Hej Morten -
-
"På forhånd vil jeg betakke mig for forklaringer på formen: I gammel testamente var Gud langt mere hidsig end i nye testamente. I nye testamente er Gud nådig ved Jesus." .. dejligt at slippe for at høre tanker om, at Gud skulle have forandret sig!

Gud er ganske rigtigt den samme fra evighed til evighed, og dermed selvfølgelig også i GT og NT.
Nu er jeg ikke teolog, men jeg vil da gerne dele med dig mine egne amatør-tanker om bønnen i Klagesangene (som måske/måske ikke er skrevet af Jeremias).
Hvem han end er: Han er fortvivlet, rasende, og udøser sit hjerte for Gud. Tiden var lige efter Jerusalems undergang i 586 fvt, og situationen var den, at der endnu ikke sås noget håb om folkets hjemkomst eller Jerusalems genopbygning. Fædrelandet var altså i stor nød .. og det fremgår, at den klagende også selv personligt var forfulgt af fjender.
Gud hører bøn. Altid. Men det betyder ikke, at han
adlyder bøn - det gør han kun, hvis den er i overensstemmelse med hans overordnede, kærlige vilje.
Om den var det i det foreliggende tilfælde, står der ikke noget om.
Men når den bedende her beder i sorg, vrede og had, og ønsker, at Gud skal ramme fjenderne med de værst tænkelige ulykker: forhærdelse, forbandelse, udryddelse ... så er det for mig at se udtryk for, at sådan har vi også lov til at bede! Gud kan holde til det!
Gud kender vores hjerter i forvejen, og vi er velkomne til at komme til ham med absolut hvad som helst ... når bare vi kommer! Han vil tage sig af os, uanset hvad. Pet. 5,7:
... kast al jeres bekymring på ham, for han har omsorg for jer. Vi har Jesu herlige løfte: "
Den der kommer til mig, vil jeg aldrig vise bort!" Så vi kan trygt komme til Gud med
alt hvad vi har - også når det er tænderskærende hævngerrighed, der brænder i os - for han har ikke lovet at rette sig efter os ..!
kristina