#45552 - 21/04/200523:29Kalot på katolske Biskopper?
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Café,
ved nogen, hvorfor katolske Biskopper går med kalot? Tror nok, det ikke hedder kalot, men kender ikke det rette ord, derfor skriver jeg kalot. Jeg ved godt, at det normalt er hos jøder, man bruger ordet.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
Et interessant ord kunne være "transsubstantiation", som beskriver forvandlingen af brødet og vinen til Kristi legeme og blod, som man mener finder sted ved den katolske messe.
Den 30. juni 1968 erklærede pave Paul VI i en „højtidelig bekendelse af troen“: „Vi tror at ligesom brødet og vinen, der blev indviet af Herren ved den sidste nadver, blev forvandlet til hans legeme og hans blod der skulle ofres for os på korset, sådan bliver brødet og vinen, der er indviet af præsten, forvandlet til den i himmelen i herlighed indsatte Kristi legeme og blod, og Vi tror at Herrens mysteriøse tilstedeværelse ved disse elementers tilstedeværelse — der, hvad vore sanser angår, forekommer os at være de samme som før konsekrationen [forvandlingen] — er en sand, virkelig og materiel tilstedeværelse. . . . Denne mysteriøse forvandling kalder kirken meget passende transsubstantiation.“ — Official Catholic Teachings — Christ Our Lord
#45562 - 09/05/200500:19Re: Kalot på katolske Biskopper?
[Re: tau]
Anonym
Anonym
hehe, gammelt spørgsmål, men kan se, ingen har svaret, så here goes:
Sagen hedder i daglig tale i det meste af verden "zucchetto" (betyder "lille græskar" på italiensk) og hentyder til formen (særligt syningerne). På latin hedder den subbiretum, som betyder "underbiret", fordi den bæres under den daglige hat, som gejstlige går med.
Den stammer fra tiden, hvor alle katolske gejstlige havde tonsur, den skaldede "plet" bag på hovedet, og var således egentlig bare en slags "varmepude".
Pavens er hvid, kardinalens rød, bispens violet og præstens sort. De færreste præster bruger den, og hos præster er den alene en del af husdragten og må ikke anvendes liturgisk.
Biskop og opefter har den derimod også på under messen, men tager den i ærbødighed af under kanonen (eukaristi/nadver).
#45563 - 09/05/200513:13Re: Kalot på katolske Biskopper?
[Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Kevin
MANGE tak. Jeg er meget glad fordi, du kendte svaret. Så blev jeg så klog, og ingen andre kendte åbenbart svaret. Så tusind tak for det. Jeg går ud fra, du selv er katolik? Så er vi to!!!
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
Jeg er ikke katolik, men må indrømme, at mange af de ting Luther lavede, om har været med til at gøre Folkekirken/Statskirken til dét, den desværre er i dag.
Den katolske Kirke er på en måde stadig moderkirken, der er lyset, og ikke lefler for folkestemningen.
Må den dag komme, hvor visionen i Ez 37 går i opfyldelse.
"Nedskåret grønnes det".
Herren Jesu Kristi nåde og Guds kærlighed og Helligåndens fællesskab være med jer alle!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej igen tau, du skriver:
"... hellig Moderkirke lefler ikke for tiden eller mennesker, den står fast, når alt andet vakler."
OK, men nu må vi ikke helt glemme, at der også uden for den katolske kirke er temmelig mange af Guds børn, nemlig vi som af Guds nåde har fået skænket troen på Kristus alene og som derfor heller ikke vakler mellem tidsånden og Helligånden ... !
Guds kirke, som står om end tårnene falder, er bygget af levende stene!
#45567 - 09/05/200516:31Hvem står fast.
[Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej kristina
ja selvfølgelig, der er OGSÅ Guds børn (døbte), som står fast udenfor RKK. Jeg mente heller ikke, at disse vaklede, jeg mente faktisk ikke, at kun RKK blandt kristne stod fast. ! Jeg mente i forhold til menneskers moral og tro, som jo blæser med tidsånden.
Jeg mener med døbte, de som står fast, ikke alle de døbte som ikke står fast, fordi de endnu ikke er blevet omvendt, og derfor ikke har noget at stå fast på - nemlig klippen Himself, Kristus.
Håber vi er enige så langt?
mvh Tau.
Jeg skulle nok have udtrykt mig lidt mere præcist, så det ikke kunne misforstås..for det blev det jo (?).
Ændret af tau (09/05/200516:33)
#45569 - 09/05/200518:53Re: Hvem står fast.
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej kristina
jeg forstår vist ikke betydningen af de der smileys, så det nytter ikke noget. Jeg bruger dem heller ikke så meget mere, som jeg engang gjorde, for jeg synes faktisk, at de kan forvirre, mere end de kan forklare, og det var jo ikke lige meningen! Vel.
Respekterer du ikke min katolske tro? Det var da underligt. Jeg beder dig jo ikke om at acceptere den - blot en smule respekt? Jeg respekterer da din evangelisk-lutherske tro, selvom jeg ikke er enig i det hele.
MVH Tau. PS. Men måske betød din "række tunge smiley" igen noget, som jeg ikke har fanget...
#45571 - 09/05/200523:56Re: Kalot på katolske Biskopper?
Anonym
Anonym
Hej Kevin
MANGE tak. Jeg er meget glad fordi, du kendte svaret. Så blev jeg så klog, og ingen andre kendte åbenbart svaret. Så tusind tak for det. Jeg går ud fra, du selv er katolik? Så er vi to!!!
mvh Tau.
Mon ikke, jeg er katolik? Det vil jeg næsten tro
Selv tak - du er velkommen til at spørge mig en anden gang, hvis der er noget, du er i tvivl om. Er selv lidt nørdet med liturgi, teologi og dogmatik.
#45572 - 10/05/200518:46Re: Hvem står fast.
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej kristina
måske skal du bare lade være med at indsætte smileyer til mig, når jeg nu ikke kan fatte dem. Eller også skal du skrive en forklaring, men så går pointen jo lidt af...suk.
mvh Tau.
#45573 - 10/05/200519:53Re: Hvem står fast.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
tau, du har fuldstændig ret!
Dels skal jeg begrænse forbruget af de grimme gule smilehoveder (glæd dig over, at jeg ikke anbringer en eneste i dette indlæg!) og dels skal jeg helt og aldeles holde mig fra tastaturet, når jeg er i pjatte- og drillehumør ...
Jeg beder om undskyldning og vil nu sætte mig hen i hjørnet og flove mig et kvarters tid ...
Kommer lige i tanker om en lærer på et eller andet kursus, som hævdede, at en undskyldning ikke er andet end et forsøg på at skore en fribillet til at gøre det igen ... men jeg er vist ikke helt enig ... så undskyld altså!
#45574 - 10/05/200520:07Re: Hvem står fast.
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej igen kristina
ja ikke for at koge suppe på det, men du har ikke grund til at undskylde. Du har jo lov til at bruge smileyer, hvis du gerne vil, og alle andre du skriver til, kan åbenbart godt forstå dem, det er bare mig, der er lidt langsom...det skal du jo ikke lastes for vel. Så kom igen. !
mvh Tau.