0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#43809 - 03/03/2005 21:59
Mon tsunamiofrene er enige...?
|
Anonym
Anonym
|
1. Mosebog 9:9-14 "I now establish my covenant with you and with your descendants after you and with every living creature that was with you - The birds, the livestock and all the wild animals, all those that came out of the ark with you - every living creature on earth. I establish my covenant with you: Never again will there be a flood to destroy the earth. And God said, this is the sign of the covenant I am making between me and you and every living creature with you, a covenant for all generations to come: I have set my rainbow in the clouds, and it will be the sign of the covenant between me and the earth..."
Ja jeg spørger bare...
|
|
Til toppen
|
|
|
#43810 - 03/03/2005 22:40
Re: Mon tsunamiofrene er enige...?
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Martin Vi tager lige på dansk, hvad der var Gud sagde til Noah: »Nu opretter jeg min pagt med jer og med jeres efterkommere, med hvert levende væsen hos jer, fuglene, kvæget og alle de vilde dyr hos jer, alle der gik ud af arken, alle jordens dyr. Jeg opretter min pagt med jer: Aldrig mere skal alt levende udryddes af vandfloden. En vandflod skal aldrig mere ødelægge jorden.«
Gud sagde: »Dette er tegnet på den evige pagt, som jeg vil stifte mellem mig og jer og alle levende væsener hos jer. Jeg sætter min bue i skyerne; den skal være tegn på pagten mellem mig og jorden. Du spørger, om tsunamiofrene er enige ... jeg ved ikke rigtig om jeg forstår spørgsmålet Gud har i hvert fald ikke brudt sin pagt. Hvis han havde, kunne vi ikke sidde her og skrive om den! Vi har haft mange naturkatastrofer, men ingen vandflod har ødelagt alt levende ... kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#43812 - 04/03/2005 10:41
Re: sadisme - Guds eller menneskers ?
|
Ordstyrer
Bruger
|
OK, Martin, jeg tager dig på dit ord: Du begynder at lure, hvor de sadistiske tendenser i os kommer fra, skriver du ... det er da altid en begyndelse - lad os fortsætte derfra:
Du er altså - igen - begyndt at regne med, at Gud findes. Din forestilling om, hvem og hvordan han er (du mener han er sadistisk) er dog ganske anderledes end mine.
Vi mennesker skal dø, somme tider hver for sig, somme tider 200.000 eller mange flere ad gangen - det er næppe nogen nyhed, men noget vi har vænnet os til at acceptere - undtagen, åbenbart, når dødsårsagen er en tsunami?
Som jeg læser dit indlæg, forekommer tsunami-katastrofen dig mere urimelig og uretfærdig end alle andre dødsfald. Sådan ser jeg ikke på det ikke. Heller ikke selv om jeg stadig er i stor personlig sorg og fortvivlelse (fordi fire mennesker helt tæt på mig er blandt ofrene).
Du og jeg, toldere, syndere og selvretfærdige - de der elsker Gud, de der hader Gud, de der slet ikke tror han findes ... vi skal alle dø. Det er menneskehedens kollektive vilkår. Vi er her på lånt tid - ikke ret lang tid ...
Men sådan var og er det slet ikke meningen det skulle være ... Gud vil stadig give os evigt liv. Det er det, der er det helt utrolige ... men som nogen af os alligevel tror på .. det handler om tro, om håb, og først og fremmest om kærlighed ... Guds kærlighed, og vores kærlighed. Til Gud og til hinanden.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43813 - 04/03/2005 10:51
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hej Cloudshand,
Det var en meget meget trist ting der skete dernede. Mht vandfloden, som Gud lovede ikke skulle oversvømme jorden igen, så mentes dermed hele jorden. Tsunamien giver et ret uhyggeligt billede af hvor skrækkeligt det må have været da hele jorden blev oversvømmet på Noas tid. Men dette var som allerede nævnt ikke hele jorden. Vi kan somme tider undre os over hvorfor nogle ting sker, som f.eks. jordskælv, naturkatastrofer mm. Det er et meget svært og kontroversielt spørgsmål. Som en der tror på Kristus forholder jeg mig til hvad skrifterne siger. Jesus sagde at selv ikke den mindste spurv falder til jorden uden at vores himmelske Fader ved det. Derfor har det altid været min overbevisning at jordskælv og naturkatastrofer ikke blot er en konsekvens af "trækninger" i jordens elementer, men at de er en konsekvens af en eller anden form for ugudelighed blandt mennesker. Skrifterne siger at "målet kan blive fuldt", og når dette sker vækkes Guds vrede. Skrifterne siger endvidere at når tiden nærmer sig for Kristi andet komme vil der ske en øgning i krige, naturkatastrofer mm. Ikke fordi Gud ønsker det, men disse ting sker som en konsekvens af menneskers overtrædelse af evige morallove, som det var Guds vilje at de skulle efterleve på denne jord. Gud har skabt og ejer jorden. Ligesom en bygherre bestemmer over det hus han selv har bygget, således har Gud skabt jorden og givet os lov til at leve på den. Han har også givet os evige love og advaret os om konsekvenser ved at overtræde dem. Guds vrede kan vækkes når målet bliver fyldt, når mennesker begynder at bytte om på godt og ondt "kalder det onde godt og det gode ondt, som gør mørke til lys og lys til mørke" (Esajas 5:20). Dette kan være svært for os at forstå, men Gud er hellig og ser med klarere øjne end vi gør. Derfor "synes mangen vej manden ret, og så er dens ende dog dødens veje." (Ordsp. 14:12). Det er min faste overbevisning at de personer som ikke fortjente at blive taget bort ved tsunamien vil få fuld kompensation for deres lidelser i evigheden.
Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#43814 - 04/03/2005 18:11
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina
Du er altså - igen - begyndt at regne med, at Gud findes.
Bestemt ikke Kristina... Jeg sidder og kikker bibelen igennem efter steder hvor jeg synes at Gud opfører sig underligt eller direkte dumt og selvmodsigende.
Jeg er udmærket klar over at der i det citerede skriftsted ovenfor står at HELE jorden ikke vil blive oversvømmet igen. Det var en slet skjult sarkasme jeg forsøgte at liste ind og den strøg over hovedet på jer... Det er jeg ked af.
Det absurde for mig i hele den historie er, at Gud på tro og love siger at Han aldrig vil oversvømme hele jorden igen... Så i stedet tager han det bare i små etaper, så bryder Han ikke sit løfte og menneskene kan fortsat tåge rundt på jorden i total uvished om noget som helst og håbe på at blive frelst fra elendigheden...
Med mindre de selvfølgelig sværger til videnskaben og stoler på de kolde facts i stedet for ældgammel overtro. 
Bibelen er skrevet af mennesker, for mennesker... Der er ikke rigtigt noget håndgribeligt der tyder på noget andet.
I det hele taget er historien med Noah ret absurd og fyldt med huller, men det er vist en anden tråd...
Som jeg læser dit indlæg, forekommer tsunami-katastrofen dig mere urimelig og uretfærdig end alle andre dødsfald. Sådan ser jeg ikke på det ikke.
På ingen måde Kristina. Der for mig at se ikke nogen dødsfald der er urimelige eller uretfærdige, da jeg i bund og grund tror at livet er meningsløst.
|
|
Til toppen
|
|
|
#43815 - 04/03/2005 18:14
[Re: Buus]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Buus
Det er min faste overbevisning at de personer som ikke fortjente at blive taget bort ved tsunamien vil få fuld kompensation for deres lidelser i evigheden.
En meget sød tanke... Helt bestemt... Den er sikkert til stor trøst for dem der kan tro på det, ingen tvivl om det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#43816 - 04/03/2005 21:17
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Martin, "Det var en slet skjult sarkasme jeg forsøgte at liste ind og den strøg over hovedet på jer... Det er jeg ked af." Så du tror ikke jeg forstod dit budskab? Jojo, værre står det endnu ikke til med mig.. Men par. 4 i Netiktten står der, at vi skal forholde os til, hvad der skrives, og ikke hvad der står mellem linjerne, og jeg var derfor så venlig at se bort fra din sarkasme og konfrontere dig med, hvad du faktisk skrev! "Så i stedet tager han [Gud] det bare i små etaper, så bryder Han ikke sit løfte og menneskene kan fortsat tåge rundt på jorden i total uvished om noget som helst og håbe på at blive frelst fra elendigheden...
Med mindre de selvfølgelig sværger til videnskaben og stoler på de kolde facts i stedet for ældgammel overtro." Skal jeg forstå det sådan, at du mener, at videnskaben kan frelse menneskene fra elendigheden? "Der for mig at se ikke nogen dødsfald der er urimelige eller uretfærdige, da jeg i bund og grund tror at livet er meningsløst." Tænkte jeg nok. Og hvad laver vi så egentlig her? Forsøger at slå tiden ihjel - indtil det en dag lykkes (i.e. når der ikke er mere tilbage af den) ? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43817 - 04/03/2005 23:02
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina
Skal jeg forstå det sådan, at du mener, at videnskaben kan frelse menneskene fra elendigheden?
Nej...
Og hvad laver vi så egentlig her? Forsøger at slå tiden ihjel - indtil det en dag lykkes (i.e. når der ikke er mere tilbage af den) ?
Det er nok ikke helt skudt forbi...
|
|
Til toppen
|
|
|
#43818 - 05/03/2005 09:31
Re: P.S. til CloudHands om sarkasme ...
|
Ordstyrer
Bruger
|
... der var lige noget jeg glemte mht. din bemærkning her: "Det var en slet skjult sarkasme jeg forsøgte at liste ind og den strøg over hovedet på jer... " Når du skriver " ..."på jer" er det vel næppe "pluralis majestaetis"  men leder tanken hen på, at du mener der kunne være flere på linjen .. Så vil jeg bare hermed slå fast, at det er der ikke! Som skrevet står: "JesusNet.dk kan ikke drages til ansvar for holdninger og indlæg i Debatten - heller ikke fra ordstyrerne som ikke nødvendigvis udtrykker Indre Missions holdning til aktuelle spørgsmål" Så hvad der kommer fra mit tastatur er helt og aldeles for min egen regning og risiko! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43819 - 05/03/2005 12:13
Re: P.S. til CloudHands om sarkasme ...
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina Nu var i to, dig og Buus, der kommenterede på mit indlæg... Derfor blev det til et jer og ikke et dig eller du  Det var ikke ment som jer på Jesusnet.dk
|
|
Til toppen
|
|
|
#43821 - 07/03/2005 23:02
[Re: Esmaralda]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Ester
Heller ikke den dag i dag tror jeg at man bliver mindre usikker på "om det kan ramme mig næste gang" bare fordi man kender den videnskabelige forklaring på fænomenet
Ja hvor er jeg fjollet... Her gik jeg og troede at det var kærlighed der drev værket i jeres geschäft og ikke frygten for hvad der måske sker i morgen... Men jeg tog vist fejl...
|
|
Til toppen
|
|
|
#43823 - 08/03/2005 17:13
[Re: Esmaralda]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Ester
Vi driver ikke vores "geschäft" fordi vi tror at vi så bliver skånet for alle farer, sygdomme og ubehageligheder her i verden.
Det sagde jeg heller ikke...
Jeg sagde:
Her gik jeg og troede at det var kærlighed der drev værket i jeres geschäft og ikke frygten for hvad der måske sker i morgen
|
|
Til toppen
|
|
|
#43824 - 08/03/2005 19:18
|
Anonym
Anonym
|
De som omkom kan hverken være enige eller uenige, for der 'er hverken virksomhed eller planlægning eller kundskab i Sheol hvor du går hen'. Men lad det nu ligge.
Gud var ikke årsagen til tsunamien; de som omkom var underlagt tid og tilfælde, uheldige omstændigheder. På Jesu tid var der for eksempel 18 mennesker i Jerusalem der blev dræbt da et tårn styrtede sammen over dem. Jesus pegede på at det ikke var en straf fra Gud for nogle synder de tidligere havde begået. (Lukas 13:4) Nej, man kan ikke give Gud skylden for sådanne lidelser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#43825 - 09/03/2005 10:25
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej CH
Det sagde jeg heller ikke...
Jeg sagde:
Her gik jeg og troede at det var kærlighed der drev værket i jeres geschäft og ikke frygten for hvad der måske sker i morgen
Det så jeg godt - og jeg troede faktisk også at det var det jeg svarede på...... men åbentbart ikke efter din mening......
Jeg kan kuin sige at jeg ikke er kristen fordi jeg er bange for hvad der mon sker i morgen...... hvis det så er det du er ude efter???????
Ellers må du spørge mere præcist !
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
|