Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#44896 - 31/03/2005 23:21 Siger Jesus han er Guds søn?
Anonym
Anonym

Jeg har fået stillet spørgsmålet fordi mange mener Jesus aldrig selv siger det, men det kun er andre der siger det om ham. Jeg har kun fundet henvisning til Markusevangeliet hvor han svarer "ja, det er jeg" da han bliver anklaget. Men i Matthæus siger han "det sagde du"...... Er der steder hvor Jesus selv helt klart siger han er Guds søn??

Og hvis Jesus selv var Gud, hvorfor bad han så "Dog ske din vilje og ikke min"???? Og hvem bad han til???? Sig selv???

Til toppen 
#44897 - 05/04/2005 20:20 Re: Siger Jesus han er Guds søn?
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Kære ven

At Jesus er Guds søn bekræfter han selv både direkte og indirekte flere steder i Bibelen. Det kan du læse mere om i denne artikel: Jesus og Gud - hvad siger han selv?

Men det er også rigtigt, at Jesus sjældent sagde direkte, at han var Guds søn eller at han var Gud. Det hænger givetvis sammen med, at det jødiske samfund havde dødstraf for at gøre sig selv lig med Gud. Hvis Jesus derfor offentligt proklamerede sig selv lig med Gud, så ville hans dage hurtigt være talte. (jfr. Markus 8,29-30) Dette bliver understreget af, at det netop er Jesu indrømmelse af at han er Guds søn, der får det jødiske råd til at dødsdømme ham natten før hans korsfæstelse. (jfr. Markusevangeliet 14,61-64)

Ellers er det mest i sine samtaler med sine disciple, at Jesus afslører sin sande identitet. Fx i Mattæusevangeliet 16,15, hvor Jesus spørger: "»Men I, hvem siger I, at jeg er?« Simon Peter svarede: »Du er Kristus, den levende Guds søn.« Og Jesus sagde til ham: »Salig er du, Simon, Jonas' søn, for det har kød og blod ikke åbenbaret dig, men min fader i himlene." Dette svar af Jesus giver ingen mening, hvis ikke Jesus selv mener, at han er Kristus - dvs. Messias, Guds søn.

I det hele taget må vi sige, at Jesu liv, hans død og opstandelse, mister sit indhold og sin mening, hvis Jesus kun og alene var et menneske. Det ville gøre mange af Jesu ord til tomme ord, ja til løgn.

"Jeg og Faderen er ét" siger Jesus i Johannesevangeliet 10,30. Og i næste vers står der: "Atter samlede jøderne sten op for at stene ham." Hvorfor gjorde de det? Jo, netop fordi de hører Jesus sige, at han er lig med Gud og dette var der som nævnt dødsstraf for (traditionelt stening). Johannes fortsætter (v32): Jesus sagde til dem: »Mange gode gerninger fra Faderen har jeg vist jer; hvilken af de gerninger vil I stene mig for?« Jøderne svarede ham: »Det er ikke for nogen god gerning, vi vil stene dig, men for bespottelse, fordi du, der er et menneske, gør dig selv til Gud.«

Jesus var forsigtig med at sige, at han var Guds søn fordi han i så fald ikke vil få ret lang tid med sine disciple. Men i de afgørende øjeblikke - og ikke mindst overfor det jødiske råd i påsken - indrømmer han det på en helt umisforståelig måde.

At Jesus samtidig kan bede til Gud som til sin far i himlen understreger blot dette at Gud både er ét væsen og samtidig tre personer. Jesus taler ikke med sig selv, men med sin far i himlen - ham som han på en særlig måde er ét væsen med.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær