Kære ven
Du spørger om kristendommens syn på dig som enlig mor. Jeg vil tillade mig at svare dig hvad jeg tror er
Jesu syn på dig. Ikke fordi der burde være forskel, men begrebet "kristendom" dækker over mange forskellige kirkesamfund og kristendomsforståelser og det som er vigtigst at forstå, er hvad Jesus og hans disciple selv lærer os.
Det vigtigste svar på dit spørgsmål er, at Jesus netop aldrig gjorde forskel på de folk han mødte! Det eneste som var vigtigt for Jesus var om mennesker var
for ham eller
imod ham. Han tog imod
alle som troede på ham og som ønskede at lytte til ham og følge ham. Og det gælder også i dag. Dit forhold til Jesus er helt uafhængig af hvilke fejl og svigt du kommer med og hvordan din livssituation er. Jesus elsker dig og tilgiver dig som den du er. Derfor har han ikke noget særligt syn på dig fordi du er enlig mor.
Men samtidig gør Jesus tydeligt opmærksom på, at de ting vi gør forkert (synden) har konsekvenser for os. Ikke i forholdet til Gud, men i forholdet til andre mennesker.
Een af de ting, som Jesus konkret nævner, er netop et brudt ægteskab. Ægteskabet er nemlig en ordning, som Gud har bestemt og som han derfor velsigner. Og Jesus siger det sådan, at "Hvad Gud altså har sammenføjet, må et menneske ikke adskille." (Mattæusevangeliet 19,6). Sker det alligevel, så er det en synd imod Gud, som vi må bekende for ham og som han også kan tilgive os for. Men selvom vi mennesker ophæver et ægteskab, så gør Gud det ikke og i hans øjne er vi gift (vi er ét kød) indtil den dag den ene dør. Han ønsker at vi skal holde sammen hele livet igennem og aldrig lukke døren for hinanden.
Derfor tror jeg at Jesus vil sige til dig: "Jeg elsker dig og jeg tilgiver dig alt det du har gjort forkert imod mig og min far i himlen. Men dit ægteskab kan jeg ikke ophæve. Heller ikke selvom du en tid er nødt til at leve alene uden fællesskab med din mand. Bed for din mand, at han må blive fri af alkoholen og at I må kunne finde sammen igen. Som mand og kone må I aldrig slå hånden af hinanden."
Det er ikke let at være alene mor, og det er meget muligt at du møder andre svar fra andre kristne omkring dette. Men det er sådan jeg forstår Bibelens og Jesu holdning.
Jeg håber til gengæld, at du kommer i en god kristen menighed, som viser dig respekt og som kan hjælpe dig med at være både enlig mor og en glad kristen. Og så håber jeg at du vil bede for din mand om at han må komme ud af sin afhængighed og om at I kan blive genforenet. Det er det bedste som kan ske for jer alle tre.
Spørgsmål om arvesynd, kan du finde svar på her:
Hvad er arvesynd