0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#4335 - 02/09/2002 15:41
Jesu budskab???
|
Anonym
Anonym
|
"Jesus så spædbørn, der fik die. Han sagde til sine disciple: Disse spædbørn, der får die, ligner dem, der kommer ind i riget.
De sagde til ham: Skal vi da komme ind i riget ved at være som børn?
Jesus sagde til dem: Når I gør de to til en, og nar I gør det indvendige lig det udvendige og det udvendige lig det indvendige, og det foroven lig det forneden, og når I gør det mandlige og det kvindelige til et og det samme, så det mandlige ikke er mandligt eller det kvindelige kvindeligt; og nar I danner øjne i stedet for et øje, og en hånd i stedet for en hånd, og en fod i stedet for en fod, og et billede i stedet for et billede - så vil I komme ind."
og
"Jesus sagde: Den, der har noget i sin hånd, vil få mere, og den, der intet har, vil endog få frataget den smule, han har."
er der nogen der kan give mig en forklaring på hvad dette betyder...`???
|
|
Til toppen
|
|
|
#4336 - 02/09/2002 15:44
Re: Jesu budskab???
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Tia ! Kunne du ikke lige sige hvor du har fundet den tekst ???
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#4338 - 02/09/2002 16:22
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Tak for dit svar, Tia.
Jeg har læst Thomas-evangeliet, men havde glemt den passage du nævner. Thomas-evangeliet er ikke med i bibelen, det er et af de apokryfe skrifter som i legendeform især beskriver Jesu barndom.
En del af teksten er bibelsk, men de ting, som er anderledes end hvad der står i de fire testamenter anses ikke for at have nogen sandhedsværdi. Der findes også andre evangelier iblandet gnostisk, græsk inspireret filosofi, som heller ikke er med i vort kristne trosgrundlag, så jeg kan ikke gå ind i nogen debat om indholdet.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#4339 - 02/09/2002 17:04
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Tia
Jeg er meget enig med kristina. Det du citerer viser et holistisk syn (for oven/ for neden - mandigt - kvindeligt), og det skal vi som kristne gå en stor bue udenom. Du synes sikkert at kristne er nogle værre bangebukse (jeg har selv været temmelig alternativ, og taler af egen erfaring).
Hvis man går ind i den åndelige verden, er der kun 2 herrer- Gud og Djævelen/Modstanderen/Lucifer( lysets engel). Hvem vi ønsker at tjene bestemmer vi sådan set selv. Da jeg i sin tid tog imod Jesus som herre i mit liv traf jeg et valg - nemlig at tjene Gud. Dette betyder, at jeg ikke skal "flirte" med hans modstander (dvs. holde mig fra okkultisme,meditation osv). Det står i biblen at vi skal holde os fra disse ting og når jeg ikke skal , er det helt klart for min egen skyld - for Gud elsker mig som jeg er.
venlig hilsen
malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#4340 - 03/09/2002 00:11
[Re: malli]
|
Anonym
Anonym
|
hvad har meditation med djævelen at gøre...?? og står der i biblen nogle steder at man ikke må meditere..??
jeg skrev dette indlæg fordi jeg ikke helt forstod hvad det betød og gerne ville høre om der var nogen der kunne give en forklaring på det... ikke andet...!
|
|
Til toppen
|
|
|
#4341 - 03/09/2002 00:45
|
Bruger
Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
|
hej Tia!!
stedet minder om et sted i Ny Testamente. Pointen der er at vi skal have en tillid til Gud som et barn har tillid. Vi skal have en tillid til Gud som et barn har og være afhængige som et barn er afhængig. For Gud er den far som elsker, selv når vi ikke gør!!! Han er den som IKKE svigter
Guds fred Tia!!!!
-Serner
at kende Ham og gøre Ham kendt......
|
|
Til toppen
|
|
|
#4342 - 03/09/2002 02:00
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Hej Tia,
Dit andet citat fra Thomas-evangeliet :
"Jesus sagde: Den, der har noget i sin hånd, vil få mere, og den, der intet har, vil endog få frataget den smule, han har."
står også i Matt 25,29:
"For enhver, som har, til ham skal der gives, og han skal have overflod, men den, der ikke har, fra ham skal selv det tages, som han har."
og i Luk 19,26:
"Jeg siger jer: Enhver, som har, til ham skal der gives, men den, der ikke har, fra ham skal selv det tages, som han har."
Hvad betyder det?
Se på hvordan verden fungerer:
1) Hvis du ingen penge har, kan du heller ikke få et banklån. Hvis du har penge kan du også få et banklån.
2) En dårlig håndværker med få jobs risikerer at få endnu mindre at lave. En god håndværker med masser af arbejde får endnu flere tilbud.
Tjaa, det er svært at være fattig!
Hvis man vil være rigere så må man bruge de styrker man har, de evner man har (for "enhver, som har, til ham skal der gives" osv.) altså der hvor man allerede kan noget er det lettere at bygge noget mere op. Altså det gælder om at bruge sine evner.
Det er da ihvertfald en fortolkning der er praktisk anvendelig.
Med hensyn til dit første citat, så må jeg gå mere i tænkeboksen da det er for viderekomne. Men det er interessant at tygge på, så jeg kommer tilbage, når jeg har fundet en anvendelig forståelse.
Dog vil jeg sige, at det med det mandlige og kvindelige er let forståeligt (det står iøvrigt også i bibelen):
Fra dit citat fra Thomasevangeliet:
"...og når I gør det mandlige og det kvindelige til et og det samme, så det mandlige ikke er mandligt eller det kvindelige kvindeligt;..."
det står således i Matt 19,4-6:
" Han sagde: »Har I ikke læst, at Skaberen fra begyndelsen skabte dem som mand og kvinde v5 og sagde: ›Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig til sin hustru, og de to skal blive ét kød‹? v6 Derfor er de ikke længere to, men ét kød. Hvad Gud altså har sammenføjet, må et menneske ikke adskille.« "
Altså de bliver et og det samme, de bliver et kød. Det er på den måde man skaber et familieliv. Meget enkelt og meget naturligt. Det er når sex og kærlighed går op i en højere enhed.
Mvh,
Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
|