Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#43158 - 06/02/2005 18:08 ikke bedømme?
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Har jeg ret eller hvad? lyder denne røst over hele landet eller er det bare enkelte steder? måske ikke direkte, men indirekte, vi skal jo have enhed, du må ikke kritisere, ikke tale imod brødre og søstre der er forkert på den.....

Når vi ser på Jesus og Paulus, johannes, så siger de j o det modsatte, at alt ikke er som det skal være, at vi skal bedømme og ikke modtage hvad som helst

Ole

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#43159 - 07/02/2005 10:03 Re: ikke bedømme? [Re: Ole Madsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Ole, du har ret!

Vi har ikke alene lov til, men oven i købet pligt til, at modsige brødre og søstre, som
vi mener er forkert på den.

Selvfølgelig er det rigtigt, at vi skal være enige. Hvis vi ikke er det, er det beklageligt.

Men endnu mere forkert er det så at lade som om , at vi er enige! Så må vi, i al kærlighed, tale imod hinanden i håb om at blive det, og, hvis det ikke lykkes, må vi i al respekt gå hver til sit, hvilket slet ikke er nogen ubibelsk løsning på problemet - jfr. Paulus og Barabas ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#43160 - 07/02/2005 10:16 Re: ikke bedømme? [Re: kristina]
Ole Madsen
Bruger

Jeg må indrømme at jeg har lidt haft den forståelse at man godt måtte dømme så lang tid at det var en retfærdig dom, men dom er med straf at gøre har jeg fået at vide, så jeg ved ikke helt hvor jeg står mere, jeg må måske lægge det lidt på hylden og lade Gud give mig en forståelse af hvad der er rigtigt.

Ole

Til toppen 
#43161 - 07/02/2005 16:27 Re: ikke bedømme? [Re: Ole Madsen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Ole.

Jo, selvfølgelig skal vi bedømme. Det har vi faktisk pligt til.
Men der er forskel på at be-dømme og at for-dømme.
Det er en stor misforståelse bare at sige "du må ikke kritisere" og "vi skal jo være et" uden videre. Som du siger, skal man netop ikke godtage hvad som helst.
Kritik kan sagtens både være konstruktiv og kærlig - og nødvendig. Den behøver ikke være nedbrydende og fordømmende.
Men den kan selvfølgelig blive det, og det skal man passe på med.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#43162 - 07/02/2005 22:49 Re: ikke bedømme? [Re: Ole Madsen]
Malle
Bruger

Reg.: 12/12/2004
Sted: Ødsted
Hej Ole..

Ordet fordømme forstår som at sige den person bliver ikke frelst eller den person bliver frelset. Det må vi ikke.. Dommen er Guds.

Men at bedømme må man gerne. Men kan jo godt sige til en person at de er på vildspor, altså har bedømt at de ikke følger den vej Jesus vil have os til at gå på, men det er jo ikke ensbetydende med at man har dømt dem til fortabelse. Istedet vil jeg sige at man har formanet dem, som vi også opfordres til.

Håber at du kan bruge det.

Mvh Martin

Til toppen 
#43163 - 08/02/2005 12:55 Re: ikke bedømme? [Re: AnnePande]
Ole Madsen
Bruger

Hej Martin og Anne

gode svar begge to, jeg er enig i at det skal ske i kærlighed, at man af hele sit hjerte må ønske at se vedkommende vandrer tættere til Gud.

Ole

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær