0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#43750 - 01/03/2005 20:30
Tolkningsmodeller og billeder
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Dette indlæg er oprindelig et svar fra den nu lukkede tråd "tilgivelse" i Etik og Samfund.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Claus, Kristian og Ester m.fl.
Problemet med denne snak om tilgivelse ligger nok i sprogets begrænsninger. Vi prøver at beskrive en åndelig virkelighed, som ikke kan sættes på en enkelt formel, men som kræver at blive set og beskrevet fra mange vinkler for at vi - tildels - kan fatte hvad den handler om. Jo mere vi prøver at forenkle og skære ud i pap, des flere vigtige facetter mister vi og resultatet er at vi måske skævvrider hele sagen.
Når Bibelen taler om hvad det var der skete, da Jesus døde på korset, så bruger den også mange forskellige billeder og modeller om dette. Vel nok fordi, at ingen af disse alene giver en fyldestgørende forklaring. I bogen "korsets mysterium" peger den svenske teolog Agne Nordlander på hele 5 forskellige "modeller" som Bibelen bruger til beskrivelse af korsdødens betydning. Den mest brugte er "offermodellen" hvor Jesu død sammenlignes med et soningsoffer. Den model henter overvejende sit billedsprog i jødernes tempelkult, som jo var kendt af mange af tilhørererne dengang. Men Bibelen bruger også "genløsningsmodellen", der henter sine billeder i retsvæsenet og forretningslivet. At Jesus liv var en løsesum til at løskøbe mennesker fra Satans magt. En tredje model er "kamp-modellen", hvor korsdøden beskrives med ord og billeder fra militærets verden. Og så er der "forligelsesmodellen" og "forbilledemodellen".
Jeg nævner dette for at forklare hvordan vi ofte er nødt til at bruge forskellige billeder og tankegange for at beskrive de bibelske pointer. Det gælder også når vi taler om tilgivelse, som jo netop er tæt forbundet med "korsets mysterium". Alle modeller og billeder har deres svagheder og deres styrker og vælger vi at fokusere på en enkelt af dem og køre den helt ud, så risikerer vi at gå fejl at sagen selv.
Tilgivelsen er en side af Guds frelse. Men Guds frelse handler ikke alene om tilgivelse, men også om at Gud "genføder", at han fylder den kristne med sin Ånd, at han etablerer et åndeligt fællesskab med den troende osv. Der er mange måder at beskrive sagen på og alle har de deres styrker og pointer såvel som deres svagheder.
Dette er ikke et forsøg på at lukke diskussionen. Blot vil jeg gerne, at vi er opmærksomme på at hver gang vi prøver at dæmme et bibelsk sagsfelt ind med vore strenge logiske resonnementer, så støder vi før eller siden panden imod. Ikke fordi der er noget galt med vores logik, men fordi den åndelige og religiøse virkelighed simpelt hen er større end vore ord fuldt ud kan beskrive.
Jeg håber I kan følge mig lidt i dette.
Jeg har måske udtrykt mig en smule anderledes omkring tilgivelsen end Kristina eller Ester har gjort det. Men det betyder ikke at vi er uenige, blot at vi bruger lidt forskellige billeder og tilknytningspunkter.
Ændret af Netmissionæren (08/03/2005 15:24)
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#43751 - 01/03/2005 21:16
Re: Tolkningsmodeller og billeder
[Re: asas]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Asbjørn
Det kan jeg sagtens... Jeg var selv religiøs en gang 
Du tager bare ikke konsekvensen af din egen "logik"!
|
|
Til toppen
|
|
|
#43752 - 01/03/2005 23:22
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Martin - du skriver (til Asbjørn): "Det kan jeg sagtens...[forstå] Jeg var selv religiøs en gang." Jeg kan til gengæld ikke forstå dig. Nåjo, jeg kan godt, når jeg kigger i mit livs bakspejl, huske hvordan det var - det er ikke så mange år siden jeg selv blev omvendt den rigtige (= omvendte) vej!  .. men at noget menneske, som éngang har fået sprængt rammerne og udvidet logikken mangefold, kan beslutte sig at bakke tilbage i begrænsningen ... .. det er mig helt og aldeles ubegribeligt.  .. og meget sørgeligt, synes jeg selvfølgelig. .. men jeg ved det jo godt, at det forekommer, og at du ikke engang er den eneste ... kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#43753 - 02/03/2005 18:24
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina
men at noget menneske, som éngang har fået sprængt rammerne og udvidet logikken mangefold, kan beslutte sig at bakke tilbage i begrænsningen
"Jeg tror mere på menneskets evne til at narre sig selv (Psykoser, neuroser, suggestion, hypnose, trance, hysteri, ønsketænkning osv.), end jeg tror på menneskets evne til at kunne modtage nogetsomhelst fra en verden som strækker sig udover det fysiske." - Martin
Hverken du eller jeg har efter min klare overbevisning fået sprængt nogen rammer og vi har ikke fået udviddet nogen logik, Kristina. Du (og tidligere jeg) har slugt en religiøs pille og lever på dens præmisser. Du har fængslet dig selv med idéen om at du har ret, uden at have andet end din personlige præference at have det i.
Det er hårde ord Kristina, men du kender mig også bedre end de fleste herinde, så jeg håber at du tager dem på den bedste måde. 
Der er ikke noget i vejen for at tro som du gør, set fra mit sysnpunkt, men som vi har talt om før så er det for mig at se mod bedre vidende.
Der er SÅ meget viden omkring dig, du kalder digselv sandheds-søger... Gå ud og søg... Søg nogle af de steder hvor du bliver seriøst udfordret, tag ikke til takke med rygklappere og med-religiøse...
Min klare overbevisning er, at man kun kan forblive religiøs i den fundamentalistiske forstand, som jeg anser dig for at være, hvis man fortier information for sig selv eller vælger at se bort fra information for at tækkes ens overbevisning.
Jeg mener ikke at den fundamentalistiske religiøsitet kan overleve i et åbent sind.
|
|
Til toppen
|
|
|
#43754 - 03/03/2005 00:00
[Re: asas]
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Asbjørn
Jeg har måske udtrykt mig en smule anderledes omkring tilgivelsen end Kristina eller Ester har gjort det. Men det betyder ikke at vi er uenige, blot at vi bruger lidt forskellige billeder og tilknytningspunkter.
Jeg kan sagtens følge dig, men så vidt jeg kan se drejer det sig netop om, at vi er ved at få defineret hvad "Guds tilgivelse" er, og hvordan den er forskellig fra menneskelig tilgivelse. Ved at lave de nuancerede analogier kommer vi tættere på en betydning, men vi skal også være opmærksomme på, at den betydning er ikke-replikérbar udenfor kulturen. Det vil sige, at betydningen for eksempel "mister sin betydning", hvis den tillægges uforståelige kvaliteter.
Vi har hver vores billede af tilgivelse, og jeg har selvfølgelig også mit. Som jeg har forsøgt at prikke lidt til mener jeg, at det drejer sig om hvor håndgribelig (i forstanden "fysisk") tilgivelsen er, om den har flere afskygninger der er forskellige, om den er ubetinget eller ej - eller om nogle aspekter er betingede og andre ikke.
Jeg husker intet sted i bibelen, der beskriver "Guds tilgivelse" som betinget. Tvært imod husker jeg flere steder hvor det omvendte er sandt. Altså må der være tale om andre afskygninger af tilgivelse - eller noget helt andet end tilgivelse - hvis der er tale om betinget tilgivelse.
Forsøgsvis stillede jeg et argument op, hvor tilgivelsen netop er betinget. Dette modsiger jo hvad bibelen siger om emnet, og det kan føles med alle de forskellige forklaringsforsøg vi har været igennem nu.
Desværre udmunder forklaringsforsøg altid i én eller anden reference til, at modtagelse er nødvendig for at tilgivelse er tilgivelse, og at modtagelsen jo selvfølgelig kræver, at man tror på giveren. Dette er ikke sandt, i bedste fald er det ikke tro mod begrebet "tilgivelse". Hvis Guds tilgivelse er sådan, at den kræver modtagelse for at være tilgivelse, hvorfor har jeg så aldrig set dette udtrykt på forståelig vis?
Hvorfor vil man vedholde, at Guds tilgivelse er ubetinget og samtidig gøre opmærksom på, at Guds tilgivelse ikke er hvad mennesker forstår ved tilgivelse?
Hvis Guds tilgivelse ikke er hvad mennesker forstår ved tilgivelse, hvad er den så? Medmindre den er uforståelig og dermed uforklarlig, må den kunne beskrives ad anden vej.
Hvis Guds tilgivelse aldrig kan forståes, er der jo ikke meget ved at forsøge at forstå den.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#43755 - 03/03/2005 00:21
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Martin
"Du har fængslet dig selv med idéen om at du har ret, uden at have andet end din personlige præference at have det i. Det er hårde ord Kristina, men du kender mig også bedre end de fleste herinde, så jeg håber at du tager dem på den bedste måde." Selvfølgelig tager jeg dine udsagn for pålydende, det er det bedste jeg kan præstere! - du skriver hvad du mener, og du vil skuffe mig dybt hvis du ikke fortsætter med at melde klart ud .. Men som svar kan jeg kun ripostere, at du, Martin, har fængslet dig selv med idéen om, at du har ret, uden at have andet end din personlige præference at have det i. Hårde ord? Det er i hvert fald min overbevisning, som jeg baserer på din "fede" trosbekendelse og hvad du i øvrigt har skrevet. "Der er ikke noget i vejen for at tro som du gør, set fra mit sysnpunkt, men som vi har talt om før så er det for mig at se mod bedre vidende." Så du mener at kunne se mit bedre vidende? Er det nu jeg skal blive fornærmet? Nej, jeg tror jeg vil nøjes med sagtmodigt at svare, at jeg bestemt ikke tror noget mod bedre vidende. Der er SÅ meget viden omkring dig, du kalder digselv sandheds-søger... Gå ud og søg... Søg nogle af de steder hvor du bliver seriøst udfordret, tag ikke til takke med rygklappere og med-religiøse..." Jeg har været en del omkring i mit liv, og jeg møder stadig masser af seriøs udfordring. Også lige her for næsen af mig på min skærm ... Forresten kalder jeg ikke mig selv sandhedssøger. Selv om det er en fin og agtværdig titel er den ikke rigtig dækkende mere. Jeg ved godt, at det i vor tid er højt respekteret at være søgende, men absolut ikke acceptabelt at have fundet. Men det har jeg altså. Rygklappere??? Næ, det kniber med sådanne! Ærlig talt kunne jeg meget godt bruge et par stykker!  (Jo, jeg mener det!) Måske skulle jeg forsøge mig med en annonce: Kristne rygklappere søges (må kunne bo hjemme) ... Nå spøg tilside, men sagen er, at når man i en moden alder foretager et markant sporskifte og kommer til kristen tro, så mister man det meste af sit fhv. netværk. Resten af dit indlæg har jeg ingen kommentarer til - udover at jeg tror du mener hvad du skriver ...  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43756 - 03/03/2005 00:45
Søg, så det du søger kan blive fundet
|
Bruger
|
Hej CH Jeg må tage Kristina en lille smule i forsvar her. Vi bør være store nok til at respektere, at nogle vælger at tro og andre ikke. Der er bemærkelsesværdigt stor forskel på den disposition det giver at vælge ét over det andet, men det er ikke grund til klandre det anderledes valg blot fordi det er et anderledes valg. Den slags er dybt personlige ting. I stedet kan vi på en seriøs måde forsøge at finde frem til årsagerne, der ligger bag vores valg. Disse årsager er det eneste, man kan kritisere - og det kan man ikke engang gøre, hvis man ikke samtidig er retfærdig overfor dem, på samme måde som de må være retfærdige overfor én selv. Er de ikke det, er der grund til at stritte imod og protestere (fra begge sider, vel at mærke!) - men sådan mener jeg absolut ikke det forholder sig med hensyn til troende i dette forum. Heldigvis er folk mere og bedre end uretfærdige kritikere. At kristendommen som ideologi har vidensmæssige mangler og inhumaniteter er en anden sag, og den betyder ikke automatisk at kristne også følger disse slavisk. Det kan vi se bekræftende eksempler på overalt - der er i overflod af ting, der fordømmes religiøst men imødegåes menneskeligt, også af selv troende. Du kan støtte dig til det faktum, at det at kalde et ateistisk livssyn for "begrænset" om noget netop er begrænset. Som ateist har du og jeg blot andre forudsætninger for at opnå sandheden. Faktisk eksisterer nøjagtig samme regler og forudsætninger for os to som for Kristina, Asbjørn og alle andre herinde. Vi er mennesker, vi tænker og vi handler - disse er vores definerende kvaliteter; den eneste forskel ligger i hensigt og middel. Kalder en troende ateister for begrænsede, kalder den troende i virkeligheden også sig selv for begrænset - eller overmenneskelig. Det eneste, ateisten gør, er at nævne at for mennesket er kun mennesket - og det er mere menneskeligt end noget andet jeg kan forestille mig. Ateismen, mener jeg, bruger forsvarlige midler og arbejder ikke med en præ-defineret hensigt, som må og skal observeres. Derfor er den fri, og som sådan er den for det individuelle menneske bedre forsvarlig end en selektivt kulturel religion. Dét kan du nyde. Titlen på mit indlæg kan du nok afkode. Husk, at enhver har sin ret til at gøre netop det.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#43758 - 03/03/2005 07:16
Re: Søg, så det du søger kan blive fundet
[Re: Claus Due]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Claus
Jeg må tage Kristina en lille smule i forsvar her. Vi bør være store nok til at respektere, at nogle vælger at tro og andre ikke. Der er bemærkelsesværdigt stor forskel på den disposition det giver at vælge ét over det andet, men det er ikke grund til klandre det anderledes valg blot fordi det er et anderledes valg. Den slags er dybt personlige ting.
Du har fuldstændig ret Claus, men jeg tror at du har misforstået min hensigt. Jeg har mødt Kristina privat og hun har bedre forudsætning end de fleste herinde til at forstå mine velmente gylp (Håber jeg da...).
Det jeg sagde var mere ment som en provokation (af den relativt flinke slags) end det var ment som klandring af et dybt personligt valg.
Hvad angår resten af dit indlæg, så er jeg fuldstændig enig... Du har nogle gode pointer... Tak 
Specielt kunne jeg godt lide:
Ateismen, mener jeg, bruger forsvarlige midler og arbejder ikke med en præ-defineret hensigt, som må og skal observeres. Derfor er den fri, og som sådan er den for det individuelle menneske bedre forsvarlig end en selektivt kulturel religion. Dét kan du nyde.
|
|
Til toppen
|
|
|
#43759 - 03/03/2005 08:09
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina Du sagde:
Men som svar kan jeg kun ripostere, at du, Martin, har fængslet dig selv med idéen om, at du har ret, uden at have andet end din personlige præference at have det i. Hårde ord? Det er i hvert fald min overbevisning, som jeg baserer på din "fede" trosbekendelse og hvad du i øvrigt har skrevet.
Nej jeg har meget mere end mine personlige præferencer at have min "tro" i... I den forstand at alt hvad jeg "tror" på er fælles for alle mennesker og ikke afhængig af en religiøs tro. Alt hvad jeg tror på kan alle blive enige om, hvis ikke i tanken så i det mindste i handlingen.
e.g. - A siger at han kan flyve - B siger at det tror han ikke på, men han vil da gerne se det hvis det er rigtigt. - A hopper ud fra en høj bygning og bliver fladmast - B ...
Det er fælles for alle mennesker at hvis man hopper ud fra et højt sted og ikke har noget blødt at lande på, så dør man. A var overbevist om at han kunne flyve, hvilket også er helt fint, men den holder bare ikke ikke i virkelighedens retssal.
Så du mener at kunne se mit bedre vidende?
Både ja og nej Kristina...
Det er måske forkert at sige at du er troende mod bedre vidende. Det undskylder jeg for.
Det jeg mener er at der er SÅ meget information tilgængelig for os i dag og jeg er sikker på at fundamentalisme har meget svært ved at overleve, hvis man lader være med censurere den information man får ind eller søger, for at tækkes en religiøs overbevisning.
Jeg må nu give dig og dine medtroende det, at jeg faktisk ikke tror at det er muligt for jer at søge information uden religiøse skyklapper på. Det er skam ikke ment nedladende, det er bare min umiddelbare erfaring fra mit eget liv. Så længe man er opslugt af en bestemt religiøs (ubeviselig) overbevisning, så ser man alt igennem det filter.
Og ja, man har ALTID et filter uanset hvem man er og hvilken overbevisning man er af, men nogle filtre er, efter min smag, uhensigtsmæssigt mere fintmaskede end andre 
Når jeg siger at du er troende mod bedre vidende, så er det fordi at jeg tror at du kun vedbliver med at tro fordi du ikke lukker al den information der er om bibelen ind.
spørgsmålet er lidt:
Hvem vil du helst tro på: - A nogle 1600-4000 år gamle overleveringer, der groft sagt siger: "Gør som vi og så får du evigt liv i himmelen"
- B Nogle som i dag undersøger det historiske grundlag for ovenstående overlevering og finder det spinkelt, ja nærmest vakkelvornt... ???
I begge situationer sætter du din lid til at mennesker har ret... Og ikke, som du vel tror, at Gud har ret. Har jeg misforstået det?
Uden bibelen ville du vel ikke være kristen?
Bibelen er skrevet af mennesker, der påstår at de har hørt fra Gud. Jeg påstod tidligere at jeg havde hørt fra Gud... Det blev på det nærmeste hånet. Hvordan skelner du? Er det ikke bare en personlig præference?
Sandsynligheden for at bibelen taler sandt bliver mindre for hver dag der går... Der er ikke gået et årti de sidste 2-300 år uden at den kristne verdensopfattelse har måtte komme med indsigelser overfor videnskaben.
Hvorfor mon det?
Her citerer jeg Claus Due, han sagde det så fint:
Ateismen, mener jeg, bruger forsvarlige midler og arbejder ikke med en præ-defineret hensigt, som må og skal observeres. Derfor er den fri, og som sådan er den for det individuelle menneske bedre forsvarlig end en selektivt kulturel religion.
Amen 
Jeg har været en del omkring i mit liv, og jeg møder stadig masser af seriøs udfordring. Også lige her for næsen af mig på min skærm
Har du nogle links, så kunne jeg se om jeg kunne toppe dine seriøse udfordringer Kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43760 - 03/03/2005 11:56
Re: Klap
|
Ordstyrer
Bruger
|
 Claus!  Himlen er blå, solen skinner, eranthis og vintergækker i min lille have er i gang med at smelte noget af sneen - - og du har reddet min dag! En stor og varm tak til dig fra mig! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43761 - 03/03/2005 23:37
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Martin - - jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige til det du skriver her ... men jeg prøver lige med et par enkelte kommentarer:
Når jeg siger at du er troende mod bedre vidende, så er det fordi at jeg tror at du kun vedbliver med at tro fordi du ikke lukker al den information der er om bibelen ind.
Nu er der jo grænser for, hvad jeg kan nå at læse, men jeg er ikke det mindste nervøs for at miste min tro ved at læse ateisters og anderledes troendes mange indsigelser mod Bibelen. Jeg forsøger at sætte mig ind i andres tankegang så godt jeg formår. Sommetider er det let - især hvis de udtrykker meninger, jeg selv har haft - sommetider kan det være vanskeligt.
Hvem vil du helst tro på: - A nogle 1600-4000 år gamle overleveringer, der groft sagt siger: "Gør som vi og så får du evigt liv i himmelen" - B Nogle som i dag undersøger det historiske grundlag for ovenstående overlevering og finder det spinkelt, ja nærmest vakkelvornt... ???
ad A): Der står slet ikke noget i Bibelen i retning af "Gør som vi og så får du evigt liv i himmelen"! Og det drejer sig vel ikke så meget om, hvad jeg helst ville tro var sandt, men hvad jeg rent faktisk tror er sandt. Det er nemlig slet ikke det samme. F.eks. tror jeg, at der er nogle, der ikke kommer til at leve i Guds paradis, og det er ikke hvad jeg helst ville tro ...
Ad B): Det er da meget muligt, at nogle af de historiske beretninger i Bibelen indeholder fejl og unøjagtigheder. De er jo skrevet af mennesker. Øjenvidneberetninger til begivenheder (f.eks. trafikuheld osv.) som finder sted i dag, anses i øvrigt for at være konstruerede (aftalt mellem vidnerne på forhånd, og dermed utroværdige) hvis de er nøjagtig ens.
Men jeg er overbevist om, at eventuelle misforståelser eller unøjagtigheder ikke forstyrrer hele Bibelens indhold som værende guddommeligt inspireret og dermed formidler af Guds ord til os.
Har du nogle links, så kunne jeg se om jeg kunne toppe dine seriøse udfordringer Kristina?
Det orker jeg ikke. Men jeg kan da nævne, at jeg efter bedste evne har fordybet mig i kolossale mængder af kritiske og tros-udfordrende indlæg her i debatten ... nogle af dem er fra dig!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43762 - 04/03/2005 07:23
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina Du siger:
Der står slet ikke noget i Bibelen i retning af "Gør som vi og så får du evigt liv i himmelen"!
Jeg skulle måske have udtrykt mig mindre vagt...
Det jeg mente med "Gør som vi og så får du evigt liv i himmelen", var at bibelen efter kristen doktrin viser os mennesker hvad Gud har gjort for at frelse os, så vi kan komme til tro på Ham.
Essensen ligger heller ikke i det du har citeret mig for, men i det der kom efter...
Jeg sagde:
I begge situationer sætter du din lid til at mennesker har ret...
De mennesker der skrev bibelen siger alle på den ene eller den anden måde: "Gør som vi og så får du også evigt liv". Det kan godt være at det ikke står skrevet præcis på den måde, men essensen er vel at opnå et ret forhold til Gud og derved blive frelst... ergo: "Gør som vi og så får du også evigt liv" eller?
Når du tror på at bibelen er sand, så tror du på de mennesker der fortælle historierne og først derefter tror du på at Gud har inspireret det.
Og det drejer sig vel ikke så meget om, hvad jeg helst ville tro var sandt, men hvad jeg rent faktisk tror er sandt. Det er nemlig slet ikke det samme. F.eks. tror jeg, at der er nogle, der ikke kommer til at leve i Guds paradis, og det er ikke hvad jeg helst ville tro ...
Det har du ret i...
Men i sammenhæng med det jeg ellers sagde, så handler det jo ikke om hvad du helst vil tro indenfor rammerne af din religion, men om hvad der er mest troværdigt i det hele taget.
Vil du kaste al videnskabelig metode og tusinder og atter tusinder af videnskabsmænds forskning, samt en stor del af den almenmenneskelige erfaring, over bords for at tækkes nogle tusind år gamle mørkemænds vision for et godt liv her på jorden og i det hinsides?
Det er klart at der altid vil være en kløft imellem vores "ønsketænkning" og vores reelle oplevelse af livet, som i dit eksempel hvor du gerne så at alle blev frelst, men rent bibelsk (trosmæssigt) ikke kan forsvare at det kommer til at gå sådan.
For mig opstår den kløft i et samspil mellem mig og virkeligheden. eks. Jeg står og kikker på en flok fugle og forestiller mig at jeg kan flyve med dem. Jeg ved at det ikke kan lade sig gøre, fordi min aerodynamik ikke ligefrem fra naturens side er overvældende. Der er en klar kontrast imellem hvad der er muligt og ikke muligt, hvilket er det der definere hvad jeg tror og ikke tror på.
For dit vedkommende, i det aktuelle eksempel, så foregår alle led i den afgørelse om hvorvidt noget er muligt eller ikke muligt, inde i dit hoved. Du TROR at Gud vil frelse alle de mennesker der vil tage imod Jesus. Udfra det du TROR er der også mennesker der ikke vil tage imod Jesus og derfor gå fortabt. Du ærgrer dig ligesom jeg over ikke at kunne flyve, forskellen er så bare at hvor min refleksion har en virkelig virkelighed at spejle sig, så er din en god omgang solo-squash 
Det er da meget muligt, at nogle af de historiske beretninger i Bibelen indeholder fejl og unøjagtigheder.
Mildt sagt...
Jeg er godt klar over at kristne for deres tro er gode til at se igennem fingre med fejl fra forfatternes side, men jeg snakker om fejl af den kaliber at Jesus sådan som Han beskrives i bibelen aldrig har eksisteret!
Din tro er baseret på 3., 4., 5. osv. hånds vidner, som i de fleste tilfælde ikke en gang har levet samtidigt med Jesus.
I hvilke andre tilfælde ville du uden at kræve håndfaste beviser acceptere så fortyndede historier?
Du ville ikke acceptere at jeg havde haft en åbenbaring fra Gud, hvordan kan du så acceptere for pålydende vidner (eller digtere?) der er mere end 1600 år gamle??????
Faktisk så dødsdømmer du bevidst eller ubevidst gennem din tro X mennesker på baggrund af vidner som måske ikke en gang er vidner Du tror jo på at nogle mennesker går fortabt, right? I hvilken retssal ville den slags vidnesbyrd nogensinde blive godtaget?
Men jeg er overbevist om, at eventuelle misforståelser eller unøjagtigheder ikke forstyrrer hele Bibelens indhold som værende guddommeligt inspireret og dermed formidler af Guds ord til os.
Det er lidt ligesom med politikerer, som bliver interviewet på TV. Man ved altid hvad de vil svare!
Arbejdsløshed = Selvfølgelig skal vi skabe flere arbejdspladser. Skat = Selvfølgelig skal skatten ned. Ventelister = Selvfølgelig skal ventelisterne forkortes. Børnefamilier = selvfølgelig skal børnefamilier have mere tid og flere penge. Ældre = Selvfølgelig skal de ældre have mere tid og flere penge.
osv. osv. osv. Uanset hvem man spørger og hvornår!
Det er forventeligt og ganske kedeligt...
Det skal du jo sige Kristina!
Læs evt. DETTE link 
En flink mand har skrevet denne artikel, som jeg synes er rigtig god... (den er på engelsk)
|
|
Til toppen
|
|
|
#43763 - 04/03/2005 22:23
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Martin,
"Når du tror på at bibelen er sand, så tror du på de mennesker der fortælle historierne og først derefter tror du på at Gud har inspireret det."
Min tilgang til kristen tro var nu ikke en tro på Bibelen. Jeg mener, at jeg kunne have læst den mange gange uden derved at blive flyttet den mindste smule. Jeg kunne sagtens have læst den som fiktion - noget af den ganske spændende, og noget ret kedeligt.
Min egen tilgang til troen nu ikke Bibelen, men Ordets forkyndelse ved (for mig) troværdige, veluddannede, velbegavede menneskers formidling. Først derefter Bibelen ...
Så skriver du:
"Det er lidt ligesom med politikere, som bliver interviewet på TV. Man ved altid hvad de vil svare!
Arbejdsløshed = Selvfølgelig skal vi skabe flere arbejdspladser. Skat = Selvfølgelig skal skatten ned. Ventelister = Selvfølgelig skal ventelisterne forkortes. Børnefamilier = selvfølgelig skal børnefamilier have mere tid og flere penge. Ældre = Selvfølgelig skal de ældre have mere tid og flere penge.
osv. osv. osv. Uanset hvem man spørger og hvornår!
Det er forventeligt og ganske kedeligt... Det skal du jo sige Kristina!"
Jeg har ikke mandat til at ændre evangeliet, så du har nok ret: Jeg gentager mig selv - eller siger det samme på en hel masse forskellige måder. Jeg siger dog ikke noget, fordi jeg "skal" sige det, men fordi jeg mener det, og fordi jeg har haft lyst til at sige det.
Men hvis du nu er nået til det punkt, hvor du finder indlæggene forventelige og kedelige, så punkterer min motivation, og tiden må være inde til at holde en samtalepause?
Enig?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43764 - 04/03/2005 23:11
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina
Min tilgang til kristen tro var nu ikke en tro på Bibelen. Jeg mener, at jeg kunne have læst den mange gange uden derved at blive flyttet den mindste smule.
Jeg kunne sagtens have læst den som fiktion - noget af den ganske spændende, og noget ret kedeligt.
Min egen tilgang til troen nu ikke Bibelen, men Ordets forkyndelse ved (for mig) troværdige, veluddannede, velbegavede menneskers formidling. Først derefter Bibelen ...
Min pointe er ganske simpelt at du på den ene eller den anden måde er nødt til at stole på mennesker før at du kan "stole på Gud".
Din egen tilgang som du beskriver den flytter jo bare vidneberetningerne ud i 6., 7., 8. osv. led. Hvilket ikke just adderer til troværdigheden af historien.
I hvilken anden sammenhænge i livet ville du nogensinde acceptere en røverhistorie af bibelens kaliber som pålydende på baggrund af vidner som ikke en gang var der da det de snakker om skete?
På den ene eller den anden måde er du prædisponeret socialt og psykologisk til at hoppe på den. Jeg er af den overbevisning at de fleste mennesker vil kunne arbejde med den prædisponering og mildne den fundamentalistiske tankegang. Hvilket i min bog ville være hensigtsmæssigt for vores samfund og organisme på sigt.
Men hvis du nu er nået til det punkt, hvor du finder indlæggene forventelige og kedelige, så punkterer min motivation, og tiden må være inde til at holde en samtalepause?
Enig?
Så længe jeg har spørgsmål og så længe at du vælger at forsøge at besvare dem, så har vi vel en samtale igang.
Iøvrigt var det ikke sådan det skulle forstås, men jeg er træt og du må vente med udredningen til i morgen
God nat folkens!
|
|
Til toppen
|
|
|
#43765 - 04/03/2005 23:18
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej CloudHands
"Min pointe er ganske simpelt at du på den ene eller den anden måde er nødt til at stole på mennesker før at du kan "stole på Gud"."
Nemlig! Det er jo lige det jeg siger! Hvad er der i vejen med det?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43766 - 05/03/2005 08:55
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina
Hvad er der i vejen med det?
Ingenting Kristina, efter min vurdering absolut ingenting!
Men der er også mennesker der siger at Koranen er den eneste sandhed.
Hvordan skelner vi så Kristina?
For mig at se har vi nemlig kun mennesker at stole på, i det at der ikke er det fjerneste bevis for at Gud er til. Når nogle mennesker påberåber sig guddommelig autoritet, direkte eller indirekte, så ser jeg problemerne opstå.
Du har intet "bevis" for at Bibelen er sand.
Fatih Alev har intet "bevis" for at Koranen er sand.
VagnBro har intet "bevis" for at "Vandrer mod Lyset" er sand.
osv. osv.
Hvor stiller det os Kristina? Det er det der er skidt ved at skulle stole på at imperfekte mennesker kan forstå og formidle perfekte idéer... Det er simpelthen upraktisk og jeg er overbevist om at vi med tiden som menneskehed bliver nødt til at lægge den slags fundamentalistisk tro bag os.
|
|
Til toppen
|
|
|
#43767 - 06/03/2005 06:30
|
Bruger
|
Ih dog - man skulle næsten begynde at klappe nogle flere mennesker på ryggen. Det ser ud til at hjælpe
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#43768 - 06/03/2005 08:55
|
Ordstyrer
Bruger
|
God ide!!!  - dog nok ikke på stisystemet henne ved centeret her .... De fleste ville gå i panik og gribe ned i lommen efter overfaldsalarmen!  ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43769 - 08/03/2005 22:37
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Martin - Du har da ganske ret i, at det ligger tungt med egentlige beviser, det er vi da vist også allerede blevet enige om en hel masse gange. Så skriver du: Det er det der er skidt ved at skulle stole på at imperfekte mennesker kan forstå og formidle perfekte idéer.. Jamen det tror jeg da heller ikke! Det handler faktisk slet ikke om forståelse. Tværtimod står der i Bibelen, som vi jo regner for Guds ord, at vi ser - eller erkender - stykkevis, i en gåde. Det skriver Paulus netop til menigheden i Korinth. Først i Guds rige skal vi erkende fuldt ud. Paulus skriver også: Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden. Kærligheden er grænseløs i tid og rum. Tro forsvinder, når vi engang ser ansigt til ansigt, og ligeså håbet, for, som Paulus skriver til menigheden i Rom: hvem håber på det, man kan se? Men kærligheden forbliver ... og det er netop den, altså Kristi kærlighed, som overbeviser om, at det virkelig er sandt .. "Vi elsker, fordi Han elskede os først", skriver Johannes. Så siger du, at du er overbevist om at vi med tiden som menneskehed bliver nødt til at lægge den slags fundamentalistisk tro bag os. Hvem mon skulle tvinge os ud af vores tro? Og hvad forstår du egentlig ved "fundamentalistisk"? Jeg er ikke så glad for det ord - der er sket en betydningsglidning, så associationerne nu nærmest er noget i retning af en muslimsk selvmordsbomber i fuld udrustning ... men hvis det betyder, at vores kristne tro har et urokkeligt fundament, nemlig Guds ord i Bibelen, ja så jeg vel fundamentalist.... Men jeg mener ikke, at jeg - eller nogen anden - har helt styr på, hvordan Bibelen skal tolkes, kun at jo mere jeg læser og fordyber mig i teksterne og drøfter de forskellige tolkningsmuligheder med andre troende, jo mere indsigt og rigdom giver de mig. Men færdig med teksterne bliver jeg aldrig .. Du stiller et godt spørgsmål: Hvordan skelner vi? Der er mange måder. En af dem er: Der er en til vished grænsende sandsynlighed for, at Jesus har levet jer i denne verden, hvor han har levet, og, sådan cirka, hvornår. Det mener da vist også de fleste ikke-kristne, tror jeg. Tilbage står så spørgsmålet om, hvem han var/er, en omvandrende tryllekunstner, en bedrager, en sindsforvirret person, eller den han ifølge skrifterne selv siger han er, og som var forudsagt af profeterne længe inden ... Det kan man ikke sige om Thor og Odin og Julemanden og Påskeharen og Peter Plys. Heller ikke om Muhammed. Men allervigtigst: Ingen af de andre personer eller skikkelser overvælder os med kærlighed, som den kommer til udtryk, når man (læs: kristne) lytter til Guds ord forkyndt. Kristi kærlighed tvinger os, siger Paulus. Hans grænseløse, grundløse, urimelige, altopofrende kærlighed til os! Det er i hvert fald den, der stadig overrumpler mig ... Du kan sikkert på helt andre svar fra andre kristne. For som du nok har opdaget: Kristne er meget langt fra at være kloninger af hinanden!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43770 - 09/03/2005 06:48
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina
Du har da ganske ret i, at det ligger tungt med egentlige beviser, det er vi da vist også allerede blevet enige om en hel masse gange.
For min skyld kunne du være stoppet her... Her giver du mig jo ret i at du er kristen mod bedre vidende.
Jeg er dog ikke sikker på at du er enig i eller bryder dig om dén tolkning af det du siger... 
Jamen det tror jeg da heller ikke! Det handler faktisk slet ikke om forståelse.
Nåh da da... Jeg synes ellers du sagde:
Tværtimod står der i Bibelen, som vi jo regner for Guds ord, at vi ser - eller erkender - stykkevis, i en gåde.
Hvor er det lige at begreberne at se, forstå og erkende adskiller sig fra hinanden i denne sammenhæng?
Jeg synes ikke der er er noget at sige tværtimod om... Men det er jo også bare mig 
Først i Guds rige skal vi erkende fuldt ud.
Har jeg snakket om at erkende noget fuldt ud?
Et andet og interessant spørgsmål i den sammenhæng er: Hvis vores viden og forståelse ikke rækker til at forstå og erkende frelseplanen fuldt ud her på jorden, hvad er det så helt konkret der sker når vi kommer til himmelen?
Jeg tænker bare at du snakker om at vi først erkender fuldt ud når vi kommer op til Gud... Hvad vil det sige at erkende fuldt ud? For fuldt ud det er vel ligeså meget som Gud kan se eller hvad? Bliver vi så også alvidende en gang?
Det er noget interessant jeg har hørt kristne snakke om flere gange, ja jeg har sågar selv snakket i de baner. De står der med klare øjne og et saligt blik og siger: Åh jeg glæder mig til Jesus kommer tilbage og henter mig hjem, så skal jeg endelig få vished og alt skal blive forklaret.
Fint fint siger jeg, men hvad hjælper det at alt bliver forklaret når der uden alvidenhed, som jeg regner med kun er Guds, stadig er en uendelig masse ting du SÅ ikke forstår. Viden i et uendeligt tidsrum giver ingen mening! Grænsen for hvad man kan forstå og erkende vil forblive den samme... Eller måske de også har debatfora i himmelen, hvor dem der tror mere eller mindre på Gud (for tro skal der jo til når man ikke har fuld viden) kan diskutere endnu flere spidsfindige misforståelser end vi gør her?
Hvordan kan man bygge en teologi op omkring noget som ligger så fjernt fra menneskelig erkendelse, ja faktisk UDENFOR menneskelig erkendelse? Jeg tror at den gode Claus Due var inde på noget af det samme i et af hans seneste indlæg til Ester... Trådnavnet har jeg glemt
|
|
Til toppen
|
|
|
#43771 - 09/03/2005 08:27
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Martin,
"Her giver du mig jo ret i at du er kristen mod bedre vidende."
Nejda! Jeg har aldeles ingen "bedre vidende" at stille op med!
Erkendelse er noget ganske andet end forståelse - det er ikke i familie med logisk, verificerbar viden.
"Jeg er dog ikke sikker på at du er enig i eller bryder dig om dén tolkning af det du siger... "
Nej , jeg er ikke enig i din tolkning, og jo, jeg bryder mig om at du kommer frem med den!
"Hvor er det lige at begreberne at se, forstå og erkende adskiller sig fra hinanden i denne sammenhæng?"
Jeg har forsøgt at forklare det, men det er tydeligvis ikke lykkedes mig.
Det er jeg ked af.
"Det er noget interessant jeg har hørt kristne snakke om flere gange, ja jeg har sågar selv snakket i de baner. De står der med klare øjne og et saligt blik og siger: Åh jeg glæder mig til Jesus kommer tilbage og henter mig hjem, så skal jeg endelig få vished og alt skal blive forklaret."
Ja, det har jeg også hørt flere gange, men dog ikke selv snakket i de baner (at glæde sig til endelig få alt forklaret.) Det at få alt forklaret er ikke noget, jeg specielt går og savner. Og, om Gud vil: Jeg vil faktisk meget gerne blive her lidt længere!
For Guds rige er kommet til os, her, nu!
Vi er i nådens tid!
Og den evige salighed i Guds rige - efter Jesu genkomst - har jeg slet ikke sanser til at beskrive, men kan kun sige: Den tid, den glæde!
Så dine spørgsmål herom kan jeg ikke besvare.
Summa summarum:
Guds rige ligger ikke uden for menneskelig erkendelse.
Guds rige kan hverken falsificeres eller verificeres efter den videnskabelige metode.
(I så fald ville det jo heller ikke være noget for børn!  )
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|