Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#44981 - 07/04/2005 18:24 Kloning er det moralsk?
Iris
Bruger

Reg.: 07/04/2005
Hej vi er det par piger (tre) som har en projekt opgave om kloning og vi kunne meget godt tænke os nogle svar på nedenstående spørgsmål hvis det ikke er til for meget besvær.

1. Synes du, du er blevet godt infomeret om kloning?

2. Kunne du tænke dig at vide mere?

3. Synes du det er korrekt at klone dyr? Hvorfor?

4. Synes du det er korekt at klone mennesker? I hvilke sammenhænge? Hvorfor?

5.Tror du kloning vil blive brugt meget i fremtiden?

6. Tror du det vil blive et problem?

Vi håber at der kommer god debat om disse spørgsmål
På forhånd tak fra
Iris, Nadja og Eva

Til toppen 
#44982 - 07/04/2005 22:06 Re: Kloning er det moralsk? [Re: Iris]
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Hej og velkommen til!

Jeg har ikke rigtig styr på kloning, men måske kan denne artikel give nogle få svar på nogle af jeres spørgsmål.

Med venlig hilsen

Kristian Lindholm

Til toppen 
#44983 - 08/04/2005 01:08 Re: Kloning er det moralsk? [Re: Iris]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Jeg mener jeg er blevet godt informeret og der er mange muligheder for at sætte sig ind i emnet i dag.

Jeg vil gerne kunne følge med i, hvor langt de er gået med at anvende kloning.

Kloning er vel i grunden helt naturligt, om end det for os foregår på celleniveau, når cellerne deler sig og laver kopier af sig selv.
Når det gælder dyr, kan jeg se fordelen inden for avlsarbejde, hvis man f.eks. ønsker hurtigt at fremme en særlig egenskab hos dyret. Jeg kan også se, at der er en fordel i at kunne klone dyr, inden for forskning og industri, i det teknikken giver mulighed for større ensartethed i materialet.

Matematisk set, vil der måske være noget som kunne gøre os betænkelige, fordi en uheldig engenskab i princippet kunne brede sig hurtigere og mere effektivt ud i en population, fra kloner, end fra et enkelt individ.

Hos dyr i fangeskab, kan man eksempelvis fremavle og styrke en egenskab hos dyret, som gør det særlig velegnet til et bestemt formål. Det har man længe gjort gennem avlsarbejdet, som tidligere har været en meget tidskrævende proces. Med kloning kan man relativt hurtigt, fremstille store mængder ens individer. Deres eller dét individs arveanlæg vil derfor kunne spreddes mere effektivt.

Kloning kombineret med genmanipulation, hvor man har været selektivt inde og ændre på arvemassen i genet, kan ende op med en ukontrollabel spredning af nye versioner i naturen. Det er man nød til at tænke på, uden at blande de to begreber sammen. Det er kun et spørgsmål om at bruge to teknikker, hvor vi har kontrolleret naturens egne processer i laboratoriet.
Jeg mener at kloning af dyr kun er et skridt fra genmanipulation, men det behøver ikke have noget med hinanden at gøre. Jeg kan ikke forestille mig genmanipulation, uden det også vil indebære kloning, på grund af kloningens klare fordele. Men version 2 scenariet er vel uden for jeres opgaveområde, så det vil jeg ikke bevæge mig længere ud i.

Er det korrekt at klone dyr?
Blot fordi det giver nogen klare fordele, behøver det ikke at være noget som er i overensstemmelse med ordenen i skaberværket, der kan observeres i naturlovene og fænomenerne. På den anden side, er det jo netop ved at bruge mekanismer i naturen som den ér, det er muligt at klone dyr.

I princippet mener jeg, at det kan være efter bogen/korrekt, at klone dyr, efter som det jo er noget som også sker i naturen af sig selv.
Set i forhold til, hvordan vi behandler dyr i dag, kan det måske være med til at fremme dyrevelfærden.

hmm...
Nu går tiden og jeg går i seng

Fred & Alt Godt

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#44984 - 10/04/2005 19:45 Re: Kloning er det moralsk? [Re: Nardus]
Iris
Bruger

Reg.: 07/04/2005
Tak!
Det er en spændene artikel og den hjalp meget, men vi kunne stadig godt tænke os at få svar fra andre forskellige mennesker hvad de synes om emnet.

M.V.H
Iris

Til toppen 
#44985 - 10/04/2005 20:10 Re: Kloning er det moralsk? [Re: Iris]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej I tre,

så vil jeg da også skrive min mening om emnet.

Nej egentlig ikke, jeg har læst lidt om det i medierne, men jeg har ikke fundet dybdegående materiale om det.

Faktisk ikke. Jeg mener, at kloning er forkert i alle henseender, idet vi roder med naturens orden, som vi ikke har mandat til. Jeg synes faktisk heller ikke, at det er ubetinget godt at klone planter, men jeg kan da også omvendt godt se fordelene ved at få afgrøder til de fattige lande, som kan modstå sygdomme osv. Men grundlæggende bryder jeg mig ikke om tanken, at vi roder med naturen, som er Guds værk.

Nej det er ikke korrekt at klone dyr. Som sagt, vi skal ikke rode med naturens orden. Naturen er skabt, som den skal være af Gud.

Synes du det er korekt at klone mennesker? I hvilke sammenhænge? Hvorfor?

Nej, det er ALDRIG korrekt. Det er uetisk og uforsvarligt.

Tror du kloning vil blive brugt meget i fremtiden?

Det håber jeg ikke, men jeg kunne godt frygte, at man forsøger at lave usårlige og udødelige mennesker via kloningens vej. Det er unaturligt og uforsvarligt, igen.

Tror du det vil blive et problem?

Ja, det tror jeg, i det omfang det nu måske vil blive brugt. Der kommer ikke noget godt ud af at forsøge at lege Gud.

Håber I kunne bruge disse lidt korte svar. Ellers bare spørg ind. Jeg er dog først ved nettet igen på torsdag.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#44986 - 10/04/2005 21:46 Re: Kloning er det moralsk? [Re: Iris]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Iris, Nadja og Eva

Jeg kan godt forstå, hvis I er lidt skuffede over, at det kniber med at få gang i debatten om jeres emne - og jeg sidder med en vag fornemmelse af, at jeg burde mene et eller andet!

Men sagen er, at jeg ikke har noget kvalificeret bud, for jeg véd faktisk ikke noget om genteknologi. Min fornemmelse - som jo ikke er noget godt grundlag at nøjes med! - er, at kloning af mennesker bør der ikke forskes i. Men det bliver der jo sikkert nok - erfaringsmæssigt er det vel nærmest umuligt at lade være, hvis det kan lade sig gøre.

Om jeg er blevet godt informeret om kloning?
Nej, det er jeg jo så ikke, men det er helt mit eget ansvar, for jeg har som alle andre mulighed for at sætte mig ind i det, hvis jeg vil.
Men emnet ligger udenfor, hvad jeg har valgt at beskæftige mig med, så jeg vil nok forblive uvidende!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44987 - 15/04/2005 21:38 Re: Kloning er det moralsk? [Re: Iris]
JEP
Chatvært
Bruger

Reg.: 15/03/2002
Jeg er bange for kloning! så kan man spørge hvorfor? Jeg må indrømme at mange af de ting som bliver sagt i debatten er rigtige. Så som medvirke til til at mindske sult, hjælpe syge mennesker o.s.v. Men alligevel er jeg bange for kloning.
Jeg har en fornemmelse af, at vi er ved pille i/ved Guds skaberværk på en måde som ikke er tilladt os mennesker. Jeg tror ikke at vi har nok viden om hvad vi laver. Hvad sker der når vi gensplejser planter? Når vi kloner dyr?
Jeg er bange for, at det ender med os, som med Kællingen i muddergrøften. Hun nåede også højt op, men endte i muddergrøften igen.
Det samme kunne meget nemt ske for os når vi kloener og gensplejser.
Mvh. Jep

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær