. I øvrigt beder jeg også selv tit "Herre, vor Gud", sådan som du skriver.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#46251 - 05/05/200514:01Re: Hvem beder du til?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej tau
Jeg tror det er helt underordnet, hvem vi beder til, for Gud er jo én!
Det er så ikke muligt at bede til en af de tre personer, uden at vi samtidig at henvender os til de to andre ...
Så derfor mener jeg, at det skal vi hver især gøre, som det nu falder os mest naturligt. For mig er det helt klart Jesus, da det er Ham der har åbenbaret hvem og hvordan Gud er, og hvad Gud vil os.
#46252 - 05/05/200516:12Re: Hvem beder du til?
tau
Ordstyrer
Bruger
Café,
jeg er klar over, at Treenigheden indeholder både Fader, Søn og Helligånd. Jeg mente bare, at jeg oftest siger; Fader, Søn eller Helligånd, når jeg beder til dem. Det er jo selvfølgelig dem alle tre, man henvender sig til, selvom man nævner en af dem.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#46253 - 06/05/200503:14Re: Hvem beder du til?
Vandrer
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Tau
Det er rigtigt, som Malli siger; Det kan godt lyde så frygtelig teknisk... Men der er ikke noget i vejen for, at tale om det på en metodisk og teknisk måde, for bøn ér en teknik og man kán anvende bøn metodisk, f.eks. for at bringe følelserne under kontrol, eller at udvikle sig som menneske.
Først og fremmest oplever jeg at bønnen virker indad, som en teknik til at påvirke og kontrollere egne mentale processer, så de er stemt på en hensigtsmæssig måde. Det metodiske ligger f.eks. i hyppighed og i hvilke situationer man beder. Derfor er bøn også for det meste noget individuelt, som vi selv må arbejde med og lære at kende. Man udvikler sine egne måder at indlede og afslutte bønnen på. Selv når det er forbøn på andres vegne, handler det om, at vi aktiverer vore egne mentale processer, i håb om at det på en eller anden måde får indvirkning på andres situation.
Hvem beder du til? Min bøn er til min Fader som ér i Himlene, vor Gud.
Jeg holder meget af ordene: I stilhed og omvendelse skal du frelses. Bed om hvad som helst i mit Navn og jeg vil gøre det. Bed uden ophør.
Ud af det første udsagn, har jeg fundet vej i mit bønneliv, når bønnen er en form for meditation. Det er når jeg føler behov for, at blive stille, for at bryde hverdagen, som kan tage over og fylde tankerne..... Ved at lade sindet blive stille og ikke følge tanker eller hvad sanserne opfanger, går jeg ind i mit kammer og overgiver mig til Gud, som bestemmer hvad der skal ske i bønnen. Dette sker i reglen uden nogen navnepåkaldelse, ej heller nogen titulering, da det jo ikke er en ordbøn, men en opmærksomhedsbøn, hvor jeg lader mig frigøre fra verden, ved at blive stille/tom og fylde af Gud.
Det andet udsagn handler for mig om, at være opmærksom og modtage Menneskesønnens Fylde. Det er Faderen (som jeg kalder Far) jeg beder til og det er som Hans Søn jeg henvender mig til Gud. I denne bøn, hvor hele Fylden er det samme som Navnet og egenskaberne er som bogstaver, tilegner jeg mig lighed med Faderen, ved at bede om; at de egenskaber Han giver til kende, må gøre sin gerning gennem mig. Hvad som helst Faderen gør, det samme gør Mennskesønnen. Jeg opfatter altså ikke udsagnet om Navnet, som et gummistempel, men måske snarere som en spiseseddel, hvor det handler om; alt hvad der gives til kende i Navnet, kan jeg bede om. Det vil i grunden sige; Faderen er den initierende i bønnen, som ved at vise sig for Sønnen, nærer og leder hvert skridt på Vejen. Med andre ord; for mig knytter dette Navn sig til hvad jeg kan bede om, ikke hvad som helst jeg måtte have i tanke, men hvad som helst jeg erkender hos min Himmelske Fader. Som der også står: så mange som tager imod Ham, er givet kraft til at blive Guds Børn; dem, som blev overtalt ind i Navnet af denne ene, ... Gennem denne bøn iklæder jeg mig Navnet og Faderen er min Læremester... Det er hvad Yeshua har vist og lært sine disciple, gennem sit eget eksempel i Menneskesønnen.
Det tredje udsagn, handler om vedvarende bøn. Hvorfor og hvordan kan man bede uden ophør? Jeg finder dette ord meget værdifuldt, fordi det fastslår det faktisk er muligt at bede uden ophør. I en anden tråd har jeg beskrevet punktmeditaton, som er en bønsform jeg har ladet mig inspirere af den katolske Jesus-bøn, til at finde en All-time bøn. Dette er også en opmærksomhedsbøn, som består i at lade bevidstheden blive frigjort og overgivet i Guds Vilje, så Sindet vedvarende fyldes af Faderen.
Som du kan se, så må det være Faderen jeg beder til... Ja, min Ånd råber Abba, Fader.
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
Kefas Ben-Adam
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
Shalom..
Nu respekterer jeg, at nogen kristne tror på treenigheden, men jeg er bare ikke enig i, at der skulle være tre i en.. Ihvertfald ikke sådan, som I fremstiller det.. Der opfatter jeg det som tre personer i et.. slags råd.. Uanset om man taler om tre personer eller tre personligheder, så passer det ikke med én Gud..
Andre gange får jeg at vide, at det er et "mysterium" jeg ikke kan forstå, men så er det jeg bliver nødt til at spørge: Er Herren en forvirringens Gud??
Jeg beder oftest til Jesus fordi, som en anden har skrevet, han er Guds søn og hans væsens udtrykte billede, men også sommetider til faderen og en sjælden gang til Helligånden, men da Gud jo er en treenig Gud, så tror jeg på, at jeg egentlig henvender mig til alle tre selvom jeg direkte påkalder Jesu navn.
Maijannes
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
hvem mener du så at Jesus er? Det kunne være interessant at høre din mening. Det er jo sandt at messianske jøder bekender sig til Jesus som Messias, men hvad mener du?
Maijannes
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
#46258 - 06/05/200513:30Re: Hvem beder du til?
Anonym
Anonym
Hej Tau! Ja, jeg tror vi må bede til både Far, Søn og Helligång. Når vi læser i vores Bibel lærer Jesus os, at bede til Faderen i Jesu navn ved Helligåndens kraft. Men som du siger, er det Faderen vi går til med alt småt og stort, det gør jeg også, Jesus takker og priser jeg måske mere for hvad han har gjort til frelse for os, men jeg beder også til Helligånden om at oplyse, vejlede og levende gøre. Jeg tror det er godt somme tider, at få sat ord på ting som man bare gør. Kærlig hilsen Kirsten
#46261 - 21/07/200500:43Hvem vil være millionær?
Anonym
Anonym
Hej :-) Hvem jeg beder til? Ingen... Du er du i din fulde ret til at be til hvem du vil og spørge hvem andre beder til, men svar mig helt ærligt på dette: "Kan det ikke være fuldkommen lige meget?" Jeg er overbevist om at det ikke hjælper på noget som helst ved at bede. Nu ved jeg jo ikke om det er fordi du virkelig tror at Gud sidder med en lille radiosender, eller om du tager bønnen alvorlig som en form for psykoterapi. Jeg kan godt se at det måske hjælper dig psykisk at sige "Herre, hjælp min ven med at komme over sin kæreste der skred fra ham." Men jeg plejer i stedet at sige til mig selv: "Min ven er ked af det. Jeg går hen og hjælper ham/henne lige nu!"
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Jeppe
Du beder Tau om at svare helt ærligt på spørgsmålet: "Kan det (bønnen, red.) ikke være fuldkommen lige meget?" Hvad nu, hvis hun - helt ærligt - svarer, at det bestemt ikke er ligemeget? Hvad havde du regnet med? At hun ville svare: "Jo, dybest set er det jo ligemeget, jeg har bare valgt at tro på en løgn (jf. debat andetsteds), fordi jeg er svag og har brug for en krykke" ? Og al den snak om, at bønnen kun hjælper psykisk, og om, at den bedende istedet burde forholde sig aktivt til problemerne - det kan være, at du reelt mener noget med dine formuleringer, men debatten bliver bare så meget mere frugtbar, hvis du ikke blander din argumentation med sarkastiske bemærkninger à la "Guds lille radiosender". Så hvor vil du hen med dit indlæg? Prøv at formulere, hvad du rent faktisk mener om bønnen og dens funktion; så kan det være, at vi når til en større forståelse.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#46263 - 21/07/200515:40Re: Hvor vil du hen med det?
[Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj
fint svar du gav Jeppe.
Jeg vil bare tilføje, at jeg selvfølgelig (?) mener, at bøn får Gud til at gøre noget. På den ene eller den anden måde. Der sker det, at Han hører vores bøn, og så sker der det, at Han enten handler eller lader være, alt efter hvad der er til det bedste for den bedende og dem bønnen handler om.
Mvh Tau.
Citat: Jeg selv beder oftest til Faderen. Men jeg beder også ofte til Sønnen - men faktisk meget sjældent til Helligånden, og jeg er endda oprindeligt karismatiker... Citat slut.
Kommentar: Fint indlæg og jeg tror du giver udtryk for nogle begreber, som alle troende har eller sommetider står overfor. Jeg mener at Jesus selv siger et sted, at han ikke vil gå i forbøn for os, fordi Faderen selv vil høre vor bøn. Ligesom vi beder Fader Vor, Du som er i himlen eller Johannes Evangeliet kap. 16 vers 23: .....Sandelig, sandelig siger jeg eder; hvis I beder Faderen om noget, skal han give jer det i mit navn." Men iøvrigt tror jeg det er eet om det er Faderen eller Sønnen, fordi Jesus siger i Johs. Evg. kap. 14 -15-16 at han og Faderen er eet og at Helligånden er deres Talsmand.
Så langt som jeg forstår det så er Helligånden den som virker på Faderens og Sønnens vegne som Teenighedens repræsentant her på jorden indtil Kristus komme igen.
Den sidste sætning i citatet gjorde min dag til en god dag. Guds rige velsignelse.
#46265 - 21/07/200522:52Re: Hvem beder du til?
[Re: carl]
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Carl
den sidste sætning? At jeg oprindeligt er karismatiker? Jamen det glæder mig da, at det gjorde din dag god. Og jeg er stadig ret karismatisk på mange måder, men jeg har også gjort op med det på visse områder. Men jeg er mere karismatisk, end katolikker er i reglen.
mvh Tau.
Bøn er ikke psykoterapi, og et bønnesvar kommer ikke igennem vore almindelige fysiske sanser. Det kommer igennem en ekstern kraft, eller Helligåndens kraft, som man kalder det. I 1978 var jeg ateist. Jeg troede ikke på Gud. Så havde jeg en oplevelse, som jeg aldrig nogen sinde vil kunne glemme. Gud lever, det vil jeg godt bære mit vidnesbyrd for dig om. Han hører vore bønner, og lige så sikkert, som jeg ved når/hvis du svarer på min besked, lige så sikkert ved jeg at jeg masser af gange, siden Kristus mødte mig, har fået svar på mine bønner til Gud. Det er en virkelighed og ikke noget, som man går og bilder sig ind. Man skal naturligvis stille ind på den rigtige "frekvens" for at få et svar. Jeg er enig med dig i, at det ikke gavner meget at bede for mennesker, som man er istand til at hjælpe, men som man intet andet gør for end at bede. Dette ville naturligvis være noget hykleri. Man skal hjælpe der hvor man kan, have brede skuldre, ligesom Kristus. Hvis man kun har det i sin mund, så er troen som en stor luftballon, der ved det mindste prik klapper sammen og bliver til intet. - Jeg havde nu ikke noget imod at blive millionær (hvis els jeg kan tåle det) - ak ja, alle de problemer