Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#44314 - 19/03/2005 18:09 Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer
Dennis
Bruger

Reg.: 18/03/2005
Sted: Rønne

Her i korthed vil jeg lige på listeform fremhæve, at:

a) - Kristne basere sig på det Ny Testamente.
b) - Det Ny Testamente baserer sig på det Gamle Testamente.
c) - Jesus frasage sig ikke Moselovene fra det Gamle Testamente.
d) - Erklærer man sig som Kristen, arver man og acceptere Moselovene.
e) - Disse love danner uden videre grundlag for et fascistisk terrorregime.
f) - Dette voldsregime er totalitært og evigt ekspanderende.

Endnu en grund til at jeg er Ateist!

Citat: "Die Entropi der Welt, streben gegen ein Maximum zu" - Clausius. -------------------- www.ateist.dk www.ateist.org

Til toppen 
#44315 - 19/03/2005 22:09 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Dennis]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning

Her i korthed vil jeg lige på listeform fremhæve, at:

Håber, du kan følge med, hvis jeg blot skriver bogstaverne:

a: Dette mener jeg er grundlæggende forkert. Kristendommen baserer sig på hele Bibelen, og ikke kun på det nye testamente.
b: Igen mener jeg, at du er forkert på den. Det nye testamente er ikke baseret på det gamle mere end det 21. århundrede er baseret på det 20... Det gamle testamente er beretningen om, hvordan Gud greb ind i verdenshistorien på den tid, der beskrives. Det nye testamente er akurat det samme. Beretningen om, hvordan Gud greb ind i verdenshistorien.
c: Hvorfor skulle han? For det første var det hans far, der skrev dem. For det andet tyder verdenshistoriens gang på, at de er mere end relevante. Lovgivningen i langt de fleste af verdens retssamfund bygger på de ti bud, som er en del af moseloven.
d: Hvis du prøver at læse igennem det nye testamente vil du finde ud af, at der rent faktisk rykkes alvorligt ved, visse af moselovens paragraffer, ikke fordi de blev ligegyldige, men fordi de var opfyldt. Offertjenesten videreførtes ikke fra jødedommen til kristendommen. Ikke fordi ofringer ikke er nødvendige, men fordi det nødvendige offer er bragt én gang for alle. Samfundslovene er ikke længere en del af kristendommen, fordi kristendommen er rettet mod hele verden og ikke mod et bestemt folk, og ikke som sådan favoriserer en bestemt styreform. Så selv om jeg er kristen og samtidig demokrat, så kan jeg altså ikke sige, at demokratiet er noget, som enhver kristen skal være tilhænger af...
e: Hvor du har det med et fascistisk terrorregime fra, ved jeg ærligt talt ikke. Men det er selvfølgelig rart blot at kunne fyre en sådan bemærkning af uden nogen som helst form for dækning...
f: Jeg vil gerne medgive, at hvor et styre har været baseret på kristendom som styreform har det været totalitært. Det uanset om vi snakker inkvisitionen, erobringen af Amerika, Calvins teokratiske samfund eller for den sags skyld Bush' styre i USA. At styre et land med Bibelen i hånden, vil pr. definition blive totalitært, fordi Bibelen arbejder ud fra absolutte værdier, og politik på alle måder er relativt. Jeg vil sikkert blive slagtet af nogle her i dette forum for at sige det, men jeg mener klart, at et sekulært styre er klart at foretrække, når det er lande, der skal styres, for et land skal også kunne rumme dem, der lever efter et andet tankesæt. Der er fælles berøringsflader mellem kristendom og politik, og jeg vil som kristen også have holdninger, der er influeret af min kristne tro, og dem vil jeg selvfølgelig arbejde for i det politiske system, men det må helt naturligt ske i en sekulær ramme, hvor der arbejdes på et grundlag, som er universelt (og dermed nødvendigvist sekulært).

Og så lige til den sidste linie... Jeg troede, at grunden til, at være ateist var, at man ikke troede på eksistensen af en gud... Ikke det, at man ikke bryder sig om, hvad en sådan måtte sige og gøre.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Til toppen 
#44316 - 19/03/2005 23:42 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Dennis]
Shakir
Bruger

Reg.: 04/06/2003
Sted: Askarovo-Bashkortostan
Hej Dennis

Nu er jeg ikke selv kristen, men vil da lige påpege nogle ting

Du skrev:

svar:
Jeg er tildels enig i punkt C, men der stopper enigheden vist også.

I tiden 1792-94 var den ateistiske tro de facto statsreligion i Frankrig (rædsels-kabinettet). I Sovjet-uninonen 1917 efter at kommunismen var indført som styreform, blev ateismen statsreligion og reelt eneste tilladte tro. Anti-Religiøs Kommission (ARK), hvor Lenins kone sad ved magten, tog sig af at dæmonisere dem der troede på Gud. Det gik især udover kristne.

Bl.a. lavede man en plakat, som udpeger kristne som kannibaler, fordi de symbolst drikker vin og brød (altarg.) Alle kommunist-stater i verden, har mer og mindre kopieret disse trosforhold. I tiden 1917-90 har disse ateist-stater myrdet mindst 100 mio. civile mennesker, heriblandt kristne, jøder og muslimer.

Mvh.

Shakir

” De glemte Gud, så Han lod dem glemme sig selv” Qur’an 59:19

Til toppen 
#44317 - 22/03/2005 10:40 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Dennis]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Dennis

A. Nej - vi basere vores tro på hele Bibelen - både NT og GT

B: Både ja jeg nej...... GT viser hen til NT og NT forklarer/opfylder GT.... de er indbyrdes flettet ind i hinanden....

C: Nej det gjorde han ikke. Han opfyldte dem alle. Moseloven er "kun" de ti bud - ikke alle de menneskelige tilskrivninger og tolkninger af dem. Jesus gjorde op med alle de menneskelige bud. Jesus opfyldte de ti bud og tog aligevel straffen for alle brud på dem (som vi mennesker har gjort) - derfor kan han give og tilgivelse og frelse.....

D: Ja - de ti bud. Men med den lille "krølle" på at Jesus HAR opfyldt dem for os..... Ingen mennesker kan selv opfylde de ti bud til punkt og prikke. Jesus kunne og giver os sin sejr.

E: det forstår jeg ikke - hvilket af de ti bud opfordrer til terroregime - eller "blot" terror???

F: Ikke forstået - muligvis fordi jeg ikke forstår punkt E.....

Jeg vil med KajQrd undre mig.... jeg troede nemlig også at man var ateist fordi man slet ikke tror på Guds eksistens - og ikke "bare" fordi man ikke bryder sig om Gud og hans handlinger/meninger.......

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#44318 - 25/03/2005 15:06 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Esmaralda]
Dennis
Bruger

Religionsfrihed kan let blive en farlig affære med kristne horder gående "frit" omkring. Hvis du kan læse og forstå det nedenstående, og ikke finder mindst fem fejl, er terapi måske en overvejelse værd!

Femte Mosebog, Kap.13:

"Hvis din bror eller din søn eller datter eller din kone, som du elsker, eller din nærmeste ven i hemmelighed prøver at lokke dig og sige: »Lad os gå hen og dyrke andre guder,« guder som hverken du eller dine fædre har kendt, men som dyrkes af de folk, som bor rundt omkring jer, enten nærved eller langt borte, over hele jorden, da skal du ikke give efter for ham og ikke lytte til ham. Vis ham ingen barmhjertighed, og skån ham ikke, dæk ikke over ham, men slå ham ihjel! Du skal være den første, der løfter hånden mod ham, når han skal dræbes; derefter skal resten af folket løfte hånden. Du skal stene ham til døde, for han har forsøgt at lede dig bort fra Herren din Gud, som førte dig ud af Egypten, af trællehuset. Hele Israel skal høre om det og blive bange, og man skal ikke mere begå så ond en handling hos dig.
Hvis du hører, at der i en af dine byer, som Herren din Gud giver dig at bo i, har været ondsindede mennesker fra dit eget folk på færde, der har bragt indbyggerne i deres by på afveje og sagt: »Lad os gå hen og dyrke andre guder,« guder som I ikke før har kendt, da skal du undersøge og efterforske det grundigt og forhøre dig om det. Hvis det virkelig forholder sig sådan, at denne afskyelige handling har fundet sted hos dig, skal du hugge indbyggerne i den by ned med sværd; med sværdet skal du lægge band på den og på alt, hvad der er i den, også på dyrene. Og alt byttet fra byen skal du samle på torvet, og så skal du brænde byen sammen med alt byttet som et heloffer til Herren din Gud; den skal være en evig ruinhøj og må ikke genopbygges, og intet af det, der er lagt band på, må klæbe ved din hånd. Da vil Herren vende om fra sin glødende vrede; han vil vise dig barmhjertighed og forbarme sig over dig og gøre dig talrig, sådan som han tilsvor dine fædre, fordi du adlyder Herren din Gud og holder alle hans befalinger, som jeg giver dig i dag, og gør, hvad der er ret i Herren din Guds øjne. Hvis afgudsdyrkelsen sker i andre byer, skal alle i byen dræbes - selv dyrene - og alle skal brændes som et offer til Gud. "

Som det fremgår så ensrettes den missionerende ide og praksis til kun én retning - en praksis som Stalin og Hitler havde lært en hel del af! I elektronikkens verden bruges såkaldte dioder til at ensrette strøm. Strømmen af ideer kan ensrettes gennem menneskeskabte systemer - systemer man passende kunne kalde for Ide Dioder, fork. Idioder. Jeg venter spændt på om Lars von Trier lader sig inspirerer til, at lave en dogmefilm om almindelig undertrykkelse - filmen kunne han kalde for "Idioderne.

Det ovenstående er bare et blandt mange eksempler på, hvor galt det kan gå. Mig bekendt står der ingen steder i biblen - hverken direkte eller indirekte - at disse "topmodernede" love ikke længere gjaldt! Ergo skal for eksempel de bogstavtro kristne følge disse moselove. Det er iøvrigt moselovene de kristne refererer til, når der argumenteres mod homosexuelles indlysende ret til, at blive kirkeligt viet. Men bruger man den ene lov skal man vel også bruge den anden, hvorfor den sammenhængende logik helt falder fra hinanden når de kristne ikke også anbefaler dødstraf til homoseksuelle - eller det gør de måske også stiltiende?

Så derfor ønsker jeg oplysning, for hvor i biblen står der direkte skrevet, at moselovende er blevet reformerede?

Citat: "Die Entropi der Welt, streben gegen ein Maximum zu" - Clausius. -------------------- www.ateist.dk www.ateist.org

Til toppen 
#44319 - 25/03/2005 15:30 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: KajQrd]
Dennis
Bruger

Hej KajQrd

Vi to har mere tilfælles end mange umiddelbart tror!

At styre et land med Bibelen i hånden, vil pr. definition blive totalitært, fordi Bibelen arbejder ud fra absolutte værdier, og politik på alle måder er relativt. Jeg vil sikkert blive slagtet af nogle her i dette forum for at sige det, men jeg mener klart, at et sekulært styre er klart at foretrække, når det er lande, der skal styres, for et land skal også kunne rumme dem, der lever efter et andet tankesæt. Der er fælles berøringsflader mellem kristendom og politik, og jeg vil som kristen også have holdninger, der er influeret af min kristne tro, og dem vil jeg selvfølgelig arbejde for i det politiske system, men det må helt naturligt ske i en sekulær ramme, hvor der arbejdes på et grundlag, som er universelt (og dermed nødvendigvist sekulært).

Jeg har et Ateistisk livssyn, men selvfølgelig tilslutter jeg mig princippet om religionsfrihed. Min store kæphest er selvfølgelig, at Stat og kirke er sammenblandet i det dansk parlamentariske system. Derfor lurer totaliteten fra kirkens side, enten i form af den direkte lovgivning eller som en Statsfinansieret enhed hvis indre logik ikke tolerer det parlamentariske systems beslutninger. Begge scenarier er faktisk et problem for ikke-kristne.

Derfor vil jeg opfordre Statskirken til, at skille sig fra Staten, for så er der ingen udefra der "piller" ved jeres religiøse system - det kan i have for jer selv.

Til toppen 
#44320 - 25/03/2005 19:21 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Dennis]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Dennis

Du skriver: Citat
Ergo skal for eksempel de bogstavtro kristne følge disse moselove. Det er iøvrigt moselovene de kristne refererer til, når der argumenteres mod homosexuelles indlysende ret til, at blive kirkeligt viet. Men bruger man den ene lov skal man vel også bruge den anden, hvorfor den sammenhængende logik helt falder fra hinanden når de kristne ikke også anbefaler dødstraf til homoseksuelle - eller det gør de måske også stiltiende?
Citat slut.

Kommentar:
Du tager helt fejl. Det er De ti Bud som stadig gælder og efter Kristus døde på korset og opstod fra graven gælder også d. 11. bud, nemlig Kristi lov -Den Nye Pagt.

Iøvrigt tager du også fejl i din påstand om de kristnes forhold til homoseksuelles "ret".
Det er ikke Moselovene Den Gamle Pagt (som iøvrigt mest har med Jødedommen at gøre) men derimod Det Nye Testamente, som vi henviser til omkring det emne.

mvh
carl

Til toppen 
#44321 - 26/03/2005 09:14 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Dennis]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Dennis skriver

Ergo skal for eksempel de bogstavtro kristne følge disse moselove ...

Rolig nu, Dennis, det skal vi faktisk på ingen måde!

Vi kristne lever under den nye pagt - Jesus byder os at gøre godt imod vores fjender og bede for dem, der forfølger os!

f.ex. Matt. 9 Gå hen og lær, hvad det vil sige: ›Barmhjertighed ønsker jeg, ikke slagtoffer.‹

og Lukas 6 Men til jer, som hører mig, siger jeg: Elsk jeres fjender, gør godt mod dem, der hader jer. Velsign dem, der forbander jer, bed for dem, der mishandler jer. Slår nogen dig på den ene kind, så vend også den anden til. Tager nogen din kappe, så lad ham tage kjortlen med. Giv enhver, som beder dig, og tager nogen, hvad der er dit, så kræv det ikke tilbage. Som I vil, at mennesker skal gøre mod jer, sådan skal I gøre mod dem.

Guds Søn, Jesus Kristus har, ved at give sit eget liv, én gang for alle betalt for hele den syndige menneskeds synder, så at enhver som tror på ham skal leve, om han end dør, og vi skal, når himmel og jord forgår, og Gud skaber en ny himmel og en ny ord, følge vor opstandne Frelser til evig salighed i Guds rige. Vi er købt frie! Frie til al god og næstekærlig gerning ...

Hebreerbrevet 9,15: Derfor er Kristus formidler af en ny pagt , for at de kaldede kan få den evige arv, der er lovet, ved at han er død til forløsning fra overtrædelserne under den første pagt.

kristina

Ændret af kristina (26/03/2005 11:55)

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44322 - 26/03/2005 19:08 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: kristina]
Dennis
Bruger

Hej Kristina,

Matt. 9 Gå hen og lær, hvad det vil sige: ›Barmhjertighed ønsker jeg, ikke slagtoffer.‹
og
Lukas 6 Men til jer, som hører mig, siger jeg: Elsk jeres fjender, gør godt mod dem, der hader jer. Velsign dem, der forbander jer, bed for dem, der mishandler jer. Slår nogen dig på den ene kind, så vend også den anden til. Tager nogen din kappe, så lad ham tage kjortlen med. Giv enhver, som beder dig, og tager nogen, hvad der er dit, så kræv det ikke tilbage. Som I vil, at mennesker skal gøre mod jer, sådan skal I gøre mod dem.

Ifølge det du referede til, kan jeg kun bemærke, at der intet steds står, at de rabiate moselove skulle være ophævet! Dette betyder, at den bogstavtro kristne kan vælge at følge moselovene i løbet af ugen, men om søndagen kunne han følge Lukus´ diffuse - og paranoide - anvisninger til hvordan man håndtere en fjende.

Til toppen 
#44323 - 26/03/2005 20:24 Re: Du tager helt fejl ! [Re: carl]
Dennis
Bruger

Hej Carl,

Du skrev :

Du tager helt fejl. Det er De ti Bud som stadig gælder og efter Kristus døde på korset og opstod fra graven gælder også d. 11. bud, nemlig Kristi lov -Den Nye Pagt.

Hvor står det eksplicit udtrykt i jeres bibel, at de rabiate moselove er ophævet?

Som ateist, interessere det mig at få at vide, hvor denne kendsgerning om fraskrivningen af moselovene står skrevet i jeres bibel. Som svar intereserer det mig mindre, hvorledes man eventuelt symbolsk kan fortolke en tekst i jeres bibel til "at man vist nok ligger afstand til det grimme i GT".
Det kan godt være, at grupperinger af kristne er mangfoldige - fra de bogstavtro til de Grosbøltro - men for de udenforstående er det skrevne konkrete ord det der kan underkastes en rationel vurdering.

Til toppen 
#44324 - 26/03/2005 20:53 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Shakir]
Dennis
Bruger

Hej Shakir,

Du skrev:

I tiden 1792-94 var den ateistiske tro de facto statsreligion i Frankrig (rædsels-kabinettet). I Sovjet-uninonen 1917 efter at kommunismen var indført som styreform, blev ateismen statsreligion og reelt eneste tilladte tro. Anti-Religiøs Kommission (ARK), hvor Lenins kone sad ved magten, tog sig af at dæmonisere dem der troede på Gud. Det gik især udover kristne.

Bl.a. lavede man en plakat, som udpeger kristne som kannibaler, fordi de symbolst drikker vin og brød (altarg.) Alle kommunist-stater i verden, har mer og mindre kopieret disse trosforhold. I tiden 1917-90 har disse ateist-stater myrdet mindst 100 mio. civile mennesker, heriblandt kristne, jøder og muslimer.

Du har selvfølgelig 100% ret i at der har været ateistisk funderet stater, der absolut er - eller har været - en skamplet på menneskehedens fælles historie.

Mit ærinde med oplægget er at gøre opmærksom på, at enhver samfundsorganiserende ide - der er absolut - ikke kan tilpasses demokratiske systemer. Den kristendom er et eksempel på en absolut ide, der ikke med demokratiske virkemidler kan tilpasses samfundets ønsker og behov. Hvad synes du rangere højest, de rabiate moselove eller vores parlamentariske system?

Til toppen 
#44325 - 27/03/2005 12:52 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Dennis]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Dennis.

Ingen steder i bibelen står der, at loven er ophævet. Loven er derimod opfyldt, hvilket er afgørende anderledes. Ophævelse er en annulering af loven, mens opfyldelse er en færdiggørelse, en fuldendelse.

I Romerbrevet står der i kapitel 3 vers 19-25:

"Og vi ved, at alt, hvad loven siger, taler den til dem, der er under loven, for at hver mund skal lukkes og hele verden stå strafskyldig over for Gud. v20 For af lovgerninger bliver intet menneske retfærdigt over for ham; det, der kommer ved loven, er jo syndserkendelse. v21 MEN NU ER GUDS RETFÆRDIGHED ÅBENBARET UDEN LOV, bevidnet af loven og profeterne, v22 Guds retfærdighed ved tro på Jesus Kristus for alle, som tror. Der er ingen forskel; v23 for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, v24 og ufortjent gøres de retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus" (min fremhævning).

Mange tror, at fordi man er kristen så skal man gøre en masse ting. Dette er ikke korrekt. Ifølge kristendommen skal man netop IKKE gøre en masse. Ifølge Bibelen er det derimod dem, som er UNDER loven, dvs. dem som ikke tror på Jesus, som er forpligtede på loven, dvs som skal gøre en masse (se ovenstående bibelcitat). Den kristne er sat fri, løst fra ting man skal gøre ifølge loven.

Således lyder den "bogstavtro" (eller kristne!) tolkning.

Jeg er i øvrigt lidt uenig med Carl. Jeg mener ikke bare man kan pille nogen love ud og gøre dem gældende mens man lader andre ligge uden at give dem opmærksomhed. Det gør GT og NT ikke selv. ALLE love i GT er derfor opfyldt (også de 10 bud) og vi er ikke forpligtede på at holde nogen som helst bud i GT. Vi lægger derfor både afstand til GT's grimme og GT's gode love.

Den gamle lov (Moseloven i GT) er ved Jesu egen autoritet, fordi han er Gud selv, erstattet af en fuldkommen lov, som er Åndens lov. Der er altså to pagter: (forenklet sagt) det gamle testamente og det nye testamente (et testamente er det samme som en pagt). Til det gamle testamente hører en lov og til det nye testamente hører en anden lov. Det kan man læse om i fx 1 korintherbrev kapitel 3. Disse to love må ikke blandes sammen. Når man tror på Jesus som sin frelser, så hører man under den nye lov (som er fuldkommen). Tror man ikke på Jesus som sin frelser, så hører man under den gamle lov (som ikke er fuldkommen). Den nye lov er ikke en man SKAL overholde for at blive frelst, det er kun ved troen et menneske bliver frelst. Alligevel er den god og gavnlig. Dens grundlag er "du skal elske Gud" og "du skal elske din næste".

En måde man måske kan illustrere det på er at sige, at den gamle lov siger: "du skal" , mens den nye lov får mennesket til at sige "jeg vil". Så er der ikke længere noget "skal" eller "bør", men en fri vilje til at efterligne Jesu kærlighed til os.

Når jeg tidligere skrev at de to pagter forenklet sagt var GT og NT, så er det fordi GT peger væk fra sig selv, hvorfor der også i Rom 3,21 står, at "nu er Guds retfærdighed åbenbaret uden lov, bevidnet af loven og profeterne". Citatet siger, at vi frelses uden at det har noget med moseloven at gøre, men loven og profeterne viser os hen til frelsen. GT taler derfor også om, at det ikke er lovoverholdelse, som frelser, men derimod løftet fra Gud i den kommende nye pagt:

"v31 Der skal komme dage, siger Herren, da jeg slutter en ny pagt med Israels hus og med Judas hus, v32 en pagt, der ikke er som den, jeg sluttede med deres fædre, den dag jeg tog dem ved hånden og førte dem ud af Egypten. De brød min pagt, skønt det var mig, der var deres herre, siger Herren. v33 Men sådan er den pagt, jeg vil slutte med Israels hus, når de dage kommer, siger Herren: Jeg lægger min lov i deres indre og skriver den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk. v34 Ingen skal længere belære sin landsmand og sin broder og sige: »Kend Herren!« For alle kender mig, fra den mindste til den største, siger Herren. Jeg tilgiver deres skyld og husker ikke længere på deres synd" (Jeremias' Bog (i GT) kapitel 31 vers 31-34).

I GT blev man derfor frelst når man troede på løftet om den nye pagt, som skulle komme.

Håber måske det er blevet lidt tydeligere for dig - eller måske er du bare mere forvirret!?

KH Søren.

Til toppen 
#44326 - 27/03/2005 13:25 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Dennis]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Nu kunne jeg egentlig godt tænke mig at vide, hvorfor demokratiet skulle være så meget bedre, end andre styreformer??

Demokrati er jo ikke umiddelbart lig med fred eller velstand..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#44327 - 27/03/2005 13:35 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Dennis]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom Dennis..

Nu du skriver om "Moselovene" (hamitzvot haTorah), så skal du være opmærksom på, at det gælder jøder og dem, der har omvendt sig til Herrens bud.. Ikke alle andre..

Så du skal ikke frygte noget fra den side..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#44328 - 27/03/2005 17:54 Re: Du tager helt fejl ! [Re: søgende]
carl
Bruger

Hej søren

Du skriver: citat
v31 Der skal komme dage, siger Herren, da jeg slutter en ny pagt med Israels hus og med Judas hus, v32 en pagt, der ikke er som den, jeg sluttede med deres fædre, den dag jeg tog dem ved hånden og førte dem ud af Egypten. De brød min pagt, skønt det var mig, der var deres herre, siger Herren. v33 Men sådan er den pagt, jeg vil slutte med Israels hus, når de dage kommer, siger Herren: Jeg lægger min lov i deres indre og skriver den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk. v34 Ingen skal længere belære sin landsmand og sin broder og sige: »Kend Herren!« For alle kender mig, fra den mindste til den største, siger Herren. Jeg tilgiver deres skyld og husker ikke længere på deres synd" (Jeremias' Bog (i GT) kapitel 31 vers 31-34).
og
citat:
Jeg er i øvrigt lidt uenig med Carl. Jeg mener ikke bare man kan pille nogen love ud og gøre dem gældende mens man lader andre ligge uden at give dem opmærksomhed. Det gør GT og NT ikke selv. ALLE love i GT er derfor opfyldt (også de 10 bud) og vi er ikke forpligtede på at holde nogen som helst bud i GT. Vi lægger derfor både afstand til GT's grimme og GT's gode love.

Du konkluderer herefter:
I GT blev man derfor frelst når man troede på løftet om den nye pagt, som skulle komme.
Citat slut.

Kommentar:
Hvor i GT står din påstand og hvordan hænger den sammen med de ofre og lovgerninger, som den gamle pagt tilgodeså, som det der frelste.
Mener du, at alle lovbudene som angivet i Mosebøgerne stadig gælder i praksis ?
Det virker som om du blander begreberne mellem GT og NT, når man læse ovennævnte og så spørger jeg mig selv
Jamen, hvad i alverden skulle Jesus dog her, både kors og opstandelse til nyt liv og retfærdiggørelse ved tro

mvh
carl

Til toppen 
#44329 - 28/03/2005 00:14 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Dennis]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Hej Dennis

Jeg tror for, at du har ret i, at der sikkert er ting, vi hurtigt kan blive enige om... Men lad os nu se :-)

Jeg har et Ateistisk livssyn, men selvfølgelig tilslutter jeg mig princippet om religionsfrihed. Min store kæphest er selvfølgelig, at Stat og kirke er sammenblandet i det dansk parlamentariske system. Derfor lurer totaliteten fra kirkens side, enten i form af den direkte lovgivning eller som en Statsfinansieret enhed hvis indre logik ikke tolerer det parlamentariske systems beslutninger. Begge scenarier er faktisk et problem for ikke-kristne.

Jeg ser faktisk for øjeblikket en noget klarere tendens den modsatte vej: Politikere, der er sat til at styre verdslige anliggender, blander sig i kirkens indre anliggender. Nogle ønsker at lovgive på området, mens andre blot giver deres mening til kende, men når den mening udtrykkes af landets statsminister eller andre ledende politikere, vil det lægge et pres på kirken, som politikere ikke er berettigede til. Og ud fra denne problemstilling må min løsning nok blive den samme som din: adskillelse af stat og kirke... Blandt andet for at undgå, at vi igen får et tågehorn som Tove Fergo på kirkeministerposten, som tror, at man bruge et ministerembede til at mele sin egen kage hvad det teologiske angår.

Hvad religiøs indflydelse på politik angår, så ser jeg problemet uanset hvilken religion, vi taler om. Ateistisk styre er lige så undertrykkende og totalitært som et kristent eller for den sags skyld et muslimsk styre, for politik har til opgave at lægge overordnede retningslinier for et samfund, og hvis religiøse værdier gennemtrumfes ovenfra, så vil det føre til, at den enkeltes ret til at træffe egne valg og leve efter sin egen overbevisning krænkes. Så fuld religionsfrihed er for mig at se et must...

Derfor vil jeg opfordre Statskirken til, at skille sig fra Staten, for så er der ingen udefra der "piller" ved jeres religiøse system - det kan i have for jer selv.

Tak for det :-) Jeg håber inderligt, at det kan lykkes at få det gennemført. Gerne gennem en grundlovsændring, for jo mere jeg ser mig omkring, jo mere synes jeg, at det er en parodi, at Danmark kaldes et kristent land. Og det efterlader sådan set kun to muligheder, hvis troværdigheden skal bevares: Flere bliver kristne eller vi dropper særbehandlingen af dem, der er...

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Til toppen 
#44330 - 28/03/2005 00:33 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Dennis]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Dennis. Tilgiv, at jeg blander mig. Du skriver:

Ifølge det du referede til, kan jeg kun bemærke, at der intet steds står, at de rabiate moselove skulle være ophævet! Dette betyder, at den bogstavtro kristne kan vælge at følge moselovene i løbet af ugen, men om søndagen kunne han følge Lukus´ diffuse - og paranoide - anvisninger til hvordan man håndtere en fjende.

Nu ved jeg jo ikke lige præcis, hvad du mener med en bogstavtro kristen, men har nok på fornemmelsen, at jeg ikke er sådan en, selvom du formentlig gerne vil have mig puttet ned i den kasse. Jeg har et konservativt eller ortodokst syn på Bibelen, hvilket kort sagt vil sige, at jeg tror, at Bibelens ord er sandt på den måde, som den selv lægger op til, hverken mere eller mindre.
Det kan undre mig lidt, at du bliver ved med at kræve, at vi dokumenterer, at Moseloven er ophævet, når du flere gange har fået at vide, at den bestemt ikke er ophævet, men derimod opfyldt.
Hvad du mener med, at man kan følge Moseloven til hverdag og Lukasevangeliet om søndagen, det står vist ind til videre hen i det uvisse. Jeg fatter i hvert fald umiddelbart ikke en brik.

Med venlig hilsen
Nikolaj

P.S.: Det hjælper ikke særlig meget på den frugtbare debat, at du bruger grimme ord som "rabiat", "diffus" og "paranoid" om vores religion. Så prøv, for den gode tones skyld, at holde op med det.

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#44331 - 28/03/2005 13:11 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Kefas Ben-Adam]
Dennis
Bruger

Hej Kefas Ben-Adam,

Hvor kan man læse, at det ikke også gælder de kristne?

MVH/DWN

Til toppen 
#44332 - 28/03/2005 13:24 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Dennis]
Kefas Ben-Adam
Bruger

For det første, så siger de kristne selv, at de ikke er bundet af Torah.. For det andet, så har ingen jøde nogen sinde udtalt eller ment, at Torah er gældende for "goyim" (de andre nationer = ikke-jøder).. Du må da gerne forklare hvor, du finder frem til, at Torah skal gælde for ikke-jøder?? Jødiske kilder tak, jeg er ikke kristen..

Mvh

Samuel

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#44333 - 28/03/2005 13:54 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Nikolaj]
Dennis
Bruger

Hej Nikolaj,

Du skrev :

P.S.: Det hjælper ikke særlig meget på den frugtbare debat, at du bruger grimme ord som "rabiat", "diffus" og "paranoid" om vores religion. Så prøv, for den gode tones skyld, at holde op med det.

Add. ordet "Rabiat" : Set udefra, af en pæn og ordentlig ateist, er moselovene temmelig rabiate, idet gud og hver man kan blive henrettet ved stening for stort set hvad som helst! Jeg bemærker, at der endnu ingen her i dette forum der har anvist hvor i biblen det står skrevet, at disse rabiate og direkte livstruende love er tilpasset nutidens demokratiske principper omkring retssikkerhed! Jeg må derfor antage, at du ikke fornægter, at personer i dit trossamfund uden videre kan blive henrettet - uden rettergang naturligvis - hvis de tilbeder en anden gud. Nikolaj, det gør mig utryk!

Add. ordet "diffus" og "paranoid": I den sammenhæng der blev refereret til, var begrebet fjende ikke defineret. Derfor ordet "Diffus" som i diffus fjende! Det er velkendt at terrorgrupper som for eksempel Rote Armé Fraction definerede sig selv ved hjælp af diffuse og potentiele fjender. Denne identitetsskabelse er paranoid. Derfor ordet "paranoid". Nikolaj, det gør mig utryk, at hvisse samfundsgrupperinger kun definerer sig selv udfra en fastlåst indre logik - f.eks. sammensat af bla. moselovende - og ser alt udefra som en potentiel trussel!

Add. ordet "tones skyld": Jeg mener ikke at have udtrykt mig nedsættende om jeres religion. Derfor overrasker det mig voldsomt, at du patronisere mig med at skulle holde en god tone i debatforumet. Set af en person som er opvokset i en demokratisk funderet retsstat, virker en anden person, der vil henrette en homoseksuel, rabiat - med eller uden eksistensen af moselovene. Jeg håber du vil give mig ret i det standpunkt.

Til toppen 
#44334 - 28/03/2005 14:01 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Dennis]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Dennis..

Angående afstraffelsesmetoderne i Torah, så er der to ting, du skal huske på:

1)

Torah gælder for jøder, ikke ikke-jøder..

2)

Når jøder kigger på Torah forholder vi os også til Mishnah (der sammen med Gemarrah udgør Talmud), som speficerer retsforholdende.. At der er afstraffelsesmetoder, som blandt andet medfører dødsstraf, bør ikke vække forargelse, da vi jo ser andre demokratier med samme afstraffelsesformer.. Hvordan de så kommer til deres ret, er en anden ting..

I henhold til jødisk retspraksis, er dødsstraf yderst sjældent, da der skal være 100% klare beviser på, at den skyldige vitterlig er skyldig.. Derfra også det jødiske ordsprog der siger: "Er bare én kendt skyldig til døden, inden for 70 år, så er det de 70 grusomste år"..

Jeg ved ikke hvorfor, du vil klandre de kristne for Torah, da Torah gælder for jøder.. Har du noget mod de kristne??

Mvh

Samuel

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#44335 - 28/03/2005 14:09 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Kefas Ben-Adam]
Dennis
Bruger

Hej Kefas Ben-Adam,

Du skrev:

Du må da gerne forklare hvor, du finder frem til, at Torah skal gælde for ikke-jøder??

Fordi de kristne mener at biblen er foreningen af GT og NT, og fordi der ikke er skriftlige anvisninger i biblen der eksplicit udtrykker at moselovene ikke længere er gældene praksis, må jeg som ateist gå ud fra, at kristne tilslutter sig disse love.

Du skrev:

Jødiske kilder tak, jeg er ikke kristen

Nej, og jeg er heller ikke kristen. Jeg har netop eftersøgt kristne kilder - funderet i biblen naturligvis - der eksplicit udtrykker, at moselovene ikke længere var gældene "retspraksis" for kristne trossamfund. Jeg venter stadig! Af denne grund behøver jeg ikke som en ateist, der bare gerne vil beroliges, at skulle søge efter jødiske kilder for at opnå en kristen af- eller bekræftelse af moselovene.

Til toppen 
#44336 - 28/03/2005 14:45 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Kefas Ben-Adam]
Dennis
Bruger

Hej Kefas Ben-Adam,

Du skrev :

Jeg ved ikke hvorfor, du vil klandre de kristne for Torah, da Torah gælder for jøder.. Har du noget mod de kristne??

1) - Det er altså ikke nødvendigt at blande Torah ind i denne debat; thi jeg har netop eftersøgt hos de kristne, hvor i biblen det står skrevet, at de ikke tilslutter moselovende. Jeg håber inderligt, at få den klare utvetydige og direkte afskrivelse af moselovende.

2) - Nej, jeg har intet specielt imod kristne. Men vi lever her i Danmark med en demokratisk funderet retsstat der har afskaffet dødsdom som den strengetste straf. Jeg ser et problem, når vi samtidig har en statskirke der - indtil videre - ikke har afskrevet moselovende. Dette er et principielt stort problem er flere årsager:

a) Dersom den danske stat reformere sin lovgivning, gælder det naturligvis alle statens institutioner! Hvis den danske stat ønsker ligestilling mellem kønnene, kan en rektor på en statsskole naturligvis ikke blive i sit embede hvis han kønsdiskriminerer kvindelige ansatte lærer.

b) Dersom den danske stat opkræver skat, skal statens institutioner tilbyde skatteborgerne lige behandling hvis de er værdigt trængende! Har man lungecancer, skal man naturligvis behandles for det - uanset om man har blåt eller grønt hår. Hvis man er kristen og ønsker en kirkelig vielse, skal man naturligvis blive kirkeligt viet - uanset om man er homoseksuel eller heteroseksuel. Hvis de homoseksuelle er en del af det finansielle grundlag for statskirken, skal de naturligvis have de samme rettigheder. Hvis staten ligestiller hetero- og homoseksuelle bør kirken også gøre.

c) Dersom statskirken ikke vil tilpasse sig den danske stats opfattelse af god demokratisk forvaltningsskik af de allerede vedtagne love og regler, har vi en uholdbar situation. Scenariet er tilsyneladende en statskirke der på den ene side gerne vil understøttes økonomisk af staten og på den anden side sætter andre love end statens højere. Ved en adskillelse af stat og kirke, ville kirken kunne leve med sine moselove uden indblanding udefra.

Til toppen 
#44337 - 28/03/2005 15:12 Re: Du tager helt fejl ! [Re: søgende]
Dennis
Bruger

Hej KH Søren,

Du skrev:

Ingen steder i bibelen står der, at loven er ophævet.

Dette er en medvirkende faktor til min forringede søvnkvalitet, her på det seneste.
Nu er jeg meget utryg!
Jeg kan nu konstatere at jeg som ateist skal begå mig i et samfund, med potentiel fare for at falde for en hånd der tilhøre en "moralsk" overlegen person - der anser mig som et underlegent andenrangsmenneske.

... mens opfyldelse er en færdiggørelse, en fuldendelse.

Dette er inkonsist og udenfor enhver logisk sammenhæng; thi for de kristne gælder: " ... at gud har magten og æren ...", så hvor kommer den selvimplementerede frie vilje til at "ville" gud, når gud alligevel har al magten ???????????????????

Til toppen 
#44338 - 28/03/2005 15:18 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Kefas Ben-Adam]
Dennis
Bruger

Hej Kefas Ben-Adam,

Du skrev :

Nu kunne jeg egentlig godt tænke mig at vide, hvorfor demokratiet skulle være så meget bedre, end andre styreformer??
Demokrati er jo ikke umiddelbart lig med fred eller velstand..

Dette er den mindst ringe styreform, thi kan vælgerne ikke leve med loven, kan de jo blot ændre den.

Til toppen 
#44339 - 28/03/2005 15:26 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: KajQrd]
Dennis
Bruger

Hej Mark Langdahl,

Vi to er meget enige . Jeg respektere fuldt ud begrebet religionsfrihed, men så også gerne sat lighed på dagsordenen.

Min drøm som ateist er naturligvis, at kirke og stat helt adskilles. En konsekvens af denne adskillelse, vil være et borgerligt begravelsesritual.

God Påske, og må din gud være med dig

Til toppen 
#44340 - 28/03/2005 19:24 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Dennis]
Nikolaj
Bruger

Hej Dennis, du skriver:

Set udefra, af en pæn og ordentlig ateist, er moselovene temmelig rabiate, idet gud og hver man kan blive henrettet ved stening for stort set hvad som helst! Jeg bemærker, at der endnu ingen her i dette forum der har anvist hvor i biblen det står skrevet, at disse rabiate og direkte livstruende love er tilpasset nutidens demokratiske principper omkring retssikkerhed! Jeg må derfor antage, at du ikke fornægter, at personer i dit trossamfund uden videre kan blive henrettet - uden rettergang naturligvis - hvis de tilbeder en anden gud.

Jeg tror nu ikke, at der er nogen grund til at betvivle retssikkerheden i det israelitiske samfund. Kefas skriver således (link):

I henhold til jødisk retspraksis, er dødsstraf yderst sjældent, da der skal være 100% klare beviser på, at den skyldige vitterlig er skyldig.. Derfra også det jødiske ordsprog der siger: "Er bare én kendt skyldig til døden, inden for 70 år, så er det de 70 grusomste år"..

Du har spurgt mange gange, om Moseloven, ifølge kristendommen, er ophævet. Og lad mig så svare nej, Moselovens moral er ikke ophævet, men jo, Moseloven er, som verdslig lovgivning, sat ud af kraft ved evangeliet.
Lad os se på Joh 8,1-11: Beretningen om kvinden grebet i ægteskabsbrud. En kvinde (sandsynligvis en prostitueret) er blevet grebet på fersk gerning i seng med den forkerte mand. De skriftkloge og farisæerne beder Jesus sige, om hun skal stenes, som foreskrevet i Moseloven, eller ej. Til dette svarer Jesus: "Den af jer, der er uden synd, skal kaste den første sten på hende." Det var et smart svar, for ingen af farisæerne og de skriftkloge kan jo påstå, at de er helt og aldeles uden synd. Konsekvensen bliver, at farisæerne og de skriftkloge lige så stille går deres vej, og Jesus har altså på den måde ophævet Moselovens straf, og dermed kan den ikke længere fungere som en verdslig lovgivning. Men Moselovens moral er ikke ophævet, for Jesus siger til kvinden: "Heller ikke jeg fordømmer dig. Gå, og synd fra nu af ikke mere." Altså: Hun bør holde op med at begå ægteskabsbrud, for det er stadig moralsk forkert, selvom der ikke er en verdslig straf for det.

Du skriver:

Add. ordet "diffus" ... I den sammenhæng der blev refereret til, var begrebet fjende ikke defineret. Derfor ordet "Diffus" som i diffus fjende!

Læs dit foregående indlæg igen! Du skrev: "Lukus´ diffuse - og paranoide - anvisninger til hvordan man håndtere en fjende." Det er altså anvisningerne, der er diffuse, og ikke fjenden.

Du skriver:

Det er velkendt at terrorgrupper som for eksempel Rote Armé Fraction definerede sig selv ved hjælp af diffuse og potentiele fjender. Denne identitetsskabelse er paranoid. Derfor ordet "paranoid". Nikolaj, det gør mig utryk, at hvisse samfundsgrupperinger kun definerer sig selv udfra en fastlåst indre logik - f.eks. sammensat af bla. moselovende - og ser alt udefra som en potentiel trussel!

Jeg vil give dig ret i, at Rote Armee Fraktion bygger sin identitet på et diffust, paranoidt fjende(vrang)billede. Faktisk vil jeg påstå, at dette kan siges om både den yderste politiske venstre- og højrefløj som sådan.
Men jeg håber, du vil give mig ret i, at den kristne kirke ikke er nogen terrorgruppe. I hvert fald ikke de sammenhænge, som jeg kommer i. Langt de fleste kristne, jeg kender (jeg selv inkl.), er meget politisk moderate.

Du skriver:

Jeg mener ikke at have udtrykt mig nedsættende om jeres religion. Derfor overrasker det mig voldsomt, at du patronisere mig med at skulle holde en god tone i debatforumet.

Jeg synes nu ikke, jeg patroniserer dig. Men hvad jeg mente var, at det ikke gavner noget særligt for debatten at bruge nedsættende ord om et andet menneskes standpunkt.

Du skriver:

Set af en person som er opvokset i en demokratisk funderet retsstat, virker en anden person, der vil henrette en homoseksuel, rabiat - med eller uden eksistensen af moselovene. Jeg håber du vil give mig ret i det standpunkt.

Jo, selvfølgelig giver jeg dig ret i det. Jeg mener nu heller ikke, at jeg nogen sinde har mødt nogen, der ønskede dødsstraf for homoseksualitet (jeg kommer ikke så meget i Hizb-ut-Tahrir).

Du skriver (hele to gange endda):

Nikolaj, det gør mig utryk!

Og jeg undrer mig over, at du, en ateist, havde forventet at opnå tryghed og fred i sindet her, hvor vi, i al respekt, hellere end gerne vil overbevise dig om, at selve dit verdensbillede er helt og aldeles forkert.

Med venlig hilsen
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#44341 - 28/03/2005 19:33 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Dennis]
Nikolaj
Bruger

Søren skrev:

[Ingen steder i bibelen står der, at loven er ophævet. Loven er derimod opfyldt, hvilket er afgørende anderledes. Ophævelse er en annulering af loven,] mens opfyldelse er en færdiggørelse, en fuldendelse.

Hvortil Dennis skrev:

Dette er inkonsist og udenfor enhver logisk sammenhæng; thi for de kristne gælder: " ... at gud har magten og æren ...", så hvor kommer den selvimplementerede frie vilje til at "ville" gud, når gud alligevel har al magten ???????????????????

Er jeg den eneste, der ikke forstår sammenhængen mellem Sørens udsagn og Dennis' kommentar?

- Nikolaj

Til toppen 
#44342 - 28/03/2005 20:27 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Dennis]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Et hurtigt svar, da jeg ikke har forfærdeligt meget tid..

Torah er det I kalder for Mosebøgerne, så vil mene at det meget relevant??

Jeg har ikke opfattelsen af, at kirken her i Dk, bygger på "Moseloven".. Hvad bygger du det på??

Andre herinde har jo netop sagt, at spørgsmålet om homoseksuelle, er baseret på Nt og ikke Gt..

Mvh

Samuel

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#44343 - 28/03/2005 22:11 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj,

Nej, jeg kan heller ikke se nogen sammenhæng, men så lad os da se på de to udsagn hver for sig:

Søren skrev:

"Ingen steder i bibelen står der, at loven er ophævet. Loven er derimod opfyldt, hvilket er afgørende anderledes. Ophævelse er en annulering af loven,] mens opfyldelse er en færdiggørelse, en fuldendelse."

Det er jeg enig med Søren i. Men Dennis har tydeligvis misforstået forklaringen. Jeg prøver lige at forklare på en anden måde for at se om det hjælper:

Jesus har opfyldt loven for alle, som vil følge ham. Jesus har betalt for os - sømmet vores gældsbevis til sit kors. Da han én gang for alle har gjort fyldest for alle vores synder, og lidt den død og den straf, som vi, og ikke han, havde fortjent, så er vi altså frikøbt og benådet!

Dette vil sige, at vi ikke mere bundet af nogen lov, men frikøbt til al god gerning.
Intet menneske (undtagen Jesus) kunne opfylde Guds lov fuldt ud, og forsøg på at blive frelst ved at gøre gode gerninger, ville føre til fortabelse.

Men se Romerbrevet kap. 7 vers 4-5:

Så er også I, mine brødre, gjort døde for loven ved Kristi legeme, for at I skal tilhøre en anden, ham der er opstået fra de døde, og vi bærer frugt for Gud. For dengang vi var i kødet, var de syndige lidenskaber, som loven kalder frem, virksomme i vore lemmer, så at vi bar frugt til døden. Men nu er vi løst fra loven og er døde fra det, vi før var fanget i, så at vi er tjenere i Åndens nye liv, og ikke i bogstavens gamle.

Dennis skrev (til Søren):

"Dette er inkonsist og udenfor enhver logisk sammenhæng; thi for de kristne gælder: " ... at gud har magten og æren ...", så hvor kommer den selvimplementerede frie vilje til at "ville" gud, når gud alligevel har al magten ???????????????????"

Dette er en misforståelse.
Gud har magten og æren, det er sandt, og Gud valgte at give sine skabninger frihed.
Det skulle da være logisk nok?
Friheden misbrugte de første mennesker så til at gøre oprør mod Gud (syndefaldet).
Konsekvensen heraf er, og at vores ville med hensyn til vores forhold til Gud ikke mere er fri.
Vi kan ikke af egen kraft "ville" Gud.
Men Gud har grebet ind til vor frelse og bøjet sig ned til os ved at Jesus inkarnerede som menneske ...

Nøgleordet er Guds nåde. Det er den, vi kristne lever af ..

Om disse kommentarer gør noget af det mere forståeligt ved jeg ikke ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44344 - 28/03/2005 22:21 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Dennis]
søgende
Bruger

Hej Dennis.

Ingen steder i bibelen står der, at loven er ophævet.

...

Jeg kan nu konstatere at jeg som ateist skal begå mig i et samfund, med potentiel fare for at falde for en hånd der tilhøre en "moralsk" overlegen person - der anser mig som et underlegent andenrangsmenneske.

Jeg forstår ikke hvad du mener! Hvorfor skal du være bange for det? Læste du hele dette afsnit? Og gider du måske uddybe hvad du skal være bange for og hvorfor? Jeg skrev jo netop, at ingen kristen er forpligtet til at holde moseloven!

... mens opfyldelse er en færdiggørelse, en fuldendelse.

Jeg forstår ikke sammenhængen med mit indlæg! Gider du uddybe?

Søren.

Til toppen 
#44345 - 28/03/2005 23:02 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Nikolaj]
Dennis
Bruger

Hej Nikolaj,

Det er ikke et ukendt fænomen, at jesus præsenteres som en, der gør op med moselovene i GT. Tilsyneladende skulle der være brudt med bestemmelserne vedrørende slaver og voldtægt. For nu at standse en inkonsis logisk polemik om hvorledes den ny pagt eventuelt skal fortolkes af mennesker, vil jeg lige fremhæve et par citater fra NT som må betragtes som håndgribelige udsagn, hvorom ingen tvivl kan sås.

Matt. 5

Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde.
Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket.
Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget.

Så skulle det vist være på plads! Men hvorfor ikke fortsætte med flere citater som kristne kan forholde sig til:

Joh. 10

Når loven kalder dem guder, som Guds ord er kommet til ... og Skriften kan ikke rokkes ...

Eller hvad med

Matt. 7

Derfor: Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I også gøre mod dem. Sådan er loven og profeterne.
En mand spurgte Jesus, hvordan man kommer i Himmelen, og Jesus' råd var at holde loven

og endnu et

Matt. 19

Og se, der kom en hen til Jesus og spurgte: »Mester, hvad godt skal jeg gøre for at få evigt liv?«
Han svarede ham: »Hvorfor spørger du mig om det gode? Én er den gode. Men vil du gå ind til livet, så hold budene!«
Faktisk kommer lovbrydere slet ikke ind i Himlen:

og endnu en

Matt. 7

Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje.
...
Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!

Så det der gør mig utryg Nikolaj, det er når du f.eks. skriver

Du har spurgt mange gange, om Moseloven, ifølge kristendommen, er ophævet. Og lad mig så svare nej, Moselovens moral er ikke ophævet, men jo, Moseloven er, som verdslig lovgivning, sat ud af kraft ved evangeliet.

Til dette, kan jeg kun sige, at du er falsk informeret, jævnfør det ovenfor citerede stof!

Hvis du virkelig holder på at moselovene rent faktisk gælder for en kristen - moralsk set - ja så har du vel heller ikke noget imod slaveri og gruppevoldtægt, når bare det er kristnes overlegne moral der bestemmer hvem der træl og hvem der offer! Det gør mig utryg Nikolaj!

Det udtrykker noget meget håndgribeligt om dit livssyn!

Til toppen 
#44346 - 28/03/2005 23:11 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Kefas Ben-Adam]
Dennis
Bruger

Hej Samuel,

Moselovene er ikke afskrevet i NT - hvilket flere kristne herinde medgiver. Argumentet for dette er flere citater som kan hentes i NT.

Til toppen 
#44347 - 28/03/2005 23:19 Re: Du tager helt fejl ! [Re: carl]
søgende
Bruger

Hej Carl.

Jeg tror måske vi er helt grundlæggende uenige om dette.

Hvor i GT står din påstand og hvordan hænger den sammen med de ofre og lovgerninger, som den gamle pagt tilgodeså, som det der frelste.

Ofre og lovgerninger gav i GT ikke i sig selv frelse - som om man kunne trække frelsen i en automat når bare man overholdt forskrifterne. Sådan var det ikke. Dette var GT's personer selv klar over.

Hos 6,6: Troskab ønsker jeg, ikke slagtofre,
kundskab om Gud, ikke brændofre.

Sl 51,18-19: For du vil ikke have slagtoffer,
og bringer jeg brændoffer, tager du ikke imod det;
mit offer, Gud, er en sønderbrudt ånd,
et sønderbrudt og sønderknust hjerte afviser du ikke, Gud.

1 Mos 15,6: Abram troede Herren, og han regnede ham det til retfærdighed.

I NT forklares dette forhold nærmere og mere systematisk.

Gal 3,17-18: Hvad jeg mener, er dette: Et testamente, som Gud allerede har gjort retsgyldigt, kan loven, som kom 430 år senere, ikke gøre ugyldigt, så at den dermed skulle sætte løftet ud af kraft. v18 Hvis arven fås på grund af loven, fås den ikke mere på grund af løftet. MEN DET VAR VED ET LØFTE, GUD GAV ABRAHAM ARVEN. (min fremhævning)

Gal 4,23-31 siger det samme. Galaterbrevet behandler i det hele taget emnet omkring frelsen, som mennesket får ved et løfte.

Ofringer mm. var et synligt tegn (et tegn er ikke det samme som selve sagen!) på den pagt, som Gud oprettede med sit folk. Derfor var gode gerninger tegn på den tro, som er til stede i mennesket - præcis ligesom de er det nu efter Jesus. I den forstand frelser lovgerningerne i GT blot på samme måde som de gør i Jak 2,24.

Samtidig var ofrene tegn på det, som skulle komme, og viste derfor frem til Jesus.

Mener du, at alle lovbudene som angivet i Mosebøgerne stadig gælder i praksis ?

Nej, netop ikke!! Fremgik det ikke tydeligt af mit indlæg, så beklager jeg. Men jeg synes nu jeg formulerede det utvetydigt:

"ALLE love i GT er derfor opfyldt (også de 10 bud) og vi er ikke forpligtede på at holde nogen som helst bud i GT. Vi lægger derfor både afstand til GT's grimme og GT's gode love."

Det virker som om du blander begreberne mellem GT og NT, når man læse ovennævnte og så spørger jeg mig selv
Jamen, hvad i alverden skulle Jesus dog her, både kors og opstandelse til nyt liv og retfærdiggørelse ved tro

Næhh, jeg tror ikke jeg blander noget sammen. Men Jesus er død både for dem der levede i GT's tid og dem der lever efter NT's tid. Uden Jesus - ingen frelse overhovedet! Mennesket bliver frelst på samme måde til alle tider.

"Og der er ikke frelse i nogen anden, ja, der er ikke givet mennesker noget andet navn under himlen, som vi kan blive frelst ved". (Apg 4,12)

Hvad er det som er uklart eller forkert i mit indlæg?

KH Søren.

Til toppen 
#44348 - 28/03/2005 23:34 Re: Du tager helt fejl ! [Re: søgende]
carl
Bruger

Hej søgende

Næhh, jeg tror ikke jeg blander noget sammen. Men Jesus er død både for dem der levede i GT's tid og dem der lever efter NT's tid. Uden Jesus - ingen frelse overhovedet! Mennesket bliver frelst på samme måde til alle tider.
Citat slut.

Kommentar:
Kunne du så ikke lige ud fra skriften fortælle hvor det kan bekræftes i NT.

mvh
carl

Til toppen 
#44349 - 28/03/2005 23:45 Re: Du tager helt fejl ! [Re: søgende]
Dennis
Bruger

Hej

Du skrev :

Jeg forstår ikke hvad du mener! Hvorfor skal du være bange for det? Læste du hele dette afsnit? Og gider du måske uddybe hvad du skal være bange for og hvorfor? Jeg skrev jo netop, at ingen kristen er forpligtet til at holde moseloven

Jeg må gøre dig opmærksom på, at ifølge både Mat. og Johs. har jesus i det NT ikke fraskrevet moselovende. Der findes udsagn i disse evangelier der udpensler at loven skal holdes
af de kristne - se eventuelt mit seneste svar til Nikolaj. Så derfor er det simpelt hen ikke rigtigt, at du hævder at ingen kristen skal holde moselovene. Endvidere skal det lige nævnes, at flere af dine trosfæller giver mig ret i den påstand.

Det der gør mig utryg er, at nogle kristne ( den "pæne" del) fremhæver, at moselovende ikke har verdslig værdi. Men i såfald må den have moralsk værdi; thi ellers bliver det helt umuligt at komme i himmeriget. Dersom nutidige mennesker tillægger disse love nogen som helst værdi, aceptere de uden videre slaveri og voldtægter - se eventuelt 5.Mos.

Formålet med mit oprindelige indlæg var naturligvis, at fremhæve, at ingen moral - heller ikke den kristne - er en absolut størrelse. Den må tilasses det samfund der omgiver den som ide. Et andet ord for tilpasning er reformation. Jeg mener - selv om jeg er ateist, og det ikke vedkommer mig - at de kristne skulle "rydde" op i de gamle regler og dogmer så ressourcesvage bogstavtro kristne, selv kan læse hvad der i orden og hvad der ikke er i orden. En ressourcesvag bogstavtro kristen kunne faktisk hævde, at ingen verdslig lov står over moselovene, hvorfor han/hun bare skal stene denne eller hin, fordi vedkommende har forbrudt sig mod moseloven!

Den ny pagt har der så været snakket en hel del om, og så vidt jeg har forstået, så skulle den gode kristne komme i himmerige og dermed fuldbyrde loven. Jeg må ærligt tilstå, at dette kan jeg ikke forstå. Dersom gud har al magten er det vel ligegyldigt hvordan de kristne opføre sig, for eventuelt at komme i himmerige. Dette er inkonsist! Det giver ikke logisk mening, at det kristne menneske skal bevidstliggøres - bla. ved at overholde moselovende - og forberede sig gennem hele livet på at blive en god kristen, for derved at komme i himmeriget, når den kristne gud alligevel har al magten. Jeg for mit vedkommende lover intet til min støvsuger om et eventuelt godt liv på det perfekte tekniske museum, hvis støvsugeren opføre sig ordentligt; thi jeg ved på forhånd, at støvsugeren er magtesløs - da jeg besidder magten over den!

Til toppen 
#44350 - 28/03/2005 23:47 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Nikolaj]
Dennis
Bruger

Hej Nikolaj,

Se venligst mit seneste indlæg skrevet til "søgende", der har svaret på dit spørgsmål.

Til toppen 
#44351 - 28/03/2005 23:52 Re: Du tager helt fejl ! [Re: kristina]
Dennis
Bruger

Hej Kristina,

Du skrev:

Jesus har opfyldt loven for alle, som vil følge ham. Jesus har betalt for os - sømmet vores gældsbevis til sit kors. Da han én gang for alle har gjort fyldest for alle vores synder, og lidt den død og den straf, som vi, og ikke han, havde fortjent, så er vi altså frikøbt og benådet!
Dette vil sige, at vi ikke mere bundet af nogen lov, men frikøbt til al god gerning.
Intet menneske (undtagen Jesus) kunne opfylde Guds lov fuldt ud, og forsøg på at blive frelst ved at gøre gode gerninger, ville føre til fortabelse.

Men dette er altså en menneskelig fortolkning af en tekst! Det er slet ikke sikkert en bogstavtro kristen vil give dig ret i udlægningen af teksten. Endvidere står det flere steder i NT et loven bestemt ikke er ophævet - se mit svar til Nikolaj herom.

Til toppen 
#44352 - 29/03/2005 00:01 Re: Du tager helt fejl ! [Re: kristina]
Dennis
Bruger

Hej Kristina,

Du citere Romerbrevet kap. 7 vers 4-5, hvilket jeg er meget taknemmelig for! Men der er bare det lille problem, at denne tekst handler om hvorledes det kommer til at gå de kristne, når deres gud tager dem til sig i himmeriget - når de altså er døde! Min polemik omhandler ikke hvorledes det kommer til at gå med moseloven for den afdøde kristen.

Tværtimod er jeg mere interesseret i hvilken lov de kristne skal følge når de altså er i levende live.

Fra NT kunne jeg citere :

Matt. 5

Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde.
Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket.
Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget.

Til toppen 
#44353 - 29/03/2005 00:15 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Dennis]
Nikolaj
Bruger

Hej Dennis

Du citerer Bibelen flittigt i dit indlæg, men desværre ryger der et par sætninger med i dine citater, som ikke hører hjemme i Bibelen. Jeg ved ikke, om det er bevidst forfalskning eller blot en beklagelig fejltagelse, men under alle omstændigheder skal eventuelle misforståelser rettes.
Lad mig præcisere: I Matt 7 står der ikke: "En mand spurgte Jesus, hvordan man kommer i Himmelen, og Jesus' råd var at holde loven", og i Matt 19 står der ikke: "Faktisk kommer lovbrydere slet ikke ind i Himlen".

Måske burde jeg, jævnfør ovenstående, bare slutte her, men jeg kan nu ikke helt lade være med at svare. Det ser nemlig ud til, at vi fortsat misforstår hinanden næsten fuldstændigt, og det må man jo forsøge at rette op på.

Til dette, kan jeg kun sige, at du er falsk informeret, jævnfør det ovenfor citerede stof!

Jeg kan nu ikke lige umiddelbart få øje på, hvor i det citerede, Moseloven bliver anvendt som verdslig lovgivning.

Hvis du virkelig holder på at moselovene rent faktisk gælder for en kristen - moralsk set - ja så har du vel heller ikke noget imod slaveri og gruppevoldtægt, når bare det er kristnes overlegne moral der bestemmer hvem der træl og hvem der offer! Det gør mig utryg Nikolaj!

Helt ærligt, gruppevoldtægt, må jeg lige få det underbygget, tak?
Og til din information: Nej, jeg går hverken ind for slaveri eller gruppevoldtægt, og det håber jeg egentlig også, at du godt selv kunne regne ud. Hvorfor skulle jeg dog gå ind for det?

Med venlig hilsen
Nikolaj

P.S.: Du har ikke svaret på adskillige passager i mine foregående indlæg, men jeg går ind til videre ud fra, at det er et udtryk for stiltiende samtykke.

Til toppen 
#44354 - 29/03/2005 00:30 Re: Du tager helt fejl ! [Re: carl]
søgende
Bruger

Hej Carl.

Dette er meget centralt. Jeg håber virkelig, at vi er enige om dette spørgsmål: Hvordan bliver et menneske frelst, og hvem frelser et menneske!

Rom 5,17-20: Har døden på grund af den enes fald hersket ved denne ene, så skal endnu mere de, der får retfærdighedens overvældende nåde og gave, få herredømme og liv ved én eneste, Jesus Kristus. v18 Altså: Ligesom en enkelts fald blev til fordømmelse for alle mennesker, sådan er en enkelts retfærdige gerning også blevet til retfærdighed og liv for ALLE MENNESKER. v19 For ligesom de mange blev syndere ved det ene menneskes ulydighed, sådan skal også de mange blive retfærdige ved én enestes lydighed. v20 Men loven kom til, for at faldet skulle blive større; og blev synden større, er nåden blevet så meget desto større. (min fremhævning).

Læg mærke til, at dette også gælder for mennesker før GT ("loven kom til").

Mange steder i NT står der om Jesus, at han døde for "alle mennesker". Det kan jeg kun læse som ... ja, netop ALLE mennesker.

Eller Jesus siger selv: "Jeg er vejen, sandheden og livet. Ingen kommer til Faderen uden ved mig" (Joh 14,6).

Eller i Gal 3,21-22: "For var der blevet givet en lov, som kunne gøre levende, så ville retfærdigheden også komme af loven. v22 Men Skriften har indesluttet alt under synd, for at LØFTET VED TRO PÅ JESUS KRISTUS kunne gives dem, som tror." (Min fremhævning). "Skriften" er her selvfølgelig GT.

Romerne kapitel 4 er også meget nyttigt at læse. Læs gerne kapitlet i sin helhed. Dette kapitel er meget vigtigt og rammer sagen lige på kornet.

Rom 4,2-6: "Hvis det var af gerninger, Abraham blev gjort retfærdig, har han noget at være stolt af; dog ikke over for Gud. v3 For hvad siger Skriften? »Abraham troede Gud, og det blev regnet ham til retfærdighed.« v4 Den, der arbejder, får ikke løn som en nådesbevisning, men efter fortjeneste. v5 Den derimod, der ikke arbejder, men tror på ham, som gør den ugudelige retfærdig, ham regnes hans tro til retfærdighed."

Abraham blev gjort retfærdig af tro!

Rom 4,16-17: "Derfor var det af tro, for at det kunne være af nåde, så at løftet kunne stå fast for alle hans efterkommere, ikke kun dem, som har loven, men også dem, som har Abrahams tro. Han er fader til os alle."

Abrahams tro er den samme tro som apostlenes.

Rom 4,21-22: "... og var fuldt overbevist om, at det, som Gud har lovet, har han også magt til at gøre. v22 Og derfor blev det regnet ham til retfærdighed."

Abraham blev tilregnet retfærdighed fordi han troede på Guds løfter.

Jeg synes det er MEGET klart sagt i NT - og i GT.

Er der andre ting som du savner belæg for? Så kan jeg forsøge ...

- og er du enig med mig i resten af mit forrige indlæg?

KH Søren.

Til toppen 
#44355 - 29/03/2005 00:57 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Dennis]
søgende
Bruger

Hej Dennis.

Men der er bare det lille problem, at denne tekst handler om hvorledes det kommer til at gå de kristne, når deres gud tager dem til sig i himmeriget - når de altså er døde!

Nej, det gør den bestemt ikke. Siger Paulus da om sig selv at han er død i v. 6? Det tror jeg ikke kan lade sig gøre! Kan en død skrive en tekst? Nej, at være "gjort død for loven" vil sige at være løst fra loven. Pointen er, at den kristne identificerer sig med Jesus, som døde og opstod (Rom 6,5-8). Når man bliver en kristen sker der ifølge den identificering en død og opstandelse med mennesket. Mennesket er derfor "opstået" til et nyt liv, hvor man er fri fra loven.

Derfor siger Paulus i v. 6: "Men nu er vi løst fra loven og er døde fra det, vi før var fanget i, så at vi er tjenere i Åndens nye liv, og ikke i bogstavens gamle."

Hvad angår matt 5, så står der netop, som jeg skrev i et andet indlæg, at loven ikke er nedbrudt (annuleret), men at den er opfyldt. Jeg tror måske ikke du har forstået den forskel. Når den er opfyldt betyder det, at den er gjort færdig ("fyldt op", eller engelsk: "completed", "fulfilled eller finished).

Når Jesus kom for at opfylde den (gøre fyldest), så er det fordi han ville leve fuldkomment efter loven, sådan som ingen person nogensinde har gjort. Når han efterlevede den, men alligevel fik straffen for overtrædelsen, så er det fordi han har taget straffen i stedet for os, sådan at vi står som overholdere af loven. Den er derfor ikke nødvendig at overholde for en kristen for at blive frelst.

Du blander jødedom og kristendom sammen.

Søren.

Til toppen 
#44356 - 29/03/2005 01:09 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Dennis]
søgende
Bruger

Jeg vil vove at påstå, at du ikke finder én eneste kristen, som ikke er enig med Kristina. Dette er selve grundlaget i den kristne tro!! Andet ville ikke være kristendom!

Søren.

Til toppen 
#44357 - 29/03/2005 02:01 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Dennis]
søgende
Bruger

Hej Dennis.

Nej, loven skal ikke holdes af de kristne. Loven skal holdes af dem, som ikke er kristne! De kristne er pga Jesus sat fri fra den.

Blot for at tage dine skrifsteder (fra indlægget til Nikolaj) i rækkefølge:

Joh 10,35: Nej, skriften kan ikke rokkes, det er jeg ganske enig i, men loven er opfyldt! Loven siger da netop (når "Guds ord er kommet" til en person - ordet om tilgivelsen) ikke noget om hvad man skal gøre, men at vi bliver som Gud. Dette er hvad loven siger: Når Guds budskab (Guds ord) kommer til dig, så bliver du ligesom ham - syndfri!

Matt 7,12: Ja, hvis man skal overholde moseloven, så er den sådan. Men det skal vi jo heldigvis ikke når vi er kristne. Derfor behøver vi heller ikke leve op til den gyldne regel for at blive frelst. Hvis vi skulle, så ville himlen være ret tom. JEG kan i hvert fald ikke leveop til den selvom jeg prøver.

En mand spurgte Jesus, hvordan man kommer i Himmelen, og Jesus' råd var at holde loven

Hvor står det? Ikke i Matt 7! Er det beretningen i Mark 10,17 du hentyder til? I så fald så fortæller den jo netop om hvordan manden har misforstået det hele. Han har ikke fattet at han intet kan gøre for at komme i himmelen. Han bliver først nødt til at se, at han ikke kan gøre sig fortjent til Himmelen ved at overholde moseloven. Beretningen afsluttes med: "Jesus så på dem og svarede: For mennesker er det umuligt, men ikke for Gud, thi alting er muligt for Gud." Jesus siger altså: INGEN kan frelse sig selv ved at gøre gode gerninger. Det er kun Gud som kan frelse.

Matt 19,16 er den samme beretning som omtalt ovenfor.

Matt 7,21: Ja, det er korrekt. Og Faderens vilje er som omtalt i Joh 6,40:

"For min faders vilje er, at enhver, som ser Sønnen og tror på ham, skal have evigt liv, og jeg skal oprejse ham på den yderste dag."

Matt 7,23: Ja, de, som ikke gør Faderens vilje (= ikke tror på ham), de har ikke fået tilgivelsen og må derfor dømmes for deres lovbrud. Dette vers omhandler dem, som IKKE er kristne, ikke sandt?

Er der andre bibelcitater, som du er i tvivl om? Jeg kan prøve at svare så godt jeg nu formår det ...

For at sige noget generelt: Du tager skriftstederne ud af deres sammenhæng. Desuden må du huske på at nøglen til at forstå hele Bibelen er, at Jesus har gjort alt det, som vi burde gøre. Dette er det gennemgående tema hvis man læser Bibelen i sin helhed. Derfor er det ikke nødvendigt, at vi overholder loven for at blive frelst. Vi kan få frelsen gratis fra Jesus.

Prøv fx en dag at læse hele Lukasevangeliet fra ende til anden. Hvis du har mod på mere, så fortsætter historien med den samme forfatter i Apostlenes Gerninger.

Formålet med mit oprindelige indlæg var naturligvis, at fremhæve, at ingen moral - heller ikke den kristne - er en absolut størrelse.

Du mener at vi skal stemme demokratisk om hvad der er rigtigt og hvad der er forkert? Det er ikke mennesker, som er bestemmende for hvad Gud synes om! Det klarer han da helt selv.

Den ny pagt har der så været snakket en hel del om, og så vidt jeg har forstået, så skulle den gode kristne komme i himmerige og dermed fuldbyrde loven. Jeg må ærligt tilstå, at dette kan jeg ikke forstå. Dersom gud har al magten er det vel ligegyldigt hvordan de kristne opføre sig, for eventuelt at komme i himmerige.

Hvad er "en god kristen"? Det er ikke et ord som kan gradbøjes i "god", "bedre" eller "bedst". Enten kommer man i himlen, eller også gør man ikke. Er man kristen - dvs tror på, at man har lavet alt for meget i livet til at kunne fortjene himlen, og derfor må få hjælp af Gud - så er man det 100%. Det har intet at gøre med om man nu er et godt menneske ifølge Gud.

Så: Ja, det er ligegyldigt for frelsen hvordan de kristne opfører sig, hvis de ellers får Guds hjælp. Men når nu Gud har givet så stor en gave, så kunne man da i det mindste gøre sit bedste ved at prøve at være et godt menneske - bare for taknemmelighedens skyld, ikke fordi det har noget med frelsen at gøre.

KH Søren.

Til toppen 
#44358 - 29/03/2005 11:27 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Dennis]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Dennis

Meget muligt, men begrunder de kristne deres argumenter på NT, kan du vel ikke tage Torah til indtægt?? Det er muligt, at man kan finde enslydende tanker i Torah, men de er stadig fra NT..

Mvh

Samuel

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#44359 - 29/03/2005 13:44 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Kefas Ben-Adam]
Dennis
Bruger

Hej Samuel,

De kristne basere deres livssyn på både GT og NT, hvilket flere kristne her i debatten har bekræftet. I NT har de kristne ikke afskrevet moselovene, hvilket jeg personligt finder stødende.

Til toppen 
#44360 - 29/03/2005 14:00 Re: Du tager helt fejl ! [Re: søgende]
Dennis
Bruger

Hej Søgende,

Jeg citere endnu engang "Frihed fra loven - løst fra loven ved kristi død" - Paulus brev til Romerne:

Eller ved I ikke, brødre (jeg taler jo til mennesker, som kender loven), at loven kun er herre over et menneske, så længe det lever? En gift kvinde er jo ved loven bundet til sin mand, så længe han lever; men når manden dør, er hun løst fra den lov, der bandt hende til ham. Altså vil hun blive kaldt en ægteskabsbryderske, hvis hun, medens manden lever, bliver en anden mands; men når manden dør, er hun fri fra den lov, så hun ikke er en ægteskabsbryderske, hvis hun bliver en anden mands.
Så er da også I, mine brødre, ved Kristi legeme døde fra loven, så I kan blive en andens, nemlig hans, som blev opvakt fra de døde, for at vi skal bære frugt for Gud. Thi så længe vi levede i kødet, var de syndige lidenskaber, som vækkes ved loven, virksomme i vore lemmer, så vi bar frugt for døden.

Kort fortalt, så er loven ophævet når de kristne dør, thi da skal de tilhøre ham der jesus i det hensides. Loven gælder så længe de lever!

Til toppen 
#44361 - 29/03/2005 14:07 Re: Du tager helt fejl ! [Re: søgende]
Dennis
Bruger

Hej Søgende,

Jeg tror det er lidt spild af hinandens tid, at fortsætte en polemik over Paulus' brev til Romerne. Du har åbenbart valgt at læse materialet så du i levende live kan ligge afstand til det grimme i GT. Men et faktum er det, at der står skrevet at loven først er ophævet, når den kristne bliver løst af kødet (læs:død).

Til toppen 
#44362 - 29/03/2005 17:05 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Dennis]
Nikolaj
Bruger

Hej Dennis

Jeg er bange for, at du misforstår Romerbrevet. Når Paulus siger, at "vi ... er døde fra det, vi før var fanget i," (7,6), at "vort gamle menneske er blevet korsfæstet sammen med ham," (6,6) og at "vi blev begravet sammen med ham ved dåben til døden" (6,4), så mener han ikke en bogstavelig, fysiologisk død, men at 'det gamle menneske', som er et billede på livet under bogstaven (Moseloven), er borte, og et nyt Åndens liv er vokset frem i den, der er døbt til at tilhøre den korsfæstede Jesus Kristus.
Det kan måske virke lidt indforstået og kryptisk, men sådan er Paulus, kort sagt.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#44363 - 29/03/2005 17:53 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Dennis]
søgende
Bruger

Hej Dennis.

Du citerer Rom 7,1-5:

Eller ved I ikke, brødre (jeg taler jo til mennesker, som kender loven), at loven kun er herre over et menneske, så længe det lever? En gift kvinde er jo ved loven bundet til sin mand, så længe han lever; men når manden dør, er hun løst fra den lov, der bandt hende til ham. Altså vil hun blive kaldt en ægteskabsbryderske, hvis hun, medens manden lever, bliver en anden mands; men når manden dør, er hun fri fra den lov, så hun ikke er en ægteskabsbryderske, hvis hun bliver en anden mands.
Så er da også I, mine brødre, ved Kristi legeme døde fra loven, så I kan blive en andens, nemlig hans, som blev opvakt fra de døde, for at vi skal bære frugt for Gud. Thi så længe vi levede i kødet, var de syndige lidenskaber, som vækkes ved loven, virksomme i vore lemmer, så vi bar frugt for døden.

Du stoppede desværre dit citat lidt for tidligt. Paulus fortsætter i vers 6 med at sige, at han nu er død fra loven. Vil det sige, at Paulus, på det tidspunkt hvar han skriver Romerbrevet, er død!!!? Din udlægning er meget mangelfuld og tager slet ikke hensyn til hvad der faktisk står. I vers 6 står der:

Rom 7,6: "Men nu er vi løst fra loven og er døde fra det, vi før var fanget i, så at vi er tjenere i Åndens nye liv, og ikke i bogstavens gamle."

Næhh, der er derimod tale om en anden død, nemlig den, som jeg tidligere har nævnt. En kristen er "gjort død fra loven", dvs. frikøbt fra den.

Talen om ægteskabet er et eksempel, som Paulus bruger for at sige, at det først er ved den ene parts død, at man kan indgå en ny pagt, for en pagt er bindende indtil døden - som vi kender det fra ægteskabsritualets "til døden jer skiller". Pagten mellem Gud og mennesket er derfor opfyldt da Jesus døde. På det tidspunkt er vi ikke længere bundet til den pagt, som findes i GT. Der er derimod blevet indgået en ny pagt, som bygger på Jesus og det, som han har gjort. Det er det, som Romerbrevet handler om.

KH Søren.

Til toppen 
#44364 - 29/03/2005 18:03 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Dennis]
søgende
Bruger

Dette er ikke et spørgsmål om hvordan man tolker det. Det er et spørgsmål om hvad der faktisk står - vel at mærke UDEN at man hiver sætningerne fra hinanden i teksten, så de siger noget andet.

Mange andre spørgsmål er tvetydige, men netop dette spørgsmål er ganske utvetydigt. Ca 2 milliarder kristne over hele verden er enige i at overholdelse af moseloven ikke er det, som frelser et menneske, sådan som Bibelen selv siger det.

Men du behøver selvfølgelig ikke debattere dette yderligere. Det er helt ok.

KH Søren.

Til toppen 
#44365 - 29/03/2005 18:29 Re: Du tager helt fejl ! [Re: søgende]
Dennis
Bruger

Hej søgende,

Jeg det gør jeg altså ikke, se selv

Rom 7,6: "Men nu er vi løst fra loven og er døde fra det, vi før var fanget i, så at vi er tjenere i Åndens nye liv, og ikke i bogstavens gamle."

Dersom man skal være tjener i åndens liv - som er skulle være steget til himmels - skal man jo selv derop, altså løsrives af kødet. Det er først når man fysiologisk ikke er mere, at man er løsrevet fra loven. Det er står der faktisk i det af dig selv citerede!

Til toppen 
#44366 - 29/03/2005 19:35 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Dennis]
Nikolaj
Bruger

Hej Dennis, du skriver (til Søren):

Dersom man skal være tjener i åndens liv - som er skulle være steget til himmels - skal man jo selv derop, altså løsrives af kødet. Det er først når man fysiologisk ikke er mere, at man er løsrevet fra loven. Det er står der faktisk i det af dig selv citerede! [Rom 7,6]

Det kan da ikke passe, at du ikke forstår det, ellers meget anvendte, sproglige virkemiddel billedsprog. Vi er ikke bogstaveligt døde, det fremgår tydeligt, ellers ville Paulus jo mene, at både han selv og brevets modtagere var døde på affattelsestidspunktet, og det er jo fuldstændig meningsløst. Som kristina for nylig skrev i en anden tråd: Der er heller ingen, der mener, at Jesus er en de facto vinstok (link). Prøv lige at læse min og Sørens forklaringer igen: 1 2 3.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#44367 - 29/03/2005 20:14 Re: Du tager helt fejl ! [Re: søgende]
carl
Bruger

Hej søgende

Du skriver bl.a:Citat
Mange steder i NT står der om Jesus, at han døde for "alle mennesker". Det kan jeg kun læse som ... ja, netop ALLE mennesker.

Eller Jesus siger selv: "Jeg er vejen, sandheden og livet. Ingen kommer til Faderen uden ved mig" (Joh 14,6).

Eller i Gal 3,21-22: "For var der blevet givet en lov, som kunne gøre levende, så ville retfærdigheden også komme af loven. v22 Men Skriften har indesluttet alt under synd, for at LØFTET VED TRO PÅ JESUS KRISTUS kunne gives dem, som tror." (Min fremhævning). "Skriften" er her selvfølgelig GT.
Citat slut.

Kommentar:
GT omtaler ikke som NT at Jesus Kristus er den som frelser.
Derimod at det var ved tro på Gud og loven at de blev retfærdiggjorte. Hebræerne kap. 11.
Alle dem som troede Gud i GT er frelste på grund af deres aktive tro, men de vantro skal dømmes efter loven.

Det er jo bl.a det som du selv citerer fra Gal. 3.21, som jo er skrevet til de nyomvendte i Kristus i Galatien.
Gal. kap 5 vers 1 siger Paulus: "Til frihed har Kristus frigjort os ...
Her formaner Paulus menigheden til at vælge mellem den kristne frihed og det jødiske lovvæsen.

Forskellen på GT og NT er jo netop evangeliet og Helligåndens virke i den enkelte troende

Jesus er Kristus, frelseren fra Golgatha, som døde for alle fordi alle har syndet.

Jeg tror ikke vi er helt uenige, men jeg tror at det skyldes den måde du formulerede dig på i det første indlæg.

mvh
carl

Til toppen 
#44368 - 29/03/2005 20:53 Re: Du tager helt fejl ! [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl - du skriver:

GT omtaler ikke som NT at Jesus Kristus er den som frelser.Derimod at det var ved tro på Gud og loven at de blev retfærdiggjorte. Hebræerne kap. 11.
Alle dem som troede Gud i GT er frelste på grund af deres aktive tro, men de vantro skal dømmes efter loven.

Joh - jah - men altså:
Det er jo alligevel det samme!

Den eneste forskel er, som jeg ser det, at Jesus først fik navnet Jesus (som betyder "Herren frelser") i sin inkarnation.

Det forekommer mig, at du, gør det lidt uklart ved at skelne mellem Gud og Jesus!?

Gud var, er, og bliver:
Gud Fader, Gud Søn og Gud Helligånd = én sand Gud fra evighed til evighed.
Og Gud både skabte og frelste og vil dømmer os ved Ordet = Gud søn!

Jesus siger, Joh 10,30:
Jeg og Faderen er ét!

Er vi enige om det, mon?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44369 - 30/03/2005 12:28 Re: til Carl, forholdet mellem GT og NT [Re: carl]
søgende
Bruger

Hej Carl.

GT omtaler ikke som NT at Jesus Kristus er den som frelser.

Navnene "Jesus" og "Kristus" er selvfølgelig ikke nævnt, da der er tale om et andet sprog.

Navnet "Immanuel" er det samme som "Jesus" som nævnes i fx Es 7,14. I Matt 1,21-23 kan man se forbindelsen mellem de to navne.

Tilnavnet "Kristus" fik Jesus fordi folket forbandt ham med den Messias (græsk: Kristus), som skulle komme. Messias-skikkelsen er meget omtalt i GT, og forventningen er, at denne Messias, dvs Kristus, skulle frelse Israel. Den forventning havde de ikke fra NT - da de af gode grunde ikke kendte til det - men fra GT.

Også i NT frelses vi pga vores aktive tro (Jak 2,24), og også i NT bliver dem, som ikke tror, dømt efter loven.

Jeg tror, at troen i Hebr 11 handler om det, som er skrevet i v. 4: "I tro frembar Abel Gud et rigere offer end Kain, og derved blev det bevidnet, at han var retfærdig."

Den tro, som der er tale om, er en tillid til Guds løfter om frelse. Hans konkrete gerninger er en BEVIDNELSE af den tro, som findes hos ham - nøjagtig som i Jak 2,24. Tro og gerninger er derfor både I GT og i NT udtryk for det samme forhold til Gud.

Derimod at det var ved tro på Gud og loven at de blev retfærdiggjorte.

Jeg håber, at du med loven mener: loven, profeterne og skrifterne, dvs. Tanakh. Lovens budskab (Torah) er det samme som både profeternes og skrifternes budskab: at intet menneske kan blive frelst ved lovoverholdelse, men at man må holde fast ved løftet om Guds kommende frelse ved Messias, som skulle komme.

Det er jo bl.a det som du selv citerer fra Gal. 3.21, som jo er skrevet til de nyomvendte i Kristus i Galatien.

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener, at dette bibelcitat bekræfter. Gider du uddybe?

Gal. kap 5 vers 1 siger Paulus: "Til frihed har Kristus frigjort os ...
Her formaner Paulus menigheden til at vælge mellem den kristne frihed og det jødiske lovvæsen.

Jeg tror du har misforstået GT og den daværende jødedom. Modsætningen er ikke mellem "kristen frihed" og "jødisk lovvæsen", men derimod blot mellem "frihed" og "lovvæsen". Kristendom kan være enten "fri" eller "lovisk", men jødedommen i GT kunne også være "fri" eller "lovisk". Paulus opfordrer i Gal 5,1 blot til at have den evangeliske forståelse af GT. Paulus trækker jo i Gal 4,21-31 linien helt tilbage til Abraham. Også i GT kunne man leve i evangelisk frihed i kraft af at være Abrahams sande børn ved troen på løftet.

Forskellen på GT og NT er jo netop evangeliet og Helligåndens virke i den enkelte troende

Nej, evangeliet findes også i GT. Det samme gør Helligånden (Sl 51,13), for det er Helligånden, som skaber tro. Uden tro, ingen frelse! Det ville være ærgerligt for alle GT's personer, hvis de ikke havde muligheden for at få Helligånden - så ville de ikke kunne blive frelst. Guds Ånd var endda til stede ved skabelsen ("... Guds Ånd svævede over vandene ...").

Det er som om du kun bygger din kristendom på NT, men glemmer, at de nytestamentlige forfattere kun havde GT. Kristendom er ikke en ny religion, som er væsensforskellig fra GT, men den er en videreførsel - en tolkning i lyset af den opfyldelse ved Jesus Kristus, som GT selv peger hen på.

Ved Jesus kom den nye pagt, som man i GT's tid ventede på. Den nye pagt ser bort fra HELE den gamle pagt, både juridiske, ceremonielle og moralske forskrifter i GT. Den gamle pagt er afløst af en NY (IKKE en videreførsel af den gamle), som bygger på Jesu egen autoritet som Gud bl.a. i bjerprædikenen ("... men JEG siger jer..."). ALLE mennesker frelses ved den nye pagt, fordi Israels folk brød den gamle pagt. Enten frelses man ved tro på LØFTET om den nye pagt, eller også frelses man, som os nu, ved tro på OPFYLDELSEN af den nye pagt.

Blev det mere klart formuleret? Jeg tror desværre ikke vi er så enige alligevel ...

KH Søren.

Til toppen 
#44370 - 30/03/2005 12:35 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Dennis]
søgende
Bruger

Hej Dennis.

Var afsenderen (Paulus) og modtageren (Romerne) af dette brev døde på dette tidspunkt, hvor Paulus skrev til dem - sådan som du siger?

KH Søren.

Til toppen 
#44371 - 30/03/2005 15:18 Re: Du tager helt fejl ! [Re: søgende]
Dennis
Bruger

Hej Søgende,

Vi bliver nok ikke enige om hvordan det der romerbrev skal fortolkes. Èn af læser åbenbart teksten som en vis Herre også ville gøre!

Men jeg vil dog ikke undlade at bemærke, at paulus ikke var førstehånds vidne i forhold og relationer der involverede jesus - han havde aldrig mødt ham. Mig bekendt er der et tidsspand i størrelsesordenen 200 år mellem de to personer -men ret mig hvis det ikke er heeeeeeelt præcist.

Derfor bør man, for at holde en rimelig historisk praksis, holde sig til de andre evangelier, der i det mindste hævder, at citere jesus.

Og i denne sammenhæng kan jeg derfor blot konstatere, at paulus sikkert var en ivrig kristen, som du sikkert også er. Men hvergang hans eller din eventuelle version af udlægningen om forhold vedrørende lov og ikke-lov, må stå for jeres egen regning.

Jeg ser paulus' udlægning som hans eget personlige projekt, der kan ligestilles med for eksempel Brian Laudrups udlægning af samme. Sagen er, at paulus var ikke mere kvalificeret til at udtale sig om romernes angiveligt brutale behandling af jesus, end jeg er til at udtale mig om hvorvidt "jack the rippers" ofre gik på skævtslidte sko den aften de blev brutalt slået ihjel.

Til toppen 
#44372 - 30/03/2005 16:52 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Dennis]
Nikolaj
Bruger

Hej Dennis, du skriver:

Men jeg vil dog ikke undlade at bemærke, at paulus ikke var førstehånds vidne i forhold og relationer der involverede jesus - han havde aldrig mødt ham. Mig bekendt er der et tidsspand i størrelsesordenen 200 år mellem de to personer -men ret mig hvis det ikke er heeeeeeelt præcist.

Det er vist godt nok ikke helt præcist. Faktisk var Jesus og Paulus samtidige, formentlig også født nogenlunde samtidig (ret mig, hvis jeg tager fejl), men der er dog intet, der direkte bevidner, at de mødte hinanden mens Jesus endnu gik på Jorden. Det er ikke direkte umuligt, at Paulus f.eks. havde set Jesus under påskefesten i Jerusalem, men der er ikke det store belæg for at hævde det.
Det kan dog næppe betvivles, at Paulus personligt havde truffet adskillige mennesker, som havde kendt Jesus.
Håber, det rettede misforståelsen.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#44373 - 30/03/2005 17:57 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Nikolaj]
Dennis
Bruger

Hej Nikolaj,

Du skrev:

P.S.: Du har ikke svaret på adskillige passager i mine foregående indlæg, men jeg går ind til videre ud fra, at det er et udtryk for stiltiende samtykke.

Jeg håber du har forståelse for, at det kan blive lidt svært, rent tidsmæssigt, at besvare alle indlæg nogenlunde samtidigt her i dette forum. Du er desvære ikke den eneste der skal have svar.

Men at tro at jeg giver dig samtykke i din personlige fortolkning af paulus´ personlige version af, hvordan det gik med diverse rabiate moselove, da jesus blev korsfæstet, er helt forkert!

Jeg gentager, paulus - der iøvrigt ikke var samtidig med jesus, og derfor ringe som historisk kilde - udtrykker, at de kristne skal være løst af kødet før de er løst af loven!

Så vidt jeg er orienteret er der cirka 150 år mellem "jack the rippers" grusomme handlinger og min fødsel. Dette forhold gør, at man kun vanskeligt kan tage mine personlige vidnesbyrd om hvad de stakkels kvinder tænkte, da de mødte dette brutale væsen, alvorligt. Ligeså med paulus' personlige versioner af eventuelle bibelske hændelser!

Og nej, bare rolig, jeg går ikke rundt og tror at jeg hvert øjeblik kan blive offer for en speciel kristen økse. Jeg er godt klar over, at min stil har virket provokerende, hvilket også har været hensigten. Formålet med indlægget er naturligvis, at gøre opmærksom på, at logiske principper, også dem der "ligger i den etisk/moralske skuffe", skal være konsise. Kæden er jo som bekendt ikke stærkere end det svageste led.
Min anke er, at moselovende er brutale og uværdige for en demokratisk funderet retsstat som vor. Så vidt jeg forstår er vi lutter enige om dette. Din, og mange af dine trosfællers modsvar er, at disse love angiveligt skulle være afskaffet, og i refererer flittigt til paulus' personlige fortolkning, af den tilsyneladende historisk begivenhed, der bestod i korsfæstelsen af jesus. Hvis argumentet om korrekt historisk arbejdsmetode er af betydning for jeres forståelse af NT, er der et alvorligt problem med, at anvende paulus' personlige fortolkninger af hovedbegivenhederne i NT. Hvis man laver en monografi der, ved hjælp af den historiske arbejdsmetode, skal gøre rede for de brutale begivenheder der fulgte i "jack the rippers" spor, ville hele projektets integritet falde, hvis man sluttelig inddrog Anker Jørgensens personlige fortolkninger af begivenheden - 150 år tidsforskudt! Antager man, at NT er baseret på virkelige historiske begivenheder, bør man naturligvis også bruger historiske kilder. De historiske kilder, hvis de er sande, ligger i evangelierne skrevet af f.eks. Mat. og Johs. Disse udtrykker helt klart og utvetydigt, at loven gælder endnu!

Og det er her jeg ser det "logiske" korthus falde sammen - for de kristne. Man kunne sikkert noget simplificeret inddele de kristne i to kategorier : - dem der er bogstavtro, og vil have det hele med, også moselovende i GT - og dem der af al magt ligger afstand til GT ved hjælp af noget der skulle ligne den historiske arbejdsmetode.

Den første kategori kristne er jeg meget skeptisk overfor!
Den anden kategori kristne har jeg medlidenhed med!

Til toppen 
#44374 - 30/03/2005 18:10 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Nikolaj]
Dennis
Bruger

Hej Nikolaj,

Endnu engang kan vi ikke blive enige om ret meget! Paulus er tidsforkudt mellem 30 - til 200 år i forhold til jesus. Jeg tjekker selv det nøjagtige tal.

Til toppen 
#44375 - 30/03/2005 18:22 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Nikolaj]
Dennis
Bruger

Hej Nikolaj,

Nu har jeg tjekket samtidighedsproblemerne mellem den angiveligt historiske begivenhed af jesus korsfæstelse og evangeliernes tilblivelse. Og det ser ganske godt ud fra mit skrivebord. Selv de tekster der citere jesus direkte er skrevet mellem 40 til 70 år efter hans død! Med paulus er det endnu være, se selv
hjemmeside

Til toppen 
#44376 - 30/03/2005 19:42 Re: til Carl, forholdet mellem GT og NT [Re: søgende]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom..

Hvordan er det lige, at Immanuel og Jesus er det samme navn??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#44377 - 31/03/2005 09:53 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Dennis]
Nikolaj
Bruger

Hej Dennis, du skriver:

Nu har jeg tjekket samtidighedsproblemerne mellem den angiveligt historiske begivenhed af jesus korsfæstelse og evangeliernes tilblivelse. Og det ser ganske godt ud fra mit skrivebord. Selv de tekster der citere jesus direkte er skrevet mellem 40 til 70 år efter hans død! Med paulus er det endnu være, ...

Det kan du jo med lethed sidde og påstå, og det samme kan en gennem-useriøs hjemmeside med det erklærede formål at så tvivl om det Nye Testamentes troværdighed.
Så vidt jeg ved, er det almindeligt anerkendt, både blandt konservativ-ortodokse og historisk-kritiske teologer, at Romerbrevets forfatter faktisk er identisk med Paulus i Apostlenes Gerninger.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#44378 - 31/03/2005 10:13 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Dennis]
Nikolaj
Bruger

Hej Dennis, du skriver:

De historiske kilder, hvis de er sande, ligger i evangelierne skrevet af f.eks. Mat. og Johs. Disse udtrykker helt klart og utvetydigt, at loven gælder endnu!

Gør de? Du har stadig ikke svaret på, hvor i evangelierne Jesus siger, at Moseloven bør være en stats verdslige lovgrundlag.

Man kunne sikkert noget simplificeret inddele de kristne i to kategorier : - dem der er bogstavtro, og vil have det hele med, også moselovende i GT - og dem der af al magt ligger afstand til GT ved hjælp af noget der skulle ligne den historiske arbejdsmetode.

Ja jeg må vel så nærmest tilhøre den første gruppe. Jeg kan nemlig slet ikke se, hvordan man kan være en kristen, hvis man samtidig forsøger at miskreditere GT. GT er jo en overordentlig vigtig del af kristendommens grundlag. For de første kristne, før NT blev samlet, var GT selve Bibelen.
Jeg lægger mig op af Jesu og apostlenes fortolkning af GT, iflg. hvilken Jesus er Messias og lovens opfylder og tillige Gud den Almægtige.

Du har endnu ikke forklaret, hvorfor dine bibelcitater indeholdt sætninger, der ikke var rigtige bibelcitater. Med mindre du kan komme med en fornuftig forklaring må jeg altså betragte det som en bevidst forfalskning, og dit manglende svar på anklagen som et forsøg på fortielse eller, endnu værre, et udtryk for ligegyldighed overfor debattens saglighed.

Hvad angår dine løse påstande om dateringen af Pauli liv, se dette indlæg.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#44379 - 31/03/2005 11:01 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Dennis]
søgende
Bruger

Hej Dennis.

Jeg ved ikke hvor godt du har læst den hjemmeside, som du henviste til. Tilsynesladende ikke så godt. Sandheden er jo, at evangelierne er senere i tid end Paulus' breve, hvilket den hjemmeside også er enig i (Paulus' Breve: år 50-60 og evangelierne: år 70-100).

De tidligste direkte Jesuscitater er fra 1 Kor 11. Brevet er sandsynligvis fra slutningen af 40'erne eller starten af 50'erne. Men jeg synes nu ikke det gør så stor forskel. Disciplene har sandsynligvis været mellem 15-21 år da Jesus begndte sit virke som 30-årig i ca år 30. I år 90 er den ældste derfor ca 80 år gammel! Hvad er problemet i det? Bibelens skrifter er sandsynligvis skrevet mellem ca år 48 og år 95. Det giver absolut ikke noget problem. Kender du ingen mennesker nutildags, som skriver om noget de oplevede i deres ungdom?

Desuden kunne apostlene indbyrdes kontrollere sandfærdigheden i de andres skrifter. De skrifter, som vi taler om, florerede rundt i store områder allerede meget tidligt.

Hvad Paulus angår, så er han ifølge Bibelen øjenvidne til den opstandne Jesus (Apg 9) - nok ikke på en måde, som du vil acceptere. Men det er vel også mere eller mindre ligemeget. Apostlene selv accepterede ham som apostel, og bekræftede troværdigheden og sandheden i hans skrifter.

Romerbrevet, som vi har omtalt en del, er fra ca år 57 - ca 24 år efter Jesus død. Jeg forstår ikke hvad problemet er i det?

KH Søren.

Til toppen 
#44380 - 31/03/2005 11:11 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Dennis]
søgende
Bruger

Hej Dennis.

Nej, der er ikke 200 år imellem. Jesus og Paulus var ca samtidige, men har nok ikke mødt hinanden - i hvert fald ikke kendt hinanden indgående.

Og for at gentage mig selv fra mit andet indlæg: evangelierne er senere i tid end Paulus' Breve. Desuden har Paulus de andre apostle til at sige god for hans skrifter - derfor var han også anerkendt som apostel. Der er absolut ingen grund til at tro mindre på Romerbrevet end på de andre skrifter.

For vores egen regning? Fint, men apostlene er blevet indgående oplært af Jesus himself i 3 år. Man skulle tro, at de vidste badre end både os to og Brian Laudrup om hvad Jesus har sagt og gjort.

Hvis min tolkning ikke er i overensstemmelse med apostlenes lære, så ber jeg da også om, at man lader mig det vide og absolut ikke tror på hvad jeg siger. Jeg synes nu ikke jeg tolker så meget. Jeg citerer blot hvad der står.

KH Søren.

Til toppen 
#44381 - 31/03/2005 11:46 Re: til Carl, forholdet mellem GT og NT [Re: Kefas Ben-Adam]
søgende
Bruger

Beklager, der sneg sig uklarheder ind der. Pointen er blot, at Mattæus sammenstiller de to navne som betydende det samme - dvs personerne Immanuel ("Gud med os") og Jesus ("Herren frelser") får samme funktion og opgave. De er den samme person. Det er tilsynesladende en selvfølgelighed for Mattæus i Matt 1,21-23, at de to navne må identificeres med hinanden.

KH Søren.

Til toppen 
#44382 - 31/03/2005 15:59 Re: Guds frelsesværk i Kristus [Re: søgende]
carl
Bruger

Hej søgende

Da jeg synes du blander tingene sammen skal jeg nøjes med at kommentere følgende:

Citat
Nej, evangeliet findes også i GT. Det samme gør Helligånden (Sl 51,13), for det er Helligånden, som skaber tro. Uden tro, ingen frelse! Det ville være ærgerligt for alle GT's personer, hvis de ikke havde muligheden for at få Helligånden - så ville de ikke kunne blive frelst. Guds Ånd var endda til stede ved skabelsen ("... Guds Ånd svævede over vandene ...").
Citat slut.

Kommentar:
Helligånden i GT havde en naden funktion end i NT.
Profeterne og visse udvalgte kom Helligånden over og de talte i Guds navn, men der blev ikke døbt nogen i Helligånden.
I NT. Apostlenes Gerninger kap. 1. siger Jesus til disciplene; at om ikke mange dage skal i døbes med Helligånden og i Apostl. G. kap. 2 sker det samt i mange andre tilfælde i Apostl. G. ligesom det er sket op til i dag.
Forskellen på Helligånden i GT og NT er den markante, at i NT kom Helligånden og tog bolig i den enkelte person, som kom til tro på Jesus Kristus. Derfor er der ikke længere GT`s profettyper, derimod har Kristus til kirken givet tjenestegaver og de åndelige nådegaver for at opbygge den enkelte til sin tjenestegerning.
Efserbrevet kap. 4. 11-

Citat:

Det er som om du kun bygger din kristendom på NT, men glemmer, at de nytestamentlige forfattere kun havde GT. Kristendom er ikke en ny religion, som er væsensforskellig fra GT, men den er en videreførsel - en tolkning i lyset af den opfyldelse ved Jesus Kristus, som GT selv peger hen på.
Citat

Kommentarer:
De nytestamentlige forfattere havde selvfølgelig GT at se på, MEN NT blev skrevet senere end Jesus periode og kun Mattæus og Johannes var øjenvidnere.
Lukas og Markus er skrevet ud fra de 2 første.

Men NT er selvfølgelig en helt ny pagt- loven kom med Moses, nåden og sandheden med Kristus. Så loven med alle dens gerninger og lovbud er ophørt.

Kristus blev det offerlam engang for alle, hvorefter alle brændofre skulle ophøre og troen på Kristus blev plantet i mennesker indre, nemlig deres hjerter istedet for i det ydre.
Kristus banede vej ind i det allerhelligste til Gud, Vor Fader.

Men NT er en aktiv beretning om evangeliet om Jesus, hans fødsel, liv,taler og gerninger, døden på korset og opstandelsen fra graven og Helligåndens/Talsmandens komme til jorden.
Og på den kendsgerning at vi alle er præster for Herren og at der ingen forskel er på jøder eller grækere eller andre, som er i Kristus Jesus.

Det er den kristne tro og fundament, som jeg har bygget min
kristendom på. Apostlenes lære sådan som NT beretter i Apostlenes Gerninger og sådan har jeg oplevet den nøjagtig som skriften siger:
Romerbrevet kap. 10: vers 8: "
Ordet er dig nær, i din mund og i dit hjerte og det ord er troens ord, som vi prædiker. For hvis du med din mund bekender, at Jesus er Herre og i dit hjerte tror, at Gud har oprejst ham fra de døde, skal du frelses. Fro med hjertet tor man til retfærdighed, med munden bekender man til frelse, for skriften siger; Ingen , som tror på ham, skal blive til skamme"

Hvis du læser videre skriver Paulus netop om Israels fald og han taler om at Gud har magt til at pode dem ind, hvis de ikke bliver i deres vantro og Paulus ønsker, at hans landsmænd jøderne ville tage mod mod Kristi ord.
Altså må de tage imod den nye pagt i Kristus for at blive frelst.

mvh
carl

Til toppen 
#44383 - 01/04/2005 01:05 Re: Guds frelsesværk i Kristus [Re: carl]
søgende
Bruger

Hej Carl.

Helligånden i GT havde en naden funktion end i NT.
Profeterne og visse udvalgte kom Helligånden over og de talte i Guds navn, men der blev ikke døbt nogen i Helligånden.

Nej, der blev ikke døbt nogen i Helligåndens navn i GT. Dåben som pagtstegn i det hele taget kom jo først med den nye pagt! Med den ny pagt blev den særlige udrustning givet til alle kristne.

Men helligånden har nu altid virket troen - også i GT. Det var ikke ved loven, men derimod ved troen, at ånden virkede gennem profeterne til frelse for jøderne.

Men NT er selvfølgelig en helt ny pagt- loven kom med Moses, nåden og sandheden med Kristus. Så loven med alle dens gerninger og lovbud er ophørt.

Dette er jeg ganske enig i

Men hvorfor er de 10 bud så stadig gældende for os, sådan som du tidligere skrev?

Hvis du læser videre skriver Paulus netop om Israels fald og han taler om at Gud har magt til at pode dem ind, hvis de ikke bliver i deres vantro og Paulus ønsker, at hans landsmænd jøderne ville tage mod mod Kristi ord.
Altså må de tage imod den nye pagt i Kristus for at blive frelst.

Ja, resten af dit indlæg er vi slet ikke uenige om. Vi er ganske enige om hvad der skal til for at blive frelst i nytestamentlig tid: Tro på Jesus Kristus som vores frelser!

Men vores uenighed kommer ind der hvor du mener, at jøderne i GT blev frelst ved den gamle pagt, nemlig ved ofringer og lovoverholdelse. Det gjorde de ikke! De blev OGSÅ frelst ved den nye pagt, bare kun ved løftet om den, for de kunne jo ikke helt vide hvad den indebar, idet den ikke var kommet endnu.

Mener du ikke, at evangeliet fandtes i GT?

KH Søren.

Til toppen 
#44384 - 04/04/2005 10:30 Re: Du tager helt fejl ! [Re: søgende]
Dennis
Bruger

Hej søgende,

Jeg vil helst ikke beskyldes for, at være den mest bibelstærke der kan opdrives her på kloden - det håber jeg du har forståelse for. Men set i bakspejlet på de indlæg der har været, kunne man spørge sig selv hvorfor de kristne har så travlt med, at ligge afstand til GT.

Her i forviringen kunne jeg opsumere mine indtryk med :

- at de kristne havde brug for en skabelsesberetning, og kopierede den version der står skrevet i GT.

- at nogle kristne har/havde travlt med at ligge afstand til alt det grimme i GT, hvorfor, det iøvrigt selvmodsigende, NT opfindes.

Dersom fortolkningen af paulus' fortolkning falder ud til:
-at loven er hævet, må jeg vel gå udfra, at moses 10 bud ikke længere er relevant for kristne, eller, -at loven ikke er hævet, må jeg vel gå udfra, at moses love gælder, og ulydighed overfor præster skal straffes med stening.

Mit konstruktive forslag til alle kristne er, at de skal skrive NT helt om ("Nu også med skabelsesberetning")

Til toppen 
#44385 - 04/04/2005 10:32 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Nikolaj]
Dennis
Bruger

Hej Nikolaj,

Det kan du jo med lethed sidde og påstå, og det samme kan en gennem-useriøs hjemmeside med det erklærede formål at så tvivl om det Nye Testamentes troværdighed.

Altså Nikolaj - jeg kritiserer ikke dine menneskeskabte kilder, så kritiserer du vel heller ikke mine.

Til toppen 
#44386 - 04/04/2005 11:11 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Dennis]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære Dennis - er du da gået helt i sort? (sidder lige og kigger på dit profilbillede! )
Har du slet ikke læst, hvad vi skriver til dig?
Jeg synes det virker som en helt håbløs opgave at forklare dig her i debatten hvad kristendommen handler om, for du er bestemt kommet helt skævt fra start ...

Kunne du ikke gå ind og læse artiklerne her?

Der kan du læse en genfortælling af Bibelens beretning om Jesu liv, fordelt på 26 små letlæste afsnit.
Artiklerne er hentet fra Walter Wangerins bog "Guds historie i store træk."

Så kan du derefter komme tilbage her i Café Thomas, hvis du har spørgsmål.
Og hvis du altså har lyst til at høre mere ...
Hvad siger du til det?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44387 - 04/04/2005 20:45 Re: Du tager helt fejl ! [Re: kristina]
Dennis
Bruger

Hej Kristina,

Hvorfor skulle jeg bruge tid på den slags lecturer, som du anbefaler mig at læse? Nej det ser jeg bestemt ingen grund til.

Men hvad om du fandt en pixieudgave af dit barnebarns natur-og-teknik grundbog; det kunne hjælpe dig ud af mørket!

Til toppen 
#44388 - 04/04/2005 22:56 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Dennis]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Dennis du skriver:

"Hvorfor skulle jeg bruge tid på den slags lecturer, som du anbefaler mig at læse? Nej det ser jeg bestemt ingen grund til."

Café Thomas er kristent debatforum, og hvis du ikke er interesseret i at sætte dig ind i, hvad den kristne tro handler om, er du gået helt galt i byen med dine indlæg. Vi, som er værter her, vil ikke bruge tid og kræfter på nogen, som ikke ønsker en dialog om kristendommen.

"Men hvad om du fandt en pixieudgave af dit barnebarns natur-og-teknik grundbog; det kunne hjælpe dig ud af mørket!"

Hvis du fortsætter med at poste den slags hånlige bemærkninger, risikerer du at blive smidt ud af Café Thomas. Vi lægger vægt på at bevare en god og venlig omgangstone her, så der er grænser for vores gæstfrihed.

Jeg citerer lige et par punkter fra vores debatvejledning. for det tilfælde, at du ikke har nået at læse den ..

Lyt til ordstyrerne
Ordstyrerne på Café Thomas Debatten (dem med røde eller grønne navne) er for de flestes vedkommende frivillige medarbejdere, som bruger deres fritid på at skabe en god atmosfære på Debatten. De er ikke udvalgt efter hvem der har de rette meninger eller den rette uddannelse osv. Det er blot mennesker som har udvist en engageret og loyal interesse for Debatten på en måde som redaktionen har tillid til. Lyt til dem og vis respekt for deres afgørelser og anvisninger - også selvom du ikke er enig med dem.

Husk at være gæst
Det er en god idé at tænke på dig selv som gæst i et hjem hvor ordstyrerne er værter. På JesusNet.dk vil vi gerne i dialog med mennesker, der har en anden opfattelse af livets store spørgsmål end vi har. Men vi vil også fastholde at JesusNet er et kristent forum baseret på en evangelisk-luthersk bibelforståelse og derfor forbeholder os ret til at gribe ind overfor dem som ikke respekterer dette.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44389 - 05/04/2005 19:56 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Dennis]
Nikolaj
Bruger

Dennis, du må prøve at forstå, at jeg ikke rigtig synes, det tjener noget formål at svare dig mere. Du har jo selv åbent erklæret, at du ikke er interesseret i at finde ud af, hvad vi kristne mener. Desuden har dette været ret åbenlyst længe, da du jo gentagne gange har påstået, at vi, her på debatten forsøger at "lægge afstand til alt det grimme i GT", mens vi omtrent ligeså mange gange har oplyst dig om, at det er det pure opspind. Jeg ønsker på ingen måde at tage afstand fra det Gamle Testamente.
At du fuldstændig nægter at forholde dig til vores indlæg, det er ét, men at du så samtidig smider den ene hånlige bemærkning efter den anden, det gør det blot så meget værre. Din opførsel er helt uværdig for et seriøst debatforum, og hvis du ikke ændrer stil, skal du nok ikke regne med, at vi gider at tolerere det.

I al respekt
Nikolaj

Til toppen 
#44390 - 06/04/2005 08:53 Re: Du tager helt fejl ! [Re: Nikolaj]
Dennis
Bruger

Hej Nikolaj,

Dennis, du må prøve at forstå, at jeg ikke rigtig synes, det tjener noget formål at svare dig mere.

Det er helt i orden med mig - vi kan jo alle meget at se til!

Du har jo selv åbent erklæret, at du ikke er interesseret i at finde ud af, hvad vi kristne mener.

Det er er ikke korrekt! Det er simpelt hen ikke rimeligt, at du fremligger polemiken med på forhånd at skelne mellem henholdsvis den "onde" - og den "gode" skribent. Det er faktisk et umodent træk, thi jeg kan vel selv regne ud hvem der er den selv-"gode" skribent! Jeg har fremlagt citer fra jeres GT og NT, og ser ikke speciel nogen grund til at komplicere debatten yderligere med andre kilder. De første kilder bragte dig ikke nærmere sandheden! Jeg er her i dette forum blandt andet for at informere formørkede kristne om, at enhver monoteistisk religion indholder aggressive elementer der kun svært kan tilpasses de demokratiske regler der f.eks. er gældene praksis her i landet.

Hvad sætter du højest: De love og rpincipper der danner en demokratisk funderet retsstat eller foreningen af GT og NT?

Desuden har dette været ret åbenlyst længe, da du jo gentagne gange har påstået, at vi, her på debatten forsøger at "lægge afstand til alt det grimme i GT", mens vi omtrent ligeså mange gange har oplyst dig om, at det er det pure opspind. Jeg ønsker på ingen måde at tage afstand fra det Gamle Testamente.

Hvis du ikke ligger afstand til GT, går jeg udfra at du heller ikke ligger afstand til moses 10 bud. De troende tvinges blandt andet til at slappe af på hviledagen, hvilket også gælder de trælle man måtte besidde. I GT eller i NT tager de kristne ikke afstand fra slaveri.

Er slaveri i orden ?

At du fuldstændig nægter at forholde dig til vores indlæg, det er ét, men at du så samtidig smider den ene hånlige bemærkning efter den anden, det gør det blot så meget værre.

Her er det vist igen den selv-"gode" skribent der patronisere den "onde" skribent. Jeg erindre, at dit første svar på mit indlæg var nogenlunde lige så patroniserende som ovenfor. Jeg tror det er jeres standard "strategi" mod debatindlæg der fremligger det kristne samfund, på en anden måde, end den på forhånd godkendte. Hvis i har lyst til at opnå fornyelse, kan i for eksempel benytte jer af åbne kanaler som dette site. Men hvis i omgående taler "ned" til "de fremmede" om, at " ... nu skal du opføre dig ordenligt, ellers bliver du sat udenfor ...", ja så hæmmer i enhver uhæmmet dialog der også kan hjælpe jer. Det er en stor faktor til irritation at blive irettesat uden grund - det er vel nærmest useriøst!

Og nej, jeg hare ikke placeret nogen som helst hånlige bemærkning på dette site. Jeg formoder du henviser direkte til den påståede hånlige bemærkning.

Din opførsel er helt uværdig for et seriøst debatforum, og hvis du ikke ændrer stil, skal du nok ikke regne med, at vi gider at tolerere det.

Hvem har lært dig at være så nedladende!

Til toppen 
#44391 - 06/04/2005 09:07 Re: Du tager helt fejl ! [Re: kristina]
Dennis
Bruger

Hej Kristina,

Der kan du læse en genfortælling af Bibelens beretning om Jesu liv, fordelt på 26 små letlæste afsnit.

Hvad er det for en mekanisme der gør at i - Nikolaj og dig - på den ene side håner velfungerende voksne mennesker med nedladen tale, og ved genmæle, irettesætter og forsætter den nedladende tone? Hvad er det for en skolemesterstil?

Til toppen 
#44392 - 06/04/2005 10:00 Re: Du tager helt fejl i din metode [Re: Dennis]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Hej Dennis,
Jeg har siddet og læst i tråden her, og jeg vil anbefale dig at klappe hesten lidt og være lidt mere seriøs i din kritik.
Nikolaj, Søgende og Kristina forsøger faktisk at diskutere med dig, men du har det med at være ligeglad med deres argumenter. Ligeledes har du fundet en useriøs hjemmeside, som du ukritisk citerer fra.

Hvis du vil diskutere Bibelens historiske værdi, skulle du finde noget mere videnskabelig at diskutere ud fra. Efter min mening er der rigeligt at tage fat på; men du gør debatten en dårlig tjeneste ved ikke at gøre dit hjemmearbejde ordentligt.

Cicero sagde: Hvis du vil kritisere nogen, skal du først UFORBEHOLDENT rose vedkommende.

M.a.o. du skal elske dem, du kritiserer! I modsat fald har det ingen effekt ud over at irritere.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#44393 - 08/04/2005 17:35 Re: Fornyelse eller fornærmelse ? [Re: Dennis]
carl
Bruger

Hej Dennis

Hvis i har lyst til at opnå fornyelse, kan i for eksempel benytte jer af åbne kanaler som dette site. Men hvis i omgående taler "ned" til "de fremmede" om, at " ... nu skal du opføre dig ordenligt, ellers bliver du sat udenfor ...", ja så hæmmer i enhver uhæmmet dialog der også kan hjælpe jer. Det er en stor faktor til irritation at blive irettesat uden grund - det er vel nærmest useriøst!
citat slut.

Kommentar:
Du har fået så laaang en snor fra ordstyrerne, så din snak om fornyelse lyder temmelig hult.
En stor fakta til irritation at blive irettsat uden grund, skriver du.

Din reaktion minder desværre om nogle typer af narcissistiske unge, som fornærmet vil have deres vilje uanset om andre prøver at forklare nødvendigheden af noget andet. Og disse typer af unge siger konsekvent nej til alt, selv om det ville være gavnligt for dem:o

mvh
carl

Til toppen 
#44394 - 03/05/2005 18:39 Re: Ideer kan legalisere Terror, og Terrorregimer [Re: Dennis]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg

Man behøver heller ikke granske historien ret mange år tilbage i tiden for at fastslå, at kristne i virkeligheden står bag langt det meste terror der udøves i verden. Og krige. Og måske var flodbølgen i Asien også en stor flok kristne i en jolle, der plaskede vold[somt] i vandet.

Derudover har jeg en anelse svært ved at se noget konkret voldeligt i folkekirken. Man kan selvfølgelig prøve at synge i et hadsk toneleje, men jeg ved ikke helt om det vil virke. Dåben kan da også godt virke lidt lumsk, med alt det skrigeri ...

Næh, ideer siger du. Mnjaeh...

Undskyld ulejligheden

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær