Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#43657 - 21/02/2005 17:20 Selvvalgt opgave...
Mette*lil
Bruger

Reg.: 21/02/2005
Hej alle sammen....

Jeg er en 17-årig pige, og er netop i gang med at skrive selvvalgt opgave. Jeg har valgt erhvervet præst, og prøver derfor at stable en rapport om "den moderne kristendom" sammen...

Jeg ville blive så lykkelig, hvis nogle evt. skulle have lyst til at svare på nogle af følgende spørgsmål:

X Giv dit bud på, hvordan kristendommen har forandret sig gennem de seneste par år.

X Hvad skal vi med en tro? Hvorfor er den så vigtig?

X Kan kristendommen overleve, og i så fald, hvordan vil den se ud i fremtiden?

Jeg er klar over, at spørgsmålene er ret "store"

På forhånd tak....

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#43658 - 21/02/2005 20:09 Re: Selvvalgt opgave... [Re: Mette*lil]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Mette

Et par enkelte input til din opgave:

Giv dit bud på, hvordan kristendommen har forandret sig gennem de seneste par år.

Jeg går ud fra at du med "kristendommen" mener den måde de fleste kristne overvejende tror og tænker - her i Danmark - mon ikke? Jeg tror ikke man kan måle en forandring over de sidste par år, men hvis vi kigger tilbage over de sidste par årtier, så er der nok lidt forandring at spore. Jeg tror at kristendommen (i betydningen ovenfor) er blevet mere åben, men også mere selvbevidst. Efterhånden som det danske samfund fjerner sig mere og mere fra kristne grundværdier, så føler troende kristne sig mere som en minoritet, der har brug for at være klar over hvad de selv står for. Det oplever andre som en "højredrejning" eller en radikalisering, men det er snarere udtryk for en tydeliggørelse af det kristne kerne-budskab.

Hvad skal vi med en tro? Hvorfor er den så vigtig?

Her vil jeg henvise dig til fx Hvorfor er det så vigtigt at tro? og Hvad får man ud af at tro?

Kan kristendommen overleve, og i så fald, hvordan vil den se ud i fremtiden?

Ja, når kristendommen har kunnet overleve indtil nu, så kan den også overleve en hvilken som helst fremtid. Fortsætter udviklingen herhjemme, så vil kristendommen nok blive mere isoleret fra det verdslige samfund. Fx ved at Folkekirken blivr skilt fra staten.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#43659 - 21/02/2005 20:56 Re: Selvvalgt opgave... [Re: Mette*lil]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Mette*lil, og velkommen til JesusNet!

Det er jo et spændende emne, du har valgt: Den moderne kristendom.
Selv sidder jeg for tiden og bakser med en historieopgave om kristendommen i Romerriget, så det er jo noget helt andet, kan man sige. Men alligevel er det jo det samme udgangspunkt dengang som nu, nemlig troen på Jesus Kristus som Guds søn og verdens frelser.
Du stiller nogen spørgsmål, som ganske rigtigt er ret store, men også ret vigtige:

Giv dit bud på, hvordan kristendommen har forandret sig gennem de seneste par år.

Nu er de seneste par år jo en ret begrænset periode, men alligevel kan det nok lade sig gøre at se nogen tendenser. I de allerseneste år tror jeg at man i Danmark generelt er blevet mere åben overfor nye tiltag og alternative udtryksformer, som f.eks. natgudstjenester, rockgudstjenester, stillemesser, meditation, pilgrimsvandringer m.v. Og det er jo en spændende udvikling, men alligevel først og fremmest en udvikling i udtryksformen. Hvis man ser på indholdet, så tror jeg, at det grundlæggende er det samme i dag som for ti år siden, for hundrede år siden og for to tusind år siden. Der dukker ganske vist fortsat nye kætterier (eller afvigelser eller hvad man nu vil kalde dem) op, men det er der jo ikke noget nyt i.

Hvad skal vi med en tro? Hvorfor er den så vigtig?

Et rigtig godt spørgsmål. Jeg mener ikke, at troen er et mål i sig selv. Man kan måske sige, at troen er en slags ramme om det personlige forhold til Gud og Jesus. Jeg skylder mit liv til Gud Faderen, som har skabt mig, og til hans søn, Jesus Kristus, som har frelst mig; og jeg tror, fordi jeg er taknemmelig for at have livet, både det jordiske og det evige liv.

Kan kristendommen overleve, og i så fald, hvordan vil den se ud i fremtiden?

Kristendommen har jo overlevet de sidste snart to tusind år, så jeg vil da mene, at sandsynligheden taler for, at kristendommen er kommet for at blive. Og jeg tror, at vi har Gud for os, og det er jo ikke nogen dårlig betingelse, kan man sige ...

mvh Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#43660 - 21/02/2005 21:08 Re: Selvvalgt opgave... [Re: asas]
Mette*lil
Bruger

Reg.: 21/02/2005
Tusind tak for svarene. Det var nogle yderst fornuftige svar, som jeg helt sikkert ville kunne bruge..

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær