Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#44417 - 22/03/2005 09:46 Den tro og kloge træl
Anonym
Anonym

Kære meddebatører

Mat 24, 45-47
Hvem er så en tro og klog tjener, som af sin herre er sat til at give hans folk deres kost i rette tid? v46 Salig den tjener, som hans herre finder i færd med at gøre det, når han kommer. v47 Sandelig siger jeg jer: Han vil sætte ham til at forvalte alt, hvad han ejer.

Med udgangspunkt i dette vers og med henvisning til apostelmøderne i Jerusalem Apg 15 fortæller Jehovas Vidner os at det styrende råd i Broklyn er denne Guds træl.

Jeg spørger; er vi som kristne ikke direkte underlagt Jesus selv i hans ord?

Både katolikkerne og JV og diverse sekter har dette styrende organ tilfælles.

Hvad med den danske folkekirke og biskopperne?

Kh.
Morten

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#44418 - 22/03/2005 10:26 Re: Den tro og kloge træl [Re: ]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej mortenk

Du skriver:Citat
Mat 24, 45-47
Hvem er så en tro og klog tjener, som af sin herre er sat til at give hans folk deres kost i rette tid? v46 Salig den tjener, som hans herre finder i færd med at gøre det, når han kommer. v47 Sandelig siger jeg jer: Han vil sætte ham til at forvalte alt, hvad han ejer.

og så skriver du: Citat
Med udgangspunkt i dette vers og med henvisning til apostelmøderne i Jerusalem Apg 15 fortæller Jehovas Vidner os at det styrende råd i Broklyn er denne Guds træl.

Jeg spørger; er vi som kristne ikke direkte underlagt Jesus selv i hans ord?

Både katolikkerne og JV og diverse sekter har dette styrende organ tilfælles.

Hvad med den danske folkekirke og biskopperne?
Citat slut.

Kommentar:
Hvis vi læser videre til og sætter fokus på vers 28, så står der der:
"For Helligånden og vi har besluttet ikke at lægge nogen anden byrde på jer end dette nødvendige .....(se vers 22, hvor Jakob nævner et problem med Moses forkyndere i alle byer, som kan give problemer i forhold til de nyomvendte kristnes frihedsopfattelse i Kristus)

Men det væsentlige er ordene "Helligånden og vi har besluttet. hvilket nok turde være en løs påstand hvis det kom fra de nævnte råd du har omtalt.

Jeg er enig i at vi har direkte adgang til Guds trone og er underlagt Kristus, som et lem på Hans legeme- kirken. Ligesom Paulus skriver i Galaterbrevet kap. 4. 5.vers 1: "Til den frihed har Kristus befriet os"....

men for at Guds børn kan leve i harmoni, så har Kristus givet gaver til sin menighed:
I Efeserbrevet kap. 4. vers 11: Og Han har givet os nogle til at være apostle, andre til at være profeter, andre til at være evangelister og andre til at være hyrder og lærere, for at udruste de hellige til at gøre tjeneste, så Kristi legeme bygges op"
og resten siger noget om hvordan og hvilket formål det har.

Men forskellen på de nævnte styrende råd og dette, er at de 5 tjenestegerninger er givet som gaver af Kristus ikke som styrende råd, MEN SOM ET TJENENDE TEAM, SOM TJENER LEMMERNE I KIRKEN- KRISTI LEGEME og som er underlagt Kristus. Ikke en pave eller et råd af gamle mænd, som er mere business orienteret end orienteret mod Helligåndens ledelse og formaning.

Hvad angår den danske folkekirke og biskopperne, så er biskopperne jo ikke et styrende råd, men derimod et tilsynsråd, hvis tjeneste det er at sikre at bekendelses- grundlaget overholdes samt at være et administrativt organ.
At de så gerne vil være et talerør viser deres seneste (de 7 af dem ) udtalelse om, at man ikke skal tage skriftens ord om homoseksualitet alvorligt i vore moderne tider

Har du iøvrigt tænkt over, at der intetsteds i bibelen står om præster, som kaldes til en fuldtidstjeneste og løn og en topstyret organisation. Nej, vel.
Det var det system Søren A. Kirkegaard protesterede imod med fuld musik.
Han mente ligesom NT, at vi alle er præster for Vor Herre og Mester Jesus Kristus og dermed ansvarlige overfor Ham.

mvh
carl

Til toppen 
#44419 - 22/03/2005 21:07 Re: Den tro og kloge træl [Re: carl]
Anonym
Anonym

De første kristne havde ganske rigtigt et styrende råd. Det bestod først af apostlene, og senere også af andre ældste i Jerusalem. Rådet blev hørt i vigtige trosspørgsmål, hvilket fx fremgår af Apg. 15, hvor spørgsmålet omkring omskærelsen bliver forelagt rådet.

Da rådet var ledet af den hellige ånd, kunne man med god grund sige, at ånden havde besluttet dette og hint.

JV's styrende råd fungerer i øvrigt på tilsvarende måde i dag. Medlemmerne får ingen løn, ligesom det også er tilfældet med alle andre inden for JV's samfund. Dvs. der findes ikke en betalt præsteklasse e.l. (Medlemmerne af det styrende råd får dog, ligesom andre heltidsforkyndere blandt JV, en lille månedlig godtgørelse til dækning af personlige fornødenheder.) Dette er i harmoni med Jesu ord i Matt. 10:8, 9, hvor han sagde til apostlene: »I har fået det for intet, I skal give det for intet. I skal ikke skaffe jer guldpenge eller sølvpenge eller kobberpenge til jeres bælter.«

Der er ikke tale om, at de er "businessorienterede" - de er forkyndelsesorienterede. At udbrede kendskabet til Guds ord er det, der ligger dem på sinde. Derfor deltager de også selv regelmæssigt - ugentligt, eller afhængigt af hvad deres helbred tillader dem - aktivt i at forkynde Ordet "fra hus til hus uden ophør." -Apg. 5:42.

Guds folk har altid haft en organisatorisk styring. Sådan var det på israelitternes tid, på de første kristnes tid, og sådan må det være i dag, for "Gud er ikke uordenens, men fredens Gud". Hvis arbejdet med at forkynde evangeliet blandt JV ikke var organiseret, ville det være en umulig opgave at løfte. Men i kraft af dette, er man fx i stand til at udgive den åndelige føde "i rette tid" (Matt. 24:45-47). Dette inkluderer Vagttårnet, som regelmæssigt udkommer på flere sprog end noget andet tidsskrift.

Til toppen 
#44420 - 23/03/2005 00:45 Re: Den tro og kloge træl [Re: ]
carl
Bruger

Hej benjax

Du skriver: Citat
De første kristne havde ganske rigtigt et styrende råd. Det bestod først af apostlene, og senere også af andre ældste i Jerusalem. Rådet blev hørt i vigtige trosspørgsmål, hvilket fx fremgår af Apg. 15, hvor spørgsmålet omkring omskærelsen bliver forelagt rådet.

Da rådet var ledet af den hellige ånd, kunne man med god grund sige, at ånden havde besluttet dette og hint.

JV's styrende råd fungerer i øvrigt på tilsvarende måde i dag.
Citat slut.

Kommentar:
Din påstand er kun delvis i nærheden af sandheden idet de nye menigheder udenfor Israel bestemt ikke blev styret af den første menighed i Jerusalem.
De var etableret ved Paulus og Helligåndens ledelse og Paulus var bestemt en tjenende Apostel.

Iøvrigt står der senere i Apostlenes Gerninger, at Helligånden vejledte rådet gennem profeti, således som Paulus også skriver om vedrørende de åndelige nådegaver i 1. Kor. brev kap. 12 og 14.
At JV`s råd i New York skulle være ledet af Helligånden gennem anerkendelse og funktion af Helligåndens nådegaver er en påstand helt ude af trit med virkeligheden.

JV anerkender IKKE Faderen, Sønnen og Helligåndens enhed og ej heller Helligåndens værk i de troende, sådan som den fungerede allerede i Apostlenes Gerninger og som den stadig fungerer globalt i de troende kristne indenfor mange bibeltro kirkesamfund.
Eftersom JV ikke ved hvad Helligånden er kan de således heller ikke lade sig lede af den.

Og derfor er min beskrivelse i mit første indlæg korrekt og jeg skal derfor undlade at omtale yderligere omkring JV`s mange fejlfortolkninger af bibelens kontekst samt undlade at foretage en sammenligning af JV`s lære og farisæernes på Jesu tid.

mvh
carl

Til toppen 
#44421 - 23/03/2005 12:16 Re: Den tro og kloge træl [Re: carl]
Anonym
Anonym

jeg skal derfor undlade at omtale yderligere omkring JV`s mange fejlfortolkninger af bibelens kontekst samt undlade at foretage en sammenligning af JV`s lære og farisæernes på Jesu tid.

Det er sikkert klogt - for der er absolut ingen rimelig sammenligning at drage.

Til toppen 
#44422 - 23/03/2005 23:19 Re: Apostlenes Gerninger og JV`s råd [Re: ]
carl
Bruger

Hej benjax

Du citerer fra mit seneste indlæg: Citat
jeg skal derfor undlade at omtale yderligere omkring JV`s mange fejlfortolkninger af bibelens kontekst samt undlade at foretage en sammenligning af JV`s lære og farisæernes på Jesu tid.
og så skriver du: Citat
Det er sikkert klogt - for der er absolut ingen rimelig sammenligning at drage.
Citat slut.

Svar: Det var bestemt ikke af den grund jeg undlod at skrive om sammnligningen mellem JV og Farisæerne på Jesu tid.
Det var faktisk fordi jeg mente at det første jeg havde skrevet var nok til at bevise, at JV`s gammelmandsråd i New York absolut intet har tilfælles med Apostlenes Geninger i NT at gøre.

Jeg skrev nemlig :
Iøvrigt står der senere i Apostlenes Gerninger, at Helligånden vejledte rådet gennem profeti, således som Paulus også skriver om vedrørende de åndelige nådegaver i 1. Kor. brev kap. 12 og 14.
At JV`s råd i New York skulle være ledet af Helligånden gennem anerkendelse og funktion af Helligåndens nådegaver er en påstand helt ude af trit med virkeligheden.

JV anerkender IKKE Faderen, Sønnen og Helligåndens enhed og ej heller Helligåndens værk i de troende, sådan som den fungerede allerede i Apostlenes Gerninger og som den stadig fungerer globalt i de troende kristne indenfor mange bibeltro kirkesamfund.
Eftersom JV ikke ved hvad Helligånden er kan de således heller ikke lade sig lede af den.

Og den påstand gælder stadig.

mvh
carl

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær