Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#43407 - 14/02/2005 12:48 UPS - det er fastetid
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Benna Hørlück skriver i Ugens Fokus:

Jeg har en vag fornemmelse af (og længsel efter), at fastetiden er noget værdifuldt, noget der skal hjælpe os til at skabe et specielt rum i hverdagen for en koncentration om det væsentlige i mit liv. Er fasten ikke tænkt som en forberedelses tid, hvor man gør sig rede til at tage imod det, der sker i påsken,– dét der er kristendommens helt centrale budskab?

Måske har jeg flere idéer til næste år, måske har du en masse andre idéer til “faste-handlinger”, der er med til at give troen krop og liv. Det vil jeg gerne høre om.

Læs hele artiklen

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#43408 - 14/02/2005 19:53 Re: UPS - det er fastetid [Re: asas]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej ... jeg kiggede lige tilbage på den tråd, vi havde lige for nylig i "Kirke og Tro" om netop dette emne, og så at jeg bl.a. skrev:

Jeg har faktisk en gang prøvet rigtig faste - en hel uge på boullion, urtete og vitaminpiller. Jeg kan tydelig huske, at jeg absolut ikke var til hverken glæde eller gavn for nogen i den uge.
Jeg gennemførte, stædig som jeg er, jeg snerrede ad alle der kom i nærheden og havde til sidst problemer med bare at løfte koppen med kamillete.
Og så havde jeg stjerneondt i hovedet, kan jeg huske.
...

... og tænk så blev jeg alligevel for et par dage siden inspireret til at begynde på en faste, dog i en light model, for at fiaskoen (hvor jeg i min fasteuge kun tænkte på mad!) ikke skulle gentage sig: Jeg afstår nu fra at drikke vin (bortset selvfølgelig fra Jesu Kristi blod ved nadveren). Min luksusvane er normalt et (stort!) glas hver dag til min middagsmad. Jeg sætter nemlig stor pris på både smagen og virkningen.

Men det er ikke spor svært at drikke vand i stedet for - det svære var sådan set kun at tage beslutningen - og foreløbig har jeg fået det positive ud af fasten, at jeg kan holde mig vågen en halv times tid længere om aftenen, end jeg plejer. Jeg har en stor stak gode ulæste bøger liggende og vil bruge den indvundne tid til at fordybe mig i nogle gode tekster. Jeg tror jeg vil begynde med Øivind Andersens troslære ... og se frem til Påskedag!

Jeg overvejede et kort øjeblik at netfaste og således også holde mig væk fra Café Thomas, men det forekom mig uoverkommeligt ... hmm .. måske til næste år!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#43409 - 15/02/2005 19:00 Farisæisme eller sand fromhed. [Re: asas]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej!

Benna Hørluck skriver om følgende : skriftestol, syndsbekendelse, forbøn, vievand, røgelse, prilgrimsvandringer, faste, tidebønner, hellige kilder. - "Gab gab".
Det er faktisk ikke farisæisme at benytte disse redskaber til at komme Gud nærmere!!! Det er ELSKET og BRUGT af en milliard katolikker verden over. Særligt her i fastetiden og den kommende påsketid. Så jeg vil gerne have mig frabedt, at det er farisæisk og fortid at bruge disse udmærkede redskaber!!!!

Der opleves i den Romersk katolske Kirke en nysgerrighed fra almindelige mennesker - ikke katolikker alene - overfor disse redskaber. Den nysgerrighed vil vi gerne imødekomme, ved at tage vores Kirke og dens muligheder seriøst. Vi følger ikke tidsånden, men vi står fast på det, vi véd virker og som har virket i århundreder. Vi er ikke bange for at tage os selv alvorligt som Kirke, Kristi Kirke.

Mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#43410 - 15/02/2005 22:14 Re: Farisæisme eller sand fromhed. [Re: tau]
tau
Ordstyrer
Bruger

Café,

nu er det ikke sikkert, at Benna Hørlück selv kan svare på min indsigelse. Men jeg ville også bare opponere for, at andre ikke skal tro, at det er farisæisme at være religiøs ud i det, jeg skrev om i mit sidste indlæg.

I det hele taget mener jeg ikke, at der er noget galt med at være religiøs. For mig er en religiøs en, der beder (måske meget), går i kirke, læser i hellige skrifter, besinder sig på denne skrift, faster og ellers bruger de redskaber, som kirken, templet, synagogen osv. stiller til rådighed. Altså en person, som gør meget ud af at leve sin religion ud, og det inkluderer for mig kristne, selvom jeg godt ved, at mange kristne ikke kalder sig for eller vil være religiøse. For mig at se er kristendommen er en religion blandt mange, dog den jeg holder for sand, men altså, en religion defineret som ideologien - eller hvad man skal kalde det for - om en Gud/gud.

Mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#43411 - 15/02/2005 23:24 Re: Farisæisme eller sand fromhed. [Re: tau]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning

Hej!

Benna Hørluck skriver om følgende : skriftestol, syndsbekendelse, forbøn, vievand, røgelse, prilgrimsvandringer, faste, tidebønner, hellige kilder. - "Gab gab".
Det er faktisk ikke farisæisme at benytte disse redskaber til at komme Gud nærmere!!! Det er ELSKET og BRUGT af en milliard katolikker verden over. Særligt her i fastetiden og den kommende påsketid. Så jeg vil gerne have mig frabedt, at det er farisæisk og fortid at bruge disse udmærkede redskaber!!!!

Der opleves i den Romersk katolske Kirke en nysgerrighed fra almindelige mennesker - ikke katolikker alene - overfor disse redskaber. Den nysgerrighed vil vi gerne imødekomme, ved at tage vores Kirke og dens muligheder seriøst. Vi følger ikke tidsånden, men vi står fast på det, vi véd virker og som har virket i århundreder. Vi er ikke bange for at tage os selv alvorligt som Kirke, Kristi Kirke.

Hej Tau
Med fare for at blive kaldt forrædder af mine egne, vil jeg tillade mig at bakke dig op, om ikke andet, så i hvert fald i det meste af, hvad du skriver. Især fordi nogle af de nævnte ting faktisk nævnes i Bibelen og blev brugt af både Jesus og hans disciple. Man kan vel med en vis ret beskylde den katolske kirke for at mystificere kristendommen i en grad, hvor det kan være svært at følge med. Men hvis svaret bliver, at vi hiver den så langt ned i gulvhøjde, at vi kommer til at træde på den, så har vi gjort langt større skade end gavn.

Så for nu at tage den fra en ende af:

Skriftestolen: Det største tab ved reformationen var, at skriftestolen røg ud af kirken. Det er en stor nåde at kunne bekende sine synder for et andet menneske og at høre vedkommende sige, at de synder er tilgivet på grund af Jesu død på korset.

Syndsbekendelse: "Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed." For det første er det topmålet af ignorance at kalde syndsbekendelse for farisæisme... det var jo netop Jesu anke mod farisæerne, at de ikke ville indse deres syndighed.

Forbøn: Den største velsignelse ved fællesskabet i menigheden er, at vi deri kan vide, at vi er omsluttet af forbøn. Bøn virker, og den er ikke blot et forsøg på at score billige point hos Gud!

Vievand: OK, indrømmet, her er også jeg nok lidt uforstående, men kunne du ikke kort forklare formålet og hvad det rent faktisk drejer sig om, Tau?

Pilgrimsvandringer: Jeg forstår godt de mennesker, der drager af sted for at se, hvor Jesus levede og gå i hans fodspor rent fysisk. Det er ikke farisæisme, men et udtryk for et ønske om at lære Jesus bedre at kende og forstå mere af, hvad han gjorde for os.

Faste: Jesus fastede, han opfordrede sine disciple til at faste, og der er mange kristne i dag, der faster. Ikke fordi de er farisæiske, men fordi de derved får en mulighed for at komme tættere på Gud ved at andre ting får lov at vige. Desuden er faste nødvendig i åndskamp, jævnfør Jesu ord ved uddrivelse af en dæmon, at den slags kan kun drives ud ved bøn og faste.

Tidebønner: Jeg har ikke selv prøvet det, men jeg kender mange, der bruger det og er glade for det. Det er en god måde at få lagt bønslivet i faste rammer. At få prioriteret bønnen, så den ikke bliver underlagt hverdagens gøremål, men hverdagens gøremål underlægges bønnen og omsluttes af bøn.

Hellige kilder: Igen må jeg indrømme, at jeg ikke kan finde noget bibelsk grundlag for det og derfor må stille mig stærkt skeptisk over for det. Men igen synes jeg, at du, Tau, skal have en mulighed for at forklare.

Benna lægger også i artiklen op til en rennæscance for nogle af de nævnte udtryk, men i et nyt lys, hvis man kan sige det sådan. Der lægges kraftigt op til, at baggrunden for den tidligere brug ikke har været oprigtig, men en religiøs dyrkelse af former. Og intet kunne altså være fjernere fra virkeligheden.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Til toppen 
#43412 - 16/02/2005 08:23 Re: Farisæisme eller sand fromhed. [Re: KajQrd]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Mark og Tau

Jeg tror altså at I misforstår Benna her. Hun taler om det "farisæriske misbrug" i forskellige former, hun skriver ikke at disse ting er forkerte eller farisærisme. Det farisæriske misbrug består i at man sætter lid til disse ting i stedet for nåden i Kristus, men det er jo ikke "forkert" eller farisærisk at gøre noget i kraft af at man er kristen. Her nævner Benna jo også forbøn, og jeg har godtnok vanskeligt ved at forestille mig at Benna mener at det er farisærisk at bede for hinanden

Du skriver:

Skriftestolen: Det største tab ved reformationen var, at skriftestolen røg ud af kirken. Det er en stor nåde at kunne bekende sine synder for et andet menneske og at høre vedkommende sige, at de synder er tilgivet på grund af Jesu død på korset.

Syndsbekendelse: "Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed." For det første er det topmålet af ignorance at kalde syndsbekendelse for farisæisme... det var jo netop Jesu anke mod farisæerne, at de ikke ville indse deres syndighed.

Skriftestolen er ikke røget ud af kirken, - der er mulighed for skriftemål i Folkekirken...hvor man bekender sine synder og modtager Guds tilgivelse for Kristi skyld. Her er der nok forskel på præster, for jeg kunne se i "Tal med Gud" at pågældende præst der i hvertfald ikke ville række syndsforladelsen på Guds vegne, det er der jo ikke meget nåde i Jf evangelisk-luthersk lære er skriftemålet et af Guds nådemidler, så man skal nok bare have fat i en luthersk præst.

Jeg er også meget enig i det øvrige du skriver.

Omkring vievand er jeg ikke sikker på at katolikkerne generelt lægger noget magisk i det (omend selvfølgelig nok nogen gør det), altså som en slags "tryllevand", men vandet leder tanken tilbage til dåbspagten hvori Gud har indlemmet os i sin pagt, så jeg kan sagtens som lutheraner se symbolikken i at man benytter vievand når man går ind i kirken og laver korsets tegn.

Men det er jo det, ting kan bruges og misbruges, og er der sket misbrug (hvilket der utvivlsomt er i RKK gennem tiden)er det at man som udbryder har en tilbøjelighed til at forkaste det helt og aldeles. På samme måde ser vi jo også at i kraft af at sakramenterne er blevet misbrugt gennem tiden, da benægter de reformerte noget særligt indhold i disse overhovedet.

Mkh Malli

Ændret af malli (16/02/2005 08:42)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#43413 - 16/02/2005 12:00 Misforståelse [Re: malli]
asas
GlobalModerator
Bruger

Jeg er ligesom Malli sikker på, at artiklen om fasten bliver misforstået af Tau og KajQrd. Afsnittet om "det farisæiske misbrug" er ment som en beskrivelse af hvordan mange i dag tænker om de mange af de klassiske kirkelige "fromhedshandlinger" - ikke som udtryk hvordan de i virkeligheden skal forstås. Iøvrigt er artiklen jo netop et opgør med den misforståede tænkning og en opmuntring til at tage nogle af traditionerne op igen - måske i en form tilpasset nutiden og renset for overtro og loviskhed, men ikke desto mindre som gode redskaber for troen og tilbedelsen.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#43414 - 16/02/2005 12:45 Re: Farisæisme eller sand fromhed. [Re: KajQrd]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Mark

tak for dit lange indsigtsfulde indlæg. Du skrev det, jeg ikke kunne.

En forklaring om vievand: Vievandet står enten i dåbsbadet eller i en skål ved indgangen til kirken. Når man går ind, er det første man gør at dyppe to fingre i vandet, og derefter laver man korsets tegn. (Pande, bryst, venstre og højre side af brystet). Dette for at minde os om vor dåbspagt, som giver adgang til Kirken, altså både rummet og selve Kirken som organisme. Malli er vist forøvrigt inde på det..
Men noget magisk mener jeg ikke, der skulle være ved vievand.

Det skulle lige være i hjemsøgte huse, hvor dæmoner hærger. Der mener jeg, at man bruger det til at bestænke de ramte rum med. Men altså igen, det er noget, der sker yderst sjældent, og noget der kun sker af en dertil specialuddannet præst. Ikke enhver præst giver sig af med den slags.

Jeg er enig med dig i, at der har været en meget oprigtig brug af alle redskaberne i Kirkens historie, omend der sikkert også har været misbrug. Sådan er det jo, men det er ikke redskabernes skyld. Sådan som det heller ikke er kristendommens eller Guds skyld, at man har misbrugt den og Hans navn nogen steder op gennem historien.

Hellige kilder: Ja, altså jeg har ikke så meget at sige til det, andet end at det må være op til enhver, om man vil tage det til sig. Vi har haft diskussionen før, så jeg vil ikke gå yderligere ind i det.

mvh Tau.

Til toppen 
#43415 - 16/02/2005 12:47 Re: Misforståelse [Re: asas]
tau
Ordstyrer
Bruger

Det kan da godt være, at jeg har misforstået noget???? I så fald beklager jeg alle mine " "

mvh Tau.

Til toppen 
#43416 - 16/02/2005 15:28 Re: Farisæisme eller sand fromhed. [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej tau,

... du skriver:

For mig at se er kristendommen er en religion blandt mange, dog den jeg holder for sand, men altså, en religion defineret som ideologien - eller hvad man skal kalde det for - om en Gud/gud.

Du har ret. Jeg har - vistnok ved flere lejligheder - givet udtryk for, at jeg egentlig ikke er "religiøs". Men jeg må bøje mig. Det er jeg, selv om jeg ikke bryder mig om ordet, fordi det er så omfattende.

Jeg vil stadig hellere bekende mig som værende kristen, fordi det er et præcist og ikke altomfattende udtryk som rummer al spiritualitet og alle religioner.

Men det giver mig ikke ret til at nægte at være religiøs - det ville være at omdefinere ordet.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#43417 - 16/02/2005 16:06 Re: Misforståelse [Re: asas]
KajQrd
Bruger

Jeg er ligesom Malli sikker på, at artiklen om fasten bliver misforstået af Tau og KajQrd. Afsnittet om "det farisæiske misbrug" er ment som en beskrivelse af hvordan mange i dag tænker om de mange af de klassiske kirkelige "fromhedshandlinger" - ikke som udtryk hvordan de i virkeligheden skal forstås. Iøvrigt er artiklen jo netop et opgør med den misforståede tænkning og en opmuntring til at tage nogle af traditionerne op igen - måske i en form tilpasset nutiden og renset for overtro og loviskhed, men ikke desto mindre som gode redskaber for troen og tilbedelsen.

Ved at sige, at vi skal tage dem op igen renset for overtro og loviskhed, indikerer man jo netop, at det har været grunden til deres brug i første omgang. Og det har jo netop ikke været tilfældet. Det kan meget vel være, at jeg misforstår Bennas intentioner, men jeg har læst artiklen igennem flere gange, og jeg har altså svært ved at læse det anderledes ud fra teksten.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Til toppen 
#43418 - 16/02/2005 16:51 Re: Misforståelse [Re: tau]
Benna
Moderator
Bruger

Reg.: 12/11/2002
Kære debatører.

Jeg er muligvis kommet lidt kluntet afsted med min tone i artiklen: “Ups, der er fastetid” - men debatten her glæder mig alligevel meget.
For mit ærinde er netop, at vi (os i den Evangelisk Lutherske kirketradtion) er gået glip af mange værdier som den katolske kirke har som en integreret del af kristenlivet.
Vi står derfor lidt blufærdige og usikre over for alt det, som Tau ganske korrekt siger, er brugt og elsket af millioner af katolikker over hele verden.... og det er der jo faktisk en grund til.

Jeg har min baggrund i Folkekirken og Indre Mission, og i den tradition har der været en udpræget holdning til (sådan har jeg i hvert fald opfattet det) at mange af disse fromhedshandlinger er noget ydre, tomt, gammeldags og uden betydning, eller også har man bare været blufærdig omkring det.

Derfor, jeg har den der “UPS fornemmelse” af at være midt i fastetiden uden rigtig at være fortrolig med nogen “redskaber”, som kan hjælpe mig i denne forberedelses tid. Det savner jeg, og det er derfor jeg skriver, at da Luther gjorde op med mange af disse ting, da røg der måske lidt rigelig med ud med badevandet.

Tau skriver, at den katolske kirke netop i denne tid oplever en nysgerrighed og interesse fra mennesker omkring disse “redskaber”. Ja, og jeg er én af dem. Jeg tror, vi kommer til at opleve det i stigende grad fremover. I Folkekirken og i Indre Mission oplever vi også , hvordan der forsigtigt og måske lidt famlende eksperimenteres med en genoplivning af ritualer og handlinger, som er blevet glemt (eller gemt). Der er sket rigtig meget bare de sidste 10 år , og jeg tror vi alle, har behov for at “oversætte” troen i nogle handlinger – så det ikke bare er abstrakte billeder på troslivet, men det er konkrete handlinger som åbner vores sind for sider af troen, som ellers kan være lidt abstrakt at forholde sig til. Præcis som det her er blevet debatteret. Så tak for debatten !

Til toppen 
#43419 - 16/02/2005 17:27 Re: Farisæisme eller sand fromhed. [Re: tau]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej igen Mark,

lidt mere om vievand:
Vi bestænkes (nogen steder) også med vievandet, mens vi synger en dåbssalme eller anden passende salme. Dette for at vende os mod vores dåb og huske på den pagt, vi her har indgået med Gud. Gennem liv, gennem død til opstandelse og herlighed. Sådan.

mvh Tau.
PS. Jeg glæder mig stadig over dit geniale indlæg, som bare beskriver redskaberne utrolig godt!!! Godt ramt Mark.

Til toppen 
#43420 - 16/02/2005 18:29 Re: Farisæisme eller sand fromhed. [Re: tau]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Tau

Nå, nu har jeg lige læst lidt mere om vievandet - kan forstå at man kalder dette for "sakramentalie", ikke at forveksle med sakramente, men dette skulle betyde, at det netop peger på sakramentet, her så dåbspagten som tidligere skrevet.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#43421 - 16/02/2005 19:54 Re: Misforståelse [Re: KajQrd]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej KajQrd

Ved at sige, at vi skal tage dem op igen renset for overtro og loviskhed, indikerer man jo netop, at det har været grunden til deres brug i første omgang.

Næ, nej det gør man nu ikke. De nævnte "tros redskaber" har næppe deres grund og oprindelse i overtro og loviskhed, men det er vel en kendt sag, at især middelalderkirken havde en tendens til at mikse tingene lidt sammen. Det var dette Luther gjorde oprør imod.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#43422 - 16/02/2005 22:49 Re: Misforståelse [Re: Benna]
KajQrd
Bruger

Kære debatører.

Jeg er muligvis kommet lidt kluntet afsted med min tone i artiklen: “Ups, der er fastetid” - men debatten her glæder mig alligevel meget.
For mit ærinde er netop, at vi (os i den Evangelisk Lutherske kirketradtion) er gået glip af mange værdier som den katolske kirke har som en integreret del af kristenlivet.
Vi står derfor lidt blufærdige og usikre over for alt det, som Tau ganske korrekt siger, er brugt og elsket af millioner af katolikker over hele verden.... og det er der jo faktisk en grund til. Jeg har min baggrund i Folkekirken og Indre Mission, og i den tradition har der været en udpræget holdning til (sådan har jeg i hvert fald opfattet det) at mange af disse fromhedshandlinger er noget ydre, tomt, gammeldags og uden betydning, eller også har man bare været blufærdig omkring det.

Hej Benna
Tak for, at du tog tid til at forklare dig. Jeg er oprigtig glad for at finde ud af, at jeg tog fejl i forhold til dine intentioner. Jeg er selv en af dem, der også er gået glip af en masse, men jeg har set, hvor meget andre har fået ved netop de omtalte handlinger.

Jeg tilhører lige som dig Indre Mission, men er i det sidste par år begyndt også at komme i en Oasegruppe, og på nogle af de lejre, jeg har været på i forbindelse hermed har der blandt andet været tidebøn som en mulighed. Jeg var ikke selv med til det, men der var mange, der var. Pointen var, at det skulle fungere som en pilot (en film, der kommer før en serie starter og sætter serien i gang), så man startede på lejren og så fortsatte, når man kom hjem. Og her tror jeg, at en stor hemmelighed bag at komme i gang med nogle af de elementer i kristendommen, der virker lidt fremmede: At gøre det sammen med andre kristne, så man kan støtte hinanden i det.

Derfor, jeg har den der “UPS fornemmelse” af at være midt i fastetiden uden rigtig at være fortrolig med nogen “redskaber”, som kan hjælpe mig i denne forberedelses tid. Det savner jeg, og det er derfor jeg skriver, at da Luther gjorde op med mange af disse ting, da røg der måske lidt rigelig med ud med badevandet.

Jeg tror, der er meget rigtigt i, at der røg lidt for meget ud med badevandet... Men jeg tror også, at meget af skaden er sket gennem en overdrevet rationalisme, hvor vi begynder at ringeagte det, vi ikke forstår. Det gælder både i forhold til faste, skriftemål og tidebøn, men det gælder så sandelig også i forhold til at gøre brug af de redskaber, vi har fået til vore tjenester igennem nådegaverne. Jeg tror, at folkekirken har fået lidt for meget nok i sig selv, og at den derfor ofte stiller sig skeptisk, når noget sker i andre kirkesamfund, som vi ikke er vant til. Hvis det er ved at ændre sig, vil det være til stor gavn.

Tau skriver, at den katolske kirke netop i denne tid oplever en nysgerrighed og interesse fra mennesker omkring disse “redskaber”. Ja, og jeg er én af dem. Jeg tror, vi kommer til at opleve det i stigende grad fremover. I Folkekirken og i Indre Mission oplever vi også , hvordan der forsigtigt og måske lidt famlende eksperimenteres med en genoplivning af ritualer og handlinger, som er blevet glemt (eller gemt). Der er sket rigtig meget bare de sidste 10 år , og jeg tror vi alle, har behov for at “oversætte” troen i nogle handlinger – så det ikke bare er abstrakte billeder på troslivet, men det er konkrete handlinger som åbner vores sind for sider af troen, som ellers kan være lidt abstrakt at forholde sig til. Præcis som det her er blevet debatteret. Så tak for debatten !

Amen to that, sister :-)

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Til toppen 
#43423 - 16/02/2005 23:18 Re: Farisæisme eller sand fromhed. [Re: malli]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli

ja det er korrekt, vievandet peger tilbage på Dåben, som er et Sakramente. Det kan jeg fuldt ud tilslutte mig.

mvh Tau.

Til toppen 
#43424 - 16/02/2005 23:23 Re: Misforståelse [Re: asas]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Asbjørn

det er sandt, at middelalderkirken havde en tendens til at misbruge de så udmærkede redskaber. Men jeg tror nok, at Kirken år 2005 har lært noget af fortidens fejl. Jeg er i hvert fald ikke stødt på nævnte misbrug i Kirken, og jeg kender en del til miljøet, al den stund jeg er indenfor "murene". Men du har selvfølgelig heller ikke sagt, at Kirken ikke har lært af fortiden, jeg ville blot præcisere dette for andre.

Mvh Tau.

Til toppen 
#43425 - 20/02/2005 14:23 Re: UPS - det er fastetid [Re: asas]
AndersDinesen
Bruger

Reg.: 07/01/2005
Sted: Horsens
Hej.
Faste er helt klart godt, men hvad er faste egentligt?
I bibelen læser man om jøderne der fastede når de var i stor nød af en art. Så klædte de sig i "sæk og aske" og undlod f.eks. spise.
Jesus fastede også. 40 dage og 40 nætter i en ørken.
Min overbevisning er at faste er helt op til den enkelte og er helt personligt. Det bruges til at komme tættere på Gud.
(følelsesmæssigt)

Der står om det i bibelen, både i det gamle og det nye testamente.

I det gamle testamente fik Esajas et syn fra Gud til at fortælle hvordan vi skulle leve. Der er mange gode ting at lære. Jeg tager et bid af kapitel 58, men hele dét kapitel heder "Faste og sabbat" og det er værd at læse det hele.

Es. 58:6,7
Nej, den faste, jeg ønsker, er at løse ondskabens lænker og sprænge ågets bånd, at sætte de undertrykte i frihed, og bryde hvert åg;
ja, at du deler dit brød med den sultne, giver husly til hjemløse stakler, at du har klæder til den nøgne og ikke vender ryggen til dine egne.

(Ja, Gud var også kærlighed i det gamle testamente, og hvad kan gøre dig tættere på Gud end at give kærlighed videre?)

I det nye testamente er det Paulus der skriver til kolosserne. (også værd at læse mere end udklippet, men jeg kommer kun med pointen).
Paulus var selv jøde efter strengeste lære inden han kom til tro på Jesus. Faste var tradition og skulle holdes, MEN det var menneskebud. (Derfor tager han nok fat i emnet på denne måde).

Kol. 2:20,23
Når I med Kristus er døde fra verdens magter, hvorfor underkaster I jer så påbud, som om I levede i verden:
Tag ikke, smag ikke, rør ikke! - alt sammen noget, der skal bruges og forgå - det er kun menneskers påbud og lære.
Det går for at være visdom med selvvalgt gudsdyrkelse, falsk ydmyghed og skånselsløshed mod legemet, men det har ikke nogen værdi, det tjener kun til kødelig tilfredsstillelse.

Det han faktisk siger er at faste er menneskers påbud og lære. At det er fuldstændigt tåbeligt ikke at tage, smage og røre ved de gaver vi har fået af Gud. At vi piner vores legeme igennem selvvalgt gudsdyrkelse.

Som sagt har Gud allerede fortalt hvad vi skal gøre. vi skal hjælpe og elske vores næste. Men det er jo snart lige så sjældent at se dette som at se fasten, efter mine erfaringer. Selv i mange kristne menigheder.

Mine ord:
Vågn op og kæmp for din Herre menneske og lad legemet være legeme, men fast i ånd, kærlighed og gerninger!

Kærlig hilsen Anders

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær