Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#45176 - 13/04/2005 17:05 "What is human?"
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hvad er menneskets natur, og hvilken betydning har det for psyken hvordan man ser på den?

Mennesket gør per (etisk) instinkt hvad det kan for at undgå sin natur. Her er det interessant at bemærke, at bibelen hævder noget specielt - nemlig at vores barske natur slet ikke er vores natur - den er et resultat af vores egentlige, oprindelige natur - nemlig nysgerrighed og viden. Når kristne tror på Gud og dermed at mennesket er Guds skabning, vil det instinktive forsøg på at undgå sin natur ikke alene være et forsøg på at undgå "synd" - det vil også være et forsøg på at undgå det, der skabte "synd". Nemlig vores påstået oprindelige, rene natur, som dog indeholdt en kende for megen lyst til viden.

Forestil dig blot, hvad et forsøg på at undgå denne natur fordi den er syndig vil resultere i. Noget grimt, mørkt og smertefuldt med meget tykke tremmer - bibelens postulat om fuldstændig sandhed og menneskelig natur er et psykologisk værktøj til at implodere de mennesker, der giver den lov.

Er det sår den skærer en slags hædersbevis? Er det forkert ikke at ville modtage det? Hvorfor/hvorfor ikke?

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#45177 - 13/04/2005 18:08 Re: "What is human?" [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Claus, nu havde jeg lovet (heldigvis kun mig selv!) at lade være med at blande mig mere her i kloge-debatten, men lige en lille detalje-kommentar til dette dit udsagn:

"Når kristne tror på Gud og dermed at mennesket er Guds skabning, vil det instinktive forsøg på at undgå sin natur ikke alene være et forsøg på at undgå "synd" - det vil også være et forsøg på at undgå det, der skabte "synd". Nemlig vores påstået oprindelige, rene natur, som dog indeholdt en kende for megen lyst til viden."

Det er nemlig helt sikkert en misforståelse, det med at der skulle være noget i vejen med megen lyst til viden!
Sand viden kan ingen få for meget af!
Adam og Eva kunne have spurgt Gud, hvis der var noget de ville vide - han var jo hos dem i Edens have - så det var ikke nysgerrighed, der førte til fald!

Det fatale var derimod deres lyst til at gøre Gud rangen stridig, til at gøre oprør mod Gud for selv at blive [som] Gud!
Det var jo netop lige det, slangen fristede dem med.
Ikke med "viden" men med løgn og forførelse: "Har Gud virkelig sagt .... ?"

Slangen (= Djævelen) var oprindelig en engel, men gjorde oprør og blev nedstyrtet ... og forsøger stadig i sin ondskab at føre flest mulige mennesker bort fra Gud og med sig i det Helvede, der er beredt ham.

Djævelen er overvundet - på Golgatha - og ved at hans dage er talte, men er stadig, her og nu, og i utallige smukke forklædninger, særdeles aktiv og ikke så let at gennemskue ... han er mere intelligent, og stærkere, end noget menneske.

Kun Jesus er stærkere, og kun hos ham er vi i sikkerhed.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#45178 - 13/04/2005 18:53 Re: "What is human?" [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002

Sand viden kan ingen få for meget af!

Hmmm...
Hvad er alternativet til "sand" viden?

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#45179 - 13/04/2005 20:09 Re: "What is human?" [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina

Jeg kan sagtens følge det du skriver, men vil dog lige nævne én ting.

Du skriver: Det er nemlig helt sikkert en misforståelse, det med at der skulle være noget i vejen med megen lyst til viden! og Det fatale var derimod deres lyst til at gøre Gud rangen stridig, til at gøre oprør mod Gud for selv at blive [som] Gud.

I hvilken effekt skulle mennesket gøre sig lig Gud, hvis det ikke var for alvidenheden? Adam og Eva spiste ikke ikke fra skabelseskraftens, almægtighedens, alkærlighedens eller algodhedens træ. De spiste fra kundskabens træ, derfor "viden" som den gift, der blev eftertragtet, undersøgt og skabte Guds vrede fulgt af syndefaldet. Det eftertragtede var den viden Gud besad - ikke Hans evner, kærlighed eller noget andet.

Jeg håber du kan følge forbindelsen - og at jeg ikke har overset noget.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#45180 - 13/04/2005 21:05 Re: "What is human?" [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

OK Zaphod, du har ret, bare slet "sand'et" !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#45181 - 13/04/2005 21:34 Re: "What is human?" [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus

Argh - nu skriver jeg alligevel endnu en gang .. .. hvornår lærer jeg at holde fingrene væk fra det tastatur .. ?

Men altså, du skriver:

I hvilken effekt skulle mennesket gøre sig lig Gud, hvis det ikke var for alvidenheden? Adam og Eva spiste ikke ikke fra skabelseskraftens, almægtighedens, alkærlighedens eller algodhedens træ. De spiste fra kundskabens træ, derfor "viden" som den gift, der blev eftertragtet, undersøgt og skabte Guds vrede fulgt af syndefaldet. Det eftertragtede var den viden Gud besad - ikke Hans evner, kærlighed eller noget andet.

Prøv at læse 1 Mosebog kapitel 2 igen. For mig er det tydeligt, at de ikke spiste frugten af det træ for at få viden, men fordi det var dem forbudt!
De måtte ikke, og derfor gjorde de det!
De blev fristet af slangen til at handle imod deres Gud og Skabers vilje.
Derved opsagde de fællesskabet.

Set fra Adam og Evas synspunkt var det ganske ligegyldigt, om det var det ene eller andet træs frugter de spiste af, for, som der står, der var alle slags træer i haven, som var dejlige at se på og gode at spise af.

Men når der alligevel udtrykkelig er nævnt, at det var træet til kundskab om godt og ondt som det var dem forbudt at spise af, så var det nok alligevel ikke -set med Guds øjne - ganske tilfældigt. At kende godt og ondt er, i bibelsk sprogbrug, noget ganske andet end at have et teoretisk, overfladisk kendskab til. I Bibelen betyder "kende" at have et helt intimt, integreret forhold til.

Og inden syndefaldet var alt "såre godt" for Adam og Eva - de havde endnu ikke integreret det onde (= selviskheden). Men konsekvensen af syndefaldskatastofen var jo, at de som (delvis) onde skabninger ikke - uden at dø -kunne have livsfællesskab med Gud, som er ren og hellig ... derfor bortvisningen.

Men: Gud syede i sin fortsatte kærlighed, skindtøj til dem. Sikkert mere en mere effektiv beskyttelse end de figenblade, de selv havde forsøgt at tildække sig med!

(Og læg mærke til, at der ikke står noget om, at det kun var deres kønsdele, de tildækkede - det er bare noget vi er kommet til at tro, fordi vi er bedre til at kigge billeder end til at læse ... )

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#45182 - 14/04/2005 00:47 Re: "What is human?" [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina

Det er da fint du skriver. Jeg sætter i hvert fald pris på det.

Så vidt jeg kan læse understøtter også din fortolkning af syndefaldet min egen argumentation. Det er nemlig slet ikke tilfældigt, at det netop var kundskabens træ Adam og Eva ikke måtte spise af.

Uanset hvordan man vender og drejer årsagen til at det var dette træ der var forbudt, står man tilbage med det resultat, at man såfremt man tror på syndefaldets omstændigheder også vil tro på, at indgående kendskab (som kristne bruger order kendskab, hvilket jeg faktisk er enig i graden af) har den oprindelige synd som ophav. Det komplicerer forholdet til "kendskab", og bliver for nogle til en udtalt kundskabs-aversion mod alt andet end Gud (læs: fundamentalisme).

Det er denne betragtning omkring hvad man mener menneskets natur er. I kristne mener, at mennesket er syndigt og at dette, når man fører det tilbage, er den eneste grund til at mennesket idag bebor jorden og ikke paradisets have. Det er meget naturligt og aldeles menneskeligt at føle afsky overfor det, der påstås at ligge til grund for sådan et fald - men spørgsmålet er vel meget nærliggende, om det er overhovedet er (etisk, filosofisk) sundt at se sådan på mennesket og dets gerninger.

Men konsekvensen af syndefaldskatastofen var jo, at de som (delvis) onde skabninger ikke - uden at dø -kunne have livsfællesskab med Gud, som er ren og hellig ... derfor bortvisningen.

Vi er før blevet enige om, at logik ikke virker på Gud. Men forestil dig hvordan jeg læser dette. Logisk er det muligt for den almægtige Gud at justere sin skabning. Faktisk kunne Han have sørget for, at det aldrig var sket. Det skete, og Gud vælger ikke at "spole tiden tilbage" men derimod at udvise sin egen skabning. Syndefaldet skete altså, fordi én af Guds skabninger - der i øvrigt er åbenlyst ond FØR syndefaldet(!) som derfor ikke kan være årsag til ondskaben - fristede to andre til at spise en helt fjerde af Guds skabninger. Resultatet er, at Gud den almægtige i sin afmagt må bortvise sin uperfekte skabning - som er uperfekt, fordi Gud har villet det eller trods sin almægtighed er for svag til andet... logisk mudder. Det er dog min overbevisning, at det har et psykologisk formål at inkludere denne type beretning - og at dette formål efter menneskelig målestok hverken er kærligt eller omsorgsfuldt, men lever ved at destruere initiativ og lykke.

Til toppen 
#45183 - 14/04/2005 10:27 Re: "What is human?" [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002

K: OK Zaphod, du har ret, bare slet "sand'et" !

Det var ikke for at være pedantisk, men jeg kunne forestille mig en slags skelnen hos kristne. Tak for afklaringen.

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#45184 - 17/04/2005 10:36 Re: "What is human?" [Re: Claus Due]
Engelsted
Bruger

Reg.: 20/06/2004
Hej Claus

Du skrev:

.......det vil også være et forsøg på at undgå det, der skabte "synd". Nemlig vores påstået oprindelige, rene natur .......

Det er en meget "skarp" iagttagelse du der gør. Jeg må give dig 100% ret.

Mange af de kristne jeg kender, er ofte sammen med hinanden på en meget struktureret mødelignende facon. Det gælder naturligvis den megen tid som disse kristne bruger på kirke, menighedslejre mv. Men jeg har også tit set i rent private sammenhænge, at en eller anden i selskabet påtager sig en slags mødelederrolle, og foreslår at man skal bede sammen, læse et andagsstykke, et bibelvers eller synge lovsangskor.

Det er som om, at man er bange for hvad der kunne ske, hvis man blot er tilstede som sig selv.

Det samme gør sig også gældende, når kristne diskuterer alkohol. Her synnes årsagen til, at man "kun" går ind for indtagelse i begrænsede mængder, at man er bange for, hvad et menneske kan find på at foretage sig, hvis promillen bliver for høj.

-Thomas Engelsted

PS For at undgå misforståelser, skal jeg lige understrege at jeg ikke argumenterer for alkoholindtagelse i store mængder. JEg prøver blot at påpege, hvilken motivation kristne (efter min opfattelse) har for at ville begrænse (og i nogle tilfælde helt forbyde) anvendelsen af alkohol.

Til toppen 
#45185 - 17/04/2005 18:32 Re: "What is human?" [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Kære Claus Due

Det er et interessant ræsonement, du har fået fat i, men der er en del ting ved det, du endnu ikke har fået til at passe sammen. Lad mig påpege nogle stykker, for det kan jo være, at du kan få et spændende tankespind ud af det.

Din første påstand lyder: "Mennesket gør per instinkt, hvad det kan for at undgå sin natur." Det er jo en ret selvmodstridende påstand, for per definition vil et instinkt jo altid være et produkt af en natur, så at instinktet skulle modstride naturen er per definition umuligt. Begreberne kan simpelthed ikke bruges på den måde.

Igennem hele din tekst snakker du om mennesket natur, men hvad mener du egentligt med det? Det mangler du at gøre klart, for der er ikke enighed om, at et menneskeheden har en bestemt natur, og hvad den i så fald indeholder.

Hvis jeg nu skal gå med på disse præmiser om menneskets natur, kan jeg læse af dit indlæg, at du skelner mellem to 'naturer': a) Menneskets natur før syndefaldet ("oprindelige og rene") og b) menneskets natur efter syndefaldet ("barske og syndige")

Ud fra dine senere indlæg, kan jeg se, at du er glad for logik, så jeg vil stille dit ræsonementet op i en logisk rækkefølge, for problemet er netop, at du laver en logisk brist i argumentationen.

1) Et troende menneske vil instinktivt forsøge at undgå synd og det, som resulterer i synd.
2) Menneskets 'a-natur' (se ovenstående) resulterede i synd pga. dets nysgerrighed efter viden.
3) Mennesket vil forsæge at undgå den natur, det havde inden syndefaldet.

Problemet ligger i dit 2. præmis. "Kvinden så, at træet var godt at spise af og tiltrækkende at se på, og at det også var godt at få indsigt af, og hun tog af frugten og spiste." (1. Mos. 3,6) Ud fra teksten kan det næppe konkluderes, at det var nysgerrighed, der drog hende. Indsigten står beskrevet i en indskudt sætning, som noget der også var meget godt at få med men ikke andet. Hun blev også fristet til at gøre det. Jeg vil prøve at drage en lille sammenligning for at vise dig det:

En lille dreng bliver fristet af sin onkel til at have sex med ham, fordi han får lov til at spise noget slik. Drengen vil gerne have slik og tror, at det da også vil være skægt at lege med sin onkel. Kan man drage som konklusion på det, at det ligger i små drenges natur at indgå i incest? Nej!

Jeg håber, jeg fik forklaret det godt nok, ellers er du velkommen til at spørge ind til det.

Venlig hilsen
Samuel Kiil

P.S. Man bør som hovedregel ikke bruge omvendt ordstilling eller fremmedord, med mindre det er højest nødvendigt. Hos dig forvirrer det bare forståelsen af selve pointen, og du mister det logiske overblik over, hvad du har skrevet. Når du nu definerer dig selv som tænker, er det naturligvis nærliggende at skrive kompliceret, som mange store filosoffer gjorde, men man skal kun gøre det, hvis man virkelig mestrer sproget. Jeg beklager, men dine stavefejl, ufuldstændige sætninger og logiske brister bevidner altså, at du ikke mestrer sproget nok til at skrive sådan. Hold dig til almindeligt sprog, så kan vi få nogle interessante diskussioner i forummet her.

Til toppen 
#45186 - 17/04/2005 22:38 Re: "What is human?" [Re: ]
Claus Due
Bruger

Kære Samuel

Du skriver:

Din første påstand lyder: "Mennesket gør per instinkt, hvad det kan for at undgå sin natur." Det er jo en ret selvmodstridende påstand, for per definition vil et instinkt jo altid være et produkt af en natur, så at instinktet skulle modstride naturen er per definition umuligt. Begreberne kan simpelthed ikke bruges på den måde.

Du har muligvis ret mht. begrebslogikken. Men du glemmer tydeligvis det faktum, at det menneskelige instinkt for overlevelse bygger på to forskellige ting: en gruppes evne til at holde sig selv samlet og gruppens evne til at opsluge eller besejre andre grupper. Dette er et forsøg på at skære menneskets sociale funktioner ned til et muligt laveste niveau. Hvis du ikke mener det er korrekt kunne det være interessant at høre hvorfor.

Hvis man bruger denne opdeling på det moderne samfund og dets sociale krav, så er sammenholdet den vigtigste faktor af de to - og besejring er mindre nødvendig (hvilket du sikkert kan argumentere mod, men fra et humanistisk synspunkt er betragtningen god nok). Således modarbejder en del af vores natur det, vi instinktivt opfatter er nødvendigt for overlevelse.

Igennem hele din tekst snakker du om mennesket natur, men hvad mener du egentligt med det? Det mangler du at gøre klart, for der er ikke enighed om, at et menneskeheden har en bestemt natur, og hvad den i så fald indeholder.

Menneskets natur er dets psykologiske reaktionsmønstre, bevidste eller ej. Der er enighed om, hvordan disse reaktionsmønstre fungerer. Men der er selvfølgelig ikke enighed om, hvor mange ukendte mønstre der er.

Hvis jeg nu skal gå med på disse præmiser om menneskets natur, kan jeg læse af dit indlæg, at du skelner mellem to 'naturer': a) Menneskets natur før syndefaldet ("oprindelige og rene") og b) menneskets natur efter syndefaldet ("barske og syndige")

Det er ikke mig, der laver denne skelnen. Det fremgår tydeligt af de kristne skrifter, at syndefaldet ændrede menneskets natur. Jeg forsøger netop at påpege, at denne skelnen er usund.

Problemet ligger i dit 2. præmis. "Kvinden så, at træet var godt at spise af og tiltrækkende at se på, og at det også var godt at få indsigt af, og hun tog af frugten og spiste." (1. Mos. 3,6) Ud fra teksten kan det næppe konkluderes, at det var nysgerrighed, der drog hende.

1 Mos 2,16 Men Gud Herren gav mennesket den befaling: »Du må spise af alle træerne i haven. v17 Men træet til kundskab om godt og ondt må du ikke spise af, for den dag du spiser af det, skal du dø!«

Med bare lidt fornuft er det synligt, at udsagnet "træet til kundskab om godt og ondt" naturligvis vækker nysgerrighed, der senere er medvirkende årsag til Evas beslutning om at spise af træet. Uanset hvordan du vender og drejer det trodser Adam og Eva Guds direkte befaling, og de gør det på den eneste måde Gud umiddelbart indikerer er mulig, nemlig ved at spise af det eneste træ i Edens Have, Gud har udpeget som forbudt.

Hvorvidt det er tilfældigt, at det er kundskabens træ, er til gengæld mindre let at afgøre.

En lille dreng bliver fristet af sin onkel til at have sex med ham, fordi han får lov til at spise noget slik. Drengen vil gerne have slik og tror, at det da også vil være skægt at lege med sin onkel. Kan man drage som konklusion på det, at det ligger i små drenges natur at indgå i incest? Nej!

Hvilken relevans har dit eksempel? Og hvorfor skal det handle om incest?

Hvad får dig til at tro, at drengen tror det vil være skægt at lege med sin onkel? Har du fuldstændig lukket øjnene for det, du selv skriver: Drengen bestikkes med slik og du lægger ham nogle tilbøjeligheder til, det ikke kan lade sig gøre at argumentere for. Eller du er måske børnepsykolog med speciale i seksuelt misbrug?

Derimod er det ikke svært at afgøre, at 1) på Guds befaling er kundskabens kilde gjort forbudt, at 2) Eva tænker, at den indsigt der kan fås ved at spise af træet er god trods det, at hun har fået fortalt det stik modsatte fra Gud. Det kan være hun lader sig friste, men det er åbenlyst at den del af hende der lader sig friste er nysgerrigheden.

Når du nu definerer dig selv som tænker, er det naturligvis nærliggende at skrive kompliceret, som mange store filosoffer gjorde, men man skal kun gøre det, hvis man virkelig mestrer sproget. Jeg beklager, men dine stavefejl, ufuldstændige sætninger og logiske brister bevidner altså, at du ikke mestrer sproget nok til at skrive sådan. Hold dig til almindeligt sprog, så kan vi få nogle interessante diskussioner i forummet her.

Jamen dog. Noget tyder da på, at du fint forstod hvad jeg mente og ydermere følte dig i stand til at påpege, at jeg tager fejl - og har fundet mit indlæg interessant nok til at svare på det. Derfor må jeg gå ud fra, at du ikke har et problem med at forstå mig.

Jeg ser virkelig ikke hvad dette PS skulle hjælpe. Med hensyn til logiske brister taler en del for, at jeg ikke har det største problem.

Til toppen 
#45187 - 18/04/2005 10:52 Re: "What is human?" [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus, lige et par enkelte kommentarer. Du skriver:

"Det er ikke mig, der laver denne skelnen. Det fremgår tydeligt af de kristne skrifter, at syndefaldet ændrede menneskets natur. Jeg forsøger netop at påpege, at denne skelnen er usund."

Det er jeg ikke enig med dig i. Syndefaldet ændrede ikke menneskets natur, men menneskets levevilkår. Mennesket blev skabt i Guds billede og dermed til evigt livsfællesskab med Gud. Og med mulighed for at vælge at leve i lydighed mod sin skaber, eller ulydighed, bortvendt fra sin skaber. Som bekendt: Gud blev fravalgt, slangen (= Fristeren = Løgneren = Djævelen) blev tilvalgt. Terningerne var kastet - ingen kan tjene to herrer.

"Det kan være hun [Eva] lader sig friste, men det er åbenlyst at den del af hende der lader sig friste er nysgerrigheden."

Det er ikke for mig åbenlyst, men tværtimod forkert.
Det er ikke at stå Gud imod at være videbegærlig - nysgerrig!

Derimod er det fatalt at handle mod hans befaling, og det gjorde Adam og Eva helt bevidst. Der var noget de ikke måtte, og det gjorde de så! Drivkraften var slangens forførende ord: " Men Gud ved, at den dag I spiser af den, bliver jeres øjne åbnet, så I bliver som Gud og kan kende godt og ondt".

Altså: Vil vi være (som) Gud, dvs.vi vil selv være vor egen Herre og Skaber -
og så er Gud valgt fra. Slangen løj, og talte alligevel på en måde sandt: Vi kom sandelig til at kende ondt og godt: den forfærdelige konsekvens af at leve bortvendt fra Gud.

Hele frelseshistorien handler om Guds plan for forsoning og genoprettelse af fællesskabet med sine elskede skabninger: Jesus Kristus, vor Herre og Frelser.

Prøv at læse Evas udsagn:
"Vi må gerne spise af frugten på træerne i haven, men frugten på det træ, der står midt i haven, har Gud sagt, at vi ikke må spise og ikke røre ved, for ellers skal vi dø." ... og hun så at "træet var godt at spise af og tiltrækkende at se på ... " og så spiste hun, og gav også Adam, som var hos hende, og som desværre ikke satte sin hustru og hjælper på plads, men rettede sig efter hende i stedet for at adlyde Gud!

At træet var godt at spise af, adskilte det jo ikke fra alle havens andre træer, for i 2.5 står der at Gud Herren lod alle slags træer, der var dejlige at se på og gode at spise af, vokse frem af jorden ... "

Som jeg læser teksten er menneskets primære motivation for at rette sig efter den forførende slange lysten til at ville være Gud.
Guds første bud er: Du må ikke have andre guder.

Men vi er, hver især, selv, i egen "høje" person, den længst levende afgud.
Og den situation kan vi ikke komme ud af ved egen hjælp.
.... And that's human!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#45188 - 18/04/2005 14:00 Re: "What is human?" [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina

Det er jeg ikke enig med dig i. Syndefaldet ændrede ikke menneskets natur, men menneskets levevilkår. Mennesket blev skabt i Guds billede og dermed til evigt livsfællesskab med Gud. Og med mulighed for at vælge at leve i lydighed mod sin skaber, eller ulydighed, bortvendt fra sin skaber.

Hvis det at modtage Guds viden om godt og ondt ikke er en ændring af den menneskelige natur, hvad er så? Jeg mener ikke der er tale om levevilkår - snarere en fundamental ændring af "det kendte" og som direkte konsekvens heraf, en ændring af psykologi og reaktionsmønstre.

Hvis mennesket før ikke kendte til godt og ondt, er der reelt tale om et skifte i menneskets natur, dets psykologiske reaktionsmønstre. Endnu mere hvis man hævder, at den eneste kilde til viden om godt/ondt før syndefaldet var Gud. I så fald er mennesket først herefter blevet tvunget til selv at gøre sine overvejelser - og der er stor, stor forskel på "den passive adlyders natur" og "den tænkende dommers natur".

Det er ikke for mig åbenlyst, men tværtimod forkert.
Det er ikke at stå Gud imod at være videbegærlig - nysgerrig!

Derimod er det fatalt at handle mod hans befaling, og det gjorde Adam og Eva helt bevidst. Der var noget de ikke måtte, og det gjorde de så! Drivkraften var slangens forførende ord: " Men Gud ved, at den dag I spiser af den, bliver jeres øjne åbnet, så I bliver som Gud og kan kende godt og ondt".

Men Eva stilles kendskab til godt og ondt i sigte, og derfor må vi formode, at hendes handling er et resultat af ønsket om at kende dette (nysgerrighed...), lysten til at vide hvordan det er at være Gud. Medmindre det kan argumenteres, at Eva absolut ikke bærer nogen som helst del af initiativet til at spise frugten - og det er umuligt, hvis man mener mennesket blev skabt med muligheden for at vælge eller fravælge samvær med Gud.

Som jeg læser teksten er menneskets primære motivation for at rette sig efter den forførende slange lysten til at ville være Gud.

Sådan kan det læses, men hvordan kan det ikke være "nysgerrighed" at ville kende det, kun Gud kender? Hvilken grund har Eva (og Adam) til at ville være Gud, hvis det ikke var for nysgerrighed - aspiration mod at kende det ukendte?

Det kan jo ikke argumenteres, at Adam og Eva spiste af kundskabens træ for at blive almægtige eller "sin egen skaber". Derimod er det synligt, at de gjorde det for at kende hvad Gud kender - for at besidde den alvidenhed Gud var ene om.

Nysgerrigheden er kilden til det hele - men slangens bedrag er katalysator. Derfor mener jeg, at kristne vil se nysgerrigheden efter "ophøjet viden om godt og ondt" som en syndig trang, der skyldes den menneskelige natur. Måske er det fordi der eksisterer en illusion om at genvinde pladsen i paradis ved at frasige sig den kapacitet til videtrang og den fristelse, der startede hele syndefaldet.

Til toppen 
#45189 - 18/04/2005 15:43 Re: "What is human?" [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Claus, ved du hvad, jeg synes du roder lidt rundt i begreberne. At mere eller mindre viden skulle have noget med den menneskelige natur at gøre, kan jeg slet ikke forstå. Nogen ved meget, nogen ved lidt, og nogen ved ikke noget som helst. Det rokker vel ikke ved "naturen" ?

Men der er et gammelt ord, der siger: "Hvis du ikke vil høre, må du føle!"

Adam og Eva ville ikke høre (= adlyde). Så de - og med dem al Adams slægt - fik i stedet at føle, hvad intimt, personligt kendskab til ondt (at være under den Ondes herredømme) indebærer, nemlig ulyksalig selviskhed.

Du skriver:
"Nysgerrigheden er kilden til det hele - men slangens bedrag er katalysator. Derfor mener jeg, at kristne vil se nysgerrigheden efter "ophøjet viden om godt og ondt" som en syndig trang, der skyldes den menneskelige natur. Måske er det fordi der eksisterer en illusion om at genvinde pladsen i paradis ved at frasige sig den kapacitet til videtrang og den fristelse, der startede hele syndefaldet."

Jamen altså!! Hvordan kan du, som ikke er kristen, sige, at vi kristne ser nysgerrighed og videbegær som "en syndig trang" der skyldes den menneskelige natur? Når jeg, som er kristen, siger, at sådan har vi det altså bestemt ikke! Jeg kender ikke en eneste kristen, der mener, at det er syndigt at være nysgerrig og at søge visdom og viden så langt vores evner rækker. Ej heller ikke, at vi bør "frasige os virketrang".

Sig mig, de kristne du kender - hvis du altså kender nogen - er de generelt dummere og dovnere end ateister?

Den menneskelige natur er, mener jeg, som den altid har været. Konsekvensen af af at vende Gud ryggen og dermed leve i en verden, hvor den Onde er fyrste - et fængsel som vi ikke kan komme ud af - er et resultat af den frie vilje, hvormed det første menneske valgte - hurtigt, præcist og forkert!

Og valget kan vi ikke lave om, der er ingen fortrydelsespille, og Djævelen er meget klogere og stærkere end noget menneske og giver ikke slip på nogen af sine gidsler.
Kun Jesus er stærkere, og kun ved at følge ham, som stedfortrædende for os har retfærdiggjort os alle, kan vi blive befriet!

Men hvis vi foretrækker at leve i illusionen (som vi i så fald naturligvis ikke indser er en illusion!) om at "være vores egen herre", når vi i virkeligheden er den Ondes vasal, vil vi naturligvis ikke lade Jesus være Herre i vores liv, det kan jeg sagtens fatte ...

"Selvgjort er velgjort?" Eller .. ?

ALtså: Adam og Eva spiste ikke æblet af nysgerrighed - de var jo sammen med Gud i Edens have og kunne have spurgt Ham, hvis der var noget de ville vide!
De spiste af æblet, fordi det var dem forbudt!
De ville nemlig helt enkelt selv bestemme!
Det er da vist ingen fremmed tanke for nogen af os?
It's human!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#45190 - 23/04/2005 16:31 Re: "What is human?" [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina

Claus, ved du hvad, jeg synes du roder lidt rundt i begreberne. At mere eller mindre viden skulle have noget med den menneskelige natur at gøre, kan jeg slet ikke forstå. Nogen ved meget, nogen ved lidt, og nogen ved ikke noget som helst. Det rokker vel ikke ved "naturen" ?

Du har delvist ret, men såfremt vi definerer "menneskets natur" som "menneskets psykologiske reaktionmønstre"- hvilket jeg mener er meget dækkende, da mennesket er det eneste vilje-væsen mennesket kender til - så ændrer det direkte i vores natur at besidde en viden om konsekvenserne af vores psykologiske reaktionsmønstre. Ikke?

Jamen altså!! Hvordan kan du, som ikke er kristen, sige, at vi kristne ser nysgerrighed og videbegær som "en syndig trang" der skyldes den menneskelige natur? Når jeg, som er kristen, siger, at sådan har vi det altså bestemt ikke! Jeg kender ikke en eneste kristen, der mener, at det er syndigt at være nysgerrig og at søge visdom og viden så langt vores evner rækker. Ej heller ikke, at vi bør "frasige os virketrang".

Da jeg netop ikke er kristen kan jeg jo kun sige dette og begrunde det med hvad jeg har læst og hørt om kristendom, og hvad jeg selv er i stand til at forstå ved dette. Med risiko for at virke afvisende, så er det altså logisk set mindre relevant hvad folk "tror det betyder" og hvad betydningen egentlig er i praksis. Nogle tror bibelen betyder én ting, andre noget andet. Selv tror jeg bibelen intet betyder, men ganske enkelt er et redskab til kontrol på et højere plan end fysisk afstraffelse. Selvfølgelig langt mere i "sin tid" end den er idag.

Sig mig, de kristne du kender - hvis du altså kender nogen - er de generelt dummere og dovnere end ateister?

Jeg kender da kristne, også personligt. Nogle er endda teologistuderende, og selv har jeg ingen universitetsuddannelse (at jeg mener teologi ikke skal være en universitetsuddannelse er en anden diskussion). Jeg vil ikke sige at de er mere dovne end de ateister jeg kender, men de er tydeligvis hæmmet af deres tro når de skal tænke eksistentielt eller moralsk/etisk. Og de anvender en sær form for argumentation, der stort set altid stopper ved "Gud har villet det sådan", hvilket ganske åbenlyst kan virke som både dumt og dovent, når man er ved at diskuttere eksistens...

Men hvis vi foretrækker at leve i illusionen (som vi i så fald naturligvis ikke indser er en illusion!) om at "være vores egen herre", når vi i virkeligheden er den Ondes vasal, vil vi naturligvis ikke lade Jesus være Herre i vores liv, det kan jeg sagtens fatte...

Jeg har lidt svært ved at få begyndt her. For det første mener du, at enhver der tror sig sin egen herre er Satans tjener. For det andet mener du, at enhver der tror sig sin egen herre lever i en illusion, ingen af dem kan gennemskue (men det kan du). For det tredje skriver du, at vi "ikke vil lade Jesus være herre" hvis det første gør sig gældende.

Men det er jo stort set en fløjtende ligegyldig tanke, eftersom mennesker ikke kan kende forskel på Gud og Satan. For alt vi ved kan bibelen være inspireret af Satan, som er den almægtige, og Gud kan være den onde og mennesket blot "duperet" til at tro, at ondt er godt og omvendt. Det er noget rod, ja. Det er noget rod at tro sig i stand til at kende forskel på to lige fjerne skikkelser: Gud og Satan.

Altså: Adam og Eva spiste ikke æblet af nysgerrighed - de var jo sammen med Gud i Edens have og kunne have spurgt Ham, hvis der var noget de ville vide!
De spiste af æblet, fordi det var dem forbudt!
De ville nemlig helt enkelt selv bestemme!
Det er da vist ingen fremmed tanke for nogen af os?

Jamen, slangen fortæller jo Eva, at Gud lyver om dødeligheden af træets frugter! Hvilket Han per menneskelig logik også gør!

Hvis Eva (og Adam) skulle spørge Gud, ville Gud jo blot lyve videre om træet. Altså kan det ikke forventes, at de blot "kunne have spurgt Ham, hvis der var noget de ville vide".

De spiste af træet, fordi slangen siger til dem, at de vil kende hvad Gud kender - og at træet ikke er dødeligt, sådan som Gud siger det er. Altså siger slangen både at Gud lyver, og at Adam og Eva har mulighed for at erfare helt præcist hvorfor Gud lyver om træet. Nysgerrighed - eller ganske enkelt trangen til direkte information set i lyset af, at Gud rent faktisk løj for Adam og Eva - og slangen talte sandt!

Det er ikke nogen fremmed tanke for mig selv at ville bestemme. Har man en vilje, vil man selv bestemme, med mindre man af eget eller andres valg opfører sig underdanigt.

Til toppen 
#45191 - 23/04/2005 21:55 Re: "What is human?" [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus

Vi kender efterhånden hinandens synspunkter ganske godt, tror jeg - men vi er jo ikke blevet mere enige af den grund. Jeg har alligevel fået noget ud af debatten her, nemlig en stadig stigende undren i retning af hvordan kan det dog være, at han ikke kan begribe det jeg prøver at forklare ...

Og jeg har en forestilling om, at du tilsvarende undrer dig mere og mere og tænker
hvordan kan det dog være, at hun ikke kan fatte at det er mig der har ret ..

Jeg tror ikke det hjælper at trække den yderligere -
vi synes nok begge, at detteher er ligesom at kaste vand på en g.. øh, jeg mener .. vand på én der ikke er spor tørstig!

Jeg vil dog slutte med at give dig næsten ret i det allersidste du skriver:

Det er ikke nogen fremmed tanke for mig selv at ville bestemme.
Har man en vilje, vil man selv bestemme, med mindre man af eget eller andres valg opfører sig underdanigt ..

Ja, sådan er det!
Jeg bryder mig dog ikke meget om "opfører sig underdanigt". Det lyder så uægte eller halvhjertet. Jeg vil hellere bruge ordet "ydmyg".

Og det er ikke noget med at opføre sig, men mere radikalt: noget med at være!
Så jeg ville endnu hellere sige: har overgivet sig til sin Herre og Frelser!
Det gamle er ego er nemlig afgået ved døden. Der er sket en ny fødsel:

Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning.
Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til!

(2. Korintherbrev kapitel 5 vers 17)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær