Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#44740 - 30/03/2005 21:35 Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard
stej
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Hej. Er der nogen, der ved hvilken teologi, der ligger bag ovenstående hjemmeside, og personens evangelisation?
Har den baggrund i Bibelens ord?

Til toppen 
#44741 - 31/03/2005 01:17 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: stej]
Jonathan
Bruger

Reg.: 23/03/2005
Hej stej!
Jeg kender Torben Søndergaard fra Kristent Center i Herning og ved, at det er bibelsk kristendom han står for. Hvis du vil vide mere om Torben Søndergaard og hans tjeneste kan du gå ind på hans hjemmeside www.oplevjesus.dk
Mkh. Jonathan

Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)

Til toppen 
#44742 - 31/03/2005 22:47 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: Jonathan]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Jonathan,

Nu kender jeg ikke Torben Søndergaard, men jeg har været inde og kigge lidt på hjemmesiden. Jeg må sige, at budskabet dér forekommer mig at have sit fokus primært på Jesus som hjælper til et mere behageligt liv i denne verden: vidnesbyrd om helbredelse af sygdomme, udfrielse af afhængighed og følelse af fred med Gud.

Men det er jo faktisk ikke det, der er kristendommens væsentlige budskab. Jesus siger:
"Søg først Guds rige, så vil alt det andet blive givet jer i tilgift."

Det er heller ikke bibelsk belæg for at love nogen, at de ved troen på Jesus vil blive raske og få et bedre liv i denne verden. Tværtimod, vil jeg næsten sige - vi skal være forberedte på trængsler, og parate til at give afkald på alt, selv vores liv, hvis det er prisen for at følge Jesus.

Kristen forkyndelse skal primært handle om troen på Guds tilgivelse ved Jesu stedfortrædende lidelse og korsdød, om Guds vrede over synden, og om Guds nåde, om at vi ved kun ved Jesu blod kan renses for synd og flyttes ud af djævelens fængsel og ind i Guds rige. Om at vi forsonet med Gud frelses fra den fortabelse, vi er født til, hvis vi vil tage imod hans kærlige fremstrakte hånd.

Om Torben Søndergaard forkynder Guds Ord herom ved jeg jo ikke, men jeg synes ikke jeg kunne finde det på den side, du henviste til ..

Mirakuløse helbredelser finder sted i mange andre religioner end kristendommen, lige fra hedenskab til nyåndelighed ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44743 - 01/04/2005 13:27 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: kristina]
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors

Mirakuløse helbredelser finder sted i mange andre religioner end kristendommen, lige fra hedenskab til nyåndelighed ...

Men det er vel ikke de samme magter der handler i de to tilfælde? Guds kraft er vel kun til steder der hvor det er ham der håbes på, mens det vel er onde magter der prøver at give sig ud for noget de ikke er, i de tilfælde at "miraklerne" sker i forbindelse med afguderi.

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#44744 - 01/04/2005 14:00 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: Lord Dean]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lord Dean

JA til det du skriver. Lige netop! Det er det der er så farligt!
Vi mennesker har jo en helt naturlig tilbøjelighed til at regne med, at når der sker noget godt, når vi får noget vi ønsker os, når vi bliver helbredt osv., så er giveren god ..

Men det er desværre ikke altid tilfældet. Forskellen er, at de "gaver" vi modtager af onde åndsmager ikke er gratis. Den ondes ærinde er at føre os bort fra vor Herre og Frelser, og han giver gerne kredit ...

Somme tider har vi afguder, som vi slet ikke er bevidste om. Det er derfor Jesus så kraftigt advarer os mod falske profeter, som sagtens kan optræde i smuk forklædning som lysets engle ..

Vores bøn bør være: Herre, lær mig at skelne mellem sandheden og det, der ligner ...

Sl 139,23-24:
Ransag mig, Gud, og kend mit hjerte,
prøv mig, og kend mine tanker,
se efter, om jeg følger afgudsvej!
Led mig ad evigheds vej!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44745 - 01/04/2005 22:44 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: kristina]
Jonathan
Bruger

Hej Kristina!
Prøv, at gå ind på www.oplevjesus.dk og peg med musen på menuen Undervisning og teksten "Frelst? Fra hvad?!" kommer frem og klik på det, hvis du vil læse hvad Torben Søndergaard skriver om frelsen.
MKh. Jonathan

Ændret af Jonathan (01/04/2005 22:50)

Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)

Til toppen 
#44746 - 01/04/2005 23:46 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: Jonathan]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Jonathan

Jeg har lige læst Frelst? - Fra hvad?! igennem, og jeg sidder tilbage med det indtryk, at det er meget lidt Kristus-centreret og meget mere centreret omkring, hvad 'du' skal gøre (og hvad Torben Søndergaard har gjort).
Desuden bryder jeg mig ikke så meget om, at Torben Søndergaard nedladende kalder dåbens sakramente for 'lidt vand på hovedet', og i øvrigt beskriver sakramenterne dåb og nadver som noget '"godt"' i gåseøjne.

Desuden var jeg også inde og studere samme hjemmeside for et stykke tid siden, og faldt over hæftet Bedraget?, som jeg læste. Der var en del ting, jeg ikke brød mig om. Både ydre ting såsom Torben Søndergaards fejlbehæftede sprogbrug, f.eks. bruger han ordene 'religion' og 'religiøs' i nærmest den stik modsatte betydning af den almindelige. Men også ting, der angik selve indholdet. Torben Søndergaard påstår, at han vender sig bort fra gerningskristendom, men reelt synes jeg, at hans beskrivelse af troen er meget mere gerningsfikseret, end den jeg kender, i og med den er utrolig fokuseret på den personlige omvendelse og succes. For Torben Søndergaard handler det tilsyneladende mere om, hvad 'jeg' kan gøre, end hvad Jesus Kristus har gjort ved sin soningsdød på korset og sin opstandelse på tredjedagen.
Der var også flere ting, kan jeg huske, men jeg har ikke lige orket at læse det hele igennem igen. Hvis nogen gerne vil have uddybet, skal jeg se, hvad jeg kan gøre.

I øvrigt er selve hjemmesidens navn da lidt bemærkelsesværdigt. 'Oplev Jesus', er det virkelig det, det hele handler om? For mig handler troen mest af alt om, at jeg har et personligt tros- og tillidsforhold til Gud Herren gennem Jesus Kristus og Helligånden, og at jeg ikke kan få nok af at læse om Gud, synge om Gud, høre om Gud, snakke om Gud, skrive om Gud, diskutere om Gud, bede til Gud etc., og, vigtigst af alt, at Gud nærer en ubetinget kærlighed til mig. Som apostlen Johannes skriver: "Deri består kærligheden: ikke i at vi har elsket Gud, men i at han har elsket os og sendt sin søn som et sonoffer for vore synder." (1 Joh 4,10).
Men alle de 'fede oplevelser', de kan for min skyld godt vente til den Nye Jord. Det er ikke det, der er vigtigt for mig, mens jeg er her.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#44747 - 02/04/2005 00:32 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: Nikolaj]
Jonathan
Bruger

Hej Nikolaj!
Dig og mig får ikke det samme ud af artiklen "Frelst? Fra hvad?!"www.oplevjesus.dk Det fremgår tydelig af denne artikel, at vi ikke kan leve op til Loven (De 10 bud). Det som Torben Søndergaard vil sige med hans forklaring af ordet religion for mig, at se er: At det er en relation vi får til Jesus ved, at vi tager imod ham. Det eneste jeg tror Torben vil sige med det han nævner om dåb og nadver er, at disse ting ikke frelser os. Håber ikke du er uenig med Torben Søndergaard i dette, at være en Jesu dicipel er, at vi er Jesu efterfølgerer.
Mkh. Jesper

Til toppen 
#44748 - 02/04/2005 10:16 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: Jonathan]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Jonathan,

Nu har jeg læst den tekst, du henviste til. Meget af det, der står, er sandt og rigtigt. Men der er en del forkert surdej deri, men jeg må åbent sige, at der er en del forkert surdej deri, som faktisk gennemsyrer hele dejen.

Hovedindtrykket af teksten er, at Søndergaard mener, at er muligt for mennesker at vende om til Gud ved egen kraft og af egen beslutning, og at mennesker har en fri vilje mht. deres Gudsforhold. Det er klart forkert og ubibelsk - vi er i Djævelens fængsel!

Vi er jo nemlig født ind i den faldne verden, hvor Djævelen er hersker, og han er meget klogere og stærkere end noget menneske og slipper ingen frivilligt!

Kun Gud selv kan frelse os, vi kan ikke komme til ham, før han er kommet til os!
Men vi kan - hvad mange desværre gør - afvise ham, når han kalder på os og giver sig til kende for os:
Åb 3,20: Se, jeg står ved døren og banker på; hører nogen mig og åbner døren, vil jeg gå ind til ham og holde måltid med ham og han med mig.

Jesus har indstiftet den hellige dåb, hvorved han renser os fra synd, og vi derved modtager Helligånden og kommer til at tilhøre Ham, og han har indstiftet den hellige nadver, hvor han giver os sig selv, sit eget legeme og blod, til styrkelse i troen og renselse fra synd.

Jesus siger: Jeg er vintræet, I er grenene. Den, der bliver i mig, og jeg i ham, han bærer megen frugt; for skilt fra mig kan I slet intet gøre. (Joh 15,5).

Afgørende er det, at vi altså forbliver i vor Herre og Frelser, og det gør vi ved stadig at lytte til Ordet og modtage Ham selv og Hans kærlighed. Hvis vi forsømmer det, og vender os til verden, vil Helligånden forlade os, og vi falder ud af Guds nåde og hugges af vintræet som "visne grene" ...

Hvis vi bliver i Ham, bærer vi megen frugt. Helt uundgåeligt, faktisk!

Hvis ikke - ja, så var dåben forgæves ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44749 - 02/04/2005 10:51 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: Jonathan]
Nikolaj
Bruger

Hej Jonathan, du skriver:

Dig og mig får ikke det samme ud af artiklen "Frelst? Fra hvad?!" på www.oplevjesus.dk Det fremgår tydelig af denne artikel, at vi ikke kan leve op til Loven (De 10 bud).

Det er for så vidt rigtigt nok. Jeg mener egentlig heller ikke, at Torben Søndergaard (TS) er specielt lovisk. De gerninger, han fokuserer på, er snarere det, han sandsynligvis vil kalde for noget i stil med 'Helligåndens frugter': tungetale, profeti, vidnesbyrd, ekstase, helbredelse, personlig succes etc. TS sætter helbredelse og økonomisk fremgang m.m. som kriterium for, at man kan være en sand kristen. Jeg mener, at han er fremgangsteologisk, og det er næsten værre end at være lovisk.
I øvrigt er det da vist fejlagtigt af TS at kalde de 10 bud for 'Guds lov'. Det er vel hele Moseloven, der går under den betegnelse.

Det som Torben Søndergaard vil sige med hans forklaring af ordet religion for mig, at se er: At det er en relation vi får til Jesus ved, at vi tager imod ham.

Jeg synes bare, at bl.a. flg. er direkte misvisende:

... vi som danskere lever i et meget religiøst land. ...
Hans [Jesu] befaling var IKKE, at de skulle gøre folk til religiøse kristne, der ikke kender noget til ham, ...
Andre lande i verden, hvor de ikke har kristendommen som stats-religion, har de alligevel mange flere efterfølgere af Jesus end os. Dette skyldes bl.a. den religiøse måde, vi praktiserer ”kristendommen” på i vores land. ...
... bed om, at han må afsløre Satans bedrag i dit liv, så al lunkenhed og religiøsitet kan blive afsløret, så du kan begynde at læse Guds ord, som det er - uden de religiøse briller.

TS bruger for mig at se ordet 'religiøs' i betydningerne 'lunken', 'overfladisk', 'kulturkristen', 'upersonlig' osv. Ja faktisk synes jeg nærmest, han bruger ordet religiøs i betydningen 'irreligiøs', hvilket jo må siges at være temmelig misvisende.

Det eneste jeg tror Torben vil sige med det han nævner om dåb og nadver er, at disse ting ikke frelser os.

Ganske rigtigt, for det er Gud, der, gennem Jesus Kristus, frelser alle os, som tror på ham. Men sakramenterne er jo de af Kristus indstiftede nådemidler, og en fornægtelse af disse ser jeg faktisk, groft sagt, som en fornægtelse af Kristus selv. Derfor synes jeg det er helt galt, for ikke at sige ukristent, når TS nedgør sakramenterne.

Håber ikke du er uenig med Torben Søndergaard i dette, at være en Jesu dicipel er, at vi er Jesu efterfølgerer.

Nej det er jeg helt enig i, men måske er jeg til gengæld uenig i, hvordan man er Jesu discipel og efterfølger. Jeg mener i hvert fald ikke, at det er nogen fordel at være Torben Søndergaards efterfølger samtidig med.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#44750 - 03/04/2005 00:17 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: stej]
Philip
Bruger

Reg.: 08/09/2003
Hej Stej og Jer andre her i tråden.

Jeg ønsker ikke at såre Torben, hvorfor det, jeg skriver, er noget, jeg skriver med frygt og bæven.

Jeg kender Torben personligt, og jeg har oplevet (og opfatter) ham som en mild, radikal og rar mand, som oprigtigt tror på, at det, han gør, er godt og rigtigt.

Men jeg indrømme, at jeg ikke er enig i alt, hvad han skriver, hvilket fremgår af en tråd på en andet forum, hvori mig og andre diskutterer hans undervisning. Her fremsætter jeg mit eget vidnesbyrd og noget argumentation for, hvorfor jeg ikke er enig i noget bestemt af det, Torben underviser i hans kontroversielle og radikale bog Den Sunde Lære.

Læs debatten på Giraffen; mine og andres indlæg; og bedøm selv.

Noget, som jeg er bange for, er, at han desværre er påvirket af den såkaldte Toronto-"velsignelse" (fænomener: falden-omkuld og ubegrundede grindeanfald); læs et vidnesbyrd på hans hjemmeside om nogen tidligere JV'er, som han har bedt for; nogen af dem har oplevet grineanfald og falden-omkuld (eller falden-bagud måske), hvilket de fortæller:

"Én gang om måneden holder Torben Søndergaard møder i Ringsted, og Pernille og Theresa har siden sommerferien været til alle møderne, hvor de flere gange oplevede, at Gud rørte ved dem. De oplevede endda at falde omkuld, da Torben bad for dem, men selv om det var helt nyt for dem, skræmte det dem ikke." (det andet sidste afsnit; "Lå bare og var glad," første paragraf)

"De første par måneder nægtede Jan at deltage i møderne, og han syntes, at pigerne i familien var blevet rablende gale. De gik rundt og smilede fjollet eller fik grineanfald uden nogen egentlig grund." (det sidste afsnit; "Det sagde klik indeni," første paragraf)

Personligt mener jeg ikke, at disse fænomener overhovedet har noget bibelsk belæg, hvilket jeg argumenterer for i en anden på tråd på det samme andede forum, hvori mig og andre debatterer om Helligåndens virke.

Men her i debatten må I selv bedømme, ligesom jeg vel har valgt at bedømme i de mine indlæg, jeg har link'et til:

"To eller tre kan tale profetisk, og de andre skal bedømme, hvad de siger." (Paulus Første Brev til Korintherne 14,29).

"Mine kære, tro ikke enhver ånd, men prøv, om ånderne er af Gud, for der er gået mange falske profeter ud i verden." (Johannes' Første Brev 4,1).

Tag jer den frihed, som jeg har taget; vær ikke bange for at bedømme. Når Jesus Kristus, vor kære Herre og kærlige Frelser, siger i sin berømte bjergprædiken (Matt. 5-7), at vi ikke må dømme, så er det i en kontekst af personers motiver for moralske gerninger - men ikke i kontekst af undervisning og åndelige manifestationer. Nogen af os kan jo få evnen til at bedømme ånder (Paulus Første Brev til Korintherne 12,10). For hvis vi bare bærer over med noget, vi godt ved ikke er bibelsk og måske (eller formentlig) heller ikke rigtigt, så gør vi os delagtige i onde gerninger; lad os mærke os apostlen Johannes' ord, som var inspireret af Gud:

"Enhver, som går ud over Kristi lære og ikke bliver i den, har ikke Gud; men den, der bliver i hans lære, har både Faderen og Sønnen. Hvis nogen kommer til jer og ikke fører denne lære, så tag ikke imod ham i jeres hus, og byd ham ikke velkommen; for den, der byder ham velkommen, gør sig delagtig i hans onde gerninger." (Johannes' Andet Brev 1,9-11).

Grunden til, at jeg kommer ind på dette med at dømme og bedømme er, at der lader til - i det danske (og nok især karismatiske) kristen-miljø - at have indsneget sig en kollektiv indstilling om, at man ikke må dømme, og - implicit - heller ikke bedømme. Og det er da selvfølgelig rigtigt, at man ikke må dømme, men bedømme må man altså godt. Vi må ikke dømme om andres hjerter og motiver, for kun Gud kender dem (Jeremias' Bog 17,9-10); men vi må (og skal, tror jeg) bedømme andres (og hinandens) undervisning samt diverse åndelige manifestationer.

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#44751 - 03/04/2005 09:52 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: Lord Dean]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Lord Dean

Du skriver:

Guds kraft er vel kun til steder der hvor det er ham der håbes på, mens det vel er onde magter der prøver at give sig ud for noget de ikke er....

Men hvordan VED man hvad der er hvad?, prøv at læs:

Matt. 7,22-23 " Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!"

Mennesker helbreder, profeterer og gør "mange mægtige gerninger" i Jesu navn....men Jesus siger til dem at han ALDRIG har kendt dem - Jamen har Jesus ALDRIG kendt dem, da kan det jo heller ikke være ham, der virker med dæmonuddrivelse, profeti osv.

Jeg synes også at skriftstedet viser at disse mennesker rent faktisk håber på Gud, de tror! de kender Gud....de kalder ham jo "Herre", og de har handlet i hans navn............men Jesus har aldrig kendt dem.

Hvordan kan man ifald man går til helbredelsesmøde VIDE at det er Jesus, der helbreder?

Jeg vil lige tilføje, at det her er et generelt spørgsmål, og ikke relateret til Torben Søndergård.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#44752 - 03/04/2005 19:58 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: malli]
Lord Dean
Bruger

Hvordan kan man ifald man går til helbredelsesmøde VIDE at det er Jesus, der helbreder?

Tjaa... jeg må da indrømme, at det kan være svært. For man kan vel kun finde ud af det ved at undersøge hvilken lære der ligger til baggrund for mirakelmagernes gerninger, samt at undersøge om de selv lever efter deres egen lære - Liv og lære skal jo gerne følges ad. Hvis læren forekommer ubibelsk, så er det nok noget man skal afholde sig fra at deltage i, og lige sådan hvis der lader til at være lige lovlig megen hykleri i deres liv (altså at de ikke prøver at leve efter egen lære). Ja, og så er det selvfølgelig altid en god idé at bede om Helligåndens klarsyn når man skal bedømme denne slags sager.

Men ja... det kan være temmelig svært.

Michael Hedegaard

Til toppen 
#44753 - 03/04/2005 21:10 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli, ja, jeg er enig med dig - Matt. 7,22-23 er skræmmende og anfægtende læsning.

Jeg tror bestemt, at mange helbredelser finder sted ved magi og afguderi, uden at helbrederen har et personligt forhold til Jesus. Når Jesus siger: "Jeg har aldrig kendt jer ..." så må det betyde, at de pågældende mirakelmagere har brugt udtrykket "i Jesu navn" som en magisk formel - uden virkelig at kende Jesus og hans kærlighed.
At kende hinanden må være noget gensidigt.

I Bibelen betyder ordet "kende" meget mere, end hvad vi normalt lægger i ordet, nemlig at have et nært, personligt og intimt forhold til ...

Som jeg vist har skrevet en hel masse gange: jeg er betænkelig ved "helbredelsesprædikanter", også selv om de henviser til Jesus. Men jeg vil meget gerne læse, hvad du - og andre - mere har at sige om dette vigtige og vanskelige spørgsmål.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44754 - 04/04/2005 10:32 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina

Jeg tror da at helbredelsesprædikanterne, profeterne osv. selv mener at "kende" Jesus....det kan man jo også se ud af skriftstedet, de kalder ham jo "Herre" - men han har så aldrig kendt dem.

Faktisk ville jeg ønske at jeg havde en klar opskrift på hvordan man kunne skelne...men desværre har jeg ikke (øv). I bibelen står der at man kan bedømme ånder ved at høre om der bekendes at "Jesus er Kristus kommet i kød" - så meget står da fast, der skal være en focusering på JESUS (og ikke ånd, gaver osv)...men det kan sandelig godt være svært at høre, for hvornår er det tilstrækkeligt Jamen selv new-agefolk tror at Jesus har været her fysisk, at han er Guds søn osv, dog har de oftest svært med Forsoningen på Korset...og de kalder bestemt ikke Jesus for "Herre" som dem der står om i Matthæus....sidstnævnte gør så, at jeg tillader mig at tvivle på at der er tale om New-agefolk i Matthæus.

Nej, desværre har jeg ikke nogen geniale bedømmelseskriterier...men har valgt ikke at deltage i det. Føler også at der for nogles vedkommende er gået helt vildt show-bizz og underholdning i det, og det bryder jeg mig ikke om.

Mkh Malli

Til toppen 
#44755 - 04/04/2005 10:42 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: Lord Dean]
malli
Bruger

Hej Lord Dean

Men det kræver jo, at man er endda temmelig godt inde i Bibelens lære for at kunne bedømme. Ja, jeg er bestemt ikke tilstrækkelig, for jeg er meget i tvivl. Så er det det der undrer mig - skulle de ansvarlige i kirken, der tilkalder mirakelmagerne ikke netop være godt inde i ordet?...bedre end menige medlemmer og gæster.

Jeg har selv forladt et helbredelsesmøde, fordi jeg syntes at udøveren opførte sig særdeles hånligt og nedladende overfor de mennesker, der var syge og havde brug for hjælp.

Men spørgsmålet er om det er et ret bedømmelses-kriterium Jeg mener, det må de ansvarlige i kirken jo også have hørt...og hvorfor reagerede de så ikke?

Mkh Malli

Til toppen 
#44756 - 04/04/2005 10:53 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli, du skriver:

"Jeg tror da at helbredelsesprædikanterne, profeterne osv. selv mener at "kende" Jesus...."

Det er helt sikkert rigtigt! Jeg beklager hvis jeg ikke fik sagt det tydeligt, for det
ved jeg med stor sikkerhed fra mit eget liv:
Sådan er det! Skræmmende.

For mit eget vedkommende har jeg valgt at lade være med at deltage i helbredelsesmøder (sporene skræmmer!).
Hvis jeg er syg går jeg til lægen.
Hvis det er alvorligt, går jeg også til min egen præst og menighed, hvor vi kender hinanden og i al stilfærdighed beder for hinanden, både når det drejer sig om helbredelse og andre problemer.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44757 - 04/04/2005 11:27 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: malli]
Lord Dean
Bruger

Jo, det kræver selvfølgelig at man er temmelig godt ind i Bibelen, hvis man skal bedømme en en person forkynder vranglære, men vi har jo også som kristne en forpligtelse til at granske Bibelen/Ordet. Men det er selvfølgelig nok ikke alle der opnår et niveau, hvor de er i stand til at bedømme de lidt sværere sager, og der må de jo så bero sig på andre, som de vurderer har bedre forudsætninger til at bedømme læren. Dette kan jo så nogen gange være svært i praksis, da man ikke altid har sin "åndelige vejleder" ved siden af. Men hvis man er i tvivl, så gør man sikkert klogest i at lukke ørerne, indtil man får mulighed for at drøfte sagen med sin "vejleder".

At en prædikant opfører sig hånende og nedladende overfor de syge personer der har opsøgt hans hjælp, synes jeg tyder på, at der er noget galt. Bibelen giver ikke nogen ret til at håne andre for deres elendigheder (fx fattigdom og sygdom), så hvis en prædikant håner nogen, så vil jeg mene, at han er ude på gyngende grund.

Selvfølgelig bør de der arrangere noget være opmærksomme på rigtigheden af den lære der forkyndes til de arrangementer de har ansvaret for, hvilket også stiller krav til deres evne til at bedømme lærespørgsmål. Besidder de ikke disse evner, så må de spørge mere kyndige folk til råds.
Når de ansvarlige leder ikke greb ind over for den prædikant du oplevede, så skyldes det sikkert, 1) at enten havde de ikke modet til det, eller 2) at de ikke havde evnen til at bedømme læren eller 3) at de læremæssigt stod stamme sted som prædikanten. Ingen af de 3 muligheder fritager dog de ansvarlige for ansvar, for vranglære skal under ingen omstændigheder tillades, da man ellers ville lade dem der ikke evner at bedømme lære i stikken.
Et problem kan så være, at mange ledere i især frikirkerne ikke har nogen teologisk uddannelse, hvorfor deres evne til bedømmelse af lærespørgsmål kan være dårlig. Dette er dog noget der arbejdes på, da mange frikirker er blevet mere opmærksomme på problemet og derfor søger at uddanne deres ledere mere.

Michael Hedegaard

Til toppen 
#44758 - 04/04/2005 11:43 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: kristina]
Philip
Bruger

Hej Kristina, Malli og Lord Dean.

Malli: [P]røv at læs:

Matt. 7,21-23: "Mange vil den dag sige til mig: »Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn?« Og da vil jeg sige dem, som det er: »Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!«"

Mennesker helbreder, profeterer og gør "mange mægtige gerninger" i Jesu navn....men Jesus siger til dem at han ALDRIG har kendt dem - Jamen har Jesus ALDRIG kendt dem, da kan det jo heller ikke være ham, der virker med dæmonuddrivelse, profeti osv.

Kristina: [J]a, jeg er enig med dig - Matt. 7,21-23 er skræmmende og anfægtende læsning.

Jeg tror bestemt, at mange helbredelser finder sted ved magi og afguderi, uden at helbrederen har et personligt forhold til Jesus. Når Jesus siger: "Jeg har aldrig kendt jer ..." så må det betyde, at de pågældende mirakelmagere har brugt udtrykket "i Jesu navn" som en magisk formel - uden virkelig at kende Jesus og hans kærlighed.
At kende hinanden må være noget gensidigt.

I Bibelen betyder ordet "kende" meget mere, end hvad vi normalt lægger i ordet, nemlig at have et nært, personligt og intimt forhold til ...

Det, at kende Herren Jesus Kristus, er netop noget, som hører med til at være frelst; Han siger selv i apostlen Johannes' evangelium:

"Jeg er den gode hyrde. Jeg kender mine får, og mine får kender mig, ligesom Faderen kender mig, og jeg kender Faderen; og jeg sætter mit liv til for fårene. Jeg har også andre får, som ikke hører til denne fold; også dem skal jeg lede, og de skal høre min røst, og der skal blive én hjord, én hyrde.

Derfor elsker Faderen mig, fordi jeg sætter mit liv til for at få det tilbage. Ingen tager det fra mig, men jeg sætter det til af mig selv. Jeg har magt til at sætte det til, og jeg har magt til at få det tilbage. Og det har min fader påbudt mig at gøre.«

...

Da slog jøderne ring omkring ham og spurgte: »Hvor længe vil du holde os hen? Hvis du er Kristus, så sig os det ligeud.« Jesus svarede dem: »Jeg har sagt det til jer, og I tror det ikke. De gerninger, jeg gør i min faders navn, de vidner om mig. Men I tror ikke, fordi I ikke hører til mine får. Mine får hører min røst, og jeg kender dem, og de følger mig, og jeg giver dem evigt liv, og de skal aldrig i evighed gå fortabt, og ingen skal rive dem ud af min hånd. Det, min fader har givet mig, er større end alt andet, og ingen kan rive det ud af min faders hånd. Jeg og Faderen er ét.«
" (Joh. 10,14-18.24-30).

Det, at kende den velsignede Herre Jesus Kristus, hører helt klart med til det, at være frelst af Ham; at have et personligt, intimt forhold til Ham. Men det havde dem fra Matt. 7,21-23 åbenbart ikke; de virker mere som om de troede, at de havde pga. de stolede på deres profetier, dæmonuddrivelser og mægtige gerninger - som den ene af jer skriver:

Jeg synes også at skriftstedet viser at disse mennesker rent faktisk håber på Gud, de tror! de kender Gud....de kalder ham jo "Herre", og de har handlet i hans navn............men Jesus har aldrig kendt dem.

Ja, og hvad det også beviser (eller insinuerer), er, at fordi man har disse "mirakler" (profetier, dæmonuddrivelser, mægtige gerninger), som til forveksling ligner menighedens nådegaver, så betyder det ikke, at man er af Gud; i konteksten taler Jesus Kristus jo om falske profeter og om deres kendetegn: dårlige frugter (Matt. 7,15-20). Derfor må disse falske profeter også være på den brede vej, som leder til fortabelsen (Matt. 7,13-14), hvorfor Jesus Kristus gav sig til at fortælle om, hvordan man kan vide om nogen er falske profeter: bedømmelse af frugter og doktriner. En af fejldoktrinerne hos de falske profeter fra Matt. 7,21-23 er, at de lader til at tro, at deres "mirakler" er deres frugter; denne samme fejldoktrin går igen i fremgangsteologien eller herlighedsteologien, som vist også residerer i trosbevægelsen. Men denne lære er en vranglærdom; frugter er ikke en eller anden karismatisk overflod (eller underholdning) af Guds kraft, af hvilken man angiveligt igen og igen kommer i ekstase eller på et højt følelsesladet åndeligt trip. Nej, frugter er moralske forbedringer; forbedringer i, hvordan vi opfører os og behandler andre personer - Paulus skrev jo til Galaterne:

"Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse. Alt dette er loven ikke imod!" (Gal. 5,22-23).

Finder vi i denne liste ekstase? Nej. Finder vi ubegrundede grineanfald? Nej. Finder vi dyrelyde? Nej. Vi finder tværtimod bl.a. "selvbeherskelse" og "fred," hvorfor det altså handler om at have sådanne frugter i sit liv og ikke opleve en masse af Guds kraft, selvom det da også kan være bekvemt og spændende.

Åndelighed har centralt at gøre med moral, men ikke en masse mirakuløse oplevelser for underholdningens skyld eller følelsesladede, åndelige trips.

Det, jeg tror er roden til den vranglærdom (mirakler/oplevelser = frugter), er en for stor fokus på de sekundære nådegaver (helbredelse, profeti, mægtige gerninger, osv.) fremfor en korrekt fokus på den primære nådegave, nemlig frelsen. Frelsen er en nådegave (Rom. 6,23; 5,17; Ef. 2,8-9; Tit. 3,3-8), ja, Paulus omtaler den som "nådegaven" (Rom. 5,15-16), og "er det ved nåde, er det ikke længere af gerninger; ellers ville nåden jo ikke længere være nåde." (Rom. 11,6). Sådan er det med nådegaver; de er ikke frugter; man opnår ikke nådegaverne ved at gøre gode gerninger - i modsætning til, hvad fremgangs-/herligheds-teologien tilsyneladende lærer. Frelsen er den primære nådegave; den er primær, fordi Gud ønsker, at alle mennesker skal have den og ingen gå fortabt:

"... Gud, vor frelser, som vil, at alle mennesker skal frelses og komme til erkendelse af sandheden." (1 Tim. 2,3-4).

"Herren er ikke sen til at opfylde sit løfte, sådan som nogle mener, men han har tålmodighed med jer, fordi han vil, at ingen skal gå fortabt, men at alle skal nå til omvendelse." (2 Pet. 3,9).

Men med menighedens nådegaver forholder det sig anderledes; de er sekundære, fordi Gud ønsker ikke, at alle skal helbrede, at alle skal profetere, at alle skal gøre mægtige gerninger; nej, Han deler selv ud til hver enkelt, som Han selv vil, ikke hvad de selv vil:

"Det, som Ånden åbenbarer, får hver enkelt til fælles gavn. Én får gennem Ånden den gave at meddele visdom, en anden kan ved den samme ånd meddele kundskab. Én får tro ved den samme ånd, en anden nådegaver til at helbrede ved den ene og samme ånd, og igen en anden får kraft til at gøre mægtige gerninger. Én får den gave at tale profetisk, en anden evnen til at bedømme ånder; én får forskellige slags tungetale, en anden evnen til at tolke tungetale. Alt dette virker den ene og samme ånd [Gud], der deler ud til hver enkelt, som den selv vil.

...

Kan alle være apostle? [Nej.] Eller profeter? [Nej.] Eller lærere? [Nej.] Kan alle gøre mægtige gerninger? [Nej.] Har alle nådegaver til at helbrede? [Nej.] Kan alle tale i tunger? [Nej.] Kan alle tolke tungetale? [Nej.]
" (1 Kor. 12,7-11.29-30).

Disse vers glemmes nogle gange i karismatiske og trosbevægelses-kredse, og i stedet (fejl-)fortolkes eksempelvis passagen Mark. 16,17-18 til at betyde, at alle frelste skal tale i tunger, at alle frelste skal drive dæmoner ud, og at alle frelste skal lægge hænderne på syge, så de bliver raske. Det er - tror jeg - bl.a. denne vranglærdom, som ligger til grund for vranglærdommen "mirakler/oplevelser = frugter."

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#44759 - 04/04/2005 11:56 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: Lord Dean]
Philip
Bruger

Hej Lord Dean.

Du skrev:

Et problem kan så være, at mange ledere i især frikirkerne ikke har nogen teologisk uddannelse, hvorfor deres evne til bedømmelse af lærespørgsmål kan være dårlig. Dette er dog noget der arbejdes på, da mange frikirker er blevet mere opmærksomme på problemet og derfor søger at uddanne deres ledere mere.

Ja, dette er i særdeleshed et problem; jeg har faktisk oplevet lidt en partiskhed eller fjendtlighed mod teologi - som om at teologi og "skriftklog"-isme ikke var særligt åndeligt. I pinsemiljøet (og det karismatiske miljø generelt) forekommer det mig, at der er en anti-intellektuel forudindtagethed mod teologi, og i stedet en implicit (uudtalt) fokus på oplevelser eller følelser. Det er derfor, at bl.a. vranglærdommen "mirakler/oplevelser = frugter" har kunnet krybe ind i dette miljø; se også dette mit indlæg.

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#44760 - 04/04/2005 12:29 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: Nikolaj]
Jonathan
Bruger

Hej Nikolaj!
Pas på med ikke, at citerer Torben Søndergaard (TS) for noget han ikke mener og siger!!! Jeg er helt sikker på TS ikke nedgør dåb og nadver. TS kender jeg fra da han og jeg kom i Kristent Center i Herning, hvor der også er dåb og nadver. Jeg tror ikke TS har forandret mening om dåb og nadver siden han kom i KC. Du er velkommen til, at kontakte TC via hans hjemmeside.
Mvh. Jonathan

Til toppen 
#44761 - 04/04/2005 15:22 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: Jonathan]
Jonathan
Bruger

Hej Nikolaj!
Lige en rettelse til dette citat: Du er velkommen til, at kontakte TC via hans hjemmeside. Der skulle have stået TS i citatet istedet for TC.
Mvh. Jonathan

Til toppen 
#44762 - 04/04/2005 18:10 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: Philip]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Philip (og Jonathan, Nikolaj m.fl.)

Jeg har set hjemmesiden, læst "Bedraget?" og "Den sunde lære", samt været til foredrag med TS på Viby Bibliotek i efteråret.
Mit indtryk er, at der er for meget fokus på loven / mirakler og for lidt fokus på evangeliet.
I "Bedraget?" finder man først en beskrivelse af mennesket overfor Guds lov: det er ikke nok at være kulturkristen for at være kristen - man skal gøre, hvad Jesus siger - og om at Gud dømmer synd.
Det kan der jo være meget rigtigt i.
Og her ville man så forvente en lige så grundig fremstilling af evangeliet om, hvad Jesus har gjort for at frelse os. Men det får man ikke. Højst et par spredte sætninger om at få tilgivelse pga. Jesus og at han er død for os.
Nej, det næste, der bliver nøje beskrevet, er hvordan man så kan blive i stand til at holde de bud, man ikke kan holde selv. Nemlig ved Åndens fylde, tungetale mv. Og de tegn (mirakler / gaver), der skal følge den troende, er tegn på, at man er kristen.
Der springes let og elegant fra loven hen over retfærdiggørelsen og hen til helliggørelsen!
Og så er en af undertitlerne endda "hvordan bliver man en kristen?"!

Samme tendens var der i TSs foredrag.
Der var mange vidnesbyrd fra hans eget liv, og det handlede meget om vigtigheden af at lære Gud at kende og leve efter hans vilje - og en del om mirakler. Også her blev Jesu død for os blot nævnt perifert.
Bagefter blev der kaldt op til forbøn for syge samt folk, der gerne ville være kristne (og hvis foredraget var for dem, så var det da alvorligt, at de nærmest ikke hørte evangeliet!).

Desværre fik jeg ikke lejlighed til at tale med TS selv, men med nogle fra hans team, som solgte bøger.
Da jeg spurgte, hvorfor korsforkyndelsen praktisk talt var fraværende i både foredraget og "Bedraget?", svarede de, at det havde folk jo hørt om så mange gange...
(Hvad?! Også når det drejer sig om kristendomsfremmede mennesker, der skal bedes for til tro?! Jamen... )
Og hæftet handlede heller ikke om hvordan man blev kristen! (Jamen hvorfor er det så en af undertitlerne??)

Mht. "Den sunde lære" er det bestemt ikke, hvad jeg ville kalde sund lære. Især ikke det, som du også pegede på, Philip, om at hvis man synder med vilje, kan man ikke få tilgivelse, selv om man vil omvende sig... og at "han ikke vil bruge så meget tid (i bogen) på at tale om Guds nåde, da han er sikker på, vi ofte har hørt om det" (nå!), og en ofte legalistisk vinkel (rygning er synd, at være tiltrukket af / kysse den man skal giftes med, er synd...)
og så kniber det for mig at se også med åbenheden for bedømmelse - Gud har jo selv bare givet det direkte og bekræftet med mirakler, punktum!

Sådan en lære er der grund til at advare imod. Og det kan man jo også sagtens gøre på en kærlig og venskabelig måde.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#44763 - 04/04/2005 18:30 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: AnnePande]
Jonathan
Bruger

Hej Anne!
Tak for artiklen! Fik du sagt til Torben Søndergaads team, at det er vigtigt med forkyndelsen af Jesu død og opstandelse når man forkynder evangeliet. Hvis du fik sagt det til TS´s team, tog de så det til efterretning?
Mkh. Jonathan

Til toppen 
#44764 - 06/04/2005 00:32 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: AnnePande]
korintherbrevet
Bruger

Reg.: 23/03/2002
Sted: Herning
Hej Anne pande og alle i andre.
Jeg vil give jer lidt ret i det med Torben, jeg har syntes at de nogle gange var lidt overdrevende i deres holdninger, men det med troen da giver jeg jer ikke ret, for det er den sande kristne tro de udbringer, men de fokusere meget på helbredelse frem for andet, det at bede for syge, og det virker, jeg har selv set mange blive helbredt, og jeg har læst om det, prøv feks. at gå ind på denne her hjemmeside: www.jegblevhelbredt.dk der skriver folk deres vidnesbyrd om hvad Gud har gjort for dem, folk der er blevet helbredt for sygdomme og andre ting.
Det som Philip skrev om, at folk falder om på gulvet og griner til møderne, det er ikke torondo velsignelse som han skrev, det er altså Helligånden der kommer over dem, det er Helligånden der er nær, jeg har selv prøvet det.
Der er flere i DK. og mange i udlandet der er udvalgt af Gud til at bede for syge, som er helbredelses prædikanter, tag feks. sådan en som Charles Endifon, som er meget kendt, han har været i DK. op til flere gange og holde helbredelses møder i frikirker, og så er der et dansk ægtepar fra Aalborg der hedder Inge og Hans Berentsen de er også rundt i frikirker og holde den slags møder.

En del bibelvers til eftertanke om helbredelse, og de ting, og det er bare lidt af det Torben og ligeså andre kristne, andre helbredelses prædikanter, går ud fra vil jeg sige og mene, jeg kunne finde mange flere bibelvers, men det kan også blive for langt at læse:

Siraks bog 38 v. 8
Med lægemidlerne kan apotekeren lave en blanding,
men dermed er Herrens gerning ikke til ende;
fra ham udgår helbredelse over hele jorden.

Apostlenes gerninger kap. 4

v8 Fyldt af Helligånden svarede Peter dem: »Folkets ledere og ældste! v9 Når vi i dag bliver forhørt på grund af en velgerning mod en syg mand, hvordan han er blevet helbredt, v10 så skal I alle, ja, hele Israels folk vide, at det er i Jesu Kristi, nazaræerens, navn, ham som I korsfæstede, men som Gud oprejste fra de døde, at denne mand står rask foran jer. v11 Jesus er den sten, som blev vraget af jer bygmestre, men som er blevet hovedhjørnesten. v12 Og der er ikke frelse i nogen anden, ja, der er ikke givet mennesker noget andet navn under himlen, som vi kan blive frelst ved.«

Menighedens bøn:
v23 Efter løsladelsen gik de hen til deres egne og fortalte dem, hvad ypperstepræsterne og de ældste havde sagt til dem. v24 Da de hørte det, opløftede de alle som én deres røst og bad til Gud:
»Herre, du, som har skabt himlen og jorden
og havet med alt, hvad de rummer,
v25 du, som har sagt ved Helligånden gennem din tjener, vor fader David:
Hvorfor var folkeslagene i oprør?
Hvorfor lagde folkene planer, der ikke kan lykkes?
v26 Jordens konger rejste sig,
fyrsterne slog sig sammen
mod Herren og mod hans salvede.
v27 Ja, i sandhed, de har slået sig sammen i denne by mod din hellige tjener Jesus, som du har salvet, både Herodes og Pontius Pilatus, sammen med folkene og Israels stammer v28 for at udføre det, som din hånd og vilje forud havde bestemt skulle ske. v29 Og nu, Herre, se dog deres trusler, og giv dine tjenere at tale dit ord med fuld frimodighed; v30 ræk din hånd ud til helbredelse, så der sker tegn og undere ved din hellige tjener Jesu navn.« v31 Da de havde bedt, rystedes det sted, hvor de var forsamlet, og de blev alle fyldt af Helligånden, og de forkyndte Guds ord med frimodighed.

Lukas 16.
v17 Og disse tegn skal følge dem, der tror: I mit navn skal de uddrive dæmoner, de skal tale med nye tunger, v18 og de skal tage på slanger med deres hænder, og drikker de dødbringende gift, skal det ikke skade dem; de skal lægge hænderne på syge, så de bliver raske.«

MVH. Korintherbrevet

Jer. 29 v11 "Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb."

Til toppen 
#44765 - 06/04/2005 01:53 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: Nikolaj]
korintherbrevet
Bruger

Hej Nickolaj.
Jeg vil give dig ret i at den bog: bedraget er lidt hård, og han skriver måske lidt mærkelige ord, meninger om dåben og andre ting, men jeg syntes alligevel bogen er god, og sand, og jeg forstår godt hans meninger med bogen, for der er mange som idag ville sige at de er kristne hvis man spørg dem, fordi de mener man er blevet kristen dengang man blev barne døbt, og konfirmeret, og fordi man går i kirke til jul, bryllup og begravelser, men det at blive kristen, er jo det at bekende/overgive sig til Gud, lade Jesus komme ind i sit hjerte, han skal være første pladsen frem for alt andet, og så skal man leve i troen til hverdag, læse i bibelen, og så det at samtidig være i et fællesskab med andre kristne er en ting jeg mener man skal søge efter, for at have andre at dele troen med.
Du har nok ret i at han bruger meget tid på at fokusere på det emne med hvad man skal gøre, hvad jeg kan gøre, men det er jo en hentydning til de ikke kristne først og fremmest, om hvad man skal gøre for at blive en kristen osv... Men han går ud fra det sande evangelium som bibelen beskriver, og han har Jesus med i alt, selvom han måske ikke lige skriver så meget om de ting han gjorde for os. Navnet på deres hjemmeside vil jeg ikke sige er dårligt, for det er især først og fremmest et ord til de ikke kristne, de ønsker at udbringe evangeliet om Jesus, og med ordet: Oplev Jesus, vil jeg sige at de jo vil fremhæve det ord til dem der ikke tror, at de kan få lov til at opleve Jesus hvis de vil, det er jo så bare et spørgsmål om de vil tro, tage imod osv... Men som jeg kan forstå er du kristen, og derfor mener du at det er lidt underligt med det navn, som du skriver. I øvrigt er selve hjemmesidens navn da lidt bemærkelsesværdigt. 'Oplev Jesus', er det virkelig det, det hele handler om?
Jeg forstår godt at det det handler om for dig er at du har et personligt tros- og tillidsforhold til Gud, men du er jo også kristen, hvad så med dem der ikke er kristne?? skal de ikke have muligheden for at opleve Jesus?
Du skriver også:
Men alle de 'fede oplevelser', de kan for min skyld godt vente til den Nye Jord. Det er ikke det, der er vigtigt for mig, mens jeg er her.
Jeg forstår godt hvad du mener, men man kan altså godt opleve noget fedt her idag, selvom vi ikke er på den nye jord endnu, det er da fedt at kende Gud, og se alle de tegn og undere han gør på jorden idag, at de ting også kan ske idag, og ikke kun under bibelens tid da Jesus gik her på jorden. Jesus helbreder syge lige så meget idag som under bibelens tid. Ja han gør tegn og undere idag af mange slags. Jeg kunne skrive mange flere ting her, men jeg vil stoppe nu, inden det bliver for langt.
MVH. Korintherbrevet

Jer. 29 v11 "Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb."

Til toppen 
#44766 - 06/04/2005 12:15 Lige en tilføjelse [Re: Nikolaj]
korintherbrevet
Bruger

Hej allesammen.
Jeg vil lige sige at jeg kender en del til Torben Søndergaard og ligeså hans bror, som desuden er bruger her på Jesus net, han har valgt sit rette navn som bruger = Lars S.
Jeg har kommet i denne frikirke www.kc-herning.dk i ca. 8 år, hvor Torben selv kom med kone og børn i mange år, og ligeså en der hedder Flemming Berg, men så følte de at Gud talte til dem om at opstarte en ny frikirke, som de kaldte Jesushuset, og gik derfor ud af KC.
Vores kristne bogcenter lukkede for nok 3 år siden, og så valgte de at opstarte en boghandler som de kaldte Jesusbutikken, fordi navnet Jesus skal ud over hele landet-verden, ja hele Herning hvor vi bor. Det er der de har deres Jesusklinik som de skriver om på deres hjemmeside. Hjemmesiden er: www.jesusbutik.dk/butik

MVH. Korintherbrevet.

Til toppen 
#44767 - 07/04/2005 00:01 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: korintherbrevet]
Philip
Bruger

Hej Korintherbrev.

Du skrev:

Det som Philip skrev om, at folk falder om på gulvet og griner til møderne, det er ikke torondo velsignelse som han skrev, det er altså Helligånden der kommer over dem, det er Helligånden der er nær, jeg har selv prøvet det.

Hvordan er du objektivt-bibelsk sikker på dét? Mener du, at ukontrollerbare og grundløse (irrationelle) grineanfald er fra Helligånden, hvis frugt bl.a. er "selv-beherskelse" (Gal. 5,22-23)? Eller at blive "slået i ånden" (miste kontrol og falde på gulvet)? Gud tvinger ikke. Læs min andres debat på giraffen omkring Helligåndens virkninger; hvis Helligånden kommer over nogen, og de falder, så er det ikke Helligånden, der tvinger dem, men snarere deres reaktion. Helligånden tvinger ikke. Der er også her (pdf-fil; printvenlig) en saglig argumentation for at tvivle stærkt på, at det er Helligånden, der forårsager grineanfald o.a. Toronto-agtigt...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#44768 - 07/04/2005 18:33 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: Philip]
korintherbrevet
Bruger

Hej Philip.
Du spørg mig angående mit indlæg hvor jeg skrev noget om Helligånden, og da vil jeg sige, at når Helligånden kommer over os, så er der flere som ikke kan stå på benene, det er bare så stærkt når den kommer over os, og rører os, så vi falder om i kraften af ånden. Nogle græder og andre griner i ånden, og det er sandt. jeg har grædt, men ikke grint. Men jeg er faldet om på gulvet engang hvor jeg lå og rystede, sprællede rundt af Helligånden, og det er sandt om så du vil tro det, Jeg har læst noget af dette stykke du sendte med i dit svar, og det er ikke en falsk tro vi har, det er sandheden vi forkynder. Det er en kristen frikirke jeg kommer i, og du kan prøve at gå ind på hjemmesiden for at se den kirke jeg er i. www.kc-herning.dk
Dette var mine ord.
MVH. Korintherbrevet

Til toppen 
#44769 - 07/04/2005 22:35 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: korintherbrevet]
Philip
Bruger

Hej igen Korintherbrev.

Ja, du mener så det, du gør, men du begrunder det jo ikke ud fra Bibelen; må jeg spørge, om du mener, at erfaring står over Bibelen?

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#44770 - 08/04/2005 17:09 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: Jonathan]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Jonathan.

Jeg ved ikke om jeg fik det sagt så klart som jeg burde, men jo, jeg gav da udtryk for, at det var en klar mangel, når nu man forkyndte for ikkekristne.
Mit indtryk var bare, at de prøvede at dreje lidt udenom og sige, at det var jo noget, jeg måtte spørge TS selv om, (det kunne selvfølgelig også være rigtigt nok), og at de ikke kunne stå til regnskab for, hvad han forkyndte og hvorfor. (det var evt. ikke helt den måde, de sagde på, men så vidt jeg husker, var det holdningen.) Dog sagde de også, at der ville blive holdt flere møder til opfølgning (vist også på Viby Bibliotek), hvor man så nok ville komme ind på noget af det forsømte.
Så snakkede vi ikke mere om det - jeg syntes også det var lidt svært at finde på mere at sige lige på stående fod - men på en måde syntes jeg, de kom lidt let om ved det. (Og er det virkelig muligt ikke at kunne stå til regnskab / ansvar for det, lederen for ens team forkynder, når man står som en, der bakker op om ham?)
Om der så blev rettet op på det forsømte ved senere møder, ved jeg ikke (burde nok også være dukket op der), men alligevel: Når man beder for folk til tro, må de da have hørt noget om korset og opstandelsen først!

I øvrigt har Leif Andersen i denne uges IMT skrevet en artikel om "Den sunde lære". En god og klargørende artikel, synes jeg.
Desværre ligger den ikke på hjemmesiden www.imt.dk endnu (jeg kunne ikke finde den i hvert fald), men den kommer nok snart.

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (08/04/2005 17:15)

Til toppen 
#44771 - 08/04/2005 17:23 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: AnnePande]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Anne, jo den artikel om TS er på www.imt.dk - bare klik på: Artikelserie > Torben Søndergaard > Søg.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44772 - 08/04/2005 17:28 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: korintherbrevet]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Korintherbrev.

Det kan godt være at der er mange, der bliver helbredt, og at "det virker", som du skriver. Men det er ikke det, der skal være kriteriet for, om en lære er sund. Jesus advarer jo netop mod, at de falske profeter skal gøre tegn og undere for om muligt at føre endog de udvalgte vild. Matt.24,24.
Når Torben Søndergaard nu - som set op til flere gange - har valgt at lægge så lidt vægt på det, der er det allermest centrale (korset og evangeliet), så kan man altså ikke bare se bort fra det med henvisning til at det jo virker, med tegn og undere, eller at det er radikalt.

Charles Ndifon kender jeg godt, men mener heller ikke, at hans lære er sund. Snarere er den fremgangsteologisk præget, med tale om, at enhver har krav på helbredelse, blot kan hente "sit" mirakel, mv.

Og det er da rigtigt, som du henviser til, at Guds ord taler om helbredelse. Vi har både ret og pligt til at benytte os af både forbøn og sygesalvning, som der står i Jak.5, noget, der sikkert mange steder godt kunne trænge til en afstøvning. Men det må altid, altid gå hånd i hånd med en sand og sund lære.
Mht. det, du fortæller med at falde om og grine, du siger: det var altså Helligånden, jeg har selv oplevet det.
Jo, der er nok mange, der har oplevet noget lignende, jeg selv med, men det er ikke nok til at sige, at det så også virkelig var Helligånden. Man må have bibelsk belæg også her.
Håber ikke jeg virker for skrap. Men jeg synes, det er vigtigt at få sagt.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#44773 - 08/04/2005 17:33 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: kristina]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristina.

Mange tak! Jeg prøvede at søge på dels Torben Søndergaard, dels "den sunde lære" i fritekst, årgang 2005 og Leif Andersen som forfatter. Det var da mærkeligt, den ikke kom frem på den måde?
Men jeg synes, artiklen giver et klart billede af, hvad der er i vejen - sammenblanding af retfærdiggørelse / helliggørelse, forveksling af synd og frafald mv.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#44774 - 08/04/2005 18:06 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: korintherbrevet]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej igen Korintherbrev.

Der er nogle ting, du skriver i dit indlæg til Nikolaj, som jeg undrer mig lidt over, og som for mig at se illustrerer problematikken meget godt.

Du skriver, om TSs beskrivelse af at være / blive en kristen:
"men det at blive kristen, er jo det at bekende / overgive sig til Gud, lade Jesus komme ind i sit hjerte, han skal være førstepladsen fremfor alt andet, og så skal man leve i troen til hverdag, læse i bibelen, og så det at samtidig være i et fællesskab med andre kristne..."
Ja undskyld mig, men jeg troede at det at blive kristen, det var at tage imod syndernes forladelse, som gives os helt gratis og ufortjent for Jesu Kristi skyld!
Hvor bliver det egentlig af i din liste over, hvad det er at blive kristen?
Jo, de andre ting hører med, men det er jo noget, der kommer fordi man er blevet kristen, og Gud har skabt troen i en ved evangeliet. Så er Jesus på førstepladsen i ens liv, og så lever man i troen til hverdag.
Det bliver ikke bedre af, hvis det er som du skriver, at "han bruger meget tid på at fokusere på det emne med, hvad man skal gøre, hvad jeg kan gøre, men det er jo en hentydning til de ikke kristne først og fremmest, om hvad man skal gøre for at blive en kristen osv." Skal de ikke netop have at vide, hvad Jesus har gjort for at frelse dem, og at de skal tage imod hans tilgivelse - fremfor en masse gerninger? Det er da netop troen på evangeliet om Jesu frelsesværk, der gør en til kristen. Ellers er frelsen jo ved gerninger og ikke ved tro, hvis det er, som du siger.
Selvfølgelig giver tilgivelsen ingen mening, hvis ikke man har erkendt, at man er en synder. Men syndserkendelse og anger er jo noget, Guds ånd virker ved ordet - ikke en lovgerning, vi fortjener frelsen med.
Og jo, så må vejledningen om det kristne liv følge bagefter - men ikke på bekostning af / i stedet for evangelieforkyndelsen.

Du skriver: "Han har Jesus med i alt, selvom han måske ikke lige skriver så meget om de ting, han gjorde for os."
Så er der da ikke meget ved at "have Jesus med i alt", når det allervigtigste, der kan siges om ham, praktisk talt er fraværende, udover nogle få løsrevne sætninger, som man ikke kan forvente, at ikkekristne forstår uden uddybning! Og uddybning er han ellers flittig til på alle andre områder - når det gælder lov, synd og helbredelser - men når det gælder evangeliet, glimrer uddybningen ved sit fravær!
Med det, du skriver, ser det ud, som om du mener, at det ikke gør så meget, at det ikke bliver berørt. Jeg håber, jeg tager fejl, for evangeliet er så sandelig ingen biting, som man bare kan bære over med fraværet af, så længe folk bliver helbredt!
Men hvis jeg tager fejl i min opfattelse af det, du skriver, så må du jo rette mig.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#44775 - 08/04/2005 18:57 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: AnnePande]
Nikolaj
Bruger

Du berører nøjagtig de ting, jeg selv havde tænkt mig, Anne, og jeg kan fuldt ud tilslutte mig dit svar.
Du, Korintherbrev, kan betragte betragte Annes svar som mit, og jeg har umiddelbart ikke mere at tilføje.

- Nikolaj

Til toppen 
#44776 - 08/04/2005 22:15 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: AnnePande]
Philip
Bruger

Hej Kristina og AnnePande

Jeg læste også artiklen og er enig i meget af det, som Leif Andersen siger.

Men hvad mener han, når han skriver: "Men han ved ikke, at det at »synde med vilje« i NT betyder, at man forhærder sig i synden." (Afsnittet "Kender ikke forskel", printvenlig her)

Hvad vil det sige at forhærde sig i synden?

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#44777 - 09/04/2005 00:38 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Korintherbrev

Ja, jeg er jo også helt enig med Anne og Nikolaj. Jesu advarsler om forfalskelse af det enkle, sande evangelium er i dag mere aktuelle end nogen sinde.

Det er en anden Jesus og et andet "evangelium", der forkyndes mange steder, og det farlige og fristende er, at det "virker", at det ligner det sande så meget, og at vi tit får opfyldt vores ønsker om helbredelse og får dejlige oplevelser.

Tænk på, at Djævelen kender Jesus bedre end vi gør!
Han fristede Jesus i ørkenen ved hjælp af skriftsteder: "Det står skrevet at .... "
Jesus modstod fristelserne og sagde "Det står også skrevet at ... " - og Djævelen forlod ham ...

Det er nødvendigt - jeg vover at sige livsvigtigt - at vi fordyber os i Guds Ord i sin helhed og ikke lader os nøje med nogle favorit-skriftsteder, som vi kan få til at passe med vores ønsker, erfaringer og oplevelser.

kristina

Ændret af kristina (09/04/2005 09:29)

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44778 - 09/04/2005 08:14 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: kristina]
marianne
Bruger

Reg.: 06/11/2004
Sted: Esbjerg.
Hej Kristina,AnnePanne og Nicolai.

Det er jeg også meget enig med jer i. Ammen til det.

Mvh Marianne.

Mvh Marianne.

Kast din byrde på Herren,så sørge han for dig.
Salme55,23.

Til toppen 
#44779 - 10/04/2005 00:12 'synde med vilje' / 'forhærde sig' [Re: Philip]
Nikolaj
Bruger

Hej Philip, du spørger, hvad Leif Andersen mon mener med dette:

Men han ved ikke, at det at »synde med vilje« i NT betyder, at man forhærder sig i synden.

At forhærde sig i synden vil kort sagt sige, at man begår synder, som man ikke ønsker at slippe af med. Lad mig give et eksempel: Hvis man har sex før ægteskabet, og mener, at det er helt okay, og det skal Gud i hvert fald ikke blande sig i, så har man forhærdet sig i sin synd. Men hvis man bliver overvældet af fristelsen til at gå i seng med sin kæreste og gør det, selv om man ved, det er forkert, og bagefter angrer, så er der selvfølgelig tilgivelse for det, som for enhver anden synd.
Torben Søndergaards sørgelige fejltagelse er, at han misforstår udtrykket 'med vilje', og tror, det betyder, at man gør noget, som man ved, er forkert. Det er selvfølgelig komplet meningsløst. Det ville jo f.eks. betyde, at apostlen Peter gik fortabt uden mulighed for tilgivelse, da han fornægtede Jesus (han gjorde det jo faktisk hele tre gange og bandede på det, også selv om han var blevet advaret). Ikke desto mindre tilgiver Jesus ham efter opstandelsen og gør ham til hele kirkens leder.
Håber, det opklarer sagen.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#44780 - 10/04/2005 09:49 Re: 'synde med vilje' / 'forhærde sig' [Re: Nikolaj]
Philip
Bruger

Hej Nikolaj.

Okay. Ja, jeg har også tænkt på forhærdelse som betydende, at man bevidst ikke ville omvende sig.

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#44781 - 10/04/2005 11:03 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: Philip]
Jonathan
Bruger

Hej Philip!
Jeg har sendt en privat besked til dig om du vil være, som en Akvila og Priskilla for Torben Søndergaard jf. Apg. 18,24-26.
Beskeden finder du ved, at klikke på Indstillinger
Mvh. Jesper

Til toppen 
#44782 - 10/04/2005 13:18 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: Jonathan]
Philip
Bruger

Hej Jesper eller Jonathan.

I din besked skrev du:

Når du nu kender Torben Søndergaard så godt vil du så være, som en Akvila og Priskilla for ham jf. Apg. 18,24-26?

I skriftstedet står der:

"v24 En jøde, der hed Apollos, og som stammede fra Alexandria, kom til Efesos. Han havde ordet i sin magt og var stærk i Skrifterne. v25 Han var blevet oplært i Herrens vej, og med ildhu talte og underviste han udførligt om Jesus, skønt han kun havde kendskab til Johannes' dåb. v26 Han begyndte nu frimodigt at tale i synagogen. Da Priskilla og Akvila hørte ham, tog de ham med sig og forklarede ham Guds vej mere udførligt." (ApG. 18,24-26)

Jo, jeg kender Torben Søndergaard, men ikke på et vildt dybt, tæt og intimt-venskabeligt plan, som om vi havde været venner hele livet, vokset op sammen, etc.

Om jeg vil være en Akvila og Priskilla for ham? Øh... næh... for han har skam læst mine indlæg på www.giraffen.dk; han har set min bibelske argumentation. Der er derfor ingen grund til, at jeg nu selv tager fat i ham privat. Han må jo selv tage stilling i sagen. Om han har set mine indlæg her på www.jesusnet.dk ved jeg ikke. Men uanset hvad, så må det jo være op til ham selv, om han stadig vil stå inde for det, han underviser, eller om han vil revidere sit synspunkt. Jeg skrev blot det, jeg gjorde, fordi jeg ikke længere kunne stå inde for det, han underviste; jeg gav blot min mening til kende på en venskabelig måde. Og det er der jo ikke noget i vejen med. Torben mener, at hans bog ("Den Sunde Lære" = DSL) er en profetisk bog. Men hvis den er profetisk, så skal den - ifølge Bibelen - også bedømmes:

"To eller tre kan tale profetisk, og de andre skal bedømme, hvad de siger." (1 Kor. 14,29).

Og jeg (og en del andre) har blot bedømt DSL, og det er bibelsk. Og jeg mener ikke, at jeg har været usaglig eller noget; jeg har ikke skrevet noget sensationalistisk som f.eks.: "Torben er en falsk profet!" el.lign. Kun Gud kender hjerterne; vi mennesker kan kun bedømme lærdomme, profetisk tale, åndelige manifestationer m.m. Så må den, der bliver bedømt, jo selv vælge, om han eller hun vil tage bedømmelsen til sig eller ej.

Jeg håber, at det var svar nok. Og jeg ønsker hverken at støde dig eller nogen andre med mine indlæg.

Peace & God bless,
Philip

Ændret af Philip (10/04/2005 13:30)

Til toppen 
#44783 - 11/04/2005 22:41 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: kristina]
korintherbrevet
Bruger

Hej Kristina og alle i andre.
I kan sige hvad i vil, men jeg mener Torben har den sande kristne tro, og de ting jeg skrev om helbredelse og Helligånden mener jeg, og i kan sige hvad i vil.
En anden ting angående Torben S. Prøv at gå ind på denne her hjemmeside: www.ikontaktmed gud.dk så kan i læse om hans foredrag og lidt mere om hans tro.
MVH. Korintherbrevet

Til toppen 
#44784 - 11/04/2005 22:44 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: korintherbrevet]
korintherbrevet
Bruger

Lige en rettelse. http://www.ikontaktmedgud.dk/ Håber i kan komme ind på den nu.
Korintherbrevet

Til toppen 
#44785 - 11/04/2005 23:44 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: korintherbrevet]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Korintherbrev ... vi kan sige hvad vi vil, skriver du.
Det opfatter jeg næsten sådan, at du slet ikke på nogen måde vil overveje, hvad det er, du er blevet forført til at tro på.
Men nu vil jeg alligevel igen advare ...

Tro ikke, at jeg mener at Torben Søndergaard er et menneske, der ikke har godt i sinde, tværtimod, jeg tror han er et venligt menneske, som kun vil det gode, og at han selv er sikker på at være på rette vej.
Det er det, der er det farlige: det der ligner den sande lære, men ikke er det!

Alarmklokkerne blinker rødt her! Jeg har læst det du henviser til, og jeg er ked af at sige det, men den er altså helt gal!
Ikke et eneste ord om korset!
Ingen forkyndelse af Jesu stedfortrædende død for os.
Kun en hel masse eksempler på, at man kan blive helbredt for sygdomme!

Jeg er ikke i tvivl om, at det er sandt, at mange er blevet helbredt, men det er ikke i sig selv noget tegn på sand kristen lære! Det er stene for brød!

TS skriver f.eks. om sin nye bog:

"Første lektion: "Den kristne og synden" kommer bl.a. ind på, hvad synd og omvendelse i virkeligheden er, at man som kristen kan og skal sejre over synden i ens liv."

Uha! Skal vi, som kristne, kunne sejre over synden?

Nej! Det hverken kan eller skal vi! Hvis det var tilfældet, ville Jesu død for os være helt ubegrundet og meningsløs!

Og det stemmer ikke med Bibelen, se f.eks. 2.Kor 12:

.. men han [Herren] svarede: »Min nåde er dig nok, for min magt udøves i magtesløshed.« Jeg vil altså helst være stolt af min magtesløshed, for at Kristi magt kan være over mig. Derfor er jeg godt tilfreds under magtesløshed, under mishandlinger, under trængsler, under forfølgelser og vanskeligheder for Kristi skyld.
For når jeg er magtesløs, så er jeg stærk.

Vi skal ikke lade os nøje med et behageligt liv her i denne verden - men se vores liv i evighedsperspektiv!

Der er rigtig mange helbredelses-undere, som ikke kommer fra Gud. Det lyder måske hårdt, men jeg véd, at det er sandt ... jeg har selv udvirket ikke så få, som næppe var efter Guds vilje.

Matt 6,33: ... søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift.

Altså: Søg først Guds rige ... !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44786 - 12/04/2005 17:27 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: korintherbrevet]
Nikolaj
Bruger

Hej korintherbrevet (Må jeg kalde dig Christina?)

Kristina nævnte, at Torben Søndergaard ikke forkynder korset og Jesu stedfortrædende død. Jeg måtte lige tjekke det selv, og foretog derfor en række google-søgninger på domænet ikontaktmedgud.dk. Det viste sig, at ord som kors, lidelse, forsoning, opstandelse, tilgivelse, syndsforladelse, refærdiggørelse, nåde, barmhjertighed, kærlighed og evangelium slet ikke var nævnt på siden overhovedet, uanset hvor mange grammatiske omskrivninger, jeg forsøgte. Ja ikke engang Jesus, ej heller Kristus, var nævnt som person, men kun i forbindelserne 'Jesus Butikken', 'Jesus Klinikken', 'Jesus Huset' og 'Syg med Jesus'.
Hvem er overhovedet denne 'Jesus', som Torben Søndergaard er så vild med at opkalde forretninger, kirker og tv-programmer efter, men som han i øvrigt ikke taler om?

Jeg synes virkelig, du skulle tage at genoverveje bemærkningen "I kan sige hvad i vil ...". Jeg tror slet ikke, at hans lære er i overensstemmelse med din egen kristne tro, i hvert fald ikke som den beskrives på din hjemmeside, hvor du som noget af det første på forsiden skriver: "Jeg ønsker at udbringe evangeliet, om Jesus Kristus Gud søn, der gav sit liv på korset, for alle mennesker." Og lidt længere nede citerer du Joh 3,16-17, nogle rigtig gode og stærke vers om frelsen ved Jesus Kristus.
Dit fokus er jo tilsyneladende lige der, hvor det skal være: På Kristus! I modsætning til Torben Søndergaard.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#44787 - 12/04/2005 18:31 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: kristina]
korintherbrevet
Bruger

Hej Kristina.
Jeg kender meget til Jesushuset i Herning hvor jeg bor, ja jeg kender meget til oplev Jesus, og derfor kan jeg sige at det er den kristne tro de forkynder, du har ret i at han ikke skriver noget ligefrem om korset, Jesu død og de ting, men hans kald fra Gud er det at være helbredelses prædikant, og Gud har givet ham ordene på tungen, de bøger han har skrevet er ord fra Gud, det er jeg sikker på.
Du skriver ang. bogen: "Første lektion: "Den kristne og synden" kommer bl.a. ind på, hvad synd og omvendelse i virkeligheden er, at man som kristen kan og skal sejre over synden i ens liv." Uha! Skal vi, som kristne, kunne sejre over synden? og da vil jeg sige at vi kan sejre gennem Jesus, for han har taget synden på korset, så ved at søge ham, bede til ham, så tilgiver han os. Og jeg mener det er det Torben mener, selvom han ikke nøjagtig skriver dette i sin bog. Derfor skrev jeg at i kunne sige hvad i vil. Jeg mener Jesushuset er en kristen kirke. De kom i min kirke før de følte Guds kald om at opstarte en ny frikirke. Præsten der, Flemming, hans plejeforældre kommer i min kirke og jeg kender meget til den familie, og ja, de er kristne.
Jeg kunne skrive meget mere, men det bliver næste gang hvis jeg svarer mere på jeres spørgsmål, svar her på siden.
MVH Korintherbrevet

Til toppen 
#44788 - 12/04/2005 18:58 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: kristina]
korintherbrevet
Bruger

Hej Kristina.
Jeg var lige inde på hans hjemmeside oplev Jesus, og kom så til at trykke ind under emnet undervisning som står i øvereste linie af siden, næst sidst over til højre, der er flere muligheder under dette emne at trykke ind under, og jeg trykkede så nede for neden, hvor der står vejen til H.
Prøv at læs det stykke, og så for neden i stykket på denne side, hvor der står at man kan læse mere om Jesus, læs det stykke, der står altså alt om Jesu liv, hans tid på jorden, hvad han sagde og gjorde her på jorden, og ja, det at han døede på korset, så det er faktisk ikke helt sandt at han ikke skriver noget om dette. Man skulle bare søge lidt mere på deres hjemmeside. MVH. Korintherbrevet

Til toppen 
#44789 - 12/04/2005 19:08 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: korintherbrevet]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Korintherbrev.

Du siger, at TSs kald er at være helbredelsesprædikant, og mener, at det kan forklare / undskylde, at der ikke bliver skrevet om korset mv. på hjemmesiden.
Men kan helbredelser i kristen sammenhæng virkelig stå for sig selv, isoleret fra evangeliet? Iflg. Mark. 16 var det jo netop kun tegn, der ledsagede evangeliets forkyndelse. De erstattede det ikke eller blev hovedsagen.

Det er vel meget godt, hvis du kan gennemskue, hvad TS mener med sine formuleringer - i dette tilfælde angående sejr over synden - men hvad med dem, der ikke kan det? Jf. igen, at der selv i forbindelse med forkyndelse for ikkekristne strengt taget ikke er korsforkyndelse, fordi man åbenbart fejlagtigt mener, at alle "har hørt det masser af gange". Hvordan skal folk kunne skelne eller vide, hvad der tales om?

Du er sikker på, at det er Gud, der lægger ordene i munden på TS. Men jeg synes ikke, du har forholdt dig til de ting, vi har nævnt, som ikke stemmer med Guds ord. Hvad har du at sige til det? Som kristen er man nødt til at holde al forkyndelse op mod Ordet og ikke bare undlade det, fordi man foretrækker at tro noget andet. Ellers er der fare for at blive forledt.
Hvis du er uenig med os, må du jo forklare, hvad du mener, men hvad er dine bibelske argumenter? Vore følelser kan være stærke, men ikke veje tungere end Bibelens ord.

Anfægter det dig ikke, at det, der er mest centralt i den kristne tro - tilgivelsen og det Jesus gjorde for os på korset - bliver sprunget over gang på gang?
Eller at helliggørelse kun handler om det, man ikke må iflg. både Bibelen og TSs skærpelse, men ikke om det dobbelte kærlighedsbud, som glimrer ved sit fravær i DSL?
Eller at han laver direkte fejl i sin henvisning til grundteksten, når han påstår, at "jeg er" (dvs. den største synder) kan oversættes med "jeg var / har været" - hvilket er lodret forkert? Det er en mærkelig Gud, der ikke kan græsk, som Leif Andersen skriver i sin artikel. Har du læst den?

Jeg er med på, at det kan være svært at afvise en lære, som kommer fra nogen, man kender og sætter pris på. Det ved jeg selv udmærket.
Men vejen frem må stadig være at prøve efter, om der forkyndes bibelsk i sin helhed.

Galaterbrevet viser, hvilke farer der ligger i at lytte til et andet evangelium / glemme evangeliet til fordel for loven.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#44790 - 12/04/2005 19:47 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: korintherbrevet]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej igen Korintherbrev!

ja ... men vi er vel enige om, at fokus, hovedvægten, ligger på netop helbredelser?

Det kunne for så vidt være helt i sin orden, hvis det var sådan at TS var kaldet af Gud til netop at tage sig af helbredelser - vi har jo nemlig hver især forskellige gaver og opgaver her i livet.

Men så vil jeg spørge dig: Hvorfra véd du med sikkerhed, at han virkelig er kaldet af Gud?
Er det ikke noget du har på fornemmelsen, ud fra dit personlige kendskab til ham?

Jeg tror bestemt, at Torben selv er sikker på sit kald, og den selvsikkerhed - og glæden over den - kan virke meget smittende og overbevisende på andre.

Forførere véd ikke altid, at de er forførere, og falske profeter profeter ved vist næsten aldrig, at de er netop det - de jo selv er blevet forført uden at ane det ..

Når jeg vover at skrive dette, skyldes det al den skade, jeg selv har forvoldt i mit liv, og som jeg så forfærdelig gerne ville gøre om.

Men i mit tilfælde: Erfaringen er en billet til et tog, der er kørt.
Desværre.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44791 - 12/04/2005 21:06 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: korintherbrevet]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Undskyld jeg blander mig i et emne, jeg nok ikke burde blande mig i...

Men var det ikke Jesus mening, at kristne skulle være ét??

Har Herren "kaldet" disciple til at være forskellige??

Mvh

Samuel

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#44792 - 12/04/2005 22:06 Re: forskellige kristne .. [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Samuel - jeg blander mig også hele tiden i alt muligt - det må vi godt! - så nu svarer jeg lige, selv om det vist ikke er mig, du spørger ... :

Jo, det må være helt efter Guds vilje, at vi er forskellige, det er jeg sikker på!
Ingen kloninger her!

Det er jeg så glad for - holder aldrig op med at undre mig, og glæde mig, over vores - og hele skaberværkets - ufatteligt rige variationer. End ikke to iskrystaller er fuldlstændig ens, læste jeg et sted (måske passer det ikke, men alligevel ... )

Men du har ret i, at det allervæsentlige har vi kristne til fælles, nemlig at Jesus er vor Herre og Frelser, at vi er hans disciple, at vi er Jesu Kristi legeme, og at vores liv afhænger af, at vi bliver i Ham!

Men bortset fra det er vi meget forskellige! - og har altså også forskellige opgaver i livet!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44793 - 12/04/2005 22:17 Re: forskellige kristne .. [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Jo, men.. Begynde at lave flere "retninger"?? Det skaber jo ikke ligefrem enighed og forståelse mellem jer?? Eller os "udenforstående"

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#44794 - 12/04/2005 22:30 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: Philip]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Philip

Jeg har lige opdaget, at jeg slet ikke har svaret på dit indlæg her.

Og hvad skal jeg også skrive?

Jeg kan ikke finde på andet end JA!
Lige præcis!

.. og hvor er det dog vigtigt!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44795 - 12/04/2005 22:42 Re: forskellige kristne .. [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Samuel!

Flere kristne retninger?
Tja - det er jo bestemt ikke noget nyt .. .
Vi, som er kristne, er ikke enige om alting.
Og hvad skal vi så gøre ved det?
Jeg kan kun få øje på tre muligheder:

1) Lade som om vi er enige / lade være med at tale om det, vi ikke ser ens på.

2) Gå hver til sit og opgive fællesskabet.

3) Blive ved med at tale sammen om det, som vi er uenige om, hvis vi altså synes, det er vigtigt.

Jeg kan bedst lide 3).

Flere forslag er velkomne!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44796 - 13/04/2005 11:07 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: AnnePande]
korintherbrevet
Bruger

Hej Anne Pande.
Jeg vil som det første spørge om du har læst et af mine sidste indlæg her, for hvis du går ind på deres hjemmeside oplev Jesus, trykker ind under undervisning, og så vælger det emne der hedder:vejen til H. og læser det stykke, og bagefter så forneden i det stykke kan du trykke ind under en sætning, hvor der står at man kan læse mere om Jesus, og det er et stykke om hele hans liv her på jorden, hvad han sagde og gjorde, så Jesus, og korset er ikke helt udelukket på deres hjemmeside alligevel, man skulle bare søge lidt mere.
Jeg kan udemærket godt forstå dig, som du skriver, hvad med dem som ikke kender til det, den kristne tro, og selvfølgelig det er da rigtigt at de kan have svært ved at gennemskue hvad han mener, men hvis det vækker opmærksomhed, så mener jeg at at de kunne prøve at tage til et af hans møder/arrangementer, som han holder flere steder rundt i landet, fordi jeg mener det er sandheden han vil forkynde, den kristne tro.
Jeg kan godt se jeres ord ikke er helt forgæves, han har ikke taget alt med i sit ord, han har ikke skrevet om hele evangeliet, direkte på hjemmesiden, så det fremkommer tydeligt hvad troen indeholder, og det er selvfølgelig lidt underligt at han ikke har alt med, for Gud siger i sit ord: 5 Mosebog kap. 4 v. 2 I må ikke føje noget til det, jeg befaler jer, og heller ikke trække noget fra, men I skal holde Herren jeres Guds befalinger, som jeg giver jer. og i 5 Mosebog kap 13 v. 1 Alt det, jeg befaler jer, skal I omhyggeligt gøre. Du må ikke føje noget til og heller ikke trække noget fra. og jeg vil indrømme at jeg ikke altid forstår dem, deres ord, men jeg kender stort set alle dem der kommer i Jesushuset som kirken hedder, og ved at det er den kristne tro de vil forkynde.
Jeg har ikke nøjagtig hørt fra Torbens egen mund at Gud har lagt ordene i hans mund til at skrive de bøger, men jeg ved at Gud taler til folk, og tror på at han ligeså kan lægge ordene i Torbens mund som min og din til at skrive om hans ord.
Og den artikel fra Indre missions tidene har jeg læst fordi min mor for bladet hver uge med posten, og jeg tog en kopi af den.
Jeg har syntes de er lidt strænge i deres ord, ang. det med at man ikke må ryge, nyde et glas vin til maden, drikke en øl til frokost osv... og så det at et kærestepar ikke må kysser hinanden før de er gift, men ja nogle har den holdning, og andre mener at med omhu må man gøre det, bare ikke drikke sig fuld, og gå i seng med sin kæreste før ægteskabet.
Før vi bekender os til Jesus, overgiver os helt til ham, er vi en stor synder, for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud. som der står i Rom. 3 v. 23
Og det er jo det TS mener med sine ord, at når vi så har overgivet os til Jesus, så er vi fri fra synden, vi er tilgivet fra synden, og derfor: Jeg var en stor synder, jeg har været en stor synder. INDTIL jeg overgav mig til Jesus og bad ham om tilgivelse.
Jeg vil så lige sige med dine ord, om at han oversætter ordet til noget andet, at så prøv og tænk på alle bibeloversættelserne, hvis du sammenligner den autoriserede, og så den hverdags danske, der er stor forskel i oversættelsen, og jeg kan ikke rigtig holde mig til den hverdags danske, jeg for mere ud af at læse den autoriserede i stedet for. Selvom mange fra feks. frikirker har valgt hverdags dansk.
Sidst vil jeg sige, at det er ikke ligefrem fordi jeg kender ham, dem, og sætter pris på dem, som du skriver: At jeg har svært ved at afvise den lærer de forkynder, det er fordi jeg ved hvad de går ud fra, jeg kender deres tro, hvad det er de tror på, og ved at det er sandheden de vil forkynde ligesom den frikirke jeg selv kommer i, hvor de tidligere kom selv, før de opstartede Jesushuset. Og jeg mener ikke det er en afgud, som nogle af jer skriver, om at der skal komme mange af dem.
Korintherbrevet

Til toppen 
#44797 - 13/04/2005 11:25 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: Nikolaj]
korintherbrevet
Bruger

Hej Nikolaj.
Ja kald mig bare Christina.
Den hjemmeside som hedder I KONTAKT MED GUD det er en hjemmeside som vil fortælle om hans møder rundt om i landet, hvor han tager ud og beder for syge, den vil ikke ligefrem skrive, fortælle om evangeliet, men der er en enkelt side på denne hjemmeside, hvor der står om TS liv, fra før og efter han blev kristen, udover det er det bare en fremhævelse af hans møder, forklarelse om hvad de går ud på, og ikke en fortælling om evangeliet, derfor står der ikke noget specialt om Jesus, troen og de ting. Men som jeg har skrevet til Anne Pande og Kristina, så er der en side på hans rigtige hjemmeside "oplev Jesus" hvor der står om Jesus, korset og de ting, hans liv på jorden osv...
Grunden til at jeg skrev: I KAN SIGE HVAD I VIL. er fordi jeg kender til kirken, jeg kender dem der kommer der, og ved at det er den kristne tro de vil forkynde, og det er ikke fordi jeg kender dem at jeg bare siger dette, jeg ved at det er sandheden de vil udbringe, ligesom den frikirke jeg selv kommer i, hvor de fleste derfra Jesus Huset selv kom før de opstartede den frikirke, og kristne bogcenter de har lavet www.jesusbutik.dk/butik
Ja på min hjemmeside som jeg langt fra er færdig med, da har jeg nok taget sandheden frem som du skriver, men jeg mener også at TS og dem har taget sandheden frem selvom de ikke så tydeligt har skrevet om de ting du siger, men på den side på deres hjemmeside som jeg hentød til da har de altså skrevet noget om det.
Håber du fik nok svar ellers skriv igen.
MVH. Korintherbrevet/Christina

Til toppen 
#44798 - 13/04/2005 11:51 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: kristina]
korintherbrevet
Bruger

Hej Kristina.
Du har ret i at vi er enige om at fokusen ligger på helbredelse. Jeg ved at Gud har givet os alle en nådegave, det handler bare om at finde Guds kald til os, og da tror jeg på at Gud ligeså kan kalde Torben som andre mennesker, og her at Gud har kaldet ham som helbredelses prædikant, jeg har ikke hørt det fra hans egen mund, men jeg har tit oplevet/set Guds kald over mennesker, og tror derfor på at Gud også har kaldet ham.
Det kan godt være at du tror, tænker at han er en falsk profet, som der også står i bibelen: for der skal fremstå falske kristus'er og falske profeter, og de skal gøre store tegn og undere for om muligt at føre selv de udvalgte vild. Matt. 24 v. 24
Men jeg mener ikke han, den kirke er nogle falske profeter, og det er fordi jeg kender den menighed, de folk der kommer der, de er under samme tro som mig, den frikirke jeg kommer i, og de har samme bibel som mig, min kirke, de kom i min kirke før de opstartede Jesus Huset, og jeg kender præstens plejeforældre, og hans søskende, de kommer i min kirke, og det er en sand kristen familie.
Ja jeg forstår godt du skriver som du skriver til sidst i dit svar, når du har været under Martinius kosmologi, som jeg så ikke kender noget til, men det er den kristne tro TS og hans kirke vil forkynde, det er mine ord.
MVH Korintherbrevet.

Til toppen 
#44799 - 13/04/2005 12:27 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: korintherbrevet]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Korintherbrev ...

Jeg vil slet ikke afvise, at Gud kan bruge absolut hvem som helst og hvad som helst, at han kan vende alt til det bedste efter sin vilje, og at han naturligvis også med Torben Søndergaard som redskab kan hjælpe syge mennesker til at blive raske. Ingen tvivl om det.

Problemet er, for mig at se, at der finder helbredelser sted, som ikke nødvendigvis er gudvillede, og at mange kan blive ført bort fra Bibelens Jesus ved at blive raske. Det skete for mig, og for mange andre.

Det har ikke noget direkte med Martinus' åndsvidenskab at gøre, men mere med, at jeg i de år hvor jeg - med glimrende resultater! - beskæftigede mig med at hjælpe psykisk og fysisk syge til helbredelse, troede at jeg selv var kristen! - og så med glad undren på, hvad jeg dog kunne udvirke!

Jeg var ikke kristen, men det fattede jeg først bagefter.
Og det er et åbent spørgsmål, om de mennesker, jeg dengang hjalp, ikke havde været bedre tjent med at forblive syge, for de var opgivet af læger, og de fik ingen åndelig hjælp fra mig til frelsende kristen tro i forbindelse med deres helbredelse.

Der findes mennesker, som Gud må møde i deres sygdom, mørke og fornedrelse, fordi deres sind er lukket for Guds Ord og Hans indgriben og frelsesplan, når de har det godt ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44800 - 13/04/2005 16:18 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: korintherbrevet]
marianne
Bruger

Hej Korinter'

der skal fremstå falske kristus'er og falske profeter, og de skal gøre store tegn og undere for om muligt at føre selv de udvalgte vild.

men de kan være svære at gennemskue, jeg syntes du ville gøre klogt i at lytte til Kristina,Anne og Nicolaj, jeg har selv kommet i sådanne menigheder , og jeg vil give dem ret det er ikke de er på afveje.

Mvh Marianne.

Salme55,23.

Til toppen 
#44801 - 13/04/2005 23:14 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: marianne]
korintherbrevet
Bruger

Hej marianne.
Det kan godt være at du mener jeg bør lytte til Kristina, Anne pande og Nikolaj, men jeg kommer ikke i deres frikirke = Jesushuset, men jeg kender meget til dem, og mener de har den kristne tro, og vi bliver nok aldrig enige nogle af os her på siden ang. det.
Jeg kommer i en anden frikirke i samme by, som hedder Kristen Center: www.kc-herning.dk er deres hjemmeside. Og det er der jeg hører hjemme, de har den kristne tro.
MVH Korintherbrevet

Til toppen 
#44802 - 14/04/2005 07:15 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: korintherbrevet]
marianne
Bruger

Hej Korinther.

Hej marianne.
Det kan godt være at du mener jeg bør lytte til Kristina, Anne pande og Nikolaj, men jeg kommer ikke i deres frikirke = Jesushuset, men jeg kender meget til dem, og mener de har den kristne tro, og vi bliver nok aldrig enige nogle af os her på siden ang. det.
Jeg kommer i en anden frikirke i samme by, som hedder Kristen Center: www.kc-herning.dk er deres hjemmeside. Og det er der jeg hører hjemme, de har den kristne tro.
MVH Korintherbrevet

Det var da trist, men du skal naturligvis komme der hvor du føler du høre til, det kan jo ikke være anderledes, men hvad du har hørt kan jo ingen tage fra dig ,og Guds ord vender jo ikke tomt tilbage.

Mvh Marianne.

Salme55,23.

Til toppen 
#44803 - 14/04/2005 10:57 Re: frikirke ... [Re: korintherbrevet]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Brev!

Jeg sidder med en fornemmelse af, at du må føle dig helt voldsomt omringet og overfaldet af advarsler fra alle os her - og fik lige lyst til at sende dig en smiley.

Nu har jeg læst hjemmesiden, der fortæller om den frikirke, du kommer i, og jeg synes der står rigtig meget vigtigt og sandt om kristentroen. Jeg savnede dog en ting i teksten, som jeg synes er vigtig, nemlig den hellige nadver, som Jesus indstiftede, for at vi sammen kan spise hans legeme og drikke hans blod, til renselse for synd og modtagelse af syndernes forladelse.

Måske kunne I have glæde af også at dele nadvermåltidet hos jer, hvis I altså ikke allerede gør det ...

Jeg vil ønske dig al Guds velsignelse i dit kristne liv, der hvor du nu befinder dig.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44804 - 14/04/2005 13:36 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: marianne]
korintherbrevet
Bruger

Hej Marianne.
Det kan godt være du syntes det er trist at jeg kommer i den kirke som jeg henviste til via den hjemmeside du fik, men frikirker har den samme tro som folkekirkerne, vi har bare ikke barnedåb, vi velsigner de små, og så når de bliver store kan de selv tage beslutningen om de vil døbes i troen på Jesus, døbes i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn. Som der står i matt. 28, da vi mener et lille barn ikke selv kan sige ja i mors arme til at det tror på Jesus, men først når det er blevet stort. og så har vi ikke en fast tekst til hver søndag, men pastoren taler ud fra hvad Gud har lagt ham på hjertet, + vi også har mange gæster, prædikanter fra andre menigheder i DK og ligeså udlandet. Og det er lovsange vi synger, og ikke de salmer som i synger, i salmebogen.
At jeg så siger Jesushuset hvor Torben S. er under, har samme tro, som min kirke, ja at det er kristendommen de forkynder, vil forkynde, det er fordi jeg kender til dem, og de kom i min kirke, før de opstartede den kirke de nu har.
Har du læst, set vores hjemmeside, på frikirken jeg kommer i, for så kan du vist godt se at det er kristendommen der forkyndes i denne kirke.

Korintherbrevet.

Til toppen 
#44805 - 14/04/2005 14:32 Re: frikirke ... [Re: kristina]
korintherbrevet
Bruger

Hej Kristina.
Tak for smilet, som opmundring.
Ja du har ret i at der ikke lige er hentydet, skrevet noget om nadverne på vores frikirke hjemmeside, og det ved jeg ikke lige hvorfor de ikke har skrevet om det emne, men vi har nadver, bare ikke hver søndag som i folkekirken, det er kun ca. 1 gang i måneden at frikirker holder det. Men jeg er glad for at du skriver jeg synes der står rigtig meget vigtigt og sandt om kristentroen.

MVH. Korintherbrevet.

Også et smil til dig.

Til toppen 
#44806 - 14/04/2005 16:19 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: korintherbrevet]
marianne
Bruger

Hej Korienther.

Hej Marianne.
Det kan godt være du syntes det er trist at jeg kommer i den kirke som jeg henviste til via den hjemmeside du fik, men frikirker har den samme tro som folkekirkerne, vi har bare ikke barnedåb, vi velsigner de små, og så når de bliver store kan de selv tage beslutningen om de vil døbes i troen på Jesus, døbes i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn

Det er jo derfor at den der står faderen, svare på Barnets vegne.

så har vi ikke en fast tekst til hver søndag, men pastoren taler ud fra hvad Gud har lagt ham på hjertet,

det er derfor jeg syntes at der bliver ikke lagt vægt nok på hvad Jesus gjorde,Han tog straffen for os døde på korset for os, og at hvis vi beknder vores synder og anger, er der tilgivelse.
der bliver fokuseret for meget på mirakler , der blev heldbredt så og så mange, osv. og på hvor velgsinet man bliver hvis man giver tiene. og forbøn hvor folk væfalder rundt har jeg utrolig svært ved at se skulle være Gud der arbejder på den måde. og hvem dømmer det som prædikanten siger han har fået lagt på hjertet at sige.

det er lovsange vi synger, og ikke de salmer som i synger, i salmebogen

Ja, de er da gode mange af de lovsange de synger i frikirkerne, men det er godt med nogle salmer, det kan være en hel prædiken i sig selv.

Har du læst, set vores hjemmeside, på frikirken jeg kommer i, for så kan du vist godt se at det er kristendommen der forkyndes i denne kirke.

Ja jeg syntes jeg kan genkende meget fra den Pinsemenighed jeg kom i, så det er ikke noget for mig.

Mvh Marianne.

Salme55,23.

Til toppen 
#44807 - 14/04/2005 18:39 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: marianne]
korintherbrevet
Bruger

Hej Marianne.
Du skriver: Det er jo derfor at den der står faderen, svare på Barnets vegne.
ja det ved jeg godt, jeg er selv opvokset i folkekirken, og min mor kommer der stadigvæk, men som eks. jeg kan ikke sige med min egen mund at du tror på Jesus, det kan du kun selv give svar på, og det er det samme med en fader, han kan ikke sige at jeg tror på Jesus, det er kun mig selv, og det er derfor vi har voksendåb, Jesus velsignede også kun børnene som små, som han siger: I Markus 10 v13 Og de bar nogle små børn til Jesus, for at han skulle røre ved dem; disciplene truede ad dem, v14 men da Jesus så det, blev han vred og sagde til dem: »Lad de små børn komme til mig, det må I ikke hindre dem i, for Guds rige er deres. v15 Sandelig siger jeg jer: Den, der ikke modtager Guds rige ligesom et lille barn, kommer slet ikke ind i det.« v16 Og han tog dem i favn og lagde hænderne på dem og velsignede dem.
Du skriver også: det er derfor jeg syntes at der bliver ikke lagt vægt nok på hvad Jesus gjorde,Han tog straffen for os døde på korset for os, og at hvis vi beknder vores synder og anger, er der tilgivelse.
der bliver fokuseret for meget på mirakler , der blev heldbredt så og så mange, osv. og på hvor velgsinet man bliver hvis man giver tiene. og forbøn hvor folk væfalder rundt har jeg utrolig svært ved at se skulle være Gud der arbejder på den måde. og hvem dømmer det som prædikanten siger han har fået lagt på hjertet at sige

Da vil jeg sige at min kirke lægger STOR vægt på Jesu død og opstandelse, at han døede for os, gav sit liv på korset for os. Helbredelse er noget vi sætter fokus på, vi tror på at Jesus kan helbrede lige så meget idag, som i bibelens tid, men det er ikke det allerstørste emne hos os. Ang. tiende: I min kirke giver vi kun hvad vi kan, har råd til, vil, det er ikke en tvang at give tiende hos os. Forbøn: Ja vi har forbøn, men ikke til hvert møde, men har vi en prædikant på besøg fra udlandet er der for det meste forbøn. Nogle vælter om ved forbøn, men det er fordi vi ikke kan stå på vores ben mere vi bliver simpelhen så fyldt af Helligånden, Gud berører os dybt, og det mener du nok ikke kan passe, men jeg har selv væltet om flere gange, og du må så mene hvad du vil, men jeg ved det var Helligånden der kom over mig.

Præsten siger det han har fået lagt på hjertet af Gud, og det er jo en alm. ting at Gud taler til os, er med os, bønhører os, så der er ikke noget med at folk skal dømmes på deres ord. Er der ikke nogle du tror på, stoler på, for så tror du jo på at de siger sandheden til dig, ellers skulle man jo mene at alle mennesker lyver, og aldrig siger noget sandt.
Jeg mener at Gud skal have lov til at arbejde, sige, komme med sit ord, og at det ikke skal være fast og konkret hver gang som i folkekirken, selvom de præster også siger noget godt i deres prædikener, min mor har to dejlige kristne præster i sit sogn, som jeg holder meget af, og jeg har været tit med derude, for når jeg besøger mor, tager jeg med hende i folkekirken om søndagen.
Ja jeg kunne skrive meget mere, men jeg vil stoppe her. Håber du fik svar på dine ?????, for det kan ikke forklares bedre, mener jeg, og vi bliver måske heller ikke enige.
MVH. Korintherbrevet

Til toppen 
#44808 - 14/04/2005 18:59 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej kristina

du skriver:

Der findes mennesker, som Gud må møde i deres sygdom, mørke og fornedrelse, fordi deres sind er lukket for Guds Ord og Hans indgriben og frelsesplan, når de har det godt ...

Hvad mener du dog med dette???? Er det så "til ens eget bedste", at man måske er kronisk og alvorligt syg??? At al lidelsen er nødvendig ? Jeg må sige, at jeg er chokeret. Du har naturligvis lov at mene sådan, men jeg er meget overrasket og ikke så lidt vred. For mig at se lægger du skylden for sygdommen på den syge, en som i forvejen må bære lidelsen. Er det rimeligt..

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#44809 - 14/04/2005 19:06 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: korintherbrevet]
marianne
Bruger

Hej Korinther.

, min mor har to dejlige kristne præster i sit sogn, som jeg holder meget af, og jeg har været tit med derude, for når jeg besøger mor, tager jeg med hende i folkekirken om søndagen.
Ja jeg kunne skrive meget mere, men jeg vil stoppe her. Håber du fik svar på dine ?????, for det kan ikke forklares bedre, mener jeg, og vi bliver måske heller ikke enige.
MVH. Korintherbrevet

Det lyder da godt. men du har nok ret i at vi ikke bliver enig. Men du må have det godt Gud velgsine dig.

Mvh Marianne.

Salme55,23.

Til toppen 
#44810 - 14/04/2005 19:18 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau,

Jeg kan godt forstå, at du er vred, hvis du mener at jeg lægger skylden på den syge. Sådan er det ikke.

Men læs lige Esajas bog 45: v5 Jeg er Herren, der er ingen anden,
der er ingen anden Gud end mig.
Jeg væbner dig, skønt du ikke kender mig,
v6 for at de skal vide i øst og i vest,
at der ikke er nogen anden end mig,
jeg er Herren, der er ingen anden!
Jeg danner lys og skaber mørke, jeg frembringer fred og skaber ulykke, jeg Herren, frembringer alt dette.
v8 Lad det dryppe fra oven, himmel,
lad retfærd strømme ned fra skyerne!
Jorden skal åbne sig,
frelsen gro frem,
og retfærd skal spire.
Jeg, Herren, skaber det.

Det er jo ikke den syge, men Gud, som skaber det, som Han altså skaber!
Og min tro er, at det, uanset hvor ubehageligt, er til det bedste for Hans børn, enten for dem selv eller for dem, som de efter Guds frelsesplan skal være vidnesbyrd for.
Vi må ikke nøjes med at se det hele i et jordisk her-og-nu-perspektiv, men i et evighedsperspektiv.

Paulus skriver i sit brev til Romerne, 8,18: Jeg mener nemlig, at lidelserne i den tid, der nu er inde, er for intet at regne mod den herlighed, som skal åbenbares på os.

Jeg tror, fuldt og fast, at dette gælder både syge mennesker, og dem der af andre grunde har et lidelsesfuldt liv og - ikke mindst - martyrerne, hvoraf dette århundrede har flere end noget andet århundrede e.Kr.

Men vi må, og skal, bede for alle syge og lidende, at Gud må gøre dem/os raske.
Og, hvis det ikke skal ske, at Gud må give os styrke til at bære det, som vi skal bære.
Også selv om vi ikke forstår ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44811 - 14/04/2005 20:55 Re: Oplevjesus.dk / Torben Søndergaard [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej kristina

så må du meget undskylde! Jeg misforstod dig. Det beklager jeg.

Godt, så er vi altså enige om, at ansvaret for lidelse kan være Guds, al den stund Han enten foråsager det eller ikke gør noget for at stoppe det. ?

Mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#44812 - 14/04/2005 22:32 Re: skyld og ansvar [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau, ja, lige præcis!

Og så alligevel: Alle vi syndere af Adams æt må, så længe vi lever her på denne delvis ødelagte jord, leve med konsekvenserne af menneskehedens kollektive syndefald: Arvesynden, den primære årsag til al elendigheden, og den var jo på ingen måde Guds vilje.

Men som enkeltvæsener her og nu er vi bestemt ikke skyldige i vores vanskeligheder, lige så lidt som vi fortjener ros, når solen skinner på os ... !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær