0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#44538 - 28/03/2005 08:55
Hvis Bibelen blev skrevet i vores tid??
|
Bruger
Reg.: 21/03/2005
Sted: Kbh, Amager
|
Hvis bibelen blev skrevet i vores tid, tror I så, at der ville stå det samme, eller ville der være nogle ting, der var ændret, eller måske helt fjernet? Ville homoseksualitet blive accepteret? Ville dinosaurene blive nævnt? Skulle vi i tilfælde af terror stadig vende den anden kind til? Osv osv osv... Just wondering..
Respekt og ærlighed over for alle, og jeg forventer der samme af andre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#44539 - 29/03/2005 01:37
Re: Hvis Bibelen blev skrevet i vores tid??
[Re: Camilla]
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Hvis Bibelen blev skrevet i vores tid. Ville den da dukke formfuldendt frem i kosmos. Samlet op i Rummet, af en højteknologisk dims.
Hvis Bibelen blev skrevet i vores tid. Ville den da dukker frem af vor fælles errindring. Synge om alt der var, som er og om det som kommer.
Hvis Bibelen blev skrevet i vores tid. Ville Alt da begynde at dreje om Bibelen. Eller ville Bibelen dreje sig om Alt.
Kære Camilla Nu har jeg vel bare forøget spørgsmålene. Det vil jeg fortsætte med, for svarene kan komme hurtigt nok og det er mest spørgsmål, som presser sig på i forhold til dit oplæg.
Et svar kan jo være vore følelser og ønsker, men det kan også tage udgangspunkt i vor faktiske situation. Jeg kom ad to forskellige typer tanker, da jeg reflekterede over dine ord.
Hvis Bibelen blev skrevet i vor tid Jeg fornemmer du lægger ud i denne retning: Hvis vi ændrer verden, så alt er ugjort og Bibelen skrives i vor tid. Det er en tanke man kan lege med, hvor filmen kan spoles tilbage. Man kan fratage mennesket al religiøsitet og give den på Ny. Man kan ændre på enkelte eller flere premisser og gøre det hen ad vejen, og stille de samme spørgsmål igen og igen.
Hvis Bibelen blev fastlagt i vor tid Bibelen er et udvalg af skrifter, som nogen, absolut ikke alle kristne, ser som; en eller anden Kosmisk begivenhed, der fandt sin endelige form, på et givent tidspunkt. Hvis vi blot ikke har anerkendt nogen endelig skriftsamling, så stiller sagen sig jo naturligt anderledes. Så kan vi konstatere, at vi i dag står med skrifter, som har undgået tidligere tiders ihærdige forsøg på tilintetgørelse. Det er Bibelen, i dens nuværende form, der har været bekæmpet steder i verden og bliver det den dag i dag. Det er skrifter som ved Guds Nåde er dukket frem igen, på et tidspunkt hvor vi måske kan forstå dem, så som Thomas Evangeliet m.fl.
Hvad ville vi gøre, hvis vi skulle fastlægge en Bibel i dag. Vil vi gøre det, hvilke grunde skulle der være til, at Bibelen blev skrevet i vor tid.
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#44541 - 29/03/2005 10:23
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Camilla -
Nu er jeg jo en af dem, der tror, at Bibelen er Guds Ord til os. Faktisk er netop Bibelen det eneste, som samtlige kristne har som fælles trosgrundlag.
Så hvis Jesu inkarnation i denne verden havde fundet sted her i Danmark for nylig, og Bibelens tekster altså forskudt et par tusind år frem, så ville dens ibudskab have været nøjagtig det samme.
Gud er nemlig den samme fra evighed til evighed!
Bibelens ordlyd havde helt klart været anderledes. F.eks. ville Jesus næppe have talt om toldere og syndere. Nutidens toldembedsmænd er næppe mere syndige end folk er flest, så der havde måske stået "landsforræddere" ell.lign.. Tolderne var på Jesu tid særdeles ildesete i Israel, da de samarbejdede med besættelsesmagten (romerne) og desuden var kendte for at stikke en del af de opkrævede beløb i deres egen lomme.
Jesus ville nok have haft samvær med alle udstødte og nedvurderede i vores samfund - spist middag hos gadeludere - lommetyve - andengenerations-indvandrere - biskopper - bøsser og lesbiske - lommetyve - spritbilister og narkomaner osv. osv ... fortsæt selv listen ...
Men vi mennesker er nu som dengang af Adams slægt (det vil sige syndere) alle som én, og vi er principielt ikke spor anderledes indeni nu end før.
Jesus kom for at hjælpe dem, der var, eller blev, klar over, at de ikke kunne klare sig uden hjælp. Sådan er det også nu. De retfærdige (= de, der tror at de er retfærdige!) de som mener, at de kan klare sig selv, eventuelt ved at gøre gode gerninger, har ikke brug for en Frelser.
Jesus siger - Matt. 9,10-13:
Mens Jesus sad til bords i huset, kom der mange toldere og syndere og sad til bords med ham og hans disciple. Da farisæerne så det, spurgte de hans disciple: »Hvorfor spiser jeres mester sammen med toldere og syndere?« Men da Jesus hørte det, sagde han: »De raske har ikke brug for læge, det har de syge. Gå hen og lær, hvad det vil sige: ›Barmhjertighed ønsker jeg, ikke slagtoffer.‹ Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige, men syndere.«
Til dine tre konkrete spørgsmål: 1) Ville homoseksualitet blive accepteret? 2) Ville dinosaurene blive nævnt? 3) Skulle vi i tilfælde af terror stadig vende den anden kind til?
1) Nej. (Hvis du mener om det ville være efter Guds vilje) 2) Ved ikke. 3) Ja. Men nu som dengang: kun vores egne kinder! Ikke på andres vegne!
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#44542 - 31/03/2005 01:29
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hej Camilla, Morallovene i de hellige skrifter er evige og uforanderlige, og Gud laver ikke opinionsundersøgelser så at sige, for at tilpasse disse love til menneskers særlige behov og ønsker i en bestemt tidsalder. Evangeliet idag er det samme som det var på Kristi tid. Gud forandrer sig ikke, men mennesker forandre sig. Gud og Kristus accepterer heller ikke homoseksualitet idag. De hader synd, men elsker synderen. Mht. dinosaurer så ved jeg det ikke  . Mht. terror, så tror jeg ikke på at Gud går ind for offensiv krig, med mindre det er for at befri mennesker som er meget alvorligt undertrykte, f.eks. af onde diktaturer. Når Jesus siger at vi skal vende den anden kind til, så skal det også tages med lidt forbehold. Hvis jeg f.eks. gik nede på gaden og så en dame blive overfaldet, så ville jeg føle mig som jordens største hykler, hvis jeg satte mig ned og gjorde ingenting med den begrundelse at jeg var pacifist, eller "vendte den anden kind til"¨iflg. evangeliet. Skulle dette ske så ville jeg ikke kunne se min Frelser i øjnene med en ren samvittighed. Der er situationer hvor det desværre kan være nødvendigt at gribe ind. Jesus var ydmyg og sagtmodig, men han var ingen drømmer. F.eks. så væltede han vekselerernes borde da de drev handel i hans Faders hus (templet), som skulle være et helligt sted, og han drev dem ud. Jeg tror på at han ville have vist den samme indignerede vrede overfor andre former for uretfærdighed, som f.eks. vold, hvis han var tilstede og så den ske. Han ville ikke blot være passiv tilskuer, men påtale det kraftigt, og forsøge at forhindre det, uden dog at træde ned på samme lave plan med simpel vold. Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#44543 - 31/03/2005 09:18
[Re: Buus]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Buus, du skrev:
Når Jesus siger at vi skal vende den anden kind til, så skal det også tages med lidt forbehold. Hvis jeg f.eks. gik nede på gaden og så en dame blive overfaldet, så ville jeg føle mig som jordens største hykler, hvis jeg satte mig ned og gjorde ingenting med den begrundelse at jeg var pacifist, eller "vendte den anden kind til"¨iflg. evangeliet.
Vi holdt bibelstudie i min IMU-forening i går, og kom blandt andet ind på emnet at vende den anden kind til. Der var én, der luftede den interessante og meget fornuftige tanke, at vi kan være vores næstes 'anden kind'. Hvis vi f.eks. ser et overfald, så må vi prøve at afbryde overfaldsmanden, også hvis det betyder, at vi selv får nogen tæsk.
- Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#44545 - 31/03/2005 13:30
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Camilla -
Bibelens ordlyd havde helt klart været anderledes. F.eks. ville Jesus næppe have talt om toldere og syndere. Nutidens toldembedsmænd er næppe mere syndige end folk er flest, så der havde måske stået "landsforræddere" ell.lign..
Jesus ville nok have haft samvær med alle udstødte og nedvurderede i vores samfund - spist middag hos gadeludere - lommetyve - andengenerations-indvandrere - biskopper - bøsser og lesbiske - lommetyve - spritbilister og narkomaner osv. osv ... fortsæt selv listen ...
Jesus kom for at hjælpe dem, der var, eller blev, klar over, at de ikke kunne klare sig uden hjælp. Sådan er det også nu. De retfærdige (= de, der tror at de er retfærdige!) de som mener, at de kan klare sig selv, eventuelt ved at gøre gode gerninger, har ikke brug for en Frelser.
Jesus siger - Matt. 9,10-13:
Mens Jesus sad til bords i huset, kom der mange toldere og syndere og sad til bords med ham og hans disciple. Da farisæerne så det, spurgte de hans disciple: »Hvorfor spiser jeres mester sammen med toldere og syndere?« Men da Jesus hørte det, sagde han: »De raske har ikke brug for læge, det har de syge. Gå hen og lær, hvad det vil sige: ›Barmhjertighed ønsker jeg, ikke slagtoffer.‹ Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige, men syndere.«
Til dine tre konkrete spørgsmål: 1) Ville homoseksualitet blive accepteret? 2) Ville dinosaurene blive nævnt? 3) Skulle vi i tilfælde af terror stadig vende den anden kind til?
1) Nej. (Hvis du mener om det ville være efter Guds vilje) 2) Ved ikke. 3) Ja. Men nu som dengang: kun vores egne kinder! Ikke på andres vegne!
kristina
Hej Kristina.
Jeg tror nu også at Hans sprog havde været anderledes. For jeg synes nu det er lidt svært at forstå sproget i Bibelen, men det kommer vel an på øvelse..
Til det andet du skriver, kan jeg ikke lade være med at tænke på, om Jesus ikke selv ville være en udstødt.. Vi har jo tendenser til at mene, "at hvis han/hun snakker med den og den, så må vedkommende også selv være sådan." Efter lige børn leger bedstprincippet??
Med hensyn til mine spørgsmål: 1) Jeg havde ellers forstået, at en af grundene til at homoseksualitet ikke accepteres, er fordi at vi skal blive mangefoldige? Men nu er verden mere eller mindre overbefolket, i følge min mening, så homoseksualitet er måske en måde at stoppe overbefolkningen på. (Ligesom sygdomme måske også er det.) Af indlysende grunde kan homoseksuelle jo ikke få børn, for vi er skabt, så vi skal være kvinde og mand for at få børn. Men som mennesker har vi så opfundet, at man så kan få kunstig insimination eller have rugemødre, for at opfylde ens ønske om at få børn, hvilket homoseksuelle, jo også kan gøre.
2) Jeg spurgte om dinosaurende pga., at nogle kristne er af den opfattelse, at Jorden kun er omkring 7000 år, og på bagrund af at videnskaben siger, at dinosaurende har levet for millioner af år siden, så tror disse få ikke på at dinosaurende har eksisteret i virkligheden, men at knoglerne og forstenede fodaftryk osv., er blevet skabt af Gud.
3) Så hvis jeg bliver slået skal jeg vende den anden kind til, så at vedkommende kan slå mig igen? Men hvis jeg ser andre bliver slået skal jeg så stille mig imellem eller slå tilbage?
Jeg ved godt, at jeg stiller en masse spørgsmål, men ellers jeg lære jeg ikke noget. 
M.v.h. Camilla
|
|
Til toppen
|
|
|
#44546 - 31/03/2005 14:02
[Re: Vandrer]
|
Bruger
|
Kære Vandre.
Du har ret i at mine spørgsmål er blevet til flere og i at jeg mener, hvis vi ikke havde nogle former for relioner. Og jeg synes, du selv slutter af med nogle gode spørgsmål.
Den skulle tage udgangspunkt i den nuværende verdensituation i dag, hvis den skulle skrives i dag, for menneskene er for forskellige til, at man kunne skrive den udfra tanker og følelser. Men sådan som jeg ser verdensituation, er jo ikke nødvendigvis den samme måde, som du ser den eller andre andre ser den. Så det ville nok være svært at gøre det. Og allerede der er tanker og følelser jo blandet sammen med verdensituationen.
Synes bare det er svært at forholde sig til nogle af de ting der står i Bibelen, for der er så stor forskel på samfundet i dag og samfundet dengang. Jeg kan ikke beskrive det på en anden måde.
Men spørgsmålet er jo netop hvorfra den så skulle komme??
Jeg synes selv, det er svært spørgsmål, jeg har rodet mig ud i...
M.v.h. Camilla
|
|
Til toppen
|
|
|
#44547 - 01/04/2005 18:57
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Camilla. Mht. homoseksualitet, så mener jeg ikke, det kun er pga. spørgsmålet om mangfoldiggørelse. (Ellers skulle det jo også være forkert ikke at gifte sig, så mangfoldiggør man sig jo heller ikke.  ) Det handler om, hvad Gud har skabt os til fra begyndelsen af. Så jeg mener også, at det ville være mod Guds vilje i dag. Mht. dinosaurerne, jo måske ville de være nævnt, måske ikke. Der er i øvrigt også folk, der tror på en ung jord, som tror på, at dinosaurerne var virkelige. Måske endda de fleste? Så er det bare et spørgsmål om datering. Men det er jeg ikke så klog på. Om "kindtilvending". Der er en grund til, at der står, at du skal vende den anden kind til, hvis nogen slår dig på den ene kind. Ikke "din næste". Naturligvis har vi både ret og pligt til at gribe ind, hvis vi fx. ser nogen blive overfaldet på gaden - om ikke andet, ringe til politiet kan vi jo alle i disse mobil-tider. Men det er i øvrigt en spændende tanke, du har fat i. Jeg kaster lige en mere ud til overvejelse: Hvordan mon Jesus ville give sit liv for os i dag? Jeg mener, man hænger jo ikke folk op på et kors mere? Og hvilken slags grav ville han få? Skulle englen i gang med spade og skovl i stedet for at vælte en sten? Ville kvinderne komme med blomsterbuketter i stedet for salvekrukker? Osv. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
|