Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#43129 - 03/02/2005 22:08 ROLLESPIL!
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Denne tråd er anderledes:
den er oprettet til brug for et uforudsigeligt "stand-up"-rollespil.
Eventuelle tilskuere bedes undlade at ytre sig i denne tråd.

(Det må forudses, at der kan være langt imellem replikkerne ....)

Personerne er:

kristina: :
Ateistisk advokat for ateistisk klient.

Claus Due:
Kristen forsvarsadvokat for kristen klient.

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#43130 - 03/02/2005 23:33 Re: ROLLESPIL! [Re: kristina]
kristina
Ordstyrer
Bruger

( i Dommercaféen)

Hallo Claus! - må jeg sætte mig her ved dit bord? - - - jeg har lige set, at det er dig der skal forsvare K.

Godt det ikke er mig! - jeg kan godt sige dig, at jeg tror det bliver dyrt for ham - jeg har en virkelig god og interessant sag her for A, af stor principiel betydning, faktisk. Det er på tide vi får afprøvet grænserne for ytringsfriheden.

A er ved at få hele sin tilværelse smadret, efter at K er flyttet ind i huset ved siden af - hvis han må sælge huset nu, bliver det med stort tab - han vil skilles, for konen render og drikker kaffe inde hos K's kone og er begyndt at fable om, at det måske er rigtigt, det med Jesus ..at man skal tro på ham for at leve evigt.

Det rene overtro, men det er faktisk trusler på livet .. jeg kan i hvert fald godt forstå, at han ikke kan holde hende og al hendes præk ud mere ... og der er også et par børn, som kunne risikere at blive hjernevasket ... ups! jeg må smutte - ellers får jeg en P-bøde igen ... vi ses ..

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#43131 - 04/02/2005 00:26 Re: ROLLESPIL! [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hov, Kristina - hvis jeg lige kan nå dig i farten.

Skal vi ikke mødes her til frokost i morgen, for jeg vil gerne diskuttere sagen. Kan du ikke tænke og formulere hvordan din klient føler, at min klients ytringsfrihed bringer hans familie i fare?

Det er jo vores største behov, at vi respekterer individets ret til at have sin religiøsitet og dele den med alle, der viser interesse - og så synes jeg også det er vigtigt, at vores samfund også bygger på, at hver enkelt har sin egen ret. Trods alt har din klient ikke retten til at bestemme sin kones gøremål; børnene er dog et fælles og tungtvejende ansvar, som min klient selvfølgelig skal respektere. Min klient, og jeg selv, mener dog ikke din klients børn er blevet bragt i fare på forsætlig vis - og min klient præker sandelig ikke for naboens børn; både han og hans kone respekterer selvfølgelig din klients ret til at have den største religiøse eller ureligiøse indflydelse på deres egne børn.

Min klient og jeg føler ikke, at der er noget ondsindet overhovedet ved at opføre sig kristent og udvise dette i sin omgang med mennesker. Kristen opførsel betyder jo ikke, at man forsøger at præke sin religion til alle, lydhør som ligeglad.

Men selvfølgelig tager min klient anklagen alvorligt. Han og konen stiller sig dog uforstående overfor anklagens natur, da de ikke selv har påkaldt sig din klients kone og børn. Er der i det hele taget ikke tale om en ægteskabelig sag? Kan du præcisere, hvorledes din klient frygter denne "hjernevask" kan finde sted - er der grund til mistanke, eller er din klient blot vred over den kendsgerning, at hans kone og børn glæder sig over samvær med en kristen familie?

Vi har jo hver vores værdier, og der er da intet forkert i den kristne værdi der kan skade børn, ej heller børn af en sand ateist som din klient. Præker min klient virkelig religion for din klients børn, eller ser de bare positivt på min klients og hans kones værdier?

Lad os tale om det i morgen, så vil jeg spørge min klient om hvordan han ser situationen. Hvis du gør det samme, kan vi sammenligne forklaringer. Jeg gi'r kaffen

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#43132 - 04/02/2005 12:33 Re: ROLLESPIL! [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

.... øh - hvor var det nu vi kom fra? .. nåjo det var sagen med A ctr. K vi snakkede om, og ved du hvad - mellem os to - det bliver værre og værre - (nejtak jeg bruger ikke sukker) - nu vil konen ikke engang have den abort, de havde aftalt, hun vil ikke mere være sort dagplejemor - det gav ellers en god ekstraskilling, så der blev råd til både udestue og en ordentlig bil ...

.. ja, ok, selvfølgelig må folk tro hvad de vil, lige meget hvor idiotisk .. nå hmm undskyld - no offense - jeg har hørt noget om, at du også selv er sådan lidt ... men du holder det da i det mindste for dig selv.

Hvis kristnes landsskadelige propaganda griber om sig, vil det helt sikkert ødelægge både mange udmærkede familieliv - og undergrave samfundets værdier. Når først det går ud over familielivet, og økonomi ramler, kan det knibe for mange at klare presset på arbejdsmarkedet, og det er noget der koster dyrt - og tror du så der bliver råd til din efterløn, som du snakkede om forleden ...

.. næ du, tænk hvad det koster ... og vi er med til at betale til udbredelsen af middelalderlig overtro, også vi som ikke betaler kommunal kirkeskat ...

Ja, og børnene ...... K's børn går i søndagsskole, og nu plager A's børn for at få lov til at komme med ... det får de selvfølgelig ikke lov til ... men du kan selv tænke dig til resten derhjemme ...

Nej, jeg synes helt ærlig ikke, at den propaganda skulle være lovlig. Det er meget
muligt, at K ikke er specielt ondsindet, men bare er offer for smitsomt religionsvanvid - den skade han forvolder min klient er nok ikke med vilje, men det er ingen undskyldning, at det ikke er forsætligt, han må være ansvarlig alligevel, og der må statueres et eksempel.

Når A's børn fx. sparker en fodbold ind gennem K's rude ... hm ja, det skete faktisk forleden ... så betaler han selvfølgelig erstatning, selv om det ikke var forsætligt ...

Du siger, at K ikke har påkaldt sig min klients kone og børn ... JO DE HAR!!! Sandelig har de så! De ved nok, hvordan de skal fedte sig ind ... De inviterede As kone ind til kaffe mens A passede sit arbejde på DTH, ungerne rendte med, alle børnene legede Noahs ark og sang fjollede sange, og det endte med at K's kone begyndte at fortælle om deres gud, og læste endda noget højt af en børnebibel ... det var sådan det hele startede ...

Jo, selvfølgelig er der efterhånden tale om en ægteskabelig sag, men det var K der greb ind i A's liv og ødelagde det ... det kan der føres bevis for ...

... du, jeg gi'r en stor fad, hvis du har tid lidt endnu ... der er ikke flere retsmøder i dag .. Hallo .. TJENER!

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#43133 - 06/02/2005 17:22 Re: ROLLESPIL! [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Nej, ellers tak - jeg drikker ikke alkohol, men jeg tager gerne en stor citronvand. Det lyder da slemt hjemme hos A, næsten som om husfreden er borte. Hvad siger A's kone mon om hele situationen? Jeg kan forstå, at hun er gravid - og at A nu er utilfreds med sin kone, der gerne vil have barnet - Det er jo ægteskabelige problemer. Kirken tilbyder faktisk hjælp på dette område, men jeg kan forstå at A mener, at K er skyld i disse problemer fordi K tror og var så uforsigtig at åbne sine døre udad - det kan vi jo, hverken i Guds eller eget navn, betragte som en negativ handling.

Jeg husker selv tilbage i starten af jura-studiet i civilret, der startede vi netop med en lignende sag om ansvarlighed overfor gæster i eget hjem. Vi er altid blevet fortalt, gennem studiet, at vi kun kan bære det fysiske ansvar for gæsters sikkerhed - selvfølgelig ikke under alle omstændigheder.

(hvisker) tys tys, sort arbejde har du jo tavshedspligt om i henhold til A. Jeg overhørte det heldigvis helt

Det bekymrer mig lidt at du ser det kristne budskab som værdi-undergravende... Vi kristne - jo, du har da rigtigt fat i at jeg er troende kristen - synes absolut ikke, at Guds budskab undergraver værdier. Vi mener jo, at værdierne kommer fra Gud - og selvfølgelig har vi intet ønske om at handle mod Guds vilje eller skade Hans budskab.

Jo, kristne præker da - men det gør I ateister da også, når I advarer om kristendommen på den måde. Har du tænkt på det? Jeg mener selvfølgelig også, at A bør have sin ret til sin mening - men gør denne mening ham ikke dårligere stemt overfor specielle grupper af samfundet?

Jo, selvfølgelig skal min klient, K, da være en respektfuld samfundsborger. Men dybest set har vi fat i en internt ægteskabelig sag, hvor din klient A er utilfreds med konens handlinger og de konsekvenser, de bærer. Jeg ved af erfaring fra andre klienter, at kirken kan hjælpe med dette - og at den gør det godt!

Jeg hører du gerne ser ytringsfriheden sat på prøve - det lyder atypisk for de ateister, jeg har talt med. Af dem går de fleste endda ind for at fjerne begrænsningerne - racisme- og blasfemi-paragrafferne. Vil du gerne have en yderligere begrænsning på ytringsfriheden, så missionering af sin tro - vi kan kalde det "omvendt blasfemi" (se, den synes jeg selv var god!) også bliver forbudt ved lov?

Eller vil du have adressen til min menighed, hvor du helt sikkert kan henvise A til for hjælp med ægtefællen?

(rækker hånden ind i inderlommen og tøver lidt)

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#43134 - 07/02/2005 12:12 Re: ROLLESPIL! [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

.... citronvand? .. øl er sgu da ikke alkohol ...TJENER!! (hvisker): én citronvand tak .. nåjo, hvis man er en tur med antabussen der ... menne .. du er da vel ikke ...? .... nåååh!! I MÅ måske ikke engang drikke øl???

De gik da vist ellers hårdt til den, dengang dernede ... der var noget med, at jeres Jesus engang tryllede vand om til kolossale mængder udmærket vin til en eller anden fest, hvor der ikke var købt nok ind ... godtnok et fristende tilbud ellers ... nå, det var jo ikke det vi skulle snakke om ...

... de ægteskabelige problemer .. ja jeg skal love dig for de er der, og det er ikke i småtingsafdelingen .... ... kirkehjælp? Næ mange tak, jeg tror ikke liiige at det er der du får A til at henvende sig, og jeg kan godt sandelig godt forstå ham.

Magen til dobbeltmoral skal man lede længe efter. K siger, at man skal bevare ægteskaber, og de der missionærer bestiller ikke andet end at ødelægge alt hvad de kommer i nærheden af .. Og når det så er gået i stykker, kan man ikke engang blive skilt, uden at det koster bunden ud af kassen og en farlig masse bøvl ... og spekulationer med ungerne.

Og så siger K at man skal holde hvad man lover Ja godmorgen! A's kone havde lovet, at hun nok skulle smutte ind og få ordnet den abort - det gik da fint med at overtale hende de to andre to gange, og der var bestilt tid - og nu nægter hun pure!!!

... og sagde du tavshedspligt?? - hmmm .. tusind tak for din diskretion, men den er såmænd ganske overflødig - hele byen ved i forvejen at hun været sort dagplejemor i årevis, men hun er jo holdt op..... og forøvrigt: hende fra ligningskontoret - den lille mørke du ved, som er slyngveninde med borgmesterens kone - hun fik sin den mindste passet derhenne hele sidste sommer .. såeh ...

Nå så du synes ikke, at det kristne budskab, som du kalder det, er værdiundergravende? NÅ! siger jeg bare. Så du synes altså ikke, at et godt familieliv med en god og sund økonomi er en værdi??? Kan du ikke fatte, at A ikke kan holde konen ud mere, og hvad i alverden skal han stille op? Flytte på hotel???
Det er der ikke penge til, slet ikke nu ...

"Omvendt blasfemi" ahem ... ja, det er nok svært at få ændret lovgivningen i en fart, men faktisk kan det der er sket måske komme ind under "trusler på livet" -
K har vel skræmt A's kone til at omvende sig for ikke at komme i helvede .. psykisk terror ... men jeg skal ikke sidde her og fortælle dig alt hvad jeg har i tankerne ...

Nej mange tak, Claus, spild af tid at kontakte nogen som helst menighed, det kan du vel fatte? ... Jeg arbejder på at finde nogen, der kan hjælpe konen til fornuft .. jeg kender en der tidligere har været indfanget af det der religiøse sludder, men er kommet ud igen i god behold ... desværre er det nok allerede for sent med den abort, er jeg bange for ... i hvert fald hvis den skal være legal ... men A har nogen forbindelser, så nu får vi se ...

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#43135 - 08/02/2005 04:35 Re: ROLLESPIL! [Re: kristina]
kristina
Ordstyrer
Bruger

... nå der er du, det var godt, jeg må lige snakke med dig igen ...

... jeg kom til at tænke på .... hmm .. jeg var vist lidt grov ... skal vi ikke lige ha' et stykke mad? .. jeg mener ... DU kan jo ikke gøre for det ... men du kender jo mit syn på religion ... og jeg har altså så ondt af A ......... jeg kendte ham lidt fra tidligere, og nu kørte det endelig for ham, og så ramler det hele .... men det skal jeg ikke la' gå ud over dig .....

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#43136 - 12/02/2005 19:15 Re: ROLLESPIL! [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Nåh ja, vi har jo hver sager der ligger tæt på vores hjerte. Selvfølgelig er den tryghed, som bil og hus og penge giver positiv, men der er da meget mere, der vejer højere. For eksempel helbred og kærlighed; det må jo næsten være vigtigere i et ægteskab?

Njaah, du har selvfølgelig ret i afvise hjælp fra en kirkelig menighed. Min erfaring er bare, at har hjulpet andre i samme situation - uden fare for omvendelse. Der er jo trods alt megen godhed i de kristne værdier, som man ikke behøver være kristen for at se.

Abort, ja... det er et svært spørgsmål. Personligt er min holdning til abort, at det er en synd ikke kun overfor Gud, men også barnet. Selvfølgelig er det ikke op til mig at præke den slags for A - men der er jo trods alt en grund til, at man trækker samfundets lovlige grænse for abort af sunde fostre ved 12 uger. For slet ikke at snakke om de konsekvenser, et brud på denne lov kan give...

Psykisk terror alligevel? Og trusler på livet med helvede som begrundelse? Jeg tror den er spinkel - og udover det, så ved jeg personligt, at K slet ikke har sådan et syn på helvede - og han kunne da aldrig finde på at præke omvendelse på grund af helvede. K mener jo, ligesom jeg, at det er Frelserens kærlighed, der drager folk til kristendom - ikke frygten for Guds straf.

Men du kan da have ret i nogle af dine argumenter. Jeg kender jo heller ikke K som andet end dybfølt og oprigtig, men jeg er jo heller ikke ateist.

(tænker lidt)

Jo, lad os få en bid mad... og en kop kaffe til desserten. Tjener!

Til toppen 
#43137 - 12/02/2005 20:51 Re: ROLLESPIL! [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

... ja det er altså min omgang .. hvad kunne du tænke dig? Dagens Dommerplatte plejer at være lækker ..... .. jo ved du hvad - jeg har tænkt lidt over det - jeg kom til at hidse mig op .. sådan lidt over middel tror jeg .. og du tog det jo så pænt, såeh ...

.. ja, nu må du heller ikke tro, at jeg synes, at abort er verdens bedste preventions-metode ... men af to onder .. ja, egentlig er det da også tosset, at to ellers fornuftige mennesker ikke kan finde ud af ... hmm .. og så for tredje gang - men der er vist noget med at konen ikke kan tåle P-piller ..

Du, Claus, jeg har tænkt på ... egentlig kunne jeg godt tænke mig at spørge .. du skal selvfølgelig ikke svare hvis det er for privat, menne .. der der da noget med, at I kristne tror, at der både er en himmel og et helvede, efter detteher liv, og at kun gode mennesker kommer i Himlen, og de onde kommer i Helvede?

Ja, ok, jeg kender godtnok et par stykker, der kunne fortjene en alvorlig afklapsning - men hvis nu man er blevet afsløret, og har været inde og sidde i 6 år, skulle det så ikke være nok?

Det kan jo gå galt for enhver mener jeg. Dårlig barndom og alt det der ... Hvordan kan I dog tro at der er nogen rimelighed i det med at nogen ryger i flammerne, og vi andre, som har kunnet finde ud af at opføre os ordentligt, og holdt os nogenlunde på den rigtige side af straffeloven, kommer i Himlen?

Jeg må indrømme, at jeg altid har undret mig over, at noget fornuftigt menneske kan tro på det der ... og du snakker om "Frelserens kærlighed" ... .. den kan jeg ærlig talt ikke rigtig få øje på ... og jeg er lidt nysgerrig efter at høre, hvordan du overhovedet kan tro på, at der er en gud .. oven i købet en god gud .. du virker jo ellers fuldstændig normal og fornuftig - øh, undskyld, jeg ville ikke såre dig - men for mig er det gammel overtro .. og det har de fleste jo da også efterhånden fundet ud af ... men du må jo ha' dine grunde?

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#43138 - 27/02/2005 17:36 Re: ROLLESPIL! [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Jo, grunde har jeg da. Jeg er vokset op blandt andre kristne og har altid nydt godt af gensidig forståelse. I sådan et selskab føler man virkelig Guds kærlighed, og det gjorde mig også netop overbevist om Hans virkelighed.

Ja, og så fremhæver bibelen jo også nogle meget prisværdige moralske normer, som har fungeret i tusinder af år. Uden det kristne moralsæt havde vi ikke samme følelse af fred og fordragelighed i vores samfund - sådan virker Guds lov, og det er meget håndgribeligt for alle mennesker.

Og så er der jo frelserens kærlighed, som vi har kunnet sole os i lige siden han døde på korset for hele menneskehedens synder. Det offer var vores udfrielse, og den kærlighed Jesus følte til alle kan jeg også føle den dag idag. Og Jesus venter på os i himmelen sammen med vores elskede - selv der tager han hånd om os og holder os fra skade.

Omvendt er der selvfølgelig også et helvede for de, der gør skade på Guds skaberværk og bryder Guds lov. Men er det i virkeligheden bare halvt så slemt, som det helvede man skaber for sig selv ved at gøre denne skade? Jeg mener jo, at det har noget med ansvarlighed at gøre. Vi har alle et ansvar for hverandre, og selvfølgelig skal vi straffes for ikke at tage del i dette ansvar. Det samme sker jo når vi bryder loven og dermed samfundets ansvar, der er lagt i os.

Så fornuftig, det kan man sagtens være samtidig med, at man tror på Guds herlighed. Hvad skulle der da være i vejen for det?

Til toppen 
#43139 - 06/03/2005 15:24 Re: ROLLESPIL! [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

... altså Claus, nu er jeg for alvor forvirret - jeg forstår ærlig
talt ikke en brik af, hvad det går ud på, det du påstår du tror på ...

Er det virkelig sådan, at du tror, at de mennesker, der skader "skaberværket", som du kalder det, kommer i helvede??? Hvem i alverden gør så ikke det? Alle landmænd, f.eks., med deres forurening - og jeg har da også set dig ude med giftsprøjten sidste sommer - i gang med at sprøjte roser ....

... og helt ærligt, har du en følelse af fred og fordragelighed her i vores samfund??? .. det kan jeg se noget til - man tør snart dårlig gå uden for en dør, jeg går da også altid med en overfaldsalarm i lommen ... alle de vaneforbrydere .. hvad kan det så nytte, at vi kan slå op i Karnov, hvor mange år de skal ind og sidde ... når politiet har opgivet at finde dem, mener jeg ... næh du, fred og fordragelighed - det var nok dengang på Frode Fredegods tid ....

... og ... øh ... undskyld jeg spørger så direkte, men hvordan i alverden er du blevet cand.jur. - hvis du ikke har flere brikker inde i hovedet at flytte rundt med mener jeg?

NEJ NEJ NEJ ! - jeg nægter at tro, at du mener det alvorligt - at du virkelig tror på den helvedessnak - det er vel bare noget der hører med til jeres ritualer, som I synger om derhenne i kolbøttefabrikken ... ? TJENER! .. en Gammel Dansk tak ... jeg må ha' noget at styrke mig på ..

(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær