Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#44144 - 12/03/2005 18:01 Har Gud en krop?
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Café,

jeg har gået og spekuleret lidt over noget.
Mon Gud har en krop? Jeg tænker, tænk hvis vi, når vi kommer i Himlen, ikke kan holde om Ham og give Ham et knus? Det ville da være forfærdeligt, hvis Han kun er en slags "åndelig kraft" ? Ville det ikke? Hvordan viser man kærlighed til en åndelig kraft dimsfyr ?

Der står vist ikke noget om en krop, Guds krop, i Bibelen..så det kan kun blive gætterier.

Jeg ved godt, at Jesus har en krop, og den kan vi så holde om, men hvad med Gud..
Tænk dig, forestil dig lige at stå ansigt til ansigt med Jesus og kunne holde om Ham!!!! Det er da for vildt!!!!!!!!!!!!!!!!!

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#44145 - 12/03/2005 18:16 Re: Har Gud en krop? [Re: tau]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Faderen har en trone som jeg vist tror at Jesus sider på nu, han skal overgive den igen til faderen når vi alle kommer i himmelen, men om det betyder at han har et legeme ved jeg ikke, jeg tror Jesus har nu fordi at han har været menneske, vi vil jo kunne se naglemærkerne mener jeg

Ole

Til toppen 
#44146 - 12/03/2005 20:33 Re: Har Gud en krop? [Re: Ole Madsen]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Ole

ja - måske betyder det, at Gud har en krop. Jeg mener; Hvorfor have en trone, hvis man ikke kan sidde i den???

Vi er enige om, at Jesus har en krop, ja, for vi kan jo nok komme til at se og mærke naglegabene. Men til den tid, i Himlen, vil vi ikke have brug for det for at tro, nej, vi vil ku gøre det bare fordi...til den tid vil vi se fuldt og helt og ikke som nu i et skåret glas.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#44147 - 12/03/2005 23:29 Re: Har Gud en krop? [Re: tau]
Simon N.
Chatvært
Bruger

Reg.: 03/03/2005
Sted: Odense
Gud har skabt mennesket i hans billede

så hvis ikke gud har en krop hvordan skulle vi så kunne være skabt i hans billede???

hvis han er en ånd der flyver omkring kan han jo ikke skabe et menneske af kød og blod og sige at vi ligner ham fordi at han så vil se anderledes ud

Simon

Til toppen 
#44148 - 13/03/2005 03:20 Re: Har Gud en krop? [Re: Simon N.]
Ole Madsen
Bruger

hvis han er en ånd der flyver omkring kan han jo ikke skabe et menneske af kød og blod og sige at vi ligner ham fordi at han så vil se anderledes ud

jo, hvis det drejer sig om det der er indeni mennesket fra starten af, men et andet spørgsmål er så, hvis du siger at det er legemet så er vi vel alle lige hvad det angår, så dette kan vel regnes som et vidnesbyrd om det kommende ikke forgængelige? vi kan vel sige at alt er en skygge af hvad der skal være

Ole

Til toppen 
#44149 - 13/03/2005 09:05 Re: Har Gud en krop? [Re: Ole Madsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
... vi skal passe på, at vi ikke sammenblander Gud og menneske. Guds Ånd og menneskers ånd er to og ikke ét. Således også inden syndefaldet.

På grund af syndefaldet skete der jo yderligere det, at mennesket i sin ånd, vilje og handling stod Guds ånd imod. Derved blev mennesket Guds fjende og kunne ikke mere, uden at dø, tåle at være sammen med Ham uden Jesu beskyttelsesklædning.

Se herom f.eks. 5.Mos 18,15-16:
Herren din Gud vil af din midte lade en profet som mig fremstå for dig, en af dine egne; ham skal I adlyde.
Det var det, du bad Herren din Gud om ved Horeb, den dag I var forsamlet.
Du sagde: »Jeg vil ikke høre Herren min Guds røst, og jeg vil ikke se denne vældige ild endnu en gang, for jeg vil ikke dø!«
Herren sagde da til mig: »De har ret i, hvad de siger!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44150 - 13/03/2005 09:09 Re: Har Gud en krop? [Re: kristina]
Ole Madsen
Bruger

Kære Kristina

det er vist noget du misforstår , jeg sammenblander ikke

Ole

Til toppen 
#44151 - 15/03/2005 00:49 En trone at sidde på... [Re: Ole Madsen]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Ole m.fl.

Jeg synes det er en spøjs debat I har gang i her.
Nok er den lige lovlig materialistisk for mig, men jeg kan godt li logikken og de klare billeder, drevet af den godt kendte bibeltekst.

Efter hvad jeg har erfaring med, så giver det brugbar mening, at læse billeder.
Billederne må tolkes, så de giver mening vi kan bruge til at være mere Menneske, mere til stede i nuet og ét med Gud.

Faderen har en trone som jeg vist tror at Jesus sider på nu...

Hvad kan en trone stå for, hvis det læses som et billede?

..men om det betyder at han har et legeme ved jeg ikke,..

Hvis du kan forestille dig, at tronen ikke nødvendigvis er en genstand, men en abstraktion, som f.eks. kan referere til de Mennesket, de troende, så vil det måske være nemmere at tale om et legeme.

Tronen kan tolkes som et meget stærkt indtryk.
For eksempel det indtryk der dannes, når Faderens Sind præges på et Menneskes Ansigt, i det Han giver sig til kende for Sønnen.

Dette, at bære Guds billede[at være ligesom Gud] på ansigtet(i Sindet), er forbundet med kongeværdigheden og dermed vel nok også de troner, som I måtte referere til.

Kan Guds legeme være Mennesket....?

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#44152 - 21/01/2006 20:16 Re: Har Gud en krop? [Re: tau]
Anonym
Anonym

Hej Tau..

Man kan ikke sidde og diskutere om Gud har en krop eller ej.. Gud kan ikke blive personficeret, og forsøg på det regnes for blasfemi..!

Ja Jesus havde en krop, og det er fordi han var et menneske som os.. Han var ikke Guds søn eller Gud eller hvad det er Kristendommen siger om det..

Til toppen 
#44153 - 21/01/2006 20:28 Re: Har Gud en krop?
Anonym
Anonym

Citat:
Yasmina skrev bl.a.:
Gud kan ikke blive personficeret, og forsøg på det regnes for blasfemi..!

Af hvem?

Til toppen 
#44154 - 21/01/2006 20:33 Re: Har Gud en krop?
Anonym
Anonym

Hej Eskild..

hvad mener du af hvem??..

det er da ren blasfemi hvis man prøver på at personfisere Gud..

der er ingen som har set ham, så hvordan kan man stille sådan et sørgsmål..?? mennesker har en krop.. Gud er Skaberen..!!

Til toppen 
#44155 - 21/01/2006 20:37 Re: Har Gud en krop?
Anonym
Anonym

Citat:
Yasmina skrev bl.a. dette:
hvad mener du af hvem??..

Hvem regner det for blasfemi?
Citat:
det er da ren blasfemi hvis man prøver på at personfisere Gud..

Hvem siger at det er blasfemi?
Citat:
der er ingen som har set ham, så hvordan kan man stille sådan et sørgsmål..?? mennesker har en krop.. Gud er Skaberen..!!

Ifølge GT er der flere mennesker der har set Gud, så din påstand er altså ikke helt rigtig. Ja, det er rigtigt at Gud er skaberen, og han besøgte Adam og Eva i Paradisets Have.

Til toppen 
#44156 - 21/01/2006 21:20 Re: Har Gud en krop?
Anonym
Anonym

Eskild men du tror på, at andre folk har set Gud..???
hvordan i alverden kunne de måske vide, at det er Gud..!?

man kan da hurtigt narre folk, det er da helt vildt!..

Til toppen 
#44157 - 21/01/2006 21:28 Re: Har Gud en krop?
Anonym
Anonym

Citat:
Eskild men du tror på, at andre folk har set Gud..???

Ja da, for det står jo tydeligt i Bibelen. Adam og Eva så Gud i Paradisets Have!

Til toppen 
#44158 - 21/01/2006 21:38 Re: Har Gud en krop?
Anonym
Anonym

Ja Adam og Eva præcis..! fordi de var specielle personer.. de var de 2 første mennesker på jorden..!

Til toppen 
#44159 - 08/02/2006 23:10 Re: Har Gud en krop? [Re: tau]
Anonym
Anonym

Hvor er I tåbelige!

Et "kram" er et menneskeligt begreb, ikke et Guddommeligt. Har I ikke forstået, at Gud er overalt, at Gud ER alt?

Hvorfor tror folk stadig, at Jesus var én person, og at Gud og helligånden (en åndelig kraft dimsfyr?) er sådan noget uhåndgribeligt miskmask?

"Lov og tak og evig ære være dig, vor Gud, Fader, Søn og Helligånd, du som var, er og bliver én sand treenig Gud, højlovet fra første begyndelse, nu og i al evighed. Amen."

ÈN SAND TREENIG GUD.

Så svaret er JA! Gud har en krop. Han HAR mange kroppe, fordi kan kan vælge at tage bolig i en hvilkensomhelst af dem. I samaritaneren var det Gud Helligånd der rørte den udstødtes hjerte, I Jesus har vi Guds Søn, Guds MENNESKE, som Gud Fader lod opstå af døde på den tredje dag.

Det er den samme Gud, og hvis I ikke kan se hans krop hver evig eneste gang i får øje på en påskelilje, eller ser den blå Himmel, så er I ikke Hans nåde værdige.

Og hvis Tau, eller nogen anden, synes at det "kunne være for vildt" at kramme Jesus, så ville de kun være i stand til at omfavne Satan!

Dén dag du selv ligger i støvet, forladt og ene og ulykkelig. Dén dag du udstøder tvivlens råb mod din Gud, og spørger hvorfor Han har forladt dig.

Dén dag kommer Jesus, med nåden og tilgivelsen, og omfavner DIG!

Til toppen 
#44160 - 09/02/2006 14:11 Re: Har Gud en krop?
Anonym
Anonym

'Ingen har nogensinde set Gud', siges der i Johannes 1:18.

"Du kan ikke se mit ansigt, for intet menneske kan se mig og leve", sagde Gud til Moses (2Mosebog 33:20).

Enkelte troede dog i fortiden, at de havde set Gud, men i virkeligheden var det en engel, de så.

Gud den Almægtige har et legeme, ligesom de øvrige åndeskabninger. Men det er et åndeligt legeme, normalt usynligt for mennesker.

Apostelen Johannes, der havde håb om at opnå liv i himmelen, sagde til sine medtroende, der også var arvinger til det himmelske liv: „Mine kære, vi er Guds børn nu, og det er endnu ikke åbenbaret, hvad vi skal blive. Vi ved, at når han åbenbares, skal vi blive ligesom han, for vi skal se ham, som han er.“ (1Jo 3:2) Det vil være et legeme der er formet efter Jesu Kristi „herliggjorte legeme“ (Flp 3:21)

Til toppen 
#44161 - 09/02/2006 14:30 Re: Har Gud en krop? [Re: ]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Benjax

Jamen,Sødde ...hvorfor tager du dog ikke hele sætningen?

"Ingen har nogen sinde set Gud; den Enbårne, som selv er Gud, og som er i Faderens favn, han er blevet hans tolk."

Guds fred og velsignelse.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#44162 - 09/02/2006 19:14 Re: Har Gud en krop? [Re: malli]
Anonym
Anonym

Øhh... Kun fordi det ikke var relevant.

Formålet var at vise, at intet menneske har set Gud. Første del af Joh 1:18 taler jo om den almægtige Gud, hvor anden del taler om Hans guddommelige enestefødte søn, som gør Gud kendt.

Til toppen 
#44163 - 09/02/2006 20:53 Re: Har Gud en krop? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Benjax, du skriver:
Citat:
Første del af Joh 1:18 taler jo om den almægtige Gud, hvor anden del taler om Hans guddommelige enestefødte søn, som gør Gud kendt.

Nu er det jo sådan, at vi kristne tror på, at Gud Fader, Gud Søn og Gud Helligånd (Treenigheden) i lige høj grad er Gud.

Gud er, i kristen forståelse, tre personer i ét guddommeligt væsen. Se det nye svarpanel-svar her - jeg håber du vil læse det, selv om du som Jehovas Vidne nok ikke kan være enig ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#44164 - 10/02/2006 14:33 Re: Har Gud en krop? [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Frels!.

Jeg kan se at du er ny her, velkommen til!

Jeg vil gerne gøre dig opmærksom på vores Netikette, ved ikke om du har læst den.

http://www.jesusnet.dk/cafethomas/netikette.php

Her står der bl.a., at vi skal have respekt for hinanden. Det er ikke det, jeg ser i dit indlæg, når du fx. kalder dine meddebattører for "tåbelige" eller siger, at de "ikke er Guds nåde værdige", hvis de ikke kan se noget bestemt, som du finder indlysende, eller "kun være i stand til at omfavne Satan, hvis man synes, det kunne være 'for vildt' at kramme Jesus".
Det fremmer ikke en respektfuld dialog.

Man har selvfølgelig lov til at have sine meninger - og være uenig med andre - men det kan man sagtens gøre uden at skrive ting som de nævnte.

Mvh. en af ordstyrerne på Jesusnet.

Til toppen 
#44165 - 11/02/2006 17:11 Re: Har Gud en krop? [Re: tau]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Tau,

Hvilken 'krop' havde Herren så da han talte ansigt til ansigt med Moses?

"Så talede HERREN med Moses Ansigt til Ansigt, som når den ene Mand taler med den anden (2.Mos. 33:11)"

I Johannes evangeliet står der at ingen nogen sinde har set Gud ansigt til ansigt, men det siger GT at Moses gjorde ved flere lejligheder.

"Ingen har nogen Sinde set Gud; den enbårne Søn, som er i Faderens Skød, han har kundgjort ham (Johs. 1:18)"

Formuleringen i Johs. 1:18 skyldes en oversættelsesfejl. Der skulle have stået .... Ingen har nogen Sinde set Gud, undtagen når han har båret vidnesbyrd om Sønnen...

Eftersom Herren endnu ikke havde fået et fysisk legeme på den tid hvor Moses talte med ham ansigt til ansigt, viste Herren sig for ham i ånden (hans åndelige legeme). Hvordan kunne Moses da tale ansigt til ansigt med ham, hvis han intet ansigt havde? Vi er bogstaveligt skabt i Guds billede, men den kundskab gik tabt da apostlene døde og ikke længere var i Kristi oprindelige kirke.

Faderen og Kristus viste sig for Joseph Smith som to adskilte personligheder i 1823 og Herren talte ansigt til ansigt med ham. Ved den lejlighed lærte han at mennesket er skabt bogstaveligt i Guds billede. Indtil da havde han tilbedt en Gud uden ører til at høre med, næse til at lugte med, og øjne til at se med.

Jesus Kristus viste sig i ånden for Jareds bror mange år før han fremstod i et fysisk legeme på jorden. Det kan læses her vers 5-16.

Der var masser af mennesker med stor tro på Kristus før Kristus, men den kundskab er gået tabt.

"Kom til mig, I nationer, og jeg vil vise jer større ting, hvorom kundskaben er skjult på grund af vantro." (Ether 4:13)

Mvh
John

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær