Hej Martin
Interessant emne. Jeg tror det er vigtigt at slå nogle ting fast før man forsøger at svare på sådan et spørgsmål, og det vigtigste må næsten være eksistens. Ordet "findes" kræver et begreb om eksistens - men desværre er eksistens også et aksiom, vi ikke (endnu) kan forklare. Måske er dette selve årsagen til, at man kan spørge om hvorvidt paradokser eksisterer. Om det giver mening at spørge? Ja, vil jeg mene - har spørgsmålet i sig selv mening, giver den handling det er at stille det også mening (om ikke andet for den spørgende, men emnet "subjektiv oplevelse af mening" tør jeg ikke begynde på her).
Vores eksistens er aksiomatisk - det vil sige hvis vi er nødt til at acceptere den som sand, fordi vi direkte kan erfare den og den er nødvendig for alt andet (og det er
helt uden undtagelser!). Det giver ikke mening at stille spørgsmålet "eksisterer jeg?", for svaret vil når spørgsmålet er stillet altid være ja.
Dernæst er identitet - at hver ting er "sig selv". Dette er endnu et aksiom, vi direkte erfarer og som er nødvendigt for alt andet bortset fra eksistens. Hvis intet havde identitet (som selvfølgelig ikke betyder "personlighed"), var alt ét - og det var ikke muligt at adskille dele af eksistens.
Når man taler om et paradoks, taler man om en eksistentiel selvmodsigelse, der igen bygger på identitet. Når det defineres sådan, kan et paradoks ikke eksistere - fordi det bryder med de to aksiomer eksistens og identitet.
Hvis et paradoks eksisterer og skal kunne defineres, har det også en identitet. Men det, som paradokset behandler, skal også eksistere og have en identitet før der overhovedet kan være tale om et paradoks.
Kristina bruger eksemplet med 7+3 og 5+5 som jo begge giver 10. Dette er intet paradoks, men vil ganske rigtigt blive opfattet sådan hvis man ikke endnu ikke (og her taler jeg om Kristina
som barn) har forstået identitetens aksiom. 10 er for eksempel en identitet, som både kan udgøres af identiteterne 7 og 3, og to af 5. Værre bliver det, hvis vi på et tidspunkt kunne konstatere, at 5+5 både kan give 10 og 11.
Dette beror på endnu et (matematisk) aksiom, som siger at "plus" gør, som plus gør. Vi erfarer det direkte, men kan ikke dele det op i mindre dele der stadig lader sig forklare. På samme måde gør "eksistens" og "identitet" hvad de gør og må altid observeres, fordi det ikke at observere dem kun kan udmunde i tanker, der ikker har forståelig forbindelse til virkeligheden.
Identitetens aksiom bevirker, at noget ikke både kan være sandt og falskt på samme tid. Det gør det, fordi "sandt eller falsk" er et eksistens-spørgsmål: "sand" lig med "eksisterer" - og "falsk" lig med "eksisterer ikke"
Aksiomerne gør, at paradokser (om eksistens, sandt/falsk) ikke kan eksistere. Hvilket er grunden til, at de er paradoksale. Når vi derfor har med et tilsyneladende uløseligt paradoks at gøre er det fuldt rationelt at erkende, at det ikke er et paradoks men noget, der endnu ikke har tilstrækkelig baggrund for forklaring.
Som menneskets psyke er konstrueret er det ikke muligt for den at leve med modstridende oplysninger. Det er nødvendigt at sortere og have en "endnu ikke løst" kasse, hvor de tilsyneladende paradokser kan opbevares - en slags tankemæssigt sort hul, hvor paradoksale tanker balancerer på begivenhedshorisonten og kun kan reddes hvis de bringes i overensstemmelse med eksistens- og identitet-aksiomerne. Jo flere paradokser der balancerer, jo større sandsynlighed for at de alle ryger i hullet. Og når paradokserne ryger i hullet, har menneskets psyke en tendens til at skabe vrangforestillinger om paradoksernes natur for at opløse ubalancen og dermed undgå selv at blive suget i hullet.
Vi er nødt til at bringe balance mellem indre og ydre - ellers mister vi forbindelsen til det ydre. Man kan bruge billedet med toner og akkorder; hvis det ydre er grundtonen skal det indre "passe i akkorden", hvis ikke sker der forvrængning i harmonien.
Nu skriver du, at du gerne vil ind på en religiøs vinkel. Det kan du på sin vis også, idet religiøsitet jo er tanker, som ligesom alle andre tanker indeholder muligheden for et midlertidigt paradoks der kræver opløsning. Selv synes jeg det psykologiske aspekt er mere interessant, fordi det stikker langt dybere og bredere end emnet "religion". Psykologien (med medicinsk psykologi) har potentielt evnen til at forklare religion og alle andre menneskelige tanker, hvilket man ikke just kan sige om religion.
Og nu er alle nok efterhånden faldet i søvn. Tænk, at nogen kan bruge så lang tid på at sige ting om ting, der er selvindlysende...
Tilbage er der kun at sige, at nu kan du (Martin) plukke videre i dette eller andet, du synes er værd at plukke i. Jeg skal gerne deltage