Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#45503 - 10/05/2005 18:59 Re: Tror du på helvedes eksistens?
Philip
Bruger

Reg.: 08/09/2003
Hej AFA.

Du skrev:

Philip: "Dette bevis [for at døden ikke er en tilstand af ikke-eksistens] kan ikke gendrives; sjælen lever videre, efter den er adskilt fra kroppen! Hverken du eller AFA eller Benjax kan gendrive dette bevis. Nu ved I, at SDA's og JV's lære om de dødes tilstand samt tilintetgørelse er vranglærdomme."

AFA: "Tja, hvis du hellere vil tro på den løgn Satan udtalte i Edens Have, end du vil tro på Bibelens tydelige tale om at mennesket ER en sjæl (ikke HAR en sjæl), så fred være med dig!"

Hvoraf fremgår det, at mennesket er en sjæl, og ikke bare har en sjæl; for mig at se, så lærer Bibelen, at mennesket består af ånd, sjæl og legeme (1 Thess. 5,23b). Mennesket er en enhed af disse tre.

Læs de artikler jeg har angivet i mit svar til Kristina (med link til bevisførelse), der finder du al den bevisførelse, som du og andre kan ønske sig.

AFA, hele jeres tilintetgørelseslære hviler jo på den grundlæggende præmis, at død skal være det samme fuldstændigt samme som ikke-eksistens, hvilket ikke stemmer overens med Bibelen, der jo flere steder beskriver syndere (som underforstået er fysisk levende) som værende døde i deres overtrædelser (Ef. 2,1-2; Kol. 2,13). Død er ikke det samme som ikke-eksistens, og det er dérfor, at SDA's og JV's tilintetgørelseslærdom ikke er sandt.

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#45504 - 10/05/2005 19:21 Re: Tror du på helvedes eksistens? [Re: Philip]
Anonym
Anonym

AFA, hele jeres tilintetgørelseslære hviler jo på den grundlæggende præmis, at død skal være det samme fuldstændigt samme som ikke-eksistens, hvilket ikke stemmer overens med Bibelen, der jo flere steder beskriver syndere (som underforstået er fysisk levende) som værende døde i deres overtrædelser (Ef. 2,1-2; Kol. 2,13). Død er ikke det samme som ikke-eksistens, og det er dérfor, at SDA's og JV's tilintetgørelseslærdom ikke er sandt.

"Hele jeres ..." og "... SDA's og JV's tilintetgørelseslærdom..." skriver du!

Jeg er hverken talsmand for Jehovas Vidner eller Syvende Dags Adventisterne! Jeg repræsenterer kun mig selv og ingen andre. Jeg end ikke forsvarer hverken Adventisternes eller Vidnernes tro og lære.

Så skulle dette ATTER være sat på plads, og det burde vel ikke være nødvendigt yderligere at pointere dette, vel!
- - -

At Bibelen taler om at nogle er døde selv om de er levende, hvordan skulle det dog kunne bevise at mennesket har en udødelig sjæl når nu Bibelen klart og tydeligt siger at Gud faktuelt er den eneste der er i besiddelse af udødelighed.

Bibelen kalder de ikke-troende for værende døde i åndelig forstand. Hvordan kæder du dog dette sammen med sjælens udødelighed. Læren om sjælens udødelighed er noget der er kommet ind i kristendommen sammen med at den katolske kirke adopterede en masse hedensk græsk og babylonsk afgudsdyrkelse, hvilket for alvor tog fart da kejser Konstantin gjorde et stort nummer ud af at lave en synkretistisk statsreligion der kunne være spiselig for hele kejserriget.

Har du nogensinde gjort dig den ulejlighed at undersøge hvor mange gange ordet "sjæl" er anvendt i de hebraiske og græske grundtekster til vores Bibel?

Jeg kan oplyse dig om at det forefindes mindst 858 gange. Og i mindst 830 af disse gange er det anvendt om noget der er dødeligt i rent bogstavelig forstand sådan at forstå at der ikke er nogen del der overlever den fysiske død.

Er du også klar over at de skabte dyr betegnes som "sjæle" på nøjagtig samme måde som mennesker bliver det? Skal det så forstås sådan at også disse "sjæle" (altså dyrene), der kategores på nøjagtig samme måde som mennesker, også har en evigt eksisterende udødelig "sjæl"?

Til toppen 
#45505 - 10/05/2005 19:24 Re: Tror du på helvedes eksistens? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Så jeg må med beklagelse tilstå, at jeg ikke tror vi kommer længere ved fortsat at udveksle indlæg - det kan næsten kun blive gentagelser.
Jeg vil derfor sige tak for debatten og for mit eget vedkommende stoppe her, med mindre du fremlægger nye udlægninger eller spørgsmål ud over dem du allerede har fremsat her i debatten og i artiklerne på din egen hjemmeside.

Læs dette indlæg: Svar til Phillip

Til toppen 
#45506 - 10/05/2005 20:10 Re: Tror du på helvedes eksistens?
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære AFA

Jeg kan forstå på dig, at du ikke helt har fat i hvad det er jeg taler om, når du siger: Bibelen advarer os jo direkte mod alt dette åndemageri, og som har sin rod i hedenskabet. Din tolkning af det jeg siger, som åndemageri, tager jeg ikke ilde op, da du vel ikke har begreb om, hvad det er du siger og taler imod bedre vidende. Thi vi taler om det vi kender og ikke kun ud fra, hvad vi kan læse os til.

Nu kan det godt være, at du selv har haft erfaring med onde ånder, eller åndemageri, det kunne forklare din iver.
Men når man taler om reelle nærdød-oplevelser og afdøde som viser sig for de efterladte, så er det væsentligt at skelne mellem åndemageriet/spiritismen, som er aktivt opsøgende og de spontane erfaringer, som man ikke selv opsøger.

Du siger: Bibelen lærer os tydeligt, at når vi er døde ja så er vi døde, og det vil vi være lige til opstandelsen. Der er intet af mennesket der er i live i mellemperioden mellem døden og opstandelsen.

Så må disse jo være opstandne og opstandelsen allerede nu være indtruffet, så at vi ikke længre skal gå og vente på den....!

Og det kan der være noget om...

Fred og Alt Godt

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
&#1506;&#1489;&#1491; &#1497;&#1492;&#1493;&#1492;

Til toppen 
#45507 - 10/05/2005 20:47 Re: Tror du på helvedes eksistens? [Re: Vandrer]
Anonym
Anonym

Men når man taler om reelle nærdød-oplevelser og afdøde som viser sig for de efterladte, så er det væsentligt at skelne mellem åndemageriet/spiritismen, som er aktivt opsøgende og de spontane erfaringer, som man ikke selv opsøger.

Afdøde der viser sig for levende? Det er jo i direkte modstrid med hvad Bibelen lærer!

Jeg har på fornemmelsen at du er mere end meget stærkt påvirket af en eller flere newage-bevægelser, herunder måske bevægelsen "Vandrer mod Lyset"!

Til toppen 
#45508 - 10/05/2005 22:18 Re: Tror du på helvedes eksistens?
Philip
Bruger

Hej AFA.

Eftersom du ikke har forholdt dig til de argumenter, jeg har gentaget overfor dig, så er det vel fordi du ikke kan gendrive dem.

Nåh, videre:

Philip: AFA, hele jeres tilintetgørelseslære hviler jo på den grundlæggende præmis, at død skal være det samme fuldstændigt samme som ikke-eksistens, hvilket ikke stemmer overens med Bibelen, der jo flere steder beskriver syndere (som underforstået er fysisk levende) som værende døde i deres overtrædelser (Ef. 2,1-2; Kol. 2,13). Død er ikke det samme som ikke-eksistens, og det er dérfor, at SDA's og JV's tilintetgørelseslærdom ikke er sandt.

AFA: "Hele jeres ..." og "... SDA's og JV's tilintetgørelseslærdom..." skriver du!

Jeg er hverken talsmand for Jehovas Vidner eller Syvende Dags Adventisterne! Jeg repræsenterer kun mig selv og ingen andre. Jeg end ikke forsvarer hverken Adventisternes eller Vidnernes tro og lære.

Så skulle dette ATTER være sat på plads, og det burde vel ikke være nødvendigt yderligere at pointere dette, vel!

Selvom du siger, at du ikke repræsenterer dem, så har du her på debatten gjort dig til talsmand for den vranglærdom, som disse to kirkesamfund står for, nemlig tilintetgørelseslæren og læren om de dødes tilstand. Men jeg vil da vove, at gøre mig den antagelse, at du er en del af SDA-samfundet; det forekommer mig fremgå implicit af din hjemmeside.

At Bibelen taler om at nogle er døde selv om de er levende, hvordan skulle det dog kunne bevise at mennesket har en udødelig sjæl når nu Bibelen klart og tydeligt siger at Gud faktuelt er den eneste der er i besiddelse af udødelighed.

Bibelen kalder de ikke-troende for værende døde i åndelig forstand. Hvordan kæder du dog dette sammen med sjælens udødelighed[?]

Har jeg sagt, at det beviser, at de har en udødelig sjæl? Det har jeg nu ikke; men det, som skriftstederne (Ef. 2,1-2; Kol. 2,13) beviser, er, at død ikke er det samme som ikke-eksistens. Ja, ikke engang fysisk død er det samme som ikke-eksistens, eftersom døde ting, som sten, lig og andet stadig eksisterer. Hverken fysisk eller åndelig død er det samme som ikke-eksistens. Sjælens død er ikke en fysisk død, eftersom sjælen ikke er fysisk (dvs. materiel), men snarere metafysisk (dvs. immateriel); der står intet steds i Bibelen, at død er det samme som ikke-eksistens.

Læren om sjælens udødelighed er noget der er kommet ind i kristendommen sammen med at den katolske kirke adopterede en masse hedensk græsk og babylonsk afgudsdyrkelse, hvilket for alvor tog fart da kejser Konstantin gjorde et stort nummer ud af at lave en synkretistisk statsreligion der kunne være spiselig for hele kejserriget.

Dette er jeg ikke engang sikker på er rigtigt for det minder om den påstand, som Dan Brown angiveligt er kommet med i sin bog "The Da Vinci Code"; men som en kristen pegede ud:

[Dan] Brown påstår også, at Konstantin gør kristendom til statsreligion (også forkert: kejser Teodosius gjorde dette).[Da Vinci Mysteriet (her) af Michael Dalsti]

Du skrev:

Har du nogensinde gjort dig den ulejlighed at undersøge hvor mange gange ordet "sjæl" er anvendt i de hebraiske og græske grundtekster til vores Bibel?

Jeg kan oplyse dig om at det forefindes mindst 858 gange. Og i mindst 830 af disse gange er det anvendt om noget der er dødeligt i rent bogstavelig forstand sådan at forstå at der ikke er nogen del der overlever den fysiske død.

Det kan da godt være, men den fysiske død er altså kun kroppens død og degenerering, ikke selve sjælens og åndens død. Vi har jo både ånd og sjæl og legeme (1 Thess. 5,23b).

Er du også klar over at de skabte dyr betegnes som "sjæle" på nøjagtig samme måde som mennesker bliver det? Skal det så forstås sådan at også disse "sjæle" (altså dyrene), der kategores på nøjagtig samme måde som mennesker, også har en evigt eksisterende udødelig "sjæl"?

Næh, for dyret er jo ikke skabt i Guds billede; dyret har ikke nogen ånd, selvom det har en sjæl; der står intetsteds i Bibelen, at vores ånd dør, selvom man kunne sige om vores sjæl - hvis vi vel at mærke bruger ordet "sjæl" entydigt om både mennesker og dyr - dør. Så vores ånd overlever, men sjælen gør måske ikke, hvis sjælen anses som værende en del af vor dødelige krop, mens ånden ikke er en del af vor dødelige krop.

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#45509 - 10/05/2005 22:28 Re: Tror du på helvedes eksistens? [Re: Philip]
Anonym
Anonym

Næh, for dyret er jo ikke skabt i Guds billede; dyret har ikke nogen ånd, selvom det har en sjæl; der står intetsteds i Bibelen, at vores ånd dør, selvom man kunne sige om vores sjæl - hvis vi vel at mærke bruger ordet "sjæl" entydigt om både mennesker og dyr - dør. Så vores ånd overlever, men sjælen gør måske ikke, hvis sjælen anses som værende en del af vor dødelige krop, mens ånden ikke er en del af vor dødelige krop.

Du har altså IKKE gjort dig den ulejlighed at studere Bibelens brug af de hebraiske og græske ord for "sjæl", for så vil du se at der ikke på nogen måde skelnes mellem dyrs og menneskers sjæle.''

En konsekvens af din teologi må derfor være at dyrs sjæle lever evigt og er udødelige, lige som det må antages at Abraham har et overdimensioneret skød for at der kan være plads til både alle dyrene foruden de døde mennesker.

Bibelen taler helt tydeligt om at ikke-troende sjæle dør, i betydningen at de altså ikke lever videre selv om de dør. Bibelen taler også om at døden er at betragte som en søvn. Da Lazarus var død siger Jesus at han sover.

Til toppen 
#45510 - 10/05/2005 22:36 Re: Tror du på helvedes eksistens?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej AFA, jeg har læst dit svar til Philip og vil bare nævne, at jeg er opmærksom på ordet "sjæl" i Bibelen. Det bruges i forskellige betydninger, og hvordan det lige skal forstås i hvert enkelt tilfælde fremgår som regel af konteksten.

Også på nudansk har ordet sjæl forskellige betydninger. Hvis vi f.eks. siger: "der var ingen hjemme - ikke en levende sjæl" - så betyder det simpelthen person i kød og blod. Hvis vi taler om sjælelige sygdomme mener vi sindslidelser/mentale lidelser / psykiske sygdomme. osv. osv.

Sjæl bruges også sommetider synonymt med "ånd", så vidt jeg husker også i Bibelen ...

Men helt overordnet mener jeg, at krop og sjæl er en helhed, men kan skilles ved den fysiske død. Og jeg tror på "kødets opstandelse" - incl. sjæl! - på den nyskabte jord.

"Min sjæl, hvad vil du mer'"?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#45511 - 10/05/2005 22:53 Re: Tror du på helvedes eksistens? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Men helt overordnet mener jeg, at krop og sjæl er en helhed, men kan skilles ved den fysiske død. Og jeg tror på "kødets opstandelse" - incl. sjæl! - på den nyskabte jord.

Jeg mangler li'som stadig at få et bibelsk bevis for at sjælen er noget der reelt set er adskilligt fra mennesket iøvrigt - især mår man tager hensyn til de ca. 850 steder ordet "sjæl" er brugt i henholdsvis den hebraiske og den græske tekst.

Helt overordnet set benyttes ordet "sjæl" om det hele menneske, altså det at mennesket er levende og trækker vejret gør at det er en sjæl.

Der står jo også i 1. Mos. 2,7 at mennesket BLEV en levende sjæl - IKKE FIK en sjæl. Deri ser jeg en væsentlig detalje, da netop denne tekst er fra skabelsesberetningen.

Hvis mennesket har en sjæl i stedet for at det blev en levende sjæl finder jeg det mystisk at netop skabelsesberetningen så klar fortæller at mennesket ER en sjæl og ikke at det FIK en sjæl

Til toppen 
#45512 - 10/05/2005 22:59 Re: Tror du på helvedes eksistens? [Re: Philip]
Anonym
Anonym

Selvom du siger, at du ikke repræsenterer dem, så har du her på debatten gjort dig til talsmand for den vranglærdom, som disse to kirkesamfund står for,

Hellere være enig i Adventisternes og Vidnernes "vranglærdom" end være tilhænger af en hedensk spiritistisk inspireret falsk lære i strid med Bibelens klare lære om at sjæle dør som følge af synden, og dermed altså ikke er udødelig med evigt liv.

Til toppen 
#45513 - 10/05/2005 23:12 Re: Tror du på helvedes eksistens?
Philip
Bruger

Hej AFA.

Du skrev:

Philip: Næh, for dyret er jo ikke skabt i Guds billede; dyret har ikke nogen ånd, selvom det har en sjæl; der står intetsteds i Bibelen, at vores ånd dør, selvom man kunne sige om vores sjæl - hvis vi vel at mærke bruger ordet "sjæl" entydigt om både mennesker og dyr - dør. Så vores ånd overlever, men sjælen gør måske ikke, hvis sjælen anses som værende en del af vor dødelige krop, mens ånden ikke er en del af vor dødelige krop.

AFA: Du har altså IKKE gjort dig den ulejlighed at studere Bibelens brug af de hebraiske og græske ord for "sjæl", for så vil du se at der ikke på nogen måde skelnes mellem dyrs og menneskers sjæle.''

Måske er selve lyden og stavelsen af ordet "sjæl" entydig, men ud fra konteksten, så kan ordet "sjæl" godt blive brugt i forskellig betydning om mennesker og dyr; mennesker har en ånd, men det har dyr ikke. Et dyrs 'sjæl' er ikke en udødelig ånd, men det er et menneskes sjæl.

En konsekvens af din teologi må derfor være at dyrs sjæle lever evigt og er udødelige, lige som det må antages at Abraham har et overdimensioneret skød for at der kan være plads til både alle dyrene foruden de døde mennesker.

Njaeh.., det er nu blot dig, AFA, som tillægger mig disse holdninger; jeg har sagt til dig andetsteds her i tråden, at "Abrahams skød" blot kan være et navn for det, som jøderne anså for et godt sted, eftersom de så Abraham som deres fader; og børn har det trygt hos deres fader. "Abrahams skød" behøver ikke at betyde hans eget skød; han er jo kun et menneske.

Og som forklaret ovenfor, så er der - selvom ordet "sjæl" i grundteksten er det samme for både dyr og mennesker - forskel på dyrs sjæle og menneskers sjæle ud fra de kontekster, som ordet "sjæl" bruges i; et menneskes sjæl er en ånd (jvf. 1 Thess. 5,23b), men det er et dyrs ikke. Kontekst er ligeså vigtigt som grundtekst!

Bibelen taler helt tydeligt om at ikke-troende sjæle dør, i betydningen at de altså ikke lever videre selv om de dør.

Hvorhenne? Deres sjæle dør åndeligt, fordi de mangler åndeligt liv fra Gud, da de jo er adskilt fra Ham pga. de ikke har fået sonet deres synder.

Bibelen taler også om at døden er at betragte som en søvn. Da Lazarus var død siger Jesus at han sover.

Dette betyder blot, at Lazarus' krop sover; hans ånd var sammen med Abraham (Luk. 16,23). Som jeg har forklaret andetsteds her i tråden, så er lignelsen om den rige mand og Lazarus forskellig fra andre lignelser, idet den er meget konkret relateret til de faktuelt nærliggende omstændigher, nemlig det faktum, at ypperstepræsterne ikke ville omvende sig, selv da én person i fra lignelsen (altså Lazarus) kom tilbage fra de døde og efter at have været i graven på fjerde dag (hvilket jo ikke var forudsagt hos Moses og profeterne); hvor meget mindre ville de da så ikke omvende sig, når Jesus Kristus opstod kun tre dage efter sin død, som forudsagt hos Moses og profeterne! Det er dét lignelsen handler om, og fordi den er så konkret og faktuelt forskellig fra andre lignelser, så må dens budskab (bl.a. bevidsthed efter den fysiske død) også referere til noget konkret og i høj grad virkeligt.

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#45514 - 10/05/2005 23:19 Re: Tror du på helvedes eksistens?
Philip
Bruger

Hej AFA.

Du skrev:

Philip: Selvom du siger, at du ikke repræsenterer dem, så har du her på debatten gjort dig til talsmand for den vranglærdom, som disse to kirkesamfund står for,...

AFA: Hellere være enig i Adventisternes og Vidnernes "vranglærdom" end være tilhænger af en hedensk spiritistisk inspireret falsk lære i strid med Bibelens klare lære om at sjæle dør som følge af synden, og dermed altså ikke er udødelig med evigt liv.

AFA, du beviser det jo ikke, og du forholder dig ikke til de argumenter, jeg har vist dig... Hvad kan jeg bruge det til?

Ja, det er rigtigt, at sjæle dør, som følge synden; men det betyder ikke, at de ophører med at eksistere, men at de bliver personligt adskilt fra Gud og lider en mangel den kvalitet af åndeligt liv, som kommer fra Gud. Igen: død er ikke det samme som ikke-eksistens. Derfor er SDA's og JV's lære om tilintetgørelse en vranglærdom.

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#45515 - 10/05/2005 23:26 Re: Tror du på helvedes eksistens?
Philip
Bruger

Hej AFA.

Du skrev:

Der står jo også i 1. Mos. 2,7 at mennesket BLEV en levende sjæl - IKKE FIK en sjæl. Deri ser jeg en væsentlig detalje, da netop denne tekst er fra skabelsesberetningen.

Hvis mennesket har en sjæl i stedet for at det blev en levende sjæl finder jeg det mystisk at netop skabelsesberetningen så klar fortæller at mennesket ER en sjæl og ikke at det FIK en sjæl

Dette argument holder ikke vand, eftersom skriftstedet 1 Mos. 2,7 kan gengives på mange måder; jeg skrev til Jonathan:

Okay, jeg har nu læst de bibelversioner, som du nævner. Men de andre bibeloversættelser har 1 Mos. 2,7 således:

"Then the Lord God formed man from the dust of the ground and breathed into his nostrils the breath or spirit of life, and man became a living being." (fra Amplified Bible)

"And Jehovah God formeth the man -- dust from the ground, and breatheth into his nostrils breath of life, and the man becometh a living creature." (fra Young's Literal Translation)

"And the LORD God formed man of the dust of the ground, and breathed into his nostrils the breath of life; and man became a living being." (fra New King James Version)

"Then the LORD God formed man of dust from the ground, and breathed into his nostrils the breath of life; and man became a living being." (fra New American Standard Bible)

"then the LORD God formed the man of dust from the ground and breathed into his nostrils the breath of life, and the man became a living creature." (fra English Standard Version)

"And the LORD God formed a man's body from the dust of the ground and breathed into it the breath of life. And the man became a living person." (fra New Living Translation)

"the LORD God formed the man from the dust of the ground and breathed into his nostrils the breath of life, and the man became a living being." (fra New International Version)

Når der nu er så mange forskellige oversættelser, så tror jeg ikke, at man kan være dogmatisk med 1 Mos. 2,7; verset behøver ikke nødvendigvis at betyde, at mennesket ikke har en udødelig sjæl.

Desuden forekommer det mig, at der faktisk er nogen vers, som insinuerer, at vi ikke ophører med at eksistere, når vi dør:

"Men vi er ved godt mod og vil hellere bryde op fra legemet og have hjemme hos Herren." (2 Kor. 5,8)

"Der trækkes i mig fra begge sider: Jeg længes efter at bryde op og være sammen med Kristus, for det er langt det bedste;" (Fil. 1,23)

Jeg tvivler stærkt på, at Paulus taler om en tilstand af ikke-eksistens, når han taler om "at bryde op og være sammen med Kristus" og at "bryde op fra legemet og have hjemme hos Herren." Endelig er der - udover lignelsen om den rige mand og Lazarus - et andet vers, som også er ret tydeligt:

"Og da Lammet brød det femte segl, så jeg under alteret sjælene af dem, der var myrdet på grund af Guds ord og det vidnesbyrd, de holdt fast ved. Og de råbte med høj røst: »Hvor længe, hellige og sanddru hersker, skal det vare, før du dømmer og hævner vort blod på dem, der bor på jorden?« Og de fik hver givet en hvid klædning, og det blev sagt til dem, at de skulle hvile en kort stund endnu, indtil tallet blev fuldt på deres medtjenere og deres brødre, der skulle dræbes som de selv." (Åb. 6,9-11)

Heraf samt af Paulus' vers fremgår det klart, at man ikke ophører med at eksistere ved døden. Disse vers er helt tydelige: sjælene, som her er adskilte fra deres kroppe, skildres klart som værende i live og hjemme hos vor elskede og velsignede Herre Jesus Kristus, "Lammet" (Åb. 6,9a). De råber til Ham, og de får givet hvid klædning og der bliver sagt til dem, at de skal vente lidt endnu.

Desuden er alt det jo - set i sammenhæng med argumentet, som jeg tror, at du ikke kan gendrive - tydelige indicier for eksistensen af - ja, selvom det får os til at skælve - et evigt pinested, nemlig Helvede. Men husk de gode nyheder! Jesus Kristus har frelst os fra dette mørke! Læs i den Den Danske Salmebog under "Syndernes Forladelse: Synd og Nåde", så du virkelig får en fornemmelse for nåden, som flyder frit, strømmende fra den algode Gud. Vi er frelst af Hans amazing grace (Rom. 4-5; Ef. 2,8-9; Tit. 3,3-8).[Kilde]

Altså insinuerer 1 Mos. 2,7 ikke nødvendigvis, at mennesket har en dødelig sjæl.

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#45516 - 10/05/2005 23:28 Re: Tror du på helvedes eksistens? [Re: Philip]
Anonym
Anonym

Dette betyder blot, at Lazarus' krop sover; hans ånd var sammen med Abraham (Luk. 16,23). Som jeg har forklaret andetsteds her i tråden, så er lignelsen om den rige mand og Lazarus forskellig fra andre lignelser, idet den er meget konkret relateret til de faktuelt nærliggende omstændigher, nemlig det faktum, at ypperstepræsterne ikke ville omvende sig, selv da én person i fra lignelsen (altså Lazarus) kom tilbage fra de døde og efter at have været i graven på fjerde dag (hvilket jo ikke var forudsagt hos Moses og profeterne); hvor meget mindre ville de da så ikke omvende sig, når Jesus Kristus opstod kun tre dage efter sin død, som forudsagt hos Moses og profeterne! Det er dét lignelsen handler om, og fordi den er så konkret og faktuelt forskellig fra andre lignelser, så må dens budskab (bl.a. bevidsthed efter den fysiske død) også referere til noget konkret og i høj grad virkeligt.

Jamen når nu lignelsen er i høj grad er konkret og "Abrahams Skød" er symbolsk tale, hvorfor er "det brændende sted" så ikke også symbolsk tale? Vælger du bare, ud fra hvad du selv måtte synes, hvad der skal være symbolsk tale og hvad der ikke skal være symbolsk tale? Jeg tror det!

HVAD ER EN LIGNELSE?
Der skal vi først begynde med at minde hverandre om, hvad en lignelse, som et litterært værktøj, egentlig er for en størrelse. Ordet "lignelse" kommer fra det græske ord "parabole" som betyder en "illustration" eller et "ordspil". Direkte oversat betyder det "at kaste ved siden af". Tanken er at placere en sekundær idé ved siden af en anden. Virkeligheden eller sandheden står for sig selv, og "parabolen" placeres ved siden af den som en belysende eller illustrerende faktor eller en metafor, men repræsenterer ikke selve virkeligheden.

I lignelsen om manden som ikke havde bryllupsklædningen på, siges det selvfølgelig ikke at et menneskes karakter og forhold til Gud er en dragt eller en kappe! Det er heller ikke sådan at de ufrelste kommer ind i Guds Rige, og at Jesus derefter til sin forskrækkelse opdager at de ikke er beredte, for derefter at smide dem ud igen.

Såfremt vi henter vor bibelske lære fra "parabolerne" (lignelserne) ville vi snart sidde med en helt vanvittig lære. Men nu er det jo heller ikke hverken Bibelens, eller Jesu mening, at vi skal gøre dette. I lignelsen om den tabte mønt, er Guds virkelige Rige heller ikke reduceret til et pengestykke, men vi får at vide, at hans rige må være det mest værdifulde vi skal søge og stræbe efter og at dette bør være øverst på vores prioriteringsliste.

Hvis vi ønsker at vide hvilket Gudsforhold der er nødvendig for at nå Himmelen, må vi gå til alle de andre bibelvers, der fortæller os om denne sandhed. "Parabolen" eller lignelsen siger ikke noget om dette. Klædningen i den omtalte lignelse har ingen dogmatisk sandhed at tilbyde, for den var bare en illustration på en erfaring, en erfaring der er omtalt andre steder.

Der er en udbredt enighed blandt bibelfortolkere, at de illustrative detaljer i en lignelse derfor aldrig må benyttes som grundlag for en lære eller en teologisk sandhedspunkt. For at benytte dem på en sådan måde, ville vi påføre lignelsen en opgave den ikke var ment at skulle have af dem der skrev og fortalte dem. Med andre ord kan vi sige at Bibelens "paraboler" (lignelser) vægtlægger sandheder vi må finde beskrevet andre steder i Jesu, profeternes ellers apostlenes lære.

Det første vi må gøre er at identificere princippet eller sandheden lignelsen er beregnet til at skulle illustrere. Når det gælder lignelsen om den rige mand og Lazarus, er tema-sandheden ret nemt at opdage. To vigtige sandheder bliver bekræftet:

1) Hvordan vi benytter anledningerne og mulighederne vi får,
medens vi lever, vil være afgørende for vor evige skæbne.

2) Det næste punkt bygger på den første påstand, nemlig at ingen
får en ny chance til at vælge mellem ret og forkert efter døden.

Det er disse to sandheder især, lignelsen beskæftiger sig med. Og netop denne del af "metodikken" er væsentligt at få fastslået, dersom man virkelig vil finde frem til lignelsens budskab og den lære der skal uddrages derfra.

LIGNELSENS INDHOLD
Historien fortæller om en fattig og syg mand ved navn Lazarus. Han må have haft et fysisk handicap, siden nogen havde lagt ham ved porten til en velstående mands hjem. Senere dør de begge. Lignelsen beskriver at den rige mand i døden er havnet i et pinested, og at den fattige mand er havnet i Abrahams skød. I denne "parabol" (lignelse) kunne tydeligvis både de der endte i pinestedet og de der endte i Himmelen, både se og tale med hverandre, og den rige mand beder Abraham sende Lazarus for at lindre hans smerte. Budskabet bliver så givet, at ingen kan bevæge sig fra det ene sted til det andet, og at et mirakel (som f.eks. at nogen fra pinestedet kommer til de levende for at advare dem), ikke vil overbevise eller motivere nogen, som ikke lod sig motivere at det som allerede står skrevet i Bibelen.

De, der tror på den hedenske lære om sjælens udødelighed, kan selvfølgelig i denne lignelse finde idéer som kunne synes at bekræfte deres tro. Men samtidig møder vi da det faktum, at både Jesus og mange af Bibelens profeter og apostle, modsiger en sådan konklusion. Skal vi da lade Bibelen generelt give os læren og lade "parabolen" (lignelsen) være det den er ment at være, eller skal vi forkaste det Jesus, profeterne og apostlene siger og bygge vor teologi på en illustrativ metafor som er ment at skulle "stå ved siden af" sandheden og kaste lys over et princip beskrevet og fortalt andre steder.

Den fremgangsmåde vi vælger til tolkning af lignelser er meget afgørende for, om vi bliver ført vil eller ikke, om vi finder frem til sandheden eller om vi bliver ledt ud på en vej brolagt med falske lærdomme.

De der prøver at hente en konkret teologi ud af denne lignelse, kommer let ud i en række vanskeligheder. Jesus siger at konsekvenserne af livets valg ikke rammer nogen før end ved Jesu genkomst, Matt. 16, 27. Det samme klare budskab kommer også fra Jesu egen mund i Matt. 25, 32-41. Også i 1. Kor. 15, 51-55; 1. Tess. 4, 16-17 og Åb. 22, 12 bliver det sagt tydeligt, at det er i opstandelsen ved Jesu genkomst at lønnen bliver givet. Det er derfor umuligt at de to personer der mister livet i lignelsen, modtager deres løn/straf allerede når de dør. Lignelsen formidler i så fald en ubibelsk lære. Svaret er selvfølgelig, at lignelsen slet ikke er beregnet til at undervise os om hvornår lønnen eller straffen kommer. Den information er at finde andre steder i Guds ord. Lignelsens hensigt er at sige noget om hvornår og hvor de vigtige afgørelsen tages, som senere vil lede til én af to mulige konsekvenser.

Nogle vil måske nævne, at Jesus ikke direkte siger at dette er en lignelse eller en figurativ illustration. Vi må da blot acceptere at han ved flere anledninger ikke tog sådanne forholdsregler. Andre eksempler er Luk. 15, 8. 11; 16, 1. Et af grundtekst-manuskripterne (Manuskript "D"), kalder faktisk denne historie for en "parabole".

Hvis vi som et tankeeksperiment skulle følge op på idén at Jesus i lignelsen vi her omtaler, virkelig lærer at beretningens hovedpersoner havner i et reelt helvede eller en reel Himmel ved døden, vil følgende tillægsproblemer straks dukke op. Da disse to personer døde, blev de selvfølgelig begravet og deres kroppe gik i forrådnelse. de der siger at sjælen er udødelig mener at denne del af mennesket farer op eller ned og er da naturlig nok løsrevet (adskilt) fra kroppen sådan som den græske dualisme lærer. Lignelsen siger at Lazarus havde fingre og at den rige mand havde både øjne og tunge!

Vi mener derfor at forsøget på at gøre denne lignelse til en kilde for information om menneskets tilstand efter døden, må afvises som meget lidt troværdig på grund af følgende observationer fra Guds Ord:

De døde har ingen tankeprocesser, Sal. 146, 4.

De er ikke i besiddelse af nogen kundskab, Præd. 9, 5.

Døden er en ubevidst søvn, Dan. 12, 2. 13; Joh. 11, 11.

Bevidstheden kommer tilbage når de tidligere døde bliver genskabt ved Jesu genkomst, 1. tess. 4, 13-17; Åb. 20, 5.

Hvis lignelsen formidler Bibelens teologi om sjælen og døden, ville Jesu modsige sig selv.

Konsekvenserne af livets valg viser sig ved Jesu genkomst, Matt. 16, 27; Rom. 2, 5-6; Åb. 20, 12.

De, der lærer, at den udødelige sjæl er uden krop, bliver i lignelsen konfronteret med at den alligevel ikke er adskilt fra kroppen efter døden.

Om lignelsens detaljer er reel lære eller teologi, ville de frelste i Himmelen kunne se og høre de fortabtes pine og lidelser (Forældre, der oplever at deres børn går fortabt, må da regne med at Himmelen vil blive lidt af et helvede at være i).

Skulle lignelsen tolkes til ikke kun at være en illustrativ beretning, ville alle de frelste skulle opholde sig på skødet af Abraham, - sikke et enormt omfang dette da måtte have!

HVAD LÆRER DENNE LIGNELSE OS EGENTLIG?
I denne lignelse fortsætter Jesus med at undervise om de sandheder han behandlede i historien om den uærlige tjener (vers 1-12), nemlig at det er vår brug af dette livs anledninger der afgør vo evige skæbne. Jesus adresserer dette budskab hovedsagelig til sine disciple (se vers 1), men senere i kapitlet er det åbenbart at han anvender budskabet på farisæerne. Vers 14 siger: "Farisæerne hørte nok dette, men pengekære som de var, spottede de ham". De forstod meget godt at Jesus mente at de var uærlige forvaltere af Guds sandhed. De troede at de var sikre arvinger til evigt liv alene af den grund at de havde Abraham som deres "far". Kan du se at Jesus konstruerede denne "parabol", lignelse eller figurative illustration, på en sådan måde, at han i den indbyggede det de stolte og arrogante farisæeres trængte til at høre?

Den rige mand illustrerede farisæerne. De troede de havde deres "på det tørre", og var rige på åndelighed og sandhed, men de ville ikke dele denne deres arv med de der var fattige i ånden og som ikke tilhørte den inderste cirkel, og da slet ikke med folk fra andre folkeslag og nationer. Men Jesus lader den fattige modtage lønnen og havne i "Abrahams skød" medens de som mente sig at være Abrahams børn havnede uden for Guds Rige. Jesus havde ikke behøvet at være bange for at lytterne i hans egen samtid skulle tro at lignelsens detaljer var teologiske sandheder, for de havde Skriften der fortalte dem noget andet. Men i dag har de frelste troende så tilpas lidt Skriftkendskab, at Jesu illustration kan blive et problem. Set i denne sammenhæng må vi konkludere, at heller ikke denne lignelse egentlig er så særlig svær at forstå, som nogen gerne har villet gøre den til. Lignelsens budskab er nemlig klar og tydelig, - og den støtter på ingen måde tanken om en udødelig sjæl, der ved døden enten havner i helvede eller i Himmelen, eller noget andet sted, for den sags skyld.

Læren om en udødelig sjæl er hermed endnu engang tilbagevist som værende en kristen bibelsk lære. Dens oprindelse er fra hedenskabet, og er listet ind i kristendommen via den hedenske katolske kirke.

Til toppen 
#45517 - 10/05/2005 23:32 Re: Tror du på helvedes eksistens? [Re: Philip]
Anonym
Anonym

Derfor er SDA's og JV's lære om tilintetgørelse en vranglærdom.

Jeg er da altså stadig bedøvende ligeglad med hvad SDA og Vidnerne lærer.

Jeg er KUN interesseret i hvad Bibelen lærer, så hvorfor bliver du ved med at blande SDA og Vidnerne ind i debatten? For at gøre den mere grumset end nødvendigt? Jeg tror det!

Til toppen 
#45518 - 10/05/2005 23:41 Re: Tror du på helvedes eksistens? [Re: Philip]
Anonym
Anonym

Altså insinuerer 1 Mos. 2,7 ikke nødvendigvis, at mennesket har en dødelig sjæl.

Du glemmer helt og holdent hvad den hebraiske tekst faktuelt siger, og lader dig vildlede af dårlige oversættelser til andre sprog!

På hebraisk står der direkte og rent bogstaveligt at mennesket BLEV en levende sjæl, ikke at mennesket FIK en sjæl.

Men du tror måske ikke at det er rigtigt når der i skabelsesberetningen står BLEV en levende sjæl og ikke FIK en levende sjæl

Til toppen 
#45519 - 10/05/2005 23:53 Re: Tror du på helvedes eksistens?
Philip
Bruger

Hej AFA.

Du skrev:

Philip: Dette betyder blot, at Lazarus' krop sover; hans ånd var sammen med Abraham (Luk. 16,23). Som jeg har forklaret andetsteds her i tråden, så er lignelsen om den rige mand og Lazarus forskellig fra andre lignelser, idet den er meget konkret relateret til de faktuelt nærliggende omstændigher, nemlig det faktum, at ypperstepræsterne ikke ville omvende sig, selv da én person i fra lignelsen (altså Lazarus) kom tilbage fra de døde og efter at have været i graven på fjerde dag (hvilket jo ikke var forudsagt hos Moses og profeterne); hvor meget mindre ville de da så ikke omvende sig, når Jesus Kristus opstod kun tre dage efter sin død, som forudsagt hos Moses og profeterne! Det er dét lignelsen handler om, og fordi den er så konkret og faktuelt forskellig fra andre lignelser, så må dens budskab (bl.a. bevidsthed efter den fysiske død) også referere til noget konkret og i høj grad virkeligt.

AFA: Jamen når nu lignelsen er i høj grad er konkret og "Abrahams Skød" er symbolsk tale, hvorfor er "det brændende sted" så ikke også symbolsk tale? Vælger du bare, ud fra hvad du selv måtte synes, hvad der skal være symbolsk tale og hvad der ikke skal være symbolsk tale? Jeg tror det!

Jeg har nu ikke sagt, at "det brændende sted" var en fysisk ild; det kan jo godt være symbolsk tale. Men det er jo klart, at ordene "Abrahams skød" ikke refererer til Abrahams eget skød, eftersom han jo kun er et menneske...

Jeg vælger ikke som jeg selv synes, men ud fra kontekst med resten af Bibelen, som lærer bevidsthed efter den fysiske død (nemlig helt klart i bl.a. 2 Kor. 5,8 og Fil. 1,23 og Åb. 6,9-11); derfor er min tolkning ikke arbitrær...

Resten af dit indlæg er blot copy-paste't fra artiklen på din hjemmeside, og jeg har allerede kommenteret de ni punkter andetsteds her i tråden, men denne min kommentar har du ikke forholdt dig til; det ser ud til, at du ikke kan...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#45520 - 11/05/2005 00:01 Re: Tror du på helvedes eksistens?
Philip
Bruger

Hej AFA.

Philip: Altså insinuerer 1 Mos. 2,7 ikke nødvendigvis, at mennesket har en dødelig sjæl.

AFA: Du glemmer helt og holdent hvad den hebraiske tekst faktuelt siger, og lader dig vildlede af dårlige oversættelser til andre sprog!

Hvilken bibeloversættelse, der er bedst, skal jeg ikke gøre mig klog på, men du skal være velkommen til at bevise, at de oversættelser, som passer til din tolkning, er de rigtigste oversættelser.

På hebraisk står der direkte og rent bogstaveligt at mennesket BLEV en levende sjæl, ikke at mennesket FIK en sjæl.

Men du tror måske ikke at det er rigtigt når der i skabelsesberetningen står BLEV en levende sjæl og ikke FIK en levende sjæl

Tjo, det kan da være, men så er spørgsmålet: hvordan skal ordet "sjæl" i kontekst med resten af Bibelen (inkl. skriftsteder Åb. 6,9-11, 2 Kor. 5,8 og Fil. 1,23, som helt klart lærer sjælens [eller åndens] udødelighed) så tolkes? For i kontekst med resten af Bibelen lader det ikke til at tolkningen, som siger at sjælen er dødelig, er sand, næh, den er snarere en vranglærdom og ønsketænkning.

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#45521 - 11/05/2005 00:06 Re: Tror du på helvedes eksistens?
Philip
Bruger

Hej AFA.

Philip: Derfor er SDA's og JV's lære om tilintetgørelse en vranglærdom.

AFA: Jeg er da altså stadig bedøvende ligeglad med hvad SDA og Vidnerne lærer.

Jeg er KUN interesseret i hvad Bibelen lærer, så hvorfor bliver du ved med at blande SDA og Vidnerne ind i debatten? For at gøre den mere grumset end nødvendigt? Jeg tror det!

Det er du da fri til, om du vil tro eller ej, men om du har ret, ved jeg ikke; gør associationen med SDA og JV tingene mere grumset end nødvendigt? Det lader da til at fremgå implicit af din hjemmeside, at du er SDA'er...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#45522 - 11/05/2005 00:13 Re: Tror du på helvedes eksistens? [Re: Philip]
Anonym
Anonym

Det lader da til at fremgå implicit af din hjemmeside, at du er SDA'er...

Og det lader da til at fremgå implicit af dine indlæg, at din tro langt mere er hedensk spiritistisk end kristent

Men hvad har dit eller mit tilhørsforhold, eller mangel på samme, at gøre med debatten. Jeg promoverer hverken her, eller på min private hjemmeside, nogen bestemt trosretning.

Jeg har min gang i flere forskellige kristne kirker og menigheder og har ikke mere tilknytning til den ene end til den anden.

Nu burde det også være feset ind hos DIG

Til toppen 
#45523 - 11/05/2005 00:14 Re: Tror du på helvedes eksistens? [Re: Philip]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Philip

Jeg synes nu også apostlen Paulus gør dette meget klart når han siger: "Så er vi da altid ved godt mod, og vi er det, selv om vi ved, at vi ikke kan være hjemme hos Herren, så længe vi har hjemme i legemet v7 – for vi lever i tro, ikke i det, som kan ses. v8 Men vi er ved godt mod og vil hellere bryde op fra legemet og have hjemme hos Herren. " i 2. Kor. 5...som du vist også refererede til tidligere. Paulus er ikke i tvivl om at han snart skal se Herren...og det ved fuld bevidsthed.

Sådan for at sabotere tråden lidt , er jeg langt om længe kommet til rimelig klarhed over at sjælen kommer direkte op til Gud, men at vi genopstår fysisk med kroppen når Jesus kommer tilbage.

Dette har jeg så ikke helt kunnet få til at hænge sammen, for hvorfor skulle vi genopstå med kroppen, når nu sjælen allerede var hos Gud?.....men som min kære bror gjorde mig opmærksom på, så ville det jo være en god ide med en krop på den ny jord
...en krop, der vel at mærke bliver omdannet, ved Jesu genkomst, som der jo står skrevet......måske a la som Gud gjorde det første gang han skabte mennesket.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#45524 - 11/05/2005 00:21 Re: Tror du på helvedes eksistens? [Re: Philip]
Anonym
Anonym

Hvilken bibeloversættelse, der er bedst, skal jeg ikke gøre mig klog på, men du skal være velkommen til at bevise, at de oversættelser, som passer til din tolkning, er de rigtigste oversættelser

Er der ikke en væsentlig og altoverskyggende ting du har overset i din iver efter at forsvare en hedensk vrfanglærdom?

Selv alle de oversættelser du har henvist til støtter FULDT UD den udlægning JEG står for, fordi alle de oversættelser du har henvist til, alle sammen siger at mennesket BLEV en levende ......

De er altså alle sammen enige om at der står BLEV og ikke FIK noget ved skabelsen.

At det hebraiske ord NEFESH slet og ret betyder sjæl i betydningen det levende menneske kan snilt dokumenteres ved at du slår op de ca. 730 steder i Gamle Testamente hvor ordet er brugt og oversat i netop den betydning.

Men den slags faktuelle data har vel indvirkning på din måde at ville forstå tingene på?

Til toppen 
#45525 - 11/05/2005 00:29 Afdøde viser sig for de efterladte
Vandrer
Bruger

Kære AFA

Du siger: Afdøde der viser sig for levende? Det er jo i direkte modstrid med hvad Bibelen lærer!
Det er måske i modstrid med, hvad du har fået ud af bibelen til nu, men du vil vel ikke mene at bibelen er i modstrid med Guds forunderlige skabning, så det er bibelen der er blind og uvidende over for det som sker.

Bibelen kan være oversat, tolket og overgivet på måder, hvor nuancerne går tabt, hvor noget kan være fremmet på bekostning af noget andet. Men hvis man anerkender bibelen og virkeligheden viser sig at rumme nuancer, som står i modsætning til den forståelse man selv har, så må den troende da spørge; om skriften virkelig er udgrundet tilstækkeligt.

Bibelen rummer advarsler mod, at opsøge sandsigerånder og fremmane afdøde, men det kan vel ikke siges kraftigt nok; at afdøde som viser sig for de efterladte og nærdød-opleveler, er noget ganske andet.
Jeg har indtrykket af, at de fleste som erfarer sådanne begivenheder, ikke efterfølgende føler behov for at gå til spiritister eller opsøge ånder.
Det er det for fin en oplevelse til, man vil snarere gemme det i sit hjertet.
Man tænker måske; dette er for stort til jeg kan holde det; derfor må man overgive det til Gud, som ikke glemmer hvad Han lader ske. Der kan gå lang tid inden man får begreber og forstår oplevelsen.
Man man kan ikke komme uden om, at det faktisk skete... ; har jeg hørt nogen fortælle, som havde prøvet at glemme det og søgt at bilde sig ind det ikke skete for dem. Såvel troende som ikke troende. At fornægte bevidsthed, efter man har forladt kødet, er simpelthen at tale imod bedre vidende.

Du siger om mig: Jeg har på fornemmelsen at du er mere end meget stærkt påvirket af en eller flere newage-bevægelser, herunder måske bevægelsen "Vandrer mod Lyset"!
Til dét kan jeg kort sige; jeg er kommet i LM og IM, og i nogen tid i begyndelsen af 80érne var jeg sammen med grupper, som var opmærksom med bekymring diskuterede de voksende new-age bevægelser. Jeg valgte at forlade LM og diskussionsgrupperne, fordi man simpelthen var blinde over for den virkelighed man sad i. IM, som er samfundet hvor jeg bor nu, kommer jeg ikke hos, for ikke at komme til at vække anstød. Vi taler godt sammen når vi en sjælden gang mødes på gaden.

Nej, jeg mener ikke jeg er påvirket af new-age bevægelserne, end sige "vandrer mod lyset ".
Selvom man måtte tro, at mine studier af et og andet, kunne have påvirket mig uden jeg selv ved af det. Så er det da ikke på grund af min modstand imod bevægelserne, jeg er kommet til at ligne dem jeg ville bekæmpe. Jeg forlod netop anti-grupperne, for at finde det Kristne alternativ, som har svar på de spørgsmål mennesker bakser med i dag.

Jeg mener at den smålige kristendom, har været med til at give new-age grupperne vind i sejlene, hvor mennesker kommer til kirken og mødes med et tabu der lukker døren.

Fred og Alt Godt

Vandrer

Til toppen 
#45526 - 11/05/2005 00:36 Re: Tror du på helvedes eksistens?
Philip
Bruger

Hej AFA.

Vores debat således:

Philip: Det lader da til at fremgå implicit af din hjemmeside, at du er SDA'er...

AFA: Og det lader da til at fremgå implicit af dine indlæg, at din tro langt mere er hedensk spiritistisk end kristent

Og det kommer fra dig, som ikke vil forholde sig til de BIBELSKE argumenter, jeg gang på gang har gentaget for dig... Hvis jeg beder dig begrunde (med beviser og det hele), hvori det "hedensk spiritistisk[e]" i min opfattelse består, så vil du måske heller ikke gøre det?

Men hvad har dit eller mit tilhørsforhold, eller mangel på samme, at gøre med debatten. Jeg promoverer hverken her, eller på min private hjemmeside, nogen bestemt trosretning.

Jeg har min gang i flere forskellige kristne kirker og menigheder og har ikke mere tilknytning til den ene end til den anden.

Ak ja, så må du undskylde, at jeg mente, at du var SDA'er ; nåh, men så forekommer det mig, at du her også promoverer JV's vranglærdom om, at Jesus ikke var Gud; at denne er en vranglærdom kan let bevises bibelsk:

1.: - En engel fra Gud ville sige nej til tilbedelse (hvilket fremgår helt klart af Åb. 19,10 og Åb. 22,8-9).
2.: - Et menneske fra Gud ville også sige nej til tilbedelse (hvilket fremgår helt klart af ApG. 10,25-26 og ApG. 14,11-18).
3.: - Men Jesus Kristus sagde ikke nej til tilbedelse, da f.eks. apostlen Thomas bekendte: "Min Herre og min Gud!" (Joh. 20,28).
4.: - Derfor var Jesus Kristus ikke en engel (dvs. åndeskabning) inkarneret i menneskeskikkelse, men Gud selv; ja, Jesus Kristus identificerede sig selv med den store "Jeg Er" fra 2 Mos. 3,14b, idet han sagde om sig selv: "Sandelig, sandelig siger jeg jer: Jeg er, før Abraham blev født." (Joh. 8,58b). Jøderne forstod jo klart, hvad Han mente, hvorfor de ville stene Ham (Joh. 8,59a), idet de mente, at han begik blasfemi, jvf. det, som de andetsteds sagde til Ham: "Det er ikke for nogen god gerning, vi vil stene dig, men for bespottelse, fordi du, der er et menneske, gør dig selv til Gud." (Joh. 10,33b).

Konklusionen (4) følger logisk af præmisserne (1), (2) og (3); dette bevis kan du ikke gendrive, tror jeg; du vil nok formentlig bare henvise til noget andet (en artikel el.lign.) uden at forholde dig til beviset.

Nu burde det også være feset ind hos DIG

Det er det skam også nu; og endnu engang undskyld

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#45527 - 11/05/2005 00:38 Re: Afdøde viser sig for de efterladte [Re: Vandrer]
Anonym
Anonym

Man man kan ikke komme uden om, at det faktisk skete...

Jo, for det stemmer altså ikke med Bibelens beskrivelse af tilstanden i døden.

Hvorfor tror du mon at Satans første løgn var at mennesket slet ikke skulle dø selv om det var ulydigt mod Guds befalinger. En løgn han altså via hedenskabet har fået listet ind i kristendommen!

Bibelen lærer altså tydeligt at det kun er Gud der har udødelighed. Ingen anden har det.

Til toppen 
#45528 - 11/05/2005 00:46 Re: Tror du på helvedes eksistens? [Re: Philip]
Anonym
Anonym

men så forekommer det mig, at du her også promoverer JV's vranglærdom om, at Jesus ikke var Gud; at denne er en vranglærdom kan let bevises bibelsk:

Hvis du nu fik dig et læsekursus i tekstforståelse vil du måske en dag opdage, at du slet ikke har forstået en dyt, eller blot et bette pip af den artikel du henviser til!

Jeg siger jo netop ganske tydeligt at der slet ikke kan herske tvivl om at Jesus vitterligt er SAND Gud og at han også er SAND menneske!

Men hvis du vil skifte emne til noget der slet ikke har med denne tråds emne at gøre, hvorfor så ikke starte en ny tråd, i stedet for at grumse denne til med emner der slet ikke har relevans her, og det endda med klart falskelige beskyldninger om hvad jeg tror og lærer!

Til toppen 
#45529 - 11/05/2005 01:44 Re: Afdøde viser sig for de efterladte
Vandrer
Bruger

Kære AFA

Jeg finder, at din indædte afvisning sætter bibelen i et dårligt lys...

Du roder begreberne sammen og får, en livsfilosofi ud af det, som efter min mening temmelig materialistisk.
Som var det kødet, der var arving til det evige liv.
Det må man imidlertid nok klamre sig til, hvis man er af den formodning, at man behøver kødet, fordi man ikke kan forestille sig et Legeme uden dét...?

For mig at se, er det dyrets kamp for at bide sig fast i hælen på Guds Børn, at kødet netop bliver så attraktivt, så vi ikke er opmærksomme på det Legeme vi har, som er født af Ånd.

Det, der er født af kødet, er kød, og det, der er født af Ånden, er ånd. Det er Ånden der gør Levende. Den, der gør sandheden, kommer til lyset, for at det skal blive åbenbart, at hans gerninger er gjort i Gud. Dette Lys udslukkes ikke i ham, blot fordi kødet dør hen...?

Fred og Alt Godt

Vandrer

Til toppen 
#45530 - 11/05/2005 07:28 Re: Tror du på helvedes eksistens?
Philip
Bruger

Nåh ja, AFA, det var en fejl af mig, fordi jeg skimmede overfladisk; nåh, men endnu engang undskyld...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#45531 - 11/05/2005 07:30 Re: Tror du på helvedes eksistens? [Re: malli]
Philip
Bruger

Malli, vi er simpelthen bare enige

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#45532 - 11/05/2005 09:18 Re: Afdøde viser sig for de efterladte
malli
Bruger

Hej AFA

Hvorfor tror du mon at Satans første løgn var at mennesket slet ikke skulle dø selv om det var ulydigt mod Guds befalinger. En løgn han altså via hedenskabet har fået listet ind i kristendommen!

Det er jo med tydelig referance til den fysiske død. Adam og Eva døde fysisk..det samme gjorde Jesus.. og det samme skal vi - men her taler vi om sjælen.

Det er en lidt træls argumentationsform du benytter, jeg kunne lige så vel påstå, at Satan havde fået listet løgnen om at sjælen skal dø og benægtelse af helvede ind i kristne kredse via ateismen.

Mkh Malli

Ændret af malli (11/05/2005 09:20)

Til toppen 
#45533 - 11/05/2005 09:42 Re: Tror du på helvedes eksistens?
malli
Bruger

Hej AFA

Tanken om at mennesket har en udødelig sjæl, er noget katolikkerne har hentet fra hedenskabet, og som de første protestanter og lutheranere ikke troede på

Luther troede både på et evigt brændende helvede og på et evigt paradis, - evig straf og evig frelse...så det er ikke korrekt det du skriver.

Mkh Malli

Til toppen 
#45534 - 11/05/2005 12:04 Re: Tror du på helvedes eksistens? [Re: malli]
Anonym
Anonym

Luther troede både på et evigt brændende helvede og på et evigt paradis, - evig straf og evig frelse...så det er ikke korrekt det du skriver.

Luther skriver:
"Så er og søvnen intet andet end en død, og døden er en søvn. Hvad er døden andet end en nattesøv? - Og ligesom al træthed ophører og viger ved søvnen, og åndens kræfter kommer tilbage, så man om morgenen kan stå sund og stærk op og være lystig til mode, således skal vi og på hin dag igen opstå, som om vi havde soven en nat og kun tørrer vore øjne"
Luthers Bordtaler, side 97.

"Derfor skal du tænke: Lad ham hvile i fred; thi jeg ved, at han nu har det godt; han er ikke i sorg og ulykke, men i hvile; der ligger han og sover og venter på et bedre liv. Derfor er det vor trøst, at vore hustruer, børn, forældre sover og ikke er på et sådant sted, hvor de lider pine, men ligger og hviler stille og roligt i fred."
Luther om Abraham i Udførlig udlæggelse af første Mosebog, bind 1.

Her fremgår det da med al ønskelig tydelighed at Luther bestemt ikke mener at der er nogen sjæl der overlever den fysiske død.

Og så glemte du helt at forholde dig til den faktiske og præcise ordlyd i 1. Mos. 2,7 hvor der tydeligt og umisforståeligt står at "mennesket BLEV en levende sjæl".

Til toppen 
#45535 - 11/05/2005 12:09 Re: Afdøde viser sig for de efterladte [Re: Vandrer]
Anonym
Anonym

Jeg finder, at din indædte afvisning sætter bibelen i et dårligt lys...

Din gnosticistiske udlægning passer jo slet ikke med Bibelens lære, men er mere hentet fra græsk filosofi og hedensk gudedyrkelse.

Tanken om en sjæl der er udødelig finder ingen støtte i Bibelen, selv om der i dag er mange af dem der kalder sig kristne, der tror på denne vranglærdom.

Til toppen 
#45536 - 11/05/2005 12:13 Re: Tror du på helvedes eksistens? [Re: Philip]
Anonym
Anonym

Nåh ja, AFA, det var en fejl af mig, fordi jeg skimmede overfladisk; nåh, men endnu engang undskyld...

På nøjagtig samme måde som du læser 1. Mos. 2,7 overfladisk og ser helt bort fra at der står "BLEV" og ikke "FIK".

Jeg er forundret over hvordan du kan få ordet "blev" til at være "fik"! Men man skal muligvis have en gnostisk spiritistisk forståelsesevne for at lave et sådant kvantespring!

Til toppen 
#45537 - 11/05/2005 13:18 Re: Tror du på helvedes eksistens?
Philip
Bruger

Hej AFA.

Vores debat således:

Philip: Nåh ja, AFA, det var en fejl af mig, fordi jeg skimmede overfladisk; nåh, men endnu engang undskyld...

AFA: På nøjagtig samme måde som du læser 1. Mos. 2,7 overfladisk og ser helt bort fra at der står "BLEV" og ikke "FIK".

Nej, det er nu ikke rigtigt; jeg tolker blot verset i overensstemmelse med versene 2 Kor. 5,8 og Fil. 1,23 og Åb. 6,9-11, hvilket du ikke lader til at gøre; desuden forholder du dig jo slet ikke til de bibelske argumenter, jeg har givet andetsteds...

Jeg er forundret over hvordan du kan få ordet "blev" til at være "fik"! Men man skal muligvis have en gnostisk spiritistisk forståelsesevne for at lave et sådant kvantespring!

Nej, der er skam en anden mulighed, nemlig: man tolker 1 Mos. 2,7 i overensstemmelse med 2 Kor. 5,8, Fil. 1,23 og Åb. 6,9-11. Og det er dét, jeg gør...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#45538 - 11/05/2005 13:31 Re: Tror du på helvedes eksistens? [Re: Philip]
Anonym
Anonym

Nej, der er skam en anden mulighed, nemlig: man tolker 1 Mos. 2,7 i overensstemmelse med 2 Kor. 5,8, Fil. 1,23 og Åb. 6,9-11. Og det er dét, jeg gør...

Så du mener dig altså berettiget til at ÆNDRE BIBELENS ORDLYD for at få det til at passe med din græsk-hedenske filosofi?

Du holder altså stædigt fast i at mennesket FIK en sjæl, selv om Bibelen direkte siger at mennesket BLEV en sjæl?

Til toppen 
#45539 - 11/05/2005 13:50 Re: Tror du på helvedes eksistens?
Philip
Bruger

Hey AFA.

Philip: Nej, der er skam en anden mulighed, nemlig: man tolker 1 Mos. 2,7 i overensstemmelse med 2 Kor. 5,8, Fil. 1,23 og Åb. 6,9-11. Og det er dét, jeg gør...

AFA: Så du mener dig altså berettiget til at ÆNDRE BIBELENS ORDLYD for at få det til at passe med din græsk-hedenske filosofi?

Du holder altså stædigt fast i at mennesket FIK en sjæl, selv om Bibelen direkte siger at mennesket BLEV en sjæl?

AFA, jeg forfægter ikke, at der i Bibelen står ordene "mennesket blev en levende sjæl", men jeg tillader mig at tolke ordene i kontekst med versene 2 Kor. 5,8, Fil. 1,23 og Åb. 6,9-11; resultatet af at tolke 1 Mos. 2,7 i sammenhæng med 2 Kor. 5,8, Fil. 1,23 og Åb. 6,9-11, er, at ordet "sjæl" i 1 Mos. 2,7 ikke refererer til menneskets udødelige ånd... Ordet "sjæl" betyder forskellige ting forskellige steder i Bibelen... Jeg ænder ikke bibelens ordlyd, men et enkelt ord kan godt have forskellige betydninger; det ved vi jo fra erfaring... Eksempelvis ordet "så" kan betyde mange ting; prøv at slå det op i ordbogen, og du vil se, at det kan have en hel del betydninger... Derfor er det ikke ordet i sig selv, der afgør dets betydning, men i stedet den kontekst, som ordet står i... Og når ordet "sjæl" tolkes sammen med 2 Kor. 5,8, Fil. 1,23 og Åb. 6,9-11, så må man konkludere, at ordet bliver brugt på forskellige måde; det har flere betydninger. 2 Kor. 5,8, Fil. 1,23 og Åb. 6,9-11 lærer i hvert fald, at vi har en udødelig ånd, hvis ikke en udødelig sjæl...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#45540 - 11/05/2005 14:15 Re: Frikirkenet [Re: Philip]
malli
Bruger

Hej Philip

Problemet med, at der ikke nogen enhed har altså ikke noget at gøre med, at Helligånden bare ikke virker lige nu, men i stedet noget med mennesker at gøre; mennesker er ikke villige til at opgive deres vranglærdomme, og så længe det er sådan, så kommer der ikke nogen sand, bibelsk økumeni.

Se det er jeg ikke uenig med dig i - tværtimod. Det jeg talte om var blot at RKK opererer med to former for økumeni (den politiske OG den kirkelige) og at DE mener at den kirkelige økumeni må bero på Helligånden. Helligånden virker selvfølgelig ikke enhed imod Guds ord, ....så man skal anerkende kvasi-sakramenter (den var til de reformerte) og ikke-bibelskfunderede dogmer (den var til RKK)....og nu har jeg vist trådt alle over tæerne.... vi må selvfølgelig ikke gå på kompromis med læren, for det er at sige at Helligånden går udenom Ordet, hvilket han aldrig gør.

Mkh Malli

Til toppen 
#45541 - 11/05/2005 22:06 Udødelig sjæl
Vandrer
Bruger

Kære AFA

Men du har altså bidt dig fast i ordet Sjæl og at mennesket blev en levende sjæl; som skrevet står i den tredje skabelsesberetning.

Det kunne blive en strid om ord, men det handler om menneskesyn, om menneskets forskellige tilstande og hvad vi forbinder med begreberne ånd, sjæl og legeme.
Det er ikke svært at rette et stød ind i kristentroen på dette punkt, fordi der ikke er en konvention for, hvordan vi bruger begreberne.

Inden for mange trossamfund, har der længe været modvilje imod at interessere sig for, hvordan mennesket er opbygget og hvilke bestanddele det består af.
Det har betydet at mange kristne, ikke har haft deres opmærksomhed på sit menneske, så de har kunne gøre sig begreber om det, hvormed de kan forholde sig til det, uden igennem hvad de er blevet gjort opmærksomme på i bibelen og hvad deres tradition fortæller.
Det er meget lidt.
Efter jeg har besøgt de fleste kirkeretninger i vort land, må jeg sige at man i det store hele, ikke lærer om; hvordan man kan erkende; men langt overvejende handler det i traditionen om; hvad man skal erkende.

Gnosisfobi
Med løgnagtige skræmmebilleder om de gnostiske kættere, har Kristi modstanders falskhed, skabt et Tabu imod erkendelsesprocesser, som aktiveres ved Menneskesønnens tilsynekomst i Mennesket.
Man er kulturelt blevet oplært til den formodning, at erkendelse/gnosis er farlig og åbner for indflydelse af onde ånder.

Hos den lille kristne, har dét aktiveret al den overtro og fordom, som behøvedes for modarbejde ethvert reelt tilløb til erkendelse. Støder de på fænomener, som er mangelfuldt eller slet ikke foreskrevet af traditionen, er det indlærte reaktionsmønster meget ofte, at de glider ind i fornægtelse og bortforklaring af fænomenet. Så kan man erfare dem fornægte og sige; det stemmer altså ikke med Bibelens beskrivelse; endog hvis de selv blev vidne til et for dem ukendt fænomen.

Jeg mener at det er selve erkendelsesevnen, som angribes og hæmmes, når man lærer mennesker; hvad man skal erkende; i stedet for at lære dem; at erkende.

Din stereotype sammenkædning af gnosis med græsk filosofi og hedensk gudedyrkelse, viser at du har brug for at kunne afgrænse dét du gerne vil sige, i forhold til det problem jeg påpeger ved at have konstateret; at mennesket ikke helt udslukkes ved dødens indtrædelse, men at det for en tid kan befinde sig i en slags mellemtilstand, hvor der stadig kan foregå mentale processer. Altså afdøde kan have en form for bevidsthed. Dette ser du nærmest, som en rød klud, så du ikke tøver med at anvende erkendelse som et skældsord.
Er det for at undgå at give en forklaring på, hvorfor din påstand om intethed, modsiges af mit og givetvis adskillige kristnes oplevelser, af Liv efter døden?

Jeg tror, at hvis du kom med et mere nuanceret menneskesyn, så ville vi nok kunne blive enige med dig om, at det, som du kalder Sjælen, det Kødelige menneske, at det ikke kommer til at ligge og tænke noget som helst nede i jordens dyb.

Fred og Alt Godt

Vandrer

Til toppen 
#45542 - 11/05/2005 22:35 Re: Udødelig sjæl [Re: Vandrer]
Anonym
Anonym

Din stereotype sammenkædning af gnosis med græsk filosofi og hedensk gudedyrkelse,

Læs mine øvrige indlæg. Jeg har fremført fuld valid historisk korrekt dokumentation af min påstand. Og dine sidste udtalelser her viser jo med stor tydelighed at du er tilhængere af den gnosticisme som de tidligste kirkefædre og apologeter klart afviste som hedenskab. Dine holdninger finder altså heller ingen støtte i Bibelen med mindre du løsriver enkeltudtalelser ud af deres kontext og bruger dem i en helt anden betydning end de faktuelt har.

Til toppen 
#45543 - 11/05/2005 23:28 At erkende er sundt
Vandrer
Bruger

Kære AFA

Din udtalelse om mig; du er tilhænger af den gnosticisme som de tidligste kirkefædre og apologeter klart afviste som hedenskab; finder jeg fuldstændig forfejlet. Tilgengæld må jeg meget klart sige; jeg er ikke tilhænger af, at man har bekæmpet alt hvad man kunne bilde folk ind, at det var gnosticisme. Jeg mener, at de høje kanutter du nævner, blev ofrer for løgnen der snørrede dem, til at skylle barnet ud med badevandet. Det har jeg også søgt at pointere, ved at tale for; at erkende; som en evne der hører naturligt til troslivet.

Men du kender mig ikke og kan ikke høre hvad jeg siger, derfor kan du ikke andet end at tilskrive mig noget, som du selv slæber frem, en stereotyp, som jeg ikke vil gå ind og forsvare mig yderligere imod.

Undrer det dig, at jeg kan bruge bibelen på en anden måde end du, at jeg måske får noget andet ud af det, på den måde det er til for mig?
Tror du virkelig ikke, jeg oplever en lige så stor sammenhæng og skønhed i de Skrifter jeg elsker og anerkender, som du oplever i din tolkning af bibelen....?

Fred og Alt Godt

Vandrer

Til toppen 
#45544 - 12/05/2005 00:02 Re: Frikirkenet [Re: malli]
Philip
Bruger

Malli, jeg ved ikke, hvad jeg skal skrive ; jeg tror, at vi er enige

Til toppen 
#45545 - 12/05/2005 01:15 Re: At erkende er sundt [Re: Vandrer]
Anonym
Anonym

Din udtalelse om mig; du er tilhænger af den gnosticisme som de tidligste kirkefædre og apologeter klart afviste som hedenskab; finder jeg fuldstændig forfejlet.

Jeg har mere tillid til Bibelen og de tidligste kirkefædres tolkninger, da det for at tydeligt fremgår at du har disse gnostiske holdninger, som disse tidligste kirkefædre tog så stærk afstand fra.

Og hermed vil jeg slutte denne dialog med dig.

Til toppen 
#45546 - 12/05/2005 08:43 Re: At erkende er sundt
Vandrer
Bruger

Kære AFA

Fred og Alt Godt

Vandrer

Til toppen 
#45547 - 22/06/2005 22:57 Re: Frikirkenet [Re: Jonathan]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
... jeg har lige opdaget at denneher tråd er blevet alt for lang, så nu skynder jeg mig at lukke.
Velkommen i nye friske tråde!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær