Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#45106 - 12/04/2005 18:56 Turde du gå med kalot på Nørrebro?
Anonym
Anonym

Man bør nok tænke sig om en ekstra gang inden sådan en gåtur påbegyndes.

Allerede tilbage i maj måned 2003 mødte Mosaisk Troessamfund ledelsen af Politiets Efterretningstjeneste, og det var ikke blot for at drikke lunken Gevalia og spise citronhalvmåner.

Årsagen var netop at trusselsbilledet mod danske jøder er ændret dramatisk hvilket i sig selv er ret bekymrende. Hvad er endnu mere bekymrende er at dette forhold mødes med ligegyldighed i såvel politiske kredse som i den brede danske befolkning.

Året forinden var 4 navngivne danske jøder sat under ekstra politibeskyttelse fordi der i det fundamentalistiske islamiske miljø i Danmark cirkulerede dødslister med deres navne. I den forbindelse bør det nævnes at Københavns kulturborgmester krævede en styrket politibeskyttelse af det jødiske samfund.

Og hvorfor så det? Det er ganske enkelt blevet farligt at være jøde i Danmark:

”Berlingske Tidende har haft adgang til listerne over indberetninger til Mosaisk Troessamfund, og det viser sig, at mere end 90 procent af gerningsmændene er muslimske mænd. Langt den overvejende del er af mellemøstlig herkomst, enkelte er somaliere og pakistanere.

Jøder har i de seneste år taget deres forholdsregler. Ingen går med symboler som kalot eller Davidsstjerne. Men hvis det alligevel hænder f.eks. efter et besøg i synagogen i København beder jødiske sikkerhedsfolk dem om at få kalotten af i en fart. Ikke uden grund. En amerikansk jøde blev på vej til en kosher-restaurant i København overfaldet og snittet med et barberblad i ansigtet, fordi han bar kalot på Strøget. En rabbiner blev overfaldet af ti drenge på Odense banegård. Han blev sparket og slået på vej ind i et tog. Ingen af episoderne har været omtalt i danske medier, for de blev aldrig anmeldt.

I fjor blev en 15-årig jødisk skoledreng fra København slået og sparket og fik en brækket næse efter et overfald af en lille gruppe muslimer. Andre børn fra samme skoler er blevet slået og spyttet på.

Nørrebro i København er det mest risikofyldte sted. Her blev en ung jødisk mand i fjor overfaldet og gennembanket i et motionscenter, fordi han bar en kæde med en davidsstjerne i.

Andre har haft lignende oplevelser, hvor truslen har lydt på, at de vil blive sprættet op, hvis de nogensinde mere viser sig i bydelen”.

God tur…

Mvh.

Michael

http://www.berlingske.dk/kultur/artikel:aid=209384/

http://www.berlingske.dk/kultur/artikel:aid=510190/

Til toppen 
#45107 - 12/04/2005 20:41 Re: Turde du gå med kalot på Nørrebro? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shalom Michael

Godt indlæg..

Men alt skal nok tages med et gran salt..

De ovenstående ting er sande nok.. Man skal nok passe på, at vise sig med kippah, i det indre kbh, men.. Man bliver altså ikke overfaldet for et godt ord..

Jeg går selv med min kippah, hvis jeg ikke har dækket mit hoved til på anden måde, pånær når jeg er i det indre kbh (bor og arbejder i Lyngby/Gentofte.. Bor over for en araber)..

Jeg har siddet i en arabisk moské, med en hebraisk Bibel i hånden, uden at være overfaldet for det.. Jeg har talt med Bent Melchiors barnebarn inde på Axeltorv, som bar en kippah, uden der skete noget (okay, han fik en del onde blikke og det gør jeg også).. Men.. Man bliver ikke bare overfaldet uden videre.. Jeg vil dog ikke afvise at det kan ske, men så er det muligvis mere af politiske årsager, end af desiderede religiøse (med mindre det er fra Hizb'ut tahrir.. Men de er heller ikke ligefrem elskede af andre muslimer)..

Men det er trist, at jødiske børn ikke kan bære deres kippah i skole.. Det er trist, at man ikke kan gå til og fra synagogen, uden at skulle tage sin kippah af.. Det er trist, at man som jøde, ikke kan være sig selv i det indre kbh..

Mvh

Samuel

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#45108 - 24/04/2005 23:02 Re: Turde du gå med kalot på Nørrebro? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Shalom Michael

Godt indlæg..

Men alt skal nok tages med et gran salt..

De ovenstående ting er sande nok.. Man skal nok passe på, at vise sig med kippah, i det indre kbh, men.. Man bliver altså ikke overfaldet for et godt ord..

Jeg går selv med min kippah, hvis jeg ikke har dækket mit hoved til på anden måde, pånær når jeg er i det indre kbh (bor og arbejder i Lyngby/Gentofte.. Bor over for en araber)..

Jeg har siddet i en arabisk moské, med en hebraisk Bibel i hånden, uden at være overfaldet for det.. Jeg har talt med Bent Melchiors barnebarn inde på Axeltorv, som bar en kippah, uden der skete noget (okay, han fik en del onde blikke og det gør jeg også).. Men.. Man bliver ikke bare overfaldet uden videre.. Jeg vil dog ikke afvise at det kan ske, men så er det muligvis mere af politiske årsager, end af desiderede religiøse (med mindre det er fra Hizb'ut tahrir.. Men de er heller ikke ligefrem elskede af andre muslimer)..

Men det er trist, at jødiske børn ikke kan bære deres kippah i skole.. Det er trist, at man ikke kan gå til og fra synagogen, uden at skulle tage sin kippah af.. Det er trist, at man som jøde, ikke kan være sig selv i det indre kbh..

Mvh

Samuel

Det er ikke bare trist men ret bekymrende. Jeg skammer mig over at jøder endnu engang skal leve under sådanne vilkår i Danmark. Det bliver ikke mindre pinligt af at vi ikke gør noget ved det...

Mvh.

Michael

Til toppen 
#45109 - 12/06/2006 14:43 Re: Turde du gå med kalot på Nørrebro? [Re: ]
JesusSoldat
Bruger

Reg.: 10/06/2006
Sted: Et sted Vest å!
Puha, vidste slet ikke at det var sådan!
Det lyder da enormt skræmmende..
Kors, kalot, tørklæde? Man burde kunne gå i fred på gaden..

Med venlig hilsen
Lene

Kyrie eleison!

Til toppen 
#45110 - 18/06/2006 12:48 Re: Turde du gå med kalot på Nørrebro? [Re: JesusSoldat]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Kom hjem til mig en dag, så kan du låne en kippah (kalot) af mig.. Så tager vi ind på nørrebrogade og ryger en vandpibe sammen

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær