Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#43551 - 19/02/2005 15:31 forkyndelsen i DK?
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Der har været en konferrence på nyborg strand http://udfordringen.dk/art.php?ID=5017 hvor korset har været i centrum, men hvordan står det i det hele taget til i DK?

Ole

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#43552 - 04/07/2006 08:48 Re: forkyndelsen i DK? [Re: Ole Madsen]
Anonym
Anonym

Ganske udemærket hvis du spørger mig...
Eller jo, det har jo altid været et problem af kirkerne ikke er fyldt til bristepunktet... Men... Sådan kommer det nok heller aldrig til at blive..

Jeg synes kristedommen klarer sig fint,... Man kunne måske efterlyse en smule mere radikalisme enkelte steder, og en lidt modigere folkekirke..

Men ellers...

Mvh Lars/Stud.theol

Til toppen 
#43553 - 04/07/2006 09:26 Re: forkyndelsen i DK? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Lars - - synes du virkelig at den kristne kirke klarer sig særlig godt her hos os?

Antallet af døbte/troende er nedadgående i hele den vestlige verden, medens væksten i Asien, Afrika og Sydamerika til gengæld er helt overvældende, og det på trods af (eller måske snarere på grund af?) at det mange steder koster dyrt at bekende sin kristne tro.
Citat:
Man kunne måske efterlyse en smule mere radikalisme enkelte steder, og en lidt modigere folkekirke..

Så skulle det ske endnu en gang: Vi er enige!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#43554 - 16/07/2006 21:37 Re: forkyndelsen i DK? [Re: kristina]
Jaric
Bruger

Reg.: 30/04/2004
Sted: Albertslund
Jeg er også ganske enig, vi behøver en folkekirke der tør lidt mere, og som kan tilbyde (indenfor kristne rammer) fællesskab både til unge og ældre... Ellers er der ikke mange kirkegængere om få år og det ville være ufattelig ærgerligt.

~Lisbeth

(c)Jars of Clay: "I'm enough a cynic to believe."

Til toppen 
#43555 - 07/08/2006 21:36 Re: forkyndelsen i DK? [Re: Ole Madsen]
Nicolai
Bruger

Reg.: 22/04/2005
Sted: Aalborg
Jeg er også ening om at folkekirken skal oppe sig.

Det vi har brug for i DK er RADIKALE kristne, der lever Guds ord, fuldt ud!

desværre er mange blevet "lunkne" kristne
Vi som kristne skal jo være et forbilled for de ikke kristne, men hvis man satte sig ind i de ikke kristnes sted, ville man så have en tro, hvor præsten er bøsse, har været skilt flere gange, eller det der ligner. Ved godt det er de ekstreme tilfælde jeg her nævner, men min pointe er bare at vi alle (også mig selv) må overgive os HVER dag til Gud.

Mange af mine ikke kristne venner siger de ikke gider Gud, fordi de kan se at andre kristne har det lige så svært som dem selv( skilsmisse, etc.)

Derfor er vi nød til at blive en generation af RADIKALE kristne, som tør stå ved Guds ord, også selvom det ikke altid er lige nemt, og så tror jeg vi vil se en anderledes tendens.

Venlig Hilsen
Nicolai

Til toppen 
#43556 - 07/08/2006 23:57 Re: forkyndelsen i DK? [Re: Nicolai]
World Of Worship
Bruger

Reg.: 03/08/2006
Sted: KG, Ringkøbing
tror også et problem er dem der siger: "jeg er kristen, bare på min egen måde", men lever et fuldt ud verdsligt liv, og måske dukker op i kirken til jul, dåb, konfirmation, bryllup osv. Hvis folk får et billede af det som kristen, er det jo klart at de ikke kan se en fordel i det at blive kristen, for det hjælper jo ikke de "kristne".
tror vi i folkekirken skla ha ryddet ud i præster der ikke er bibeltro eller i værste tilfælde ikke tror på Gud overhovedet, (som en vis præst i Taarbæk). Du ansætter jo heller ikke en træner i Brøndby der holder med FCK.. det er jo vandvid!!
Fatter heller ikke at folketinget har nægtet at give tilskud til MF og DBI, fordi de har en bibelsk undervisning frem for universiteterne.. Det viser jo bare folketingets holdning. at de ikke vil ha bibeltro undervisning, men gerne homofile præster og vielse af homofile.. er det overhovedet længere tilladt at være en virkelig kristen i den danske folkekirke??

----

Daniel

Daniel Gymnasieelev på KG Tekniker Søg først Guds rige!

Til toppen 
#43557 - 11/08/2006 12:32 Re: forkyndelsen i DK? [Re: World Of Worship]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Daniel
Citat:
Fatter heller ikke at folketinget har nægtet at give tilskud til MF og DBI, fordi de har en bibelsk undervisning frem for universiteterne..

Nu er der vist ingen tradition i Danmark for at give tilskud til private videregående uddannelsesinstitutioner, i hvert fald ikke så vidt jeg ved. Og hvis vi snakker SU, så var det vist nok sådan (hvis jeg husker rigtigt), at Bertel Haarder egentlig var indstillet på at forsøge at få lavet lovgrundlaget om, så MF og DBIs studerende godt kunne få SU, men Dansk Folkeparti fik stukket en kæp i hjulet, fordi de frygtede at man så også kunne blive nødt til at give støtte til studerende ved muslimske uddannelser – uha uha .

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#43558 - 11/08/2006 12:53 Re: forkyndelsen i DK? [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Nikolaj -
Citat:
Og hvis vi snakker SU, så var det vist nok sådan (hvis jeg husker rigtigt), at Bertel Haarder egentlig var indstillet på at forsøge at få lavet lovgrundlaget om, så MF og DBIs studerende godt kunne få SU, men Dansk Folkeparti fik stukket en kæp i hjulet, fordi de frygtede at man så også kunne blive nødt til at give støtte til studerende ved muslimske uddannelser – uha uha ..

Ja, SUK, hvad er nu det med DF - kender de ikke grundloven, mon? - der står højt og tydeligt, at den evangelisk-lutherske folkekirke skal støttes af staten ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#43559 - 11/08/2006 13:02 Re: forkyndelsen i DK? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej kristina

ja..og vi vil også have S.U. til vores præster, der læser i udlandet på katolske præsteskoler.......................HA.

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#43560 - 11/08/2006 13:06 Re: forkyndelsen i DK? [Re: kristina]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Kristina
Citat:
der står højt og tydeligt, at den evangelisk-lutherske folkekirke skal støttes af staten ..

Jeg synes såmænd godt, folkekirken kunne være fri for statens »støtte«. Jeg synes efterhånden, det minder lidt om dengang, Tyskland »beskyttede« Danmark mod englænderne i årene 1940-45.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#43561 - 11/08/2006 15:38 Re: forkyndelsen i DK? [Re: World Of Worship]
Anonym
Anonym

Citat:
Fatter heller ikke at folketinget har nægtet at give tilskud til MF og DBI, fordi de har en bibelsk undervisning frem for universiteterne.. Det viser jo bare folketingets holdning. at de ikke vil ha bibeltro undervisning,

7

Jeg er ked af at sige, men den udtalelse har ingen rigtighed over sig!
Universiteterne underviser lige så kristent som Dbi eller MF..

Jeg vil faktisk næsten påstå bibeltroskaben er større på Uni,........................

Mvh stud.theol
Lars

Til toppen 
#43562 - 11/08/2006 16:00 Re: forkyndelsen i DK? [Re: ]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Hej Lars,

Du skriver:
Citat:
Jeg vil faktisk næsten påstå bibeltroskaben er større på Uni

Selvom jeg nu har læst hele "MF-tråden" igennem - så skal du da alligevel lige har en chance for at uddybe ovenstående.

Personligt har jeg haft mange gode undervisningsforløb på Teologisk Fakultet i Århus, men jeg deler ikke den opfattelse med dig, at "bibeltroskaben næsten er større på Uni".

Så vil du ikke lige forklare hvad du mener med "bibeltroskab" - og evt. hvorfor du oplever den større på Uni?

/B

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær