0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#44605 - 29/03/2005 12:54
Hvor er etikken henne?
|
Chatvært
Bruger
Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
|
Hej
Jeg har her i formiddags læst på tekst-tv, at der stadig bliver lige så mange mongolbørn som tidligere, og det undrer man sig over i lægeverdenen fordi man jo flere steder har indført de såkaldte nakkefoldsscanninger, hvor man kan se om fosteret har de typiske nakkefolder, som ofte følger med mongolisme.
Så er det jeg tænker: "Hvorfor VIL man absolut drive klapjagt på alt det der ikke lige er "normalt" (hvad dette normale så end er)" Jeg synes godt nok, at vi i dagens samfund er blevet temmelig kyniske. Jeg er rystet over, at lægerne kan undre sig over, at der stadig fødes en del mongolbørn, det virkede nærmest som om de var fornærmede over, at det forholder sig sådan. For mig virker hele tankegangen omkring nakkefoldsscanninger, og fosterdiagnostik i det hele taget, temmelig nazistisk. Jeg er overbevist om, at Hitler ville have vendt sig i graven af fryd over det der sker i vores samfund nu, hvis han vidste det, hans mål var jo netop også at udrydde alle handicappede fordi de i hans øjne ikke var produktive for samfundet. Jeg selv er personligt glad for at jeg blev født længe før der var noget der hed fri abort og fosterdiagnostik. Jesus har så sandelig ret når han siger, at i de sidste tider vil kærligheden blive kold, det skal jeg da love for at jeg synes den er i vores såkaldt moderne samfund. Jeg spørger bare. "Hvor er etikken henne?" Er det ikke på tide at sige stop, at nu vil vi ikke finde os i mere? Vi har brug for at bede Gud om at forbarme sig over Danmark og danskerne fordi jeg virkelig tror, at med fri abort og fosterdiagnostik begår vi en alvorlig synd som der i allerhøjeste grad er brug for at bede om tilgivelse for! Hvem er vi, at vi skal bestemme hvem der har ret til livet og hvem der ikke har? Gud sagde til menneskene, at de skulle underlægge sig jorden og være herrer over den, men mandat til at bestemme over liv og død fik de ligegodt ikke!!
Maijannes
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
|
|
Til toppen
|
|
|
#44606 - 29/03/2005 15:17
Re: Hvor er etikken henne?
[Re: Maijannes]
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Maijannes
Jeg er overbevist om, at Hitler ville have vendt sig i graven af fryd over det der sker i vores samfund nu, hvis han vidste det, hans mål var jo netop også at udrydde alle handicappede fordi de i hans øjne ikke var produktive for samfundet.
Måske, men i så fald ville han ikke gøre det fordi vi var enige med ham. Vi scanner ikke fostre og vælger abort ved misdannelser fordi barnet ikke ville være produktivt. Vi gør det, fordi a) mongol-børn lever meget kortere og langt mere besværet, b) tit får meget svære psykiske problemer og c) kan i yderste konsekvens både være farlige for sig selv og andre. Udover det er der selvfølgelig den lille detalje, at i forhold til Hitlers dødsmaskine er nutidens aborter så inderligt ineffektive, at Hitler nok snarere havde grinet og grædt af os end frydet sig.
Og så er der jo ingen nogensinde, der har sagt eller ment at alle handicappede burde udryddes. Hitlers mening var, at de psykisk syge (og jøderne, og alkoholikerne) skulle udryddes. Det hænger sammen med en miskrediteret tanke kaldet teozoologi - ideen om, at der der ikke kunne overleve i naturen ikke bør overleve i samfundet.
vem er vi, at vi skal bestemme hvem der har ret til livet og hvem der ikke har?
Hvem er du, at du skal bestemme at alt liv skal leve uanset tilstand og konsekvens? Har du overvejet, hvor mange skæbner der kan blive knust af et forbud (lovmæssigt eller moralsk!) mod abort? Har du gjort dig selv den tjeneste at overveje, hvad alternativerne til og konsekvenserne af din holdning er?
Gud sagde til menneskene, at de skulle underlægge sig jorden og være herrer over den, men mandat til at bestemme over liv og død fik de ligegodt ikke!!
Og det er vel derfor dybt kristne lande som fx USA har dødsstraf og mener at have det med Gud på sin side?
Hvorvidt man mener om mennesket har "mandat" til at bestemme over liv eller død afhænger helt af hvordan man læser bibelen, så dét udsagn om hvad Gud mente og ikke mente bærer ikke megen, hvis overhovedet nogen, vægt.
Og sidst, men absolut ikke mindst: hvorfor mener du, at kristen moral er mere berettiget end anden moral til at dirrigere et samfunds reaktioner? Og hvorfor skulle enhver anden end den fundamentalistiske kristne dog finde på at ville bede om syndsforladelse, fordi vedkommende får sit foster scannet?
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#44607 - 29/03/2005 15:54
[Re: Claus Due]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Claus
Vi gør det, fordi a) mongol-børn lever meget kortere og langt mere besværet, b) tit får meget svære psykiske problemer og c) kan i yderste konsekvens både være farlige for sig selv og andre.
Det er sandt at mennesker med Downs syndrom ikke bliver helt så gamle som den øvrige befolkning...men at de "tit får meget svære psykiske problemer" og "i yderste konsekvens både kan være farlige for sig selv og andre", hvad mener du i grunden med det?
Jeg har arbejdet med beboere (og skal igen) der har Downs syndrom, og der er altså lige så stor forskel på dem som på den øvrige befolkning - nogle kan være meget medtaget ofte af følgesygdomme....mens andre fungerer næsten "normalt", endda har nogle af dem en væsentlig bedre livskvalitet end den almene befolkning, fordi de ofte er endda meget gode til at sige eller signalere deres mening
Hvorvidt man mener om mennesket har "mandat" til at bestemme over liv eller død afhænger helt af hvordan man læser bibelen, så dét udsagn om hvad Gud mente og ikke mente bærer ikke megen, hvis overhovedet nogen, vægt.
Du kunne jo også spørge de der har sygdommen....der plejer at komme en del til Sølund-festivallen om ikke så længe - og tro mig, de har det sjovt. Måske mener de tværtimod, at det er de mennesker, der ikke kan leve i nuet, der fortjener at dø...og hvem har så ret?
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#44608 - 29/03/2005 17:48
[Re: malli]
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Folk med Downs syndrom dør ofte i en ung alder, og hvis de når 40 udvikler de ofte demens á la Alzheimers syndrom oven i deres retardering. De har meget ofte hjertefejl, de lider langt hyppigere af infektioner, autoimmune sygdomme og visse former for kræft. De får ofte bindevævsansamlinger i lever og knoglemarv, har oftere stofskifteproblemer, hudproblemer, diabetes, øjenlidelser og epilepsi.
Det handler jo heller ikke om allerede fødte folk, der fortjener at dø, men om at spare folk for overhovedet at blive født til et sådant liv. Det synes jeg godt man kan.
-Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#44609 - 29/03/2005 18:23
[Re: Zaphod]
|
Bruger
Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
|
Det synes jeg godt man kan.
Hvad mon de selv synes....?
Raven
|
|
Til toppen
|
|
|
#44610 - 29/03/2005 18:55
|
Bruger
Reg.: 18/03/2005
Sted: Rønne
|
Hej Maijannes Du skrev:
For mig virker hele tankegangen omkring nakkefoldsscanninger, og fosterdiagnostik i det hele taget, temmelig nazistisk. Jeg er overbevist om, at Hitler ville have vendt sig i graven af fryd over det der sker i vores samfund nu, hvis han vidste det, hans mål var jo netop også at udrydde alle handicappede fordi de i hans øjne ikke var produktive for samfundet. Jeg selv er personligt glad for at jeg blev født længe før der var noget der hed fri abort og fosterdiagnostik. Jesus har så sandelig ret når han siger, at i de sidste tider vil kærligheden blive kold, det skal jeg da love for at jeg synes den er i vores såkaldt moderne samfund. Jeg spørger bare. "Hvor er etikken henne?"
Add.Nazistisk: Synes du ikke det er en underlødig debat form, at udråbe andre sumfundsgrupper - end lige den du selv tilhøre - som Nazistisk. Hvis vi kan blive enige om, at Nazisme er noget ondt som vi skal undgå i vort samfund, ja så fordømmer du faktisk de mennesker der seriøst ønsker at hæve vor levestandard og indsigt gennem videnskabelige og tekniske fremskridt. Jeg synes kritik er OK, men man skal sætte et alternativ i stedet. Kære Maijannes er jeg Nazist fordi jeg går ind for fri abort???????????
Add.Hitler : Jeg er desværre bange for, at Hitler tilsluttede sig den kristne etik - han var jo kristen!
Add.Etik: Jeg går udfra at du mener kristen etik. Husk nu på, at en demokratisk funderet stat skal følge flertallet, og flertallet vil noget andet end mindretalsgruppen bestående af moralsk overlegne kristne. Husk nu på, at Hitler blandt andet definerede sig selv, som han gjorde, i en føelse og rus af etisk- og moralsk overlegenhed - målt i forhold til undermennesket! Kære Maijannes er jeg et undermenneske fordi jeg er erklæret ateist????????
|
|
Til toppen
|
|
|
#44611 - 29/03/2005 18:56
|
Bruger
Reg.: 23/03/2005
|
Hej Zaphod!
Det synes jeg man godt man kan.
Jeg er helt uenig i ovenstående fordi vi ikke har ret til, at tage nogens liv heller ikke før mennesker blir født jf. 1 Mos. 20,13. Mkh. Jonathan
Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)
|
|
Til toppen
|
|
|
#44612 - 29/03/2005 18:57
|
Bruger
|
Hej Zaphod
Det handler jo heller ikke om allerede fødte folk, der fortjener at dø, men om at spare folk for overhovedet at blive født til et sådant liv. Det synes jeg godt man kan.
I din indledning er der temmelig mange "ofte" - og derpå konkluderer du at det nok ville være bedst at spare folk for at blive født til "sådant" et liv....jamen, hvilket liv?, så længe der kun er tale om muligheder og hypoteser kan man ikke konkludere at det er sådan. Ja, jeg vil medgive at de sjældent bliver gamle, men det er ikke ensbetydende med at de ikke kan have livskvalitet...og endda være til berigelse for deres omgivelser den tid de nu er her. Andet og mere end man kan sige om mange af os såkaldt "normale".
Til nød og med meget god vilje kan jeg forstå ifald man er 100% sikker på at et menneske vil leve et helt liv i et konstant smertehelvede...at man så kan overveje abort - ikke at jeg er sikker på at jeg i situationen selv ville vælge det, men jeg kan forstå det. Men at vælge at få abort fordi det ny liv er bærer af Downs Syndrom og muligvis vil få forskellige sygdomme i tillæg til dette, - det forstår jeg simpelthen ikke.
Faktisk er jeg ikke engang sikker på, at denne tankegang udspringer af omsorg for personen - i så fald ville man vel næppe dræbe vedk. men derimod sikre at personen fik de bedst mulige vækst-betingelser.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#44613 - 29/03/2005 19:38
[Re: Dennis]
|
Bruger
|
Hej Dennis
Add.Hitler : Jeg er desværre bange for, at Hitler tilsluttede sig den kristne etik - han var jo kristen!
Det er faktisk ikke korrekt.
Hitlers "religion" var en misk-mask af ideologi var bygget op omkring glorificering af over-mennesket (inspireret af Nietzche), social-darwinistiske tanker om udvælgelse...blandet sammen med diverse mytologier og hedengang tysk germanerkult og tilbedelse af anerne...og forresten også hedenskab.
"Ved solhverv og til vækst- og høstfest hengav børnene sig til hemmelighedsfulde skikke og og oplevede begejstringen over magien ved den natlige ild: "To gange om året fejrede vi solhverv" fortæller Georg Beckmann "Der blev tændt et stort bål. For de opstillede parti-formationer holdt en sturmbannfurer eller en afdelingsfører nogle fyndige taler om vore forfædre. Der var absolut noget religiøst over det. Vi drenge opførte så germanske sværddanse. Og når bålet så var brændt ned, fulgte vi en gammel germansk skik: drenge og piger tog hinanden i hånden og sprang gennem bålet to og to"
Hitler-jugend rekrutterede unge (børn) hos de kirkelige organisationer, først ved overtalelse, senere ved regulær vold. Myndighederne støttede HJ i kampen mod den katolske ungdomsbevægelse: Offentlige arrangementer blev forbudt, tidsskrifter blev beslaglagt, ungdomsgrupper blev opløst og forbudt.
Man havde således dannet en ny religion med en ny tre-enighed:
"Vor bekendelse: Tyskland!
Vor tro: Føreren!
Vor vilje: Det hellige rige af tysk tro!"
Kilde: "Hitlers børn" af Guido Knopp
Det eneste i Hitlers idelogi der bar præg af Kristendommen var ordet "Gud" - men det var om sig selv.
Mkh Malli
Ændret af malli (29/03/2005 19:42)
|
|
Til toppen
|
|
|
#44614 - 29/03/2005 19:48
|
Bruger
|
Hej Zaphod! [Det synes jeg godt man kan]
Det er jeg helt uenig i fordi vi ikke har ret til, at tage nogens liv heller ikke før de bliver født jf. 2 Mos 20,13. Mkh. Jonathan
Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)
|
|
Til toppen
|
|
|
#44615 - 29/03/2005 20:02
Re: Hvorkan marker jeg citater i mine indlæg?
|
Bruger
|
Hej Malli m. fl.! Er der nogen af jer der vil fortælle mig hvordan jeg får et citat ind i den firkant/er, som jeg kan se der er nogle af jer, som har en eller flere af i jeres artikler? Mvh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#44616 - 29/03/2005 21:06
Re: Hvorkan marker jeg citater i mine indlæg?
[Re: Jonathan]
|
Bruger
|
Hej Jonathan Dét du skal citere (have i firkanten) skal du omgive med "klammer" = [ ] på hver side af ordet ...indeni klammen skal der stå "citat" på den ene side og "/citat" på den den modsatte side af ordet Dvs: [cita*] Halløjsa bla bla [/cita*]Staver jeg så "citat" rigtigt kommer der til at stå:
Halløjsa bla bla
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#44617 - 30/03/2005 01:11
|
Bruger
|
Hej Zaphod! Undskyld for jeg kom med det forkerte bibelcitat i den forkerte sammenhæng. Det var en fejl, at jeg skrev 1 Mos 20,13 istedet for 2 Mos 20,13. Mkh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#44618 - 30/03/2005 10:32
[Re: Raven]
|
Bruger
|
Raven skrev: Hvad mon de selv synes....?
De synes ikke noget. De er fostre.
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#44619 - 30/03/2005 10:32
|
Bruger
|
Det er jeg helt uenig i fordi vi ikke har ret til, at tage nogens liv heller ikke før de bliver født jf. 2 Mos 20,13.
Jeg er ikke kristen, så din begrundelse siger mig intet.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44620 - 30/03/2005 10:38
|
Bruger
|
Malli skrev: I din indledning er der temmelig mange "ofte" - og derpå konkluderer du at det nok ville være bedst at spare folk for at blive født til "sådant" et liv....jamen, hvilket liv?, så længe der kun er tale om muligheder og hypoteser kan man ikke konkludere at det er sådan.
Man ved at de bliver retarderede og at de har en meget høj hyppighed af alle mulige sygdomme, der ikke blot er dødelige, men også stærkt ubehagelige at leve med. Jeg kan ikke se noget galt i at få en abort i 17. uge eller hvad det måtte være, og spare fostret for risikoen.
Malli: Ja, jeg vil medgive at de sjældent bliver gamle, men det er ikke ensbetydende med at de ikke kan have livskvalitet...og endda være til berigelse for deres omgivelser den tid de nu er her. Andet og mere end man kan sige om mange af os såkaldt "normale".
Nej, det er ikke ensbetydende. Men der er en meget høj sandsynlighed. Vi taler om fostre, ikke om voksne mennesker, og jeg mener at kvinden bestemmer over sin krop. Hvis hun vurderer, at fostret er bedre tjent med ikke at blive født kan jeg ikke se, hvem eller hvad der skulle forhindre hende i det.
Malli: Faktisk er jeg ikke engang sikker på, at denne tankegang udspringer af omsorg for personen - i så fald ville man vel næppe dræbe vedk. men derimod sikre at personen fik de bedst mulige vækst-betingelser.
Vi taler ikke om en person, men om et foster. De bedst mulige vækst-betingelser kan stadig ikke forhindre et sygdomsplaget liv som retarderet.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44621 - 30/03/2005 11:41
|
Bruger
|
fostre?? Dit indlæg lagde ikke op til at du talte om fostre. Du gav din beskrivelse af en person med Downs syndrom:
Folk med Downs syndrom dør ofte i en ung alder, og hvis de når 40 udvikler de ofte demens á la Alzheimers syndrom oven i deres retardering. De har meget ofte hjertefejl, de lider langt hyppigere af infektioner, autoimmune sygdomme og visse former for kræft. De får ofte bindevævsansamlinger i lever og knoglemarv, har oftere stofskifteproblemer, hudproblemer, diabetes, øjenlidelser og epilepsi.
Derpå konkluderede du følgende:
Dvs. du mener at dette liv ikke er værdigt eller et godt liv. Du mener at det er bedre at spare dem for sådan et liv. Du mener det er bedst de ikke bliver født.
Fint nok, at du mener det, men er det ikke temmelig mere relevant, at finde ud af, hvad personer med Downs syndrom selv mener om deres liv, istedet for bare at konkludere noget hen over hovedet på dem. Synes de selv det er et uværdigt eller dårligt liv?, mener de selv, at det var bedst de ikke var født?
Mvh Raven
|
|
Til toppen
|
|
|
#44622 - 30/03/2005 11:42
|
Anonym
Anonym
|
En lille tilføjelse... Downs syndrom er mest udbredt blandt kvinder der føder sent i deres liv. Hyppigheden af Downs syndrom stiger altså med alderen. Hvis vi partout skal Downs syndromet til livs uden at gribe til abort, så er den mest "humane" løsning vist at vi lader vores døtre rende rundt og få børn lidt tidligere... Og hvordan skal vi så lige få ordnet dét indenfor kristne rammer...? Tvangsægteskaber måske?
|
|
Til toppen
|
|
|
#44623 - 30/03/2005 12:25
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Dennis
Nej, selvfølgelig mener jeg ikke, at du er nazistog heller ikke et undermenneske fordi du er ateist. Det jeg mener med det jeg siger er, at hele TANKEGANGEN omkring fosterdiagnostik og fri abort VIRKER nazistisk fordi Hitler jo netop forsøgte at udrydde alt hvad der ikke var "normalt", og mit ærinde var at spørge, om ikke den moderne tankegang bag fosterdiagnostik og fri abort netop ikke er at udrydde alt handicappet? I så fald mener jeg da virkelig, at tankegangen er nazistisk. Ikke at du som person skal klassificeres som nazist, det har jeg ingen ret til at gøre eftersom jeg ikke kender dig, men jeg er da noget bekymret for udviklingen må jeg da indrømme...
Hitler kristen? Øhh, det vil jeg nu stille et stort spørgsmålstegn ved. Så vidt jeg ved dyrkede han da en del spiritisme. At han anså sig selv for tilhørende en højere race end f. eks. jøderne er jo indiskutabelt, men det har jo faktisk vist sig, at Hitler selv havde jødisk blod i årerne. Jeg tvivler stærkt på, at han byggede sin ideologi på kristen etik, så vidt jeg har forstået Jesus så anså han da ikke nogle mennesker for at tilhøre en højerestående race og andre ikke, han gjorde ikke forskel på folk, og hans død på korset gælder for ALLE mennesker - også typer som Hitler!!!
Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#44624 - 30/03/2005 12:41
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Claus
Jeg mener at den kristne moral er mere berettiget fordi den bygger på kærlighed til mennesket, og ikke på kun at give de stærke ret til livet. Det er da sandt nok, at mongolbørn (og såmænd også børn med andre kromosomfejl) har nogle medfølgende skavanker som kan gøre livet mere besværligt, men har du tænkt på, at mongoler ofte er meget livsglade mennesker som faktisk bringer meget solskin ind i de menneskers liv, som de er forbundne med. Jeg kender da flere mongoler, som er de rene solstråler, og deres familier ville nødigt undvære dem.
Det er muligt at vi i vores moderne samfund scanner fostre og øver fri abort i humanismens navn, men jeg må indrømme, at jeg ikke har den store tillid til, at det er den eneste grund til det, det er da også fordi man i det moderne effektive samfund ser de handicappede som en belastning som man helst skal have ryddet af vejen. Kald mig så bare pessimistisk og sortseende, men sådan tror jeg også det er, vi mennesker i ikke udelukkende ædle i vores motiver for det vi gør, heller ikke på dette her område.
Hvem der har ret til livet har vi mennesker stadigvæk ikke fået retten til at bestemme over. Desuden dør mange fostre med kromosomfejl allerede i moderlivet fordi de netop er så medtagede at de ikke ville være levedygtige alligevel, men dem der så får livet og overlever er jo også stærke indenfor deres felt.
Når jeg siger, at vi i Danmark skulle falde på knæ og bede Gud om tilgivelse så mener jeg tilgivelse for, at vi mennesker har taget os retten til at bestemme over liv og død, en ret som Gud kun har. Kald mig så bare fundamentalistisk, men det er nu altså min holdning.
Til slut vil jeg lige sige, at selvom jeg i dine øjne kaldes en fundamentalist, så er jeg altså ikke tilhænger af dødsstraf, faktisk tværtimod!!! Igen fordi vi mennesker derved gør os selv til herrer over liv og død. At så fundamentalistiske præsidenter i USA går ind for det, må jo være deres sag, ikke min.
Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#44625 - 30/03/2005 12:46
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Zaphod
Når du mener, at man godt kan tillade sig at forsøge at spare disse mennesker for "sådan et liv", så er det jeg spørger: Hvem kan i sidste ende vurdere hvad livskvalitet er? Jeg er selv født med den kromosomfejl som hedder Turners syndrom, og har som følge deraf også nogle følgesygdomme såsom medfødt hjertefejl, høreproblemer, gigt for blot at nævne lidt, men har jeg mindre livskvalitet af den grund? Jeg synes da at jeg har et udemærket liv alligevel, og i sidste ende er der vel ingen andre end den der må leve med et handicap som kan svare på om han/hun har en god livskvalitet
Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#44626 - 30/03/2005 12:48
|
Chatvært
Bruger
|
AMEN Jonathan!!!!
Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#44627 - 30/03/2005 12:53
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Malli
Jeg er så enig med dig i, at det ikke nødvendigvis er af omsorg for personen at man dræber vedkommende, snarere tværtimod!!!! Hvis man har omsorg for et menneske vil man da netop søge at gøre sit bedste for at vedkommende skal have det godt sålænge man er her på jorden.
Godt spørgsmål du der stiller om hvad livskvalitet er. Det er der vel ingen der kan sige 100% og ingen kan ihvertfald tillade sig at afgøre på forhånd om en mongol kan have livskvalitet, livskvalitet er jo en subjektiv størrelse og vi mennesker har jo også forskellig udgangspunkt for livskvalitet, det er jo også forskelligt fra person til person hvad man anser for livskvalitet. For nogle mennesker er livskvalitet lig med at have succes på arbejdet, for andre er det noget helt andet som giver livskvalitet, det hverken kan eller skal vi dømme om.
Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#44628 - 30/03/2005 13:20
|
Bruger
|
Maijannes skrev: Når du mener, at man godt kan tillade sig at forsøge at spare disse mennesker for "sådan et liv", så er det jeg spørger: Hvem kan i sidste ende vurdere hvad livskvalitet er? Jeg er selv født med den kromosomfejl som hedder Turners syndrom, og har som følge deraf også nogle følgesygdomme såsom medfødt hjertefejl, høreproblemer, gigt for blot at nævne lidt, men har jeg mindre livskvalitet af den grund? Jeg synes da at jeg har et udemærket liv alligevel, og i sidste ende er der vel ingen andre end den der må leve med et handicap som kan svare på om han/hun har en god livskvalitet
Det er lidt svært at svare på sådan et spørgsmål. Min mor blev gravid som 15-årig. I dag ville hun have fået en abort i den situation, men hvis man spørger hende i dag er hun selvfølgelig glad for min storesøster.
Jeg underkender ikke din livskvalitet på nogen måde. Du lever nu, du er en person, og du har ret til dit liv. Men if. vores lovgivning er et foster ikke en person (og det mener jeg heller ikke det er moralsk), det er ikke bevidst, det kan ikke noget. Derfor mener jeg der er tale om en anden situation.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44629 - 30/03/2005 14:05
|
Bruger
|
Raven skrev: fostre??
Dit indlæg lagde ikke op til at du talte om fostre. Du gav din beskrivelse af en person med Downs syndrom: [...] Derpå konkluderede du følgende:
Za: Det handler jo heller ikke om allerede fødte folk, der fortjener at dø, men om at spare folk for overhovedet at blive født til et sådant liv. Det synes jeg godt man kan.
Raven: Dvs. du mener at dette liv ikke er værdigt eller et godt liv. Du mener at det er bedre at spare dem for sådan et liv. Du mener det er bedst de ikke bliver født.
Fint nok, at du mener det, men er det ikke temmelig mere relevant, at finde ud af, hvad personer med Downs syndrom selv mener om deres liv, istedet for bare at konkludere noget hen over hovedet på dem. Synes de selv det er et uværdigt eller dårligt liv?, mener de selv, at det var bedst de ikke var født?
Jeg taler kun om folk, der ikke er født. Man aborterer kun fostre, og jeg har aldrig talt om allerede eksisterende personer. Uanset folks handicap bestemmer eksisterende personer selv over deres liv (og for mig at se også om de ikke har lyst til det mere). Men fostre er juridisk og moralsk set ikke personer.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44630 - 30/03/2005 15:48
|
Bruger
|
Hej Zaphod Vi taler en smule forbi hinanden, det er muligvis min formulering der er skyld i det. Jeg prøver lige igen. Du skrev:
......men om at spare folk for overhovedet at blive født til et sådant liv (min fremhævelse)
Du ser på nulevende personers liv (med Downs syndrom) og konkluderer, at dette liv ikke er værd at leve for et foster. Men hvis disse personer selv mener at de, trods alt, har et godt liv med glæde og mening, så er der da absolut ingen grund til at konkludere, at det ville være bedre for et foster, at spare det for et sådant liv.
Så derfor er det temmelig mere relevant, at finde ud af, hvad personer med Downs syndrom selv mener om deres liv, istedet for bare at konkludere noget hen over hovedet på dem
Mvh Raven
|
|
Til toppen
|
|
|
#44631 - 30/03/2005 16:33
|
Bruger
|
OK, jeg forstår. Jeg synes egt. ikke det ville være så relevant for mig at spørge én med Downs syndrom, hvis jeg var gravid og skulle vælge abort eller ej. En person med DS har aldrig prøvet andet og kan derfor ikke sammenligne. Men udefra set kan man godt sammenligne. Jeg ville spare mit ufødte barn for retardering, hjertefejl, diabetes mmm. hvis jeg kunne. Derfor ville jeg gøre det. Jeg ville aldrig kræve af andre, at de skulle vælge som jeg, men sådan ville jeg vælge.
Et mulig analogi er til den lille debat, der kørte i medierne for et stykke tid siden om mandlig omskæring. Der var en del jødiske mænd, der sagde at de ikke var generet af det, på trods af, at følsomheden i penis bliver nedsat. Men de har jo heller aldrig prøvet andet. Af den grund ville jeg ikke lytte til dem, hvis jeg skulle vælge om min søn skulle omskæres.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44632 - 30/03/2005 18:35
|
Bruger
|
Hej Zaphod!
Du skrev:Jeg er ikke kristen, så din begrundelse siger mig intet.
Der står i 2 Mos. 20,13: Du må ikke slå ihjel ( et af de 10 bud)
Mkh. Jonathan
Ændret af Jonathan (30/03/2005 18:52)
|
|
Til toppen
|
|
|
#44633 - 30/03/2005 18:53
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Dennis,
Du skriver: Add.Hitler : Jeg er desværre bange for, at Hitler tilsluttede sig den kristne etik - han var jo kristen!
Nej Hitler var bestemt ikke kristen, og hans "etik" var lige modsat kristen etik. Det er ikke første gang jeg hører, at nogen tror, Hitler var kristen. Hvor det rygte kommer fra, ved jeg ikke, men det er i hvert fald en ganske absurd antagelse. Læs f.eks. "Mein Kampf" bind II, kapitel 1:
"Der findes kun én hellig menneskeret og denne ret er samtidig den mest hellige forpligtelse, nemlig at sørge for, at blodet bevares rent for således gennem opretholdelsen af det bedste i menneskeheden at give denne muligheden for en endnu mere ædel udvikling ... "
Med sådanne teorier forsøgte han at legitimere "Die Endlösing" (= jødeudryddelserne).
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#44634 - 30/03/2005 19:12
|
Bruger
|
Hej Maijannes.
Jeg vil forsøge at holde det kort, så bær over med citeringen.
Jeg mener at den kristne moral er mere berettiget fordi den bygger på kærlighed til mennesket, og ikke på kun at give de stærke ret til livet. Og jeg er mener, at hvis du tror alternativet til "at bygge på kærlighed til mennesket" er det modsatte af "kun at give de stærke ret til livet", så har du taget grueligt fejl.
Din argumentation ser nu således ud: a) Du mener den kristne moral er mere beretttiget, fordi b) den i modsætning til (alt andet | alle andre religioner | evolution?) "ikke kun giver de stærke ret til livet". Hvilket jo er så forkert, som noget næsten kan blive. Det kan kun virke rigtigt for dig, hvis du intet kender til det, du mener kristendommen er det eneste alternativ til.
...men har du tænkt på, at mongoler ofte er meget livsglade mennesker som faktisk bringer meget solskin ind i de menneskers liv, som de er forbundne med.
Jeg kender selv familier med mongolbørn, og jo - der er megen glæde - men mindst lige så megen sorg, som udelukkende skyldes denne defekt. Der er ikke tale om, at det er "børnenes skyld". Men syndromet - det berører hele familien (og samfundet) og ikke kun barnet.
Det er muligt at vi i vores moderne samfund scanner fostre og øver fri abort i humanismens navn, men jeg må indrømme, at jeg ikke har den store tillid til, at det er den eneste grund til det, det er da også fordi man i det moderne effektive samfund ser de handicappede som en belastning som man helst skal have ryddet af vejen. Normalt plejer jeg at sige, at lidt paranoia er sundt. Jeg er ikke sikker i dette tilfælde. Men det hjælper sikkert på dit manglende kendskab til kristendommens alternativer at mene dette, for så kan du jo klamre dig endnu hårdere til håbet om, at du har ret og der virkelig er en (ubevidst) konspiration om at slå alle handicappede ihjel i effektivitetens navn.
Kald mig så bare pessimistisk og sortseende, men sådan tror jeg også det er, vi mennesker i ikke udelukkende ædle i vores motiver for det vi gør, heller ikke på dette her område. Mennesket er syndigt, vi skal alle bede om forladelse, bla bla bla. Brug hellere pladsen på at argumentere for, hvorfor det er mindre ædelt at ville for eksempel kromosom-fejl til livs og ad kunstig vej sørge for, at barnet har større overlevelsesevne og vil have et bedre liv.
Hvem der har ret til livet har vi mennesker stadigvæk ikke fået retten til at bestemme over. Men vi må gerne bestemme, ned til mindste detalje, hvordan andre skal leve deres liv - og at de skal leve deres liv? Jeg er altså tæt på at give op nu.
Desuden dør mange fostre med kromosomfejl allerede i moderlivet fordi de netop er så medtagede at de ikke ville være levedygtige alligevel, men dem der så får livet og overlever er jo også stærke indenfor deres felt. Ja, de vil jo være "de stærkeste af de svageste". Mennesket kæmper mod sin natur, og de der ikke vil se den i øjnene bruger mærkater som "kristen kærlighed" til at dække over, at de ikke på egen hånd er i stand til at skelne etisk fra uetisk og sandt fra falsk. Det er nemmere at tro, fordi det fjerner byrden at sige "fordi Gud siger".
Når jeg siger, at vi i Danmark skulle falde på knæ og bede Gud om tilgivelse så mener jeg tilgivelse for, at vi mennesker har taget os retten til at bestemme over liv og død, en ret som Gud kun har. Kald mig så bare fundamentalistisk, men det er nu altså min holdning. Jeg går ud fra, at du udelukkende mener menneskeliv. Hvis ikke, må du også mene at kød, æg, fisk og lignende er noget, kun Gud har ret til at spise. Hvis det kun er menneskeliv vi ikke må bestemme over, så se mit argument to paragraffer oppe: Vi må ikke bestemme over døden, men livet er i den grad under menneskelig kommando - med din guds velsignelse.
At så fundamentalistiske præsidenter i USA går ind for det, må jo være deres sag, ikke min. Din tro giver fundamentalisterne magt, og fundamentalisterne misbruger din tro og den magt den giver dem. Ergo er det også din sag, og endda en der burde være ret tæt på dit hjerte.
Men, som jeg har skrevet tidligere, hjælper det altid at tro. Alt andet er jo tydeligvis meget besværligt.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#44635 - 30/03/2005 21:15
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod,
du skriver:
"Det handler jo heller ikke om allerede fødte folk, der fortjener at dø, men om at spare folk for overhovedet at blive født til et sådant liv. Det synes jeg godt man kan."
Jeg har funderet lidt over dit udsagn her. Om at "spare folk for at blive født ... " (underforstået: til et lidelsesfuldt liv).
Du skriver, at et foster ikke er en person. Person, hmm ... ? tja ... måske kræver det et cpr.nr. med rette at kunne kalde sig for "person"? Men et levende væsen er et foster da i hvert fald. Han/hun kan vende sig, sutte på sin tommelfinger og formentlig have det godt eller skidt, sove eller være vågen ... Men kan jo ikke klage nogen steder, hvis det bliver behandlet dårligt ..
Selv synes jeg ikke, at der er nogen principiel forskel på, om et levende væsen befinder sig i eller uden for moders liv - eventuelt i en kuvøse eller en vugge ...
Hvorfor forholde sig så forskelligt til et levende væsen i moders liv og et andet levende væsen, måske for tidligt født, måske på størrelse med en pakke Kærgården, som man med alle tænkelige midler forsøger at holde liv i?
Finder du det ikke forrående og respektløst over for livet, at en vordende moder, hvis det konstateres, at der er nogle få procent risiko for, at fosteret kan have et handicap, frit kan vælge fosterdrab, også på et sent tidspunkt i graviditeten?
Vi taler om, at en kvinde skal have ret til at bestemme over sin egen krop, men jeg kan ikke se, at hun ejer sit foster, lige så lidt som hun ejer sit barn, når det er født.
Der er i vores "humanistiske" kultur en ide om, at vi bør beskytte dem, der ikke kan tage vare på sig selv. Fostre (ufødte liv) og spædbørn - er de allermest hjælpeløse af alle levende menneskevæsener.
Det lyder umiddelbart næstekærligt at ville spare en "endnu-ikke-person", dvs. et foster, for et formodenligt dårligt liv. Men hvordan skal vi så forholde os til alle de mange mennesker, der tydeligvis lever med stor fysisk og psykisk smerte? Skal vi være så venlige at slå dem ihjel og få det overstået? Hvis ikke, hvorfor så ikke?
Mange, som, fx. i depressioner, har forsøgt selvmord, og meget mod deres vilje er blevet reddet, er bagefter taknemmelige for, at nogen greb ind ..
Et liv med handicaps er ikke nødvendigvis lidelsesfuldt. Og et lidelsesfuldt liv er ikke nødvendigvis et meningsløst liv.
Der er nok temmelig mange mennesker iblandt os, der sommetider synger med på sangen om at "det var godt, at vi blev født, før aborten den blev fri ..." og sommetier mener, at "bare jeg dog aldrig var blevet født ... "
Summa summarum: Jeg går ikke ind for fosterdrab.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#44636 - 30/03/2005 22:43
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 06/11/2004
Sted: Esbjerg.
|
Hej Kristina.
Ammen til det.
Mvh Marianne.
Mvh Marianne.
Kast din byrde på Herren,så sørge han for dig. Salme55,23.
|
|
Til toppen
|
|
|
#44637 - 30/03/2005 23:29
|
Bruger
|
Jeg forstår ikke helt dit argument. Du skriver:
En person med DS har aldrig prøvet andet og kan derfor ikke sammenligne. Men udefra set kan man godt sammenligne.
Udefra set? .... er det et objektivt perspektiv du her omtaler? og hvem har dette objektive perspektiv? Du er vel heller ikke istand til at sammenligne, for du har jo heller ikke prøvet andet. Du har aldrig haft DS, og kan derfor kun udtale dig om hvordan det er, at have et "normalt" liv.
Selvom en person med DS ikke har prøvet andet, kan jeg dog heller ikke se hvordan det diskvalificerer vedkommende i at have en relevant mening om sin egen livskvalitet.
Hvis jeg var interresseret i at få at vide, hvilket liv og hvilken livskvalitet mit ufødte barn kunne få, så ville det mest relevante da være, at gå til andre med DS for at se, høre og opleve hvordan deres liv former sig, og hvad de selv mener om deres tilværelse, istedet for blot at forlade mig på min egen forestilling om deres livskvalitet.
Mvh Raven
|
|
Til toppen
|
|
|
#44639 - 31/03/2005 12:02
|
Bruger
|
Raven skrev:
Hvis jeg var interresseret i at få at vide, hvilket liv og hvilken livskvalitet mit ufødte barn kunne få, så ville det mest relevante da være, at gå til andre med DS for at se, høre og opleve hvordan deres liv former sig, og hvad de selv mener om deres tilværelse, istedet for blot at forlade mig på min egen forestilling om deres livskvalitet.
Jeg kan ikke sige andet end at jeg er uenig. Jeg mener at folk, der (helbredsmæssigt, religiøst, samfundsmæssigt etc.) er dårligt stillede ofte af en eller anden grund vender selve disse ulemper til adlende kvaliteter (= at gøre en dyd ud af nødvendigheden). Derfor forlader jeg mig på min egen vurdering, da jeg mener at den passer mig bedst, hvilket ikke er det samme som at den er objektiv.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44640 - 31/03/2005 12:09
|
Bruger
|
Hej Zaphod! Grunden til jeg henviste til 2 Mosebog 20,13 er fordi jeg ser abort, som drab. Jeg ønsker ikke, at fordømme de kvinder, som har fået foretaget abort ligeså lidt, som dem der dræber mennesker efter de er blevet født. Mkh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#44641 - 31/03/2005 12:14
|
Bruger
|
K: Du skriver, at et foster ikke er en person. Person, hmm ... ? tja ... måske kræver det et cpr.nr. med rette at kunne kalde sig for "person"? Men et levende væsen er et foster da i hvert fald. Han/hun kan vende sig, sutte på sin tommelfinger og formentlig have det godt eller skidt, sove eller være vågen ... Men kan jo ikke klage nogen steder, hvis det bliver behandlet dårligt ..
Nej, det kræver en form for bevidsthed at være en person. Jeg afviser ikke, at det er et særdeles svært emne, men alternativet til at sætte en grænse (der nærmest nødvendigvis må være mere eller mindre tilfældig) et sted er at være 100% i mod abort. Dette alternativ mener jeg ikke er godt.
Hvis man indrømmer nødvendigheden af ikke at tilkende et 6-ugers foster fulde menneskerettigheder, må man så argumentere så godt man kan for en given grænse, vel vidende at man allerede har overskredet den absolutte grænse. Det er det, jeg forsøger.
Ang. person: en hund eller en gris eller en chimpanse har væsentligt mere intelligens, indfølelse etc. end et 16-ugers foster. Det, fosteret har er potentialet til at blive til noget mere. Hvis man skulle give et sådant foster fulde menneskerettigheder på bekostning af moderen, hvorfor da ikke grisen på bekostning af landmanden?
K: Selv synes jeg ikke, at der er nogen principiel forskel på, om et levende væsen befinder sig i eller uden for moders liv - eventuelt i en kuvøse eller en vugge ...
Jeg tror det bliver svært at finde nogen principiel forskel. Man kunne indføre om barnet ville være i stand til at overleve udenfor moderen eller ej, men det kommer man ikke synderligt langt med. Jeg må som aborttilhænger bare konstatere, at der ikke er principielle grænser, men kun pragmatiske.
K: Hvorfor forholde sig så forskelligt til et levende væsen i moders liv og et andet levende væsen, måske for tidligt født, måske på størrelse med en pakke Kærgården, som man med alle tænkelige midler forsøger at holde liv i?
Fordi i dette tilfælde ønsker forældrene barnet.
Finder du det ikke forrående og respektløst over for livet, at en vordende moder, hvis det konstateres, at der er nogle få procent risiko for, at fosteret kan have et handicap, frit kan vælge fosterdrab, også på et sent tidspunkt i graviditeten?
Nej.
K: Vi taler om, at en kvinde skal have ret til at bestemme over sin egen krop, men jeg kan ikke se, at hun ejer sit foster, lige så lidt som hun ejer sit barn, når det er født.
Det mener jeg man bliver nødt til. Alternativet er en tilbagevenden til den kvindeundertrykkelse, vi har haft i resten af menneskehedens historie, hvor det patriarkalske samfund brugte graviditet som våben mod kvinders uafhængighed.
K: Det lyder umiddelbart næstekærligt at ville spare en "endnu-ikke-person", dvs. et foster, for et formodenligt dårligt liv. Men hvordan skal vi så forholde os til alle de mange mennesker, der tydeligvis lever med stor fysisk og psykisk smerte? Skal vi være så venlige at slå dem ihjel og få det overstået? Hvis ikke, hvorfor så ikke?
De har selv en vilje, er således personer, og har den fulde rettighed til deres liv.
K: Mange, som, fx. i depressioner, har forsøgt selvmord, og meget mod deres vilje er blevet reddet, er bagefter taknemmelige for, at nogen greb ind ..
Det er glædelig, men jeg kan ikke se relevansen.
Et liv med handicaps er ikke nødvendigvis lidelsesfuldt. Og et lidelsesfuldt liv er ikke nødvendigvis et meningsløst liv.
Næ. Men det er kun et argument for ikke at ende sådanne liv, ikke for at forhindre dem i at komme til. Her kan du nok høre, jeg ikke mener at det at ende et 16-ugers fosters liv er af samme kategori som at dræbe et voksent menneske.
K: Summa summarum: Jeg går ikke ind for fosterdrab.
Det gør jeg som det mindste af mange onder. Ikke fordi jeg nyder det, men fordi jeg mener alternativerne er ubærlige. Som dyreforsøg i øvrigt.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44642 - 31/03/2005 15:21
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Zaphod
Når man taler om fostre kontra personer, så er det jo også et spørgsmål om man betragter menneskelivet som startende i befrugtningsøjeblikket eller at embryonet først er et menneske efter de første 12 uger. det er korrekt nok, at de enkelte dele af mennesket skabes efterhånden, men i mine øjne er den såkaldte "klat" (det sammensmeltede æg og sædcelle) allerede levende, da ægget og sædcellen er levende organismer. Det er da sandt nok, at det ikke er et helt menneske fra starten af, men det er stadigvæk liv, som har ret til livet og derfor skal dette liv også respekteres - også selvom det får medfødte handicaps. Jeg savner bare respekt for fostret og dets integritet, det har líge så stor ret til livet som det levendefødte menneske.
Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#44643 - 31/03/2005 15:34
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Raven
Jeg er helt enig med dig i, at det mest naturlige da ville være at spørge de mennesker som lever med DS om hvordan deres liv er, det er trods alt dem der lever med handicappet.
Jeg har selv en kromosomfejl (Turners syndrom) og i vores forening har vi et såkaldt Turner Center, og der oplever medarbejderen da tit, at vordende mødre som efter prænatal fosterundersøgelse (fostervandsprøve) har fået at vide at hun venter en pige med Turners syndrom, ringer for at få informationer om syndromet fordi disse kvinder ofte oplever at de genetiske rådgivere giver vildledende oplysninger om hvad det vil sige at have TS, og så vil de gerne have information om det fra en som oplever på egen krop at leve med TS, og det synes jeg da er det mest logiske at gøre, også når det handler om informationer om ethvert andet handicap, at søge oplysninger hos den som lever med det.
Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#44644 - 31/03/2005 15:36
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Kristina  AMEN til det du skriver, jeg kunne ikke have sagt det bedre, du siger lige netop det jeg selv ville sige, hvis jeg ellers kunne få det formuleret. Tak for din opbakning og dine indlæg i debatten, det luner  Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#44645 - 01/04/2005 11:38
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Claus
Hvad er ellers alternativet til kun at give de stærke ret til livet? Gud vil ALTID mennesket det bedste, han har givet os moralen for vores egen skyld fordi han godt ved, at vi mennesker har en tendens til at ville udstøde de(t) svage, mennnesker som han elsker lige så højt som du og jeg. I vore dages kyniske samfund er det da værd at overveje hvilke normer og etiske retningslinier der skal gælde for vores samfund, ellers kører det da netop helt af sporet, og så bliver der ikke plads til de svage i vores samfund, jeg ville ihvertfald nødigt leve i et samfund hvor der kun er plads til de stærke og produktive, i sådan et samfund ville der ikke være plads til medmenneskelighed, barmhjertighed og empati, og det har vi i allerhøjeste grad brug for, derfor tror jeg også, at hvis vi lod vores moral og etik bestemme af det kristne livs- og menneskesyn om at livet er ukrænkeligt og mennesket værdifuldt, så ville verden også være et bedre sted at leve.
Jo, det er selvfølgelig sandt nok, at det ikke er lutter lagkage for mongolbørn og deres pårørende, der er selvfølgelig stor smerte og bekymringer forbundet med det, men vores opgave er ikke at slå ihjel, men netop at beskytte og skærme om det svage liv (også et foster) og gøre vores bedste til, at det pågældende menneske får et så værdigt liv som muligt når det bliver født. Jordelivet er jo nu engang underlagt forgængeligheden pga. synden, og det kan vi ikke lave om på, vi kan ikke skabe paradis på jorden hvor der ikke findes smerte og lidelse, men vi kan gøre vores bedste til at lindre lidelsen og smerten for vores næste.
Hvad mener du med at jeg ikke kender til alternativer til kristendommen, hvilke alternativer er det du snakker om? Jeg ved da at evolutionsteorien bygger på læren om "survival of the fittest", altså jungleloven. den lov kan jeg af gode grunde ikke tilslutte mig, da jeg synes at den tankegang er ribbet for al tale om nåde, barmhjertighed, medmenneskelighed. Buddismens lære om karma synes jeg heller ikke virker særlig kærlig, den bygger jo på, at hvis du har et dårligt liv nu med evt. handicaps eller fattigdom, så er det din egen skyld, så er det fordi du har opført dig dårligt i en tidligere inkarnation, og det tror jeg ganske simpelt ikke på al den stund at jeg ikke tror på læren om reinkarnation. Min egen oplevelse er, at der hvor jeg har fundet den største barmhjertighed og medmenneskelighed er i det kristne livs- og menneskesyn som jo bygger på livets ukrænkelighed og menneskets værdi.
Du synes at jeg hellere skal bruge pladsen på at argumentere for hvorfor det er mindre ædelt at ville kromosomfejl til livs ad kunstig vej. Det synes jeg egentlig jeg har gjort rede for i det andet jeg allerede har skrevet i dette indlæg, så det ville bare være gentagelser. Jeg lever selv med en kromosomfejl, og tanken om ikke at have fået muligheden for dette liv gør mig da ked af det, hvorfor skal vi absolut være så ens og strømlinet? Hvorfor må der ikke være plads til forskelligheder? Jeg er virkelig glad for at jeg blev født før aborten blev fri og vi fik fosterdiagnostik!!! Jeg tror da på, at mine skavanker til trods, så har jeg dog noget godt at byde ind med i denne verden, og det har mongolerne også!
Mit ærinde er IKKE at forsøge at bestemme hvordan andre skal leve deres liv, og undskyld hvis jeg har givet udtryk for det, men det var ikke min hensigt. Min hensigt var bare at råbe op og mane til eftertanke om hvad det er for et samfund vi ønsker fremover. Hvad andre mennesker gør med deres liv og det de bliver betroet må jo stå for deres egen regning, det hverken kan eller skal jeg bestemme, men jeg forbeholder mig ret til at råbe op og protestere over det, som jeg anser for værende forkert og uværdig etik.
Tror du virkelig det fjerner byrden at sige "fordi Gud siger"? I så fald tager du fejl. Som du selv er inde på når du skriver, at der er smerte og bekymringer forbundet med at have et mongolbarn, så mener jeg da også at kristne også oplever dette, men som kristen tror jeg også på, at Gud vil give os kraften til at bære det svære, at vi ikke er alene fordi Gud er med. At være kristen betyder ikke, at man ikke oplever smerten ved og over handicaps, selvfølgelig gør man det, man er da ikke Guds marionetdukke, der ikke har følelser, og Gud styrer os ikke som marionetter, men han har bare nogle etiske retningslinier som han mener er de bedste for os mennesker at følge fordi vi ellers ville få et koldt og kynisk samfund.
Og ja, jeg mener selvfølgelig menneskeliv. Vi mennesker fik retten til at herske over dyrene og spise dem, men ikke over menneskelivet og dermed heller ikke retten til at slå ihjel, hverken overlagt mord eller "medlidenhedsdrab" eller lignende i humanismens navn. Derfor går jeg heller ikke ind for eutanasi og fri abort.
Det kan godt være, at min tro misbruges af andre fundamentalistiske kristne, men det er stadigvæk ikke mit ansvar. Hvad andre mennesker gør med deres liv og etik må de selv stå til ansvar for, jeg skal også kun selv stå til ansvar for mit eget liv, det hverken kan eller skal andre mennesker gøre. At der så er nogen der misbruger eller tolker kristne værdier og etik anderledes end jeg kan jeg jo ikke gøre for.
Og ja, etikken står mit hjerte nært, derfor startede jeg også denne debat.
Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#44646 - 01/04/2005 13:52
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Maijannes,
Somme tider læser jeg indlæg, som får mig til at tænke på at gå hen og skrue lidt op for radiatoren herinde i kontoret ... men dit indlæg her blev jeg varm om hjertet af at læse!
Det var egentlig bare det jeg ville sige ...!
Jo, forresten én ting mere:
Du skriver:
Buddismens lære om karma synes jeg heller ikke virker særlig kærlig, den bygger jo på, at hvis du har et dårligt liv nu med evt. handicaps eller fattigdom, så er det din egen skyld, så er det fordi du har opført dig dårligt i en tidligere inkarnation ...
Ja, og ikke nok med det: Buddhister tænker så ringe om livet, at det største ønske og højest opnåelige mål er at blive fri for det - den totale udslettelse (nirvana)!
.. og du skriver også
Min egen oplevelse er, at der hvor jeg har fundet den største barmhjertighed og medmenneskelighed er i det kristne livs- og menneskesyn som jo bygger på livets ukrænkelighed og menneskets værdi
JA! - det er bestemt også min erfaring. Jeg er selv levet det meste af mit liv uden at kende kristne, og det var en glædelig, næsten helt overvældende, overraskelse, at erfare, at kristendommen ikke kun er fremtidsorienteret tro og håb, men at den kristne tro har hjertevarmende konsekvenser i vores fællesskab med hinanden.
... Ja, Guds rige er virkelig midt iblandt os, her og nu!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#44647 - 01/04/2005 19:27
|
Bruger
|
Hej Maijannes Jeg vil starte med at nævne, at som jeg ser sagen er der forskel på moral og etik. Moral er "ubegrundet normativ", mens etik er "begrundet normativ". Forskellen er reelt, at etik er for mennesket, og moral kun for den moralske. Adskillelsen er vigtig, fordi "etik" er en videnskabelig disciplin i sig selv, og moral ses som en del af den filosofiske disciplin.
Hvad er ellers alternativet til kun at give de stærke ret til livet?
Det enkelte menneskes kærlighed og evne til at ofre sig selv for et større formål, fx. Socialisme, fx. At have en regering og betale skat, fx. Den etiske overvejelse der er bydende nødvendig, og som bygger på alt, der er menneskeligt erkendeligt som "godt". Her er etik forskellig fra kristen moral. Etik når det er godt, er godt fordi det er godt for mennesket. Moral når den er god, er god fordi Gud siger den er god. Kan du se forskellen?
De to ting har fælles punkter, det kan vi nemt blive enige om. På de punkter mener jeg også, at kristendommen har ret - men at den begrunder sig selv forkert ved kun at bruge Gud som udgangspunkt for bedømmelse af godt og ondt.
Jeg mener ikke, at vores samfund skal styres efter hvem der er stærkest og bedst tilpasset. Jeg er et menneske, og jeg har følelser, samvittighed og kognitive evner ligesom alle andre mennesker - derfor må det være dette, vi tager udgangspunkt i, fordi det er alment gældende i psykisk sunde mennesker. Det er kristendom ikke, og når vi nu har et bedre dækkende alternativ i humanisme og etik, hvorfor skal netop kristendommen så fremhæves som eneste alternativ til et ubarmhjertligt samfund hvor kun magt er gældende? Sådan er virkeligheden jo ikke!
hvorfor skal vi absolut være så ens og strømlinet? Hvorfor må der ikke være plads til forskelligheder?
Jeg har ingen illusion om, at mennesket ikke må være varieret. Faktisk er det hele mit håb, at mennesket er så varieret, at vores overlevelsesevne styrkes af dette. Variationen skaber ikke kun fysiske fordele, men har også lagt bund for stort set alle interessante filosofier. Og uenigheder, krige, mord, gen-defekter og generel ulykke selvfølgelig, men det er prisen der skal betales.
Hvad andre mennesker gør med deres liv og det de bliver betroet må jo stå for deres egen regning, det hverken kan eller skal jeg bestemme, men jeg forbeholder mig ret til at råbe op og protestere over det, som jeg anser for værende forkert og uværdig etik.
Det samme gør jeg selv, for det ser jeg som individets pligt når man skal skabe et samfund med fælles grundværdier og dermed sammenhold. Men jeg begrunder ikke mit valg af "den rigtige etik" med sådan noget som Gud, der jo ikke er fælles for enhver. Min begrundelse vil altid være et større regnestykke af for og imod med så mange variationer som muligt, og som sådan kan man sige at mit valg er det ringere valg, fordi jeg ikke har glæden af altid at kunne tilskrive mig samme holdning og være sikker på, at millioner af mennesker er klar til at forsvare mig.
Resultatet er dog, at samtlige af mine meninger og etiske holdninger er begrundet af min person og mine ønsker for mig selv og andre, og som sådan er den bedre personligt forsvarlig for mig, end fx kristendom ville være. Humanismen taler til denne type etiske overvejelser, og derfor synes jeg at fx den er et bedre valg end den kristne mærkat. Der kan være delpunkter af kristendom der har den rigtig holdning, men accepteres den skal den accepteres fuldt ud. Ellers vil betydningen udelukkende være etisk, og således vil der på punktet ikke være anden forskel på kristen moral og etik end "fordi Gud siger det". Konklusionen kan kun være, at etikken er det bedre bud fordi hensigten er at opstille normer, der også kan anerkendes som sande af andre end kristne.
Tror du virkelig det fjerner byrden at sige "fordi Gud siger"? I så fald tager du fejl. [...] men som kristen tror jeg også på, at Gud vil give os kraften til at bære det svære, at vi ikke er alene fordi Gud er med.
Som jeg ser det har du ellers lige påvist, at det fjerner (en del af) byrden at sige "fordi Gud siger"; altså at være kristen og tro, at Gud har givet én kraften til at bære det svære. Men nok om det - vi taler jo ikke om selvmodsigelser, derimod berettigelse.
men han [Gud] har bare nogle etiske retningslinier som han mener er de bedste for os mennesker at følge fordi vi ellers ville få et koldt og kynisk samfund.
Det samme har humanisten. Og han kan dele sin idé herom med andre uden at påstå dit og dat om vedkommendes synder, sjæl, efterliv og oprindelse. Hvorfor skal vi have alt dette tingeltangel med, hvis moralen er det man ønsker at kommunikere?
Vi mennesker fik retten til at herske over dyrene og spise dem, men ikke over menneskelivet og dermed heller ikke retten til at slå ihjel, hverken overlagt mord eller "medlidenhedsdrab" eller lignende i humanismens navn. Derfor går jeg heller ikke ind for eutanasi og fri abort.
Vi er uenige. Og vi er det, fordi jeg ikke mener mennesket har fået ret til eller forbud mod noget som helst. Jeg går ind for gensidigt accepteret medlidenhedsdrab, og jeg går ind for fri abort. Fordi den skade som manglen på de to ting kan forvolde på allerede levende liv er uoprettelig - og fordi den mulige skade på kommende liv også kan være uoprettelig. Du har ret i, at det er en besværlig ting at skulle kalkulere risici, men du har ikke ret i, at det udelukkende drejer sig om at beskytte liv.
Det kan godt være, at min tro misbruges af andre fundamentalistiske kristne, men det er stadigvæk ikke mit ansvar. Hvad andre mennesker gør med deres liv og etik må de selv stå til ansvar for, jeg skal også kun selv stå til ansvar for mit eget liv, det hverken kan eller skal andre mennesker gøre. At der så er nogen der misbruger eller tolker kristne værdier og etik anderledes end jeg kan jeg jo ikke gøre for.
Du kan have ret heri, men er det i virkeligheden den kristne ting at gøre? Hvis kun du selv står til ansvar for det du selv gør, er din manglende reaktion overfor misbrugen af kristendommen så ikke en synd? Disse mennesker besværter jo den religion, hvorfra du drager din styrke og hvormed du identificerer dig selv. Er deres holdninger lettere at forstå end fx mine? Hvis det er tilfældet, synes jeg det fortjener en stund at få overvejet hvorfor.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#44649 - 01/04/2005 21:06
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod,
Tak for dine uddybende kommentarer. Så vidt jeg kan se skyldes vores uenighed især, du, som ateist, ikke mener, at der er en principiel forskel mellem dyr og mennesker ...
Da kristne jo tror, at vi mennesker er skabt i Guds billede, ser vi alle medmennesker, også ufødte liv - som især har behov for beskyttelse - som dyrebare og ukrænkelige.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#44650 - 04/04/2005 11:05
|
Bruger
|
Hej Maijannes,
Det jeg mener med det jeg siger er, at hele TANKEGANGEN omkring fosterdiagnostik og fri abort VIRKER nazistisk fordi Hitler jo netop forsøgte at udrydde alt hvad der ikke var "normalt", og mit ærinde var at spørge, om ikke den moderne tankegang bag fosterdiagnostik og fri abort netop ikke er at udrydde alt handicappet? I så fald mener jeg da virkelig, at tankegangen er nazistisk. Ikke at du som person skal klassificeres som nazist, det har jeg ingen ret til at gøre eftersom jeg ikke kender dig, men jeg er da noget bekymret for udviklingen må jeg da indrømme...
Nej den virker absolut ikke nazistisk! Det ville den gøre, hvis kvinder blev tvunget til fosterdiagnostik og eventuel abort, af et ondt system der ville det sådan. Mig bekendt er det kvindens frie valg, at indlade sig på fosterdiagnostik og eventuelt vælge abort.
Etik og moral er en slags guideline for hvad der er acceptabel adfærd mennesker i mellem. Altså en model til hvordan man finder en filosofisk løsning på mellemmenneskelige problemer. Men sættet af - "rene og uafhængige" - løsninger er mangfoldigt, hvorfor de kristne ikke har patent på begrebet etik. Derfor kan de mennesker du kritisere som etikløse, sagtens føle sig på den "rette" vej - de valgte bare en anden vej end du selv ville gøre! "Jeg holder af hverdagen", skrev Dan Turel, og det gør jeg også - en hverdag der involvere en passende tidsafhængig kombination af løsninger på mellemmenneskelige problemer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#44651 - 04/04/2005 11:20
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Hej Anne
Blot en bemærkning til dette: "i dette tilfælde [at man holder liv i et for tidligt født barn på størrelse med en pakke Kærgården] ønsker forældrene barnet." Vil det sige, at det er forældrenes ønske eller ikke-ønske i en tilstrækkelig ung alder af deres afkoms liv, der definerer menneskeværd eller det modsatte??
Nej, det er ikke forældrenes ønske, der definerer "menneskeværd". Men jeg mener ikke, at ordet "menneskeværd" er det rigtige at bruge om et 16-ugers foster. For mig at se er det ikke en menneskelig person endnu, i og med at det ikke kan leve af sig selv, det har ingen bevidsthed osv.
Men hvis du er uenig, hvor sætter du så den nedre grænse? Er der ikke nogen? Skal et foster, uanset alder, behandles som et født menneske? Hvis en kvinde ofte aborterer spontant, men bliver ved med at forsøge at blive gravid, er det så ikke kriminelt ifølge en absolut grænse?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44652 - 04/04/2005 11:27
|
Bruger
|
Kristina: Tak for dine uddybende kommentarer. Så vidt jeg kan se skyldes vores uenighed især, du, som ateist, ikke mener, at der er en principiel forskel mellem dyr og mennesker ...
Da kristne jo tror, at vi mennesker er skabt i Guds billede, ser vi alle medmennesker, også ufødte liv - som især har behov for beskyttelse - som dyrebare og ukrænkelige.
Der er ingen absolut forskel mellem mennesker og dyr. Det er selvindlysende, at der er nogle enorme gradsforskelle mht. kognition, sprog osv., men en principiel forskel mener jeg ikke der er (afhængig af, hvad du nærmere mener med "principiel").
Men det er ikke det samme som at man ikke mener mennesker er specielle og særlige. Man holder altid med ens egne, og det ser jeg intet underligt i. Hvis jeg var en delfin ville jeg nok vægte delfiners ve og vel højere end menneskers.
Jeg mener derfor at menneskeliv er dyrebare, men ikke ukrænkelige i enhver henseende.
Du kommenterede ikke mine synspunkter ang. kvinders rettigheder i et abort-løst samfund. Er du uenig i, at nul abort gør kvinder mere ufrie af patriarkatet eller er du bare ligeglad med en sådan konsekvens?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44653 - 04/04/2005 11:30
|
Bruger
|
Hej Zaphod
Jamen, mener man, at handicappede ikke har et liv, hvorfor siger man da ikke til moderen med datteren, der har Downs syndrom eller schlerose,.... at hun bare kan slå barnet ihjel?
Mkh Malli
Ændret af malli (04/04/2005 11:37)
|
|
Til toppen
|
|
|
#44654 - 04/04/2005 11:33
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Dennis
Du har selvfølgelig ret i, at kvinder selv frivilligt må bestemme om de skal have udført fosterdiagnostik og abort, men det rokker ikke ved, at jeg personligt er bange for, at selvom der ikke lægges offentligt pres på folk som venter et handicappet barn, så sker det alligevel som en uskrevet ting, altså at man indirekte bebrejder folk at de ikke fik et evt. handicappet foster fjernet, og det synes jeg da egentlig ikke er så meget bedre end at man offentligt prësser nogen til det.
Nej, det er da sandt nok, at kristne ikke har eneret på begrebet etik, det er da også derfor vi taler om en kristen etik som jo så bare for nogle mennesker er et alternativ til andre etiske normer som folk måtte have.
Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#44655 - 04/04/2005 11:36
|
Bruger
|
Hej Zaphod
Jeg underkender ikke din livskvalitet på nogen måde. Du lever nu, du er en person, og du har ret til dit liv. Men if. vores lovgivning er et foster ikke en person (og det mener jeg heller ikke det er moralsk), det er ikke bevidst, det kan ikke noget. Derfor mener jeg der er tale om en anden situation.
Aha, man bliver først "en person" i fødselsøjeblikket...eller?
Hvordan kan det så være at man almindeligvis ikke kan få abort når man er 8 mrd henne?
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#44656 - 04/04/2005 11:44
|
Bruger
|
Hej Dennis
Nej den virker absolut ikke nazistisk! Det ville den gøre, hvis kvinder blev tvunget til fosterdiagnostik og eventuel abort, af et ondt system der ville det sådan. Mig bekendt er det kvindens frie valg, at indlade sig på fosterdiagnostik og eventuelt vælge abort.
Det nazistiske består ikke i om man har valget eller ej, faktisk fylder det "frie valg" forbavsende lidt her - nej, der er tale om menneskesyn.
Som jeg læser Maijannes indlæg består det nazistiske i synet på die "Unerwünchte"...det er en glorificering af Overmennesket, der gør at man har retten til at dræbe alle der ikke lever op til idealkravene - man har blot i vores kultur nedsat alderen på ofrene.
Men sættet af - "rene og uafhængige" - løsninger er mangfoldigt, hvorfor de kristne ikke har patent på begrebet etik
Det har heller ingen her i debatten påberåbt sig - men tag da det samme spørgsmål ud fra en humanistisk vinkel, og du vil formodentlig nå til samme resultat.
Mkh Malli
Ændret af malli (04/04/2005 11:52)
|
|
Til toppen
|
|
|
#44657 - 04/04/2005 11:47
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Kristina  Tak for dit varme og empatiske indlæg, det varmede også mit hjerte at læse hvad du har skrevet...stor tak for det  Jeg er heller ikke vokset op i en kristen familie og baggrund, og da jeg blev omvendt for 21 år siden troede jeg, at jeg var et særtilfælde af en ung som kunne finde på, troede kun det var for gamle damer, men jeg blev så sandelig også glædelig overrasket over, at møde mange unge kristne, det var virkelig noget der gjorde godt  Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#44658 - 04/04/2005 11:50
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Malli  Du har forstået mit indlæg ganske rigtig, det var/er synet på de uønskede som jeg ønskede at tage op til debat, at jeg så måske ikke har formuleret mig helt som det kunne ønskes er jo så en helt anden snak... Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#44659 - 04/04/2005 11:53
|
Chatvært
Bruger
|
Godt spørgsmål Malli...  Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#44660 - 04/04/2005 13:25
|
Bruger
|
Hej Malli
Z: Det handler jo heller ikke om allerede fødte folk, der fortjener at dø, men om at spare folk for overhovedet at blive født til et sådant liv. Det synes jeg godt man kan.
M: Jamen, mener man, at handicappede ikke har et liv, hvorfor siger man da ikke til moderen med datteren, der har Downs syndrom eller schlerose,.... at hun bare kan slå barnet ihjel?
Jeg forstår ikke hvad du mener.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44662 - 04/04/2005 14:50
|
Bruger
|
Hej Zaphod
Malli: Aha, man bliver først "en person" i fødselsøjeblikket...eller?
Hvordan kan det så være at man almindeligvis ikke kan få abort når man er 8 mrd henne?
Zaphod: Nej. Som jeg tidligere skrev, har man som aborttilhænger afskrevet sig muligheden for en absolut grænse, og må ty til en pragmatisk grænse. Jeg kan ikke huske, hvor den pt. går (22. uge?), men det er da (for mig) indlysende at et just befrugtet æg og et foster dagen før fødslen ikke bør nyde samme status, juridisk som moralsk. Er du uenig deri?
Normalvis kan man få abort indtil 12 graviditetsuge....derefter er vi ude i sen-aborter.
Det jeg undrer mig over er, hvordan kan man sige at en lille er en ikke-person før de 12 uger (- minus senaborterne)...og så efterfølgende er de personer. Hvad er det der adskiller dem fra at være ikke-personer til at være personer?
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#44663 - 04/04/2005 14:57
|
Bruger
|
Hej Zaphod
Det jeg mener er at det ofte er hævdet i abort-debatten at det er "af hensyn til barnet" at man kan få abort,.... dette ofte begrundet i sociale sammenhænge, men faktisk kan man få sen-abort ifald barnet har en kromosom-fejl.
Men mener man, at mennesker, der er fattige eller har kromosom-fejl ikke har et liv*), hvordan kan det da være, at det ikke er lovligt at slå dem ihjel når de er 5 - 10 eller 15 år?
Ville det ikke være "hensyn til barnet" at slå det ihjel?
Det virker da inkonsekvent.
Mkh Malli
*) har et ganske utåleligt liv, der ikke er værd at leve.
|
|
Til toppen
|
|
|
#44664 - 04/04/2005 15:14
|
Bruger
|
Malli: Det jeg mener er at det ofte er hævdet i abort-debatten at det er "af hensyn til barnet" at man kan få abort,.... dette ofte begrundet i sociale sammenhænge, men faktisk kan man få sen-abort ifald barnet har en kromosom-fejl.
Men mener man, at mennesker, der er fattige eller har kromosom-fejl ikke har et liv*), hvordan kan det da være, at det ikke er lovligt at slå dem ihjel når de er 5 - 10 eller 15 år?
Ville det ikke være "hensyn til barnet" at slå det ihjel?
Det virker da inkonsekvent.
OK, jeg forstår hvad du mener.
Jeg synes ikke det er inkonsekvent, for levende, tænkende, reflekterende mennesker har en interesse i at bibeholde deres liv (og hvis ikke, synes jeg de skal have lov til at afslutte det med eller uden hjælp); en sådan interesse har et foster på 16 uger ikke. Det er bl.a. derfor jeg ikke anser et sådant foster for at være en person.
Jeg har heller aldrig påstået, at sådanne mennesker ikke har et liv, blot at jeg hellere ville ønske, at folk levede uden handicap.
Hvis du på en eller anden magisk måde kunne afskaffe alle medfødte deformiteter med et snuptag (uden abort, vel at mærke), ville du da gøre det, eller ville du lade være fordi sådanne liv også er liv?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44666 - 04/04/2005 16:31
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Zaphod. Du mener ikke at man kan bruge begrebet menneskeværd om et 16 ugers foster. Hvilket værd vil du ellers benytte? Man kan vel vanskeligt komme uden om, at fosteret hører med til arten menneske, eller? Og hvornår får fosteret så menneskeværd ifølge dig, og hvem afgør det? Mht. om menneskeværdet afgøres udfra forgodtbefindende. Et par forældre, der ønsker sig deres barn, vil jo altid betragte deres foster som "deres barn", selvom det er 16, 12 eller 5 uger. Hvis de ikke ønsker barnet, er det derimod blot "livmoderindhold" eller "graviditetsprodukt". Er det ikke at lægge menneskeværdet ud til den enkeltes afgørelse og ønske? Ville det ikke ifølge dig være direkte forkert af forældrene at benævne "produktet" et "barn"? - sådan rent logisk? Du definerer menneskeværd ud fra begreber som, at det ikke kan leve af sig selv, har bevidsthed mv. For mig at se er det første kriterium problematisk, eftersom det vel netop burde være det svageste liv, der skulle beskyttes mest. For det andet, hvad er "bevidsthed"? Hunde og katte har jo også bevidsthed (der er jo forskel på en vågen og en sovende hund fx.) Er det sprog- og refleksionsevne, så har nyfødte det heller ikke. Og hvordan skal de demente bedømmes i denne sammenhæng? Undersøgelser har vist, så vidt jeg ved, at der er mere der fungerer på 12 og 16 ugers fostre, end man før troede. (Jeg har desværre ikke noget konkret at henvise til lige nu). Jeg mener, at grænsen går ved befrugtningen. Det er der, menneskelivet begynder, som ethvert barn vel ved fra sin seksualundervisning.  Fra dette tidspumkt er der tale om et individ med en unik genetisk sammensætning, der er forskellig fra moderens. Det er i og for sig bare et spørgsmål om alder. Et foster er naturligvis ikke født, men bør behandles som et menneske, da der ikke er andet end alderen til forskel fra, hvad enhver ville kalde et menneske. Hvis det er fødslen, der afgør det, skulle vi jo også kunne foretage abort helt frem til fødselstidspunktet. Det er der vist næppe nogen, der ville ønske sig. Nej, det er ikke kriminelt at blive ved at prøve at blive gravid, selv om man aborterer spontant. Man gør det jo i håb om, at det vil lykkes, ikke det modsatte. Det er heller ikke kriminelt at køre i bil med sine børn, selv om der sker mange trafikulykker. Men det er det at køre bevidst uansvarligt med intentionen, at de skal dø. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#44667 - 04/04/2005 17:28
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod, du skriver
Det, der adskiller dem [fostre] fra at være personer er bl.a. at de [personer] tænker, reflekterer, og selv har en interesse i deres liv; noget, der ikke gælder fostre.
Det er da en helt usandsynlig teori, synes jeg. Det er sandt, at fostre ikke kan udtrykke sig på en måde, som den omgivende verden kan registrere, men det skulle da sandelig ikke legitimere fosterdrab!
Tværtimod mener jeg netop derfor, at vi, som har mulighed for at gribe ind, vi som er herrer over liv og død, har en særlig stor forpligtelse til at beskytte de hjælpeløse mod overgreb.
Jeg er overbevist om, at de, som jo i alle tilfælde er levende væsener, i lige så høj grad som du og jeg, "har en interesse i deres liv" ..
Hvorfor skulle den interesse dog først opstå i det øjeblik, hvor navnestrengen klippes over ??? Nej vel?
Mange fostre må opgive kampen for at blive født til denne verden, nemlig alle de som aborteres spontant på et eller andet tidspunkt i graviditetsforløbet, men det er noget helt helt andet ....
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#44668 - 04/04/2005 17:47
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod, du skriver:
"Du kommenterede ikke mine synspunkter ang. kvinders rettigheder i et abort-løst samfund. Er du uenig i, at nul abort gør kvinder mere ufrie af patriarkatet eller er du bare ligeglad med en sådan konsekvens?"
Jeg beklager, at jeg ikke fik reageret på dit spørgsmål i mit svarindlæg. Selvfølgelig er jeg ikke ligeglad.
Men svaret er:
Ja, jeg er helt uenig! Jeg mener tværtimod at mange provokerede aborter skyldes økonomiske årsager (manglende politisk vilje til økonomisk støtte til børnefamilier) og pres fra mænd, som ikke ønsker faderrollen (altså også økonomiske grunde.)
Du skriver om "kvinders uafhængighed". Jeg synes ikke, at hverken kvinder eller mænd skal være "uafhængige" - jeg mener at et liv i total uafhængighed er et ensomt og ulykkeligt og kærlighedsløst liv, uden nære forhold, uden ansvar for andre end sig selv ...
"Der er ingen absolut forskel mellem mennesker og dyr. Det er selvindlysende, at der er nogle enorme gradsforskelle mht. kognition, sprog osv., men en principiel forskel mener jeg ikke der er (afhængig af, hvad du nærmere mener med "principiel")."
Som kristen mener jeg jo, at der er en absolut forskel mellem mennesker og dyr, og ikke kun en større eller mindre gradsforskel. Den principielle forskel er, at mennesker, i modsætning til dyr, er skabt til evigt liv i Guds Paradis.
Det må da siges at være en absolut forskel!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#44669 - 04/04/2005 18:09
|
Bruger
|
Hej malli,
...
Men sættet af - "rene og uafhængige" - løsninger er mangfoldigt, hvorfor de kristne ikke har patent på begrebet etik
Det har heller ingen her i debatten påberåbt sig - men tag da det samme spørgsmål ud fra en humanistisk vinkel, og du vil formodentlig nå til samme resultat. ...
O(tto)K(reutz), vi forsøger med en humanistisk vinkel på denne case: En stakkels ensom kvinde bliver en råkold aften voldtaget i en mørk gyde, i en bydel af et socialt belastet kvarter, der af stedets hjemløse katte gerne omtales som "trøstesløse". Kvinden der er både er lesbisk orienteret og resourcesvag, ville egenligt gerne have et barn. Men før denne store beslutning ville hun lige kontrollere for om barnet nu barnet skulle vise sig, at være for resourcekrævende for en resourcesvag kvinde. Hun beslutter sig for at anvende teknologiske midler til at få "scannet" for fysiske svaghedstegn, som hun klassificere som alt for resourcekrævende for en resourcesvag kvinde. Kvindens konklusion på de flinke højteknologers anstrengelser er, at barnet nok alligevel vil blive alt for resourcekrævende for en stakkels resourcesvag kvinde, hvorfor hun vælger at afbryde svangerskabet. I dette scenarium er alle glade, de flinke højteknologer kunne informere kvinden - det kunne diverse religiøse systemer nemlig ikke - og kvinden traf den for hende den rigtige beslutning.
|
|
Til toppen
|
|
|
#44670 - 04/04/2005 18:25
|
Bruger
|
Anne: Du mener ikke at man kan bruge begrebet menneskeværd om et 16 ugers foster. Hvilket værd vil du ellers benytte? Man kan vel vanskeligt komme uden om, at fosteret hører med til arten menneske, eller? Og hvornår får fosteret så menneskeværd ifølge dig, og hvem afgør det?
Selvfølgelig er det af arten menneske, men spørgsmålet er, om det er altid er tilstrækkeligt. Som du skriver her:
Anne: Jeg mener, at grænsen går ved befrugtningen. Det er der, menneskelivet begynder, som ethvert barn vel ved fra sin seksualundervisning. Fra dette tidspumkt er der tale om et individ med en unik genetisk sammensætning, der er forskellig fra moderens. Det er i og for sig bare et spørgsmål om alder. Et foster er naturligvis ikke født, men bør behandles som et menneske, da der ikke er andet end alderen til forskel fra, hvad enhver ville kalde et menneske. Hvis det er fødslen, der afgør det, skulle vi jo også kunne foretage abort helt frem til fødselstidspunktet. Det er der vist næppe nogen, der ville ønske sig.
Du må undskylde, at jeg pinder rundt i dette her, men betyder ovenstående, at du mener, at et foster, uafhængigt af alder efter undfangelsen, skal behandles som en voksen, juridisk og moralsk?
Jeg mener alderen til forskel gør utroligt meget. Det er alderen (underforstået den dertil hørende psykiske udvikling) der overhovedet gør os til mennesker, og ikke blot en klump kød, der lige så godt kunne være en kat.
I øvrigt er jeg uenig i, at der er tale om et individ. Ordet betyder netop udelelig i forståelsen skelnelig fra andre. Af den årsag omtaler vi ikke insekter, hamstere osv. som individer, fordi vi ikke kan kende forskel på dem. Det er reserveret til især mennesker og højere pattedyr, der har en ’personlighed’. Det mener jeg ikke et foster på den alder har. Jeg kan heller ikke se, hvad det magiske skulle være i, at have en sædcelle og en ægcelle hver for sig i forhold til sekundet efter at have et befrugtet æg.
Jeg vedgår endnu en gang, at min holdning naturnødvendigt ikke kan være principiel. Vi kan vel begge blive enige om, at der er forskel på et foster i 9. måned og ét på 9 dage eller hvad? Hvor den nøjagtige grænse skal gå er svært at sige, men jeg mener helt sikkert, at et 9 dage gammelt fosters velbefindende er langt, langt underordnet moderens velbefindende, helbredsmæssigt såvel som økonomisk og socialt.
Mht. om menneskeværdet afgøres udfra forgodtbefindende. Et par forældre, der ønsker sig deres barn, vil jo altid betragte deres foster som "deres barn", selvom det er 16, 12 eller 5 uger. Hvis de ikke ønsker barnet, er det derimod blot "livmoderindhold" eller "graviditetsprodukt". Er det ikke at lægge menneskeværdet ud til den enkeltes afgørelse og ønske?
Jo, det har du vel ret i, men jeg foretrækker den løsning fremfor, at fx kristne som jer herinde skal bestemme over mig  Det skal forstås på den måde, at jeg ikke bryder mig om normativ lovgivning, slet ikke én der ikke kan diskuteres og overhovedet ikke en religiøst begrundet. Det er ikke personligt!
Anne: Ville det ikke ifølge dig være direkte forkert af forældrene at benævne "produktet" et "barn"? - sådan rent logisk?
Hvorfor?
Anne: Du definerer menneskeværd ud fra begreber som, at det ikke kan leve af sig selv, har bevidsthed mv. For mig at se er det første kriterium problematisk, eftersom det vel netop burde være det svageste liv, der skulle beskyttes mest.
Hvorfor? Hvis det liv er uønsket?
Anne: For det andet, hvad er "bevidsthed"? Hunde og katte har jo også bevidsthed (der er jo forskel på en vågen og en sovende hund fx.) Er det sprog- og refleksionsevne, så har nyfødte det heller ikke. Og hvordan skal de demente bedømmes i denne sammenhæng?
Ja, du har absolut ret. Det er et emne, der er vanskeligt og stærkt ømtåleligt på én gang. Jeg mener ikke, absolutter (fx nul abort) hører hjemme i den virkelige verden. De svarer simpelthen ikke til den menneskelige virkelighed. En pragmatisk tilgang til abort udelukker som sagt principielle grænser, og så må man tage den derfra.
Så nogle strøtanker, der ikke er organiseret til en sammenhængende filosofi: - Vi sætter os selv (mennesker) højest, dernæst det, der ligner os mest - Biologisk set er det intet markant ved mennesket - Det der definerer mennesker er bevidstheden - Derfor vægter vi bevidsthed meget højt, derfor også dyr med grader af bevidsthed - Således retfærdiggør vi at slå dyr ihjel for føde, fornøjelse, osv. Jo mindre bevidste, des mere lempeligt - Vi accepterer at lade hjernedøde dø for at vi kan bruge deres organer og spare pengene til hospitalspladser med henvisning til, at de ingen bevidsthed har - Vi accepterer mere eller mindre visse former for aktiv dødshjælp med henvisning til, at der er onder der er større end døden - Vi accepterer under visse omstændigheder drab på mennesker
Derudover tror jeg de fleste af os sørger mere hvis fx en 30-årig dør uventet end hvis en gravid kvinde aborterer spontant, eller hvis en 95-årig dør. Vi accepterer at der er forskel på liv og liv.
Som jeg vil forsøge at vise nedenfor, er konsekvensen af at tælle fra befrugtningen absurd.
Anne: Nej, det er ikke kriminelt at blive ved at prøve at blive gravid, selv om man aborterer spontant. Man gør det jo i håb om, at det vil lykkes, ikke det modsatte. Det er heller ikke kriminelt at køre i bil med sine børn, selv om der sker mange trafikulykker. Men det er det at køre bevidst uansvarligt med intentionen, at de skal dø.
Jeg mener ikke du kan sammenligne de to, da der er mange, mange, mange flere befrugtede æg, der dør når man fx prøver kunstig befrugtning. Her kan man læse, at succesraten for kunstig befrugtning er ca. 20%. Men til hvert forsøg går jo mange befrugtede æg. Hvis vi siger 8 per gang, giver det 40 døde fostre for at få ét levende barn ud af det. Er det mord? Hvis en kvinde bliver ved med spontant at abortere, ved hun jo godt, at risikoen for at slå sine ufødte fostre ihjel er meget, meget stor. Men det mener du er ok, fordi det er i en god hensigt eller hvad?
Jeg påstår ikke at have fundet de vises sten, men jeg mener, at der er ligeså store principielle problemer forbundet med at have en nul-abort holdning som der er med en pro-abort holdning. Jeg håber at have illustreret hvorfor.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44671 - 04/04/2005 18:38
|
Bruger
|
Hej Kristina
Z: "Du kommenterede ikke mine synspunkter ang. kvinders rettigheder i et abort-løst samfund. Er du uenig i, at nul abort gør kvinder mere ufrie af patriarkatet eller er du bare ligeglad med en sådan konsekvens?"
K: Jeg beklager, at jeg ikke fik reageret på dit spørgsmål i mit svarindlæg. Selvfølgelig er jeg ikke ligeglad.
Alt forladt
K: Men svaret er:
Ja, jeg er helt uenig! Jeg mener tværtimod at mange provokerede aborter skyldes økonomiske årsager (manglende politisk vilje til økonomisk støtte til børnefamilier) og pres fra mænd, som ikke ønsker faderrollen (altså også økonomiske grunde.)
Så hvis man forbød abort, hvad ville det så gøre for kvinderne i disse situationer? Ville de få et bedre liv, hvis abort var forbudt?
K: Du skriver om "kvinders uafhængighed". Jeg synes ikke, at hverken kvinder eller mænd skal være "uafhængige" - jeg mener at et liv i total uafhængighed er et ensomt og ulykkeligt og kærlighedsløst liv, uden nære forhold, uden ansvar for andre end sig selv ...
Nu mente jeg ikke følelsesmæssig uafhængighed, men i særdeleshed økonomisk og moralsk. Manglende mulighed for abort har indfanget og fastholdt tusindvis af kvinder i en husmoderrolle, fuldstændigt afhængige af den person, der (med eller mod ønske og omtanke) har gjort hende gravid. Det ses til stadighed i den tredje verden den dag i dag. Kvinder, der ikke kan bestemme over deres egen krop (inkl. abort og prævention) bliver sociale andenrangsborgere, afhængig af mænd. Jeg har svært ved at tro, vi kan være uenige om dette? Men man burde jo snart blive klogere 
Z: "Der er ingen absolut forskel mellem mennesker og dyr. Det er selvindlysende, at der er nogle enorme gradsforskelle mht. kognition, sprog osv., men en principiel forskel mener jeg ikke der er (afhængig af, hvad du nærmere mener med "principiel")."
K: Som kristen mener jeg jo, at der er en absolut forskel mellem mennesker og dyr, og ikke kun en større eller mindre gradsforskel. Den principielle forskel er, at mennesker, i modsætning til dyr, er skabt til evigt liv i Guds Paradis. Det må da siges at være en absolut forskel!
Jeg havde en anelse om, at du ville skrive dette  Men det er ikke et særligt godt argument overfor en ateist. I bund og grund svarer det til at sige, ’det er det, fordi jeg synes det.’ Forskellen mellem dit og mit argument er, at jeg kan gå dybere og dybere ned i menneskehedens viden om sagen, hvor du må sige, 'det står i min bog, ergo er det sandt.' Fakta er, at der ikke er nogen principiel forskel mellem mennesker og dyr, der kan påvises på nogen måde. Jeg kunne godt tænke mig at se, hvordan du vil argumentere herfor, udover det, du har gjort ovenfor.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44672 - 04/04/2005 18:59
|
Bruger
|
Hej Kristina Du skrev:
Z: Det, der adskiller dem [fostre] fra at være personer er bl.a. at de [personer] tænker, reflekterer, og selv har en interesse i deres liv; noget, der ikke gælder fostre.
K: Det er da en helt usandsynlig teori, synes jeg. Det er sandt, at fostre ikke kan udtrykke sig på en måde, som den omgivende verden kan registrere, men det skulle da sandelig ikke legitimere fosterdrab!
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med teori.
Det er derudover ikke et spørgsmål om, om fostre kan udtrykke sig på den ene eller den anden måde, men om, hvor meget der skal til før man kan tale om menneskelige personer. Se dette link for en illustration af pointen. Det henviser til Paul Myers blog, hvor han argumenterer således (til abortmodstandere):
Når I fortæller mig, at et foster er det samme som mine børn, reducerer I mine børns værd. De er meget, meget mere end den lille tankeløse klump [celler, Za]. I reducerer min families værd til tankeløs kemi og stofteskifte.
Når I fordømmer et menneske [lamme og nu afdøde Christopher Reeve, der støttede forskning i embryonale stamceller, Za] og vrænger ad hans død, altimens I desperat rabler om, at hvert eneste fnug indeholdende et sæt menneskelige kromosomer partout skal værdsættes og bevares, fortæller I mig, at I er hyklere, der trivialiserer menneskelige tab.
Jeg ved, hvor jeg skal finde mennesker, der virkelig værdsætter menneskelivet, og det er ikke i den kult, der tilbeder figur 4 [der viser stamceller, Za]
Ovenstående illustrerer meget fint, hvordan jeg mener man fokuserer for meget på celler, væv og kromosomer, og for lidt på det, der rent faktisk gør os til mennesker. Alt levende har celler, væv og kromosomer. Kun mennesker (måske chimpanser og delfiner) har et komplekst følelsesliv.
K: Tværtimod mener jeg netop derfor, at vi, som har mulighed for at gribe ind, vi som er herrer over liv og død, har en særlig stor forpligtelse til at beskytte de hjælpeløse mod overgreb.
Ja, hvis det var fuldstændigt uden omkostninger. Men det er det jo ikke. Der er modstridende hensyn. Abort er det mindste onde. Man gør det jo ikke for sjov. Igen ligesom dyreforsøg.
K: Jeg er overbevist om, at de, som jo i alle tilfælde er levende væsener, i lige så høj grad som du og jeg, "har en interesse i deres liv" ..
Hvordan skulle de dog kunne have det uden bevidsthed og følelsesliv?
K: Hvorfor skulle den interesse dog først opstå i det øjeblik, hvor navnestrengen klippes over ??? Nej vel?
Mange fostre må opgive kampen for at blive født til denne verden, nemlig alle de som aborteres spontant på et eller andet tidspunkt i graviditetsforløbet, men det er noget helt helt andet ....
Igen har jeg ikke påstået, at der går en skarp grænse ved fødslen, men nok snarere ca. halvvejs gennem graviditeten.
Endnu en gang må jeg understrege, at min holdning ikke er problemfri. Det er din omvendt heller ikke.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44673 - 04/04/2005 19:03
|
Bruger
|
Den fangede jeg godt. Men at du begrunder at drab er forkert med, at det står i en gammel bog synes jeg er lidt fattigt. Der skulle gerne være yderligere grunde?
Derudover mener jeg ikke man kan sammenligne abort med drab på voksne.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44674 - 04/04/2005 22:03
|
Bruger
|
Maijannes skrev:
Når man taler om fostre kontra personer, så er det jo også et spørgsmål om man betragter menneskelivet som startende i befrugtningsøjeblikket eller at embryonet først er et menneske efter de første 12 uger. det er korrekt nok, at de enkelte dele af mennesket skabes efterhånden, men i mine øjne er den såkaldte "klat" (det sammensmeltede æg og sædcelle) allerede levende, da ægget og sædcellen er levende organismer. Det er da sandt nok, at det ikke er et helt menneske fra starten af, men det er stadigvæk liv, som har ret til livet og derfor skal dette liv også respekteres - også selvom det får medfødte handicaps. Jeg savner bare respekt for fostret og dets integritet, det har líge så stor ret til livet som det levendefødte menneske.
"Klatten", som du kalder den, er ganske rigtigt levende, men det er sædcellen og ægcellen også før de smelter sammen. Hvorfor har de ikke ret til at søge liv uhindret (dvs. uden fx kondomer, p-piller, mandling onani osv.)? Hvis du spiser kød er der også tale om liv, der vel så burde have ret til livet? Og jeg mener i modsætning til dig ikke fostret har samme ret til livet som et allerede født menneske...
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44675 - 04/04/2005 22:21
|
Bruger
|
Hej Dennis
Tjaa, og hvor mange gange er dette så tilfældet af ca. 15.000 aborter der foregår i DK om året?
Jeg taler om barnets rettigheder, og du taler om den stakkels voldtagne kvinder, der muligvis er hjerneskadet, subsistenløs og velsagtens også stik-narkoman nu vi er i gang.
Omvendt kunne man jo også fremdrage bankdirektørfruen, der bliver gravid og får foretaget abort fordi barn nr. 3 ikke lige passer ind i time-manageren - de har nemlig et barn af hvert køn!.
Det må vel være muligt at debattere et overordnet etisk princip uden at skulle inddrage promillerne? Eller?
Er det en overordnet ret man har som menneske, at slå et andet menneske ihjel (bare i yngre udgave) - her taler jeg ikke kristentro, Guds Lov og jeg skal komme efter dig......jeg taler etisk ret ud fra et humanistisk grundlag?
Hvis "ja" - hvorfor.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#44676 - 05/04/2005 11:04
|
Bruger
|
Hej Malli Jeg håber du tillader, at jeg forsøger mig med en besvarelse af dit spørgsmål
Malli: Er det en overordnet ret man har som menneske, at slå et andet menneske ihjel (bare i yngre udgave) - her taler jeg ikke kristentro, Guds Lov og jeg skal komme efter dig......jeg taler etisk ret ud fra et humanistisk grundlag?
Hvis "ja" - hvorfor.
Ikke umiddelbart. Men jeg synes du fokuserer for meget på kød og blod, og for lidt på det, der adskiller os fra snegle og fisk. Fostret er ikke en person, det har ikke en personlighed, det er ’kun’ undervejs til at blive som os. Så jeg mener ikke, det er dækkende, når du skriver, at det er et menneske, ”bare i yngre udgave”. I mange situationer vælger vi voksne mennesker at slå andre væsner ihjel, fordi vi mener, det er det mindste onde. Føde, underholdning, dyreforsøg, henrettelser, nødværge, osv. Så så længe der er tale om et foster, der lige så godt kunne have været et hunde- eller fiskefoster*, mener jeg ikke det skal nyde samme beskyttelse som fødte mennesker.
I fald moderen har tænkt sig at føde barnet, mener jeg omvendt, man fx bør beskytte det mod alkoholmisbrug, i og med, at man nu kan forudse, at fostret rent faktisk bliver til en person, med de rettigheder, der hører sig til.
Omvendt kunne jeg godt tænke mig at høre dit svar på, om et befrugtet æg moralsk og juridisk skal nyde samme status og beskyttelse som voksent menneske? Og jeg kunne godt tænke mig at vide, hvorfor det er så stor en forskel, at en sædcelle og en ægcelle smelter sammen kontra at de ikke gør. I begge situationer er de jo dog potentielle liv.
Mvh Zaphod
*) NB! Jeg ved godt disse forældede tegninger ikke er state-of-the-art, men princippet gælder stadig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#44677 - 05/04/2005 16:21
|
Chatvært
Bruger
|
Mener du da at voksne har mere ret til livet end fostre og børn?
I sidste ende handler hele denne debat vel om menneskesynet, om man har respekt for det ufødte liv eller ej. Uanset hvad, så kunne jeg altså ikke forestille mig at slå mit eget foster ihjel (hvis jeg var gravid), så ville jeg da føle det som at slå noget af mig selv ihjel fordi fosteret/barnet jo er bærer af noget af mig selv.
Og så er der jo også det ved det, at jeg som kristen tror på, at ethvert liv uanset om det er født eller er ufødt har ret til livet.
Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#44678 - 05/04/2005 16:27
|
Chatvært
Bruger
|
I udgangspunktet mener jeg da også, at ægget og sædcellen har ret til at søge livet, hvilket de jo også gør når mand og kvinde har samleje, men jeg mener stadigvæk, at hvis man ikke vil have børn overhovedet, så er det da langt bedre at bruge prævention i stedet for at slå fosteret ihjel når "skaden" er sket...
Nu nævner du jo så dyrene som vi slagter og spiser. Som kristen tror jeg på, at mennesket er Guds ypperste skabning fordi det er skabt i Guds billede, det er dyrene ikke, men derfor ikke sagt at man så må mishandle dyr, for det må og skal man selvfølgelig ikke, men mennesket fik ret til at herske over dyrene ved skabelsen, men ikke over at slå et andet menneske ihjel hvadenten det menneske så er født eller ej.
Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#44679 - 05/04/2005 16:58
|
Anonym
Anonym
|
I udgangspunktet mener jeg da også, at ægget og sædcellen har ret til at søge livet, hvilket de jo også gør når mand og kvinde har samleje, men jeg mener stadigvæk, at hvis man ikke vil have børn overhovedet, så er det da langt bedre at bruge prævention i stedet for at slå fosteret ihjel når "skaden" er sket...
Nu nævner du jo så dyrene som vi slagter og spiser. Som kristen tror jeg på, at mennesket er Guds ypperste skabning fordi det er skabt i Guds billede, det er dyrene ikke, men derfor ikke sagt at man så må mishandle dyr, for det må og skal man selvfølgelig ikke, men mennesket fik ret til at herske over dyrene ved skabelsen, men ikke over at slå et andet menneske ihjel hvadenten det menneske så er født eller ej.
Maijannes
Hvad så med kondom, forhindrer man så ikke sædcellens og æget ret til at søge livet der?
Altså jeg syntes at der er mange etiske spørgsmål forbundet med børn fødte/ufødte for hvad så med læger der redder et barn, som faktisk "burde" have været død lige efter fødslen, men læger vælger at holde det i live ved maskiner..Er det etisk eller har Gud givet osse disse egenskaber for at holde et barn i live...
Blev jeg gravid og fik atvide at det barn var så hjerneskadet at det ville leve som en grønssag, så tror jeg at jeg ville vælge abort....Ikke for min skyld, men er det et liv at tilbyde et barn, at det skal være tilkoblet maskiner fordi det er imod "Guds lov" men er det "Guds vilje" at barnet skal leve for hver en pris, fordi at mennesket som "Guds ypperste skabning" har lært at redde liv? Jeg tror at der er en menning fra natueren ved at nogle børn skulle have været død lige efter fødslen, men jeg tror også at disse bliver ignoreret fordi mennekset har sat sig for at "alt født menneskeliv" skal reddes.
Det var lige lidt ekstra tanker.
|
|
Til toppen
|
|
|
#44680 - 05/04/2005 17:03
|
Bruger
|
Maijannes skrev:
M: Mener du da at voksne har mere ret til livet end fostre og børn?
End fostre? Ja da! Det er nærmest en selvfølge for mig. Hvis du ikke har set mit andet indlæg kan du se forskellen på fostre, børn og voksne her. Mener du i ramme alvor, at et befrugtet æg på 10 dage skal have de samme rettigheder, juridisk og moralsk? Der er ingen af jer herinde, der har svaret på dette spørgsmål...
M: I sidste ende handler hele denne debat vel om menneskesynet, om man har respekt for det ufødte liv eller ej.
Jaaaahhh... Jeg synes din formulering lyder lidt vag, så jeg kan ikke rigtig kommentere det. Hvis det er et foster, der skal fødes, mener jeg man skal beskytte det. Ikke på grund af nuet, men på grund af fremtiden for barnet. Hvis ikke fostret skal fødes, så er det for mig at se ikke en menneskelig person. Der er ikke synderlig forskel på et menneskefoster og et fuglefoster (jeg henviser igen til denne tegning).
M: Uanset hvad, så kunne jeg altså ikke forestille mig at slå mit eget foster ihjel (hvis jeg var gravid), så ville jeg da føle det som at slå noget af mig selv ihjel fordi fosteret/barnet jo er bærer af noget af mig selv.
Det er der jo heller ikke tale om, at nogen vil tvinge dig til. Jeg tvivler da også på, at kvinder, der vælger en abort finder det særligt let. På den anden side, hvis det vitterligt er noget af dig selv, du slår ihjel, så har du vel ret til at bestemme over det?
M: Og så er der jo også det ved det, at jeg som kristen tror på, at ethvert liv uanset om det er født eller er ufødt har ret til livet.
Det har du også ret til. Det er bare ikke et grundlag, vi kan blive enige på, og jeg mener heller ikke den type grundlag skal ind i politik.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44681 - 05/04/2005 17:14
|
Bruger
|
Hej Maijannes Du skrev:
M: I udgangspunktet mener jeg da også, at ægget og sædcellen har ret til at søge livet, hvilket de jo også gør når mand og kvinde har samleje, men jeg mener stadigvæk, at hvis man ikke vil have børn overhovedet, så er det da langt bedre at bruge prævention i stedet for at slå fosteret ihjel når "skaden" er sket...
Ja-ja, da kan vi da hurtigt blive enige om. Men hvad mener du med, at disse celler har en ”ret” til livet? Gør man da noget forkert hvis man spilder sin sæd? Gør man da noget forkert hvis man bruger kondom? Eller på hvilket plan ligger denne ”ret”?
M: Nu nævner du jo så dyrene som vi slagter og spiser. Som kristen tror jeg på, at mennesket er Guds ypperste skabning fordi det er skabt i Guds billede, det er dyrene ikke, men derfor ikke sagt at man så må mishandle dyr, for det må og skal man selvfølgelig ikke, men mennesket fik ret til at herske over dyrene ved skabelsen, men ikke over at slå et andet menneske ihjel hvadenten det menneske så er født eller ej.
Ja, med den begrundelse kommer vi ikke dette aspekt nærmere. Er du så også imod medlidenhedsdrab, assisteret selvmord, retfærdig krig, selvforsvar osv.?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44682 - 05/04/2005 18:05
|
Bruger
|
Hej Malli,
Er det en overordnet ret man har som menneske, at slå et andet menneske ihjel (bare i yngre udgave) - her taler jeg ikke kristentro, Guds Lov og jeg skal komme efter dig......jeg taler etisk ret ud fra et humanistisk grundlag?
Hvis "ja" - hvorfor.
Ja, der kan være ekstreme særtilfælde, hvor man i selvforsvar må beskytte sig selv eller andre, hvor drab kan blive nødvendigt.
Dette gælder naturligvis også for den mor der vil beskytte sig selv mod barnet. Belastningen der venter moderen pga. den forestående fødsel kan være mangfoldige, men kunne kombineres udfra - det sikkert det ufuldstændige - sæt {økonomi, arbejde, utroskab, sygdomme, depression, ...}
Et eksempel kunne f.eks. være en stærkt depressiv bank direktør frue - der iøvrigt har to smukke og intelligente børn af hvert køn - der er blevet offer for en gruppevoldtægt der involverede 500 tallibankrigere og hende selv i "hovedrollen". Fosteret, som jeg ikke definere som et levende menneske, ønsker bank direktørens frue at få fjernet, fordi hun ikke er helt sikker på om det er en talliban kriger eller hendes unge hemmelige elsker der er fader. Økonomien hænger iøvrigt heller ikke sammen, da bank direktørens frue ikke kan finde finansiering for hele tre børns uddannelse på et eller flere amerikanske elite universiteter.
|
|
Til toppen
|
|
|
#44683 - 05/04/2005 22:37
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Zaphod, du skriver: "Så hvis man forbød abort, hvad ville det så gøre for kvinderne i disse situationer? Ville de få et bedre liv, hvis abort var forbudt?" Det korte svar er Ja! For naturligvis ville et abortforbud (ren utopi! - jeg har slet ikke har noget håb om, at et sådant kan realiseres) indebære, at det blev brugt ressourcer på støtte til gravide og børnefamilier, som havde hjælp behov.
Kristina: Du skriver om "kvinders uafhængighed". Jeg synes ikke, at hverken kvinder eller mænd skal være "uafhængige" - jeg mener at et liv i total uafhængighed er et ensomt og ulykkeligt og kærlighedsløst liv, uden nære forhold, uden ansvar for andre end sig selv ...
Zaphod: Nu mente jeg ikke følelsesmæssig uafhængighed, men i særdeleshed økonomisk og moralsk.
Jeg mente heller ikke følelsesmæssig, men, som du, i særdeleshed økonomisk og moralsk! 
Jeg er enig med dig i, at der er meget alvorlige problemer i den tredje verden, også på dette område, og jeg har ingen løsningsforslag. Men at kvinder skulle blive bedre stillet ved, tvunget af forfærdelige levevilkår, at abortere, tror jeg bestemt ikke. Det ville svare lidt til at lovliggøre den trafik, at de sælger nogle af deres døtre til prostition for at kaffe mad til andre af deres børn.
Kristina: Som kristen mener jeg jo, at der er en absolut forskel mellem mennesker og dyr, og ikke kun en større eller mindre gradsforskel. Den principielle forskel er, at mennesker, i modsætning til dyr, er skabt til evigt liv i Guds Paradis. Det må da siges at være en absolut forskel!
Zaphod: Jeg havde en anelse om, at du ville skrive dette
Fint!- det er da altid en begyndelse! 
Fakta er, at der ikke er nogen principiel forskel mellem mennesker og dyr, der kan påvises på nogen måde.
Hm, der var en gang en venstrepolitiker - var det mon ikke Knud Kristensen? - der blev landskendt for sin bemærkning om at "hvis det er fakta, så benægter a fakta" Først nu begynder jeg at forstå, i hvor høj grad han havde ret! 
Forskellen mellem dit og mit argument er, at jeg kan gå dybere og dybere ned i menneskehedens viden om sagen, hvor du må sige, 'det står i min bog, ergo er det sandt.
Som du nok har en anelse om: Jeg regner ikke den menneskelige viden og de videnskabelige forskningsresultater for endegyldige fakta, men som en (som regel sand og sund) dråbe i æ hav, et meget meget dybt hav ...
Og jeg siger ikke : "Det står i min bog, ergo er det sandt" - det har jeg aldrig, aldrig sagt!
Jeg siger: Det er sandt! Og det er derfor står det i vores Bibel! Jeg håber du kan se, at det er noget helt andet.
Men jeg ved godt, at du ikke er enig med mig, og selv om jeg er kristnen og med glæde fortæller om min tro, så er enhvert forsøg på at argumentere for den på videnskabelige premisser dømt til at mislykkes.
Troen accepterer som regel gerne videnskabens sandhed, i hvert fald så længe den holder sig inden for sine egne dimensioner.
Videnskaben, som fag, accepterer jo derimod ikke troens sandhed og virkelighed, og burde vel så egentlig heller ikke beskæftige sig med den efter den videnskabelige metode?
" For den har aldrig levet, som klog på det er blevet, han først ej havde kær ... "
Bare jeg kunne huske hvor disse fine linjer stammer fra?  Måske kan du hjælpe?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#44684 - 06/04/2005 10:57
|
Bruger
|
Hej Kristina Du skrev:
Z: "Så hvis man forbød abort, hvad ville det så gøre for kvinderne i disse situationer? Ville de få et bedre liv, hvis abort var forbudt?"
K: Det korte svar er Ja! For naturligvis ville et abortforbud (ren utopi! - jeg har slet ikke har noget håb om, at et sådant kan realiseres) indebære, at det blev brugt ressourcer på støtte til gravide og børnefamilier, som havde hjælp behov.
Men er det ikke det, der altid er problemet med utopier som denne, og med fx George Bush’ utopi om seksuel afholdenhed som et reelt fungerende redskab mod AIDS? For at utopierne virker, kræver de, at menneskene opfører sig anderledes, end de rent faktisk gør; som regel mere á la den måde, utopisterne ønsker, hvordan det så i det givne tilfælde måtte være.
Jeg mener, man bliver nødt til som samfund at blive voksen, dvs. komme sig sin moraliseren til livs, og se på, hvordan mennesker agerer i situationer. Teenagere boller konstant (eller har konstant lyst til det). En løsning, der indebærer teenageres afholdenhed er derfor ikke særlig god. På samme måde er din holdning ikke en særlig god løsning, fordi den standser ikke med nul abort, den kræver også (for at fungere), at samfundet støtter gravide og børnefamilier osv. Du overvejer ikke engang muligheden for, at kvinden ikke ønsker barnet! Når moderen ikke ønsker sit barn, kan nok så megen økonomisk støtte ikke gøre særlig meget ved denne situation. Og i lande, hvor kvinder ikke har kontrol over deres egen frugtbarhed, har kvinden måske ikke lyst til barn nummer otte. Eller måske har kvinden i DK under uddannelse ikke lyst til et barn. Tror du barnet får et godt liv med en mor, der ikke ønskede det?
Forbudstiden i USA og anti-abort-love i hele verden har ikke fjernet efterspørgslen, men i stedet rykket den til det sorte marked, hvad enten det er spritsmugling eller strikkepinds-kvaksalvere. Du tror da ikke, man fjerner efterspørgslen ved at forbyde udbuddet? Strikkepinde er en forudseelig effekt af et abort-forbud. Synes du det er et acceptabelt bytte?
K: Jeg mente heller ikke følelsesmæssig [kvinders afhængighed af mænd, Z], men, som du, i særdeleshed økonomisk og moralsk!  [...] Jeg er enig med dig i, at der er meget alvorlige problemer i den tredje verden, også på dette område, og jeg har ingen løsningsforslag. Men at kvinder skulle blive bedre stillet ved, tvunget af forfærdelige levevilkår, at abortere, tror jeg bestemt ikke. Det ville svare lidt til at lovliggøre den trafik, at de sælger nogle af deres døtre til prostition for at kaffe mad til andre af deres børn.
Du antager igen implicit af disse kvinder altid ønsker deres børn, og kun bliver tvunget til abort af omstændighederne. Selv om dette skulle være sandt (hvilket det tydeligvis ikke er), overser du igen at man er nødt til at fjerne disse omstændigheder, før din utopi ville virke.
Derudover mener jeg ikke din analogi holder, fordi fødte døtre solgt til prostitution er sansende, tænkende væsner, der vil lide under prostitutionen, hvilket ikke kan siges om fostrene, der aborteres.
Z: Fakta er, at der ikke er nogen principiel forskel mellem mennesker og dyr, der kan påvises på nogen måde.
K: Hm, der var en gang en venstrepolitiker - var det mon ikke Knud Kristensen? - der blev landskendt for sin bemærkning om at "hvis det er fakta, så benægter a fakta" Først nu begynder jeg at forstå, i hvor høj grad han havde ret!  Z: Forskellen mellem dit og mit argument er, at jeg kan gå dybere og dybere ned i menneskehedens viden om sagen, hvor du må sige, 'det står i min bog, ergo er det sandt.
K: Som du nok har en anelse om: Jeg regner ikke den menneskelige viden og de videnskabelige forskningsresultater for endegyldige fakta, men som en (som regel sand og sund) dråbe i æ hav, et meget meget dybt hav ...
Jeg regner heller ikke menneskelig viden eller forskningsresultater for endegyldige fakta. Men det er vores til enhver tid bedste bud. Vi har aldrig anden form for viden end den bedst fungerende model. Ligesom Windows aldrig bliver perfekt, men de bliver dog ved med at lave nye udgaver, der duer bedre og bedre Pointen er, at blot fordi Windows ikke er perfekt, er vi stadig nødt til at bruge det, når vi skal skrive et indlæg her (jeg ser bort fra Mac...). Du kræver indirekte det perfekte Windows, før du vil bruge det, men det kommer aldrig!!! Vi bliver nødt til at bruge den seneste udgave, velvidende at der er fejl og mangler, der bliver rettet med næste opdatering. Måske er analogien ikke særlig god...
Hvis videnskaben på et tidspunkt kommer frem til noget andet, må man jo rette sig efter det (alternativet er ret fjollet...), men det kan ikke forhindre os i lige NU at bruge, det vi trods alt ved lige NU. At der er ting, vi ikke ved kan da ikke forhindre os i at rette os efter det, vi dog ved!
K: Og jeg siger ikke : "Det står i min bog, ergo er det sandt" - det har jeg aldrig, aldrig sagt!
Jeg siger: Det er sandt! Og det er derfor står det i vores Bibel! Jeg håber du kan se, at det er noget helt andet.
For dig er det noget andet, men i realiteten er det ikke. Vi kan aldrig tjekke om det er sandt. Det er en påstand, der ikke kan afprøves. Hvis du påstår, at noget er sandt, må du jo kunne argumentere for det. Men du siger, ’Gud ville det sådan.’ Så om det er ”fordi” det står i din bog eller ej, giver det samme resultat: en stopklods for debat...
K: Men jeg ved godt, at du ikke er enig med mig, og selv om jeg er kristnen og med glæde fortæller om min tro, så er enhvert forsøg på at argumentere for den på videnskabelige premisser dømt til at mislykkes.
Vi taler om etik, ikke videnskab. Videnskab udtaler sig ikke om etik. Videnskaben udtaler sig om, hvordan ting hænger sammen kausalt, ikke om, hvordan vi burde opføre os. Det eneste videnskab har med etik at gøre, er at lægge et fundament for, hvad der er sandt om verdens sammenhæng, og hvad der ikke er. Det kan ikke nytte, at man, hvis man bliver presset på sine holdninger fordi de bygger på en påstand om et faktuelt forhold ved verden, der viser sig at være falsk, spiller kortet, ’Jeg anerkender en større indsigt end videnskaben.’ Det svarer til at følge fodbolddommeren indtil han dømmer imod én, hvorefter man siger, ’Nå-ja, men du er jo ikke en rigtig dommer. Der er jo en hel verden udenfor fodboldbanen.’ Man må følge reglerne både i medgang og modgang...
K: Troen accepterer som regel gerne videnskabens sandhed, i hvert fald så længe den holder sig inden for sine egne dimensioner.
Ja, men for mig at se er det her troen, der træder ud sit domæne (’bør’-domænet) og ind i videnskabens (’er’-domænet) ved at påstå noget faktuelt om verden, der viser sig ikke at have dækning.
K: Videnskaben, som fag, accepterer jo derimod ikke troens sandhed og virkelighed, og burde vel så egentlig heller ikke beskæftige sig med den efter den videnskabelige metode?
Det forstår jeg ikke rigtig? De faktuelle påstande, forskellige trosretninger kommer med kan jo undersøges (fx påstanden om jødernes flugt fra Egypten, der aldrig har kunnet underbygges), ligesom aspekter ved selve det religiøse liv kan undersøges?
K: " For den har aldrig levet, som klog på det er blevet, han først ej havde kær ... "
Bare jeg kunne huske hvor disse fine linjer stammer fra?  Måske kan du hjælpe?
Nej. Men jeg bryder mig virkelig ikke om dem. Som jeg læser dem, især i denne kontekst, er man nødt til at kaste forbehold overbord og ’overgive’ sig til sandheden før man forstår. Det svarer meget til det, I kristne tit fortæller om jeres oplevelser. Det er skræmmende læsning for mig...
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44685 - 06/04/2005 13:44
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Zaphod
Ja, jeg mener i ramme alvor at et befrugtet æg på 10 har absolut de samme rettigheder som det fødte liv, da det jo stadigvæk er levende, og som sådan skal der også værnes om det, alt andet er i mine øjne respektløst over for livet i sig selv og i særdeleshed overfor fosteret og det liv som det er.
Din sammenligning af et menneskefoster med et fuglefoster er for mig at se at nedgøre mennesket, det er ihvertfald ikke et menneskesyn som jeg kan tilslutte mig, men ok, du mener altså ikke at et menneskefoster har en større ret end et dyrefoster, det er så din holdning, og ligesom du siger at du ikke kan være enig med mig i mit udsagn om at jeg mener, at ethvert menneskefoster har ret til livet, det får så være, det bliver vi nok aldrig enige om, så der er ikke grund til at diskutere det mere.
Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#44686 - 06/04/2005 13:57
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Zaphod
Nej, jeg er ikke modstander af at bruge prævention. Det jeg sagde var jo bare en respons på dine egne ord om at ægget og sædcellen har ret til at søge livet, hvilket de jo også forsøger på uanset om man bruger prævention eller ej. Selvom jeg er tilhænger af at bruge prævention er jeg dog ikke sikker på, at al prævention er lige godt. Jeg har ladet mig fortælle at visse præservativer ikke forhindrer befrugtningen i at ske, men at de alligevel forhindrer fosteret i at blive født, at det fremprovokerer abort, her tænker jeg på pessar og fortrydelsespiller, især sidstnævnte kan jeg ikke forsvare brugen af al den stund at jeg er abortmodstander.
Ja, jeg er imod medlidenhedsdrab (eutanasi) og assisteret selvmord, da jeg virkelig mener at det er højeste potens af mord, og det hedder jo stadigvæk: Du må ikke slå ihjel. Dermed ikke sagt, at jeg ikke har forståelse for dem som af forskellige grunde måtte ønske at pårørende (eller andre) slår dem ihjel fordi de har så mange smerter, det har jeg fuld forståelse for, men jeg kunne aldrig personligt medvirke til noget sådant, heller ikke hvis det var nogle i min egen familie som måtte ønske det af mig.
Det med retfærdig krig og selvforsvar er straks sværere da man jo her er inde i nogle lidt andre boldgader. Selvom krig i sig selv er ondt og forkert, så tror jeg alligevel, at i nogle tilfælde kan det være et nødvendigt onde. De allieredes krig mod nazityskland er jo et oplagt eksempel på det, her mener jeg, at det kan blive nødvendigt at føre krig for at befri andre som er besatte og direkte undertrykte og for at befri verden for et menneskefjendsk system.
Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#44687 - 06/04/2005 14:06
|
Bruger
|
Maijannes skrev:
Ja, jeg mener i ramme alvor at et befrugtet æg på 10 har absolut de samme rettigheder som det fødte liv, da det jo stadigvæk er levende, og som sådan skal der også værnes om det, alt andet er i mine øjne respektløst over for livet i sig selv og i særdeleshed overfor fosteret og det liv som det er.
Jeg må tilstå, at det kan jeg simpelthen ikke forstå. En klump celler på et milligram deler intet andet end kromosomer med os mennesker. Jeg kan ikke indse, hvorfor vi skulle behandle en samling celler uden følelser, forstand, sanseindtryk eller noget andet af det, der karakteriserer os som mennesker, som os selv.
Og din holdning bringer jo desværre en masse andre problemer med sig. I Danmark er det under ingen omstændigheder tilladt at slå nogen ihjel, andet end i nødværge.
Graviditet efter voldtægt og livstruende graviditeter (fx udenfor livmoderen) må altså ikke resultere i abort. Er det en pris, du er villig til at acceptere?
Man må ikke udsætte mennesker for livstruende situationer. Hermed forbydes kunstig befrugtning, fordi der er en meget lille chance for at overleve (for fostret, vel at mærke). Kvinder, der nemt aborterer skal ligeledes forbydes at blive gravide, fordi de udsætter fostret for en unormalt stor risiko for at dø. I det hele taget er graviditet betænkeligt, fordi mange befrugtede æg dør før man overhovedet opdager, man er gravid.
Jeg kan ikke se anden konklusion, end at hvis menneskefostre skal behandles præcis som fødte mennesker, får man nogle uacceptable konsekvenser, herunder at graviditet i sig selv bliver betænkelig, fordi der er så mange mennesker, der dør herved.
M: Din sammenligning af et menneskefoster med et fuglefoster er for mig at se at nedgøre mennesket, det er ihvertfald ikke et menneskesyn som jeg kan tilslutte mig, men ok, du mener altså ikke at et menneskefoster har en større ret end et dyrefoster,...
Jeg forstår ikke, at du synes jeg nedgør mennesket. Det er en faktuel sag, at man tidligt i graviditeten ikke kan se forskel på et menneskefoster og et fuglefoster. Jeg er udmærket klar over, at de bliver til noget forskelligt, men på det pågældende tidspunkt, er de meget, meget ens. Senere hen er der stor forskel, og derfor ser jeg grund til at behandle dem forskelligt, men når de er ens ser jeg ingen grund til ikke at behandle dem ens. Jeg ved ikke præcis, hvad du mener med ”ret”, men i objektiv forstand har mennesket ikke større ”ret” end dyr til noget som helst. Det betyder imidlertid mindre, da vi har så stor magt som vi har. For os betyder mennesker mere end dyr, og derfor gør vi mere for mennesker end for dyr.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44688 - 06/04/2005 14:08
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Heidi
Jeg er ikke modstander af at man bruger kondom, det må folk da hellere gøre end at få en abort, også selvom ægget og sædcellen derved forhindres i at søge at skabe liv. Nu er verden jo ikke sort/hvid, så derfor mener jeg da helt klart at man skal bruge prævention hvis man ikke vil have børn, alt andet ville da være uansvarligt og respektløst i mine øjne.
Angående det med levedygtige fostre, så tror jeg faktisk, at langt de fleste multihandicappede fostre allerede dør i moderlivet fordi de ikke kan leve, det sørger naturen selv for, det behøver vi mennesker ikke at hjælpe den med. Jeg ved godt at der stadigvæk fødes multihandicappede børn (kender selv et par stykker), og disse børn har, mener jeg, stadigvæk ret til livet selvom vi da godt kan blive enige om, at det er forbundet med mange smerter og bekymringer at have et sådant barn, men jeg tror stadigvæk på, at det pågældende barn har noget godt at give til denne verden på den ene eller den anden måde.
Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#44689 - 06/04/2005 14:17
|
Bruger
|
Hej Maijannes Du skrev:
M: Nej, jeg er ikke modstander af at bruge prævention. Det jeg sagde var jo bare en respons på dine egne ord om at ægget og sædcellen har ret til at søge livet, hvilket de jo også forsøger på uanset om man bruger prævention eller ej.
Du skrev, at det befrugtede æg havde ”ret til livet”. Jeg opfattede det, som at du mente, at denne ret beskyttede ægget mod fx abort eller andre forsøg på at forhindre dets liv. Så spurgte jeg, om ægget og sæden før befrugtningen havde samme ret, altså en ret, der sikrede dem mod indgreb så som kondomer. Men nu siger du, at det er nok at de forsøger? Det forstår jeg ikke. Så kunne man jo lige så godt sige, at det befrugtede æg har ret til livet, hvilket det jo også forsøger på uanset om man tager en fortrydelsespille eller ej.
Jeg mener, hvis du synes, at befrugtede æg har så meget ret til livet, at man ikke må lægge det hindringer i vejen, hvorfor gælder det samme så ikke ægget og sæden hver for sig?
M: Ja, jeg er imod medlidenhedsdrab (eutanasi) og assisteret selvmord, da jeg virkelig mener at det er højeste potens af mord, og det hedder jo stadigvæk: Du må ikke slå ihjel. Dermed ikke sagt, at jeg ikke har forståelse for dem som af forskellige grunde måtte ønske at pårørende (eller andre) slår dem ihjel fordi de har så mange smerter, det har jeg fuld forståelse for, men jeg kunne aldrig personligt medvirke til noget sådant, heller ikke hvis det var nogle i min egen familie som måtte ønske det af mig.
Jeg beder ikke dig om at gøre det, og det er sådan set underordnet om du selv ville kunne medvirke til det. Jeg er interesseret i, om andre, der er indforståede med det, skal have lov til at gøre det? Hvorfor skal folk ikke have lov at gøre en ende på deres eget liv? Det er jo trods alt deres?
M: Det med retfærdig krig og selvforsvar er straks sværere da man jo her er inde i nogle lidt andre boldgader. Selvom krig i sig selv er ondt og forkert, så tror jeg alligevel, at i nogle tilfælde kan det være et nødvendigt onde. De allieredes krig mod nazityskland er jo et oplagt eksempel på det, her mener jeg, at det kan blive nødvendigt at føre krig for at befri andre som er besatte og direkte undertrykte og for at befri verden for et menneskefjendsk system.
Jeg er fuldstændigt enig. Men det må da være et problem for dig, for som jeg forstår din holdning, er der intet onde, der er så stort, at man må slå ihjel for at afhjælpe det? Skulle man ikke vende den anden kind til sin fjende? Hvis der overhovedet eksisterer et onde (fx Nazityskland), der er stort nok til at det bryder princippet om, at man ikke må slå ihjel, så er princippets absolutte karakter jo væk... Så skal man i stedet til at argumentere i detaljen: hvorfor er det OK i dette tilfælde, men ikke i det andet.
Så er vi enige om, at der findes situationer, hvor det er OK at slå andre mennesker ihjel?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44690 - 06/04/2005 17:25
|
Anonym
Anonym
|
Hej Heidi
Angående det med levedygtige fostre, så tror jeg faktisk, at langt de fleste multihandicappede fostre allerede dør i moderlivet fordi de ikke kan leve, det sørger naturen selv for, det behøver vi mennesker ikke at hjælpe den med. Jeg ved godt at der stadigvæk fødes multihandicappede børn (kender selv et par stykker), og disse børn har, mener jeg, stadigvæk ret til livet selvom vi da godt kan blive enige om, at det er forbundet med mange smerter og bekymringer at have et sådant barn, men jeg tror stadigvæk på, at det pågældende barn har noget godt at give til denne verden på den ene eller den anden måde.
Maijannes
Det var ikke det jeg spurgte om, men om der osse er ok at børn som "normalt" ville være ulevedygtige bliver holdt i live af maskiner, hvor går grænsen? Er det ok bare fordi at vi pludselig har værktøjerne til at holde hvad som helst i live?
Det var mere det jeg spurget om i mit sidste indlæg? Det handler ikke om aktiv dødshjælp, men om at mennesket tager over og holder noget i live som ellers var dødt ved fødslen og få et enormt handicappet liv!
Derudover mener jeg at hvis et menneske lever så uværdigt et liv i smerter og bliver holdt i live af maskiner, er det så "Guds vilje" eller?????? er det "Guds vilje" at det menneske faktisk havde levet sit liv, men ikke "får lov" til at tage det fordi det bliver holdt kunstigt i live??????
|
|
Til toppen
|
|
|
#44691 - 06/04/2005 18:27
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod "Jeg mener, man bliver nødt til som samfund at blive voksen, dvs. komme sig sin moraliseren til livs, og se på, hvordan mennesker agerer i situationer." Moralisering er noget skidt, men moral er godt - er det sådan du mener? Moral er - hvis vi ser bort fra kristen moral - forskellig, afhængig af tid, kultur og geografi, og den er bestemt ikke uforanderlig. "På samme måde er din holdning ikke en særlig god løsning, fordi den standser ikke med nul abort, den kræver også (for at fungere), at samfundet støtter gravide og børnefamilier osv" En holdning er ikke det samme som en løsning. Men der er muligt at udtrykke sine meninger (ytringsfriheden!) og forsøge at forandre tingenes sørgelige tilstand. Hvis tilstrækkelig mange gør det, kan der efterhånden skabes ændringer. Alting ændrer sig - selv Alperne! - men det går godtnok meget langsomt! Du overvejer ikke engang muligheden for, at kvinden ikke ønsker barnet! Når moderen ikke ønsker sit barn, kan nok så megen økonomisk støtte ikke gøre særlig meget ved denne situation. Forkert! Du kan tro jeg overvejer den mulighed. Jeg har selv været i den situation. . Der kan være mange årsager til, at en gravid kvinde ikke ønsker sit barn. Nogen af årsagerne kan afhjælpes (i et demokratisk land hvis der kan skabes politisk flertal for det), andre ikke. Tror du barnet får et godt liv med en mor, der ikke ønskede det? Odds er klart dårligere, men hvad er egentlig "et godt liv"? Et svært og pinefuldt og ubehageligt liv kan godt være meningsfyldt - og i hvert fald bedre end intet liv. Hver dag er en ny mulighed. Desuden er der mange, som ikke selv kan få børn, og som gerne vil adoptere andres børn .. Strikkepinde er en forudseelig effekt af et abort-forbud. Synes du det er et acceptabelt bytte? Som du sikkert kan gætte: Nej, jeg synes ikke strikkepinde er velegnede til prevention. Og jeg kan ikke her forholde mig til reglerne i USA og i den tredje verden - jeg har ingen mening og ved ikke nok om det, men jeg er principielt modstander af provokerede aborter, og synes selvfølgelig ikke, at valget skal stå mellem enten strikkepinde i hånden på den gravide eller nogle andre instrumenter i hænderne på mænd i hvide kitler. Du kræver indirekte det perfekte Windows, før du vil bruge det, men det kommer aldrig!!! Vi bliver nødt til at bruge den seneste udgave, velvidende at der er fejl og mangler, der bliver rettet med næste opdatering. Måske er analogien ikke særlig god... Du har fuldstændig ret i det sidste du skriver: Analogien er ikke ret god! Jeg er ikke perfektionist og bruger hjertensgerne løs af alle de goder, som videnskaben har tilvejebragt, også selv om de ikke er fuldkomne. Men det er jo ikke videnskab vi er ved at debattere (det beskæftiger jeg mig kun med på brugerplan!) men "Etik og Samfund"! Hvis du påstår, at noget er sandt, må du jo kunne argumentere for det. Men du siger, ’Gud ville det sådan.’ Så om det er ”fordi” det står i din bog eller ej, giver det samme resultat: en stopklods for debat... Jeg påstår fortsat frimodigt, at der er "noget" jeg holder for sandt, noget som der ikke kan argumenteres for efter den videnskabelige metode, fordi det pr. definition ligger udenfor ... desuden har jeg en del erfaringer der viser mig, at mennesker - også hvis vi nøjes med at tage livet her og nu i denne verden i betragtning - er bedst tjent med at følge Guds bud. " ... en stopklods for debat?" tja, på et eller andet tidspunkt formentlig - - men vi er her da endnu, begge to, her i café Thomas! Vi taler om etik, ikke videnskab. Videnskab udtaler sig ikke om etik. Videnskaben udtaler sig om, hvordan ting hænger sammen kausalt, ikke om, hvordan vi burde opføre os. HØRT! Det kan ikke nytte, at man, hvis man bliver presset på sine holdninger fordi de bygger på en påstand om et faktuelt forhold ved verden, der viser sig at være falsk, spiller kortet, ’Jeg anerkender en større indsigt end videnskaben'. Om påstanden viser sig at være falsk eller sand ...hmm .. jeg tror, som du ved, at påstanden er sand og er parat til at lade det komme an på en prøve ... Og med hensyn til, om den kan nytte: Nyttemoralens (utilarismens) forkæmpere hævder, at det er en handlings nytte eller gavnlighed, der er målestokken for dens etiske værdi, dvs. "den størst mulige lykke for det størst mulige antal mennesker". Men der kan være forskellige opfattelser af, der er gavnligt. Politiske ideologier (fx. marxisme og nationalsocialisme) vil hævde, at det almene vel, fællesnytten, skal gå forud for egennytten, og at en handling er god, når den fremmer partiets/statens/folkets vel, selv om den er til skade for enkeltindividder. I ly af en sådan betragtning er der begået forbryderiske handlinger (koncentrationslejre, folkemord osv.) Nyttemoralen er typisk for oplysningstidens (1800-tallets) kulturudvikling og for udviklingstanken. Den eneste fornuftige verdensforklaring er her, at alle arter er blevet til ved udvikling fra lavere organismer, og man går ud fra som en selvfølge, at verdensudviklingen stadig bevæger sig mod højere og højere fuldkommenhed. Dvs. udvikling = fremskridt, på alle planer.  Jeg stopper her ... det er allerede alt for langt!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#44692 - 07/04/2005 12:11
|
Bruger
|
Hej Kristina Du skrev:
Z: Jeg mener, man bliver nødt til som samfund at blive voksen, dvs. komme sig sin moraliseren til livs, og se på, hvordan mennesker agerer i situationer.
K: Moralisering er noget skidt, men moral er godt - er det sådan du mener? Moral er - hvis vi ser bort fra kristen moral - forskellig, afhængig af tid, kultur og geografi, og den er bestemt ikke uforanderlig.
Ja til dit spørgsmål. Til din påstand om moral versus kristen moral: Hvis du endelig skal dele det op sådan, bør du medtage andre religioner sammen med kristendommen, i og med de ligeledes i egen selvopfattelse ikke ændrer sig. Men, men, men... kristen moral har altså ændret sig væsentligt gennem de seneste 2000 år. Det forbløffer mig lidt, hvis du skulle være uenig i det?
Z: På samme måde er din holdning ikke en særlig god løsning, fordi den standser ikke med nul abort, den kræver også (for at fungere), at samfundet støtter gravide og børnefamilier osv
K: En holdning er ikke det samme som en løsning. Men der er muligt at udtrykke sine meninger (ytringsfriheden!) og forsøge at forandre tingenes sørgelige tilstand. Hvis tilstrækkelig mange gør det, kan der efterhånden skabes ændringer.
Ja da, det kan man jo bare se med kvindefrigørelsen, sækulariseringen af samfundet, arbejderrettighederen etc. Men jeg synes du slipper for billigt fra konsekvenserne af din holdning. Jeg mener, holdninger er gratis, men de er ikke alle lige ønskværdige, forstået på den måde, at visse holdninger ført ud i livet giver et dårligt samfund. At du i realiteten siger, at det bare kræver alle synes som dig, men at det tager lidt tid, det synes jeg er for let sluppet fra det faktum, at teenagere boller og har gjort det altid, at kvinder bliver uønsket gravide og har gjort det altid, osv. Dette er ting, der ikke KAN ændres. Kogt ned: det er en uholdbar holdning, der kræver perfekte mennesker i et perfekt samfund for at fungere. Du må selvfølgelig have dine holdninger lige så tosset du vil, men det bør da give lidt stof til eftertanke eller hvad?
Z: Du overvejer ikke engang muligheden for, at kvinden ikke ønsker barnet! Når moderen ikke ønsker sit barn, kan nok så megen økonomisk støtte ikke gøre særlig meget ved denne situation.
K: Forkert! Du kan tro jeg overvejer den mulighed. Jeg har selv været i den situation. . Der kan være mange årsager til, at en gravid kvinde ikke ønsker sit barn. Nogen af årsagerne kan afhjælpes (i et demokratisk land hvis der kan skabes politisk flertal for det), andre ikke.
Z: Tror du barnet får et godt liv med en mor, der ikke ønskede det?
K: Odds er klart dårligere, men hvad er egentlig "et godt liv"? Et svært og pinefuldt og ubehageligt liv kan godt være meningsfyldt - og i hvert fald bedre end intet liv.
Med ”overvejer” mente jeg, at du ikke tog hensyn til det faktum i din argumentation.
Ang. de grunder, der kan afhjælpes, hvad kunne du så konkret forestille sig, det indebar?
Ang. de grunde, der ikke kan afhjælpes, synes jeg igen du slipper væk fra konsekvensen af din holdning. Hvis kvinder ikke vil have et barn på et givent tidspunkt er der vel ofte konkrete årsager: aldersmæssige, sociale, karrieremæssige, faderen, osv. Mener du, at kvindens egen vurdering af, om et barn vil få det godt under hendes omstændigheder skal underkendes til fordel for din absolutte holdning: nul abort?
Ang. at et ”svært og pinefuldt og ubehageligt liv” er bedre end ”intet liv”: mener du, at uanset hvad barnet kommer til at møde efter sin fødsel (social taber i DK, slumbarn i Rio, AIDS-offer i Johannesburg, børneprostitueret i Bangkok), er det at foretrække fremfor at slå en klump celler ihjel? Ligger hele menneskets værd for dig i kromosomerne?
Z: Strikkepinde er en forudseelig effekt af et abort-forbud. Synes du det er et acceptabelt bytte?
K: Som du sikkert kan gætte: Nej, jeg synes ikke strikkepinde er velegnede til prevention. Og jeg kan ikke her forholde mig til reglerne i USA og i den tredje verden - jeg har ingen mening og ved ikke nok om det, men jeg er principielt modstander af provokerede aborter, og synes selvfølgelig ikke, at valget skal stå mellem enten strikkepinde i hånden på den gravide eller nogle andre instrumenter i hænderne på mænd i hvide kitler.
Det handler ikke om regler, men om at kigge på konsekvenserne i den virkelige verden. Det kan godt være, at det ikke er det valg, du ville ønske det stod om, men det er det reelle valg! Det var det, mine eksempler skulle illustrere. Man kan ikke bare forbyde abort, og så regne med, at ingen aborter finder sted. Aborter vil altid finde sted, det gjorde de også her i landet før de blev tilladt. Strikkepinden er en forudseelig konsekvens, like it or not. Igen synes jeg du undlader at tage stilling til konsekvensen af din holdning.
Z: Hvis du påstår, at noget er sandt, må du jo kunne argumentere for det. Men du siger, ’Gud ville det sådan.’ Så om det er ”fordi” det står i din bog eller ej, giver det samme resultat: en stopklods for debat...
K: Jeg påstår fortsat frimodigt, at der er "noget" jeg holder for sandt, noget som der ikke kan argumenteres for efter den videnskabelige metode, fordi det pr. definition ligger udenfor ... desuden har jeg en del erfaringer der viser mig, at mennesker - også hvis vi nøjes med at tage livet her og nu i denne verden i betragtning - er bedst tjent med at følge Guds bud.
" ... en stopklods for debat?" tja, på et eller andet tidspunkt formentlig - - men vi er her da endnu, begge to, her i café Thomas! 
Hvis man påstår, at noget er sandt, må man enten kunne argumentere for det, eller acceptere, at éns påstand ikke tages til efterretning. Hvis jeg brugte Koranen eller den Sataniske Bibel som sandhedsvidne, ville du vel heller ikke kunne se relevansen af den begrundelse eller hvad?
Hvad angår Guds bud er menneskets bud på, hvad hans bud er meget forskellige gennem tid og sted, så det er en forholdsvist tom erklæring. Franco mente selv at følge Guds bud (det ved jeg godt, du ikke mener), så det i sig selv er vist ikke garant for noget.
Personligt har jeg mange erfaringer med, at mennesket (som individ såvel som samfund) er bedst tjent med fuldstændigt at ignorere kristen moral og synspunkter, når de skal navigere gennem livet. Jeg antager at denne erfaring bider lige så meget på dig som din på mig? 
Med "stopklods for debat" mente jeg ikke, at vi ikke kunne debattere (gudskelov ), men at man ikke kan komme videre ad den rute. Vi må blot stoppe op, og sige at du lægger noget til grund for dine holdninger, der er indiskutabelt og utilgængeligt for dem, der ikke er indviede. Du kan ikke gøre mig forståeligt, hvad der ligger bag din holdning, for den baserer sig på en absolut, Bibelens ord. Eller er du uenig i, at Bibelen er en art ”stopklods”, i og med at begrundelsen standser dér? Udover ’Guds vilje’ er der jo ikke nogen grund.
Z: Det kan ikke nytte, at man, hvis man bliver presset på sine holdninger fordi de bygger på en påstand om et faktuelt forhold ved verden, der viser sig at være falsk, spiller kortet, ’Jeg anerkender en større indsigt end videnskaben'.
K: Om påstanden viser sig at være falsk eller sand ...hmm .. jeg tror, som du ved, at påstanden er sand og er parat til at lade det komme an på en prøve ...
Jeg talte om påstanden, at der er en absolut forskel på mennesker og dyr. Du påstod, at det var der. Videnskaben giver dig ikke ret. Normalt kan man ikke påstå sådanne ting. Fx ville du måske sige til en muslim, der påstod, at Jorden ikke var rund, at det var den; det var videnskaben kommet frem til. Eller til en person, der påstod, at åreladning var godt, fordi det genoprettede balancen mellem kropsvæskerne. At videnskaben simpelthen ikke kan understøtte det, de siger. Det er jo sådan set fint nok, så må man bare bruge nogle andre argumenter. Men at kræve særstatus til lige præcis éns egne særstandpunkter er inkonsekvent. Og det er det, du gør, når du taler om noget, der ligger udenfor videnskaben (hvad det så end betyder), en højere sandhed. I sidste ende kommer alle dine argumenter om den slags ’transcendente’ påstande tilbage til én bog, Bibelen. Og hvis man, som jeg, tager den bog for en menneskeskabt mytesamling som alle andre, så har kejseren ikke længere noget tøj på.
K: Og med hensyn til, om den kan nytte: Nyttemoralens (utilarismens) forkæmpere hævder, at det er en handlings nytte eller gavnlighed, der er målestokken for dens etiske værdi, dvs. "den størst mulige lykke for det størst mulige antal mennesker".
Det var slet ikke i den forbindelse, jeg brugte ordet ”nytte”. Jeg mente, at denne inkonsekvente måde at diskutere på (selv at ville bestemme, hvornår man tror på den videnskabelige metode, og hvornår man ikke gør), er fejlagtig. Ligesom det er fejlagtigt (=ikke kan nytte) kun at rette sig efter fodbolddommeren, når han fløjter til fordel for én.
Det, der ligger til grund herfor er, at man ikke ignorerer dommeren (videnskaben) på grund af det, der ligger til grund for ham. Fx at man er uenig i reglerne, uenig i princippet om en dommer el.lign. Men at man ignorerer dommeren fordi man ikke kan lide hans kendelse. Det er det, du gør med videnskaben. Ikke fordi du kan pege på at dens resultater, metoder osv. er fejlagtige, men fordi du ikke kan lide det resultat, videnskaben kommer frem til. Dvs. du lytter kun til dommerens fløjte, når det passer dig selv og din dagsorden. Der kan du godt se fornuften i dommerinstitutionen og i reglerne osv. Men når det kommer på tværs af din dagsorden ignorerer du fløjten, på trods af, at du er enig i alt, hvad der ligger til grund for det, alene fordi kendelsen ikke passer med din dagsorden. Det mener jeg er uholdbart.
Jeg mener virkeligt, det er uholdbart, at sige ’højere sandhed’, ’udenfor videnskabens fatteevne’ osv. når videnskabens kendelse går én imod og så ellers holde sig for ørerne som om kendelsen ikke angik én selv. Der er at påkalde sig særbehandling på fodboldbanen...
K: Men der kan være forskellige opfattelser af, der er gavnligt. Politiske ideologier (fx. marxisme og nationalsocialisme) vil hævde, at det almene vel, fællesnytten, skal gå forud for egennytten, og at en handling er god, når den fremmer partiets/statens/folkets vel, selv om den er til skade for enkeltindividder. I ly af en sådan betragtning er der begået forbryderiske handlinger (koncentrationslejre, folkemord osv.)
Nyttemoralen er typisk for oplysningstidens (1800-tallets) kulturudvikling og for udviklingstanken. Den eneste fornuftige verdensforklaring er her, at alle arter er blevet til ved udvikling fra lavere organismer, og man går ud fra som en selvfølge, at verdensudviklingen stadig bevæger sig mod højere og højere fuldkommenhed. Dvs. udvikling = fremskridt, på alle planer. 
Øøøøhhh, nu havde jeg slet ikke nyttemoralen i tankerne, så jeg føler mig ikke rigtig ramt af ovenstående, men jeg vil da gerne kommentere lidt. Kristendommen har vist ikke noget at lade andre høre ang. almenvellets forret frem for individet. Jeg ved ikke af, at nyttemoral skulle have en biologisk udviklingslære koblet til sig, men i biologien er udvikling helt sikkert IKKE lig med fremskridt.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44693 - 07/04/2005 13:53
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Zaphod
Ægget har jo i sagens natur den funktion at blive befrugtet for at det kan blive til et levende menneske, men jeg kan ikke se noget problem i, at sålænge ægget ikke er befrugtet, at man så gør noget for at forhindre det hvis man ikke ønsker at få børn. I udgangspunktet har ægget vel også ret til livet, men hvis det ikke befrugtes går det jo alligevel til grunde, og det må kvinden jo så døje med hver måned, og så ser jeg egentlig ikke det store problem i at bruge præservativer sålænge ægget ikke er befrugtet. Det gælder jo så både ægget og sæden, manden kan jo også vælge at bruge kondom, det ser jeg heller ikke noget problem i, men i tilfælde af at kondomet er gået i stykker og der alligevel kommer et foster ud af det, så er det at det bliver problematisk da det skabte liv så bliver afbrudt ved en abort.
Jeg mener ikke, at man kan lovgive for at indføre eutanasi og dermed give andre den mulighed, for hvem skal i så fald bestemme? Er det lægerne der så skal bestemme om hvorvidt et multihandicappet barn skal slås ihjel eller ej? Jeg er bange for, at man kommer ud på et skråplan ved at indføre en lov for eutanasi og at grænsen for hvem der skal bestemme hvem der har ret til livet så bliver flydende, så derfor mener jeg ikke at vi skal indføre det ved lov, heller ikke selvom jeg godt ved, at man har indført det i Holland, vi skal ikke have indført organiseret eutanasi her i landet, det vil da kun medvirke til en yderligere forråelse af samfundet.
Jeg ser da bestemt også problemer i det med at føre en såkaldt retfærdig krig, det er da ikke uden etiske overvejelser at blive nødt til det, det tror jeg ikke på. Og jo, som kristen skal man da vende den anden kind til, men hvad så når uretfærdigheden bliver begået mod andre, skal man så bare være ligeglad og ikke gribe ind? Hvis de allierede ikke greb ind mod nazityskland og fik stoppet f. eks. jødeudryddelsen, så ville der ikke have været en eneste jøde eller anden "uønsket" person tilbage i Europa. Sådan som jeg ser det, er det da en kristen pligt at gribe ind overfor uretfærdigheden. Hvis du kender lidt til din bibel vil du også vide, at da Jesus stod overfor ypperstepræsterne og blev forhørt, blev han slået af en af ypperstepræstens tjenere fordi denne ville gøre sig til. Jesus sagde da til ham: "Hvis jeg har sagt noget forkert, så bevis det, men hvis ikke, hvorfor slår du mig så?" Med andre ord: Jesus sagde fra verbalt uden at gribe til vold, det samme må jeg også gøre hvis nogen opfører sig uretfærdigt overfor mig. Hvad angår retfærdig krig, så er det da selvfølgelig ikke noget man bare lige griber til, men når det handler om at befri andre for undertrykkelse og direkte forfølgelse, så ville jeg da mene, at det ville være direkte forkert ikke at gribe ind overfor det.
Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#44694 - 07/04/2005 14:07
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Heidi
Her er du rigtignok inde på noget som det er svært at give et entydigt svar på, også set udfra et kristent synspunkt. Det er da svært at trække nogen speciel grænse, men hvorom alting er, så tror jeg da nok, at hvis det var mig der fik et barn som slet ikke ville leve eller kunne komme til at leve uden maskiner, så var det nok bedst at barnet fik fred, jeg mener da heller ikke man skal holde liv i noget eller nogen for enhver pris, hvis der ikke er håb om forbedring af tilstanden, så ville det da også være umenneskeligt at holde det i live, men jeg synes da, at hvis barnet kan reddes og få det der ligner et værdigt liv uden maskiner, så synes jeg da man skal gøre alt for at redde det. Hvis et barn aldrig kommer til at kunne undvære maskiner for at holdes i live, så er barnet nok ulevedygtigt og vil dø før eller siden alligevel, men et barn som kan komme til at fungere uden maskiner skal så absolut have muligheden.
Jeg mener i udgangspunktet, at det er Guds vilje at ethvert menneske skal have retten til muligheden for at leve, men om det er Guds vilje at et menneske skal holdes kunstigt i live kan jeg ikke forestille mig, men jeg ved det ikke al den stund at jeg ikke er Gud, jeg ville personligt foretrække ikke at blive holdt kunstigt i live hvis der virkelig ikke er håb om at jeg nogensinde ville kunne komme til mig selv, så lad mig hellere få fred, det tror jeg de fleste mennesker kan blive enige om uanset om de er kristne eller ej, men det er jo altid svært at sige klart sort/hvid i sådanne situationer, det må jo være op til de enkeltes pårørende der i samråd med lægerne afgør hvad der er bedst, men i udgangspunktet tror jeg ikke på at det er Guds vilje at et menneske skal holdes kunstigt i live, da slet ikke bare fordi det nu er muligt at gøre det med vore tekniske hjælpemidler.
Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#44695 - 07/04/2005 14:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Maijannes - jeg er enig med dig, men vil bare lige tilføje et par ord om det med dødstidspunktet.
Når det drejer sig om en fødsel, kan vi tidsfæste begivenheden helt nøjagtigt: jordemoderen ser på uret når navlesnoren klippes over - sådan har vi vedtaget at det skal være.
Når det drejer sig om døden, er det nok sjældent helt entydigt, hvornår den finder sted. Så døden må vi betragte som en proces. Og hvis der er tale om et døende menneske - spæd eller gammel - som aldrig kan bringes til bevidsthed og kun kan holdes "i live" ved varig hjælp ved maskiner, respirator o.lign., så er der nok mange situationer, som hellere bør kaldes kaldes dødsproces-forlængende indgreb (som jeg ikke mener bør forekomme) end hjælp til livsforlængelse.
Men det må nok bero på et lægeligt skøn, om der i de enkelte tilfælde er tale om livs- eller døds-forlængende indgreb ..
kristina .
|
|
Til toppen
|
|
|
#44696 - 07/04/2005 18:16
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kristina. Linjerne stammer fra en sang af Grundtvig: "Nu skal det åbenbares" - en go´ gammel højskoleklassiker, som jeg lærte i min efterskoletid.  Kan sikkert findes i højskolesangbogen. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#44697 - 07/04/2005 18:44
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod. Om et foster, uafhængigt af alder efter undfangelsen, skal behandles som en voksen, juridisk og moralsk? Det er en lidt sjov måde at stille spørgsmålet på, synes jeg. Jeg mener, det skal behandles som det, det er: Et meget ungt menneske. Naturligvis har det ikke stemmeret eller myndighed, kan straffes eller lignende, men det gælder også nyfødte og 14-årige. Men jeg mener, fosterets liv skal beskyttes såvel som det voksne menneskes skal. Håber det var et brugbart / forståeligt svar. Menneskefosteret er ikke "en klump kød, der ligeså godt kunne være en kat". Det er da muligt, det ligner et kattefoster, men det betyder ikke, at det er det. Genetisk er det menneskeligt helt fra starten af. Der er tale om et individ i den forstand, at det i genetisk sammensætning er forskelligt fra moderen. Er du uenig i det, og på hvilket grundlag? Man kan desuden også tale om individer indenfor dyreverdenen. Det "magiske" ved befrugtningen i modsætning til den enkelte æg- og sædcelle er, at fra og med befrugtningsøjeblikket er et menneske i gang med at udvikle sig med alt, hvad det indebærer. Ergo har jeg min månedlige menstruation med god samvittighed.  Jo, selvfølgelig er der forskel på udviklingstrin. Men det betyder ikke, at der er forskel på menneskeligt værd. Du ser ud til at definere menneskeværd ud fra evner, kunnen, forstand, "personlighed" (hvad så end det er), og en sådan definition vil meget let gå hen og kunne udvides, også til fødte mennesker eller ældre fostre. Din vanskelighed med at bestemme begrebet "bevidsthed" er med til at vise problematikken. Hvorfor det ifølge dig skulle være problematisk at kalde et ungt (ønsket) foster et barn? Fordi det ifølge dig ikke er en person. Ville det ikke være forkert at udnævne en ikkeperson til en person rent logisk? Ellers bekræfter du jo min mistanke om, at menneskeværdet skulle være op til den enkeltes skøn. Hvorfor skal det svageste liv beskyttes, hvis det er uønsket? Fordi det ikke er ønske eller ikke-ønske, der definerer menneskeværd. Skulle man ikke snarere tage fat i problemet, at nogen betragter det som uønsket - og søge at ændre deres holdning? Eller også bortadoptere barnet til nogen, der ønsker sig et? Det er tilsyneladende en mulighed, du ikke regner med, hvad jeg ikke forstår. Men det ville være mere meningsfyldt end med den ene hånd at slå allerede eksisterende børn ihjel, og med den anden hånd at kæmpe for at skabe nye børn ved kunstig befrugtning. Graden af sorg kan heller ikke bruges som målestok. Man ville fx sørge mere over at miste sin hund end at høre om et ukendt menneskes død. Pga. det du nævner om kunstig befrugtning, er der også mange der finder det etisk betænkeligt. Men grundlæggende ligger hele humlen nok i det kristne menneskesyn. Vi har hver sin mening om, hvorvidt mennesket er skabt i Guds billede eller ej. For mig er inkarnationen også et væsentligt argument. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#44698 - 08/04/2005 14:11
|
Chatvært
Bruger
|
Hej Kristina  Tak for dine kommentarer omkring det med døds- eller livsforlængende proces, jeg kan kun være enig med dig, det var også det jeg forsøgte at sige i mit indlæg til Heidi2, men tak fordi du kom med dit input til at fremme forståelsen  Maijannes
|
|
Til toppen
|
|
|
#44699 - 09/04/2005 23:06
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod - jeg er bange for, at jeg er nået dertil, at jeg ikke kan sige mere uden at gentage mig selv ... men lige et par ord for en ordens skyld! Men, men, men... kristen moral har altså ændret sig væsentligt gennem de seneste 2000 år. Det forbløffer mig lidt, hvis du skulle være uenig i det? Tænk at jeg alligevel kunne overraske dig! Jo, jeg er sandelig uenig! Hvordan skulle kristen moral dog kunne forandre sig? Guds Ord er uforanderligt de samme, fra evighed til evighed! Andre religioners moral har jeg ingen kommentarer til. Men ellers: Foruden nyttemoralen har vi jo positivismen (Auguste Comte), herremoralen (Nietzsche), sindelagsetikken (hvor det er motivet, der er afgørende for, om en handling er "god") - og Kant (samvittigheden) - og eksistentialismen (Dostojevski skrev: "Hvis Gud ikke eksisterede, ville alt være tilladt ... " - men det troede Dostojevski jo, at Gud gjorde ...) Jeg mener, holdninger er gratis, men de er ikke alle lige ønskværdige, forstået på den måde, at visse holdninger ført ud i livet giver et dårligt samfund Det kan vi godt blive enige om! Alle ikke-kristne holdninger (hvis de altså føres ud i livet) mener jo jeg, men ikke du, giver et dårligt samfund. det synes jeg er for let sluppet fra det faktum, at teenagere boller og har gjort det altid, at kvinder bliver uønsket gravide og har gjort det altid, osv. Dette er ting, der ikke KAN ændres Jo, det kan godt ændres. Det lykkes faktisk i visse kredse! Prøv kristen moral! det er en uholdbar holdning, der kræver perfekte mennesker i et perfekt samfund Nej, perfekte mennesker findes ikke - og derfor heller ikke noget perfekt samfund. Vi må vente til Gud har gjort op med alt ondt og skabt en ny jord! Mener du, at kvindens egen vurdering af, om et barn vil få det godt under hendes omstændigheder skal underkendes til fordel for din absolutte holdning: nul abort? JA! ... mener du, at uanset hvad barnet kommer til at møde efter sin fødsel (social taber i DK, slumbarn i Rio, AIDS-offer i Johannesburg, børneprostitueret i Bangkok), er det at foretrække fremfor at slå en klump celler ihjel? Ligger hele menneskets værd for dig i kromosomerne? Ja, det mener jeg. Så længe der er liv, er der håb! Og m.h.t. "en klump celler" .. undskyld jeg siger det, men det kan du selv være! Og jeg med! Men vi er skabt af Gud! (Min påstand, min tro!) Strikkepinden er en forudseelig konsekvens, like it or not. Igen synes jeg du undlader at tage stilling til konsekvensen af din holdning. Det minder mig lidt om den "moral" der siger: Hvis ikke JEG sælger heroinen, så er der nogen andre der gør det, formentlig nogen der er meget værre end mig, og torturerer dem eller myrder dem, der ikke betaler hvad de skylder ... " Hvis man påstår, at noget er sandt, må man enten kunne argumentere for det, eller acceptere, at éns påstand ikke tages til efterretning. Ja, jeg accepterer, at min påstand ikke af alle, men kun af få, tages til efterretning! Personligt har jeg mange erfaringer med, at mennesket (som individ såvel som samfund) er bedst tjent med fuldstændigt at ignorere kristen moral og synspunkter, når de skal navigere gennem livet. Jeg antager at denne erfaring bider lige så meget på dig som din på mig? Endnu mindre. Har faktisk prøvet begge dele! Og mine erfaringer er ganske omfattende! Hvad er dine personlige erfaringer med kristne menneskers liv og levned ? Og hvis man, som jeg, tager den bog[Bibelen] for en menneskeskabt mytesamling som alle andre, så har kejseren ikke længere noget tøj på. Det ved jeg godt. Det er her vi er uenige, for jeg tager ikke Bibelen for "en mytesamling som alle andre .." Jeg mener virkeligt, det er uholdbart, at sige ’højere sandhed’, ’udenfor videnskabens fatteevne’ osv. når videnskabens kendelse går én imod og så ellers holde sig for ørerne som om kendelsen ikke angik én selv. Der er at påkalde sig særbehandling på fodboldbanen... Jeg har sagt mange gange, at jeg stort set anser de videnskabelige forskningsresultater for korrekte, men ikke hele sandheden. Det vi især er uenige om, er troen, som videnskaben jo pr. definition slet ikke beskæftiger sig med. Og jeg påkalder mig ikke særbehandling , kun ytringsfrihed. Jeg er glad og taknemmelig for at bo i et land, hvor jeg ikke risikerer forfølgelse for min kristne tros skyld, og hvor jeg frit kan være sammen med andre i et kristent fællesskab. Det er ingen selvfølge. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#44700 - 10/04/2005 12:27
|
Bruger
|
Hej Kristina Du skrev:
Z: Men, men, men... kristen moral har altså ændret sig væsentligt gennem de seneste 2000 år. Det forbløffer mig lidt, hvis du skulle være uenig i det?
K: Tænk at jeg alligevel kunne overraske dig! Jo, jeg er sandelig uenig! Hvordan skulle kristen moral dog kunne forandre sig? Guds Ord er uforanderligt de samme, fra evighed til evighed! Andre religioners moral har jeg ingen kommentarer til.
Ja, fx har kristendommen tidligere tilladt massive jødeforfølgelser, hekseafbrændiger, koloniseringer, tvangskristning, korstog, kvindeundertrykkelse, slavehold, henrettelse af krigsfanger og civile osv. osv. Eller mener du, disse handlinger ikke er udtryk for kristen moral?
Z: det synes jeg er for let sluppet fra det faktum, at teenagere boller og har gjort det altid, at kvinder bliver uønsket gravide og har gjort det altid, osv. Dette er ting, der ikke KAN ændres
K: Jo, det kan godt ændres. Det lykkes faktisk i visse kredse! Prøv kristen moral! 
Forstår ikke. Kan du nævne et samfund, hvor man har kunnet overbevise teenagere om, at de skal undertrykke deres seksualitet uden ydre tvang? Jeg må i øvrigt tilstå, at din utopisme skræmmer mig lidt.
Z: Mener du, at kvindens egen vurdering af, om et barn vil få det godt under hendes omstændigheder skal underkendes til fordel for din absolutte holdning: nul abort?
K: JA!
Z: ... mener du, at uanset hvad barnet kommer til at møde efter sin fødsel (social taber i DK, slumbarn i Rio, AIDS-offer i Johannesburg, børneprostitueret i Bangkok), er det at foretrække fremfor at slå en klump celler ihjel? Ligger hele menneskets værd for dig i kromosomerne?
K: Ja, det mener jeg. Så længe der er liv, er der håb! Og m.h.t. "en klump celler" .. undskyld jeg siger det, men det kan du selv være! Og jeg med! Men vi er skabt af Gud! (Min påstand, min tro!)
Som sagt en, stopklods. Det er din ret (i hvert fald i et sekulært samfund), og jeg tror du har ret i, at vi ikke kommer så meget videre med de centrale elementer i denne debat. Hvad angår en ”klump celler”, så har jeg redegjort for, at jeg intet magisk ser i celler, væv og kromosomer. Alt levende har det. Det, der gør mennesker til noget særligt er vores psyke, og den har et 9-dages foster ikke.
Z: Strikkepinden er en forudseelig konsekvens, like it or not. Igen synes jeg du undlader at tage stilling til konsekvensen af din holdning.
K: Det minder mig lidt om den "moral" der siger: Hvis ikke JEG sælger heroinen, så er der nogen andre der gør det, formentlig nogen der er meget værre end mig, og torturerer dem eller myrder dem, der ikke betaler hvad de skylder ... "
Du forholder dig ikke til dilemmaet. I øvrigt er det ikke det samme.
Z: Hvis man påstår, at noget er sandt, må man enten kunne argumentere for det, eller acceptere, at éns påstand ikke tages til efterretning.
K: Ja, jeg accepterer, at min påstand ikke af alle, men kun af få, tages til efterretning!
Er det det, der kaldes ”preaching to the choir”?  Jeg må gentage min kommentar om stopklods.
K: Hvad er dine personlige erfaringer med kristne menneskers liv og levned ?
Svigermekanik gennem fem år. Det var en meget stærk oplevelse. Jeg har aldrig kendt nogen, der i dén grad tog ansvar for sit eget liv. Men det var også lidt skræmmende pga. den indbyggede absolutisme, og fx fordi han var ungjordskreationist.
Z: Og hvis man, som jeg, tager den bog[Bibelen] for en menneskeskabt mytesamling som alle andre, så har kejseren ikke længere noget tøj på.
K: Det ved jeg godt. Det er her vi er uenige, for jeg tager ikke Bibelen for "en mytesamling som alle andre .."
Som jeg ser det, er det dig, der har et problem, for det er dig, der påstår noget ekstraordinært. Mine argumenter baserer sig på fællesmenneskelige erkendelser, mens dine gør krav på en særlig indsigt, hvorfor det kaldes ”preaching to the choir.” Det er ikke mig, der sidder inde med en indiskutabel sandhed.
Z: Jeg mener virkeligt, det er uholdbart, at sige ’højere sandhed’, ’udenfor videnskabens fatteevne’ osv. når videnskabens kendelse går én imod og så ellers holde sig for ørerne som om kendelsen ikke angik én selv. Der er at påkalde sig særbehandling på fodboldbanen...
K: Jeg har sagt mange gange, at jeg stort set anser de videnskabelige forskningsresultater for korrekte, men ikke hele sandheden.
Men videnskab er jo bare en formalisering og systematisering af den måde, vi i det hele taget ved noget på. Det er ikke noget magisk. Det er en systematisering af den måde, vi har indsamlet viden på siden stenalderen. Jeg kan ikke forestille mig en indsigt man kan opnå som er utilgængelig for videnskab, fordi det er en selvmodsigelse, der ikke stemmer overens, med det vi ved om det vi ved. Omvendt påstår du en særlig indsigt, som man kun kan acceptere hvis man allerede tror på den.
Jeg må sige, jeg synes du har præsenteret et fremragende argument for adskillelsen af religion og politik i denne tråd 
K: Det vi især er uenige om, er troen, som videnskaben jo pr. definition slet ikke beskæftiger sig med.
Helt forkert!!! Vi er uenige om fakta, ikke tro. Jeg beskæftiger mig slet ikke med tro, men du påstår altså noget faktuelt om verden, som du ikke kan begrunde, andet end ved at sige, ’det tror jeg.’ Ville du acceptere en argumentation fra mig, der blot lød, ’det tror jeg?’
-Køb aktier i Lego i dag. De kommer til at stige helt vildt i morgen! -Hvor ved du det fra? -Jamen det tror jeg
Kan du se min pointe?
K: Og jeg påkalder mig ikke særbehandling , kun ytringsfrihed. Jeg er glad og taknemmelig for at bo i et land, hvor jeg ikke risikerer forfølgelse for min kristne tros skyld, og hvor jeg frit kan være sammen med andre i et kristent fællesskab. Det er ingen selvfølge.
Jeg tror jeg læser dette meget, meget anderledes end du mener det. Når jeg skriver ”særbehandling”, mener jeg i en debatteknisk sammenhæng. Ikke i en samfundsmæssig. Jeg bliver faktisk lidt pikeret over din bemærkning om ytringsfrihed, men jeg går ud fra, at du har opfattet det sådan, at jeg talte om at begrænse din ytringsfrihed. Jeg talte snarere om, hvorfor dit argument er dårligt, og hvorfor folk ikke kan forventes at lytte til det. Jeg er pluralist i yderste potens, og vil ikke engang begrænse nazister, kommunister eller pædofiles ytringsfrihed, så du har intet at frygte fra mig. Om det omvendte er tilfældet, er jeg oprigtig talt lidt mere i tvivl om, efter at have været blevet klogere på dine holdninger i denne tråd…
Jeg ved heller ikke, hvorfor denne her bemærkning med forfølgelsen af de kristne kommer på banen. Jeg synes jeg læser den tit herinde. Det må være mindst 1000 år siden de kristne blev forfulgt her i landet. Og på den store konto tror jeg de kristne har forfulgt flere, end der er forfulgte kristne. Ikke at det er et argument, men givet disse forhold, synes jeg bare din bemærkning er lidt malplaceret.
Jeg synes det ville være interessant, hvis du kunne tænke dig at kommentere min analogi om fodbolddommeren i forhold til din accept af videnskabens resultater?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44701 - 11/04/2005 12:27
|
Bruger
|
Hej Anne Du skrev:
A: Men jeg mener, fosterets liv skal beskyttes såvel som det voksne menneskes skal. Håber det var et brugbart / forståeligt svar.
Det var det. Tak :-) Mener du så, at abort bør behandles som mord? Mener du, at kunstig befrugtning skal forbydes pga. den store risiko for at slå folk ihjel? Mener du, at rygere skal forbydes graviditet af samme årsag? Hvad mener du, man skal gøre i tilfælde af en graviditet uden for livmoderen (hvilket er livsfarligt for moderen)?
A: Menneskefosteret er ikke "en klump kød, der ligeså godt kunne være en kat". Det er da muligt, det ligner et kattefoster, men det betyder ikke, at det er det. Genetisk er det menneskeligt helt fra starten af.
Nej, det er ikke en kat, det var heller ikke det jeg skrev, som du kan se. Du behandler vel heller ikke dine affaldende hudflager som noget helligt? På trods af, at det er levende celler? Et foster er celler, ikke en person. Voksne chimpanser er mere lig os end et foster er, men dem slår vi rask væk ihjel, hvis det passer os.
A: Der er tale om et individ i den forstand, at det i genetisk sammensætning er forskelligt fra moderen. Er du uenig i det, og på hvilket grundlag?
Det ville være tåbeligt at være uenig i, men mus er også forskellige fra hinanden. Det gør dem ikke til individer, for det er stadig ikke nok forskel til, at vi kan skelne imellem dem.
A: Man kan desuden også tale om individer indenfor dyreverdenen.
Ja, blandt fx chimpanser. Mener du, de skal nyde samme beskyttelse og moralske rettigheder som vi mennesker?
A: Det "magiske" ved befrugtningen i modsætning til den enkelte æg- og sædcelle er, at fra og med befrugtningsøjeblikket er et menneske i gang med at udvikle sig med alt, hvad det indebærer.
Jeg må bedrøvet tilstå, at jeg ikke kan se det magiske. Hundreder af illioner af celler søger at komme til at fusionere med ægget. Det må vi godt hindre. Hvis det endelig skulle være, måtte vi vel godt pakke ægget ind. Men lige så snart én heldig sædcelle rent faktisk når ægget, så er det helligt og magisk, og så må vi ikke hindre det mere? Jeg synes ikke det er logisk.
A: Jo, selvfølgelig er der forskel på udviklingstrin. Men det betyder ikke, at der er forskel på menneskeligt værd.
Det mener jeg jo så, det gør. Årsagen er som sagt, at vi er omgivet af væsner, der består af celler, væv og kromosomer, men i vores artsegoisme kalder vi de væsner, med vores kromosomer for hellige. Det mener jeg er fjollet. Jeg mener, det er vores psyke og ikke vores kromosomer, der er specielle. Derfor mener jeg, at væsner med psyke skal underordnes væsner uden, som et mindste onde.
A: Du ser ud til at definere menneskeværd ud fra evner, kunnen, forstand, "personlighed" (hvad så end det er), og en sådan definition vil meget let gå hen og kunne udvides, også til fødte mennesker eller ældre fostre. Din vanskelighed med at bestemme begrebet "bevidsthed" er med til at vise problematikken.
Personlighed er det afgørende, ikke kunnen mm. Jeg kan ikke erindre, at jeg skulle have bragt de andre elementer på banen, så kunne vi nøjes med at diskutere ting, jeg faktisk mener? Alle fødte mennesker har en personlighed, og falder ikke ind under begrundelsen for at tillade abort som det mindste af to onder. Jeg har ikke påstået, at min holdning er problemfri. Men at vi ikke kan definere liv gør jo heller ikke, at vi ikke kan tale om og respektere liv?
A: Hvorfor det ifølge dig skulle være problematisk at kalde et ungt (ønsket) foster et barn? Fordi det ifølge dig ikke er en person. Ville det ikke være forkert at udnævne en ikkeperson til en person rent logisk? Ellers bekræfter du jo min mistanke om, at menneskeværdet skulle være op til den enkeltes skøn.
Fostret er jo objektivt set et barn (i daglig tale i det mindste), hvorimod det endnu ikke er en person?!? Hvordan vil du dog nogensinde kunne undgå, at menneskeværdet er ”op til den enkeltes skøn”? Sådan er det da med alle moralske værdier.
Z: Hvorfor skal det svageste liv beskyttes, hvis det er uønsket?
A: Fordi det ikke er ønske eller ikke-ønske, der definerer menneskeværd. Skulle man ikke snarere tage fat i problemet, at nogen betragter det som uønsket - og søge at ændre deres holdning?
Nej, manglen på menneskeværd ligger i, at fostret endnu ikke er en person, og derfor ikke nyder samme rettigheder som en person. Hvad man personligt tager af konsekvens af dette faktum (abort eller ej), er op til én selv. Du må jo også gerne behandle din hund som en person, hvis du har lyst, på trods af, at den ikke er det.
A: Eller også bortadoptere barnet til nogen, der ønsker sig et? Det er tilsyneladende en mulighed, du ikke regner med, hvad jeg ikke forstår. Men det ville være mere meningsfyldt end med den ene hånd at slå allerede eksisterende børn ihjel, og med den anden hånd at kæmpe for at skabe nye børn ved kunstig befrugtning.
Man kunne da sagtens bortadoptere, hvis man vil leve med risikoen for, 20 år senere at få et uønsket barn til at stå og banke på døren. Men det er en privat sag; et privat valg, som jeg ikke vil sætte mig til doms over. Hvad angår mening er jeg skeptisk overfor folk, der ønsker at andre folks opførsel skal stemme overens i et stort ’menings-regnestykke’. Hvad Jensen vælger at gøre kan da ikke forpligte Hansen. At søge ’meningen’ i, at vi smider mad ud mens de dør af sult i Afrika er tilsvarende futilt.
A: Graden af sorg kan heller ikke bruges som målestok. Man ville fx sørge mere over at miste sin hund end at høre om et ukendt menneskes død.
Med forbehold for, at ”sorg” ikke kun betyder umiddelbar sorg, men også ’intellektuel (eller eftertænksom) sorg’, mener jeg da netop, at ovenstående er et argument for min holdning... Jeg var glad, da min bedstemor døde i en høj alder, fordi hun havde et forfærdeligt liv (hvilket hun selv gjorde opmærksom på, hver gang, vi kom forbi), hvorimod jeg var ked af det, da min klassekammerat døde som 15-årig. Jeg mener sorgen (den umiddelbare og den eftertænksomme tilsammen) er en fin indikator på, hvor højt vi vægter den slags.
A: Pga. det du nævner om kunstig befrugtning, er der også mange der finder det etisk betænkeligt.
Gør du?
A: Men grundlæggende ligger hele humlen nok i det kristne menneskesyn. Vi har hver sin mening om, hvorvidt mennesket er skabt i Guds billede eller ej. For mig er inkarnationen også et væsentligt argument.
Ganske givet.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44702 - 12/04/2005 19:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod. Mht. hvordan abort skulle behandles juridisk, så var det jo strafbart inden det blev tilladt (logisk nok), så hvis den fri abort blev afskaffet, måtte det jo blive strafbart igen. Kunstig befrugtning skal ikke forbydes. Men jeg har fx hørt om folk, der af etiske grunde valgte kun at få befrugtet ét æg og anbragt det. Det mener jeg er det rigtigste. Rygere skal ikke forbydes graviditet. De skal vejledes i, hvordan de lever sundest for barnet. Mht. graviditet udenfor livmoderen til livsfare for moderen, mener jeg, at man må foretage abort, hvis alternativet er begges død. Det mener jeg ud fra tanken om nødværge. Du skrev ikke, at det var en kat, men det kunne heller ikke lige så godt have været det. Det kan jo kun udvikle sig til et færdigt menneske. Det kan mine affaldende hudflager til gengæld ikke.  (Er du i øvrigt sikker på, de ikke er døde, siden de falder af?) I øvrigt bør man da heller ikke bare slå voksne chimpanser ihjel, som det passer en.  Et individ er ikke defineret af skelnen eller = personlighed. Så nej, chimpanser skal ikke have samme moralske rettigheder som mennesker, men der er jo noget, der hedder dyreetik. Befrugtningen er ikke bare "hellig" for at være det. Der sker en unik genetisk sammensætning, som ikke var der før, og som i sig rummer kimen til at blive et færdigt menneske. Det handler kun om alder, tid og tålmodighed. Man kan jo ikke bebrejde det unge foster, at det endnu ikke har, hvad du kalder psyke og personlighed. Potentialet er der. Du kalder heller ikke et spædbarn for handicappet, selv om det ikke kan gå, tale, læse mv. Hvorfor? Fordi du ved, potentialet ligger der, det er kun et spørgsmål om tålmodighed. Ingen kan gøre noget for, at hver eneste sædcelle eller æg bliver til et menneske. Ellers skulle vi alle have tusinder af børn hver.  Det må være befrugtningen, der er startpunkt for livet. "Kunnen" var nok et forkert ord at bruge, jeg opfattede dig bare sådan, at dem med personlighed kan andet end dem uden. Men ellers må du undskylde. Distinktionen mellem "barn" og "person" giver ikke mening, for mig at se. Er demente / mentalt handicappede personer iflg. dig? Mht. meningsregnestykke. At smide mad ud og at folk sulter hænger ikke direkte sammen. Jeg taler om ting, der foregår indenfor samme sundhedssystem. Mht. adoptivbørn, der banker på døren. Hvis ikke man ønsker forbindelsen, behøver man den jo ikke. Det er muligt, at man ikke kan undgå vilkårligheder, men man kan da i det mindste gøre alt for at undgå dem. Denne hjemmeside kan i øvrigt anbefales: www.rfm.dk . Den argumenterer mod bla. abort ud fra et ikke religiøst synspunkt, så den vil evt. interessere dig. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#44703 - 13/04/2005 11:49
|
Bruger
|
Hej Anne Ang. kunstig befrugtning, er det stadig kun 50% der overlever selvom du kun får befrugtet ét æg. I hvilke andre situationer ville man acceptere at dræbe en uskyldig af hensyn til en anden person? Graviditet uden for livmoderen, åbenbart! Hvordan kan der være tale om nødværge, når person, der skal dræbes ikke gør noget? Nødværge omhandler normalt at en person bevidst og med hensigt ved sine handlinger udsætter andre for livsfare. I extrauterin graviditet er der ikke tale om ”bevidst”, ”hensigt” eller ”handlinger”. Der er derimod tale om naturens gang. Når I kristne siger Guds/naturens vilje om spontane aborter (der vel at mærke er drab på mennesker), hvorfor da ikke om extrauterin graviditet? Der er da ikke logisk? Hvorfor ikke lade den køre ud med henvisning til Guds vilje? Hvorfor er du ikke villig til at forbyde rygere at blive gravide. Hvis de foretog sig ting med samme konsekvenser overfor allerede fødte børn, ville de ryge i fængsel. Hvad angår sammenligningen med en kat, er der i fosterstadiet kun kromosmerne til forskel på en kat og et menneske. Det er der ikke i voksenstadiet. Foruden de åbenlyse anatomiske forskelle, er der også psyken, som jeg som sagt anser for det, der gør os til mennesker. Vi kommer nok ikke en enighed nærmere end dette. Jeg vil blot påpege, at min begrundelse for mennesket er forsøgt gjort rationelt, netop ved at analysere hvad der skiller os fra dyrene, og om man overhovedet kan retfærdiggøre en forskelsbehandling. Din begrundelse er Guds ord. Det er bare en begrundelse af begrænset nytte, i og med, at den kun vinder gehør blandt kristne, mens du i forhold til alle vi andre ligesåvel kunne have sagt, ’fordi jeg synes.’ Ang. celler afstøder du masser af levende tarmceller hver dag. De har også et liv. De er levende. Hvorfor mener du ikke min forklaring af ordet ”individ” holder? Hvad er din definition/forklaring? Jeg kan ikke se, du har argumenteret for, hvorfor chimpanser ikke skulle have samme rettigheder som fx et 4-årigt barn?
A: Befrugtningen er ikke bare "hellig" for at være det. Der sker en unik genetisk sammensætning, som ikke var der før, og som i sig rummer kimen til at blive et færdigt menneske. Det handler kun om alder, tid og tålmodighed. Man kan jo ikke bebrejde det unge foster, at det endnu ikke har, hvad du kalder psyke og personlighed. Potentialet er der. Du kalder heller ikke et spædbarn for handicappet, selv om det ikke kan gå, tale, læse mv. Hvorfor? Fordi du ved, potentialet ligger der, det er kun et spørgsmål om tålmodighed.
Den ”unikke genetiske sammensætning” var der jo før, blot i to halvdele. Jeg kan heller ikke se, at alene en ”unik genetisk sammensætning” er grund til at behandle en klump celler som et menneske. En kræftcelle har som regel også en ”unik genetisk sammensætning”, ligesom visse af vores immunforsvars-celler. Vi tildeler jo ikke dem særstatus alene af den grund. Det, der adskiller det befrugtede æg fra disse celler er dets potentiale. Men samme potentiale har æg- og sædceller. For mig at se er din skelnen ikke åbenlyst indlysende. Uanset genetisk baggrund er der tale om en klump celler.
A: Det må være befrugtningen, der er startpunkt for livet.
Hmmm. Livet er snarere en uendelig kæde.
A: Distinktionen mellem "barn" og "person" giver ikke mening, for mig at se. Er demente / mentalt handicappede personer iflg. dig?
Grunden til at distinktionen ikke giver mening for dig er nok, at du er villig til at tildele en klump celler (i yderste konsekvens én eneste celle) samme status som et voksent menneske. Det mener jeg (som det forhåbentlig efterhånden fremgår ) er at nedvurdere mennesker; at reducere dem til ren biologi. Jeg mener mennesket er trans-biologisk, at vi har bevæget os langt ud over biologi og er blevet kulturelle.
Ja, de er. De har en personlighed.
Du kommenterede ikke mine bemærkninger om sorg som et umiddelbart parameter for den værdi, vi tillægger liv. Mener du, at vi skal gå i sort og holde begravelse hver gang der sker en spontan abort?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44704 - 15/04/2005 21:08
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod. Mht. kunstig befrugtning og de 50% overlevende, så mener jeg, at der er forskel på at udføre en provokeret abort, og så foretage en befrugtning, som måske bliver til en. Den risiko er der jo for så vidt også ved alle naturlige befrugtninger. Med nødværge mener jeg ikke, at der er bevidst hensigt i det fra fosterets side. Jeg har kun taget højde for den del af konceptet, der hedder at slå ihjel for at redde liv. Man kan ikke medregne alle tænkelige dele af et koncept i ethvert tilfælde. Du kan vel godt tale om "naturens orden", hvis du vil. Jeg skrev ikke noget om Guds vilje, fordi jeg ikke mener, man kan regne Guds vilje ud i alle mulige enkelte tilfælde. Gud har alt i sin hånd, men det er ikke helt det samme. Hvorfor skulle man iflg. mit syn nødvendigvis forbyde rygere at blive gravide? Hvad med at forbyde gravide at ryge, eller i hvert fald påbyde dem at begrænse rygningen? Det sidste gør jordemødrene da, så vidt jeg ved. Og stadigvæk mener jeg, der er en verden til forskel på "levende celler" - eller for den sags skyld en unik genetisk sammensætning - og på et foster, som bliver til et færdigt menneske. Jo, min begrundelse er Guds ord, men det behøver ikke være den eneste. Det var bl.a. derfor, jeg henviste dig til Respekt For Menneskeliv's hjemmeside, for at vise, at der også er andre begrundelser. Et individ er iflg. Gyldendals Fremmedordbog "en udelelig helhed, enkeltvæsen, selvstændig organisme". Elle et eksemplar, om man vil. Ikke noget i retning af, om man kan kende forskel eller ej. Enæggede tvillinger er jo også individer. Fosteret er under alle omstændigheder en selvstændig organisme. Jeg forstår ikke argumentet, at "den unikke genetiske sammensætning var der jo før, blot i to halvdele." Jamen så var det jo heller ingen sammensætning, vel?  Der sker virkelig en sammensætning, som ikke var der før. Heller ikke hver for sig. Ellers skulle en æg/sædcelle kunne udvikle sig til et barn hver for sig. Og jo, de har potentiale, men netop ikke hver for sig, kun sammen. Det er forskellen. Men det bliver vi nok ikke enige om. Livet er evt. en "uendelig kæde" som helhed, men ikke for de enkelte individer. Der er befrugtningen startpunktet. Jeg mener ikke, at mit syn reducerer mennesker til ren biologi. Men uanset hvad, så er der et færdigt menneske med psyke og det hele på vej. Det er et spørgsmål om alder. Hvordan definerer du psyke i øvrigt? Hvornår er den der, og hvor omfattende skal den være for at give menneskeværd? Det med sorgen nævnte jeg ikke, fordi indlægget allerede var blevet langt. Hvad folk har af sorg er vel forskelligt, men det bør ikke være sådanne subjektive følelser, der afgør, hvor meget menneskeværd nogen måtte have. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
|