0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#43827 - 05/03/2005 09:21
Islam/Kristendom
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej alle Har lige læst Kristelig Dagblad online, og her fremgår det at flere danskere konverterer til Islam, - herunder også kristne og ateister http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel:aid=245393.Tjaa, jeg kan godt forstå det, ifald man er ateist, for det bliver nok lidt trættende i længden kun at skulle regne med sig selv, - i hvertfald er man en bette skid, når død, sygdom og naturkatastrofer lurer - men også kristne  , se det undrer mig. Hvad er det så, der gør Islam attraktiv? Ingen er vel i tvivl om, at der er tale om en lovreligion. Måske er det i bund og grund det, der er svaret. I hvertfald er det påfaldende, så mange der har talt om at, de manglede en "vejledning", klare udmeldinger, klare holdninger i et dekadent samfund, hvor sandhed og moral er det du selv definerer. De manglede en vejledning i store såvel som små spørgsmål, det var ikke nok at "tro", for det at tro afhang vel i sidste ende også af dem selv (set med verdens øjne) - man har manglet nogle klare rammer. Fra ganske almindelig børneopdragelse ved vi, at mangler strukturen, så skaber det utryghed. Nå, men hvad er det så Kristendommen, som de har forkastet ikke har budt dem - eller rettere, hvad er det vi har fortiet? Skuer vi bare lidt tilbage, har der hele tiden været en tendens til at undergrave vort eget budskab. Præster har offentligt benægtet de grundlæggende dogmer, benægtet at bibelen skulle være indblæst af Gud, benægtet at Paradis skulle være andet end en "myte" - dette er ikke ukendt. Men man har jo samtidig fortiet, at Gud stiller nogle krav, og hvis de overhovedet blev nævnt, var det kun "noget" med, at vi skulle vise næstekærlighed.....og ifald man endelig kom i berøring med kristne, var det vigtigste at tage imod Jesus, tro på budskabet osv. - og så ikke mere. Nu har der jo lige været en trend med Alfa-kurser, hvorvidt det blev en succes eller ej skal jeg lade være usagt. Men ud fra dette koncept, skulle man søge at lave "brugervenlige" Gudstjenester, møder, ect. Hensigten har utvivlsom været god, men det ser jo ikke ud til, at dét, folk søger er at de skal føle sig godt tilpas! Heller ikke nødvendigvis det modsatte, forstå mig nu ret. De søger nogle retningslinjer :!: Og det er klart, har man ingen retningslinjer, hvordan skal man da navigere? Det korte og det lange er, at man mangler Lovens forkyndelse, Lovens salt - ikke bare på det overordnede plan, og ikke kun om utugt og drukkenskab, men også i det små - og om det, der vedrører os alle. Hvordan behandler du dine forældre? Opdrager du dine børn i den kristne tro, lærer du dem, at de skal ære dig og din ægtefælle? Hvordan behandler du din ægtefælle, underordner du dig hende/ham? Elsker og ærer du din ægtefælle? Hvordan opfører du dig på din arbejdsplads? Hvordan opfører du dig i kirken, - er du alles tjener? Hvordan har du det med afguden Mammon, penge og magt? Sætter du din egen karriere over Gud og din familie? osv osv osv osv osv Guds Lov har meget at sige, også i din hverdag ....her virker det desværre, som om de kristne har uld i munden! Loven må selvfølgelig ikke stå alene, vi skal også høre om Evangeliet, høre om den gratis nåde i kraft af korsofferet. Og da vi har erkendt vores synd, ved vi hvor vi kan få syndsforladelse. Men oven i hatten kan vi beflitte os på at forbedre os på de områder Loven har fortalt os, at vi fejler. Jeg hørte engang en præst sammenligne Loven og Evangeliet med et atlas. Loven sammenlignede han med de lodrette linjer - og Evangeliet med de vandrette. Og der hvor de to mødes, midt i skæringspunktet, det er dér det sker, for der er Korset, og dér står du. Har man begge, da har man både Guds krav og Guds løfter, og da er det muligt at navigere :!: Se, det tvivler jeg meget på, at konvertitterne har hørt.... Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#43828 - 05/03/2005 17:15
Konvertitternes bevæggrunde.
[Re: malli]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Malli du svarer næsten selv på dit sidste spørgsmål om, hvad kristendommen har fortiet, så det lader jeg være.  Men dit første spørgsmål vil jeg da gerne give et bud på. Med fare for at jokke danske konvertitter over fødderne, vil jeg sige, at jeg især tror, at det er den i os alle iboende farisæisme, der gør sig gældende. Du spurgte om, hvad der gør Islam så attraktiv. Ja - Islam betyder jo at underkaste sig, og det gør man tydeligere i Islam end i kristendommen, eller i hvert fald mere synligt, jvf. hijab (sløret/tørklædet) og skægget for mændenes vedkommende. Det er én ting. Noget andet er, at der i Islam er en masse regler for, hvordan og hvor mange gange om dagen, man skal bede. Ja der er ligefrem anvisninger på, i hvilke STILLINGER man skal bede, og hvad man bør være iført imens. Jeg har selv set dette på tv. Det tror jeg, taler til den del af mennesket, der har brug for anvisninger og retningslinier i forhold til, hvordan vi kan please Gud, Allah i dette tilfælde. I Islam kan det lade sig gøre at please Gud, Allah, og det i langt højere grad, end det for det meste er muligt i kristendommen. Ja her sætter mange jo ikke gerninger særlig højt, idet de er bange for, at man så tror, at de prøver at frelse sig selv. Dette er bare min egen lille observation, det er ikke noget, jeg har en kilde på!! Det skal lige siges. Jeg tror altså, at det er noget med det, at man kan vise (hijab igen) at man tror, og ikke mindst, på HVEM man tror. Dette kan kristne jo ikke gøre, med mindre de er ordensfolk og bærer kutte eller nonnedragt med tilhørende slør/tørklæde. Det lille kors mange bærer, ses jo ikke af folk på gaden. Og igen, det at man kan VIDE, at når jeg beder med det tøj på og beder sådan og sådan med disse ord, så PLEASER jeg Gud, Allah. Og især, når jeg beder fem gange om dagen, så er Gud, Allah tilfreds med mig. Så har jeg gjort mig FORTJENT til hans kærlighed. Ja, sådan er vi jo, vi vil så gerne gøre os fortjent til kærligheden, som om vi skal gøre noget for den, og det kan man altså i Islam. Jeg tror, dette taler til den indre farisæer. Den der gerne vil gøre noget for at fortjene. Så ja, dette var jo ikke ligefrem positive træk ved konvertitternes bevæggrunde, men jeg tror, at det har noget med det at gøre. Derudover kommer så den fred, som mennesker i alle religioner føler, fordi de er overbeviste om, at de har sikret sig deres evige frelse eller hvad de nu tror på. Og den fred der følger med, når man har et forhold (eller tror man har det!) til verdens Almægtige skaber. Dette kan kun skabe fred indeni, også selvom det kun ligner sandheden og slet ikke er det. Der er meget, der virker, men kun en sandhed. Ved ikke om du kunne bruge mine tanker til noget, Malli ? Du er velkommen til at uddybe dit spørgsmål og spørge igen, hvis der er noget, du mangler eller ikke har forstået. Jeg har lige læst mit indlæg igen, og jeg kan godt se, at det blev lidt rodet.  mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#43829 - 06/03/2005 09:06
Re: Konvertitternes bevæggrunde.
[Re: tau]
|
Bruger
|
Hej Tau
Ja, den indre farisæer skal man nok ikke undervurdere. Men jeg har også tænkt på tidsånden, det er jo trendy at skille sig ud, og det at man skal anskaffe sig et bedetæppe og gå med tørklæde gør jo at man bliver anderledes og spændende, man bliver trendy. Man får en masse opmærksomhed, når man på arbejdspladsen skal til at bede eller når man hjemme hos bedstemor må takke nej til flæskestegen grundet sin eksotiske tro.......og det med opmærksomheden er jo et alment menneskeligt behov.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#43830 - 06/03/2005 12:00
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej malli, ja, jeg tror også, at det du nævner her, kan være en af grundene. Jeg undrer mig alligevel altid, når kristne konverterer - tænker at de måske nok mere var kristne af kultur og tradition så ... men det er jo slet ikke sikkert!
I vores tid er det ikke trendy at acceptere nogen autoritet overhovedet, næsten alle traditioner, normer og leveregler er skrottet, og enhver er henvist til at være sin egen autoritet og skal kun forlade sig på sit eget individuelle skøn i alle de beslutninger, vi skal tage i vores liv, hvor parolen er. "Pas på du ikke lover nogen noget, pas på du ikke gør noget, du ikke er helt sikker på at du har lyst til lige her og nu ..." osv.
Når individualisme og selvrealisering er et must, kan det være svært for den enkelte- især nok for unge - i en ensom kamp at finde ud af, hvad det nu lige er for et "selv", der skal realiseres - og så kan der måske opstå et behov for en autoritet, der foreskriver faste regler - så der dog er lidt styr på noget af livet ... i hvert fald i det ydre. Det fås i Islam!
Jeg hørte i morges i radioen P1 (Mennesker og tro) om "Muslimer i sognet". Det var provst Steen Skovsgaard, der fortalte om sit møde med islam i Gellerup sogn, hvor kristne udgør en minoritetsgruppe (jeg tror det var 25%). Det var på en måde en opmuntrende udsendelse, synes jeg.
Den genudsendes på fredag kl. 22.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#43831 - 06/03/2005 12:30
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli
amen til det, opmærksomhed og at skille sig ud, jo det ligger til os mennesker!!!!
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#43832 - 06/03/2005 16:52
Re: Islam/Kristendom
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Malli
jeg tror forresten også, at der er en anden grund til, at nogen vælger Islam fremfor kristendommen. For: I Islam står der skrevet, at du skal gå med hijab, mænd skal have langt skæg, du skal bede fem gange om dagen, du skal give til de fattige (zakat) og noget mere i de såkaldte fem søjler, som er retningslinier for en god muslim. Sådanne ting kan man opfylde, ja man kan endda skilte med noget af det for verden, så verden kan se, hvor god en troende man er.
I kristendommen er kravene langt sværere at opfylde. Her står der nemlig, at man ikke må bagtale sin næste, skal være god og mild og overbærende, ikke må begære endsige i tanken begære andres mænd eller hustruer, ikke må lyve, ikke må stjæle ikke må sladre osv. osv. osv. Alt dette er svært at leve op til, og så er det ikke så svært at forstå, at nogle vælger den lette vej til lovens opfyldelse, altså den islamiske "lov", nemlig at bære hijab og bede fem gange om dagen. På den måde har man gjort "det man skulle", og så føler man sig god. I kristendommen er det sværere at føle sig god, fordi loven kræver det umulige af os mennesker. Vi vil så gerne alt det, vi ikke må. Ikke mindst hovmode os, bagtale og sladre. Ja, så det var endnu et bud her fra mig.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#43833 - 06/03/2005 21:33
|
Anonym
Anonym
|
Hej Malli Til alle tider har mennesket når det har stået ansigt til ansigt med usikkerhed og utryghed vendt sig mod dogmatik og fundamentalisme. Der er nogle få konvertitter fra kristendommen til islam, flere i dag end tidligere. Det er sandt Malli. Men islam har også de seneste år fået MEGET mere publicity, hvilket gør at det vil være lettere for nogle at sluge. Jeg tror ikke at det skyldes, at kirken ikke har formået at nå ud med sit budskab (loven og alt det der), men simpelthen fordi det er der som endnu et tilbud. Der foregår også en radikalisering af muslimerne i og med at de står for skud i så mange sammenhænge. Det vil naturligt trække folk til deres rækker, når der fattes sympati for dem. Det er den oplevede usikkerhed i verden i dag gør at også de kristnes rækker forøges, øjensynligt med samme faktor som blandt muslimer. Det er fundamentalismens søde og sikre klang der får folk til at vælge religion og overtro i det hele taget, i disse tilsyneladende usikre tider og ikke som du umiddelbart tegner det op at det er mangel på kristent salt på jorden. De mennesker der konverterer til islam i dag ville højst sandsynligt bare søge dybere ind i kristendommens fundamentalisme, hvis islam ikke var tilgængelig i dag. Det er trygheden i dogmatikken der lokker og ikke navnet på religionen. Sådan ser jeg det i hvert fald
|
|
Til toppen
|
|
|
#43834 - 21/03/2005 12:11
|
Bruger
Reg.: 21/03/2005
Sted: Kbh, Amager
|
Her står der nemlig, at man ikke må bagtale sin næste, skal være god og mild og overbærende, ikke må begære endsige i tanken begære andres mænd eller hustruer, ikke må lyve, ikke må stjæle ikke må sladre osv. osv. osv.
I følge koranen må man heller ikke de ting du skriver der.
Du kan jo prøve at gå ind på http://www.islam.dk/, og se hvad der står der, inden du begynder at udtale dig om det.
M.v.h. Camilla
Respekt og ærlighed over for alle, og jeg forventer der samme af andre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#43835 - 21/03/2005 13:39
[Re: Camilla]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Camilla,
Du har ret i, at der er lighedspunkter mellem Kristendommen og Islam (den største er nok, at de begge er monoteistiske religioner), men der er den store og principielle forskel, at Islam er en lov-religion, idet muslimer kan opnå frelse ved at følge Koranens anvisninger, medens kristne på ingen måde kan opnå frelse ved at følge Guds bud, uanset hvor megen umage vi gør os.
Se nærmere om emnet
"Allah vil afgøre enhver sjæls skæbne i overensstemmelse med optegnelsen over dens personlige handlinger ", står der på den islamiske hjemmeside.
Sådan er det ikke ifølge kristendommen: Intet menneske kan blive et Guds barn ved at holde Guds bud, men kun ved Guds tilgivelse, som skænkes os af nåde (= gratia) - altså gratis.
Gud har givet sig til kende for os ved Jesus Kristus, sand Gud og sandt menneske.
Han har bøjet sig ned til os, er blevet vores bror og har givet sit liv for os som vores stedfortræder for at frelse os fra den fortabelse, som vi som Adams efterkommere er født til i denne faldne verden, som intet menneske ved egen hjælp kan komme fri af.
"Således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver som tror på ham ikke skal fortabes, men have evigt liv." (Joh. 3,16).
Jesus kom i kærlighed for at opsøge og frelse syndere! Han overvandt synden, døden og Djævelen ved sin egen død opstandelse og åbnede derved porten til Gudsriget for alle, som vil følge Ham og modtage Hans kærlighed.
Guds retfærdighed skete fyldest på Golgatha, hvor al synd blev lagt på Ham, og sonet af Ham, det eneste syndfri menneske - og samtidig Gud selv. Derfor er den eneste vej til Guds rige at følge Ham, som muslimer jo kun regner for at være en profet.
Se nærmere om emnet her!
Hvad tror du selv, Camilla?
kristina
Ændret af kristina (21/03/2005 14:36)
|
|
Til toppen
|
|
|
#43836 - 21/03/2005 16:01
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina.
Det jeg blev lidt stødt over var, at Tau fremlægger det som om, at det ENESTE muslimerne skal gøre er at bede 5 gange om dage og dække sig selv til, og at de krav hun nævner KUN står i Bibelen og IKKE i koranen, hvilket de jo gør.
""Allah vil afgøre enhver sjæls skæbne i overensstemmelse med optegnelsen over dens personlige handlinger ", står der på den islamiske hjemmeside."
Men det betyder jo, at vi kun skal straffes for vore synder.
"Og den dag vil komme, hvor der ikke længere er et øje i helvede." (citatet er måske ikke helt korrekt, men meningen er der.)
Og jeg synes egentlig det er fair nok.
Når vi i DK har begået en forbrydelse så afsoner vi (forhåbentligt) vores straf, en gang for alle, og vores straffeattest bliver ren igen efter de fem år. Og så er det ude af verdenen. Samfundet har tilgivet os.
(Noget andet er så, at nogle af straffende er latterligt lave og nogle af dem ikke burde kunne slettes fra attesten overhovedet. Nogle synder ER bare utilgivelige i mine øjne. Men jeg mener bare generelt.)
Jeg ved, at koranen har "degraderet" Jesus til at være en profet. Og jeg forstår ikke rigtigt HVORDAN, han kan gå fra at være Guds søn til Guds profet.
Mange muslimer er jo af den overbevisnig, at Koranen er en opdateret udgave af Bibelen, og at ordene i den er nedfældet af Allah selv, mens ordene i Bibelen er skrevet af mennesker.
Du spørger mig om, hvad jeg selv tror. Jeg tolker det som, at du mener, hvilken religion jeg tilhører.(?)
Lige nu tilhører jeg ingen religion, til trods for at jeg både er døbt og konfirmeret. Men jeg søger og det er vel det vigtigste..
Jeg har netop meldt mig herind, for kunne få viden og få vendt nogle ting. Ligesom at jeg gerne vil melde mig på andre religionssteder på nettet og få vendt nogle ting der, før jeg beslutter mig for en religion.
Religion er for livet, og ikke bare en dille der bare skal holde nogle år.
Med venlig hilsen Camilla
Ændret af Camilla (21/03/2005 16:12)
|
|
Til toppen
|
|
|
#43837 - 21/03/2005 16:20
|
Bruger
Reg.: 04/06/2003
Sted: Askarovo-Bashkortostan
|
Hej Camilla og velkommen til  Du skrev: Jeg ved, at koranen har "degraderet" Jesus til at være en profet. Og jeg forstår ikke rigtigt HVORDAN, han kan gå fra at være Guds søn til Guds profet. svar: Ved ordet søn menes der tjener. Jesus kalder også sine disciple for brødre, det betyder dog ikke, at de har samme moder og fader, men at de er tæt knyttet til hinanden i troen. Andre af Guds profeter fik også titlen Guds søn.  Fx David og Efraim for bare at nævne et par stykker: ”…Du er Min søn, Jeg har født dig i dag.” Salmernes bog 2:7 ”Jeg gør ham til førstefødt, den største blandt jordens konger.” Salmernes bog 89:28 David er Guds søn. ”…for Jeg er Israel en fader, Min førstefødte er Efraim.” Jeremias’ bog 31:9 Efraim er Guds søn. Mvh. Shakir (dansk konvertit)
” De glemte Gud, så Han lod dem glemme sig selv” Qur’an 59:19
|
|
Til toppen
|
|
|
#43838 - 21/03/2005 16:38
Re: Søg og bliv fundet !
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Camilla - og tak for dit svar.
Ja, du har ret, det er jo Jesu egne ord, både i Lukas- og Matthæusevangelierne, at vi skal søge:
Bed, så skal der gives jer; søg, så skal I finde; bank på, så skal der lukkes op for jer. For enhver, som beder, får; og den, som søger, finder; og den, som banker på, lukkes der op for.
Så jeg håber du må finde ... Jeg fandt for nylig den salmebog, jeg fik til min konfirmation, og så, at præsten havde skrevet "Glæd dig over, at dit navn er indskrevet i Himmelen" på forbladet.
Der skulle gå mange årtier, før jeg kom til at glæde mig over det ... men nu gør jeg - hver eneste dag, og min dåbsattest er rammet ind og hænger på min væg i stuen!
Dejligt at høre, at også du er døbt til at tilhøre Jesus ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43839 - 21/03/2005 17:21
[Re: Shakir]
|
Bruger
|
Hej Shakir. Og for det første: Tak! 
Du skrev: Jeg ved, at koranen har "degraderet" Jesus til at være en profet. Og jeg forstår ikke rigtigt HVORDAN, han kan gå fra at være Guds søn til Guds profet.
svar: Ved ordet søn menes der tjener. Jesus kalder også sine disciple for brødre, det betyder dog ikke, at de har samme moder og fader, men at de er tæt knyttet til hinanden i troen.
Shakir (dansk konvertit)
Jeg mente ellers Jesus var Guds søn: Med Jesu Kriste fødsel gik det sådan til: Hans mor Maria var forlovet med Josef, men før de havde været sammen, viste det sig, at hun var blevet med barn ved Helligånden. (Matt.,1:18:)
Og lige en lille ting til.. Bare af nysgerrighed Dansk konvertit??? 
M.v.h. Camilla
|
|
Til toppen
|
|
|
#43840 - 21/03/2005 17:31
Re: Søg og bliv fundet !
|
Bruger
|
Jeg fandt for nylig den salmebog, jeg fik til min konfirmation, og så, at præsten havde skrevet "Glæd dig over, at dit navn er indskrevet i Himmelen" på forbladet.
Hej Kristina.
Selv tak for svaret. Det var da både dejligt og sødt skrevet.
Håber at jeg selv en dag vil finde..
M.v.h. Camilla
|
|
Til toppen
|
|
|
#43841 - 21/03/2005 17:36
|
Bruger
|
Hej Camilla Ja vi er jo et eller andet sted allesammen Guds børn. Gud siger i Koranen følgende: ” Og de siger: Gud den Nådige, har taget sig en søn. Ophøjet er Gud og fri for enhver mangel. Nej, de er kun tjenere, der er æret ” Qur’an 21:26 Du skrev: Dansk konvertit??? svar: Ja! Vi er trods alt ca. 10.000 i alle aldre og køn. Islam er jo ikke forbeholdt arabere specielt, det er et universelt budskab ligesom kristendommen.  Og hvorfor? Tja jeg har skrevet lidt om det på min profil her som du kan læse. Eller kan du også læse lidt her: http://www.islamisk.dk/litteratur/default.asp?side=artikel&katid=1&id=6Mvh. Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#43842 - 21/03/2005 18:41
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Shakir Jeg har med interesse læst hvad du skriver i din profil, som du linker til. Det er da rigtigt, at mange uoverensstemmelser skyldes misforståelser og fordomme. Men andre kan skyldes "forståelser" .. Du skriver: "Desuden holder jeg til tider foredrag om islam på forskellige skoler, for bl.a. at fjerne en masse fordomme om islam." Hvilke fordomme, altså forkerte opfattelser, mener du, at vi kristne (og ikke-troende danskere) især har om Islam? Det kunne være interessant at få frem til åben debat her i Caféen? Jeg kunne også godt tænke mig også at spørge dig, om du har læst de indlæg, der står i linket i mit indlæg her - og om du har nogen indvendinger eller kommentarer til nogen af indlæggene? Måske kunne Camilla også læse dem, så har vi bedre basis for at debattere "true or false"! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43843 - 21/03/2005 19:22
|
Bruger
|
Hej Kristina og tak for dit indlæg. Du skrev: Hvilke fordomme, altså forkerte opfattelser, mener du, at vi kristne (og ikke-troende danskere) især har om Islam? Det kunne være interessant at få frem til åben debat her i Caféen? svar: Det er bl.a. begreber som tvangsægteskaber, og at alt står i Koranen som folk tror er tilfældet. Mht. dit link ville jeg gerne læse det, men det virker vist ikke Kunne du evt. prøve igen  Mvh. Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#43844 - 21/03/2005 19:40
|
Bruger
|
Hej Tau Du skrev: I Islam står der skrevet, at du skal gå med hijab, mænd skal have langt skæg, du skal bede fem gange om dagen, du skal give til de fattige (zakat) og noget mere i de såkaldte fem søjler, som er retningslinier for en god muslim. svar: Der er nogen ting vi lige må rede ud  Din sætning:"I islam står der skrevet..."citat slut Nu er islam ikke en bog men en religion, og islam har flere end en kilde for vidnebyrd. Det er korrekt at kvinden skal bære Hijab (tørklæde) i islam, samt at man skal betale en skat (zakat) til fattige og at man skal bede 5 gange i døgnet. Det står i Koranen som er vore første kilde. At mænd skal have langt skæg står ingen steder i Koranen, men derimod i det der kaldes Haditih som er beretninger om profeten Muhammeds sædvane, også kaldet Sunna. Det er muslimernes anden kilde. Koranen er ikke en bog om Muhammeds liv, Koranen er ifølge muslimer en diktat af Gud til Muhammed. Når noget ikke står som obligatorisk i Koranen er det ikke en pligt. Det som er Sunna er opfordrende, dvs. at man får belønning for det men ikke straf hvis man ikke gør det. Fx er omskæring af drengebørn en Sunna, altså en opfordrende handling af respekt for profeten Abraham, men det er ikke en religiøs pligt som i jødedommen. Du skrev: Sådanne ting kan man opfylde, ja man kan endda skilte med noget af det for verden, så verden kan se, hvor god en troende man er. svar: Nej, det er ikke korrekt! Der er bl.a. en Hadith fra Muhammed hvor han siger, at en dårlig muslim er den der stiller sig i bøn blandt andre bare for at blive set. Den der giver lidt til de fattige i smug, vil få en større belønning på dommens dag, end den der giver meget foran andre. Mvh. Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#43845 - 21/03/2005 20:46
|
Bruger
|
Hej Camilla
Jeg mente ellers Jesus var Guds søn: Med Jesu Kriste fødsel gik det sådan til: Hans mor Maria var forlovet med Josef, men før de havde været sammen, viste det sig, at hun var blevet med barn ved Helligånden. (Matt.,1:18:)
Iflg. den kristne tro, er Jesus mere end Guds søn, han er Gud - den anden person i Tre-enigheden. Tre-enighedsdogmet er nærmere specificeret i den Athanasianske trosbekendelse, http://www.folkekirken.dk/Tro/Bekend/Default.htm
Det er rigtig nok som Shakir skriver at vi alle er Guds børn, i den kristne udgave dog alene i kraft af troen på Jesus.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#43846 - 21/03/2005 20:58
|
Bruger
|
Hej Shakir. Jeg har hørt både fra kristne og muslimer, at de to bøger og trosretninger, til syvende og sidst deler samme Gud/Allah. Men man må sige det er her, der virklig er modsætninger. ” Og de siger: Gud den Nådige, har taget sig en søn. Ophøjet er Gud og fri for enhver mangel. Nej, de er kun tjenere, der er æret ” Qur’an 21:26 v.s. Med Jesu Kriste fødsel gik det sådan til: Hans mor Maria var forlovet med Josef, men før de havde været sammen, viste det sig, at hun var blevet med barn ved Helligånden. (Matt.,1:18:) Det lader til at jeg på et tidspunkt, senere først, må tage en beslutning. Hvad siger Koranen om Jesu fødsel? Du svarede: svar: Ja! Vi er trods alt ca. 10.000 i alle aldre og køn. Islam er jo ikke forbeholdt arabere specielt, det er et universelt budskab ligesom kristendommen. Jeg var bare ikke sikker på, hvad en dansk konvertit er. Men det er jeg nu. Håber ikke at jeg kom til at støde dig?  Hvis jeg gjorde, var det ikke min mening, og så må du undskylde. Min viden indenfor religioner er desværre lidt (ret) begrænset, så jeg vil spørge dig, hvor i Det Ny Testamente er der profetier om en ny profet? Jeg var inde på det link, du skrev før. Jeg synes det er godt at du tager ud og prøver at komme fordommene til livs.For jeg mener, at mange tror, at det ifølge Koranen er ok med tvangsægteskaber. De kender ikke forskellen på arrangeret- og tvangsægteskaber. Mange forstår ikke, at det istedet har med nogle af kulturene at gøre. Mange af mine forhenværende venner har desværre oplevet tvangsægteskaber, eller psykisk pres af familien til at indgå ægteskab med en de ikke ønskede det med. M.v.h. Camilla
|
|
Til toppen
|
|
|
#43847 - 21/03/2005 21:06
|
Bruger
|
Hej Kristina.
Jeg har prøvet at komme ind på dit link. Men der er vist et eller andet i vejen, for jeg blev ikke sendt videre.
M.v.h. Camilla
|
|
Til toppen
|
|
|
#43848 - 21/03/2005 21:55
|
Bruger
|
Hej malli. Tak for linket. Jeg længe ikke rigtigt kunne forstå det med treenigheden, nu er jeg da et skridt nærmere.  M.v.h. Camilla
|
|
Til toppen
|
|
|
#43849 - 21/03/2005 23:10
|
Bruger
|
Hej Camilla Du skrev: Jeg har hørt både fra kristne og muslimer, at de to bøger og trosretninger, til syvende og sidst deler samme Gud/Allah. svar: Jo det er også korrekt. Allah er arabisk og betyder Gud. Jesus talte aramæisk og Gud på aramæisk hedder: Alaha På hebræisk hedder Gud Elohim. De sidste to bogstaver 'im' er en grammatisk høflighed-betegnelse som når vi siger De til ældre. Derfor er det også Eloh. Eloh-Alaha-Allah  Solen har jo også mange navne alt efter hvor iverden man befinder sig. Men du har ret i, at de tre religioners syn på den samme Gud er forskelligt fra hinanden. Du skrev: Den er faktisk meget lig med Bibelens. I Koranen står der: ” (Husk) , da englene sagde: O Maria, Allah giver dig visselig glædeligt budskab ved et ord fra Ham: hans navn skal være Jesus Messias, Marias søn, æret i denne verden og den kommende, og én af dem der står Gud nær” Qur’an 3:45 Lad mig for en god ordens skyld fortælle hvem Jesus er i islamisk sammenhæng. Der er fire punkter, hvor muslimer og kristne er enige. 1- Vi muslimer tror på, at Jesus var Messias og at han en dag skal genkomme. 2- Vi tror på Jesu mirakuløse fødsel af Jomfru Maria, hvilket de fleste kristne grupper også tror på. 3- Vi tror på, at Jesus helbredte syge, oprejste døde med Guds tilladelse og udførte andre mirakler, som fx at kunne tale, da han lå i vuggen. Alt sammen med Guds tilladelse. 4- Og sidst men ikke mindst, tror vi på, at han er Guds profet og sendebud. Faktisk er Jesus omtalt 33 gange i Koranen, og desuden er der et helt kapitel, der er til ære for hans moder Jomfru Maria. Omvendt er der også områder, hvor muslimer og kristne ikke er enige. Det drejer sig om: 1- Arvesynden. 2- Gudesønneforholdet. 3- Jesu død på korset. 4- Jesu opstandelse. 5- Treenigheden. Du skrev: Jeg var bare ikke sikker på, hvad en dansk konvertit er. Men det er jeg nu. Håber ikke at jeg kom til at støde dig? Hvis jeg gjorde, var det ikke min mening, og så må du undskylde. svar: Nej det skal du ikke tænke på  Hvis man ikke spørger få man jo heller aldrig noget at vide. Du skrev: Min viden indenfor religioner er desværre lidt (ret) begrænset, så jeg vil spørge dig, hvor i Det Ny Testamente er der profetier om en ny profet? svar: Jeg skal prøve at forklare det på et senere tidspunkt. Jeg har tidligere fremlagt en profeti om Muhammed her, men den er nok for stor en mundfuld at sluge. Den er meget lang. Men jeg skal nok forsøge at forklare dig det på et tidspunkt  Teologi er jo noget 'rodet' noget. Iøvrigt tak for din ros af mit arbejde med at holde foredrag. Det lunede  Mvh. Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#43851 - 21/03/2005 23:21
|
Bruger
|
Tak for det  Det vil jeg kigge på. Mvh. Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#43852 - 22/03/2005 17:22
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Salaam habib  Du ved jo, at jeg ikke kan lade være med at blande mig, når vi kommer til det hebraiske  Anyway... Ordet "gud" på hebraisk er "kort" og godt "eloha" (f.eks. i Shma: Shma Yisrael, Adonaj eloheenu .., men man kan også bruge "el" (som i El shadday eller El haGedol - Gud den mægtige og Gud den store).. "Elohim" er egentlig "bare" gud i flertal, men når det bliver brugt om Herren, er det (som du også selv siger) fremhævet som majestatis pluralis.. Af andre "egennavne" som man bruger om Herren, er der haShem ("Navnet"), haQodesh (Den Hellige) og Adonay (egentlig fra YHVH, men.. Du kender baggrunden  )... Når vi indleder en bøn eller nævner Herren (baruch Hu), så er det med indledningen: Baruch Atah, Adonaj Eloheenu, Melech haOlam.. Priset være Du, Herre vor Gud, Evighedens Hersker... Og btw.. Jeg har jo hørt fra en del muslimer, at når i knæler for Allah i bøn, er det af hengivenhed.. Samme årsag som vi dækker vores hoved til med vores bedesjal... Så også det har vi til fælles, bare forskellige måder  .. Til syvende og sidst, så er de "mange" forskellige "navne" vi bruger om Herren (baruch Hu) et udtryk for de forskellige "måder" Han viser sig... Mah salaam, b'shalom.. Ps. Jeg er blevet fortalt, at det hedder elohe/eloha på aramæsik.. Jeg kan tage fejl..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#43853 - 22/03/2005 17:26
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Shalom kære bror Tak for din forklaring  Ja det hebræiske må jeg nok lade dig om, du er jo eksperten her  Hav det godt achi Maa Selama Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#43854 - 22/03/2005 19:46
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Shakir
tak for din forklaring. Vi er nogenlunde enige, kan jeg se. Jeg kender godt Hadith, brevene, men jeg valgte bare for enkelhedens skyld at skrive Islam, jeg mente selvf. Koranen og ikke bare Islam, som jo er navnet på selve religionen. Det beklager jeg.
Det glæder mig, at der står som der gør, at man ikke skal bede for at blive set, men det jeg bare siger er, at der er NOGEN, som misbruger dette med bøn osv. til at BLIVE set og blive beundret. Dette misbrug ophæver selvfølgelig ikke ret brug, men jeg tror, det findes, al den stund mennesket gerne vil beundres af andre. Der er nok en lille narcissist i os alle?
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#43855 - 22/03/2005 19:50
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Shakir
i øvrigt - jeg skrev som jeg skrev, fordi det er min oplevelse af tingene. Ud fra mit kendskab til mennesker generelt og så ud fra det, jeg har set i TV om danske konvertitter. Jeg håber ikke, at jeg fornærmede dig, det var ingenlunde meningen, og det ér jo også bare MIN mening. Du kan jo mene noget helt omvendt!!
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#43856 - 22/03/2005 21:35
|
Bruger
|
Hej Tau Tak for din redegørelse  Og nej du formærnede mig bestemt ikke. Hvis man ikke spørger får man jo aldrig et svar  Mvh. og Guds fred. Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#43857 - 25/03/2005 00:22
|
Bruger
|
Hej Kristina og tak for din henvisning
Og iøvrigt God Påske til jer alle
Jeg har jo i mange år debateret med mange slags kristne, lige fra mormoner, pinsebevægelsen, JV osv.
Noget der går igen ved dem alle er to ting som jeg som muslim vil prøve at forklare ud fra et islamisk synspunkt.
Det ene er dette vers:
"Således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv" (Joh. 3,16).
Der er ikke noget i dette vers muslimer ikke tror på. Sagen er nærmere hvad der bliver lagt af fortolkning i verset. At Gud sendte sin tjener for at retlede, og for at dem der troede på ham skulle have evigt liv, er der ikke noget forkert i.
Men her står jo intet om, at Gud skulle lade Sin tjener dø på et kors, og dem der troede på det, skulle have evigt liv. Det blev jo først en doktrin mange hundrede år senere. Som tidligere nævnt tror muslimer på Jesus og sætter ikke spørgsmålstegn ved hans mission, som ifølge ham selv og islam kun var at retlede jøderne samt give dem den åndelighed de manglede. Desuden er ordet 'Enbårne' et indskud i teksten og findes ikke i de ældste manuskripter af Bibelen.
En andet vers er dette:
"Jesus sagde til ham: "Jeg er vejen, sandheden og livet. Ingen kommer til Faderen uden ved mig" (Johannesevangeliet kap 14 v.6).
Når Jesus i Bibelen siger, at han er vejen, sandheden og livet, er det ikke forkert. For på den tid Jesus levede VAR han vejen, sandheden og livet. Alle Guds profeter var på deres egen tid hver især vejen, sandheden og livet idet, de var sendt for at retlede. Og dem som ville retledes fulgte deres profet som selvfølgelig var vejen, sandheden og livet.
Abraham, Moses, Jakob, Josef og mange andre af Guds profeter var jo også vejen, sandheden og livet på den tid de hver især levede.
Når Gud sender en profet er det får at retlede dem der havde glemt det forrige budskab. Og Jesus var skam ingen undtagelse. Men eftersom vi mener, at profeten Muhammed er den sidste profet, må han jo være vejen, sandheden og livet til dommedag, da der ikke kommer flere profeter.
Mvh.
Shakir
Ændret af Shakir (25/03/2005 00:25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#43858 - 25/03/2005 22:29
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Shakir - -
Jeg sidder og undrer mig lidt - for hvordan kan I muslimer elske og ære en profet, der lyver?? Jesus taler jo mange steder meget klart om sin guddommelighed. Men det kan selvfølgelig tænkes, at I kun anerkender den del af de bibelske skrifter, som ikke modsiges af koranen?
Og Jesus siger f.eks. om sig selv: Menneskesønnen er kommet ... for at give sit liv som løsesum ..." " (Mark. 10,45) .. Det vil sige, at Jesu lidelse og død er stedfortrædende for os alle, at han, selv uden synd, tog hele menneskehedens synd på sig for at frelse os, hvad han jo ikke kunne gøre, hvis han bare var en af vore medskabninger.
Netop derfor inkarnerede Kristus, han, som var Guds søn før verden blev grundlagt, og ved hvem alt blev skabt, og som skal komme igen for at dømme levende og døde, han steg ned til os som medmenneske, som vor bror, og som overvandt døden ved sin opstandelse på tredje dagen.
Jeg talte en gang med to muslimer - inde i IKON - som sagde, at de også troede at Bibelen var Guds sande ord, både det gamle og det nye testamente, men at de tolkede den anderledes, og jo havde koranen som en for dem afgørende tilføjelse ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43859 - 26/03/2005 16:04
|
Bruger
|
Hej Kristina Du skrev: Jeg sidder og undrer mig lidt - for hvordan kan I muslimer elske og ære en profet, der lyver?? Svar: Det var ellers noget af en hård påstand du kommer med. Jeg ved ikke hvormange gange jeg her på debatten har givet udtryk for at muslimer ikke stiller spørgsmålstegn ved Jesu mission. Enhver kristen lærd ved jo at det ældste vidne vi har fra kristendommen er Paulus. Pauli breve er ældre end evangelierne. Men hvorfor prøver du ikke at forholde dig til det jeg skrev. Jeg skrev jo netop ikke noget om at Jesus løj, men hvad der blev lagt af fortolkning i hans ord. Du skrev: Jesus taler jo mange steder meget klart om sin guddommelighed. svar: Kunne du ikke prøve at henvise til nogle vers?  Du skrev: Jeg talte en gang med to muslimer - inde i IKON - som sagde, at de også troede at Bibelen var Guds sande ord, både det gamle og det nye testamente, men at de tolkede den anderledes, og jo havde koranen som en for dem afgørende tilføjelse ... svar: Det er muligt, men var det nogle der var særligt velvidende om deres religion? I følge islam SKAL vi tro på den Torah som Moses fik åbenbaret samt det evangelie (gode budskab) som Jesus bragt Israels børn. Men det betyder ikke at vi tror på det folk har nedskrevet op til flere hundrede år senere af øren-vidner. Men teknisk set er man ikke muslim hvis man benægter Jesus eller hans mission, eller Moses, David osv. og deres mission. for den sags skyld. Så det er nok dér de to muslimer eller du har misforstået noget. Mvh. Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#43860 - 27/03/2005 03:31
Yeshua-connection
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Shakir og Café Jeg føler lige jeg må blande mig lidt her... Det sker ind imellem, jeg får mig en god snak med en muslim eller to, hvor vi selvfølgelig kommer langt omkring. Blandt andet kommer vi også ind på de spørgsmål I taler om her. Du er nok opmærksom på min holdning og betænkelighed over for Paulus, ligesom du nok også forstår, jeg er tilbøjelig til at sidestille ham med Muhammed. Begge, mener jeg, må have misforstået et og andet. Paulus, der for mig at se, kommer med et andet evangelie og en anden Jesus, end det som kom med Jesus Menneskesønnen. Muhammed, stilller sig op som den sidste profet (hvor står det), hvilket for mig at se, forekommer nærmest komisk, ja, et tilbageskridt i forhold til Jesu vidnesbyrd. Jeg lægger ikke skjul på, at jeg ikke kan tage de to herrer helt alvorligt, på samme måde som jeg ser mange andre gør. Begge kan de ses i lyset af hinanden og når jeg hører dem, får det mig til at føle mig; som Sønnen af Huset, der hører tjenerne snakke. Men jeg vil hellere rette opmærksomheden mod Jesus... Du fortæller: I følge islam SKAL vi tro på den Torah som Moses fik åbenbaret samt det evangelie (gode budskab) som Jesus bragt Israels børn. Hvad oplever du, det betyder for dig; at tro på Jesus. Jeg vil gerne have du prøver at lade os forstå din tilgangsvinkel, hvor du ikke behøver at relatere det til hvad kristne mener, men udtrykker; hvad har den gode Muslim i Jesus. Jeg tænker, der må være en gruppe eller befolkning af muslimer, som er blevet opmærksom på det gode budskab, som Jesus bragte, der er for alle som har Guds velbehag. Hvordan praktiserer de; eller lad mig rette det til dig; hvordan vil du udtrykke den dér Yeshua-connection, der kan være for en god muslim. Jeg kunne tænke mig, at Kefas Ben-Adam også en gang kunne være med til at berige os, ved at udtrykke sig om samme spørgsmål, for en god Jødisk troende. Mit bud på et sted vi kán mødes; Islam/Kristendom/Jødedom (m.fl.); dét er ved Menneskesønnen, som jeg tidligere er kommet ind på. Skal vi kæmpe indbyrdes om klæderne...? Nej, det sømmer sig ikke for vort arbejde og er nærmest kedsommeligt i længden, når man ser hvor sjældent man når nogen veje, hvor man kan gå sammen. Caféen har masser af kapacitet i sine debattører, men jeg må sige jeg længes efter gode samtaler, der får rum og ro til at udvikle sig. Pax & Bonum Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#43861 - 27/03/2005 15:05
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Shakir, du spørger:
Du skrev: Jesus taler jo mange steder meget klart om sin guddommelighed. svar: Kunne du ikke prøve at henvise til nogle vers?
.
Ja, det kan jeg sagtens, men du kan nok ikke bruge dem, da jeg forstår det sådan, at du som muslim ikke har evangelierne med i dit trosgrundlag, da de jo er skrevet efter Jesu død og opstandelse. Og direkte citater af Jesu egne ord kan vi naturligvis ikke finde inden hans inkarnation.
Men se evt. f.eks.4. Mos 21 om kobberslangen i ørkenen, et symbol der peger på, at der ikke er frelse i nogen anden eller noget andet end i ham, der hang på sit kort på Golgatha, og døde og opstod for os påskedag. Jesus bruger beretningen om kobberslangen om sig selv, jfr. Joh. 3,14-15.
Der er mere læsestof om emnet her.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43862 - 27/03/2005 16:38
|
Bruger
|
Kære Kristina
Shakir beder vise nogen steder hvor Jesus taler meget klart om sin guddommelighed. Du foreslår f.eks.4. Mos 21 om kobberslangen i ørkenen, et symbol der peger på, at der ikke er frelse i nogen anden eller noget andet end i ham, der hang på sit kort på Golgatha, og døde og opstod for os påskedag. Jesus bruger beretningen om kobberslangen om sig selv, jfr. Joh. 3,14-15.
Er det ikke en overtolkning af teksten, at sige Jesus taler om sin egen guddommelighed med de ord..?
For mig at se, fortæller de ikke noget specielt om Jesus, men om Menneskesønnen. Den stang slangen var sat på, peger ikke entydigt mod korset.
Verset fortæller ikke noget klart om Jesu guddommelighed og du kender til mit syn på Menneskesønnen, hvorfor du nok kan forestile dig, jeg har en anden tolkning af det vers du nævner.
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#43863 - 27/03/2005 18:06
Re: Yeshua-connection
[Re: Vandrer]
|
Bruger
|
Hej Vandrer og tak for dit indlæg Jeg kan se at vi to nok har noget tilfælles, men at der også er ting vi ikke har tilfælles. Du skrev: Du er nok opmærksom på min holdning og betænkelighed over for Paulus, ligesom du nok også forstår, jeg er tilbøjelig til at sidestille ham med Muhammed. svar: Sådan ser muslimer ikke på det. Vi ser rigtigt nok forskel på Jesu budskab og Pauli budskab. Men vi ser ingen forskel på Jesu budskab og Muhammeds budskab hvilket var at prædike monoteisme ligesom profeterne før Jesus. Vi ser ikke Muhammed som grundlæggeren af islam, men Gud. For os startede islam ikke med Muhammed men med Adam og blev fuldendt med Muhammed. Vi mener at Gud sendte Muhammed som den sidste profet for at genoprette og gen-etablere Guds oprindelige religion. Gud havde siden Adam sendt profet efter profet ned for at retlede mennesket, men mennesket glemte, fordrejede osv. hvilket gjorde at der var behov for en ny budbringer. Gud nedsendte Koranen som det sidste Testamente som ingen kunne forvanske, og derfor holder vi muslimer fast i det sidste åbenbarede budskab. Derfor ser vi Muhammed som den der bl.a. fjernede de falske og hedenske doktriner som kirkefædrene og Paulus havde pålagt Jesus. Jeg ved godt at det måske lyder som en provokation og et slag i ansigtet på mange kristne her, men det er sådan vi mener at det hænger sammen. Men det er ikke Jesu budskab der var noget galt med. Man må huske på at Jesus ikke havde nogen intentioner om at starte en ny religion, matt. 5:17-18, han var sendt for at retlede jøderne og kun jøderne. matt. 15:24 Paulus derimod ophævede loven for at vinde konvertitter blandt hedningene fordi de mente at loven var for streng. rom. 3:28 Du skrev: Hvad oplever du, det betyder for dig; at tro på Jesus. Jeg vil gerne have du prøver at lade os forstå din tilgangsvinkel, hvor du ikke behøver at relatere det til hvad kristne mener, men udtrykker; hvad har den gode Muslim i Jesus. svar: Jeg skal prøve at forklare Jesu position i islam. Vi fornægter ham ikke, som jøderne gør. men vi gør ham heller ikke til Gud selv, som kristne gør. Vi mener at sætte ham på hans rette plads som en æret profet der var født af jomfru Maria og havde sine mirakler. I Koranen omtales Jesus bl.a. således: ” (Husk) , da englene sagde: O Maria, Allah giver dig visselig glædeligt budskab ved et ord fra Ham: hans navn skal være Jesus Messias, Marias søn, æret i denne verden og den kommende, og én af dem der står Gud nær” Qur’an 3:45 Du skrev: Jeg tænker, der må være en gruppe eller befolkning af muslimer, som er blevet opmærksom på det gode budskab, som Jesus bragte, der er for alle som har Guds velbehag. svar: Det er jo et spørgsmål om hvad man forbinder med Jesu mission. Muslimer er opmærksomme på Jesu evangelie (gode budskab) til jøderne. Men eftersom jøderne forkasetede Jesu lære og Muhammed gen-etablerede lære med et budskab der var beskyttet og ikke kunne forandres, spiller det ikke længere nogen rolle. Vi mener ikke at Jesu mission var at dø på et kors for at frelse os, men simpelt at retlede Guds daværende folk. Du skrev: Hvordan praktiserer de; eller lad mig rette det til dig; hvordan vil du udtrykke den dér Yeshua-connection, der kan være for en god muslim. svar: Man kan sige at muslimer beder som Jesus bad, nemlig ved at 'falde på sit ansigt' som de tidligere jødiske profeter også gjorde. Vi hilser også som Jesus og de tidligere profeter. Nemlig ved at sige; Selam Aleykum, som er arabisk for det hebræiske: Shalom Alechem, som på dansk i Bibelen oversættes som; Fred være med jer/dig. Jeg synes ligesom dig at det kunne være spændende med en saglig debat med repræsentanter fra de tre monoteistiske religioner.  Mvh. Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#43864 - 27/03/2005 18:23
|
Bruger
|
Hej Kristina Du skrev dette som bevis for Jesu guddommelighed: Men se evt. f.eks.4. Mos 21 om kobberslangen i ørkenen, et symbol der peger på, at der ikke er frelse i nogen anden eller noget andet end i ham, der hang på sit kort på Golgatha, og døde og opstod for os påskedag. Jesus bruger beretningen om kobberslangen om sig selv, jfr. Joh. 3,14-15. svar: Jeg er enig med Vandrer i, at dette du frembringer her, ikke bekræfter Jesu guddommelighed. Alle profeter havde deres mirakler og deres forudsigelser om fremtidige situationer. Desuden ser jøderne jo nok også lidt anderledes på 4. mos 21 da de ikke kender til doktrinen om arvesynd. Du må nok anstrenge dig lidt bedre hvis du vil overbevise mig om at Jesus er Gud. Mvh. Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#43865 - 27/03/2005 20:21
|
Bruger
|
Meget interessant med en saglig debat, med repræsentanter for de tre religioner.. Men om jeg bør repræsentere jødedommen tvivler jeg på.. Muligvis er der nogen herinde der mener, at jeg ved en del, men i forhold til andre jøder, ved jeg kun, hvordan man vander træet  Selvfølgelig er jeg altid frisk på en debat  , men ikke gerne som repræsentant for noget, jeg ikke ved mere om... Fred til jer alle  Samuel
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#43866 - 27/03/2005 21:00
|
Bruger
|
Enig! Og Guds fred være med dig også  Mvh. Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#43867 - 27/03/2005 21:09
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Shakir, du skriver
"Du må nok anstrenge dig lidt bedre hvis du vil overbevise mig om at Jesus er Gud."
Her på JesusNet.dk er der - foruden debatten her i Café Thomas - store mængder af artikler og svarpanel-svar som tilsammen forklarer udførligt, hvad vi kristne har at sige om Jesu stedfortrædende lidelse og død for os alle, om hans guddommelighed og hans menneskelighed, og om forskellene mellem kristendom og Islam. Jeg har linket til en stor del af materialet og har egentlig ikke noget at tilføje, men vil da gerne forsøge at svare på konkrete, specifikke spørgsmål, hvis du har sådan nogen.
Beretningen om kobberslangen er ganske rigtigt ikke i sig selv nogen bekræftelse på Jesu goddommelighed, men, som jeg skrev, et symbol.
Og faktisk tror jeg, at du kender hele det kristne grundlag ganske godt, men altså har afvist det, så jeg tror ikke det ville hjælpe, at jeg anstrengte mig yderligere, specielt da du jo ikke tror, at sandheden om Gud er at finde i Bibelen, men i Koranen.
Om Gud vil, lukker han en gang dine øjne og ører op for evangeliet, for frelsende tro på Jesus som Vejen, Sandheden og Livet, og det håber jeg naturligvis vil ske ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43868 - 27/03/2005 22:22
|
Bruger
|
Hej Kristina Jeg synes at du som ordstyrer her skuffer mig lidt. Du kommer med en henvisning til at Jesus skulle være guddommelig. Nu trækker du den tilbage og erkender at den nok ikke beviser noget og henviser mig istedet til nogle artikler som skulle bekræfte at Jesus er Gud eller guddommelig.  Jeg skal da nok kigge lidt på det  Du skrev: Om Gud vil, lukker han en gang dine øjne og ører op for evangeliet, for frelsende tro på Jesus som Vejen, Sandheden og Livet, og det håber jeg naturligvis vil ske ... svar: Du blander vist nogle begreber sammen her. Som jeg har sagt op til flere gang så tror muslimer på 'evangeliet' Vi læser i Matt. evang. 9:35 dette: ”Så vandrede Jesus omkring i alle byer og landsbyer, lærte i deres synagoger og prædikede evangeliet……” Korrekt som der står, prædikede Jesus evangeliet for folk, og det er jo ikke noget muslimerne benægter, tværtimod. Men hvad var det egentlig for et evangelium han prædikede? Mener du at Jesus vandrede rundt og prædikede at han skulle dø på et kors for at tage vore synder? Det har vist intet med evangeliet at gøre! Og den der med at Jesus er vejen, sandheden og livet, har jeg også forklaret dig tidligere. Mvh. Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#43869 - 27/03/2005 23:28
Re: Søg og bliv fundet ! Frelse
|
Bruger
Reg.: 23/03/2005
|
Kære Kristina m. fl.! Jeg mener det er meget vigtigt, at få sagt om dåben, at den ikke frelser. Men det er troen på Jesus Kristus, som frelser. I forbindelse med frelsen må man være villig til omvendelse fra synd. Mvh. Jonathan
Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)
|
|
Til toppen
|
|
|
#43870 - 27/03/2005 23:58
|
Bruger
|
Hej Shakir! Det er almendelig kristen/bibelsk lære, at tro på Jesus, som døde på korset for, at frelse os fra vore synder og give os evigt liv ved troen på det han gjorde på korset. I forbindelse med vi modtager Jesus må vi være villig til omvendelse fra synd. Efter hvad jeg har læst i bibelen står der alt det i bibelen, som jeg har nævnt i dette brev. Jeg er selv kristen. Mvh. Jonathan
Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)
|
|
Til toppen
|
|
|
#43871 - 28/03/2005 00:23
[Re: Jonathan]
|
Bruger
|
Hej Jonathan Du skrev: Det er almendelig kristen/bibelsk lære, at tro på Jesus, som døde på korset for, at frelse os fra vore synder og give os evigt liv ved troen på det han gjorde på korset. svar: Jeg kender godt til de kristne doktriner  Jeg har selv været kristen. læs evt. min profil. Men vedr. Jesu død på korset for at frelse, som muslimer ikke tror på, har jeg lige skrevet et indlæg på Giraffen.dk, hvor jeg forsøger at gøre rede for hvorfor Jesus aldrig døde på korset. http://forum.giraffen.dk/viewtopic.php?t=17138Du bedes læse det med et åbent hjerte selv om det er lidt langt.  Og du må hjertens gerne kommentere det og evt. rette mig hvis du mener, at jeg skulle have misforstået noget. Mvh. Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#43872 - 28/03/2005 19:27
Re: Søg og bliv fundet ! Frelse
[Re: Jonathan]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jonathan, vi er vist ikke uenige!
Du har ret i, at dåben ikke frelser nogen uden tro på, at det er Jesus som har gjort fyldest og betalt for alle vores synder.
Der var mange år, hvor min dåb slet intet betød for mig, og hvor den jo så ikke var mig til frelse. Nu lever jeg i min dåbs nåde i tro på Jesus og kan i mit livs bakspejl se, at han har været med mig hele mit liv - uden at give sig til kende for mig!
Det tænkte jeg på i dag, mens jeg lyttede til prædiketeksten om Emmaus-vandrerne, de to disciple, der gik sammen med den opstandne Jesus uden at genkende hem, fordi deres øjne holdtes til.
De genkendte ham først, da han sad til bords sammen med dem, tog brødet, velsignede og brød det og gav dem det .. cf. Luk 24,13-32.
Sådan er det også gået mig; Ved Guds Ord og sakramenterne kom jeg til tro på Jesus som min Herre og Frelser, som ved sit sonende blod har renset mig for al synd.
Kol. 1,13-14: Tak med glæde vor Fader, som har gjort jer duelige til at få del i de helliges arv i lyset. Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige; i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43873 - 28/03/2005 22:43
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Shakir - jeg er da ked af at skuffe dig, men jeg havde da heller ikke regnet med, at du kunne bruge min forklaring. Som jeg skrev: ".. du kender hele det kristne grundlag ganske godt, men altså har afvist det, så jeg tror ikke det ville hjælpe, at jeg anstrengte mig yderligere, specielt da du jo ikke tror, at sandheden om Gud er at finde i Bibelen, men i Koranen." Du skrev: "Som jeg har sagt op til flere gang så tror muslimer på 'evangeliet'" "Evangelium" betyder "godt budskab". Og i kristen terminologi betyder det frelse ved Guds nåde og ikke ved lovgerninger. Se fx. Galaterbrevet 1,6: Jeg undrer mig over, at I så hastigt lader jer vende bort fra ham, som kaldte jer ved Kristi nåde, til et andet evangelium, som slet ikke er et evangelium; der er bare nogle, som forvirrer jer og søger at forvrænge Kristi evangelium.
Men om så vi selv eller en engel fra himlen forkyndte jer et andet evangelium end det, vi har forkyndt jer, forbandet være han. Så jeg holder mig til det kristne evangelium! Men det kan ikke undre, at vi tror forskelligt om, hvad evangeliet handler om. Mon ikke vi i det mindste kan blive enige om, at Islam og Kristendom ikke begge kan være sandhed .. ? Vi kristne anser jo Muhammed for at være en af de mange falske profeter, som Jesus fortalte skulle komme og føre mange vild, og som han advarede så kraftigt imod ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43874 - 28/03/2005 23:36
|
Bruger
|
Hej Kristina Du henviste til Pauli brev til Galaterne, der stod: Men om så vi selv eller en engel fra himlen forkyndte jer et andet evangelium end det, vi har forkyndt jer, forbandet være han. svar: Da Paulus, med al respekt for ham, skrev dette brev, var de fire evangelier slet ikke nedfældet endnu. Jesus var på dette tidspunkt faret op til Gud. Så hvilket evangelium refererer Paulus til?, det kan kun være hans eget  Du skrev: Mon ikke vi i det mindste kan blive enige om, at Islam og Kristendom ikke begge kan være sandhed .. ? Vi kristne anser jo Muhammed for at være en af de mange falske profeter, som Jesus fortalte skulle komme og føre mange vild, og som han advarede så kraftigt imod ... svar: Tja, jøderne så og ser stadig Jesus som en af mange falske messias'er. Så hvorfor har de ikke ret? Vi mener jo ike at Muhammed fører 'nogen vild', for vi ser ingen forskel på Muhammeds budskab og Jesu budskab. Men vi ser stor forskel på Pauli og Jesu lære  Mvh. Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#43875 - 29/03/2005 10:40
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Shakir, du skriver Vi mener jo ikke at Muhammed fører 'nogen vild', for vi ser ingen forskel på Muhammeds budskab og Jesu budskab. Men vi ser stor forskel på Pauli og Jesu lære Ja, det ved jeg godt. Det hænger jo sammen med, at du er muslim og altså ikke kristen! Og da du tidligere har været kristen, mener jeg ikke, at nogen form for skriftlig information om Jesu apostel Paulus - eller for den sags skyld om hele Bibelens troværdighed som Guds endegyldige ord - kan bringe dig tilbage til kristen tro, og ejheller rokke ved min egen tro. Det kræver Guds indgriben på en helt anden måde end i et debatforum, tror jeg ... så jeg vil sige tak for nu - med gode ønsker ... ! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43876 - 29/03/2005 16:59
|
Bruger
|
Hej Kristina Jeg er glad for at vi i det mindste ønsker det bedste for hinanden  Tak for debatten. Mvh. Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#43877 - 30/03/2005 02:08
|
Bruger
|
Kære Kefas
K: Meget interessant med en saglig debat, med repræsentanter for de tre religioner.. Nemlig. Jeg mener nok det kan lade sig gøre, at etablere et godt udgangspunkt, med en brugbar debatstil og et emne, som passer til denne stamcafé. At finde repræsentanter for religionerne, det kan selvfølgelig give murren på fløjene, men er det bare nogen som sætter sig og taler sammen, hvem vil da tage notits af det.
K: om jeg bør repræsentere jødedommen tvivler jeg på.. Du holder dig tilbage... Det kan være du synes, der er andre mere oplagte kandidater, hvis det sådan skal være, som repræsentanter for religionerne. Nogen vil måske foretrække en studert; en Immam, en Rabbi og en Præst; nogen som kan stå for en form, der også kan identificeres med dét der repræsenteres. De vil nok også kunne gi en lærd debat, som holdt sig inden for sine egne grænser.
Men er det ikke et møde vi taler om, du siger om dig selv: i forhold til andre jøder, ved jeg kun, hvordan man vander træet Mange begyder at beskære, endnu før de har lært at vande. Jeg tror det er holdningen, som er med til at bestemme om man virkelig mødes, eller om man blot skal sætte snurretoppe i gang, den ene mere imponerende end den anden.
Selvfølgelig er jeg altid frisk på en debat, men ikke gerne som repræsentant for noget, jeg ikke ved mere om... Det lyder da også som en personlig invitation, hvor man selv er med til at aftale vilkårene.... Om man mærker fingern pege på en, kan det være svært at komme uden om og så det godt du reagerer så snapt.
Du har ret i, at debattørerne ikke skal sætte sig op til at repræsentere religionerne, som de komplekse institutioner de er. Ikke noget de ikke ved tilstrækkeligt. Hvad de har modtaget og gjort til deres eget, dét kan de bringe frem, for sammen at oplyse omgivelserne.
Det er rart at høre du kan vande træet... Jeg har gået og passet lidt urter og nogen træer, som min Fader har lært mig det. Men det en anden historie...
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#43878 - 31/03/2005 16:05
|
Bruger
|
Hej allesammen! Jeg tror vi skal møde muslimerne med kærlighed og respekt når vi præsenterer evangeliet for dem. Her kommer et link til en hjemmeside adresse nemlig http://www.kivik.dk Prøv, at klikke på menuen Presse på den hjemmeside jeg har nævt. Mkh. Jonathan
|
|
Til toppen
|
|
|
#43879 - 01/04/2005 01:24
Muhammed - Paulus - Jesus -
|
Bruger
|
Kære Shakir
S: Jeg kan se at vi to nok har noget tilfælles, men at der også er ting vi ikke har tilfælles. Det er godt at høre... Gud er én og Han kender hjerterne hos Menneskene.
Jeg fortalte om mit syn på Paulus og Muhammed, for at lægge tingene på bordet. Til det svarer du: .. vi ser ingen forskel på Jesu budskab og Muhammeds budskab... og du siger det er at prædike monoteisme ligesom profeterne før Jesus. Jeg har læst lidt i Koranen, for at få en fornemmelse af hvad det er vi taler om, men jeg må sige, mit indtryk er ikke umiddelbart at Muhammeds budskaber er de samme som Jesu. Det er rigtigt, at Jesus og Muhammed begge taler i en monoteistisk tankegang, men der synes væsenlig forskel i den måde de udtrykker det på. Det er imponerende læsning, men min oplevelse af Muhammeds budskab er, at der er tilsat lidt rigeligt krydderi. Det smager altså noget efter Muhammed, som også Paulus er endt op med en ret der bærer præg efter hans karakter.
De tre udgør et interessant spændingsfelt. Her ser jeg dem hver især i denne konstellation.
Islam - Muhammed Kristendommen - Paulus Jødedommen - Moses - Profeterne - Yeshua
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#43880 - 01/04/2005 16:07
Re: Muhammed - Paulus - Jesus -
|
Bruger
|
Kære Vandrer
Du skrev:
Jeg har læst lidt i Koranen, for at få en fornemmelse af hvad det er vi taler om, men jeg må sige, mit indtryk er ikke umiddelbart at Muhammeds budskaber er de samme som Jesu.
Det er rigtigt, at Jesus og Muhammed begge taler i en monoteistisk tankegang, men der synes væsenlig forskel i den måde de udtrykker det på. Det er imponerende læsning, men min oplevelse af Muhammeds budskab er, at der er tilsat lidt rigeligt krydderi.
svar:
Det budskab som Gud åbenbarede Muhammed ser vi som sagt ikke anderledes på end det Gud åbenbarede Jesus, Moses og andre af Guds profeter. Hvis jeg fik skrevet 'Muhammeds' budskab var det nok lidt forkert udtrykket af mig, idet vi ikke ser Muhammed som grundlæggeren af islam, men Gud.
Grunden til at du synes at der i Koranen er mere 'krydderi' i, som du udtrykker det, kan skyldes at Koranen er meget direkte i sin formulering. Koranen er skrevet i første person og er derfor ikke en beretning om Muhammeds liv eller andre historier.
Det grunder måske også i, at Muhammed var en lov-profet, ligesom Moses, modsat Jesus som ikke kom for at oprette en ny religion.
Jesus sagde jo også, at hans rige ikke var af denne verden. Det gjorde at romerne ikke så ham som en trusel mod deres magt i området.
Muhammeds budskab om én Gud var en stor fare for de mange afgudsdyrkere der levede af at sælge og købe afguder. Hvis folk lyttede til Muhammeds budskab om én Gud, ville det være katastrofalt for forretningslivet. Hvem ville så købe afguderne?
Derfor denne opstand mod Muhammed.
Men Jesu og Muhammeds budskab om bl.a. at tilbede én Gud, er det samme.
Det er rigtigt at Pauli breve afviger meget fra Muhammeds lære, men også fra Jesu lære.
Mvh.
Shakir
Ændret af Shakir (01/04/2005 16:09)
|
|
Til toppen
|
|
|
#43881 - 01/04/2005 20:06
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Vandrer m.fl.
Jeg sidder lige og kigger på en opgørelse over, hvor denne verdens kristne bor og så vidt jeg kan se, at vi er ca. 2 milliarder ialt, og det kan da ikke passe, at vi generelt er ude af stand til at læse indenad?
Der er store indbyrdes forskelle mellem os kristne, men Bibelen har vi til fælles, og ifølge Bibelen er Paulus Jesu Kristi apostel (og dermed hans talerør). Og Jesus, i kristendommen, svarer sådan set til Koranen i Islam.
Gud har, ifølge kristendommen, udtrykt sig i Jesus Kristus. Allah har, ifølge Islam, udtrykt sig i Koranen.
Og enten er Bibelen Guds sande ord om Jesus, eller også er den ikke. Man kunne selvfølgelig, hvis man ikke var kristen, forestille sig, at en del af Bibelen er Guds sande ord, og en anden del ikke.
Men at nogen - kristen eller ej - kan komme til det resultat, at Jesus taler sandt, men at Paulus ikke gør, det kan jeg ikke forstå! Det er næsten som at sige (hvis man er muslim) at Allah har ret, men at Koranen er fyldt med fejl! Helt absurd, ikke? Jesus og Paulus siger i alt væsentligt nøjagtig det samme, og Paulus modsiger på intet punkt Jesu lære. Take it or leave it!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43882 - 08/04/2005 00:45
|
Bruger
|
Hej Kristina
Du skrev:
Jesus og Paulus siger i alt væsentligt nøjagtig det samme, og Paulus modsiger på intet punkt Jesu lære.
Take it or leave it!
svar:
Ok jeg er da glad for at du giver mig et valg. Jeg tror jeg vil 'leave it'
Sagen er jo den, at der er masser af eksempler på, at Paulus fremkommer med en anden lære end den Jesus forkyndte. Den mest iøjenfaldende er denne lære fra Paulus, samt hvorfor den opstod.
Paulus skriver i sit brev til romerne at man blev retfærdigjort ved tro, uden lovgerninger rom. 3:28
Paulus var jo selv romersk statsborger 'Apost. ger. 22:27-28', og ville gerne fremskaffe så mange nye konvertitter til den nye tro. Dette var til trods for at Jesus ikke havde intentioner om at nå ud til andre end jøderne. matt. 10:5-6 & 15:24. Dette var også et eksempel på en anden lære fra Paulus, men lad os lige vende tilbage til den egentlige sag.
Paulus ophæver altså loven, modsat Jesus som siger følgende:
"Når loven kalder dem guder, som Guds ord er kommet til – og Skriften kan ikke rokkes "-.Joh. 10,35
"Derfor: Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I også gøre mod dem. Sådan er loven og profeterne".Matt. 7,12
"Og se, der kom en hen til Jesus og spurgte: Mester, hvad godt skal jeg gøre for at få evigt liv? Han svarede ham: Hvorfor spørger du mig om det gode? Én er den gode. Men vil du gå ind til livet, så hold budene!" Matt. 19,16-17
"Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje." Matt. 7,21
”For jeg siger jer: hvis jeres retfærdighed ikke overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.” Matt. evang. 5:20
"Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!" Matt. 7,23
og sidst men ikke mindst:
”Tro ikke jeg er kommet for at nedbryde loven (moseloven) eller profeterne, jeg er ikke kommet for at nedbryde men for at opfylde. Sandelig siger jeg jer: før himlen og jorden forgår, skal end ikke det mindste bogstav eller en tøddel af loven forgå – før det er sket alt sammen. ” Matt. evang. 5:17-18
Selv Jakob bekræfter at tro ikke alene kan retfærdiggøre nogen:
”Hvad nytter det, mine brødre! om én siger, han har tro, når han ikke har gerninger? Kan troen måske frelse ham? ” Jakobs brev 2:14
”Du ser altså, at troen virkede sammen med hans gerninger, og ved gerningerne nåede troen sin fuldendelse.” Jakobs brev 2:22
”I ser altså, at det er af gerninger, et menneske bliver retfærdiggjort, og ikke af tro alene.” Jakobs brev 2:24
”Ligesom legemet er dødt uden ånd, således er jo også troen død uden gerninger.” Jakobs brev 2:26
Så hvordan kan Paulus sige:
”Vi mener nemlig, at et menneske bliver retfærdiggjort ved tro, uden lovgerninger.” Romerbrevet 3:28
Mvh.
Shakir
Ændret af Shakir (08/04/2005 00:47)
|
|
Til toppen
|
|
|
#43883 - 21/01/2006 18:07
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa..
der var en eller anden herinde som skrev noget med at Jesus er Guds søn, men han er også Gud..
jeg er muslim, og vi tror på at Jesus var en profet og han var menneske.. det med at han var både Gud, Guds søn, og Faderen, (Treenigheden) tager vi muslimer stærkt afstand fra..
men der er noget jeg gerne vil vide.. hvordan kan i kristne sige, at Jesus er Guds søn og Gud, når Jesus var et menneske.. Han var et menneske ligesom vi er med de samme behov som os mennesker, han skulle også spise, han skulle også på toilettet, og have tøj på, og havde hænder osv osv ligesom os.. hvordan kan han i jeres øjne både være Gud og Guds søn..? hvis han så var Gud, hvem havde så skabt hans mor Maryam..??
jeg synes slet ikke det giver nogen mening overhovedet..
Jesus er en profet og et menneske, som fik et budskab ligesom alle de andre profeter eks: Moses, Abraham, Isak, David, Ismael, Muhammed osv.. de blev sendt ned af Gud til forskellige nationer for at retlede dem tilbage på den rette vej..
men mht. Jesus, så folk at han kunne genoplive de døde, og få de blindes syn tilbage, derfor begyndte de at se ham som Gud.. men det er jo ikke helt rigtigt.. for som sagt, så var Jesus et menneske, og hvor havde han fået de der mirakler fra..?? Fra Gud.. Hans og alles Skaber..!
Fred..
Yasmin..
|
|
Til toppen
|
|
|
#43884 - 21/01/2006 19:05
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Yasmina - jeg kan godt forstå, at du, som muslim, må undre dig, for hvordan kan det dog gå til, at Jesus kan være både et menneske, og samtidig Gud? Det er ikke så ligetil, men det er hvad vi kristne tror. Vi tror ikke på tre guder, vi tror at Gud er én og samme "substans", men på en måde tre "personer": Faderen, Sønnen og Helligånden - evige og uskabte - og at alt hvad der eksisterer i universet er skabt af Gud. Og vi tror, at Guds Søn lod sig føde som menneske, og at han i kærlighed ofrede sit liv for at sone alle synder og derved frelse for alle, som vil modtage, hvad han har gjort for os. Han blev korsfæstet og døde og genopstod tre dage efter, og er nu hos sin himmelske far, og vil komme igen på dommedag og dømme levende og døde. Helt kort kan vi sige hvad kristendommen handler om ved et citat fra Bibelen: For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. Hvis du vil vide mere om ligheder og forskelle mellem Islam og Kristendom, kan du finde en kort orientering her. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43885 - 21/01/2006 20:12
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina.. Jamen det er også nogenlunde det jeg ikke helt forstår så.. hvorfor skulle Gud have en søn..? hvad er meningen med, at Gud pludselig har en søn..? og hvorfor skulle han pludselig også være en Fader..? Gud er jo kun en.. Han har ingen partner, datter eller søn, eller forældre eller noget som helst.. Skaberen er jo kun en..! og det som i siger, er jo en form for blasfemi.. Jesus blev jo ikke skabt for at sone andre folks synder, det er jo det vi har Dommedagen til.. der skal alle ethvert menneske selv stå til regnskab og sone for deres egne handlinger.. Jesus blev skabt for ligesom de andre profeter blev skabt.. Du siger, at Jesus kommer på Dommedagen..det er rigtigt, for det tror vi muslimer også på.. men det er ikke rigtigt at det er Jesus som skal dømme alt levende.. det har vi da en Skaber som skal gøre det..Gud! vi tror ikke på, at Jesus blev korsfæstet.. han blev reddet op til Himlen af Gud, hans Skaber, ikke hans far.. Gud sendte en efterligner af Jesus ned til jøderne som så dræbte efterligneren i stedet for.. Ja Jesus er nu i Himlen og kommer ned til Dommedagen hvor han vil brække alle kors.. Man kan ikke rigtigt stole på det som står i Biblen, da den er blevet skrevet om i alle de år der er gået.. Den ægte Bibel, som hedder Evangeliet, blev jo sendt ned til Jesus, ligesom Torahen blev nedsendt til Moses og Koranen til Muhammed.. men efterhånden som årene gik, blandede folk sig og puttede deres egne ord i stedet for Guds ord.. Det her er noget fra det link du gav mig: "Men for kristne er Guds tilgivelse ikke helt så letkøbt. Guds lov er blevet overtrådt. Tilgivelse koster Gud hans egen søn. På korset er det Gud selv, der lider for at kunne tilgive os." Det forstår jeg ikke hvordan Gud skulle lide bare for at kunne tilgive os..?? Gud er jo Skaberen, Han kan tilgive os når som helst, hvorfor skulle Han lide?? Når der står at på korset er det Gud selv der lider, så må i jo mene, at Jesus er Gud.. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#43886 - 21/01/2006 20:27
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Yasmina skrev bl.a.: Man kan ikke rigtigt stole på det som står i Biblen, da den er blevet skrevet om i alle de år der er gået..
Dette er en påstand der med jævne mellemrum bliver fremført!
Kunne du ikke være venlig at fremføre dokumentation for denne påstand. Dokumentationen er ofte blevet efterlyst i forbindelse med fremsættelsen af denne påstand, men hidtil er der ikke nogen der har gjort sig ulejlighed dermed.
Håber at du vil påtage dig at fremføre den efterlyste dokumentation og argumentere for den!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#43887 - 21/01/2006 21:18
|
Anonym
Anonym
|
Eskild.. vi er vel enig i, at Gud havde nedsendt hellige bøger til mennesket ik?? det drejer sig om 4 bøger: Davidsalmerne, Torahen, Evangeliet, og det sidste budskab Koranen.. Vi læser i Evangeliet, at Jesus gik og forkyndte Evangeliet. Det er ikke noget som vi muslimer benægter, spørgsmålet er bare hvilket Evangelium der tales om. Ud af de over tusinde manuskripter om Jesus, som de kristne er så stolte af, har kirkefædrene i det fjerde århundrede kun udvalgt 4 evangelier, som passede ind i deres forudfattede mening om hvordan Jesus var. Resten blev kasseret og kaldt for apokryfe, som er et græsk ord for skjult eller hemmeligt. Barnabas-evangeliet som siges at været et af de mere troværdige evangelier blev sammen med Thomas-evangeliet og et par andre kasseret, fordi de afveg fra kirkens accepterede doktriner og ikke støttede teorien om, at Jesus var Guds søn og at Gud var en treenig Gud. Gud havde kun givet profeterne mirakler for, at stadsfæste hans budskab for nogle ret stædige mennesker. Jesus havde ingen intentioner om at starte en ny religion. Gud havde nedsendt Jesus for at retlede jøderne.!
Treenigheden for muslimer er en menneskabt lære som heller ikke har nogen skriftlig basis i Biblen. I Jødedommen kender man heller ikke til at Gud skulle være en treenig Gud, jøderne tror i øvrigt heller ikke på arvesynden. Treenigheden opstod i det 3. århundrede i Nicæa, altså 400 år efter Jesu død..! Paulus som var den første missionær har i Biblen givet givet Jesus denne attribut, at han skulle være Gud og samtidig hans søn, for på denne måde at vinde konvertitter blandt hedningerne. Hedningerne som levede på det tidspunkt var grækere og romere. De kunne ikke acceptere ideén om en Gud man ikke kunne se, idet de selv tilbad et hav af guder de selv havde lavet.
Paulus, der aldrig har mødt Jesus, må siges at være den egentlige grundlægger af kristendommen, da det er ham der har skabt alle dens doktriner, det benægter kristne præster da heller ikke. Paulus har med én sætning slået alt hvad der hedder lovgivning ihjel, da han siger:
"For vi mener, at et menneske gøres retfærdigt ved tro, uden lovgivninger". Paulus´s brev til romerne 3:28
På den måde gjorde han religionen mere tilpassende for hedningerne, der før havde klaget til Paulus over, at loven for streng. Og det var til trods for at Jesus sagde at han ikke var kommet for at nedbryde loven, men for at opfylde den.
Jesus siger selv:
"Den som modtager mig, modtager ikke mig men Ham som sendte mig". Markus 9:27
"Hør Israel, Herren vor Gud, Herren er én". Markus 12:29
"Du skal tilbede Herren din Gud og tjene Ham alene". Matt. 4:10
Det var derfor Profeten Muhammed ca. 600 år efter, modtog sit kald fra gud for at genoprette den rene monoteisme som bl. a Jesus prædikede..
Fred..
Yasmina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43888 - 21/01/2006 21:30
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Eskild.. vi er vel enig i, at Gud havde nedsendt hellige bøger til mennesket ik?? det drejer sig om 4 bøger: Davidsalmerne, Torahen, Evangeliet, og det sidste budskab Koranen..
Nej, da jeg er kristen er vi ikke enige i dette.
Og jeg kan se af din liste at der ikke er ret meget af Bibelen du anerkender.
|
|
Til toppen
|
|
|
#43889 - 21/01/2006 21:36
|
Anonym
Anonym
|
Eskild jeg anerkender den rigtige Bibel (Evangeliet).. Den som var Guds ord.. Den som blev nedsendt til Jesus.. ikke den som ses nu i nutiden..
|
|
Til toppen
|
|
|
#43890 - 21/01/2006 21:46
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Eskild jeg anerkender den rigtige Bibel (Evangeliet).. Den som var Guds ord.. Den som blev nedsendt til Jesus.. ikke den som ses nu i nutiden..
OK.
Desværre tror jeg at vore synspunkter ligger så meget væk fra hinanden, at det bliver meget svært at få en god dialog igang mellem os to.
Du skal have tak for de tanker vi hidtil har kunnet dele med hinanden, og jeg vil ønske dig alt godt i tiden fremover. Jeg har opfattelsen at du er et meget oprigtigt troende menneske, og det er jo en rigtig god egenskab at have.
|
|
Til toppen
|
|
|
#43891 - 21/01/2006 21:51
|
Anonym
Anonym
|
Ok tak for det Eskild.. og alt godt til dig også.. men da jeg skrev, at Biblen ikke var Guds ord mere, så ville du have en dokumentation, og så kom jeg med et laangt indlæg.. hvorfor kan du lige pludselig ikke svare på mit indlæg..? men ja tak for diskutionen.. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#43892 - 09/02/2006 17:07
|
Bruger
Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
|
Gud og Jesus var til, før det hele blev skabt. Se vi på skabelsen, blev der lys, før solen blev skabt. Biblen siger at Jesus er menneskets lys og at Han kommer fra Gud.
Den tro har vi kristne på samme niveau som muslimer har omkring afbildning af Mohamed.
Jeg kan godt se, at du som muslim ser det lidt som blasfemi. Jeg er som kristen en fantastisk glad person. Tænk at Gud elsker dig og mig så meget, at Han var villig til at påtage sig alt straf, for at dig og mig kan komme til Gud. Den straf Gud tog på sig, var i skikkelse af Jesus og ingen anden. Vi kristne tror lige så meget som muslimer ikke ønsker afbildning af Mohamed, at Jesus som Gud opstod igen fra døden, for at vi, ikke skal lide døden men være sammen med Gud i evighed. Desværre er der mange som ikke ser denne gave. Vi ønsker selv at gøre os fortjent til at Gud skal holde af os. men det er og bliver en håbløs opgave. Har du været sur på et andet menneske, der gjorder noget ondt imod dig, har du faktisk fået Guds harme svarende til at lave masse mord. Så ren og retfærdig er Gud. Tænk bare en lille tanke om at det som en anden har, at det vil du også gerne have, er imod Guds vilje og kan sammenlignes med at man har begået mord. Biblen siger at har man brudt en lov, er man skyldig i dem alle, det er baggrunden for at jeg sammenligner tingene på den måde. Her kommer Jesus ind. Gud lader sig føde på jorden som menneske og hedder Jesus (for at gøre det lidt mere forståeligt), så det skaberværk han holder mest af (os mennesker), har en mulighed for at have fællesskeab med Gud. For Jesus har gjort os rene ved sin død på Golgata kors og ved opstandelsen givet os fællesskabet med Gud tilbage. Det der kræves, er at amn tror på Jesus og intet andet. Det er simpelthen så simpelt at vi mennesker nægter at tro på det, men hellerer vil holde fast ved besværlighederne.
Kærlig hilsen Kim
CIA - Christian In Action coz Jesus loves u
|
|
Til toppen
|
|
|
#43893 - 17/02/2006 17:39
|
Bruger
Reg.: 14/02/2006
|
Citat: Hej Kristina..
Jamen det er også nogenlunde det jeg ikke helt forstår så..
hvorfor skulle Gud have en søn..? hvad er meningen med, at Gud pludselig har en søn..? og hvorfor skulle han pludselig også være en Fader..? Gud er jo kun en.. Han har ingen partner, datter eller søn, eller forældre eller noget som helst.. Skaberen er jo kun en..! og det som i siger, er jo en form for blasfemi..
Jesus blev jo ikke skabt for at sone andre folks synder, det er jo det vi har Dommedagen til..
Ja, I må meget undskylde herinde på Jesusnet, men jeg er altså virkelig vred (endnu en synd...). Aldrig har jeg læst et så afstumpet, stupidt og rent ud sagt tåbeligt indlæg!
At brokke sig over, at treenigheden er ulogisk - uden overhovedet at forsøge at sætte sig ind i HVAD DER I VIRKELIGHEDEN MENES MED TREENIGHEDEN, er simpel arrogance.
Er det ulogisk at opfatte Gud som tre dele? Ja! Er det ulogisk at sige at Gud er éen - og dog alligevel har han en søn? Ja! Er det ulogisk at kritisere treenigheden uden at have sat sig ned på sin flade og tænkt sig om? Ja!
Er det blasfemisk at tro på, at Gud blev menneske? Sig mig engang, Yasmin, er du helt velforvaret??? Du giver muslimer et dårligt rygte med den nedladende og bedrevidende attitude, du lægger for dagen.
"Jesus sonede ikke vores synder" fortæller du os med din selvgodhed - "det har vi dommedag til", fortsætter du. Har du nogensinde tænkt på, at vi mennesker er fejlbarlige og synder sådan cirka hver eneste dag - hvis ikke i handling, så i tanke? Hvordan vil DU forestille dig at frelsen kan komme til nogen mennesker på denne jord, hvis ikke Gud tager vores onde handlinger på sin kappe?
Svarer du hermed "JEG begår skam aldrig synd", har du faktisk allerede begået den største synd af alle - udover dit arrogante indlæg forstås!
Om jeg fatter, hvad folk ser i islam... mage til fjendtlig, menneskenedværdigende vrangtro skal man lede længe efter.
Her begik jeg vidst samme synd, som jeg beskylder Yasmin for... Det må være min vrede og frustration, der taler.
Split a piece of wood, and I am there.
Lift up the stone and there you will find me.
|
|
Til toppen
|
|
|
#43894 - 17/02/2006 17:44
|
Bruger
|
Uha, Tau, jeg giver dig så evigt ret i den analyse af konvertitternes bevæggrunde. Ikke et særlig sympatisk billede, men ikke desto mindre sandsynligvis sand.
At kunne udleve sin indre farisæer... Efterlev koranens bud!
|
|
Til toppen
|
|
|
#43895 - 17/02/2006 18:04
|
Bruger
|
Hvordan ville du have det med, at folk herinde gjorde dig opmærksom på, at:
Mohammed var en svindler, løgner, morder og voldtægtsforbryder, der formåede at tage fusen på uvidende beduiner? Og så undlader jeg endda at nævne Aisha, den 6-årige pige, han tog til viv...
At koranen er en svindlerhistorie fra ende til anden, hvis eneste formål er at videreføre en stærk mandschauvenistisk tradition?
At islam er langt mere en tro en kristendom, da islam blot hænger og svæver i den tyndeste tros luft - lidt ligesom at tro på Gandalf i Ringenes Herre, mens kristendommen har rod i noget virkeligt historisk?
At årsagen til, at der ikke findes noget kildemateriale fra Mekka fra islams første århundreder er, at det aldrig har eksisteret.
At koranen først blev nedskrevet flere årtier efter Muhammeds død?
Kan du nu forstå, hvorfor folk bliver stødt over dine udtalelser?
|
|
Til toppen
|
|
|
#43896 - 17/02/2006 18:11
[Re: jfonss]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jamen jfonns dog! Det var da eine grausame Salbe Hvordan kan du forvente, at en muslim skal kunne forstå - og acceptere - hvad evangeliet handler om? Yasmina taler selvsagt ud fra sin muslimske tro - lad os ikke blive vrede, men takke Gud for, at vi har fået den gave at måtte være Guds børn, og at Jesus ville frelse os og, som vores bror, har lovet os at være med os alle dage indtil verdens ende! Med et så stort privilegium må vi have overskud til at være lysets børn og se med kærlige øjne på vores medmennesker, uanset tro. Gud elsker muslimer lige så højt som han elsker os! Heldigvis skriver du til sidst: "Her begik jeg vidst samme synd, som jeg beskylder Yasmin for... Det må være min vrede og frustration, der taler." Ja, det må det bestemt være! Du får her lektier for: Galaterbrevet 5,22-23 siger du højt 7 gange i aften på sengekanten: Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43897 - 17/02/2006 18:19
|
Bruger
|
Jeg erkender, at jeg måske gik over stregen i de to foregående indlæg. Jeg overvejer da også at slette dem, men jeg synes nu de har en selvstændig pointe som mange - inklusiv jeg selv - kunne lære noget af. Ikke at spotte andres tro, hvis ikke man har en overordentlig god grund hertil. (Dette var ikke ment som et hint til Jyllands Posten, da jeg netop i deres tilfælde mener, at der var en god grund.)
|
|
Til toppen
|
|
|
#43898 - 17/02/2006 18:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
OK jfonss - lad os bare lade det stå, det kan næsten ikke undgås at der ryger en finke af fadet engang imellem ... - og desuden: Tilgivelse er jo kristnes speciale!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43899 - 18/02/2006 13:30
|
Bruger
|
Hej Jfonns Du skrev: Hvordan ville du have det med, at folk herinde gjorde dig opmærksom på, at: Mohammed var en svindler, løgner, morder og voldtægtsforbryder, der formåede at tage fusen på uvidende beduiner? Og så undlader jeg endda at nævne Aisha, den 6-årige pige, han tog til viv... At koranen er en svindlerhistorie fra ende til anden, hvis eneste formål er at videreføre en stærk mandschauvenistisk tradition? At islam er langt mere en tro en kristendom, da islam blot hænger og svæver i den tyndeste tros luft - lidt ligesom at tro på Gandalf i Ringenes Herre, mens kristendommen har rod i noget virkeligt historisk? At årsagen til, at der ikke findes noget kildemateriale fra Mekka fra islams første århundreder er, at det aldrig har eksisteret. At koranen først blev nedskrevet flere årtier efter Muhammeds død? svar: Det ville jeg have det fint med, under forudsætning af, at du fremviste nogle kildehenvisninger der bekræftede dine postulater. Ellers forbliver de jo blot postulater  Kan du det? Mvh. Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#43900 - 19/02/2006 00:27
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Hej Yasmina!
Jesus kom til Jorden som sand menneske og sand Gud - 100% menneske og 100% Gud. "Gud af Gud, lys af lys. Sand Gud af sand Gud. Født, ikke skabt. Af samme væsen som Faderen, ved hvem ALT er skabt" -Fra den nikænske trosbekendelse
At Jesus gik på Jorden som menneske gør ikke noget ved Hans guddom. Hvem er vi, at vi vil sætte grænser for hvordan Gud kan og ikke kan åbenbare Sig selv?
Mvh
JesusFreak
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#43901 - 19/02/2006 00:36
|
Bruger
|
Hej Yasmina! Der er noget du har fået forkert fat i  Gud har ikke førhen eksisteret på een måde, for så pludselig at overgå fra dette til at have en søn og være en fader. Gud har i AL EVIGHED eksisteret som Faderen, Sønnen og Helligånden. Gud forandrer sig altså ikke Nu DET er slået fast, så lad os gå videre: "Jesus blev jo ikke skabt for at sone andre folks synder, det er jo det vi har Dommedagen til.. der skal alle ethvert menneske selv stå til regnskab og sone for deres egne handlinger.." Se, det er islamisk teologi, og fint nok med det, men jeg kan ikke se dit spørgsmål her, hvis der er et? "Man kan ikke rigtigt stole på det som står i Biblen, da den er blevet skrevet om i alle de år der er gået.. Den ægte Bibel, som hedder Evangeliet, blev jo sendt ned til Jesus, ligesom Torahen blev nedsendt til Moses og Koranen til Muhammed.. men efterhånden som årene gik, blandede folk sig og puttede deres egne ord i stedet for Guds ord.." Dette vil jeg gerne bede dig underbygge? Og med andet end "det siger islam". Jeg vil vove den påstand at du ikke kan finde eet indicium for at det skulle forholde sig som du siger. Både fordi vore tidligste kopier af de nytestamentelige skrifter (Biblen består ikke kun af Evangeliet, men også af Torah'en og profeterne, samt brevene fra diverse apostle, og Johannes' Åbenbaring) er fra så tidligt at forvanskning af betydning ikke har kunnet nå at finde sted, og fordi det virker usandsynligt at kirken på et meget tidligt tidspunkt, hvor det at være kristen stadig meget vel kunne koste dig livet (hvilket det jo også kan i dag) ville tage så let på De hellige Skrifter at den form for redigering du snakker om ville kunne finde sted. Mvh JesusFreak
|
|
Til toppen
|
|
|
#43902 - 19/02/2006 00:41
|
Bruger
|
Hej Eskild
Mener du vitterligt dette seriøst, eller er det bare en sarkastisk illustration af hvordan man IKKE bør reagere på Muhammed-krisen
"Da muslimer vil krænke vores ytringsfrihed ved at boykotte vores varer, så lad os boykotte alle deres butikker i Danmark."
For lad mig sige dette: Jeg har stadig tænkt mig at handle i de "etniske grønthandlere", i mangel af bedre ord. Priserne er gode, og de har et noget mere specialiseret udvalg end i mange supermarkeder...
|
|
Til toppen
|
|
|
#43903 - 19/02/2006 00:53
|
Bruger
|
Hej Yasmina! Du overser nogle ting, vil jeg mene: 1: Udvælgelsen af hvillke evangelier der var kanoniske og hvilke der ikke er var ikke TILNÆRMELSESVIS så arbitrær som du lader til at mene. Der var meget strenge kriterier, og et af disse var apostolsk forfatterskab. Hvis et evangelium ikke havde en apostel som forfatter blev det ganske enkelt ikke accepteret. Et andet eksempel er "Barnabas-evangeliet", som efter alt at dømme er et europæisk falskneri fra senmiddelalderen-renæssancen. Der var en del flere kriterier, men så kunne jeg sidde her hele natten, og jeg vil også gerne nå at have LIDT søvn  2: Treenighedslæren dukkede ikke pludselig op ud af den blå luft på kirkemødet i Nikæa. Kristne troede på den før kirkemødet - anledningen til mødet var at en gruppe kættere som benægtede den var begyndt at få tag i masserne, delvis fordi man ikke fra officiel side havde sagt så meget om den; man havde gået udfra den som en grundlæggende forudsætning. 3: At Paulus aldrig mødte Jesus er direkte usandt. Han mødte Ham jo netop på vejen til Damaskus, hvor han også kom til tro. Og at Paulus skulle have slået alt der hedder lovgivning ihjel er heller ikke rigtigt. Hans anliggende er bare at sige at det ikke er ved Loven vi bliver gjort retfærdige for Gud, men ved troen, fordi intet menneske er i stand til at holde loven fuldstændigt. Dette er glimrende i tråd med resten af NT's vidnesbyrd. At Paulus skulle have fundet på dette for at tilfredsstille hedningene er noget af en grovhed at påstå. Du glemmer hvem Paulus var og hvad han gennemgik for Evangeliets skyld. Hvis det altsammen var noget han fandt på, mon han så havde ladet sig behandle på den måde og ikke bare indrømmet at det han fortalte var det rene opspind? Så kunne han, omend med nogle ridser i lakken i mere en een forstand, have sagt: "Den gik så IKKE", og gået tilbage til sit normale liv som farisæer... Det gjorde han IKKE... Mvh JesusFreak
|
|
Til toppen
|
|
|
#43904 - 19/02/2006 00:59
|
Bruger
|
Hej Kefas! Der er noget jeg længe har tænkt på: Så vidt jeg er orienteret opstod pluralis majestaetis i det senfeudale Europa - og var ukendt før dette tidspunkt, og da i hvert fald da første bog i HaTorah nedskrives omkring (mener jeg det er) 1250 f.Kr. Dette vil betyde at "Elohim" ikke har noget med pluralis majestaetis at gøre - og så vil jeg mene at man som afviser af Treenighedslæren står med et problem  Mvh JesusFreak
|
|
Til toppen
|
|
|
#43905 - 19/02/2006 01:01
[Re: JesusFreakDK]
|
Bruger
|
Hey, PS: Jeg troede "Melech HaOlam" betød "Verdens hersker" ikke "Evighedens hersker"... så har jeg lige et par ting jeg skal have rettet... 
|
|
Til toppen
|
|
|
#43907 - 19/02/2006 13:43
|
Bruger
|
Hej igen!  Hvad er det du mener i resten af Tanach der skyder Treenighedsdogmet ned? Og hvordan forklarer du "-im"-formen, når føromtalte pluralis majestaetis ikke er en mulighed? Hehe - tror jeg så vælger at holde fast i "verdens hersker" - det ville ikke se så troværdigt ud hvis jeg rettede det nu  Shalom! JesusFreak
|
|
Til toppen
|
|
|
#43908 - 19/02/2006 14:01
|
Bruger
|
Citat: Hvad er det du mener i resten af Tanach der skyder Treenighedsdogmet ned?
Bl.a. sætningen: Lyt Israel, Herren vor Gud, Herren er Én!
Så kan du selvfølgelig argumentere for, at I også mener at treenigheds-dogmet peger på én gud, men det er ikke særlig logisk skruet sammen (hvis man spørger mig) og hvorfor skulle Herren gøre ting svære at forstå?? Hvis treenigheds-dogmet var sandt, burde Herren (bH) så ikke lade os vide, at det var sådan Han var "skruet" sammen??
Eller lad mig sige det på en anden måde:
I TaNaCh fremstår Herren (bH) direkte som Én, hvor imod treenigheds-dogmet er sammenfattet ved en længere gennemtænkt formulering, baseret på steder i nt, der kan tolkes som sådan..
Hvad angår dit spørgsmål om "im"-endelsen så vil jeg "låne" af en der kan forklare det lidt bedre end mig:
Citat: No. We don't change Torah.Many xians think that the use of the word elohim to speak of HaShem infers a plural because it ends in “im.” These Xians insist that “im” means plural.
This shows a total lack of Hebraic knowledge as many words in Hebrew end in “im” and are not plural.
NAMES:
Aram-Naharayim (Judges 3:8 ) Cushan-Rishatayim (King of Aram-Naharaiym; Judges 3:8 ) Elyakim (2 Kings 18:18 ) Ephraim (Son of Joseph; Gen 48:5)) Jehoiakim (King of Judah; 2 Kings 23:34) Mitsrayim (Son of Ham & Hebrew name of Egypt; Gen 13:10)
OTHER:
Aklim (climate; Modern Hebrew) Kadim (east, easterly wind; Exod 10:13) Naphtulim (a struggle; Gen 30:8) Panim (face, front side; Ezek 2:10) Pnim (interior; 1 Kings 6:29) Tsanim (dried slice of bread; Modern Hebrew) Tsohorayim (mid-day; 1 Kings 18:26)
Elohim ends with the masculine plural suffix "-ִים"
Elohim can be used to speak of humans, angels or G-d. As I said earlier the "im" ending does not mean pluralality (someone already mentioned to you that G-d refers to Moses as an elohim and last I looked Moses was neither a god or multiple clones).
In Hebrew, a numerically plural noun has three characteristics:
It receives a plural suffix; It receives a plural verb; It receives a plural adjective.
In Genesis we read בָּרָא אֱלֹהִים which translates to: "Eloh*m (He) created". Singular, not the plural "they" created ( בָּרְאוּ אֱלֹהִים ). "Eloh*m is used more than 2000 times in the Tanach and almost always has a singular verb.
The adjective is almost always singular, too, where elohim is concerned. . For example: אֱלֹהִים צַדִּיק "righteous Eloh*m" in Psalm 7:10), and not אֱלֹהִים צַדִּיקִים "righteous (pl) Eloh*m".
Elohim speaks to the majesty of the entity -- a ruler or judge (HaShem, angels and man) and is used to describe HaShem when He is in a judging or ruling mode (versus say anon*i which speaks of His mercy). The root of the word is eil, which means force.
And elohim is not plural.
Jeg kan kun give ham ret.. Du skal tænke på, at der er forskel på old-hebraisk og ivrit.. Ikke meget, men nogle afgørende forskelle.. Hvis du læser i TaNaCh, vil du se at "gud" i flertal bliver skrevet "elohey" og ikke forfærdelig tit som "elohim" (få undtagelser).. Brugen er bestemt af situationen/konteksten..
Citat: Hehe - tror jeg så vælger at holde fast i "verdens hersker" - det ville ikke se så troværdigt ud hvis jeg rettede det nu
Jeg vil ikke tvinge dig til at ændre det , men jeg har nu mere tiltro til folk, der tør indse hvis de har lavet en fejl og ønsker at rette den (ikke at du har lavet en fejl)..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#43909 - 19/02/2006 19:48
|
Bruger
|
Tak for svaret:) Nu mener jeg ikke at treenighedsdogmet står og falder med "Elohim" - i så fald ville den være noget tyndt underbygget. Det er altid godt at få mere indsigt - tak for det  Hey, kom til at tænke på: "Kadim (east, easterly wind; Exod 10:13)" Har ordet "Kadimah" noget med dette at gøre? Så vidt jeg har forstået betyder ordet "Fremad" - og det ville være nærliggende at antage at siden den europæiske jødedom kiggede mod øst til Zion, at de to ord skulle være beslægtede? Bare mig der nørder lidt sprog - sorry til alle jer andre  Hehe - hvis det IKKE kunne have haft også den betydning havde jeg rettet det med det samme  Slutteligt: Jeg HAR prøvet at skrive hebraisk herinde før - men måtte slette det fordi det hebraiske alfabet åbenbart ikke understøttes her på fora'et - bare FYI 
|
|
Til toppen
|
|
|
#43910 - 19/02/2006 19:54
|
Bruger
|
Liiige een lille kommentar: "Så kan du selvfølgelig argumentere for, at I også mener at treenigheds-dogmet peger på én gud, men det er ikke særlig logisk skruet sammen (hvis man spørger mig) og hvorfor skulle Herren gøre ting svære at forstå?? Hvis treenigheds-dogmet var sandt, burde Herren (bH) så ikke lade os vide, at det var sådan Han var "skruet" sammen??" Det er kristnes påstand at det GØR Gud også, og HAR gjort. Hvad angår om det skulle være logisk eller ej? Tja - jeg bilder mig ikke ind at være i stand til at kunne kende alle dybder i Guds væsen  Men kan intet direkte ulogisk se i Treenighedslæren? Det ville være ulogisk, ja en logisk selvmodsigelse hvis den gik ud på at Gud er tre personer, og dog een person, men det er ikke tilfældet. Gud er tre personer, og dog eet VÆSEN. Vi må hverken sammenblande personerne eller adskille væsnet, for nu at sige det med den athanasianske bekendelses ord. "I TaNaCh fremstår Herren (bH) direkte som Én, hvor imod treenigheds-dogmet er sammenfattet ved en længere gennemtænkt formulering, baseret på steder i nt, der kan tolkes som sådan.." Jeg vil sige: Baseret på steder i NT der ikke rimeligvis og læst i sammenhæng med resten af Biblen kan forstås på anden måde. Shalom  JesusFreak Hey, forresten: Jeg har en masse spørgsmål om jødedommen, men dette forum er ikke det rette til at diskutere andre trosretninger end kristendommen, så jeg ville høre om jeg måtte skrive til dig med dem?
|
|
Til toppen
|
|
|
#43911 - 19/02/2006 20:19
|
Bruger
|
Citat: Det er kristnes påstand at det GØR Gud også, og HAR gjort. Hvad angår om det skulle være logisk eller ej? Tja - jeg bilder mig ikke ind at være i stand til at kunne kende alle dybder i Guds væsen Men kan intet direkte ulogisk se i Treenighedslæren? Det ville være ulogisk, ja en logisk selvmodsigelse hvis den gik ud på at Gud er tre personer, og dog een person, men det er ikke tilfældet. Gud er tre personer, og dog eet VÆSEN. Vi må hverken sammenblande personerne eller adskille væsnet, for nu at sige det med den athanasianske bekendelses ord.
Jeg skal lige have styr på, om jeg har forstået det rigtigt: Du mener at der er tale om tre (forskellige) personer, der handler i samme ånd??
Citat: Hey, forresten: Jeg har en masse spørgsmål om jødedommen, men dette forum er ikke det rette til at diskutere andre trosretninger end kristendommen, så jeg ville høre om jeg måtte skrive til dig med dem?
Du er velkommen 
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#43913 - 19/02/2006 23:22
Fader, Søn og Helligånd
|
Bruger
Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
|
Kære Kefas - du skrev {til JesusFreak}: "Så kan du selvfølgelig argumentere for, at I også mener at treenigheds-dogmet peger på én gud, men det er ikke særlig logisk skruet sammen (hvis man spørger mig)"... Den jødiske tradition har vel dét fælles med islam at Jesus ikke anses for søn af Gud. Fra kristen side kan det fremføres at de skulle være ét i Ånden, og altså ikke just identiske hvad angår navn & fysiologi. Når Jesus bærer tilnavet Kristus, er det netop udtryk for hans optræden i egenskab af 'den salvede' - som her i 1.Johs,2,20: » Men I er blevet salvet af den Hellige og har alle kundskab.«..
Accepten af en logisk begrundelse for det omdiskuterede treeningheds-begreb kræver nok den givne distinktion. At være 'født i Ånden' indebærer således nærmere beslægtethed med Gud end fælles identitet i enhver forstand. Jeg kan vel sætte mig ind i den uvished, evangeliet efterlader desangående pga manglende overensstemmelse mellem de respektive optegnelser - til eksempel: »Og ved den niende time råbte Jesus med høj røst: "Eloí, Eloí! lamá sabaktáni?" – det betyder: "Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig?" Nogle af dem, som stod der og hørte det, sagde: "Hør, han kalder på Elias."« Mark.15,34-35. Jeg ville nok have gættet på Elohim...
Mvh, pMn "Det jordiske er noget ydre; det himmelske noget indre." Lao Tse
|
|
Til toppen
|
|
|
#43914 - 19/02/2006 23:41
|
Bruger
|
Der er tale om tre forskellige personer, som tilsammen udgør eet væsen - nemlig Gud  Og tak 
|
|
Til toppen
|
|
|
#43915 - 20/02/2006 00:36
Re: Fader, Søn og Helligånd
[Re: Watson]
|
Bruger
|
Godaften Watson Citat: Den jødiske tradition har vel dét fælles med islam at Jesus ikke anses for søn af Gud. Fra kristen side kan det fremføres at de skulle være ét i Ånden, og altså ikke just identiske hvad angår navn & fysiologi. Når Jesus bærer tilnavet Kristus, er det netop udtryk for hans optræden i egenskab af 'den salvede' - som her i 1.Johs,2,20: » Men I er blevet salvet af den Hellige og har alle kundskab.«..
Nu nærmer jeg mig nok en større forståelse af hvordan kristne ser (eller også ser) treenigheden...
Hvad angår Jesus omtale som søn af Herren, så er det faktisk ikke dér, vi finder "forargelse".. For er vi ikke alle børn af Herren??
Når det er sagt, så undrer jeg mig over, hvis Jesus ikke er den samme som Herren selv, hvordan folk får sig til at tilbede Jesus?? Det gør ham vel til en art "mellemmand"??
Citat: Accepten af en logisk begrundelse for det omdiskuterede treeningheds-begreb kræver nok den givne distinktion. At være 'født i Ånden' indebærer således nærmere beslægtethed med Gud end fælles identitet i enhver forstand. Jeg kan vel sætte mig ind i den uvished, evangeliet efterlader desangående pga manglende overensstemmelse mellem de respektive optegnelser - til eksempel: »Og ved den niende time råbte Jesus med høj røst: "Eloí, Eloí! lamá sabaktáni?" – det betyder: "Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig?" Nogle af dem, som stod der og hørte det, sagde: "Hør, han kalder på Elias."« Mark.15,34-35. Jeg ville nok have gættet på Elohim...
Nu talte han jo arameisk som hverdagssprog, så hvad han præcist sagde, er ikke godt at vide.. Men du er nok ikke helt galt afsporet.. En mulighed kunne da også være "elohí" eller "elí"..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#43916 - 20/02/2006 00:36
|
Bruger
|
Men taler vi om personer, så taler vi om tre forskellige.. Som en familie?? Moderen, faderen og barnet??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#43917 - 20/02/2006 03:19
Re: Fader, Søn og Helligånd
|
Bruger
Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
|
Til Kefas igen {- godnat!}..
>Nu nærmer jeg mig nok en større forståelse af hvordan kristne ser (eller også ser) treenigheden... Hvad angår Jesus omtale som søn af Herren, så er det faktisk ikke dér, vi finder "forargelse".. For er vi ikke alle børn af Herren??
Når det er sagt, så undrer jeg mig over, hvis Jesus ikke er den samme som Herren selv, hvordan folk får sig til at tilbede Jesus?? Det gør ham vel til en art "mellemmand"??< Ja, som jeg opfatter det, kan flere steder i Bibelen danne belæg for noget lignende. Ovenikøbet med eftertryk på det forhold, som passagen her beskriver: »Herren sagde til min herre: Sæt dig ved min højre hånd, indtil jeg får lagt dine fjender som en skammel for dine fødder!"« Salme110,1.
Men Jesus betoner ligeledes forskellen imellem 'status' af børn og tjenestefolk i familien: Sidstnævnte nyder ikke nødvendigvis fremdeles Herrens gunst... At Gud henvender sig til mennesket via sin 'talsmand' - or an Angel of the Lord for that matter - should even make some logic to 'the wandering Jew,' if you pardon my saying so! Ja, faktisk er der ifølge Jesus ingen vej udenom...
>>Men taler vi om personer, så taler vi om tre forskellige..<< Det er vel et definitions-spørgsmål hvorvidt man vil anvende betegnelsen 'person' for skaberen selv og den ånd, han indgyder sine kære børn. Selv mener jeg at 'personlighed' {& character} sagtens går an, som den mere smidige formulering.
>Nu talte han jo arameisk som hverdagssprog, så hvad han præcist sagde, er ikke godt at vide.. Men du er nok ikke helt galt afsporet.. En mulighed kunne da også være "elohí" eller "elí"..< Jo, men 'eli' finder vi netop hos Mattæus. Anderledes fattet synes han til sinds i Lukas' og Johanns' versioner af historien.
Mvh, pMn "Det jordiske er noget ydre; det himmelske noget indre." Lao Tse
|
|
Til toppen
|
|
|
#43918 - 20/02/2006 11:08
|
Bruger
|
Shakir: Jeg vil gerne undskylde min hovedløse frembusen. Jeg blev dybt krænket af at læse Yasmins indlæg og raseriet over en så respektløs omtale af Jesus fik mig til at fare i flint.
Jeg skulle have taget hende på ordet og argumenteret mod hendes synspunkter i stedet for at svine islam til på den useriøse måde, jeg gjorde.
At hun opførte sig som en klovn retfærdiggør ikke, at jeg også gjorde det...
|
|
Til toppen
|
|
|
#43919 - 20/02/2006 11:37
|
Bruger
|
Hej Jfonss Alt forladt  Vi er allesammen mennsker der i et splitsekund lige mister jordforbindelsen. Jeg har selv gjort det masser af gange. Det skal du ikke tænke på  Mvh. Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#43920 - 23/02/2006 20:18
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kefas, du spørger (om treenigheden): Citat: Men taler vi om personer, så taler vi om tre forskellige.. Som en familie?? Moderen, faderen og barnet??
Nej Gud er jo ikke nogen far-mor-barn-konstellation, men Faderen, Sønnen og Helligånden, som i lige høj grad er guddommelige og kan ikke adskilles, men heller ikke må sammenblandes, da de har forskellige funktioner.
Jeg mener at der nærmest nødvendigvis må være en flerhed i Gud, i og med at Gud er både hellig, retfærdig og kærlig (det er vi vist enige om?) og har været det fra evighed - før verdens grundvold blev lagt.
Og da kærlighed primært er udadrettet, så kan Gud kun være kærlig, når han er en flerhed. Kærligheden var fra evighed mellem Faderen og Sønnen, og med Helligånden som formidleren mellem dem.
Sådan tænker jeg mig Treenigheden.
Men der er jo meget mere at sige herom. Hvis du eller andre skulle være interesseret i fordybelse i Treenigheden kan jeg anbefale bogen Tempelgud (Credos forlag) - Jørgen Sejergaards klassiker om emnet.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43921 - 28/03/2006 15:50
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Yasmina.Det at tro at Jesus er Guds søn er det kristendom handler om! kun ved tro på at Jesus er Guds søn er vi frelst står der i biblen.Tro er ikke noget man kan lære det er et valg man skal gøre op med sig selv.Og det er et svært valg for mennesker vil af natur se før de vil tro.Måden hvorved man kan gøre dette er ifølge biblen,at invitere Jesus ind i sit hjerte af et helt hjerte.
Viden er Frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#43922 - 28/03/2006 15:52
[Re: Maxtor]
|
Bruger
|
Så du siger, at man selv kan vælge om man vil tro på Jesus??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
|