Hej JesusFreak,
... angående Jesu bemærkning til røveren på korset:
Jeg har hørt den udlagt sådan:
Jeg siger dig i dag: "du skal være med mig i Paradiset".
Grundteksterne havde hverken kommaer eller punktummer, har jeg ladet mig fortælle - det hele var skrevet ud i ét - så det er da en mulighed at det skal læses på den måde.
Jeg forestiller mig også, at ordet "Helvede" (at Jesus er "nedfaret til Helvede" som de bekender i ELF") dér skal forstås som "mellemtilstanden" (dumt ord, men jeg har ikke noget bedre).
Ord bruges tit med forskellig betydning i forskellige sammehænge - på samme måde som sjæl og ånd - det fremgår af konteksten, men kræver jo, at man også kender de øvrige bibeltekster og mestrer græsk og hebraisk. Eller kender én, der er, og som man kan spørge!
Det gør ikke tolkningen lettere, at vi har disse forskellige tolkningsmuligheder, men det holder os unægtelig til Bogen - og til den fortsatte samtale med hinanden om teksterne!

At lignelsen om Lazarus og den rige mand ikke er nogen profeti om Verdensdommen er jeg helt sikker på - så ville den rige jo nemlig ikke have nogen familie, som han ønskede skulle advares mod også at komme til hans "pinested! ...
kristina