Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#43405 - 13/02/2005 20:01 Hvordan ved jeg at biblen er sand !
Anonym
Anonym

Hej Jesusnet !
Hvordan kan jeg være sikker på at biblen er sand ? Jeg har en muslimsk veninde og for hende er koranen den sande bog. Jeg har spurgt mange steder og alle henviser til de ruller man engang fandt jeg mener der er fra Esajas. Kan det ikke bare være purre opspind, lige som dem der skriver romaner ? Jeg vil så gerne tro ! Hvordan finder jeg ud af det ????

Hilsen en tvivler.

Til toppen 
#43406 - 15/02/2005 14:28 Re: Hvordan ved jeg at biblen er sand !
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Kære tvivler

Det er et godt og vigtigt spørgsmål du stiller. For det er helt afgørende for den kristne tro om Bibelen er sand eller ej. Kan vi stole på Bibelen, så kan vi også stole på kristendommens sandhed. Men kan - eller vil - vi ikke stole på Bibelens sandhed og autoritet, så er den kristne tro i princippet åben for alle mulige og umulige tolkninger og så kan vi grundlæggende ikke vide hvad kristendom er.

Men selvom vi ikke kan vide med sikkerhed at Bibelen er sand, så er der nu alligevel mange gode grunde til at tro at den alligevel har ret. I vores artikel arkiv på JesusNet har vi en del artikler og svar som forklarer grundene til at tro på Bibelen:

Kan vi stole på evangelierne?
Er Bibelen sand?
Kan man forklare modstridende tekster i Bibelen?
Er Bibelen troværdig?
Hvordan blev Ny Testamente til?
Hvad kan Bibelen bruges til?
Hvordan kan vi stole på Bibelen?

Du nævner de såkaldte "dødehavsruller", som man fandt i Israel i 1947. Man kan ikke kalde dem beviser på at Bibelen er sand, men rullerne omfatter nogle af de ældste håndskrifter vi har af Bibelens Gammel Testamente, og de viser at der næsten er fuld overensstemmelse mellem den originaltekst vi kender i dag og den tekst de brugte for mere end 2000 år siden. På denne måde understreger dødehavsrullerne Bibelens autencitet, at den ser ud til at være overleveret 99% korrekt. Men det siger jo i sig selv ikke noget om at Bibelen sand.

Til gengæld modbeviser det den påstand som ikke mindst mange muslimer kommer med, nemlig at Bibelen er forfalsket og ændret af den kristne kirke og derfor er helt utroværdig. Der findes ganske enkelt ingen historiske fund, der underbygger den påstand. Og dødehavsrullerne viser det stik modsatte.

Du spørger om Bibelen kan være pure opspind. Ja, det kan ikke afvises 100%. Men hvis Bibelen er digt og fantasi, så er det ikke mindre end usandsynlig fantastisk at 14 forskellige forfattere over 1500 år kan skrive så samstemmende om hvem Gud er og at ingen arkæologiske eller videnskabelige opdagelser har kunnet tilbagevise Bibelens troværdighed. Der findes masser af teorier og argumenter for at Bibelen ikke er til at stole på, men ingen af disse kan bevises eller underbygges mere troværdigt end troen på at Bibelen er sand.

Læs også indlæggene i denne debat: Bibelens udfordring

Men hvordan finder du så ud af om Bibelen er sand? Ja, det kan du faktisk kun gøre ved at tage Bibelen på ordet og tro på hvad den siger. Gør du det, så vil du erfare om Bibelen og den kristne tro holder vand eller det hele er fantasifuldt opspind.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær