Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#45116 - 13/04/2005 00:18 Så rykker vi sammen på højrefløjen!
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej café.

Dette er på samme tid en oplysning til dem, som ikke er informeret, men også et oplæg til debat om emnet.

Jeg har tidligere i nogle indlæg omtalt behovet for en organisation på tværs af de evangelisk-lutherske kirker/organisationer på højrefløjen. Jeg har nævnt behovet for, at denne organisation indeholder både dem, som ønsker at blive i folkekirken og dem, som ønsker at stå uden for folkekirken.

DETTE BLIVER MÅSKE EN VIRKELIGHED INDEN FOR OVERSKUELIG FREMTID.

En arbejdsgruppe bestående af centrale personer i dansk kirkeliv på højrefløjen har i en periode siden efteråret haft nogle interne drøftelser angående den kirkelige situation i Danmark. Dette mundede ud i et oplæg på et konvent til teologi-kursus på Menighedsfakultetet i Århus, hvor over 100 præster og teologer fra hele landet deltog.

Konklusionen var at arbejdsgruppen skulle arbejde videre med sagen, hvilket de har gjort. De har indkaldt en gruppe personer fra dansk kirkeliv, ca 35 stk, til et antal seminarer, som gerne skulle munde ud i et konkret oplæg til en evangelisk-luthersk netværksdannelse i Danmark.

I gruppen sidder en bred sammensætning af personer med baggrund i bl.a. "De 8" og Dansk Oase. Samtidig består gruppen af både frikirkefolk, valgmenighedsfolk og folkekirkefolk - altså en bred coctail!

Disse folk sidder IKKE som repræsentanter for organisationerne/missionsbevægelserne, dvs. de sidder der som enkeltpersoner, men med en bred kirkelig baggrund.

Resultatet af arbejdet er endnu ikke fast defineret, men der er nogle grundidéer, bl.a.:

1) En netværksdannelse, som skaber enhed mellem bibelsk funderede frikirker, valgmenigheder, folkekirker og hvad der måtte være af andre typer kirkedannelser.

2) Evt. en tilsynsordning, som giver et alternativ/supplement til det biskoppelige tilsyn, samt giver en mulighed for en tilsynsordning for frimenigheder m.fl.

Det er vigtigt, at dette projekt får bred opbakning i hele landet, hvorfor vi allerede nu gerne må forberede os på hvad der måtte komme. Det er vigtigt, at ydre omstændigheder (som fx medlemsskab/ikke medlemsskab af Folkekirken) ikke skiller os i denne situation.

Min personlige vurdering er, at der over en længere årrække vil blive tale om en ny kirkedannelse i fald Folkekirkens forfald fortsætter som hidtil. Dette nye tiltag vil derfor, set fra min synsvinkel, være en længere overgangsperiode, hvor alle synspunkter omkring medlemsskab af Folkekirken kan rummes.

Bliver dette gennemført efter planen, så er vi måske i gang med at skrive kirkehistorie! Men væbn jer med tålmodighed. Rom blev ikke bygget på én dag!

KH Søren.

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#45117 - 13/04/2005 16:22 Re: Så rykker vi sammen på højrefløjen! [Re: søgende]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Søren

Det lyder da dejligt, at den konservative fløj endelig begynder at vise noget enhed og sammenhold. Det her er faktisk nogenlunde det, jeg længe har gået og håbet på, og det har jeg vist også givet udtryk for her på Caféen.

Jeg har længe gået og været en smule bekymret for, at det ville komme til en alvorlig splittelse mellem f.eks. IM og LM, hvis man valgte hver sin vej. Jeg håber, at dette nye tiltag vil skabe noget afklaring, så folk hverken melder sig ud af folkekirken i panik eller bliver der imod deres samvittighed.

Jeg er også enig i din konklusion:

Min personlige vurdering er, at der over en længere årrække vil blive tale om en ny kirkedannelse i fald Folkekirkens forfald fortsætter som hidtil. Dette nye tiltag vil derfor, set fra min synsvinkel, være en længere overgangsperiode, hvor alle synspunkter omkring medlemsskab af Folkekirken kan rummes.

- Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#45118 - 13/04/2005 17:38 Re: Så rykker vi sammen på højrefløjen! [Re: Nikolaj]
søgende
Bruger

Hej Nikolaj.

Jeg havde nu fået et lidt andet indtryk af dine ønsker. Jeg havde fået fornemmelsen af at du helst så en masseudmeldelse fra Folkekirken således at "De 8" og forskellige frikirker og valgmenigheder kunne danne noget nyt sammen.

Vi havde engang en debat om emnet her.

hvor du bl.a. siger:

Når alt dette er sagt, er det vigtigt at tilføje, at jeg mener, at en evt. udmeldelse af folkekirken skal ske i samlet flok, så mange som muligt, og at der må beregnes tid til at stable en ny kirke på benene.

Imod dette argumenterede jeg

Jeg er ganske enig i, at det ville være den bedste løsning. Det uheldige er, at det ikke lader sig gøre at blive enige om hvornår dette skal ske. Mange, mange mennesker har allerede forlængst gjort det, og nogle vil ikke gøre det selvom de store kirkelige organisationer anbefaler det.

Jeg mener der bliver nødt til at være en overgangsperiode, hvor der findes et kirkeligt tilbud til alle, uanset om man er medlem af Folkekirken eller ej. Som det er nu, så er der ingen organisationer der indeholder denne mulighed. Derfor lader man en masse mennesker i stikken, som med deres samvittighed MÅ melde sig ud af Folkekirken nu. Og igen, når engang de kirkelige højrefløjs-organisationer bliver enige om at forlade Folkekirken, lader de sandsynligvis mange mennesker i stikken, som ikke vil forlade Folkekirken på lige præcis det tidspunkt.

Hvorfor SKAL det være et enten ... eller? Alt er jo ikke sort/hvidt i organiseringen af kirker. Der finde jo lige så mange måder at organisere sig på som der findes mennesker! Og alligevel vil fx IM kun forholde sig til to muligheder: Folkekirker (ellipsestrukturen) eller national frikirkedannelse (udmeldelse af Folkekirken). Findes der da ikke andre kirker end folkekirker og frikirker?

Jeg tror vi har en lille nuanceforskel i vores syn på situationen.

KH Søren.

Til toppen 
#45119 - 14/04/2005 13:25 Re: Så rykker vi sammen på højrefløjen! [Re: søgende]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Hej Søren

Jeg for min del kan kun sige, at jeg glæder mig over dette tiltag, som jeg ikke vidste noget om før nu, men hellere sent end aldrig...

Med udgangspunkt i den aktuelle situation i folkekirken har jeg ofte gået og tænkt over, hvilket kirkesamfund jeg mon så kunne/skulle knytte til ved i tilfælde af, at jeg så mig nødsaget til at melde mig ud af folkekirken, her er måske løsningen??? Jeg venter med spænding på at høre mere om hvad der sker i denne sag, for at der må komme en reaktion på situationen i folkekirken er helt åbenlyst, men hvad der lige skal ske og hvornår er så en anden sag, det må vi jo så vente og se til, men samtidig må vi også blive ved med at bede for folkekirken om at Gud dog må forbarme sig og gribe ind, lad os ikke glemme det samtidig med, at der bliver arbejdet med alternative muligheder hvis det skulle blive umuligt for den kirkelige højrefløj at blive i folkekirken.

Maijannes

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 
#45120 - 14/04/2005 14:31 Re: Så rykker vi sammen på højrefløjen! [Re: Maijannes]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej I andre derude til højre!

Ja, som nogen nok har gættet: Jeg er også utrolig glad for tiltaget. Jeg har selv truffet den pricipbeslutning, at så længe der er noget at kæmpe for her i vores skrøbelige, syndige folkekirke, så bliver jeg her .. og jeg håber ikke at vi kommer dertil at "den sidste lukker og slukker" i min levetid.

I mit eget sogn har vi adskillige gode, troende præster, og ligeså i nabosognene - og det er efterhånden ingen selvfølge, kan jeg se. I aften har vi et møde om problemerne:

Kirkens grænser
Foredrags- og debataftener i Sognegården i Nivå

Torsdag 14. april 2005 kl. 20.00:

"Der må være en kant. Kirkens bekendelse - og vores"
Hvad sker der, hvis bekendelsen kommer i karambolage med tidsånden - og kan man overhovedet tale om "kirkens" bekendelse som noget andet end dens medlemmers? Og hvad stiller vi op med begrebet "rummelighed"? Foredraget vil prøve at samle nogle tråde fra sæsonens foregående bidrag og se, om vi kan nå til noget, der ligner en konklusion. ...

Og på mandag den 18. april i en anden af sognets kirker ved en anden af vores gode præster:

Eksisterer Gud?
Sognepræst Thorkild Grossbøll og mange andre med ham siger, at Gud ikke eksisterer. Modsat siger mange, at de tror på Gud. Hvad mener vi, når vi siger det ene og det andet, og hvilke grunde har vi til at tro, som vi gør. Hvad er tro, og hvad er viden? Og hvornår bliver det kristendom?

Som I kan se: Vi er allerede nogle stykker herude på landet, der er ved at rykke sammen!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#45121 - 14/04/2005 16:30 Re: Så rykker vi sammen på højrefløjen! [Re: søgende]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Søren

Du har minsandten helt ret. Jeg har faktisk tidligere udtalt mig om en masseudmeldelse som idealet, og det står jeg ved, men jeg godtager altså også dit (og mange andres) argument om, at dette formentlig ikke kan lade sig gøre. Derfor synes jeg godt om det nye initiativ, fordi det kan hjælpe med at holde sammen på folk, så vi ikke bliver spredt for alle vinde, selv om vi p.t. ikke alle kan være med i den samme kirke.
Desuden er jeg glad for, at der i det mindste bliver gjort noget.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#45122 - 15/04/2005 12:06 Re: Så rykker vi sammen på højrefløjen! [Re: Nikolaj]
søgende
Bruger

Ja, jeg er også spændt på at se hvad der kommer til at ske

KH Søren.

Til toppen 
#45123 - 15/04/2005 20:33 Re: Så rykker vi sammen på højrefløjen! [Re: søgende]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Søren og Nikolaj.

Jeg er også en af dem, der er rigtig glade for ideen - jeg kender et par stykker af de folk, der er med i arbejdsgruppen, og var også med til det nævnte konvent på teol-kurset på Menighedsfakultetet i januar.

Specielt glad blev jeg for det, fordi man så længe i hvert fald i IM har været meget fremmed for tanken om at gå ud; at man (næsten) ville blive, ligemeget hvad.
Det kom til udtryk fx. ved sommerens årsmøde, hvor udmeldingen var lidt dobbelt. At godt nok ville IMs plads i folkekirken ikke være ligeså selvfølgelig, hvis der kom et homovielsesritual, men på den anden side ville man ikke lave en "plan B" som forberedelse til et evt. opbrud, da det kunne blive en "selvopfyldende profeti", og dannelse af valg- og frimenigheder blev mere eller mindre set som "kirkesplittende". (Hm, skulle det ikke snarere være læren end organisationen, der var det?).

At der så, lige efter den udmelding, blev dannet en mere eller mindre Grosbøll-agtig præstegruppe med navnet "Plan B", ja det var næsten for morsomt...

Nå, nu mener jeg heller ikke, at man nødvendigvis skal løbe fra folkekirken i panik lige med det samme, men der skal virkelig også være plads til, at man ikke har samvittighed til at blive. Og i det kommende netværk vil der jo være plads til både dem, der bliver, og dem der går.

Så jo, jeg er også spændt på, hvordan det vil gå. Og glad for, at der sker noget nyt, fremfor tendensen til blot at blive og - i praksis - mere eller mindre tilpasse sig.

Mvh. Anne.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær