0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#45239 - 19/04/2005 12:46
Re: Tror du på helvedes eksistens?
[Re: tau]
|
Anonym
Anonym
|
Hvis du med helvede mener et pinested, så er svaret klart nej. Det pågældende skriftsted er kommenteret hér. De der har undersøgt Bibelen ved at dette ikke kan betyde at de symbolske 'bukke' har en udødelig sjæl der vil blive pint for evigt i ild. Nej, mennesket er en sjæl; det har ikke en udødelig sjæl. (1 Mosebog 2:7; Prædikeren 9:5, 10; Ezekiel 18:4) Når dommeren dømmer de ugudelige til „den evige ild“, dømmer han dem til udslettelse uden noget fremtidshåb, hvilket også er det endeligt der venter Djævelen og hans dæmoner. (Åbenbaringen 20:10, 14) Dommeren fælder altså to diametralt modsatte domme. Han siger „kom“ til fårene, men „gå bort“ til bukkene. Fårene vil arve „evigt liv“. Bukkene skal gå bort til „evig afskærelse“. Vi lever måske 70-80 år. Ville det være rimeligt, at vi skulle pines i evighedernes evigheder for ting, vi havde gjort i en kort årrække? Nej, det ville være uretfærdigt. Men Gud er en retfærdselskende Gud, og derfor er det direkte bespottende, når Kirken ned gennem tiden har forsøgt at bilde folk ind, at Gud piner mennesker - født ufuldkomne - i et brændende helvede.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45240 - 19/04/2005 14:02
Hvad betyder kolasin?
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Benjax tak for svaret, det gik hurtigt.  Kolasin betyder altså IKKE pine? Hvad mener I andre om dette? Hvad betyder kolasin så i jeres forståelse??? mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45241 - 19/04/2005 17:17
|
Bruger
Reg.: 23/03/2005
|
Hej Benjax!
Efter hvad jeg kan se må jeg give dig ret i hele dit sidste indlæg af 19/04/2005 12:46.
Mvh. Jonathan
Ændret af Jonathan (19/04/2005 17:20)
Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45242 - 19/04/2005 17:34
|
Bruger
|
Hej Tau! Jeg tror ikke på helvede i traditionel forstand, som et evigt pinested. Men jeg tror på helvede, som "ildsøen, det er den anden død" (udslettelse). Jeg mener det er en fejl når man har oversat gehenna (Hinnoms dal) med ordet helvede. Mvh. Jonathan
Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45243 - 19/04/2005 17:49
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Benjax.
Mennesket er en sjæl, det har ikke en udødelig sjæl, siger du og henviser til en række skriftsteder.
Men det ene udelukker ikke det andet. Nefesh bruges på en række forskellige måder, og bestemt ikke altid som vi ville bruge ordet sjæl på dansk, men det betyder ikke, at man ikke også kan have en udødelig sjæl.
Da både Lazarus og den rige mand døde, levede deres sjæl videre. Ingen af dem forsvandt ud i intet.
I en anden tråd har jeg henvist til, at Jairus´ datters ånd "vendte tilbage" ved hendes opvækkelse, samt at Gud ikke er Gud for døde, men for levende (Abraham, Isak og Jakob.)
Prædikeren, som du selv flittigt citerer, skriver i 12,7: "før støvet vender tilbage til jorden, hvor det var, og livsånden vender tilbage til Gud, som gav den."
Jf. også martyrernes sjæle i Åb. 6,9. Der står udtrykkeligt "sjælene af dem, der var myrdet på grund af Guds ord".
Ville evig pine være rimelig for et begrænset livs synder?
Tja, er det rimeligt at få 16 års fængsel, eller i bogstavelig forstand livsvarigt, for at have skudt en mand i løbet af 1 sekund?
Eller er det rimeligt, at vi bliver frelst for al evighed, fordi en mand hang på et kors i 6 timer, lå i graven i et par dage og stod op på den tredje? (noget der vist heller ikke tog så lang tid.)
Det er ikke varigheden, det drejer sig om, men hvad man har gjort og mod hvem.
Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (19/04/2005 17:52)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45244 - 19/04/2005 18:31
[Re: AnnePande]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Annepande,
men hvad siger du, hvordan ville du oversætte "kolasin" ?
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45245 - 19/04/2005 18:57
|
Bruger
|
Hej Tau! Matt. 25,46 forstår jeg således, at de retfærdiges (de kristnes) liv aldrig får ende, men de uretfærdige bliver ødelagt (udslettes) i helvede, ildsøen. Mvh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#45246 - 20/04/2005 22:18
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tau. Det er ikke et ord, jeg kan huske, at jeg har set før, så jeg finder lige et par ordbøger (det er fordelen ved at sidde på MF og skrive, at der er et teologisk bibliotek lige i nærheden.  ) Iflg. Bergs græsk-danske ordbog betyder kolasis "tugtelse, straf, tilrettevisning". Det tilsvarende verbum (kolazein) betyder at tugte eller straffe. Bauers græsk-tyske ordbog siger det samme (Züchtigung, Strafe). Så jeg tror det er korrekt nok med oversættelsen "straf" i den danske autoriserede. Noget i retning af "afskærelse" kan jeg ikke finde. Det er i det hele taget et sjældent ord i NT. Det forekommer kun et andet sted, i 1.Joh.4,18, hvor der står, at frygt er ikke i kærligheden, for frygt har med straf at gøre. For så vidt er det jo også korrekt nok, at selve ordet kolasis ikke betyder pine. Men det udelukker ikke, at straffen indeholder det. Det fremgår af andre steder, fx. Åbenbaringen, og indirekte af talen om "gråd og tænderskæren". Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45247 - 20/04/2005 22:22
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Annepande,
mange tak for svaret. Jeg kan se, at man skal sammenholde Matt. med Åb. for at få det fulde billede af, præcis HVAD straffen indebærer. Ellers får man let den forkerte tolkning af skriftstedet. Sådan er det vel egentlig med hele Bibelen, det skal ses i lyset af resten af teksterne. Det sker bare nogen gange, at man sidder fast med et enkelt skriftsted.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45248 - 20/04/2005 22:43
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tau.
Ja, det er rigtigt nok, man er nødt til at tage det hele med. Jeg synes, der har været en tendens i de artikler, vi har set fra JV, adventisterne og andre, at man har stirret sig blind på Matt. 25,46 som om det var det eneste sted, det stod noget om, hvad fortabelsen var. Men det kan man jo ikke.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45249 - 23/04/2005 03:05
|
Bruger
|
Hej Anne! Jeg tror ikke det bibelske helvede findes nu, men kommer i fremtiden i form af ildsøen. Jeg tror ikke Gud kaster folk i helvede og derefter tager dem ud derfra til "Verdensdommen". Når der står, at mennesket blev en levende sjæl på grundspoget i 1Mos. 2,7 så tror jeg ikke, at mennesket har en udødelig sjæl. Vi må passe på, at vi ikke forveksler ordene Sjæl og ånd med hinanden. Vi må også passe på vi ikke forveksler ordene Dødsriget med helvede. Jeg tror beretning om "Den rige mand og Lazarus" skal forståes symbolsk. Jeg tror, at når Sjælene under alteret råber i Åb. 6,9-11, at det skal tolkes symbolsk ligesom da Kain havde slået Abel ihjel og der står skrevet: Din brors blod råber til mig fra jorden (1Mos. 4,10). Mkh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#45250 - 23/04/2005 13:06
[Re: Jonathan]
|
Bruger
|
Hej allesammen!
Er der nogen af jer, som har set mit indlæg med ovennævnte titel af 23/04/2005 03:05?
Mkh. Jonathan
Ændret af Jonathan (23/04/2005 13:07)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45251 - 23/04/2005 17:34
|
Bruger
|
Hej allesammen! Er der nogen, som har kommentarer til mit indlæg med ovennævte titel af 23/04/2005 03:05? Mkh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#45252 - 24/04/2005 13:00
|
Bruger
|
Hej Café! Er der nogen her, som har en kommentar til mit indlæg med ovennævnte titel af 23/04/2005 03:05? Jeg tror, at ordet i 1Mos. 2,7, som betyder levende sjæl kun kan betyde hele mennesket for Gud er ikke forvirringens gud, men ordens gud. Mkh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#45253 - 24/04/2005 15:44
Re: Tror du på helvedes eksistens?/Håbet!
|
Bruger
|
Hej Café! Her kommer en forsættelse af emnet om hvad, som sker med de ugudelige iflg. 2Tess. 1,5-10. Men der er håb for enhver, som vil tage mod Jesus og tro på det han gjorde på korset for vores skyld. For ved det får vi evigt liv. Mkh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#45254 - 24/04/2005 20:45
Re: Tror du på helvedes eksistens?/Håbet!
|
Bruger
|
Hej Café! Er der ingen her på siden, som vil komme med kommentarer til mine to indlæg, som er flg.: Tror du på helvedes eksistens? af 23/04/2005 03:05 og Tror du på Helvedes eksistens?/Håbet! ? Mvh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#45255 - 25/04/2005 02:00
Menneskebarn vend tilbage
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Jonathan
Det er godt du er vedholdende, når du ønsker en reaktion.
Jeg synes det er svært at komme med en kort reaktion, fordi der er flere ting du bringer sammen.
Jeg vil prøve at formulere mig lidt i forhold til din tanke og se om der dukker noget interessant op.
Du siger i dit indlæg, af tidligere i dag; Jeg tror, at ordet i 1Mos. 2,7, som betyder levende sjæl kun kan betyde hele mennesket...
For mig at se kan livsånden, som Gud blæser ind i menneskets næsebor, ses i forlængelse af skabelsen af mennesket i 1Mos 1,27.
Den første skabelse af mennesket, sker sidst i fortællingen 1Mos 1,3-2,3., som jeg vælger at kalde den syvfoldige skabelse. Den handler om skabelsen af Livslegemer i et Åndelige Rige af Lys, eller livsessens. I denne Lysverden er Menesket en afspejling af Gud og ér Guds billede. Det er en afsluttet og hel skabelsesproces, som til fulde afspejler Guds vilje og intention med skabningen. Og Gud så alt, hvad han havde gjort, det var såre godt.
Nogen mener at den verden, der først beskrives, er det Åndelige rige, Guds Rige. Andre vil mene at den verden som beskrives, er Livets Bog, hvori alle Navne er skrevet.
Denne tolkning kan bestyrkes af en anden tråd, som peger på; Når der står skrevet om mennesket (haAdam), så kan det lige så godt tyde på, at der bliver talt om en gruppe mennesker, som om et enkelt menneske..
Jeg mener altså det giver mening, at tolke det første menneske, som alle mennesker, i en potentiel og udelt enhed, af ren Livs- eller Lysenergi. Dette er også den yderste dag, eller Mennskesønnens Dag, som ikke er noget der er betinget af Tiden, men er et evigt Rige af Lys/Liv.
Den næste beretning, 1Mos. 2,7, handler om dannelsen af mennesket som art; da dannede Gud JHVH mennesket af agerjordens muld.
En evolutionær vinkel
Med muld, kan der muligvis være en paralel til det livslag, hvor det levende udvikler sig, på vor kendte planet Jorden. Således at forstå, at udviklingen af legemer forholdes til en gradvis kontrolleret evolution, der fører frem mod den ideelle legemliggørelse af Mennesket. Denne dannelsesproces kan altså, i princippet være hele den lange tid undervejs, som videnskaben foreslår, endende ud med; at Gud blæste Livsånden i hans næsebor... Hvilket kan betyde, at der en dag var udviklet de rette individer, hvori Mennesket, som sig selv kunne nedstige og udvikle dem videre, fra et ikke menneskeligt stadie til det vi kender i dag.
Formentlig kan perioden fra Menneskets Livsånd blev blandet med mulden, frem til dét vi regner for syndefaldet, strække sig over tusinder af år. Forud for det, forløber millioner og milliarder af år, i en kosmisk manifestation, hvor Menneskets Livsånd sagtens kan have været med. Se f.eks. Ordsp 8,22.-31. hvor den husker og bringer minder frem, af den kollektive urBevidsthed, så levende, at man nærmest kan sige; ja, for jeg var der.
Der er mange tider man skal have til at passe sammen, for at kunne komme frem til et kvalificeret bud på, hvornår i hele historien mennesket egentlig dukker op, og de er nogen lunde i den form vi kender dem i dag.
Tager man beretningen om Edens Have, kan det synes som om mennesket blev dannet før dyrene.
Menensket var allerede en Åndelig Skabning, i det Guds Åndelige Rige var fuldskabt.
Men hvis Mennesket fik et Legeme af agerjordens muld, uden for række om man så må sige, i forhold til evolutionen, så kan dette Legeme være et fortættet Legeme, som må være væsentligt andeledes end det forgængelige, dyriske legeme, vi er iklædt i dag.
I en anden tråd har jeg beskrevet en omformning af mennesket, hvor Gud giver Mennesket nye klæder, hvilket med stor sandsynlighed, kan lignes med det forgængelige Legeme. Dette kan man kalde menneskets andet legeme.
Er det første, Sjæle Legemet, hvormed Menneskeånden kan interagere med Verden, et mere "luftigt Legeme", inden den nye iklædelse?
Der kan være noget som peger på det!
I modsat fald; hvis mennesket skulle dele fulde vilkår med evolutionen, vil det have haft forgængelige legemer siden det dumpede ind og det vil betyde gentagne inkarnationer, som en udstrømning af Menneske Ånden. Menneskeånden kan selvfølgelig, i den uskyldige Tid, have strømmet igennem dem alle, som en fælles bevidsthed.
Reinkarnation vil næsten ikke være til at komme uden om i en sådan model, frem til at det bliver individuelle Bevidstheder og efter syndefaldet.
Jeg mener, at der må være sket en ændring, som i højere grad har bundet Mennesket til Materien, så meget at det til tider glemmer sin oprindelse.
Du hæfter dig ved mennesket blev et levende Væsen og siger: Jeg tror, at ordet i 1Mos. 2,7, som betyder levende sjæl kun kan betyde hele mennesket for Gud er ikke forvirringens gud, men ordens gud.
Jeg tror der er lagt et lag uden på, et hylster, som vi afklæder os ved døden og fremstår som mere hele mennesker.
Du siger: Når der står, at mennesket blev en levende sjæl på grundspoget i 1Mos. 2,7 så tror jeg ikke, at mennesket har en udødelig sjæl. Vi må passe på, at vi ikke forveksler ordene Sjæl og ånd med hinanden.
I Ånden har vi hjemme i Guds Riget, men Sjælen er et handlende Væsen, som Menneskets Ånd udtrykker sig gennem og derigennem gør det levende.
I dag, er vi et Legeme af Kød, beSjælet og levendegjort af vor Ånd.
Hvem ser I jer som.
Ånden, Sjælen eller Legemet af Kød.
Pax & Bonum
Vandrer
Ændret af Vandrer (25/04/2005 02:02)
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#45256 - 25/04/2005 14:16
Re: Menneskebarn vend tilbage
[Re: Vandrer]
|
Bruger
|
Kære Vandrer! Tak for dit indlæg. Men for mig var dit indlæg for filosofisk til jeg rigtigt kunne få noget ud af det. Det vil sige, at jeg ikke rigtigt fik noget ud af dit indlæg. Jeg ser mig selv, som en sjæl = menneske med en iboende ånd. Mkh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#45257 - 25/04/2005 14:16
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Jonathan, Nedenstående er et svar på et af dine indlæg til mig, som du vist lige har slettet? Det hed (efter hukommelsen) sådan cirka: "Tror du på Helvedes Eksistens / Håbet / og Hvad med Nadveren (forskel i folkekirkens og frikirkenes syn)." Nu poster jeg svaret, siden jeg nu har skrevet kladden: .......... Helvede: Jeg tror, at Helvede er beredt - vel næppe eksisterende nu, det ved jeg ikke rigtig - men vil være det på Herrens dag: Jesu genkomst. Jesus kommer igen for at dømme levende og døde, og Helvede er beredt for for Satan og hans engle og alle som følger ham, det vil sige dem, som ikke er "indskrevet i Livets Bog", dvs. under Jesu beskyttelse og hans retfærdiggørelse. Håb: Det kristnes håb er kødets opstandelse, det evige salige liv hos Gud, og et gensyn med vore kære ... Nadver: Du kan læse om det evangelisk-lutherske nadversyn (som er mit) her Mange frikirker (men ikke alle) har det reformerte syn, at nadveren blot er et mindemåltid. (Katolikkerne tror, at vinen og brødet forvandles til Jesu legeme og blod, så at det ikke mere er vin og brød, og de opfatter nadverhandlingen som et messeoffer, en ublodig gentagelse af Jesu korsdød ... ) kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45258 - 25/04/2005 16:17
Tror du på helvedes eksistens?/Håbet!/Nadveren?
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina! Jeg er ikke uenig med dig i dit sidste svar på mit indlæg ang. afsnittene Helvede og Håb , men jeg er i tvivl om hvornår Verdensdommen skal foregå i forhold til Jesu genkomst.
Med hensyn til naveren i Apostolsk- og Pinsekirkerne knytter vi ikke nadveren sammen med dåben. Jeg har ofte hørt i Aposlolsk Kirke og i Kristent Center (tidl. Apostolsk Kirke) i Herning, at ordene fra 1Kor. 11,23-26 i forbindelse med nadveren . Grunden til jeg slettede mit tidl. indlæg var fordi det var plaseret i det forkerte Forum. Mkh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#45259 - 25/04/2005 17:32
Re: Tror du på helvedes eksistens?/Håbet!/Nadveren?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jonathan,
Du skriver: Med hensyn til naveren i Apostolsk- og Pinsekirkerne knytter vi ikke nadveren sammen med dåben. Jeg har ofte hørt i Aposlolsk Kirke og i Kristent Center (tidl. Apostolsk Kirke) i Herning, at ordene fra 1Kor. 11,23-26 i forbindelse med nadveren .
Ja, det er vi da bestemt enige om: Nadver og dåb er ikke knyttet sammen. Men de har det til fælles, at de begge er sakramenter (hellige handlinger) og indstiftet af Jesus. Det skulle da også fremgå af det link, jeg gav. Vi skal kun døbes én gang, men nadveren skal vi fejre så tit som muligt (for mit vedkommende hver søndag.)
Og 1.Kor. 11,23-26 handler ganske rigtigt om nadveren.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45260 - 25/04/2005 17:51
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina
ja vi tror, at brød og vin forvandles, men det er stadig i brøds og vins SKIKKELSE. Det smager som og ligner brød og vin..
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45261 - 25/04/2005 21:55
|
Anonym
Anonym
|
Da både Lazarus og den rige mand døde, levede deres sjæl videre. Ingen af dem forsvandt ud i intet.
Nu er der jo tale om en illustration af Jesus; både den rige mand eller Lazarus var fiktive personer, hvorfor beretningen ikke kan bruges som argument for, at deres respektive sjæle skulle leve videre i det hinsides.
Ville evig pine være rimelig for et begrænset livs synder? Tja, er det rimeligt at få 16 års fængsel, eller i bogstavelig forstand livsvarigt, for at have skudt en mand i løbet af 1 sekund? Eller er det rimeligt, at vi bliver frelst for al evighed, fordi en mand hang på et kors i 6 timer, lå i graven i et par dage og stod op på den tredje? (noget der vist heller ikke tog så lang tid.) Det er ikke varigheden, det drejer sig om, men hvad man har gjort og mod hvem.
Jeg er helt uenig med dig! Moseloven foreskrev at dommen skulle stå mål med den overtrædelse, der blev begået. Øje for øje, tand for tand, liv for liv. Dette var en retfærdig dom, omend den måske ikke altid var kærlig. Kærligheden kom med Kristus. Men der er ikke belæg for, at man som synder skulle kunne begå så alvorlige overtrædelser, at evig pine var en naturlig og retfærdig straf.
Hvis du havde en søn eller datter, som begik en overtrædelse - måske i kådhed, måske fordi han eller hun ikke tænkte sig om - ville du så tage barnets hånd og holde den ned mod en brændende kogeplade som straf? Jeg håber det ikke. Du ville være en ond, grusom moder, hvis du kunne formaste dig til at gøre dette.
Men helvedeslæren bygger på en endnu alvorligere lemlæstelse af personer; derfor fremstiller den Gud som ond og grusom, Han som i virkeligheden 'er kærlighed'.
Tænk lige på: Hvem er det, der ønsker at fremstille Gud som værende en ond, hensynsløs Gud? Er det ikke netop hans modstander, Satan?
|
|
Til toppen
|
|
|
#45262 - 27/04/2005 20:54
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Benjax.
Om den rige mand og Lazarus var fiktive personer, ved jeg ikke, men deres respektive skæbner er autentiske nok. Du skriver at det er en illustration af Jesus, men hvad er dødsriget så en illustration på? Hvorfor skulle Jesus opfinde en fiktiv verden? Dødsriget er i øvrigt nævnt mange steder, så det er ikke en fiktiv størrelse. Du har ret i, at det ikke er det samme som Helvede, men der hvor jeg ville hen, er at beretningen ikke tyder på, at det bevidste menneskeliv forsvinder mellem døden og Jesu genkomst.
Jeg tror ikke, at beretningen om den rige mand og Lazarus er en lignelse. Lignelser er jo fortællinger om, hvordan det er med Himmeriget, beskrevet med velkendte, almindelige jordiske begreber, som er billeder på en åndelig virkelighed. Men her er det den åndelige virkelighed selv, der er beskrevet.
Det er nok bedre at sammenligne teksten med den om verdensdommen i Matt.25, som jo heller ikke er en lignelse / et billede på dommen, men en beskrivelse af selve dommen.
Mht. retfærdighed og straf. Nej, jeg ville ikke holde mit (evt.) barns hånd mod en varm kogeplade som straf.
Lad mig så spørge dig, hvis du havde et barn, som begik en overtrædelse, evt. i kådhed, ville du så udradere barnet totalt, så der end ikke var et hår tilbage?
Men det er et svært emne, som vi aldrig vil kunne forstå til bunds. Derfor hjælper rationelle forklaringer os ikke rigtig noget.
Men mht. varigheden vil jeg sige, at fortabelsens evighed svarer til, at den man har syndet mod, er den evige, alhellige Gud. Det svarer til det, du skrev om dommen, der står mål med overtrædelsen.
Desuden dømmes mennesket ikke blot for enkelte overtrædelser, men for det oprør, der er selve grundindstillingen hos det faldne menneske. (Jeg ved ikke, hvad Jehovas Vidner lærer om arvesynd?)
Endelig må vi også bemærke, at de fortabte ikke er Guds børn, men hans fjender - og endda fjender, som ikke ville tage imod den ellers tilbudte forsoningsmulighed. For Gud ønsker ikke, at et eneste menneske skal gå fortabt. Det er mennesket selv, der ikke ønsker fællesskab med Gud.
"Hvor ofte ville jeg ikke samle jer, som hønen samler kyllingerne under sine vinger, men I ville ikke!", siger Jesus, da han græder over Jerusalem.
Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (27/04/2005 20:59)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45263 - 10/05/2005 19:22
Kommentar ang. helvede.
|
Bruger
|
Hej Kristina! Er det ikke noget man bør tænke over mht. det AFA skrev om, at læren om den udødelige sjæl var en lære, som kom fra hedenskabet ind i Den katolske kirke og at de første Protestanter og Lutherraner ikke troede på den udødelige sjæl . Mvh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#45264 - 10/05/2005 20:55
Re: Kommentar ang. helvede.
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jonathan, du spørger
"Er det ikke noget man bør tænke over mht. det AFA skrev om, at læren om den udødelige sjæl var en lære, som kom fra hedenskabet ind i Den katolske kirke og at de første Protestanter og Lutherraner ikke troede på den udødelige sjæl.".
Joh, det skader bestemt ikke at tænke sig om, det har du ganske ret i. Men det er ikke vigtigt for mig, hvem der har sagt hvad og hvornår, og hvor det stammer fra, men hvad der siges og skrives. Hvis jeg finder, at det der siges er i overensstemmelse med Bibelen, tager jeg det alvorligt og grunder over det. Hvis ikke kasserer jeg det!
Og netop læren om annihilation havde jeg meget oppe og vende i begyndelsen af mit kristne liv - jeg ville dengang så gerne, at at det skulle være sandt - men jeg måtte med sorg kassere ideen som ønsketænkning uden sammenhæng med evangeliets helt anderledes befriende budskab.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45265 - 10/05/2005 21:21
|
Bruger
|
Hej Kristina! Jeg tror også på Det glade budskab (Evangeliet) til frelse for enhver, som tror. Jeg tror ikke vi kommer til, at leve evigt hvis ikke det er for vi, som kristne bliver iklædt udødelighed ved Jesu genkomst. Jeg tror stadig på, at de ugudelige opstår til dom (udslettelse). Mvh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#45266 - 10/05/2005 21:54
|
Anonym
Anonym
|
Jeg tror også på Det glade budskab (Evangeliet) til frelse for enhver, som tror. Jeg tror ikke vi kommer til, at leve evigt hvis ikke det er for vi, som kristne bliver iklædt udødelighed ved Jesu genkomst. Jeg tror stadig på, at de ugudelige opstår til dom (udslettelse).
Ja, det er jo lige præcis hvad Bibelen lære os.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45267 - 10/05/2005 22:34
Læren om tilintetgørelse/udslettelse = vranglærdom
|
Bruger
Reg.: 08/09/2003
|
 Forum,
Debatten således:
Jonathan: Jeg tror også på Det glade budskab (Evangeliet) til frelse for enhver, som tror. Jeg tror ikke vi kommer til, at leve evigt hvis ikke det er for vi, som kristne bliver iklædt udødelighed ved Jesu genkomst. Jeg tror stadig på, at de ugudelige opstår til dom (udslettelse).
AFA: Ja, det er jo lige præcis hvad Bibelen lære os.
Forkert; Bibelen lærer, at der er et evigt pinested for de fortabte og dette pinested kaldes Helvede; af denne tråd fremgår det, at AFA ikke kan gendrive de bibelske beviser herfor. Tag eksempelvis de to følgende beviser; dem kan hverken Jonathan, AFA eller Benjax gendrive:
Det BIBELSKE bevis for Helvede som evigt pinested:
[B]lot fordi, at vi måske ikke kan lide sandheden, at der er et Helvede, så kan vi ikke tillade os at afvise den. Et bibelsk argument for eksistensen af Helvede er således:
1.: - djævelen, dyret og den falske profet pines i ildsøen dag og nat i evighedernes evigheder - som der står i Åb. 20,10; og ligeledes dem, som tager dyrets mærke og/eller tilbeder dets billede - jf. Åb. 14,9-11.
2.: - Dem, som går fortabt, kommer i den samme ildsø, som djævelen - Gud vil sige til dem: "Gå bort fra mig, I forbandede, til den evige ild, som er bestemt for djævelen og hans engle." (Matt. 25,41).
3.: - Derfor vil dem, som går fortabt, også - ligesom djævelen, dyret og den falske profet - blive pint i evighedernes evigheder.
Dette argument er for mig at se fuldstændig holdbart. Konklusionen 3 følger jo logisk af præmisserne 1-2: Hvis djævelen kommer i en ildsø, hvor han pines i evighedernes evigheder, så vil de fortabte - fordi de kommer i den samme ildsø som djævelen - også blive pint i evighedernes evigheder. Konklusion 3 føler uundgåeligt af præmisserne 1-2.[Kilde]
Det BIBELSKE bevis for, at døden ikke er det samme ikke-eksistens:
[Hvor var Lazarus, mens han var død?]
Svaret er ganske enkelt: Lazarus var i Abrahams skød (Luk. 16,23).
Når frelste mennesker dør, så bryder de op fra legemet og er sammen med Herren Jesus Kristus, som Paulus skriver om i Fil. 1,23 og 2 Kor. 5,8; denne tilstand skildres også i Åb. 6,9-11. Det, at være sammen med Herren Jesus Kristus efter man har brudt op fra legemet, kan jo ikke være en tilstand af ikke-eksistens, eftersom Jesus Kristus lever og går i forbøn for dem, Han frelser; det står der jo i Rom. 8,34, Hebr. 7,25 og 9,24 samt 1 Joh. 2,1. Denne bibelske argumentation kan gengives som en syllogisme:
1.: - Jesus Kristus lever og går i forbøn for de frelste (Rom. 8,34; Hebr. 7,25; 9,24; 1 Joh. 2,1).
2.: - Når de frelste dør, så bryder de op fra legemet for at være sammen med Herren Jesus Kristus (Fil. 1,23; 2 Kor. 5,8; Åb. 6,9-11), som jo er levende.
3.: - Derfor må de frelste sjæle - idet de er sammen med Jesus Kristus, som er levende - også være levende.
Som du, Benjax (og Jonathan), nok kan se, så følger konklusionen 3 logisk af præmisserne 1 og 2, hvorfor JV's (og SDA's) lære om de dødes tilstand ikke er bibelsk korrekt.[Kilde]
Andet BIBELSK argumentation for, at døden ikke er en tilstand af ikke-eksistens:
Ordet "død" behøver ikke at betyde en tilstand af ikke-eksistens, men snarere adskillelse fra Gud; og dette er en åndelig død, selvom en åndeligt død person stadig eksisterer. Prøv at overvej Paulus' ord engang:
"Også jer har han [Gud] gjort levende, jer der var døde i jeres overtrædelser og synder, som I før vandrede i, da I lod jer bestemme af denne verdens tidsalder og af ham, som hersker over luftens rige, den ånd, der stadig virker i ulydighedens børn." (Ef. 2,1-2).
"Også jer, der var døde i jeres overtrædelser, uomskårne på kroppen, gjorde Gud levende sammen med ham, da han tilgav os vore overtrædelser." (Kol. 2,13).
I Helvede vandrer synderne evigt i deres overtrædelser, og derfor er Helvede en evig åndelig død; en evig adskillelse fra Gud. Der står intetsteds i Bibelen, at evig død er det samme som evig ikke-eksistens. Ja, vi ved faktisk fra erfaring, at noget kan være dødt og stadig eksistere, som f.eks. døde ting, som sten og andet skrammel. Død er altså ikke det samme som ikke-eksistens! Død er snarere en slags mangel på en naturlig aktivitet, som burde være i de skabninger, som lider af mangelen. Gud er jo ånd (Joh. 4,24a), og adskillelse fra Gud indebærer den konsekvens, at man vil lide af en mangel på Guds åndelige aktivitet i ens liv; dette forstår jeg ud fra Bibelen til at betyde åndelig død. Og holdes denne forståelse af begrebet "død" i sammenhæng med skrifstederne fra Johannes' Åbenbaring o.a., så lader det til, at Helvede er åndelig død samt straf. Annihilationismen (dvs. tilintetgørelseslæren) er en vranglærdom.[Kilde]
Hverken Jonathan eller AFA har kunnet gendrive disse beviser og argumenter.
Guds fred,
Philip
Ændret af Philip (10/05/2005 22:38)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45268 - 10/05/2005 23:08
Re: Læren om sjælens udødelighed er hedensk lære!
[Re: Philip]
|
Anonym
Anonym
|
Hverken Jonathan eller AFA har kunnet gendrive disse beviser og argumenter.
Jo, de er forlængst gendrevet, idet Bibelen jo tydeligt lærer at den sjæl der synder skal dø. En død sjæl er altså ikke en levende sjæl.
1. Mos. 2,7 siger også tydeligt at mennesket BLEV en levende sjæl, IKKE at mennesket FIK en levende sjæl. Og dette er altså fra selve SKABELSESBERETNINGEN som man må gå ud fra taler sandhed - med mindre altså at du heller ikke tror på skabelsesberetningen som andet end forvirrede folks opdigtede myter.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45269 - 10/05/2005 23:43
1 Mos. 2,7 behøver ikke betyde, at sjælen kan dø.
|
Bruger
|
 Forum, AFA forholder sig ikke til argumenterne, jeg fremsatte. Han gendriver ingen af præmisserne. Debatten således:
Philip: Hverken Jonathan eller AFA har kunnet gendrive disse beviser og argumenter.
AFA: Jo, de er forlængst gendrevet, idet Bibelen jo tydeligt lærer at den sjæl der synder skal dø. En død sjæl er altså ikke en levende sjæl.
1. Mos. 2,7 siger også tydeligt at mennesket BLEV en levende sjæl, IKKE at mennesket FIK en levende sjæl. Og dette er altså fra selve SKABELSESBERETNINGEN som man må gå ud fra taler sandhed - med mindre altså at du heller ikke tror på skabelsesberetningen som andet end forvirrede folks opdigtede myter.
Dette skriftsted behøver ikke have lige netop dén betydning, hvilket jeg viste overfor Jonathan her:
Okay, jeg har nu læst de bibelversioner, som du nævner. Men de andre bibeloversættelser har 1 Mos. 2,7 således:
"Then the Lord God formed man from the dust of the ground and breathed into his nostrils the breath or spirit of life, and man became a living being." (fra Amplified Bible)
"And Jehovah God formeth the man -- dust from the ground, and breatheth into his nostrils breath of life, and the man becometh a living creature." (fra Young's Literal Translation)
"And the LORD God formed man of the dust of the ground, and breathed into his nostrils the breath of life; and man became a living being." (fra New King James Version)
"Then the LORD God formed man of dust from the ground, and breathed into his nostrils the breath of life; and man became a living being." (fra New American Standard Bible)
"then the LORD God formed the man of dust from the ground and breathed into his nostrils the breath of life, and the man became a living creature." (fra English Standard Version)
"And the LORD God formed a man's body from the dust of the ground and breathed into it the breath of life. And the man became a living person." (fra New Living Translation)
"the LORD God formed the man from the dust of the ground and breathed into his nostrils the breath of life, and the man became a living being." (fra New International Version)
Når der nu er så mange forskellige oversættelser, så tror jeg ikke, at man kan være dogmatisk med 1 Mos. 2,7; verset behøver ikke nødvendigvis at betyde, at mennesket ikke har en udødelig sjæl.
Så som I kan se, så følger vranglærdommen om sjælens dødelighed ikke nødvendigvis af 1 Mos. 2,7. 
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#45270 - 10/05/2005 23:47
Re: 1 Mos. 2,7 behøver ikke betyde, at sjælen kan dø.
|
Anonym
Anonym
|
Så som I kan se, så følger vranglærdommen om sjælens dødelighed ikke nødvendigvis af 1 Mos. 2,7. 
Hvorfor forholder du dig ikke til det faktuelle indhold af 1. Mos. 2,7 hvor der helt præcist står at mennesket BLEV en levende sjæl. Der står ikke en lyd om at mennesket FIK en sjæl!
|
|
Til toppen
|
|
|
#45271 - 11/05/2005 00:10
|
Bruger
|
 Hej AFA.  Du skrev:
Philip: Så som I kan se, så følger vranglærdommen om sjælens dødelighed ikke nødvendigvis af 1 Mos. 2,7. 
Hvorfor forholder du dig ikke til det faktuelle indhold af 1. Mos. 2,7 hvor der helt præcist står at mennesket BLEV en levende sjæl. Der står ikke en lyd om at mennesket FIK en sjæl!
Tjo; det kan jeg da godt. Men så bliver spørgsmålet: skal ordet "sjæl" forstås som implicerende, at sjælen er dødelig? nej, i hvert fald ikke i kontekst med Åb. 6,9-11 og 2 Kor. 5,8 og Fil. 1,23... Desuden: hvorfor forholder du dig ikke til de argumenter, jeg gang på gang har gentaget overfor dig?
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#45272 - 11/05/2005 00:28
|
Anonym
Anonym
|
Tjo; det kan jeg da godt. Men så bliver spørgsmålet: skal ordet "sjæl" forstås som implicerende, at sjælen er dødelig? nej, i hvert fald ikke i kontekst med Åb. 6,9-11 og 2 Kor. 5,8 og Fil. 1,23... Desuden: hvorfor forholder du dig ikke til de argumenter, jeg gang på gang har gentaget overfor dig?
Når mennesket BLEV en levende sjæl ved skabelsen, var det altså ikke en levende sjæl før skabelsen. Mennesket er kun en sjæl i kraft af at det har et legene der er levende. Når der ikke længere er en krop der er levende, er der altså heller ikke længere nogen sjæl der er levende.
Det er altså med andre ord, det at kroppen er levende der gør mennesket til en sjæl. Uden den levende krop er der altså slet ikke nogen sjæl.
DET er hvad 1. Mos. 2,7 utvetydigt lærer os.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45273 - 11/05/2005 07:26
|
Bruger
|
 Hej AFA.  Du skrev:
Philip: Tjo; det kan jeg da godt. Men så bliver spørgsmålet: skal ordet "sjæl" forstås som implicerende, at sjælen er dødelig? nej, i hvert fald ikke i kontekst med Åb. 6,9-11 og 2 Kor. 5,8 og Fil. 1,23... Desuden: hvorfor forholder du dig ikke til de argumenter, jeg gang på gang har gentaget overfor dig?
AFA: Når mennesket BLEV en levende sjæl ved skabelsen, var det altså ikke en levende sjæl før skabelsen. Mennesket er kun en sjæl i kraft af at det har et legene der er levende. Når der ikke længere er en krop der er levende, er der altså heller ikke længere nogen sjæl der er levende.
Det er altså med andre ord, det at kroppen er levende der gør mennesket til en sjæl. Uden den levende krop er der altså slet ikke nogen sjæl.
DET er hvad 1. Mos. 2,7 utvetydigt lærer os.
AFA, det gælder jo kun, hvis man ikke tolker verset - som i øvrigt kan oversættes forskelligt - i kontekst med andre, helt tydelige skriftsteder, som Åb. 6,9-11 og 2 Kor. 5,8 og Fil. 1,23; disse skriftsteder viser, at sjælen er udødelig, hvilket de argumenter, jeg gang på gang har gentaget overfor dig (men som du ikke har forholdt dig til), også gør; ordet "sjæl" er i sig selv tvetydigt brugt i Bibelen, hvorfor det ikke følger af 1 Mos. 2,7, at menneskets sjæl eller ånd er dødelig (1 Thess. 5,23b). Hvordan ved du, at ordet "sjæl" i 1 Mos. 2,7 også refererer til menneskets udødelige ånd? Du ignorerer jo Åb. 6,9-11 og 2 Kor. 5,8 og Fil. 1,23...
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#45274 - 11/05/2005 09:31
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej AFA
Hvorfor taler Paulus så om at "bryde op fra legemet" i 2, Kor, 5
"Så er vi da altid ved godt mod, og vi er det, selv om vi ved, at vi ikke kan være hjemme hos Herren, så længe vi har hjemme i legemet v7 – for vi lever i tro, ikke i det, som kan ses. v8 Men vi er ved godt mod og vil hellere bryde op fra legemet og have hjemme hos Herren" ?
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#45275 - 11/05/2005 11:03
[Re: malli]
|
Anonym
Anonym
|
</font><blockquote><font class="small"></font><br><br>Det er altså med andre ord, det at kroppen er levende der gør mennesket til en sjæl. Uden den levende krop er der altså slet ikke nogen sjæl.<br><br></blockquote><font class="post">
Hvorfor taler Paulus så om at "bryde op fra legemet" i 2, Kor, 5
"Så er vi da altid ved godt mod, og vi er det, selv om vi ved, at vi ikke kan være hjemme hos Herren, så længe vi har hjemme i legemet v7 – for vi lever i tro, ikke i det, som kan ses. v8 Men vi er ved godt mod og vil hellere bryde op fra legemet og have hjemme hos Herren" ?
Læs 1. Mos. 2,7 endnu engang: "... mennesket BLEV en levende..."
Hvor i 2. Kor. 2,5 står der noget som helst om at man i dødsøjeblikket kommer "hjem til Herren"? - absolut ingen steder! Når et menneske dør ligger det i graven indtil opstandelsen. Så det næste dette menneske oplever er opstandelsen og det vil for dette menneske være som om det rent faktisk sker med det samme da den tiden i graven (hvor mennesket er dødt) ikke registreres som tid.
Hvorfor er det svært at give slip på den græsk-hedenske sjælelære som via gnosticismen har sneget sig ind i kristendommen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#45276 - 11/05/2005 11:53
|
Bruger
|
Hej AFA Du henviser blot til det samme skriftsted igen og igen, som intet fortæller om emnet. Derudover besvarer du ikke mit spørgsmål
Hvorfor er det svært at give slip på den græsk-hedenske sjælelære som via gnosticismen har sneget sig ind i kristendommen?
Hvorfor er det så svært at give slip på det ateistiske syn, der har sneget sig ind i kristendommen.
Det virker til at din mission primært er at modbevise i stedet for at søge.
Det er jeg ikke sikker på at jeg vil gå ind i, så bare glem det.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#45277 - 11/05/2005 12:22
|
Anonym
Anonym
|
Hvorfor er det så svært at give slip på det ateistiske syn, der har sneget sig ind i kristendommen.
Hvorfor forholder du dig ikke til at der står BLEV og ikke FIK i 1. Mos. 2,7?
Se nedenstående citater:
Det Gamle Testamente, som selvfølgelig var de første kristnes Bibel, har ikke noe ord i det hele tatt som svarer til den moderne (eller gamle greske) forestillingen om sjel. Vi har ingen rett til å lese dette moderne ordet inn i Paulus psyche, for når han brukte det, la han ikke ut om hva Platon mente med ordet, men hva Jesaja og Jesus mente .. Det er noe vi kan si med absolutt sikkerhet når det gjelder dette, og det er at den populære læresetningen om sjelens udødelighet ikke kan spores tilbake til bibelsk undervisning. (G. A. T. Knight, Law and Grace, Philadelfia, Westminster Press, 1962, s. 78-79)
"Udødelighet som en naturlig egenskap ved mennesket er ikke en kristen læresetning."
(Paul Tillich, teologiprofessor, Tyskland/USA, "Systematic Theology", b.2, s. 66-67, sitert i Froom, 2, s. 924)
Sjel. (Gr.: psyche) I den bibelske tradisjon er ikke sjelen noen "del" av mennesket, tenkt atskilt fra kroppen; den er simpelthen det livsprinsipp som gjennomtrenger det hele. Ofte må psyche helst oversettes med "liv" (Mt.16:26, parallelle steder), og ofte betyr ordet det hele menneske; "min sjel" er et gammeltestamentlig uttrykk for "jeg selv". I slike fall kan ordet være utelatt i oversettelsen. - Det evige liv grunnes da heller ikke i første rekke på en antakelse av "sjelens udødelighet", det dreier seg i det nytestamentlige perspektiv om en fullstendig gjenopprettelse, gjenreisning av mennesket, i kraft av Ånden, 1.Kor.15:45-49. ... ("Det Nye Testamente" oversatt av Erik Gunnes, Gyldendal Norsk Forlag, 1969, s. 504)
"Det syn at mennesket er udødelig fordi dets sjel er av uforgjengelig natur siden den er "guddommelig", er, la meg si det en gang for alle, uforenlig med Bibelens syn på Gud og mennesket." (Emil Brunner, sveitsisk professor i teologi, "Eternal hope", s.105-106, sitert i Froom, 2, s.897)
"Ordene "udødelig sjel", "evig sjel", "sjel som ikke kan dø", "udødelig synder" o.l. høres stadig brukt, men vi våger å gjenta tilbudet om å betale 1000 pund til alle som kan vise oss hvor i Bibelen vi finner disse uttrykkene. Det samme tilbudet gjelder om noen i det hele tatt kan vise oss at uttrykket udødelig blir brukt om andre enn Gud, han som alene har udødelighet..., og de som er ett med ham i Kristus." (Dr. Thomas Clarke, i "Faith Library", nr.106, s.5, sitert i Froom,2, s.468)
"Denne læren (om sjelens udødelighet) har ingen kristen opprinnelse, men stammer fra læresetningene innen gresk filosofi som gjorde Gud og verden til jevnbyrdige og som derfor ganske naturlig kunne finne kilden til guddommelig og udødelig liv i naturen, og da spesielt i den menneskelige natur. Evangeliet, som lærer oss at intet liv eksisterer utenom Guds vilje, tvinger oss derimot til å tenke og tro at det ikke kan eksistere noe evigvarende liv i andre enn Gud selv og i de naturer som blir mottatt av Ham." (Luthersk teologiprofessor, Herman Schultz (1836-1903), i "A Letter", sitert i Froom,2, s.589)
"Uttrykket "sjelens udødelighet" som er så vanlig innenfor teologien, finnes ikke en eneste gang i Bibelen fra begynnelse til slutt." (Henry Constable, "Duration and Nature of Future Punishment", s.10)
Ingen steder blir det sagt at sjelen atskilt fra kroppen er udødelig. Dette er sannsynligvis en ide som feilaktig har blitt overtatt fra hedenske filosofer. Skriften ser ikke på den unormale dødstilstanden som noen fullendelse å se fram til (2.Kor.5:4), det er det oppstandelsen som er. (Jamieson, Faussett and Brown's Commentary, kommentar til 1.Kor.15:53)
"Ideen om en "sjelens udødelighet" stemmer dårlig over ens med den gjennomgående læren i NT. Uttrykket fortjener derfor ingen plass i kristen terminologi." (Murray J. Harris, "Raised Immortal: Rsurrection and Immortality in the New Testament, Grand Rapids: William B. Eerdmans, 1983, s.237, sitert i "Immortality or Resurrection: An Analysis of Immortality in the Bible" av Cky J. Carrigan, 1997, s.2, - internett)
"Bibelen taler ikke om en overlevelse av en ulegemlig sjel." (New Catholic Encyclopedia, b.13, s.467, sitert i "Er din sjæl udødelig?" , s.103, av Robert Leo Odom, dansk bokforlag, 1989)
"Sjelens udødelighet .... utgjør en av de største misforståelsene i kristenheten. ... Tanken om død og oppstandelse er forankret i Kristushendelsen ... og følgelig uforenlig med den greske troen på udødelighet." (Oscar Cullman, "Immortality of the Soul or Resurrection of the Dead?", sitert i "Immortality or Resurrection: An Analysis of Immortality in the Bible" av Cky J. Carrigan, 1997, s.1 - internett)
"Mennesket er ikke udødelig fordi det har eller er en sjel. Det blir derimot udødelig på grunn av at Gud forvandler det gjennom en oppstandelse fra de døde." (Murray Harris, Resurrection and Immortality, s.53, sitert i Edward William Fudge, "The Fire that Consumes", Paternoster Press, 1994, s.31)
Jesus underviste om "evig liv", mens Platon underviste om "sjelens udødelighet". I dag blir ofte disse begrepene på en forvirrende måte brukt som om de var synonymer. Dog har de sitt utspring i to vidt forskjellige kilder, den ene fra gresk filosofi, den andre fra nytestamentlig kristendom. (Jerry Cross: Magnolia Bible College, 1984 lectures, s. 48 - Church of Christ)
"... En medvirkende faktor her er erstatningen av den nytestamentlige læren om en oppstandelse fra de døde (1.Kor.15:-) med den greske læren om sjelens udødelighet. Slikt får gjennomslag i ureflektert kristendom som ikke bryr seg om å undersøke om denne tro har sitt utspring i det Nye Testamente eller i gresk tenkning." (The New International Dictionary of New Testament Theology, red. Colin Brown, Paternoster Press, 1971/1976, b.2, s.208)
"Den kristne synsvinkel er oppstandelse, ikke sjelens udødelighet." (Helmut Thieliche, Tod und Leben, s.43)
Som du kan se, er teologer og sprogforskere ganske enig med mig i at Bibelens brug af ordet sjæl ikke er af samme betydning som i den græsk-hedenske filosofi og gudelære.
Men hvis du hellere vil fortsætte med at holde dig til den gærsk-hedenske filosofi, så gør du bare det!
|
|
Til toppen
|
|
|
#45278 - 11/05/2005 12:56
Liv og/eller død?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej AFA -
Jeg vil lige indskyde, at tanken om, at sjælen er det primære, og at sjælen (midlertidigt) har en fysisk krop, er græsk filosofi, som ikke har rod i kristendommen. Kristne tror jo netop på kødets opstandelse - vores herliggjorte legeme på den nye jord.
Det er da heller slet ikke det, som ordstriden handler om.
Men jeg synes du i meget høj grad skamrider ordet "sjæl" og derved netop går
filosofiens og ikke den kristne tros ærende. Alle de ord, der kan siges om din overbevisning angående sjæl/krop har du vist nu skrevet og gentaget mange gange.
Så jeg vil foreslå, at debatten, hvis den skal fortsætte, kommer til at handle mere om hvad Bibelen har at sige om begreberne "liv" og "død", for de bemærkninger, som ud fra Bibelens tekster har været skrevet af dine moddebattører herom, har du faktisk ikke rigtig forholdt dig til, synes jeg.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45279 - 11/05/2005 13:28
|
Bruger
|
 Hey AFA.
Malli: Hvorfor er det så svært at give slip på det ateistiske syn, der har sneget sig ind i kristendommen.
AFA: Hvorfor forholder du dig ikke til at der står BLEV og ikke FIK i 1. Mos. 2,7?
Hvoraf fremgår det, at Malli ikke forholder sig til 1 Mos. 2,7? Jeg tror skam, at hun i sin tro forholder sig til det, men også, at hun forholder sig til bl.a. 2 Kor. 5,8, Fil. 1,23 og Åb. 6,9-11; hvorfor forholder du, AFA, dig ikke til disse vers?
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#45280 - 11/05/2005 13:52
|
Anonym
Anonym
|
Hvoraf fremgår det, at Malli ikke forholder sig til 1 Mos. 2,7? Jeg tror skam, at hun i sin tro forholder sig til det, men også, at hun forholder sig til bl.a. 2 Kor. 5,8, Fil. 1,23 og Åb. 6,9-11; hvorfor forholder du, AFA, dig ikke til disse vers?
Det gør jeg sandelig også, ud fra at der i 1. Mos. 2,7 står at mennesket BLEV en sjæl og ikke at mennesket FIK en sjæl.
Jeg har tidligere fremsendt en masse citater der klart dokumenterer at det med en sjæl med iboende udødelighed er et fremmedbegreb for Bibelen, og at dette stammer fra græsk-hedensk filosofi.
Jeg har også tidlgiere nævnt at ud af de ca 750 gange det hebraiske ord for sjæl (NEFESH) er brugt i Gamle Testamente, er de ca. 730 brugt om det hele menneske i betydningen et menneske der kan dø. De sidste 20 gange ordet er brugt er det brugt om Gud.
Ud af de ca. 105 gange det græske ord for sjæl (PSYCHE) er brugt i Ny Testamente, er de ca. 100 brugt om det hele menneske i betydningen et menneske der kan dø. Og 4 gange er det brugt om Gud.
Dermed finder du absolut intet i Bibelen der definerer at mennesket har en selvstændig adskilt enhed der overlever døden og som har iboende udødelighed.
Dette er faktuelle kendsgerninger som du er nødt til at forholde dig til i et bibelsk studium om Bibelens brug af ordene NEFESH og PSCYCHE, og ud fra disse faktuelle kendgerninger er du nødt til at tolke begreberne, ordene og teksterne der handler om hvad der sker når et menneske dør.
Bibelen siger også at Gud er den eneste der har udødelighed. Dette er også et faktum du ser helt bort fra.
Og så må jeg endnu engang undre mig over at du slet ikke VIL tage stilling til den faktiske ordlyd, at mennsket BLEV en sjæl og ikke FIK en sjæl.
Dette at mennesket BLEV en sjæl er slet ikke i modstrid med de skriftsteder du henviser til.
2 Kor. 5,8, Fil. 1,23: Der er absolut intet i disse vers der strider mod læren om at mennesket, når det dør, sover i graven ind til opstandelsen ved Jesu genkomst. Det harmonerer ganske fint i alle enkeltheder med den lære!
Der er absolut heller intet i Åb. 6,9-11 der strider imod dette, når du altså lige tager højde for at stort set alt i Åbenbaringen er skrevet i symboler og billedsprog, og meget derudover endda i et farvestrålende poetisk iklædning. Vil du tage versene 9-11 rent bogstaveligt er du jo også nødt til at tage versene 1-8 lige så bogstaveligt, og det tror jeg næppe du er indstillet på, - eller hvad?
|
|
Til toppen
|
|
|
#45281 - 11/05/2005 14:11
|
Bruger
|
 Hey AFA.  Du skrev:
Og så må jeg endnu engang undre mig over at du slet ikke VIL tage stilling til den faktiske ordlyd, at mennsket BLEV en sjæl og ikke FIK en sjæl.
Dette at mennesket BLEV en sjæl er slet ikke i modstrid med de skriftsteder du henviser til.
AFA, jeg tolker jo 1 Mos. 2,7 i kontekst med andre vers, hvoraf det fremgår, at vi har en udødelig ånd; det er ikke grundteksten, men konteksten, som bestemmer et ords betydning; det forklarede jeg for dig her:
Hey AFA. 
Philip: Nej, der er skam en anden mulighed, nemlig: man tolker 1 Mos. 2,7 i overensstemmelse med 2 Kor. 5,8, Fil. 1,23 og Åb. 6,9-11. Og det er dét, jeg gør... 
AFA: Så du mener dig altså berettiget til at ÆNDRE BIBELENS ORDLYD for at få det til at passe med din græsk-hedenske filosofi?
Du holder altså stædigt fast i at mennesket FIK en sjæl, selv om Bibelen direkte siger at mennesket BLEV en sjæl?
AFA, jeg forfægter ikke, at der i Bibelen står ordene "mennesket blev en levende sjæl", men jeg tillader mig at tolke ordene i kontekst med versene 2 Kor. 5,8, Fil. 1,23 og Åb. 6,9-11; resultatet af at tolke 1 Mos. 2,7 i sammenhæng med 2 Kor. 5,8, Fil. 1,23 og Åb. 6,9-11, er, at ordet "sjæl" i 1 Mos. 2,7 ikke refererer til menneskets udødelige ånd... Ordet "sjæl" betyder forskellige ting forskellige steder i Bibelen... Jeg ænder ikke bibelens ordlyd, men et enkelt ord kan godt have forskellige betydninger; det ved vi jo fra erfaring... Eksempelvis ordet "så" kan betyde mange ting; prøv at slå det op i ordbogen, og du vil se, at det kan have en hel del betydninger... Derfor er det ikke ordet i sig selv, der afgør dets betydning, men i stedet den kontekst, som ordet står i... Og når ordet "sjæl" tolkes sammen med 2 Kor. 5,8, Fil. 1,23 og Åb. 6,9-11, så må man konkludere, at ordet bliver brugt på forskellige måde; det har flere betydninger. 2 Kor. 5,8, Fil. 1,23 og Åb. 6,9-11 lærer i hvert fald, at vi har en udødelig ånd, hvis ikke en udødelig sjæl...
Guds fred, Philip
Du skrev:
2 Kor. 5,8, Fil. 1,23: Der er absolut intet i disse vers der strider mod læren om at mennesket, når det dør, sover i graven ind til opstandelsen ved Jesu genkomst. Det harmonerer ganske fint i alle enkeltheder med den lære!
Det er ikke rigtigt; Paulus taler om at bryde op fra legemet, så at han ikke længere er i det, men er sammen med Herren Jesus Kristus; og Jesus Kristus lever og går i forbøn for os; derfor må Paulus også være levende, idet han har brudt op fra sit legeme og er sammen med Herren.
Der er absolut heller intet i Åb. 6,9-11 der strider imod dette, når du altså lige tager højde for at stort set alt i Åbenbaringen er skrevet i symboler og billedsprog, og meget derudover endda i et farvestrålende poetisk iklædning. Vil du tage versene 9-11 rent bogstaveligt er du jo også nødt til at tage versene 1-8 lige så bogstaveligt, og det tror jeg næppe du er indstillet på, - eller hvad?
Det er jeg ikke sikker på er en nødvendig konsekvens; sjælene i Åb. 6,9-11 er på afgørende punkter forskellige fra Abels blod 1 Mos. 4,10; derfor kan man ikke tolke dem, som om de var noget ubevidst blod; det har jeg forklaret her:
Denne tolkning holder ikke vand, for sjælene i Åb. 6,9-11 har et råberi, der er væsentligt forskelligt fra det råberi, som Abels blod har i 1 Mos. 4,10; forskellene er således:
1: Sjælene i Åb. 6,9-11 råber et konkret budskab (»Hvor længe, hellige og sanddru hersker, skal det vare, før du dømmer og hævner vort blod på dem, der bor på jorden?«-v11), men det gør Abels blod ikke.
2: Sjælene i Åb. 6,9-11 der kommunikeret et konkret budskab tilbage til dem ("... og det blev sagt til dem, at de skulle hvile en kort stund endnu, indtil tallet blev fuldt på deres medtjenere og deres brødre, der skulle dræbes som de selv"-v11b), men Gud snakker overhovedet ikke med Abels blod.
3: Sjælene i Åb. 6,9-11 får hver givet en hvid klædning på (v11a), men det gør Abels blod ikke.
Desuden kan et menneske godt lide blodtab og stadig være levende; sjælen er ikke identisk med blodet. Denne sammenligning mellem blod og sjæl, som du (og andre SDA'ere) her kommer med er derfor ukorrekt; den passer kun til jeres vranglærdom om de dødes tilstand og tilintetgørelsen af de fortabte. Sjælen er usynlig og immateriel; der er ikke fysisk.
Og ses dette i lyset af den forklaring, jeg gav ovenfor med at Paulus må være i live eftersom han er sammen med Jesus Kristus, som er i live, så kan Åb. 6,9-11 jo godt være en beskrivelse af denne tilstand...
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#45282 - 11/05/2005 14:41
|
Bruger
|
Hej AFA
Fordi det i denne sammenhæng er uendelig uinteressant om mennesket blev eller fik en sjæl, begge dele bliver benyttet i bibelen....du er vel ikke uenig i at mennesket HAR en sjæl?
Iflg bibelen har mennesket altså en bestanddel, der hedder sjæl
"For Guds ord er levende og virksomt og skarpere end noget tveægget sværd; det trænger igennem, så det skiller sjæl fra ånd og marv fra ben og er dommer over hjertets tanker og meninger"
" Fredens Gud hellige jer helt og holdent og bevare fuldt ud jeres ånd og sjæl og legeme lydefri ved vor Herre Jesu Kristi komme" 1. Tess 5
Derudover bliver mennesket omtalt som sjæl, fx. Jos. 11 "Alle, der var i byen, huggede de ned med sværd og lagde band på dem, så ikke en levende sjæl blev tilbage; og Josva brændte Hasor ned."
Mennesket HAR en sjæl, og den har mennesket altså fået et eller andet sted fra....mennesket har også en ånd, menneskets ånd....og derudover er der så Guds Ånd, som vi bliver beseglet med i dåben (og som vantro ikke har). Mennesket består altså af mange bestanddele, der hænger sammen i en helhed. Det er jo også denne helhed der gør at legemet skal genopstå, omend det for en periode vil være adskilt.
At gnoscismen og New-age så har efterlignet nogle ting fra Kristendommen er en anden sag, men New-ageforskrækkelse skal da ikke få os andre til at benægte dette faktum, og få os til at påstå, at vi bare snorksover i en "mellemtilstand"...eller at vores sjæl skal dø - for de fornægter jo klart de dødes legemlige opstandelse i modsætning til Kristendommen.
Så jeg synes ærlig talt du skulle pakke sammen med skræmmekampagnen "græsk-hedenske filosofi og gudelære"...."gnoscisme" osv, så det kunne være muligt at få en ordentlig dialog i stedet for det sludder.
Du mangler fortsat at forholde dig til Bibelens klare ord, Paulus, der hellere vil bryde op fra legemet og være hos Gud, han siger jo meget klart at han ikke kan være hos Gud så længe han har hjemme i legemet.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#45283 - 11/05/2005 14:59
|
Anonym
Anonym
|
jeg tolker jo 1 Mos. 2,7 i kontekst med andre vers, hvoraf det fremgår, at vi har en udødelig ånd; det er ikke grundteksten, men konteksten, som bestemmer et ords betydning
Kan du blive enig med dig selv?
Først hævdede du at mennesket HAVDE en sjæl med iboende udødelighed, men nu, hvor jeg har klart dokumenteret at der ikke i Bibelen findes nogen uødelig sjæl, har du ændret det til at mennesket har en ÅND med iboende udødelighed og en selvstændig bevidsthed som fungerer videre efter at et menneske er død.
Hvad bliver det næste du skifter holdning til?
Mon ikke vi nu kan delkonkludere, at Bibelen lærer at mennesket ER en sjæl, og at denne sjæl dør (sover i graven) og er uden nogen form for bevidsthed i tidsrummet mellem døden og opstandelsesdagen. Der er ej heller nogen "ånd" med iboende udødelighed og selvstændig bevidsthed der overlever døden i det tidsrum sjælen sover i graven frem til opstandelsen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45284 - 11/05/2005 19:01
Re: 1 Mos. 2,7 dokumenterer at sjælen er DØDELIG!!
|
Anonym
Anonym
|
Så jeg synes ærlig talt du skulle pakke sammen med skræmmekampagnen "græsk-hedenske filosofi og gudelære"...."gnoscisme" osv, så det kunne være muligt at få en ordentlig dialog i stedet for det sludder.
Jeg synes ærlig talt at du tilgengæld burde forholde dig konkret til de bibelske og leksikale fakta, jeg har præsenteret, så det kunne være muligt at en ordentlig og saglig funderet debat i stedet for det løsrevne filosofiske sludder i hidtil har præsenteret.
Du mangler fortsat at forholde dig til Bibelens klare ord, Paulus, der hellere vil bryde op fra legemet og være hos Gud, han siger jo meget klart at han ikke kan være hos Gud så længe han har hjemme i legemet.
Hvis du nu læste denne tekst ud fra hvilken syn Paulus og den Bibel han havde til rådighed, havde på ordet "sjæl" ville du slet ikke se denne tekst som omtalende nogen selveksisterende sjæl, med iboende udødelighed uafhængig af kroppen.
Troen på en sjæl med iboende udødelighed, selvstændigt eksisterende uden afhængighed af kroppen, kan dokumenteres som ukendt i de første par århundreder e.Kr. Og de få gange sådanne tanker dukker op, bliver de hårdt og bastant afvist af de allertidligste kirkefædre:
Som Justin Martyr sier det: "Om du har støtt på noen som kaller seg kristne ... og som sier at det ikke finnes noen oppstandelse fra de døde, men at deres sjeler blir tatt til himmelen når de dør, tro ikke at de er kristne. ..."
I følge det platonske, hellenistiske synet er udødelighet en medfødt egenskap ved menneskets sjel. Men en slik lære er, fra en kristen synsvinkel, helt i tråd med fallet - det er menneskets forsøk på å gjøre seg selv lik Gud, det er et angrep på Guds guddommelighet. I steden for å motta evig liv som en gave fra Guds hånd, fra hans ufortjente Agape-kjærlighet, så insisterer mennesket på at det eier det evige liv av seg selv i kraft av sjelens guddommelige natur. Det er derfor ideen er gudløs og blasfemisk." ("Agape og Eros"(1953), s.224, 280-281)
"Hos vissa apologeter, framför allt Justinius Martyren, möter man ett klart medvetande om skillnaden mellan grekiskt och kristet tänkesett på denna punkt. Odödelighet får ej fattas såsom en naturutrustning hos själen. Gud skapar både kropp och själ, han ger själen liv och den lever så länge han vill." (Nordisk Teol. Uppslagsbok, b. 2 , 1331)
Tidligere norsk biskop Karl Marthinussen er ikke mindre klar: "Endelig kan det nevnes at en rekke av oldkirkens fremste kirkelærere hevdet denne oppfatning (dvs. at de ugudelige vil bli tilintegjort), således Justin Martyr, Ireneus, menn som måtte forutsettes å ha den mest intime føling både med oldkirkens ånd og den greske språkbruk." (Fra biskop Karl Marthinussens bok "Tid og evighet", s. 67)
Under reformasjonstiden gikk mange anabaptister mot læren om sjelens udødelighet. Og i nyere tid synes faktisk de fleste teologer og teologiske oppslagsverk å avvise læren om sjelens udødelighet! Kjente navn kan nevnes som f.eks. Henry Constable, Edward White, William E. Gladstone, Emmanuel Petavel, F. W. Farrar, Emil Brunner, Jamieson, Fausset and Brown, Oscar Cullman, Paul Tillich, Paul Althaus, Theodor Zahn, bibeloversetteren Dr. R. F. Weymouth, bibeloversetteren Joseph B. Rotherham, Johannes Pedersen, Prof. Frederick Palmer, Joseph A. Beet, Karl Barth, Adrian Hastings, Dr. Scroggie, James Hastings, biskop Brooke Foss Westcott, Murray J. Harris, Eldon Ladd, F.F. Bruce, Philip E. Hughes, Michael Green, Clark Pinnock, John Wenham, John Stott, biskop Anders Nygren, biskop Karl Marthinussen, Einar Molland, Alex Johnson, teologisk professor Magnar Kartveit, teologisk professor Arvid S. Kapelrud, misjonsprest Johannes Johnson og sokneprest Th. Dahl, bibeloversetter Erik Gunnes, høyskolelektor Svein Sando - for å nevne noen!
Du kan læse meget mere af samme art Apologeten.no, hvorfra ovenstående citat-blok er hentet.
Jeg kan også stærkt anbefale følgende to artikler, samme steds fra: Apologeten nr. 1 - 2003 Apologeten nr. 3 - 2003
Og vil du vide noget om oprindelsen og betydningen af ordet Helvede, så læse denne artikel, også fra Apologeten.no: Geenna
Det skulle nu være klart dokumenteret at der på Ny Testamentes tid og det efterfølgende århundrede bestemt ikke var nogen anset kristen der troede på at sjælen havde en iboende udødelighed og at sjælen havde en selvstændig eksistens uafhængig af kroppen.
Som det også er klart dokumenteret nu, stammer læren om en udødelig sjæl altså fra den græsk-hedenske filosofi, og fandt vej til kristendommen via gnostiske tanker.
Det er nu op til dig selv om du fortsat vil vælge at tro på en græsk-hedensk filosofi om sjælen, eller om du vil give afkald på denne til fordel for en bibeltro lære om at sjælen rent faktisk IKKE besidder nogen iboende udødelighed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45285 - 11/05/2005 23:54
|
Bruger
|
 Hej AFA.  Vor debat således:
Philip: [J]eg tolker jo 1 Mos. 2,7 i kontekst med andre vers, hvoraf det fremgår, at vi har en udødelig ånd; det er ikke grundteksten, men konteksten, som bestemmer et ords betydning...
AFA: Kan du blive enig med dig selv?
Først hævdede du at mennesket HAVDE en sjæl med iboende udødelighed, men nu, hvor jeg har klart dokumenteret at der ikke i Bibelen findes nogen uødelig sjæl, har du ændret det til at mennesket har en ÅND med iboende udødelighed og en selvstændig bevidsthed som fungerer videre efter at et menneske er død.
AFA, jeg har ikke skiftet holdning. Grunden til, at jeg skrev sådan, er, at der er noget i mennesket, som ikke kan dø fysisk, hvadenten vi kalder det "sjæl" eller "ånd"; dette er noget immaterielt og ikke-fysisk, fordi "en ånd har ikke kød og knogler" (Luk. 24,39d). Bibelen lærer flere steder, at mennesket har en ånd (dvs. en immateriel dimension af sit væsen):
"Fredens Gud hellige jer helt og holdent og bevare fuldt ud jeres ånd og sjæl og legeme lydefri ved vor Herre Jesu Kristi komme!" (1 Thess. 5,23).
"Vor Herre Jesu Kristi nåde være med jeres ånd, brødre! Amen." (Gal. 5,18).
"... I skal fornyes i sind og ånd..." (Ef. 4,23).
"Nej, I er kommet til Zions bjerg, til den levende Guds by, det himmelske Jerusalem, til tusinder af engle, en festforsamling og en menighed af førstefødte, som er indskrevet i himlene, og til en dommer, som er alles Gud, til deres ånder, som er retfærdige og har nået målet, til Jesus, den nye pagts formidler, og til det rensende blod, der taler stærkere end Abels." (Hebr. 12,22-24).
"Jeres skønhed skal ikke være i det ydre, såsom flettet hår, guldsmykker eller smukke klæder, men i hjertet, det skjulte menneske, med en sagtmodig og stille ånds uforgængelige skønhed, som er meget værd i Guds øjne." (1 Pet. 3,3-4).
"Og englen sagde til mig: »Disse ord er troværdige og sande, og Herren, profeternes ånders Gud, har sendt sin engel for at vise sine tjenere, hvad der snart skal ske: ›Ja, jeg kommer snart.‹ Salig er den, der holder fast ved profetiens ord i denne bog.«" (Åb. 22,6-7)
Det fremgår altså klart, at mennesket har en immateriel dimension, som er dets ånd; englene er også ånder, men de dør ikke bare fordi de ikke har nogen fysisk krop; ligeledes dør Paulus' ånd ikke, idet den som værende rent immateriel er brudt op fra det materielle legeme (pga. legemets død) og er sammen med Herren Jesus Kristus (2 Kor. 5,8; Fil. 1,23), som lever og går i forbøn for de frelste (Rom. 8,34; Hebr. 7,25; 9,24; 1 Joh. 2,1); derfor lever Paulus' ånd stadig, men han er endnu ikke oprejst i en nogen materiel opstandelseskrop. Denne bibelske tankegang modbeviser dét, du skrev; nemlig dette:
Der er ej heller nogen "ånd" med iboende udødelighed og selvstændig bevidsthed der overlever døden i det tidsrum sjælen sover i graven frem til opstandelsen.
Paulus' ånd er sammen med Herren Jesus Kristus, som jo lever; derfor må Paulus' ånd også leve dér, ellers kunne han jo ikke være sammen med Jesus Kristus.
Hvad bliver det næste du skifter holdning til?
Det kan godt være, at det virker som om, at jeg skifter holdning, men sådan er det egentlig ikke; den pointe, jeg blot fremhæver (og beviser bibelsk ovenfor!), er, at mennesket har en immateriel dimension, som overlever døden; om vi så kalder denne immaterielle dimension for "sjæl" eller "ånd" er mere eller mindre underordnet, for pointen er bare, at den overlever, og ikke hvad vi skal kalde den.
Så som du kan se, AFA, så er der en immateriel dimension af mennesket, og denne dimension overlever døden; om vi kalder den "sjæl" eller "ånd" er sådant set blot et spørgsmål om sprogbrug.
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#45286 - 12/05/2005 01:03
Re: 1 Mos. 2,7 dokumenter at sjælen kan dø!
|
Anonym
Anonym
|
Det kan godt være, at det virker som om, at jeg skifter holdning, men sådan er det egentlig ikke; den pointe, jeg blot fremhæver (og beviser bibelsk ovenfor!), er, at mennesket har en immateriel dimension, som overlever døden; om vi så kalder denne immaterielle dimension for "sjæl" eller "ånd" er mere eller mindre underordnet, for pointen er bare, at den overlever, og ikke hvad vi skal kalde den.
Så som du kan se, AFA, så er der en immateriel dimension af mennesket, og denne dimension overlever døden; om vi kalder den "sjæl" eller "ånd" er sådant set blot et spørgsmål om sprogbrug.
Nej, du har IKKE bibelsk bevist at der er noget af mennesket der lever videre og har iboende udødelighed.
Jeg har postet kilometervis af af dokumentation og beviser der klart anskueliggør at alle former for lære der siger at mennesket har en iboende udødelig ånd eller sjæl eller lignende, ikke var kendt i kristenheden i de første århundreder og var helt ukendt for de første kristne og de tidligste kirkefædre.
Jeg har postet klar dokumentation på at denne sjælelære er kommet fra græsk hedensk gudelære.
Jeg har postet et klart bibelsk bevis for at mennesket ikke HAR en sjæl, men ER en sjæl. Jeg har postet klare beviser for at denne sjæl, ånd eller hvad nu det næste er du måtte finde på at kalde det, er noget der er dødeligt og kan dø og på ingen måder besidder iboende udødelighed.
Jeg har endda også postet henvisninger via link til en hjemmeside med artikler, der klar og tydeligt giver faktuel og faglig støtte til de synspunkter jeg har fremført.
Der er ikke skyggen af hold i tolkning om at mennesket besidder en iboende udødelighed, da det KUN er Gud der har en sådan iboende udødelighed, hvilket Bibelen klart og tydeligt og utvetydigt siger.
Når jeg påviser det ubibelske i din tolkning, så skifter du heste mit i vadestedet og kalder tingene noget helt andet.
Præd. 9, 5-10 og Joh. 11, 11-14 sammen med en lang række andre skriftsteder leverer det tydelige bibelske bevis på at når mennesket dør, skal det sammenlignes med en søvn. Der er ikke noget der lever videre et andet sted. Hele mennesket, fuldt ud i alle aspekter, ligger og hviler i graven indtil opstandelsesdagen.
Dette er sand bibelsk og veldokumenteret kristen lære.
Læren om sjælens iboende udødelighed er en spiritistisk vranglære adopteret fra græsk hedensk gudelære via gnosticismen, hvilket jeg også har postet dokumenteret bevis for.
Hvorfor kæmper du indædt imod sund bibelsk lære om hvad sjælen er, og hvilken beskaffenhed den har? Bøj dine knæ og bønfald Jesus Kristus om at lade Helligånden åbne dine øjne så du kan se og følge sandheden og vend ryggen til de spiritiske læresætninger.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45288 - 12/05/2005 10:42
|
Bruger
|
 Hej AFA.  Vores debat således:
Philip: Det kan godt være, at det virker som om, at jeg skifter holdning, men sådan er det egentlig ikke; den pointe, jeg blot fremhæver (og beviser bibelsk ovenfor!), er, at mennesket har en immateriel dimension, som overlever døden; om vi så kalder denne immaterielle dimension for "sjæl" eller "ånd" er mere eller mindre underordnet, for pointen er bare, at den overlever, og ikke hvad vi skal kalde den.
AFA: Nej, du har IKKE bibelsk bevist at der er noget af mennesket der lever videre og har iboende udødelighed.
Jo jeg har, og du har ikke gendrevet det; det bibelske bevis er nemlig således:
1.: - Når eksempelvis Paulus dør fysisk, så bryder han op fra sit legeme og er sammen med Herren Jesus Kristus (2 Kor. 5,8; Fil. 1,23; 2 Tim. 4,6b). 2.: - Men Jesus Kristus lever og går i forbøn for dem, han frelser (Rom. 8,34; Hebr. 7,25; 9,24; 1 Joh. 2,1). 3.: - Derfor må Paulus også være levende, idet han jo er sammen med Herren Jesus Kristus; men da Paulus er brudt op fra sit legeme, så må han være levende som noget ulegemligt, og dette er hans ånd, fordi "en ånd har ikke kød og knogler" (Luk. 24,39d). Han har nemlig "jage[t] mod målet" (Fil. 3,14a) og "fuldført løbet" (2 Tim. 4,7b), så at han har nået målet, ligesom de andre frelstes "ånder, som er retfærdige og har nået målet, til Jesus, den nye pagts formidler, og til det rensende blod, der taler stærkere end Abels." (Hebr. 12,23c-24). Paulus' ånd og disse andres ånder samt "profeternes ånder" (Åb. 22,6c) har nået målet, er sammen med Jesus Kristus, som er levende, hvorfor de også må være levende. Dette må også gælde røveren på korset, til hvem Jesus Kristus jo sagde: "Sandelig siger jeg dig: I dag skal du være med mig i Paradis." (Luk. 23,43b-c). Konklusionen er derfor: 4.: - Røverens ånd, Paulus' ånd, de frelstes ånder og profeternes ånder har nået målet og er nu sammen med Herren Jesus Kristus, som er levende, hvorfor de også må være levende, ligesom dem i Åb. 6,9-11. 5.: - Og her kan man ikke indvende, at komma'et eller kolon'et i Luk. 23,43b-c skal stå efter "I dag", for som det fremgår af dette indlæg, så er alle (eller langt de fleste) bibeloversættere, som vel er trænet i originalsprogene græsk, hebraisk, latin og aramæisk, både ordret og grammatisk, er enige om, at der ikke skal sættes noget kolon eller komma efter "I dag" eller "Today"; altså støtter Luk. 23,43b-c den opfattelse, at ens "ånd" eller "sjæl" (eller hvad vi nu kalder det) ikke ophører med at eksistere, når man dør.
Dette bevis er udpræget bibelsk, og det er ikke noget, jeg har fra kirkefædre eller teologer, som bare siger det uden at henvise til skriftsteder. AFA, vil du venligst forholde dig til dette bevis? Hvis ikke, hvorfor ikke? Kan du ikke gendrive det?
Jeg har postet kilometervis af af dokumentation og beviser der klart anskueliggør at alle former for lære der siger at mennesket har en iboende udødelig ånd eller sjæl eller lignende, ikke var kendt i kristenheden i de første århundreder og var helt ukendt for de første kristne og de tidligste kirkefædre.
So what?! Det er da bibelsk argumentation, som f.eks. beviset ovenfor, der tæller, og ikke citater fra kirkefædre og teologer, som udtaler sig uden at henvise til skriftsteder. Du kan citere alt, hvad du vil, men så længe dem, du citerer, ikke henviser til skriftsteder for at bakke deres påstande op, så holder det ikke.
Jeg har postet klar dokumentation på at denne sjælelære er kommet fra græsk hedensk gudelære.
AFA, igen: so what?! Jeg har her ovenfor givet et bibelsk bevis; så længe en lære er bibelsk, så er det underordnet om græske hedninger også troede på den. Bibelen lærer også, at der eksisterer en Gud, og det lærer Paulus i Rom. 1,19-20 som værende åbenbart for hedningerne. Så hvis hedningerne lærer, at der eksisterer en Gud, så er dette jo ikke ubibelsk, og skal derfor ikke afvises; hedningerne ved måske bare ikke, at det er Bibelens Gud, men det er også en anden snak. Den pointe, jeg bare her vil fremhæve, er: at blot fordi hedninger lærer, at der eksisterer en Gud, så skal det vel ikke afvises, hvis det alligevel stemmer overens med Bibelen? Okay? Ligeledes er det med læren om vor "sjæls" eller "ånds" (eller hvad vi nu kalder det)'s udødelighed; denne lære er bibelsk, hvilket jeg har påvist ovenfor og venter på, at du forholder dig til.
Jeg har postet et klart bibelsk bevis for at mennesket ikke HAR en sjæl, men ER en sjæl.
AFA, det er jo ikke et bevis, men blot en (fejlagtig) fortolkning af 1 Mos. 2,7, og denne fortolkning er ude af trit med klare skriftsteder, såsom Luk. 23,43b-c, 2 Kor. 5,8, Fil. 1,23, Hebr. 12,23c-24 eller Åb. 6,9-11, hvilke jo bruges i det bibelske bevis, jeg ovenfor har præsenteret.
Jeg har postet klare beviser for at denne sjæl, ånd eller hvad nu det næste er du måtte finde på at kalde det, er noget der er dødeligt og kan dø og på ingen måder besidder iboende udødelighed.
Nej, det er netop lige det, du ikke har gjort; du citerer bare teologer og kirkefædre, og du har ikke forholdt dig til det klare bibelske bevis, jeg ovenfor har præsenteret.
Jeg har endda også postet henvisninger via link til en hjemmeside med artikler, der klar og tydeligt giver faktuel og faglig støtte til de synspunkter jeg har fremført.
Igen: disse artikler siger jo bare det samme, som du siger her; det er spild af tid og energi af os at skulle både kommentere dine indlæg og artikler, når disse alligevel siger det samme...
Der er ikke skyggen af hold i tolkning om at mennesket besidder en iboende udødelighed, da det KUN er Gud der har en sådan iboende udødelighed, hvilket Bibelen klart og tydeligt og utvetydigt siger.
Okay, lad os nu se på, hvad det skriftsted så også siger:
"Hold budet, uplettet og uangribelig, indtil vor Herre Jesu Kristi tilsynekomst, som den salige og eneste hersker, kongernes konge og herrernes herre, skal lade os se, når tiden er inde, han, den eneste, som har udødelighed og bor i et utilgængeligt lys, og som intet menneske har set eller kan se. Ham være ære og evig magt! Amen." (1 Tim. 6,14-16)
Her står der ikke, at "Gud er den eneste, som har udødelighed," men at Jesus Kristus er den eneste, som har udødelighed; og så må vi spørge: i hvilken betydning mener Paulus, at Jesus Kristus er den eneste, som har udødelighed? Det kan ikke betyde, at Jesus Kristus er den eneste person, som har guddommelig udødelighed, for det har Faderen og Helligånden jo også. Den eneste anden betydning, jeg kan komme på, er, at Jesus Kristus er den eneste, som har fysisk udødelighed, idet Han jo er oprejst i et fysisk-udødeligt opstandelseslegeme, ja, Han er jo "den herliggjorte" (Jak. 2,1c), som sidder ved Gud den Almægtiges højre hånd (jvf. Sl. 110,1). Derfor taler 1 Tim. 6,16 ikke om Guds udødelighed som sådan, men om Jesu Kristi fysiske udødelighed; det er dét, som Paulus må have ment i sit brev til Timotheus; for Paulus mente jo selv, at han - når han døde og brød op fra sit legeme (2 Tim. 4,6) - skulle være sammen med Herren Jesus Kristus (2 Kor. 5,8; Fil. 1,23), idet han havde "jage[t] mod målet" (Fil. 3,14a) og "fuldført løbet" (2 Tim. 4,7b), så at han har nået målet, ligesom de andre frelstes "ånder, som er retfærdige og har nået målet, til Jesus, den nye pagts formidler, og til det rensende blod, der taler stærkere end Abels." (Hebr. 12,23c-24). (Igen: jvf. det bibelske bevis, jeg her ovenfor har præsenteret).
Når jeg påviser det ubibelske i din tolkning, så skifter du heste mit i vadestedet og kalder tingene noget helt andet.
Lad mig sige det sådan, at hvis jeg "skifter heste mi[d]t i vadestedet", så gør Bibelen det i hvert fald også; den taler om, at ånden skal frelses - Paulus skrev:
"Hvad mig angår, så har jeg, personligt fraværende, men åndeligt nærværende, allerede fældet min dom over den skyldige, som om jeg virkelig var til stede: Han skal, når I er forsamlet i vor Herre Jesu navn, og jeg er åndeligt til stede, med vor Herre Jesu kraft overgives til Satan, så det kødelige kan ødelægges, for at ånden kan frelses på Herrens dag." (1 Kor. 5,3-5).
Og andet sted taler Bibelen om de frelstes ånder, som er sammen Jesus Kristus (Hebr. 12,23c-24), mens den et tredje sted taler om sjæle, som er sammen med Jesus Kristus (Åb. 6,9-11). Så, AFA, det er ikke kun mig, der kalder menneskets immaterielle dimension for både "ånd" og "sjæl", men også Bibelen. Jeg gør bare det, som Bibelen også gør. Hvis du ikke bryder dig om det, så er det vel bare et problem, som du selv har, og ikke Bibelen, som jo er Guds ord.
Præd. 9,5-10 og Joh. 11,11-14 sammen med en lang række andre skriftsteder leverer det tydelige bibelske bevis på at når mennesket dør, skal det sammenlignes med en søvn.
Disse skriftsteder betyder kun, at legemet sover, eftersom "ånden" eller "sjælen" (eller hvad vi nu kalder den) er brudt op fra dette sovende, døde legeme, og er sammen med Herren Jesus Kristus (2 Kor. 5,8; Fil. 1,23; Hebr. 12,23c-24; Åb. 6,9-11), som er levende, hvorfor den selv må være levende. (Desuden er Prædikerens Bog jo visdomslitteratur, hvorfor det, som den siger, godt kan tages i overført betydning, hvilket jeg forklarede i dette indlæg).
Der er ikke noget der lever videre et andet sted. Hele mennesket, fuldt ud i alle aspekter, ligger og hviler i graven indtil opstandelsesdagen.
Dette er sand bibelsk og veldokumenteret kristen lære.
Nej, det er det nu ikke, hvilket fremgår af bl.a. det bibelske bevis, jeg her ovenfor har præsenteret.
Læren om sjælens iboende udødelighed er en spiritistisk vranglære adopteret fra græsk hedensk gudelære via gnosticismen, hvilket jeg også har postet dokumenteret bevis for.
Igen: so what?! Det handler ikke, hvorfra læren kommer, men om den er bibelsk og det er den, hvilket jeg netop har demonstreret i det bibelske bevis ovenfor.
Hvorfor kæmper du indædt imod sund bibelsk lære om hvad sjælen er, og hvilken beskaffenhed den har?
Det er vist dig, der gør det; i tråden "Frikirkenet" gad du slet ikke forholde dig til nogle argumenter, som jeg gentog for dig gang på gang, og som jeg også har gentaget endnu en gang her i indlægget. Undskyld jeg siger det, men du virkede bare mere og mere aggressiv, hvilket du også gør i tråden her.
Bøj dine knæ og bønfald Jesus Kristus om at lade Helligånden åbne dine øjne så du kan se og følge sandheden og vend ryggen til de spiritiske læresætninger.
AFA, ikke for noget, men jeg tror det er dig, og ikke mig, der skal gøre det; faktisk behøver Helligånden ikke åbne mine øjne i lige dette tilfælde, eftersom Bibelen, som Helligånden jo har inspireret (2 Tim. 3,16-17), lærer at "menneskets egen ånd" (1 Kor. 2,11b) bryder op fra legemet ved legemets død (2 Tim. 4,6) og - hvis det er frelst - er sammen med Herren Jesus Kristus (2 Kor. 5,8; Fil. 1,23; Hebr. 12,23c-24; Åb. 6,9-11); og som lærer, at åndelig død ikke er ikke-eksistens, men personlig adskillelse fra Gud pga. synd (Ef. 2,1-2.5; Kol. 2,13); hvis man derfor kan taler om, at ånder (menneskers såvel som engle) dør, så betyder det, at de bliver personligt adskilt fra Gud, men ikke at de ophører med at eksistere.
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#45289 - 12/05/2005 13:09
[Re: Buus]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej John
tak for svaret. Men hvad betyder "celestial frelse"????
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45290 - 12/05/2005 18:58
|
Anonym
Anonym
|
tak for svaret. Men hvad betyder "celestial frelse"????
En immateriel tilsværelse i en immateriel verden. Eller med andre ord: man lever som en usynlig ånd i en usynlig åndeverden helt adskilt fra den fysiske virkelige verden.
Og denne lære har absolut ingen grundvold i Bibelen - nærmere tvært imod.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45291 - 12/05/2005 22:22
|
Anonym
Anonym
|
Philip skrev: det bibelske bevis er nemlig således:
Jeg kan ikke følge linien og logikken i din bevisførelse, muligvis fordi vi taler en del forbi hinanden.
Da debatten er blevet en smule uoverskuelig vil jeg gerne foreslå at vi griber det lidt anderledes an, da jeg virkelig af et ærligt og oprigtigt hjerte søger at forstå din holdning og de argumentger du fremfører.
Jeg vil derfor foreslå at du laver en systematisk opstilling og gennemgang af faktuelle data der støtter din udlægning, således at du starter med helt klart at definere Paulus' ord: "ånd, sjæl og legeme".
Det vil sige at du klart definerer hvad der ligger i ordene:
1. ånd 2. sjæl 3. legeme
ud fra den brug der bliver gjort af ordene i henholdsvis Gamle Testamente og Ny Testamente, underbygget med klare teksteksempler der med ønskelig klarhed støtter definitionernes anvendelighed i tolkningssprøgsmål.
Jeg vil så også gøre det tilsvarende ud fra mine forudsætninger og forståelsesramme.
For mig fremgår det nemlig tydeligt af debatforløbet at vi løber ved siden af hinanden da vi tilsyneladende definerer og kategoriserer forskelligt og ud fra uforenelige forudsætninger.
Jeg håber at du optager dette kontruktivt og positivt, da det fra min side er ment sådan.
Vi burde måske endda oprette en ny tråd til formålet, hvor emnet kunne foreslås at være: "Definition på ånd, sjæl og legeme"
|
|
Til toppen
|
|
|
#45292 - 13/05/2005 00:21
|
Bruger
|
Philip: det bibelske bevis er nemlig således:...
AFA: Jeg kan ikke følge linien og logikken i din bevisførelse,...
Nåeh.. øh... men så kunne du måske citere det stykke af bevisførelsen, hvor du synes kæden hopper af, og så jeg skal hjertensgerne prøve at forklare dig det mere pædagogisk... Jeg ser helst, at vi tager dette, inden vi går videre; det mener jeg, at jeg er i min gode ret til at forlange af dig, eftersom jeg har gentaget argumentet for dig mange gange (hvor du ikke har forholdt dig til det), og det er et meget simpelt argument... det burde være nemt for dig at pege på det sted i argumentet, hvor du mener, at der er et logisk spring el.lign.; du kan jo citere stedet...
... muligvis fordi vi taler en del forbi hinanden.
Tjo, men lige præcis på hvilket punkt?
Jeg vil derfor foreslå at du laver en systematisk opstilling og gennemgang af faktuelle data der støtter din udlægning, således at du starter med helt klart at definere Paulus' ord: "ånd, sjæl og legeme" [1 Thess. 5,23b].
Det vil sige at du klart definerer hvad der ligger i ordene:
1. ånd 2. sjæl 3. legeme
ud fra den brug der bliver gjort af ordene i henholdsvis Gamle Testamente og Ny Testamente, underbygget med klare teksteksempler der med ønskelig klarhed støtter definitionernes anvendelighed i tolkningssprøgsmål.
Om jeg gider sætte mig ned og skrive en afhandling, ved jeg ikke; jeg ser faktisk gerne, at du vil besvare argumenterne i mit sidste indlæg her før... men jeg kan da godt lige prøve at definere de tre dimensioner af mennesket her kort og nemt:
1. Ånden [i substantiv betydning] er det immaterielle, ulegemlige og ikke-fysiske; Jesus Kristus gav definitionen, da Han sagde, at "en ånd har ikke kød og knogler" (Luk. 24,39d). Deraf ved vi, at Gud er immateriel, eftersom Jesus Kristus sagde, at "Gud er ånd" (Joh. 4,24a). Paulus taler også om, at mennesket har sin egen ånd, som ikke er den sammen som Guds ånd: "For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud." (1 Kor. 2,11). At mennesket har en ånd fremgår også af, at profeter jo er mennesker og Gud deres Gud, hvorfor Gud kaldes "profeters ånders Gud" (Åb. 22,6c; jf. 1 Kor 14,32). Paulus taler også om, at menneskets ånd skal frelses: "... for at ånden kan frelses på Herrens dag." (1 Kor. 5,5c). Paulus skrev også til Galaterne: "Vor Herre Jesu Kristi nåde være med jeres ånd, brødre! Amen." (Gal. 6,18). Og så taler Bibelen om frelste menneskers "ånder" (Hebr. 12,23c). Og vi ved fra Bibelen, at også engle er ånder (jf. 1 Joh. 4,1-3); så en ånd er en immateriel substans. En engel er - ligesom Gud - en ånd uden et legeme, mens mennesket er en ånd med et legeme (når et menneskes legeme dør, så bryder ånden op fra det og - hvis det er frelst - er sammen med Herren [2 Kor. 5,8; Fil. 1,23; 2 Tim. 4,6]). Men hverken engle eller mennesker er Gud, for det er jo ubibelsk; de er jo skabninger, hvis eksistens er betinget af Ham (jf. ApG. 17,28; Kol. 1,17; Hebr. 1,3), mens Han er uskabt og eksisterer ubetinget (jf. 2 Mos. 3,14). Peter taler også om, at en stille ånd har en uforgængelig skønhed (i 1 Pet. 3,3-4). Jeg forstår også menneskets sind, som værende i den immaterielle substans, altså ånden, eftersom sindet sted kædes sammen med ånd: "I skal fornyes i sind og ånd" (Ef. 4,23). Dog står der ikke, at 'sind = ånd'; men det forekommer mig, at sindet er immaterielt ligesom ånden er, hvorfor sindet må være i ånden. Ud fra andre bibelcitater forekommer det mig at et synonym for ånden er ordet "sjælen", mens der måske af og til skelnes klart mellem "ånden" og "sjælen", som f.eks. i 1 Thess. 5,23b; altså er ordet "sjæl" flertydigt.
2. Sjælen [i substantiv betydning] er et flertydigt begreb; i første betydning referer ordet "sjæl" til menneskets ånd, som vist ovenfor. Andre gange refererer ordet "sjæl" til hele mennesket (dvs. enheden af ånd og legeme), som f.eks. i 1 Mos. 2,7, eller f.eks. i talemåden "den stakkels sjæl" (på engelsk: "that poor soul") eller "der var ikke en levende sjæl at få øje på" (hvilket jo betyder, at der ikke var noget menneske at se). Men så i 1 Thess. 5,23b differentieres sjælen fra både ånden og legemet; her tror jeg, at sjælen referer til vores sanselige funktioner [og her har ordet så ikke længere en substantiv, men snarer funktionel betydning], som vi jo har til fælles med dyrene, som jo også siges at have en sjæl. Forskellen på os og dyrene er så, at vi har både sanser og fornuft, mens dyrene kun har sanser; igen ser jeg her fornuften, som er i sindet, kædet sammen med ånden (jf. Ef. 4,23). Så mennesket er en enhed af ånd (sind [fornuft]), sjæl [sanselighed] og legeme [materialitet; underlagt tid og rum.]
3. Legemet er ganske enkelt det materielle og fysiske dimension af mennesket, altså kroppen. Denne definition af legemet forekommer mig at være så historisk almen og bibelsk, at jeg ikke ser nogen grund til at gøre mere ud af det, da jeg også tror, at stort set alle er enige med mig heri. Jeg kan lige sige, at jeg ser det materielle som fysisk begrænset og underlagt tid ('hvornår-hed') og rum ('hvor'-hed), dvs. man er som menneske i sit legeme bundet til her (i rummet) og nu (i tiden).
Sådan ser jeg det.
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#45293 - 13/05/2005 00:37
|
Anonym
Anonym
|
....... Sådan ser jeg det.
Tak for din redegørelse. - Det eneste suplerende jeg kunne tænke mig nu, var at du ud fra Gamle Testamente gav en redegørelse for hvad ånd, sjæl og legeme er for størrelser, idet der ikke ser ud til at være harmoni mellem din redegørelse og det Gamle Testamente synes at sige om emnet.
Jeg vil poste min i morgen, samt forsøge at lave en systematik der viser forskellene i vore måder at definere dokumentere på.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45294 - 13/05/2005 09:54
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej AFA - jeg ville lige spørge dig, om du kunne overveje at supplere med, hvordan du fortolker Bibelens ord om livet og døden:
Hvordan, hvornår, hvorfor lever og dør vi mennesker? - hvis vi altså dør. Mener du, at der er nogen mennesker, der slet ikke dør? Eller nogen der går rundt og slet ikke lever?
Hvis du kunne forklare lidt om dit syn på liv/død, ville det måske være lettere at forstå dine ord om krop/sjæl/ånd.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45295 - 13/05/2005 13:33
|
Bruger
|
Philip: Sådan ser jeg det.
AFA: Tak for din redegørelse. - Det eneste suplerende jeg kunne tænke mig nu, var at du ud fra Gamle Testamente gav en redegørelse for hvad ånd, sjæl og legeme er for størrelser, idet der ikke ser ud til at være harmoni mellem din redegørelse og det Gamle Testamente synes at sige om emnet.
Jeg har blot skrevet, hvad især NT siger om emnet, eftersom der lader til at være tydeligere skriftsteder i NT, hvilket ikke er underligt, eftersom NT er den nyeste og endeligste åbenbaring af Gud; NT fortolker GT, hvilket jo ses af især Paulus' breve. Jeg tillader mig at gøre det samme som Paulus. NT differentierer jo mellem ånd og sjæl og legeme (1 Thess 5,23; Hebr. 4,12). Jeg har ovenfor forklaret, hvad en ånd er; jeg henholder mig til Jesu Kristi ord, at "en ånd har ikke kød og knogler" (Luk. 24,39d). Og Jesus Kristus fortolker GT bedre end du eller jeg gør; ifølge Jesus Kristus, så er en ånd altså en immateriel substans. Og vi ved fra mit forrige indlæg før fra en hel bunke af andre NT-skriftsteder, at mennesket har en ånd (Rom. 8,16; 1 Kor. 2,11; 5,5; 14,32; Gal. 6,18; Fil. 4,23; Hebr. 12,23; Åb. 22,6). I disse skriftsteder er der ud fra konteksten tale om menneskets ånd som en immateriel substans, der er forskellig fra legemet; ved døden bryder ånden op fra legemet (2 Tim. 4,6), og så kommer den - hvis den er frelst - til at være sammen med Jesus Kristus (2 Kor. 5,8; Fil. 1,23). Også i Rom. 8,16 står der: "Ånden selv vidner sammen med vores ånd om, at vi er Guds børn." Her er Helligånden forskellig fra vores ånd, men vores ånd råber i Helligånden: "Abba, fader!" (Rom. 8,15c). Overvej også jomfru Marias lovsang:
"Da sagde Maria: 'Min sjæl ophøjer Herren, og min ånd fryder sig over Gud, min frelser!'" (Luk. 1,46-47).
Her tror jeg, at ordet "sjæl" bruges synonymt med ordet "ånd", ligesom i Jak. 5,19-20. Andre gange - i GT - bruges ordet "sjæl" om hele mennesket (dvs. ikke blot ånden, men også legemet), som f.eks. i 1 Mos. 2,7 og Ez. 18,4; dette forekommer også i NT i eksempelvis 2 Pet. 2,14. Men i GT forekommer det også, at ordet "sjæl" bruges om blot menneskets ånd og ikke hele mennesket; som f.eks. når Salmisten synger:
"Min sjæl skal juble over Herren, glæde sig over hans frelse." (Sl. 35,9).
"På nødens dag søger jeg Herren, utrætteligt rækker jeg min hånd frem om natten, min sjæl lader sig ikke trøste." (Sl. 77,3).
"Min sjæl, pris Herren, alt i mig skal prise hans hellige navn. Min sjæl, pris Herren, glem ikke hans velgerninger!" (Sl. 103,1-2).
"Min sjæl, pris Herren!" (Sl. 104,1.35).
"Fald til ro igen, min sjæl, for Herren har handlet vel imod dig." (Sl. 116,7).
Her referer salmistens med ordet "sjæl" til noget, han har og ikke er, hvorfor han nok taler om sin ånd. Så ordet "sjæl" er tvetydigt; det kan betyde hele mennesket, eller det kan betyde menneskets ånd.
Jeg vil poste min i morgen, samt forsøge at lave en systematik der viser forskellene i vore måder at definere dokumentere på.
Jeg ønsker dog også, at du forholder dig til min bevisførelse her, og at du - hvis du mener, at det er uholdbart - påpeger hvori uholdbarheden:
[D]et bibelske bevis er nemlig således:
1.: - Når eksempelvis Paulus dør fysisk, så bryder han op fra sit legeme og er sammen med Herren Jesus Kristus (2 Kor. 5,8; Fil. 1,23; 2 Tim. 4,6b). 2.: - Men Jesus Kristus lever og går i forbøn for dem, han frelser (Rom. 8,34; Hebr. 7,25; 9,24; 1 Joh. 2,1). 3.: - Derfor må Paulus også være levende, idet han jo er sammen med Herren Jesus Kristus; men da Paulus er brudt op fra sit legeme, så må han være levende som noget ulegemligt, og dette er hans ånd, fordi "en ånd har ikke kød og knogler" (Luk. 24,39d). Han har nemlig "jage[t] mod målet" (Fil. 3,14a) og "fuldført løbet" (2 Tim. 4,7b), så at han har nået målet, ligesom de andre frelstes "ånder, som er retfærdige og har nået målet, til Jesus, den nye pagts formidler, og til det rensende blod, der taler stærkere end Abels." (Hebr. 12,23c-24). Paulus' ånd og disse andres ånder samt "profeternes ånder" (Åb. 22,6c) har nået målet, er sammen med Jesus Kristus, som er levende, hvorfor de også må være levende. Dette må også gælde røveren på korset, til hvem Jesus Kristus jo sagde: "Sandelig siger jeg dig: I dag skal du være med mig i Paradis." (Luk. 23,43b-c). Konklusionen er derfor: 4.: - Røverens ånd, Paulus' ånd, de frelstes ånder og profeternes ånder har nået målet og er nu sammen med Herren Jesus Kristus, som er levende, hvorfor de også må være levende, ligesom dem i Åb. 6,9-11. 5.: - Og her kan man ikke indvende, at komma'et eller kolon'et i Luk. 23,43b-c skal stå efter "I dag", for som det fremgår af dette indlæg, så er alle (eller langt de fleste) bibeloversættere, som vel er trænet i originalsprogene græsk, hebraisk, latin og aramæisk, både ordret og grammatisk, er enige om, at der ikke skal sættes noget kolon eller komma efter "I dag" eller "Today"; altså støtter Luk. 23,43b-c den opfattelse, at ens "ånd" eller "sjæl" (eller hvad vi nu kalder det) ikke ophører med at eksistere, når man dør.
Dette bevis er udpræget bibelsk, og det er ikke noget, jeg har fra kirkefædre eller teologer, som bare siger det uden at henvise til skriftsteder. [Kilde]
Hvis ikke du forholder dig til det, så må jeg indrømme, at du skuffer mig, eftersom det bare virker som om, at du ikke vil forholde dig til det; du skrev jo, at du ikke kunne følge logikken i det, men du påpegede ikke nogen fejl. Det skuffer mig lidt, for det virker som om, at du bare snører dig udenom. Hvis jeg skal forholde mig til det, du skriver, så må du også forholde dig til det, jeg skriver. Det er vel rimeligt nok?
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#45297 - 13/05/2005 17:52
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: - jeg ville lige spørge dig, om du kunne overveje at supplere med, hvordan du fortolker Bibelens ord om livet og døden:
Hvordan, hvornår, hvorfor lever og dør vi mennesker? - hvis vi altså dør. Mener du, at der er nogen mennesker, der slet ikke dør? Eller nogen der går rundt og slet ikke lever?
Hvis du kunne forklare lidt om dit syn på liv/død, ville det måske være lettere at forstå dine ord om krop/sjæl/ånd.
Først lige en helt kort besvarelse af lidt af det du her spørger om: Ja, der er nogen der slet ikke dør, nemlig dem der lever på det tidspunkt hvor Jesu genkomst finder sted. De skal ikke dø, men de bliver forvandlet fra at have et dødeligt legeme til at have et uforgængeligt legeme.
Enok og Elias døde heller ikke, men blev taget til Himmelen medens de endnu var i live.
Og så kommer her min systematiske gennemgang af disse emner:
Hvad lærer Bibelen om sjælen?
Sjælen i Det Gamle Testamente I Det Gamle Testamente er ordet ”sjæl” oversat fra det hebraiske ord ”NEFESH”. Det er dette ord der sædvanligvis oversættes med ordet ”sjæl” i Det Gamle Testamente. Når man ønsker at finde ud af dette ords meningsindhold, er det derfor også vigtigt at foretage en grundig undersøgelse af hvordan ordet faktuelt bruges i de gammeltestamentlige bi-beltekster. Den faktuelle brug af ordet er det uomtvistelige bevis for hvilken mening sprogets oprindelige brugere lagde i netop det ord. Nedenstående data burde derfor være af stgor interesse for alle seriøse bibelstudenter og -forskere. Re-sultatet af undersøgelsen vier meget tydeligt at de gamle hebræere lagde noget helt andet i ordet nefesh end det man gør i græsk filosofi og traditionel kirkelig teologi senere har i ordet sjæl.
Ordet forekommer i alt 753 gange i Det Gamle Testamente. Ordets betydning kan kategoriseres således:
A. - 595 forekomster - brugt om hele personen (han, jeg, du, 70 sjæle …) B. - 733 forekomster - brugt om noget dødeligt/forgængeligt (åndedræt, livspust, liv der kan mistes, død, lig, dyr der kan dø, hele per-soner der kan dø, aspekter af følelseslivet – der ophører ved døden). C. - 95 forekomster - brugt om følelseslivet og indre egenskaber (i betydningen sindet, lyst, kærlighed, appetit, sult, begær, gudslængsel, m.m.). D. - 38 forekomster - brugt om dyr (nogle gange sammen med mennesker). E. - 20 forekomster - brugt om Gud (som hel person eller for at beskrive hans følelsesliv).
Lidt statistik: Vi ser altså at ud af de 753 forekomster er de 733 direkte brugt om sjælen i betydningen et almindeligt dødeligt menneske der kan dø. Med andre ord: de 733 forekomster af ordet referer det direkte til at sjælen ikke er udø-delig, men i høj grad dødelig, samt at sjælen ikke på nogen måde er noget der har selvstændigt liv uafhængig af krop-pen. De resterende 20 forekomster er det brugt om Gud.
Der er ikke i nogen af de 733 forekomster af ordet, hvor det på nogen måde kædes sammen med udødelighed. Rent fak-tisk siges det adskillige gange at sjælen kan dø eller blive slået ihjel. Disse faktuelle data giver absolut ingen støtte til forestillingen om at mennesket er i besiddelse af en ”sjæl” der har en iboende udødelighed uafhængigt af om kroppen er levende eller død. Denne lære om at ”sjælen” at en iboende udødelighed finder altså ikke støtte i Det Gamle Testamen-te, og må derfor have sin kilde et helt andet sted.
Tanken om at sjælen skulle have en sådan iboende udødelighed er også ukendt i de tidlige jødiske kredse og dukker først op sent og gradvist i senjødedommen. Det kan derfor konkluderes, at tanken om en sjæl med iboende udødelighed stort set var totalt ukendt i de jødiske kredse på den Jesus levede og Det Nye Testamente blev til og blev nedskrevet. Netop brugen af ordet sjæl i Det Nye Testamente vil jeg nedenfor også tage op til undersøgelse.
Lad os se lidt på nogle vers fra Det Gamle Testamente, og hvad ville være mere naturligt end at starte med skabelsesbe-retningen! Her læser vi i 1. Mos. 2, 7: ”Da dannede Gud Herren mennesket af agerjordens muld og blæste livsånde i hans næsebor, så at mennesket blev en levende sjæl (nefesh)”. Dette vers giver os tre aspekter at arbejde med:
1. kroppen dannet af agerjordens muld 2. livsånde, der bliver blæst ind i den dannede livløse krop 3. hvorved mennesket bliver en levende sjæl (nefesh), væsen, skabning.
Vi ser altså at Gud danner menneskets krop, blæser livsånde ind kroppen, og ved foreningen af disse to (livsånde og liv-løs krop) bliver disse to elementer tilsammen til det Bibelen kalder ”en levende sjæl (nefesh)”. Altså bliver foreningen af livløs krop og livsånde tilsammen en levende sjæl:
1. kroppen i sig selv er ikke en levende sjæl 2. livsånde i sig selv er ikke en levende sjæl 3. der findes ikke nogen levende sjæl uden at disse to dele (elementer) er tilstede og forenet, og der er intet, ingen dele af mennesket der har nogen eksistens uden en krop der er gjort levende af livsånden, den ”gnist” der giver mennesket evnet til at trække vejret, til at ånde.
Der er altså ikke noget i disse vers og formuleringer fra skabelsesberetningen, der fortæller noget som helst om, at men-nesket ud over at have en krop værende i live, også skulle have en sjæl med iboende udødelighed. På hebraisk er brugt udtrykket "nepesh chaiyah" der ligeledes er brugt om skabelsen af fiskene i havet, himmelrummets fugle og landjordens dyr.
Sjælen i Det Nye Testamente I Det Nye Testamente er det ord der bruges for sjæl det græske ord ”PSYCHE”, og vi vil nu i lighed med undersøgelsen af det tilsvarende hebraiske ord, undersøge hvordan ordet bliver brugt i bibelteksterne i Det Nye Testamente.
Kategorisering af alle 103 forekomstene af ordet psyche i Det Ny Testamente. - (I nogle sammenhænge opereres der med 105 forekomster. Ordet psyche findes imidlertid ikke i nyere udgaver af den græske grundtekst i Mark.12:33 og Luk.9:56.) A. - 72 forekomster - psyche brugt om hele personer (han, jeg, du, enhver, antal personer, m.m.) B. - 99 forekomster - psyche brugt om dødelige eller forgængelige (liv (som kan mistes), dyr (som kan dø), hele personer (som kan dø), aspekter af følelseslivet (som opphører ved døden), m.m.) C. - 21 forekomster - psyche relatert til følelsesliv og indre egenskaber (så som sind, lyst, begær, apetitt, m.m.) D. - 2 forekomster - psyche brugt om dyr (eventuelt sammen med mennesker) E. - 4 forekomster - psyche brugt om Gud (brugt for at beskrive Gud som hel person eller for at beskrive hans tanke- og følelsesliv, samt brugt om det fremtidige gudgivne og guddommelige oppstandelsesliv)
Lidt statistik: Af de 103 forekomster af psyche er 4 relateret til Gud eller nye himmelske/guddommelige liv. I de reste-rende 99 forekomster er psyche brugt om det der er dødeligt eller forgængeligt. Sjælen bliver aldrig omtalt som noget udødeligt. Der imod bliver det flere gange sagt helt tydeligt at sjælen kan dø (se f.eks. Matt.2:20, 10:28, 16:25, 20:28, Joh.10:11, 15:13, Ap.g.3:23, 15:26, Rom.11:3, Fil.2:30, Jakob 5:20, 1.Joh.3:16, Åb.16:39). Kun i 30 af de 103 fore-komster er psyche oversat med sjæl. I 42 forekomster bliver det oversat med liv eller levende. I 72 forekomster bliver det oversat med et personligt pronomen eller et andet ord der betegner det hele menneske. I 21 forekomster er psyche relateret til følelser eller indre egenskaber
Som vi ser, både hvad angår Det Gamle Testamente, såvel som for Det Nye Testamente, sættes ordet sjæl aldrig i for-bindelse med noget der har egen iboende udødelighed, men bliver udelukkende brugt om noget der i høj grad er dødelig og forgængelig, undtagen når ordet direkte er brugt om Gud.
Der er således absolut ingen bibelske holdepunkter eller bevisligheder for at mennesket skulle være i besiddelse af en sjæl med egen iboende udødelighed.
Brugen af ordet ”ånd” i Bibelen De hebraiske or græske ord der ”ånd” er henholdvis ”ruach” og ”pneuma” og oversættes på følgende måde: liv, ånd, sind, vind, ånde. Gud bruger sin ånd til at de bevare de naturlige skabninger, inklusive mennesket. Guds Ånd, som er i mennesket, er derfor livskraften i mennesket, den kraft der holder åndedrættet og kroppen i live. Et legeme uden ånd (ruach, pneuma, åndedræt) er dødt. Gud blæste livsånde (ruach, pneuma, åndedræt) i Adams næsebor, så at mennesket blev en levende sjæl, væsen, skabning (nefesh). Job taler om at ”Guds ånde er i min næse”, Job. 27,3 sml. Es. 2,22.
Livsånden i os gives os ved fødseln og forbliver der så længe vores krop er i live. Når Guds Ånd (livets ånde) tages væk fra noget, går det straks til grunde – Ånden er livskraften, den gnist der holder livet i gang. Hvis Gud ”tog sin livgivende ånd tilbage, da ville alt levende omkomme, og mennesket blive til jord igen”, Job. 34, 14-16. Den sidste sætning antyder endnu engang, at mennesket kun er levende i kraft af Guds Ånds tilstedeværelse i mennesket.
Døden og de dødes tilstand Når Gud tager sin Ånd fra os ved døden, dør ikke blot vores legeme, men hele vores bevidsthed ophører. Davids forstå-else af dette førte ham til at have tillid til Gud, snarere end at have tillid til skabninger, som var så svage som menne-sket, Sal. 146, 3.5.
I døden vender ”støvet … tilbage til jorden, hvor det var, og livsånden (livsgnisten) tilbage til Gud, som gav den”, Præd. 12,7. Fordi Guds Ånd opretholder hele skaberværket, sker den samme dødsproces for både dyr og mennesker. Menne-sker og dyr har den samme ånd eller livskraft i sig. ”Menneskenes skæbne og dyrenes skæbne er én og samme skæbne: Som den ene dør, sådan dør den anden; thi de har samme livsånde (dvs. ånd). Mennesket har ikke noget frem for dyre-ne”, Præd. 3,19. Prædikeren siger derefter,m at der ikke er nogen umiddelbar forskel på, hvor menneskers og dyrs ånd forsvinder hen, Præd. 3,21.
Denne beskrivelse af, at mennesker og dyr har den samme ånd og dør den samme død, synes at vise tilbage til beskri-velsen af, hvordan både dyr og mennesker, som begge fik livsånden fra Gud (1. Mos. 2,7; 7,15), blev tilintgetgjort ved den samme død under syndfloden: ”Alt levende der rørte sig på jorden, omkom, fugle, kvæg, vilde dyr, alt hvad der vrimlede på jorden, og alle menneskene. Alle på landjorden, der havde livsånde i næseborene, døde. Alle levende væse-ner på jorden blev udslettet”, 1. Mos. 7,21-23. Bemærk desuden, at Sal. 90,5 sammenligner døden med syndfloden: ”Du skyller dem bort, de bliver som en søvn”.
Beskrivelsen i 1. Mos. 7 viser tydeligt, at i den grundlæggende betydning tilhører mennesket samme kategori som ”alt levende … alle levende væsener”. Dette skyldes, at mennesker og dyr har den samme livsånde i sig.
Ud fra det, vi indtil nu har lært om sjælen og ånden, bør vi drage den konklusion, at når en person er død, er vedkom-mende bevidstløs. Hvor de gerninger, som er begået af dem, der er ansvarlige over for Gud, vil blive husket af ham (Mal. 3:16; Åb. 20:12; Heb. 6:10), er der intet i Bibelen, som antyder, at vi har nogen form for bevidsthed i dødstilstan-den. Det er svært at argumentere mod de følgende tydelige udtalelser om dette:
1. Menneskene "udånder og vender tilbage til jorden, og den dag er deres planer blevet til intet" (Sl. 146:4).
2. "De døde ved ingenting...deres kærlighed, deres had og deres misundelse er allerede gået til grunde" (Præd. 9:5,6). "I dødsriget...er der ingen handling eller sammenhæng, ingen kundskab eller visdom" (Præd. 9:10) – in-gen visdom/tanker og dermed heller ingen bevidsthed.
3. Job siger, at ved døden "ville det være, som om jeg aldrig havde været til" (Job 10:18); han så døden som den forglemmelse, bevidstløshed og totale mangel på eksistens, som vi havde, før vi blev født.
4. Mennesket dør, som dyrene gør det (Præd. 3:18); hvis mennesket i bevidsthed overlever døden et eller andet sted, så er det sådan, men hverken Skriften eller videnskaben siger noget om, at dette skulle være tilfældet.
5. Gud "husker på, at vi er støv. Menneskets liv er som græsset, det blomstrer som markens blomster; når vinden blæser over det, er det der ikke mere, der, hvor det stod, ser man det ikke mere" (Sl. 103:14-16).
At døden i sandhed er bevidstløshed, selv for de retfærdige, demonstreres af de gentagne bønner fra Guds tjenere om at få deres liv forlænget, fordi de vidste, at de efter døden ikke ville være i stand til at lovprise Gud, eftersom døden var en tilstand af bevidstløshed. Hizkija (Es. 38:17-19) og David (Sl. 6:4,5; 30:9; 39:13; 115:17) er gode eksempler på dette. Der refereres gentagne gange til døden som søvn eller hvile, både for de retfærdige og de onde (Job 3:11,13,17; Dan. 12:13).
Opstandelsen og dommen Bibelen understreger, at de retfærdiges belønning vil komme ved genopstandelsen, ved Kristi genkomst (1 Thess. 4:16). De ansvarlige dødes genopstandelse (se Studieemne 4.8) vil være den første ting, som Kristus vil udføre; denne vil blive fulgt af dommen. Hvis "sjælen" kom i himlen ved døden, ville der ikke være noget behov for genopstandelse. Paulus sagde, at hvis der ikke er nogen genopstandelse, så er alle forsøg på at være lydig mod Gud nytteløse (1 Kor. 15:32). Han ville vel ikke have argumenteret på denne måde, hvis han troede, at han også ville blive belønnet med, at hans "sjæl" kom i himlen efter døden? Hans ord betyder, at han troede på, at legemets genopstandelse var den eneste form for belønning. Kristus opmuntrede os med forventningen om, at belønningen for et trofast liv ville komme ved "opstandel-sen" (Luk. 14:14).
Det må igen slås fast, at Bibelen ikke belærer os om nogen form for eksistens ud over den legemlige – uanset om der er tale om Gud, Kristus, engle og mennesker. Ved sin genkomst skal Kristus "forvandle vort fornedrede legeme og give det skikkelse som hans herliggjorte legeme" (Filip.3:20,21). Sådan som han nu har en bogstavelig legemlig skikkelse, som udelukkende får sin energi fra ånd og ikke blod, så vil også vi få den samme belønning. På dommens dag vil vi modtage en belønning for den måde, hvorpå vi har levet dette liv i legemlig skikkelse (2 Kor. 5:10). De, som har levet et kødeligt liv, vil blot beholde deres nuværende dødelige krop, som så vil rådne til støv igen, mens de, som i deres liv har forsøgt at overvinde kødets lyster med Ånden, "skal høste evigt liv af Ånden" (Gal. 6:8) i form af et Åndefyldt le-geme.
Der er rigeligt med yderligere beviser på, at de retfærdiges belønning vil være i en legemlig form. Så snart man accepte-rer dette, bør genopstandelsens afgørende betydning være klar. Vores nuværende krop holder tydeligvis op med at eksi-stere ved døden; hvis vi kun kan opleve evigt liv og udødelighed i en legemlig form, må døden nødvendigvis være en tilstand af bevidstløshed, som varer indtil det tidspunkt, hvor vores krop genskabes og derefter gives Guds natur.
Hele 1. Kor. 15 taler i detaljer om genopstandelsen; det kan altid betale sig at læse dette omhyggeligt. 1 Kor. 15:35-44 forklarer, at ligesom et sædekorn sås og derefter kommer frem fra jorden for at blive givet en krop af Gud, så vil de dø-de rejse sig og blive belønnet med en krop. Som Kristus rejste sig fra graven og fik en udødeliggjort krop i stedet for sin dødelige krop, således vil den sande troende få del i hans belønning (Filip. 3:21). Gennem dåben forbinder vi os selv med Kristi død og genopstandelse og viser vores tro på, at også vi skal få del i den belønning, han modtog ved sin gen-opstandelse (Rom.6:3-5). Ved at tage del i hans lidelser nu vil vi også få del i hans belønning: "Altid bærer vi den død, Jesus led, med i legemet, for at også Jesu liv kan komme til syne i vort legeme" (2 Kor. 4:10). "Han, som oprejste Kri-stus fra de døde, [skal] også gøre jeres dødelige legemer levende ved sin ånd" (Rom. 8:11). Med dette håb venter vi der-for på "vort legemes forløsning" (Rom. 8:23), ved at dette legeme gøres udødeligt.
Dette håb om en bogstavelig, legemlig belønning har været kendt og forstået af Guds folk fra de tidligste tider. Abra-ham blev lovet, at han personligt ville arve Kana’ans land for evigt, lige så sikkert som han havde vandret op og ned i det (1. Mos. 13:17; se Studieemne 3.4). Hans tro på disse løfter var afhængig af hans tro på, at hans krop engang i frem-tiden på en eller anden måde ville genopstå og blive gjort udødelig, så dette kunne blive muligt.
Job udtrykte tydeligt sin forståelse af, hvordan han ville modtage sin belønning i en legemlig form på trods af, at hans krop ville blive spist af orme i graven: "Min løser lever, til sidst skal han stå frem på jorden. Når min hud er skrællet af, når mit kød er tæret bort, skal jeg skue Gud; ham skal jeg skue, ham og ingen anden skal mine øjne se. Mit indre fortæ-res af længsel" (Job 19:25-27). Esajas havde det samme håb: "Dine døde bliver levende, deres lig står op" (Es. 26:19).
Ord, som ligner disse meget, kan findes i fortællingen om Lazarus’ død, en personlig ven af Jesus. I stedet for at trøste mandens søster ved at sige, at hans sjæl var i himlen, talte Vor Herre Jesus om genopstandelsens dag: "Din bror skal op-stå". Lazarus’ søster, Marthas, umiddelbare svar viser, i hvor høj grad de tidlige kristne forstod dette: "Martha sagde til ham: "Ja, jeg ved, at han skal opstå ved opstandelsen på den yderste dag." " (Joh. 11:23,24). Ligesom Job forstod hun ikke døden som en overgang til et saligt liv i himlen, men så i stedet frem til en genopstandelse "på den yderste dag" (sml. med Jobs "til sidst"). Herren lover: "Ingen kan komme til mig, hvis ikke Faderen, som har sendt mig, drager ham, og jeg skal oprejse ham på den yderste dag" (Joh. 6:44,45).
Dokumenterende citater:
Det Gamle Testamente: Til yderligere understøttelse af ovenstående er nedenstående medtaget en række citater fra en række fremstående forske-re:
"Nephesh chaiyah", en levende sjel, ... anvendes både om de skapte dyrene og om mennesket. ... I steden for at nephesh chaiyah indikerer noen forskjell mellom mennesker og dyr, antyder det heller en felles naturutrustning. Det lavere ska-perverk som omtales i kapittel 1, beskrives også som "levende sjeler". (J. B. Heard, Tripartite Nature of Man, s.73-74, sitert i Miles Grant, Conditional Immortality, 1895, kap.4, http://www.auburn.edu/~allenkc/conditional.html)
"Nephesh chaiyah" er et generelt uttrykk for å betegne alle skapninger som har fått livsånde i hvilken som helst av alle dets varierte grader." (Dr. Adam Clarke, kommentar til 1.Mos.1:24, sitert i Miles Grant, Conditional Immortality, 1895, kap.4, http://www.auburn.edu/~allenkc/conditional.html)
"Ordene som blir oversatt med "levende sjel", anvendes også om hele det lavere skaperverk. De brukes uten forskjell om både mennesker og dyr for å uttrykke liv helt generelt." (Dr. J. P. Lange, sitert i Miles Grant, Conditional Immortality, 1895, kap.4, http://www.auburn.edu/~allenkc/conditional.html)
"Vi ville handle troløst om vi prøvde å påstå at "en immateriell og udødelig ånd" er det dette skriftavsnittet handler om eller indikerer." (Dr. Kitto, Cyclopedia of Biblical Literature, sitert i Miles Grant, Conditional Immortality, 1895, kap.4, http://www.auburn.edu/~allenkc/conditional.html)
"I den gammeltestamentlige verden kunne betegnelser som sjel, legeme, kjøtt alle brukes for å betegne hele mennesket. Særlig ble ordet for sjel, næfæsj, brukt om det hele menneske. Det er karakteristisk det som står i den gamle skapelses-beretning i 1. Mos.2,7: "Og mennesket ble til en levende sjel." Det står ikke at mennesket fikk en levende sjel. Det var som helhet at det ble en levende sjel. I den nye oversettelsen heter det at "mannen ble til en levende skapning", og det er saklig riktig, men ikke ordrett oversatt. ... Sjel og legeme var ett, og det var ingen dualisme mellom dem. De var to forskjellige måter å uttrykke det hele menneske på." (Professor Arvid S. Kapelrud, MF, artikkel i avisen Dagen 29. Juni, 1990)
"Gud blåser livets ånde i menneskets nese og derved blir mennesket til en levende skapning. Livets ånde er ikke et ut-trykk for det sjelelige eller det psykologiske ved mennesket i motsetning til det legemlige. Substantivet ånde er ikke = ånd/sjel, men ånde-pust, åndedrag. Når det kalles livets ånde, er det fordi det individuelle liv i mennesket er knyttet til åndedrettet. Bildet vil ganske enkelt fortelle at Gud fremkaller åndedraget hos mennesket og slik gir det livet. Resulta-tet, at mennsket blir til en levende skapning, rommer heller ikke en hentydning til noe høyere åndelig liv. Vi så i 1.Mos.1:30 at både dyr og mennesker har "livsånde" og derfor er levende skapninger, 1.Mos.6:17, 7:15, 7:22. Det gjel-der altså den fysiologiske vitalitet som finnes både hos mennesker og dyr, dvs. livet rett og slett. Det er derfor en over-belastning av uttrykksmåten i dette verset når man vil tolke det i retning av menneskets sjelelige fortrinn fremfor dyre-ne." (Bibelverket, Fortolkning til første Mosebok, Leif M. Michelsen, Nye Luther Forlag og Lunde forlag, 1972, s.52)
"Sjel kan forstås både som sjel, liv og vesen. I denne kontekst (1.Mos.2:7) er dette trolig ikke uttrykk for annet enn å angi noe som lever og puster. ... Denne korte gjennomgang av skapelsesberetningene viser at mennesket ikke er skapt udødelig. ... Man kan si at mennesket ble skapt for udødelighet, men ikke skapt med udødelighet. Videre er det ikke mulig å lage en lære som forutsetter et dikotomistisk syn på mennesket. Snarere er mennesket en psykosomatisk enhet - en levende skapning." (Reidar Salvesen, "Fortapelse som annihilasjon? En teologisk drøftelse med utgangspunkt i John Stotts synspunkter på fortapelsen," en spesialavhandling ved MF, 1997, s.21-22) "I døden blir hver enkelt del av mennesket frarøvet livet. .... Gud uttalte død som straff over hele mennesket som syndet, ingen del var unntatt. For hva kunne vel være mer rettferdig enn at han som hadde syndet som hel person også skulle dø som hel person?" (John Milton, History of Christian Doctrine, s.280, sitert i Miles Grant, Conditional Immortality, kap.4, http://www.auburn.edu/~allenkc/conditional.html)
"I Skriftens beretning om skapelsen av mennesket, finnes det intet som får oss til å tro at mennesket er skapt som et udødelig vesen. Snarere tvert imot. Hans oppnåelse av udødelighet sies å være avhengig av bruk av noe utenfor seg selv. Hva enn "Livets Tre" betyr eller symboliserer, så blir det klart fremstilt slik at han var avhengig av bruken av dette treet for å oppnå udødelighet. Og når han i ulydighet falt fra denne uskyldighetstilstanden, ble han nektet adgang til det-te treet. Skriften leder oss derfor til samme konklusjon som vi ville ha blitt ledet til ved å betrakte de rent ytre, fysiske fakta - nemlig at når det gjelder alt i menneskets opprinnelige natur, så vil døden gjøre en ende på det." (Sir George Gabriel Stokes, 1819-1903, matematikkprofessor i Cambridge, anglikansk teolog, sitert i "That Unknown Country" s. 825, sitert i Froom,2, s.642-643)
"Sjelen er egentlig legemets livgivende prinsipp og er et felleseie for både mennesker og dyr. ... Det er med andre ord selve livet til både mennesker og dyr." (R. B. Girdlestone, Synonyms of the Old Testament, s.94-95, Miles Grant, Conditional Immortality, 1895, kap.4, http://www.auburn.edu/~allenkc/conditional.html)
"I steden for å hentyde til noe immaterielt, er det hebraiske ordet nephesh et vanlig uttrykk som brukes om alt levende. Det brukes uten forskjell om mennesker og dyr." (J. B. Heard, sitert i Miles Grant, Conditional Immortality, 1895, kap.4, http://www.auburn.edu/~allenkc/conditional.html)
"I sin opprinnelige betydning synes ordet å ha betydd livsprinsippet i både dyr og mennesker. ... Ingen vesensforskjell ble gjort mellom menneskets sjel og dyrets sjel." (Chamber's Encyclopedia, sitert i Miles Grant, Conditional Immortality, 1895, kap.4, http://www.auburn.edu/~allenkc/conditional.html)
"Dyr har sjel, men den sjelen gjør dem ikke udødelige. Slik er heller ikke vår sjel, hvor beundringsverdig den enn må være utrustet, udødelig ...." (Andre La Morte, "The Bible and Problems of the Beyond", sitert i Froom, 2, s.1021)
"Bibelen skiller ikke mellom mennesket og dyrene ut fra det at mennesket har en udødelig sjel mens dyrene ikke har det. Mennesker, dyr og til og med planter er like i døden. Vi trenger ikke å bekymre oss i forhold til åndetro eller hypo-teser av noe slag angående fremtidig eksistens. Hele spørsmålet om liv eller død etter døden forenkles når vårt eneste anliggende er tro på Gud som har makt til både å ødelegge og til å oppvekke. Livet har ingen mening og intet håp uten-for Kristi seier over døden og vissheten om at vi har del i den seieren." (T. A. Kantonen, luthersk teolog, sitert i Froom, 2, s.878)
"Når døden inntreffer, er det sjelen som blir frarøvet livet. Døden kan ikke ramme kroppen .. uten også samtidig å ram-me sjelens helhet. Derfor taler Bibelen om sjeler som blir drept eller slått i hjel ..." (Johannes Pedersen, Israel: Its Life and Culture, London 1926, b.1, s.179)
"Menneskets nepesh fortsetter ikke å eksistere uavhengig av kroppen, men den dør sammen med den. ..... Ingen bibelsk tekst gir grunnlag for påstanden om at sjelen blir atskilt fra kroppen i dødsøyeblikket. (The Interpreter's Dictionary of the Bible, http://www.nazarene-friends.org/pubs/watd/watd3.html)
"Død betyr noe mer enn at sjelen forlater legemet. Hele personen, både legeme og sjel, er involvert i døden .... Den kristne tro kjenner ikke til noen udødelighet for personligheten ... Den kjenner bare til en oppvåkning fra virkelig død ved Guds kraft. Liv etter døden finnes bare gjennom en oppstandelsesoppvåkning for hele mennesket." (Paul Althaus, Die Letzten Dinge, Tyskland, 1957, s.157, sitert i "Immortality or Resurrection?" av Samuele Bacchioc-chi, Michigan, 1997, s. 136-137)
"Jeg våger ikke å se på min egen død som en hendelse som ikke rammer mitt egentlige jeg siden jeg er udødelig, noe som går min sjel forbi. Nei, hele jeg går ned i døden. Det finnes ikke noe som gir meg rett til å benekte den menneskeli-ge totalitet som Skriften omtaler i forbindelse med dødens katastrofe. Vi kan ikke plutselig begynne å dele mennesket opp i kropp og sjel, i en forgjengelig jeg-del og en uforgjengelig jeg-del. Men som en kristen går jeg ned i denne døden med en full overbevisning om at jeg ikke vil forbli der, siden jeg er en som Gud har kalt med navn og som derfor vil bli kalt på ennå en gang på Guds store dag. Jeg er ikke udødelig, men jeg ser fram til min egen personlige oppstandelse." (Helmut Thielicke, Death and Life, Philadelphia, 1970, s.198, sitert i Samuele Bacchiocchi, Immortality or Resurrec-tion?, USA, 1997, s.270)
Vi er mer eller mindre influert av den greske platoniske ideen om at kroppen dør, men sjelen er udødelig. Men en slik ide står fullstendig i motsetning til den israelske bevissthet og finnes ingen steder i Det gamle testamente. Hele menne-sket dør når ånden (Salme146,4, Pred.12,7) eller sjelen (1.Mos.35,18, 2.Sam.1,9, 1.Kong.17,21, Jonas 4,3) går ut av et menneske. Ikke bare kroppen, men også sjelen går over i dødstilstanden og tilhører underverdenen; derfor kan Det gam-le testamente snakke om sjelens død (1.Mos.37,21, 4.Mos. 23,10, 5.Mos. 22,21, Dommerne16,30, Job.36,14, Salme 78,50). (Herman Bavink, "Death", "The International Standard Bible Encyclopaedia" (1960), Bind 2, s. 812)
Det Ny Testamente: ” Det Gamle Testamente, som selvfølgelig var de første kristnes Bibel, har ikke noe ord i det hele tatt som svarer til den moderne (eller gamle greske) forestillingen om sjel. Vi har ingen rett til å lese dette moderne ordet inn i Paulus psyche, for når han brukte det, la han ikke ut om hva Platon mente med ordet, men hva Jesaja og Jesus mente .. Det er noe vi kan si med absolutt sikkerhet når det gjelder dette, og det er at den populære læresetningen om sjelens udødelighet ikke kan spores tilbake til bibelsk undervisning.” (G. A. T. Knight, Law and Grace, Philadelfia, Westminster Press, 1962, s. 78-79)
"Udødelighet som en naturlig egenskap ved mennesket er ikke en kristen læresetning." (Paul Tillich, teologiprofessor, Tyskland/USA, "Systematic Theology", b.2, s. 66-67, sitert i Froom, 2, s. 924)
Sjel. (Gr.: psyche) I den bibelske tradisjon er ikke sjelen noen "del" av mennesket, tenkt atskilt fra kroppen; den er simpelthen det livsprinsipp som gjennomtrenger det hele. Ofte må psyche helst oversettes med "liv" (Mt.16:26, parallel-le steder), og ofte betyr ordet det hele menneske; "min sjel" er et gammeltestamentlig uttrykk for "jeg selv". I slike fall kan ordet være utelatt i oversettelsen. - Det evige liv grunnes da heller ikke i første rekke på en antakelse av "sjelens udødelighet", det dreier seg i det nytestamentlige perspektiv om en fullstendig gjenopprettelse, gjenreisning av menne-sket, i kraft av Ånden, 1.Kor.15:45-49. ... ("Det Nye Testamente" oversatt av Erik Gunnes, Gyldendal Norsk Forlag, 1969, s. 504)
"Det syn at mennesket er udødelig fordi dets sjel er av uforgjengelig natur siden den er "guddommelig", er, la meg si det en gang for alle, uforenlig med Bibelens syn på Gud og mennesket." (Emil Brunner, sveitsisk professor i teologi, "Eternal hope", s.105-106, sitert i Froom, 2, s.897)
"Ordene "udødelig sjel", "evig sjel", "sjel som ikke kan dø", "udødelig synder" o.l. høres stadig brukt, men vi våger å gjenta tilbudet om å betale 1000 pund til alle som kan vise oss hvor i Bibelen vi finner disse uttrykkene. Det samme til-budet gjelder om noen i det hele tatt kan vise oss at uttrykket udødelig blir brukt om andre enn Gud, han som alene har udødelighet..., og de som er ett med ham i Kristus." (Dr. Thomas Clarke, i "Faith Library", nr.106, s.5, sitert i Froom,2, s.468)
"Denne læren (om sjelens udødelighet) har ingen kristen opprinnelse, men stammer fra læresetningene innen gresk fi-losofi som gjorde Gud og verden til jevnbyrdige og som derfor ganske naturlig kunne finne kilden til guddommelig og udødelig liv i naturen, og da spesielt i den menneskelige natur. Evangeliet, som lærer oss at intet liv eksisterer utenom Guds vilje, tvinger oss derimot til å tenke og tro at det ikke kan eksistere noe evigvarende liv i andre enn Gud selv og i de naturer som blir mottatt av Ham." (Luthersk teologiprofessor, Herman Schultz (1836-1903), i "A Letter", sitert i Froom,2, s.589)
"Uttrykket "sjelens udødelighet" som er så vanlig innenfor teologien, finnes ikke en eneste gang i Bibelen fra begyn-nelse til slutt." (Henry Constable, "Duration and Nature of Future Punishment", s.10)
Ingen steder blir det sagt at sjelen atskilt fra kroppen er udødelig. Dette er sannsynligvis en ide som feilaktig har blitt overtatt fra hedenske filosofer. Skriften ser ikke på den unormale dødstilstanden som noen fullendelse å se fram til (2.Kor.5:4), det er det oppstandelsen som er. (Jamieson, Faussett and Brown's Commentary, kommentar til 1.Kor.15:53)
"Ideen om en "sjelens udødelighet" stemmer dårlig over ens med den gjennomgående læren i NT. Uttrykket fortjener derfor ingen plass i kristen terminologi." (Murray J. Harris, "Raised Immortal: Rsurrection and Immortality in the New Testament, Grand Rapids: William B. Eerdmans, 1983, s.237, sitert i "Immortality or Resurrection: An Analysis of Immortality in the Bible" av Cky J. Carri-gan, 1997, s.2, - internett)
"Bibelen taler ikke om en overlevelse av en ulegemlig sjel." (New Catholic Encyclopedia, b.13, s.467, sitert i "Er din sjæl udødelig?" , s.103, av Robert Leo Odom, dansk bokforlag, 1989)
"Sjelens udødelighet .... utgjør en av de største misforståelsene i kristenheten. ... Tanken om død og oppstandelse er forankret i Kristushendelsen ... og følgelig uforenlig med den greske troen på udødelighet." (Oscar Cullman, "Immortality of the Soul or Resurrection of the Dead?", sitert i "Immortality or Resurrection: An Ana-lysis of Immortality in the Bible" av Cky J. Carrigan, 1997, s.1 - internett)
"Mennesket er ikke udødelig fordi det har eller er en sjel. Det blir derimot udødelig på grunn av at Gud forvandler det gjennom en oppstandelse fra de døde." (Murray Harris, Resurrection and Immortality, s.53, sitert i Edward William Fudge, "The Fire that Consumes", Paterno-ster Press, 1994, s.31)
Jesus underviste om "evig liv", mens Platon underviste om "sjelens udødelighet". I dag blir ofte disse begrepene på en forvirrende måte brukt som om de var synonymer. Dog har de sitt utspring i to vidt forskjellige kilder, den ene fra gresk filosofi, den andre fra nytestamentlig kristendom. (Jerry Cross: Magnolia Bible College, 1984 lectures, s. 48 - Church of Christ)
"... En medvirkende faktor her er erstatningen av den nytestamentlige læren om en oppstandelse fra de døde (1.Kor.15:-) med den greske læren om sjelens udødelighet. Slikt får gjennomslag i ureflektert kristendom som ikke bryr seg om å undersøke om denne tro har sitt utspring i det Nye Testamente eller i gresk tenkning." (The New International Dictionary of New Testament Theology, red. Colin Brown, Paternoster Press, 1971/1976, b.2, s.208)
"Den kristne synsvinkel er oppstandelse, ikke sjelens udødelighet." (Helmut Thieliche, Tod und Leben, s.43)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45298 - 13/05/2005 17:56
|
Anonym
Anonym
|
Hej AFA, Det er så din forståelse af det, men nu ikke vores. Se mit svar til tau.
Jeg forstår ikke hvad du mener og hentyder til
|
|
Til toppen
|
|
|
#45301 - 13/05/2005 18:06
|
Anonym
Anonym
|
Hej,Vi sidder vist lige nu og skriver på samme tid. Se svaret til tau nu.
Ja, det tror jeg - kunne ikke se dit svar til Tau da jeg svarede dig
|
|
Til toppen
|
|
|
#45302 - 13/05/2005 20:01
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej AFA - Jeg må tilstå, at jeg slet ikke har tid til at læse din lange artikel. Jeg vil ikke på nogen måde bebrejde dig, at du skriver så længe redegørelser, for det skyldes nok, at vi herfra har forsømt at gøre opmærksom på, at vi anbefaler at debattørerne holder deres indlæg inden for ca. 1 skærmside. Dette bliver ikke altid overholdt, og det skal heller ikke opfattes meget strengt, for der kan være gode grunde til undtagelser, men når debatindlæg er meget lange, så fungerer vores forum slet ikke efter hensigten, nemlig som en samtale, men mere som en udveksling af artikler, og erfaringsmæssigt bliver de lange indlæg kun læst af ganske få. Det er mit indtryk, at indlæggene om din og dine moddebattørers forskellige opfattelser om sjælens (u)dødelighed er forløbet ad parallelle spor, som egentlig intet sted har krydset hinanden, men da jeg slet ikke har læst det hele, kan jeg jo tage fejl. En anden ting: Jeg kan godt forstå, at det må være frustrerende for dig ikke at kunne overbevise andre om din fortolkning, men på den anden side undrer det mig lidt, at du har et så stort engagement i netop dette spørgsmål, at du vil bruge så megen tid og energi på at overbevise os andre om, at du har ret. Hvorfor er dette emne, som på ingen måde er et kernepunkt i den kristne tro, så vigtigt for dig? Du behøver ikke at svare, for sådan set kommer det jo ikke mig ved. Men uanset hvad: Små korte indlæg, please!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45303 - 13/05/2005 20:39
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev:
Hvorfor er dette emne, som på ingen måde er et kernepunkt i den kristne tro, så vigtigt for dig? Du behøver ikke at svare, for sådan set kommer det jo ikke mig ved. Men uanset hvad: Små korte indlæg, please! 
Tak for "irettesættelsen" som er modtaget i den positive ånd og mening hvori det er skrevet 
Emnet er rent faktisk et meget, meget vigtigt, om end noget overset, emne inden for den kristne lære, idet emnet er af grundlæggende betydning for forståelsen af evangeliernes lære om frelse og fortabelse. En forkert forståelse af netop dette emne, er afgørende for om vi fører en ret lære på mange andre punkter, især om vi er i stand til at "bedømme ånderne" som vi jo opfordres til.
Vi advares om ikke at lade os "forføre af den onde" så vi forkynder "et anderledes evangelium" der leder til fortabelse i stedet for til frelse.
En forkert forståelse af dette emne åbner op for mange slags vildfarelser sådom gnostistiske tanker om "indsigt" såvel som for spiritistiske og reinkationstanker.
Hvordan ville du reagere dersom du ved højlys dag fik besøg af en elsket afdød slægtning der ville give dig et budskab fra "verdenen på den anden side døden"? Hvordan ville du kunne være i stand til at vide om dette var en bedrag fra Djævelen, eller om det virkelig var et budskab sendt fra Gud via en afdød person?
I vor tid, hvor "det åndelige" er i så stor focus er det meget vigtigt at vi ved hvilke "ånder" vi kan stole på og hvilke vi ikke kan.
Her er to artikler der virkelig er gode at læse, og som giver et rigtig godt indblik i vigtigheden af netop den rette forståelse af dette emne: http://www.mothistoriensklimaks.no/mhk33.html http://www.mothistoriensklimaks.no/mhk34.html
Håber du har mod på, og tager dig tid til at læse disse to artikler, der ikke er så lange endda.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45304 - 13/05/2005 22:22
Re: .. en sjæl efter døden ..
|
Ordstyrer
Bruger
|
Tak for dit svar, AFA - og for dine teksthenvisninger. Jeg har læst dem og kunne godt genkende den adventistiske lære, allerede inden jeg nåede ned og så, at teksterne ganske rigtigt stammer fra Ellen G. White, hvis bøger jo danner grundlag for bevægelsens forkyndelse. Jeg har for nogle år siden læst en af hendes bøger, den hed "Kristi liv" (?) el.lign., og jeg må ærligt sige, at jeg slet ikke fandt bibelsk belæg for hendes teorier, som jo da også var baseret på hendes personlige syner, som hun (efter min opfattelse uden held) forsøgte at få til at passe med Bibelens tekster. Du skriver: "Vi advares om ikke at lade os "forføre af den onde" så vi forkynder "et anderledes evangelium" der leder til fortabelse i stedet for til frelse. En forkert forståelse af dette emne åbner op for mange slags vildfarelser såsom gnostistiske tanker om "indsigt" såvel som for spiritistiske og reinkationstanker." Jeg synes jo netop at Ellen Whites lære selv er en anderledes lære, men jeg kan ikke se, at en forkert opfattelse af hvad "sjælen" nu er, og ikke er (hvor jeg altså mener at det er E.G.W., der er på kollisionskurs med Bibelen!) skulle føre til hverken gnostiske, spiritistiske eller reinkarnationstanker. Selv om det bestemt ikke er uinteressant at grave i det, hvis man altså har lyst og overskud til det .. Jeg er nok mere nutidsorienteret og føler ikke behov for at beskæftige mig meget med livet efter døden. Det er mig nok at vide, at hvad enten jeg lever eller dør, tilhører jeg Herren Jesus, som har købt mig for så høj en pris. Vor frelses grund er Jesus Kristus , og Ham alene, og vi lærer Ham at kende ved Skriften alene. Men det skal nok ikke forstås sådan, at vi bliver hørt i stoffet, når vi engang skal stå til ansvar for vores dommer, som skal dømme levende og døde! Jeg selv opfatter ordet "levende" som dem der hører Ham til, hvad enten de ligger i deres grave eller går rundt her et sted på kloden, og "døde" som de fortabte, hvad enten de er begravede eller bevæger sig omkring og har ord for at leve men er død(e) (Åb 3,1) - - og så er jeg vist oppe på en skærmside !  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45305 - 13/05/2005 23:16
|
Anonym
Anonym
|
Tak for dit svar, AFA - og for dine teksthenvisninger. Jeg har læst dem og kunne godt genkende den adventistiske lære, allerede inden jeg nåede ned og så, at teksterne ganske rigtigt stammer fra Ellen G. White, hvis bøger jo danner grundlag for bevægelsens forkyndelse.
Nu blev de artikler faktisk ikke hentet frem fordi de var skrfevet af den forfatter. Havde jeg været opmærksom på hvem forfatteren var, havde jeg ikke linket til dem.
Men det der er det bemærkelsesværfdige ved indholdet er NETP at det er i harmoni og overensstemmelse med alle de mange andre jeg har givet citater fra, og som bestemt IKKE er enig med adventisterne i ret meget.
Når jeg bruger og henviser til materiale og artikler skeler jeg rent faktisk aldrig til hvilke kirkeretning det kommer fra. Jeg vurderer ene og alene ud fra indhold, argumentation og bevisførelse for det der fremholdes.
Du skriver: "Vi advares om ikke at lade os "forføre af den onde" så vi forkynder "et anderledes evangelium" der leder til fortabelse i stedet for til frelse. En forkert forståelse af dette emne åbner op for mange slags vildfarelser såsom gnostistiske tanker om "indsigt" såvel som for spiritistiske og reinkationstanker."
Jeg synes jo netop at Ellen Whites lære selv er en anderledes lære, men jeg kan ikke se, at en forkert opfattelse af hvad "sjælen" nu er, og ikke er (hvor jeg altså mener at det er E.G.W., der er på kollisionskurs med Bibelen!) skulle føre til hverken gnostiske, spiritistiske eller reinkarnationstanker. Selv om det bestemt ikke er uinteressant at grave i det, hvis man altså har lyst og overskud til det .. 
Glem at de to artikler er skrevet af Ellen White og vurder ene og alene på indhold. Og sammenhold det med den systematiske fremstilling jeg har givet samt de dokumenterende citater jeg har bragt fra en stor og alsidig række af velanskreven og højt ansete bibeltolkere og bibelkomentatorer med den faglige ekspertise i orden.
Vor frelses grund er Jesus Kristus , og Ham alene, og vi lærer Ham at kende ved Skriften alene. Men det skal nok ikke forstås sådan, at vi bliver hørt i stoffet, når vi engang skal stå til ansvar for vores dommer, som skal dømme levende og døde!
Læg mærke til hvad Jesus siger i Matt. 7 fra vers 21 og frem. Så vil du forstå at selv forkyndelse og gerninger der kan se meget rigtige og sandfærdige ud, kan resultere i at vi får denne besked fra Jesus: "Jeg har aldrig kendt jer, vig bort fra mig" Matt. 7, 23.
Jeg selv opfatter ordet "levende" som dem der hører Ham til, hvad enten de ligger i deres grave eller går rundt her et sted på kloden, og "døde" som de fortabte, hvad enten de er begravede eller bevæger sig omkring og har ord for at leve men er død(e) (Åb 3,1)
Der er jo heller ikke noget i det du her skriver der strider imod den udlægning jeg har fremført her
|
|
Til toppen
|
|
|
#45306 - 13/05/2005 23:21
|
Bruger
|
Hej AFA
En forkert forståelse af netop dette emne, er afgørende for om vi fører en ret lære på mange andre punkter, især om vi er i stand til at "bedømme ånderne" som vi jo opfordres til.
Vi advares om ikke at lade os "forføre af den onde" så vi forkynder "et anderledes evangelium" der leder til fortabelse i stedet for til frelse.
Ja, der er grund til at være på vagt overfor et anderledes evangelium. Her er jeg så af den opfattelse at loven og evangeliet om ham der gik i døden i vort sted samt opstandelse hører hjemme. Jeg mener derimod ikke at perioden fra vi dør fysisk til opstandelsen hører til et salighedsspørgsmål.
Det der også kendetegner den gnostistiske lære, spiritisme, buddisme, reinkarnation osv osv, er en kronisk benægtelse af opstandelsen - og her er det Paulus kommer på banen og formaner med: "Var Jesus ikke genopstået var vor prædiken tom" Og herved gøres vi opmærksom på, om vi da havde været i tvivl, at synet på opstandelsen berører vores salighed.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#45307 - 14/05/2005 00:10
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej AFA, jeg er fuldt og helt enig med dig i, at vi ikke skal vurdere noget udsagn ud fra hvem der kommer med det, ej heller hvad det er for en kirkeretning der står bag, men ene og alene se på, hvad det rent faktisk står. Det er lige præcis det, jeg gør! Jeg genkendte bare indholdet af den fortolkning, du fremlægger, og de tekster du knytter til, fra tekster, jeg tidligere med åbent sind har fordybet mig i og derefter forkastet, fordi jeg ikke kunne finde belæg for læren i Bibelen. Da jeg således hverken accepterer eller forkaster nogen tekst ud fra hvem der har skrevet den, hjælper det altså heller ikke, at du henviser til "velanskrevne og højt ansete bibeltolkere og bibelkommentatorer" ... (hvis jeg skulle læse bare en enkelt promille af hvad sådanne er fremkommet med, skulle jeg reinkarnere rigtig mange gange  ) - så jeg går hellere direkte til kilden med levende vand! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45308 - 14/05/2005 03:37
sjælen kan dø
|
Bruger
|
Kære AFA På denne bane kommer du med et stor imponerende indlæg. Jeg synes det er på sin plads, ind imellem at komme med store indlæg, som uddyber et emne, som oplæg til debat og eller sammendrager pointer fra en debat. Det sidste kunne være noget for ordstyreren, som dermed kan sikre, at flere kan følge en debat, uden at skulle holde øje med alle indlæg. Jeg har et spørgsmål til dit indlæg: 2. "De døde ved ingenting...deres kærlighed, deres had og deres misundelse er allerede gået til grunde" (Præd. 9:5,6). "I dødsriget...er der ingen handling eller sammenhæng, ingen kundskab eller visdom" (Præd. 9:10) – in-gen visdom/tanker og dermed heller ingen bevidsthed. Er de døde i v6 ikke med rette de allerede døde? Er grunden til Visdom ikke er i dødsriget v10, i grunden den, at Visdommen ér hos Gud? Præd 9 Kapitlet handler om at der er to forskellige tilstande, for de som lever i denne verden (under solen); en skueplads, hvor vi er inde på følelsernes domæne og hvor alt er bestemt for mennesket v1. Der er Levende og døde, som alle får alle én og samme skæbne v2, hvilket forvirrer menneskene. Gennem denne forvirring kan ondskaben og uvidenheden(dumhed), trænge ind i hjertet v3. Den levende Den, som hører til blandt de levende, har noget at sætte sin lid til v4. Hav evt. Joh 1,5-17 opfrisket med i tankerne. Hellere levende hund end død løve v4, kan lede tanken til vismanden og herskeren, som optræder sidst i kapitlet. Vi må nemlig lægge os på sinde; v1 At de retfærdige og de vise og deres gerninger er i Guds hånd. Den levende, de retfærdige og de vise, er godt klar over noget skal dø sammen med kødet, eftersom dette sted ikke er Lysets, joh 1,8. , men har lid til at de ér i Guds hånd, og Lever, selvom kødet og de lavere mentale processer forgår. De ér allerede i Guds hånd, endnu medens de er under solen og vil være det, når forgængeligheden/det ufuldkomne afklædes. De allerede døde De (allerede) døde får ingen løn, for(-di) deres navn (se. Joh. 1,12. )(allerede) er gået i glemme Præd 9,v5. De har med andre ord glemt deres eget Navn; det som Faderen har givet dem; og er allerede i denne tilstand uvidende om deres navn. Det vil sige; de har glemt visdommen, som den i et senere kapitel fremstilles; i skikkelse af en fattig mand Præd 9, v15. De allerede døde lever i en øde tomhed. Både deres kærlighed(vel nok attrå/lidenskab), deres had og deres misundelse er allerede(på forhånd) gået til grunde; de får i al fremtid ikke del i noget af det, der sker under solen v6. Det er tydeligt der er tale om mennesker, som i dette liv ikke har fået øje på Lyset Joh. 1.9., eller de har mistet det af syne, fordi de ikke skønnede på det mens de havde det. AFA, di siger: I dødsriget...er der ingen handling eller sammenhæng, ingen kundskab eller visdom" (Præd. 9:10) – in-gen visdom/tanker og dermed heller ingen bevidsthed. Jeg kan faktisk godt tilslutte mig, hvis du mener man i dette vers kan læse; at alt går til grunde og vender tilbage til en eller anden form for udgangspunkt. En tilbagevenden til udgangspunktet er i dette tilfælde, at kødet/det kødelige/matrielle legeme opløses i grundstoffer og tankeprocesserne opløses, sammen med den lavere uvidende(allerede døde) personlighed. Men de retfærdige og de vise og deres gerninger er i Guds hånd, og den hverken Sover, ej heller bliver den til intet; thi medens dét, som hører kødet til går til grunde, vandrer den Levende for Guds Åsyn, fordi han tilbeder i Ånd og Sandhed og ikke bliver opslygt af glemslen. Dét er hvad jeg får ud af at læse hele Præd. 9., hvor du nævner to pluk i din argumentation, til at tale for totalt ophør af alt ved døden. Jeg er kommet til den forståelse, ved at se på teksten, at det ikke udelukker; at de retfærdige og de vise lever videre i Kraft af Den Salvede Frelse! Fred og Alt Godt Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#45309 - 14/05/2005 07:53
Re: sjælen kan dø
|
Bruger
|
Hej Vandrer
Det er også en god ide at læse hele sammenhængen:
"Alle får én og samme skæbne, den retfærdige og den uretfærdige, den rene og den urene, den, der ofrer, og den, der ikke ofrer. Det går den gode som synderen, den, der sværger, som den, der frygter for at sværge. v3 Det er ulykken ved alt det, der sker under solen, at alle får én og samme skæbne. Menneskenes hjerte er også fuldt af ondskab, og der er dumhed i deres hjerte, så længe de lever; derefter går de til de døde. v4 Den, som hører til blandt de levende, har noget at sætte sin lid til, for
hellere levende hund end død løve.
v5 For de levende ved, at de skal dø, men de døde ved ingenting! De får ingen løn, for deres navn er gået i glemme."
Jeg ved ikke rigtig hvordan man skal fortolke det...men der står jo en del ting, der virker bare lidt underligt.
" Alle får en og samme skæbne" - det hænger i hvertfald ikke sammen med livet efter døden, for iflg resten af bibelen er der tale om hhv salighed eller fortabelse.
Måske var prædikeren bare i dårligt humør?
Nå, men omvendt er der da et lille lyspunkt i det hele i vers 7:
"Så spis da dit brød med glæde,
og drik din vin af et glad hjerte"
Mkh Malli
Ændret af malli (14/05/2005 07:55)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45310 - 14/05/2005 09:49
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli, Ja, sommetider er Prædikeren lidt underfundig .. her er mit bud: "Den, som hører til blandt de levende, har noget at sætte sin lid til, for hellere levende hund end død løve." Herved forstår jeg "levende hund" som en udstødt, foragtet, elendig (her i denne verden, under solen) og "død løve" som succesrig, magtfuld, beundret, frygtet (også her i dette liv, under solen. "For de levende ved, at de skal dø, men de døde ved ingenting! De får ingen løn, for deres navn er gået i glemme." De levende (altså de, der hører Gud til) ved at de skal dø (= fra denne verden) og de døde (altså de der ikke hører Gud til) ved ingen ting om deres kommende skæbne, og de får ingen løn. De er som græsset, som visner, og "ingen ved mer' hvor det stod" (= de går fortabt = bort fra Guds kærlige ansigt..) "Det er ulykken ved alt det, der sker under solen, at alle får én og samme skæbne" betyder: Alle vi der lever under solen får den skæbne, at vi skal dø fra denne verden. Og så kommer opmuntringen, som gælder os alle her under solen: "Så spis da dit brød med glæde, og drik din vin af et glad hjerte" Ja!  - lad os gøre det!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45311 - 14/05/2005 10:29
|
Bruger
|
Hej Kristina
Konklusion: Lad være med at drikke, ifald du er i dårligt humør!
Bortset fra mit pjatteri, så tak for din udlægning... den tror jeg er rigtigt.
Mkh Malli
Ændret af malli (14/05/2005 10:30)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45312 - 14/05/2005 13:31
Det grove legeme dør
|
Bruger
|
Kære Malli
Alle får én og samme skæbne..
Det lyder rigtig nok meget mærkeligt, Malli, det kan jeg godt give dig medhold i.
Men jeg synes det tydeligt fremgår, at denne udtalelse handler om det tilsyneladende, altså; dét, som hører denne verden til. Det er under solen.
Både de Levende og de allerede døde, skal forlade denne verden, ved deres grove legemes død.
Det grove legeme har de brug for medens de er i verden og derfor er det så atråværdigt nu. Men med legemets opløsning, går de grove mentale processer også til grunde, fordi de hører til i denne verden.
Deri er der ingen forskel og alle får således én og samme skæbne.
De allerede døde, kan ikke forestille sig; at den Levende allerede vandrer med Gud.
Det er dem ganske enkelt for ufatteligt, når alt hvad de selv begærer øjensynligt går til grunde, ophører og bliver til intet... Det gør dem desparate, at de ikke ser det gør en forskel, hvad enten man ofrer eller ikke ofrer, fordi de forventer lønnen bliver givet i denne verden, i dette grove legeme. Det er materialisme...
De allerede døde ser ikke de retfærdige og de vise, som er i deres midte; de skønner ikke på, når Ånden bevæger sig i deres indre.
Gud taler til deres hjerter, men de hører det ikke.
Man kan vel sige; at fødslen af det Menneske der ligner Gud, nærmest er gået i stå.
Kødet er nedefra og kan ikke arve Riget, så når det dør, hvilket det må gøre både for levende og døde, så gavner kødet dem intet mere.
Den Levende, som er født ovenfra, har et Åndeligt Legeme, og de skal Leve om de end dør.
Fred og Alt Godt
Vandrer
Ændret af Vandrer (14/05/2005 13:41)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45313 - 14/05/2005 16:02
|
Anonym
Anonym
|
Ja, der er grund til at være på vagt overfor et anderledes evangelium. Her er jeg så af den opfattelse at loven og evangeliet om ham der gik i døden i vort sted samt opstandelse hører hjemme. Jeg mener derimod ikke at perioden fra vi dør fysisk til opstandelsen hører til et salighedsspørgsmål.
Jamen hvad i alverden skal vi dog med en opstandelse når vi alligevel ikke er døde når vi er døde, men lever i bedste velgående selv om vi er døde.
Tanken om at mennesket lever videre selv om det dør, og i virkeligheden slet ikke dør når man dør, men tvært imod lever selv om man er død, var noget der var ukendt i den almindelige gammeltestamentlige bibeltro jødedom.
Det er en tanke, som på den tid kun fandtes i de hedenske religioner, og den finder altså først vej ind i kristendommen langt senere, og får egentlig først rigtig fast med den neo-platonske filosof Augustin. - Alt dette har jeg fremført veldokumenteret bevisførelse for.
Endvidere har jeg fremført veldokumenteret bevisførelse for, at hverken i GT eller NT er ordet " sjæl" (hebr.: nefesh, græsk: psyche) nogen steder knyttet sammen med begrebet "egen iboende udødelighed" eller at ordet "sjæl" på nogen måde dækker over en bestandel af mennesket med egen selvstændig eksistens.
Det jeg har fremført her er hverken tanker, udlægninger eller tolkninger af nogen tekst, men er rene faktuelle kendsgerninger man er NØDT til at tage højde for når man vil udlægge de bibelske tekster der handler om hvad der sker med sjælen ved døden. Udlægger man teksterne i modstrid med de faktuelle kendsgerninger, udlægger man teksterne i modstrid med selve teksten.
Ser man på nogle af de emner som de tidligste trosforsvarere (dem man i fagsproget kalder apologeter = forsvarere af troen) ser vi jo også netop at de kæmpede imod disse gnostiske tanker, hentet fra den græsk-hedenske filosofi.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45314 - 14/05/2005 16:04
Min sjæl, lovpris Herren!
|
Bruger
|
Kære AFA Så vidt jeg kan forstå, er du gået ud med det formål, at vise der ikke er en bevidst Sjæl, som for evigt skal opleve pine i helvede. Dertil har du argumenteret for, at hele mennesket går til grunde ved dødens indtrædelse, således at der ikke er en bevidsthed, som kan opleve en eventuel pine i døden. Du siger bl.a.; at Menneskene "udånder og vender tilbage til jorden, og den dag er deres planer blevet til intet" (Sl. 146:4). Prædikeren, som jeg kikkede på i går, taler for denne udslettelse. Det er vel at mærke en udslettelse for kødet og de grove mentale processer, som hører til i den verden som er "under solen". I dødsriget ophører alt det ufuldkomne og mangelfulde. De vise og de retfærdige og deres gerninger ér i Guds Hånd, og de Lever om de end dør kødets død. Jeg har kikket ind i Salmen 146, for at forstå, hvori din pointe kommer til udtryk med det enkle verd du har plukket ud af sammenhængen. For mig at se, udtrykker salmen tillid til, at leve og være til i Gud, gennem sin lovprisning og lovsang. Han opfordrer sin Sjæl til at hengive sig gennem lovprisning v1. Han overgiver sig helt og fuldt, med sit Åndelige Legeme i lovpisningen og med sit forgængelige kødelige legeme, som en lovsang, så længe han er til under solen v2. Derpå minder han sin Sjæl om, at den ikke skal stole på stormænd, på mennesker, de kan ikke frelse v3. Om dem siger han: De udånder og vender tilbage til jorden, og den dag er deres planer blevet til intet v4. Jævnfør Prædikerens bog 9, hvor de uvidende og de brølende løver dør bort og bliver til intet, fordi de ikke fattede Guds gerning i Mennesket, medens de havde muligheden for det. I modsætning til de, som blot vil udånde og ikke forstå hvad det er der sker med dem, når de går til grunde, siger Salmisten; Lykkelig den,.. v5-7. Dette ligger i tråd med at Prædikeren lagde sig på sinde, at : de retfærdige og de vise og deres gerninger er i Guds hånd Præd 9,1. Når den vise dør, er han hos Gud! Så vidt jeg kan læse ud af sammenhængen, fremstår det mest tydeligt at det er de blinde/allerede døde der tales om, i udtrykket: Menneskene "udånder og vender tilbage til jorden, og den dag er deres planer blevet til intet" . De omhandler ikke dén, der sætter sin lid til Gud! Gud vil at alle skal frelses, derfor lader han sin Sol skinne over både Levende og allerede døde. Dette kommer til udtryk i de følgende vers Sl 146,v8-9. De ugudelige ledes på vildspor, fordi de atrår mørket/denne verden mere end Lyset. Det synes mig væsentligt, at man er opmærksom på vers fire handler om dét menneske, som ikke lader Gud lægge planerne. Det er det grove legeme, med dets lavere mentale processer, så som lyst og væmmelse, der går til grunde. Anderledes er det med den Levende, som vil at hans Sjæl skal afspejle Guds Væsen og være Hans billede. Jeg vil lovprise Herren, så længe jeg lever, jeg vil lovsynge min Gud, så længe jeg er til. At der er tale om fortsat og ubrudt samfund med Gud, her i verden og i den komende, som jeg mener allerede ér kommet i kraft af Guds Rige, dét synes jeg kun forstærkes i sidste vers: v10 Herren er konge for evigt, din Gud, Zion, i slægt efter slægt. Det synes mig ikke rigtigt at anvende Sl. 146:4, som bevis for at der ikke er nogen bevidshed, efter mennesket dør. Jeg mener nærmest at salmen i sin helhed, forudsætter at der er en form for Liv, som leves uafhængigt af denne verden. Halleluja Min sjæl, lovpris Herren! Fred og Alt Godt Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#45315 - 14/05/2005 16:09
Re: Sjælen kan dø
|
Bruger
|
Kære Café! Det gik op for mig idag, at der er intet af mennesket, som er udødelig fordi der står i 1Tim. 6,16: Gud den eneste, som har udødelighed. Sagt på anden måde: Hvis noget af mennesket var udødelig, ville Gud lyve ved, at sige han er den eneste, som har udødelighed. Mvh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#45316 - 14/05/2005 16:11
|
Anonym
Anonym
|
Da jeg således hverken accepterer eller forkaster nogen tekst ud fra hvem der har skrevet den, hjælper det altså heller ikke, at du henviser til "velanskrevne og højt ansete bibeltolkere og bibelkommentatorer" ... (hvis jeg skulle læse bare en enkelt promille af hvad sådanne er fremkommet med, skulle jeg reinkarnere rigtig mange gange ) - så jeg går hellere direkte til kilden med levende vand!
Af og til er man altså nødt til at se lidt på hvad fageksperterne har at sige, især bår det drejer sig om ord, udtryk og formuleringer på et sprog man ikke selv behersker eller kun har et meget lille kendskab til, samt hvordan og i hvilken betydning disse ord, udtryk og formuleringer blev anvendt af de person på den tid hvor teksterne blev nedfældet.
Sproget ændrer sig over tid, og ord, ydtryk og formuleringer ændrer betydning og indhold. Se blot på to danske ord: madam og lokum. I dag har de helt andre betydninger end for et par hundrede år siden. Anderledes er det heller ikke med de bibelske tekster. De er jo også formuleret ved hjælp af sproget. Og derfor er sprogforskning, udført af fageksperter, en meget stor hjælp (og nogle få gange det modsatte) når man skal vudere i nutidssprog, hvad der blev talt og skrevet om i datidens sprog.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45317 - 14/05/2005 16:13
Re: Glædelig pinse! :-)
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli, "Konklusion: Lad være med at drikke, ifald du er i dårligt humør!" ..  ... hmm neej, måske ikke ... i hvert kun et enkelt glas, så? ...  .. Men alle vi andre, levende så vel som døde her under solen: Lad os glæde os! I morgen er det jo nemlig Kirkens fødselsdag ... Guds Kirkes fødselsdag altså .. Glædelig pinse allesammen!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45318 - 14/05/2005 16:30
Re: sjælen kan dø - og alle skal opstå igen!
|
Anonym
Anonym
|
Jeg ved ikke rigtig hvordan man skal fortolke det...men der står jo en del ting, der virker bare lidt underligt.
"Alle får en og samme skæbne" - det hænger i hvertfald ikke sammen med livet efter døden, for iflg resten af bibelen er der tale om hhv salighed eller fortabelse.
En god regel: Er man nødt til at tolke en tekst, så tolk så lidt som overhovedet muligt.
De citerede ord fra Prædikeren behøver ikke at være så vanskelige at forstå, for han siger faktisk, at enten du er uden tro, med tro eller blot et dyr, så sker der det samme med os alle ved døden. Vi dør og bevidsheden ophører med at eksistere, og ingen har i den situation, ved døden, nogen forrang frem for den anden. Ingen kommer steder hen hvor den anden ikke kommer, uanset om man er uden tro, med tro eller blot er et dyr!
Det vi så kan læse andre steder i Bibelen, er at der vil ske en opstandelse af både retfærdige og uretfærdige, - der står at der vil være en opstandelse til dom eller til evigt liv. Det er jo også en almindelig kendt lære i den kristne tro at der vil foregå en opstandelse og en dom ved Jesu genkomst. Og ved denne dom vil det blive afgjort hvor hver enkelt person skal tilbringe evigheden.
De frelste vil ved denne lejlighed blive "dømt til evigt liv" og de ikke-frelste vil blive dømt til "den anden død - ildsøen".
|
|
Til toppen
|
|
|
#45319 - 14/05/2005 17:05
Re: Lidt om annihilation (= ikke-eksistens)
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej AFA m.fl. - hermed lidt bemærkninger til spørgsmålet om, om der er en ende på fortabelsen, dvs. om den fortabte bliver udslettet og ophører med at eksistere.
Talsmændene for annihilationsteorien (bl.a. altså du) mener, at man ud fra visse bibeltekster kan begrunde en anden forståelse end den traditionelle - man taler om at ild jo fortærer, det der brænder vil til sidst forsvinde. Men at ild er billedtale og ikke skal forstås fysisk ses klart ud fra, at der også tales om mørke, så tanken ledes mere hen på en brændende samvittighed.
Og: at noget bliver ødelagt betyder ikke nødvendigvis, at det bliver til intet, men at det ikke længere kan udfylde sin egentlige funktion.
Og frelse og fortabelse ses i hele Bibelen som to parallelle og alternative muligheder - et evigt udenfor og et evigt indenfor, og absolut intet tyder på at de forskelllig "varighed". Tværtimod ses glæden i Gudsriget som kontrast til sorgen fra dem udenfor.
Hvis fortabelsen var identisk med, at den skyldige udslettes, så ville det jo være aldeles uproblematisk f.eks. at tage andres og sit eget liv, hvad der let kan være en nærliggende og fristende løsning, når dette liv forekommer et menneske at være mere lidelsesfuldt end behageligt ...
En anden svaghed ved annihilationstanken er tidsfaktoren. Evighed er ikke det samme som laaaaaaaaaaaaaaaang tid, men helt uden for tidsdimensionen.
Den kristne kirkefader Augustin forestiller sig evigheden som en samtidighed (i mangel af bedre ord!) af fortid, nutid og fremtid. Intet forsvinder i fortiden, og intet er uden for rækkevidde i en fremtid, som aldrig kommer.
Mht. frelsen betyder dette, at alt godt er "nu", dvs. er "samtidigt" og fuldkomment til stede: Det gode bliver aldrig nogen sinde fortid og tilhører heller ikke en fremtid.
Anvender vi den tanke (som for mig er fuldstændig klar og logisk) på fortabelsen ser vi, at skyld over for Gud fastholdes i absolut og evig fortabelse.
Skylden bliver aldrig fortid - ingen kan lægge den bag sig. Det er derfor, det er frygteligt at falde i den levende Guds hænder. (Heb. 10,31) - så tak og lov for evangelet: at ingen behøver det, at Gud i sin kærlighed vil, at alle modtager hans tilgivelse og frelses til evigt liv i Hans kærlighed. Alle er indbudt!
At gå fortabt betyder at leve med sin usonede skyld evigt nærværende i mødet med den hellige Gud. Fortabelse betyder ikke uendelighed af tid, men heller ikke at den ophører: det er det evige nu under Guds vrede, uden at være forsonet med Gud.
Og det kan vi blive ved helt enkelt at gribe den sandhed, at alles synder - i fortid, nutid og fremtid! er sonet ved Jesus Kristus:
Joh 19,30: Det er fuldbragt!
Luk 14,17: Kom, nu er alt rede!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45320 - 14/05/2005 17:46
Det er Gud som er udødelig
|
Bruger
|
Kære Jonathan Det er godt du fremhæver dette; det er Gud som er udødelig! Således er det gennemgående i skriften, at Gud er dén som gør Levende og Han alene holder udødelighed og uforanderlighed. Det meste af det vi kan se vil gå til grunde, inklucive kødet og tankerne. Derfor hengiver vi os i Gud! Jeg vil lovprise Herren, så længe jeg lever, jeg vil lovsynge min Gud, så længe jeg er til. Sal. 146, 2 Kødet skal dø og der er ingen grund til at dét skulle være udødeligt og leve evigt, for det hører til i denne verden. Det bliver igen til grundstoffer, som indgår i kredsløbet. Den grove personlighed og de lavere mentale processer, som knytter sig til dette legeme, dør hen med legemet, når det ikke længre ér. Dét som overlever kødets død, er det Åndelige Legeme, som træder ud af støvet i forbindelse med dødens indtrædelse, thi det er født af Ånden. Gud er Ånd. Jævnfør "Én tages med, en anden lades tilbage", udskilles det åndelige legeme fra det kødelige legeme. Det forekommer mig sandsynligt, at Sjælen kan holde fast i det Åndelige Legeme Sal. 146, 1, i den udstrækning den er ligedannet med Gud og ér i Hans Billede, sådan som Gud skabte Mennesket. Det kan betyde, at de Sjæle/Navne, som er opskrevet i Livets Bog, ikke går til grunde, fordi de er forenet med det Åndelige Legeme, hvormed de skal Leve i Himlene. Det er mit indtryk, at vi ikke kan tale om alt dette, uden at det er indlysende klart, at det alene er i kraft af Guds Vilje, vi har fået del i Det evige Liv og vandrer for Faderens Åsyn. Derfor tak fordi du pointerer at det er i Gud, det evige liv findes og altid vil være... Fred og Alt Godt Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#45321 - 14/05/2005 18:20
Re: Lidt om annihilation (= ikke-eksistens)
|
Anonym
Anonym
|
Den kristne kirkefader Augustin forestiller sig evigheden som en samtidighed (i mangel af bedre ord!) af fortid, nutid og fremtid. Intet forsvinder i fortiden, og intet er uden for rækkevidde i en fremtid, som aldrig kommer.
Ja, det er ganske forskrækkeligt hvad denne neo-platonske filosof, inspireret af græsk-hedensk filosofi, har fået indført af fordærv i den katolske kirke, og som derfra er gået i arv til mange protestantiske kirkesamfund.
Denne lære om evig pine og lidelse af en sjæl med egen iboende udødelighed var stort set totalt ukendt i jødedommen og kristenheden før Augustins tid, men var yderst velkendt i praktisk talt alle hedenske religioner og filosofier, og kan spores helt tilbage til de ældste babylonske religionssystemer, hvorfra den spredte sig via Egypten og grækenland til det romerske imperiums område.
Dette kan læses og dokumenteres via mange faghistoriske og mange kirkehistoriske fagbøger. Det jeg præsenterer her er faktuelle kendsgerninger, som man ikke blot kan se bort fra når man vil forstå hvordan og hvorfra denne lære kom ind i kristenheden.
Bibelen lærer at de fortabte, når dommen eksekveres, skal kastes i "ildsøen, der brænder med ild og svovl; det er den anden DØD", Åb. 20,15; 21,8. De fortabte straffes altså med "den evige ild" der brænden i "søen, der brænder med ild og svol; det er den anden død".
Judas siger i sit brev vers 5-7 følgende: "Skønt i én gang for alle har fået kundskab om det alt sammen, vil jeg minde jer om, at da Herren havde frelst sit folk ud af Egyptens land, tilintetgjorde han dog senere dem, der ikke troede; ..... Ligeledes er Sodoma og Gomorra og de omliggende byer, der på samme måde som de var hengivne til utugt og søgte omgang mod naturen, sat til et advarende eksempel, idet de lider straf i evig ild".
Peter skriver i sit andet brev følgende: "Byerne Sodoma og Gomorra sømte han til ødelæggelse og lagde dem i aske, idet han satte dem til advarende eksempel for ugudelige mennesker i kommende tider", 2. Pet. 2,6. Og Peter fortsætter med at skrive følgende i det tredje kapitel: "De, der påstår dette ["hvad bliver det til med hans komme"], er jo blinde for, at der fra ældgammel tid var himle til og en jord, som var fremstået af vand og gennem vand ved Guds ord, hvorved også den daværende verden blev blev oversvømmet af vand og gik til grunde. Og de nuværende himle og jorden er gemt ved det samme ord og forbeholdt ilden på den dag, da de ugudelige mennesker skal dømmes og fortabes. ..... Herrens dag skla komme som en tyv; da skal himlene forgå med brag, og elementerne skal komme i brand og oplæøses, og jorden og alt menneskeværk på den skal brændes op. Da nu alt dette går sin opløsning i møde, hvor bør I da ikke vandre i hellig livsførelse og gudsfrygt, mens I venter og fremskynder Guds dags komme, hvorved himlene skal komme i brand og opløses og elementerne komme i glød og smelte", 2. Pet. 3,5-12.
Og i Åb. 20,11-15 og 21,8 læser vi: "Og jeg så en stor, hvid trone og ham, som sad på den; for hans åsyn flyede jorden og himmelen, og der fandtes ikke plads for dem. Og jeg så de døde, store og små [opstandelsen af de fortabte ved slutningen af de 1000 år har lige fundet sted], stå foran tronen, og bøger blev åbnet; og endnu en bog blev åbnet: Livets Bog; og de døde blev dømt ud fra det, der stod skrevet i bøgerne, efter deres gerninger. Og havet gav de døde tilbagem, som var i detm og døden og Dødsriget gav de døde tilbage, som var i dem [altså samtlige døde uanset dødsmåde og dødssted]; og de blev dømt, hver efter deres gerninger. Og døden og Dødsriget blev kastet i ildsøen. DETTE ER DEN ANDEN DØD ..... [de fortabte] deres plads er i søen, som brænder med ild og svovl; det er den anden død".
Hvad er det Judas, Peter og Johannes her lærer os? De lærer os, at som jorden med alle dens sakbninger blev udslettet og tilintetgjort i Syndfloden, og som Sodoma og Gomorra blev udslettet, opbrændt, tilintetgjort og gjort til aske af den ild og svovl der regnede ned over dem, - sådan vil de ugudeliges skæbne også blive ved den store ultimative dom, der finder sted ved udryddelsen og endelige udslettelse af synd, syndere og syndens følger, herunder af syndens ophavsmand, Satan Djævelen.
Den ild der faldt ned og fortærrede Sodoma og Gomorra var en evig ild, den var uudslukkelig, intet kunne slukke den - før den havde fuldført sin gerning: at totalt udslette og tilintetgøre Sodoma og Gomorra med alle deres indbyggere.
Kan du se nogen steder hvor Sodoma og Gomorra brænder med ild og svovl i evighed? Nej vel, den ild er forlængst slukket og gået ud. Dens opgave er fuldført og derfor brænder den ikke længere.
Og så er der lige et helt andet aspekt:
Hvilken glæde kan vi have i Himmelen ved at vide at de af vore kære, måske ægtefælle, børn eller forældre, skal pines og plages med uendelige lidelser i al evighed uden nogen sinde at ophøre? Hvordan kan dette harmonere med Bibelens beskrivelse af Guds uendelige kærlighed?
Nej, denne tanke om at pinen skal vare i al evighed uden nogen sinde at ophøre, er også et produkt af den neo-platonske græsk-hedenske filosof Augustin. Tanken om det evigt brændende helvede var stort set ukendt i jødedommen og kristendommen forud for Augustins tid, og er én blandt utallige hedenske vranglærdomme, som Augustin fik indført i kristendommen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45322 - 14/05/2005 18:25
Re: Det er Gud som er udødelig
|
Anonym
Anonym
|
Kødet skal dø og der er ingen grund til at dét skulle være udødeligt og leve evigt, for det hører til i denne verden. Det bliver igen til grundstoffer, som indgår i kredsløbet. Den grove personlighed og de lavere mentale processer, som knytter sig til dette legeme, dør hen med legemet, når det ikke længre ér.
Dét som overlever kødets død, er det Åndelige Legeme, som træder ud af støvet i forbindelse med dødens indtrædelse, thi det er født af Ånden. Gud er Ånd. Jævnfør "Én tages med, en anden lades tilbage", udskilles det åndelige legeme fra det kødelige legeme.
Dette har jo intet hold i Bibelen, som jeg tydeligt har påvist og dokumenteret, men er først kommet ind i kristendommen langt senere fra græsk-hedensk afgudsdyrkelse, via de gnostiske bevægelser, som bl.a. Augustin og flere andre var tilhængere af.
Disse tanker kan du ikke finde i noget kristent skrift før 300-årene, hvilket dokumenterer at disse tanker først er inført i kristendommen i 300-tallet og senere.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45323 - 14/05/2005 20:34
Re: Lidt om kirkefader Augustin
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej AFA, jeg gi'r op. Jeg havde håbet, at du kunne formås til bare at overveje, om det, at du ikke kan vinde gehør for dine betragtrninger, måske kunne skyldes, at du tager fejl. Men jeg ser nu, at du har bidt dig helt fast i din lære og ikke vil forholde dig til det vi prøver at forklare.
Jeg vil afsluttende skrive lidt om Augustin (som du flere gange har kaldt neo-platonsk og inspireret af græsk-hedensk filosofi (sic!) .
Han regnes for den betydeligste kirkefader. Han blev født i Nordafrika år 354. Hans far var hedning, og hans mor var kristen. Han læste til retor i Karthago og Rom. Han var først tilhænger af manikæismen (gnostisk religion stiftet af perseren Mani), men blev kristen i 387 og døbt af biskop Ambrosius, blev senere præsteviet og blev biskop af Hippo i Nordafrika.
Han har, især pga sin dybe forståelse af Bibelens lære om nåden, påvirket den kristne kirkes udvikling.
Jeg er i gang med at læse "Augustins bekendelser". Det er en helt forunderlig bog. Hans indsigtsfulde filosofiske betragtninger virker forunderligt nutidige og er - i Torben Damsholts oversættelse - meget let tilgængelig læsning. Anbefales hermed!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45324 - 14/05/2005 21:02
Re: Augustin - den store hedenske filosof
|
Anonym
Anonym
|
</font><blockquote><font class="small"></font><br><br>Hej AFA, jeg gi'r op. Jeg havde håbet, at du kunne formås til bare at overveje, om det, at du ikke kan vinde gehør for dine betragtrninger, måske kunne skyldes, at du tager fejl. Men jeg ser nu, at du har bidt dig helt fast i din lære og ikke vil forholde dig til det vi prøver at forklare.<br><br></blockquote><font class="post">
Jeg ser at du end ikke vil overveje de dokumenterede FAKTA jeg har fremlagt, men blot uden videre ønsker at feje dem af bordet.
Jeg har sandelig overvejet dette i mange, mange år, og har studeret og forsket i netop dette emne intenst i mere end 25 år. Der er snart sagt ikke den artikel, eller den tolkning, eller den holdning, jeg ikke har haft til nærmere studie og undersøgelse. Jeg har studeret i hvordan dette emne blev forstået af de første kristne, af apologeterne og de tidlige kirkefædre, og set hvordan hedenskabet begyndte sit indtog under den mithras-dyrkende kejser Konstantin, og hvordan dette hedenske indtog virkelig for alvor tog fart med Augustins og andre neo-platonske filosoffer, der hellere ville bruge græsk filosofi til forkalringsmodeller, end de ville bruge Bibelens direkte og klare udsagn. Også dengang forsøgte kirken sig med at være "politisk korrekt" hellere end at stå fast på den oprindelige bibelske tro og lære.
Jeg har fremført DOKUMENTERET BEVIS for at læren om den udødelig sjæl intet holdepunkt har i Bibelen og hebraisk tankegang, samt at tanken dengang kun fandtes i hedenske religionssystemer.
Jeg bemærker også at du end ikke forsøger at besvare mit indlæg, hvor jeg fremdrager nogle af de bibelske tekster der handler om "ildsøen, der brænder med svovl" samt teksterne der henviser til Sodoma og Gomorra.
Men du kan måske henvise mig til det geografiske sted, hvor jeg vil kunne tage hen og se det evigt brændende Sodoma og Gomorra? Eller erkender du at denne evige ild ikke er så evig endda?
Men jeg tager da til efterretning, at fuldt dokuementeret bevisførelse ingen indflydelse har på din holdning overhovedet. Kendsgerninger og fakta kan end ikke få dig til at overveje, om en helvedslære der alene bygger på hedensk filosofi, burde forkastes til fordel for en lære der bygger på veldokumenterede kendsgerninger.
Angående den neo-platonske filosof Augustin kan du blot slå op i fagbøger og der læse hvordan hele hans teologi byggede på gnostisk inspirerede manikæsike filosofier, samt hvordan han indarbejdede dette i sine teologiske værker. Det er tydeligt for enhver fagmand, at Augustin aldrig reelt slap af med disse filosofier, men blot inddrog dem i en kristen klædedragt.
Men sådanne faktuelle kendsgerninger kan du vel heller ikke tage dig til efterretning?
|
|
Til toppen
|
|
|
#45325 - 14/05/2005 21:28
Re: Lidt om kirkefader Augustin
|
Anonym
Anonym
|
Jeg vil afsluttende skrive lidt om Augustin (som du flere gange har kaldt neo-platonsk og inspireret af græsk-hedensk filosofi (sic!) .
Han regnes for den betydeligste kirkefader. Han blev født i Nordafrika år 354. Hans far var hedning, og hans mor var kristen. Han læste til retor i Karthago og Rom. Han var først tilhænger af manikæismen (gnostisk religion stiftet af perseren Mani), men blev kristen i 387 og døbt af biskop Ambrosius, blev senere præsteviet og blev biskop af Hippo i Nordafrika.
Han har, især pga sin dybe forståelse af Bibelens lære om nåden, påvirket den kristne kirkes udvikling.
Det er meget misvisende at udtale at Augustin havde en dyb forståelse af Bibelens lære om nåden. Han havde en dyb forståelse af den græske filosofis gudelære og sjælelære samt fortabelseslære.
Augustin er grundlægger af teologien om arvesynd og forudbestemmelsesteologien, da han fandt disse teologier fra græsk filosofi langt mere "spiselige" end de bibelske forklaringer af disse ting.
Og her er så lidt af hvad en forsker siger om Augustin: Læs dette link Augustin og ny-platonismen
Augustin fødtes af en kristen moder og en hedensk fader. En mindrebemidlet familie, der trods trange kår, formåede at give Augustin den bedst mulige uddannelse i det daværende Afrika. Augustin studerede hovedsageligt grammatik, retorik og desuden den klassiske litteratur, bl.a. Vergil og Cicero. Han bliver senere selv lærer i retorik i Karthago, og i en alder af ca. 30 år, og efter at være flyttet til det nuværende Italien, får han samme beskæftigelse i Milano, nu dog som professor.
Som den kulturelle verden der var i heftig forandring, ligeledes var Augustins følelsesliv. Med en kristen opdragelse, og i et land hvor kristendommen først i 391 e.Kr. bliver statsreligion, må en ung mand med filosofisk interesse have gjort sig mange bekymringer ang. menneskers stilling i verden. Han nægtede trods sin opdragelse at blive døbt, da han fandt Biblen irrationel. Det var bl.a. svært at indse at det onde var til en verden skabt af en algod gud. Et problem som Augustin senere i sine filosofisk/teologiske værker beskæftiger sig intenst med.
I sin søgen efter "sandheden" bliver Augustin i en årrække tilhænger af manikæismen. (efter perseren Mani, ca. 216-276) (P.f.l.284) En dualistisk lære om bl.a. det gode og det onde som to grundprincipper i tilværelsen, hvilket umiddelbart bedre kunne forklare det ondes tilstedeværelse. Som det gode og det onde, er ligeledes menneskets sjæl to-delt. Den består af en kropssjæl og en Legemessjæl. Både hvad angår det gode det onde, og hvad angår de to sjæle består der en konstant kamp mellem de to modsætninger. Kropssjælen som symboliserer det onde, skal ved den rette asketiske livsførelse overvindes af legemessjælen.(P.f.l.284) Det er her vigtigt at bemærke at verden som helhed eller tilværelsen generelt er i det ondes magt. Det er altså menneskets opgave at vende sig imod lyset og det gode, for at forsøge at kæmpe sig over i den "anden lejr". Der kan her drages en række paralleller til Augustins senere foretrukne filosofiske teori, nemlig platonismen og nyplatonismensom den var fremlagt af Plotin (204-270). Dette agter jeg dog først at gøre efter at hovedlinierne for disse teorier ligeledes er blevet trukket op. Her skal der blot til sidst, i denne meget korte skitsering af manikæismen, nævnes en af grundene til at Augustin forlader denne lære og senere bliver en skarp kritiker heraf. Ifølge læren om modsætningernes stridigheder er det altså muligt for mennesket at vende sig mod det gode. Hvis dette ikke gøres, eller hvis det onde ikke besejrers, er mennesket nødvendigvis styret af det onde. Dette betyder at man vil udføre slette handlinger, da man intet andet kan, og hermed kan det enkelte menneske ikke stilles til ansvar for sine handlinger. (K.F.J.745) Et menneske styret af det onde kan vel næppe forventes at leve et dydigt liv ? At mennesket ikke engang skulle kunne handle frit, dvs. have en fri vilje (problemerne angående begrebet handlefrihed og frihedsbegrebet generelt diskuteres senere i opgaven) synes ikke at have tilfredsstillende for Augustin.
I sin videre søgen og i tiden omkring professoratet i Milano møder Augustin biskop Ambrosius, der bevirker at han igen vender tilbage til Biblens "sandheder". Han begynder ligeledes at læse Platons skrifter, dog som de var fremlagt af Plotin, dvs. en blanding af Platon og en række mystiske aspekter. Biblens endelige "gennembrud" sker hos Augustin en dag med et mirakel. Augustin hører en barnestemme der opfordrer ham til at læse sin Bibel. Hermed åbnes vejen for hans kristne liv. Et kristent liv og kristne tanker blandet med nyplatonismen. Hvad denne omhandlede som udformet af Plotin, mener jeg ligesom for manikæismens vedkommene, her er af stor betydning at forsøge at ridse hovedlinierne op for.
Jeg vil i denne korte gennemgang, hovedsageligt holde mig til de dele af nyplatonismen som jeg finder mest centrale, og som værende de mest betydningsfulde aspekter for at forstå og senere fremlægge Augustins opfattelse af den frie vilje.
som det tydeligt ses i sidste afsnit i ovenstående citat, er det tydeligt for enhver med lidt indsigt i dette emne, at Augustin bygger sin teologi på nyplatonismen (som også kaldes for neo-platonismen).
Ud over alle de citater og henvisninger, jeg allerede er kommet med, kunne der gives yderligere i hundredvis af citater og henvisninger, der klart dokumenterer og beviser at Augustin var neo-platonsk langt mere end han var kristen. Augustin er ganske enkelt noget af det værste der i historiens løb er hændt kristendommen!
læs resten i linket i toppen af dette indlæg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45326 - 14/05/2005 21:32
Re: kirkefader Augustin
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej AFA, Det er tydeligt for enhver fagmand, at Augustin aldrig reelt slap af med disse filosofier, men blot inddrog dem i en kristen klædedragt. Men sådanne faktuelle kendsgerninger kan du vel heller ikke tage dig til efterretning? Nej, jeg tager ikke disse udsagn til efterretning, men det skyldes, at det for mig er krystalklart, at de ikke er fakta, men derimod usammenhængende fejltolkninger. Når du skriver, at "det er tydeligt for enhver fagmand, at ... " så er det i hvert fald forkert, for ingen af de teol'er, som jeg kender (mon ikke vi kan tillade os at kalde dem fagmænd?) deler din opfattelse. Men det er jo for så vidt ikke noget bevis på, at du tager fejl, så fred med din bibeltolkning! Og tak for samtalen - og glædelig pinse!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45327 - 14/05/2005 21:42
|
Anonym
Anonym
|
Hej AFA,
Det er tydeligt for enhver fagmand, at Augustin aldrig reelt slap af med disse filosofier, men blot inddrog dem i en kristen klædedragt. Men sådanne faktuelle kendsgerninger kan du vel heller ikke tage dig til efterretning?
Nej, jeg tager ikke disse udsagn til efterretning, men det skyldes, at det for mig er krystalklart, at de ikke er fakta, men derimod usammenhængende fejltolkninger.
Og så har du vel klare dokumentationer hvori hele den hoben af fagfolk jeg har henvist til, laver fejltolkninger?
Jeg har fremført dokumenteret bevisførelse - du har fremført udokumenterede tolkninger i strid med faktuelle kendsgerninger!
Ser du ikke det paradoksale i dette misforhold?
Og iøvrigt rigtig god og velsignet pinse, med ønsket om at Guds rigelige velsignelser til dig.
PS: At vi tager os en heftig debat om dette eller hint, ændrer ikke på at jeg betragter dig som en meget oprigtig og hengiven stærkt troende kristen, der virkelig giver Jesus hæderspladsen i dit hjerte.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45328 - 14/05/2005 22:10
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej AFA, TAK fordi du ikke rettede "kirkefader" til "hedensk filosof" i overskriften denne gang! Og så, lige til sidst, til dette: "Og så har du vel klare dokumentationer hvori hele den hoben af fagfolk jeg har henvist til, laver fejltolkninger?" Nej! Det har jeg bestemt ikke - hverken klare eller uklare. Hvordan i alle de riger og lande skulle jeg kunne overkomme at samle et sådant materiale? Det ville fylde ufattelig mange skærmsider. Og du har knoklet med dit materiale i 25 år siger du ...  Og forresten, tolkning handler om TRO og ikke om bevisførelse. Vi kan underbygge vores tro, f.eks. ved henvisning til skriften, men bevise kan ingen ... "Jeg har fremført dokumenteret bevisførelse - du har fremført udokumenterede tolkninger i strid med faktuelle kendsgerninger!" Hmm - hvad skal jeg sige? "I lige måde"? Næ, det ville ikke være passende, tror jeg. Vi har ingen beviser, og ingen anden dokumentation at henvise til end Bibelen, og den læser vi jo forskelligt. Og vi har tydeligvis tillid til hver sit hold af teologer .. såeh .. Men AFA, jeg må sige at jeg er imponeret over din kæmpeindsats, du har kæmpet bravt - og sikkert brugt meget mere tid på kampen end jeg (selv om jeg godt kan se, at du havde materialet nogenlunde klar oppe i ærmet i forvejen!  ) - og vi har jo begge tabt slaget - uden dog på nogen måde at bukke under! Til dit PS: Det glædede og rørte mig! Tak! Og i lige måde!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45329 - 14/05/2005 22:20
|
Anonym
Anonym
|
og vi har jo begge tabt slaget - uden dog på nogen måde at bukke under!
Til dit PS: Det glædede og rørte mig! Tak! Og i lige måde! 
Jeg ser det ikke som noget "slag" som den ene eller den anden skal vinde eller tabe. - Vi udveksler vore synspunkter og holdninger, og får der igennem styrket og forstærket vor tro på Jesus Kristus vor Herre og Frelser!
Vi skal jo ikke nødvendigvis opnå enighed. Men vi kan hele tiden lære noget nyt ved at studere og forholde os til den andens synspunkter og argumenter. Jeg har da også lært et par nye vinkler til emnet i denne debat, og disse ting indgår da også på højt plan i mit videre arbejde og studie af disse ting.
Bibelen er en forunderlig bog. Bedst som man tror at at NU har man endelig fattet dette eller hint, så dukker der helt ny lag op i teksten, og helt nye vinkler at se problemstillingerne fra.
En ældre kristen sagde engang til mig, at det at studere Bibelen er en lang, lang livsopgave, og jo mere man har forstået af Bibelen, jo mere endnu dukker der op der mangler at blive forstået.
Vi får jo også en hel evighed til at udgrunde Guds dyber, og jeg ikke engang at evigheden (der jo aldrig slutter) vil være lang tid nok til at komme helt til bunds i udgrundingen af Guds dybder og forståelsen af Guds kærligehd. Der vil være mere end rigeligt at beskæftige sig med gennem hele evigheden.
PS: De næste 3 dage vil jeg kun have meget lidt og meget sporadisk adgang til nettet, så det bliver ikke meget I kommer til at høre til mig i de næste dage.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45331 - 15/05/2005 08:54
|
Ordstyrer
Bruger
|
Nemlig, tau!  Og lad os sammen glæde os over, at der kun findes een eneste Kirke: Guds Kirke! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45332 - 15/05/2005 20:38
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina nåda, kommer det fra dig? Jeg troede ellers kun, det var pave Benedict XVI, der kom med så bastante udtalelser om andre kirker eller mangel på samme....hehehehehehe. mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45333 - 15/05/2005 21:09
|
Ordstyrer
Bruger
|
 hej tau - - så jeg er enig med paven, siger du? - øh - mon jeg har sagt noget forkert?  Jo, jeg tror på skam på en hellig almindelig kirke = Guds folk = alle frelste under solen. Det bekræfter jeg med glæde hver gang jeg er i kirke! Altså én eneste sand kirke: Guds Kirke, nemlig den, som står, om end tårnene (og nogle af præsterne) falder .. og det skulle da glæde mig rigtig meget, hvis paven omsider er blevet enig med mig!  ) kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45334 - 15/05/2005 21:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina nu skal jeg lade være med at drille dig, når jeg nu ikke kan få det gjort helt klart, at det er det, jeg gør... Det jeg mente var; Paven har sagt, at der kun findes én (rigtig, fuldt og helt) Kirke på jorden, nemlig RKK. Og så sagde du; Der findes kun én kirke, Guds Kirke. Og så var det, jeg skrev: Ja, sådan siger pave Benedict XIV også.. Forstår du nu mon? UNDSKYLD.  Mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45335 - 26/05/2005 15:13
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Og dér gik "frelse ved nåden alene" så fløjten... Jeg mener ikke at Biblen giver mulighed for den slags tolkninger - "For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds. Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af." -Ef, 2:8-9
I øvrigt vil jeg gerne vide hvad du mener med "de helt ekstreme tilfælde"? Sådan en som Hitler? Stalin? Saddam Hussein? Hvornår er det et "ekstremt tilfælde"? Endelig mener jeg ikke at man kan tolke "I min faders hus er der mange boliger" i dén retning - sammenhængen er jo at Jesus siger til dem: "Jeres hjerter må ikke forfærdes!" = "I skal ikke være bange!" Hvorfor skulle Han sige dette, hvis stort set alle bliver frelst i en eller anden grad? Hvad skulle der så være at være bange for? Nej, det Jesus sagde var at der er beredt en plads hos Gud til alle kristne. Dette passer også sammen med Mark. 16:16: "Den, der tror og bliver døbt, skal frelses; men den, der ikke tror, skal dømmes" - det gør jeres tolkning ikke
"Sola fide - sola Scriptura!"
JesusFreak
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#45336 - 26/05/2005 20:58
[Re: JesusFreakDK]
|
Bruger
|
Hej café! Troen på, at de ugudelige går direkte til helvede når de dør kan jeg ikke få til at passe med Johs.5,28-29 og Åb. 20,11-15 fordi der er ikke behov for en samlet domshandling og opstandelse til dom, hvis de ugudelige allerede var havnet i helvede. Mvh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#45337 - 26/05/2005 21:32
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jonathan I beretningen om den rige mand og Lazarus var både den rige og Lazarus i dødsriget, ikke i Helvede. Vi skal ikke forestille os, at Helvede eksisterer nu. Helvede modsvarer Paradiset, dvs. den tilstand, eller det "sted" hvor der gøres op med al ondskab. De, der er døde nu, er i Guds hånd i dødsriget, i den mellemtilstand, hvor de venter på Jesu genkomst og verdensdommen. Da skal himmel og jord skal forgå, Gud vil skabe alting nyt, og alle uden undtagelse vil opstå og bøje knæ for Jesus. De, der hører Jesus til, vil da gå ind til den evige salighed i Guds Paradis, og de andre til dom. Først da er Helvede en realitet. Vi kan læse mere om det her. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45338 - 26/05/2005 21:38
|
Bruger
|
Hej Kristina
Jeg er ikke enig med dig i at der er en "mellem-tilstand".
Jvf. Røveren på korset, så kom han i paradis, op til Gud samme dag. Din referance kommer også med to eksempler "Men der er også tekster, der tyder på, at de døde har en klar bevidsthed. Jesus fortæller en lignelse om Lazarus og en rig mand (Lukasevangeliet 16,19-31). I den beretning hedder det, at mennesker allerede umiddelbart efter døden bliver adskilt. Den fattige Lazarus kom til "Abrahams skød", mens den rige mand efter døden "slog øjnene op i dødsriget, hvor han pintes". Der er en dyb kløft mellem de to steder, så at man ikke kan komme fra det ene sted til det andet. Den rige mand er ved bevidsthed og beder Abraham om barmhjertighed.
Paulus antyder det samme, når han i Paulus' brev til Filipperne 1,23 siger, at han "længes efter at bryde op og være sammen med Kristus, for det er langt det bedste". Dermed antyder Paulus, at han umiddelbart efter døden vil opleve et fællesskab med Kristus. Vi har altså to forskellige udsagn om, hvorvidt man umiddelbart efter døden kommer i en tilstand hvor man er i stand til at opfatte omverdenen med sine sanser. Nogle tekster taler om døden som en søvn, andre om døden som en fortsættelse af livet i bevidst tilstand. "
Jeg vil også lige i skrivende stund gøre dig påmærksom på at der i den gamle Trosbekendelse ikke blev sagt "nedfaret til dødsriget", men "nedfaret til helvede"
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#45339 - 26/05/2005 22:50
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli, ja, jeg kender godt den tolkning, du kommer med, og også jeres trosbekendelse, der afviger fra vores på det punkt. Jeg har også selv tidligere i en periode hældet til din tolkning, men det gør jeg altså ikke mere, og det er især Åbenbaringsbogen, som har overbevist mig.
Dog kan vi kan ikke sige ret meget med sikkerhed om livet efter døden inden Jesu genkomst, og vi har lov til at se forskelligt på det.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45340 - 27/05/2005 15:22
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli, et lille p.s.:
Jeg glemte at reagere på det du skriver her: Vi har altså to forskellige udsagn om, hvorvidt man umiddelbart efter døden kommer i en tilstand hvor man er i stand til at opfatte omverdenen med sine sanser. Nogle tekster taler om døden som en søvn, andre om døden som en fortsættelse af livet i bevidst tilstand. "
.. jo jeg tror skal at vi umiddelbart efter døden fortsætter livet i bevidst tilstand - enten "i Abramhams skød", det vil sige i Guds kærlige hænder (som Lazarus) eller udenfor (som den rige mand).
Men, som sagt, jeg regner ikke denne tilstand for hverken Paradis eller Helvede - som må vente til verdensdommen, hvor de døde skal opstå af deres grave ..
Jeg kan tage fejl, det ved jeg godt ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45341 - 27/05/2005 15:22
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Hej Malli!
Ang. det med "mellemtilstanden" så må jeg erklære mig enig med Kristina. 1: Jesu bemærkning til røveren på korset. Naturligvis kan Jesus gøre en undtagelse for de Han ønsker. Men vi må holde fast i at der eksisterer 4 forskellige eksistensniveauer for os mennesker: 1: Jorden - som vi er på nu 2: Dødsriget - som skal være vor "mellemstation" 3: Den nye Jord - som Gud vil skabe efter Verdensdommen 4: Helvede - og dette sted behøver vel ikke nærmere introduktion
Om der så findes to forskellige dødsriger, alt efter hvordan man har levet, er en længere teologiske diskussion, som jeg ikke vil kaste mig ud i - men som jeg umiddelbart ville mene lyder temmelig mærkelig - lidt i stil med mormonernes påstande. Læser man Biblen sammenhængende kan jeg ikke have tvivl om at der mellem det tidspunkt man dør og indtil Verdensdommen vil være et sted vi mennesker opholder os - dette sted må være dødsriget.
I øvrigt vil jeg da se det som et teologisk problem hvis Jesus nedsteg til helvede, idet dette sted er til for de som i live forkastede Gud - og ingen andre. Desuden er det umuligt at vende tilbage fra helvede - jf. den berømte afgrund. Indvindingen hertil kan være "Jamen for Gud er intet umuligt" - rigtigt, men når det er Gud selv der har bestemt det sådan at man ikke kan komme fra helvede til paradis, ville Han så ikke være i splid med sig selv hvis Han selv gjorde det? Desuden tror jeg ikke Jesu pointe var at give et detaljeret billede af en faktisk situation - pointen i lignelsen var soleklar.
Mvh
JesusFreakDK
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#45342 - 27/05/2005 15:46
[Re: JesusFreakDK]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej JesusFreak, ... angående Jesu bemærkning til røveren på korset: Jeg har hørt den udlagt sådan: Jeg siger dig i dag: "du skal være med mig i Paradiset". Grundteksterne havde hverken kommaer eller punktummer, har jeg ladet mig fortælle - det hele var skrevet ud i ét - så det er da en mulighed at det skal læses på den måde. Jeg forestiller mig også, at ordet "Helvede" (at Jesus er "nedfaret til Helvede" som de bekender i ELF") dér skal forstås som "mellemtilstanden" (dumt ord, men jeg har ikke noget bedre). Ord bruges tit med forskellig betydning i forskellige sammehænge - på samme måde som sjæl og ånd - det fremgår af konteksten, men kræver jo, at man også kender de øvrige bibeltekster og mestrer græsk og hebraisk. Eller kender én, der er, og som man kan spørge! Det gør ikke tolkningen lettere, at vi har disse forskellige tolkningsmuligheder, men det holder os unægtelig til Bogen - og til den fortsatte samtale med hinanden om teksterne!  At lignelsen om Lazarus og den rige mand ikke er nogen profeti om Verdensdommen er jeg helt sikker på - så ville den rige jo nemlig ikke have nogen familie, som han ønskede skulle advares mod også at komme til hans "pinested! ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|