Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#44007 - 10/03/2005 11:50 Sikke et sprog!
Anonym
Anonym

Det danske sprog er blevet utroligt fattigt og intetsigende, synes jeg.
Hvor meget ligger der i det HEJ, som man bruger i dag for både Goddag og Farvel? Det er bare en floskel - eller tager jeg helt fejl?
Jeg synes bare det er alt for flat - hvor er respekten henne i den danske hverdag?

Efterhånden er der mange udtryk, som bare bliver brugt, uden man mener noget som helst med det. Ha´en god dag !
Mange gange bruger man udtryk, som jeg harindtryk af bare er lidt dumsmarte udtryk, som man slynger ud, og ikke mener noget som helst med end sige forstår.
I en reklame for et ugeblad, vist nok hedder det: Mere action - mindre mormor! Hvad betyder det? Er en mormor nu indbefattet af ælde og støvethed?
Nå - nu lyder det som sure opstød, men jeg ved nok at sproget udvikler sig hele tiden, og i gamle dage, da jeg var ung, var der også mange ting, som man bare sagde, men som man ikke vidste, hvad betød, men der nu ikke meget respekt og ærbødighed tilbage i dag. Hvor er respekten for dem, der er ældre end een selv - kan man uden videre bare tillade sig at sige du, der er ældre end en selv?
I øvrigt foresvæver det mig, at man er begyndt at tiltale folk med DE i fjernsynet somme tider.

Til toppen 
#44008 - 10/03/2005 15:15 Re: Sikke et sprog!
Anonym
Anonym

Hej kirkemusen

Jeg har ikke noget generelt at sige til dine spørgsmål, men jeg bed fast i én ting du sagde:

Hvor er respekten for dem, der er ældre end een selv

Respekt er for mig at se ikke noget man hverken skal eller bør have overfor andre alene i kraft af deres alder.

Hvis folk har behandlet mig dårligt har jeg haft mindre respekt for dem og omvendt. Jeg har gjort mit for at være diplomatisk, imødekommende, forstående og alt det der, men respekten kommer kun hvis begge parter søger den. Den kommer ikke bare i kraft af alderen.

Hvis folk ønsker at bliver behandlet med respekt, så må det være noget de gør sig fortjent til og ikke noget der ligger implicit i deres alder. Det er for mig at se ganske tåbeligt og undergravende for en god kommunikation.

Noget af det mest arrogante og irriterende adfærd er når ældrer FORVENTER at blive behandlet anderledes bare fordi de er ældre.

Til toppen 
#44009 - 11/03/2005 23:08 Re: Sikke et sprog!
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Kirkemus.

Tror du, det er så meget værre med "floskelagtige" hilsner på dansk end på fx. engelsk, tysk eller andet?
Selvfølgelig - når der er vendinger, man bruger flere gange hver dag, er det jo ikke muligt at lægge det samme i det hver gang.
Hvordan ville du selv hilse på folk, for at undgå de floskler, du taler om?
Noget andet er, at det godt kan være udtryk for almindelig høflighed og venlighed, selv om man måske ikke tænker dybt, hver gang man bruger vendingen.

I øvrigt synes jeg hellere, man bør sige "hav en god dag" end "hav en fortsat god dag", som man ofte hører. For hvordan kan den hilsende egentlig vide, om adressaten indtil nu har haft en god dag eller ej? Hvis nu folk har haft en elendig dag, vil det nok lyde "lidt mærkeligt" i deres ører.
Noget andet er så, at "fortsat" vel nærmere lægger sig til "dag" end til "god". Måske skulle det hedde "god fortsat dag" eller?

Mvh. Anne.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær