Hej Mabyn
jeg lider som du af en psykisk lidelse, men måske ikke den samme. Og så er jeg Romersk katolik.
Jeg har også perioder, hvor jeg ikke kan overskue at gå i kirke. Det lader jeg så være med, og jeg har det godt med det. Jeg ved godt, at vi officielt har søndagspligt (pligt til at gå til Messe i hvert fald om søndagen), men det tror jeg nu nok, Gud har forståelse for, når fraværsårsagen er sygdom og ikke dovenskab og ugidelighed. !!! Hvis du er væk fra kirke i længere tid, kan du bede præsten komme ud med syge-kommunion. Det gør han GERNE. Din lokale sognepræst er vist endda forpligtet til dette, men enhver præst er også mere end villig til dette, du er jo hans sognebarn. !
Mht. skrifte. Jeg ved godt, at man opfordrer kraftigt til at alle går til skrifte ofte, fx. en gang om måneden. Det er op til din egen samvittighed, siger jeg. Det har jeg ikke Kirkens mandat til at sige, men jeg siger det, som kristen til kristen. Hvis du ikke magter det pga. din sygdom, er det ok. Det handler jo ikke om, at du ikke vil omvende dig fra dine synder, vel. (?)
Jeg var selv til skrifte sidste Påske, og jeg har ikke været det siden. Det har jeg det ok med. Jeg beder jo Gud om tilgivelse, når jeg synes, jeg har gjort noget forkert, - og det er tit!!! Måske ikke HVER dag, men næsten. Jeg husker det heller ikke altid, det er såmænd ikke, fordi jeg ikke VIL. Jeg kan bare nogen gange glemme det. Det kan man måske bebrejde mig, men jeg er lidt distræt hvad det angår. Jeg tror også, det kommer an på hjertets indstilling; VIL man ikke bede om tilgivelse, eller får man bare ikke gjort det. Der er forskel, hvis du spørger mig.
Håber du kunne bruge dette svar til noget? Ellers spørg bare igen.
De bedste hilsener
Tau.