Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#45165 - 13/04/2005 15:05 At gøre eller ikke at gøre ... Reiki healing
Christian
Bruger

Reg.: 21/09/2002
Sted: Aalborg
Kære Alle,

nu har jeg gået med en overvejelse nogle dage og mine egne svar til mine egne spørgsmål har kun ført i ring, så derfor vil jeg bringe min undren frem for nogle oplyste mennesker

Spørgsmålet som jeg stiller mig selv er:
"Kan jeg som kristen lære reiki med god samvittighed"

Nogle har allerede svaret efter at have læst dette; men jeg beder jeg lige medtage de overvejelser jeg har haft - NB. citater er taget fra min hukommelse og er derfor ikke loyale overfor den direkte bibel-tekst:

For det første :"Den der tvivler og gør, han synder" - og det er så hvad der har fået mig til at stille spørgmålet her. Så må vi se om det fjerner tvivlen... og hvis ikke, nå ja, så lader jeg da bare være. MEN, her kommer en lille smøre:

Jesus siger "gå ud i verden helbred de syge og driv dæmoner ud (+ meget andet)"
- Det har jeg ikke set så meget af og hvis det endelig foregår med bøn i jesu navn går der ikke lang tid før der et sted er stor debat om det er fra Gud eller blot er kvaksalveri. Så her føler jeg, at jeg er lige vidt.

En betragtning fra min side er, at Gud skal ophøjes og folk skal bringes til tro på Hans søn. Det lyder måske lidt høj-helligt, men det opleves fra min side som en del af hverdagen. Det kan man gøre på mange måder og bør også gøre det - jeg savner blot at kunne gøre det som Jesus siger - jeg har bedt for det og viser Han mig måske Reiki som en løsning?

Jesus siger også "mange skal komme til mig på den dag og sige at de helbredte i mit navn ... men Jeg vil sige til dem: "Forsvind i der gør onde ting""

Ups, altså her er der noget jeg ikke synes er morsomt - så man skal passe på at gøre tingene rigtigt. Så... hvad nu tænker jeg? Jeg har en mulighed for at lære noget som Jesus siger vi skal gøre, men det er ikke noget jeg har fået gennem bøn og der er altså en tydelig risiko for virkelig at bøffe den

Tilbage til det der taler for:
Paulus bliver mødt af et lys på sin vej til Damaskus (det er da Damaskus ik'?), og snart efter suser han rundt og laver mirakler og folk kommer til tro og bliver døbt. Super!
Nogle af Jesu apostle besøgte byer hvor blot deres skygge ved at glide over mennesker helbredte dem.
Jesu blev rørt af en blødende kvinde i en mængde - Han udbryder "hvem rørte ved mig; der udgik en kraft fra mig"
Jesus GAV sine disciple magt til at helbrede - altså en overføring.

Er der nogle af Jer - som har kristen baggrund og tro - der i nogen målestok har oplevet dette? Jeg synes ikke jeg ser så mange hænder derude bag skærmene
Jeg ser gerne at der begynder at ske noget (det gør der selvfølgelig allerde, det ved jeg) og jeg ser dette som en mulighed for Gud til at arbejde gennem mig.

Tilbage til spørgsmålet - skal / skal ikke?

I har mikrofonen ... skriv!

Til toppen 
#45166 - 13/04/2005 17:14 Re: At gøre eller ikke at gøre ... Reiki healing [Re: Christian]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Christian

Inden jeg blev kristen tog jeg Reiki2, og har også healet en del ud fra de forskellige symboler. Men .....nej, de to Kristendom og Reiki kan ikke kombineres. Det lyder jo meget godt når man får at vide at Dr. Usui har undersøgt de forskellige religioner, herunder kristendommen, og så har taget noget med derfra...ligesom det lyder godt når man får at vide at Reiki ikke modarbejder/er i modstrid med nogen religioner*) eller forresten medicin.

Problemet er bare at det passer ikke. Reiki er "hvid magi", en "universel energi" hvor man gennem indvielser ved håndspålæggelse og tilegnelse af forskellige symboler, som man "tegner" og bruger som besværgelse, for at give kraft - kan foretage forskellige former for healing. I første omgang (Reiki 1) lærer man primært healing ved håndspålæggelse....men på 2eren arbejder man med fjernhealing, og healing af rum....ligesom man lærer at komme ud af sig selv og kontakte fx. afdøde.

For det første. Kristendommen opererer slet ikke med den form for "universelle energi", og da slet ikke en energi, der kombinerer Kristus med Budda osv. faktisk står der skrevet at vi ikke kan "drikke af dæmonernes bæger og af Herrens bæger"(frit efter hukommelse). Det første bud hedder "du må ikke have andre guder", allerede her får Reiki et problem, for Reiki er jo som sagt en cocktail af det hele.

Derudover er der det med magien, og der står der i bibelen: " Hos dig må der ikke findes nogen, som lader sin søn eller datter gå gennem ilden, ingen, der driver spådomskunst eller trolddom, ingen, der tager varsler, ingen, der bruger magi, v11 ingen, der udtaler besværgelser, spørger dødemanere eller sandsigere til råds eller søger orakel hos de døde. Herren afskyr enhver, som gør den slags, og på grund af den slags afskyeligheder vil Herren din Gud drive folkene bort foran dig; udadlelig skal du være over for Herren din Gud." (5. Mos. 18,10-13)

Jeg kan godt forstå at det er besnærende, men jeg må sige, at Reiki absolut ikke kan kombineres med Kristendom, og jeg har da heller ikke beskæftiget mig med det efter jeg blev kristen - mit råd er: Hold dig fra det!

Du henviser til nogle af de mirakler der skete i bibelen, men sagen er jo den, at apostlene ikke benyttede sig af Reiki, men forkyndte Evangeliet og helbredte i Jesu navn. Og det er ganske vidst vi må gerne, meget gerne bede for vores medmennesker, lægge dem frem for Gud i Jesu navn.

En ting du måske kan bruge er at der står skrevet i Bibelen, at vi har fået det for intet og skal give det for intet

- Kristendommen, Evangeliet, forbøn osv, det er gratis! - og det skal være gratis.

Mkh Malli

*) Fremgår også her http://www.reiki.dk/

Ændret af malli (13/04/2005 17:23)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#45167 - 13/04/2005 17:38 Re: At gøre eller ikke at gøre ... Reiki healing [Re: Christian]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Kristian -

Jeg forstår godt dine overvejelser, som jeg synes er meget vigtige, og vil gerne skrive noget til dig, fordi jeg selv har en del erfaringer med hensyn til alternative helbredelsesmetoder (jeg har også selv modtaget Reiki-behandling et par gange) og jeg vil intet hellere end dele erfaringer med dig, læs: advare dig imod at begive dig ud på dette newage-marked.

Reiki er en japansk (buddhistisk) teknik, som arbejder med "guddommelige energier" - og kristen er den bestemt ikke, jeg vil næsten vove at sige tværtimod!

Lige nu kan jeg ikke nå andet end at foreslå dig at læse denneher artikel og så komme tilbage og skrive, hvad du mener om den. Så kan vi måske få en god debat om emnet her i Café Thomas - der er da nok også andre synspunkter og erfaringer end lige mine ....

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#45168 - 13/04/2005 17:40 Re: At gøre eller ikke at gøre ... Reiki healing [Re: malli]
malli
Bruger

Hej Christian

Lige et PS. Fandt noget om Reiki på Dialogcentrets hjemmeside: http://www.dci.dk/?artikel=1213&emne=reiki

Mkh Malli

Til toppen 
#45169 - 13/04/2005 19:05 Re: At gøre eller ikke at gøre ... Reiki healing [Re: malli]
Christian
Bruger

Med hensyn til Usuis indstilling er det svært at blive klog på hvem han var og hvad han stod for. Noget der dog går igen i mange artikler er, at han troede på Bibelens beskrivelser af helbredelser - det var det der startede hans søgen, som førte ham til bjerget. Dette retfærdiggør naturligvis ikke anvendelsen, men er blot en spændende betragtning.

Med hensyn til hvad Reiki er nævnes hvid magi og universel energi samt besværgelser. Det er naturligvis værd at tænke over dette; og det gør jeg så
Men, et andet sted der er værd at bemærke sig er et sted, hvor nogle prøver at drive dæmoner ud - som de plejer - men nu gør de det i Jesu navn. Jesus siger om dem "(til disciplene) Stop dem ikke - de der ikke er mod os, er for os"
Det synes jeg er interessant.
Ligeledes kan også observeres i tidligere skrifter om profetskoler, profeteleven der overtager "kappen og kraften" samt, som nævnt, Jesus der overdrager magt fra sig selv til disciplene, således de bliver istand til at helbrede. Der findes flere spændende eksempler, men jeg håber disse rækker for nu.

Mht. overvejelsen om 'besværgelsen' med tegn m.m. helbredes bl.a. i bibelsk forstand med spyt+jord, rensende bade, håndpålæggelse etc.
Dog er bemærkningen om fjernhealing og kontakt af afdøde noget der får mig til at sætte foden på bremsen :-)

Jeg prøver ikke at forsvare Reiki, ikke direkte i hvert fald, men, der er flere personlige historier om højtskolede (læs +3 år) kristne, som anvender Reiki. En præst beretter om "jeg bad Jesus om at beskytte mig med sit blod, sine engle m.m. men hvis det var iorden at lære, så skulle kraften(reikiindvielsen) foregå planmæssigt" - det gjorde den...
Med Reiki ønsker jeg ikke "at have andre guder", men at tjene den Gud jeg har, så hans børn kan blive lindret for smerter og andre også lære at kende ham.

Hvis jeg lige må være nysgerrig - hvad fik dig helt specifikt til at stoppe med Reiki (du behøver ikke svare) da du blev kristen, for jeg gætter at du har haft resultater med det?

Og slutteligt : selvfølgelig skal helbredelsen være gratis (som jo direkte betyder: af nåde). Det må ikke være anderledes. Nemlig!

Der er meget mere at skrive - men nu er der vist lige lidt mere at tygge på.
Og bare rolig... jeg skal nok lade være med at forhaste mig til at lære noget om noget, før jeg er helt sikker på at det ok

Til toppen 
#45170 - 13/04/2005 19:36 Re: At gøre eller ikke at gøre ... Reiki healing [Re: Christian]
malli
Bruger

Hej Christian

Hvad der fik mig til at stoppe var først og fremmest bibelens formaning - dels i forhold til magien, dels i forhold til afgudsdyrkelsen...og jeg har faktisk aldrig savnet det Men da jeg blev kristen fik jeg også en øget opmærksomhed på det åndelige, dette forstået derhen, at jeg pludselig blev opmærksom på at der ikke kun findes Gud, men også hans modstander Satan og hans dæmoner (faldne engle). Og da jeg efterhånden fik klarhed over at Reiki umuligt kunne komme fra Gud (bla. pga kontakten med afdøde og "religions-misk-mask"), nåede jeg dertil at Reiki kom fra Guds modstander, Satan. Dette for at lokke/trække folk væk fra Korset, forsoningen og nåden ved syndernes forladelse.

Jeg har jo også fået et helt andet syn på disse ting...jeg skal jo ikke rende rundt og sende energi til alle mulige, derimod skal jeg bede Gud om at gribe ind i folks liv...for det er jo det, Reikien kan jo ikke frelse nogen - det kan Gud derimod. Og Han ved med sikkerhed bedst hvad der skal gøres.

Men, et andet sted der er værd at bemærke sig er et sted, hvor nogle prøver at drive dæmoner ud - som de plejer - men nu gør de det i Jesu navn. Jesus siger om dem "(til disciplene) Stop dem ikke - de der ikke er mod os, er for os"
Det synes jeg er interessant.

Nu gik Jesus iøvrigt heller ikke så tit hen og stoppede folk, men bortset fra det, så fungerer Reikien jo heller ikke på den måde, man helbreder jo ikke i Jesu navn (som det eksempel i bibelen) - men man benytter jo de før omtalte symboler og besværgelser. Iøvrigt er symbolerne man benytter ikke kristne symboler, men sanskrit ...og disse symboler har så forskellige navne, som man så skal sige 3 gange, for at de kan give kraft. Det har altså forbavsende lidt med Kristendom at gøre det her.

Faktisk har jeg da iøvrigt efterfølgende tænkt en del over hvad det mon var jeg modtog da jeg blev indviet, for "noget" skete der altså....og det var med sikkerhed ikke Helligånden jeg modtog .

Mkh Malli

Ændret af malli (13/04/2005 19:39)

Til toppen 
#45171 - 14/04/2005 01:07 Re: At gøre eller ikke at gøre ... Reiki healing [Re: malli]
Christian
Bruger

Hej Malli,

du har allerede været super-hjæpsom, men jeg kunne godt tænke mig at bede dig om en tjeneste:
Der er en side som hedder www.christianreiki.org og indholdet har du nok gættet

Kan jeg lokke dig til at kigge på den og kommentere et par af svarene?

Nå, men nu må jeg hellere stoppe for idag - kl er 01.00 og som vi jo ved har imorgen nok i sin plage, så jeg må hellere være klar til at møde den

Til toppen 
#45172 - 14/04/2005 12:23 Re: At gøre eller ikke at gøre ... Reiki healing [Re: Christian]
malli
Bruger

Hej Christian

Det her er jo chokerende læsning!!, håber ikke at de vinder for meget gehør i de kristne kredse.

En del af det har jeg omtalt tidligere, men et svar faldt mig lige for brystet

"Is Reiki wizardry, black magic etc?
A. Wizardry and black magic etc. is always used with the idea of gaining power over others or gaining some personal benefit regardless of God's will. It does not call on God but on lower powers or other lower beings to help fulfill ones desires. Reiki does not operate in this way. It cannot be used to fulfill ones personal desires unless they are part of God's plan. Reiki can only be used to heal and to help people and is always guided by God. "

Her spørges der om Reiki er ”wizardly” sort magi osv. Indenfor det alternative adskiller man magi som hhv. hvid magi og sort magi.

På denne hjemmeside er de så så smarte at de slet ikke omtaler Reiki som hvid magi...som også wiccanerne benytter sig af, netop fordi Reiki skal appelere til kristne, fordi kristne er målgruppen....så hvis de begynder at kalde Reiki for ”hvid magi” vil de fleste kristne gå i baglås.

Men Bibelen adskiller faktisk overhovedet ikke mellem hvid og sort magi – der står skrevet at vi skal holde os fra det.

Og hvorfor nu det? Jo, fordi der er tale om de samme åndskræfter! selvom de påstår at de sender lys og kærlighed til universet/ eller modtager dette, da er det åndeligt set et bedrag. Bibelen går endda så vidt at kalde Satan for ”Lysets engel”, og det fordi han iklæder sig forførende klædedragter. Og vel er det forførende at modtage og give ”lys og kærlighed”, man skal bare se bag om tingene.

Og det kan man ved at læse bibelens ord, for der står, at ”den ånd der IKKE bekender at Jesus er Kristus kommet i kød er Anti-krists ånd”.

Dette betyder på dansk at man skal bekende, at Jesus er Gud, der kom som menneske for at forsone menneskeheden med sig gennem korsofferet.

Og denne bekendelse har man IKKE i Reiki eller i det alternative generelt.

Jeg tillader mig i øvrigt også at stille et stort spørgsmålstegn ved at de folk der udøver den såkaldte ”sorte” magi er startet der!

Mkh Malli

Til toppen 
#45173 - 14/04/2005 18:19 Re: At gøre eller ikke at gøre ... Reiki healing [Re: Christian]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Christian ..

Nu har jeg også læst det link, du henviste til, og jeg er enig med Malli. Det er så fristende, det der står, fordi det er iklædt kristen forklædning, og ikke nok med det: der er masser af eksempler på, at det virker!

Hvis der ikke var eksempler på helbredelser ved de pågældende teknikker, så var det for så vidt ganske ufarligt. Så skete der ikke andet, end at nogle penge måske skiftede lommer, og skidt med det!

Måske har du brug for meget mere materiale, for vi kender ikke hinanden, og det som Malli og jeg skriver er formentlig ikke tilstrækkeligt grundlag for dig til at opgive sagen. Du må endelig spørge videre ...!

Farligt er det også, at omtalte "Reiki for kristne" tilsyneladende er baseret på Bibelen. Men vi må huske, at også Djævelen - ved Jesu fristelse i ørkenen - brugte bibelcitater:

»Hvis du er Guds søn, så sig, at stenene her skal blive til brød.« Men han [Jesus] svarede: »Der står skrevet: ›Mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hvert ord, der udgår af Guds mund.‹ «

Da tog Djævelen ham med til den hellige by, stillede ham på templets tinde og sagde til ham: »Hvis du er Guds søn, så styrt dig ned. For der står skrevet:
Han vil give sine engle befaling,
og de skal bære dig på hænder,
så du ikke støder din fod på nogen sten.«
Jesus sagde til ham: "Der står også skrevet
›Du må ikke udæske Herren din Gud.‹

Vi må ikke se bort fra dele af Bibelen og nøjes med at finde citater, der kan bruges efter vores ønske og behov, hvis der er andre, der modsiger!

Se f.eks. Matt 7,21-22, hvor Jesus siger:

"Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje.

Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!"

Skræmmende læsning, for de pågældende var tydeligvis mennesker, som mente at have deres sag med Gud i orden, og åbenbart havde udført helbredelser og dæmonuddrivelser i Jesu navn ...

Som kristne kan og skal vi i al stilfærdighed bede for hinanden i det kristne menighedsfællesskab, som vi er med i, og også naturligvis for andre, som vi kender, eller for alle syge og lidende, hvad enten de er fjern eller nær.

Vi kan også bruge håndspålæggelse og salvning - det kan af og til kan styrke og opmuntre den syge. Men for Gud er det ikke nødvendigt, for Gud hører altid bøn, selv det mindste suk, og opfylder den efter sin kærlige vilje, når det er til det bedste for den syge at blive helbredt.

Dertil behøves hverken Reiki eller nogen som helst anden teknik, og æren er Guds alene, hvad enten vi får det svar på vores bøn, som vi ønsker os, eller et helt andet, eller om vi måske slet ikke oplever nogen bønhørelse!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#45174 - 15/04/2005 00:14 Re: At gøre eller ikke at gøre ... Reiki healing [Re: malli]
Christian
Bruger

Hej igen - og tak til Jer begge for svarene.

Kristina, jeg er helt enig med dig mht. at vi ikke blot skal udvælge citater til at støtte vores egen ide. Det synes jeg også jeg prøvede på at lade være med ved mit indledende spørgsmål, hvor jeg er helt klar over, at man kan helbrede nok så meget i Hans navn uden at det nødvendigvis gør det rigtigt.

Konklusionen bliver for nu at jeg bremser her og siger nej tak til reiki - men jeg har nu ikke opgivet ideen mht. helbredelse. Så jeg vil lige vende sagen med "Hovedkontoret" og så vende tilbage med flere snedige spørgsmål

Men jeg må sige, at jeg har medtaget en positiv oplevelse oveni Jeres oprigtige og ærlige svar: alt imens jeg har bedt og mediteret(læs: tænkt grundigt) over sagen har jeg befundet mig i en meget behagelig 'atmosfære' - og jeg er blevet inspireret til at gå andre veje. Jeg vender naturligvis tilbage, hvis jeg skulle have nye spørgsmål.

Tak for nu (og tak for Jeres bønner... de blev hørt )

Til toppen 
#45175 - 15/04/2005 08:35 Re: At gøre eller ikke at gøre ... [Re: Christian]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Christian

Tak for din opmuntrende hilsen - og må Gud velsigne dit valg ... !

Lad os alle bede for hinanden, at vi må få visdom til at skelne det sande fra det der ligner,
og styrke til at leve efter Guds vilje ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær