0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#46199 - 03/05/2005 12:43
Hønen eller ægget...
|
Anonym
Anonym
|
Henoch og Kristina skriver i disse indlæg henholdsvis:
Jeg vil gerne læse det ny testamente så bogstaveligt som muligt
Jeg selv læser også NT - og i øvrigt også GT - så bogstaveligt som muligt,
Jeg er nysgerrig...
Hvorfor vil I gerne læse det så bogstaveligt som muligt?
Altså udover fordi at I er kristne... (hvis der da er en anden og dybere grund)
Jeg håber at i kan se udover det åbenlyse og svare på denne kristne ekvivalent til "Hønen eller ægget?" spørgsmålet
|
|
Til toppen
|
|
|
#46200 - 03/05/2005 19:11
Re: Hønen eller ægget...
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
|
Hej Cloud Hands.
Jeg er ikke helt med på, hvor du vil hen. Hvorfor må vi ikke svare "det åbenlyse", og hvad har problemstillingen med "hønen og ægget" at gøre? Men grunden til at jeg gerne vil læse NT så bogstaveligt som muligt er, at jeg mener, at jeg mener, at Bultmanns afmytologiseringsprogram og den historisk-kritiske metode har været med til at undergrave kristendommen. (Jeg skal med det samme indrømme, at jeg ikke har læst andet end en kort artikel af Bultmann). Bultmann mente så vidt jeg har forstået, at Bibelens forfattere havde et mytologisk verdensbillede, og derfor havde let ved at forholde sig til mirakelhistorier og dogmer som Jesu guddommelighed, "ubesmittede" undfangelse og opstandelse. Dette kan moderne mennesker ifølge Bultmann ikke relatere til, og han giver derfor nogle metoder til at "afmytologisere" beretningerne og tage moralen fra historierne, uden at tro på den bogstavelige betydning. Denne metode kan være god til f.eks. at få en mening ud af starten af Genesis, der for mig at se bruger myte-formen til at fortælle nogen ting om det at være menneske. Men ved at anvende den metode på NT, har man efter min opfattelse tømt kristendommen for indhold. Hvis ikke Kristus rent faktisk opstod fra de døde, så er der efter min mening ingen sejr over døden i kristendommen. Hvis historierne fra evangelierne har en moralsk pointe, men ikke bygger på virkelige begivenheder, så kan jeg lige så godt finde disse pointer i al mulig anden litteratur. Det hænger i sidste ende sammen med, at jeg har valgt at være en kristen, og dermed vælger jeg også at stole på de ting Bibelen beretter.
Med venlig hilsen Henoch
|
|
Til toppen
|
|
|
#46201 - 03/05/2005 22:39
Re: Hønen eller ægget...
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej CloudHands,
Du spørger hvorfor jeg vil jeg læse Bibelen så bogstaveligt som muligt. Jeg vil dertil sige, at jeg egentlig helst vil læse en hvilken som helst tekst så bogstaveligt som muligt - altså læse hvad der står, uden at spekulere på, om der måske er skjulte dagsordener, eller forfatteren mener noget andet end han skriver.
Når det drejer sig om den hellige Bibel, er det princip vigtigere end for alle andre tekster. Forfatterne er ikke mere at træffe, så jeg kan ikke stille uddybende spørgsmål.
Hvis jeg giver efter for mit eget kreative sinds kroniske trang til at ryge ud efter tangenten og begynder at overveje, om det ene eller det andet måske hellere skulle forstås i overført betydning, eller om der måske menes xxx, når der faktisk står yyy osv., ja, så ender jeg med at blive medforfatter til teksterne. Ikke godt!
Hvis vi, som er kristne, ikke gør os umage for at så vidt muligt at læse teksterne, som de står, så kommer vi i højere grad end nødvendigt til at sidde med hver vores tolkning, hvor vi har erstattet klare ord med hver vores individuelle fantasiforestillinger.
Og så begynder vi os at tvivle på Gud, fjerne os fra Ham - og lægge øre til den den bibelkritiske Djævel: "Har Gud virkelig sagt ... " (1.Mos. 3,1)
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#46202 - 04/05/2005 15:56
Medforfatter
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 20/06/2004
|
Hej Kristina Jeg faldt lige over denne halve sætning i dit indlæg:
... så ender jeg med at blive medforfatter til teksterne.
Hvad får dig til at tro, at du kan undgå at være medforfatter på de tekster, du læser?
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#46203 - 04/05/2005 17:00
Re: Medforfatter
[Re: Engelsted]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Engelsted, du spørger: Hvad får dig til at tro, at du kan undgå at være medforfatter på de tekster, du læser?
OK, så lade mig rette det til "medforfatter i højere grad end nødvendigt"
Læg mærke til, at jeg skrev .. "... så bogstaveligt som muligt" og "Hvis vi, som er kristne, ikke gør os umage for at så vidt muligt at læse teksterne, som de står, så kommer vi i højere grad end nødvendigt til at sidde med hver vores tolkning."
Så jeg mente at have taget de nødvendige forbehold og er skam opmærksom på min - og alle andres - subjektivitet.
Vi har hver især vores individuelle associationer, og hver vores forskellige øjne og ører at se og høre med.
Men: : Luk 24,30-32: ... Og mens han [Jesus] sad til bords sammen med dem, tog han brødet, velsignede og brød det og gav dem det. Da åbnedes deres øjne, og de genkendte ham; men så blev han usynlig for dem. De sagde til hinanden: »Brændte vore hjerter ikke i os, mens han talte til os på vejen og åbnede Skrifterne for os?«
.. det betyder, at når vores indre øjne - så forskellige de end er - åbnes for Skrifterne, så ser vi alle det samme: Vor Herre Jesus Kristus!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46204 - 04/05/2005 17:27
Re: Medforfatter
|
Bruger
|
Hej Kristina
Din referenceramme kan umuligt være den samme, som det publikum bibelteksterne blev skrevet til. Så hvordan kan du tro, at du blot kan tage nogle gamle bibeltekster med 2000 år eller mere på bagen, og så nå frem til teksternes budskab ved at anvende almindelig dansk husmandslogik.
Og hvad nu hvis nogle af forfatterne har været ironiske? Hvordan vil du fange det med din bogstavelige læsning?
Men ok, det var vist ikke derfor CloudHands rejste diskussionen. Han vil vistvide, hvordan man kan tro på bibelen som autoritet, uden at ende i cirkelslutninger i stil med "bibelen er sand for det står jo i bibelen".
Hvis der er nogen her som kan komme med en god forklaring, lytter jeg også gerne.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#46205 - 08/05/2005 23:30
Tro
[Re: Henoch]
|
Anonym
Anonym
|
I en lang årrække på flere hundrede år skrev mange forskellige mennesker det, som senere blev til Bibelen. Det, at så mange forskellige mennesker har skrevet hver sin del gør i hvert fald Bibelen mere troværdig for mig.
Så mange forskellige mennesker fra så mange forskellige steder har skrevet om den eneste Gud. - Fantastisk, synes jeg.
Når alt kommer til alt handler det om tro. Når jeg står op om morgenen kl. 6 for at cykle til toget kigger jeg rundt omkring. Træerne, græsset, fuglene der synger. Det er et kæmpe bevis for mig. Et kæmpe bevis på, at Gud har skabt jorden. Et kæmpe bevis på, at det ikke var nogle éncellede molekyler der klaskede mod hinanden. Tag engang og kig på den første den bedste person, du kan få øje på. Det er fantastisk, ikke? Et menneske med sanser, bevægelse og tanker.
Og for lige at gå tilbage til "hønen og ægget"-problemstillingen: Udfra Bibelen, som jeg har valgt at tro på, kom hønen først. Gud skabte alle dyrene først - og et æg er ikke et dyr...
Med venlig hilsen Peter Steen Hansen
|
|
Til toppen
|
|
|
#46206 - 09/05/2005 08:58
Re: Tro
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Stiern
.. opmuntrende indslag her til morgen på selve det videnskabelige forum  - ja, lige netop sådan har jeg det også!
Trods al umage gennem mange år: det lykkedes mig ikke at lade være med at tro på det!
Nu skinner solen på mit paradisæbletræ, som står i knop lige uden for mit vindue her - et glimt af Edens have!
"Skoven i sit nye skrud
smykker sig for gæsten,
med hvert blad den breder ud,
byder den til festen.
Sig Ham tak for stort og småt
livets rige gåde,
bed ham bønlig, du må blot
skønne på hans nåde."
Glædeligt forår allesammen!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46207 - 16/05/2005 09:05
Troen er password og adgangskode
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Thomas skriver: "... hvordan man kan tro på Bibelen som autoritet, uden at ende i cirkelslutninger i stil med "Bibelen er sand for det står jo i Bibelen."
Hej Thomas!
Bibelen er en troens og åbenbaringens bog. Troen er derfor password og adgangskode til Guds åbenbaring, der udspringer af Bibelens ord.
Du skriver: "Hvis der er nogen her, som kan komme med en god forklaring, lytter jeg også gerne."
Bibelens ord er tilgængelige for alle. Men den ikke-troenede har selvfølgelig ikke mulighed for at modtage Guds åbenbaringer gennem Bibel-teksterne.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#46208 - 16/05/2005 12:58
Re: Troen er password og adgangskode
[Re: hoeg]
|
Bruger
|
Hej Hoeg
Jeg tro godt, at jeg kan følge din tankegang om at der kræves en særlig forudsætning (tro) for at få noget meningsfyldt ud af bibelen.
Men det må jo så også betyde, at den kristne tro som udgangspunkt ikke kommer fra bibelen. Bemærk, at jeg dermed ikke har udelukket muligheden for at bibellæsning kan forstærke og videreudbygge troen hos den, som allerede har nok tro til at læse bibelen, men jeg har blot konstateret, at troen i sit udgangspunkt ikke kan komme fra bibelen, da troen er forudsætningen for at få adgang til bibelens budskab.
Denne forklaring stemmer vel egentlig også meget godt med Romersk Katolsk tankegang, hvor bibelen ses som en del af kirkens overleverede tradition.
Men i den protestantiske tankegang, må det jo så blive det helt store spørgsmål, hvor troen stammer fra, når den ikke kommer fra Vatikanet, og nu heller ikke fra Bibelen?
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#46209 - 16/05/2005 15:43
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Engelsted
Du spørger: Men i den protestantiske tankegang, må det jo så blive det helt store spørgsmål, hvor troen stammer fra, når den ikke kommer fra Vatikanet, og nu heller ikke fra Bibelen?
Troen kommer ganske rigtigt ikke fra Vatikanet, ikke fra noget menneske, ikke fra noget menneskeligt - og for så vidt heller ikke fra Bibelen. Ikke direkte i hvert fald.
Troen kommer nemlig fra Gud selv! Når Gud ånder på os, smelter han vores stenhjerter.
Vi kan bede Guds Ånd - Guds hellige ånde - om at åbenbare for os hvem Han er og hvad Han vil os.
Så vil han føre os til Kristus ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46210 - 16/05/2005 17:31
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej!
Det er rigtigt, at man i katolsk tro siger, at Bibelen er en del af den hellige Tradition.
Men men men - hvis nogen misforstod og troede, at troen kommer fra Vatikanet, så er det forkert. Troen er en Guds gave til os mennesker, og fra Ham alene udgår den til Hans ære. !
Mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#46211 - 16/05/2005 20:03
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina jeg ved ikke, om vi er uenige her, men jeg vil godt have dig til at præcisere, om du ikke mener, at Gud ved Sit Ord skaber troen i mennesker? Det mener jeg nemlig, at Han gør. Du skrev, at troen ikke direkte kom fra Bibelen. Men mener du så, at Gud igennem Bibelen skaber troen, så det således er Ham og ikke bogstaverne, der leder til omvendelse og tro? mvh Tau. PS. Måske er vi slet ikke så uenige, jeg tjekker bare lige op på det her nu.!
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#46212 - 16/05/2005 20:42
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau, du spørger:
"...jeg vil godt have dig til at præcisere, om du ikke mener, at Gud ved Sit Ord skaber troen i mennesker? Det mener jeg nemlig, at Han gør."
Enig!
"Du skrev, at troen ikke direkte kom fra Bibelen. Men mener du så, at Gud igennem Bibelen skaber troen, så det således er Ham og ikke bogstaverne, der leder til omvendelse og tro?"
Enig igen! Mange kan læse Bibelen uden at komme til kristen tro - det er ikke nogen tryllebog! Underet sker først, når Gud ved Helligånden åbner teksterne for den læsende - eller lyttende.
Og Gud kan jo da også skabe tro hos mennesker, der aldrig har læst eller hørt nogen af Bibelens tekster. Der er en del eksempler på pludselige omvendelser i vor tid - især hos mennesker i områder, hvor der ikke findes Bibler eller anden form for kristen forkyndelse, men hvor Jesus meget direkte griber ind i deres liv.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46213 - 16/05/2005 21:05
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina
jamen så er vi jo enige om det meste, så langt så godt!!
Jeg er også enig med dig i, at Gud kan skabe troen udenom Bibelen, selvfølgelig da, Han er jo ikke bundet til noget. Men jeg tror, jeg mener, at Han primært skaber troen gennem Sit hellige Ord. Det er i hvert fald min erfaring, men jeg kender jo også kun kristne fra den del af verden, hvor enhver (næsten) har en Bibel. Sjovt nok brændte jeg i sin tid mit NT, som jeg fik af præsten v. min konfirmation i Folkekirken. Jeg var virkelig ateist, så det gjorde noget. Men så blev jeg kristen, og så måtte jeg ud og have fat i en Bibel, for jeg havde jo ikke nogen...jeg fik så en i gave, af ham der først fortalte mig, at Gud findes og kan tilgive. Stort. Det er nok det største under, jeg har oplevet, at jeg kom til kristen, frelsende (?) tro.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#46214 - 16/05/2005 21:29
|
Bruger
|
Thomas skriver: "Men i den protestantiske tankegang, må det jo så blive det helt store spørgsmål, hvor troen stammer fra, når den ikke kommer fra Vatikanet, og nu heller ikke fra Bibelen?"
Hej Thomas!
Den, der søger, kan begynde med Bibelen. Men den søgende vil ofte gå ud fra et vidnesbyrd fra en Bibel-troende. Troen kan sammenlignes med en tube tandpasta. Den kan ikke bruges til noget, før du skruer dækslet af og gør brug af indholdet. Sådan er det også med troen i overført betydning. Troen skal anvendes. Først derefter får den troende erfaringer, som kan blive et vidnesbyrd for andre.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#46215 - 16/05/2005 21:29
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau, "Men jeg tror, jeg mener, at Han primært skaber troen gennem Sit hellige Ord. Det er i hvert fald min erfaring, men jeg kender jo også kun kristne fra den del af verden, hvor enhver (næsten) har en Bibel." Ja! Og om Ordet kan vi læse i Joh. 1,1-3: I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. Altså: Guds Ord = Jesus Kristus! Ham som vi kan læse om i vores Bibel!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46216 - 17/05/2005 14:51
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Jeg kan ikke helt blive klog på hoegs holdning...
Før man overgiver sig til troen kan man ikke se, at troen er sand; det kan man først, når man tror? Uden tro er troens genstand meningsløs; med troen afsløres den som værende sand.
Har jeg forstået det rigtigt?
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#46217 - 17/05/2005 17:59
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
|
Hej Hoeg! Troen kan sammenlignes med en tube tandpasta. Den kan ikke bruges til noget, før du skruer dækslet af og gør brug af indholdet Ja, og før eller siden er tuben tømt for indhold. Troen skal anvendes. Først derefter får den troende erfaringer, som kan blive et vidnesbyrd for andre. Vidnesbyrd for hvem, og om hvad? Det kan vel næppe være et vidnesbyrd om Guds åbenbaring for ikke troende, da dette jo som du påstår forudsætter troen. Det kan vel i bedste fald kun være et vidnesbyrd for de allerede troende eller hür? mvh Tom S R Klausen
" To You I am an atheist " " To God I am the loyal opposition " Woody Allen
|
|
Til toppen
|
|
|
#46218 - 18/05/2005 06:37
[Re: Zaphod]
|
Bruger
|
Zaphod skriver: Jeg kan ikke helt blive klog på hoegs holdning... Før man overgiver sig til troen kan man ikke se, at troen er sand; det kan man først, når man tror? Uden tro er troens genstand meningsløs; med troen afsløres den som værende sand. Har jeg forstået det rigtigt?"
Ja, det er meget godt beskrevet. Troen er forudsætningen for at modtage åbenbaringen gennem skriften (Bibelen). Gud ønsker at kommunikere med sin skabning gennem bøn og Bibel-læsning.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#46219 - 18/05/2005 06:42
[Re: tsrk55]
|
Bruger
|
Tom skriver: "Ja, og før eller siden er tuben tømt for indhold."
Guds nåde er ny hver dag.
Tom skriver: "Vidnesbyrd for hvem, og om hvad?"
Vidnesbyrdet er for den, der søger. Den søgende vil se Guds storhed og nåde.
Tom skriver: "Det kan vel næppe være et vidnesbyrd om Guds åbenbaring for ikke-troende, da dette jo som du påstår forudsætter troen. Det kan vel i bedste fald kun være et vidnesbyrd for de allerede troende eller hür?"
Ja, Gud kan selvfølgelig ikke kommunikere med mennesker, der afviser Gud.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#46221 - 19/05/2005 12:16
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod
du siger noget. Vi har ingen beviser for, at Bibelen er sand. Derfor kan du heller ikke VIDE, at Jesus er vejen til Himlen frem for Odin og Thor. Det er dét, der gør det så svært. Jeg ved faktisk ikke, hvordan man skal navigere i religionens landkort. For alle trækker i hver sin retning, og de siger, at de har sandheden. Der er mirakler og undere og oplevelser i alle religioner, og hvordan skelner man mellem, hvad der er sandt? Det kan man vel ikke?
Jeg tror, jeg er kristen, fordi jeg synes bedst om det kristne budskab. Derfor. Ikke fordi kristendommen virker mere sand end de andre, for strengt taget kunne en af de andre religioner lige så godt være sand.
Det var et mærkeligt svar, men det var lige, hvad jeg tænkte om det. Det blev du vist ikke klogere af?? Beklager.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#46222 - 19/05/2005 12:59
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau, du skriver
Jeg tror, jeg er kristen, fordi jeg synes bedst om det kristne budskab. Derfor. Ikke fordi kristendommen virker mere sand end de andre, for strengt taget kunne en af de andre religioner lige så godt være sand.
Hvor er det forunderligt så forskelligt vi mennesker oplever vores liv og vores tro!
Når jeg er kristen, er det ikke fordi jeg synes bedst om det kristne budskab.
Sådan en sammenlignende kvalitetsvurdering har jeg aldrig overvejet at foretage.
Det var ikke min beslutning, ikke et valg blandt flere tilbud. Hvordan skulle jeg kunne foretage et religions-valg? Det ville jeg ikke være i stand til. (Ikke at jeg synes der er noget forkert ved det, men selv ville jeg altså ikke kunne ...)
Når jeg er kristen, er det fordi Gud har åbenbaret sit væsen for mig ved Jesus Kristus. Grænsesprængende kærlighed, som jeg kun kan fatte en lille flig af, og som jeg faktisk ikke har søgt efter. Hvordan kan det mon være muligt at lede efter noget, som man ikke ved eksisterer?
Jeg har heller ikke søgt efter lykken. Jeg har udelukkende villet kende Sandheden, så langt mine sanser rækker - - og tænk, den blev mig åbenbaret - ganske langsomt - ved Guds ords forkyndelse! Overvældende og ubegribeligt!
Mit eget valg (som jeg oplever det) var udelukkende at beslutte at læse, og især lytte til, budskabet!
.. og så fik jeg både lykken og sjælefreden og kærligheden forærende som ekstragaver!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46223 - 19/05/2005 13:08
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina jo, jeg har sat mig ind i mange trosretningers indhold, og jeg er kommet frem til, at jeg bedst kunne lide JHVHs budskab. At jeg så er blevet netop katolik, se dét regner jeg for at være Guds ledelse af mig. Jeg har ikke søgt efter at blive katolik, snarere tværtimod. Jeg ville ikke. Jeg havde en god ven, der er katolsk præst, og jeg fortalte ham straks, at jeg i HVERT FALD IKKE skulle være katolik, så han skulle ikke prøve på noget!!!!!! Men det blev jeg alligevel ved Guds ledelse og plan. Et mirakel. Jeg har ellers søgt og søgt i snart sagt alle kristne trossamfund lige fra LDS-kirken til JV og Folkekirken. Alle steder med flinke, troende mennesker, men intet sted med virkelig fred. Ikke før i RKK. Så her bliver jeg. Jeg har aflagt højtidelige løfter til Kirken, som lyder: "Jeg tror og bekender, at alt hvad den Romersk katolske Kirke tror, lærer og forkynder er åbenbaret af Gud". Næsten som en slags klosterløfter.  mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#46224 - 19/05/2005 13:44
Hvordan skelner man?
|
Bruger
|
Med al mulig respekt, hvordan skelner du dine oplevelser fra hallucinationer? Med andre ord, hvad får dig til at tro, at din religiøsitet henviser til noget (dvs. Gud) udenfor dig selv, og ikke til noget inde i dit eget hoved (dvs. hallucinationer)?
Inden for videnskaben (og alle andre dagligdags erfaringer med ting udenfor os selv) har man jo eksterne referencerrammer, herunder andre menneskers erfaringer, objektive målestokke, etc. Dette er jo ikke muligt mht. religion, hvorfor jeg har svært ved at forstå, at I religiøse tillægger det en egentlig eksistens?
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#46225 - 19/05/2005 14:24
Re: Hvordan skelner man?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod
Jeg ville sådan ønske, at jeg kunne give dig et brugbart svar på dit helt rimelige og fornuftige spørgsmål.
Desværre kommer jeg nok til kort.
Hallucinationer? Tjaa, sådan må det vel forekomme jer andre ...
Det eneste jeg kan anføre lige på stående fod er, at det så ville være underligt, at ca. en tredjedel af jordens befolkning gav sig til at hallucinere på nogenlunde samme måde. For budskabet er da ganske rigtigt utroligt!
Men jeg vil bevare dit spørgsmål i baghovedet og komme tilbage til det, hvis jeg kommer i tanker om et mere kvalificeret svar ... men vil da lige indskyde, at jeg
hverken hører stemmer eller ser syner eller på anden måde opfører mig underligt.
Og hvis vi en gang mødtes i toget, tror jeg godt vi kunne tale længe sammen, uden at du begyndte at mistænke mig for at være plaget hallucinationer eller vrangforestillinger eller på anden måde være psykotisk ...
kristina
Ændret af kristina (19/05/2005 15:25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#46226 - 19/05/2005 16:40
|
Bruger
|
Hej Kristina Du skrev:
K: Jeg ville sådan ønske, at jeg kunne give dig et brugbart svar på dit helt rimelige og fornuftige spørgsmål. Desværre kommer jeg nok til kort.
Hallucinationer? Tjaa, sådan må det vel forekomme jer andre ...
Ja...
K: Det eneste jeg kan anføre lige på stående fod er, at det så ville være underligt, at ca. en tredjedel af jordens befolkning gav sig til at hallucinere på nogenlunde samme måde.
Jeg synes meget tit du (og andre kristne herinde) overdriver den kristne ’enhed’, både tilbage i tiden og på tværs af kulturer her i verden. Hvor enige bare leverpostejsfolkekirke kristen indbyrdes er skal man kigge til Grosbøll og Krarup for at overbevise sig om. Læg hertil Pinsekirker, russisk ortodokse, serbiske folkemordere, etiopisk koptere, armenere, sydstatsbaptister, liberale Bostonprotestanter, Lord’s Resistance Army i Uganda, sydkoreanske nykristne, befrielsesteologer i Mellemamerika, den nye pave, haitianske voodoo-kristne osv osv, og det er ikke særligt svært at imødegå din påstand om, at I hallucinerer på samme måde. Desuden siger jeg heller ikke, at jeres hallucinationer ikke er påvirket af det omgivende samfund. Det var vel immervæk sjældent at spontane omvendelser til buddhismen forekom i Danmark for 500 år siden, tror du ikke?
Kort fortalt tror jeg jeres hallucinationer er lige så forskellige som jeres kulturer og personligheder, hvilket selvfølgelig ikke forhindrer fællestræk.
Synes du i øvrigt samme argument (mange mennesker) er et godt argument for Islams sandhed? Ellers kan du vel nok forstå, jeg synes det er dårligt?
K: Men jeg vil bevare dit spørgsmål i baghovedet og komme tilbage til det, hvis jeg kommer i tanker om et mere kvalificeret svar ... men vil da lige indskyde, at jeg hverken hører stemmer eller ser syner eller på anden måde opfører mig underligt.
Og hvis vi en gang mødtes i toget, tror jeg godt vi kunne tale længe sammen, uden at du begyndte at mistænke mig for at være plaget hallucinationer eller vrangforestillinger eller på anden måde være psykotisk ...
Man behøver ikke være psykotisk for bevidst at sætte sin sunde fornuft ud af funktion. I en anden tråd ignorerer du de problemer, der er forbundet med en bogstavelig tolkning af Bibelen. Det handler altså om at lukke øjnene for det man kan se, for at det ikke skal forstyrre éns opfattelse af det, man ikke kan se.
I øvrigt skrev jeg intet om psykoser. Jeg skrev hallucinationer. Givet at du ikke kunne svare på, hvorfor du 100% antager, at det, du føler svarer til noget reelt eksisterende i verden uden yderligere underbyggelse, synes jeg måske du skulle skrue ned for sarkasmen. Den slags plejer man at kalde hallucinationer
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#46227 - 19/05/2005 17:58
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod, du skriver:
"Kort fortalt tror jeg jeres hallucinationer er lige så forskellige som jeres kulturer og personligheder, hvilket selvfølgelig ikke forhindrer fællestræk. Synes du i øvrigt samme argument (mange mennesker) er et godt argument for Islams sandhed? Ellers kan du vel nok forstå, jeg synes det er dårligt?"
Jeg anerkender jo ikke naturligvis ikke, at det drejer sig om hallucinationer. Som du siger, vi som er kristne er meget forskellige fra hinanden, men har, pr. definition, den fælles overbevisning, at Jesus Kristus er vor Herre og Frelser.
Nej, jeg synes ikke, at jeg er fremkommet med noget godt argument som kan forklare ikke-troende, hvordan man skelner. Det skrev jeg jo også netop, at jeg ikke kunne!
"Man behøver ikke være psykotisk for bevidst at sætte sin sunde fornuft ud af funktion."
Du nævnte begrebet hallucinationer. Det mener jeg da er tegn på en psykose, og jeg kan heller ikke forestille mig, at nogen ved deres fulde fem skulle være i stand til bevidst sætter deres sunde fornuft ud af funktion. Det er meget muligt, at du ikke synes, at min fornuft er "sund", men det er en anden snak.
"Givet at du ikke kunne svare på, hvorfor du 100% antager, at det, du føler svarer til noget reelt eksisterende i verden uden yderligere underbyggelse, synes jeg måske du skulle skrue ned for sarkasmen. Den slags plejer man at kalde hallucinationer."
Jeg skriver ikke noget om, hvad jeg nogen gange føler eller ikke føler, det er ikke relevant og slet ikke det, det drejer sig om. Jeg har skrevet, at sandheden om Jesus Kristus er åbenbaret for mig til tro.
Og kunne du ikke udpege, hvor jeg har skrevet noget, der kan opfattes som sarkastisk? Jeg vil meget gerne vide, hvad du har i tankerne, så jeg kan finde ud af, hvordan jeg kan være blevet opfattet sådan. Denne ubehagelige udtryksform ligger mig nemlig meget fjernt.
At kristen tro unddrager sig bevisførelse har vi jo været inde på mange gange her i debatten, men jeg tager dine spørgsmål alvorligt og forsøger famlende at finde ord, der måske kunne antyde, hvordan det kan gå til, at nogen kan komme til at tro på evangeliet.
"I en anden tråd ignorerer du de problemer, der er forbundet med en bogstavelig tolkning af Bibelen. Det handler altså om at lukke øjnene for det man kan se, for at det ikke skal forstyrre éns opfattelse af det, man ikke kan se."
Igen må jeg bede om en henvisning - hvor har jeg skrevet noget der kan opfattes sådan? Jeg tolker ikke Bibelen bogstaveligt, hvis det ikke giver en mening, som jeg kan acceptere med min fornuft.
Der er masser af poesi - allegorier - billedtale i Bibelen, og formentlig også diverse fejl og mangler og misforståelser. Den er ikke skrevet "med ført hånd" - der er ikke tale om nogen form for "automatskrift" (sådan som muslimer vist opfatter Koranen).
Bibelen er, som jeg læser den, skrevet af mange forskellige mennesker og er i sin helhed blevet til under guddommelig inspiration - ved Guds Ånds vilje.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46228 - 19/05/2005 21:48
|
Bruger
|
Zaphod skriver: "Det er ikke til at skelne fra hallucinationer."
Hej Zaphod!
Det kunne være interessant at vide, hvordan læger og psykologer ville vurdere sådanne hallucinationer.
Du skriver: "Jeg kan lige så vel påstå, at det er Odin og Thor, der styrer verden, og før du tror på dem og erkender deres storhed, har du ingen chance for at se, at det er sandt. Hvad vil du sige til denne påstand?"
Jeg ville fravælge Odin og Thor til fordel for kristendommen. Men i princippet er asa-troen en religiøs erkendelse for den asa-troende på samme måde som kristendommen er en religiøs erkendelse for kristne. Den religiøse erkendelse kan ikke begrundes kausalt, men den religiøse erkendelse og den troendes erfaringer hermed rækker ud over det kausale. Troens univers er derfor en udvidet erkendelse, der rummer alt det kausale, der kan måles og vejes. Jeg ved fra tidligere indlæg, at du forkaster alt (?), hvad Jakob Wolf har skrevet om forskellen på religiøs og kausal erkendelse. Men jeg er altså meget overbevist om, at Wolf defineret dette meget rigtigt i "Rosens Råb". Troen kan ikke være hallucinationer, da den religiøse erkendelse bygger på andre troendes vidnesbyrd og egne erfaringer.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#46229 - 19/05/2005 21:53
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
|
Hej Hoegh! Guds nåde er ny hver dag. En slags guddommelig refill? Vidnesbyrdet er for den, der søger. Den søgende vil se Guds storhed og nåde. Tom skriver: "Det kan vel næppe være et vidnesbyrd om Guds åbenbaring for ikke-troende, da dette jo som du påstår forudsætter troen. Det kan vel i bedste fald kun være et vidnesbyrd for de allerede troende eller hür?"
Ja, Gud kan selvfølgelig ikke kommunikere med mennesker, der afviser Gud. Først påstår du at vidnesbyrdet er for de som søger for så at derefter at være enig i at det er for de troende, altså de som må formodes ikke længere at være søgende. Hvad mener du egenligt? Ifølge det lutherske dogme om arvesynden så afviser alle mennesker Gud, så hvis du har ret så er Gud afskåret fra at kunne kommunikere med noget menneske. Jeg afviser ikke Gud. Det jeg afviser er menneskers påstande og udsagn om Gud. mvh Tom S R Klausen
" To You I am an atheist " " To God I am the loyal opposition " Woody Allen
|
|
Til toppen
|
|
|
#46230 - 20/05/2005 11:45
|
Bruger
|
Hej Kristina Du skrev
K: Jeg anerkender jo ikke naturligvis ikke, at det drejer sig om hallucinationer. Som du siger, vi som er kristne er meget forskellige fra hinanden, men har, pr. definition, den fælles overbevisning, at Jesus Kristus er vor Herre og Frelser.
Selve jeres overbevisning er selvfølgelig ikke en hallucination, men begrundelsen for den er for mig som udenforstående ikke til at skelne fra en hallucination.
K: Nej, jeg synes ikke, at jeg er fremkommet med noget godt argument som kan forklare ikke-troende, hvordan man skelner. Det skrev jeg jo også netop, at jeg ikke kunne!
Men hvorfor bringer du 1/3 af Jordens befolkning på banen som argument, når det samme argument kunne bruges om ca. 1 mia. muslimer? Du må jo mene, at de alle er galt på den (om end de er galt på den på samme måde som du selv siger). Hvis de alle kan være galt på den (som du vel må mene), kan I kristne vel også?
Z: Man behøver ikke være psykotisk for bevidst at sætte sin sunde fornuft ud af funktion. K: Du nævnte begrebet hallucinationer. Det mener jeg da er tegn på en psykose, og jeg kan heller ikke forestille mig, at nogen ved deres fulde fem skulle være i stand til bevidst sætter deres sunde fornuft ud af funktion. Det er meget muligt, at du ikke synes, at min fornuft er "sund", men det er en anden snak.
I min brug af ordet mente jeg ikke at antyde patologiske hallucinationer, visuelle hallucination eller lignende. Blot det, at set udefra er jeres begrundelse ikke til at skelne.
For en uges tid siden var der i fjernsynet en udsendelse om en der hed Niels (tror jeg), der var psykisk syg og gik rundt og truede folk med pistoler osv. Han mente, at han udførte Guds vilje. Vi to kunne vel blive enige om, at han hallucinerede. Ikke nødvendigvis visuelt, men i sin overbevisning om verdens sammenhæng. Derfor var han ikke i stand til at forbinde sin opfattelse af virkeligheden med virkeligheden selv (dvs. argumentere for sin idé om sammenhængen; der var nemlig ingen). Han forvekslede sit indre univers med det ydre.
I påstår en kobling mellem noget, der foregår inde i jer og så den ydre verden. Men denne kobling kan vi andre ikke se eller på nogen anden måde få adgang til. Vi er henvist til at stole på jeres gengivelse af, hvordan tingene hænger sammen, uden ét eneste tegn på, at denne sammenhæng vitterligt eksisterer. Som sagt er dette for mig ikke til at skelne fra en person, der påstår at hans hallucinationer er ægte...
Jeg håber du kan se min pointe?
K: Jeg skriver ikke noget om, hvad jeg nogen gange føler eller ikke føler, det er ikke relevant og slet ikke det, det drejer sig om. Jeg har skrevet, at sandheden om Jesus Kristus er åbenbaret for mig til tro.
Undskyld min upræcise ordbrug. Med ”føler” mente jeg noget, der foregår på ’indersiden’, som du ikke kan godtgøre også findes på ’ydersiden’. Jeg er ikke i tvivl om at du tror, blot om denne tros genstand findes udenfor dig selv.
K: Og kunne du ikke udpege, hvor jeg har skrevet noget, der kan opfattes som sarkastisk? Jeg vil meget gerne vide, hvad du har i tankerne, så jeg kan finde ud af, hvordan jeg kan være blevet opfattet sådan. Denne ubehagelige udtryksform ligger mig nemlig meget fjernt.
Jeg mente såmænd blot dine bemærkninger om at hvis vi mødtes ville du virke rask i hovedet. Det er jeg slet ikke i tvivl om Min brug af ”hallucinationer” skulle slet ikke opfattes som en udtryk om sygdom eller lignende, blot, at din/jeres argumentation for den udenforstående ikke er til at skelne fra hallucinationer. I øvrigt må du ikke tale grimt om sarkasmen. Den kan da både være nyttig og elegant 
K: At kristen tro unddrager sig bevisførelse har vi jo været inde på mange gange her i debatten, men jeg tager dine spørgsmål alvorligt og forsøger famlende at finde ord, der måske kunne antyde, hvordan det kan gå til, at nogen kan komme til at tro på evangeliet.
Og det sætter jeg som altid stor pris på. Du er en yderst ærlig debattør. Også for mig er det en gåde, hvordan nogen kan komme til at tro på evangeliet, men det overrasker dig nok ikke 
Z: I en anden tråd ignorerer du de problemer, der er forbundet med en bogstavelig tolkning af Bibelen. Det handler altså om at lukke øjnene for det man kan se, for at det ikke skal forstyrre éns opfattelse af det, man ikke kan se.
K: Igen må jeg bede om en henvisning - hvor har jeg skrevet noget der kan opfattes sådan? Jeg tolker ikke Bibelen bogstaveligt, hvis det ikke giver en mening, som jeg kan acceptere med min fornuft.
Her skriver du fx til Tau:
T: ... der er stadig mennesketomme områder i mange store kontinenter som fx. Australien. ? Så det er vel ikke et problem i forbindelse med udødelighed før syndefaldet.
K: Nej, der er altid plads til én til!  Men hvis vi giver os til at kalkulere lidt på, hvor mange mennesker vi ville have været her på kloden, hvis ingen nogensinde var afgået ved døden ...
Henoch kalkulerede dette for jer her og kom frem til det overraskende resultat, at der skulle ” 24 millioner milliarder milliarder milliarder jordkloder” til for at huse os alle. Der er et åbenlyst problem her (tør man vist godt sige). Samme problem får man, hvis man på trods af al videnskab tror, at der har fundet en verdensomspændende oversvømmelse sted inden for de sidste 5000 år. Med kun 7 overlevere (eller hvor mange de var) ville der fx i hele Jordens befolkning ikke være nok mennesker til at bygge de ægyptiske pyramider (for slet ikke at tale om de samtidige mexicanske). Så hvis man alligevel tror, at disse ting har fundet sted mener jeg, at man lukker øjnene for fakta.
Dernæst vil jeg gerne kommentere det, du skriver om den bogstavelige tolkning af Bibelen. Historisk har man jo altså tolket den langt mere bogstaveligt end de fleste gør i dag. Efterhånden som der er kommet videnskabelige forklaringer på nogle af de ting, der står i Bibelen er man gået mere og mere over til ikke-bogstavelige tolkninger, forståeligt nok. Men er der ikke et sjovt mønster i det? Jeg mener, du ved ikke hvilke passager, der skal læses bogstaveligt og hvilke der ikke skal, før du kigger på det samfund, du lever i og den viden, man her har. På den måde kommer Bibelen jo altid til at passe 
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#46231 - 20/05/2005 11:54
|
Bruger
|
Hej hoeg Du skriver:
Z: Det er ikke til at skelne fra hallucinationer.
H: Det kunne være interessant at vide, hvordan læger og psykologer ville vurdere sådanne hallucinationer.
Jeg mente ikke, at det var hallucinationer, jeg mente, at argumentationen ikke kunne skelnes fra den argumentation, en hallucinerende ville benytte sig af.
Z: Jeg kan lige så vel påstå, at det er Odin og Thor, der styrer verden, og før du tror på dem og erkender deres storhed, har du ingen chance for at se, at det er sandt. Hvad vil du sige til denne påstand?
H: Jeg ville fravælge Odin og Thor til fordel for kristendommen.
Med hvilken begrundelse?
H: Den religiøse erkendelse kan ikke begrundes kausalt, men den religiøse erkendelse og den troendes erfaringer hermed rækker ud over det kausale. Troens univers er derfor en udvidet erkendelse, der rummer alt det kausale, der kan måles og vejes. Jeg ved fra tidligere indlæg, at du forkaster alt (?), hvad Jakob Wolf har skrevet om forskellen på religiøs og kausal erkendelse. Men jeg er altså meget overbevist om, at Wolf defineret dette meget rigtigt i "Rosens Råb".
Jeg har endnu ikke den fjerneste idé om, hvad denne ”religiøse erkendelse” skulle gå ud på, andet end en dårlig undskyldning for at slippe for at argumentere for sine påstande. Generelt synes jeg at påstande om, at der skal en særlig indsigt til for at forstå éns argumenter (og at denne indsigt tilmed afhænger af, at man hengivent tror på selvsamme argumenter) er yderst ringe debatstil.
Og du har ret i at jeg ikke tillægger Jakob Wolf den store indsigt. Endnu har du da heller ikke rigtig redegjort for hvad dette betyder, hvilket selvfølgelig ikke har forhindret dig i at bruge det flittigt.
Troen kan ikke være hallucinationer, da den religiøse erkendelse bygger på andre troendes vidnesbyrd og egne erfaringer.
Øhhh? Det er da netop i og med at troen ikke bygger på andet end egne erfaringer og andres vidnesbyrd om ditto, at det er nærliggende at antage det for hallucinationer?!? Der er jo ingen ekstern målestok at sikre sig virkeligheden af éns oplevelser mod. I skarp modsætning til ’rigtig’ viden.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#46232 - 20/05/2005 22:22
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod, du skriver (dit med rødt):
Men hvorfor bringer du 1/3 af Jordens befolkning på banen som argument, når det samme argument kunne bruges om ca. 1 mia. muslimer? Du må jo mene, at de alle er galt på den (om end de er galt på den på samme måde som du selv siger). Hvis de alle kan være galt på den (som du vel må mene), kan I kristne vel også?
Ja, jeg kan godt se det. Jeg må æde mine ord i mig igen. 1/3 af jordens befolkning kan selvfølgelig sagtens tage fejl. (Jeg tror jo, som du ved, at det er de resterende 2/3, der tager fejl!)
Men nu fremførte jeg heller ikke denne tredjedel som et trosbevis eller lign., kun som et argument imod det med hallucinationerne. Jeg tror jo heller ikke at muslimerne og alle andre hallucinererer! De tager bare fejl!
Hvis du havde skrevet, at kristne forekommer dig at stå med fødderne solidt plantet i den klare luft, ville jeg ikke have protesteret, for sådan må man jo tænke, når man ikke kender den klippe vi står på!
Jeg mente såmænd blot dine bemærkninger om at hvis vi mødtes ville du virke rask i hovedet. Det er jeg slet ikke i tvivl om [ ...] I øvrigt må du ikke tale grimt om sarkasmen. Den kan da både være nyttig og elegant
Tænk, sådan opfatter jeg slet ikke ordet "sarkasme". Jeg synes det betyder hånlig, bidende, ironisk ... og hverken nyttig eller elegant, men derimod latterliggørende og nedgørende. Så det vil jeg helst ikke være!
Jeg sætter derimod stor pris på humor - også den kulsorte!
Også for mig er det en gåde, hvordan nogen kan komme til at tro på evangeliet, men det overrasker dig nok ikke
Nej, det overrasker mig slet ikke. Det overrasker mig faktisk meget mere, at jeg selv kom til at tro på det. Jeg undrede mig nemlig meget meget længe over, hvordan i øvrigt fornuftige, veluddannede, velbegavede mennesker kunne fæste lid til, at de gamle myter (som jeg dengang regnede de bibelske fortællinger for at være) var den skinbarlige virkelighed - sandheden om liv og død og Gud og mennesker og hvad deraf følger ...
Det irriterede mig, at jeg ikke kunne finde ud af, hvordan de kunne tro det, og det var nok mere min interesse for menneskesindets mærkværdige dybder, og min egen stædighed, der fik mig til at blive ved med at beskæftige mig med spørgsmålet.
Jeg havde aldrig tænkt, at mit engagement i sagen skulle resultere i, at jeg fandt ud af hvorfor de troede det:
At det var fordi det var sandt, altså!
Og det var slet ikke noget inde i menneskesindet, men uden for. Gud, altså, og jeg havde ikke engang været "søgende" ...).
(Jeg ved godt, at nogle (næppe kristne) søger Gud inde i sig selv, ved forskellige indadrettede meditative teknikker. Det har jeg ikke prøvet, og jeg tror, at når man gør det, så finder man ikke Gud, men ... sig selv! I varierende udgaver, som nok kan forekomme guddommelige og give fred i sindet, men som er alt andet end en absolut sandhed ..)
Men nu sidder jeg så her og kan ikke give nogen en fornuftig forklaring ... andet end at sige, at enten sker det - eller også sker det ikke: Enten kommer man til tro, eller også gør man ikke. Og det er der naturligvis ikke en sjæl bruge til noget som helst ... *SUK*
kristina
Ændret af kristina (21/05/2005 09:32)
|
|
Til toppen
|
|
|
#46233 - 23/05/2005 11:52
|
Bruger
|
Hej Kristina Jeg vil helst ikke påstå, at I religiøse hallucinerer, men blot dette at jeres argumentation for mig at se ikke er til at skelne fra en hallucinerendes. Derudover kommenterer du i dit indlæg ikke denne hovedpointe:
Z: For en uges tid siden var der i fjernsynet en udsendelse om en der hed Niels (tror jeg), der var psykisk syg og gik rundt og truede folk med pistoler osv. Han mente, at han udførte Guds vilje. Vi to kunne vel blive enige om, at han hallucinerede. Ikke nødvendigvis visuelt, men i sin overbevisning om verdens sammenhæng. Derfor var han ikke i stand til at forbinde sin opfattelse af virkeligheden med virkeligheden selv (dvs. argumentere for sin idé om sammenhængen; der var nemlig ingen). Han forvekslede sit indre univers med det ydre.
I påstår en kobling mellem noget, der foregår inde i jer og så den ydre verden. Men denne kobling kan vi andre ikke se eller på nogen anden måde få adgang til. Vi er henvist til at stole på jeres gengivelse af, hvordan tingene hænger sammen, uden ét eneste tegn på, at denne sammenhæng vitterligt eksisterer. Som sagt er dette for mig ikke til at skelne fra en person, der påstår at hans hallucinationer er ægte...
Jeg håber du kan se min pointe?
eller mine henvisninger til udregninger, der tilsyneladende demonstrerer uoverstigelige problemer for en bogstavelig læsning af centrale passager i Bibelen. Dette underbygger (indtil videre, i hvert fald) min mistanke om, at du læser, hvad du vil læse og skipper resten? 
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
|