Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#45747 - 22/04/2005 18:29 Kristen - og psykisk syg
Mabyn
Bruger

Reg.: 22/04/2005
Jeg har spekuleret lidt. Jeg tænker på at vende tilbage til min barnetro, som jo altså er kristendommen. Allerhelst katolicismen.
Men i disse kristne trosretninger ligger der visse krav om at gå i kirke og gå til skrifte osv.

Men når man er psykisk syg, som jeg, så er det bare ikke muligt at overholde disse krav. Jeg ville aldrig kunne gå til skrifte, og jeg har meget svært ved at gå i kirke af forskellige årsager. Konvertitundervisningen i forb. med katolicismen kan jeg lige klare.

Hvad så? Er man så en dårlig kristen? Hvem spørger man lige om den slags ting?
Nu prøver jeg herinde i håbet om at nogen kan hjælpe.

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#45748 - 22/04/2005 22:38 Re: Kristen - og psykisk syg [Re: Mabyn]
Jonathan
Bruger

Reg.: 23/03/2005
Hej Mabyn!
Tror ikke du er en dårlig kristen. Jeg vil gerne give dig disse ord fra Esajas 43,4 : Du er dyrebar for mig (Gud), har værd, og jeg elsker dig. I kirken, hvor jeg kommer kan man komme, som man er uden man skal leve op til nogle krav (den slags krav, som du skriver om). Der er ikke skrifte i min kirke, som sådan, men man er velkommen til, at få en snak med en af de ældste hvis man har lyst til og behov for det. Hvis du vil se hvilken kirke jeg kommer i, er du velkommen til at klikke på mit profilnavn.
Mkh. Jonathan

Ændret af Jonathan (22/04/2005 22:47)

Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)

Til toppen 
#45749 - 22/04/2005 23:06 Re: Kristen - og psykisk syg [Re: Mabyn]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Mabyn

jeg lider som du af en psykisk lidelse, men måske ikke den samme. Og så er jeg Romersk katolik.

Jeg har også perioder, hvor jeg ikke kan overskue at gå i kirke. Det lader jeg så være med, og jeg har det godt med det. Jeg ved godt, at vi officielt har søndagspligt (pligt til at gå til Messe i hvert fald om søndagen), men det tror jeg nu nok, Gud har forståelse for, når fraværsårsagen er sygdom og ikke dovenskab og ugidelighed. !!! Hvis du er væk fra kirke i længere tid, kan du bede præsten komme ud med syge-kommunion. Det gør han GERNE. Din lokale sognepræst er vist endda forpligtet til dette, men enhver præst er også mere end villig til dette, du er jo hans sognebarn. !

Mht. skrifte. Jeg ved godt, at man opfordrer kraftigt til at alle går til skrifte ofte, fx. en gang om måneden. Det er op til din egen samvittighed, siger jeg. Det har jeg ikke Kirkens mandat til at sige, men jeg siger det, som kristen til kristen. Hvis du ikke magter det pga. din sygdom, er det ok. Det handler jo ikke om, at du ikke vil omvende dig fra dine synder, vel. (?)
Jeg var selv til skrifte sidste Påske, og jeg har ikke været det siden. Det har jeg det ok med. Jeg beder jo Gud om tilgivelse, når jeg synes, jeg har gjort noget forkert, - og det er tit!!! Måske ikke HVER dag, men næsten. Jeg husker det heller ikke altid, det er såmænd ikke, fordi jeg ikke VIL. Jeg kan bare nogen gange glemme det. Det kan man måske bebrejde mig, men jeg er lidt distræt hvad det angår. Jeg tror også, det kommer an på hjertets indstilling; VIL man ikke bede om tilgivelse, eller får man bare ikke gjort det. Der er forskel, hvis du spørger mig.

Håber du kunne bruge dette svar til noget? Ellers spørg bare igen.

De bedste hilsener
Tau.

Ændret af tau (22/04/2005 23:14)

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#45750 - 25/04/2005 01:14 Re: Kristen - og psykisk syg [Re: Mabyn]
korintherbrevet
Bruger

Reg.: 23/03/2002
Sted: Herning
Hej Maybn.
Jeg ved godt at kirker tit stiller krav om at man skal komme i kirke, og man kan ikke tvinge folk til at komme i kirke, men selvom man skal sørge for at have lidt fællesskab med andre kristne, fordi det er godt ikke at være alene om troen, så er det ikke det at komme i kirke der gør en kristen, det er troen i hjertet, det er det at man har sagt ja til Jesus, valgt at tilhører ham, overgivet sit liv til ham. Så du er ikke en dårlig kristen fordi du ikke lige går i kirke hver søndag. Det er heller ikke hver søndag jeg kommer i kirke. Man kan jo godt læse i bibelen der hjemme, læse en kristen bog, og bede til Jesus, han er ikke kun nær i kirken, han er midt i blandt os, hvert et minut, sekund.
Gud velsigne dig. Håber det var en opmundring du kunne bruge.

MVH. Korintherbrevet

Jer. 29 v11 "Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb."

Til toppen 
#45751 - 25/04/2005 09:53 Re: Kristen - og psykisk syg [Re: Mabyn]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Mabyn

Nej, selvfølgelig er man ikke en "dårlig" kristen fordi man er psykisk syg og ikke magter at komme i kirke. Jeg har selv haft en depression over et års tid...og den var iøvrigt forbundet med en masse angst, og jeg kunne bestemt ikke overskue at komme afsted hver søndag, og var det ikke fordi min præst tilbød at hente mig, var jeg slet ikke kommet afsted i den periode.

At være psykisk syg kan sammenlignes med at være fysisk lam (i perioder), og her kan man da heller ikke gøre krav om at folk SKAL deltage i hække-løb , i så fald er der for alvor noget man har misforstået.

Iøvrigt synes jeg du har fået et rigtig godt svar fra Tau.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær