Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#44818 - 31/03/2005 16:30 Skal kvinder tie???
Camilla
Bruger

Reg.: 21/03/2005
Sted: Kbh, Amager
Efter at have læst dette, tænkte jeg på, hvad jeres mening er om det???

1. Kor. 11:3: ”Men jeg vil, at I skal vide, at Kristus er enhver mands hoved; men manden er kvindens hoved; men Gud er Kristi hoved.”

1. Kor. 14:34: ”Jeres kvinder skal tie i forsamlingerne; thi det tilstedes dem ikke at tale, men lad dem underordne sig, ligesom også loven siger.”

Jeg ved, at det er fra GT, men er det blevet "ophævet" i NT?? For hvis det ikke er, så må det jo stadigvæk gælde!!

Og så jeg vil sige, at det er noget jeg under INGEN (!!!) omstændigheder kan eller vil rette mig efter!!!

M.v.h. Camilla

Respekt og ærlighed over for alle, og jeg forventer der samme af andre.

Til toppen 
#44819 - 31/03/2005 19:49 Re: Skal kvinder tie??? [Re: Camilla]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Camilla

Begge skriftsteder er fra Ny Testamente.

Først denne:

. Kor. 11:3: ”Men jeg vil, at I skal vide, at Kristus er enhver mands hoved; men manden er kvindens hoved; men Gud er Kristi hoved.”

Som jeg læser teksten, handler det i første omgang om ansvar i kristenlivet...at manden er ansvarlig for at der bedes, læses i bibelen osv i ægteskabet. Det betyder ikke at manden skal bosse rundt med hustruen...eller at hun skal stå for hjemmet og han for arbejdet....eller at hustruen ikke må tjene mere end manden...eller at hustruen ikke må have et arbejde, der har højere social status end manden osv.

Kor. 14:34: ”Jeres kvinder skal tie i forsamlingerne; thi det tilstedes dem ikke at tale, men lad dem underordne sig, ligesom også loven siger.”

Tjaa, hvis du læser lidt længere op, da vil du kunne se hvilke forsamlinger der er tale om, nemlig de kristne forsamlinger, dvs. i kirken.

Det betyder imidlertid ikke at kvinder aldrig må sige noget i kirken, i så fald ville kvinder aldrig kunne blive gift . Men holder man det op imod andre skriftsteder, hænger det sammen med lærerembedet, eller rettere det, at en kvinde ikke må prædike/ undervise den hellige forsamling (i kirken).

Så hvis du VIL gøre krav på at have ansvaret for bøn og bibellæsning i ægteskabet...og du VIL prædike i kirken, da kan jeg godt forstå at du under INGEN (!!!) omstændigheder kan eller vil rette dig efter det.

Mkh Malli

Ændret af malli (31/03/2005 19:52)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#44820 - 31/03/2005 22:20 Re: Skal kvinder tie??? [Re: malli]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej malli, du skriver:

Kor. 14:34: ”Jeres kvinder skal tie i forsamlingerne; thi det tilstedes dem ikke at tale, men lad dem underordne sig, ligesom også loven siger.”

Tjaa, hvis du læser lidt længere op, da vil du kunne se hvilke forsamlinger der er tale om, nemlig de kristne forsamlinger, dvs. i kirken.

Det betyder imidlertid ikke at kvinder aldrig må sige noget i kirken, i så fald ville kvinder aldrig kunne blive gift . Men holder man det op imod andre skriftsteder, hænger det sammen med lærerembedet, eller rettere det, at en kvinde ikke må prædike/ undervise den hellige forsamling (i kirken).

Jeg er faktisk ikke enig med din tolkning af dette vers. 1 Kor 14,26-40 har jo med god grund fået overskriften "Ordning for menighedens sammenkomster". Det, jeg tror, Paulus mener, er, at kvinderne skal passe på med, at de ikke kommer til at tale, når det ikke er deres egen tur, og derved forstyrrer forsamlingen. Med andre ord: kvinderne skal ikke sidde nede på bænkene og småknævre. Der står jo også i næste vers: "Men hvis de vil have noget at vide, ..." hvilket tyder på, at det kvinderne skal tie med er utidige spørgsmål og kommentarer.
Paulus skriver faktisk i selv samme brev i kapitel 11 vers 5 om kvinder, der beder og taler profetisk ved menighedens sammenkomster. Holdt op mod det kan 1 Kor 14,34 jo umuligt betyde, at kvinderne ikke har lov at tale til menigheden.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#44821 - 31/03/2005 22:57 Re: Skal kvinder tie??? [Re: Nikolaj]
malli
Bruger

Hej Nikolaj

Hvor læser du at kvinderne i forsamlingen taler profetisk? I vers 39 siger Paulus jo "Altså, mine brødre, I skal stræbe efter at tale profetisk, og I må ikke hindre nogen i at tale i tunger".

Men ordene om at kvinderne skal tie i forsamlingen hænger jo sammen med Pauli ord om at han ikke tillader kvinder som lærere, - hvorimod ingen skriftsteder kan bekræfte, at kvinderne i Korinthermenigheden skulle være specielt støjende.

Jeg ved ikke hvor meget man skal lægge i overskrifterne, de ældre bibeler havde ikke disse overskrifter, men var opdelt i kapitler, så det er formodentlig skrevet til.

Mkh Malli

Til toppen 
#44822 - 31/03/2005 23:16 Re: Skal kvinder tie??? [Re: malli]
Nikolaj
Bruger

Hej malli

Hvor læser du at kvinderne i forsamlingen taler profetisk?

I 1 Kor 11,5, som jeg også allerede har nævnt: "Men enhver kvinde, der beder eller taler profetisk med utildækket hoved, bringer skam over sit hoved; ..." Det forekom altså, tilsyneladende som et almindeligt fænomen, at kvinderne bedte og talte profetisk i menigheden.

Men ordene om at kvinderne skal tie i forsamlingen hænger jo sammen med Pauli ord om at han ikke tillader kvinder som lærere, - hvorimod ingen skriftsteder kan bekræfte, at kvinderne i Korinthermenigheden skulle være specielt støjende.

I den aktuelle kontekst behandler Paulus faktisk ikke, hvem der har lov til at tale i menigheden, men at der skal være orden i menigheden og at man ikke skal tale i munden på hinanden. Hans ord om, at kvinderne skal tie og vente til de kommer hjem, hvis de har noget at spørge om, hører naturligt med i denne sammenhæng.

Jeg ved ikke hvor meget man skal lægge i overskrifterne, de ældre bibeler havde ikke disse overskrifter, men var opdelt i kapitler, så det er formodentlig skrevet til.

Det har du da helt ret i, jeg tænkte bare, at det var nemmere at referere til overskriften end at gøre rede for hele afsnittet.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#44823 - 01/04/2005 09:47 Re: Skal kvinder tie??? [Re: Camilla]
Henoch
Bruger

Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
Hej Christina

Jeg kan virkelig godt forstå, at du er blevet forarget og forvirret over de skriftsteder. Jeg vil med det samme sige, at jeg gerne går hos kvindelige præster, og at jeg ikke mener, at der skal være nogle grænser for, hvad kvinder må beskæftige sig med i menigheden.

Det er vigtigt at holde fast i, hvad der er hovedlinjerne i det Ny Testamente (de skriftsteder du nævner er fra det Nye Testamente). For det første drog Jesus hele tiden kvinder frem, og understregede, at I er lige så værdifulde som mænd (hvilket ikke var en selvfølge den gang), og at kvinder blev frelst på samme måde som mænd (se f.eks. Lukas 7, 36-50). Det samme siger Paulus (f.eks. 1. Korintherbrev 11, 11-12). Kvinderne var en del af Jesu følge sammen med apostlene (Luk 6,1-3), og da Jesus opstår er det nogle kvinder, der først ser den tomme grav og af englene får til opgave at fortælle det videre. Alene dette gør det klart for mig, at der ikke kan være noget generelt forbud mod at kvinder taler i forsamlinger.
Som Nikolaj er inde på, så viser 1. Kor 11,5 at kvinderne taler profetisk i menigheden, og det har Paulus ikke noget imod. Han opfordrer blot til at de har noget over hovedet af hensyn til den tids sømmelighedskrav. Jeg mener derfor ikke, at det med at "kvinderne skal tie i forsamlingerne" kan gælde, hvis de har noget fornuftigt på hjerte eller får noget fra Gud. 1. Kor 14 skildrer, hvordan alting i Korinthermenigheden foregår i stor forvirring, så en udenforstående må tro, at de er vanvittige (1. Kor 14,23). Jeg synes det er oplagt at konkludere, at kvinderne har ført an i denne forvirring i denne konkrete menighed, og at det har vakt forargelse blandt de ikke-kristne, og at Paulus derfor beder kvinderne dæmpe sig.
Det med manden som kvindens hoved bliver uddybet i Efeserbrevet 5, 21-33. Der er vist ikke så meget andet at sige, end at sådan forstår Paulus det altså. Nu er jeg en mand, så jeg tænker, at jeg først og fremmest skal forholde mig til den sidste del af teksten, der stiller nogen ret skrappe krav til mænd. Om det er hensigtsmæssigt, at kvinden på en eller anden måde underordner sig, ved jeg ikke. Nogle gør det på den måde, at manden i sidste ende - efter naturligvis at have diskuteret det grundigt igennem med sin kone - tager ansvaret for de store beslutninger. Jeg tror, at jeg vil vente, til jeg er kommet i et længerevarende forhold med at danne mig en mening om dette. Jeg mener også, at man sagtens kan være en god kristen uden at tage alting i Bibelen lige bogstaveligt.

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#44824 - 03/04/2005 23:36 Re: Skal kvinder tie??? [Re: malli]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Hej malli

Du skriver: citat
Hvor læser du at kvinderne i forsamlingen taler profetisk? I vers 39 siger Paulus jo "Altså, mine brødre, I skal stræbe efter at tale profetisk, og I må ikke hindre nogen i at tale i tunger".

Men ordene om at kvinderne skal tie i forsamlingen hænger jo sammen med Pauli ord om at han ikke tillader kvinder som lærere, - hvorimod ingen skriftsteder kan bekræfte, at kvinderne i Korinthermenigheden skulle være specielt støjende

citat slut.

Svar:
Der står jo ikke noget i kapitlet om lærergerningen og iøvrigt er det kun til Korinthermenigheden, Paulus giver disse specielle formaninger. Det skyldes ganske simpelt, at der i det græske samfund på den tid da menigheden blev plantet havde kvinder en udstrakt grad af frihed.
Derfor forstod de nye kristne kvinder ikke at de ikke kunne udtrykke sig frit også i menigheden.
Og senere i kapitlet står jo også at kvinderne profeterede .....

mvh
carl

Til toppen 
#44825 - 04/04/2005 09:46 Re: Skal kvinder tie??? [Re: carl]
malli
Bruger

Hej Carl

Der står jo ikke noget i kapitlet om lærergerningen og iøvrigt er det kun til Korinthermenigheden, Paulus giver disse specielle formaninger

Paulus henviser jo til Guds lov. Når han siger at han ikke tillader kvinder at være lærere (med henvisning til Loven), da kan man da ikke tro andet end at det er generelt, at kvinder ikke skal prædike/udlægge Guds Ord i den kristne forsamling.

Som jeg lige har skrevet om på Giraffen, hvor samme emne er rejst:

"Det hellige ægteskab mellem mand og kvinde bliver af Paulus sammenlignet med Kristus og kirken. Der er en sammenhæng mellem de to....Jesus er Ordet, Jesus er en mand - kirken er kvinden, den modtagende part. Kirkens rolle er ligesom Jomfru Marias - en kvinde, nemlig at opbevare det Ord Kristus har talt "under sit hjerte".

Går vi tilbage i GT kan vi læse om Pagtens ark, at den blev brugt til at opbevare de 10 bud og mannaen...de 10 bud er Guds Ord og mannaen er et billede på "Livets brød" = Jesus.

Læser vi i 1. Mosebog bliver Eva kaldt for "kvinde"...Eva bliver stort set ikke kaldt ved navn - men tænk sig, akkurat de samme ord benytter Jesus til sin moder i Johannes-evangeliet, da Jesus forvandler vand til vin: »Hvad vil du mig, kvinde? Min time er endnu ikke kommet."

Mærkeligt ord at bruge til sin mor, ikke sandt?! Hermed vises vi to kvinder, hhv. den første og den anden Eva. Moderen til hhv. det gamle syndige menneske - og moderen til den ny åndelige skabning. Den første forkastede Guds Ord, den anden tog imod og bevarede Guds Ord. Jomfru Maria bliver et billede på den ny Eva, hun føder hovedet - men ingen føder kun et hovede, man føder legemet med. Derfor er det da også at Jomfru Maria igennem hele kirkens historie har været et billede på kirken. En "kvinde" er et billede på Guds hellige kirke...hvilket vi da også kan se i Åbenbaringen.
(derfor iøvrigt RKKs dogme om Jomfru Marias ubesmittede undfangelse)

Derfor tager jeg det også med fuldstændig sindsro, når Paulus siger at "kvinder skal tie i (de kristne) forsamlinger" - for jeg ser kvinden som tabernaklet og manden som Ordet...- og derfor skal Ordet prædikes af en mand - og jeg ved at uden en "kvinde" havde der hverken været en Jesus, en kirke eller et legeme. Det samme vidste kirkefædrene, så der er bestemt ikke kristen tradition for kvindeundertrykkelse.....tværtimod har kvinden haft en stor, en unik rolle i Guds plan - og det har man altid vidst i Kristi kirke."

Hvorfor tror du iøvrigt at de apostle Jesus kaldte alle var mænd?

Mkh Malli

Ændret af malli (04/04/2005 09:56)

Til toppen 
#44826 - 04/04/2005 11:29 Re: Skal kvinder tie??? [Re: malli]
carl
Bruger

Hej malli

Citat:
Paulus henviser jo til Guds lov. Når han siger at han ikke tillader kvinder at være lærere (med henvisning til Loven), da kan man da ikke tro andet end at det er generelt, at kvinder ikke skal prædike/udlægge Guds Ord i den kristne forsamling.
citat slut

Svar:
Eftersom Paulus taler om kvinder der profeterer, som er udlægning baseret på Guds ord, så kan man godt tro, at formaningerne skyldes lovens forordninger, altså datidens kulturelle traditioner og ikke nogen åbenbaring.

Paulus skriver jo netop kun til Korintermenigheden i Grækenland, hvor kvindens stilling var anderledes end i Efesus eller Galatien eller ......

Og henvisningen til Jesu udvælgelse af mænd til apostle kan vi jo af gode grunde ikke besvare, men eftersom du ovenfor skriver (kan man da ikke tro andet....) så gælder det vel også her, at man kan sige at det skyldes datidens kvindesyn i Israel

Iøvrigt er der jo stadig uenighed blandt forskerne omkring det ægtepar, som Paulus omtaler, og som hjælper ham med at undervise de nye kristne.

mvh
carl

Til toppen 
#44827 - 04/04/2005 11:46 Re: Skal kvinder tie??? [Re: carl]
malli
Bruger

Hej Carl

Paulus skriver jo netop kun til Korintermenigheden i Grækenland, hvor kvindens stilling var anderledes end i Efesus eller Galatien eller ......

Du kan altså ikke komme udenom at Paulus henviser til Guds lov....

Mkh Malli

Til toppen 
#44828 - 04/04/2005 13:12 Re: Skal kvinder tie??? [Re: malli]
carl
Bruger

Hej malli

Citat:
Jeg skrev:

Du svarer så:
Du kan altså ikke komme udenom at Paulus henviser til Guds lov....

Svar:
I kap. 11 taler Paulus jo netop om overleveringer.
Det gør han efter i kap. 10 at have skrevet:
vers 32: Bliv ikke til anstød for nogen, hverken for jøde eller græker eller for Guds menighed - (altså både i kulturmæssig/verdslig og åndelig betydning.)

og Paulus fortsætter: ligesom også jeg i alt stræber at tækkes alle, idet jeg ikke søger, hvad der gavner mig selv, men hvad der gavner de mange, for at de må blive frelste"
kap.11.1 "Bliv mine efterfølgere, ligesom jeg igen er Kristi efterfølger "

Og i vers 16: "
Men har nogen lyst til at trættes herom-vi har ikke sadan skik, Guds menigheder heller ikke "

mvh
carl

Til toppen 
#44829 - 04/04/2005 19:13 Re: Skal kvinder tie??? [Re: carl]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Carl (m.fl.)

Jo, Paulus skriver til korintherne. Men har du lagt mærke til, at der faktisk står, at kvinderne skal tie som i alle de helliges menigheder?
Dvs. det var ikke kun noget lokalt.
Og når det er "sådan som loven siger", og "det, jeg skriver til jer, er et bud fra Herren", så lyder det bestemt heller ikke som noget blot lokalt og kulturelt. Det ville vel også være noget af et skyts at hive frem mod blot forstyrrende småsnak. (Tænk, hvis en præst sagde sådan til forstyrrende børn i kirken?! )
I øvrigt er det da enormt mandschauvinistisk, hvis det kun er kvinderne, der "i alle de helliges menigheder ikke må småsnakke forstyrrende i menigheden" - og det samme ikke skulle gælde for mænd.

Jeg er med på, at det ikke betyder total tavshed, jf. igen de profeterende kvinder. Derfor giver det for mig at se god mening, at den tale der forbydes, er den samme som forbydes i 1.Tim.2,12: "at optræde som lærer tillader jeg ikke en kvinde". Dernæst henvises der til skaberordningen (og ikke kultur). I kap.3 står der så tilsvarende om, hvordan en tilsynsmand skal være, og hvordan menighedstjenerne skal være. De sidste omtales som både mænd og kvinder, de første derimod kun som mænd. Derfor er det for mig at se mest nærliggende, at det er det, der forbydes i 2,12.

Alt dette er dog ikke på nogen måde udtryk for, at kvinder rangerer lavere, hvad du jo også selv har vist med mange smukke eksempler fra Bibelen.
Selv bøvlede jeg med det spørgsmål længe, men nøglen til at forstå det rigtigt fandt jeg i 1.Kor.11,3.
Der står jo, at manden er kvindens hoved. Men også, at Kristi hoved er Gud! Og i dette forhold er der jo bestemt ingen undertrykkelse eller mindreværd! Det har derimod altid været en hjertesag for kirken, at de 2 personer er af lige væsen, lige magt og lige guddommelighed. Men de har forskellige opgaver, og Sønnens underordning under Faderen sker helt og fuldt i frivillig kærlighed og hengivenhed. Jf. 1.Kor.15,28, hvor Sønnen skal underlægge sig ham, der har lagt alt under ham.

Underordningen mellem mand og kvinde er ikke væsensforskellig fra det, at vi alle er kaldet til at tjene hinanden og vaske hinandens fødder. Og det ser vi jo ikke noget undertrykkende i.
Vi er jo alle kaldet til at efterfølge Kristus og ligne ham. Mændene får lov til at ligne ham i hans forhold til kirken (Ef.5), og kvinderne får lov at ligne ham i hans forhold til Faderen.
Det er de briller, vi skal læse mand / kvinde teksterne med. Ikke med samfundets kvindeundertrykkelses- eller rødstrømpe-briller.

Kig evt. på denne hjemmeside: www.mannogkvinne.info . Der er mange gode artikler om emnet.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#44830 - 04/04/2005 21:42 Re: Skal kvinder tie??? [Re: AnnePande]
carl
Bruger

hej AnnePande

Du skriver:Citat
Jo, Paulus skriver til korintherne. Men har du lagt mærke til, at der faktisk står, at kvinderne skal tie som i alle de helliges menigheder?
Dvs. det var ikke kun noget lokalt.
Citat slut.

Svar:
Det underlige er, at selv om Paulus skriver om kvinders stilling til Efeser,eller Filipper, Galater, Kolossenser menighederne så taler han ikke om at kvinderne skal tie.
Den lov som Paulus nævner er jo Moseloven, som jøderne fulgte i deres synagoger og som kvinder skulle overholde, når de var i synagogen.

Dette forhold var ikke noget problem i andre en Korintermenigheden, hvor de nyomvendte kristne kvinder var vant til frihed også i samfundet.
Derfor måtte Paulus formane menigheden for at der ikke skulle opstå problemer med befolkningen.

Iøvrigt er det jo pudsigt, at jeg som mand skal opleve, at kvinder i dagens Danmark forsvarer en traditionel opfattelse om kvinders stilling i menigheden.

Du skriver: citat
Jeg er med på, at det ikke betyder total tavshed, jf. igen de profeterende kvinder
citat slut

Ifølge Paulus og min erfaring er profeti bl.a. trøst, opmuntring og formaning.
Der mener Paulus at de godt må deltage.

Mener du så også at kvinderne i vore menigheder skal bære tørklæde eller profetere med tildækket hoved, og de må ikke undervise og forkynde

Hvordan forklarer du så de mange udmærkede kvindelige missionærer, som har virket og stadig virker som forkyndere og undervisere i evangeliet på missionsmarken uden der er en mand tilstede.

I menigheden i Laodikea var der en kvinde Nymfa som havde en menighed i sit hus. Koloss.brevet kap. 4. vers 15.

Eller at Paulus anvender et ægtepar Priska og Akvila til at undervise de nye i en menighed.

Jeg respekterer og tror på hvad Paulus skriver i Efeserbrevet om manden og kvindens stilling også i relation til Kristus og hans legeme- kirken.

Men jeg mener stadig af mange årsager, at jeres kvindesyn omkring undervisning ikke bekræftes ved at henvise til enkelte skriftsteder, nemlig fordi mange andre skriftsteder bekræfter, at Gud ser på udrustningen til tjeneste og kaldet og ikke på overleveringer.

mvh
carl

Til toppen 
#44831 - 05/04/2005 20:04 Re: Skal kvinder tie??? [Re: carl]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl.

Grunden til, at han kun nævner det i 2 breve, var nok, at det ikke var et problem andre steder. Når de ikke overtrådte budet, skulle de heller ikke formanes angående dette.
Det er i øvrigt skrevet til en kristen menighed, ikke en synagogemenighed.
De korinthiske kvinder behøvede evt. formaningen, fordi de var vant til frihed, men det ændrer ikke, at budet også gjaldt i alle menighederne.

Holdningen er evt. "traditionel", men vi forsvarer den fordi, vi finder den bibelsk, og ikke fordi den er traditionel. Bibelen gælder jo også i dagens Danmark.

Og jo, kvinderne må gerne deltage i opmuntring, trøst og formaning. Samt være missionærer. Og have menigheder i deres huse og være med til at undervise de nye i en menighed. Det har jeg bestemt heller ingen indvendinger imod.
Men som tidligere nævnt, tyder hele konteksten omkring 1.Tim.2,12 på, at det der forbydes, er embedet som lærer og tilsynsmand. Man kan sagtens udføre alle de førnævnte opgaver uden at være en sådan.
Selv læser jeg teologi, men ville ikke finde det rigtigt at blive præst. (Udover, at jeg aldrig har ønsket det, heller ikke da mit standpunkt var anderledes.)

Mht. hovedbeklædning, det er der da masser af kvinder der har ved gudstjenester, hvad er problemet med det?
Jeg mener ikke, det er nødvendigt (men man må gerne. ) Paulus kalder det et myndighedstegn - et tegn på, at hustruen anerkendte sin mands hoved-funktion - men den karakter af tegn har det ikke i dag. Det var også et spørgsmål om sømmelighed / usømmelighed.
Der henvises til skaberordningen, at der er forskel på mand og kvinde. Men på baggrund af det førnævnte tror jeg snarere det var et omskifteligt tegn på den ordning end en del af ordningen selv.
Desuden er det ikke kun kvinder, der tales til i spørgsmålet om hovedbeklædning og hårlængde - men også mænd. Mænd sætter mig bekendt ikke spørgsmålstegn ved, at de selv stadig holder deres del af formaningen og tager hatten af i kirken.
Nok så vigtigt er det, at hvis hat & hår spørgsmålet - og spørgsmålet om ære / vanære i den forbindelse - var en eviggyldig del af skaberordningen, ville Gud aldrig have befalet GTs præster at bære hovedbeklædning - hvad han jo gjorde - eller nasiræerne at lade håret gro.
Derimod har Gudsfolkets lærere og tilsynsmænd altid været mænd, både i GT og NT. Til gengæld har der også været kvindelige profeter begge steder, som Mirjam, Debora, Hulda og Anna.

Tjeneste og kald er mange ting - ikke kun til at være lærer og tilsynsmand. (skulle en karismatiker vel vide? ) Og igen mener vi ikke, at dette blot er "(menneskelige?) overleveringer", men bygger på Skriften. Jeg ville hjertens gerne have kvindelige præster, hvis jeg kunne se bibelsk belæg for det. Så det er ikke bare forstokket konservatisme.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#44832 - 28/04/2005 00:26 Re: Skal kvinder tie??? [Re: AnnePande]
korintherbrevet
Bruger

Reg.: 23/03/2002
Sted: Herning
Jeg har et kort spørgsmål til alle her i debatten.
Hvis kvinder ikke må tale i forsamlinger, som der egentlig nok menes med de bibelvers, hvordan kan det så være at der idag både er ansat mandlige og kvindelige præster i folkekirken, og måske nogle få steder i frikirker, som jeg så godt nok ikke har hørt om før eller set?
For jeg mener ikke der er noget forkert i at kvinder taler i en kirke, de kan have lige så meget godt at sige som en mand, Gud bruger også dem, og min mor har en dejlig kristen kvindelig præst i sit sogn.
MVH. Korintherbrevet

Jer. 29 v11 "Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb."

Til toppen 
#44833 - 28/04/2005 18:59 Re: Skal kvinder tie??? [Re: korintherbrevet]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Korintherbrev.

Grunden til, at der er kvindelige præster i folkekirken, er mere pga. noget samfundsmæssigt end noget i Bibelen.
Noget tilsvarende ser vi jo i denne tid, hvor nogle ønsker vielse af homofile, ikke pga. Bibelen, men på trods af den, og så fordi muligheden for registreret partnerskab er kommet i samfundet.

Kvinder skal ikke tie i "forsamlinger". Det, der er tale om, er menighedens gudstjenester, og som jeg har redegjort for tidligere, ser det ud til at handle om lærerembedet.

Men hvordan forstår du selv det, Paulus siger? For man kan jo ikke bare springe det over.
Man kan ikke argumentere med, at Gud bruger de kvindelige præster, så det må nok være rigtigt. Gud kan bruge hvad han vil, men det er ikke det samme som, hvad vi har lov til at bruge.
Jeg er enig i, at kvinder kan have lige så meget godt at sige som mænd. Det er heller ikke det, der er spørgsmålet (heldigvis da!). Det handler om, hvad Gud har forordnet. Han har givet mænd og kvinder forskellige opgaver i kirken, ligesom der er forskellige lemmer på legemet, og ligesom Faderen, Sønnen og Helligånden har forskellige funktioner og dog er lige guddommelige.

Det er nærliggende for mange at sige "hellere en god kvindelig præst end en dårlig mandlig". Det mente jeg også selv i lang tid. Men for mig at se ville det svare til at sige "hellere et lykkeligt samboerskab eller registreret partnerskab end et ulykkeligt ægteskab". Her ville vi jo sige: Ingen af delene.
For selv om de førstnævnte forhold evt. var lykkelige, ville de være imod Gud bud og skaberordning. Således også her.
Gud bruger også kvinder, selv om han ikke tillader dem at blive præster, heldigvis da. Gud bruger jo ikke kun præster. Og det meget godt, de kan have at bidrage med, kan de sagtens gøre på masser af andre måder. Der er heldigvis ingen trøstepræmier i Guds vingård.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#44834 - 02/05/2005 11:26 Re: Skal kvinder tie??? [Re: AnnePande]
carl
Bruger

Hej AnnePande

Citat;
Gud bruger også kvinder, selv om han ikke tillader dem at blive præster, heldigvis da. Gud bruger jo ikke kun præster. Og det meget godt, de kan have at bidrage med, kan de sagtens gøre på masser af andre måder. Der er heldigvis ingen trøstepræmier i Guds vingård.
Citat slut.

Svar:
Hvad med kvindelige missionærer i Afrika og andre steder, som faktisk udfører en apostelgerning med undervisning, etablering af nye menigheder og tilsyn med menigheder?

Og iøvrigt hvor i NT står der noget om fuldtidsansatte præster ?

mvh
carl

Til toppen 
#44835 - 02/05/2005 15:56 Re: Skal kvinder tie??? [Re: carl]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl.

Mht. apostelgerning, så tror jeg ikke, der er apostle i dag, så jeg tror heller ikke, at der er hverken mandlige eller kvindelige missionærer, der udfører apostelgerning. De udøver missionærgerning med deres menighedsplantning mv., men det er ikke det samme. Apostlene var jo åbenbaringsbærere.

Overordnet (lære)ansvar og tilsyn med menigheder mener jeg bør foretages af mænd (også i Afrika, da der ikke står noget om, at det ikke gælder der), men derfor kan kvinder jo godt virke med i menighedsplantningsarbejde mv. Der er jo mange opgaver i det, ikke blot som tilsynsmand.

Begrebet fuldtidsansættelse har jeg ikke forholdt mig til. Det handler ikke om fuld tid eller deltid.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#44836 - 03/05/2005 10:20 Lige et spørgsmål [Re: AnnePande]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej med jer

Måske er jeg helt galt på den - men jeg troede faktisk ikke at en "præst" på apostlenes/Jesu tid vatr det samme som en "præst" er det i dag.....

Som jeg har forstået det er det ikke selve præsteembedet der er tale om - men hyrde jobbet........ at være hyrde for en menighed - har jeg hørt - er det samme som datidens præster.... tager jeg helt fejl????

Så vidt jeg ved har IM den holdning at sognepræsten er IM-menighedens hyrde..... derfor ser jeg det som problematisk at der er kvindelige præster........ Noget andet som jeg også synes er problematisk ved den ordning er at det jo efterhånden er sjældent at præsten er med i IM-menigheden og dermed har føling med hvad der foregår....... Hvordan være hyrde for en flok man aldrig ser og ikke ved hvad laver.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#44837 - 03/05/2005 11:37 Re: Svar på: Lige et spørgsmål [Re: Esmaralda]
Jonathan
Bruger

Reg.: 23/03/2005
Hej Ester!
Sådan, som jeg har forstået hvad en hyrde var for en menighed på Ny Testamentes tid set ud fra bibelen: At det var en person, som var leder af en lokal menighed og drog omsorg for og ledte denne menighed. Men jeg tror ikke han gjorde alt dette alene dvs. der var også andre tjenester i menigheden.

Selvfølgelig dur det ikke, at nogen er præst for en menighed, som han/hun ikke har noget med, at gøre ved han/hun ikke kommer i pågældende menighed.

Mvh. Jonathan

Ændret af Jonathan (03/05/2005 11:42)

Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)

Til toppen 
#44838 - 03/05/2005 20:28 Menigheder og hyrder [Re: Esmaralda]
Nikolaj
Bruger

Hej Ester, du skriver:

Så vidt jeg ved har IM den holdning at sognepræsten er IM-menighedens hyrde...

Nej, Indre Mission har ingen menigheder, men derimod samfund (= fællesskaber). Menigheden er i folkekirken, hvor sognepræsten er hyrde. Denne opfattelse er i øvrigt en af de vigtigste forskelle mellem Indre Mission og Luthersk Missionsforening.
Du har jo ret i, at hvis Indre Mission havde menigheder med den lokale sognepræst som hyrde, ville det rejse en række problemer; men sådan forholder det sig altså ikke.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#44839 - 04/05/2005 11:05 Re: Menigheder og hyrder [Re: Nikolaj]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Nikolaj

Nej, Indre Mission har ingen menigheder, men derimod samfund (= fællesskaber). Menigheden er i folkekirken, hvor sognepræsten er hyrde. Denne opfattelse er i øvrigt en af de vigtigste forskelle mellem Indre Mission og Luthersk Missionsforening.

Det vil altså sige at de IM´ere der tilfældigt bor i et sogn med en kvindelig præst har en kvindelig hyrde?

Eller at de IM´ere der bor i et sogn med en ikke troende præst har en ikke troende hyrde...

Min opfattelse af en hyrdes opgave re at han skal sørge for at der bliver forkyndt sandt og Bibelsk bredt i samfundet/menigheden....... er vi enige?

Hvem er hyrde når IM´erne samler sig i deres samfund og der bliver holdt en prædiken - hvem vurdere om en prædiken er sand og fyldestgørende for IM´erne.....

Du har ret.... her er der virkelig forskel på IM og LM....

I LM har vi IKKE sognepræsten som hyrde i hvert fald ikke automatisk......

Der er en i menigheden - ofte en fra bestyrelsen - som er hyrde..... Der kan godt være flere med hyrde kaldet..... Han/de er så ansvarlig for at prædikerne (emnerne) ikke bliver ensporede og for at de prædikanter der hidkaldes er Bibeltro......

Derudover har hver enkelt møde deltager et ansvar for at prøve hele prædiken på Bibelen ord...... OG et ansvar for at "brokke sig" hvis man mener at det ikke har hold i Biblen .......

Du har jo ret i, at hvis Indre Mission havde menigheder med den lokale sognepræst som hyrde, ville det rejse en række problemer; men sådan forholder det sig altså ikke.

Jeg synes nu alligevel der er et problem.......... for hvis ikke præsten er hyrde for samfundet - hvem er så........

Og som skrevet ovenfor...... IM´ernes kirke / menighed er folkekirken - med den hyrde der nu er der (præsten) ....... For mig et se har Im´erne stadig "kun" sognepræsten som hyrde....... men jeg kan sagtens have misforstået det (det håber jeg faktisk) .. hjælp mig lige ud af det her.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#44840 - 04/05/2005 11:32 Re: Menigheder og hyrder [Re: Esmaralda]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004

Jeg synes nu alligevel der er et problem.......... for hvis ikke præsten er hyrde for samfundet - hvem er så........

Det er der mange mennesker der har spurgt sig selv om.

KH Søren.

Til toppen 
#44841 - 04/05/2005 11:56 Re: Menigheder og hyrder [Re: Esmaralda]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Ester - jeg vil dertil bare lige bemærke, at hvad enten man har tilknytning til IM eller ej, så er ingen stavnsbundet til nogen bestemt folkekirke-præst.

Hvis man ikke har det privilegium i sit eget sogn at have en præst, der forkynder ret, og som man har tillid til som hyrde, så behøver man ikke at flytte, men kan frit gå til nabosognet, og eventuelt løse sognebånd.

Og det er ikke noget, som IM-forsamlinger behøver at gøre i samlet trop, men hver enkelts egen beslutning, hvem man vil have som sin dennesidige hyrde og forvalter af sakramenterne.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44842 - 04/05/2005 11:57 Re: Menigheder og hyrder [Re: Esmaralda]
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand

Jamen, det har vi i IM da heller ikke. Jeg kommer i et samfund på 30 personer. Kun 2 af disse bor i det lokale sogn. Mange har valgt at løse sognebånd her i Århus for på den måde at komme til en hyrde, man har tillid til og som taler Guds ord på en ren og klar måde.

Som jeg ser det, er der ikke hyrder for samfundene men hyrder for den enkelte. IM samfund er ikke menigheder som Nikolaj skriver. Vi er et forsamling af troende, der ønsker at mødes om Guds ord i hverdagen og ikke bare søndag. Det er så bestyrelsens opgave i samfundet at tilrettelægge en fyldestgørende forkyndelse, så intet bliver vægtet mere end andet. Men hyrdefunktion har bestyrelsen i mine øjne ikke.

Med venlig hilsen

Kristian

Til toppen 
#44843 - 05/05/2005 00:23 Re: Menigheder og hyrder [Re: Esmaralda]
Nikolaj
Bruger

Hej Ester

Jeg forstår godt, du er forvirret. IM's menighedssyn og selvforståelse er jo helt anderledes end det, du kender fra LM. Jeg prøver lige at forklare lidt videre.

Du skriver:

Det vil altså sige at de IM´ere der tilfældigt bor i et sogn med en kvindelig præst har en kvindelig hyrde?
Eller at de IM´ere der bor i et sogn med en ikke troende præst har en ikke troende hyrde...

Som Kristina allerede har påpeget, så har vi faktisk en glimrende ordning i den danske folkekirke, som hedder sognebåndsløsning, så man frit kan skifte menighed og hyrde, hvis man er utilfreds med hyrden (sognepræsten) i ens hjemsogn.

Hvem er hyrde når IM´erne samler sig i deres samfund og der bliver holdt en prædiken - hvem vurdere om en prædiken er sand og fyldestgørende for IM´erne ... for hvis ikke præsten er hyrde for samfundet - hvem er så........

Ingen (underforstået: udover Jesus). Hvorfor skulle et IM-samfund have en hyrde? Skal en idrætsforening eller en bridgeklub have en hyrde? Nej vel, de er jo ikke menigheder, ligesom et IM-samfund heller ikke er en menighed, men et fællesskab af troende som supplement til menigheden.

Derudover har hver enkelt møde deltager et ansvar for at prøve hele prædiken på Bibelen ord...... OG et ansvar for at "brokke sig" hvis man mener at det ikke har hold i Biblen .......

Det er jo lidt det, man kalder det almindelige præstedømme, og det bruger vi også i IM. Selvfølgelig er der også en formand og en bestyrelse, som har et udvidet ansvar for at holde øje med læren, men at kalde samfundsformanden for en hyrde ville være absurd.

For mig et se har Im´erne stadig "kun" sognepræsten som hyrde....... men jeg kan sagtens have misforstået det (det håber jeg faktisk) ..

Vi har selvfølgelig Jesus som den primære hyrde, og ud over ham har vi den enkeltes menigheds hyrde, altså præsten. Der er ikke noget "kun".

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#44844 - 05/05/2005 02:05 Re: Menigheder og hyrder [Re: Nikolaj]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Hej Nikolaj

Jeg syntes ikke hyrde er en god betegnelse for en præst, en hyrde er især nede blandt medlemmerne i menigheden og har overblik, noget sådant mener jeg er en sjældenhed i folkekirken

Ole

Til toppen 
#44845 - 05/05/2005 02:13 Re: Menigheder og hyrder [Re: Esmaralda]
Ole Madsen
Bruger

Min opfattelse af en hyrdes opgave re at han skal sørge for at der bliver forkyndt sandt og Bibelsk bredt i samfundet/menigheden....... er vi enige?

Hvem er hyrde når IM´erne samler sig i deres samfund og der bliver holdt en prædiken - hvem vurdere om en prædiken er sand og fyldestgørende for IM´erne.....

Du har ret.... her er der virkelig forskel på IM og LM....

Der er en i menigheden - ofte en fra bestyrelsen - som er hyrde..... Der kan godt være flere med hyrde kaldet..... Han/de er så ansvarlig for at prædikerne (emnerne) ikke bliver ensporede og for at de prædikanter der hidkaldes er Bibeltro......

Hej Ester

En hyrde er ikke kun en der forkynder, det er en der tager sig af fårene, ligesom en almindelig hyrde ville gøre, sørger for godt græs, plejer dem, leder dem

det der med om prædikenerne bliver ensporet, tja, prædikanten skulle jo gerne få budskaberne fra Gud under alle omstændigheder, men prædikanter er jo også mennesker, men du har ret i at vi alle har et ansvar for at veje det der bliver sagt.

Ole

Til toppen 
#44846 - 05/05/2005 02:26 Re: Menigheder og hyrder [Re: Nikolaj]
Ole Madsen
Bruger

Ingen (underforstået: udover Jesus). Hvorfor skulle et IM-samfund have en hyrde? Skal en idrætsforening eller en bridgeklub have en hyrde? Nej vel, de er jo ikke menigheder, ligesom et IM-samfund heller ikke er en menighed, men et fællesskab af troende som supplement til menigheden.

Hej Nikolaj

du piller ved noget som jeg mener ikke er rigtigt, for hvad er en menighed hvis ikke en samling mennesker? forsamling? det er jo bare leg med ord, tjenere har ansvar for at tage sig af menighedens "medlemmer", både på en gang men også enkeltvis, ja man kan komme til præsten, men i en menighed/forsamling er der et arbejde for tjenerne ellers kan Jesus simpelthen ikke få gjort det han vil, i Ef 4.12 står der tjenernes opgave, "at berede de hellige til den tjenestegerning det er at opbygge Kristi legeme", det er ikke noget der bare kan gøres af en præst fra talerstolen, det største arbejde er det imellem medlemmerne, man kan sige, hvis dette ikke eksistere, så er der heller ikke nogen menighed, men alligevel er der jo fordi at Jesus har samlet jer, det jeg mener i har brug for i IM er at se ansvaret, ansvaret for at hyrderne skal være imellem jer selv så i hver især kan blive opbygget, opmuntret., vejledt og ledt til de grønne græsgange, læs selv salme 23.

Hyrdens opgave er mere end bare lære som jeg syntes i går meget godt op i, det er en omsorgs tjeneste.

Ole

Til toppen 
#44847 - 05/05/2005 02:28 Re: Menigheder og hyrder [Re: Nardus]
Ole Madsen
Bruger

Hej Nardus

men hvorfor er det en menighed når man kommer i folkekirken?

de første kristne kom jo også bare sammen i hjemmene og de blev kaldt menigheder

Ole

Til toppen 
#44848 - 05/05/2005 08:55 Re: Menigheder og hyrder [Re: Nikolaj]
malli
Bruger

Hej Nikolaj

Hvem er hyrde når IM´erne samler sig i deres samfund og der bliver holdt en prædiken - hvem vurdere om en prædiken er sand og fyldestgørende for IM´erne ... for hvis ikke præsten er hyrde for samfundet - hvem er så........

Ingen (underforstået: udover Jesus). Hvorfor skulle et IM-samfund have en hyrde?

Måske for at nogen stod som ansvarlige for hvad der bliver sagt/lært. Vi kan jo heller ikke se andet ud fra bibelen end at nadverfællesskabet og det læremæssige fællesskab er et og samme. Eller der foregår måske ingen undervisning i IM?

Dette gælder både IM og LM....hvad nu hvis det der læres er i modstrid med det præsten siger i kirken, hvad gør man så?

Mkh Malli

Til toppen 
#44849 - 05/05/2005 10:38 Re: Menigheder og hyrder [Re: Ole Madsen]
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Hej Ole!

De havde vel ingen kirker at forsamles i - eller også var datidens husmenigheder = kirke. Men jeg må indrømme, jeg ikke kan give dig et fuldgyldigt svar, men i min forståelse af menigheder, så er det i kirken, a man finder menigheden, idet det er her præsten/hyrden er.

Med venlig hilsen

Kristian

Til toppen 
#44850 - 05/05/2005 10:59 Re: Menigheder og hyrder [Re: Nardus]
Ole Madsen
Bruger

Hej kristian

hvad er en menighed?

Laodikea var ikke medregnet, Jesus stod udenfor

ikke enhver der siger Herre Herre komme ri himmelen,

altså er det ikke et sted men om vores position i og overfor Jesus, hans værk er vi, altså er det dem der er menigheden, ikke om vi kommer det ene sted eller det andet.

Du siger præsten er hyrde, jamen, hvad siger bibelen om hyrde tjenesten? hvis præsten ikke bærer frugt af en hyrde, så er han det altså ikke, så let er det. Menigheden som beskrevet i NT er mere fri og ikke så betonaktig som mange ting er, den første menighed var rørig overfor hvad Gud ville den enkelte skulle gøre for ens søskende, de brugte de gaver de havde fået, hvor meget kan vi det i folkekirken? Jeg ville ønske at i i IM ville få øjnene op for at I er en menighed der hvor i samles og at i DER skal bruge de gaver Gud ønsker at virke i jer.

Ole

Til toppen 
#44851 - 05/05/2005 13:52 Re: Menigheder og hyrder [Re: Ole Madsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ole - jeg kan se at vi har hver vore definitioner på både hyrde og menighed.

Hvordan det står til i de forskellige frikirker, og hvad I kalder jer dér, ved jeg ikke.
Men jeg kan sige lidt om, hvordan det står til i folkekirken:

Menigheden er helt enkelt alle medlemmerne, også præsterne. Det vil sige alle døbte, minus dem, som har meldt sig ud. Så det er ganske mange mennesker, ca. 83% af befolkningen.

I mit sogn (som nu her inden kommunesammenlægningen har samme grænser som kommunen), har vi således en ganske stor meninghed. Vi har vi 3 kirker og 4 fuldtidspræster plus en hjælpepræst, og de prædiker på skift i de forskellige kirker. De fem præster er af det af sognets menighed valgte menighedsråd indstillet til præstegerningen.

Jeg selv kommer i mange forskellige forsamlinger og fællesskaber, dels i vores kirker, dels i nabosognets kirker, samt i et par private bibelkredse, tre forskellige folkekirkelige foredrags- og undervisningssteder - og desuden på LM-højskole og IM-højskole m.m.
Og aldrig nogen sinde har jeg savnet nogen "hyrde"!
Jesus er min hyrde!"

Jesus siger:
Jeg er den gode hyrde. Jeg kender mine får, og mine får kender mig, ligesom Faderen kender mig, og jeg kender Faderen; og jeg sætter mit liv til for fårene. Jeg har også andre får, som ikke hører til denne fold; også dem skal jeg lede, og de skal høre min røst, og der skal blive én hjord, én hyrde.

Vi kristne i og uden for mit sogn, som kender hinanden, kan måske siges at være en slags hyrder for hinanden i den udstrækning vi har omsorg for hinanden i det daglige. (Men vi kalder nu aldrig hinanden hyrder - og sjældent heller får! )

Hvad angår ret forkyndelse og de øvrige opgaver, der hører med til embedet, har præsterne naturligvis hovedansvaret, men de kan som alle andre tage fejl.

Hvis der er noget jeg ikke er enig med en præst (eller lærer/prædikant) i, eller noget jeg ikke forstår, kan jeg rykke ham i ærmet for at drøfte sagen med ham. Måske bliver vi så enige, måske ikke.
(I praksis ender det næsten altid med, at jeg indser, at præsten og ikke jeg havde ret, og det har jeg det meget fint med, for sådan skulle det også helst være!)

Men vi er alle , både gejstlige og lægfolk, med i det almindelige præsteskab, og præsterne er ansat som vores vores tjenere og vejledere, ikke vores overordnede autoriteter.

Sl 23: Herren er min hyrde, jeg lider ingen nød ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44852 - 05/05/2005 14:20 Re: Menigheder og hyrder [Re: Ole Madsen]
Nikolaj
Bruger

Hej Ole

Du skrev to indlæg til mig, så jeg slår mit svar til dem sammen.

Jeg syntes ikke hyrde er en god betegnelse for en præst, en hyrde er især nede blandt medlemmerne i menigheden og har overblik, noget sådant mener jeg er en sjældenhed i folkekirken

Ja der er desværre alt for mange dårlige hyrder (eller daglejere, jf. Joh 10,12) i folkekirken og andre steder. Men en rigtig præst/hyrde er ikke distanceret fra menigheden. Han træder kun op på prædikestolen af praktiske hensyn, nemlig for at menigheden kan se og høre ham, ikke for at ophøje sig eller tage afstand.
Du har desværre ret i, at sådanne gode hyrder er mere sjældne end almindelige i folkekirken, men de findes, og enhver har jo ret til at løse sognebånd til en hyrde, som man har tillid til.

du piller ved noget som jeg mener ikke er rigtigt, for hvad er en menighed hvis ikke en samling mennesker?

Menigheden er i hvert fald ikke bare en samling mennesker. Det er en samling mennesker, som er forsamlet i Jesu navn, og han er midt iblandt dem. Men er et IM-samfund så ikke en menighed? Nej, for det er ikke det primære fællesskab, men blot et supplement til selve menigheden, som er i kirken.

forsamling? det er jo bare leg med ord, ...

Jeg har lidt svært ved at forholde mig til den beskyldning, for jeg brugte jo slet ikke ordet "forsamling".

... i Ef 4.12 står der tjenernes opgave, "at berede de hellige til den tjenestegerning det er at opbygge Kristi legeme", det er ikke noget der bare kan gøres af en præst fra talerstolen, det største arbejde er det imellem medlemmerne, ...

Det var dog et sørgeligt billede, du har af, hvad en præst er! Præstens virke er altså ikke bare prædiken, forvaltning af sakramenterne og andet, der har med højmessen at gøre, men også samtale, sjælesorg, skriftemål, sygebesøg osv.

Hyrdens opgave er mere end bare lære som jeg syntes i går meget godt op i, det er en omsorgs tjeneste.

Præcis! Derfor er en af præstens/hyrdens vigtigste opgaver netop omsorg for menighedens medlemmer.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#44853 - 05/05/2005 14:29 Re: Menigheder og hyrder [Re: malli]
Nikolaj
Bruger

Hej Malli

Hvorfor skulle et IM-samfund have en hyrde?

Måske for at nogen stod som ansvarlige for hvad der bliver sagt/lært.

Som jeg også netop skrev i det indlæg, du svarede på, så har vi et almindeligt præstedømme, et kollektivt ansvar under ledelse af formanden og bestyrelsen.

Vi kan jo heller ikke se andet ud fra bibelen end at nadverfællesskabet og det læremæssige fællesskab er et og samme.

En slet skjult henvisning til tidligere diskussioner om folkekirkens nadverpraksis?

Eller der foregår måske ingen undervisning i IM?

Jo der gør da.

Dette gælder både IM og LM....hvad nu hvis det der læres er i modstrid med det præsten siger i kirken, hvad gør man så?

Først og fremmest finder man ud af, hvem der har ret. Hvis præsten er en vranglærer, kan man jo påpege det for ham eller finde en anden. Ligesådan i missionshuset, man må påpege det eller holde sig væk.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#44854 - 09/05/2005 01:23 Re: Skal kvinder tie??? [Re: Camilla]
jajajaja
Bruger

Reg.: 09/05/2005
Hvad jeg synes om det: en god grund til ikke at være kristen...

Til toppen 
#44855 - 09/05/2005 09:18 Re: Skal kvinder tie??? [Re: jajajaja]
malli
Bruger

Hej Cupiditas

Hvad jeg synes om det: en god grund til ikke at være kristen...

Og du har selvfølgelig læst de forskellige forklaringer i tråden, ikke sandt?

Eller du fælder måske en dom uden at kende baggrund og fortolkning?

Mkh Malli

Til toppen 
#44856 - 09/05/2005 17:51 Re: Skal kvinder tie??? [Re: Henoch]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Henoch

Jeg ved godt, at det er længe siden du skrev dit indlæg her, og at debatten er kørt videre for længe siden, men jeg kom lige til at genlæse dette:

"Jeg tror, at jeg vil vente, til jeg er kommet i et længerevarende forhold med at danne mig en mening om dette [edit: mand-kvinde-hierakiet]. Jeg mener også, at man sagtens kan være en god kristen uden at tage alting i Bibelen lige bogstaveligt."

... og kom så til at tænke på dette svarpanelsvar, som du måske vil synes er værd at tage med i dine overvejelser om over- og underordningen.

(Jeg faldt også lige over udtrykket "en god kristen" .. det fik mig til at tænke på, om at der nok ikke er nogen graduering, og at der vist slet ikke findes nogen hverken gode eller dårlige kristne, selv om vi opfører os mere eller mindre dårligt? ... ikke noget med: På en skala fra nul til ti, hvor kristne er vi så!
Er det ikke lidt lige som med med graviditet: man er, eller man er ikke?
NB: Dette er en udpræget parantesbemærkning! - som jeg altså bare ikke kunne tie med! ;-).

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44857 - 09/05/2005 19:21 Re: Skal kvinder tie??? [Re: kristina]
Henoch
Bruger

Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
Hej Kristina

Jeg har læst panelsvaret om underordning. Jeg synes, at det er et meget sympatisk svar, og jeg har stor respekt for forfatterne, som jeg regner som mine nære venner. Men jeg synes altså heller ikke, at de svarer på, hvad det i praksis vil sige, at kvinden skal underordne sig manden. Det eneste de siger, er vel faktisk, at hun ikke skal begære at herske over manden - jeg kan ikke se andet, end at Paulus må have lagt mere i det end det.
Når jeg skrev, at jeg mente, at man godt kan være en god kristen uden at tage alting i Bibelen lige bogstaveligt, så skal det ses i forbindelse med Camillas spørgsmål. Camilla har givet udtryk for, at hun er en nyomvendt kristen uden noget stort kristent netværk, og hun har læst, at "kvinder skal tie i forsamlingen" og "underordne sig", og siger, så at det vil hun i hvert fald ikke, hvilket jeg udmærket kan forstå. Jeg synes, at det ville være tragisk, hvis hun fik indtrykket af, at hvis hun ikke ville holde kæft og gøre som der bliver sagt, så er hun ikke en god kristen. Som jeg før har givet udtryk for, så prøver jeg at læse Bibelen så bogstaveligt som muligt, men når der er steder, der står i modstrid med hinanden, så vælger jeg ofte den tolkning, der giver mening for mig følelsesmæssigt og intellektuelt. Det kan indebære, at der er passager, jeg ikke tager helt bogstaveligt.
Jeg ved ikke, om "en god kristen" er et godt udtryk. I den menighed, jeg kommer i, siger man ofte "en autentisk kristen". Hvilket udtryk man end bruger, så tror jeg ikke, at vi kan lade være med at bemærke, at nogle kristne i højere grad end andre lever i overensstemmelse med de kristne idealer, og vi kommer også til at give sprogligt udtryk for dette. Med hensyn til, om man bliver frelst, så mener jeg kun at der er to muligheder ifølge Bibelen.

Til toppen 
#44858 - 28/05/2005 22:00 Re: Skal kvinder tie??? [Re: Camilla]
Preacher
Bruger

Reg.: 07/09/2004
Bare en bemærkning.

Hvis Gud krævede det af dig i hans ord, så kunne du ikke rette dig efter det?
Hvorfor??

Nu mener jeg ikke kvinder skal tie stille, men jeg opfatter Biblens udlægning for
status for Manden som den naturlige leder...

Umiddelbart lader det til at du mener at det er undertrykkende??

Preacher

Konti Nestim

I Tjeneste for Gud, har betalt med mit liv

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær