Hej Asbjørn
Nu har jeg jo længe vidst, at min Kirke (Romersk katolsk) har en lære om skærsilden. Jeg tror ikke på skærsilden, al den stund den kun er nævnt tåget to steder i Bibelen, mener det er i de deuterokanoniske bøger, som ikke findes i den lutherske Bibel (den fra Bibelselskabet). Jeg ved godt, at man som katolik sætter Traditionen lig Skriften, men jeg gør altså ikke i dette tilfælde.
Men så har jeg lige læst på nettet, at pave Benedict XVI har sagt følgende: Enhver katolik som drager til en af disse fem pilgrimskirker, lover jeg aflad.
Ja, sådan sagde han. Og læg mærke til, at aflad ikke er syndsforladelse, som en præst stående klar kunne tænkes at måtte give. Nej, det er lig færre år i skærsilden, vi taler om. Mit problem er, at med pave Benedicts udtalelse er det blevet tydeligt for mig, tyderligere, at Kirken her mener noget, som jeg under ingen omstændigheder kan acceptere og tilslutte mig. Der skete noget, da HAN sagde det (højt).
Hvad skal jeg NU gøre ? Jeg er jo ikke meget for at forlade Kirken, men samtidig må jeg jo finde ud af, hvad jeg gør med denne viden. At min Kirke lærer noget, som jeg slet ikke tror på. Jeg er indforstået med alt det andet, nej til abort, kun mandlige præster, præsters cølibat, Mariafromhed, helgendyrkelse (dumt ord), lukket nadverbord osv. osv. osv. Men lige dette, det kan jeg ikke forstå og tage til mig. Sådan er det bare. Det er virkelig et problem for mig, men vil der ikke altid være noget i en given kirke, som man ikke kan tilslutte sig? Har du det også på den måde min din kirke, Folkekirken?
Som sagt forlader jeg MEGET NØDIG min nyfunde kirkelige havn, som jeg jo ellers er SÅ glad for på alle måder.
Men er der ikke noget forkert i at man ikke mener, det som ens Kirke mener? Kan man være i en Kirke, hvis lære man ikke tror på eller bifalder eller accepterer? Er det ikke lidt falsk ? Eller er det kun hos Jehovas Vidner, man er enige om alting ?
Jeg håber, du kan skrive mig et par kloge ord, for jeg er ret meget i vildrede, som du kan se.
mvh Tau.
(Jeg ønsker ikke at være anonym, så du må godt sætte mit brugernavn, Tau i indlægget, det gør ingenting.)
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.