Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#4303 - 01/09/2002 14:23 Sabbats-hvile.
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej

Jeg har et spørgsmål, som bliver ved med at spøge i baghovedet.
Hvis vi læser de 10 bud, skal vi helligholde den syvende dag - dvs. lørdagen! på den samme måde som vi ikke må slå ihjel osv.

Som kristne helligholder vi søndagen, hvorfor?

På den anden side står der i biblen, at vi er løskøbt fra lovgerninger, og at Jesus har skrevet loven i vore hjerter(så vidt jeg husker) - men kan vi alligevel underkende de 10 bud?

Jeg håber at der er nogen der kan svare på dette

Venlig hilsen

malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#4304 - 01/09/2002 15:32 Re: Sabbats-hvile. [Re: malli]
holbo
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Rask Mølle
Det første først: I kirken bruger vi søndagen, fordi den betragtes som kirkens egentlige førstedag, dvs. den dag, hvor kirken fik sit grundlag. Den dag var søndag, eftersom det var dagen, hvor Jesus stod op fra graven.

Jøderne bruger så lørdagen, fordi det er den syvende dag og at moseloven siger det og Muslimer bruger fredagen fordi..... ja, vel egentlig fordi de andre weekend-dage var optaget... :-)

Så spørger du om vi kan underkende de ti bud. Og underkende dem kan man vel egentlig ikke, men man kan heller ikke sige om de ti bud at de gælder som lov. Det er jo for de fleste af dem heller ikke nødvendigt, eftersom vi har vores almindelige lovgivning. De er det, de hedder: de er bud. Dvs at du bør overholde de så vidt du kan, ikke fordi det har noget som helst med din frelse at gøre, men ganske enkelt fordi det tjener dig og din næste bedst.

Per

Til toppen 
#4305 - 01/09/2002 15:47 Re: Sabbats-hvile. [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Malli,

Du har meget ret i, at hvis vi vil følge Jesus, kan vi ikke se bort fra loven. Jesus sagde selv, at han ikke var kommet for at sætte den ud af kraft, men skærpede den tværimod. Noget andet er jo, at ingen kan frelses ved lovgerninger. Men at vi ikke frelses ved dem, betyder sandelig ikke, at vi ikke skal gøre dem. Så længe vi bare husker, at kun kun troen på Jesus, på hans lidelse og død for vore synder, på Guds nåde i Ham, er vores redning.

Det med sabbaten, som du spørger om: Ja, den syvende dag skal vi holde hellig.
Og i vores kalender er jo netop søndag den syvende dag i ugen. Dagen i dag, søndag den 1. sept. er sidste dag i uge 35. Så det skulle der da vist ikke være nogen problemer med ?

Påbudet om at holde sabbatten hellig ser jeg som en Guds kærlighedsgave - vi skal lægge arbejdet fra os en dag om ugen og bruge den til Gudstjeneste og hvile -
til at hente næring til at styrke og opbygge vores tro - og rekreation så vi har bedre muligheder for at undgå fysiske og mentale sammenbrud.

I Ordsp. 3, 7-8 står der:
"Hold ikke dig selv for viis, frygt Herren og vig fra det onde; så får du helse for legemet - - "

Herren er den store læge, så det er først og fremmest Ham vi skal gå til, når
vores krop volder problemer. Måske kan det netop skyldes, at vi har glemt at holde sabbaten hellig, hvis vi bliver syge eller stressede.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#4306 - 01/09/2002 18:01 Re: Sabbats-hvile. [Re: holbo]
malli
Bruger

Kære kristina og holbo
først tak for jeres besvarelser. Men jeg synes ikke at jeg er blevet så meget klogere, da det I skriver er tanker jeg allerede har gjort mig. Jeg har fundet noget omkring sabbaten på nettet, som overraskede mig. Vil I prøve at læse det, og komme med en tilbagemelding?

adressen er: www.bibel-skolen.dk/emner/sun-lov1.html

se specielt punkt H

venlig hilsen

malli

Til toppen 
#4307 - 01/09/2002 23:51 Re: Sabbats-hvile. [Re: malli]
serner
Bruger

Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
hej Malli

har læst punkt H..... det holder jo ikke helt vel ;-)

er ikke sikker på jeg kan skrive noget du ikke allerede har overvejet, men har alligevel to små pointer.....

den første er at sabbatten er til for vores skyld (det giver de andre vist også udtryk for). Det er for at vi ikke skal blive stressede og gå død. Det vigtigste er at vi har én hviledag om ugen, hvis det var onsdag tror jeg det er ok for Gud gad vide hvordan jøderne i øvrigt ved at det vi kalder lørdag idag er den oprindelige sabbat? -grunden til at de kristne holder den om søndagen er ganske som Holbo siger, det var om søndagen at Jesus opstod, så det var for at markere dette.

tjae, jeg ville egentlig bare citere Jesus: mark 2:27, "Og Jesus sagde til dem: »Sabbatten blev til for menneskets skyld, og ikke mennesket for sabbattens skyld. v28 Derfor er Menneskesønnen herre også over sabbatten.«"

det andet er en skæg lille detalje.... mennesket blev jo skabt på den 6te dag, så den første dag de oplevede var den 7ende.... de startede ud med hvile!!! hvile er den første dag i ugen for mennesket. Kunne se Adam for mig spørge Gud: hvad skal vi lave idag??? og Gud ligge på en liggestol og sige: tjaeh ingenting.......

Guds fred malli, og må du drømme mange profetiske drømme!!!!!
-Serner

at kende Ham og gøre Ham kendt......

Til toppen 
#4308 - 02/09/2002 00:07 Re: Sabbats-hvile. [Re: serner]
malli
Bruger

Hej Serner
Tak for din humoristiske besvarelse. Spørgsmålet har voldt mig en del grublerier, men nu tror jeg at brikkerne er ved at falde på plads. Igen tak.

Venlig hilsen

malli

Til toppen 
#4309 - 02/09/2002 00:32 Re: Sabbats-hvile. [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli, jeg har nu læst det link du henviste til og må sige, at den pågældende bibelskole ikke er i overensstemmelse med vores kristne kirkes trosbekendelse.
.
Der citeres fra bibelen, men forklaringerne har karakter af indlæsninger som ikke tager hensyn til sammenhæng og mening. Jeg kan sandelig godt forstå at du
undrer dig ! Man skal høre og læse meget før ørerne falder af, og øjnene falder i
- - -

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#4310 - 02/09/2002 09:51 Re: Sabbats-hvile. [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina
Du skriver at den pågældende bibelskole ikke er i overensstemmelse med vores kristne kirkes trosbekendelse.Når du skriver dette er det så pga. synet på sabbaten eller er der noget andet der har stødt dig?

venlig hilsen

malli

Til toppen 
#4311 - 02/09/2002 11:46 Re: Sabbats-hvile. [Re: malli]
Katolikken
Bruger

Reg.: 26/12/2001
Sted: DK-2300 København. Sundby
Der står i det NT at de kristne samledes på "Herrens dag" og det er Søndag, det hed den jo ikke dengang men det er altså hvad vi i dag ville kalde den første dag i ugen.
Men uanset hvad så ville det være tåbeligt at påstå at vi i dag kan vide med sikkerhed helt præcis hvornår den syvende dag ville være helt fra skabelsens tid. Hvem ved om ikke lige præcis den dag Gud holdt hvile og som var den syvende ikke i dag faktisk er det vi kalder for Onsdag???? Det kan vi jo ikke vide. Det er simpelthen umuligt.
Som krisnte ville i Jesus ånd hellere sige sådan her. Den dag du siger at du holder hellig. HOLD den så også hellig.
Men for at sætte endnu en ny vinkel på det så har næsten alle kalendere i dag Mandag som den første dag i ugen og så er Søndag jo den syvende. Man kan jo vælge selv hvad for en man kalder for den første og dermed vælger man jo også den syvende. Så man kan sige at de der går i kirke om søndagen holder syvendedagsbudet ligeså meget som Jøderne eller Adventisterne gør det. **GG**
Men for nu at være ærlig og realistisk så ved ALLE krisnte med sig selv at det jo ikke er den slags som det krisnte liv går ud på og derfor skal vi ikke lade den slags stjæle noget fra os. Det kan skam være interessant men lad os holde os til den gænge forståelse og praksis.
Mht Loven så hedder det jo i kristendommen "Lov OG Evangelium". Ikke som nogen vil gøre det. Lov elle Evangelium. Nej BEGGE SKAL til. Lovens funktion for det enkelte menneske er med dens bud at "drive" det til Kristus. Altså uden lov intet evangelium fordi evangeliet kræver en syndserkendelse som nemlig opnås ved lovens bogstav og vore erkendelse af at vi jo ikke kan holde loven. jesus slår det imidlertid fast selv for dem der på Hans tid mente at de holdt loven. det gjorde Han da han sagde at om du blot tænkte en syndig tanke ja så var du fuldstændig ligeså skyldig i Guds øjne som havde du gjort det du tænkte.
Altså.
Ingen slipper. Alle er syndere og mangler Guds herlighed.
Summa sumarum.
Ingen lov intet evangelium. Intet evangelium ingen frelse.
Men nu har vi altså både Loven OG Evangeliet. Pris Gud
Og her er det at det med Lørdagen eller Søndagen overhovedet ikke spiller nogen rolle. det er totalt sekundært i forhold til det Jesus egenlig vil sige.

Mane Nobis Cum Domine. Lk 24,29 Herre det er sent bliv hos os. Lk 24,29 http://www.daughtersofstpaul.com/johnpaulpapacy/index.html

Til toppen 
#4312 - 02/09/2002 12:15 Re: Sabbats-hvile. [Re: Katolikken]
malli
Bruger

Hej Katolik.
Først tak for din besvarelse. Nu er jeg hverken jøde eller adventist. Det kan også godt være at det er at gå i petitesser, hvilken dag man helligholder. Men som jeg tidligere har skrevet faldt jeg over den tidligere nævnte hjemmeside, og undrede mig over det jeg læste. Det virkede nærmest som om at vi var på vej til helvede hvis vi ikke helligholdte lørdagen (jødernes sabbat). Jeg ved dog også at Jesus har løskøbt os fra lovens forbandelse, derfor hængte det ikke helt sammen.
Det var bare det jeg ville sige - hej.

Venlig hilsen

malli

Til toppen 
#4313 - 02/09/2002 15:10 Re: Sabbats-hvile. [Re: malli]
Katolikken
Bruger

Reg.: 26/12/2001
Sted: DK-2300 København. Sundby
Jeg forstod udmærket godt dit spørgsmål og var også mere eller mindre klar over at du ikke var hverken Jøde eller Adventist.
Ja **GGGG** der findes så mange hjemmesider. mange er gode og mange er virklig frygtelige. Jeg kender godt den slags som du refererer til er en af den slags som man bare skal ignorere. De har en ivrighed som er beundrigsværdig men den er TOTALT malplaceret, hvilet enhver fornuftig sund kristen person heldigvis også kan se med et halvt øje **GG**
ja ha det og hyg hyg :-)

Mane Nobis Cum Domine. Lk 24,29 Herre det er sent bliv hos os. Lk 24,29 http://www.daughtersofstpaul.com/johnpaulpapacy/index.html

Til toppen 
#4314 - 02/09/2002 15:39 Re: Sabbats-hvile. [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej igen Malli !

Nu er jeg ikke syvendedags-adventist og kan kun sige, at jeg slet ikke deler denne sekts lære. Adventisterne forkaster trosbekendelsen og holder lørdagen hellig, så jeg går ud fra at den bibelskole, du henviste til, er adventisternes (også kaldet de syvendedags-hellige), selv om det ikke direkte fremgår..

Adventisterne har genoptaget de gammeltestamentelige ceremonilove f.eks. om rene og urene dyr, de forbyder spiritus, kaffe, the og tobak, og de lægger i det hele taget umådelig stor vægt på det sundhedsmæssige.

Barnedåben forkastes, og militærtjeneste nægtes.

De bruger også de bibelske talangivelser til komplicerede beregninger om jordens undergang og Jesu genkomst (= advent), hvilket er i modstrid med Matth. 24,36 "Om den dag og time ved ingen, end ikke himmelens engle, heller ikke Sønnen, men kun Faderen alene".

I det hele taget virker deres bibeludlægninger meget konstruerede og, som jeg læser dem, uden hensyn til kontekst og sammehæng.

Det har da også vist sig i praksis, at sektens forudsigelser har slået fejl, hvilket har nødvendiggjort nye beregninger.

Nu håber jeg ikke at have jokket på eventuelle net-adventister med disse ord :-)
i så fald undskyld !

Adventist-læren er udformet af Ellen G. White (død 1917). Adventisterne ønsker ikke samarbejde med andre kirkesamfund.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#4315 - 02/09/2002 16:11 Re: Sabbats-hvile. [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina.

Tak for din besvarelse.
Læren om rene og urene dyr, blev i NT ophævet ved dugen, der faldt ned. Her blev det åbenbaret, at alle dyr var rene!!! (jeg kan ikke huske nøjagtig hvor det står).

Det lyder som noget at jeg skal holde fingrene fra.
Ingen lovtrældom - tak!

venlig hilsen malli

Til toppen 
#4316 - 02/09/2002 17:10 Re: Sabbats-hvile. [Re: malli]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Kære Malli
Jeg kan bedst henvise dig til vores svararkiv hvor et næsten identisk spørgsmål allerede er besvaret: Er hviledagen lørdag eller søndag?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#4317 - 02/09/2002 17:32 Re: Sabbats-hvile. [Re: Katolikken]
malli
Bruger

Hej Katolik

"hvilet enhver fornuftig sund kristen person heldigvis også kan se med et halvt øje"
(har endnu ikke lært at lave de seje bjælker)

Tak for det, Jeg elsker også dig!!!!!!! :-)

Ha det godt

malli

Til toppen 
#4318 - 02/09/2002 17:46 Re: Sabbats-hvile. [Re: malli]
Eva
Bruger

Reg.: 02/10/2001
Kære Malli

De seje bjælker opstår, hvis du bruger flg kode rundt om citaterne:
[citat].....[/citat]
Prøv det engang :-)

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#4319 - 02/09/2002 19:25 Re: Sabbats-hvile. [Re: Eva]
malli
Bruger

Hej Eva
Mener du ctrl+alt+8 i starten af citatet og ctrl+alt+9 i slutningen afcitatet eller hvad?

venlig hilsen
malli

Til toppen 
#4320 - 02/09/2002 23:05 Seje bjælker [Re: malli]
Eva
Bruger

Reg.: 02/10/2001
Nej, du skal have citatet omkranset af koden, sådan at det står der, hvor jeg har prikker
[citat]....her skal citatet stå......[/citat]
Og den kantede parantes får du frem med alt gr+8 og alt gr+9
Du kan jo lave en prøve og så gennese dit indlæg før du poster det.

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#4321 - 03/09/2002 00:42 Re: Seje bjælker [Re: Eva]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
malli skrev:

Mener du ctrl+alt+8 i starten af citatet og ctrl+alt+9 i slutningen afcitatet eller hvad?

Eva skrev:

Og den kantede parantes får du frem med alt gr+8 og alt gr+9

Jeg plejer altid at bruge Ctrl-Alt-8 for at få dette tegn:
[
og Ctrl-Alt-9 for at få dette tegn:
]
Fra nu af ved jeg at man også kan bruge AltGr-8 til dette tegn:
[
og AltGr-9 til dette tegn:
]

Fordelen er at man til hvert tegn har to muligheder, som man kan bruge som det bedst passer, når man skriver.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#4322 - 30/10/2002 18:11 Re: Sabbats-hvile. [Re: kristina]
Gæsten
Bruger

Reg.: 27/10/2002
Sted: DK
Hej Kristina.

Med lidt kendskab til adventistmen, og da ingen andre har sagt noget til det du har udtalt, vil jeg lige komme med et par oplysninger og meninger.

> Nu er jeg ikke syvendedags-adventist og kan kun sige, at jeg slet ikke deler
> denne sekts lære.

Syvende Dags Adventistkirken er i dag et anerkendt trossamund. Betragtes ikke som en sekt.

> (også kaldet de syvendedags-hellige)

Er det ikke mormoner du tænker på? De kalder sig Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

> Adventisterne har genoptaget de gammeltestamentelige ceremonilove f.eks.
> om rene og urene dyr, de forbyder spiritus, kaffe, the og tobak, og de lægger i
> det hele taget umådelig stor vægt på det sundhedsmæssige.

At sige de bruger de gammeltestamentlige ceremonilove, er måske at overdrive en anelse, men deres sundhedsbudskab er da klokkeklart, og vist ret sundt

> Barnedåben forkastes, og militærtjeneste nægtes.

Uden at vide så meget om det, så vil jeg mene at det er lige bibelsk med voksendåb som med barnedåb.
Og jeg tror det bl.a. er Jehovas Vidner der nægter militærtjeneste.

Så vidt jeg er underrettet, har adventisterne aldrig lavet beregninger på hvornår Jesus kommer igen. De går meget op i tolkninger af bla. Daniels Bog og Johannes Åbenbaring, med perioder der er passeret, ved jeg, men om det passer sammen eller ej, tør jeg ikke komme nærmere ind på uden at have undersøgt det nærmere. Så jeg vil lade dem der kan regne på det, gøre det.

> Det har da også vist sig i praksis, at sektens forudsigelser har slået fejl, hvilket
> har nødvendiggjort nye beregninger.

Jeg tror at du her igen forveksler adventisterne med nogle andre.

Jeg kan se at denne debat for længst er ebbet ud, men jeg syntes at adventisterne – på trods af deres, på flere områder, anderledes tænkende måde - fortjener at blive opfattet ret. Det vil vi jo gerne alle.

Med venlig hilsen

--- Gæsten

Til toppen 
#4323 - 30/10/2002 18:24 Re: Sabbats-hvile. [Re: Gæsten]
malli
Bruger

Hej
Jeg mener også at have læst på deres hjemme-side at det er af hensyn til sundheden at mange af dem fx lever som vegetarer. Begrundelsen for sundheden er at kroppen er Helligåndens tempel.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#4324 - 30/10/2002 22:04 Re: Sabbats-hvile. [Re: Gæsten]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Mange tak for dine korrektioner til mit indlæg om adventister. Jeg må tilstå, at jeg ikke ved, om de er rigtige. Hvis de er, så er min kilde (Svend Borregaards "Enhed og splittelse, oversigt over kirker og trossamfund", Lohses forlag) ikke korrekt.

Men jeg fandt dog en enkelt fejl i mit indlæg, som er helt min egen og i hvert fald ikke Borregaards: Jeg har skrevet "syvendedags hellige". i stedet for syvendedags-adventister, kan jeg se.
.
Ifølge Borregaard skulle udregningerne mht. Jesu genkomst være udfærdiget af
William Miller, som fandt ud af, at de 2300 aftener og morgener (Daniels bog) skulle betyde 2300 dage, hvilket igen skulle være det samme som 2300 år - som igen skulle begynde 437 f.Kr., hvillket skulle føre til, at genkomsten skulle finde sted i 1843 eller 1844. Jeg må sige, at det forekommer ret fortænkt. Og korrekt var det altså i hvert fald ikke.

At adventisterne har beskæftiget sig med beregninger om Kristi genkomst er jeg ret sikker på - det er vel derfor de hedder adventister (advent = genkomst).

For mig at se er det en ørkesløs beskæftigelse at regne på Jesu genkomst, jfr. Matt.24,36: "Om den dag og time ved ingen, end ikke himmelens engle, heller ikke Sønnen, men kun Faderen alene".

Adventisternes lære er udformet af Ellen G White, som døde i 1917.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#4325 - 31/10/2002 23:04 Re: Sabbats-hvile. [Re: malli]
Gæsten
Bruger

Hej
Ja det har jeg også hørt. Og det skriftsted bruges også i forbindelse med alkohol, kaffe the og tobak. På en måde lyder det egentlig meget logisk.

Med venlig hilsen

--- Gæsten

Til toppen 
#4326 - 31/10/2002 23:10 Re: Sabbats-hvile. [Re: kristina]
Gæsten
Bruger

Siden mit sidste indlæg har jeg talt med nogle adventister, og jeg må give dig ret i, at din kilde ( Borregaard) ikke er forkert på den når han siger at Miller, sammen med andre, påstod at Jesus ville komme igen i 1844.
Dem af denne gruppe mennesker, der ikke blev så skuffede over Jesu udeblivelse, satte sig for at undersøge hvad der gik galt. De fandt da også frem til det skriftsted du nævner (Matt.24,36 se også v.44). Og i de efterfølgende mere end 150 år, har de ikke gjort lignende forsøg.

I samme samtale fik jeg af vide, at adventistkirken er repræsenteret i den økumeniske bevægelse, men som observatører. Det betyder at de er med til møderne, men har ikke stemmeret. Det er adventisternes valg.

Nu er det gået hen og blevet til en hel adventist-debat i stedet, men det var egentlig det med sabbaten der fangede min opmærksomhed.

Efter at have læst de fleste indlæg synes jeg at der måske alligevel er noget om den sabbat. Jeg mener ; Jesus holdt jo sabbat, og det er jo ham vi gerne vil efterligne. Eller hvad ?

Med venlig hilsen

--- Gæsten

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær