Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#45769 - 23/04/2005 19:58 Mærkeligt håndtegn...
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Café

Jeg var til et møde for noget tid siden, og prædikanten lavede under velsignelsen et mærkeligt "håndtegn". Han samlede tommel- og ringfinger og holdt hånden op i ca. skulderhøjde...

Så sagde han de dejlige ord: "Må da vor Herres Jesu Kristi nåde, Gud vor Faders kærlighed og Helligåndens fællesskab være og blive med os alle".

Derefter gjorde han korsets tegn.

Jeg blev lidt nysgerrig mht. det med hånden... er der nogen her der har noget indsigt på det område

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#45770 - 24/04/2005 13:00 Re: Mærkeligt håndtegn... [Re: steffenlaursen]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Steffen

Det giver jo tre fingre tilbage...hvilket kunne symbolisere den hellige Tre-enighed, det ville jo også passe meget godt med det præsten siger.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#45771 - 24/04/2005 14:10 Re: Mærkeligt håndtegn... [Re: malli]
lre
Bruger

Reg.: 30/07/2004
Sted: Sønderjylland
Hej.

Nej, jeg tror ikke, at det har med de tre sidste fingre at gøre. Jeg har tit set præsten gøre det i kirken. Han holder 2 fingre - pege- og langefinger - som peger opad, når han velsigner menigheden, og gør korsets tegn med disse to fingre.

Hvad det kommer af, ved jeg ikke - men nu er jeg også blevet nysgerrig...

MVH
Lennart

Der står skrevet: »Den retfærdige skal leve af tro.«

www.dictio.dk

Til toppen 
#45772 - 26/04/2005 19:02 Re: Mærkeligt håndtegn... [Re: steffenlaursen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Steffen.

Det du skriver om, kan jeg ikke huske jeg har set. Men jeg ved, at når de ortodokse gør korstegn, samler de tommel, pege og langefinger og bøjer de to sidste ind mod hånden. De tre fingre skal symbolisere treenigheden, de to fingre Jesu to naturer, som er indeholdt i treenigheden.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#45773 - 26/04/2005 19:11 Re: Mærkeligt håndtegn... [Re: AnnePande]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Anne, tak .. det var dejligt at få forklaringen!

Jeg har grundet over det lige siden i søndags, hvor en folkekirkepræst gjorde netop det tegn ved velsignelsen og det efterfølgende korstegn.

Jeg mener også at have set det på gamle malerier ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#45774 - 29/04/2005 13:10 Re: Mærkeligt håndtegn... [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej kristina

ja du har garanteret set tegnet på ikoner? der er det tit med. Men på tagryggen mener man, at det er antikrists tegn....forstå det hvem der kan.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#45775 - 13/05/2005 11:59 Re: Mærkeligt håndtegn... [Re: steffenlaursen]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Håndtegnet er meget almindeligt i den romersk-katolske kirke og ortodokse kirker, men har spredt sig til store dele af kristendommen

Tegnet har, højst sansynligt, oprindelse i Sebazios-kulten der var udbredt i området omkring kristendommens tilblivelse.
Sebazios-præster brugte dette tegn for at velsigne menighederne.
(Sebazios var en thrakisk-phrygisk gudeskikkelse, ofte omtalt af de klassiske græske forfattere)

mvh.

Joppe

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær