0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#45014 - 10/04/2005 20:07
Asbjørns kommentar...
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Asbjørn! En lille indskudt sætning til dette indlæg...
Mit anliggende er ikke så meget at diskuttere diverse fund, som blot at påpege, at tingene ikke altid taler så tydeligt og eentydigt et sprog, som vi gerne ønsker . At være uenig i forskellige tolkninger er ikke det samme som at lukke øjnene for virkeligheden.
Interessant måde at se det på Asbjørn... Har du overvejet at benytte den tænkemåde på f.eks. Jesu historicitet???
|
|
Til toppen
|
|
|
#45015 - 12/04/2005 22:19
Re: Asbjørns kommentar...
[Re: ]
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej Martin
Nej, jeg har ikke overvejet at bruge den tænkemåde på Jesu historicitet. Jeg er nemlig ikke i tvivl at han har levet og at Bibelen taler sandt om ham. Men jeg anerkender da, at det er muligt at anfægte hans historicitet, hvis det er det man vil. Når man helt seriøst kan anfægte fx holocaust, som et historisk faktum, så kan man selvfølgelig gøre det samme ved Jesus.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45016 - 13/04/2005 00:30
[Re: asas]
|
Bruger
Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
|
Hej Asbjørn
Når man helt seriøst kan anfægte fx holocaust, som et historisk faktum, så kan man selvfølgelig gøre det samme ved Jesus.
Var det en bevidst demagogisk sammenligning, eller blot en finke der røg af fadet?
Mener du, at evidensen for holocaust er lige så spinkelt som evidensen for en historisk Jesus?
hilsen matthias
"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins
|
|
Til toppen
|
|
|
#45017 - 13/04/2005 07:48
[Re: matthias]
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej Matthias, Godt set! Hvis sikkerheden omkring Holocaust svarer til sikkerheden om, hvor meget af Bibelens Jesus, der er historisk, så er Holocaust blot et familieopgør på en glad søndag! Er det ikke en ganske lille procentdel af Jesusordene, man med sikkerhed kan føre tilbage til en enkelt historisk Jesus, jvf de seneste opgørelser fra den amerikanske gruppe teologer (har glemt navnene), der har kigget på det?
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#45018 - 13/04/2005 09:14
holocaust
[Re: matthias]
|
GlobalModerator
Bruger
|
Jeg mener såmænd hverken mere eller mindre end det jeg skriver her. Når ellers intelligente mennesker kan sætte seriøse spørgsmålstegn ved holocaust-begivenhederne (som trods deres utrolighed er veldokumenteret), så kan det da ikke undre at det samme sker for en 2000 år gammel begivenhed, som rent historisk er noget svagere dokumenteret - og som er endnu mere utrolig.
Min pointe er blot, at det slet ikke er svært at sætte spørgsmålstegn ved historiske "fakta", som vi ikke sådan lige ved selvsyn kan gå ud og få bekræftet. Det har vel i sidste ende noget at gøre med tillid og grundantagelser.
Jeg sætter hverken spørgsmålstegn ved holocaust eller Jesus fordi jeg har tillid til de dokumenter og mennesker, der beretter om begge dele.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45019 - 15/04/2005 01:06
Re: holocaust
|
Bruger
Reg.: 20/06/2004
|
Asbjørn
Du kan altså ikke sammenligne Holocaust og den historiske Jesus. Sagen er, at der praktisk taget ikke findes en eneste historisk kilde til Jesus.
Til gengæld findes der rigtig mange evangelier, der omtaler Jesus, men som bekendt er evanglierne ikke historiske dokumenter. Dels er de jo skrevet længe efter, at Jesus skulle have levet, og dels er de (når det gælder historiske fakta) indbyrdes modtridende.
At evangelierne er modstridende gør dem ikke nødvendigvis værdiløse. Formålet med dem har jo ikke været at skrive eksakt historie, men at kommunikere et budskab, og derfor tager evangeliernes forfattere sig nogle enorme kunstneriske friheder. Det er vist forfatteren til Mattæus Evangeliet, der fortæller en historie om et barnemord, og en efterfølgende flugt til Ægypten. Rent fortællemæssigt er det et genialt kunsgreb, idet det leder tankerne hen på en ny Moses, og hjælper dermed til at kommunikere et budskab om, at kristendommen ligger i naturlig forlængelse af jødedommen - men rent historisk, så har hændelsen aldrig fundet sted.
Så arbejdet med at finde den historiske Jesus består i høj grad i at prøve at læse bag om teksten i evanglierne og finde baggrunden for det skrevne. Antagelsen er, at evangelierne indeholder en historisk kerne, hvor der så (gennem den mudtlige overleveringmv.) er blevet bygget mere og mere på. Hvad der så tilhører kernen, og hvad der er kommet til senere, er næsten umuligt at sige. Men ikke desto mindre er det alt hvad man har at gøre godt med, for egentlige historiske kilder findes praktisk taget ikke.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#45020 - 15/04/2005 17:51
Re: holocaust
[Re: Engelsted]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Engelsted m.fl. Hvis du læser Asbjørns indlæg, så kan du jo også tydeligt læse, at han bestemt ikke mener, at den historiske evidens for Jesus er lige så stor som for Holocaust. Han skriver jo:
Når man helt seriøst kan anfægte fx holocaust, som et historisk faktum, så kan man selvfølgelig gøre det samme ved Jesus.
Altså: Når man kan anfægte noget, der skete for 60 år siden, så kan man naturligvis også anfægte noget, der skete for 2000 år siden. Asbjørn skriver jo ikke "at fornægte Jesus er lige så tåbeligt som at fornægte Holocaust", men derimod (i sit næste indlæg):
Når ellers intelligente mennesker kan sætte seriøse spørgsmålstegn ved holocaust-begivenhederne (som trods deres utrolighed er veldokumenteret), så kan det da ikke undre at det samme sker for en 2000 år gammel begivenhed, som rent historisk er noget svagere dokumenteret ...
Hvad er det, der er så svært at forstå? Asbjørn fremhæver jo netop Holocaust som noget, der er langt større evidens for end for Jesus. Nogen gange kan man altså næsten ikke undgå at få den tanke, at der er folk, som alene reagerer ud fra, hvad vedkommende tror, at modparten mener, og ikke ud fra, hvad denne rent faktisk skriver.
mvh Nikolaj
P.S.: Jeg synes i øvrigt nogle af dine påstande er en tand for skråsikre, f.eks. denne:
Det er vist forfatteren til Mattæus Evangeliet, der fortæller en historie om et barnemord, og en efterfølgende flugt til Ægypten. ... rent historisk, så har hændelsen aldrig fundet sted.
Hvordan ved du lige det så sikkert? Du har måske kigget i de eksakte optegnelser over barnemord i Judæa og jødiske indvandrere i Ægypten? Oder was? Desuden påstår du, at evangelierne er skrevet 'længe efter' den historiske Jesus. Hvad dækker udtrykket 'længe efter' over?
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45021 - 17/04/2005 02:33
Den Tapre Tinsoldat
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Hej Nikolaj Lad mig begynde med noget af det sidste i dit indlæg. Du skriver:
Desuden påstår du, at evangelierne er skrevet 'længe efter' den historiske Jesus. Hvad dækker udtrykket 'længe efter' over?
Præcis hvor gamle de forskellige evangelier er, er der ingen der ved. Konservative teologer, som vist er dem du læner dig opad, opererer vistnok med at de fire evangelier, som er medtaget i bibelen, er skrevet mellem år 50 og 90. Du kan nok disse årstal bedre end jeg, men det giver en forsinkelse på mere end 20 år mellem hændelse og nedskrivning.
Der kan så være ting der taler for, at evangelierne først er skrevet senere (måske fra år 100 til 200), men den diskussion behøver man ikke at gå ind i, for at konstatere at evangelierne ikke er det vi normalt forstår ved historiske dokumenter.
Mht. til barnemordet og flugten til Ægypten skrev du:
Hvordan ved du lige det så sikkert? Du har måske kigget i de eksakte optegnelser over barnemord i Judæa og jødiske indvandrere i Ægypten? Oder was?
Det er også meget sjældent at jeg udtaler mig skråsikkert i den slags spørgsmål, da der jo netop er så mange ”løse ender”. Som udgangspunkt kan man heller ikke bevise, at en påstået hændelse ikke har fundet sted, da historiske kilder i sagens natur beskriver hvad der er foregået, ikke hvad der ikke er foregået. Så derfor ville det at tilbagevise en påstand om hændelse X som udgangspunkt kræve, at man kan finde dokumentation for en anden hændelse Y, og at man er så heldig at hændelse Y logisk udelukker mulighed for hændelse X. I praksis en umulig opgave.
For at tilbagevise påstand om en hændelse X, er der så én metode tilbage, som godt nok ikke er 100 % ”vandtæt”. Og det er, at se på hvormeget historisk dokumentation man måtte forvente at finde, såfremt hændelsen var sand. Viser det sig så, at mange hændelser af tilsvarende karakter, omfang eller betydning er veldokumenterede, må det undre hvorfor hændelse X ikke er det.
Dette gælder netop barnemordet. Det kan jo godt undre, hvis en gal hersker kan begå en massakre af et sådant omfang, uden at andre end forfatteren til Mattæus finder det værd at notere. Og holder man så dette sammen med, den klare litterære funktion (= Jesus er en ny Moses), som mordet tjener hos Mattæus, så kan der vel ikke være nogen tvivl tilbage om, at historien er opfundet til lejligheden.
Mht. Asbjørns indlæg mener jeg nok at have forstået budskabet, men lad os se lidt nærmere på dem.
Asbjørn (1. indlæg):
Nikolaj:
Asbjørn skriver jo ikke "at fornægte Jesus er lige så tåbeligt som at fornægte Holocaust"
Asbjørn siger faktisk, at det er det samme psykologiske fænomen der er på spil, når folk fornægter Jesu historicitet, som når folk fornægter Holocaust. Og da det i første indlæg ikke præciceres nærmere, må man gå ud fra at Asbjørn finder det at fornægte Jesu historicitet ligeså tåbeligt som at fornægte Holocaust.
Asbjørn (2. indlæg):
Når ellers intelligente mennesker kan sætte seriøse spørgsmålstegn ved holocaust-begivenhederne (som trods deres utrolighed er veldokumenteret), så kan det da ikke undre at det samme sker for en 2000 år gammel begivenhed, som rent historisk er noget svagere dokumenteret ...
Nikolaj:
Asbjørn fremhæver jo netop Holocaust som noget, der er langt større evidens for end for Jesus.
Det er ikke det der er Asbjørns budskab. Asbjørn fastholder Jesu historicitet som tilstrækkeligt dokumenteret, men medgiver, at dem som alligevel fornægter den, naturligvis ikke er ligeså ”hårdkogte”, som dem der går så vidt som at fornægte Holocaust. Men grundlæggende fastholder Asbjørn ligheden mellem disse to ting.
Og det er helt ude i hampen. Tillad mig at skære det ud i pap.
Hvis jeg nu forudsatte, at den Tapre Tinsoldat (H.C. Andersens eventyr) var en historisk person, og skrev:
Når man helt seriøst kan anfægte fx holocaust, som et historisk faktum, så kan man selvfølgelig gøre det samme ved den Tapre Tinsoldat.
Når ellers intelligente mennesker kan sætte seriøse spørgsmålstegn ved holocaust-begivenhederne (som trods deres utrolighed er veldokumenteret), så kan det da ikke undre at det samme sker for den Tapre Tinsoldat, som rent historisk er noget svagere dokumenteret ...
ville du vel også påpege urimeligheden i mine sammenligninger.
Nikolaj:
I skal lære sandheden at kende, og sandheden skal gøre jer frie. Joh 8,32
Det er nogle gange mit intryk, at kristne bliver så ivrige efter at forsvare deres tro, så det bliver vigtigere for dem end at finde sandheden. Men jeg tror, at kristne i det lange løb vinder mere respekt, ved at være åbne og ærlige og turde sætte sig ind i andres tanker, fremfor at være så optagede af at forsvare troen.
- Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#45022 - 17/04/2005 11:09
Re: Den Tapre Tinsoldat
|
Bruger
|
Hej Thomas, Tak for et interessant og velskrevet indlæg. mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#45023 - 17/04/2005 11:58
Re: Den grumme Herodes ...
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Engelsted, du skriver: "Det kan jo godt undre, hvis en gal hersker kan begå en massakre af et sådant omfang, uden at andre end forfatteren til Mattæus finder det værd at notere. Og holder man så dette sammen med, den klare litterære funktion (= Jesus er en ny Moses), som mordet tjener hos Mattæus, så kan der vel ikke være nogen tvivl tilbage om, at historien er opfundet til lejligheden." At Herodes var en grum og overtroisk hersker var sikkert velkendt, men mener du, at barnemordet var en massakre af særlig stort omfang - i sammenligning med hans ugerninger i øvrigt? Bethlehem var da vist dengang en ganske lille og ubetydelig by, og hvor mange børn i Bethlehem og omegn var der mon mellem 0 og 2 år? Det ved jeg ikke, men jeg kan sagtens forestille mig, at så slemt de end må have været for de stakkels efterladte forældre, så var det måske ikke så underligt, hvis begivenheden kun blev omtalt i lokalradioen? kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45024 - 18/04/2005 10:04
"It did happen"
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Thomas Du er selvfølgelig velkommen til at tolke mit svar som du vil, men du bekræfter ganske udmærket, hvad jeg prøvede at sige med mit eksempel med holocaust, at det er ganske muligt at problematisere evidensen for en hvilken som helst historisk begivenhed. Selv holocaust. (Revisionisterne benægter også her dokumentationen som utroværdig med henvisning til, at det er alliereret propaganda). Det er for mig ikke særlig interessant om Jesus-beretningerne er mere eller mindre sandsynlige set med moderne historiske briller. Så længe der ikke er noget som direkte kan afkræfte dem, så er der intet som helst "uvidenskabeligt" i at tro på dem. Især ikke når de giver ganske god mening. "But it did happen!" som de siger i filmen Magnolia. Selvom det statistisk er helt ude i hampen. That's life. Især når Gud spiller med - så kan alt ske
|
|
Til toppen
|
|
|
#45025 - 18/04/2005 10:28
|
Bruger
Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
|
Hej Engelstad
Hvilke seriøse historiske forskere har gennemgået det samlede kildemateriale om kristendommens opståen og konkluderet, at Jesus ikke har eksisteret? Du bør henvise til seriøs forskning, når du kommer med så hårde beskyldninger mod de kristne for at lukke øjnene for virkeligheden. Mener du, at Paulus eller en større gruppe af mennesker frit skulle have opfundet ham i deres længsel efter en Messias? Jeg kan ikke se andet, end at det, at der har været en person, der hed Jesus, der levede i den romerske provins Palæstina, blev henrettet og blev religionsstifter er meget godt underbygget. Jeg er ikke historiker, men jeg har da forstået at Josefus, der bestemt ikke var en kristen, og som er kilde til meget af det vi ved om Romerriget i denne periode har bekræftet dette. Evangelierne er ikke skrevet samtidig med begivenhederne, men dermed kan du ikke afskrive dem som historiske kilder. De hævder at have talt med kilder, eller selv at have oplevet begivenheder, og det som der står har været ting, som man på nedskrivningstidspunktet stadig kunne tjekke (Lukasevangeliet 1,1-4 og 1. Johannes brev 1,1-5). Betragter man evangelierne som historiske dokumenter, så skal man naturligvis medtage det faktum, at der er gået nogle år siden begivenhederne fandt sted, og vide at forfatterne ikke er uvildige iagttagere men mennesker med en religiøs overbevisning, der har klare intentioner med alt, hvad de skriver, og at der tilsyneladende er små uoverensstemmelser mellem de forskellige evangelier. Det er klart, at man derfor ikke videnskabeligt kan bevise, at alle de ting, der står i evangelierne, at han har gjort, virkelig har fundet sted - det bliver et spørgsmål om tro, men derfra til at hævde, at Jesus slet ikke skulle have levet, der er alligevel et stykke. Jeg er personligt ikke i tvivl om, at Buddha, Muhammed og andre religionsstiftere har eksisteret. Det er for mig den mest sandsynlige forklaring på, at der findes så mange historier om dem, og at store verdensreligioner startede netop dér - men derfor kan jeg godt stille spørgsmålstegn ved nogle af de ting, som der hævdes om dem - der kommer troen ind. Med hensyn til "den standhaftige tinsoldat" (han hedder altså ikke "den tapre tinsoldat"), så er det i princippet også en historisk kilde, men H.C. Andersen har aldrig hævdet at hans eventyr handlede om virkelige begivenheder, han hævder ikke at have talt med øjenvidner. Handlingen er så vidt jeg husker ikke placeret et bestemt sted og et bestemt tidspunkt. Jeg finder det sandsynligt, at H.C. Andersen har set en tinsoldat med kun ét ben, som har inspireret ham til fortællingen, så på den måde har "den standhaftige tinsoldat" måske eksisteret. Men om "han" har været ude for alt det, som H. C. Andersen hævder, det finder jeg langt mere tvivlsomt - også objektivt set mere tvivlsomt end beretningerne om Jesus. Ingen er mig bekendt gået i døden for Den standhaftige tinsoldats skyld, mens vi ved, at rigtig mange er døde for kristendommens skyld - det tror jeg altså ikke de ville have gjort, hvis de havde opfundet det hele selv. Men igen henvis til nogle seriøse forskere, der betvivler Jesu blotte eksistens, så kan vi diskutere dem.
Med venlig hilsen Henoch
|
|
Til toppen
|
|
|
#45026 - 18/04/2005 16:14
[Re: Henoch]
|
Bruger
|
Hej Henoch Tak for dit lange og grundige svar. Også tak for korrektionen med ”den standhaftige tinsoldat”. Jeg beklager fejlen, men det må have været min hang til bogstavrim, der fik mig til at skrive forkert. Lad mig gøre klart med det samme, at man sandelig ikke kan bevise, at Jesus ikke har eksisteret. Det man kan påvise er, at evangelierne ikke er historiske skrifter, og at der udenfor evangelierne praktisk taget ikke findes historisk dokumentation for Jesus. Så Jesus er som historisk person ligeså udokumenteret som den standhaftige tinsoldat. Og derfor brugte jeg tinsoldaten til illustration af det absurde i Asbjørns synspunkt om, at det at benægte Jesus er at benægte fakta. Men til forskel fra den standhaftige tinsoldat, så kan Jesus da godt have levet. Han er blot udokumentret, og derfor må en tro på Jesus basere sig på noget andet (tillid til den overleverede tradition, religiøs erfaring, åbenbaring etc.) end på historiske fakta. Det er min opfattelse, at kristne, der hårdnakket argumenterer for 6 dages skabelse, og for at evangelierne er ufejlbarlige historiske dokument, lukker øjnene for virkeligheden. Men der er jo også kristne, der har en tro, som ikke falder på gulvet på grund af evolutionsteori og historisk uoverensstemmelser i evangelierne – og det kan jeg sagtens respektere. Mht. til evangeliernes historiske korrekthed, er en grundlæggende teologisk metode jo, at sammenligne forskellige steder i bibelen, der omhandler samme emne. Kigger man eksempelvis på hvor og hvornår Jesus blev født iflg. Mattæus og Lukas, er der som bekendt væsentlige uoverensstemmelser. (Se evt. også denne engelske artikel , som kortfattet gennemgår bibelfortolkning gennem tiderne.) Mht. Josefus er det faktisk overraskende hvor lidt han skriver om Jesus. Normalt skriver han ret indgående, om de personer, der blev henrettet af romerne, men hans omtale af Jesus er ret kortfatter. Samtidig undrer det anvendte sprogbrug, idet at Josefus, der jo selv var jøde, men anvender formuleringen ”han var Kristus”. Dette får nogle til at mene, at Josefuses omtale af Jesus er en efterfølgende forfalskning (se eksempelvis uddrag af Josefus i engelsk oversættelse ). Det er således det lille forbehold omkring Josefus, der får mig til at anvende formuleringen, at der ”praktisk taget” ikke findes historisk dokumentation for Jesus. Som nævnt i mit første indlæg her i tråden, benytter historikere evangelierne som kilder, idet der (set fra et historisk synspunkt) ikke findes bedre. Jeg kender ikke så meget til den historiske forskning (jer er heller ikke selv historiker, og heller ikke teolog for den sags skyld), men kigger man lidt på den teologiske forskning omkring den historiske Jesus, ser man tydeligt, hvor ”tynde” evangelierne er som historiske kilder. De minder næsten om at løse 2 ligninger med 3 ubekendte – du kan næsten få det resultat du ønsker. Nogle mener eksempelvis, at Jesus var gift, andre mener at det var han bestemt ikke. Nogle mener, at Jesus var en forvirret fanatiker, andre mener noget andet etc. Måske kan denne side give et overblik over de mange bud på den historiske Jesus. Endelig er der synspunktet om at Jesus er opfundet af Paulus. På et tidspunkt hældte jeg lidt mod den opfattelse, men jeg ved ikke rigtig, hvordan man så kan forklare Pauli vilje til at sidde i fængsel for sin tro, og dels forklarer det vel ikke, hvorfor Paulus havde så mange konflikter med andre kristne. Så det kunne da være interessant at diskutere, hvor kristendommen kommer fra, og hvad kritendommens inderste kerne i virkeligheden handler om. Men sig ikke, at Jesus er veldokumenteret, han er snarere fuldstændig udokumenter. -Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#45027 - 18/04/2005 18:54
Re: "It did happen"
|
Bruger
|
Asbjørn:
...at det er ganske muligt at problematisere evidensen for en hvilken som helst historisk begivenhed....
Ja, især når evidens udelukkende eksisterer i hovedet på de rettroende, så er det temmelig nemt at problematisere.
Asbjørn:
Det er for mig ikke særlig interessant om Jesus-beretningerne er mere eller mindre sandsynlige set med moderne historiske briller. Så længe der ikke er noget som direkte kan afkræfte dem,
Hvis du læser beretningerne som historie, så afkræfter de såmænd hinanden. Hvornår blev Jesus født? - skal vi tro på Mattæus eller Lukas? Eller skal vi tro at kristendommens budskab ligger på et andet plan, end det der nås ved at læse evangelierne som bogstavelig historie? Eller...? Enhver seriøs teolog, kender de menge faktuelle uoverensstemmelser i bibelen. De er faktisk et væsentligt input til studier indenfor den bibelske teologi.
Det er muligt at det ikke fremgår tydeligt af mine indlæg, men jeg har ikke sagt at Jesus ikke har eksisteret. Jeg har sagt, at der ikke er nogen historisk evidens for Jesus, og jeg har - for at illustrere at evangelierne ikke er det, vi normalt forstår ved historiske kilder - givet et eksempel fra Mattæus, på noget der med sikkerhed ikke er sket.
Asbjørn:
så er der intet som helst "uvidenskabeligt" i at tro på dem.
Hvis du skal forholde dig strengt videnskabeligt til livet, så er du nødt til at være ateist. Det følger naturligt af princippet om hvem det er, der har bevisbyrden. Så i en vis forstand er det "uvidenskabeligt" at tro.
Selv har jeg et uafklaret forhold til, om jeg udelukkende skal antage en strengt rationel livsholdning (= at blive ateist), eller om jeg skal anerkende de mere mystisk/spirituelle tilgangsvinkler, som gyldige metoder til at finde sandhed.
Men jeg kan således udemærket følge din tankegang, om at en religiøs tro godt kan opretholdes, sålænge den ikke direkte er modbevist.
Asbjørn:
Især ikke når de giver ganske god mening
Nu kommer vi vel til sagens kerne. Du tror på beretningerne, fordi de giver dit liv mening. Det med den historiske evidens er et "figenblad" du benytter, fordi at give din religion mere autoritet i en verden der kræver beviser.
Men personligt er jeg "hammrende" træt af, at kristne helt uden hold i virkeligheden, prøver at give deres religion et skær af faktuel sandhed. Please, vær så venlig at glemme alt om evangelisernes historiske korrekthed, 6 dages skabelse og den slags. Enhver, der bare er en lille smulig ærlig overfor sig selv, ved jo godt, at det alligevel ikke holder.
Kristendomme har tidligere vist, at den kan forandre sig, så hvorfor holde fast i nogle punkter, der med sikkerhed er forkerte?
- Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#45028 - 18/04/2005 19:30
|
Bruger
|
Hej Thomas Du skriver kort om forskellige teologers opfattelser omkring evangeliernes alder. På dette punkt bliver vi nok næppe enige. Men jeg vil gerne hive fat i den sidste del af afsnittet:
... den diskussion behøver man ikke at gå ind i, for at konstatere at evangelierne ikke er det vi normalt forstår ved historiske dokumenter.
Lad mig så spørge: Hvad forstår vi ved 'historiske dokumenter'? Mig bekendt, bør man, når man arbejder med historisk kildemateriale, altid vurdere hvilken tendens og hvilken hensigt forfatteren har haft. Det skal man selvfølgelig også gøre, hvis man ønsker at anvende evangelierne i en historisk argumentation. Derfor kan de bestemt heller ikke stå alene. Men der er jo også andre kilder, der omtaler en historisk Kristus (også ud over Josefus, som allerede er nævnt), bl.a. Cornelius Tacitus (se Tacitus, Den ældre romerske kejsertid, b. II, København, 1887, XV, 44; s. 258) og Plinius den Yngre (se Plinius’ Breve, København, 1966, X. bog, 96. brev; s. 367-369).
Du skriver endvidere om Mattæusevangeliets troværdighed:
Det kan jo godt undre, hvis en gal hersker kan begå en massakre af et sådant omfang, uden at andre end forfatteren til Mattæus finder det værd at notere.
Jeg henviser til Kristinas indlæg Re: Den grumme Herodes. Du skriver videre:
Og holder man så dette sammen med, den klare litterære funktion (= Jesus er en ny Moses), som mordet tjener hos Mattæus, så kan der vel ikke være nogen tvivl tilbage om, at historien er opfundet til lejligheden.
Jeg kan ikke se logikken her. Jeg kan da udemærket se, at barnemordet og flugten til Ægypten tjener en slags litterær funktion, men jeg kan til gengæld ikke se, hvorfor dette skulle betyde (endda uden nogen tvivl), at det ikke skete. Men det bunder jo nok i vores vidt forskellige interesser i fortolkningen. Din interesse er jo, så vidt jeg kan forstå, at betvivle evangeliernes troværdighed, mens min interesse er den stik modsatte. Vi kan nok blive enige om, at barnemordet og flugten til Ægypten er med til at gøre Jesus mere fantastisk (eller hvilket ord, man nu ville bruge), og netop det, at beretningerne om Jesus er usandsynlige, fantastiske osv. ser jeg som et tegn på, at Jesus var, hvad han gav sig ud for at være. Havde beretningerne forekommet sandsynlige ville der nok næppe være noget om snakken. I øvrigt kan det, at kun Mattæus (det tillader jeg mig at kalde forfatteren) nævner barnemordet og flugten til Ægypten, vel skyldes, at Mattæus' er det evangelium, som er skrevet mest specifikt til jødiske læsere.
Angående Asbjørns bemærkninger om Holocaust skriver du:
Hvis jeg nu forudsatte, at den Tapre Tinsoldat (H.C. Andersens eventyr) var en historisk person, og skrev:
Når man helt seriøst kan anfægte fx holocaust, som et historisk faktum, så kan man selvfølgelig gøre det samme ved den Tapre Tinsoldat.
Når ellers intelligente mennesker kan sætte seriøse spørgsmålstegn ved holocaust-begivenhederne (som trods deres utrolighed er veldokumenteret), så kan det da ikke undre at det samme sker for den Tapre Tinsoldat, som rent historisk er noget svagere dokumenteret ...
ville du vel også påpege urimeligheden i mine sammenligninger.
Rent logisk er der jo ikke noget i vejen med dine sammenligninger. Men okay, jeg kan da godt se din pointe.
Du skriver som kommentar til den ene del af min signatur (Joh 8,32):
Det er nogle gange mit intryk, at kristne bliver så ivrige efter at forsvare deres tro, så det bliver vigtigere for dem end at finde sandheden. Men jeg tror, at kristne i det lange løb vinder mere respekt, ved at være åbne og ærlige og turde sætte sig ind i andres tanker, fremfor at være så optagede af at forsvare troen.
Jeg er langt hen ad vejen enig med dig. Principielt er det vigtigere at forsøge at forstå hinanden end at slå hinanden i hovedet med argumenter, men jeg kan da ikke påstå, at jeg hverken har en rem af huden eller en bjælke i øjet. Ikke at der er noget galt i at forsvare troen, men man må være opmærksom på, at man ikke fjerner fokus fra det vigtigste, nemlig Vejen, Sandheden og Livet.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45029 - 18/04/2005 19:38
Jeg tror faktisk
|
Bruger
|
Hej Engelsted, jeg vil tillade mig at svare på dit spørgsmål til Asbjørn:
Please, vær så venlig at glemme alt om evangelisernes historiske korrekthed, 6 dages skabelse og den slags. Enhver, der bare er en lille smulig ærlig overfor sig selv, ved jo godt, at det alligevel ikke holder. Kristendomme har tidligere vist, at den kan forandre sig, så hvorfor holde fast i nogle punkter, der med sikkerhed er forkerte?
Måske fordi man helt ærligt og oprigtigt tror, at Bibelen er Guds inspirerede ord, og på sin vis mere troværdig og sand end noget som helst andet skrift. Og måske er man også lidt træt af at få skudt i skoene, at man "jo inderst inde godt ved, at det ikke passer".
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#45030 - 18/04/2005 22:45
Re: Jeg tror faktisk
|
Bruger
|
Nikolaj skrev: "Måske fordi man helt ærligt og oprigtigt tror, at Bibelen er Guds inspirerede ord, og på sin vis mere troværdig og sand end noget som helst andet skrift. Og måske er man også lidt træt af at få skudt i skoene, at man "jo inderst inde godt ved, at det ikke passer"."
Men Engelsted nævnte også 6 dages skabelse. Det tror du oprigtigt på, selv om al evidens siger, det ikke kan holde? Hvorfor? Fordi det hele falder til jorden, ellers? Eller tror du virkelig oprigtigt inderst inde, at videnskaben tager fejl på det punkt?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#45031 - 18/04/2005 23:35
Evangelierne som historie
|
Bruger
|
Nikolaj:
Lad mig så spørge: Hvad forstår vi ved 'historiske dokumenter'?
Det kan jeg ikke svare præcist på. Jeg går ud fra, at en historiker ud fra nogle grundlæggede kriterier vil foretage en konkret vurdering af hver mulig kilde. Se evt. denne side om kildekritik.
Når jeg skriver, at evangelierne ikke er det, vi normalt forstår ved historiske kilder, hæfter jeg mig bl.a. ved at de er nedskrevet en del senere end de omtalte begivenheder, at forfatterene skriver ud fra en religiøs agenda, at forfatterene tager sig nogle enorme "kunstneriske friheder", som eksempelvis at opfinde et barnemord, der aldrig har fundet sted.
Videre hæfter jeg mig også ved, at evangelierne er indbyrdes modstridende. Dette fremgår tydeligt af arbejdet med den historiske Jesus, hvor forskerne forsøger at harmonisere de forskellige tekster ved at tilskrive nogle af evangeliernes udsagn til Jesus og andre til en senere tradition. Man prøver så at sige at skrælle de overflødige lag af evangelierne i håbet om at man så står tilbage med en historisk kerne.
Arbejdet foregår ved at man punkt for punkt gennemgår evangelierne og spørger, om Jesus kan have sagt/gjort dette. Og det besvarer man så med et "ja", "måske", "måske ikke" eller "nej", ud fra den viden og de forestillinger man i øvrigt gør sig om Jesus og den daværende kultur. Resultatet er naturligvis dybt subjektivt, men det illustrerer med al ønsket tydelighed de mange uoverensstemmelser mellem de forskellige evangelier.
Nikolaj:
bl.a. Cornelius Tacitus (se Tacitus, Den ældre romerske kejsertid, b. II, København, 1887, XV, 44; s. 258) og Plinius den Yngre (se Plinius’ Breve, København, 1966, X. bog, 96. brev; s. 367-369).
Efter min bedste overbevisning er der ikke en seriøs dokumentation for Jesus. Men jeg er da interesseret i at vide, hvad de værker du nævner kan fortælle. Da de er nogle halvgamle, er de formentlig ikke så lette at få fat i. Så kan du kort fortælle, lidt af hvad står der i dem?
Nikolaj:
Jeg kan da udemærket se, at barnemordet og flugten til Ægypten tjener en slags litterær funktion, men jeg kan til gengæld ikke se, hvorfor dette skulle betyde (endda uden nogen tvivl), at det ikke skete.
Det er jo heller ikke det i sig selv der gør det. Det er den påfaldende tavshed fra andre kilder om samme emne, der gør at man i første omgang må undre sig. Og når man så samtidig kan se hvordan historien passer ind i evangelistens kram, så har man jo ligefrem et motiv til at historien kunnet være opfundet. Så det er disse to ting tilsammen, der giver sikkerheden.
Men det betyder ikke, at du som kristen ikke kan betragte bibelen som Gudsinspireret. Det betyder blot at du må skifte opfattelse af bibelens budskab fra at være en åbenbaring om historiske og andre faktuelle forhold, til at se bibelen, eksempelvis som en samling skønlitterære tekster, hvis virkelige budskab ligger på et andet plan.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#45032 - 19/04/2005 17:20
Bibelen og fakta
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Thomas Vedr. uoverensstemmelsen mellem Lukas og Mattæus, så går jeg ud fra at det handler om problemet med flugten til Ægypten som er kommenteret i dette svar: Hvornår var Jesus i Ægypten?. Men ellers er det småt med faktuelle uoverenstemmelser mellem evangelierne. Og da især i et omfang som på nogen måde kan afkræfte evangeliernes troværdighed. (Det ville faktisk være mere utroværdigt hvis de sagde præcis det samme om de samme begivenheder. Så ville de med rette kunne beskyldes for at være afskrifter af hinanden.) Emnet er drøftet ret indgående tidligere og jeg heviser bla. til Bibelens udfordring og til denne gennemgang af ikke-bibelske referencer til Jesus: Ancient Evidence for Jesus from Non-Christian Sources
Hvis du skal forholde dig strengt videnskabeligt til livet, så er du nødt til at være ateist.
Det er jeg nok enig med dig i.
Men personligt er jeg "hammrende" træt af, at kristne helt uden hold i virkeligheden, prøver at give deres religion et skær af faktuel sandhed. Please, vær så venlig at glemme alt om evangelisernes historiske korrekthed, 6 dages skabelse og den slags. Enhver, der bare er en lille smulig ærlig overfor sig selv, ved jo godt, at det alligevel ikke holder.
Der er ikke meget ved at tro på noget som er faktuelt usandt. Så religiøs er jeg lige godt ikke! Så jeg kunne passende kvittere med at sige at jeg er "hamrende" træt af ateister som vil pådutte mig, at min tro bygger på løgn og uærlighed. Hvis jeg vitterligt mente det, så var min tro for længst kasseret.
Jeg har aldrig argumenteret for at jorden blev skabt på 6x24 timer (selvom jeg ikke er spor i tvivl om at Gud kunne gøre det). Jeg er ikke bogstav-fundamentalist, men tror på at Bibelen skal tolkes ud fra dens egen selvforståelse - dvs. ud fra hvad dens forfattere (i bund og grund Gud selv) har ønsket at sige med det de skrev. For skabelsesberetningens vedkommende kan det i høj grad diskuteres hvordan det skal forstås. Men evangelieberetningerne gør krav på at bygge på øjenvidne-beretninger og der er ingen historiske fakta der forhindrer mig i at tro på at de faktisk er sande. Jeg har endnu ikke mødt nogen "bibelske selvmodsigelser" der rokker mig i den tro.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45033 - 19/04/2005 17:35
Bogstavelig eller billedlig
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Hej LarsBj Du skriver, at jeg oprigtigt tror på seks dages skabelse, og det er der jo ikke noget at sige til, efter som jeg tidligere har hævdet dette standpunkt utallige gange og uden tvivl på dette forum. Men i den seneste tid har jeg holdt mig ude af den debat, og det skyldes ikek dovenskab (ikke kun, i hvert fald  ). Faktisk er jeg ikke længere så sikker på, at den bogstavelige tolkning er den rigtige tolkning af skabelsesberetningen. Jeg har nok opdaget, at noget er vigtigere end den konkrete, fysiske sandhed, og det er den 'åndelige sandhed', budskabet. Derfor er jeg gået over til en mere billedlig tolkning af skabelsesberetningen, som ikke går på kompromis med budskabet, at alt fra begyndelsen var 'såre godt', at mennesket er skabt i Guds billede og at syndefaldet er en realitet på en eller anden måde, men som samtidig hverken udelukker evolution eller big bang. Jeg forstår altså skabelsesberetningerne som af Gud inspirerede symbolske fortællinger. Det ser jeg, ud fra et kristent synspunkt, egentlig ikke noget odiøst i, der er jo i forvejen passager i bl.a. Daniels Bog og Johannes' Åbenbaring, som (stort set) alle kristne er enige om at tolke billedligt. mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#45034 - 19/04/2005 18:25
Re: Bogstavelig eller billedlig
|
Bruger
|
Hej Nikolaj,
Grunden til, at jeg skrev, som jeg gjorde, var alene tolkningen af dit svar til Engelsted. Men jeg tager dit svar til mig til efterretning med glæde, fordi det virker som en fornuftig måde at få tro og videnskab til at gå op.
Mit ærinde i evolutionsdebatten er nemlig ikke så meget at få folk til at tro på den ting, som det er at rette de fejlagtige oplysninger, der får mange til at tro, at der er videnskabelig begrundet tvivl om teorien. Hvilket der ikke er, som man vil erfare, hvis man følger med i faglitteraturen!
mvh
LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#45035 - 19/04/2005 20:35
|
Bruger
|
Lad mig gøre klart med det samme, at man sandelig ikke kan bevise, at Jesus ikke har eksisteret. Det man kan påvise er, at evangelierne ikke er historiske skrifter, og at der udenfor evangelierne praktisk taget ikke findes historisk dokumentation for Jesus. Så Jesus er som historisk person ligeså udokumenteret som den standhaftige tinsoldat. Og derfor brugte jeg tinsoldaten til illustration af det absurde i Asbjørns synspunkt om, at det at benægte Jesus er at benægte fakta.
Men til forskel fra den standhaftige tinsoldat, så kan Jesus da godt have levet. Han er blot udokumentret, og derfor må en tro på Jesus basere sig på noget andet (tillid til den overleverede tradition, religiøs erfaring, åbenbaring etc.) end på historiske fakta.
Jeg mener stadig, at evangelierne principielt set er historiske dokumenter. De er også en masse andet, men alt kan i princippet analyseres historisk. Jeg mener også, at de er bedre til at sige noget om virkeligheden end H. C. Andersen eventyr. Som Nikolaj påviser, så er der også kilder udenfor den kristne menighed, der bekræfter Jesu eksistens. Min tro baserer sig ikke på historiske fakta, men jeg mener, at nogle få af elementerne i min tro kan undersøges videnskabeligt, og jeg er ikke ligeglad, om det er virkelige begivenheder eller opbyggelige historier. Det er vigtigt for mig, at Jesus rent faktisk døde og opstod. Men dette kan jeg i dag ikke undersøge videnskabeligt.
Det er min opfattelse, at kristne, der hårdnakket argumenterer for 6 dages skabelse, og for at evangelierne er ufejlbarlige historiske dokument, lukker øjnene for virkeligheden. Men der er jo også kristne, der har en tro, som ikke falder på gulvet på grund af evolutionsteori og historisk uoverensstemmelser i evangelierne – og det kan jeg sagtens respektere.
Jeg tror ikke på 6 dages skabelse, hvilket jeg ofte har argumenteret for herinde. Jeg tror på på evolutionsteorien lige fra ursuppe til menneske. Med den tilføjelse, at jeg tror Gud satte det hele i gang med Big Bang, og lavede de naturlove, der gjorde livet på Jorden muligt. Jeg prøver at tage Bibelens tekster så bogstaveligt, som jeg overhovedet kan, uden at lukke mine øjne for virkeligheden. Jeg må indrømme, at det giver mig nogle problemer især i beretningerne og Jesu fødsel og hans første leveår, men min tro falder forhåbentlig ikke på gulvet af den grund.
(Se evt. også denne engelske artikel , som kortfattet gennemgår bibelfortolkning gennem tiderne.)
Jeg har kun skimmet artiklen. Jeg mener, at der er problemer med alle bibelopfattelserne. Jeg mener ikke, at man kan konkludere, at den historisk-kritiske metode kan stå alene. Jeg mener, at man skal forsøge at få tekster til at hænge bedst muligt sammen for at finde meningen med dem i stedet for at lede efter fejl og uoverensstemmelser.
Mht. Josefus er det faktisk overraskende hvor lidt han skriver om Jesus. Normalt skriver han ret indgående, om de personer, der blev henrettet af romerne, men hans omtale af Jesus er ret kortfatter. Samtidig undrer det anvendte sprogbrug, idet at Josefus, der jo selv var jøde, men anvender formuleringen ”han var Kristus”. Dette får nogle til at mene, at Josefuses omtale af Jesus er en efterfølgende forfalskning (se eksempelvis uddrag af Josefus i engelsk oversættelse ) Det er således det lille forbehold omkring Josefus, der får mig til at anvende formuleringen, at der ”praktisk taget” ikke findes historisk dokumentation for Jesus..
Jeg kan naturligvis ikke bedømme, om der kan være tale om en forfalskning, men jeg synes egentlig ikke, at afsnittet om Jesus er så forskelligt fra de andre Josefus-tekster på hjemmesiden.
Som nævnt i mit første indlæg her i tråden, benytter historikere evangelierne som kilder, idet der (set fra et historisk synspunkt) ikke findes bedre. Jeg kender ikke så meget til den historiske forskning (jer er heller ikke selv historiker, og heller ikke teolog for den sags skyld), men kigger man lidt på den teologiske forskning omkring den historiske Jesus, ser man tydeligt, hvor ”tynde” evangelierne er som historiske kilder. De minder næsten om at løse 2 ligninger med 3 ubekendte – du kan næsten få det resultat du ønsker.
Nogle mener eksempelvis, at Jesus var gift, andre mener at det var han bestemt ikke. Nogle mener, at Jesus var en forvirret fanatiker, andre mener noget andet etc. Måske kan denne side give et overblik over de mange bud på den historiske Jesus.
Jeg har kun læst nogle få af artiklerne. Jeg er enig i, at mange af forskerne får det resultat, de ønsker. Men jeg mener ikke, at man derudfra kan konkludere, at så kan vi overhovedet ikke vide, hvem Jesus var. Mange af disse forskere læser teksterne lodret mod deres intentioner tydeligvis med et bestemt ideologisk sigte. Teorien om, at Jesus var gift, har efter min mening en klar feministisk baggrund. Man tolker nogle få skriftsteder ud i det absurde, og inddrager nogle langt senere skrifter, fordi man absolut vil have, at Jesus skulle være gift. Et andet eksempel er Eisenmann, der identifiserer Jakob og Paulus som retfærdighedens lærer og løgnens spreder fra Qumran-rullerne, selv om Kulstof 14-metoden har godtgjort, at Qumran-rullerne er langt ældre end kristendommen. Selvfølgelig er der mange tolkninger af, hvem Jesus er, men jeg synes godt man kan skelne mellem ædruelige og knap så ædruelige teorier, og jeg mener, at de hovedlinier, som er nedfældet i vores trosbekendelse udgør den klart mest oplagte tolkning af evangelierne.
Med venlig hilsen Henoch
|
|
Til toppen
|
|
|
#45036 - 19/04/2005 22:25
Re: Evangelierne som historie
|
Bruger
|
Hej Engelsted
Når jeg skriver, at evangelierne ikke er det, vi normalt forstår ved historiske kilder, hæfter jeg mig bl.a. ved at de er nedskrevet en del senere end de omtalte begivenheder, at forfatterene skriver ud fra en religiøs agenda, at forfatterene tager sig nogle enorme "kunstneriske friheder", som eksempelvis at opfinde et barnemord, der aldrig har fundet sted.
Ud over det med den religiøse agenda, så er vi jo langt fra enige om de påstande, du her kommer med, så jeg bider desværre ikke rigtig på dit argument, jeg tror jo ikke på forudsætningerne.
Videre hæfter jeg mig også ved, at evangelierne er indbyrdes modstridende.
Lad mig henvise dig til Asbjørns indlæg Bibelen og fakta og artiklen Kan vi stole på evangelierne?.
Dette fremgår tydeligt af arbejdet med den historiske Jesus, hvor forskerne forsøger at harmonisere de forskellige tekster ved at tilskrive nogle af evangeliernes udsagn til Jesus og andre til en senere tradition. Man prøver så at sige at skrælle de overflødige lag af evangelierne i håbet om at man så står tilbage med en historisk kerne.
Som du selv anfører er den metode 'dybt subjektiv', og den kan netop lige så godt være et udtryk for, at man fjerner nogen ting, som man ikke synes om. På den måde er både den sukkersøde, den socialistiske, den ateistiske, den fascistiske, den gifte og flere andre Jesus'er opstået.
Efter min bedste overbevisning er der ikke en seriøs dokumentation for Jesus. Men jeg er da interesseret i at vide, hvad de værker du nævner kan fortælle.
Jeg arbejdede en del med Tacitus og Plinius for et par måneder siden, da jeg skrev historieopgave om kristenforfølgelser i Romerriget. Desværre har jeg leveret bøgerne tilbage til biblioteket, men jeg har da noterne (og hukommelsen) tilbage. Tacitus skriver om de kristne i forbindelse med Roms brand i år 64 og de derpå følgende kristenforfølgelser, og han beretter, at kristendommens stifter var en mand ved navn Kristus fra Judæa, som blev henrettet under Pontius Pilatus' regering. Plinius, som skriver i begyndelsen af det andet århundrede, nævner også manden Kristus, som de kristne tilbeder som Gud. Der er altså seriøs grund til at tro, at der har levet en mand i Judæa i begyndelsen af det første århundrede, som hed Kristus, som blev korsfæstet under Pontius Pilatus, som var grundlæggeren af den kristne religion og som blev anset for guddommelig af sine tilhængere (som i øvrigt var villige til at få frataget alle borgerlige rettigheder og blive tortureret, pisket, korsfæstet, brændt levende, ædt af løver eller vilde hunde, hellere end at fornægte troen på denne Kristus).
Jeg kan da udemærket se, at barnemordet og flugten til Ægypten tjener en slags litterær funktion, men jeg kan til gengæld ikke se, hvorfor dette skulle betyde (endda uden nogen tvivl), at det ikke skete.
Det er jo heller ikke det i sig selv der gør det. Det er den påfaldende tavshed fra andre kilder om samme emne, der gør at man i første omgang må undre sig. Og når man så samtidig kan se hvordan historien passer ind i evangelistens kram, så har man jo ligefrem et motiv til at historien kunnet være opfundet. Så det er disse to ting tilsammen, der giver sikkerheden.
Jeg mener allerede der er gjort rigeligt rede for, hvorfor der mon ikke er andre, der har nævnt begivenheden, så det tillader jeg mig at springe let hen over. Hvad angår motivet, jo, der er da helt klart et litterært motiv. Men at han havde et motiv er altså ikke det samme som at han rent faktisk gjorde det. Måske nok til at begrunde en kvalificeret mistanke, men sikkerhed, nej, det mener jeg ikke. I øvrigt: Du skriver om 'evangelistens kram'. Det fik mig til at tænke på, at det jo også passer meget godt ind i dit kram, hvis Mattæusevangeliet er historisk ukorrekt; er det ikke rigtigt? (og i parantes: Hvis evangeliet derimod er historisk korrekt, passer det selvfølgelig meget godt ind i mit kram, så der har vi nok egentlig ikke noget at lade hinanden høre for).
Men det betyder ikke, at du som kristen ikke kan betragte bibelen som Gudsinspireret. Det betyder blot at du må skifte opfattelse af bibelens budskab fra at være en åbenbaring om historiske og andre faktuelle forhold, til at se bibelen, eksempelvis som en samling skønlitterære tekster, hvis virkelige budskab ligger på et andet plan.
Ja det lyder jo meget hyggeligt og tilforladeligt, men så kunne jeg jo for den sags skyld lige så godt tro på jedi-religion eller på Tolkiens valar og maiar (hvilket der da også er nogen, der, mere eller mindre seriøst, gør). Og det er der altså ikke meget mening i. Jeg er sikker på, at oldkirkens martyrer (heriblandt 12 apostle) ikke er gået i døden for noget, som de vidste, var det pure opspind.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#45037 - 22/04/2005 00:07
Re: Bibelen og fakta
|
Bruger
|
Asbjørn: Her kommer et kort og foreløbig respons på dit indlæg. Jeg vender tilbage senere med en mere detaljere respons. Du henviser til dette svar af Peter Legarth. Han skriver, at der er ”en uoverensstemmelse mellem Matthæus og Lukas fortælling af tiden efter Jesu fødsel”. Derefter går han så videre med et forsøg på at harmonisere disse to beretninger, ud fra devisen, at de begge leverer brikker til det samme puslespil. Slutteligt når han så frem til, at ”selvom der er visse genvordigheder i teksterne, rokker det ikke ved, at det, de skriver, er historisk troværdigt - også selv om vi ikke umiddelbart kan gennemskue forklaringerne på det.” Da Peter Legarth kalder sig professor (så vidt jeg forstår er han professor på Indre Missions egen institution, Menighedsfakultetet), undrer det noget, at han kan skrive en så dårlig artikel. Han mangler fuldstændig, at forholde sig til, at der mindst er 10 års forskel på Jesu fødselstidspunkt iflg. Mattæus og Lukas. Iflg. Mattæus blev Jesus født under Herodes den Store, og han døde altså 4 år før vor tidsregning. Iflg. Lukas blev Jesus født noget senere, nemlig medens Kvirinius var Landshøvding (under Kejser Augustus), og det blev han først blev i år 6. Set med mine øjne virker det direkte groteskt og uhæderligt at forsøge at harmonisere disse to beretninger. Det meget mere oplagte svar er, at (mindst én af) disse forfattere, har haft et ret frit og kreativt forhold til faktuelle oplysninger. Mht. denne artikel om ”Ancient Evidence for Jesus from Non-Christian Sources”, synnes jeg umiddelbart, at mange af citaterne virker ”tynde”. I første omgang vil jeg blot linke til en artikel , der ser mere kritisk på emnet. Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#45038 - 22/04/2005 17:25
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
|
Hej kristina!
At Herodes var en grum og overtroisk hersker var sikkert velkendt, men mener du, at barnemordet var en massakre af særlig stort omfang - i sammenligning med hans ugerninger i øvrigt?
Bethlehem var da vist dengang en ganske lille og ubetydelig by, og hvor mange børn i Bethlehem og omegn var der mon mellem 0 og 2 år?
Det ved jeg ikke, men jeg kan sagtens forestille mig, at så slemt de end må have været for de stakkels efterladte forældre, så var det måske ikke så underligt, hvis begivenheden kun blev omtalt i lokalradioen?
Øh, jeg tror at du har overset at Betlehem, hvis vi skal tro Lukas, på daværende tidspunkt må have været fyldt til langt over bristepunktet af efterkommere af David, efterkommere som må være kommet fra alle egne af Romerriget, og som efter folketællingen er rejst tilbage til deres respektive hjemegne, og som dermed har haft rig mulighed for at sprede informationerne. Endvidere må man vel formode at mange af Betlehems faste indbyggere har haft familie og slægtninge i andre dele af riget, som næppe har kunnet undgå at høre om udåden. Når man så så sammenstiller ovenstående med den totale tavshed om barnemordet hos både Josephus og i Talmud, ja så fremstår din forklaringsmodel som om ikke helt umulig, så dog som lidet sandsynlig. 
mvh Tom S R Klausen
" To You I am an atheist " " To God I am the loyal opposition " Woody Allen
|
|
Til toppen
|
|
|
#45039 - 22/04/2005 17:28
Re: "No, it didn´t!" nt
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#45040 - 23/04/2005 00:34
|
Bruger
|
Hej Nikolaj Hvis du ellers læser evangelierne med åbne øjne, kan du ikke undgå at se, at forfatterne tager sig gevaldige friheder. Du mener, at mordet på alle børn under 2 år, sagtens kan have fundet sted, men så kan vi da bare tage et par andre eksempler, for der er masser af dem. Som nævnt i min respons til Asbjørn er der mindst 10 års forskel på Jesu fødselstidspunkt når man sammenligner Mattæus og Lukas. Hvem af dem har ret? Da Jesus iflg Mattæus bliver korsfæstet, står forlængst døde mennesker ud af deres grave og viser sig i Jerusalems gader. Er det også historisk korrekt? Du henviser til en artikel, der hedder ”Kan vi stole på evangelierne?” Det er lidt underligt, at artiklens forfatter kun forholder sig til de fire evangelier, der er medtaget i bibelen. Kirkemødet i Nikæa, der bla. endte med at kanonisere fire af evangelierne, handlede ikke om historicitet, men om teologiske og/eller kirkepolitiske overvejelser. Set fra et historisk synspunkt kan alle evangelierne – kanoniske eller ej - som udgangspunkt være lige gode (eller lige dårlige). Der er altså mere materiale end blot fire bøger. Men eller får man det indtryk, at forfatteren er opmærksom på, at der uden evangelierne ikke rigtig findes nogen dokumentation for Jesus. Og han er også opmærksom på, at evanglierne hverken er historie eller biografi. Tilbage står så hans udsagn om, at de dog ”indeholder elementer både af biografisk og historisk art”. Forfatteren gør sig store anstrengelser for at forklare hvornår evangelierne er skrevet og af hvem. Men arbejdet med at fastslå årstal og forfattere er ligeså subjektivt som arbejdet med at finde den historiske Jesus. Det ærlige svar er, at vi ikke aner hver der har skrevet evangelierne, og at vi først har sikker kendskab til deres eksistens omkring år 200. Om den historisk Jesus skriver du:
Som du selv anfører er den metode 'dybt subjektiv', og den kan netop lige så godt være et udtryk for, at man fjerner nogen ting, som man ikke synes om. På den måde er både den sukkersøde, den socialistiske, den ateistiske, den fascistiske, den gifte og flere andre Jesus'er opstået.
Jeg forstår udemærket, hvor du vil hen, men det holder altså ikke. Du antager, at bibelen er helt enkel og ligetil, og derfor er dem der tolker evangeliernes udsagn kritisk, blot ude på at bortforklare alle Jesu miraklerne. Men sådan er det ikke. De første forsøg på at finde den historiske Jesus, skete rent faktisk ud fra et ønske om at styrke den kristne forkyndelse ved at trænge bag evangelieteksternes ufuldkommenhed og tegne et klart fremfor et grumset billede af Jesus.
Som bekendt er dette aldrig lykkedes, men den måde du har lært at læse bibelen på, bygger også på en hel række forudsætninger, der let kan stilles spørgsmålstegn ved.
Nikolaj:
Jeg arbejdede en del med Tacitus og Plinius for et par måneder siden, da jeg skrev historieopgave om kristenforfølgelser i Romerriget. Desværre har jeg leveret bøgerne tilbage til biblioteket, men jeg har da noterne (og hukommelsen) tilbage. Tacitus skriver om de kristne i forbindelse med Roms brand i år 64 og de derpå følgende kristenforfølgelser, og han beretter, at kristendommens stifter var en mand ved navn Kristus fra Judæa, som blev henrettet under Pontius Pilatus' regering. Plinius, som skriver i begyndelsen af det andet århundrede, nævner også manden Kristus, som de kristne tilbeder som Gud.
Tak for din redegørelse. Så vidt jeg forstår bekræfter Tacitus og Plinius kun, at der på deres tid eksisterede kristne, og at disse kristne selv anså deres religion for at gå tilbage til Jesus. De var ikke selv Jesu samtidige, og hvis jeg har forstået det korrekt, mener jeg ikke, at de dokumenterer noget som helst om Jesu historicitet.
Nikolaj:
I øvrigt: Du skriver om 'evangelistens kram'. Det fik mig til at tænke på, at det jo også passer meget godt ind i dit kram, hvis Mattæusevangeliet er historisk ukorrekt; er det ikke rigtigt? (og i parantes: Hvis evangeliet derimod er historisk korrekt, passer det selvfølgelig meget godt ind i mit kram, så der har vi nok egentlig ikke noget at lade hinanden høre for).
Jeg har ikke ”aktier” i nogen bestemt udlægning. Hvis det skulle vise sig, at jeg har taget fejl (hvilket jeg ikke tror) er det eneste der sker, at det går lidt ud over min forfængelighed.
Nikolaj:
Jeg er sikker på, at oldkirkens martyrer (heriblandt 12 apostle) ikke er gået i døden for noget, som de vidste, var det pure opspind.
Der er nok ingen tvivl om, at kristendommen allerede fra et tidligt tidspunkt har haft en stor magt over sine tilhængere. Og det kunne da være interessant at finde ud af, hvorfor den har haft det.
Det har jo altid været end synd blandt kristne, at fornægte sin tro. Og det kan da godt undre mig, hvorfor kristendommen stillede (og stadig stiller) så højt et krav til sine tilhængere, som at man skal være villig til at dø for troen. Set med min målestok, er det et temmelig ubarmhjertigt krav, men det har da helt klart været med til ar udfordre de daværende magthavere, og måske også været med til at ændre samfundet på længere sigt.
- Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#45041 - 23/04/2005 11:27
Historicitet
|
Bruger
|
Henoch:
Jeg mener stadig, at evangelierne principielt set er historiske dokumenter. De er også en masse andet, men alt kan i princippet analyseres historisk. Jeg mener også, at de er bedre til at sige noget om virkeligheden end H. C. Andersen eventyr. Som Nikolaj påviser, så er der også kilder udenfor den kristne menighed, der bekræfter Jesu eksistens.
Det er et rigtig godt spørgsmål, hvad evangelierne egentlig er for noget. Naturligvis kan evangelierne analyseres historisk, idet deres blotte eksistens vidner da helt klart om, at der er foregået et eller andet. Spørgsmålet er så bare, hvad det er, der er foregået.
Der er mange teorier, men ingen sikker viden på området.
Jeg mener ikke, at Nikolaj har dokumenteret Jesus eksistens, men blot at der på et tidligt tidspunkt var mennesker, der kaldte sig kristne, og førte deres religion tilbage til en person ved navn Kristus.
Henoch:
Min tro baserer sig ikke på historiske fakta, men jeg mener, at nogle få af elementerne i min tro kan undersøges videnskabeligt, og jeg er ikke ligeglad, om det er virkelige begivenheder eller opbyggelige historier. Det er vigtigt for mig, at Jesus rent faktisk døde og opstod. Men dette kan jeg i dag ikke undersøge videnskabeligt.
Det kan jeg sagtens følge dig i. Jeg har jo selv en kristen baggrund, og syntes at den blev menigsløs, da jeg opdagede, at den manglede historisk fundament.
Men nogle kristne lever tilsyndeladende helt fint uden et historisk fundament. De kan eksempelvis mene, at frelsen er at finde i den af kirken overleverede Kristus fremfor i den historiske Jesus.
Henoch:
Jeg prøver at tage Bibelens tekster så bogstaveligt, som jeg overhovedet kan, uden at lukke mine øjne for virkeligheden.
Jeg kan kun have respekt tilovers for, at du ikke lukker øjnene. Men den bogstavelige ”bibeltro” tradition står stadig dit hjerte nær, og du prøver tilsyneladende at integrere disse to tilgangsvinkler.
Henoch:
Jeg har kun skimmet artiklen. Jeg mener, at der er problemer med alle bibelopfattelserne. Jeg mener ikke, at man kan konkludere, at den historisk-kritiske metode kan stå alene. Jeg mener, at man skal forsøge at få tekster til at hænge bedst muligt sammen for at finde meningen med dem i stedet for at lede efter fejl og uoverensstemmelser.
Til din information (det fremgår nok ikke af artiklen) hælder forfatteren nu mere mod en Neo-Ortodoks opfattelse, hvor historiske fakta ikke er så afgørende for troen. For ham, er det at finde uoverensstemmelser i teksterne et væsentligt input til at finde hvilken art tekster han har med at gøre for derefter at søge at læse dem på deres egne betingelser.
Men grunden til at jeg linkede til artiklen var, at det fremgår at den ”bibeltro” tilgangsvinkel er af nyere dato, og at denne fremgangsmåde kirken tilbage til en situation, hvor det er de allerede vedtagne doktriner, der styrer bibellæsningen. Om den historisk kritiske metode (fra artiklen):
On some levels this was a positive move for biblical studies. It allowed questions to be asked of Scripture that could not be asked under previous approaches, even following the Reformation. Questions of origin, source of writings, dates, locations, as well as the authenticity and integrity of the biblical texts were all investigated. On another level, the negative effects were a neglect of the Bible as a document of Faith….
Derefter beskriver artiklen en reaktion, mod den historisk kritiske metode, voksede den Neo-Ortodokse tilgangsvinkel frem, som mere så bibelen som kirkens vidnesbyrd. Om dette skriver artiklen:
For some, the historical issues were irrelevant, even to the point of contending that whether or not the historical event happened at all was immaterial, as long as the Community of Faith was transformed by an "existential" encounter with God. In an attempt to recover the theological focus of the Bible, this perspective tended to abandon the historical grounding of the biblical witness…..
Endelig når artiklen så frem til det “bibeltro” perspektiv, som fremkom som en modreaktion, både mod den historisk kritiske metode og mod den neoortodokse. Om det bibeltor perspektiv skriver artiklen:
Yet without recognizing that genuine Faith claims cannot be measured by scientific proofs any more than God can be proven by scientific investigation, some Christians tried to fight a "battle for the Bible," as it would later be called, by adopting the assumptions and techniques of the rationalists. To counter the Neo-Orthodox theologians and biblical scholars who were moving away from a totally historical approach to Scripture, many Christians focused on defending the absolute historicity of the Bible. Because the rationalists were using historical approaches to prove their case, oddly enough some Christians began using the same methods and the same evidence to reach radically different conclusions. But they did so by using evidence selectively, ignoring contrary evidence, or simply making assumptions without evidence and presenting it as evidentiary fact.
(min fremhævelse)
Henoch:
Jeg kan naturligvis ikke bedømme, om der kan være tale om en forfalskning, men jeg synes egentlig ikke, at afsnittet om Jesus er så forskelligt fra de andre Josefus-tekster på hjemmesiden.
Pointen går på, hvofor Josefus, der selv var jøde og ikke havde mget tilovers for de kristne skulle bruge betegnelsen Kristus om Jesus.
Henoch:
Jeg er enig i, at mange af forskerne får det resultat, de ønsker. Men jeg mener ikke, at man derudfra kan konkludere, at så kan vi overhovedet ikke vide, hvem Jesus var. Mange af disse forskere læser teksterne lodret mod deres intentioner tydeligvis med et bestemt ideologisk sigte.
Der er jo så bare andre kristne der mener, at de ”bibeltro” (jeg forstår godt at du helt er en af den slags) også læser teksterne mod deres intentioner, fordi de presser mere historicitet ind i dem, end der er belæg for.
- Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#45042 - 23/04/2005 13:32
Bibelen og fupvidenskab
|
Bruger
|
Hej Asbjørn Jeg skrev, at jeg ville vende tilbage med et mere uddybende svar. Men jeg kan se at det bare vil blive en gentagelse, at en tidligere diskussion . Så det ser jeg ingen grund til. Jeg synnes ikke, at det er hensigtsmæssigt, at du klamrer dig til såkldte historiske beviser, som i virkeligheden ikke viser noget som helst. Det er det samme, som med diskussionen af kreationisme. Fra "bibeltro" side fremkommer en masse pseudo videnskabelige argumenter, som i virkeligheden ikke er beregnet på at overbivse udenforstående, men at skabe sammenhold i den "bibeltro" subkultur. Se også min min respons til Henoch . -Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#45043 - 24/04/2005 16:58
|
Bruger
|
Hej Engelsted Selv om mine fingre klør for at få lov til at skrive svar på dine, i skrivende stund ubesvarede, indlæg til Henoch og Asbjørn, så har jeg nu besluttet, at jeg ind til videre vil begrænse mig til at besvare indlægget til mig selv. Du skriver:
Hvis du ellers læser evangelierne med åbne øjne, kan du ikke undgå at se, at forfatterne tager sig gevaldige friheder. Du mener, at mordet på alle børn under 2 år, sagtens kan have fundet sted, men så kan vi da bare tage et par andre eksempler, for der er masser af dem. Som nævnt i min respons til Asbjørn er der mindst 10 års forskel på Jesu fødselstidspunkt når man sammenligner Mattæus og Lukas. Hvem af dem har ret?
Måske har jeg overset det, men jeg kan ikke lige finde det sted, hvor du nævner dette. Kan du ikke lige fortælle mig, hvor du ser den forskel, for jeg har svært ved at få øje på den?
Da Jesus iflg Mattæus bliver korsfæstet, står forlængst døde mennesker ud af deres grave og viser sig i Jerusalems gader. Er det også historisk korrekt?
Det lyder jo usandsynligt, ikke? Så er det nok sandt. (jeg er forberedt på, at du synes, at det er et tåbeligt svar)
Du henviser til en artikel, der hedder ”Kan vi stole på evangelierne?” Det er lidt underligt, at artiklens forfatter kun forholder sig til de fire evangelier, der er medtaget i bibelen. Kirkemødet i Nikæa, der bla. endte med at kanonisere fire af evangelierne, handlede ikke om historicitet, men om teologiske og/eller kirkepolitiske overvejelser. Set fra et historisk synspunkt kan alle evangelierne – kanoniske eller ej - som udgangspunkt være lige gode (eller lige dårlige). Der er altså mere materiale end blot fire bøger.
Der må jo have været nogen grunde til, at kirkefædrene anså disse fire evangelier for at være de mest troværdige. Kirkemødet i Nicæa kanoniserede de skrifter, som var almindeligt anerkendte. Hvis det virkelig havde været for at bremse bestemte teologiske opfattelser, mon det så ikke havde ført til en splittelse?
Men eller får man det indtryk, at forfatteren er opmærksom på, at der uden evangelierne ikke rigtig findes nogen dokumentation for Jesus.
Jeg burde selvfølgelig have nævnt, at artiklen er et kapitel i bogen "Hvem er denne Jesus?" af Michael Green, og det foregående kapitel hedder faktisk "Hvad findes der af vidnesbyrd uden for Bibelen om Jesu eksistens?" Så det er nok derfor, at Michael Green ikke forholder sig til ikke-bibelske kilder i dne artikel, jeg linkede til.
Forfatteren gør sig store anstrengelser for at forklare hvornår evangelierne er skrevet og af hvem. Men arbejdet med at fastslå årstal og forfattere er ligeså subjektivt som arbejdet med at finde den historiske Jesus. Det ærlige svar er, at vi ikke aner hver der har skrevet evangelierne, og at vi først har sikker kendskab til deres eksistens omkring år 200.
Det ville ikke være noget ærligt svar fra mig, for faktisk er jeg fuldstændig overbevist om, at evangelierne er skrevet i anden halvdel af det første århundrede, og at i hvert fald evangelierne ifølge Markus, Lukas og Johannes er skrevet af netop de tre. Mattæus er jeg lidt i tvivl om, og forfatteren nævner vist heller ikke, hvem han selv er. Desuden er den ældste bevarede evangelieafskrift fra år 120. Det er et fragment af Johannesevangeliet, ifølge min datering ca. 30 år fra originalen, ifølge din datering nærmest samtidig.
Du antager, at bibelen er helt enkel og ligetil, og derfor er dem der tolker evangeliernes udsagn kritisk, blot ude på at bortforklare alle Jesu miraklerne. Men sådan er det ikke. De første forsøg på at finde den historiske Jesus, skete rent faktisk ud fra et ønske om at styrke den kristne forkyndelse ved at trænge bag evangelieteksternes ufuldkommenhed og tegne et klart fremfor et grumset billede af Jesus.
For det første: Nej, jeg antager bestemt ikke, at Bibelen er helt enkel og ligetil, tværtimod. Jeg mener, at Bibelen er et uudgrundeligt, dybt, kryptisk, flertydigt, alsidigt stykke litteratur. Selvfølgelig er den det, det er jo Guds ord (ifølge nogen af os). Fundamentalister har derimod en tendens til at mene, at Bibelen, som du skriver, er "helt enkel og ligetil", og det er netop én af de ting, jeg ikke bryder mig om ved det fundamentalistiske bibelsyn (i modsætning til mit eget konservativt-ortodokse).
For det andet: Nogen mener nok, at evangeliernes billede af Jesus er grumset, men det falder nærmest altid sammen med, at der er noget, som man ikke bryder sig om eller ønsker at tro på. Hvad nogen altså ville kalde et klart billede af Jesus, ville jeg kalde et reduceret, afstumpet billede af Jesus.
Som bekendt er dette aldrig lykkedes, men den måde du har lært at læse bibelen på, bygger også på en hel række forudsætninger, der let kan stilles spørgsmålstegn ved.
Det er vel rigtigt nok. Eksempelvis er en vigtig forudsætning for mig, at Bibelen er sand. Og det kan man da sagtens sætte spørgsmålstegn ved; det er ikke noget, jeg mener, at man kan eller skal bevise. Det er med andre ord en trossag.
Så vidt jeg forstår bekræfter Tacitus og Plinius kun, at der på deres tid eksisterede kristne, og at disse kristne selv anså deres religion for at gå tilbage til Jesus.
Jeg vil give dig ret i, at Plinius' nævnelse af Kristus muligvis bare er en henvisning til de kristnes egen opfattelse. Men lad os så se på Tacitus, som jo er den kilde, der siger mest om Kristus. Tacitus beretter om Kristus, der levede i Judæa og blev korsfæstet under Pontius Pilatus i Tiberius' regeringstid. At han skulle have sin opfattelse fra de kristne er temmelig tvivlsomt. Hvorfor skulle han dog stole på oplysninger fra de mennesker, som han selv beskriver som afskyelige, overtroiske, fordærvede kriminelle?
Der er nok ingen tvivl om, at kristendommen allerede fra et tidligt tidspunkt har haft en stor magt over sine tilhængere. Og det kunne da være interessant at finde ud af, hvorfor den har haft det.
Bestemt, ja. Har du nogen gode bud på, hvorfor en større gruppe mennesker opgiver deres ejendom og anseelse og til sidst frivilligt lider tortur og død, selv om de, ifølge dig, udemærket vidste, at det var for en stor fed løgn, som de selv havde fundet på?
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#45044 - 24/04/2005 18:12
Apostlenes eksistens
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Jeg er sikker på, at oldkirkens martyrer (heriblandt 12 apostle) ikke er gået i døden for noget, som de vidste, var det pure opspind.
Dette argument hører man jo stort set altid, når Jesu historicitet debatteres.
Men er apostlene ikke lige så mytiske som Jesus?
Eller har man reel viden om dem?
Er der uafhængige kilder der underbygger deres eksistens og deres levned - herunder martyrierne o.l.?
Der findes jo faktisk dem, der hævder, at de 12 disciple blot er et billede, der symboliserer israelitternes 12 stammer og at deres individuelle personligheder er senere opfindelser.
De hævder så fx at Peter med nøglerne til himlen er konstrueret med udgangspunkt i såvel ægyptisk mytologi (Ptah / Osiris) som romersk mytologi (Janus).
Det sidste kunne i så fald være forklaringen på, at Peter menes at have været i Rom.
Og nogle ser det faktisk underbygget af følgende skriftsted:
Og Jesus sagde til ham: »Salig er du, Simon, Jonas' søn, for det har kød og blod ikke åbenbaret dig, men min fader i himlene. (Matt 16:17)
Er Peter i virkeligheden blot et opkog af hedenske guddomme?
Ændret af Ateist (24/04/2005 18:13)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45045 - 24/04/2005 18:59
Re: Apostlenes eksistens
[Re: Ateist]
|
Bruger
Reg.: 23/03/2005
|
Hej Ateist! Hvad med du holder dig til det du er åben overfor så længe du ikke er åben for bibelens ord/budskab? Jeg tror på, at hele bibelen er sandheden. Jeg mener helt klart du ikke kan bruge Matt. 16,17, som du bruger dette skriftsted. Mkh. Jonathan
Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45047 - 24/04/2005 19:53
|
Bruger
Reg.: 23/03/2005
|
Hej Ateist! Det var ikke for, at fornærme dig, at jeg stillede det spørsmål til dig, som jeg gjorde. Jeg vil godt sige undskyld for det, hvis jeg er kommet til, at formærme dig med mit spørsmål. Jeg er ikke åben overfor, at apostlene ikke har eksisteret fordi jeg tror på bibelens ord. Mkh. Jonathan
Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45049 - 25/04/2005 01:46
En tilføjelse
|
Bruger
Reg.: 23/03/2002
Sted: Herning
|
Hej Engelsted m. fl.
Et kort og godt svar: Matt. 7 v7 Bed, så skal der gives jer; søg så skal i finde, bank på, så skal der lukkes op for jer.
Ja søg Gud, så skal i finde ham.
MVH. Korintherbrevet.
Jer. 29 v11 "Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb."
|
|
Til toppen
|
|
|
#45050 - 25/04/2005 08:33
Re: En tilføjelse
[Re: korintherbrevet]
|
Bruger
|
"Ja søg Gud, så skal i finde ham" Nu er der jo ikke tale om at finde Gud, men det historiske grundlag for Jesus. Dit indlæg minder mig om smeden derhjemme i min landsby, der havde fået at vide at bare man troede, så kunne al ting flyde. Så han gik ned til gadekæret (efter at have kyst de søde små ællinger, også den grå, væk) og slyngede sin hammer ud i det, mens han råbte: "Jeg tror, jeg tror ........Tænkte jeg det ikke nok"!  mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#45051 - 25/04/2005 08:51
Re: En tilføjelse
[Re: LarsBj]
|
Ordstyrer
Bruger
|
 Ja, Lars, selvfølgelig forsvandt hammeren i dybet ... men det var jo strengt taget heller ikke Gud, smeden søgte, men derimod et Gudsbevis - og det er noget helt andet! Det minder mig om fortællingen om lille kristne Peter, der blev drillet af sine kammarater i skolen: " .. hm nåh? .... så du mener at Gud kan alt? - det vil vi gerne se  - så kan han vel også flytte det store træ henne bag laden ind midt på gårdspladsen her ... og flagstangen ud på marken, hva' ? Peter var ikke et øjeblik i tvivl: "Selvfølgelig kan han det - - men han er da ikke så pjattet!" ...  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45052 - 25/04/2005 14:40
[Re: tsrk55]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tom - det er ikke lykkedes mig at finde ud af, hvor mange indbyggere der var i Bethlehem på Jesu tid, og har derfor heller ikke noget kvalificeret bud på, hvor mange - eller hvor få - børn der dengang var mellem 0 og 2 år, og derfor blev dræbt.
Men jeg synes nu egentlig ikke, der er så underligt, at der kun står noget om ugerningen i Lukas-evangeliet, for jeg tror, det var en meget lille begivenhed, undtagen for de (få?) direkte implicerede.
Herodes var en magtsyg og frygtet statsmand. Ved et af sine mange giftemål giftede han sig ind i den jødiske herskerslægt, Hasmonæerne, som han derefter udryddede, indbefattet hustruen Mariamme og deres sønner ... (det står der heller ikke noget om i Bibelen, kun i Lademann!)
For øvrigt tror jeg ikke, at småbørn var i særlig høj kurs på Jesu tid - næppe regnet højere end vor tids fostre (?).
Jesu disciple prøvede en gang at jage nogle små børn børt fra Jesus, og Jesus sagde: "Lad de små børn komme til mig, dem må I ikke hindre"
Det står der om i både Mattæus, Markus og Lukas, så det var formentlig mere bemærkelsesværdigt på den tid, tror jeg ... !
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45053 - 25/04/2005 18:37
|
Bruger
|
Hej Kristina! Tak for din hurtige respons, og for at du giver mig din egen selvstændige mening, og ikke nøjes med at henvise mig til svararkivet.
Hej Tom - det er ikke lykkedes mig at finde ud af, hvor mange indbyggere der var i Bethlehem på Jesu tid, og har derfor heller ikke noget kvalificeret bud på, hvor mange - eller hvor få - børn der dengang var mellem 0 og 2 år, og derfor blev dræbt.
Som jeg forsøgte at udtrykke det i mit forrige indlæg, så må Betlehems indbyggertal være svulmet gevaldigt op i tiden omkring folketællingen, og man kunne jo forestille sig at andre end Josef havde været letsindige nok til at tage deres højgravide hustru med på rejsen.
Men jeg synes nu egentlig ikke, der er så underligt, at der kun står noget om ugerningen i Lukas-evangeliet, for jeg tror, det var en meget lille begivenhed, undtagen for de (få?) direkte implicerede.
Ugerningen er slet ikke nævnt i Lukas evangeliet men derimod i Mattæus. Det kan være svært ind imellem at bevare overblikket.  Jeg har sværet ved at forestille mig at en sådan udåd begået i Davids egen hjemby skulle kunne forløbe stort set ubemærket af resten af det jødiske folk. Og så endnu engang: der må nødvendigvis have været slægtninge uden for Betlehem og omegn, som ville have fået nys om affæren.
Herodes var en magtsyg og frygtet statsmand. Ved et af sine mange giftemål giftede han sig ind i den jødiske herskerslægt, Hasmonæerne, som han derefter udryddede, indbefattet hustruen Mariamme og deres sønner ... (det står der heller ikke noget om i Bibelen, kun i Lademann!)
At Herodes ikke hørte til blandt "Gud´s bedste børn", er sikkert ganske korrekt, men hans udskejelser blev som oftest holdt inden for familien, og var ikke rettet mod det jødiske folk; men jøderne accepterede ham aldrig som en af deres egne pga hans idumæiske herkomst, som i deres øjne gjorde ham til en illegetim hersker. Det bør også tilføjes at eftersom Herodes var en romersk vasalfyrste, så krævede enhver militær magtudfoldelse fra hans side romersk tilladelse, og hvis romerne i givet fald skulle have givet deres accept til barnemordet, ja så skulle man forvente at Josephus havde berettet om det.
For øvrigt tror jeg ikke, at småbørn var i særlig høj kurs på Jesu tid - næppe regnet højere end vor tids fostre (?).
Førstefødte drengebørn stod vist i meget høj kurs dengang. Og en eventuel tron prætendent måtte jo nødvendigvis være både dreng og førstefødt.
Jesu disciple prøvede en gang at jage nogle små børn børt fra Jesus, og Jesus sagde: "Lad de små børn komme til mig, dem må I ikke hindre"
Det står der om i både Mattæus, Markus og Lukas, så det var formentlig mere bemærkelsesværdigt på den tid, tror jeg ... !
Folketællingen må vel også have været en ganske bemærkelsesværdig begivenhed, og den er kun omtalt af Lukas....! Mit eget bud er at de 3 evangelister i ovennævnte tilfælde øser af samme kilde, hvad de tilsyneladende ikke gør når det drejer sig om Jesu fødsel og begivenhederne som er knyttet dertil.
Og så vil jeg gerne have lov slutte af med et tricky spørsmål: Hvad var Josef og Marias hjemby før Jesu fødsel?
mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#45054 - 25/04/2005 19:10
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Tom - Ja, man kan jo forestille sig så meget, og jeg tror vi begge er ude i gætterier, for vi var jo ikke tilstede den gang, i Bethlehem ... Det findes da sikkert noget info, hvis man leder længe op, men jeg håber du tilgiver, at jeg står af her og nøjes med at tage til efterretning, at barnemordet altså, hvad enten det så var en stor eller en lille begivenhed, kun er omtalt i ét af evangelierne. Jeg skal nok prøve at huske, at det altså var Matthæus og ikke Lukas! Min hukommelse er ikke hvad den har været - og den har altid været elendig  Dit sidste spørgsmål lyder: Og så vil jeg gerne have lov slutte af med et tricky spørsmål: Hvad var Josef og Marias hjemby før Jesu fødsel? Det kan jeg heller ikke huske! You tell me! (Jeg har nemlig på fornemmelsen, at du sidder med et eller andet oppe i ærmet, så jeg håber du tilgiver, at jeg gider ikke slå det op!) kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45055 - 25/04/2005 22:36
|
Bruger
|
Hej Kristina! Da jeg læste dit første svar til mig, sad jeg med en snigende fornemmelse af at du helt og aldeles så bort fra mine argumenter, men jeg havde dog et lønligt håb om at denne fornemmelse ville blive gjort til skamme; og det var måske en kende naivt, for med dit seneste svar er fornemmelsen blevet til vished.
Ja, man kan jo forestille sig så meget, og jeg tror vi begge er ude i gætterier, for vi var jo ikke tilstede den gang, i Bethlehem ...
Det handler ikke om hvorvidt du eller jeg var personligt fysisk tilstede ved den eller nogen anden begivenhed, men derimod om på hvilke informationer vi baserer vores "gæt".
Det findes da sikkert noget info, hvis man leder længe op, men jeg håber du tilgiver, at jeg står af her og nøjes med at tage til efterretning, at barnemordet altså, hvad enten det så var en stor eller en lille begivenhed, kun er omtalt i ét af evangelierne.
Ja, der findes en hel del, og jeg kunne da godt henvise dig til noget af den tilgængelige information, men i lyset af det du har sagt i dine 2 seneste indlæg, så ville det vist være temmelig omsonst.
Dit sidste spørgsmål lyder:
Og så vil jeg gerne have lov slutte af med et tricky spørsmål: Hvad var Josef og Marias hjemby før Jesu fødsel?
Det kan jeg heller ikke huske! You tell me! (Jeg har nemlig på fornemmelsen, at du sidder med et eller andet oppe i ærmet, så jeg håber du tilgiver, at jeg gider ikke slå det op!)
"Jeg gider ikke slå det op" !!!!!!!!!! Ak ja, intellektuel dovenskab er tilsyneladende en kristen kardinaldyd.  Nu sætter jeg godt nok en ære i at yde et ordenligt serviceniveau, men der ér grænser, so no, I ain´t gonna tell you; and you really don´t want to know anyway.
mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#45056 - 26/04/2005 09:34
Re: Dovenskab og hjembyer ..
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tom!  ... er jeg intellektuelt doven?  Den må jeg lige tænke lidt over!
Måske - jeg ved ikke rigtig. Hvis jeg er, har det i hvert fald ikke det mindste med min kristne tro at gøre. Men vi har hver vores prioriteringer, og ingen kan engagere sig i alting.
Når jeg i dette tilfælde afstod fra at svare dig, var årsagen i dette tilfælde dog nok snarere, at jeg ikke bryder mig så meget om "tricky" spørgsmål, som du selv kaldte det. Som jeg læste det du skrev, har du selv en viden - eller en eller mening - om sagen, som du ikke ville røbe ...
Men du har faktisk ret i, at jeg personligt ikke er særlig optaget af spørgsmålet, så jeg skal ikke plage dig for at uddybe!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45057 - 26/04/2005 11:19
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Hej Kristina Jeg må give Tom ret i, at herinde på jesusnet er mange kristne hurtige til at udbrede sig om Jesu historiske eksistens, men at mange også er hurtige til at sige, 'vi var der ikke, så alt er muligt', hvis de historiske fakta pludselig går dem lidt imod. Det synes jeg er uklædeligt, jvf. min fodbolddommer-analogi i dette indlæg (som du i øvrigt aldrig kommenterede). Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#45058 - 26/04/2005 11:38
Re: Dovenskab m.v.
[Re: Zaphod]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod - selv om jeg ikke har overkommet at sætte mig ind i ret meget af det omfattende historiske materiale, så er jeg faktisk en hund efter historiske facts, specielt vedrørende Mellemøsten og Middelhavsområdet på Jesu tid, og jeg håber på flere skriftfund.
Men jeg glider af på gætterier, også dem der styrker og bekræfter Jesu liv og virke, og holder mig til skrifterne.
Som jeg altså anser for historisk kildemateriale.
Og så må jeg bede om undskyldning for have overset dit sidste indlæg til mig - jeg vil prøve at svare, men det bliver ikke lige nu, for jeg er allerede ved at komme for sent på arbejde ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45059 - 26/04/2005 13:23
|
Bruger
|
Hej Nikolaj Det jeg skrev til Asbjørn er følgende:
Iflg. Mattæus blev Jesus født under Herodes den Store, og han døde altså 4 år før vor tidsregning. Iflg. Lukas blev Jesus født noget senere, nemlig medens Kvirinius var Landshøvding (under Kejser Augustus), og det blev han først blev i år 6.
Hvis du kan fortælle mig hvem af evangelisterne der har ret, vil jeg gerne allerede på nuværende tidspunkt afsløre mit næste spørgsmål – hvor blev Jesus født?
Jeg skrev:
Da Jesus iflg Mattæus bliver korsfæstet, står forlængst døde mennesker ud af deres grave og viser sig i Jerusalems gader. Er det også historisk korrekt?
Du svarede:
Det lyder jo usandsynligt, ikke? Så er det nok sandt. (jeg er forberedt på, at du synes, at det er et tåbeligt svar)
Jeg tror nu sagtens, at jeg kan følge din logik. Den må være noget med, at det ville være usandsynligt, at en evangelieforfatter skulle opfinde noget sådant ud af fri fantasi - falskneri er altså usandsynligt, så ergo må beretningen være sand.
Du skrev:
Nogen mener nok, at evangeliernes billede af Jesus er grumset, men det falder nærmest altid sammen med, at der er noget, som man ikke bryder sig om eller ønsker at tro på. Hvad nogen altså ville kalde et klart billede af Jesus, ville jeg kalde et reduceret, afstumpet billede af Jesus.
Generelt anklager i her på sitet kritikere for ikke at ville acceptere bibelens sandhed. I ser ud til at mene, at kritikerne afviser bibelen ene og alene fordi dens beretninger om mirakler mv. forekommer usandsynlige. Men det vil naturligvis være dumt at gøre. Usandsynlige beretninger bør nok skærpe den kritiske sans, men evt. afvisning bør ikke forekomme før man har undersøgt sagen lidt dybere. Ellers har man jo i realiteten blot buret sig inde med sine egne fordomme.
Men det I anklager andre for, står du jo selv i fare for at gøre i eksemplet med de forlængst døde mennesker der stod ud af deres grave – blot med modsat fortegn så at sige.
Men ellers må jeg sige, at det ikke er retfærdigt, blot at afvise dem der prøver at trænge bag om evangelierne som mennesker, der ikke ønsker at kende sandheden.
Vedr. antallet af evangelier skrev du:
Der må jo have været nogen grunde til, at kirkefædrene anså disse fire evangelier for at være de mest troværdige. Kirkemødet i Nicæa kanoniserede de skrifter, som var almindeligt anerkendte. Hvis det virkelig havde været for at bremse bestemte teologiske opfattelser, mon det så ikke havde ført til en splittelse?
Mener du, at kirkefædrene blot havde faktuel historisk troværdighed på agendan? I så fald må det vel have været en fejlvurdering både at medtage Mattæus og Lukas.
Nikolaj:
Desuden er den ældste bevarede evangelieafskrift fra år 120. Det er et fragment af Johannesevangeliet,...
Der er ingen tvivl om at der er gået en lang proces forud for at evangelierne har fundet deres endelige form. Men hvad hedder dette fragment og hvad indeholder det?
Nikolaj:
Det er vel rigtigt nok. Eksempelvis er en vigtig forudsætning for mig, at Bibelen er sand. Og det kan man da sagtens sætte spørgsmålstegn ved; det er ikke noget, jeg mener, at man kan eller skal bevise. Det er med andre ord en trossag.
Betyder det, at man skal være troende for at kunne se det historisk i bibelens beretninger? I så fald må du vel give mig ret i, at Jesus (i den almindelige betydning af begreberne) er historisk udokumenteret. Nikolaj:
Tacitus beretter om Kristus, der levede i Judæa og blev korsfæstet under Pontius Pilatus i Tiberius' regeringstid. At han skulle have sin opfattelse fra de kristne er temmelig tvivlsomt. Hvorfor skulle han dog stole på oplysninger fra de mennesker, som han selv beskriver som afskyelige, overtroiske, fordærvede kriminelle? dokument for de troende
Det er nok ikke så enkelt. Så vidt jeg ved, skrev Tacitus omkirn år 115, men det kan da være interessant at diskutere det lidt nærmere. Vi bør vel skrive en liste for og imod, at Tacitus bekræfter Jesus som historisk person. Har du flere input til en sådan liste?
Nikolaj:
Har du nogen gode bud på, hvorfor en større gruppe mennesker opgiver deres ejendom og anseelse og til sidst frivilligt lider tortur og død, selv om de, ifølge dig, udemærket vidste, at det var for en stor fed løgn, som de selv havde fundet på?
Det jeg har sagt, er at evangelierne ikke er kilder til faktuel historisk viden – medmindre man altså tolker på dem, men så er man ovre i noget i stil med den historiske Jesus, som jo ikke just har produceret entydige resultater. Men derfra, og så til at kalde kristendommen en ”fed løgn”, er der altså et stykke vej.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#45060 - 26/04/2005 19:27
|
Bruger
|
Hej Kristina!
</font><blockquote><font class="small"></font><br><br> Hej Tom! ... er jeg intellektuelt doven? Den må jeg lige tænke lidt over! <br><br></blockquote><font class="post">
Ja,der er jo ingen grund til at overdrive.
</font><blockquote><font class="small"></font><br><br> Måske - jeg ved ikke rigtig. Hvis jeg er, har det i hvert fald ikke det mindste med min kristne tro at gøre. Men vi har hver vores prioriteringer, og ingen kan engagere sig i alting. <br><br></blockquote><font class="post">
Som jeg opfatter det, har det med din kristne tro at gøre.
</font><blockquote><font class="small"></font><br><br> Men du har faktisk ret i, at jeg personligt ikke er særlig optaget af spørgsmålet, så jeg skal ikke plage dig for at uddybe! <br><br></blockquote><font class="post">
og fra dit seneste indlæg til zaphod:
</font><blockquote><font class="small"></font><br><br> selv om jeg ikke har overkommet at sætte mig ind i ret meget af det omfattende historiske materiale, så er jeg faktisk en hund efter historiske facts, specielt vedrørende Mellemøsten og Middelhavsområdet på Jesu tid, og jeg håber på flere skriftfund.
<br><br></blockquote><font class="post">
her
Jeg bør måske for en god ordens skyld og for eventuelle nye læsere gentage mit simple spørgsmål som lyder således: Hvad var Josef og Marias hjemby før Jesu fødsel?
I lyset af din udtalelse til zaphod, ja så burde et sådant spørgsmål vel være lige noget for dig, tricky eller ej; med mindre din påståede interesse kun går på at få bekræftet dig i din tro på evangelierne som historisk sande dokumenter, og ikke på hvorvidt de er sande eller ej.
Og også fra dit indlæg til zaphod:
</font><blockquote><font class="small"></font><br><br> Men jeg glider af på gætterier, også dem der styrker og bekræfter Jesu liv og virke, og holder mig til skrifterne.
Som jeg altså anser for historisk kildemateriale.
<br><br></blockquote><font class="post">
Så burde du måske gøre din kollega og trosfælle nikolaj opmærksom på at dine gætterier i indlægget:
her
blot var et ukvalificeret skud i tågen og ikke skulle opfattes som andet. Nikolaj har nemlig i et par indlæg henvist til dit indlæg åbenbart i den tro "den hellige grav" var velbevaret i spørsmålet om det påståede barnemord.
Og ja, evangelierne ér historiske kilder/dokumenter, det er alt skriftligt materiale hvad enten indholdet er sandt eller falsk eller en blanding af begge dele.
Jeg forstår til dels din mistanke om jeg skulle "have noget i ærmet", men det har jeg nu ikke, men Bibelen har; den Bibel som du anser for Gud´s ord, og som du efter eget udsagn aldrig bliver træt af at fordybe dig i.
P.S.: hjembyer????
mvh Tom S R Klausen
Ændret af tsrk55 (26/04/2005 19:32)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45061 - 26/04/2005 20:11
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tom, du skriver Så burde du måske gøre din kollega og trosfælle nikolaj opmærksom på at dine gætterier i indlægget: her blot var et ukvalificeret skud i tågen og ikke skulle opfattes som andet. Jamen det fremgår skam af selve mit indlæg, at det var et ukvalificeret skud i tågen. Lige som dit eget udsagn var det. Men du har måske overset at jeg udtrykkelig skrev: "Jeg véd det ikke". Jeg bør måske for en god ordens skyld og for eventuelle nye læsere gentage mit simple spørgsmål som lyder således: Hvad var Josef og Marias hjemby før Jesu fødsel? Jamen så vil jeg da også gentage mit simple svar: Jeg ved det ikke! Spørg en anden en! Jeg forstår til dels din mistanke om jeg skulle "have noget i ærmet", men det har jeg nu ikke, men Bibelen har; den Bibel som du anser for Gud´s ord, og som du efter eget udsagn aldrig bliver træt af at fordybe dig i.
P.S.: hjembyer???? Jeg er ked af at måtte skuffe dig, men lige i øjeblikket er jeg ved at fordybe mig i Johannes-evangeliet, så du kommer til at spørge et andet sted - evt svarpanelet - hvis du har brug for en kristen forklaring på et eller andet hjemby-problem. Jeg er ikke bibelkyndig og har kun været kristen i få år, så jeg har rigtig meget at indhente og vil ikke bruge tid på hjembyer lige nu! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45063 - 26/04/2005 22:30
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tom - nejda, jeg har bestemt ikke tænkt mig at fornærme dig. Men jeg er begyndt at spekulere på, hvad dit anliggende egentlig er i denneher udveksling?
Nu gætter jeg: Du prøver at konfrontere mig med, at Bibelen indeholder tekster, der ikke stemmer overens med hinanden, og at vi, som kalder Bibelen for Guds Ord, enten ikke ønsker at se sandheden i øjnene, eller ikke er i stand til at læse indenad?
True or false?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45064 - 26/04/2005 22:42
Så faldt tiøren! nt
|
Bruger
|
 mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#45065 - 26/04/2005 23:37
Re: Så faldt tiøren!
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jah, Tom, jeg tænkte jo nok du ville have mig på glatis .. og at du var lidt irriteret over, at jeg ikke var med på at diskutere de hjembyer!
Men hvorfor skulle det egentlig være en gættekonkurrence?
Du kunne have sagt det lige ud med det samme, hvad du egentlig har på hjerte, det har jeg nemlig ikke noget imod at svare på  :
Jeg er egentlig ked af at kalde Bibelen for Guds Ord, så det tror jeg, at jeg vil holde op med. Det er indforstået tale, som nok kun hører hjemme blandt kristne, for det bliver så tit misforstået.
Mange tror nemlig, at vi, som er kristne, regner med Bibelens tekster på samme måde som muslimer regner med Koranen. Det gør vi ikke. Jeg gør i hvert fald ikke.
Bibelens tekster er ikke hverken dikteret eller skrevet af Gud.
Ingen automatskrift!
Ingen bevidstløse personer, som i trance sad og lod Gud føre deres skriveredskaber!
Bibelen (som består af 66 forskellge bøger) er skrevet af ganske almindelige mennesker, som dig og mig, mennesker som lavede fejl, huskede forkert osv., selv om de tydeligvis var meget omhyggelige med at videregive det fantastiske, som de havde set og hørt.
Bibelen indeholder en del historie, men skal ikke læses som en historisk redegørelse. Den er heller ikke nogen biologibog og indeholder ingen brugbar videnskabelig vejledning.
Hvad er den så?
Den er Guds kærlighedsbrev til mennesker!
Og jeg er overbevist om, at den indeholder, hvad Gud vil, at den skal indeholde,
og et kærlighedsbrev giver man sig ikke til at rette kommaer i, men læser igen og igen og glæder sig over og grunder over, fordi det har så mange tolkningsmuligheder ...
Jeg bliver aldrig færdig med at læse i den bog ... lag på lag af nye åbenbaringer -
som åbner døre til endnu flere spørgsmål ...
Den har kastet lys over mit liv og bliver ved med at forandre mig.
Forunderligt og uforklarligt.
Og jeg kan ikke argumentere for det.
kristina
Ændret af kristina (27/04/2005 09:44)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45066 - 27/04/2005 09:50
Hjemby
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
|
Hej Tom
Uden at ville blande mig i jeres diskusion, ville jeg da gerne høre hvad der er problemet med hvilken by Josef og Maria boede i før Jesu fødsel???
Mvh
Stej
|
|
Til toppen
|
|
|
#45067 - 27/04/2005 21:33
Re: Hjemby
[Re: stej]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej stej
Josef og Maria boede da vist begge i Nazaret og Jesus - "Jesus af Nazaret" - boede i hvert fald i sin barndom hos dem der, hvor Josef havde sit tømrerværksted, og hvor han fik flere søskende.
Den voksne Jesus rejste en del omkring, men havde sit hjem og sin faste base i Kapernaum, der i Matt. 9,1 endda omtales som hans egen by, og hvor han gjorde mange undere.
Folk fra Nazareth ville have ham til at gøre undere også der, jfr. Luk 4,23: Vi har hørt om alt det, der er sket i Kapernaum; gør det samme her i din hjemby!« Men han sagde: »Sandelig siger jeg jer: Ingen profet er anerkendt i sin hjemby."
Her benævner Jesus meget naturligt sin barndoms by som sin hjemby. Det ser jeg ikke noget problem i.
Men nogle bibelkritikere mener vist nok, at det ikke er muligt at have hele to hjembyer ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45068 - 27/04/2005 22:42
Re: Hjemby
|
Bruger
|
Jeg tror ikke, at det er det han har i tankerne. Spørgsmålet gik på, hvad der var Josef og Marias hjemby inden Jesus blev født. I Luk 2,3 står der, at de brød op fra Nazareth for at komme til Bethlehem til en folketælling. I Mattæus står der at Jesus blev født i Bethlehem, men ikke, at de kom fra en anden by, og i Matt. 2, 22-23 står der: "men Josef fik i drømme en åbenbaring om at rejse til Galilæa, og dér bosatte han sig i en by, der hedder Nazaret, for at det skulle opfyldes, som er talt ved profeterne, at han skulle kaldes nazaræer." Det virker umiddelbart i Mattæus, som om Josef ikke har noget specielt forhold til Nazareth på forhånd, og at Gud må gøre en ekstraordinær indsats for at få ham netop dertil. Jeg synes dog ikke at stederne direkte modsiger hinanden. Jeg synes problemet med Herodes den Store og Kvirinius og problemet med de manglende 2 år i Ægypten er alvorligere. Jeg vil gerne læse det ny testamente så bogstaveligt som muligt, så jeg håber, at Asbjørn eller AnnePande eller en anden kan forklare nogle af de tilsyneladende uoverensstemmelser.
Med venlig hilsen Henoch
|
|
Til toppen
|
|
|
#45069 - 27/04/2005 23:37
Re: Kvirinius m.v.
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Henoch, tak for dit indlæg, hvor du samler nogle flere tråde ..
Mht. Kvirinius: Der står i mit bibelleksikon, at han vistnok var statholder i to omgange - at der findes et udsagn om, at han indtrådte i embedet som legat "for anden gang" .. støttet af fundet af en søjle, Lapis Tiburtinus -
Men der er sikkert nogle, som véd noget mere konkret.
Jeg selv læser også NT - og i øvrigt også GT - så bogstaveligt som muligt, men jeg må tilstå, at de steder, som jeg ikke umiddelbart kan få til at stemme, dem bruger jeg ikke tid og kræfter på at udforske, da jeg ikke har problemer med at antage dem for enten symbolik eller allegorier, eller bare helt enkelt fejltagelser, misforståelser eller udtryk for dårlig hukommelse. Jeg "tager hatten af" og læser videre.
Nogle af de tilsyneladende uoverensstemmelser mellem de forskellige tekster har for mig løst sig hen ad vejen, andre er fortsat gåder, men de anfægter ikke min kristne tro det allermindste.
Det hele er jo skrevet af fejlbarlige mennesker ... så hvis alt var fejlfrit, ville det sandelig være endnu et stort under, synes jeg, og ville på ingen måde styrke, men snarere svække, troværdigheden!
Den samlede dybere mening med Bibelens tekster mener jeg derimod er aldeles lydefri = inspireret af Guds hellige ånd og derfor præcis og nøjagtig som Gud vil, at den skal være.
Bibelen ånder af sandhed og troværdighed ... når man altså først har fået "øre for klang" ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45070 - 28/04/2005 08:50
hvornår var Jesus i Egypten ?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Henoch, .. der står en forklaring her.  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45071 - 28/04/2005 19:48
|
Bruger
|
Hej Engelsted, du skriver:
Iflg. Mattæus blev Jesus født under Herodes den Store, og han døde altså 4 år før vor tidsregning. Iflg. Lukas blev Jesus født noget senere, nemlig medens Kvirinius var Landshøvding (under Kejser Augustus), og det blev han først blev i år 6.
Hvis du kan fortælle mig hvem af evangelisterne der har ret, vil jeg gerne allerede på nuværende tidspunkt afsløre mit næste spørgsmål – hvor blev Jesus født?
Kristina skriver noget om, at Kvirinius var statholder af to omgange i indlægget Re: Kvirinius m.v., og det lyder meget rimeligt, synes jeg. Jesus blev født i Betlehem, sådan som både Mattæus og Lukas skriver (jf. Matt 2,1 og Luk 2,4-7).
Jeg tror nu sagtens, at jeg kan følge din logik. Den må være noget med, at det ville være usandsynligt, at en evangelieforfatter skulle opfinde noget sådant ud af fri fantasi - falskneri er altså usandsynligt, så ergo må beretningen være sand.
Noget i den stil, ja.
Generelt anklager i her på sitet kritikere for ikke at ville acceptere bibelens sandhed. I ser ud til at mene, at kritikerne afviser bibelen ene og alene fordi dens beretninger om mirakler mv. forekommer usandsynlige. Men det vil naturligvis være dumt at gøre. Usandsynlige beretninger bør nok skærpe den kritiske sans, men evt. afvisning bør ikke forekomme før man har undersøgt sagen lidt dybere. Ellers har man jo i realiteten blot buret sig inde med sine egne fordomme.
Det er da en yderst fornuftig indstilling at have.
Men det I anklager andre for, står du jo selv i fare for at gøre i eksemplet med de forlængst døde mennesker der stod ud af deres grave – blot med modsat fortegn så at sige.
Ja det kan der da være noget om. Jeg må da også sige, at netop Matt 27,52-53 om de 'hellige gengangere' har jeg selv studset en del over. Det er muligt, at Mattæus overdriver eller gengiver det forkert, men det jeg har altså ikke fundet nogen særlig grund til at tro.
Men ellers må jeg sige, at det ikke er retfærdigt, blot at afvise dem der prøver at trænge bag om evangelierne som mennesker, der ikke ønsker at kende sandheden.
Nej, selvfølgelig ikke, og jeg tror heller ikke, at du ikke ønsker at kende sandheden.
Mener du, at kirkefædrene blot havde faktuel historisk troværdighed på agendan? I så fald må det vel have været en fejlvurdering både at medtage Mattæus og Lukas.
Nej jeg tror da primært, de havde en teologisk-dogmatisk troværdighed på agendaen. Evangelierne komplementerer hinanden på visse punkter. Og vi kommer jo nok ikke uden om, at enten Mattæus eller Lukas (eller evt. begge) har husket forkert eller været fejlinformeret mht. Jesu fødsel og tidlige barndom. Jeg tror ikke, at Bibelen er fejlfri.
Der er ingen tvivl om at der er gået en lang proces forud for at evangelierne har fundet deres endelige form. Men hvad hedder dette fragment og hvad indeholder det?
Det blev fundet i Ægypten og ligger på John Rylands Library i Manchester. Det indeholder Johannesevangeliet kap. 18, v. 31-33 og 37-38. http://rylibweb.man.ac.uk/data1/dg/text/fragment.htm
Betyder det, at man skal være troende for at kunne se det historisk i bibelens beretninger? I så fald må du vel give mig ret i, at Jesus (i den almindelige betydning af begreberne) er historisk udokumenteret.
Ja og nej. Man skal vel være troende for at kunne betragte f.eks. Jesu undere og opstandelse som historisk korrekte. Men kristendommens grundlægger, Kristus, som levede i Judæa og blev korsfæstet under Pontius Pilatus, er dokumenteret af bl.a. Tacitus, og jeg tror ikke, der er nogen grund til at tvivle på det, med mindre man har en speciel agenda.
Så vidt jeg ved, skrev Tacitus omkirn år 115, men det kan da være interessant at diskutere det lidt nærmere. Vi bør vel skrive en liste for og imod, at Tacitus bekræfter Jesus som historisk person. Har du flere input til en sådan liste?
Som nævnt ovenfor: Hvorfor skulle man ikke tro på Tacitus? Der er jo ikke noget ekstraordinært i hans beretning. Jeg vil påstå, at hvis det ikke lige drejede sig om Kristus, så ville der ikke være noget problem.
Det jeg har sagt, er at evangelierne ikke er kilder til faktuel historisk viden – medmindre man altså tolker på dem, men så er man ovre i noget i stil med den historiske Jesus, som jo ikke just har produceret entydige resultater. Men derfra, og så til at kalde kristendommen en ”fed løgn”, er der altså et stykke vej.
At bilde nogen ind, at noget, man har fundet på, er sandt, det er vel en fed løgn, er det ikke? Jeg giver dig da ret i, at evangelierne skal tolkes, men der hører enigheden nok også op.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#45072 - 28/04/2005 20:11
|
Bruger
|
Hej Ateist Long time, no see -- Velkommen tilbage!  Du skriver:
... er apostlene ikke lige så mytiske som Jesus?
Det kan vi jo nok blive enige om. Men hvor mytisk er Jesus?
Eller har man reel viden om dem? Er der uafhængige kilder der underbygger deres eksistens og deres levned - herunder martyrierne o.l.?
Jeg ved det faktisk ikke lige p.t. Jeg kan ikke lige umiddelbart komme i tanke om noget, men måske er der nogle mere historie-kyndige, som ved noget(?).
Der findes jo faktisk dem, der hævder, at de 12 disciple blot er et billede, der symboliserer israelitternes 12 stammer ...
Jeg tror da, at Jesus netop udvalgte 12 apostle med tanke på Israels 12 stammer. Det er næppe tilfældigt. Så argumentation, for, at apostlene skulle være mytiske, det finder jeg ikke i den påstand.
... og at deres individuelle personligheder er senere opfindelser. De hævder så fx at Peter med nøglerne til himlen er konstrueret med udgangspunkt i såvel ægyptisk mytologi (Ptah / Osiris) som romersk mytologi (Janus).
Det er jo let nok at komme med sådan nogle spekulationer, men hvad er argumentet?
Det sidste kunne i så fald være forklaringen på, at Peter menes at have været i Rom.
Det tror jeg nu næppe. Men i øvrigt siger Bibelen vist ikke noget om, at Peter var i Rom. Det er bare en romersk-katolsk tradition, men det kan selvfølgelig godt være sandt alligevel.
Og nogle ser det faktisk underbygget af følgende skriftsted: Og Jesus sagde til ham: »Salig er du, Simon, Jonas' søn, for det har kød og blod ikke åbenbaret dig, men min fader i himlene. (Matt 16:17)
Mener du, at Jonas = Janus? Det virker lidt søgt. Jonas er jo et hebraisk navn, så der er vel ikke noget mærkeligt i, at Simon Peters far hed Jonas, vel?
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#45073 - 28/04/2005 21:49
Re: Så faldt tiøren!...eller???
|
Bruger
|
Hej Kristina!
Jah, Tom, jeg tænkte jo nok du ville have mig på glatis ..
Jeg synes nu ikke at det er rimeligt at tillægge mig så skumle bagtanker. Som jeg opfatter det så befandt du dig allerede ude på isen, inden jeg arriverede, så hvis du har følt dig på "glatis" så vil jeg snarere tilskrive det dårlig skøjeteknik. En teknik som du tilsyneladende ikke har nogen intentioner om at forbedre eller mestre.
og at du var lidt irriteret over, at jeg ikke var med på at diskutere de hjembyer!
Nej mig, vil du tilsyneladende ikke diskutere det med. 
Men hvorfor skulle det egentlig være en gættekonkurrence?
Det var og er ikke tænkt som en gættekonkurrence, du har vist gættet rigeligt allerede . Næh, det var snarere noget i retning af det, som du skrev i dit forrige indlæg: Her
Nu gætter jeg: Du prøver at konfrontere mig med, at Bibelen indeholder tekster, der ikke stemmer overens med hinanden, og at vi, som kalder Bibelen for Guds Ord, enten ikke ønsker at se sandheden i øjnene, eller ikke er i stand til at læse indenad?
Statistisk set så måtte du vel gætte rigtigt før eller siden... . Jeg tror at det i begge tilfælde handler om vilje og ikke så meget om forstand. Men udover det, ja så er dit "gæt" ganske dækkende for min holdning.
Jeg er egentlig ked af at kalde Bibelen for Guds Ord,....

Og du som ellers altid har været så glad for netop den betegnelse; ja foråret kan gøre de særeste ting ved ens humør. 
....så det tror jeg, at jeg vil holde op med.
Jeg kan forestille mig at det ikke bliver helt nemt, men vi får se; hvor der er vilje..... 
Det er indforstået tale, som nok kun hører hjemme blandt kristne, for det bliver så tit misforstået.
Jeg antager at vi er enige om at det misforståede er forårsaget af det indforståede, eller hür?
Bibelens tekster er ikke hverken dikteret eller skrevet af Gud. Ingen automatskrift! Ingen bevidstløse personer, som i trance sad og lod Gud føre deres skriveredskaber!
Bibelen (som består af 66 forskellge bøger) er skrevet af ganske almindelige mennesker, som dig og mig, mennesker som lavede fejl, huskede forkert osv., selv om de tydeligvis var meget omhyggelige med at videregive det fantastiske, som de havde set og hørt.
Bibelen indeholder en del historie, men skal ikke læses som en historisk redegørelse. Den er heller ikke nogen biologibog og indeholder ingen brugbar videnskabelig vejledning.

Hele tre!!! afsnit hvor vores respektive verdensbilleder tangerer hinanden; det tillader jeg mig lige at nyde lidt.......  Nå, tilbage til virkeligheden:
Hvad er den så? Den er Guds kærlighedsbrev til mennesker!
Et brev som selvsamme Gud ikke har haft den mindste andel i at producere, efter hvad du just har givet udtryk for. Er jeg helt urimelig hvis jeg finder din nye betegnelse for endnu mere indforstået, og dermed også endnu mere misforstået end den gode gamle og velkendte betegnelse: " Guds Ord "?
Og jeg er overbevist om, at den indeholder, hvad Gud vil, at den skal indeholde,
Eftersom Gud ikke har haft det fjerneste med formuleringen eller indholdet af det påståede " Kærlighedsbrev " at gøre, ja så må Han vel ret beset tage til takke med det han får. 
og et kærlighedsbrev giver man sig ikke til at rette kommaer i, men læser igen og igen og glæder sig over og grunder over, fordi det har så mange tolkningsmuligheder ...
Der er vel grænser for hvor mange tolkningsmuligheder et kærlighedsbrev kan indeholde, før man begynder at blive mistænksom. 
Den har kastet lys over mit liv og bliver ved med at forandre mig. Forunderligt og uforklarligt. Og jeg kan ikke argumentere for det.
Tillad mig at slutte af med en lille " lignelse ": Jeg har en kollega på mit arbejde, som absolut ikke kan synge, men som heller ikke kan lade være med at forsøge sig derpå. Og det har vi andre fuld forståelse for, så selvfølgelig får han lov til at " synge ". 
mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#45074 - 29/04/2005 00:31
Re: sangstemmer ..
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tom,
"Tillad mig at slutte af med en lille " lignelse ":
Jeg har en kollega på mit arbejde, som absolut ikke kan synge, men som heller ikke kan lade være med at forsøge sig derpå. Og det har vi andre fuld forståelse for, så selvfølgelig får han lov til at " synge "."
 Ja, sådan er det jo tit: "Gute Leute, aber schlechte Musikanten!"
Og du og jeg har hver vores meget forskellige sangstemmer, så fortsat duet ville nok blive rigelig disharmonisk.
Så jeg vil slutte hermed.
Men velkommen til fortsætte solo!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#45075 - 03/05/2005 16:15
|
Bruger
|
Hej Nikolaj Tillad mig at begynde med noget andet. Det var vist i maj 2004, at Mormonerne i Danmark indviede deres nye tempel på Frederiksberg. Lad os nu antage, at en dansk journalist overværer indvielsen og skriver en artikel til sin avis, og forestil dig at han slutter artiklen på denne måde:
Mormonkirken har sine rødder i USA, hvor den blev grundlagt af bondedrengen Joseph Smith, efter at Gud i foråret 1920 havde åbenbaret sig for ham.
Og nu kommer spørgsmålet så – vil en sådan artikel på et senere tidspunkt kunne tjene som historisk dokumentation for, at Gud havde åbenbaret sig for Joseph Smith, eller gentager artiklen blot hvad mormonerne selv siger om deres oprindelse?
Ja, vi kan nok ikke blive uenige om svaret. Men lad os nu komme til emnet og se på Tacitus. Tag dette citat:
And there were sacred banquets and nightly vigils celebrated by married women. But all human efforts, all the lavish gifts of the emperor, and the propitiations of the gods, did not banish the sinister belief that the conflagration was the result of an order. Consequently, to get rid of the report, Nero fastened the guilt and inflicted the most exquisite tortures on a class hated for their abominations, called Christians by the populace. Christus, from whom the name had its origin, suffered the extreme penalty during the reign of Tiberius at the hands of one of our procurators, Pontius Pilatus, and a most mischievous superstition, thus checked for the moment, again broke out not only in Judaea, the first source of the evil, but even in Rome, where all things hideous and shameful from every part of the world find their centre and become popular. (Fra Internet Classics Archive )
Giver Tacitus her en historisk redegørelse for kristendommen, eller nævner han blot i forbifarten de kristnes egen forklaring på deres oprindelse?
Du skriver:
Jesus blev født i Betlehem, sådan som både Mattæus og Lukas skriver (jf. Matt 2,1 og Luk 2,4-7).
Det er rigtigt, at der umiddelbart er der ikke nogen uoverensstemmelse mellem Mattæus og Lukas. Og derfor vil diskussionen om Jesus fødeby nok ikke gøre så stort indtryk på dig. Men der er faktisk en diskussion af, hvor Jesus blev kald Jesus af Nazareth, hvis han var født i Betlehem. Se f.eks. denne side på Beliefnet .
Men jeg huskede forkert, det er i hjembydiskussionen (som Tom rejser nedenfor), at der er en helt oplagt uoverensstemmelse mellem Mattæus og Lukas.
Du skriver:
Ja det kan der da være noget om. Jeg må da også sige, at netop Matt 27,52-53 om de 'hellige gengangere' har jeg selv studset en del over. Det er muligt, at Mattæus overdriver eller gengiver det forkert, men det jeg har altså ikke fundet nogen særlig grund til at tro.
Ja, men det er da en ganske fornuftig indstilling at være åben overfor forskellige muligheder.
Du skrev:
Og vi kommer jo nok ikke uden om, at enten Mattæus eller Lukas (eller evt. begge) har husket forkert eller været fejlinformeret mht. Jesu fødsel og tidlige barndom. Jeg tror ikke, at Bibelen er fejlfri.
De kunne jo også være, at de havde gjort det med vilje.
Du skrev:
At bilde nogen ind, at noget, man har fundet på, er sandt, det er vel en fed løgn, er det ikke? Jeg giver dig da ret i, at evangelierne skal tolkes, men der hører enigheden nok også op.
Lad mig tage en skønlitterær bog, f.eks. Det Forsømte Forår as Hans Scherfig. Er lektor Blomme en historisk person – eller er det noget Hans Scherfig bare har fundet på? Er Det Forsømte Forår en ”fed løgn”?
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#45076 - 03/05/2005 21:54
|
Bruger
|
Hej Nikolaj!
Long time, no see
Jep!
Velkommen tilbage!
Tak!
A: ... er apostlene ikke lige så mytiske som Jesus?
N: Det kan vi jo nok blive enige om. Men hvor mytisk er Jesus?
Eftersom der ikke er uafhængige beskrivelser af historierne og eftersom de har et mytisk præg, så vil jeg umiddelbart sige at han er meget mytisk.
Og, det vil jeg så umiddelbart også mene at apostlene er.
A: Eller har man reel viden om dem? Er der uafhængige kilder der underbygger deres eksistens og deres levned - herunder martyrierne o.l.?
N: Jeg ved det faktisk ikke lige p.t. Jeg kan ikke lige umiddelbart komme i tanke om noget, men måske er der nogle mere historie-kyndige, som ved noget(?).
Det var der tilsyneladende ikke nogen, der gjorde.
Måske der bare ikke er uafhængige kilder, der underbygger apostlenes eksistens? Det ville jo i hvert fald forklare, at ingen kender til nogen.
A: Der findes jo faktisk dem, der hævder, at de 12 disciple blot er et billede, der symboliserer israelitternes 12 stammer ...
N: Jeg tror da, at Jesus netop udvalgte 12 apostle med tanke på Israels 12 stammer. Det er næppe tilfældigt. Så argumentation, for, at apostlene skulle være mytiske, det finder jeg ikke i den påstand.
Argumentet er vel også mere, at såfremt de blot er myter, så kunne det (billedet på de 12 stammer) være en forklaring på beretningernes opståen - ikke at fordi de var 12 så må det være en myte.
A: ... og at deres individuelle personligheder er senere opfindelser. De hævder så fx at Peter med nøglerne til himlen er konstrueret med udgangspunkt i såvel ægyptisk mytologi (Ptah / Osiris) som romersk mytologi (Janus).
N: Det er jo let nok at komme med sådan nogle spekulationer, men hvad er argumentet?
At han og hans romerske ophold skulle være en senere konstruktion argumenteres der for ved bl.a.: - at Petros (Peter) og petrus (klippe/sten) angiveligt kun er et ordspil på latin (på græsk skulle det være Kefas og på aramæisk Kipha – ord, der hverken spiller sammen med Simon eller Peter) - at Peter angiveligt skulle være apostel for de omskårne jøder mens Poul skulle tage sig af de uomskårne - at der i Romerbrevet 16:3-16 listes en masse folk fra Rom – men ikke Peter
For en sammenhæng til Janus-myten går argumentationen bl.a. på - at Janus skulle være fiskermændenes skytshelgen – og Peter skulle have været fisker. - at Janus skulle være gud for døre og porte og bl.a. have en nøgle til himlen – noget Peter overtog (hans anden nøgle var vist oprindelig Kybeles) - at Peter fejres 18 januar – en dato der også skulle være knyttet til Janus (januar er okaldt efter Janus) - at Janus havde en helligdom på Janiculum-højen – tæt ved Vatikanet og Peterskirken
A: Det sidste kunne i så fald være forklaringen på, at Peter menes at have været i Rom.
N: Det tror jeg nu næppe. Men i øvrigt siger Bibelen vist ikke noget om, at Peter var i Rom. Det er bare en romersk-katolsk tradition, men det kan selvfølgelig godt være sandt alligevel.
At du ikke tror det er ikke just noget vægtigt argument 
Og, at det 'blot' er katolikkerne, der tror han har været i Rom (hvilket vist ikke er sandt) ændrer jo intet ved, at der er en gammel tradition for at forbinde Peter med Rom. Noget en Janus-oprindelse jo giver en god forklaring på.
A: Og nogle ser det faktisk underbygget af følgende skriftsted: Og Jesus sagde til ham: »Salig er du, Simon, Jonas' søn, for det har kød og blod ikke åbenbaret dig, men min fader i himlene. (Matt 16:17)
N: Mener du, at Jonas = Janus? Det virker lidt søgt. Jonas er jo et hebraisk navn, så der er vel ikke noget mærkeligt i, at Simon Peters far hed Jonas, vel?
Hvis Peter er en virkelig person, så er der intet mærkeligt i det - et eller andet ville hans far jo så have heddet.
Er Peter derimod en konstruktion, så er hans far det jo også, og så er det måske ikke tilfældigt, hvad han hedder.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45077 - 06/05/2005 23:48
|
Bruger
|
Hej Engelsted, du skriver:
Det var vist i maj 2004, at Mormonerne i Danmark indviede deres nye tempel på Frederiksberg. Lad os nu antage, at en dansk journalist overværer indvielsen og skriver en artikel til sin avis, og forestil dig at han slutter artiklen på denne måde:
Mormonkirken har sine rødder i USA, hvor den blev grundlagt af bondedrengen Joseph Smith, efter at Gud i foråret 1920 havde åbenbaret sig for ham.
Og nu kommer spørgsmålet så – vil en sådan artikel på et senere tidspunkt kunne tjene som historisk dokumentation for, at Gud havde åbenbaret sig for Joseph Smith, eller gentager artiklen blot hvad mormonerne selv siger om deres oprindelse? Ja, vi kan nok ikke blive uenige om svaret.
Sammenligningen mellem Tacitus og en journalist duer altså ikke. En journalist er normalt blot refererende, sådan som du beskriver det ovenfor, mens en historiker, som Tacitus, tager kritisk stilling til begivenhederne og parterne. Som du kan læse i kilden, tager han aktivt stilling til Neros og de kristnes rolle i sagen. Det ville simpelt hen ikke passe ind, hvis han pludselig skrev noget, som han ikke havde belæg for. Han nævner jo oven i købet Pilatus ved navn og embede, og han har, som kejserlig historiker, formentlig kunnet skaffe sig en udemærket indsigt i forhold vedrørende tidligere statholdere fra andre kilder end de kristne.
Og vi kommer jo nok ikke uden om, at enten Mattæus eller Lukas (eller evt. begge) har husket forkert eller været fejlinformeret mht. Jesu fødsel og tidlige barndom. Jeg tror ikke, at Bibelen er fejlfri.
De kunne jo også være, at de havde gjort det med vilje.
Hvorfor skulle de dog have skabt en uoverensstemmelse med vilje? Ud fra et litterært motiv, eller hvad? Men hvorfor skulle Mattæus (eller hvem der nu skrev Mattæusevangeliet, lad os ikke komme op at skændes om det) dog blande det evangelium, som han selv troede på og ønskede at udbrede, med fiktion?
Lad mig tage en skønlitterær bog, f.eks. Det Forsømte Forår as Hans Scherfig. Er lektor Blomme en historisk person – eller er det noget Hans Scherfig bare har fundet på? Er Det Forsømte Forår en ”fed løgn”?
Hvis Scherfig påstod, at Det Forsømte Forår er en virkelig beretning om faktuelle begivenheder, så ville det være en fed løgn (jeg vælger lige at se bort fra det, at netop Det Forsømte Forår muligvis er baseret på virkelige hændelser og personer, det er vist ikke relevant for dit eksempel). Men at skrive fiktion og udgive det som fiktion, det er ikke en fed løgn. At kalde fiktion for fakta mod bedre vidende, det er en fed løgn.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#45078 - 06/05/2005 23:57
|
Bruger
|
Hej Ateist
Du beskriver en masse ting, som kunne forklares på en anden måde, hvis Peter og de øvrige apostle er mytiske, men kan du også nævne noget, som tyder på, at de faktisk er mytiske?
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#45079 - 08/05/2005 13:17
|
Bruger
|
Hej Nikolaj Mit eksempel med journalisten var vist ikke særlig vellykket. Men det ændrer dog ikke den alment kendte indvending mod at bruge Tacitus, som dokumentation for Jesu historicitet. Som bekendt går den på, at Tacitus er optaget af at beskrive Neros magtudøvelse, og da Tacitus så kommer til hvordan de kristne blev brugt som syndebukke, så kommer han lige med et lille indskud om kristendommens rødder - sådan så hans læsere ved hvad det er for en gruppe han skriver om. Indvendingen går så på, at dette indskud ikke kan ses som en historisk redegørelse for kristendommen, men blot er en gentagelse af det man normalt siger om kristendommen. Selv er jeg jo "lægmand" på området, og skal ikke gøre mig alt for klog på på Tacitus. Men uanset hvordan man så stiller sig til Tacitus (og til Josefus for den sags skyld også), så er det da stadig påfaldende så få "ikke religiøse" kilder der er til at bekræfte Jesu historicitet. Så jeg mener stadig, at de ting der evt. kunne pege i retning af at dokumentere Jesus er så få og omdiskuterede, at man må sige, at der praktisk taget ikke findes nogen dokumentation for Jesus. Du skrev:
Hvorfor skulle de dog have skabt en uoverensstemmelse med vilje? Ud fra et litterært motiv, eller hvad? Men hvorfor skulle Mattæus (eller hvem der nu skrev Mattæusevangeliet, lad os ikke komme op at skændes om det) dog blande det evangelium, som han selv troede på og ønskede at udbrede, med fiktion?
Ja, det er jo det gode spørgsmål. Men Mattæusevangeliet virker på ingen måde tilfældigt. Der er jo som tidligere nævnt en fin overensstemmelse mellem hans budskab til jøderne og det at han vælger at sende Jesus en tur til Ægypten.
Lukas evangeliet virker også meget bevidst. Se f.eks. denne artikel af Tim Ahrentløv.
Jeg tror på ingen måde, at evangelierne blot kan afvises som tilfældige produkter skrevet af uvidende mennesker. Men de er bare heller ikke det vi normalt forstår ved historiske kilder, så hvad de er, det er et godt spørgsmål.
Du skrev:
Hvis Scherfig påstod, at Det Forsømte Forår er en virkelig beretning om faktuelle begivenheder, så ville det være en fed løgn
Hvad nu, hvis der om et par tusinde år er nogle som genopdager Det Forsømte Forår og påstår at bogen beskriver faktuelle historiske begivenheder. Gør det bogen til en "fed løgn"?
Du skrev:
(jeg vælger lige at se bort fra det, at netop Det Forsømte Forår muligvis er baseret på virkelige hændelser og personer, det er vist ikke relevant for dit eksempel).
I mit tidligere eksempel med den standhaftige tinsoldat valgte jeg at trække min pointe skarpt op. Derfor valgte jeg en enventyrhistorie (, men selv der kan der, som det også blev påpeget af Henoch, godt i et eller andet omfang ligge virkelige hændelser til grund for historien).
Men denne gang er det ligeså bevidt, at jeg sammenligner med en historie, som benytter virkelige steder, som kulisse for fortællingen, og hvor fortællingen også i en eller anden grad kan være inspireret af virkelige hændelser.
Selvom bogen er fiktion, og ikke umiddelbart er en historisk kilde, kan den sikkert godt få et eller andet plan give et indblik i et københavnsk skolemiljø. Og det svarer nok bedre evangeliernes litterære form, og giver måske plads til flere nuancer i diskussionen.
Du skrev:
Men at skrive fiktion og udgive det som fiktion, det er ikke en fed løgn. At kalde fiktion for fakta mod bedre vidende, det er en fed løgn.
Hmmm, forfatterne skal dømmes ud fra deres egen tid og deres egne forudsætninger. Jeg ville ikke være så hurtig til at klade dem løgnere. Skylden kan ligeså vel ligge hos de, der har bildt dig ind, at evangelierne er det vi idag forstår ved historiske øjenvidneberetninger.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#45080 - 08/05/2005 14:43
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
|
Shalom Ateist  Jeg bed mærke i, at du skriver:
At han og hans romerske ophold skulle være en senere konstruktion argumenteres der for ved bl.a.: - at Petros (Peter) og petrus (klippe/sten) angiveligt kun er et ordspil på latin (på græsk skulle det være Kefas og på aramæisk Kipha – ord, der hverken spiller sammen med Simon eller Peter) - at Peter angiveligt skulle være apostel for de omskårne jøder mens Poul skulle tage sig af de uomskårne - at der i Romerbrevet 16:3-16 listes en masse folk fra Rom – men ikke Peter
Nu er det selvfølgelig bare petitesser, men:
Petros/petrus/petra er den græske version af navnet Peter.. Som på aramæisk er kefas og på hebraisk kefah.. Hvordan er du kommet frem til det andet (nysgerrig - ikke nedladende)??
Ordspillet med Petros/petra, er jo (efter hvad jeg er blevet fortalt), netop grunden til mis/forståelsen af, at Peter (som jo rigtigt hed Shim'on - hvorfor skal han kaldes Peter??) skulle være pave/overhovedet for kirken.. Som Sha'ul/Paulus så endte med at være.. Ihvertfald hvis man ser på læresætningerne i de kristne kirker..
Skal vi tale om en "leder" for de uomskårne, så tror jeg at der er blevet lyttet mere til Ya'acov haTzadic/Jakob, end til Shim'on, ihvertfald hvis man ser på Nt.. Så det kunne godt se ud til, at Shim'on et eller andet sted, er blevet "presset ud" af to "stærkere" personer... Paulus irettesætter ihvertfald Shim'on og Ya'acov tager ikke specielt notits af ham.. Faktisk så ser man lidt Shim'on som en "støtteperson", der giver sin accept af Paulus som den der bør lyttes til i et af Petersbrevene..
Egentlig noget der åbner for et par tanker..
Anyway.. Fortsat god weekend 
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#45081 - 08/05/2005 15:46
|
Bruger
|
Shalom Henoch..
Du beskriver idéen om, at Yeshua kunne have været gift, som en "feministisk" idé..
Jeg er ikke desideret uenig med dig, men jeg vil da sige, at tanken om, at Yeshua -som jøde - skulle have været gift, ikke er så tosset.. Man hører ikke så meget om Yeshua i Nt, andet end evangeliet, men det betyder vel ikke, at der ikke kunne have været et ægteskab (noget som ansås og stadig anses som noget ganske naturligt og derfor ikke nævneværdigt).. Der er jo mange andre omstændigheder, der ikke bliver nævnt.. Hvad lavede Yeshua f.eks. i hele sin ungdom??
Står der nogen steder, at Yeshua ikke var gift??
Fred og alt godt..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#45082 - 08/05/2005 15:49
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Shalom Ateist
Peace Kefas!
A: At han og hans romerske ophold skulle være en senere konstruktion argumenteres der for ved bl.a.:
- at Petros (Peter) og petrus (klippe/sten) angiveligt kun er et ordspil på latin (på græsk skulle det være Kefas og på aramæisk Kipha – ord, der hverken spiller sammen med Simon eller Peter)
- at Peter angiveligt skulle være apostel for de omskårne jøder mens Poul skulle tage sig af de uomskårne
- at der i Romerbrevet 16:3-16 listes en masse folk fra Rom – men ikke Peter
K: Nu er det selvfølgelig bare petitesser, men:
Petros/petrus/petra er den græske version af navnet Peter.. Som på aramæisk er kefas og på hebraisk kefah.. Hvordan er du kommet frem til det andet (nysgerrig - ikke nedladende)??
Jeg er sådan set ikke kommet frem til noget endnu, jeg er blot blevet nysgerrig efter at finde ud af, hvad der egl. reelt vides om apostlene, evangelisterne o.a. af kristendommens grundlæggere.
I den forbindelse har jeg så søgt på nettet og fundet tonsvis af hjemmesider både for og imod traditionen/-erne.
Der er meget l-o-r-t på begge sider men ind imellem også noget, der umiddelbart virker mere seriøst.
Mit problem (et af dem i hvert fald ) er blot at jeg hverken taler latin, græsk, aramæisk eller hebræisk.
Derfor er der en hel del af påstandene det er ret vanskeligt at vurdere, herunder hvorvidt Peter-klippe-ordspillet også eksisterer på græsk eller om det fx kan være et indicium for en senere latinsk forfalskning (som romer-gruppen indenfor den tidlige kristendom brugte til at legitimere deres egen position og udlægning).
Ordspillet med Petros/petra, er jo (efter hvad jeg er blevet fortalt), netop grunden til mis/forståelsen af, at Peter (som jo rigtigt hed Shim'on - hvorfor skal han kaldes Peter??) skulle være pave/overhovedet for kirken..
Sådan har jeg også forstået det og derfor er det jo ikke helt en "petitesse".
Som Sha'ul/Paulus så endte med at være.. Ihvertfald hvis man ser på læresætningerne i de kristne kirker..
De kristne kirker fraregnet de katolske, eller...?
Skal vi tale om en "leder" for de uomskårne, så tror jeg at der er blevet lyttet mere til Ya'acov haTzadic/Jakob, end til Shim'on, ihvertfald hvis man ser på Nt.. Så det kunne godt se ud til, at Shim'on et eller andet sted, er blevet "presset ud" af to "stærkere" personer... Paulus irettesætter ihvertfald Shim'on og Ya'acov tager ikke specielt notits af ham.. Faktisk så ser man lidt Shim'on som en "støtteperson", der giver sin accept af Paulus som den der bør lyttes til i et af Petersbrevene..
Egentlig noget der åbner for et par tanker..
Ja, hele den tidlige kirkehistorie lader til at være én stor magtkamp mellem forskellige sekter, fraktioner og individer.
Og, at en bestemt gruppering så endte med at vinde magtkampen gør jo ikke nødvendigvis deres version korrekt - blot accepteret.
Fortsat god weekend
I lige måde
[edit]Bortcencureret passage genskabt i tilsyneladende mere acceptabel udgave[/edit]
Ændret af Ateist (08/05/2005 16:06)
|
|
Til toppen
|
|
|
#45083 - 08/05/2005 16:01
|
Bruger
|
Det startede som en petitesse, men endte vidst som et hæderligt indlæg  Jeg tænkte egentlig på alle kirker, men det er muligt, at jeg kender for lidt til den katolske kirke  Umiddelbart har jeg den forståelse/opfattelse, at det eneste katolikkerne fører over til Shim'on/Peter er, at han skulle have været den første pave.. Men ellers opfatter jeg meget af deres lære som baseret på Paulus, samt "selvopfundet"... Jeg mener, at Petros/petra er god nok.. Det skulle være græsk.. Men man er vist så uenig om hvorvidt at Yeshua betegner sig selv eller Shim'on som den klippe, kirken skulle bygges på..
Ja, hele den tidlige kirkehistorie lader til at være én stor magtkamp mellem forskellige sekter, fraktioner og individer. Og, at en bestemt gruppering så endte med at vinde magtkampen gør jo ikke nødvendigvis deres version korrekt - blot accepteret.
Enig.. Vinderen skriver historien .. Måske har det ikke lige været en "storkrig", men der har da været genstridige opfattelser og forståelser, som der er blevet slået i bordet for.. Og det var der vidst, helt op til så tidligt som Nikæa-mødet, hvor Konstantin slog "endeligt" i bordet og så sent som ved den første splittelse omkring år 1000-1100 (årstider og mig).. Egentlig ser man det jo stadigt 
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#45085 - 08/05/2005 16:20
|
Bruger
|
A: De kristne kirker fraregnet de katolske, eller...?
K: Jeg tænkte egentlig på alle kirker, men det er muligt, at jeg kender for lidt til den katolske kirke  Umiddelbart har jeg den forståelse/opfattelse, at det eneste katolikkerne fører over til Shim'on/Peter er, at han skulle have været den første pave..
Var det ikke også netop pavegerningen du talte om (min fremhævelse):
K: Ordspillet med Petros/petra, er jo (efter hvad jeg er blevet fortalt), netop grunden til mis/forståelsen af, at Peter (som jo rigtigt hed Shim'on - hvorfor skal han kaldes Peter??) skulle være pave/overhovedet for kirken.. Som Sha'ul/Paulus så endte med at være.. Ihvertfald hvis man ser på læresætningerne i de kristne kirker..
Men ellers opfatter jeg meget af deres lære som baseret på Paulus, samt "selvopfundet"...
Det har du formentlig helt ret i.
Jeg mener, at Petros/petra er god nok.. Det skulle være græsk.. Men man er vist så uenig om hvorvidt at Yeshua betegner sig selv eller Shim'on som den klippe, kirken skulle bygges på..
Omdøbningen af Simon til Peter giver da vist kun mening, hvis Simon/Peter er klippen. Ellers så fremstår den da, så vidt jeg lige kan se, meningsløs og ubegrundet.
A: Ja, hele den tidlige kirkehistorie lader til at være én stor magtkamp mellem forskellige sekter, fraktioner og individer. Og, at en bestemt gruppering så endte med at vinde magtkampen gør jo ikke nødvendigvis deres version korrekt - blot accepteret. K: Enig.. Vinderen skriver historien .. Måske har det ikke lige været en "storkrig", men der har da været genstridige opfattelser og forståelser, som der er blevet slået i bordet for..
En del såkaldte "kættere" har nu nok opfattet det som mere end blot et slag i bordet.
Og det var der vidst, helt op til så tidligt som Nikæa-mødet, hvor Konstantin slog "endeligt" i bordet og så sent som ved den første splittelse omkring år 1000-1100 (årstider og mig).. Egentlig ser man det jo stadigt 
Man ser det da i høj grad stadig. Det er en 2000 år gammel tradition, der lever i bedste velgående.
|
|
Til toppen
|
|
|
#45086 - 08/05/2005 16:33
|
Bruger
|
Det er en smule uhyggeligt.. Endnu en gang, har jeg fundet noget, jeg er enig med dig i  Nok kun som udgangspunkt og med hver sin vinkel, men  Lad os bare stoppe den her, for vi er vist enige nok om lige dette emne.. Hilsner
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#45087 - 08/05/2005 16:59
|
Bruger
|
Det er en smule uhyggeligt.. Endnu en gang, har jeg fundet noget, jeg er enig med dig i 
Nok kun som udgangspunkt og med hver sin vinkel, men 
Ja, det er sgu skræmmende, når det sker - jeg føler instinktivt at jeg så må have gjort et eller andet forkert 
Men, måske er det faktisk blevet langt mere sandsynligt, efter at du (såvidt jeg da har forstået det) nu er blevet 100% jøde. Så har vi jo da den manglende tro på Kristus til fælles. Og, det er jo ingen lille ting herinde.
Lad os bare stoppe den her, for vi er vist enige nok om lige dette emne..
Du vil hellere 'slås' end klappe hinanden på ryggen? 
|
|
Til toppen
|
|
|
#45088 - 17/05/2005 11:07
Program på DR2
|
Bruger
|
Hej Kristiana Jeg har lige set, at der i dag kl. 18:20 kommer et program på DR2 om Herodes og barnemordet. Måske det kan være med til at kaste lidt mere lys over sagen. Programoversigt for DR -Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#45089 - 17/05/2005 11:47
Tak! Den må vi se! :-) (nt)
|
Ordstyrer
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#45090 - 17/05/2005 18:16
Re: Program på DR2
|
Bruger
|
Hej Cafegæster! Hvis nogen efter at have set DR2´s udsendelse skulle være sultne efter mere og ikke er ræd for det tyske, ja så er her et link til en side om samme emne: Herodes - Der Kindermörder von Bethlehem mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
|