0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#45403 - 20/04/2005 22:43
Frikirkenet
|
Bruger
Reg.: 23/03/2005
|
Hej til jer på JesusNet.dk! Er der nogen af jer der kan fortælle mig om de rammer plet eller skyder ved siden af målet i denne artikel http://www.tagryggen.dk/show_article.php?num=386 om Frikirkenet? Mvh. Jonathan
Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45404 - 21/04/2005 08:11
Re: Frikirkenet
[Re: Jonathan]
|
Bruger
Reg.: 08/09/2003
|
 Hej Jonathan. Jeg har også læst noget af artiklen. Ja, frikirkenet lader til at være økumenisk på den måde, så man ikke går op i doktriner. Dette er en farlig økumeni, for den tillader ikke en bedømmelse af lærdomme o.a. Selv trosbevægelsen lader til at være med, men jeg tvivler på, at alle er enige i, hvad trosbevægelsen siger. Endvidere er frikirkenet karismatisk (se her). Under "Karismatisk" står der:
Vi er et karismatisk netværk. Vi mener, det er afgørende for den troende at modtage og leve i Helligåndens kraft til at være et vidne om Jesus Kristus. Vi ønsker at være et fællesskab, hvor alle åndens frugter og gaver manifesteres, og hvor vi løbende retledes og oplyses af Helligåndens åbenbaring af sin vilje for kirken. Vi ønsker at se den enkelte udrustet til tjeneste i ord, i gerning og ved kraften i tegn og undere.
Læg nøje mærke til den lære, som her kommer til udtryk; efter at have bekræftet, at de mener, at "det er afgørende for den troende at modtage og leve i Helligåndens kraft", så bekræfter de, at de "ønsker at være et fællesskab, hvor alle åndens frugter og gaver manifesteres". Hvorfor nævnes Åndens frugter under "Karismatisk"? Åndens frugter (Gal. 5,22-23) har intet med karismatisk overflod at gøre, men er i stedet moralske forbedringer af det enkelte menneskes karakter. Åndens frugter har intet at gøre med Helligåndens mirakler (sådan som frikirkenet lader til at forstå det). Denne lærdom (frugter = karismatik, nådegaver, mirakler) er en vranglærdom, som jeg også har skrevet om her. Det er endvidere - i modsætning til, hvad frikirkenet i ovenstående citat lader til at mene - ikke nødvendigt eller "afgørende" for den troende af opleve karismatisk kraft (læs: tegn og undere, nådegaver), nej, den eneste nådegave, der kan siges at være afgørende for den troende, er frelsen (Rom. 6,23; 5,17; Ef. 2,8-9; Tit. 3,3-8), hvilket der ikke forekommer mig at stå så meget om inde på hjemmesiden. Det er tværtimod afgørende for udbredelsen af evangelium'et, at den troende har Guds kraft, så han/hun kan vidne om Jesus Kristus, som døde på korset for således at bære vore synder, hvilket frikirkenet.dk godt nok mener.
Noget andet, som der står i deres Teologi:
Evangelikal
Vi bekender os til den kristne tro, som den kommer til udtryk i de oldkirkelige bekendelser. Vi tror, at Jesus Kristus er nøglen til Bibelen, og Bibelen er nøglen til Jesus Kristus. Vi tror, at Gud har inspireret Det gamle Testamentes og Det nye Testamentes skrifter i deres helhed. Vi forstår vor tilstedeværelse i verden som uadskilleligt forbundet med at videregive evangeliet om frelsen i Jesu død og opstandelse i vidnesbyrd og socialt engagement. Vi bygger på evangelikal teologi, som den kommer til udtryk i Lausannepagten I og II.
Læg mærke til det andet udsagn her: "Vi tror, at Jesus Kristus er nøglen til Bibelen, og Bibelen er nøglen til Jesus Kristus." Hvad betyder dét? At det, at opleve Jesus Kristus, er ligeså ufejlbarligt som Bibelen? Er oplevelser dermed fuldstændigt ligestillede med Bibelen? Lægger dette ikke op til, at oplevelser ikke bedømmes ud fra Bibelen? Hvordan kan man vide, at der ikke prædikes "en anden Jesus" (2 Kor. 11,4a), hvis Jesus er nøglen til Bibelen, og ikke Bibelen skal bruges til at bedømme om en oplevelse nu også var den ægte Jesus Kristus? Paulus siger jo: "Hold jer til Skriften!" (1 Kor. 4,6). Det kan selvfølgelig være, at frikirkenet mener noget andet, men jeg synes ikke rigtig, at det fremgår.
Nåh, men det var lige, hvad jeg lagde mærke til. Det kunne være interessant at høre andres mening.
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#45405 - 21/04/2005 10:16
[Re: Philip]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Philip Tak for dine gode indlæg. Nu vil jeg så lige agere Djævelens advokat en stund  I Luk. 10 siger Jesus:
Se, jeg har givet jer magt til at træde på slanger og skorpioner og magt over hele fjendens styrke, og intet vil kunne skade jer.
Er det helt forkert gættet at "slanger" og "skorpioner" er et billede på dæmoner? (Ikke mindst fordi Satan jo andetsteds kaldes den gamle Slange, ligesom han også er personificeret i Slangen i Edens have)
Nå, men så siger Jesus i Luk. 11
Hvilken far iblandt jer vil give sin søn en slange, når han beder ham om en fisk, eller give ham en skorpion, når han beder om et æg? Når da I, som er onde, kan give jeres børn gode gaver, hvor meget snarere vil så ikke Faderen i himlen give Helligånden til dem, der beder ham!«
Virker det ikke usansynligt, at ifald man beder til Gud gennem Kristus om at få Helligånden....at man så modtager en "skorpion"....at man beder til Gud gennem Kristus om at modtage nådegave til at helbrede og/eller tale i tunger....at man så modtager en "slange" ?
Er det ikke lidt at så tvivl om at Gud er ordholdende?
Ja, jeg ved det ikke....og det er derfor jeg spørger 
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#45406 - 21/04/2005 10:22
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Jonathan
Jeg har - måske lidt for hastigt - læst Tagryggens artikel igennem. Jeg har ikke fordybet mig i den, så jeg skulle måske vente med at komme med kommentarer, men jeg vil dog sige at det generelle indtryk jeg fik er, at det nye frikirkelige tiltag i meget høj grad er humanistisk: fokus er flyttet fra Gud til "os".
Jeg standsede f.eks. ved denne udtalelse:
Vi ønsker at være et fællesskab, hvor alle åndens frugter og gaver manifesteres, og hvor vi løbende retledes og oplyses af Helligåndens åbenbaring af sin vilje for kirken.
Det forskrækker mig, at man mener at skulle retledes løbende ved Helligåndens åbenbaring af sin vilje for kirken. For det må indebære, at man forventes at have tillid til, hvad man selv og de andre i fællesskabet oplever, føler, tror, mener og tænker, at Helligånden sætter dem i gang med at gøre.
Men Helligåndens opgave er, ifølge min overbevisning, at føre os til frelsende tro på Jesus Kristus!
Jesus siger (Joh 15,4): Bliv i mig, og jeg bliver i jer. Ligesom en gren ikke kan bære frugt af sig selv, men kun når den bliver på vintræet, sådan kan I det heller ikke, hvis I ikke bliver i mig.
Det vil sige, vi skal holde os til Guds Ord, som er åbenbaret for os!
Og Åndens frugter er ikke enighed, vækkelser, helbredelser og kirkevækst, men men følgende, jfr. Gal 5,22-23:
kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed, selvbeherskelse
Vi har bestemt intet løfte om løbende orientering fra oven om, hvad vi skal foretage os, så hvad det angår, mener jeg at vi skal "lade os nøje med" Guds Ord og sakramenter og ikke fæste lid til nogen anden inspiration, som kan føre os hid og did, og som vi ikke kan vide hvor kommer fra.
Desuden får jeg det generelle indtryk, at enhed/enighed i Frikirkenet vægtes højere noget andet.
Når det erklærede formål er ”Vi ønsker at arbejde for enhed blandt alle kristne.” så kommer jeg til at tænke på, om "alle kristne" egentlig skal læses som "alle dem, der siger, at de er kristne"?
Og hvordan kan vi bedømme, hvem de så er?
Det kan vi faktisk ikke, og må heller ikke, dømme om, og hvis vi har en skjult - eller åben - dagsorden om, at vi skal smøge ærmerne op og sørge for vækkelse og kirkevækst, så kan det måske knibe med at få stunder til at fordybe os i det sande evangelium. Desuden er der, når enhed anses for afgørende, risiko for, at uenighed og kritik nedtones, den teologiske debat om fortolkningen af Guds Ord forstummer, og de stærkeste og mest karismatiske ledere sætter dagsordenen.
Der kan meget let snige sig stærke vranglærere og falske profeter ind i fællesskabet med ord, som slet ikke er fra Gud, og som ikke modsiges, fordi mange kun har et overfladisk kendskab til teologien. Jfr. Gal 1,6-8:
Jeg undrer mig over, at I så hastigt lader jer vende bort fra ham, som kaldte jer ved Kristi nåde, til et andet evangelium, som slet ikke er et evangelium; der er bare nogle, som forvirrer jer og søger at forvrænge Kristi evangelium. Men om så vi selv eller en engel fra himlen forkyndte jer et andet evangelium end det, vi har forkyndt jer, forbandet være han.
Min personlige, dyrtkøbte erfaring er, at falske profeter som regel ikke selv ved, at de er vranglærere, og at religiøse mennesker har mange forskellige åndelige oplevelser/åbenbaringer, som i hvert fald ikke alle kan være fra Gud - så ville de nok stemme bedre overens!
kristina
Ændret af kristina (21/04/2005 11:13)
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45407 - 21/04/2005 17:06
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Philip, Jonathan mfl.
Jeg har læst artiklen, men den er jo lang, så det blev evt. ikke så grundigt alle steder.
De kan have ret i, at man ikke skal arbejde ukritisk for enhed og lade, som om teologiske forskelle ikke betyder noget. Det er en farlig vej at begive sig ud på.
På den anden side synes jeg, Tagryggen går for vidt. Der bliver lavet lidt for mange logiske kortslutninger. Det virker lidt på mig, som om de har en kæphest om, at den katolske kirke er Babylon, og paven er Antikrist, og det får de så kringlet mange af de ting, de skriver om, hen i retning af.
Fx. en pinsekirke i Kbh. har haft besøg af Vassula Rydén og nonner og lavet et "sakristi" med "hedenske symboler som lys og kors (!)" mv., -> den er med i Frikirkenet, -> Frikirkenet er på vej mod den katolske kirke = Antikrist og Babylon, Tammuz, Semiramis mfl. - og dermed på vej mod satantilbedelse! - hvilket man jo klart ser af, at de i deres blad har historien om at Jesus og Peter går til Rom!
Er det nu ikke lige at stramme den lidt rigeligt?
Jeg kunne i øvrigt heller ikke finde noget katolsk teologi i deres teologibeskrivelse.
Eller den kortslutning med: de har en "glad mand" i deres logo -> det har mange humanister også -> Frikirkenet= humanisme! (I samme stil med, at "babylonerne tilbad en rund solkage, jf. romerkirkens runde nadverbrød"  )
Og hvoraf fremgår det, at det "arvesølv", den nævnte Ap.K.leder vil af med, er selve evangeliet?
Mht. det, du skriver, Philip, så synes jeg ikke, det fremgår af den tekst, du citerer, at Frikirkenets officielle teologi skulle være frugter = gaver og mirakler (ala Torben Søndergaard.) Der står vel bare, at de ønsker at give plads til Åndens gaver og frugter, uden at de udfolder det teologisk? Der skal vel også være plads til forskelle på en dogmatisk afhandling og en formålserklæring, selv om dogmatikken er vigtig.
Kort sagt: Jeg går ikke ind for læreligegyldig økumeni, men jeg mener heller ikke, at Tagryggen har ret i det skræmmebillede, som de maler.
Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (21/04/2005 17:15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45408 - 21/04/2005 17:26
[Re: malli]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli. Jeg ved ikke, om det skal tages som et udtryk for tvivl på, at Gud er ordholdende. Det er vel bare et udtryk for, at tingene skal bedømmes, om de er givet af vor gode, himmelske Fader, eller om de er efterligninger. Er det efterligninger, er det jo "stene for brød", men så er det ikke Gud, der har givet dem. Evt. er det barnet selv, der har fundet en sten på vejen og står og bider i den (og risikerer at miste et par tænder.) Men selvfølgelig kan man da kamme så meget over, at man bliver bange for at modtage, hvad Gud faktisk giver. Det er et stort løfte, vi har fået, og vi mister noget vigtigt, hvis vi lader Guds løfter drukne i forbehold om "hvad det i hvert fald ikke er", så man glemmer, hvad det så er. Lidt ligesom, hvis man hver gang man læser et løfte om bønhørelse, skynder sig at sige: "nåja, nu skal vi jo også lige klappe hesten og huske, at vi ikke får alt, hvad vi beder om", så vi glemmer, overser eller bortforklarer de bønnesvar, vi faktisk får - og at Gud ønsker at give gode gaver og ikke bare "ikke altid giver os hvad vi beder om", men ofte også giver mere eller noget bedre!  Men det er jo en balancegang som alt andet. Prøv alt og hold fast ved det gode. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45409 - 21/04/2005 17:43
[Re: AnnePande]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Anne, ja, enig! Men jeg vil lige benytte lejligheden til at spørge dig, hvordan du tolker "Prøv alt og hold fast ved det gode", for det er jeg selv lidt i tvivl om.
At prøve , betyder vel egentlig ikke, at vi skal kaste os ud i at eksperimentere med ting og sager, som vi ikke ved hvad er, men tværtimod skal prøve = undersøge/vurdere på forhånd, ud fra skriften?
Ligesom Johannes skriver (1.Joh 4)i sin advarsel: "Mine kære, tro ikke enhver ånd, men prøv, om ånderne er af Gud .. " ?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45410 - 21/04/2005 18:30
Nadveroblater i Folkekirken.
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Annepande,
har i ikke runde nadveroblater hos jer?
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45411 - 21/04/2005 20:16
|
Anonym
Anonym
|
Hej! Jeg har læst artilken, men der måske passager jeg er kommet lidt let henover. Men et skal vi huske, at vi lever i en verden, der er faldet i synd og det bliver vi ved med så længe jorden står. Derfor mener jeg ikke, vi hverken skal eller kan forene alle tros retninger, men vi skal respektere at Gud bruger mennesker på tværs af skel og uenighed og vi kan godt arbejde sammen lokalt på nogle områder, men vi bliver aldrig et. Alt hvad vi møder skal vi prøve på Guds Ord, derfor er det så vigtig, at vi arbejder med Ordet og dagligt lader os sige af det. Og vi skal altid være varsom med at afvise andre, men vi skal også klart advare, der hvor læren strider mod Guds ord. Kærlig hilsen Kirsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#45412 - 21/04/2005 20:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Anne - som skriver: Jeg kunne i øvrigt heller ikke finde noget katolsk teologi i deres teologibeskrivelse. Eller den kortslutning med: de har en "glad mand" i deres logo -> det har mange humanister også -> Frikirkenet= humanisme! (I samme stil med, at "babylonerne tilbad en rund solkage, jf. romerkirkens runde nadverbrød" ) Ja, den form for argumentation får mig til at tænke på Holbergs Erasmus Montanus: En sten kan ikke flyve. Morlille kan ikke flyve. Ergo: Morlille er en sten! Sadan!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45413 - 21/04/2005 23:50
|
Bruger
|
 Hej AnnePande. Du skrev:
De kan have ret i, at man ikke skal arbejde ukritisk for enhed og lade, som om teologiske forskelle ikke betyder noget. Det er en farlig vej at begive sig ud på.
Enig; den slags kan - for mig at se - netop give grobund for, at man ikke må (be-)dømme doktriner og åndelige manifestationer.
På den anden side synes jeg, Tagryggen går for vidt. Der bliver lavet lidt for mange logiske kortslutninger. Det virker lidt på mig, som om de har en kæphest om, at den katolske kirke er Babylon, og paven er Antikrist, og det får de så kringlet mange af de ting, de skriver om, hen i retning af.
Tja, men den opfattelse lader langt fra til kun at være Tagryggen's, men også mange andres; de kan nemt findes på nettet. Især på www.chick.com med dens traktater og Alberto-tegneserier; sidstnævnte bygger angiveligt på autentiske vidnesbyrd fra en tidligere jesuitpræst, Alberto Rivera, som dog er død.
Fx. en pinsekirke i Kbh. har haft besøg af Vassula Rydén og nonner og lavet et "sakristi" med "hedenske symboler som lys og kors (!)" mv., -> den er med i Frikirkenet, -> Frikirkenet er på vej mod den katolske kirke = Antikrist og Babylon, Tammuz, Semiramis mfl. - og dermed på vej mod satantilbedelse! - hvilket man jo klart ser af, at de i deres blad har historien om at Jesus og Peter går til Rom! Er det nu ikke lige at stramme den lidt rigeligt?
Det kommer jo an på, om man accepterer f.eks. Alberto's vidnesbyrd om jesuitterne. Noget, som forekom mig at være et interessant sammentræf mellem Alberto's vidnesbyrd og sakristiet i Pinsekirken i Kbh, er, at sakristiets præst, René Ottesen, faktisk ligner en jesuit på billedet her i artiklen i Udfordringen; dét er da pudsigt. Nu skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige så meget her, for jeg ved ikke en disse om René Ottesens baggrund; derfor har jeg ikke noget at have det i. Men det, at han lige netop har jesuit-agtigt tøj på, virker da pudsigt (og en anden velkendt prædikant i Danmark ligner også her en jesuit - see for yourself). Så kan man mene om det, hvad man vil; jeg undres bare - især efter at have læst Alberto's vidnesbyrd...
Jeg kunne i øvrigt heller ikke finde noget katolsk teologi i deres teologibeskrivelse. 
En opfattelse, som jeg har hørt udtryk for (i en af Alberto tegneserierne), er den, at selve økumenien - dvs. være sammen uden at være enig om doktriner, men ikke modsige hinanden - er et katolsk påfund. Om det er rigtigt eller ej, ved jeg ikke; men hvis det er rigtigt, så ligger der jo netop - i hvert fald tilsyneladende - noget katolsk i FrikirkeNet's økumeni. Personligt tror jeg, at der kan være noget om det med økumenien; pave John Paul II modtog f.eks. her et "shiva"-mærke opkaldt efter afguden shiva i hinduismen. Dette er for mig at se en meget økumenisk handling, som paven dér foretog; han tager jo del i noget, der virker som afgudsdyrkelse el.lign. Som kristen burde man vel ikke gøre noget sådant. Endvidere så tilbad han vist - selvom Jesus Kristus er den eneste formidler mellem Gud og mennesker (1 Tim. 2,5-6) - Jomfru Maria her (to billeder - rul ned for at se det andet). Bibelen opmuntrer dog ikke til helgen-tilbedelse - tværtimod: "Råb kun, men vil nogen svare dig? Til hvem af de hellige kan du vende dig?" (Job. 5,1).
Eller den kortslutning med: de har en "glad mand" i deres logo -> det har mange humanister også -> Frikirkenet= humanisme! (I samme stil med, at "babylonerne tilbad en rund solkage, jf. romerkirkens runde nadverbrød" )
Det er jo igen, om man accepterer eller kan lide konspirationsteorier; problemet med sådanne teorier er, at der lader til at være nogle indicier, men at de samtidig er meget tynde; teorierne er svære at bevise eller sandsynliggøre.
Mht. det, du skriver, Philip, så synes jeg ikke, det fremgår af den tekst, du citerer, at Frikirkenets officielle teologi skulle være frugter = gaver og mirakler (ala Torben Søndergaard.) Der står vel bare, at de ønsker at give plads til Åndens gaver og frugter, uden at de udfolder det teologisk? Der skal vel også være plads til forskelle på en dogmatisk afhandling og en formålserklæring, selv om dogmatikken er vigtig.
Tjo, men nu skrev de om Åndens frugter i afsnittet "Karismatisk", hvilket er i kontekst af kraft og manifestationer; dette er for mig at se en implicit association, hvis ikke identitet af Åndens frugter med nådegaver, tegn og undere.
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#45414 - 22/04/2005 10:45
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Philip
ja hvis de to prædikanter er skjulte jesuiterpræster, så er der GODTNOK mange præster, der er det. Skjorten med katolsk flip er brugt MANGE STEDER, ikke mindst i udlandet. Det er bare præstens hverdagsskjorte i de lande, hvor han bærer tjenestedragt udenfor kirketid...så det viser vist ikke noget om Ottesen og Hedegaard.
Og til billederne af paven; Han knæler ned ved Maria, ja, men han tilbeder hende ikke - det har han aldrig gjort - han beder TIL hende, og det er noget andet. Hvorfor knæler han, jamen det gør han sandsynligvis, fordi at det gør han, når han beder, hvadenten det så er til Gud eller til helgener. Almindelig ærbødighed vil jeg tro. Men tilbede hende, nej det passer altså ikke!!! Det er der forøvrigt heller ingen lægfolk, der gør.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45415 - 22/04/2005 11:11
|
Bruger
|
Hej Philip Du skriver:
En opfattelse, som jeg har hørt udtryk for (i en af Alberto tegneserierne), er den, at selve økumenien - dvs. være sammen uden at være enig om doktriner, men ikke modsige hinanden - er et katolsk påfund. Om det er rigtigt eller ej, ved jeg ikke; men hvis det er rigtigt, så ligger der jo netop - i hvert fald tilsyneladende - noget katolsk i FrikirkeNet's økumeni. Personligt tror jeg, at der kan være noget om det med økumenien; pave John Paul II modtog f.eks. her et "shiva"-mærke opkaldt efter afguden shiva i hinduismen. Dette er for mig at se en meget økumenisk handling, som paven dér foretog; han tager jo del i noget, der virker som afgudsdyrkelse el.lign. Som kristen burde man vel ikke gøre noget sådant. Endvidere så tilbad han vist - selvom Jesus Kristus er den eneste formidler mellem Gud og mennesker (1 Tim. 2,5-6) - Jomfru Maria her (to billeder - rul ned for at se det andet). Bibelen opmuntrer dog ikke til helgen-tilbedelse - tværtimod: "Råb kun, men vil nogen svare dig? Til hvem af de hellige kan du vende dig?" (Job. 5,1).
Jeg har talt med en katolik om det, for jeg var faktisk også ret anfægtet af disse ting............nogen gange hjælper det at gå til folk selv, fremfor at gå i sin eget trummerum og opbygge fjendebilleder, og det tror jeg faktisk gælder for alle kristne.
Ingen tvivl om at der er ufattelig meget sladder om Paven, alene det at han sidder som menneskelig leder for verdens største kirke gør at han sidder på øretævernes holdeplads...........og det er ufattelig let at tage nogle ord ud af en sammenhæng, ligesom det er ufattelig let at tage nogle billeder ud af en sammenhæng for at "dokumentere" både det ene og andet.
Det skal vi altid have for øje.
Den tidligere Pave har gjort ufattelig meget for fred i verden, og det ikke uden god grund - manden havde selv på egen krop, og i modsætning til dig og mig, oplevet såvel nazismens som kommunismens jerngreb, rædsler og menneskeforagt. han har mødtes med såvel politiske ledere og religiøse ledere for fredens skyld.
Paven ønskede en politisk, verdslig "økumeni" for at sikre fred, for at spare menneskeliv.
På den anden side arbejdede Paven for at skabe enhed i Kirken, enhed i Kristi legeme, og det er vel ikke helt ved siden af når man tænker på ordene i Jesu bøn:
" Ikke for dem alene beder jeg, men også for dem, som ved deres ord tror på mig, at de alle må være ét, ligesom du, fader, i mig og jeg i dig, at de også må være i os, for at verden skal tro, at du har udsendt mig.Den herlighed, du har givet mig, har jeg givet dem, for at de skal være ét, ligesom vi er ét, jeg i dem og du i mig, for at de fuldt ud skal blive ét, for at verden skal forstå, at du har udsendt mig og har elsket dem, som du har elsket mig."
Der er således tale om to vidtforskellige tiltag.
Vi kan så som Protestanter sige, at vi vil bestemt ikke under den Katolske kirke, men er man katolik, da betragter man den Katolske kirke som den sande kirke, og det gjorde Paven selvfølgelig også, så motivet er for mig at se reelt nok.
Jeg har iøvrigt ligeledes hørt katolikker udtale at der findes en "falsk" økumeni, hvor man går på kompromis med læren...........og bare for at kunne være en enhed, så klipper man en tå og hakker en hæl.
Men det er mig bekendt ikke intentionen fra katolsk hold, da de er af den opfattelse at det er Helligånden, der skal skabe den sande enhed, der ikke klipper en hæl osv.
Og faktisk er det også bemærkelsesværdigt, at det primært er i de Protestantiske menigheder, kirker og sekter at man finder denne "falske" økumeni, hvor man snart sagt har både barnedåb, voksendåb og gendåb...hvor man har gennemarbejdet et kompromis mellem reformert og luthersk nadversyn, foruden en stor åbenhed for Trosbevægelsens synspunkter.....hvor det her næsten virker som at "alt er lige godt".
For katolikkerne har faktisk aldrig gået på kompromis med deres trosbekendelser, med deres nadversyn, dåbssyn, med deres helgensyn, med deres syn på Pavedømmet osv
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#45416 - 22/04/2005 12:12
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli
nogen gange hjælper det at gå til folk selv, fremfor at gå i sin eget trummerum og opbygge fjendebilleder, og det tror jeg faktisk gælder for alle kristne.
Det er rigtigt, jeg kunne ikke være mere enig. Hvis man vil vide noget om lutheranere eller katolikker, så gå til kilden, og ligeledes med alle andre kirker. 
Ingen tvivl om at der er ufattelig meget sladder om Paven, alene det at han sidder som menneskelig leder for verdens største kirke gør at han sidder på øretævernes holdeplads...........
Præcis. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om karismatikernes konspirationsteorier opstår ud af misundelse over Kirkens størrelse og udbredelse. Men okay, nu skal jeg ikke tillægge dem motiver, de måske ikke har, jeg tænkte bare.. 
Men det er mig bekendt ikke intentionen fra katolsk hold, da de er af den opfattelse at det er Helligånden, der skal skabe den sande enhed, der ikke klipper en hæl osv.
Nemlig, Helligånden og vi skal skabe enheden, den ægte enhed med indre omvendelse til det sande Evangelie.
Og faktisk er det også bemærkelsesværdigt, at det primært er i de Protestantiske menigheder, kirker og sekter at man finder denne "falske" økumeni, hvor man snart sagt har både barnedåb, voksendåb og gendåb...hvor man har gennemarbejdet et kompromis mellem reformert og luthersk nadversyn, foruden en stor åbenhed for Trosbevægelsens synspunkter.....hvor det her næsten virker som at "alt er lige godt".
Ja jeg har også undret mig over denne til tider inkonsekvens. Barnedåb, voksendåb, gendåb..jamen hvordan kan det hele være rigtigt?
Som du også skriver, så går RKK ikke på kompromis med læren, så hellere være uden den fulde enhed. Læren er vigtigere end falsk enhed og påduttet enshed. Vi må ikke forplumre den sande lære for at skabe enhed. Det var nemlig ikke sådan en enhed, Kristus talte om, nej det var den ægte enhed..
Tak for et rigtig godt indlæg, Malli.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45417 - 22/04/2005 17:46
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau ... kan du ikke prøve at forklare den principielle forskel mellem at tilbede og bede til?
Måske er jeg lidt fattesvag - jeg har hørt det temmelig mange gange efterhånden -
men katolikker henvender sig dog til de døde i det mindste? I hvert fald i betydningen afdøde ..
Vi, som ikke er katolikker, tror jo også på, at vore kære, der er døde i troen på Kristus, er i Guds hænder, og på den måde jo selvfølgelig "lever" ... men altså ikke på en sådan måde at vi, som endnu en stund er i denne verden, må forsøge at tage kontakt med dem.
Se f.eks. 1.Sam. 28,6-7 som handler om, hvad Saul gjorde efter Samuels død, efter efter at han havde fået fjernet sandsigere og dødemanere fra landet:
"Saul rådspurgte da Herren, men Herren svarede ham ikke, hverken ved drømme eller ved Urim eller ved profeter.
Derfor sagde Saul til sine folk: »Find mig en kvinde, som kan mane døde frem; så vil jeg gå hen til hende og søge svar hos hende.« Hans folk svarede, at der i En-Dor var en kvinde, der kunne mane døde."
... det lykkedes, Samuel kom faktisk til syne! ... men det var jo ikke efter Guds vilje, så det blev bestemt ikke til velsignelse ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45418 - 22/04/2005 18:07
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina
Skal jeg komme med et forslag, ligger forskellen mellem at bede til og tilbede i hhv. "at kontakte" og så " at lovprise/ophøje" såvidt jeg forstår det.
Lidt med andre ord svarer det til, at jeg beder (til) min mand om at give mig kaffen....men jeg tilbeder ham ikke.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#45419 - 22/04/2005 18:15
|
Ordstyrer
Bruger
|
 Tak for forklaringen, Malli, ja, sådan må det nok være ... Men for mig at se, så er bare det at "kontakte" døde mennesker - eller hedengangne skulle jeg vel sige - et stort tabu - en form for spiritisme .. .. men jeg er godt klar over, at sådan opfatter katolikker det jo ikke .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45420 - 22/04/2005 19:29
|
Bruger
|
Hej Tau! Mange tak for dit i dag d. 22/04/2005 12:12. Jeg er enig i mig dig i hele artiklen. Mvh. Jonathan
Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45421 - 22/04/2005 19:55
|
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
|
Hej Kristina Jeg er ikke helt enig med dig i dine betragtninger især omkring Helligåndens virke. Men lad os nu tage det lidt ad gangen, så det er til at holde styr på... Citater står med blåt
Jeg har - måske lidt for hastigt - læst Tagryggens artikel igennem. Jeg har ikke fordybet mig i den, så jeg skulle måske vente med at komme med kommentarer, men jeg vil dog sige at det generelle indtryk jeg fik er, at det nye frikirkelige tiltag i meget høj grad er humanistisk: fokus er flyttet fra Gud til "os".
Jeg synes, det er lidt pudsigt så ofte den beskyldning dukker op i debatten omkring frikirker... Fra begge sider af konflikten i øvrigt. For det første vil jeg sige, at det ikke undrer mig, at du får det billede, når du har tagrykkens artikel som kilde. Når formålet er en generel kritik af Frikirkenet, ville det næsten være mærkeligt andet.
Jeg standsede f.eks. ved denne udtalelse:
Vi ønsker at være et fællesskab, hvor alle åndens frugter og gaver manifesteres, og hvor vi løbende retledes og oplyses af Helligåndens åbenbaring af sin vilje for kirken.
Det forskrækker mig, at man mener at skulle retledes løbende ved Helligåndens åbenbaring af sin vilje for kirken. For det må indebære, at man forventes at have tillid til, hvad man selv og de andre i fællesskabet oplever, føler, tror, mener og tænker, at Helligånden sætter dem i gang med at gøre.
Men Helligåndens opgave er, ifølge min overbevisning, at føre os til frelsende tro på Jesus Kristus!
Det undrer mig, at du kan få et sådan billede af Helligåndens virke. Ikke, at det som sådan er forkert, men det er meget begrænset. For Helligånden har bestemt også andre opgaver end at overbevise os om, at vi er syndere og har brug for Jesus. Da Helligånden kom til Jorden pinsedag, var det første tegn på det, at disciplene begyndte at tale med mennesker, de ikke kendte på sprog de ikke kendte, men om den Herre, som de kendte. Det er bestemt også en af Helligåndens funktioner, at den skal lede os i mission og retlede os i, hvad der er Guds vilje med os. Ellers bliver det jo netop menneskeværk...
Jesus siger (Joh 15,4): Bliv i mig, og jeg bliver i jer. Ligesom en gren ikke kan bære frugt af sig selv, men kun når den bliver på vintræet, sådan kan I det heller ikke, hvis I ikke bliver i mig.
Det vil sige, vi skal holde os til Guds Ord, som er åbenbaret for os!
Det er rigtigt, at Guds ord er åbenbaret for os, men nogen gange kommer man altså ud for ting, hvor man ikke klart kan sige, at noget er imod Guds ord, men det betyder bestemt ikke, at det er ligegyldigt, hvad man gør, og at Gud er ligeglad. Hvis tale om Helligåndens retledning bruges til at argumentere for ting, der går imod Guds ord, kan vi være temmeligt sikre på, at det ikke er Helligånden, der står bag. Den vranglære, der siger, at det har Helligånden sagt mig, og så er det ligemeget, hvad Bibelen siger, vil jeg på ingen måde gøre mig til talsmand for. Men vi har stadig, også selv om vi kender Bibelen ud og ind, brug for Helligåndens hjælp... Både til:
A: at finde ud af, hvad der er ret, når Bibelen ikke giver svaret. Der er meget i dag, der ikke er, som da Bibelen blev skrevet, og hvad gør man så? B: at læse Bibelen ret. Der er mange steder i Bibelen, hvor der er mulighed for at forstå ting på flere måder. Her har vi brug for Guds vejledning til at læse hans ord og forstå, hvad han mener med det.
Og Åndens frugter er ikke enighed, vækkelser, helbredelser og kirkevækst, men men følgende, jfr. Gal 5,22-23:
kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed, selvbeherskelse
Jeg kunne her ikke være mere enig. Men når jeg ser, hvordan kristne behandler andre kristne på baggrund af, at de på visse områder har et andet synspunkt, så kommer jeg i tvivl om, hvor kærligheden er blevet af. Jeg kunne godt komme med et par eksempler, men jeg ville få svært ved at gøre det, uden at det ville blive lige så ukærligt, som jeg mener, at de handler, så jeg tror, jeg holder det for mig selv :-) For øvrigt synes jeg jo netop, at Frikirkenet i denne sammenhæng (selv om jeg som folkekirkelig og IM'er ikke er med i arbejdet, men kun kan følge det udefra) er med til at arbejde for fred i Kristi kirke...
Og så skal det da lige med, at enighed, vækkelser og kirkevækst ikke kommer uden, at Åndens gaver er til stede. Kort sagt, en menighed, der ikke lever Kristi kærlighed ud, er ikke en menighed, der vil vokse.
Vi har bestemt intet løfte om løbende orientering fra oven om, hvad vi skal foretage os, så hvad det angår, mener jeg at vi skal "lade os nøje med" Guds Ord og sakramenter og ikke fæste lid til nogen anden inspiration, som kan føre os hid og did, og som vi ikke kan vide hvor kommer fra.
Desuden får jeg det generelle indtryk, at enhed/enighed i Frikirkenet vægtes højere noget andet.
Det er rigtigt, at vi intet løfte har om orientering fra oven, men vi har derimod et (eller faktisk en del) påbud om at "følge min himmelske fars vilje" som Jesus udtrykte det. Den vilje er for en stor dels vedkommende udtrykt i Bibelen, men der er også ting, der ikke står sort på hvidt. Et eksempel: Inden jeg flyttede til Esbjerg, overvejede jeg at tage et år på KFS' Ledertræningscenter, og jeg troede længe, at det var Guds vilje med mit liv på det tidspunkt. Men jeg kunne jo sådan set ikke vide det, og det endte da også med, at jeg ikke blev optaget, og dermed var den dør lukket, og jeg konkluderede, at jeg nok havde taget fejl. Og det på trods af, at jeg havde læst min Bibel godt nok til at vide, at der hverken stod: "Du skal tage på LTC et år" eller "Du skal ikke tage på LTC." Det er rigtigt, at vi i en masse af livets spørgsmål har en mulighed for at finde svar i Bibelen på, hvad der er rigtigt og forkert. Både som mennesker og som kirke, men i nogle af de allersværeste og allemest afgørende situationer, står vi med et valg, som vi ikke kan få noget klart svar på, og her har vi altså lov at spørge Gud til råds. Og nej, vi er ikke lovet et svar, men vi er lovet, at han vil være med os indtil verdens ende...
Når det erklærede formål er ”Vi ønsker at arbejde for enhed blandt alle kristne.” så kommer jeg til at tænke på, om "alle kristne" egentlig skal læses som "alle dem, der siger, at de er kristne"?
Her tror jeg, du til dels har en pointe. Enhed er ikke værd at satse på for enhver pris. Men samtidig er der en vigtig pointe i, at vi som kristne er ét med alle troende i Kristus. Det er samtidig også væsentligt at huske på, at inden for frikirkeverdenen er opsplitningen faktisk langt mere udtalt end inden for folkekirken, og derfor er det også langt mere nødvendigt med enhed mellem forskellige kirker, for uden enhed mellem kirkerne, er der tale om meget små enheder, der let kan komme til at stå meget alene.
Og hvordan kan vi bedømme, hvem de så er? Det kan vi faktisk ikke, og må heller ikke, dømme om, og hvis vi har en skjult - eller åben - dagsorden om, at vi skal smøge ærmerne op og sørge for vækkelse og kirkevækst, så kan det måske knibe med at få stunder til at fordybe os i det sande evangelium.
Og hvis vi bare sidder på vores flade hele tiden med hovedet i en bog, vil vore medmennesker aldrig møde Jesus og opdage, hvor fantastisk, han er. Det er altså det, kirkevækst primært handler om. At mennesker skal møde Jesus og hans tilgivende nåde.
Desuden er der, når enhed anses for afgørende, risiko for, at uenighed og kritik nedtones, den teologiske debat om fortolkningen af Guds Ord forstummer, og de stærkeste og mest karismatiske ledere sætter dagsordenen.
Ja, det er sådan set meget ligesom folkekirken. Når en Thorkild Grosbøll galer op om, at Gud har apdiceret, så er det den røst i folkekirken, folk hører. Set i forhold til, at vi i folkekirken har en enhed bestående af direkte fornægtere i form af Grosbøll, Plan B osv., Grundtvigianere, missionsfolk og karismatikere, og det her opfattes som stærkt kontroversielt at ville bryde denne enhed, finder jeg det meget sært, at det skal gøres til noget så kontroversielt, at frikirkerne, der jo egentlig teologisk er hinanden meget tættere end yderpunkterne i folkekirken, ønsker at udtrykke en vis samhørighed.
Der kan meget let snige sig stærke vranglærere og falske profeter ind i fællesskabet med ord, som slet ikke er fra Gud, og som ikke modsiges, fordi mange kun har et overfladisk kendskab til teologien. Jfr. Gal 1,6-8:
Jeg undrer mig over, at I så hastigt lader jer vende bort fra ham, som kaldte jer ved Kristi nåde, til et andet evangelium, som slet ikke er et evangelium; der er bare nogle, som forvirrer jer og søger at forvrænge Kristi evangelium. Men om så vi selv eller en engel fra himlen forkyndte jer et andet evangelium end det, vi har forkyndt jer, forbandet være han.
Det kan der, hvis ikke Bibelen er grundlaget for den forkyndelse, som der foregår. Men umiddelbart er det bestemt ikke min opfattelse, at det er tilfældet...
Min personlige, dyrtkøbte erfaring er, at falske profeter som regel ikke selv ved, at de er vranglærere, og at religiøse mennesker har mange forskellige åndelige oplevelser/åbenbaringer, som i hvert fald ikke alle kan være fra Gud - så ville de nok stemme bedre overens!
Så meget mere vigtigt må det da være, at man kan skabe større enhed, så der er flere til at råbe op, hvis man kommer på gale veje.
Som du nok kan mærke, har jeg ikke de samme skrupler som dig ved oprettelse af Frikirkenet. For det første fordi jeg kender en del inden for de frikirker, der er med i netværket og har læst lidt i deres blad om grundlaget. Og ja, de har et grundlag, og reglen er, at kan man acceptere grundlaget, er man velkommen, men grundlaget rykkes der altså ikke ved, og det i sig selv er der faktisk en vis sikkerhed i. For det andet fordi min erfaring fra møder i eller med frikirker er, at Bibelen faktisk er et helt centralt element, og at det grundlag, der bliver bygget på, netop ikke er menneskeværk, men Guds ord, og hans kraft i mennesker, der tror på ham.
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#45422 - 22/04/2005 22:47
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina ja nu har Malli så fint forklaret forskellen. Jeg er helt enig. Og husk nu, helgener er ikke døde, de lever hos Gud. Kirken har altid troet, at vi kunne kontakte dem, og talrige er eksemplerne på, at disse har udvirket forbøn, der så igen har udmøntet sig i handling fra Guds side overfor den bedende. Dette er den hellige Tradition, som er lig Skriften. Ja jeg ved godt, at det lyder helt kættersk for en sola scriptura-fan som dig.  mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45423 - 22/04/2005 23:06
[Re: KajQrd]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Mark - tak for dit omhyggelige svarindlæg.  Du skriver (dit med rødt):
Kristina: .. det generelle indtryk jeg fik er, at det nye frikirkelige tiltag i meget høj grad er humanistisk: fokus er flyttet fra Gud til "os".
Mark: .. .Jeg synes, det er lidt pudsigt så ofte den beskyldning dukker op i debatten omkring frikirker... Fra begge sider af konflikten i øvrigt. For det første vil jeg sige, at det ikke undrer mig, at du får det billede, når du har tagrykkens artikel som kilde. Når formålet er en generel kritik af Frikirkenet, ville det næsten være mærkeligt andet.
Faktisk har jeg slet ikke kommenteret Tagryggens kommentarer, men med vilje kun Frikirkenet's egne udtalelser. Jeg har læst meget lidt Tagryg, og mit foreløbige, generelle indtryk er, at man vistnok der er anti- alt hvad der bevæger sig. Jeg er i hvert fald helt uenig i deres spekulative teorier om Antikrist>Babylon>Rom etc.)
Det er bestemt også en af Helligåndens funktioner, at den skal lede os i mission og retlede os i, hvad der er Guds vilje med os. Ellers bliver det jo netop menneskeværk...
Måske ser vi forskelligt på Helligånden. Jeg mener jo, at vi Guds ord i Bibelen har modtaget al den åbenbaring, al den vejledning vi behøver: vi skal døbe, og vi skal lære ...
" .. vi har stadig, også selv om vi kender Bibelen ud og ind, brug for Helligåndens hjælp... .. til at finde ud af, hvad der er ret, når Bibelen ikke giver svaret. Der er meget i dag, der ikke er, som da Bibelen blev skrevet, og hvad gør man så?
Jeg er helt enig med dig, ikke alt står i Bibelen. Men her mener jeg så ikke, at vi skal bruge Helligånden som en slags opslagsbog, der har en facitliste, hvor der står, hvad Gud vil at vi skal gøre.
Jeg tror, at vi skal bede "ske din vilje" - det hele står sådan set i Fadervor - og så i øvrigt tænke os om, selv træffe vores beslutninger og bede om Guds velsignelse af vores valg. Jeg ikke mener, at vores liv på forhånd er lagt til rette for os af Gud, og at vi bare - ved Helligåndens hjælp - skal løse koderne.
Men jeg er enig med dig i, at vi har brug for, og skal bede om, Guds hjælp til at åbne Bibelens tekster for os, så vi tolker på rette måde.
Frikirkenet skriver: ”Målet er med tiden også at starte fælles frikirker som et alternativ til folkekirken. Ikke pinsekirker, apostolske kirker osv., men blot frikirker.” [5] ”FrikirkeNet vil helt sikkert ændre det kirkelige landskab på længere sigt”, siger Lars Bo Olsen, fra Kristent Center i Herning. [4] ”Vi ønsker at arbejde for enhed blandt alle kristne.”
Hvorfor mon egentlig som "et alternativ til folkekirken"? De skriver, at det skal være enkeltpersoner og ikke organisationer, og at det eneste kriterium er, at det skal være frikirker. Men hvis man ønsker at arbejde for enhed blandt alle kristne, hvorfor så egentlig udelukke folkekirkemedlemmer? Går man mon på forhånd ud fra, at alle folkekirkemedlemmer pr. definition går på fortabelsens vej?
Prøv at læse her om et højrefløjsnetværk, som inkluderer kristne både i og udenfor folkekirken ... og mon ikke bibeltro frikirkefolk er velkomne?
Og så skal det da lige med, at enighed, vækkelser og kirkevækst ikke kommer uden at Åndens gaver er til stede. Kort sagt, en menighed, der ikke lever Kristi kærlighed ud, er ikke en menighed, der vil vokse.
Her er jeg ikke enig med dig. Desværre kan enighed, vækkelser og kirkevækst efter min mening sagtens forekomme, uden at Åndens gaver er til stede. Det kommer an på, hvad enigheden går ud på ... Vækst er ikke i sig selv nogen garanti for, at vækkelsen er efter Guds vilje, og mangel på vækst er ikke i sig selv et sikkert tegn på, at man er på forkert kurs.
Jak 4,4: I utro, ved I ikke, at venskab med verden er fjendskab med Gud? Den, der vil være ven med verden, står som en fjende af Gud.
.. i nogle af de allersværeste og allemest afgørende situationer står vi med et valg, som vi ikke kan få noget klart svar på, og her har vi altså lov at spørge Gud til råds. Og nej, vi er ikke lovet et svar, men vi er lovet, at han vil være med os indtil verdens ende...
enig!
.. inden for frikirkeverdenen er opsplitningen faktisk langt mere udtalt end inden for folkekirken, og derfor er det også langt mere nødvendigt med enhed mellem forskellige kirker, for uden enhed mellem kirkerne, er der tale om meget små enheder, der let kan komme til at stå meget alene.
Mere opsplitning end i folkekirken? . hvordan kan det dog være muligt? Det forekommer mig, at folkekirken rummer mange meget forskellige kirker, også, som du nævner, nogle helt Gud-løse.
Men måske har du alligevel ret, for vi folkekirkelige har i det mindste noget meget væsentligt, nemlig trosbekendelsen og dåbs- og nadversynet til fælles (i hvert fald officielt) ...
Og hvis vi bare sidder på vores flade hele tiden med hovedet i en bog, vil vore medmennesker aldrig møde Jesus og opdage, hvor fantastisk, han er. Det er altså det, kirkevækst primært handler om. At mennesker skal møde Jesus og hans tilgivende nåde.
Joh, jeg har jo, som du, et missionsk sindelag og har egentlig svært ved at begribe, at nogen kristen kan mene, at troen er en privatsag, og at der er fint nok at være kristen, bare man holder det for sig selv ... .. men så alligevel: det kan godt tænkes, at nogle af os sidder for lidt med hovedet i en bog, og lytter for lidt til Guds ord, og forsømmer at modtage sakramenterne, inden vi i hæsblæsende begejstring styrter ud på gader og stræder med det glade budskab.
Vi er desværre ikke født med at begribe, hvad Guds nåde egentlig handler om, og andre kan sjældent bruge vores personlige oplevelser til ret meget ...
---------- Det blev vist lidt rodet dette her - og tag det endelig kun for min spontane, ikke særlig gennemtænkte, reaktion.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45424 - 22/04/2005 23:13
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina jeg vil bare kommentere én ting fra dit ellers glimrende indlæg:
andre kan sjældent bruge vores personlige oplevelser til ret meget ...
Nu har jeg jo karismatisk baggrund oprindeligt, og der var der tradition for, at havde man en oplevelse med Gud, gik man op til mikrofonen og delte den med menigheden. Jeg - vi - blev da MEGET opmuntrede af at høre, hvad Gud gjorde i andre menneskers liv. Det blev ikke en "se mig" konkurrence om, i hvis liv Gud gjorde mest. Det blev tværtimod en vildt god opmuntring og kickstarter til selv at søge Gud mere og mærke Ham i sit liv. Nu siger jeg ikke, at oplevelser og det at mærke Gud er over alt, men det er trosstyrkende, sådan har jeg det i hvert fald. Jeg ved godt, at Gud er tilstede i sine Sakramenter og i sine nådemidler (luthersk ord?), men derfor er det jo ikke forbudt også at mærke Ham andre steder og på andre måder, vel.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45425 - 22/04/2005 23:20
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau, du har ret, jeg er jo en "sola scriptura" ... men jeg ved jo, at jeg har din tilgivelse! ... talrige er eksemplerne på, at disse har udvirket forbøn, der så igen har udmøntet sig i handling fra Guds side overfor den bedende ... ... og det tror dig jo så heller ikke på, ved du nok. - Jeg tror ikke, at helgener har udvirket noget som helst, men nok at Gud har grebet ind. Altså på trods af det med helgenerne, og ikke på grund af ... ! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45426 - 22/04/2005 23:25
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina du er tilgivet, hehe.  Nej, jeg ved godt, at du ikke tror på, at helgener har udvirket noget. Men jeg skrev det også bare, for at forklare.  Men tro nu ikke, at man ikke TJEKKER og DOBBELTTJEKKER sådanne beretninger om helgeners forbøn. Man gør en masse for at finde ud af, hvem der bad om det, og hvornår, og hvad der siden skete. Så helt grebet ud af den blå luft, er det ikke. Men det beviser selvfølgelig ikke noget, det indikerer bare, at man ikke tager alt der glimrer for at være guld. ! MVH Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45427 - 22/04/2005 23:35
|
Ordstyrer
Bruger
|
Nåja, tau, du har da ret i at "andre" kan bruge vore oplevelser til noget, men det er jo i sammenhænge, hvor disse andre allerede befinder sig i et kristent fællesskab! Jeg lytter da også selv med stor glæde til beretninger fra kristne, som jeg kender, og fortæller også gerne selv ... Det jeg tænkte på var personlige vidnesbyrd givet uopfordret til ikke-troede.. det har jeg tit fundet malplaceret og uvelkomment.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45428 - 22/04/2005 23:45
Om, at holde sig til emnet
|
Bruger
|
Hej Kristina! Jeg vil lige gøre opmærksom på dig og andre her på siden, der glemte, at rette emneoverskriften når I begyndte, at skrive et nyt emne. Jeg skal også selv huske det med overskrifterne når jeg skriver her på siden. MKh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#45429 - 22/04/2005 23:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina det er blevet sent, hva!  Jeg har oplevet blandede ting med vidnesbyrd overfor ikke troende. Nogen gange var det skepsis og uforståenhed det blev mødt af, og andre gange var det beundring (ift. Gud) og interesse. Når jeg fx. fortæller mine ikke kristne forældre om mine oplevelser med Gud, bliver de interesserede og nysgerrige. Men overfor min storebror nytter det ikke, da er det nærmest gift. Han bliver fjendtlig og skeptisk og vred.  Så ham fortæller jeg ikke mere noget. mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45430 - 22/04/2005 23:59
Re: Om, at holde sig til emnet
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jonathan, du har ret, vi er flere, der har glemt at ændre i overskriften. Skal nok prøve at huske det fremover. ! mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45431 - 23/04/2005 01:07
|
Bruger
|
Jeg skal på et eller andet tidspunkt have opøvet en ordentlig citat-teknik... Men indtil da - dit med blåt :-) Faktisk har jeg slet ikke kommenteret Tagryggens kommentarer, men med vilje kun Frikirkenet's egne udtalelser. Jeg har læst meget lidt Tagryg, og mit foreløbige, generelle indtryk er, at man vistnok der er anti- alt hvad der bevæger sig. Jeg er i hvert fald helt uenig i deres spekulative teorier om Antikrist>Babylon>Rom etc.) OK, det gør mig en smule mere rolig :-) Den teori vil det også undre mig meget, hvis den holder... Måske ser vi forskelligt på Helligånden. Jeg mener jo, at vi Guds ord i Bibelen har modtaget al den åbenbaring, al den vejledning vi behøver: vi skal døbe, og vi skal lære ... Jeg er enig så langt, at vi i Bibelen har modtaget alt, der er nødvendig til frelse, bl.a. også en vejledning i brug af åndens gaver. Men hvis du prøver at læse lidt i Bibelen, så vil du finde ud af meget hurtigt, at åndelig vejledning gennem åbenbaringer, tungetale + tolkning osv. blev brugt, når evangeliet skulle spredes. Det var ikke sådan, at man slog op i Bibelen, og så stod der: Tag over til Grækenland, og så gjorde Paulus det. Nej, Gud lod ham få en drøm, der gjorde, at han tog af sted. Peter fik en åbenbaring, før han turde tage op og prædike for en romersk officer osv. Så kort sagt, læser du Bibelen grundigt, så finder du nemt steder, hvor de personer, der omtales, ikke slog op i skriften for at finde løsningen, men fik den af Helligånden. Jeg er helt enig med dig, ikke alt står i Bibelen. Men her mener jeg så ikke, at vi skal bruge Helligånden som en slags opslagsbog, der har en facitliste, hvor der står, hvad Gud vil at vi skal gøre.
Jeg tror, at vi skal bede "ske din vilje" - det hele står sådan set i Fadervor - og så i øvrigt tænke os om, selv træffe vores beslutninger og bede om Guds velsignelse af vores valg. Jeg ikke mener, at vores liv på forhånd er lagt til rette for os af Gud, og at vi bare - ved Helligåndens hjælp - skal løse koderne.
Men jeg er enig med dig i, at vi har brug for, og skal bede om, Guds hjælp til at åbne Bibelens tekster for os, så vi tolker på rette måde. Jeg er igen uenig. For det første, jo, Gud har lagt vores liv til rette, og så vi kan vælge at følge hans vilje eller lade være. Paulus siger jo netop at Han har lagt gode gerninger til rette for os at vandre i. Det er ikke et spørgsmål om skæbnetro, men Gud har en mening med dit og mit liv, og det indebærer blandt andet, at vi lærer at stole på ham og lade ham tage styringen, og at vi bruger de gaver, han giver os. Kort sagt, så udelukker din definition af Helligåndens virke jo fuldstændigt kaldelse. Set ud fra en GT-sammenhæng havde det sådan set ikke været specielt odiøst. Dengang var levitterne præsteskabet, og Arons slægt var ypperstepræsterne, og blev man kaldet til en speciel tjeneste for Herren blev man salvet og fik derigennem Helligånd. I dag er vi alle, der tror og er døbt, salvede og kaldet til tjeneste, og hvad den tjeneste består i, er bestemt ikke noget, vi altid blot kan slå op i Bibelen for at finde ud af. Det må vi leve nær Gud og lære at skelne hans ånd og vejledning fra alt det andet, der påvirker os. Og vi må lære lydhørhed, når han kalder... Det er nok den hårdeste lektion af dem alle. I hvert fald for mit vedkommende... Frikirkenet skriver: ”Målet er med tiden også at starte fælles frikirker som et alternativ til folkekirken. Ikke pinsekirker, apostolske kirker osv., men blot frikirker.” [5] ”FrikirkeNet vil helt sikkert ændre det kirkelige landskab på længere sigt”, siger Lars Bo Olsen, fra Kristent Center i Herning. [4] ”Vi ønsker at arbejde for enhed blandt alle kristne.”
Hvorfor mon egentlig som "et alternativ til folkekirken"? De skriver, at det skal være enkeltpersoner og ikke organisationer, og at det eneste kriterium er, at det skal være frikirker. Men hvis man ønsker at arbejde for enhed blandt alle kristne, hvorfor så egentlig udelukke folkekirkemedlemmer? Går man mon på forhånd ud fra, at alle folkekirkemedlemmer pr. definition går på fortabelsens vej? Skal jeg være helt ærlig, så har jeg ærligt talt ikke så svært ved at se en grund til, at man ønsker et alternativ til Folkekirken. Prøv at tænke på, hvor mange diskussioner, der har været her på siden om, hvornår IM vil forlade folkekirken. Når det er holdningen blandt de, der lever i folkekirken og er enig i dens grundlag, er det så så mærkeligt, at kristne, der ikke er enige i folkekirkens grundlag (Den lutherske del af grundlaget om ikke andet) kan ønske et alternativ? Er det mærkeligt, at de gerne vil se et alternativ, der kan blæse i basunen uden at der kommer mislyde fra en Grosbøll-fløj vel at mærke inden for samme kirke? Jeg synes det ikke. Det handler ikke om, at folkekirkemedlemmer er fortabte, men ganske enkelt, at folkekirken i dag som helhed ikke er en aktiv kristen kirke, og det skal være muligt at finde et sted, hvor Guds ord forkyndes, som det er skrevet og tænkt, også selv om folkekirkepræsten tror på reinkarnation... Efter at have boet i Vordingborg et halvt år, kan jeg godt forsikre dig om, at der er kristne, også fra vores kredse, der ønsker et alternativ. Prøv at læse her om et højrefløjsnetværk, som inkluderer kristne både i og udenfor folkekirken ... og mon ikke bibeltro frikirkefolk er velkomne? Ja, jeg synes, det ser spændende ud... Og jeg tror da også, at det er til gavn. Men for det første synes jeg ikke, at en god idé et sted kan bruges som argument for, at den samme idé et andet sted er dårligt... For det andet er det stadig noget løst organiseret. Jeg synes faktisk, at det er en tryghed, at der er stærke organisationer, der bakker op om Frikirkenet. Det gør det væsentlig mindre følsomt mod påvirkninger fra forskellige bølger i samfundet og i kirken... Og så skal det da lige med, at enighed, vækkelser og kirkevækst ikke kommer uden at Åndens gaver er til stede. Kort sagt, en menighed, der ikke lever Kristi kærlighed ud, er ikke en menighed, der vil vokse.
Her er jeg ikke enig med dig. Desværre kan enighed, vækkelser og kirkevækst efter min mening sagtens forekomme, uden at Åndens gaver er til stede. Det kommer an på, hvad enigheden går ud på ... Vækst er ikke i sig selv nogen garanti for, at vækkelsen er efter Guds vilje, og mangel på vækst er ikke i sig selv et sikkert tegn på, at man er på forkert kurs.
Jak 4,4: I utro, ved I ikke, at venskab med verden er fjendskab med Gud? Den, der vil være ven med verden, står som en fjende af Gud. Hvis vi prøver at tage et kig på de store vækkelser, der har været rundt omkring, så er et fællestræk for langt de fleste af dem, at de er sket i modgang... Kort sagt: Hvis man danser efter verdens pibe, så sker der ingen vækkelse. En anden ting, der har gjort sig gældende ved mange af de store vækkelser, f.eks. i Willow Creek er, at mennesker har følt sig tiltrukket af den kærlighed, der er indbyrdes i menigheden, at der var nogen her, der ønsker at tage sig af en. Til eftertanke: Hvordan kan det være mod Guds vilje, at mennesker omvender sig til ham??? Det er direkte imod Bibelens lære. Jeg mener faktisk, at en menighed, der ikke ser det som et problem, at der ikke er vækst, er på gal kurs. Og ja, det mener jeg, at jeg siger i fuld overensstemmelse med Bibelen... .. inden for frikirkeverdenen er opsplitningen faktisk langt mere udtalt end inden for folkekirken, og derfor er det også langt mere nødvendigt med enhed mellem forskellige kirker, for uden enhed mellem kirkerne, er der tale om meget små enheder, der let kan komme til at stå meget alene.
Mere opsplitning end i folkekirken? . hvordan kan det dog være muligt? Det forekommer mig, at folkekirken rummer mange meget forskellige kirker, også, som du nævner, nogle helt Gud-løse.
Men måske har du alligevel ret, for vi folkekirkelige har i det mindste noget meget væsentligt, nemlig trosbekendelsen og dåbs- og nadversynet til fælles (i hvert fald officielt) ... Jeg tænker ikke på opsplitning i interne fraktioner inden for de enkelte kirker. Hvad det angår er der vist næppe noget sted, der er så fraktioneret som folkekirken. Men blandt frikirkerne er der en (synes jeg) sørgelig tendens til, at selv små uoverensstemmelser kan føre til, at en kirke splittes, og den ene af parterne danner en ny kirke. I folkekirken er det faktisk meget få, der forlader kirken, hvis de ikke er enige i det, der forkyndes. De finder en anden menighed, men bliver i kirken. Det var det, jeg tænkte på. Og her er Frikirkenet et samlende led mellem alle de forskellige kirkesamfund. Det synes jeg er positivt. Og kan det skabe en stærkere ånd for enhed, så der er færre kirker, der deler sig på grund af små uenigheder, så vil det virkelig være fedt... Og hvis vi bare sidder på vores flade hele tiden med hovedet i en bog, vil vore medmennesker aldrig møde Jesus og opdage, hvor fantastisk, han er. Det er altså det, kirkevækst primært handler om. At mennesker skal møde Jesus og hans tilgivende nåde.
Joh, jeg har jo, som du, et missionsk sindelag og har egentlig svært ved at begribe, at nogen kristen kan mene, at troen er en privatsag, og at der er fint nok at være kristen, bare man holder det for sig selv ... .. men så alligevel: det kan godt tænkes, at nogle af os sidder for lidt med hovedet i en bog, og lytter for lidt til Guds ord, og forsømmer at modtage sakramenterne, inden vi i hæsblæsende begejstring styrter ud på gader og stræder med det glade budskab.
Vi er desværre ikke født med at begribe, hvad Guds nåde egentlig handler om, og andre kan sjældent bruge vores personlige oplevelser til ret meget ... Det er rigtigt, at vi skal have fyldt på af både Guds ord og sakramenterne for at kunne leve et liv i mission. Ellers brænder vi ganske enkelt ud. Men min oplevelse er desværre (både fra mit eget liv og fra mange, jeg kender), at det ikke altid er sådan, at man, selv om man ikke er i mission, bruger tiden på at få fyldt på. Faktisk tror jeg næsten, at de perioder, hvor jeg har været i tjeneste, især udadvendt tjeneste har været der, hvor jeg har levet Gud nærmest både i bøn, bibellæsning og deltagelse i fællesskabet, mens det ofte kan være svært at finde motivationen, når jeg er inaktiv... Jeg ved ikke, om det giver mening. (Logisk set gør det vel ikke, men mennesket er jo heller ikke det mest logiske i verden :-) ) Med venlig hilsen Mark Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#45432 - 23/04/2005 01:22
|
Bruger
|
Hej til jer på JesusNet.dk! Er der nogen af jer der kan fortælle mig om de rammer plet eller skyder ved siden af målet i denne artikel http://www.tagryggen.dk/show_article.php?num=386 om Frikirkenet? Mvh. Jonathan Skal vi ikke bare sige, at jeg tror, de skyder pænt meget forbi målet... :-) Jeg ser det egentlig som en forvrøvlet gang mundgejl, hvor man har en agenda og så tilpasser argumenterne hertil i stedet for at have en sag, undersøge den og drage sine konklusioner ud fra denne undersøgelse. Og så bygger den desuden på nogle for mig at se helt forskruede forudsætninger. F.eks. at ligner logoet eller andet humanistisk, så må det jo være det, foreningen bygger på osv. Jeg synes, det er fedt at se et tiltag til samling blandt frikirkerne. Kirken har brug for samling blandt alle, der ønsker at følge Guds ord, og det mere end nogen sinde før. Så velkommen, og jeg håber inderligt, at der snart kommer en åbning for mere samarbejde på de områder, hvor der kan samarbejdes fra IM's side. Med venlig hilsen Mark Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#45433 - 23/04/2005 01:29
|
Bruger
|
Hej Tau
Ja, der er helt klart en frimodighed der, der ofte er yderst udbytterig og trosstyrkende!!!.
Jeg mener dog at der er en forskel på at gå i kirke for at høre Guds Ord...og så for at høre menneskers oplevelser med Gud.
Det virker som om at man næsten kæmmer over i hver sin grøft, så man i det karismatiske er så optaget af sine oplevelser at man næsten glemmer at forkynde Guds Ord rent og purt (+udlægning).....posivtivt taler de udenfor kirken entusiastisk så meget om Jesus, at omgivelsernes ører er ved at falde af  ........og man omvendt i snart sagt alle andre kirker har man tabu-belagt det personlige Gudsforhold, og ihvertfald ikke har den samme frimodighed i at fortælle om hvad Jesus har gjort i ens eget og andres liv. Sådan lidt Jante-lovsagtigt....man virker næsten bange for at fortælle andet end sådan lige at man er kristen (selv det er næsten grænseoverskridende), og alt ud over det bygger på stensikre bibelcitater...... så har man da i det mindste ikke stukket næsen for langt frem.
Et eller andet sted ved jeg faktisk ikke helt hvad der bekymrer mig mest. Det er selvfølgelig noget værre hø ifald man aldrig rigtig får hørt Guds ord, men det er vel ikke mindre problematisk ifald Jesus aldrig kommer ud over kirkens dørtrin
Mkh Malli
Ændret af malli (23/04/2005 01:46)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45434 - 23/04/2005 01:59
|
Bruger
|
Hej Philip
Læg mærke til det andet udsagn her: "Vi tror, at Jesus Kristus er nøglen til Bibelen, og Bibelen er nøglen til Jesus Kristus." Hvad betyder dét? At det, at opleve Jesus Kristus, er ligeså ufejlbarligt som Bibelen? Er oplevelser dermed fuldstændigt ligestillede med Bibelen?
Ja, det kan det betyde....men det kan også betyde at UDEN Jesus Kristus som Herre, så forstår man ikke bibelen, der igen giver undervisning om Jesus Kristus. Og det tror jeg de flest kristne vil give medhold i................Bibelen kan læses på utallige måder, men har man ikke troen, og med den Helligåndens vejledning, da kan man for alvor gå helt galt i skoven.
Bibelen skal læses i tro, troen får vi i kraft af Jesus Kristus.
Mkh Malli
Ændret af malli (23/04/2005 02:00)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45435 - 23/04/2005 09:29
Re: Om, at holde sig til emnet
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jonathan, jeg erklærer mig skyldig  - håber at slippe med en advarsel! Du har helt ret, det er ganske rigtig forvirrende og irriterende, når vi skriver om noget helt andet i vores indlæg, end det der står i overskriften. Jeg vil gøre mig umage for at forbedre mig! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45436 - 23/04/2005 12:29
Det karismatiske mødes opbygning.
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli
jeg kan fortælle, at møderne var sådan:
40 min. lovsang
10 min. vidnesbyrd
1½ times bibelundervisning og prædiken/tale.
mvh Tau.
Ændret af tau (23/04/2005 12:30)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45437 - 23/04/2005 13:08
|
Bruger
|
Hej Kristina Selvfølgelig skal man være obs på tid og sted...ligesom man selvfølgelig heller ikke skal trække noget ned over hovedet på folk, kan man mærke en klar modstand, er der jo ingen grund til at fortsætte. Men jeg tror at det personlige vidnesbyrd betyder rigtig meget, og det tror jeg fordi det var gennem det at jeg blev ledt til frelse. Jeg oplevede jo kristne, der TURDE fortælle om Jesus og hvad han betød for dem. Og nej, deres oplevelser frelser bestemt ingen!...........men det betød at jeg blev gevaldig nysgerrig, for mit billede af kristne stemte bestemt ikke overens med dem.....og et eller andet sted så kunne jeg jo mærke, at de havde noget som jeg ikke havde. Men det betød så i sidste ende, at jeg blev ledt til Evangeliet, hvor Guds røst så talte til mig, og kaldte mig til omvendelse. Havde disse mennesker holdt bøtte om deres eget liv med Jesus, haft den indstilling at "troen er en privat-sag", eller "det taler man ikke om udenfor kirkerummet" - så sad jeg næppe som kristen i dag  . Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#45438 - 23/04/2005 13:24
Betydningen af andres oplevelser
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli
jeg er også en af dem, der blev ledt til Evangeliet pga. andres oplevelser. Jeg mødte en sød pige fra en frikirke, og hun fortalte mig ligeud, at Jesus bare elsker os ubetinget. "Det ved jeg bare", sagde hun med et saligt smil. Det flyttede altså noget, den ro hun udstrålede, ville jeg gerne opleve. Og så fik jeg en Bibel af en anden god kristen ven, som jeg så begyndte at læse i.
Jeg kan så som en bemærkning fortælle, at præstens første ord var, at Jesu Kors bygger bro fra synderen til Gud. Så der VAR skam snak om forsoningen i den ellers så karismatiske frikirke.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45439 - 26/04/2005 20:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kristina. Jo, helt enig - "prøv alt" betyder "bedøm alt", ikke "eksperimenter med alt", "forsøg alt" eller "tilstræb at opleve alt"!  Det er bare fordi, ordet prøve kan betyde forskellige ting på dansk. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45441 - 26/04/2005 20:48
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Philip. Jeg ved godt, at Tagryggen ikke er alene om disse teorier. Jeg har også set dem i Chicks tegneserier før. En anden bruger her på Jesusnet (Carsten) linkede engang til Alexander Hislops bog "The Two Babylons" fra engang i 1800tallet. Han er, så vidt jeg ved, ophavsmand til teorien (altså Hislop). Men jeg er stadig ikke enig i den, og synes også at den er for tynd og benytter sig for meget af "Erasmus Montanus" logik. Det betyder nu ikke, at jeg er enig med alt i katolsk teologi. Heller ikke i pavens interreligiøse økumeni, helgendyrkelse mv. Det er nemt at henvise til løsrevne billeder, men det er ikke altid nemt at vide, hvordan man skal forstå det, man ser. Desværre læser jeg ikke russisk, så jeg ved ikke, hvad der var skrevet i forbindelse med dem. Ottesens og Hedegaards runde præste-flipper er ikke noget specielt jesuitisk, så vidt jeg ved. Det er almindelig påklædning for en præst, der går i almindeligt tøj, men gerne skal kunne genkendes som præst alligevel. Fx. en sygehus- eller gadepræst. Folkekirkepræster har dem også, og de er vist næppe jesuitter.  Det jeg tænker om afsnittet om Åndens frugter og det karismatiske, var, at de måske nævnte Åndens frugter ved siden af gaverne fordi de jo allerede var ved at snakke om Ånden - og evt. for at undgå indtryk af, at det kun var gaverne, man fokuserede på. Jeg synes, det er mest nærliggende at forstå det sådan, snarere end som en forveksling af gaver og frugter. Men måske tager jeg fejl. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45443 - 29/04/2005 15:19
Re: Tagryggens tilhørsforhold
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tau. Så vidt jeg ved, er det folk, der har meldt sig ud af deres kirker, fordi de var uenige med dem, og som ikke kommer i noget kirkesamfund. Det er vist under FAQ på deres side, man kan se det (i den øverste linje på siden). Men det er ikke så let at finde umiddelbart, så længe undrede jeg mig også over, hvem de var. Det skriver de ikke så meget om, da de mener, det er ligemeget, men det synes jeg nu ikke helt, det er, når nu de er ude med riven på den måde, som de er.  Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45444 - 29/04/2005 15:31
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Annepande tak! Jeg ku ikke finde det, hvor der står, hvor de selv kommer. Men altså så kommer de åbenbart ingen steder - og SÅ er det jo NEMT at være ude med riven...så har man sin egen ryg fri!!!  Det kan jeg godt synes er fejt gjort. Tænk at de slet ikke har kunnet finde én retlærende kirke. Der er da ellers nok af dem, hvis du spørger mig. Jeg kender gode folkekirker, gode Pinsekirker, gode baptistkirker, gode IM-fællesskaber og ikke mindst gode RKK menigheder. Nå. mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45445 - 30/04/2005 01:02
Tagryggen
|
Bruger
|
Hej tau! Jeg kan ikke anbefale denne hjemmeside Tagryggen fordi den efter min mening er for negativ overfor kristne. Mvh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#45446 - 30/04/2005 09:13
Re: Tagryggen
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej!
Mht. Tagryggen: Jeg er også selv meget uenig i vurderingerne og konklusionerne i mange af Tagryg-artiklerne (jeg har kun læst en lille del af dem) men jeg vil dog sige, at principielt mener jeg ikke der er noget i vejen med at de er negative (= kritiske og advarende) mod det, som de mener er forkert.
Når jeg læser artikler om bibeltolkning, forsøger jeg at se bort fra, hvem der lige har skrevet dem og i stedet overveje og tage stilling til, hvad der egentlig står!
Vi har alle brug for at få skærpet vores opmærksomhed og lytte til hinanden, og vi kan let falde i søvn, hvis vi lukker øjnene for, hvad andre kristne har at sige.
Det Tagryggens FAQ skriver om, hvad de tror på, har jeg selv ingen indvendinger imod.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45447 - 30/04/2005 10:29
|
Bruger
|
Hej Tau
Tænk at de slet ikke har kunnet finde én retlærende kirke. Der er da ellers nok af dem, hvis du spørger mig. Jeg kender gode folkekirker, gode Pinsekirker, gode baptistkirker, gode IM-fællesskaber og ikke mindst gode RKK menigheder.
Var de alle retlærende, så er Guds Ord splittet, for de pågældende kirker lærer temmelig forskelligt.
Jeg kan ikke se at det har noget med sagen at gøre, at de ikke har et bestemt kirkeforhold.....dog finder jeg at der er en del overdrivelser, som også Annepande er inde på - det er jo lige før at det er farligt at spise Marie-kiks .
Men det de skriver er jo ikke ex-cathedraudtalelser....så man kan jo tage hvad man kan bruge og lade resten være, - og faktisk har jeg i tiden fundet temmelig mange gode artikler derinde. Det var i hvertfald en meget god støtte i mit brud med det ultra-karismatiske, hvor man igen og igen har fået at vide at man "synder imod Helligånden" ifald man forholder sig kritisk til det der forkyndes.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#45448 - 30/04/2005 22:56
|
Bruger
|
 Hej Malli. Du skrev:
Virker det ikke usansynligt, at ifald man beder til Gud gennem Kristus om at få Helligånden....at man så modtager en "skorpion"....at man beder til Gud gennem Kristus om at modtage nådegave til at helbrede og/eller tale i tunger....at man så modtager en "slange" ?
Er det ikke lidt at så tvivl om at Gud er ordholdende?
Jo, selvfølgelig virker det da mærkeligt, og jeg vil da heller ikke tro, at Gud ville gøre sådan noget. Men oplevelser skal vel bedømmes uanset hvad. Omvendt er jeg en svag og bange sjæl; ikke særlig dristig til at gå i rette med nogen. Jeg har indtil videre i mit kristenliv holdt min bedømmelse til debatforummer og så for det meste for mig selv. Men et eller andet sted, så kan det vel ikke blive ved med at gå på den måde.
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#45449 - 30/04/2005 23:16
|
Bruger
|
 Hej AnnePande. Du skrev:
Jeg ved godt, at Tagryggen ikke er alene om disse teorier. Jeg har også set dem i Chicks tegneserier før. En anden bruger her på Jesusnet (Carsten) linkede engang til Alexander Hislops bog "The Two Babylons" fra engang i 1800tallet. Han er, så vidt jeg ved, ophavsmand til teorien (altså Hislop). Men jeg er stadig ikke enig i den, og synes også at den er for tynd og benytter sig for meget af "Erasmus Montanus" logik.
Tjo, men teorien består vel heller ikke udelukkende af logiske ræsonnementer; den er støttet af vidnesbyrd, som f.eks. eks-jesuitten Alberto Rivera's vidnesbyrd. Så kan man jo vælge, om man vil godtage disse vidnesbyrd; men hvis Alberto virkelig taler sandt (hvilket jeg næsten formoder, at han gør), så har det da noget at sige.
Det er nemt at henvise til løsrevne billeder, men det er ikke altid nemt at vide, hvordan man skal forstå det, man ser. Desværre læser jeg ikke russisk, så jeg ved ikke, hvad der var skrevet i forbindelse med dem.
Nej, men at paven bukker for et afgudsbillede siger da lidt, eller at han modtager et shiva-mærke er da også opsigtsvækkende. En tidligere katolik, Mike Gendron, har skrevet en udmærket artikel om den katolske, interreligiøse økumeni her. Denne artikel er jo i øvrigt konsistent med Alberto's vidnesbyrd.
Ottesens og Hedegaards runde præste-flipper er ikke noget specielt jesuitisk, så vidt jeg ved. Det er almindelig påklædning for en præst, der går i almindeligt tøj, men gerne skal kunne genkendes som præst alligevel. Fx. en sygehus- eller gadepræst. Folkekirkepræster har dem også, og de er vist næppe jesuitter.
Okay. Jeg synes nu alligevel, at et sakristi plus jesuit-klædning + Ottesens lidt ironiske indrømmelse af at være katolik (i Udfordringens artikel) er et pudsigt sammentræf set i lyset af økumenien mv.
Det jeg tænker om afsnittet om Åndens frugter og det karismatiske, var, at de måske nævnte Åndens frugter ved siden af gaverne fordi de jo allerede var ved at snakke om Ånden - og evt. for at undgå indtryk af, at det kun var gaverne, man fokuserede på. Jeg synes, det er mest nærliggende at forstå det sådan, snarere end som en forveksling af gaver og frugter. Men måske tager jeg fejl.
Du kan selvfølgelig have ret, men ordet "karismatisk" er nu engang en signifikation af kraft og oplevelser. Åndens frugter har derimod at gøre med helliggørelse, eftersom disse frugter jo er Helligåndens frugter (da "Ånden" i Gal. 5,22a vel er Helligånden). Frugter er noget moralsk og ikke karismatisk - i hvert fald mig bekendt. Derfor forekommer det mig at være ukorrekt at tale om Helligåndens frugter (ikke gaver) under temaet "Karismatisk", og det er derfor jeg ser en antydning af vranglærdommen "frugter = mirakler/nådegaver/manifestationer/kraft".
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#45450 - 30/04/2005 23:37
|
Bruger
|
 Hej Malli. Selvfølgelig er fred og enhed i sig selv vel nogle gode ting, men hvis det bliver interreligiøst, så bliver det vel synkretistisk; jvf. denne artikel af Mike Gendron, en tidligere katolik. Han skriver her om økumenien og kommer med en klar skelnen mellem bibelsk og ubibelsk økumeni:
Two Kinds of Unity
Tragically, the evangelical community continues to move away from sound doctrine for the cause of unity. This only fuels the fires of ecumenism. When church leaders are willing to suppress doctrinal truth they are allowing the walls that separate the church from the world to come down. Doctrine is what divides believers from unbelievers. While unity and brotherhood sound wonderful to a hostile world full of fighting and killing, the Bible condemns any unity that is not founded in God’s truth. False unity is based upon man’s ambitions and is independent of God (Gen. 11:1-9). Religious unity is the false unity of the Antichrist (Rev. 17-18) and should be resisted by God’s people. Biblical unity is based on apostolic truth (Eph. 4:3,13) and is a work of the Holy Spirit (1 Cor. 12:13). Biblical unity is not man-made, but man is exhorted to keep it. Biblical unity is impossible apart from the one true and settled faith taught by the Apostles. God’s people are called upon to "earnestly contend for the faith once delivered unto the saints" (Jude 3). There is no spiritual unity whatsoever between those who believe the Gospel and those who do not. True Christian unity is modeled when believers are united together in mind, faith and purpose to serve the Lord Jesus Christ, while submitting to the authority of His Word.
(mine kursiveringer)
Du skrev:
Jeg har iøvrigt ligeledes hørt katolikker udtale at der findes en "falsk" økumeni, hvor man går på kompromis med læren...........og bare for at kunne være en enhed, så klipper man en tå og hakker en hæl.
Jeg tror, at mange er af den opfattelse, at Helligånden skal skabe enhed, men eftersom Helligånden ikke tvinger, så må mennesker være åbne for, hvad Bibelen siger og ikke holde fast i traditioner, som ikke har særligt meget bibelsk belæg. Hvis f.eks. man godt kan se, at Bibelen klart lærer, at der eksisterer et Helvede, så burde man acceptere dette, hvad enten man kan lide det eller ej; beviset for Helvede er jo således:
1.: - djævelen, dyret og den falske profet pines i ildsøen dag og nat i evighedernes evigheder - som der står i Åb. 20,10; og ligeledes dem, som tager dyrets mærke og/eller tilbeder dets billede - jf. Åb. 14,9-11. 2.: - Dem, som går fortabt, kommer i den samme ildsø, som djævelen - Gud vil sige til dem: "Gå bort fra mig, I forbandede, til den evige ild, som er bestemt for djævelen og hans engle." (Matt. 25,41). 3.: - Derfor vil dem, som går fortabt, også - ligesom djævelen, dyret og den falske profet - blive pint i evighedernes evigheder.[Kilde]
Alligevel er der f.eks. JV'ere, SDA'ere og andre (ovenikøbet en katolik [her]), som ikke accepterer eksistensen af Helvede. Problemet med, at der ikke nogen enhed har altså ikke noget at gøre med, at Helligånden bare ikke virker lige nu, men i stedet noget med mennesker at gøre; mennesker er ikke villige til at opgive deres vranglærdomme, og så længe det er sådan, så kommer der ikke nogen sand, bibelsk økumeni.
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#45451 - 01/05/2005 00:39
Tror du på helvedes eksistens?
|
Bruger
|
Hej Philip! Jeg tror ikke helvede findes nu, men kommer i form af ildsøen i forbindelse med Gud dømmer de ugudelige. Tror du ikke på, at ordet pine i forbindelse med helvede ikke findes i bibelen på grundteksten iflg. Andreas Falck´s indlæg i DebatForum på Maranatha - Bibeltro forkyndelse i rubrikken Hvad vi tror og hvorfor. Artiklen hedder Findes et evigt brændende helvede? Jeg tror på det passer når Andreas Falck skriver det om pine, som han gør i den forbindelse. Et skriftsted jeg kom i tanke om i den forbindelse er Johs. 1,3. Jeg mener Satan kan forblinde en, som er ved, at dø ved han bilder vedkommende ind, at der findes et helvede. Mvh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#45452 - 01/05/2005 09:42
Re: Tror du på helvedes eksistens?
|
Bruger
|
 Hej Jonathan. Du skrev:
Jeg tror ikke helvede findes nu, men kommer i form af ildsøen i forbindelse med Gud dømmer de ugudelige. Tror du ikke på, at ordet pine i forbindelse med helvede ikke findes i bibelen på grundteksten iflg. Andreas Falck´s indlæg i DebatForum på Maranatha - Bibeltro forkyndelse i rubrikken Hvad vi tror og hvorfor. Artiklen hedder Findes et evigt brændende helvede?
Jeg tror på det passer når Andreas Falck skriver det om pine, som han gør i den forbindelse. Et skriftsted jeg kom i tanke om i den forbindelse er Johs. 1,3. Jeg mener Satan kan forblinde en, som er ved, at dø ved han bilder vedkommende ind, at der findes et helvede.
For mig at se er det ikke så meget et spørgsmål om, at et bestemt ord findes i grundteksten, men snarere om, hvad skriftsteder siger, når de ses i deres sammenhæng med hinanden. Ordene "treenigheden" eller "treenig" findes heller ikke i Bibelen, men den logiske konsekvens af forskellige klare skriftsteder er, at den éne Gud er tre personer, hvilket jo er det, der menes med, at Gud er treenig. Ligeledes er det med læren om Helvede; den følger af enkle, klare skriftsteder, når de ses i sammenhæng med hinanden. Det er rigtigt, at grundteksten har en relevans, men det har konteksten skam også. Og af kontekst af hele Bibelen fremgår læren om Helvede, som en evig pinsel af de fortabte. Beviset, som hverken JV eller SDA kan gendrive, er jo således:
1.: - djævelen, dyret og den falske profet pines i ildsøen dag og nat i evighedernes evigheder - som der står i Åb. 20,10; og ligeledes dem, som tager dyrets mærke og/eller tilbeder dets billede - jf. Åb. 14,9-11. 2.: - Dem, som går fortabt, kommer i den samme ildsø, som djævelen - Gud vil sige til dem: "Gå bort fra mig, I forbandede, til den evige ild, som er bestemt for djævelen og hans engle." (Matt. 25,41). 3.: - Derfor vil dem, som går fortabt, også - ligesom djævelen, dyret og den falske profet - blive pint i evighedernes evigheder.[Kilde]
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#45453 - 01/05/2005 11:59
|
Bruger
|
Hej Philip!
Jeg har i mange år troet på helvede, som et evigt pinested, men synet på helvede begyndte, at forandre sig for mit vedkommende i begyndelsen af 2003. Hvis Andreas Falck her i rubrikken Hvad vi tror og hvorfor har ret i sin påstand om at helvede ikke er et evigt pinested hvad så? Jeg tror på, at helvede er evig staf = udslettelse.
Mvh. Jonathan
Ændret af Jonathan (01/05/2005 12:03)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45454 - 01/05/2005 13:01
|
Bruger
|
Hej Philip! Åb. 14,9-11 forstår jeg således: De, som tilbeder Dyret og det billede, og tager dets navn, som mærke skal pines dag og nat her på jorden. At når de får deres straf skal de pines ikke for evigt, men røgen fra deres pine stiger op i evighedernes evighed. Prøv, at læse de efterfølgende vers. Mvh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#45455 - 01/05/2005 13:48
|
Bruger
|
 Hej Jonathan.
Du skrev:
Jeg har i mange år troet på helvede, som et evigt pinested, men synet på helvede begyndte, at forandre sig for mit vedkommende i begyndelsen af 2003. Hvis Andreas Falck her i rubrikken Hvad vi tror og hvorfor har ret i sin påstand om at helvede ikke er et evigt pinested hvad så? Jeg tror på, at helvede er evig staf = udslettelse.
Andreas Falck har heller ikke ret, for han (og mange andre SDA'ere, tror jeg) tager i sin udlægning ikke højde for, at der jo helt klart og tydeligt står i Åb. 20,10, at djævelen, dyret og den falske profet pines dag og nat i ildsøen i evighedernes evigheder, hvilket implicerer - når det læses i sammenhæng med Matt. 25,41, hvor Gud siger til de fortabte, at de skal gå til ildsøen bestemt for bl.a. djævelen - at de fortabte også pines i evighedernes evigheder. Kontekst er vel ligeså vigtigt som grundtekst? Hvis man benægter, at Helvede er et evigt pinested, så har man jo et problem med Åb. 20,10.
Guds fred,
Philip
Ændret af Philip (01/05/2005 13:49)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45456 - 01/05/2005 13:50
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Philip
Du taler om helvedet og nævner nogen sksriftsteder, bla.: Derfor vil dem, som går fortabt, også - ligesom djævelen, dyret og den falske profet - blive pint i evighedernes evigheder.
Jeg er jo af den overbevisning, at evangelierne indkredser og peger på ulven i fåreklæder, den falske profet, antikrist, som så vidt jeg kan læse ud af konteksten, uden det står direkte, leder hen til: Paulus. På ham passer alle Jesu advarsler om en, der vil sætte sig selv ind foran og lede de troende vild.
Hvordan går det så med alle de, som har forladt Vejen og Jesu efterfølgelse, for Pauli eget "nye og meget anderledes evangelium"?
Jeg spørger bare, for at det er blevet sagt, og for at det ikke skal komme bag på alle, som udtænker evig pine for andre.
Fred og Alt Godt
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#45457 - 01/05/2005 13:51
|
Bruger
|
 Hej Jonathan. Du skrev:
Åb. 14,9-11 forstår jeg således: De, som tilbeder Dyret og det billede, og tager dets navn, som mærke skal pines dag og nat her på jorden. At når de får deres straf skal de pines ikke for evigt, men røgen fra deres pine stiger op i evighedernes evighed. Prøv, at læse de efterfølgende vers.
Tjo, men så husk også at holde stedet i sammenhæng med Åb. 20,10 og Matt. 25,41. Resultatet heraf er Helvede, som et evigt pinested for de fortabte.
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#45458 - 01/05/2005 14:44
Re: Antikrist
[Re: Vandrer]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Vandrer, Nu har jeg hørt rigtig mange mere eller mindre fantasifulde forslag til, hvem dog Antikrist kan være: ... .. Hitler, Paven, Muhammed, Stalin ... Men det er første gang jeg har hørt nogen mene, at det er Jesu egen apostel Paulus! Ordet "Antikrist" bruges kun af apostlen Johannes, som i sit første brev kapitel 2 vers 22: : "Hvem er en løgner, om ikke den, der benægter, at Jesus er Kristus? Antikrist er den, der fornægter Faderen og Sønnen." Og Paulus har ikke skrevet noget, som er i modstrid med Jesu egne ord. Så ærlig talt ...  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45459 - 01/05/2005 16:01
|
Bruger
|
Hej Kristina! Antikrist er også nævnt i 1Johs. 7. Mvh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#45460 - 01/05/2005 16:11
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jonathan? 1. Joh. 7? Der findes ikke noget kap. 7 i 1. Joh.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45461 - 01/05/2005 16:22
|
Bruger
|
Hej Tau m. fl.! Det var 2Johs. vers 7, jeg mente. Undskyld fejlcitatet "1Johs. 7". Mvh Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#45462 - 01/05/2005 16:39
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ja, og som jeg skrev, det er kun Johannes som nævner Antikrist. Ordet Antikrist er nævnt tre steder:
1.Joh. 2,19 1.Joh. 2,22 2. Joh. 1.7.
Johannes skriver, at der er fremtrådt mange antikrister, så det er i hvert fald i lige så høj grad en ond åndsmagt, som det er en konkret person, hvem Satan står bag.
Jeg tror ikke, at den konkrete person er trådt frem endnu. Som navnet siger, han skal være Guds fjende og modsætning - eller eventuelt give sig ud for at være Jesus selv, som er kommet igen ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45463 - 01/05/2005 16:46
|
Bruger
|
Hej Kristina
"Hvem er en løgner, om ikke den, der benægter, at Jesus er Kristus? Antikrist er den, der fornægter Faderen og Sønnen" Andet sted står der at det er den der fornægter at Jesus er Kristus kommet i kød............nej, det passer ikke just på Paulus...derudover er der tæt på at være frit slag på alle hylder, og der har rigtignok også været mange bud gennem tiden. Bibelen taler jo også om flere Anti-krister....det bliver det jo heller ikke lettere af.
Er kommet dertil at jeg ikke vil bruge flere ressourcer på at gruble over hvem det mon kan være, men bare holde mig til bibelens enkle ord og det jeg VED, nemlig at Jesus Kristus har løskøbt os fra synd, død og helvede ved at lide vores stedfortrædende død på Korset, og så tror jeg i min naivitet at Gud leder os igennem.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#45464 - 01/05/2005 18:34
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli " ... så tror jeg i min naivitet at Gud leder os igennem." Ja, så er vi da mindst to, der ser netop sådan på det!  Og uden at vi bliver som børn igen, går det slet, slet ikke ...  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45465 - 02/05/2005 02:03
|
Bruger
|
Kære Kristina
Du skriver: Nu har jeg hørt rigtig mange mere eller mindre fantasifulde forslag til, hvem dog Antikrist kan være: ... .. Hitler, Paven, Muhammed, Stalin ...
Men det er første gang jeg har hørt nogen mene, at det er Jesu egen apostel Paulus!
Spørg dig selv om; hvordan mon modstanderen mest effektivt kunne komme ind og lave ged i det for de kristne, om ikke ved at slutte sig til dem, og næsten fra starten at komme med sin egen version af evangeliet.
Kun skulle han lægge pres på Apostlene for at mænge sig ind hos dem. Tænk på, hvordan han kompromiterer Peter og nærmest vrider armen om på ham, for at få gjort ham føjelig og dele jøder og hedninge mellem sig Gal 2,11.
I det hele tage stiller Paulus sig op og gør sig nærmest til Kristus selv. Uden han dog ser ud til at kunne rumme Guds Salvelse; den er ham ganske enkelt for uopnåelig; er det for Paulus, hans eget eksempel, han vil at tilhørerne skal finde efterfølgelsesværdigt. Gal 4. 12-21
Jeg mener at Paulus har sig selv i centrum og hele hans evangelium er selvfølgelig også bestemt af Pauli egen personlighed, hvor han nærmest fremstiller sig selv som stedfortræderen. Gal 4, 14. Det er så meget ham selv man kommer til, selvom han taler om at; Kristus skal vinde skikkelse i hans(Pauli) børn Gal 4, 19. For ser man sig omkring, er det netop Paulus alverdens Paulinere søger at ligne og ikke Jesus, hvem de så selvfølgelig ikke lader sig ligedanne med.
Skulle der dukke en op, som i sit møde med den opstandne, lader sig rive med og bliver en hengiven, som ligedannes med Mesteren selv, så skal I høre, hvordan Paulus reciteres for at mane tilbage, på plads, eller ud af kirken.
Antikrist Betydningen af ordet "antikrist" er ikke svær at indkredse, ved at nedbryde ordet; ANTI-KRIST, mod-salvet/mod-ånd; med en ophævende eller neutraliserende effekt. Dette ligger op af følgende ord fra Johannes brev, som du nævner: Hvem er en løgner, om ikke den, der benægter, at Jesus er Kristus? Antikrist er den, der fornægter Faderen og Sønnen.
Vil den som benægter, at Jesus er Kristus, ikke også med rimelig sandsynlighed komme med sin egen lære, en ny Jesus Kristus og et nyt evangelium, som han sætter i stedet for og over, hvad der en gang blev givet. Det er den indvirkning Johannes taler om; en som vil komme med troen i dets Skind, men indadtil kun rummer foragt for mennesket. Han vil sørge for der bliver sået, men også at spirren ædes af orme, inden det når at vokse op og give frugt.
Jeg får fornemmelsen af Anti-Krist, hver gang Paulus kan citeres på måder, som borttager dét, som skulle gøre, at Mennesket ligner Gud. 1 Joh 2, 24.
Hør ekkoerne: .... Du kan ikke, du er en synder, ingen kan fuldkommes....
Vrøvl; som vil opbyde alle mulige læremæssige, stringente arguemter imod, at de troende åbenbares i Menneskesønnen, og søge at opsluge enhver, som er ved at rejse sig i Menneskesønnen.
Men, er der en og anden blandt debatørerne, som er i tvivl om, at det er Salvelsen Antikrist er mod og altså mod; at mange Kristuser skal fremstå i Mennskesønnen, som når Lynet slår ned "Mange Steder" når det Lyner Fra Vest til Øst; så tænk på, om dette måtte byde noget i dig imod. Den logiske følge af 1 Joh 2, 24. er; at den troende fremstår som Salvet. 1 Joh 2, 25. fortæller, at dét som er forjættet er "det evige Liv", som rækker ud over dette jordeliv. Men nu ér den troende endnu i verden, alene for at realisere Sønnen og Faderen i Tanke, Ord og Gerning.
Men er der endnu en, som tænker at det kan vi da ikke, så lader Johannes os vide at vi har alt rigeligt, til at holde os til Vejen 1 joh 2, 27.
Og Johannes opmundrer alle til at realisere Menneskesønnen, i Skønhed og Værdighed, så vi ikke; fordi vi sagde det ikke var tiltænkt os, skal blive til skamme, men være ham Lig. 1 Joh 2, 28.
Jeg mener Antikrist er den, som vil hindre dette, og da I sikkert ville blive enige med mig om, at Antikrist nok kunne tænkes at langtidsplanlægge, hvad andet er så mere oplagt end at komme med fra starten og få sit med i skirfterne, når nogen langt senere skulle komme på den tanke, at lave en stringent Bibel til hans fordel....
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#45466 - 02/05/2005 10:58
|
Bruger
|
 Hej Vandrer. Du skrev:
Du taler om helvedet og nævner nogen sksriftsteder, bla.: Derfor vil dem, som går fortabt, også - ligesom djævelen, dyret og den falske profet - blive pint i evighedernes evigheder.
Jeg er jo af den overbevisning, at evangelierne indkredser og peger på ulven i fåreklæder, den falske profet, antikrist, som så vidt jeg kan læse ud af konteksten, uden det står direkte, leder hen til: Paulus. På ham passer alle Jesu advarsler om en, der vil sætte sig selv ind foran og lede de troende vild.
Okay, men hvad er det for nogle skriftsteder, du specifikt tænker på? Hvor giver Jesus Kristus advarsler, så det ligner, at Han taler om Paulus? Eller så det ser sådan ud, set ud fra konteksten? Hvis Paulus var selveste Antikrist, så må man kunne forvente, at han sagde noget, som var i modstrid med Jesu Kristi evangelium. Og apostlen Johannes, den discipel, som Jesus elsker, skrev også:
"For der er gået mange bedragere ud i verden; det er dem, der ikke bekender, at Jesus er Kristus, kommet i kød. Det er bedrageren og Antikrist." (2 Joh. 1,7).
Dette er jo slet ikke tilfældet med Paulus.
Hvordan går det så med alle de, som har forladt Vejen og Jesu efterfølgelse, for Pauli eget "nye og meget anderledes evangelium"?
Ja, hvis du har ret, så ville de nok gå fortabt. Men Paulus oplevede da selv efterfølgelse.
Jeg spørger bare, for at det er blevet sagt, og for at det ikke skal komme bag på alle, som udtænker evig pine for andre.
Mener du, at jeg udtænker evig pine for andre? Jeg påpeger nu blot, at doktrinen om Helvede er bibelsk og ikke kan undgås.
Guds fred,
|
|
Til toppen
|
|
|
#45467 - 02/05/2005 21:31
|
Anonym
Anonym
|
Hvis man benægter, at Helvede er et evigt pinested, så har man jo et problem med Åb. 20,10.
Det er nu da nærmere dem der postulerer at Gud er en evig toturmester, der uden ophør i al evighed vil pine, plage og torturere mennesker der har et problem.
De glemmer helt at der er noget der hedder "Den Anden Død" , samt at Bibelen klart og tydeligt lærer, at de sjæle der synder skal dø. Endvidere lærer Bibelen jo utvetydigt at det kun er Gud der har udødelighed.
Gud skænker de frelste evigt liv, men de ugudelige (fortabte) får altså ikke noget evigt liv. Satans første løgn i Edens Have var jo netop at de ikke skulle dø, selv om Gud havde sagt, at det skulle de dersom de var ulydige mod ham.
Vil man helt forstå Bibelens tale om Helvede m.v. må man nok gøre sig den ulejlighed at sætte sig ind i, hvilkie begreber og fysiske lokaliteter der lag bag de ord og benævnelser der anvendes når der i Bibelen tales om Helvede.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45468 - 03/05/2005 15:16
|
Bruger
|
Hej Andreas... Fedt at se dig herinde, når nu jeg ikke længere har min gang på usenet ;-)
Jeg tror, at en stor del af forskellen på, hvordan du og jeg forstår Bibelen i det her er, hvordan død defineres. Hvis død defineres som en ikke-eksistens, så har du fuldstændig ret i, at så giver det mening, at alle fortabte de udslettes helt. Men sådan har jeg meget svært ved at læse det primært på grund af andre passager i Bibelen. Det giver ganske enkelt ikke mening, hvor gerne jeg end ville kunne tro på, at det var sådan. I stedet tror jeg, at når der skrives død, så skal det læses ikke som en ikke-eksistens, men som det modsatte af liv. Som en eksistens stik modsat det liv, der er lovet os, der tror på Jesu frelsende offer. Jeg ville ufatteligt gerne kunne tro på, at alle, der ikke tror, blot bliver udslettet, men jeg kan bare ikke få det til at passe med Bibelens beskrivelser af det.
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#45469 - 03/05/2005 16:00
|
Bruger
|
Hej Mark! Jeg kan godt få det med udslettelsen af de ugudelige til, at passe når jeg læser 1Kor 15,50-54 og 1Tim. 6,13-16. Skriftstedet fra Korintherbrevet har et løfte til de kristne om udødelighed. Mvh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#45470 - 04/05/2005 18:37
|
Anonym
Anonym
|
Jeg ville ufatteligt gerne kunne tro på, at alle, der ikke tror, blot bliver udslettet, men jeg kan bare ikke få det til at passe med Bibelens beskrivelser af det.
Så kan jeg da kun anbefale dig at tro på når Bibelen siger at det kun er de frelste der arver evigt liv. De fortabte arver ikke noget evigt liv.
Og Bibelen siger klart og tydeligt, at den sjæl der synder skal dø. Når nogen dør, så lever de altså ikke længere, heller ikke i et evigt brændende helvede.
Så enkelt og simpelt er det
|
|
Til toppen
|
|
|
#45471 - 04/05/2005 18:55
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej AFA
Du skriver:
"Når nogen dør, så lever de altså ikke længere, heller ikke i et evigt brændende helvede.
Så enkelt og simpelt er det."
Hvis vi nu læser hele Bibelen, ser vi så ikke, at man kan være død, selv om man går omkring og mener at være levende?
"Lad de døde begrave deres døde ... ", står der jo skrevet.
Kun i Gudsriget er der evig salighed.
Evig død kan være en nok så skræmmende en tanke:
Åb 14.9-12:
Og en tredje engel fulgte efter dem og sagde med høj røst: »Hvis nogen tilbeder dyret og dets billede og sætter dets mærke på sin pande eller hånd, skal han også drikke Guds harmes vin, skænket ufortyndet i hans vredes bæger, og han skal pines i ild og svovl for øjnene af de hellige engle og Lammet.
Og røgen fra deres pinsler stiger op i evighedernes evigheder, og de har ingen hvile, hverken dag eller nat, de der tilbeder dyret og dets billede eller tager dets navn som mærke.
Her kræves der udholdenhed af de hellige, dem som holder fast ved Guds bud og troen på Jesus.«
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45472 - 04/05/2005 20:16
|
Anonym
Anonym
|
Hej AFA Du skriver:
"Når nogen dør, så lever de altså ikke længere, heller ikke i et evigt brændende helvede. Så enkelt og simpelt er det."
Hvis vi nu læser hele Bibelen, ser vi så ikke, at man kan være død, selv om man går omkring og mener at være levende?
"Lad de døde begrave deres døde ... ", står der jo skrevet.
Jeg blev ikke helt klar over hvad du mener!
Mener du også at de døde, lever en form for liv efter døden, og at disse døde (de fortabte) skal leve evigt og tortureres, pines og plages uden ophør i al evighed?
|
|
Til toppen
|
|
|
#45473 - 04/05/2005 23:48
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej AFA
Jeg mener ikke noget andet, end hvad der klart fremgår af Bibelen (hvor der ikke står noget om tortur) og citerer blot igen:
"Og røgen fra deres pinsler stiger op i evighedernes evigheder, og de har ingen hvile, hverken dag eller nat, de der tilbeder dyret og dets billede eller tager dets navn som mærke."
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45474 - 04/05/2005 23:50
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina hvordan ved vi, at det ikke er billedtale her? For Åb. er jo i høj grad billedtale. Hvad er det, der gør, at netop dette skal læses bogstaveligt??? mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45475 - 05/05/2005 00:11
|
Ordstyrer
Bruger
|
... jo, tau, er da helt bestemt billedtale!
Der er nok ikke noget faktuelt "dyr" og sikkert heller ikke noget synligt "mærke" eller nogen "røg" - men meningen er da tydelig nok, synes jeg!
Jo, det meste af Åbenbaringsbogen læser jeg også som en billedbog .. en trøstebog! Som ender godt:
Han, der vidner om dette, siger: "Ja, jeg kommer snart." Amen, kom, Herre Jesus! Herren Jesu nåde være med jer alle!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45476 - 05/05/2005 17:16
|
Bruger
|
 Hej AFA. Vor debat således:
Philip: Hvis man benægter, at Helvede er et evigt pinested, så har man jo et problem med Åb. 20,10.
AFA:Det er nu da nærmere dem der postulerer at Gud er en evig toturmester, der uden ophør i al evighed vil pine, plage og torturere mennesker der har et problem.
Du må undskylde, hvis du som person følte dig ramt af det, jeg skrev; det var ikke min hensigt. Hvad jeg mente, var, at Åb. 20,10 er problematisk for den tolkning, som siger, at Helvede ikke er evig eksistens, men en tilintetgørelse af de fortabte, så disse forsvinder ud i ikke-eksistens. Den anskuelse kaldes annihilationisme (af engelsk: "annihilation," tilintetgørelse). Et andet problematisk skrifsted for denne anskuelse (som SDA har, så vidt jeg ved) er det skrifsted, som Kristina vist også nævner:
"Og en tredje engel fulgte efter dem og sagde med høj røst: »Hvis nogen tilbeder dyret og dets billede og sætter dets mærke på sin pande eller hånd, skal han også drikke Guds harmes vin, skænket ufortyndet i hans vredes bæger, og han skal pines i ild og svovl for øjnene af de hellige engle og Lammet. Og røgen fra deres pinsler stiger op i evighedernes evigheder, og de har ingen hvile, hverken dag eller nat, de der tilbeder dyret og dets billede eller tager dets navn som mærke." (Åb. 14,9-11).
Det lyder da voldsomt. Spørgsmålet om Helvede er jo om det er retfærdigt, og det må det vel være, eftersom Gud er retfærdig. Det handler ikke om vores præferencer eller forudfattede meninger om, at Guds kærlighed annullerer Hans retfærdighed.
De glemmer helt at der er noget der hedder "Den Anden Død", samt at Bibelen klart og tydeligt lærer, at de sjæle der synder skal dø. Endvidere lærer Bibelen jo utvetydigt at det kun er Gud der har udødelighed.
Nu er der vel forskellige betydninger af ordet "død" i Bibelen. Ordet "død" behøver ikke at betyde en tilstand af ikke-eksistens, men snarere adskillelse fra Gud; og dette er en åndelig død, selvom en åndeligt død person stadig eksisterer. Prøv at overvej Paulus' ord engang:
"Også jer har han [Gud] gjort levende, jer der var døde i jeres overtrædelser og synder, som I før vandrede i, da I lod jer bestemme af denne verdens tidsalder og af ham, som hersker over luftens rige, den ånd, der stadig virker i ulydighedens børn." (Ef. 2,1-2).
"Også jer, der var døde i jeres overtrædelser, uomskårne på kroppen, gjorde Gud levende sammen med ham, da han tilgav os vore overtrædelser." (Kol. 2,13).
I Helvede vandrer synderne evigt i deres overtrædelser, og derfor er Helvede en evig åndelig død; en evig adskillelse fra Gud. Der står intetsteds i Bibelen, at evig død er det samme som evig ikke-eksistens. Ja, vi ved faktisk fra erfaring, at noget kan være dødt og stadig eksistere, som f.eks. døde ting, som sten og andet skrammel. Død er altså ikke det samme som ikke-eksistens! Død er snarere en slags mangel på en naturlig aktivitet, som burde være i de skabninger, som lider af mangelen. Gud er jo ånd (Joh. 4,24a), og adskillelse fra Gud indebærer den konsekvens, at man vil lide af en mangel på Guds åndelige aktivitet i ens liv; dette forstår jeg ud fra Bibelen til at betyde åndelig død. Og holdes denne forståelse af begrebet "død" i sammenhæng med skrifstederne fra Johannes' Åbenbaring o.a., så lader det til, at Helvede er åndelig død samt straf. Annihilationismen (dvs. tilintetgørelseslæren) er en vranglærdom.
Gud skænker de frelste evigt liv, men de ugudelige (fortabte) får altså ikke noget evigt liv. Satans første løgn i Edens Have var jo netop at de ikke skulle dø, selv om Gud havde sagt, at det skulle de dersom de var ulydige mod ham.
Ja, og de døde også åndeligt, hvilket er indlysende ved, at de led skam og skyld og skjulte sig for Gud (1 Mos. 3,8), som - efter sin dom over dem - bortviste dem fra Edens Have. Først mange hundrede år senere (930 for Adam [1 Mos. 5,5]) døde de fysisk, men Bibelen lærer ej heller, at fysisk død er det samme som ikke-eksistens; beviset, som jeg tror, at hverken du (eller nogen andre SDA'ere eller JV'ere) kan gendrive, er således:
Hvor var Lazarus, mens han var død? Et nemt svar.
Hej Benjax.
Svaret er ganske enkelt: Lazarus var i Abrahams skød (Luk. 16,23).
Når frelste mennesker dør, så bryder de op fra legemet og er sammen med Herren Jesus Kristus, som Paulus skriver om i Fil. 1,23 og 2 Kor. 5,8; denne tilstand skildres også i Åb. 6,9-11. Det, at være sammen med Herren Jesus Kristus efter man har brudt op fra legemet, kan jo ikke være en tilstand af ikke-eksistens, eftersom Jesus Kristus lever og går i forbøn for dem, Han frelser; det står der jo i Rom. 8,34, Hebr. 7,25 og 9,24 samt 1 Joh. 2,1. Denne bibelske argumentation kan gengives som en syllogisme:
1.: - Jesus Kristus lever og går i forbøn for de frelste (Rom. 8,34; Hebr. 7,25; 9,24; 1 Joh. 2,1). 2.: - Når de frelste dør, så bryder de op fra legemet for at være sammen med Herren Jesus Kristus (Fil. 1,23; 2 Kor. 5,8; Åb. 6,9-11), som jo er levende. 3.: - Derfor må de frelste sjæle - idet de er sammen med Jesus Kristus, som er levende - også være levende.
Som du, Benjax (og Jonathan), nok kan se, så følger konklusionen 3 logisk af præmisserne 1 og 2, hvorfor JV's (og SDA's) lære om de dødes tilstand ikke er bibelsk korrekt. [Kilde]
Altså er døden ikke det samme, som en tilstand af ikke-eksistens. Ved døden - da "mennesket går til sin evige bolig" (Præd. 12,5e) - så kan det ikke komme i en tilstand af ikke-eksistens, eftersom det jo så skulle være evigt ikke-eksisterende, hvilket er ubibelsk; lignelsen om den rige mang og Lazarus bekræfter også, at der en tilstand af bevidsthed efter døden. Død er ikke det samme som ikke-eksistens; det er simpelthen en misforståelse og vranglærdom. Og jeg tror, at ikke, at nogen SDA'ere eller JV'ere kan komme uden om det efter at have læst dette indlæg. Ikke at jeg er noget specielt, men blot, at i dette indlæg præsenteres en bibelsk forklaring af begrebet "død", hvilket stemmer overens med læren om Helvede.
Nu hvor alt dette er sagt, så vil jeg sige, at det nok heller ikke er alt for sundt at give denne lære mere opmærksomhed end nødvendigt; den vækker rædsel og skælven. Så tag i stedet en salmebog eller Bibelen og læs om Guds forunderlige nåde og kærlighed og tilgivelse.
Guds fred og godhed være med dig, AFA.
Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#45477 - 05/05/2005 22:53
|
Bruger
|
Hej Philip! Jeg mener og tror stadig på, at SDA´s lære omkring helvede ikke er nogen vranglære. Sådan, som jeg forstår beretning i Åb. 6,9-11: At sjælene under alteret er døde mennesker, som døde i troen på Jesus og råber billedligtalt sådan, som Abels blod råbte fra jorden i 1Mos. 4,10. Jeg tror der helt sikkert er en grund til der står i 1Tim. 6,16: han den eneste, som har udødelighed nemlig, at Gud (guddommen) er den eneste, som ikke dør i det hele taget. Jeg tror ikke der er tænkt på noget mht. åndelig død i dette skriftsted. Mvh Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#45478 - 05/05/2005 23:23
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jonathan
hvad så med de der opstår til evigt liv? Dette er vel også en slags udødelighed, eller hvad?
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45479 - 05/05/2005 23:42
|
Bruger
|
Hej Tau! Jeg henviste til nogle skriftsteder fornylig, hvor der står " det dødelige ifører sig udødelighed. Det forstår jeg helt klart, at der i dette skriftsted er tale om kristne, som får evigt liv ved Jesu genkomst. Mvh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#45480 - 06/05/2005 11:59
|
Bruger
|
 Hej Jonathan. Du skrev:
Jeg mener og tror stadig på, at SDA´s lære omkring helvede ikke er nogen vranglære. Sådan, som jeg forstår beretning i Åb. 6,9-11: At sjælene under alteret er døde mennesker, som døde i troen på Jesus og råber billedligtalt sådan, som Abels blod råbte fra jorden i 1Mos. 4,10. Jeg tror der helt sikkert er en grund til der står i 1Tim. 6,16: han den eneste, som har udødelighed nemlig, at Gud (guddommen) er den eneste, som ikke dør i det hele taget. Jeg tror ikke der er tænkt på noget mht. åndelig død i dette skriftsted.
Denne tolkning holder ikke vand, for sjælene i Åb. 6,9-11 har et råberi, der er væsentligt forskelligt fra det råberi, som Abels blod har i 1 Mos. 4,10; forskellene er således:
1: Sjælene i Åb. 6,9-11 råber et konkret budskab (»Hvor længe, hellige og sanddru hersker, skal det vare, før du dømmer og hævner vort blod på dem, der bor på jorden?«-v11), men det gør Abels blod ikke.
2: Sjælene i Åb. 6,9-11 der kommunikeret et konkret budskab tilbage til dem ("... og det blev sagt til dem, at de skulle hvile en kort stund endnu, indtil tallet blev fuldt på deres medtjenere og deres brødre, der skulle dræbes som de selv"-v11b), men Gud snakker overhovedet ikke med Abels blod.
3: Sjælene i Åb. 6,9-11 får hver givet en hvid klædning på (v11a), men det gør Abels blod ikke.
Desuden kan et menneske godt lide blodtab og stadig være levende; sjælen er ikke identisk med blodet. Denne sammenligning mellem blod og sjæl, som du (og andre SDA'ere) her kommer med er derfor ukorrekt; den passer kun til jeres vranglærdom om de dødes tilstand og tilintetgørelsen af de fortabte. Sjælen er usynlig og immateriel; der er ikke fysisk. Husk også, at hverken åndelig eller fysisk død er det samme, som ikke-eksistens, som jeg forklarede i her; derfor betyder 1 Tim. 6,16 blot, at Jesus Kristus er det eneste menneske, som har åndelig og fysisk udødelighed. (Men at Gud er den eneste, der har eksistens som sit væsen, er noget andet og det fremgår af et andet skriftsted, nemlig 2 Mos. 3,14; Gud er en uskabt, evig Eksistens).
Det, som Åb. 6,9-11 skildrer, er sjæle, som har brudt op fra legemet og er sammen med Herren (som Paulus kalder det i 2 Kor. 5,8 og Fil. 1,23); disse sjæle er ikke ikke-eksisterende. Den fysiske død er ikke en ikke-eksistens, men snarere en adskillelse af sjæl og legeme. Beviset for at sjælen lever videre er således:
1.: - Jesus Kristus lever og går i forbøn for de frelste (Rom. 8,34; Hebr. 7,25; 9,24; 1 Joh. 2,1). 2.: - Når de frelste dør, så bryder de op fra legemet for at være sammen med Herren Jesus Kristus (Fil. 1,23; 2 Kor. 5,8; Åb. 6,9-11), som jo er levende. 3.: - Derfor må de frelste sjæle - idet de er sammen med Jesus Kristus, som er levende - også være levende.
Dette bevis kan ikke gendrives; sjælen lever videre, efter den er adskilt fra kroppen! Hverken du eller AFA eller Benjax kan gendrive dette bevis. Nu ved I, at SDA's og JV's lære om de dødes tilstand samt tilintetgørelse er vranglærdomme.
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#45481 - 06/05/2005 13:54
Re: kald og tjenester ..
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Mark
Jeg ser lige - og beklager! - at jeg slet ikke har fået svaret på dit indlæg her. Jeg kan måske heller ikke så godt gøre det uden at gentage mig selv, og mon ikke vi nogenlunde har fundet ud af, hvor vi er enige, og hvor vi ikke er. Du mener, at jeg udelukker kald til tjeneste, skriver du. Det mener jeg ikke selv.
Du skriver: I dag er vi alle, der tror og er døbt, salvede og kaldet til tjeneste, og hvad den tjeneste består i, er bestemt ikke noget, vi altid blot kan slå op i Bibelen for at finde ud af. Det må vi leve nær Gud og lære at skelne hans ånd og vejledning fra alt det andet, der påvirker os. Og vi må lære lydhørhed, når han kalder... Det er nok den hårdeste lektion af dem alle. I hvert fald for mit vedkommende...
Heg har på fornemmelsen, at vi her ser lidt forskelligt på det. Jeg tror ikke, at vi hver især udstyres med konkrete afgrænsede tjenester (nådegaver mener du måske?), men at alle vi, som tilhører Herren, principielt er kaldede til al tjeneste.
Vi beder jo hver dag om Guds hjælp til at lede os i hvor vi skal være og hvad vi skal sige og gøre. Kort sagt: "Ske din vilje!" Jeg ville ikke bruge tanker eller opmærksomhed på selv at prøve at finde ud af, hvad det nu lige er for en tjeneste, som gælder for mig ...
Hvis nogen f.eks. kaldes til rykke teltpælene op og rejse ud som missionær, så tror jeg ikke det sker på den måde, at han har slidt for at finde ud af, at det lige er det, han skal ... det kommer som en tanke, en stærk tilskyndelse. Ikke "af sig selv", det er ikke det jeg mener, men fra Gud.
Gud giver os nogle muligheder, viser os nogle veje, men jeg mener at vi selv skal træffe vores beslutninger og bede Gud om at velsigne vores arbejde - og vores arbejdspauser! :-).
Jeg kan godt forstå, at du synes det er en hård lektion selv at skulle famle sig frem og finde ud af det .. Det må være lidt lige som ikke at turde engagere sig i et ægteskab, fordi man ikke er helt, helt sikker på, om han/hun jo også er den eneste ene!
Salmisten siger (Sl. 110,105:) Dine ord er en lygte for min fod, et lys på min sti.
Disse ord synes jeg er så gode at tænke over, for med en lygte for sin fod kan man hele tiden se, hvor man skal sætte sin fod ved næste skridt, og det er alt nok! Vi behøver ikke at kunne se hele vejen frem, og da jeg ikke er spor deterministisk indstillet, tror jeg såmænd også godt, at Gud kan ændre mine veje - og eventuelle omveje - undervejs!
Sl 139,25: Ransag mig, Gud, og kend mit hjerte, prøv mig, og kend mine tanker, se efter, om jeg følger afgudsvej! Led mig ad evigheds vej!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45482 - 06/05/2005 14:29
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina jeg tror faktisk, at Gud giver os konkrete og forskellige nådegaver. Paulus taler om, at ikke alle er kaldet til de samme ting. Kan ikke lige huske, hvor det står, men mener det er kolossenserbrevet. mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45483 - 06/05/2005 16:38
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau ..
.. det er det første brev fra Paulus til menigheden i Korinth, kapitel 12, som handler om nådegaver.
Det er en spændende tekst at fordybe sig i, især hvis man læser det ud i ét med kapitel 13, og det kan vi roligt gøre, for kapitelinddelingen var ikke med i de græske grundtekster.
Kapitel 12 ender jo med Og jeg vil også vise jer en langt bedre vej, og kapitel 13 handler så om troen, håbet og - især - kærligheden!
I kapitel 12 opremser Paulus en hel del eksempler på nådegaver og gør opmærksom på, at det jo ikke er alle, der af Ånden er udrustet til det hele. Det er lidt retoriske spørgsmål han stiller til sidst: Kan alle være apostle, profeter, lærere, etc etc. .. og det uudtalte svar dertil er naturligvis: nej, de kan de ikke ...
Der har åbenbart været brug for at gøre opmærksom på, at nogle er særlig gode til noget, ikke at andre ikke også kan det, sådan til husbehov.
F.eks. er det bemærkelsesværdigt, synes jeg, at der står " En får tro ved den samme ånd" ... en anden nådegaver til at helbrede ... For naturligvis er de da alle troende!
De nævnte gaver mener jeg bestemt er tænkt som en række eksempler, som ikke betyder ikke, at der ikke kan være nogen, der er særlig gode til helt andre ting, f.eks. børne- og ungdomsarbejde, musik og sang osv. Eller til at lave computerprogrammer! (Nånej, det var nok ikke så aktuelt dengang ... )
Der står heller ikke, at hver enkelt person får tildelt en konkret "én-til-hver" livstids-gave/opgave. Som jeg læser teksten i sin helhed er det væsentlige, at alt hvad vi hver især er gode til, det er ikke vores egen fortjeneste, erimod evner og kvaliteter, som vi af nåde har modtaget ved Guds Ånd (deraf benævnelsen "nådegave") og som vi skal bruge til fællesskabets gavn og ikke beholde for os selv.
Og så er det en opfordring til glæde sig over, at vi ikke alle er ens og har samme talenter, men netop er så forskellige! Alle hører nemlig med til Jesu Kristi legeme, og, som der står: de som synes at være de svageste, er netop de nødvendige, og Gud har givet det, som mangler ære, desto større ære!
Alt dette for at understrege, at absolut ingen har noget at rose sig af! Det er nemlig Gud selv, og Ham alene, som sammenføjer lemmerne i Jesu Kristi legeme! Alt af nåde! Det er i hvert fald sådan jeg læser det ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45484 - 09/05/2005 19:56
|
Anonym
Anonym
|
Som du, Benjax (og Jonathan), nok kan se, så følger konklusionen 3 logisk af præmisserne 1 og 2, hvorfor JV's (og SDA's) lære om de dødes tilstand ikke er bibelsk korrekt. [Kilde]
Altså er døden ikke det samme, som en tilstand af ikke-eksistens. Ved døden - da "mennesket går til sin evige bolig" (Præd. 12,5e) - så kan det ikke komme i en tilstand af ikke-eksistens, eftersom det jo så skulle være evigt ikke-eksisterende, hvilket er ubibelsk; lignelsen om den rige mang og Lazarus bekræfter også, at der en tilstand af bevidsthed efter døden. Død er ikke det samme som ikke-eksistens; det er simpelthen en misforståelse og vranglærdom. Og jeg tror, at ikke, at nogen SDA'ere eller JV'ere kan komme uden om det efter at have læst dette indlæg. Ikke at jeg er noget specielt, men blot, at i dette indlæg præsenteres en bibelsk forklaring af begrebet "død", hvilket stemmer overens med læren om Helvede.
Nu hvor alt dette er sagt, så vil jeg sige, at det nok heller ikke er alt for sundt at give denne lære mere opmærksomhed end nødvendigt; den vækker rædsel og skælven. Så tag i stedet en salmebog eller Bibelen og læs om Guds forunderlige nåde og kærlighed og tilgivelse.
Ak ja, som du dog er i stand til at fordreje meningen og læren ud fra lignelsen om Lazarus og den rige mand! Er det virkelig den fulde overbevisning at Abraham har et så stort skød at alle døde kan sidde på det?? - Ja, jeg spørger bare.
Læs venligst denne artikel, der klart dokumenterer at din udlægning af lignelsen er helt hen i vejret: Lignelsen om den rige mand og Lazarus
|
|
Til toppen
|
|
|
#45485 - 09/05/2005 20:06
|
Anonym
Anonym
|
Hej AFA
Jeg mener ikke noget andet, end hvad der klart fremgår af Bibelen (hvor der ikke står noget om tortur) og citerer blot igen:
"Og røgen fra deres pinsler stiger op i evighedernes evigheder, og de har ingen hvile, hverken dag eller nat, de der tilbeder dyret og dets billede eller tager dets navn som mærke."
kristina
Jamen så tager jeg til efterretning at din holdning er at Gud skal pine, plage og torturere fortabte mennesker i al evighed uden nogen sinde at høre op.
Læs disse artikler, og få korrigeret din holdning, der stammer fra middelalderens katolske skræmmeteologi, og som den katolske kirke har hentet fra hedensk afgudsdyrkelse:
Den første løgn Den rige mand og Lazarus Evig pine - Findes det? Hedenskaber der kom ind i kristendommen Systematik og sammenhæng Røveren på korset Sjælen og evigheden Hvad foretog Jesus sig i Dødsriget?
Hvis du efter læsning af disse artikler stadig mener at mennesket har en udødelig sjæl og at de fortabte skal pines og plages med ild og svovl i al evighed uden nogen sinde at ophøre, må det ene og alene skyldes at du ikke VIL give slip på gamle fordomme.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45486 - 09/05/2005 20:16
|
Anonym
Anonym
|
Dette bevis kan ikke gendrives; sjælen lever videre, efter den er adskilt fra kroppen! Hverken du eller AFA eller Benjax kan gendrive dette bevis. Nu ved I, at SDA's og JV's lære om de dødes tilstand samt tilintetgørelse er vranglærdomme.
Tja, hvis du hellere vil tro på den løgn Satan udtalte i Edens Have, end du vil tro på Bibelens tydelige tale om at mennesket ER en sjæl (ikke HAR en sjæl), så fred være med dig!
Læs de artikler jeg har angivet i mit svar til Kristina (med link til bevisførelse), der finder du al den bevisførelse, som du og andre kan ønske sig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45487 - 09/05/2005 23:13
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej AFA
Jeg har skam læst de Maranatha-kirke-artikler, du linker til, og en meget stor del af stoffet finder jeg at være helt i overensstemmelse med Bibelen, men i hvert fald ikke annihilationslæren, som jeg mener er klar ønsketænkning, og heller ikke fortolkningen af tusindårs-perioden.
Skal vi ikke bare konkludere, at vi er uenige? Det er meget venligere, og også gavnligere for debatten, end at begynde at kalde hinandens overbevisning for "gamle fordomme".
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45488 - 09/05/2005 23:42
|
Bruger
|
 Hej AFA.  Du skrev:
[Philip skrev:]
Ak ja, som du dog er i stand til at fordreje meningen og læren ud fra lignelsen om Lazarus og den rige mand! Er det virkelig den fulde overbevisning at Abraham har et så stort skød at alle døde kan sidde på det?? - Ja, jeg spørger bare.
Navnet "Abrahams skød" kan være symbolsk for stedet, hvori de dødes sjæle opholder sig; har jeg da sagt, at det var Abrahams skød i bogstavelig forstand?
Læs venligst denne artikel, der klart dokumenterer at din udlægning af lignelsen er helt hen i vejret: Lignelsen om den rige mand og Lazarus
Jeg mener, at din artikel er fejlagtig, og det har jeg to grunde til: (1) du har ikke gendrevet beviset (hvilket Benjax og Jonathan heller ikke kan), som jo er baseret på andre skriftsteder end lignelsen om den rige mand og Lazarus. Og (2) desuden er lignelsen om den rige mand og Lazarus en undtagelse fra principper om tolkning af lignelser, eftersom Jesus lige netop i denne lignelse referer til en virkelig og konkret person (Lazarus). Som apologeten Norman L. Geisler (f. 1932) skrev:
The reality of hell is obvious from a vivid story told by Jesus in Luke 16. This story is unlike a parable, since in it Jesus uses the actual name of a person (Lazarus).[Afsnittet "The Existence of Hell" i artiklen Hell (her) af Dr. Norman L. Geisler]
Og et andet træk ved denne lignelse er, at Abraham siger til den rige mand, at selv hvis der blev sendt én tilbage fra de døde, så ville den rige mands brødre heller ikke omvende sig (Luk. 16,31), eftersom de ikke gider høre på loven (Moses) og profeterne (= GT), hvori Jesus Kristus jo er forudsagt. Dette er noget, som ikke blot var symbolsk, men faktuelt sandt, eftersom Jesus jo virkelig fik Lazarus (Joh. 11,41-44) oprejst fra de døde (hvis man benægter at Lazarus virkelig var død, så må man også benægte, at Jesus var død, eftersom Lazarus havde ligget fire dage i graven [Joh. 11,17.39b], mens Jesus Kristus jo kun lå der tre dage: "Så begyndte han at lære dem, at Menneskesønnen skulle lide meget og forkastes af de ældste og ypperstepræsterne og de skriftkloge og slås ihjel og opstå tre dage efter." [Mark. 8,31b]). Og det, Abraham havde sagt i 'lignelsen' gik faktisk i opfyldelse; farisæerne og ypperstepræsterne ville ikke omvende sig til tro på Jesus Kristus efter han havde oprejst Lazarus (Joh. 11,45-48), men ville hellere have Lazarus slået ihjel (Joh. 12,10-11). Derfor er lignelsen om den rige mand og Lazarus - til forskel fra mange andre lignelser - profetisk og faktuelt relateret på en meget konkret måde; og dét er god grund til at tro, at det, Jesus siger i denne lignelse om den rige mands pinsel, ikke er noget, som er falskt, men som er faktuelt sandt. Derfor kan man ikke bare anvende de samme principper, som man normalt anvender på lignelser, på lige netop denne lignelse. Og du mangler stadig at gendrive dette argument:
Når frelste mennesker dør, så bryder de op fra legemet og er sammen med Herren Jesus Kristus, som Paulus skriver om i Fil. 1,23 og 2 Kor. 5,8; denne tilstand skildres også i Åb. 6,9-11. Det, at være sammen med Herren Jesus Kristus efter man har brudt op fra legemet, kan jo ikke være en tilstand af ikke-eksistens, eftersom Jesus Kristus lever og går i forbøn for dem, Han frelser; det står der jo i Rom. 8,34, Hebr. 7,25 og 9,24 samt 1 Joh. 2,1. Denne bibelske argumentation kan gengives som en syllogisme:
Som du, Benjax (og Jonathan), nok kan se, så følger konklusionen 3 logisk af præmisserne 1 og 2, hvorfor JV's (og SDA's) lære om de dødes tilstand ikke er bibelsk korrekt.
Altså kan det ikke siges, at døden er det samme, som ikke-eksistens; hermed er der heller ikke nogen basis for JV's og SDA's vranglærdom om tilintetgørelse (dvs. annihilationisme). Desuden kan mennesker godt være døde og stadig eksistere, som f.eks. når de er åndeligt døde i deres overtrædelser:
"Også jer har han [Gud] gjort levende, jer der var døde i jeres overtrædelser og synder, som I før vandrede i, da I lod jer bestemme af denne verdens tidsalder og af ham, som hersker over luftens rige, den ånd, der stadig virker i ulydighedens børn." (Ef. 2,1-2).
"Også jer, der var døde i jeres overtrædelser, uomskårne på kroppen, gjorde Gud levende sammen med ham, da han tilgav os vore overtrædelser." (Kol. 2,13).
Heraf fremgår det klart, at død ikke er det samme som ikke-eksistens, og det kan SDA'ere og JV'ere ikke sige noget imod. Jeres "død = ikke-eksistens"-lærdom er en vranglærdom. Ja, ved døden er det sådan, at "mennesket går til sin evige bolig" (Præd. 12,5e); hvis jeres "død = ikke-eksistens"-lærdom var sand, så skulle alle mennesker, som dør, aldrig mere eksistere, hvilket vi jo alle godt ved at ubibelsk og vranglærdomsagtigt. Jeg har gentaget mange af mine argumenter her, eftersom det forekommer mig, at du ikke har forholdt dig til dem. Bliver det ved på denne måde, så tror jeg, at det er fordi, at du ikke kan modargumentere dem.
Og nu vil jeg tage fat noget i din artikel, nemlig disse punkter:
1. De døde har ingen tankeprocesser, Sal. 164,4.
2. De er ikke i besiddelse af nogen kundskab, Præd. 9,5.
3. Døden er en ubevidst søvn, Dan. 12,2.13; Joh. 11,11.
4. Bevidstheden kommer tilbage når de tidligere døde bliver genskabt ved Jesu genkomst, 1. Thess. 4,13-17; Åb. 20,5.
5. Hvis lignelsen formidler Bibelens teologi om sjælen og døden, ville Jesu modsige sig selv.
6. Konsekvenserne af livets valg viser sig ved Jesu genkomst, Matt. 16,27; Rom. 2,5-6; Åb. 20,12.
7. De, der lærer, at den udødelige sjæl er uden krop, bliver i lignelsen konfronteret med at den alligevel ikke er adskilt fra kroppen efter døden.
8. Om lignelsens detaljer er reel lære eller teologi, ville de frelste i Himmelen kunne se og høre de fortabtes pine og lidelser (Forældre, der oplever at deres børn går fortabt, må da regne med at Himmelen vil blive lidt af et helvede at være i).
9. Skulle lignelsen tolkes til ikke kun at være en illustrativ beretning, ville alle de frelste skulle opholde sig på skødet af Abraham, - sikke et enormt omfang dette da måtte have!
Svar på pkt. 1.: Dette vers lyder således: "De udånder og vender tilbage til jorden, og den dag er deres planer blevet til intet." (Sl. 146,4). Der står blot, at planerne blev til intet, ikke sjælene; ja, faktisk, så er udånding dét, at ens ånd kommer ud af ens krop.
Svar på pkt. 2.: Dette vers lyder: "For de levende ved, at de skal dø, men de døde ved ingenting!" (Præd. 9,5). Dette behøver ikke betyde, at de ikke eksisterer længere; det kunne blot betyde, at de døde ikke ved noget om fremtiden, hvilket de levende gør; de levende ved, at de kommer til at skulle dø, men de døde ved ikke, hvad fremtiden bringer. Eller verset kunne - fordi det jo er visdomslitteratur - have en overført betydning, som f.eks. at de åndeligt levende i Kristus ved at de skal dø fra sig selv samt dø for at bryde op fra legemet og have hjemme hos Herren (2 Kor. 5,8; Fil. 1,23), mens man som værende åndeligt død, er død i sine synder og overtrædelser (Ef. 2,1-2; Kol. 2,13), hvilket hænger sammen med tåbelighed, uvidenhed og mangel på visdom (jvf. Ordsprogenes Bog). Verset må holdes i sammenhæng med beviset (som du ikke har gendrevet) ovenfor, og kan derfor ikke implicere, at død er lig med ikke-eksistens.
Svar på pkt. 3.: Som vi ved fra lignelsen om den rige mand og Lazarus samt beviset (som du ikke har gendrevet), så behøver døden ikke betyde ubevidsthed; når der derfor tales om, at de døde sover, så kunne det jo blot betyde, at deres kroppe sover, men skal vågne igen. Desuden er søvn ikke engang nødvendigvis ensbetydende med ubevidsthed, eftersom man godt kan drømme, mens man sover.
Svar på pkt. 4.: Dette gælder kun, hvis pkt. 3 var rigtigt, hvilket nu er ret tvivlsomt.
Svar på pkt. 5.: Okay, hvorhenne?
Svar på pkt. 6.: Ja, kun hvis man er retfærdiggjort og tilgivet gennem tro på Jesus Kristus, så kan man bestå på den dag.
Svar på pkt. 7.: Hvorfor det?
Svar på pkt. 8.: Okay, hvad så med dette vers?: "Og de skal gå ud og se på ligene af dem, der brød med mig. For deres maddiker dør ikke, og deres ild slukkes ikke. De skal være til afsky for alle mennesker." (Es. 66,24). Og hvilken ild er det fortabte i? De er i "den evige ild, som er bestemt for Djævelen og hans engle." (Matt. 25,41). I denne ild er det sådan, at "de skal pines dag og nat i evighedernes evigheder." (Åb. 20,10b). Ud fra disse vers synes jeg, at det er svært at komme uden om læren om Helvede som et evigt pinested.
Svar på pkt. 9.: Navnet "Abrahams skød" behøver ikke betyde Abrahams bogstavelige skød; Jesus brugte måske dette navn, fordi Han jo fortalte lignelsen til jøder, der så Abraham som deres fader (Joh. 8,33a.39a; jvf. Matt. 3,7). Og børn vil gerne sidde på skødet af deres fader, hvor de føler sig trygge.
Guds fred og godhed, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#45489 - 10/05/2005 00:49
|
Bruger
|
Kære AFA
Jeg har kikket lidt i de artikler du henviser til, hvor der synes at blive gjort meget ud af at gendrive en bevidsthed efter døden er indtruffet: Vi ser også at Bibelen lærer at de døde ikke har nogen bevidsthed. og dette faldne engler (onde ånder) udgiver sig for at være afdøde slægtninger eller afdøde venner.
Jeg får fornemmelsen af, at forfatterne egentlig ikke ved hvad de skriver om. At deres erfaring med de ting de taler om, alene baserer sig på en måde at læse bibelen, hvor de undgår at se sandheden i øjnene... Det kan godt være jeg har misforstået artiklerne, men jeg vil i hvert fald ikke fæste lid til påstandene, som umiddelbart forekommer mig som misbrug af bibelen. I forsøg på; at viderebringe Bibelens sandhed og samtidig påvise usandheden; havner de for mig at se, i et materialistisk, åndeløst selvbedrag.
Der ér bevidsthed efter døden og vi kán komme ud for at møde slægtninge og venner, efter de har forladt det forgængelge kødelige legeme. Da har de et fornyet legeme, ikke af Kød men af Ånd. Der er ikke meget der tyder på, at de er på vej til at gå i bevidstløs dvale, men de bekræfter Jesu ord om; at de skal være Levende om end de dør.
Adskillige Kristne oplever dette, uden de forbinder det med spiritisme.
Der hvor det går galt, er nå man f.eks. kommer til menigheden og fortæller nogen om det. Hvis ikke der er nogen med indsigt, kan man opleve misundelsen opstige i nogen, som vil gøre alt for at forbinde erfaringerne med mørket og det onde.
Det er altså oftest omgivelserne, som er fyldt med overtro, der vil reagere imod sådanne vidnesbyrd og f.eks. ukritisk tilskrive erfaringerne dæmoners og onde ånders indvirken.
De tjener den herre som de tror de bekæmper. At kalde de afdøde, som viser sig for os, for faldne engle, er jo nærmest horribelt og tenderer til bespottelse af dét, som er helligt.
Hvis ikke jeg selv havde erfaret et og andet, kunne jeg måske være faldet for forfatterens påstande, men virkeligheden fortæller noget andet, altså må forfatteren have misforstået noget i sin læsning af bibelen, eller også er der kommet urigtigheder med i bibelen... I hvert fald får jeg opfattelsen af, at artiklerne snarere tjener modstanderens formål, snarere end de bringer sandhed, ved at bortforklare den åndelige verdens realitet. Det er misundelsen og mordet i sin lumske klædning...
Når det er sagt, så kunne det være interessant at finde ud af, hvad vi skal sige om dem, der altså viser sig for de efterladte.
Er de Ånd eller er de Sjæl?
De mangler tydeligvis ikke deres kødelige legeme, i dét de har et legeme, som ikke er kød.
De er bevidste og kan indtræde i menneskers bevidsthed, som måtte være åbne for andet end den materielle side af tilværelsen.
De kán kommunikere og hár en vilje.
Dét er nogen egenskaber jeg har observeret hos afdøde, de få gange jeg har fået lov til at se ind bag forhænget, medens jeg var i min dagsbevidsthed.
Hvad skal vi kalde dem, Ånd eller Sjæl?
I en anden tråd, peger jeg på, at der ér et evighedsaspekt, som i modsætning til hvad artiklerne hævder, indebærer at vi oprindeligt ér hos Gud, er udgået fra Ham og atter skal vende tilbage til Guden. Uden et sådan evigheds aspekt, falder tanken om Evigt Liv helt til jorden og bliver til materialisme, som må klynge sig til Kødet...
Pax & Bonum
Vandrer
Ændret af Vandrer (10/05/2005 00:51)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45490 - 10/05/2005 08:57
|
Anonym
Anonym
|
Når det er sagt, så kunne det være interessant at finde ud af, hvad vi skal sige om dem, der altså viser sig for de efterladte. Er de Ånd eller er de Sjæl? De mangler tydeligvis ikke deres kødelige legeme, i dét de har et legeme, som ikke er kød.
De er bevidste og kan indtræde i menneskers bevidsthed, som måtte være åbne for andet end den materielle side af tilværelsen.
De kán kommunikere og hár en vilje.
Dét er nogen egenskaber jeg har observeret hos afdøde, de få gange jeg har fået lov til at se ind bag forhænget, medens jeg var i min dagsbevidsthed.
Hvad skal vi kalde dem, Ånd eller Sjæl?
I en anden tråd, peger jeg på, at der ér et evighedsaspekt, som i modsætning til hvad artiklerne hævder, indebærer at vi oprindeligt ér hos Gud, er udgået fra Ham og atter skal vende tilbage til Guden. Uden et sådan evigheds aspekt, falder tanken om Evigt Liv helt til jorden og bliver til materialisme, som må klynge sig til Kødet...
En lang smøre hvoraf jeg har valgt kun at citere en smule!
Og det jeg bemærker mig, er at du IKKE kommer med én eneste henvisning til noget i Bibelen der er i stand til at modbivse hvad jeg har skrevet, eller hvad der står i de artikler jeg har henvist til.
Med andre ord, en omgang filosofisk snak uden bibelsk støtte. Det kan jeg ikke bruge til noget.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45491 - 10/05/2005 09:45
|
Anonym
Anonym
|
Jeg har skam læst de Maranatha-kirke-artikler, du linker til,
Hjemmesiden Maranatha.dk er min private hjemmeside som jeg ene og alene står ansvarlig for, og repræsenterer ikke nogen Kirke eller noget Kirkesamfund. Hjemmesiden indeholder artikler dels skrevet af mig, dels skrevet af forfattere med vidt forskellig kirkeligt tilhørsforhold. Og jeg er ej heller repræsentant eller talsmand for nogen Kirke eller noget Kirkesamfund. Og det er hjemmesiden således heller ikke!
og en meget stor del af stoffet finder jeg at være helt i overensstemmelse med Bibelen, men i hvert fald ikke annihilationslæren, som jeg mener er klar ønsketænkning, og heller ikke fortolkningen af tusindårs-perioden.
Skal vi ikke bare konkludere, at vi er uenige? Det er meget venligere, og også gavnligere for debatten, end at begynde at kalde hinandens overbevisning for "gamle fordomme".
Vi kan da sagtens være enige om at være uenige, men ikke desto mindre er læren om at mennesket har en udødelig sjæl direkte i modstrid med Bibelens lære. Bibelen lærer tydeligt at det kun er Gud der har udødelig, og at han som en frelsesgave til de frelste giver dem evigt liv. Bibelen nævner altså ingen steder at også de fortabte får et evigt liv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45492 - 10/05/2005 09:57
|
Bruger
|
Kære AFA
Ja så kender du vel hverken artiklerne eller Bibelen... Jeg fortæller om observationer fra faktiske hændelser, en virkelighed, som enhver der tror på bibelen, måtte ivre efter at finde bevidnet i bibelen, for at forvisse sig om at den omhandler alt hvad vi som Mennesker kan komme ud for.
Fra dig, har jeg kun søgt at du kunne være med til at sige, om de er Ånd eller Sjæl.
At der er et Åndeligt menneske, som for en tid bor i kødet finder jeg tydeligt fremstillet her: Joh. 3, 6.: Det, der er født af kødet, er kød, og det, der er født af Ånden, er ånd. Og Kødet kan ikke arve Riget, men at Ånden kommer fra Gud og vender tilbage til Gud, hvorfra den er udgået Joh. 3, 13: Ingen er steget op til himlen undtagen den, der steg ned fra himlen, Menneskesønnen.
Jeg læser at noget træder ud af mennesket når døden indræffe i følgende vers. Mat. 24, 40-41: Da skal der være to mænd ude på marken; den ene tages med, og den anden lades tilbage. To kvinder skal male på samme kværn; den ene tages med, og den anden lades tilbage. Her skelnes mellem de to, som en reminder om at huske hvor man kommer fra inden formørkelsen gør at man ikke kan se - Præd. 12, v7: ... før støvet vender tilbage til jorden, hvor det var, og livsånden vender tilbage til Gud, som gav den.
Du tror da vel ikke, at vi træder ud af hylsteret til ingen ting... Næh, jeg siger, at enhver som iklæder sig Kærlighedslegemet, som rækkes i Kristi efterfølgelse, det er de som Tor og Gør hvad han siger: De skal leve om end de dør...
Det er det jeg har set er en del af den store virkeliged, som vi kan være vidne til, når mennesker forlader kødet og vender tilbage til Guden. Jeg siger ikke at du burde vide det, men at det er hvad der sker og så undrer det mig, at mennesker bruger kræfter på at sige det ikke er. Det er jo ikke påstand mod påstand, men ganske enkelt; den ene har set og den anden har ikke. Så burde den uvidende da undre, i stedet for blot at være en fornægter.
Fred og Alt Godt
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#45493 - 10/05/2005 10:09
|
Anonym
Anonym
|
Navnet "Abrahams skød" kan være symbolsk for stedet, hvori de dødes sjæle opholder sig;
desuden er lignelsen om den rige mand og Lazarus en undtagelse fra principper om tolkning af lignelser, eftersom Jesus lige netop i denne lignelse referer til en virkelig og konkret person (Lazarus).
Og et andet træk ved denne lignelse er, at Abraham siger til den rige mand, at selv hvis der blev sendt én tilbage fra de døde, så ville den rige mands brødre heller ikke omvende sig (Luk. 16,31), eftersom de ikke gider høre på loven (Moses) og profeterne (= GT), hvori Jesus Kristus jo er forudsagt. Dette er noget, som ikke blot var symbolsk, men faktuelt sandt, eftersom Jesus jo virkelig fik Lazarus (Joh. 11,41-44) oprejst fra de døde
Derfor er lignelsen om den rige mand og Lazarus - til forskel fra mange andre lignelser - profetisk og faktuelt relateret på en meget konkret måde; og dét er god grund til at tro, at det, Jesus siger i denne lignelse om den rige mands pinsel, ikke er noget, som er falskt, men som er faktuelt sandt.
Jamen alt det der er da meget godt, for så er det helt klart at absolut ingen rige mennesker bliver frelst, men må alle have i Helvede lige umiddelbart efter deres død, for de har jo fået alle goderne i dette liv. Med andre ord er det kun tiggere, fyldte med sår som hundene slikker, der havner direkte i Abrahams skød, som altså må være enormt stort.
Og hvorfor kæder du denne Lazarus sammen med den Lazarus Jesus opvakte fra de døde?
Og hvad skal vi i det hele taget med en opstandelse når den der dør alligevel ikke dør, men netop fortsætter med at leve uagtet at man dør?
Noget helt andet, og som du sikkert har overset, eller glemt, er Dommen der sker ved Jesu genkomst. Hvorfor skal der en dom til når alle jo går "det rigtige" sted hen allerede ved døden, så er det jo allerede på forhånd afgjort det hele!
Læren om den udødelige sjæl er i modstrid med Bibelen, der klart og tydeligt siger at det kun er Gud der har udødelighed, og at han som frelsesgave giver de frelste evigt liv. De fortabte får ikke del i det evige liv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45494 - 10/05/2005 10:15
|
Anonym
Anonym
|
Ja så kender du vel hverken artiklerne eller Bibelen... Jeg fortæller om observationer fra faktiske hændelser, en virkelighed, som enhver der tror på bibelen, måtte ivre efter at finde bevidnet i bibelen, for at forvisse sig om at den omhandler alt hvad vi som Mennesker kan komme ud for.
Så det nogle mennesker mener at have oplevet i "nær-død-situationer" mener du har større vægt end det der står i Bibelen. Bibeen skal altså tilpasses til det man mener at kunne observere?
Et sådant bibelsyn finder du vist ikke hos hverken Jesus eller de første apostle.
Jeg fornemmer på dine indlæg at du tror at mennesker har eksisteret hos Gud før de bliver født med en bogstavelig krop, samt at de efter at kroppen dør vender tilbage til Gud i den "åndetilstand" de havde før de blev født med en krop?
Tror du også på reinkarnation, at man kan "fødes" igen i en ny krop dersom det måtte være fundet formålstjenligt?
|
|
Til toppen
|
|
|
#45495 - 10/05/2005 10:29
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej AFA
Du skriver:
" Bibelen nævner altså ingen steder at også de fortabte får et evigt liv."
Jeg kan sådan set godt acceptere din formulering her. Du har ret: de fortabte får ikke "evigt liv".
Vi har nemlig alle kun liv i Ham, som har skabt os og stadig opretholder os indtil dommens dag. Kun Gud har liv i sig selv, og kun i Ham kan vi leve evigt. Enig.
Men jeg har en anden opfattelse end du af ordene "liv" og "død" i Bibelen. De som ikke følger Jesus, er døde, selv om de tilsyneladende går lyslevende rundt. Vi er døde i vores overtrædelser, står der jo skrevet. Syndens løn er død.
Men når denne verdens historie er slut: Døden er et evigt og pinefuld nu, fjernt fra Guds kærlige ansigt (men ikke en "ikke-eksistens") og livet er et evigt og saligt guddommeligt nu i Guds paradis!
Sådan læser jeg Bibelen.
Jeg håber du forstår hvad jeg mener, selv om du ikke er enig.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45496 - 10/05/2005 11:04
|
Anonym
Anonym
|
Jeg håber du forstår hvad jeg mener, selv om du ikke er enig.
Jeg forstår ganske udmærket hvad du mener, selv om jeg bestemt ikke er enig.
Et faktum er dog, at Bibelen klart og tydeligt siger at den sjæl der synder skal dø, og der står også at der hverken er tanke eller virke i døsriget. Der er altså ingen liv af nogen art i dødsriget.
Kan du fortælle mig hvor jeg kan tage hen for at se den evige ild der stadig må brænde i Sodoma og Gomorra, for det er jo ifølge Bibelen den samme ild der er i ild- og svovlsøen.
Jeg vil anbefale dig at læse dette:
Om det at have en udødelig sjæl, og hvor denne lære stammer fra
Ændret af AFA (10/05/2005 11:11)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45497 - 10/05/2005 11:19
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej AFA - som du siger: der er ikke liv i dødsriget, men derimod død. Og (min overbevisning) evig pinefuld død.
Den evige ild i Sodoma og Gomorra kan vi ikke se nogen steder - den evige ild er brugt som billedtale/symbol. Ikke et geografisk sted, men en tilstand.
Evighed har vi ikke sanser til at fatte, fordi vi er i tiden her i denne verden, tiden som også er skabt af Gud, som primært er uden for tid og rum.
En gang skal også vi være uden for tid og rum og hvis vi ed Jesus Kristus er forsonede med Gud, skal vi se Hans kærlige ansigt og leve i de hellige samfund i Hans rige.
Uden forsoning vil vi evigt være under Guds vrede. Sådan mener jeg det er.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45498 - 10/05/2005 11:38
|
Bruger
|
Kære AFA
Du siger: Bibelen skal altså tilpasses til det man mener at kunne observere?
Vi kan søge at forstå, hvad det er vi observerer, ud fra bibelen. Finder vi det ikke umiddelbart, er det ikke sikkert at der ikke står noget om det i bibelen. Der er en mulighed for, at den måde vi læser bibelen, gør at vi ikke ser det. Jeg mener ikke bibelen skal tilpasses, men at vi må være rede til at opdage nye nuancer i skriften hele tiden og om nødvendigt tilpasse vor egen læsning, dersom den er i modstrid med den faktiske virkelighed, som observeres. Det er altså tolkningen, som i givet fald må tilpasses, så kan bibelen også rumme virkeligheden.
Jeg er overbevist om, at nær-død erfaringer, kan give os en bedre forståelse af, hvad der sker efter døden. Nu har jeg brugt godt 30 år på, at forstå hvad der skete for mig engang, og det har da fået mig til at se, at det har sin plads og hænger sammen med den bibelske tradition. Derfor forekommer det mig nærmest absurd, at støde på dem der ligefrem prøver at bruge bibelen til at afvise fænomenet.
Du siger: Jeg fornemmer på dine indlæg at du tror at mennesker har eksisteret hos Gud før de bliver født med en bogstavelig krop, samt at de efter at kroppen dør vender tilbage til Gud i den "åndetilstand" de havde før de blev født med en krop? Sådan i det store hele, JA... Jeg er fuld af forvisning om, at selv den mindste erkendelse af Gud, i kraft af det Lys som er i det indre af hvert menneske, vil lyse kraftigt i døden og lede mennesker videre til det himmelske, så de ikke forbliver i mellemtilstanden.
Du spørger: Tror du også på reinkarnation, at man kan "fødes" igen i en ny krop dersom det måtte være fundet formålstjenligt? Jeg forholder mig til reinkarnation således, at jeg for min part ved; jeg er kommet til verden og jeg forlader den igen, og det ser jeg frerm til uden nogen tanke om, at skulle vende tilbage. Trods det, at der findes passager i skriften, som kan pege på at reinkarnation forekommer, i en eller anden form, Lazarus reinkarnerede i hvert fald og salme 90 kan tydes således, så må jeg da stadig holde fast i, at det er muligt at fuldkomme dette Liv, gennem hengivelsen i Gud.
Fred og Alt Godt
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#45499 - 10/05/2005 12:35
|
Anonym
Anonym
|
Den evige ild i Sodoma og Gomorra kan vi ikke se nogen steder - den evige ild er brugt som billedtale/symbol. Ikke et geografisk sted, men en tilstand.
Men Jesu tale i symbolsprog i en lignelse skal tages helt bogstaveligt og for direkte pålydende?
Og dermed siger du også at ingen rige mennesker bliver frelst og at kun fattige tiggere fyldt med grimme sår kan blive frelst?
|
|
Til toppen
|
|
|
#45500 - 10/05/2005 12:56
|
Bruger
|
 Hej AFA.
Jeg [Philip] konkludere: Derfor er lignelsen om den rige mand og Lazarus - til forskel fra mange andre lignelser - profetisk og faktuelt relateret på en meget konkret måde; og dét er god grund til at tro, at det, Jesus siger i denne lignelse om den rige mands pinsel, ikke er noget, som er falskt, men som er faktuelt sandt.
AFA kommenterede: Jamen alt det der er da meget godt, for så er det helt klart at absolut ingen rige mennesker bliver frelst, men må alle have i Helvede lige umiddelbart efter deres død, for de har jo fået alle goderne i dette liv. Med andre ord er det kun tiggere, fyldte med sår som hundene slikker, der havner direkte i Abrahams skød, som altså må være enormt stort.
Næh, så misforstår du lignelsen; der står absolut intet om, at man kommer i Helvede blot fordi man er rig; den rige mand vidste, at han var der, fordi han ikke havde omvendt sig, og derfor ville han gerne have, at hans brødre blev advaret. Altså lærer lignelsen, at den rige mand kom ned i dødens pine, fordi han ikke havde omvendt sig.
Og hvorfor kæder du denne Lazarus sammen med den Lazarus Jesus opvakte fra de døde?
Fordi den rige mand er et symbol på de farisæiske jøder, som ikke vil omvende sig, selv om én står op fra de de døde; dét beviste Jesus ved at oprejse Lazarus, og det fik ikke farisæerne og ypperstepræsterne til at omvende sig. Således refererer lignelsen til noget virkeligt, eftersom Jesus fortalte den til jøderne, som mente, at de havde Abraham til fader og ikke behøvede at omvende sig. Som jeg forklarede før:
Og et andet træk ved denne lignelse er, at Abraham siger til den rige mand, at selv hvis der blev sendt én tilbage fra de døde, så ville den rige mands brødre heller ikke omvende sig (Luk. 16,31), eftersom de ikke gider høre på loven (Moses) og profeterne (= GT), hvori Jesus Kristus jo er forudsagt. Dette er noget, som ikke blot var symbolsk, men faktuelt sandt, eftersom Jesus jo virkelig fik Lazarus (Joh. 11,41-44) oprejst fra de døde (hvis man benægter at Lazarus virkelig var død, så må man også benægte, at Jesus var død, eftersom Lazarus havde ligget fire dage i graven [Joh. 11,17.39b], mens Jesus Kristus jo kun lå der tre dage: "Så begyndte han at lære dem, at Menneskesønnen skulle lide meget og forkastes af de ældste og ypperstepræsterne og de skriftkloge og slås ihjel og opstå tre dage efter." [Mark. 8,31b]). Og det, Abraham havde sagt i 'lignelsen' gik faktisk i opfyldelse; farisæerne og ypperstepræsterne ville ikke omvende sig til tro på Jesus Kristus efter han havde oprejst Lazarus (Joh. 11,45-48), men ville hellere have Lazarus slået ihjel (Joh. 12,10-11). Derfor er lignelsen om den rige mand og Lazarus - til forskel fra mange andre lignelser - profetisk og faktuelt relateret på en meget konkret måde; og dét er god grund til at tro, at det, Jesus siger i denne lignelse om den rige mands pinsel, ikke er noget, som er falskt, men som er faktuelt sandt. Derfor kan man ikke bare anvende de samme principper, som man normalt anvender på lignelser, på lige netop denne lignelse.
Således adskiller lignelsen om den rige mand og Lazarus sig fra andre lignelser, som Jesus Kristus fortalte.
Og hvad skal vi i det hele taget med en opstandelse når den der dør alligevel ikke dør, men netop fortsætter med at leve uagtet at man dør?
Jamen AFA dog, du ved vel, at opstandelsen er fysisk, idet den er kødets (eller kroppens) opstandelse, men ikke sjælens (og åndens) opstandelse; kroppen dør og skal oprejses, men det gør sjælen (og ånden) ikke. Vi mennesker er enhed af tre, nemlig af "ånd og sjæl og legeme" (1 Thess. 5,23b). ånden/sjælen er den immaterielle (dvs. metafysiske) dimension af os, men legemet (dvs. kroppen) er den materielle (dvs. fysiske) del; bare fordi den materielle del af os dør, så følger det ikke deraf, at den immaterielle del af os dør.
Noget helt andet, og som du sikkert har overset, eller glemt, er Dommen der sker ved Jesu genkomst. Hvorfor skal der en dom til når alle jo går "det rigtige" sted hen allerede ved døden, så er det jo allerede på forhånd afgjort det hele!
Og? Hvad er der i vejen med dét? Der står jo skrevet i Skriften: "[D]et er menneskenes lod at dø én gang og derefter dømmes" (Hebr. 9,27). Dette forstår jeg også som at der en individuel dom efter døden, men den endelige Dom er over verden tilsammen.
Læren om den udødelige sjæl er i modstrid med Bibelen, der klart og tydeligt siger at det kun er Gud der har udødelighed, og at han som frelsesgave giver de frelste evigt liv. De fortabte får ikke del i det evige liv.
Jamen, det er da også rigtigt, at kun Gud har udødelighed, men hør her AFA: der står ikke i Bibelen, at død er det samme som ikke-eksistens. Okay? Derfor følger SDA's og JV's vranglærdom ikke af det faktum, at kun Gud har udødelighed.
Du mangler stadig at gendrive de argumenter, jeg har gentaget; det ser ud til, at du ikke kan.
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#45501 - 10/05/2005 16:03
|
Anonym
Anonym
|
Jeg er overbevist om, at nær-død erfaringer, kan give os en bedre forståelse af, hvad der sker efter døden. Nu har jeg brugt godt 30 år på, at forstå hvad der skete for mig engang, og det har da fået mig til at se, at det har sin plads og hænger sammen med den bibelske tradition. Derfor forekommer det mig nærmest absurd, at støde på dem der ligefrem prøver at bruge bibelen til at afvise fænomenet.
Bibelen advarer os jo direkte mod alt dette åndemageri, og som har sin rod i hedenskabet. Bibelen lærer os tydeligt, at når vi er døde ja så er vi døde, og det vil vi være lige til opstandelsen. Der er intet af mennesket der er i live i mellemperioden mellem døden og opstandelsen.
Tanken om at mennesket har en udødelig sjæl, er noget katolikkerne har hentet fra hedenskabet, og som de første protestanter og lutheranere ikke troede på. Desværre har denne hedenske lære igen sneget sig ind i den kristne tro, så det ikke længere kun er katolikkerne, men også i stor grad protestanter og lutheraner der i dag har genantaget denne ubibelske hedenske lære.
Hvis du genlæser de artikler jeg har givet link til, og under bøn om Guds vejledning studerer de angivne skriftsteder, da tror jeg du vil ændre dit synspunkt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45502 - 10/05/2005 18:33
|
Ordstyrer
Bruger
|
AFA, du skriver:
"Og dermed siger du også at ingen rige mennesker bliver frelst og at kun fattige tiggere fyldt med grimme sår kan blive frelst?"
Er jeg virkelig så elendig til at udtrykke mig, eller er det dig, der af en eller anden grund kun ser et vrængbillede af det jeg skriver?
Du pådutter mig en mening, hvis tåbelighed enhver kan forstå. Selvfølgelig mener jeg ikke, at der i sig selv er noget i vejen med at være rig, og at Gud i højere grad forbarmer sig over fattige tiggere. Det er slet ikke det, det drejer sig om, men om hvem der har omvendt sig til at følge Jesus. Det ved vi vist begge.
Jeg orker faktisk ikke at gøre flere forsøg på at forklare dig, hvad min evangelisk-lutherske fortolkning af Skriften angående Himmel og Helvede går ud på, for jeg synes ikke rigtig, du forholder dig til det jeg skriver.
Og jeg kan se, at Philip, som vist er i et andet kristent kirkesamfund, har samme teologiske opfattelse af dette emne som jeg, og han har omhyggeligt og udførligt fremlagt bibelske begrundelser for sin tolkning, som du faktisk heller ikke har forholdt dig til.
Så jeg må med beklagelse tilstå, at jeg ikke tror vi kommer længere ved fortsat at udveksle indlæg - det kan næsten kun blive gentagelser. Jeg vil derfor sige tak for debatten og for mit eget vedkommende stoppe her, med mindre du fremlægger nye udlægninger eller spørgsmål ud over dem du allerede har fremsat her i debatten og i artiklerne på din egen hjemmeside.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|