Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#45008 - 09/04/2005 17:18 Hvad med Helligånden?
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Café,

i bunden af mine indlæg står der: Jeres hjerter må ikke forfærdes! Tro på Gud og tro på Mig. (Jesus Kristus).
Jeg spørger nu: Hvad med Helligånden? Hvorfor siger Jesus ikke noget om Ham? Er det fordi, Han på det tidspunkt endnu ikke er kommet til jorden?

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#45009 - 09/04/2005 18:17 Re: Hvad med Helligånden? [Re: tau]
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Det var da en mulighed, at det er fordi Helligånden endnu ikke var blevet udgydt over jorden.

En anden kunne måske være, at Helligånden også nogen gange benævnes "Talsmanden", altså en budbringer, og man skal selvfølgelig ikke tro på budbringeren (eller jo, det skal man også) men det vigtigste er at man tror på afsenderen af budbringeren, og at det er derfor Helligånden ikke nævnes. Altså fordi Helligånden udgør den kaldende/formidlende rolle i guddommen.

Men ved det ikke... bare en tanke jeg fik...

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#45010 - 09/04/2005 22:25 Re: Hvad med Helligånden? [Re: Lord Dean]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Lord Dean

tak for svaret.
Jeg tror egentlig mest på første mulighed, for vi siger jo i trosbekendelsen: Vi tror på Helligånden..

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#45011 - 10/04/2005 14:56 Re: Hvad med Helligånden? [Re: tau]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Tau

Kunne det ikke tænkes, at Jesus mener, at når vi tror på Gud skal vi også tro på ham, som jo selv er Gud. Altså, det er en påpegning af at Jesus er Gud, og skal tilbedes tillige med 'resten af' Gud (Faderen og Ånden). Måske blev det lidt kringlet, men altså, min pointe er, at Jesus med 'Gud' ikke mener Faderen, men den treenige Gud.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#45012 - 10/04/2005 16:21 Re: Hvad med Helligånden? [Re: tau]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej tau

Du skriver: Citat
bunden af mine indlæg står der: Jeres hjerter må ikke forfærdes! Tro på Gud og tro på Mig. (Jesus Kristus).
Jeg spørger nu: Hvad med Helligånden? Hvorfor siger Jesus ikke noget om Ham? Er det fordi, Han på det tidspunkt endnu ikke er kommet til jorden?
Citat slut.

Svar:
Første del af kapitlet 14. forklarer Jesus sammenhængen mellem Faderen og Sønnen og at de skal tro på ham.
I vers 12 siger Jesus i sidste linie; thí jeg går til Faderen,
og i vers 16 sker det så:
"Og jeg vil bede Faderen og han skal give jer en ANDEN Talsmand til at være hos jer til evig tid, sandhedens Ånd, som verden ikke kan tage imod.......

pg tilslut i verset : thi den bliver hos jer og SKAL VÆRE I JER"

Jeg mener teksten er både logisk og klar omkring Faderen, Sønnen og Helligåndens rolle hver for sig og i sammenhæng.

mvh
carl

Til toppen 
#45013 - 10/04/2005 18:06 Re: Hvad med Helligånden? [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

jo - det kan godt være, at Jesus mener den hellige Treenighed og ikke Faderen. Sådan har jeg aldrig tænkt på det, så tak for de tanker.

mvh Tau.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær