0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#44705 - 29/04/2005 11:48
Re: Hvor er etikken henne?
[Re: Zaphod]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Zaphod, du skriver (dit med rødt):
Men, men, men... kristen moral har altså ændret sig væsentligt gennem de seneste 2000 år. Det forbløffer mig lidt, hvis du skulle være uenig i det?
Jeg er faktisk uenig. Kristen moral er noget absolut og fremgår af Bibelen, som ikke har ændret sig.
Hvis du definerer moral som kulturradikaleren Poul Henningsen, der mente, at det var det samme som vaner, så er det ganske rigtigt noget der ændrer sig i tid. Kristnes adfærd har ændret sig, og temmelig mange kristne har opført sig ukristeligt, og gør det stadig, men det ændrer ikke ved begrebet kristen moral.
Jeg mener, holdninger er gratis, men de er ikke alle lige ønskværdige, forstået på den måde, at visse holdninger ført ud i livet giver et dårligt samfund.
Ja til, at visse holdninger ført ud i livet giver et dårligt samfund. Vi er bare ikke enige om hvilke ...
At du i realiteten siger, at det bare kræver alle synes som dig, men at det tager lidt tid, det synes jeg er for let sluppet fra det faktum, at teenagere boller og har gjort det altid, at kvinder bliver uønsket gravide og har gjort det altid, osv....
Jeg kræver ikke, at flertallet synes som jeg, og forventer det heller ikke.
Men, som du selv er inde på, adfærd ændrer sig, og der findes faktisk nogle, teenagere, som ikke boller udenom, (synes du det er udtryk for "et godt samfund" at disse er i mindretal?) og nogle kvinder som ikke bliver uønsket gravide.
Kogt ned: det er en uholdbar holdning, der kræver perfekte mennesker i et perfekt samfund for at fungere. Du må selvfølgelig have dine holdninger lige så tosset du vil, men det bør da give lidt stof til eftertanke eller hvad?
Jeg har ingen illusioner om perfekte mennesker, og derfor heller ikke om et perfekt samfund, men mener at hvis ingen forsøger at arbejde for at forbedre det, vil det fuldautomatisk blive værre og værre.
Hvis kvinder ikke vil have et barn på et givent tidspunkt er der vel ofte konkrete årsager: aldersmæssige, sociale, karrieremæssige, faderen, osv.
Mener du, at kvindens egen vurdering af, om et barn vil få det godt under hendes omstændigheder skal underkendes til fordel for din absolutte holdning: nul abort?
Ja til både din konstatering og dit spørgsmål.
Hvis man påstår, at noget er sandt, må man enten kunne argumentere for det, eller acceptere, at éns påstand ikke tages til efterretning. Hvis jeg brugte Koranen eller den Sataniske Bibel som sandhedsvidne, ville du vel heller ikke kunne se relevansen af den begrundelse eller hvad?
Jeg tager hermed til efterretning, at det jeg skriver ikke tages til efterretning!
Hvis du brugte Koranen eller den Sataniske Bibel som sandhedsvidne, ville jeg godt kunne se relevansen, dersom du var satanist eller muslim, og så ville jeg også være uenig med dig.
Personligt har jeg mange erfaringer med, at mennesket (som individ såvel som samfund) er bedst tjent med fuldstændigt at ignorere kristen moral og synspunkter, når de skal navigere gennem livet. Jeg antager at denne erfaring bider lige så meget på dig som din på mig?
Du antager helt rigtigt!
Eller er du uenig i, at Bibelen er en art ”stopklods”, i og med at begrundelsen standser dér? Udover ’Guds vilje’ er der jo ikke nogen grund.
Jeg mener ikke, begrundelsen behøver at standse der. Der er masser af stof at tage fat på, vi kunne f.eks. undersøge og sammenligne levevilkår for individer og samfund gennem tiderne i kristne og ikke-kristne lande ...
Det var slet ikke i den forbindelse, jeg brugte ordet ”nytte”. Jeg mente, at denne inkonsekvente måde at diskutere på (selv at ville bestemme, hvornår man tror på den videnskabelige metode, og hvornår man ikke gør), er fejlagtig.
Hvem mener du så skal bestemme, hvornår vi tror det ene eller det andet?
Jeg mener virkeligt, det er uholdbart, at sige ’højere sandhed’, ’udenfor videnskabens fatteevne’ osv. når videnskabens kendelse går én imod og så ellers holde sig for ørerne som om kendelsen ikke angik én selv. Der er at påkalde sig særbehandling på fodboldbanen...
Jeg påkalder mig ingen særbehandling. Jeg opfører mig ikke anarkistisk og ignorerer ingen dommerfløjte. Jeg har stor respekt for videnskaben og modsiger ikke nogen forskningsresultater. Men mener du virkelig, at intet er 'uden for videnskaben' dvs. uden for, hvad videnskab pr. definition kan beskæftige sig med? Det mener jeg jo ..
Jeg ved ikke af, at nyttemoral skulle have en biologisk udviklingslære koblet til sig, men i biologien er udvikling helt sikkert IKKE lig med fremskridt.
Det glæder mig!
Jeg har ikke kommenteret alt hvad du skrev - for så ville det blive alt for langt. Hvis du mangler kommentarer til noget væsentligt, så bare kom igen - med eller uden dommerfløjte!
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#44706 - 29/04/2005 14:58
[Re: AnnePande]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Og stadigvæk mener jeg, der er en verden til forskel på "levende celler" - eller for den sags skyld en unik genetisk sammensætning - og på et foster, som bliver til et færdigt menneske.
Interessant ordvalg. Hvad med et foster der ikke bliver til et færdigt menneske - et der aborteres (enten spontant eller provokeret), hvor hører det til?
Et individ er iflg. Gyldendals Fremmedordbog "en udelelig helhed, enkeltvæsen, selvstændig organisme". Elle et eksemplar, om man vil. Ikke noget i retning af, om man kan kende forskel eller ej. Enæggede tvillinger er jo også individer. Fosteret er under alle omstændigheder en selvstændig organisme.
Hvordan er det selvstændigt? Den første klange tid har det hverken hjerte eller lunger, men er afhængig af blodtilførslen fra moderen! Ifølge din egen definition er et foster altså ikke et individ - idet det først bliver selvstændigt når det bliver født - og da er det ikke længere et foster, men et barn!
Jeg mener ikke, at mit syn reducerer mennesker til ren biologi. Men uanset hvad, så er der et færdigt menneske med psyke og det hele på vej. Det er et spørgsmål om alder.
Hvis ægget ikke borer sig ind i livmoderen, eller hvis fosteret aborteres, så er der ikke længere tale om et menneske på vej?
Der går altså ikke noget tabt, man kan jo ikke miste noget som aldrig har været!
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#44707 - 29/04/2005 16:16
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Hej Kristina
Z: Men, men, men... kristen moral har altså ændret sig væsentligt gennem de seneste 2000 år. Det forbløffer mig lidt, hvis du skulle være uenig i det?
K: Jeg er faktisk uenig. Kristen moral er noget absolut og fremgår af Bibelen, som ikke har ændret sig.
Hvis du definerer moral som kulturradikaleren Poul Henningsen, der mente, at det var det samme som vaner, så er det ganske rigtigt noget der ændrer sig i tid. Kristnes adfærd har ændret sig, og temmelig mange kristne har opført sig ukristeligt, og gør det stadig, men det ændrer ikke ved begrebet kristen moral.
Du påstår, at der er én konstant, absolut kristen moral. Når man kigger på, hvordan kristnes opførsel har ændret sig gennem tiderne, hvilken opførsel i en hvilken tidsperiode mener du da svarer bedst til idealet? Vel ikke tilfældigvis én forholdsvist moderne, nordvesteuropæisk én, vel? 
Hvis du spurgte inkvisitionens ledere om de eller du var tættest på den kristne moral, hvad tror du da de ville svare?
Z: Jeg mener, holdninger er gratis, men de er ikke alle lige ønskværdige, forstået på den måde, at visse holdninger ført ud i livet giver et dårligt samfund.
K: Ja til, at visse holdninger ført ud i livet giver et dårligt samfund. Vi er bare ikke enige om hvilke ...
Eftersom Danmark med en liberal seksual-, præventions- og abortpolitik har færre problemer end USA med en langt mere konservativt kristen politik, taler statistikken vel for sig selv?
Z: At du i realiteten siger, at det bare kræver alle synes som dig, men at det tager lidt tid, det synes jeg er for let sluppet fra det faktum, at teenagere boller og har gjort det altid, at kvinder bliver uønsket gravide og har gjort det altid, osv....
K: Jeg kræver ikke, at flertallet synes som jeg, og forventer det heller ikke.
Men, som du selv er inde på, adfærd ændrer sig, og der findes faktisk nogle, teenagere, som ikke boller udenom, (synes du det er udtryk for "et godt samfund" at disse er i mindretal?) og nogle kvinder som ikke bliver uønsket gravide.
Men dit utopisamfund (ikke du ) kræver at alle opfører sig sådan. På samme måde kunne en kriminalpolitik gå ud på, at folk ikke skulle slå hinanden. Hvis bare alle overholdt det, ville der jo ikke være nogen problemer. Det synes jeg er naivt. Til dit spørgsmål: Ja, jo færre der efterlever to tusind år gamle mellemøstlige skrifters idéer om en god seksualmoral, desto bedre.
K: Jeg har ingen illusioner om perfekte mennesker, og derfor heller ikke om et perfekt samfund, men mener at hvis ingen forsøger at arbejde for at forbedre det, vil det fuldautomatisk blive værre og værre.
Ja, selvfølgelig, men spørgsmålet er, om man ønsker et samfund, der bygger på en erkendelse af, hvordan mennesket beviseligt opfører sig, eller ét, der baseres på bronzealderhyrders patriarkalske idéer. I øvrigt er vores samfund da støt blevet bedre gennem de sidste 100 år. Gad vide om ikke det har noget med afkristningen at gøre? Det tror jeg.
Z: Eller er du uenig i, at Bibelen er en art ”stopklods”, i og med at begrundelsen standser dér? Udover ’Guds vilje’ er der jo ikke nogen grund.
K: Jeg mener ikke, begrundelsen behøver at standse der. Der er masser af stof at tage fat på, vi kunne f.eks. undersøge og sammenligne levevilkår for individer og samfund gennem tiderne i kristne og ikke-kristne lande ...
Hvorfor? Nu snakker vi om begrundelsen af en specifik påstand, ikke om alt muligt andet?
Z: Det var slet ikke i den forbindelse, jeg brugte ordet ”nytte”. Jeg mente, at denne inkonsekvente måde at diskutere på (selv at ville bestemme, hvornår man tror på den videnskabelige metode, og hvornår man ikke gør), er fejlagtig. K: Hvem mener du så skal bestemme, hvornår vi tror det ene eller det andet?
Hvem bestemmer hvornår vi skal lytte til dommerens fløjte, og hvornår vi ikke skal? Svaret på dét spørgsmål er svaret på dit.
Z: Jeg mener virkeligt, det er uholdbart, at sige ’højere sandhed’, ’udenfor videnskabens fatteevne’ osv. når videnskabens kendelse går én imod og så ellers holde sig for ørerne som om kendelsen ikke angik én selv. Der er at påkalde sig særbehandling på fodboldbanen...
K: Jeg påkalder mig ingen særbehandling. Jeg opfører mig ikke anarkistisk og ignorerer ingen dommerfløjte. Jeg har stor respekt for videnskaben og modsiger ikke nogen forskningsresultater. Men mener du virkelig, at intet er 'uden for videnskaben' dvs. uden for, hvad videnskab pr. definition kan beskæftige sig med? Det mener jeg jo..
Jo, du ignorerer dommerens fløjte, når du spiller på videnskabens domæne, men lytter efter nogle andre regler. Hvis du vil bibeholde respekten, spiller du efter de regler, der gælder på den bane, du er på. For dig er der muligvis ingen forskel, men derfor analogierne. Du kan ikke pludselig bruge et håndbold-argument på en fodboldbane, men det er det, du gør, når du pludselig -- ud af det blå -- i en diskussion om faktuelle forhold, inddrager overnaturlige argumenter. Pludselig lytter du ikke efter fodbolddommeren, men inddrager håndboldreglerne -- og påstår samtidig, at du ikke modsiger nogen regler.
Hvad jeg tror eksisterer er egentligt underordnet eftersom vi taler om faktuelle forhold, og ikke metafysik.
Men mon ikke du kan regne det ud? 
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#44708 - 29/04/2005 21:18
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod
.. jeg tror vi er begyndt at tale i ring - eller måske i to forskellige ringe. Det er nok ikke så sært, for vi har jo hver sit udgangspunkt og hver sit værdigrundlag.
Jeg har tænkt over det du skriver her:
"Jo, du ignorerer dommerens fløjte, når du spiller på videnskabens domæne, men lytter efter nogle andre regler. Hvis du vil bibeholde respekten, spiller du efter de regler, der gælder på den bane, du er på. For dig er der muligvis ingen forskel, men derfor analogierne. Du kan ikke pludselig bruge et håndbold-argument på en fodboldbane, men det er det, du gør, når du pludselig -- ud af det blå -- i en diskussion om faktuelle forhold, inddrager overnaturlige argumenter. Pludselig lytter du ikke efter fodbolddommeren, men inddrager håndboldreglerne -- og påstår samtidig, at du ikke modsiger nogen regler."
Hvilke regler?
Men OK, for nu at blive i dit billede, så lad os bare sige, at jeg for mit eget vedkommende ignorerer fodbolddommerens fløjte. Det gør jeg, hvis hans afgørelser strider imod min samvittighed og mod det, som jeg holder for sandt.
Jeg er klar over, at det har nogle konsekvenser: Jeg bliver ikke respekteret af fodboldspillere, og jeg ville omgående blive smidt ud af klubben, hvis jeg ikke allerede forlængst havde forladt den helt frivilligt.
Jeg taler naturligvis ikke her om vores samfunds lovgivende, udøvende og dømmende instanser - dem prøver jeg skam at rette mig efter.
Så jeg vil afvise, at jeg bryder regler og at jeg bruger håndbold-argumenter på den fodboldbane som du mener, jeg befinder mig på. Jeg bruger faktisk ikke nogen argumenter overhovedet - jeg fortæller bare lidt om, hvad jeg tror på, og det må man gerne her i Café Thomas!
"Hvad jeg tror eksisterer er egentligt underordnet eftersom vi taler om faktuelle forhold, og ikke metafysik."
Jeg ved ikke rigtig om vi kun taler om "faktuelle forhold" - jeg taler om, hvad jeg ved og tror og tænker (noget af det er givetvis forkert) - og det gør du da vist egentlig også?
Men jeg kan se, at du nu har startet en ny tråd i det videnskabelige forum om erkendelse af Gud. Jeg håber, at den tråd kan blive til en god og inspirerende debat om emnet, og at der kommer andre til, som ved mere om det og kan udtrykke sig klarere og mere forståeligt, end jeg har magtet det her.
Så jeg slutter for denne gang og siger tak for debatten.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#44709 - 03/05/2005 17:31
|
Bruger
|
Hej Kristina
.. jeg tror vi er begyndt at tale i ring - eller måske i to forskellige ringe. Det er nok ikke så sært, for vi har jo hver sit udgangspunkt og hver sit værdigrundlag.
Det er nu ikke mit indtryk.
K: Men OK, for nu at blive i dit billede, så lad os bare sige, at jeg for mit eget vedkommende ignorerer fodbolddommerens fløjte. Det gør jeg, hvis hans afgørelser strider imod min samvittighed og mod det, som jeg holder for sandt.
Pointen er, at når man spiller fodbold er der regler. Når man går ind på fodboldbanen, så accepterer man disse regler. Du accepterer også disse regler, ti gange om dagen.
Hvis jeg påstår, at grantræerne flyver ud i rummet, når vi ikke kigger på dem, og lander igen når vi kigger på dem, så afviser du med rette min påstand. Hele vores kultur bygger implicit på, at folk følger spillereglerne.
Det, du gør i tilfælde, der involverer fx abort, er at du pludselig følger andre regler. IKKE fordi du er uenig i reglerne. Men fordi du ikke kan lide dommen ifølge reglerne. Man kan ikke blæse og have mel i munden. Man kan ikke både sige, at man går ind for reglerne, og sige, at man ikke bryder sig om resultatet.
K: Jeg er klar over, at det har nogle konsekvenser: Jeg bliver ikke respekteret af fodboldspillere, og jeg ville omgående blive smidt ud af klubben, hvis jeg ikke allerede forlængst havde forladt den helt frivilligt.
Men så må du vel acceptere samme opførsel fra andre eller hur? Accepterer du så et hvilket som helst argument, der hedder, ’jamen det tror jeg altså?’ - Månen er lavet af grøn ost -- det tror jeg - Elvis lever -- det tror jeg Osv.
Denne indstilling mener jeg er problematisk. Du tror noget på trods af bedre vidende. På trods af, at de regler, du selv går ind for giver modsatte resultat. Det kaldes overtro.
K: Så jeg vil afvise, at jeg bryder regler og at jeg bruger håndbold-argumenter på den fodboldbane som du mener, jeg befinder mig på. Jeg bruger faktisk ikke nogen argumenter overhovedet - jeg fortæller bare lidt om, hvad jeg tror på, og det må man gerne her i Café Thomas!
Selvfølgelig. Det er ikke det, det handler om. Det handler om at kunne begrunde sine argumenter. Det gør du ikke. Det er hvad det er. Jeg er bare interesseret i, om du selv er enig heri.
Z: Hvad jeg tror eksisterer er egentligt underordnet eftersom vi taler om faktuelle forhold, og ikke metafysik.
K: Jeg ved ikke rigtig om vi kun taler om "faktuelle forhold" - jeg taler om, hvad jeg ved og tror og tænker (noget af det er givetvis forkert) - og det gør du da vist egentlig også?
I den umiddelbare situation talte vi om, hvorvidt der var en absolut forskel på mennesker og dyr:
Z: Det kan ikke nytte, at man, hvis man bliver presset på sine holdninger fordi de bygger på en påstand om et faktuelt forhold ved verden, der viser sig at være falsk, spiller kortet, ’Jeg anerkender en større indsigt end videnskaben'.
K: Om påstanden viser sig at være falsk eller sand ...hmm .. jeg tror, som du ved, at påstanden er sand og er parat til at lade det komme an på en prøve ...
Z: Jeg talte om påstanden, at der er en absolut forskel på mennesker og dyr. Du påstod, at det var der. Videnskaben giver dig ikke ret. Normalt kan man ikke påstå sådanne ting.
Når du lige pludselig ikke accepterer videnskabens svar herpå, er det ikke fordi du er uenig med, hvad videnskaben render rundt og laver, men på trods af, at du er enig.
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#44710 - 03/05/2005 23:26
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod, du skriver: Det, du gør i tilfælde, der involverer fx abort, er at du pludselig følger andre regler. IKKE fordi du er uenig i reglerne. Men fordi du ikke kan lide dommen ifølge reglerne. Man kan ikke blæse og have mel i munden. Man kan ikke både sige, at man går ind for reglerne, og sige, at man ikke bryder sig om resultatet. Jeg forstår ikke hvad du mener. Hvad er det for en "dom" du mener, at jeg ikke kan lide? Der ikke findes nogen regler, der forbyder mig at være modstander af fri abort. Men så må du vel acceptere samme opførsel fra andre eller hur? Accepterer du så et hvilket som helst argument, der hedder, ’jamen det tror jeg altså?’ - Månen er lavet af grøn ost -- det tror jeg - Elvis lever -- det tror jeg ... Ja, selvfølgelig accepterer jeg det. Der er ingen der forbyder nogen at have de opfattelser, eller at argumentere for dem, eller lade være med at argumentere for dem. Jeg er bare uenig ... Du tror noget på trods af bedre vidende. På trods af, at de regler, du selv går ind for giver modsatte resultat. Det kaldes overtro. Forkert. Jeg tror ikke på noget på trods af bedre vidende. Selvfølgelig ikke. Det handler om at kunne begrunde sine argumenter. Det gør du ikke. Det er hvad det er. Jeg er bare interesseret i, om du selv er enig heri. Hvad er det for argumenter, du vil have mig til at begrunde? Er det abort du tænker på nu? Eller min kristne tro? Eller at der er en principiel forskel mellem mennesker og dyr, og at "videnskaben" siger, at det er der ikke? Når du lige pludselig ikke accepterer videnskabens svar herpå, er det ikke fordi du er uenig med, hvad videnskaben render rundt og laver, men på trods af, at du er enig. Her kommer du så igen med en psykiatrisk diagnose, der vil noget: Jeg går rundt og tror noget, som jeg godt ved ikke passer!  Ikke flere kommentarer!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#44711 - 04/05/2005 08:50
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Zaphod "Strikkepinde er en forudseelig effekt af et abort-forbud. Synes du det er et acceptabelt bytte?" Det skete nu ikke i Polen http://www.rettentilliv.dk/strikkepinde.htmHvad får dig til at antage, at det så ville ske her? Vi taler om nogle helt andre samfundsmæssige forudsætninger fra dengang og så til nu. For det første er det ikke længere en skam! for familien at være enlig mor. Kvinden risikerer heller ikke at miste sit arbejde, sin læreplads eller risikerer at blive smidt ud af sin undervisnings-institution - det er i dag ulovligt!. Derudover kan man i dag købe prævention i snart sagt alle afskygninger. Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#44712 - 04/05/2005 11:06
[Re: malli]
|
Bruger
|
Politkken i søndags havde en artikel om aborter i Polen.
Hvis du slår op i en polsk avis er der mange gynekologer som tilbyder at hjælpe kvinder med at få menstruation.
Adresserner er oftest privatadresser, hvor der er installeret en stol med stigbøjler.
Faktisk er mange polske læger imod en lempelse af abortreglerne, netop fordi de har en udemærket biindtægt fra illegale aborter. Desværre for kvinderne i Polen lærer nye læger ikke om aborter, og fremtiden ser mørk ud for dem.
En abort koster ca halvanden månedsløn på det sorter marked - med mindre man har en sympatisk gynækolog, som har sympati med sine patienter og ikke udnytter kvinder.
Det er heller ikke nogen hemmelighed at polske kvinder, ligesom f.eks irske, ofte tager på en pludselig ferie i udlandet .
Alti ialt sikrer den polske abortlovgivning minimal bekyttelse for kvinder, og at dem med de største indtægter har bedst mulighed for behandling.
Det understreger en af de - i mine øjne - største ulemper ved østblokkens fald. De uretfærdige regimer er afløst af lige så uretfærdige som bygger på czar lignende tilstande som i Rusland, eller på uhyggelige religiøse dogmer som i Polen. Den katolske kirkes inhumane politik er hver dag årsag til mange - specielt fattiges - dødsfald. Den nye pave ser desværre ud til at være lige så indskrænket som den gamle, så kvinder, fattige og andre som lever i de stenalder samfund som er domineret af kirken går en hård tid i møde!
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#44713 - 04/05/2005 12:37
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
Hej Søren
Den katolske kirkes inhumane politik er hver dag årsag til mange - specielt fattiges - dødsfald. Den nye pave ser desværre ud til at være lige så indskrænket som den gamle, så kvinder, fattige og andre som lever i de stenalder samfund som er domineret af kirken går en hård tid i møde!
Hvordan kan det være "inhumant" at ville redde menneskeliv fra at blive flået i stumper og stykker? At man har været og fortsat er fattige i Polen hænger sammen med det kommunistiske styre og ikke Romersk Katolsk kirke - i modsat fald ville man jo have svømmet i penge dengang kristendom var forbudt. I Rusland, hvor man fortrinsvis er Ortodokse ser man jo det samme.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#44714 - 04/05/2005 12:48
|
Bruger
|
Det er inhumant at kriken stadig lyser prævention i band, hvilket er en katastrofe i lande i Afrika, hvor AIDS epidimien raser.
Jeg anklager ikke kirken for at være skyld i fattigdom, men for at være medvirkende i at fattige ikke har samme muligheder som rige i f.eks Polen.
Hvis du ikke har penge så kan du ikke få an abort, men hvis du har penge er det ikke noget problem.
Jeg mener skam ikke at den gamle styreform i Polen var god, men det er i mine øjne heller ikke godt at kvinders og andres rettigheder trædes under fode fordi man nu er gået over til en religiøs funderet lovgivning.
Jeg går ind for religionsfrihed, noget som det desværre ikke ser ud til at det står meget bedre med i Polen nu end under kommunismen, nu må man have hvilken religion man vil, så længe man følger katolicismens påbud - altså ingen frihed!
Et demokrati bør aldrig lovgive ud fra religiøse årsager - det er en knægtelse af alle som ikke tilhører den specifikke religions rettigheder!
Hvis katolikker er imod abort - så synes jeg de bør undlade at få aborter - men de skal ikke blande sig i hvad naboen gør - det er undertrykkelse - præcis som man så det under kommunismen!
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#44715 - 04/05/2005 13:03
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
Hej Søren
Det er inhumant at kriken stadig lyser prævention i band, hvilket er en katastrofe i lande i Afrika, hvor AIDS epidimien raser.
De er nu også ved at bløde op for holdningen til kondomer (pga AIDS) - men du må da medgive at den bedste prævention er afholdenhed.
Jeg anklager ikke kirken for at være skyld i fattigdom, men for at være medvirkende i at fattige ikke har samme muligheder som rige i f.eks Polen.
Hvis du ikke har penge så kan du ikke få an abort, men hvis du har penge er det ikke noget problem.
Kirken sidestiller rig og fattig - det er lige så meget synd at få abort om du er det ene eller andet. At den rige så pga økonomien har råd til at få abort skyldes i første omgang politik og ikke religion, for var vedk. troende ville hun slet ikke få det foretaget.
Har du iøvrigt læst mit tidligere link?
Jeg går ind for religionsfrihed, noget som det desværre ikke ser ud til at det står meget bedre med i Polen nu end under kommunismen, nu må man have hvilken religion man vil, så længe man følger katolicismens påbud - altså ingen frihed!
Den store forskel består så i at under katoliscismen har du altså ret til at være kommunist - omvendt gav kommunismen ikke retten til at være katolik.
Et demokrati bør aldrig lovgive ud fra religiøse årsager - det er en knægtelse af alle som ikke tilhører den specifikke religions rettigheder!
Det er ikke mere knægtelse at lovgive ud fra religiøse årsager end det er ud fra politiske årsager. Det er ikke mindre diskriminerende at et parti jeg ikke tilhører vil bestemme, at jeg ifald jeg bor i Holland ikke må bære tørklæde eller kors.
Derudover, hvad med de ufødte børns rettigheder?
Hvis katolikker er imod abort - så synes jeg de bør undlade at få aborter - men de skal ikke blande sig i hvad naboen gør - det er undertrykkelse - præcis som man så det under kommunismen!
Så skal man heller ikke blande sig ifald naboens mand er ved at slå konen ihjel, eller hvad? For den kristne er der ingen forskel.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#44717 - 04/05/2005 14:22
|
Bruger
|
Hej Kristina Jeg tror ikke rigtig det lykkes for mig at gøre dig begribeligt, hvad jeg mener  Jeg prøver en sidste gang.
Z: Men så må du vel acceptere samme opførsel fra andre eller hur? Accepterer du så et hvilket som helst argument, der hedder, ’jamen det tror jeg altså?’ - Månen er lavet af grøn ost -- det tror jeg - Elvis lever -- det tror jeg ...
K: Ja, selvfølgelig accepterer jeg det. Der er ingen der forbyder nogen at have de opfattelser, eller at argumentere for dem, eller lade være med at argumentere for dem. Jeg er bare uenig ...
Og det er det, der er kernen. Vi er uenige.
Men det du vil er at lovgive på baggrund af, at månen er lavet af grøn ost. Ville du acceptere det fra andre? Ville du acceptere at du juridisk set skulle bære tørklæde fordi det står i Koranen?
Z: Det handler om at kunne begrunde sine argumenter. Det gør du ikke. Det er hvad det er. Jeg er bare interesseret i, om du selv er enig heri.
K: Hvad er det for argumenter, du vil have mig til at begrunde? Er det abort du tænker på nu? Eller min kristne tro? Eller at der er en principiel forskel mellem mennesker og dyr, og at "videnskaben" siger, at det er der ikke?
Det, der startede hele denne side-debat, og som jeg også bragte i citat igen: at der er en absolut forskel på mennesker og dyr Det påstod du som et faktum, uden at tage hensyn til, at det ikke er et faktum. Dernæst kom jeg ind på begrebet ”stopklods”, og sidst på fodbolddommer-analogien i forsøget på at anskueliggøre grunden til, at jeg ikke mener, dine holdninger er nok at basere en lovgivning på.
Men i virkeligheden er det slet ikke påstanden i sig selv, men den tankegang, der ligger bag, fordi jeg mener, du ’snyder på vægten’, når du konstant skifter mellem holdningsbaserede argumenter (såsom tro) og faktabaserede argumenter, muligvis uden selv at lægge mærke til det?
Min pointe er blot, at det må stå folk frit for at ignorere holdningsbaserede argumenter, mens faktabaserede argumenter afkræver en stillingtagen.
*Eftersom du ikke kan henvise til noget, der går forbi ”stopklodsen”, ’fordi det står i Bibelen’ (hvad det ikke en gang gør), mener jeg ikke, man kan kalde dit argument andet end holdningsbaseret (el. trosbaseret). Hvorfor jeg uden videre kan ignorere det. Hvis du er enig i dette afsnit, er vi enige.*
Alt hvad der angår din overholdelse af lovgivning, psykiatriske diagnoser (? ) osv. skal alene tages som udslag af mine manglende forklaringsevner. Det kunne ikke falde mig ind at beskylde dig for noget sådant.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#44718 - 04/05/2005 17:54
|
Anonym
Anonym
|
Hej Søren
Den katolske kirkes inhumane politik er hver dag årsag til mange - specielt fattiges - dødsfald. Den nye pave ser desværre ud til at være lige så indskrænket som den gamle, så kvinder, fattige og andre som lever i de stenalder samfund som er domineret af kirken går en hård tid i møde!
Hvordan kan det være "inhumant" at ville redde menneskeliv fra at blive flået i stumper og stykker? Mkh Malli
Tja, den katolske kirke er jo imod prævention ik?
|
|
Til toppen
|
|
|
#44719 - 04/05/2005 18:02
|
Anonym
Anonym
|
Hej Søren
Hvordan kan det være "inhumant" at ville redde menneskeliv fra at blive flået i stumper og stykker? Mkh Malli
Tja, den katolske kirke er jo imod prævention ik?
Nå for pokker det har du svaret på én gang.
|
|
Til toppen
|
|
|
#44720 - 11/05/2005 22:04
Tråden lukkes hermed pga længde (nt)
[Re: Maijannes]
|
Ordstyrer
Bruger