0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#42977 - 30/01/2005 21:41
Forståelse og respekt
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Forum Denne tråd er placeret i "etik og samfund", fordi den i høj grad handler om respekt, debat-reaktioner og retfærdighed. Flere gange her på det seneste - jeg er ganske ny bruger på Jesusnet.dk - er der i debatter fremkommet en meget spids tone, når emnet har været (kristen) tro og (kristen) ret til at betragte egne og bibelske udsagn som sande og modsatte meninger som usande. Denne situation er opstået på baggrund af det, jeg indtil videre ser som det største problem for Jesusnet.dk og tilhørende debattører. Forståelse. Forståelsen kan vi lige så godt kalde "erkendelsen". Forståelse er netop en valideret erkendelse af fakta. Erkendelsen er grundlæggende afgørende for, om vi er i stand til at kommunikere meningsfuldt. Hvilket bringer os til første problem. Religiøs erkendelse indeholder ekstra præmisser i forhold til almindelig erkendelse, og disse præmisser farver erkendelsen på en måde, der fjerner den fuldstændigt fra sfæren af almindelig erkendelse, som baseres på iagttagelser og analyse af samme. Med en religiøs erkendelse følger automatisk en speciel omgang med almindelig erkendelses begreber. For eksempel omdefineres ord og begreber, så de tillægges yderligere metafysisk karakter - og når disse begreber derefter anvendes på folk, der ikke besidder religiøs erkendelse, bliver de fuldstændigt blottet for både virkning og betydning. Dette leder mig til en tanke om respekt. Respekt behøver jeg næppe forklare psykologisk, men én af dens forudsætninger er netop enighed om måden man omgænges hinanden på. Vi kan kalde det gensidig respekt, og vi kan konkludere, at den hverken skal eller kan gives betingelsesløst. Når vi respekterer hinandens begreber gør vi det altså, fordi vi ser metoden hvormed begreberne skabes som sober. Netop af denne grund ses u-underbyggede postulater som respektløse - de fremføres uden nogen form for angivelse af metoden, og når metoden mangler, så mangler selve grundlaget for bedømmelse af respekt eller disrespekt, enighed eller uenighed; kort sagt al forståelse. Den religiøse forståelse og respekt divergerer kraftigt fra den ateistiske. Religiøs respekt gives for hengivenhed til religiøse erkendelser (metoden) som dømmes sober af den ens erkendende (religiøse). Almindelig respekt gives på baggrund af de i forrige paragraf nævnte omstændigheder. Og her findes et grundlæggende problem for denne debatside: respekt. Den gudløse respekterer sine medmennesker fordi de er mennesker som ham selv, og indeholder tanker som han selv gør. Respekten opbygges på genkendelse af værdier, og denne værdi er ateistisk set subjektivt bedømt. På den anden side findes den religiøse respekt, som er indpustet fra en autoritets via helligskrift videreleverede syn på alle mennesker. Men religiøs respekt indeholder et altoverskyggende åg, der er fuldstændigt (ateistisk set) respektløst overfor mennesker - den gives til de, der ligesom den religiøse vælger religiøsiteten, og holdes tilbage fra de, der ikke gør. Den religiøse er muligvis i stand til at respektere sin næste på samme basis som den ateistiske - menneskelige værdier og handlinger - men ateisten vil aldrig kunne nære religiøs respekt for den religiøse. Her er tale om to helt forskelllige forudsætninger, der er så gennemtrængende at de er skyld i stort set al elendighed her på forummet. Som Esmaralda delvist udtrykker det:
Når angreb er formuleret i en ordentlig (kærlig) tone virker de eftertanke og evt. revidering af ens tro/ikke-tro.......
Esmaralda påkalder sig respekt for sine religiøse standpunkter - men også mere end det. Hun fjerner muligheden for respektfulde angreb, der samtidig er ateistiske. Esmaralda indeholder som troende ideen om, at religiøsitet og dennes præmisser skal behandles skånsomt og respektfuldt af alle, uanset hvad dens kommunikerede værdisæt er (mennesket anfægter ikke absolut autoritær værdi). Dette præmis er uforståeligt for ateisten, der jo som beskrevet giver respekt på baggrund af metode og handling, ikke medfødte kvaliteter.
Da erkendelsen er nødvendig for respekten og erkendelsen i ateistisk og religiøs sammenhæng ser så forskellig ud som den gør, giver det anledning til bekymring. Som Esmaralda også pointerer:
MEN er de virkelig formuleret som angreb vil de virke at modstanderen går i selvforsvar og tager skyklapper på for ikke at blive væltet af den angribendes metoder..........
Som beskriver en reaktion på indtrykket af angriberens manglende respekt for det angrebne. Religiøs kritik af ateister og ateistisk kritik af religiøse vil udelukkende kunne føre til denne tilstand af disrespekt: angriberen respekterer ikke den angrebnes præmis, og derfor bliver angrebet de facto respektløst.
Hvordan den religiøse nogensinde havde forventet, at vedkommende bør gives respekt fordi vedkommende er religiøs er over min forstand. Som jeg ser det hviler byrden "at udvise respekt i debat" udelukkende på den religiøse, idet han arbejder med antagelser som ligger udover det, vi alle kan iagttage. Den religiøse antagelse er, at "gud" eksisterer, og denne antagelse vil den religiøse altså have respekteret. Fuldstændigt uden at argumentere for, hvorfor den bør respekteres - altså at påpege metode og ad denne vej søge fælles forståelse.
Nu skulle det gerne være klart, hvor jeg vil hen med dette indlæg. Det hele drejer sig om forståelsen for, hvad der er respektløst og hvorfor det er det. Altså en slags udvidet definitions- og koncept-problematik, der ikke lader sig løse medmindre én af parterne er villige til at indgå på den andens præmisser.
"Gud" er et metaforisk koncept. Ingen besidder direkte gyldig kendskab til gud(er), og derfor bliver opfattelsen af "gud" udelukkende subjektiv. Denne subjektive opfattelse er altså, hvad den religiøse ønsker respekteret, når den ateisten går til angreb på den religiøse.
Hvordan kan det kræves, at man hver man som ateist skal ytre sig respektfuldt overfor en erkendelse, der forudsætter religiøsitet? En religiøs erkendelse har overhovedet ikke plads til ateisme, så sådan en er ateisten fuldstændigt udelukket fra. En ateist kan, per definition, ikke udvise noget som helst gudsbegreb respekt - ingen ved sine sansers fulde brug ville finde på at argumentere for, at vi skal respektere det, vi ikke tror eksisterer.
Omvendt skal den religiøse være i stand til at respektere ateisten. Det kræves, fordi begge er mennesker og begge er nødsaget til at leve i denne verden. Religiøs respekt for ateister udvises blandt andet ved ikke at påføre sine begreber om metafysisk realitet til ateistens virkelighed. At gøre sådan er at udvise en komplet mangel på respekt for individet. Mere behøver jeg vist ikke sige om den sag.
Nikolaj har også en pointe:
Kunne vi da alle sammen bare blive enige om, at det er forståelsen vi søger, så tror jeg, at debatten blev meget behageligere og og mere lærerig. Så med mindre nogen ikke mener, at vi skal forsøge at forstå hinanden, så godt vi kan, så synes jeg, at vi alle skal stræbe mod det.
Jeg er helt enig med Nikolaj - vi bør stræbe efter forståelsen. Men den religiøse bør kraftigt overveje, hvorvidt det kan kræves, at en ateist udviser eller tillærer forståelse for "gud". Faktisk er sådan et krav en selvmodsigelse, respektløst og kløft-skabende, af alle de grund jeg har berørt ovenfor.
Det er muligt, at udvise ateistisk respekt for selve begrebet "religiøsitet", da det er en psykologisk omstændighed der i sig selv næppe indeholder de store blanke felter. Religiøsitet er nemt at forklare og kan sagtens respekteres som standpunkt. Objektet for religiøsitet er dog en helt anden sag, idet det påtager sig en natur, der er fjernet fra mennesket.
Respekt vil jeg hellere end gerne yde. Det er en positiv følelse der støtter sit objekt, og den tjener til bedre gensidig forståelse, da "respekt" fjerner en del af de forhindringer, der ellers er implicit i angreb på hinandens meninger.
Jeg, som ateist, kræver respekt for vores begrebers definition og deres anvendelse. Mangel på denne respekt er manglende respekt for menneskelig erkendelse og fungerer udelukkende som et selvtjenende middel til at dreje diskussioner og fratage anderledes tænkende deres mulighed for overhovedet at få sine synspunkter respekteret.
At bede en ateist udvise respekt for "gud" og "guds vilje" er et afsindigt krav, der er blottet for enhver forbindelse til virkeligheden. At bede ateisten udviser respekt for den religiøse af samme årsadg er lige så afsindigt.
Det er vanvittigt at bede om ateistens accept af "guds vilje", men det er direkte respektløst at kræve den. På samme måde er det vanvittigt at kræve accept og respekt, fordi man tror - uanset hvad man tror på eller ikke tror.
Det handler om retfærdighed i omgang med mennesker og menneskelige begreber. Sådan en retfærdighed er der forhåbentlig ikke nogen herinde, der ikke mener bør udvises. Eller er der?
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#42978 - 31/01/2005 07:59
Re: Forståelse og respekt
[Re: Claus Due]
|
Anonym
Anonym
|
Det kan være at der er nogle religiøse der fælder en tåre når et budskab fra den hellige bog forkyndes på en smuk og gribende måde... Det her er så hvad jeg fælder tårer over... Det var sgu smukt Claus... Tak! Det kan være at det er et trosspørgsmål det her  , men jeg synes som jeg vist allerede har nævnt for dig, at du virkeligt er god til at ramme hovedet på sømmet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42979 - 31/01/2005 08:18
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej Claus,
Jeg er meget enig, og jeg håber på, at den seneste tids virak kan få det med sig, at man erkender, at også kristne kan have nemmere ved at se splinten i sin næstes øje end bjælken i sit eget.
En ting, der er med til at give en ulige debat, er at troende kan sige: "Jeg har sandheden". Begrundelse: Det står i Guds bog! Gud! Nej vel kan jeg ikke bevise Gud. Det er jo en trossag! Hvorimod: Diskuterer man videnskab og tro, bliver videnskaben "afkrævet" beviser, selv om vi igen og igen forsøger at slå fast, at videnskab er en syntese af de bedste forklaringer på naturens egne data, ikke logisk beviser fra A til B!
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#42980 - 31/01/2005 10:24
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej Claus. Jeg må stille mig op i rækken af respektydere for dit indlæg. Men jeg sidder alligevel tilbage med en ubalance. Jeg tror nedenstående dækker det bedst:
Men den religiøse bør kraftigt overveje, hvorvidt det kan kræves, at en ateist udviser eller tillærer forståelse for "gud".
Dette syntes ikke at vælte din konklution, ejheller stille sig undefor. Derfor efterlader det spørgsmålet fra mig, om ateisten i det hele taget vil være i stand til at diskutere tro og Gud?
Yderligere en hoved- og delkonklutionerne i dit indlæg, at den troende ikke kan kræve forstående for troens elementer hos ateisten. Det er som sådan forstående nok. Men hvis ateisten ikke i sin diskution vil "forudsætte" troens og Guds eksistens i visse situationer, vil det igen gøre det umuligt at debatere. Det samme er naturligvis gældende for de troende - bare omvendt.
Slutteligt handler dit indlæg om, hvordan den troende skal møde ateisten. Men hvordan skal ateisten møde den troende?
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#42981 - 31/01/2005 16:48
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej Claus
Ester: Når angreb er formuleret i en ordentlig (kærlig) tone virker de eftertanke og evt. revidering af ens tro/ikke-tro.......
Claus: Esmaralda påkalder sig respekt for sine religiøse standpunkter - men også mere end det. Hun fjerner muligheden for respektfulde angreb, der samtidig er ateistiske. Esmaralda indeholder som troende ideen om, at religiøsitet og dennes præmisser skal behandles skånsomt og respektfuldt af alle, uanset hvad dens kommunikerede værdisæt er (mennesket anfægter ikke absolut autoritær værdi). Dette præmis er uforståeligt for ateisten, der jo som beskrevet giver respekt på baggrund af metode og handling, ikke medfødte kvaliteter.
hmmmmm.... synes nu du tolker lige lovligt meget ind i mit indlæg. Hvor ved du fx fra hvad jeg (som troende og som menneske) indeholder af ideer????? Jeg synes ikke det er respekt for mig som debatør at lægge mig intentioner, meninger og ideer i munden som jeg ikke har.
Og --- jeg mente faktisk at JEG ville respekteres og det faktun AT jeg tror skal respekteres ...... jeg skrev ikke at det jeg tror på ikke måtte anfægtes og stilles spørgsmålstegn ved........
Jeg mener faktisk GODT at man i respekt for sine meddebatører kan stille mange spørgsmål - også ateistiske......... Kan faktisk ikke mindes at jeg har nægtet at debatere med en ateist - ikke før debatten begyndte at køre i ring eller hårdknude...... Men som udgangspunkt er jeg med på enhver debat med respekt for hinanden..........
Jeg har aldrig sagt at (min tro) religiøsitet skal behandles skånsomt - men jeg vil som person behandles med respekt - ellers gider jeg ikke debatere. Bliver min person ikke respekteret, vil den naturlige menneskelige reaktion være den at jeg går i forsvar og SÅ er det at debat bliver umulig - det vil uundgåeligt ende i mudderkastning........
Ester: MEN er de virkelig formuleret som angreb vil de virke at modstanderen går i selvforsvar og tager skyklapper på for ikke at blive væltet af den angribendes metoder..........
Claus: Som beskriver en reaktion på indtrykket af angriberens manglende respekt for det angrebne. Religiøs kritik af ateister og ateistisk kritik af religiøse vil udelukkende kunne føre til denne tilstand af disrespekt: angriberen respekterer ikke den angrebnes præmis, og derfor bliver angrebet de facto respektløst.
Jeg mente nu stadig at det er personerne bag debatterne der skal respekteres...... bliver angreb på det jeg tror på vendt på en måde så det bliver MIG som person der står for skud........ så bliver det mudderkastning....... og respektløs diskution - ikke debat......
----------------------------------------------------------------------------------- To forskellige måder at sige stort set det samme på - men som højst sansynligt vil blive opfattet meget forskelligt. Eksemplet er IKKE til debat i denne tråd - kun de to måder...... ellers bliver det FOR omfattende.....
1: Jeg kan altså ikke forstå at du kan have en tro, som ikke vil tillade vielser af homoseksuelle i folkekirken. For mig virker det vildt diskrimenerende og helt ude af proportioner med dagens Danmark. Hvordan kan du tror på det i 2005 - hvad er dine begrundelser og dit syn på det. Og hvordan du kan have den holdning og samtidig hævde, at alle mennesker er lige meget værd - det er mig en gåde.
2: Du er diskriminerende når du ikke vil acceptere vielser af homoseksuelle i folkekirken. Det er ikke kærligt og det viser tydeligt, at du ikke mener, at homoseksuelle er lige så meget værd som andre.
Jeg ved godt hvem jeg ville have mest lyst til at debatere med og hvem jeg ville gå langt udenom. Selvom det er nøjagtigt det samme problem der tages op....... Den ene er fuld af respekt for, at et andet menneske tror på noget - godt nok noget han ikke forstår......... Den anden indeholder ikke respekt, men kun fordømmelse og foragt......... Det er ikke emnet den er gal med - det er måden.......
Kan du se forskellen???
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#42982 - 31/01/2005 17:04
Spillereglerne og koncepterne
[Re: Machine_A]
|
Bruger
|
Hej Machine A Jeg beklager længden af det følgende. Det er meget svært at fatte sig i korthed, når man gerne vil sikre den fulde forståelse. Det er langt, men centralt for hele denne tråd.
Jeg må stille mig op i rækken af respektydere for dit indlæg. Men jeg sidder alligevel tilbage med en ubalance. Jeg tror nedenstående dækker det bedst:
Men den religiøse bør kraftigt overveje, hvorvidt det kan kræves, at en ateist udviser eller tillærer forståelse for "gud".
Jeg takker mange gange for din respekt, og skal selvfølgelig her forsøge at rette op på ubalancen. Ved eftersyn kan jeg se, at netop dette punkt ikke er berørt tilfredsstillende i mit oprindelige indlæg. Så det kommer her.
Når jeg stiller spørgsmålet om, hvorvidt det kan kræves at en ateist udviser forståelse for "gud", er det fordi "forståelse" som begreb betyder en valideret erkendelse - og sådan en er jeg hverken villig eller tilbøjelig til at knytte til Gud, som jeg (da jeg er ateist) mener er en umulighed. Dette var den centrale pointe, men det rejser nogle flere spørgsmål du også selv har fat i.
Du spørger, om "[ateisten vil] være i stand til at diskutere tro og Gud?" Det mener jeg er tilfældet, netop fordi tro og Gud er beskrevet - omend metaforisk, så dog stadig tolkeligt i samme grad som den religiøse kan tolke det. Dette må vi være enige om, medmindre det kan argumenteres, at religiøsitet skaber en helt særlig evne til at tolke religiøse tekster korrekt.
Forhåbentlig er vi slet ikke i tvivl om, at den religiøse stadig besidder samme evne til indlæring som ateisten. Ellers var den religiøse jo ikke blevet religiøs overhovedet. Der er ikke tale om manglende evne - men i bedste fald manglende indsigt i, hvordan anvender denne evne seperat fra religiøsiteten. I værste fald manglende respekt for det sprog, resten af verden benytter sig af. Således opfattes det, når man er en del af denne "resten af verden".
Evnen til kommunikation på fælles præmis har nogle, og det lykkes i høj grad for de, der er villige til at definere sin tro og overbevisning ved hjælp af almindeligt gældende begreber. Sådan en person mener jeg fx "Vandrer" her på sitet er. Jeg er som sagt ny bruger, så jeg har med sikkerhed til gode at opleve flere.
Noget andet, og langt mere centralt, er at religion er tillært. Denne tillæring foregår på almindeligt erfaringsmæssige principper, fordi man først skal kende metaforen (Gud) for at tro på den, så uden den første, Gudløse erkendelse, er Gud overhovedet ikke noget, mennesket ville overveje.
Min pointe er, at denne tillærte kapacitet for specifik religiøsitet og de medfølgende ekstra koncepter sagtens kan diskutteres af folk, der ikke er religiøse. Netop af denne grund er der ikke noget problem i at en ateist diskutterer tro og Gud - konceptet er jo alt andet lige det samme, tillærte koncept.
Når jeg protesterer over de ekstra betydninger vores begreber tillægges i religiøs kontekst er det ganske enkelt fordi, denne tillærte religiøsitet kommer til at være udgangspunktetet for debat. Som jeg ser det, glemmer den religiøse hvordan det var at lære sin religiøsitet - og antager, at alle (troende og ikke-troende) deler samme samling koncepter om hvad Gud er. Det gør vi ikke, for jeg læser bibelens Gud som et selvmodsigende begreb - den kristne læser Ham som grundlaget for alt. Den resulterende problemstilling kender vi kun alt for godt.
Slutteligt handler dit indlæg om, hvordan den troende skal møde ateisten. Men hvordan skal ateisten møde den troende?
Jeg selv vil foreslå et forsøg på at definere de fælles begreber påny i deres korrekte betydning er en start. Herefter kan Gud diskutteres - når vi er enige om den metode, vi skal bruge. Altså samme fremgangsmåde som ateisten bruger, når han møder religion. Selvom jeg er ateist, føler jeg trods alt så stort et intellektuelt ansvar, at jeg sætter mig grundigt ind i religionens præmis før jeg træffer en beslutning om benægtelse. Jeg startede som agnostiker og bevægede mig stille og roligt over i stærk ateisme, men jeg har altid ydet religiøsitet den retfærdighed det er at lære dens koncepter før jeg kritiserer dem.
Hvis vi ser på debatten som et stafetløb, hvor vi skal samarbejde om at bringe pointen i hus så vi kan lære noget. Så svarer religiøsitet til, at halvdelen af holdet medbringer cykler, fordi de er hurtigere, nemmere og mindre udmattende at betjene sig af end løbesko og rugbrødsmotoren.
På samme måde mener jeg, at man bryder reglerne for respekt, når man ikke respekterer den udenfor trossamfundet alment gyldige definition på så grundlæggende termer som eksistens og vilje. Selvfølgelig bør man følge spillereglerne, når man spiller.
Jeg ville selv foretrække at møde de religiøse til debat-stafet, hvor de er så respektfulde overfor sporten, konkurrenter og eget hold, at de lader cyklen stå udenfor hallen - specielt, da titlen på denne del af forummet er "Etik og samfund" og ikke "Moral og kirke".
Så kan vi se hinanden i øjnene med respekt.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#42983 - 31/01/2005 17:45
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
|
Hej Ester
hmmmmm.... synes nu du tolker lige lovligt meget ind i mit indlæg. Hvor ved du fx fra hvad jeg (som troende og som menneske) indeholder af ideer????? Jeg synes ikke det er respekt for mig som debatør at lægge mig intentioner, meninger og ideer i munden som jeg ikke har.
Jeg tolker meget, det er vi enige om. Men spørgsmålet er jo egentlig, om jeg tager fejl eller ej, ikke om jeg tolker eller ej?
Ikke desto mindre var det hvad jeg nåede frem til - og jeg ved, hvilke ideer du indeholder religiøst, da jeg kender kristendommen og du betegner dig selv som kristen. Det er muligt, at jeg tager fejl, men så er det af dig som person og dit personlige standpunkt. Den slags kan der meget nemt rettes op på - det er vi igang med nu.
Og --- jeg mente faktisk at JEG ville respekteres og det faktun AT jeg tror skal respekteres ...... jeg skrev ikke at det jeg tror på ikke måtte anfægtes og stilles spørgsmålstegn ved........
Jeg vil både give dig ret og så alligevel ikke. Det faktum, at du tror, kan respekteres - det har jeg også selv skrevet i mit indlæg - men objektet for tro er en anden sag, fordi det i kristen sammenhæng ikke giver nogen ønskelig mening udelukkende at behandle det faktum, at "du tror". Det er en debatmæssig blindgyde, hvis man ønsker at debattere kristendom.
Jeg har aldrig sagt at (min tro) religiøsitet skal behandles skånsomt - men jeg vil som person behandles med respekt
Jeg tolker muligvis meget igen, men er der ikke netop tale om, at religiøsitet hænger så fatalt sammen med personen, at det at anfægte en persons religiøsitet fra den religiøses side er det samme som at anfægte personen? Jeg er enig med dig i, at personangreb er mudderkastning og ukonstruktivt. Men hvad sker der, når et angreb, der ikke er personligt, tolkes sådan af den angrebne - alene fordi det er et angreb på religiøsitet?
Den ene er fuld af respekt for, at et andet menneske tror på noget - godt nok noget han ikke forstår......... Den anden indeholder ikke respekt, men kun fordømmelse og foragt......... Det er ikke emnet den er gal med - det er måden.......
Kan du se forskellen???
Ja, men den er irrelevant. Det er en holdning der anfægtes, og dermed er det ligegyldigt om det er holdningen som tro eller holdningen som idé, der anfægtes. Faktum er, at holdningen eksisterer, og at den er negativ set i samfundets øjne.
Det er ikke emnet den er gal med - det er måden.......
Enig. Jeg anfægter netop måden hvorpå den religiøse debatterer sin tro og de tilhørende begreber, fordi jeg ser den som respektløs overfor samfundet, som jeg er en del af. Jeg synes dog ikke, at jeg er fuld af fordømmelse uden at have en meget, meget god grund til det. Eller overhovedet er det som udgangspunkt.
Måske er vi ikke enige om kvaliteten af min grund til fordømmelse/benægtelse?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#42984 - 31/01/2005 17:48
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Hej Lars
Som du helt rigtigt har fat i, spiller bevisbyrden en afgørende rolle for, hvorvidt det kan accepteres alment gældende, at Gud eksisterer og viljer som Han siges at gøre.
Ganske rigtigt har vi et erkendelsesteoretisk sandt/falsk dilemma. Omstændighederne bag det synes jeg helt klart er værd at belyse, fordi det er et ædelt formål at skabe forståelse.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#42985 - 31/01/2005 17:54
[Re: ]
|
Bruger
|
Hej CH
Det kan være at der er nogle religiøse der fælder en tåre når et budskab fra den hellige bog forkyndes på en smuk og gribende måde...
Det her er så hvad jeg fælder tårer over... Det var sgu smukt Claus... Tak!
Nu bliver jeg helt rørt. Tænk, at andre kan synes det om de tanker, jeg gør mig. Mange gange tak for rosen!
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#42986 - 31/01/2005 19:49
Re: Spillereglerne og koncepterne
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej Claus Selvom jeg ikke er ligeså sprogligt og filosofisk skolet som du er, så tror jeg alligevel jeg kan tilslutte mig det meste af hvad du skriver: Det er afgørende vigtigt at vi er enige om vore ords og begrebers betydningsindhold, hvis vi skal lykkes at kommunikere konstruktivt. Og jeg vil bestemt indrømme, at vi kristne ikke altid er dygtige til at lade "cyklerne stå hjemme". I vores netikkette er ordene forståelse og respekt fremhævet. Respekten handler først og fremmest om personen jeg debatterer med. Vi kan ikke forlange respekt for hinandens holdninger, men nok for hinanden som personer. Derfor kan jeg ikke medgive dig at "religiøs respekt indeholder et altoverskyggende åg, der er fuldstændigt (ateistisk set) respektløst overfor mennesker - den gives til de, der ligesom den religiøse vælger religiøsiteten, og holdes tilbage fra de, der ikke gør.". Her på Café Thomas ønsker vi ikke at vise en særlig religiøs respekt, men derimod en almen menneskelig respekt, som bygger på at vi alle er lige meget værd. (Det har vi som kristne nemlig særlig god grund til at tro  ) Forståelse handler heller ikke om tilslutning eller indforståelse, men om at kunne sætte sig ind i hinandens tankegang - herunder den måde vi formulerer og udtrykker os på. Når du derfor skriver at du opfatter forståelse som "en valideret erkendelse af fakta" så er jeg ikke sikker på at jeg er helt enig. Ingen fakta taler for sig selv, men giver kun mening i kraft af den betydning vi tillægger dem. En fælles erkendelse af fakta er derfor ikke lig med forståelse. Vi lever - kristne og ikke-kristne - i samme verden og er underlagt de samme naturlove og omgivet af de samme "fakta". Men qua vores forskellige livssyn, så tillægger vi disse fakta forskellig betydning. Det betyder ikke, at vi ikke kan tale sammen og ikke kan forstå hinanden, men det betyder at vi må gøre os den ulejlighed at tilegne - lære hinandens forståelse at kende. Det er denne form for forståelse vi gerne vil fremme med Debatten på JesusNet.dk. Men når dette er sagt, så er jeg nødt til at fastslå, at Debatten på JesusNet.dk ikke er tænkt som et neutralt interreligiøst debatforum. Debatten er tænkt som en åben dør til JesusNet.dk og til det budskab som vi står for, nemlig bibelsk kristendom. Det betyder at vores formål primært er at skabe forståelse for den kristne tro - ikke for alle mulige andre livssyn. Det er konceptet for Café Thomas og det er vi nødt til at forvente at vores debatdeltagere respekterer. Dette er ikke sagt for at afvise diskussion og kritik, men ganske enkelt fordi vi kun kan bruge begrænset energi på at diskuttere selve grundlaget for JesusNet.dk - altså spillereglerne. Eller sagt på en lidt grimmere måde: Hvis nogen ikke kan lide lugten i bageriet, så bør man finde et andet sted at snuse. Dette er ikke sagt for at jage nogen væk. Vi ønsker at være meget gæstfrie og stiller os gerne til rådighed for enhver med et oprigtigt ønske om dialog. Men hvis vi pludselig befinder os i den situation at vi som dommere hele tiden skal diskutere spillereglerne på banen, så bryder spillet sammen og formålet med hele Debatten undergraves. Jeg håber dette bliver læst og forstået i bedste mening. Dette er ikke særligt henvendt til dig, Claus, men til alle som læser dette og deltager i Debatten.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#42987 - 31/01/2005 20:16
To former for respekt...
|
Bruger
Reg.: 08/09/2003
|
 Hej Claus.
Du skrev:
Forståelsen kan vi lige så godt kalde "erkendelsen". Forståelse er netop en valideret erkendelse af fakta. Erkendelsen er grundlæggende afgørende for, om vi er i stand til at kommunikere meningsfuldt.
Dette er jeg ikke helt villig til at gå med på, da forståelse -- for mig at se i hvert fald -- blot handler om, at kunne se konsistensen og meningsfuldheden i en filosofi, religion eller andet artet verdensbillede, kultur o.a. At forstå noget er er ikke det samme som at erkende det som værende noget virkeligt; jeg kan forstå udsagnet "alle koner er gifte kvinder", for det giver fuldstændig mening på modsigelsesfri vis, idet at en "kone" jo per definition er "en gift kvinde". Men bare fordi, at udsagnet er sandt per definition, så betyder det jo ikke, at der i virkeligheden findes nogen koner; vi har jo imidlertid erfaret, at der virkelig findes koner. Altså er en forståelse for noget ikke det samme som en erkendelse af det som værende en virkelighed (i.e. kendsgerning).
Et ikke-religiøst menneske kan sagtens forstå et verdensbillede eller en religion, hvis det er modsigelsesfrit, men af den grund behøver personen ikke at mene eller erkende, at verdensbilledet/religionen er sandt om virkeligheden, dvs. en korrekt beskrivelse af virkeligheden. (Jeg er tilhænger af korrespondensteorien for sandhed).
Hvilket bringer os til første problem. Religiøs erkendelse indeholder ekstra præmisser i forhold til almindelig erkendelse, og disse præmisser farver erkendelsen på en måde, der fjerner den fuldstændigt fra sfæren af almindelig erkendelse, som baseres på iagttagelser og analyse af samme.
Det kommer jo an på, hvad du mener med "religiøs erkendelse". Hvis du mener en religiøs oplevelse, så ja, så er det nok meget individuelt fra person til person. Men hvis der i stedet diskuteres noget, som vi alle kan forholde os til og læse og bedømme, dvs. noget objektivt tilgængeligt, som f.eks. Bibelen, naturlig teologi, naturvidenskabelige teorier osv., så er en udmærket og saglig debat da meget mulig, ikk'?
Respekt behøver jeg næppe forklare psykologisk, men én af dens forudsætninger er netop enighed om måden man omgænges hinanden på. Vi kan kalde det gensidig respekt, og vi kan konkludere, at den hverken skal eller kan gives betingelsesløst.
Hvorfor og hvordan "kan [vi] konkludere, at den [respekten] hverken skal eller kan gives betingelsesløst"? Man kan da sagtens respektere, at en person har en tro, hvis man forstår (læs: kan se konsistensen i) troen uden nødvendigvis at mene eller have erkendt, at troen er sand om virkeligheden.
Når vi respekterer hinandens begreber gør vi det altså, fordi vi ser metoden hvormed begreberne skabes som sober.
Eller fordi vi kan se konsistensen uden nødvendigvis at mene eller have erkendt, at "begreber[ne]" er sande om virkeligheden.
Netop af denne grund ses u-underbyggede postulater som respektløse - de fremføres uden nogen form for angivelse af metoden, og når metoden mangler, så mangler selve grundlaget for bedømmelse af respekt eller disrespekt, enighed eller uenighed; kort sagt al forståelse.
Det kommer an på, hvilke postulater, der diskuteres; hvis der blot diskuteres konsistensen af postulaterne, så diskuteres der jo ikke postulaternes overensstemmelse med virkeligheden, og derfor behøver postulaterne ikke underbygges med kendsgerninger el.lign. Og hvis person blot siger, at han/hun tror, at nogle postulater er sande om virkeligheden, men han/hun ikke udgiver sig for at ville underbygge eller bevise postulaterne, så kan man heller ikke forlange det af dem... Men hvis postulaternes overensstemmelse med virkeligheden diskuteres, så ja, så skal postulaterne selvfølgelig underbygges, hvad enten de er fra religiøse eller ikke-religiøse...
Den religiøse forståelse og respekt divergerer kraftigt fra den ateistiske. Religiøs respekt gives for hengivenhed til religiøse erkendelser (metoden) som dømmes sober af den ens erkendende (religiøse). Almindelig respekt gives på baggrund af de i forrige paragraf nævnte omstændigheder. Og her findes et grundlæggende problem for denne debatside: respekt.
Jeg mener -- som det nok fremgår ovenfor -- at "almindelig respekt" også kan gives af "de[n] omstændighed," at man godt kan se, at en religion eller et verdensbillede er konsistent uden nødvendigvis at være enig i, at det også er faktuelt sandt. Og som sådan mener jeg ikke, at respekt er et problem for denne debatside...
Den gudløse respekterer sine medmennesker fordi de er mennesker som ham selv, og indeholder tanker som han selv gør. Respekten opbygges på genkendelse af værdier, og denne værdi er ateistisk set subjektivt bedømt. På den anden side findes den religiøse respekt, som er indpustet fra en autoritets via helligskrift videreleverede syn på alle mennesker. Men religiøs respekt indeholder et altoverskyggende åg, der er fuldstændigt (ateistisk set) respektløst overfor mennesker - den gives til de, der ligesom den religiøse vælger religiøsiteten, og holdes tilbage fra de, der ikke gør. (min kursivering -- Philip)
Dette sidste har jeg svært ved at se; det ville hjælpe med et eksempel, tror jeg...
Den religiøse er muligvis i stand til at respektere sin næste på samme basis som den ateistiske - menneskelige værdier og handlinger - men ateisten vil aldrig kunne nære religiøs respekt for den religiøse. Her er tale om to helt forskelllige forudsætninger, der er så gennemtrængende at de er skyld i stort set al elendighed her på forummet.
Det kommer vel igen an på, hvad der menes med "religiøs respekt" -- der er for mig at se to slags:
(1) En respekt for religionen/verdensbilledet som værende konsistent uden nødvendigvis at være sand om virkeligheden.
(2) En respekteren for religionen/verdensbilledet som værende konsistent og sand om virkeligheden.
Man kan sagtens udvise (1) uden at udvise (2).
Som Esmaralda delvist udtrykker det:
"Når angreb er formuleret i en ordentlig (kærlig) tone virker de eftertanke og evt. revidering af ens tro/ikke-tro......."
Esmaralda påkalder sig respekt for sine religiøse standpunkter - men også mere end det. Hun fjerner muligheden for respektfulde angreb, der samtidig er ateistiske. Esmaralda indeholder som troende ideen om, at religiøsitet og dennes præmisser skal behandles skånsomt og respektfuldt af alle, uanset hvad dens kommunikerede værdisæt er (mennesket anfægter ikke absolut autoritær værdi). Dette præmis er uforståeligt for ateisten, der jo som beskrevet giver respekt på baggrund af metode og handling, ikke medfødte kvaliteter.
Det kommer an på, om Esmeralda påkalder sig respekt (1) eller respekt (2), som jeg har defineret dem ovenfor. Hvis hun kun påkalder sig respekt (1), så er der jo intet problem...
Da erkendelsen er nødvendig for respekten og erkendelsen i ateistisk og religiøs sammenhæng ser så forskellig ud som den gør, giver det anledning til bekymring.
Men det er igen kun, hvis der er tale om respekt (2) og ikke respekt (1).
Som Esmaralda også pointerer:
"MEN er de virkelig formuleret som angreb vil de virke at modstanderen går i selvforsvar og tager skyklapper på for ikke at blive væltet af den angribendes metoder.........."
Som beskriver en reaktion på indtrykket af angriberens manglende respekt for det angrebne. Religiøs kritik af ateister og ateistisk kritik af religiøse vil udelukkende kunne føre til denne tilstand af disrespekt: angriberen respekterer ikke den angrebnes præmis, og derfor bliver angrebet de facto respektløst.
Igen: det er kun, hvis der er tale om respekt (2) og ikke respekt (1).
Hvordan den religiøse nogensinde havde forventet, at vedkommende bør gives respekt fordi vedkommende er religiøs er over min forstand.
Okay, men er det så stadig "over [d]in forstand", hvis "vedkommende [der] er religiøs" kun påkalder sig respekt (1) og ikke respekt (2)?
Som jeg ser det hviler byrden "at udvise respekt i debat" udelukkende på den religiøse, idet han arbejder med antagelser som ligger udover det, vi alle kan iagttage.
Her så selvfølgelig tale om byrden "at udvise respekt [(2)] i debat". Men hvis der tales om respekt (1), så hviler byrden "at udvise respekt (1) i debat" for mig at se på begge parter...
Guds fred,
Philip
Ændret af Philip (31/01/2005 20:22)
|
|
Til toppen
|
|
|
#42988 - 31/01/2005 20:26
[Re: asas]
|
Bruger
|
Forståelse handler heller ikke om tilslutning eller indforståelse, men om at kunne sætte sig ind i hinandens tankegang - herunder den måde vi formulerer og udtrykker os på.
Når du derfor skriver at du opfatter forståelse som "en valideret erkendelse af fakta" så er jeg ikke sikker på at jeg er helt enig. Ingen fakta taler for sig selv, men giver kun mening i kraft af den betydning vi tillægger dem. En fælles erkendelse af fakta er derfor ikke lig med forståelse.
Enig! God pointe, Netmissionær! 
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#42989 - 31/01/2005 21:05
Forståelsen og formålet
[Re: asas]
|
Bruger
|
Hej Asbjørn - og tak for dit svar. Det følgende er, i Asbjørns indlægs ånd, rettet mod enhver der måtte have interesse. Længden beklager jeg; det er virkelig svært at behandle disse emner hurtigt og bekvemt, men jeg gør mit bedste.
Her på Café Thomas ønsker vi ikke at vise en særlig religiøs respekt, men derimod en almen menneskelig respekt, som bygger på at vi alle er lige meget værd. (Det har vi som kristne nemlig særlig god grund til at tro )
Det er heldigvis også den opfattelse, jeg sidder tilbage med. Desværre er denne tilgang ikke universel for kristne som de er flest (i min erfaring) - og vores debat skal jo også gerne dække de, der ikke direkte deltager her. Den menneskelige respekt er netop den, jeg peger på som central. Selv respekterer jeg som skrevet mennesker, fordi de er mennesker - og jeg vil fortsætte hermed, indtil jeg gives grund til andet. Holdninger er, som du også selv skriver, en helt anden sag, som ikke per automatik bør fodre respekt. Og forskellige holdninger er hele årsagen til, at vi har brug for definition af spillets regler - vores begreber og deres anvendelse.
Den religiøse respekt er langt mindre udtalt i dette forum end andre religiøse fora, jeg har begæstet. Heldigvis er de fleste aktive debattører herinde fornuftige og respektfulde mennesker, der ikke kun kommer for at få sig selv bekræftet i sin tro, men også høre andre menneskers mening om samme.
Ingen fakta taler for sig selv, men giver kun mening i kraft af den betydning vi tillægger dem.
Her er vi rigtig meget uenige. Faktisk mener jeg, at langt de fleste fakta er i stand til at tale for sig selv, når de kobles sammen med vores konceptuelle forståelse af verden. Denne forståelse tilvejebringes primært ved videnskab, og netop videnskaben holder empiri - de selvtalende fakta - over alt andet. Rationalitet er vejen videnskaben bruger, og netop rationaliteten og logik har med foreskrevne, universelle regler mulighed for at lade det rationaliserede "tale for sig selv uden at sige noget", så at sige.
Vores verdens ubesvarede spørgsmål taler ikke for sig selv, men de fakta vi kan kende herom gør. Ellers ville vi ikke kunne erkende dem i nogen som helst sammenhæng, der ikke var ultimativt subjektiv for enhver, og videnskabelig erkendelse var umulig. Det tror jeg ikke, nogen vil hævde at den er.
Men qua vores forskellige livssyn, så tillægger vi disse fakta forskellig betydning. Det betyder ikke, at vi ikke kan tale sammen og ikke kan forstå hinanden, men det betyder at vi må gøre os den ulejlighed at tilegne - lære hinandens forståelse at kende.
Det er så sandt, som det er skrevet. Det er også denne anstrengelse jeg efterlyser ved at søge en præcisering af spillereglerne. Hvis reglerne blot er, at enhver tages på sin mening, har vi jo ikke nogen reel mulighed for at kommunikere noget som helst udover egen mening. Vi kan så nikke genkendende eller afvise andres mening, og det kan kun gøre os klogere på andre mennesker - ikke større spørgsmål om Gud, eksistens, etik, videnskab, religion og ateisme.
Derfor synes jeg det er vigtigt, at vi også diskuttere spilleregler. Jeg er indforstået med, at forummet her primært er tænkt som adgang til kristen livsforståelse, men som sådan må det jo også til dels være stillet til rådighed for ateister, der ønsker at forstå kristne bedre?
Det er jo i bund og grund ikke mig, der forsøger at stille jer en løsning - jeg leverer det, jeg ser som et problem, og forsøger at finde en løsning så vi kan komme videre i teksten. I, som kristne og indehavere af dette forum, kan se det som en god mulighed for at få afprøvet kommunikationen eksternt. Sådan ser jeg selv på min deltagelse i dette forum; dannelse.
Jeg håber dette bliver læst og forstået i bedste mening. Dette er ikke særligt henvendt til dig, Claus, men til alle som læser dette og deltager i Debatten.
Det blev (og bliver altid) læst i bedste mening, for det leder som regel til den rigtige forståelse og ikke forudindtagede holdninger. Jeg forstår nødvendigheden for at kunne abstrahere fra spillereglerne når man er midt i "kampens hede", men i sagens natur må det være jeres interesse at indgå i sådan en debat. Hvis I ikke havde interesse herfor, var der jo ikke nogen grund til at jeg skriver det, jeg skriver nu.
Jeg håber inderligt, at I ser mit ønske om debat som oprigtigt. Jeg ønsker at forstå, men finder det ikke retfærdigt overfor min person at kræve, at de tillagte betydninger der følger med jeres livssyn også er gældende for mig. Som du netop skriver, har vi hvert vores livssyn, og det besværliggør debat. Når vi nu skal arbejde med ting som etik, psykologi, religion og deslige, ser jeg udelukkende de fælles koncepter som første prioritet.
Hvis de ikke opfyldes, har vi ingen grund til overhovedet at starte en debat. Ethvert indlæg vil blive misforstået, hvis der ikke er enighed om definitionerne. Og som du og andre med sikkerhed også har observeret, kan man bruge meget lang tid og megen plads på at finde frem til de definitioner, der fra starten blev misforstået og afsporede debatten.
Det er dette, jeg prøver at undgå. Enten ved selv at lære de forskellige definitioner, I anvender, eller ved at fastlægge dem i samråd med jer. Efter det skulle debat være en nem sag og indeholde et fåtal af misforståelser og udredninger.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#42990 - 31/01/2005 21:37
Re: To former for respekt...
[Re: Philip]
|
Bruger
|
Hej Philip
Jeg går lige til makronerne:
jeg kan forstå udsagnet "alle koner er gifte kvinder", for det giver fuldstændig mening på modsigelsesfri vis, idet at en "kone" jo per definition er "en gift kvinde". Men bare fordi, at udsagnet er sandt per definition, så betyder det jo ikke, at der i virkeligheden findes nogen koner; vi har jo imidlertid erfaret, at der virkelig findes koner. Altså er en forståelse for noget ikke det samme som en erkendelse af det som værende en virkelighed (i.e. kendsgerning).
1) "Alle koner er gifte kvinder" er en såkaldt tautologisk konstruktion; den er per definition sand, hvis betydningen af "alle", "koner", "er", "gifte" og "kvinder" anses som universelt gældende. Tautologiske udsagn besidder ikke nogen forklaringskraft - de gøres kun tautologiske, fordi vores begreber er så fasttømrede som de er, og fordi begreberne (gift kvinde, kone) reelt betyder det samme.
2) Egentlig er det jo heller ikke hvorvidt vi forstår eller ej eller hvordan vi gør det, vi diskutterer. Vi har fat i, hvorvidt det kan kræves at fx ateister erklærer forståelse for realiteten af det religiøse dogme. Forståelse uden realitet er hypotetisk - og sådan tror jeg næppe, du vil have mig til at behandle hele din tro? Det ville jeg selv finde respektløst.
Et ikke-religiøst menneske kan sagtens forstå et verdensbillede eller en religion, hvis det er modsigelsesfrit
Netop at denne grund har jeg svært ved at forstå den bibelske Gud og Jesus. En uddybning af dette vil ganske enkelt være upassende her.
Men hvis der i stedet diskuteres noget, som vi alle kan forholde os til og læse og bedømme, dvs. noget objektivt tilgængeligt, som f.eks. Bibelen, naturlig teologi, naturvidenskabelige teorier osv., så er en udmærket og saglig debat da meget mulig, ikk'?
Jo, helt sikkert. Men sådan en objektiv natur har den metaforiske beskrivelse af teologi, bibelen og tilhørende begreber ikke. Jeg er ikke meget for, at du stiller dem op i så tæt selskab med "naturvidenskabelige teorier" - de er meget langt fjernet fra hinanden; selve deres præmisser er diametrale modsætninger (for Gud != for mennesket). Og i øvrigt: hvad er "naturlig teologi"? Er det påpegelsen af teologiske elementer i naturen, eller en markering af at teologien er naturligt forefaldende?
Hvorfor og hvordan "kan [vi] konkludere, at den [respekten] hverken skal eller kan gives betingelsesløst"?
Der er tale om to vidt forskellige ting, nemlig menneskelig, grundlæggende respekt for hinanden og respekt for hinandens holdninger. Som jeg har været inde på i mit svar til Asbjøn længere nede i denne tråd, er den ene naturlig både for religiøse og ateister og den anden betinget.
Når jeg skriver "respekt", mener jeg udelukkende respekt for holdninger. Den grundlæggende respekt ser jeg som implicit, så at specificere den mente jeg ikke var nødvendigt.
Eller fordi vi kan se konsistensen uden nødvendigvis at mene eller have erkendt, at "begreber[ne]" er sande om virkeligheden.
At se konsistensen kræver, at vi kender metoden og dermed begreberne, og denne metode er det, der afgører den respekt, vi føler. Jeg synes ikke det er nødvendigt at bygge dobbeltkonfekt på dén omstændighed.
Men hvis postulaternes overensstemmelse med virkeligheden diskuteres, så ja, så skal postulaterne selvfølgelig underbygges, hvad enten de er fra religiøse eller ikke-religiøse...
1) Hvis der er tale om et u-underbygget (trosbaseret) postulat, der ikke hævder overensstemmelse med virkeligheden, er der jo slet ikke tale om et postulat, men snarere et afstik af manglende mening og relevans. Overenstemmelsen med virkeligheden er altafgørende, religiøst set. Ellers er religionen betydningsløs; fiktiv.
2) Hvis postulatet stemmer overens med virkeligheden, skal det underbygges. Hvis det ikke gør, bærer det absolut ingen relevans for nogen af os.
Jeg mener -- som det nok fremgår ovenfor -- at "almindelig respekt" også kan gives af "de[n] omstændighed," at man godt kan se, at en religion eller et verdensbillede er konsistent uden nødvendigvis at være enig i, at det også er faktuelt sandt. Og som sådan mener jeg ikke, at respekt er et problem for denne debatside...
Vi fører en respektfuld debat, men det hænder, at begreber og deres betydning ikke respekteres. Enten ved at de drejes til bedre understøttelse af eget argument, tillægges gættet betydning eller ganske enkelt forstås forkert. Manglende vilje til at rette op på sådanne fejl er et respekt-problem. Af personhensyn vil jeg ikke trække konkrete eksempler frem, men de findes.
Jeg skrev:
Men religiøs respekt indeholder et altoverskyggende åg, der er fuldstændigt (ateistisk set) respektløst overfor mennesker - den gives til de, der ligesom den religiøse vælger religiøsiteten, og holdes tilbage fra de, der ikke gør.
Som du beder om et eksempel på. Mit eneste umiddelbart nødvendige eksempel er den splittelse, der opstår mellem "tro" og "vantro", kristen eller ukristelig, Gudsloyal eller trodsig. Forskellen i respekt mellem yderpunkterne er det, jeg kalder "den religiøse respekt" - den gives, fordi man ser enighed med egen overbevisning og holdninger, men den gives ikke hvis disse holdninger findes "i fjendens lejr", hvis man kan sige det sådan.
Vi kan skære det ned til "den værdi, den religiøse ser i og yder andre religiøse, men ikke ateisten". Så kan det vist ikke blive meget kortere.
(1) En respekt for religionen/verdensbilledet som værende konsistent uden nødvendigvis at være sand om virkeligheden.
Dette er en selvmodsigelse - hvis noget er konsistent, men ikke sandt om virkeligheden, er det jo konsistent falskt.
Det kommer an på, om Esmeralda påkalder sig respekt (1) eller respekt (2), som jeg har defineret dem ovenfor. Hvis hun kun påkalder sig respekt (1), så er der jo intet problem...
Jeg ser et problem i at påkalde sig respekt for noget, der er konsistent falskt (ikke sandt om virkeligheden).
Dette besvarer også de næste tre paragraffer af dit svar, der alle omhandler valget mellem respekt type 1 og 2. Som jeg har påpeget, betyder respekt 1 i realiteten, at det respekterede er konsistent falskt.
Her så selvfølgelig tale om byrden "at udvise respekt [(2)] i debat". Men hvis der tales om respekt (1), så hviler byrden "at udvise respekt (1) i debat" for mig at se på begge parter...
Men nu respekt af type 1 ikke er tiltalende på nogen måde, hvad gør vi så?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#42991 - 31/01/2005 23:18
Re: Hvad betyder respekt?
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Claus, Philip, Ester osv. Nu har jeg læst jeres indlæg - - og ak, jeg ved stadigvæk ikke rigtig hvad ordet "respekt" betyder. Det har umiddelbart en positiv klang: "Vi skal respektere hinanden", selvfølgelig skal vi da det. Men hvordan gør man? I min fremmedordbog står der, at respekt betyder agtelse, ærbødighed og ærefrygt. Nåja, ok, det er måske lidt rigeligt ...  Men respekt, tror jeg, er noget man viser - altså noget ydre, ikke nødvendigvis noget dybtfølt. Bare helt enkelt en praktisk, empatisk form for kommunikation mellem mennesker, som ikke behøver at være enige om noget, og ikke behøver at kunne lide hinanden. Re-spektere - det betyder jo egentlig "se på, en gang til". At vi måske lige forsøger at give hinanden en chance mere, når vi ikke med det samme forstår hinandens udmeldinger? Kender I Girafsprog? Jeg var engang på et meget fornøjeligt weekend-kursus i Girafsprog, en empatisk ikke-voldelig kommunikationsform, opfundet af en amerikaner, der hedder Marchall Rosenberg. Særlig filosofisk-dybsindigt er det ikke, men bestemt anvendeligt, især i tilfælde af konflikt. Det handler primært om, at vi i kommunikationen med godt resultat kan tage udgangspunkt i os selv og ikke i "mod"parten. Udtrykket "du har stadig ikke fattet en brik" duer ikke (det kaldes "ulvesprog"). På girafsprog hedder det: Jeg har ikke forklaret det på en forståelig måde, kan jeg høre". Og i stedet for "det er noget nonsens du fyrer af" kunne man f.eks. sige: "kan du ikke skrive det på en anden måde, for jeg forstod ikke lige hvordan du mente ... Også udtryk som "rosenkål smager rædselsfuldt" kan passende ændres til "jeg bryder mig ikke om rosenkål". Det første udsagn kan altid anfægtes, medens det andet har den store fordel, at det er en kendsgerning, som ikke står til diskussion eller modsigelse. Så mon det behøver at være særlig indviklet at vise respekt? Betyder det ikke bare ganske almindelig høflighed? kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#42992 - 01/02/2005 06:41
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Kristina skrev: "Betyder det ikke bare ganske almindelig høflighed?"
Jo! Som for eksempel ikke at fremsætte udokumenterede og åbenbart forkerte påstande, og hvis disse ydermere tjener til mistænkeliggørelse af andres troværdighed, så enten modificere dem, begrunde dem, eller trække dem tilbage!
Det emne er ligesom gledet lidt ud af debatten. Og tilsyneladende er der ikke noget i Jesusnets regler, der regulerer sådan noget!
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#42993 - 01/02/2005 07:59
Rosenberg og behov
|
Bruger
|
Hej Kristina - og alle andre
Det er morsomt du nævner Marshall Rosenberg, for så vidt jeg erindrer er selvsamme person citeret for at have sagt "der er mere barmhjertlighed blandt ikke-tilbedere end tilbedere af enhver religion ethvert sted". Bibelen indeholder netop en stor mængde af den negative tiltaleform, Rosenberg så har valgt at kalde "ulvesprog". Dette sprog skinner i mange tilfælde igennem til den kristnes sprog, og det er jo netop bombastisk* ulvesprog at udbrede sig om hvad alle tænker og hvorfor de gør det, hvor de kommer fra og hvad de ikke skal tro på. Er dette udtryk for en anden, mere subtil type respekt end venlig omgang mennesker imellem? Er bibelen fritaget for nutidig respekts krav? Burde bibelen være skrevet i "girafsprog"?
Nederst har jeg, i trådens ånd, placeret nogle definitioner - bare så vi kke bliver i tvivl.
Som jeg selv og Lars nu også har været nødt til at fremhæve igen, er det meget lidt respekt i postulater**, uanset måden de fremsiges på. Det handler altså ikke om måden vi taler til hinanden på, men selve måden hvorpå vi behandler hinandens begreber.
For eksempel kan jeg jo sagtens kalde det respektfuldt at kalde kristne for "tabere", hvis jeg personligt mener at "taber" betyder "åndeligt erfaringsrig person" - men det respekterer ikke det faktum, at "tabere" er et begreb, der er meget veldefineret. Min misbrug af ordet i dette tilfælde ville udelukkende kunne føre til miskreditering af jeres standpunkt. Først ved at afkræve mig en udredning for hvad jeg dog mener med "taber", er der mulighed for at rette op på skaden. Og det er, med al respekt, ganske enkelt for sent - skaden er sket, respekten er ignoreret.
Mennesket er fejlbarligt, så sandelig, men det er ikke en undskyldning når vi har med så grundlæggende ting som "definition af begreber" at gøre. Det er ethvert menneskes pligt at kende definitionerne, før de anvender dem overfor andre. Hvis man ikke observerer den regel, opfører man sig respektløst. Man handler uden agtelse, uden ærbødighed og uden ærefrygt, både overfor den man tiltaler og selve begreberne man anvender.
Hvilket er grunden til at jeg skriver dette. At undgå gensidig misbrug af begreber og dermed miskreditering. At yde hinanden agtelse, ærbødighed og ærefrygt. For at lære - og lære andre - at respektere begreberne før de anvendes i nogen form for argument; religiøst eller ej.
Derfor handler det vel grundlæggende set om først at respektere præmisserne for kommunikation og konceptualisering, før vi kan tale om nogen som helst form for indbyrdes respekt. Disse præmisser har jeg, så vidt jeg erindrer, været inde på før - hvis ikke kan jeg hurtigt komme det.
Vi skal med andre ord længere ned end den overflade, der udgøres af de ord, vi er igang med at skrive. Deres udformning er ligegyldig, indtil vi er enige om deres funktion (og en spøjs indskydelse her - tænkte Gud på funktion før udformning?).
Og nu vi erkender dette behov, så bør vi også forsøge at opfylde det. Det gør vi bedst ved at respektere de grundlæggende begrebsdefinitioner som fx "er", "vil", "kan" og lignende aktive verber.
Den kristne version af disse er nemlig meget ulig den universelle*** af slagsen. I al respekt, så bør kristne i det mindste gøre sig selv klar over denne forskel, før de starter en debat om hvad vi "er", "kan" og "vil".
Det følgende kan ses som meget skarpt, men det er den nøgterne, logisk opstilling af muligheder.
1) Hvis den kristne ikke ved, hvori forskellen i begreber består, er den kristne ignorant**** både med hensyn til sin egen anvendelse af termer og hvad der anses som gyldig (korrekt) anvendelse af termer.
2) Hvis den kristne ved, hvori forskellen ligger, men vedbliver med ugyldig (forkert) anvendelse af termerne, er den kristne kommunikativt manipulerende*****.
3) Hvis ingen af delene gør sig gældende, har vi at gøre med en kristen person, der ikke kender begrebernes korrekte og forkerte former og samtidig ikke på noget tidspunkt udtaler sig herom til nogen som helst. Og sådan en person findes ikke.
Jeg håber, at det fornuftige i det ovenstående er til at se, selvom det er nødvendigt at anvende "ulvesproget" for at fatte det kort nok. Argumenterne ovenfor pakket ind i "girafsprog" ville fylde en mindre publikation og have overvældende karakter af "jeg synes, jeg føler, jeg gør altid"-suggestiv manipulation af den, man kommunikerer med.
(Jeg føler i min person, at) dette er ikke respekt. (I mine øjne lader det til, at) det er pathos med fløjlshandsker på.
Der er reelt ingen forskel udover den spildte plads. Begge dele er lige respektfulde. Synes jeg.
* karakteriseret ved overdrevent selvværd eller værdighed, prætentiøs ** et postulat er et udsagn, der aftvinger accept af sin sandhed uden bevis. *** tilskriveligt til eller fælles for samtlige formål, betingelser og situationer **** Manglende udannelse eller viden, uopmærksom eller uinformeret. ***** Udøvende indflydelse for (ad skjult vej) at kontrollere sit objekt.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#42994 - 01/02/2005 08:12
[Re: LarsBj]
|
Ordstyrer
Bruger
|
LarsBj, du skriver:
Jo! Som for eksempel ikke at fremsætte udokumenterede og åbenbart forkerte påstande, og hvis disse ydermere tjener til mistænkeliggørelse af andres troværdighed, så enten modificere dem, begrunde dem, eller trække dem tilbage!
Der er ingen tvivl om, at sådanne forkerte og udokumenterede påstande kan være fremsat. Men ord, der er sagt, eller skrevet, lader sig nu engang ikke hente tilbage. Jeg kan kun helt generelt og principielt beklage det. Det være gjort hermed.
Måske bliver vi aldrig bedre til at formulere os, men jeg lover, at vi vil bestræbe os på det!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#42995 - 01/02/2005 09:09
Re: Rosenberg og behov
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus
Måske vil det overraske dig, men jeg er faktisk enig med dig i det meste af det du skriver her. Især kan jeg genkende ubehaget ved misbrug af girafsprog i form af suggestiv manipulation. Jeg foretrækker så langt åbenlyse grovheder frem for indpakkede - hvad jeg i øvrigt også selv i sin tid sagde en hel masse om, da vi skulle evaluere kurset.
Du har ret i, at der ikke findes girafsprog i Bibelen. Forfatterne havde ikke været på kommunikationskursus, og teksterne er fra før Rosenbergs tid. Der er ganske rigtigt ingen fløjlshandsker i den bog.
Men hvis det virkelig forholder sig sådan, at vi, som er kristne, er så "miljøskadede", at vores sprogbrug er præget deraf, så er der grund til at gå i tænkeboks. Jeg vil printe dine "kommunikations-kursus" ud og tænke videre over det.
Helt udelukket er det vel ikke, at vi kan forbedre os, og du skal under alle omstændigheder have tak for dine indspark.
Men uanset om vi bruger giraf- eller ulvesprog - eller en blanding af begge dele eller noget helt tredje, så er ord - især de skriftlige - ret dårlige redskaber og egentlig ikke særlig velegnede til at kommunikation om andet end helt konkrete ting som f.eks. "jeg er gået ind til naboen, maden står i køleskabet".
Men vi har jo ikke noget bedre redskab her, så vi må se at få det bedst mulige ud af det, selv om det er så svært, at det forekommer mig at være lidt af et under, når forsøg på formidle noget om vores tro/ikke-tro/håb/tvivl/tanker og følelser til hinanden, af og til alligevel lykkes.
Du skriver:
1) Hvis den kristne ikke ved, hvori forskellen i begreber består, er den kristne ignorant**** både med hensyn til sin egen anvendelse af termer og hvad der anses som gyldig (korrekt) anvendelse af termer.
2) Hvis den kristne ved, hvori forskellen ligger, men vedbliver med ugyldig (forkert) anvendelse af termerne, er den kristne kommunikativt manipulerende*****.
3) Hvis ingen af delene gør sig gældende, har vi at gøre med en kristen person, der ikke kender begrebernes korrekte og forkerte former og samtidig ikke på noget tidspunkt udtaler sig herom til nogen som helst. Og sådan en person findes ikke.
Joh, ok, det er da vist rigtigt nok. Men hvis du i ovenstående i stedet for "den kristne" skriver "en person" er det så ikke lige så rigtigt?
En lille slutbemærkning:
Vi, som er kristne, er ikke en homogen masse.
Jeg har sommetider på fornemmelsen, at vi opfattes som om vi var.
Vi er - som alle andre - indbyrdes meget forskellige, og har lige så mange og lige så forskellige fejl og mangler - og gode, positive egenskaber (ubeviselig påstand!  ) som ateister og anderledes troende.
Jeg selv har nære ateistiske venner, som jeg føler mig tæt knyttet til, og det være hermed tilstået, at jeg kender adskillige kristne, som jeg slet ikke har lyst til at drikke kaffe sammen med, fordi vi er for forskellige - eller bare ikke bryder os om hinanden ...
Vi lever alle som én, kristne eller ej, i denne verden og er underkastet denne verdens af og til nådesløse livsvilkår.
Det har vi til fælles, så længe vi er her ..
kristina
Ændret af kristina (01/02/2005 10:42)
|
|
Til toppen
|
|
|
#42996 - 01/02/2005 10:29
|
Bruger
|
Hej Claus Tak for svaret. De fleste afmine kommentarer er faktisk dækket ind under Asbjørns besvarelse, hvorofr jeg følgermed der frem for at gentage disse. Jeg vil dog godt kommentere nedenstående:
Når jeg protesterer over de ekstra betydninger vores begreber tillægges i religiøs kontekst er det ganske enkelt fordi, denne tillærte religiøsitet kommer til at være udgangspunktetet for debat. Som jeg ser det, glemmer den religiøse hvordan det var at lære sin religiøsitet - og antager, at alle (troende og ikke-troende) deler samme samling koncepter om hvad Gud er. Det gør vi ikke, for jeg læser bibelens Gud som et selvmodsigende begreb - den kristne læser Ham som grundlaget for alt. Den resulterende problemstilling kender vi kun alt for godt.
Jeg har jo "kun" været religiøs - troende - i små 10 år (jeg skal dog huske at regne efter som tiden går, men det er vist (stadig) 10). En af de ting jeg i stort omfang irriterede mig over i starten, var egentlig det, du skriver.
Jeg havde mange diskutioner om troen, og nogle af dem var ud fra et ikke-kristent synspunkt. Netop disse var i mange tilfælde umulige at føre, idet de krævede, at den kristne var villig til at indtage en forestilling om, at kristendommen ikke var sand. Dette var i det store hele aldeles umuligt. Efterfølgende måtte jeg simpelthen droppe at diskutere disse emner med i hvert fald "indfødte" kristne.
Til gengæld fandt jeg ud af, at essensen i religiøse spørgsmål for den kristne netop var i det religiøse, og den eneste vej til at opretholde disse diskutioner, var at sætte sig ind i denne religiøsitet for at kunne diskutere ud fra den. Og slutteligt finder jeg udgangspunktet for de føromtalte diskutioner rykket som en naturlighed. Ikke fordi jeg har "tillært" mig troen, men fordi man ønsker en diskution med en person, hvis begrebsverden er anderledes end den, man selv ser. Og resultatet af dette er, at man enten må acceptere dette, eller finde noget andet at snakke om.
Hvad jeg så personligt har fået ud af dette, udover selvfølgelig selv at blive troende, er, i reference til citatet, at udgangspunktet er at lære den kristnes verden at kende, før den kan diskuteres. Hvis jeg diskuterer Gud ud fra en manglende viden om Gud, vil mine argumenter være baseret på de gisninger, jeg selv kan drage om Gud. Hvis jeg sætter mig ind i den kristnes forståelse af Gud, vil jeg have to sider at vægte mod hinanden, og dermed kunne fastsætte mine argumenter.
Min endelige konklution er derfor, at ateister (eller ikke-troende), for at kunne diskutere religion, må lære religionen at kende på religionens præmisser og ikke deres egne. Sålænge de kun diskuterer ud fra deres ikke-kristne grundlag, vil de ikke kunne forstå diskutionens indhold.
Det er ikke ment som en provokation. Og jeg skal gerne starte ud med et kort eksempel på hvorfor: Du skrev du fandt Gud som et selvmodsigende begreb. Denne konklution er naturlig, hvis man kun konkluderer ud fra, hvad man selv læser i Bibelen. Jeg har haft mange fordomme (og har stadig nogle der hænger ved) om kristendoms-konseptet, men har (nogle gange med ærgelse) måtte trække disse i mig igen, når tingene er blevet forklaret ud fra den begrebsverden, Bibelen dækker, og ikke ud fra den, jeg selv mener den skal dække.
Det er hverken "hjernevask" eller "trolddoms-lærdom" - det er en række forunderlige "aha"-oplevelser, der pludselig sætter et emne i et helt andet lys, end det, jeg ellers fandt var meningen.
Og sådan mener jeg, at ateister må gøre, hvis de vil diskutere kristendom.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#42997 - 01/02/2005 16:52
|
Bruger
|
 Hej Claus. Jeg vil så også gå lige til makronerne 
Philip: "[J]eg kan forstå udsagnet "alle koner er gifte kvinder", for det giver fuldstændig mening på modsigelsesfri vis, idet at en "kone" jo per definition er "en gift kvinde". Men bare fordi, at udsagnet er sandt per definition, så betyder det jo ikke, at der i virkeligheden findes nogen koner; vi har jo imidlertid erfaret, at der virkelig findes koner. Altså er en forståelse for noget ikke det samme som en erkendelse af det som værende en virkelighed (i.e. kendsgerning).
[Og derfor kan man godt respektere og forstå et verdensbillede uden at mene, at det er faktuelt sandt.]"
Claus Due: "1) "Alle koner er gifte kvinder" er en såkaldt tautologisk konstruktion; den er per definition sand, hvis betydningen af "alle", "koner", "er", "gifte" og "kvinder" anses som universelt gældende. Tautologiske udsagn besidder ikke nogen forklaringskraft - de gøres kun tautologiske, fordi vores begreber er så fasttømrede som de er, og fordi begreberne (gift kvinde, kone) reelt betyder det samme."
Tautologier kan da godt besidde en forklaringskraft. Tag f.eks. tautologien "det eksisterende eksisterer" - den er både selvindlysende og faktuelt sand, for der eksisterer virkelig noget, hvilket er evident fra, at man er nødt til at eksistere i virkeligheden for i virkeligheden at kunne benægte at man eksisterer.
2) Egentlig er det jo heller ikke hvorvidt vi forstår eller ej eller hvordan vi gør det, vi diskutterer. Vi har fat i, hvorvidt det kan kræves at fx ateister erklærer forståelse for realiteten af det religiøse dogme. Forståelse uden realitet er hypotetisk - og sådan tror jeg næppe, du vil have mig til at behandle hele din tro? Det ville jeg selv finde respektløst.
Det ved jeg nu ikke... Man kan for mig at se sagtens have en meningsfuld og respektpræget diskussion på det teoretiske plan; f.eks. når en ateist bruger det ondes problem, som en indvending for troen på Gud. I en sådan diskussion gør det ikke noget, at man citerer Bibelen, for i en sådan diskussion handler det ikke om, hvorvidt Bibelens forklaringer er faktuelt sande, men om, hvorvidt Bibelens forklaringer kan være faktuelt sande. Det eneste, som den bibelske kristne skal gøre, er at vise, at det ondes problem ikke nødvendigvis udelukker eksistensen af Bibelens Gud; dernæst er det op til ateisten om han/hun vil acceptere Bibelens forklaringer som faktuelt sande... Kan du se, hvad jeg mener?... Man kan altså sagtens diskutere meningsfuldt og respekterende på det teoretiske plan...
Philip: "Et ikke-religiøst menneske kan sagtens forstå et verdensbillede eller en religion, hvis det er modsigelsesfrit..."
Claus Due: "Netop at denne grund har jeg svært ved at forstå den bibelske Gud og Jesus. En uddybning af dette vil ganske enkelt være upassende her."
Jeg har så ikke svært ved at forstå den bibelske Gud og Jesus, men en uddybning af dette vil jeg så heller ikke komme med her...
Philip: "Men hvis der i stedet diskuteres noget, som vi alle kan forholde os til og læse og bedømme, dvs. noget objektivt tilgængeligt, som f.eks. Bibelen, naturlig teologi, naturvidenskabelige teorier osv., så er en udmærket og saglig debat da meget mulig, ikk'?"
Claus Due: "Jo, helt sikkert. Men sådan en objektiv natur har den metaforiske beskrivelse af teologi, bibelen og tilhørende begreber ikke. Jeg er ikke meget for, at du stiller dem op i så tæt selskab med "naturvidenskabelige teorier" - de er meget langt fjernet fra hinanden; selve deres præmisser er diametrale modsætninger (for Gud != for mennesket). Og i øvrigt: hvad er "naturlig teologi"?..."
Med naturlig teologi mener jeg metafysik og gudsbeviser, og derfor mener jeg ikke, at der er noget i vejen med, at stille det i "tæt selskab" med naturvidenskabelige teorier. Metafysik er jo 'udover-fysik', og en bestemt tolkning af fysiske (og altså naturvidenskabelige) fakta forudsætter en eller anden metafysik. Tag f.eks. forholdet mellem det kosmologisk-gudsbevis-relevante kausalitetsprincip ("kun noget eksisterende kan forårsage noget eksisterende") og den metafysiske tolkning af kvantemekanikken; nogen mener, at sidstnævnte bryder med førstnævnte, fordi det hævdes, at man har observeret elektroner poppe frem og forsvinde igen. Men denne konklusion hviler på materialismen ("alt, hvad der eksisterer, er materielt"), som skrevet på formel siger:
det materielle = noget, dvs. det, der eksisterer. det immaterielle = intet, dvs. det, der ikke eksisterer.
Hvis man materialismen nu ikke er sand, så kan man ikke hævde, at kvantemekanikken bryder med kausalitetsprincippet, for man kan jo ikke udelukke, at der findes nogle materielt udetekterbare (dvs. immaterielle) årsager til elektronens poppen frem og forsvinden igen. Tolkningen af kvantemekanikken afhænger altså af, hvilken metafysik man har; om man eksempelvis er materialist eller ikke er materialist. Og tilfældet er, at materialismen er falsk, fordi den er selv-falsificerende, idet den ikke selv er materiel. Altså kan man fra kvantemekanikken ikke inferere, at kausalitetsprincippet ikke gælder.
Philip: "Hvorfor og hvordan "kan [vi] konkludere, at den [respekten] hverken skal eller kan gives betingelsesløst"?"
Claus Due: "Der er tale om to vidt forskellige ting, nemlig menneskelig, grundlæggende respekt for hinanden og respekt for hinandens holdninger. Som jeg har været inde på i mit svar til Asbjøn længere nede i denne tråd, er den ene naturlig både for religiøse og ateister og den anden betinget."
Okay, men jeg mener så ikke, at "den anden [er] betinget", hvis der kun er tale om, at den religiøse påkalder sig respekt (1), som jeg definerede den i mit forrige indlæg.
Claus Due: "Når vi respekterer hinandens begreber gør vi det altså, fordi vi ser metoden hvormed begreberne skabes som sober."
Philip: "Eller fordi vi kan se konsistensen uden nødvendigvis at mene eller have erkendt, at "begreber[ne]" er sande om virkeligheden."
Claus Due: "At se konsistensen kræver, at vi kender metoden og dermed begreberne, og denne metode er det, der afgører den respekt, vi føler. Jeg synes ikke det er nødvendigt at bygge dobbeltkonfekt på dén omstændighed."
Jeg mener så, at "det er nødvendigt at bygge dobbeltkonfekt på dén omstændighed," idet at man jo sagtens kan have en respektfuld og meningsfuld diskussion på det teoretiske plan, jvf. mit eksempel ovenfor med det ondes problem.
Philip: "Men hvis postulaternes overensstemmelse med virkeligheden diskuteres, så ja, så skal postulaterne selvfølgelig underbygges, hvad enten de er fra religiøse eller ikke-religiøse..."
Claus Due: "1) Hvis der er tale om et u-underbygget (trosbaseret) postulat, der ikke hævder overensstemmelse med virkeligheden, er der jo slet ikke tale om et postulat, men snarere et afstik af manglende mening og relevans. Overenstemmelsen med virkeligheden er altafgørende, religiøst set. Ellers er religionen betydningsløs; fiktiv.
2) Hvis postulatet stemmer overens med virkeligheden, skal det underbygges. Hvis det ikke gør, bærer det absolut ingen relevans for nogen af os."
Her mener jeg så, at du overser den trejde mulighed, jeg havde givet, nemlig: ____________________
"Og hvis person blot siger, at han/hun tror, at nogle postulater er sande om virkeligheden, men han/hun ikke udgiver sig for at ville underbygge eller bevise postulaterne, så kan man heller ikke forlange det af dem..." ____________________
Man kan jo godt være overbevist om, at noget er tilfældet uden at kunne argumentere godt for det. Måske er man bare ikke dygtig til at debattere, eller måske har man det lidt ligesom Ludwig Wittgenstein, som havde skrevet: "Det, hvorom man ikke kan tale, må man tie" (eller noget i den dur...) Hvis man er lidt af en agnostisk mystiker, så betyder det jo ikke, at man dermed også er en god formidler...
Philip: "Jeg mener -- som det nok fremgår ovenfor -- at "almindelig respekt" også kan gives af "de[n] omstændighed," at man godt kan se, at en religion eller et verdensbillede er konsistent uden nødvendigvis at være enig i, at det også er faktuelt sandt. Og som sådan mener jeg ikke, at respekt er et problem for denne debatside..."
Claus Due: "Vi fører en respektfuld debat, men det hænder, at begreber og deres betydning ikke respekteres. Enten ved at de drejes til bedre understøttelse af eget argument, tillægges gættet betydning eller ganske enkelt forstås forkert. Manglende vilje til at rette op på sådanne fejl er et respekt-problem. Af personhensyn vil jeg ikke trække konkrete eksempler frem, men de findes."
Okay, men betyder det, at du er uenig med mig i, at det godt kan lade sig gøre at debattere respektfuldt og meningsfuldt på det teoretiske plan? Dvs. det plan, hvor "man godt kan se, at en religion eller et verdensbillede er konsistent uden nødvendigvis at være enig i, at det også er faktuelt sandt," som f.eks. mit eksempel med det ondes problem...
Claus Due: "Men religiøs respekt indeholder et altoverskyggende åg, der er fuldstændigt (ateistisk set) respektløst overfor mennesker - den gives til de, der ligesom den religiøse vælger religiøsiteten, og holdes tilbage fra de, der ikke gør."
Philip: "Dette [...] har jeg svært ved at se; det ville hjælpe med et eksempel, tror jeg..."
Claus Due: "... Mit eneste umiddelbart nødvendige eksempel er den splittelse, der opstår mellem "tro" og "vantro", kristen eller ukristelig, Gudsloyal eller trodsig. Forskellen i respekt mellem yderpunkterne er det, jeg kalder "den religiøse respekt" - den gives, fordi man ser enighed med egen overbevisning og holdninger, men den gives ikke hvis disse holdninger findes "i fjendens lejr", hvis man kan sige det sådan.
Vi kan skære det ned til "den værdi, den religiøse ser i og yder andre religiøse, men ikke ateisten". Så kan det vist ikke blive meget kortere."
Jeg må indrømme, at jeg stadig har svært ved at se, hvori det respektløse består...
Philip: "(1) En respekt for religionen/verdensbilledet som værende konsistent uden nødvendigvis at være sand om virkeligheden."
Claus Due: "Dette er en selvmodsigelse - hvis noget er konsistent, men ikke sandt om virkeligheden, er det jo konsistent falskt."
Ikke nødvendigvis, for definitionen (1) udelukker ikke, at religionen/verdensbilledet er sandt; respekt af typen (1) udvises jo i diskussioner, der foregår på det teoretiske plan, og alt, hvad der er teoretisk (logisk) muligt, kan være faktuelt sandt... Jeg beklager den lidt uinformerende formulering fra min side...  Hermed ophæves det problem, du så:
Philip: "Det kommer an på, om Esmeralda påkalder sig respekt (1) eller respekt (2), som jeg har defineret dem ovenfor. Hvis hun kun påkalder sig respekt (1), så er der jo intet problem..."
Claus Due: "Jeg ser et problem i at påkalde sig respekt for noget, der er konsistent falskt (ikke sandt om virkeligheden).
Dette besvarer også de næste tre paragraffer af dit svar, der alle omhandler valget mellem respekt type 1 og 2. Som jeg har påpeget, betyder respekt 1 i realiteten, at det respekterede er konsistent falskt."
Så jeg går videre til:
Philip: "Her så selvfølgelig tale om byrden "at udvise respekt [(2)] i debat". Men hvis der tales om respekt (1), så hviler byrden "at udvise respekt (1) i debat" for mig at se på begge parter..."
Claus Due: "Men nu respekt af type 1 ikke er tiltalende på nogen måde, hvad gør vi så?"
Det er nu ikke nødvendigvis tilfældet, at "respekt af type 1 ikke er tiltalende på nogen måde," idet at man godt kan have en meningsfuld diskussion på det teoretiske plan og dér udvise respekt (1), dvs. en respekteren af religionen/verdensbilledet som væren konsistent uden at vide, om det er faktuelt sandt.
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#42998 - 01/02/2005 19:39
|
Bruger
|
Hej Philip Du har fat i en pointe, der baseres på (din/en) opfattelse af hvad der kan defineres som sandt eller falskt og hypotetisk ditto. Jeg vil gerne tage fat i dette, men jeg tror det gøres bedst i en ny tråd. Jeg må have lidt tænketid.
Tautologier kan da godt besidde en forklaringskraft. Tag f.eks. tautologien "det eksisterende eksisterer" - den er både selvindlysende og faktuelt sand, for der eksisterer virkelig noget, hvilket er evident fra, at man er nødt til at eksistere i virkeligheden for i virkeligheden at kunne benægte at man eksisterer.
Tautologier besidder ingen forklaringskraft udover den, der allerede ligger i begreberne, der anvendes. Det er derfor, de kaldes tautologier. "Det eksisterende eksisterer" er selvindlysende og sand, men tilføjer ingen form for information udover den, der udgøres af begrebet "eksisterer".
Spørgsmålet om "eksistens" som udgangspunkt for viden har jeg været inde på i en anden tråd.
[bibelsk baseret indvending mod Gud]. I en sådan diskussion gør det ikke noget, at man citerer Bibelen, for i en sådan diskussion handler det ikke om, hvorvidt Bibelens forklaringer er faktuelt sande, men om, hvorvidt Bibelens forklaringer kan være faktuelt sande. Det eneste, som den bibelske kristne skal gøre, er at vise, at det ondes problem ikke nødvendigvis udelukker eksistensen af Bibelens Gud; dernæst er det op til ateisten om han/hun vil acceptere Bibelens forklaringer som faktuelt sande.
Det er ikke helt korrekt. Når vi diskutterer bibelen, som påstår at beskrive vores eksistens og det, vi ikke kan erfare om den (postulerer om vores virkelighed), skal den underbygges med fakta for at kunne betragtes som sand. Det har du også selv været inde på, da vi havde fat i postulaters karakter.
Det, den kristne skal gøre, er at stille et bevis for, at bibelske postulater er sande, ikke om de kan være det. Hvis de kun kan være sande, arbejder vi hypotetisk, og hypotetisk viden kan ikke bruges forklaringsmæssigt. Men, det er nu ikke det denne tråd handler om.
Med naturlig teologi mener jeg metafysik og gudsbeviser, og derfor mener jeg ikke, at der er noget i vejen med, at stille det i "tæt selskab" med naturvidenskabelige teorier. Metafysik er jo 'udover-fysik', og en bestemt tolkning af fysiske (og altså naturvidenskabelige) fakta forudsætter en eller anden metafysik.
Se, nu kræver dette jo svar på spørgsmålet "hvad er videnskab?". Videnskab arbejder med empiri, som per definition skal eksistere fysisk (eller matematisk). Denne kategori kan metafysik og gudsbeviser ikke høre under.
"En bestemt tolkning af fysiske fakta forudsætter en eller anden metafysik". Nej, det gør den faktisk ikke. En religiøs tolkning af fysisk fakta derimod forudsætter metafysik. Metafysik og gudsbeviser har intet med naturvidenskab at gøre. De er hinandens modsætninger, fokusmæssigt.
Jeg mener så, at "det er nødvendigt at bygge dobbeltkonfekt på dén omstændighed," idet at man jo sagtens kan have en respektfuld og meningsfuld diskussion på det teoretiske plan, jvf. mit eksempel ovenfor med det ondes problem.
Jeg føler det nødvendigt at gentage, at selv hypotetisk og teoretisk diskussion forudsætter kendskab til metoden. Man kan med andre ord ikke respektere noget, man ikke kender, og man kan heller ikke acceptere det, man ikke ved.
"Og hvis person blot siger, at han/hun tror, at nogle postulater er sande om virkeligheden, men han/hun ikke udgiver sig for at ville underbygge eller bevise postulaterne, så kan man heller ikke forlange det af dem..."
"Jeg tror" er ikke et skjold, som man kan dække samtlige sine postulater ind under. "Jeg tror" indikerer netop en formodning, og hvis denne formodning skal siges at være sand om virkeligheden, er der tale om et postulat. Det bliver ikke mindre af, at det præfixes med et formodende "jeg tror".
Hvis man materialismen nu ikke er sand, så kan man ikke hævde, at kvantemekanikken bryder med kausalitetsprincippet, for man kan jo ikke udelukke, at der findes nogle materielt udetekterbare (dvs. immaterielle) årsager til elektronens poppen frem og forsvinden igen.
"Man kan jo ikke udelukke" er et argument fra uvidenhed, og kan ikke bruges til at trække konklusioner på. "Materielt udetekterbare" betyder ikke immaterielle. Det betyder videnskabeligt set det samme som ikke-eksisterende. Vi kan ikke drage konklusioner på hypotetisk viden om noget, der ikke eksisterer ifølge vores virkelighed.
det materielle = noget, dvs. det, der eksisterer. det immaterielle = intet, dvs. det, der ikke eksisterer.
"Immateriel" betyder "uden materie", ikke "ikke-eksisterende". At være uden materie betyder erkendelsesteoretisk, at "man" ikke har forbindelse til den materielle virkelighed, vi kan erfare - det immaterielle kan ikke detekteres, for når det bliver detekteret, bliver det materielt. Det er korrekt, at følgen af at være immateriel er, at man bliver betragtet som ikke-eksisterende.
Det svarer lidt til, at vi har en snor med en knude på, som vi fra den ene ende ikke kan "se igennem". Alt, hvad der ligger på den fjerne side af knuden, er immaterielt. Når knuden flyttes - eller vi opfindet en gennem-knude-kikkert - betragtes det immaterielle ikke længere som immaterielt. Det er vigtigt at huske, at denne grænse konstant flytter sig i takt med at vi udvikler bedre sensorer.
Claus: Vi kan skære det ned til "den værdi, den religiøse ser i og yder andre religiøse, men ikke ateisten". Så kan det vist ikke blive meget kortere."
Philip: Jeg må indrømme, at jeg stadig har svært ved at se, hvori det respektløse består...
Jeg burde have tilføjet, at når man ser religiøs respekt i andre mennesker, fordi de tilskriver sig ens eget regelsæt, ser man automatisk også religiøs disrespekt for mennesker, der tilskriver sig det modsatte regelsæt.
Okay, men betyder det, at du er uenig med mig i, at det godt kan lade sig gøre at debattere respektfuldt og meningsfuldt på det teoretiske plan?
Det håber jeg sandelig ikke, at du er kommet frem til ved at læse de ting, jeg skriver. Hele min pointe er jo netop, at en respektfuld, teoretisk debat så afgjort er mulig, men at en sådan debat forudsætter et fælles udgangspunkt, som nødvendigvis må udgøres af vores begreber og koncepter. Ydes disse begreber og koncepter ikke respekt ved at man overholder deres definitioner, bliver debatten set fra mit synspunkt respektløs overfor sin basis.
Dvs. det plan, hvor "man godt kan se, at en religion eller et verdensbillede er konsistent uden nødvendigvis at være enig i, at det også er faktuelt sandt," som f.eks. mit eksempel med det ondes problem...
Sådan et plan findes mig bekendt ikke i nogen religiøsitet. En religion, der påstår at beskrive vores eksistens, kan ganske enkelt ikke være faktuelt sand, medmindre dens postulater underbygges med fakta!. Det er kernen i problemet. Hvis vi skal diskuttere religiøse postulater om vores eksistens, bliver det med det udgangspunkt, at det er falskt. Alt andet kræver underbyggelse; denne underbyggelse kan vi så fx foretage via en teoretisk debat. Som skrevet får vi intet ud af sådan en debat, hvis vi ikke respekterer universelle begreber og koncepter, som nu fx eksistens eller vilje.
Ikke nødvendigvis, for definitionen (1) udelukker ikke, at religionen/verdensbilledet er sandt; respekt af typen (1) udvises jo i diskussioner, der foregår på det teoretiske plan, og alt, hvad der er teoretisk (logisk) muligt, kan være faktuelt sandt... Jeg beklager den lidt uinformerende formulering fra min side...
Hermed ophæves det problem, du så
Definition 1 udelukker, at vi kan erklære religionen/verdensbilledet for sandt på baggrund af nuværende viden. Respekt af type 1 udvises i teoretiske diskussioner, men den udvises overfor u-underbyggede, teoretiske postulater i ønsket om at forstå, hvorfor disse postulater gøres og om de kan underbygges og dermed blive argumenter, ikke postulater. At noget kan være sandt betyder automatisk, at vi ikke har erklæret det for sandt. Jeg vil modificere "alt, der er konsistent men ikke sandt om virkeligheden, er falskt" til "alt, der er konsistent men ikke sandt om virkeligheden kan ikke betragtes som sandt, ej heller teoretisk".
Problemet er ikke ophævet, definitionen af mit "problem" er bare blevet ændret til at være noget, man kan abstrahere fra når man arbejder teoretisk. Det er ikke muligt, for sandhed (også teoretisk) nås ikke, hvis der er problemer i vejen. Problemer skal løses, ikke defineres væk.
dvs. en respekteren af religionen/verdensbilledet som væren konsistent uden at vide, om det er faktuelt sandt.
Slutteligt må jeg så kræve, at kristendommen vises "konsistent", før jeg og andre kan betragte den som "muligvis sand". Spørgsmålet om, hvorvidt kristendom er konsistent, skal afgøres på faktuel manér, da der er tale om virkelighedsbeskrivende postulater.
Og omvendt: Hvis kristendommen vises at være inkonsistent, vil det så retfærdiggøre en markering af den som "sandsynligvis falsk"?
Faktisk er det, der er beskrevet ovenfor, rationalitet. Vi betragter og behandler koncepter som sande/falske/uafgjorte, og deres karakter afgøres i høj grad af, hvor konsistent (sammenhængende, enigt) konceptet i sin helhed præsenteres.
Slutteligt vil jeg vove den påstand, at kristne ignorerer rationalitetens regler om konsistens, når de læser deres egen religion. Når eller hvis de gør det, mister de evnen til at forklare denne konsistens overfor andre. Og kalder de det irrationelle for "konsistens", overtræder de definitionen på begrebet "konsistens".
Konsistens er sammenfald eller logisk (rationel) overensstemmelse mellem dele/parter, sammenhæng mellem relaterede aspekter eller pålidelighed eller uniformitet i succesive begivenheder.
Konsistens bruges også om væsker og materialers gennemtrængelighed/tæthed. Den betydning er allerede sorteret fra i vores tråd.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#42999 - 01/02/2005 20:00
|
Bruger
|
Hej Kristina Og mange tak for dit svar. Vi er, i det store hele, enige om tingenes tilstand og nødvendighederne der følger med. Der er meget få punkter, jeg vil tage fat i.
Du har ret i, at der ikke findes girafsprog i Bibelen. Forfatterne havde ikke været på kommunikationskursus, og teksterne er fra før Rosenbergs tid. Der er ganske rigtigt ingen fløjlshandsker i den bog.
Det synes jeg er interessant, da der netop er sådanne i mange andre, omtrent samtidige bøger fra fx Grækenland og Østen. Men begrundelsen eller bare en idé om en sådan har jeg ikke skyggen af.
Joh, ok, det er da vist rigtigt nok. Men hvis du i ovenstående i stedet for "den kristne" skriver "en person" er det så ikke lige så rigtigt?
Jo, såfremt denne "person" tilkender sig et specielt sæt definitioner, der indeholder tillagte betydninger. Jeg skrev "kristne", fordi det fælles for samtlige kristne er, at de tror på Gud som vores himmelske Fader og Jesus som vores frelser, et liv efter døden og sjælelig pine eller belønning. Disse er definitioner, der i den grad har tillagte betydninger.
Som indskud: Nogle af begreberne er sågar opstået med kristendommen, og netop de begreber yder vi kun respekt ved at tolke dem i en kristen sammenhæng. Det gælder dog udelukkende for begrebet "Jesus som Guds søn" - resten af begreberne (liv, døden, sjæl, pine, frelser osv) anvendtes lang tid før kristendommen tog dem til sig.
En lille slutbemærkning: Vi, som er kristne, er ikke en homogen masse.
Jeg har sommetider på fornemmelsen, at vi opfattes som om vi var. Vi er - som alle andre - indbyrdes meget forskellige, og har lige så mange og lige så forskellige fejl og mangler - og gode, positive egenskaber (ubeviselig påstand! ) som ateister og anderledes troende.
Det er helt korrekt, og jeg har sandelig heller ikke til hensigt at skære alle over én kam. Derfor begrænser jeg mig til beskrivelsen af kristendommen (bibelen) og de tilføjelser og fortolkninger, jeg møder. Jeg forsøger så vidt muligt at yde alle retfærdighed ved ikke at medtage de mest "enestående" (i betydningen stående alene) argumenter, når jeg behandler kristent grundlag kritisk.
Jeg beklager fx ikke kristne missionærer, homofober eller kyske fundamentalister, da jeg ved at alle kristne ikke er sådan. Så vidt muligt mener jeg, at vi bør holde os til laveste fællesnævner - så er generalisering ikke så ilde set, selvom der utvivlsomt altid vil være undtagelser.
Men vi har jo ikke noget bedre redskab her, så vi må se at få det bedst mulige ud af det, selv om det er så svært, at det forekommer mig at være lidt af et under, når forsøg på formidle noget om vores tro/ikke-tro/håb/tvivl/tanker og følelser til hinanden, af og til alligevel lykkes.
[...]
Vi lever alle som én, kristne eller ej, i denne verden og er underkastet denne verdens af og til nådesløse livsvilkår. Det har vi til fælles, så længe vi er her ..
Så sandt som det er skrevet. Lad os forsøge at få det bedste ud af det
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#43000 - 01/02/2005 20:22
|
Bruger
|
Hej MA
Min endelige konklution er derfor, at ateister (eller ikke-troende), for at kunne diskutere religion, må lære religionen at kende på religionens præmisser og ikke deres egne. Sålænge de kun diskuterer ud fra deres ikke-kristne grundlag, vil de ikke kunne forstå diskutionens indhold.
Kristendommens præmis er, at man accepterer Jesus som sin frelser, søn af Gud og Gud som sin himmelske Fader. Dette præmis kan af gode grunde ikke accepteres af en ateist - selve definitionen på livssynet "ateisme" betyder jo, at man ikke tror på eksistensen af guder. At bede en ateist forlade dette princip er at bede ham holde op med at være ateist, så du kan reelt ikke kræve af en ateist, at han indlader sig på religiøse præmisser.
Så skriver du jo, at vi må holde op med at tale om kristendom og Gud. Hvis ateisten ikke må diskuttere kristendom uden at gøre det på religiøse præmisser, må ateister per definition ikke diskuttere kristendom. Det er vel ikke dette, du mener?
Det er hverken "hjernevask" eller "trolddoms-lærdom" - det er en række forunderlige "aha"-oplevelser, der pludselig sætter et emne i et helt andet lys, end det, jeg ellers fandt var meningen.
Jeg beskylder sandelig heller ikke kristendommen for at være hjernevask eller trolddom, men den deler mange "kvaliteter" med disse. Din tolkning giver unægteligt et andet lys på sagen end mit - men du er jo også selv opmærksom på, at denne tolkning er umulig såfremt man ikke anvender religiøse præmisser. I hvert fald vækker det ikke nogen "aha"-oplevelse i mig - snarere "hvorfor?"-oplevelser.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#43001 - 01/02/2005 20:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus, og tak for dit svar, som jeg er glad for, fordi jeg synes forståelseskløften er blevet lidt smallere ... Du skriver:
Kr.: Du har ret i, at der ikke findes girafsprog i Bibelen. Forfatterne havde ikke været på kommunikationskursus, og teksterne er fra før Rosenbergs tid. Der er ganske rigtigt ingen fløjlshandsker i den bog.
Cl.: Det synes jeg er interessant, da der netop er sådanne i mange andre, omtrent samtidige bøger fra fx Grækenland og Østen. Men begrundelsen eller bare en idé om en sådan har jeg ikke skyggen af.
Det vidste jeg ikke, men synes også, at det lyder interessant. Det kan selvfølgelig kun glæde mig at få lidt bekræftelse på, at Bibelen ikke bare er en parallel til så mange andre skrifter fra oldtiden, men har et særkende ikke bare i indhold, men også i udtryksform.
.. det fælles for samtlige kristne er, at de tror på Gud som vores himmelske Fader og Jesus som vores frelser, et liv efter døden og sjælelig pine eller belønning. Disse er definitioner, der i den grad har tillagte betydninger.
Som indskud: Nogle af begreberne er sågar opstået med kristendommen, og netop de begreber yder vi kun respekt ved at tolke dem i en kristen sammenhæng. Det gælder dog udelukkende for begrebet "Jesus som Guds søn" - resten af begreberne (liv, døden, sjæl, pine, frelser osv) anvendtes lang tid før kristendommen tog dem til sig.
Jeg vil gerne forstå lidt bedre, hvad du mener med "tillagte betydninger". Mener du, at kristne tillægger sætningen "Jesus er Guds søn" en helt anden betydning end andre mennesker? Eller giver den bare ingen mening for ikke-kristne? Og er det udelukkende den sætning, der opfattes som irriterende indforstået kristen tale, eller er der også andre ord med med tillagt betydning?
Det er lidt uklart for mig - jeg føler mig på gyngende grund, formentlig fordi jeg ikke er hjemme i den terminologi du anvender, så jeg håber du vil bruge et par ord mere ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43002 - 01/02/2005 21:24
|
Bruger
|
Hej Claus. Omend denne lille sidetråd er en anelse fattigere på store forklaringer, håber jeg den kan leve lidt endnu. Jeg har i hvert fald lige endnu et par små kommentarer. Først og fremmest skal jeg lige finde de rigtige citat-sætninger uden at medbringe det hele. Jeg prøver:
... selve definitionen på livssynet "ateisme" betyder jo, at man ikke tror på eksistensen af guder. At bede en ateist forlade dette princip er at bede ham holde op med at være ateist, så du kan reelt ikke kræve af en ateist, at han indlader sig på religiøse præmisser.
og
Så skriver du jo, at vi må holde op med at tale om kristendom og Gud. Hvis ateisten ikke må diskuttere kristendom uden at gøre det på religiøse præmisser, må ateister per definition ikke diskuttere kristendom. Det er vel ikke dette, du mener?
Hmnjaeh, ikke helt. Jeg forsøger lige at uddybe, men er ikke helt sikker på jeg kan finde den rigtige ordlyd. Jeg ville også ønske jeg havde et eksempel at gå ud fra. Ateist kan snakke med om, at mine eksempler ikke altid er lige dækkende.
Arh, hvor irriterende, jeg kan ikke lige finde på noget. Venter lige med dette så.
Nå det jeg egentlig ville frem til var, at jeg forstod på dit første indlæg, at den kristne var nød til diskutere på ateistens præmisser: Religiøs respekt for ateister udvises blandt andet ved ikke at påføre sine begreber om metafysisk realitet til ateistens virkelighed. At gøre sådan er at udvise en komplet mangel på respekt for individet. Her underforstået, at du længere oppe sammenkæder respekt med selve begrebet at kunne diskutere.
Det, du derfor forventer, må være, at den religiøse skal argumentere ud fra en ikke-religiøs' (ateistisk?) synspunkt om den religiøses synspunkter, mens den ikke religiøse ikke behøver argumentere med andet end egne synspunkter. Dette vil ikke fremme en debat, idet debatten ikke vil kunne udlede den konklution, mindst den ene af parterne ønsker.
Dette leder og frem til:
I hvert fald vækker det ikke nogen "aha"-oplevelse i mig - snarere "hvorfor?"-oplevelser.
Jeg vil alt andet lige sige "netop". Aha-oplevelsen udebliver, fordi anskuelsen ikke foretages på det religiøse præmis. Hele det religiøse bygger nærmest på et "lad os nu forestille os at..." grundlag.
Det, som jeg ville beskrive i mit tidligere indlæg var, dels at kristne ofte har svært ved at fuldende sætningen, hvis sætningen hedder: "lad os nu forestille os at ... Gud ikke findes". Dette er i sig selv irriterende - nogle gange i hvert fald.
Og dels, at den (har jeg erfaret) eneste måde at få klarsyn på religionen som ikke-religiøs, netop er at kunne sige "lad os nu forestille os at ... Gud findes". Og det er så her, at "ateisterne" får deres problem.
Hvis ingen er villige til at sige sætningen til ende, kan man ikke mødes i en debat. Hvis kun den ene part er villig til at sige sætningen til ende, kan man heller ikke mødes til en debat. Den eneste mulighed er, at begge er villige til at fuldende sætningen i begge versioner.
Jeg mener du har fremført, at religiøse skal være villige, men at ateister ikke skal. Er det korrekt?
...........
Nå ok, her er et vagt eksempel at starte op på: Historien om Gud, der gennem den brændende busk, der ikke blev tæret af flammerne, talte til Moses ude i Sinaj-ørkenen.
Hvordan skal man eksempelvis gribe en "debat" om dette an? Hvor meget skal man acceptere som "facts" og hvor meget som "tro". Og hvorledes må man anvende troen i debatten?
PS: Tys, Ateist, ikke grine højt ad mit eksempel. Ellers nævner jeg den med træet igen.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#43003 - 01/02/2005 21:32
|
Bruger
|
Hej Kristina, Tak for svaret. Jeg sporer imødekommenhed! Bedre til at formulere os? Udmærket, men ikke det, jeg efterlyser i første omgang. Jeg beder snarere om større villighed til at uddybe/forklare/modificere og dermed afbøde uheldigheder.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#43004 - 01/02/2005 21:32
|
Bruger
|
Hej Kristina
Det er lidt uklart for mig - jeg føler mig på gyngende grund, formentlig fordi jeg ikke er hjemme i den terminologi du anvender, så jeg håber du vil bruge et par ord mere ...
Ord er gratis, så selvfølgelig har jeg flere af dem.
Jeg vil gerne forstå lidt bedre, hvad du mener med "tillagte betydninger". Mener du, at kristne tillægger sætningen "Jesus er Guds søn" en helt anden betydning end andre mennesker?
Ja. Lige præcis sætningen "Jesus er Guds søn" kan vi kun tolke i kristen sammenhæng - hvis man ikke tror på Gud, vil sætningen ikke give mening, fordi den refererer både til Gud og det faktum, at Gud er i stand til at "bære afkom" - som er implicit i begrebet "søn".
I denne effekt findes en ekstra, men dog meget lidt udtalt, tillagt betydning: "søn" bærer universelt udelukkende reference til biologisk sammenhæng, og sådan en kan Gud ikke siges at have - hvorfor "Guds søn" ændrer betydningen af begrebet "søn". Gud er jo også "vor Fader", selvom vi ikke biologisk nedstammer fra Ham. Derfor har "fader" også en ekstra betydning - ordet bliver endda også anvendt om katolske præster, selvom de intet biologisk afkom har.
Liv, døden, sjæl, pine og frelser er bedre begreber at illustrere med. Den almindelige opfattelse af "liv" er for eksempel, at "livet er en finit process" - hvor den kristne mener, at der er tale om evigt liv, et liv efter dette liv og et åndeligt liv. Selvom det stadig er samme begreb, er betydningerne meget langt fra hinanden.
"Døden" opfattes universelt som "livets ophør". Den kristne anvendelse af "død" divergerer unægteligt fra den universelle, blandt andet fordi "liv" defineres så forskelligt. Endvidere er kristen "død" ikke reel "død" - kristne har et liv efter dette, om det så er i himmel eller helvede.
"Sjæl" er et alment, men stadig religiøst begreb. Hvis vi ser på sjæle i fx græsk mytologi, er de ikke i stand til at "vilje" noget som helst. Anderledes er det i vedatro, hvor selv den mindste del af os har sin egen sjæl, og "vores" sjæl er produktet/summen af disse mindre sjæle - og endda hævet over vores fysiske krop rent magtmæssigt. Den kristne definition på "sjæl" er anderledes fra alle disse, dog ikke specifikt med tillagt betydning - blot anderledes. "Sjæl" var, set i bakspejlet, nok ikke det bedste eksempel at bruge.
"Pine" opfattes universelt som fysisk eller psykisk smerte. Religiøs pine tillægges betydningen "åndelig pine" eller "sjælelig pine", og divergerer på den måde rigtig kraftigt fra "pine" i det, vi kalder "virkeligheden" - fysisk realitet. Enhver kristen, jeg har diskutteret "pine" med, medgiver mig at den umiddelbart opfattes som omfattende sjæl og ånd.
Ligesom "pine" er "frelser" udenfor kristendom et begreb, der dækker over udfrielse fra "pine". Da betydningen af "pine" er anderledes i kristent regi, bliver "frelse" automatisk også anderledes; tillagt metafysisk (over-naturlig) betydning.
De tillagte betydninger er, i sin enkelhed, differencen mellem det universelle begreb og den kristne betydning. Alt tyder på, at kristendom også opererer på basis af de universelle begreber, men netop benytter sig er redefinition for at opnå "den rigtige mening", som er metaforisk.
Metaforer skabes på basis af begreber, derfor er den kristne metafordannelse vidt forskellig fra en universel metafor. Årsagen til forskellen er differencen, som jeg kalder "den tillagte betydning" - den er ekstra i forhold til den universelle udgave af betydningen.
Jeg håber det forklarer lidt bedre.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#43005 - 01/02/2005 21:48
|
Bruger
|
Hej MA Det bliver meget forkortet, men jeg tror det kommer til at dække.
Det, som jeg ville beskrive i mit tidligere indlæg var, dels at kristne ofte har svært ved at fuldende sætningen, hvis sætningen hedder: "lad os nu forestille os at ... Gud ikke findes". Dette er i sig selv irriterende - nogle gange i hvert fald.
Du har fat i det rigtige problem. Netop fordi den religiøse ikke kan stille sætningen "hvis Gud ikke eksisterede, så", kan den religiøse ikke sætte sig ind i et ateistisk standpunkt. Det medfører en manglende evne til retfærdigt at repræsentere sin modstand i sin argumentation.
Det modsatte er absolut også gældende, fra ateist til kristen, men her mener jeg vi bør ty til forskellen på de universelle og de kristne begreber for at skabe en idé om, hvad vores forskelle er, og derefter benytte os af den fælles grund det er, at have en ens idé om hvad den universelle betydning af begreberne er.
Jeg mener du har fremført, at religiøse skal være villige, men at ateister ikke skal. Er det korrekt?
Korrekt. Universelt set er Gud ikke et gyldigt udgangspunkt, før Gud etableres som et faktum - altså, Han holder op med at være et postulat og bliver en realitet. Gud kan etableres som faktum ad to veje - religiøs og videnskabelig. Den religiøse etablering af Gud som faktum bærer på, at man omdefinerer betydningen af "fakta" til at også at kunne betyde "det, hvorpå alle andre fakta beror". På det punkt er religionen enig med videnskaben, men...
Der er således tale om to forskellige aksiomer (u-opløselige definitioner): i kristent regi "Gud" og i videnskabelig (og ateistisk) regi, "eksistens". Forskellen er, at "eksistens" kan erfares umiddelbart, men "Gud" er en uerfarlig størrelse indtil man bliver religiøs. Og i religiøsiteten er "erfaring" af Gud netop omdefineret, så en (og det er med stort forbehold) tænkt oplevelse tæller som "erfaring".
En religiøs "erfaren" af Guds sandhed er på ingen måde det samme som ateistisk erfaren af eksistentiel sandhed. Selve begreberne "sandhed" og "falskhed" er omdefineret i kristent regi til implicit at inkludere "Guds vilje", fordi "alt" jo netop er "Guds vilje".
Det var mange anførselstegn, men de er nødvendige for at indikere, at ingen af de anførte begreber har en fælles betydning mellem kristen og ateist.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#43006 - 01/02/2005 23:01
|
Bruger
|
 Hej Claus. Du skrev:
Du har fat i en pointe, der baseres på (din/en) opfattelse af hvad der kan defineres som sandt eller falskt og hypotetisk ditto. Jeg vil gerne tage fat i dette, men jeg tror det gøres bedst i en ny tråd. Jeg må have lidt tænketid.
Okay. Det er fint nok med mig; jeg gider heller ikke bruge en masse tid og energi ved at debattere omfattende emner i flere tråde, så lad os bare tage et ad gangen...
Philip: "Tautologier kan da godt besidde en forklaringskraft. Tag f.eks. tautologien "det eksisterende eksisterer" - den er både selvindlysende og faktuelt sand, for der eksisterer virkelig noget, hvilket er evident fra, at man er nødt til at eksistere i virkeligheden for i virkeligheden at kunne benægte at man eksisterer."
Claus Bue: "Tautologier besidder ingen forklaringskraft udover den, der allerede ligger i begreberne, der anvendes. Det er derfor, de kaldes tautologier. "Det eksisterende eksisterer" er selvindlysende og sand, men tilføjer ingen form for information udover den, der udgøres af begrebet "eksisterer"."
Enig, men jeg det troede jeg ikke, at du mente, idet du først skrev: "Tautologiske udsagn besidder ikke nogen forklaringskraft...", hvilket jo ikke er det samme som at sige, at de har en forklaringskraft, nemlig "den, der allerede ligger i begreberne, der anvendes." Men okay, det var måske bare en bagatel, så måske jeg skulle lade det ligge...
Claus Due: "2) Egentlig er det jo heller ikke hvorvidt vi forstår eller ej eller hvordan vi gør det, vi diskutterer. Vi har fat i, hvorvidt det kan kræves at fx ateister erklærer forståelse for realiteten af det religiøse dogme. Forståelse uden realitet er hypotetisk - og sådan tror jeg næppe, du vil have mig til at behandle hele din tro? Det ville jeg selv finde respektløst."
Philip: "Det ved jeg nu ikke... Man kan for mig at se sagtens have en meningsfuld og respektpræget diskussion på det teoretiske plan; f.eks. når en ateist bruger det ondes problem, som en indvending for troen på Gud. I en sådan diskussion gør det ikke noget, at man citerer Bibelen, for i en sådan diskussion handler det ikke om, hvorvidt Bibelens forklaringer er faktuelt sande, men om, hvorvidt Bibelens forklaringer kan være faktuelt sande. Det eneste, som den bibelske kristne skal gøre, er at vise, at det ondes problem ikke nødvendigvis udelukker eksistensen af Bibelens Gud; dernæst er det op til ateisten om han/hun vil acceptere Bibelens forklaringer som faktuelt sande..."
Claus Due: "Det er ikke helt korrekt. Når vi diskutterer bibelen, som påstår at beskrive vores eksistens og det, vi ikke kan erfare om den (postulerer om vores virkelighed), skal den underbygges med fakta for at kunne betragtes som sand. Det har du også selv været inde på, da vi havde fat i postulaters karakter."
Jeg er enig med dig i, at faktuelle postulater kræver faktuel underbyggelse, men jeg tror, at du overser min pointe; jeg snakker jo ikke om en diskussion på det faktuelle plan, men om en diskussion på det udelukkende teoretiske plan. Og på dette plan handler det ikke om, hvorvidt en teori er sand, men om hvorvidt den kan være sand. Diskussionen om det ondes problem -- sådan som jeg har eksemplificeret den -- foregår på det teoretiske plan...
Du fortsætter:
Det, den kristne skal gøre, er at stille et bevis for, at bibelske postulater er sande, ikke om de kan være det. Hvis de kun kan være sande, arbejder vi hypotetisk, og hypotetisk viden kan ikke bruges forklaringsmæssigt. Men, det er nu ikke det denne tråd handler om.
Okay, men jeg er så ikke enig i, at "hypotetisk [i.e. teoretisk] viden [ikke kan] bruges forklaringsmæssigt."
Philip: "Med naturlig teologi mener jeg metafysik og gudsbeviser, og derfor mener jeg ikke, at der er noget i vejen med, at stille det i "tæt selskab" med naturvidenskabelige teorier. Metafysik er jo 'udover-fysik', og en bestemt tolkning af fysiske (og altså naturvidenskabelige) fakta forudsætter en eller anden metafysik."
Claus Due: "Se, nu kræver dette jo svar på spørgsmålet "hvad er videnskab?". Videnskab arbejder med empiri, som per definition skal eksistere fysisk (eller matematisk). Denne kategori kan metafysik og gudsbeviser ikke høre under."
Forkert. Naturvidenskab er videnskab om naturen og omfatter fysik, biologi osv. Men filosofi (af græsk: "philo," kærlighed; "sofia," visdom) er videnskaben om viden og erkendelse, en af dens grene metafysikken, også kaldet ontologien (af græsk: "ontos," [det] værende; "logos," lære [om]); videnskaben om det værende, om selve eksistens. Naturvidenskaber studerer virkeligheden for så vidt som den er naturligt tilgængelig gennem sanserne, altså fysisk, og som sådan er naturvidenskaberne empiriske videnskaber, og du har da ret i, at mange gudsbeviser er ontologiske og hører derfor ikke inde under kategorien naturvidenskaber. Men de hører under den videnskab (læs: ikke naturvidenskab), som betegnes ontologien. Matematikken er en videnskab, som studerer virkeligheden for så vidt som den er kvantitativ og dimensioneret og proportioneret; matematikken har vist også nogle filosofiske aspekter. Men overordnet er der altså både videnskaber og naturvidenskaber: metafysik er en videnskab, mens fysik er en naturvidenskab. Altså kan gudsbeviser kaldes videnskabelige, men måske ikke naturvidenskabelige; undtagen argumenter fra Intelligent Design, Big Bang og det Antropiske Princip, men det er jo også en anden diskussion...
"En bestemt tolkning af fysiske fakta forudsætter en eller anden metafysik". Nej, det gør den faktisk ikke.
Jo, den gør. Hvis man f.eks. er tilhænger af den metafysik (ontologi), som kaldes materialisme (og som er selv-falsificerende, hvad enten man ved det eller ej), så vil man tolke de fysiske fakta materialistisk, men hvis man vælger at være rationel og dermed forkaste den irrationelle (selv-falsificerende) materialisme, så vil man ikke tolke dem materialistisk...
Metafysik og gudsbeviser har intet med naturvidenskab at gøre.
Måske ikke i alle tilfælde, men i nogen tilfælde kan de have, som f.eks. 'Big Bang'- og 'Design'-argumenter...
Philip: "Jeg mener så, at "det er nødvendigt at bygge dobbeltkonfekt på dén omstændighed," idet at man jo sagtens kan have en respektfuld og meningsfuld diskussion på det teoretiske plan, jvf. mit eksempel ovenfor med det ondes problem."
Claus Due: "Jeg føler det nødvendigt at gentage, at selv hypotetisk og teoretisk diskussion forudsætter kendskab til metoden. Man kan med andre ord ikke respektere noget, man ikke kender, og man kan heller ikke acceptere det, man ikke ved."
Jeg vil så tilføje, at selvom man ikke ved, om en teori er sand, så kan man godt -- idet man heller ikke ved, om teorien er falsk -- respektere den. Kun hvis man ved, at teorien er falsk, er det rationelt at forkaste den, som f.eks. vi ved, at materialismen er falsk, idet den er selv-falsificerende, og derfor er det rationelt af os at forkaste den. Forkaster vi den ikke, ja, så er vi irrationelle...
Philip: "Og hvis person blot siger, at han/hun tror, at nogle postulater er sande om virkeligheden, men han/hun ikke udgiver sig for at ville underbygge eller bevise postulaterne, så kan man heller ikke forlange det af dem..."
Claus Due: ""Jeg tror" er ikke et skjold, som man kan dække samtlige sine postulater ind under."
Det har jeg heller ikke sagt, men hvad jeg mener, er, at "jeg tror" indikerer en slags Kierkegaardiansk eller Wittgensteiniansk erkendelse af, at man ikke er særlig god til at argumentere og formulere sig, men dette ændrer ikke på, at man kan være overbevist om, at noget (f.eks. Bibelen) er sand...
Philip: "Hvis materialismen nu ikke er sand, så kan man ikke hævde, at kvantemekanikken bryder med kausalitetsprincippet, for man kan jo ikke udelukke, at der findes nogle materielt udetekterbare (dvs. immaterielle) årsager til elektronens poppen frem og forsvinden igen."
Claus Due: ""Man kan jo ikke udelukke" er et argument fra uvidenhed, og kan ikke bruges til at trække konklusioner på."
Næh, men det er heller ikke det, jeg gør; jeg viser blot, at kvantemekanikken ikke er et tvingende argument mod kausalitetsprincippet...
"Materielt udetekterbare" betyder ikke immaterielle. Det betyder videnskabeligt set det samme som ikke-eksisterende.
Nej, det betyder det nu ikke, næh, det betyder materialistisk set det samme som ikke-eksisterende...
Vi kan ikke drage konklusioner på hypotetisk viden om noget, der ikke eksisterer ifølge vores virkelighed.
Kun hvis vi er irrationelle, idet vi er tilhængere af den selv-falsificerende materialisme...
Philip: "[Materialismen udtrykt på enkel og formelagtig vis:]
det materielle = noget, dvs. det, der eksisterer. det immaterielle = intet, dvs. det, der ikke eksisterer."
Claus Due: ""Immateriel" betyder "uden materie", ikke "ikke-eksisterende"."
Enig, men materialismen er uenig med dette, og mener netop:
At være uden materie betyder erkendelsesteoretisk, at "man" ikke har forbindelse til den materielle virkelighed, vi kan erfare -
Hvorfor nu det? Hvorfor følger det, at fordi man er immateriel, så har man ingen "forbindelse til den materielle virkelighed"?
det immaterielle kan ikke detekteres, for når det bliver detekteret, bliver det materielt. Det er korrekt, at følgen af at være immateriel er, at man bliver betragtet som ikke-eksisterende.
Ja, men "[d]et er [kun] korrekt," hvis materialismen er sand, hvilket den ikke er; den er jo selv-falsificerende...
Claus Due: "Vi kan skære det ned til "den værdi, den religiøse ser i og yder andre religiøse, men ikke ateisten". Så kan det vist ikke blive meget kortere.""
Philip: "Jeg må indrømme, at jeg stadig har svært ved at se, hvori det respektløse består..."
Claus Due: "Jeg burde have tilføjet, at når man ser religiøs respekt i andre mennesker, fordi de tilskriver sig ens eget regelsæt, ser man automatisk også religiøs disrespekt for mennesker, der tilskriver sig det modsatte regelsæt."
Okay, det vil jeg godt indrømme kan være tilfældet nogle gange, men jeg vil dog tilføje, at blot fordi man som værende religiøs kan "[se] ... religiøs disrespekt for [ikke-religiøse] mennesker," så behøver man ikke lade denne "religiøs[e] disrespekt" komme til udtryk i praksis.

Philip: "Jeg mener -- som det nok fremgår ovenfor -- at "almindelig respekt" også kan gives af "de[n] omstændighed," at man godt kan se, at en religion eller et verdensbillede er konsistent uden nødvendigvis at være enig i, at det også er faktuelt sandt. Og som sådan mener jeg ikke, at respekt er et problem for denne debatside..."
Claus Due: "Vi fører en respektfuld debat, men det hænder, at begreber og deres betydning ikke respekteres. Enten ved at de drejes til bedre understøttelse af eget argument, tillægges gættet betydning eller ganske enkelt forstås forkert. Manglende vilje til at rette op på sådanne fejl er et respekt-problem. Af personhensyn vil jeg ikke trække konkrete eksempler frem, men de findes."
Philip: "Okay, men betyder det, at du er uenig med mig i, at det godt kan lade sig gøre at debattere respektfuldt og meningsfuldt på det teoretiske plan?"
Claus Due: "Det håber jeg sandelig ikke, at du er kommet frem til ved at læse de ting, jeg skriver. Hele min pointe er jo netop, at en respektfuld, teoretisk debat så afgjort er mulig, men at en sådan debat forudsætter et fælles udgangspunkt, som nødvendigvis må udgøres af vores begreber og koncepter. Ydes disse begreber og koncepter ikke respekt ved at man overholder deres definitioner, bliver debatten set fra mit synspunkt respektløs overfor sin basis."
Hmm... mmnjerg... men jeg mener nu, at "begreber og koncepter" ikke behøver at være faktuelle, men blot teoretiske, og derfor man godt have et fælles teoretisk udgangspunkt...
Philip: "Dvs. det plan, hvor "man godt kan se, at en religion eller et verdensbillede er konsistent uden nødvendigvis at være enig i, at det også er faktuelt sandt," som f.eks. mit eksempel med det ondes problem...
Claus Due: "Sådan et plan findes mig bekendt ikke i nogen religiøsitet. En religion, der påstår at beskrive vores eksistens, kan ganske enkelt ikke være faktuelt sand, medmindre dens postulater underbygges med fakta!."
Jo, det kan jeg love dig for, at den kan! Men den "kan ganske enkelt ikke [bevises at] være faktuelt sand, medmindre dens postulater underbygges med fakta", for nu at rette den fejl, som jeg mener, at du her begik: en forveksling af bevis med faktuelt sand. Noget kan jo sagtens være faktuelt sandt uden at vi ved det og har bevist det...

Hvis vi skal diskuttere religiøse postulater om vores eksistens, bliver det med det udgangspunkt, at det er falskt.
Hvis dette var rigtigt, så ville det betyde, at man skulle være skeptisk overfor alle postulater. Men selve postulatet "man skal være skeptisk overfor alle postulater" udgiver sig ikke for at være et postulat, overfor hvilket man skal være skeptisk. Således er det selv-falsificerende, og det er derfor irrationelt at have en sådan skepticistisk 'forudindtaget-hed'; næh, vi skal i stedet for "diskuttere religiøse postulater om vores eksistens ... med det udgangspunkt, at [vi hverken ved, om det er sandt eller falskt]." - Dét er open-mind'ed diskussion...
Problemet er ikke ophævet, definitionen af mit "problem" er bare blevet ændret til at være noget, man kan abstrahere fra når man arbejder teoretisk. Det er ikke muligt, for sandhed (også teoretisk) nås ikke, hvis der er problemer i vejen. Problemer skal løses, ikke defineres væk.
Det er kun tilfældet, hvis "problemer[ne]" er af faktuel karakter, og ikke teoretisk karakter...
Philip: "[D]vs. en respekteren af religionen/verdensbilledet som væren konsistent uden at vide, om det er faktuelt sandt."
Claus Due: "Slutteligt må jeg så kræve, at kristendommen vises "konsistent", før jeg og andre kan betragte den som "muligvis sand"."
Fair nok...
Spørgsmålet om, hvorvidt kristendom er konsistent, skal afgøres på faktuel manér, da der er tale om virkelighedsbeskrivende postulater.
Ja, men først efter, at den teoretiske konsistens er etableret -- vel at mærke...
Hvis kristendommen vises at være inkonsistent, vil det så retfærdiggøre en markering af den som "sandsynligvis falsk"?
Hvis du med "kristendommen" mener det kristne verdensbillede/den kristne teori, så ja, men hvis du derimod med "kristendommen" referer til inkonsistent praksis, så nej... Bare fordi nogle handler inkonsistent med den kristne teori, så følger det ikke, at denne teori er falsk...
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#43007 - 02/02/2005 00:27
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Claus, jeg forsøger lige med et par ord mere:
"Jesus er Guds søn" kan vi kun tolke i kristen sammenhæng - hvis man ikke tror på Gud, vil sætningen ikke give mening, fordi den refererer både til Gud og det faktum, at Gud er i stand til at "bære afkom" - som er implicit i begrebet "søn".
Ja, ordene "Jesus er Guds søn" er et postulat, som ikke kan bevises.
Men mon ikke sætningen kan forstås lige så godt af ateister som af kristne (som heller ikke kan forstå den), selv om ateister ikke tror på Gud, og følgelig heller ikke på, at Jesus er hans søn?
Jeg bliver lidt på min egen banehalvdel med følgende: Jeg ville absolut ikke have nogen som helst forestilling om Gud, (ud over et diffust "der må være et eller andet, - eller en eller anden, der har skabt denne verden") hvis det ikke lige var for mennesket Jesus af Nazareth.
Når jeg siger, at jeg tror, at Jesus er Guds søn, så skal det forstås sådan, at Gud (som jeg tror er en åndelig, ikke fysisk, realitet) har givet sit væsen til kende ved ham. Jesus er, i min optik, en historisk person, som jeg ikke kan komme uden om.
Herefter forsøger jeg så at bevæge mig over på din banehalvdel for at se, hvordan man derfra kunne tænkes at reagere på den ovenstående påstand: F.eks. med et "Sikke noget sludder - men jeg må tage til efterretning, at det er hvad konen i sin uforstand tror på."
Så skriver du:
Liv, døden, sjæl, pine og frelser er bedre begreber at illustrere med. Den almindelige opfattelse af "liv" er for eksempel, at "livet er en finit process" - hvor den kristne mener, at der er tale om evigt liv, et liv efter dette liv og et åndeligt liv. Selvom det stadig er samme begreb, er betydningerne meget langt fra hinanden.
Liv og død: Når jeg taler om liv og død tillægger jeg ordene nøjagtig samme indhold som du. Vi fødes, lever og dør. Jeg kan sagtens finde på at sige f.eks. "Jensen lever ikke mere - det er flere år siden jeg så hans dødsannonce ..... "
Sjæl: Jeg ved ikke rigtig hvad "sjæl" er for noget, hvis det betyder andet og mere end "psyke". Jeg tror begrebet primært hører hjemme i græsk filosofi, og at der er tale om reminicenser derfra, når der i nogle tilfælde i skrifterne nævnt ordet "sjæl" som en ulegemlig størrelse. (Jeg kan godt tage fejl her.)
Men "sjælelig" og "psykisk" er da vist det samme?
Pine: Pine kan både være særdeles fysisk (f.eks. tandpine) og psykisk: ikke at kunne betale tandlægeregningen. Osv osv. med de andre gloser, du nævner.
Men alt det er du jo også med på, kan jeg se, da du skriver: Alt tyder på, at kristendom også opererer på basis af de universelle begreber, men netop benytter sig er redefinition for at opnå "den rigtige mening", som er metaforisk.
Dog er jeg ikke helt med på at kalde den metaforiske betydning af disse ord for mere "rigtig" end den betydning, som kristne i lige så høj grad som alle andre tilllægger dem.
Der er da i øvrigt masser er ord, der bruges - helt problemløst - i forskellige betydninger. F.eks. en and. Det vil fremgå af sammehængen, om det er en usandfærdig beretning eller en svømmefugl.
Et ords betydninger må være dem, som mennesker, der taler samme sprog, er blevet enige om at tillægge dem? Når vi f.eks. taler om "det evige liv", så tillægger du og jeg ordene samme betydning, tror jeg. Forskellen ligger ikke i, at vi giver ordene en anderledes mening, men i, at jeg tror på, at det evige liv er en realitet, medens du ikke tror på det. Og jeg "forstår" ikke mere om det evige liv end du gør.
Man kan let komme til at provokere andre helt uden at ville det: Den gang jeg - i en årrække - levede vegetarisk, kom jeg f.eks. et par gange ud for, at bordfæller overraskede mig ved at ryge ud i heftige forsvar for deres bøffer. De oplevede øjensynlig, at jeg ved mine anderledes spisevaner forholdt mig kritisk til deres mad, hvad jeg bestemt ikke gjorde ...
Lige i skrivende stund tror jeg ikke, at det er sprogbruget, der er det store problem i kommunikationen mellem os, men at vi skal et spadestik eller to længere ned: At I ateister oplever det som en provokation, at vi kristne siger at vi tror på noget, som vi ikke kan bevise ... ? Eller ligger der et ønske om at få en fornuftig og rimelig forklaring på, hvordan det overhovedet kan gå til?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43008 - 02/02/2005 04:17
Sandt/falskt; fakta, teori og hypotese
|
Bruger
|
Hej Philip
Jeg er enig med dig i, at faktuelle postulater kræver faktuel underbyggelse, men jeg tror, at du overser min pointe; jeg snakker jo ikke om en diskussion på det faktuelle plan, men om en diskussion på det udelukkende teoretiske plan. Og på dette plan handler det ikke om, hvorvidt en teori er sand, men om hvorvidt den kan være sand.
Men kristendommens dogme er jo netop ikke at betragte som en teori, vel? Hvis den skal betragtes som fakta - og det må vi gå ud fra er hensigten - så kan den jo ikke alene bestå på et teoretisk plan?
Okay, men jeg er så ikke enig i, at "hypotetisk [i.e. teoretisk] viden [ikke kan] bruges forklaringsmæssigt."
Hypotetisk er ikke det samme som teoretisk. Teoretisk viden tager form som en udregning af ukendte faktorer på baggrund af kendt viden - hypoteser stilles ikke nødvendigvis på kendt viden men trækker meget på "hvad nu hvis..." konstruktioner. Teoretisk viden kan bruges, men ikke hypotetisk viden, i andet omfang end kontrastdannelse og spekulation - og det i sig selv er ikke viden per se.
Claus: [videnskab bygger på empiri]
Philip: Forkert. Naturvidenskab er videnskab om naturen og omfatter fysik, biologi osv. Men filosofi er videnskaben om viden og erkendelse, en af dens grene metafysikken, også kaldet ontologien; videnskaben om det værende, om selve eksistens.
Se, heller ikke jeg er helt fri for farvning af begreberne. Selvfølgelig skulle der have stået naturvidenskaben de respektive steder - grunden til det manglende "natur" er, at jeg ser grenen filosofi som adskilt fra den egentlige videnskab ved ikke at benytte sig af empiri. Selvfølgelig er filosofi og underliggende grene stadig (humanistisk) videnskab, så rettelsen tager jeg til mig. Afsnittet burde dog give mening, hvis man implicit læser naturvidenskab hvor der står videnskab.
... undtagen argumenter fra Intelligent Design, Big Bang og det Antropiske Princip, men det er jo også en anden diskussion...
Argumenter fra Intelligent Design er selv-falsificerende og uanvendelige; udover det vil jeg give dig ret. Begrundelsen for at se Intelligent Design som nytteløs findes i det faktum, at "design" identificeres ved at være adskilt fra naturlig forekomst. Således ødelægges enhver reference-ramme, hvis vi bruger antagelsen at "alt er intelligent designet i sit ophav". At kalde noget design er kun muligt, netop fordi vores virkelighed ikke udviser design som gennemgående kvalitet. Udover det kan ID kun påpege, aldrig forklare - der er med andre ord slet ingen forklaringskraft i argumenter om Intelligent Design, kun nye spørgsmål som per definition er religiøse af natur.
Claus: "Materielt udetekterbare" betyder ikke immaterielle. Det betyder videnskabeligt set det samme som ikke-eksisterende.
Philip: Nej, det betyder det nu ikke, næh, det betyder materialistisk set det samme som ikke-eksisterende...
Korrekt, rettelse noteret, med det forbehold at "naturvidenskabeligt set ikke-eksisterende" også ville have fungeret.
Claus: At være uden materie betyder erkendelsesteoretisk, at "man" ikke har forbindelse til den materielle virkelighed, vi kan erfare -
Philip: Hvorfor nu det? Hvorfor følger det, at fordi man er immateriel, så har man ingen "forbindelse til den materielle virkelighed"?
Det korte svar: fordi forbindelsen til vores materielle virkelighed er noget, vi ikke har mulighed for at erfare. Når vi ikke har mulighed for at erfare den, må vi betragte den som (i hvert fald på dette tidspunkt) ikke-eksisterende. Det byder logikken os.
...hvis materialismen er sand, hvilket den ikke er; den er jo selv-falsificerende...
Interessant betragtning - kunne jeg lokke dig til at henvise mig til en kilde til, hvorfor du kan sige sådan? Jeg har nemlig ikke selv læst den endnu, for den konklusion har jeg endnu ikke set.
Okay, det vil jeg godt indrømme kan være tilfældet nogle gange, men jeg vil dog tilføje, at blot fordi man som værende religiøs kan "[se] ... religiøs disrespekt for [ikke-religiøse] mennesker," så behøver man ikke lade denne "religiøs[e] disrespekt" komme til udtryk i praksis.
Det er jo normal mellem-menneskelig respekt at pakke den væk. Ingen burde have brug for at få illustreret, at det er respektløst at se med disrespekt på mennesker, blot fordi de tror det modsatte af en selv eller ikke tror.
Noget kan jo sagtens være faktuelt sandt uden at vi ved det og har bevist det...
Nej, for i så fald har vi ikke mulighed for at erkende det som sandt. Hvad vi ikke ved noget om, kan vi ikke sige er sandt eller falskt.
Faktuel sandhed skal i øvrigt altid bevises. Ellers er det ikke sandhed - medmindre vi snakker om aksiomatiske omstændigheder som "eksistens" og "bevidsthed", der kræver accept som sande før de kan anvendes som begreber - og tillade bevis på alle andre begreber.
Hvis dette var rigtigt, så ville det betyde, at man skulle være skeptisk overfor alle postulater. Men selve postulatet "man skal være skeptisk overfor alle postulater" udgiver sig ikke for at være et postulat, overfor hvilket man skal være skeptisk.
Dette er skepticismens falsificering, og selvfølgelig virker den type negativt præskriptive sætninger ikke. Skepticisme er, i øvrigt, umulig at tilkende sig uden at modsige sig selv.
Men når vi snakker faktuel sandhed - som du også mener kan være hypotetisk af natur, og jeg mener er begrænset til teoretisk og reel natur - ses det religiøse argument som grundlæggende falskt, fordi det baseres på en ukendelig metafysik. Det er, argumentativt, ikke muligt at bygge videre på antagelser om noget, vi ikke engang ved hvordan virker. Vi kan kun sige "jeg tror", og det har absolut intet med faktuel sandhed at gøre. Der kan være tale om hypotetisk sandhed, men sådan en kan vi ikke bygge noget argument på og derefter retfærdigt bedømme dets sandhed eller falskhed. Jeg ser, at vi er dybt uenige på dette punkt. Hvem der har ret afhænger helt og aldeles af, hvilken sammenhæng vi læses i.
Claus: Spørgsmålet om, hvorvidt kristendom er konsistent, skal afgøres på faktuel manér, da der er tale om virkelighedsbeskrivende postulater.
Philip: Ja, men først efter, at den teoretiske konsistens er etableret -- vel at mærke...
Teoretisk konsistens er forskellig fra hypotetisk konsistens, og i kraft af begrebernes natur og den metafysiske forestilling om Gud kan konsistens med hensyn til Gud kan kun etableres teoretisk, hvis vi faktuelt (ikke hypotetisk) ved, hvordan metafysik fungerer der, "hvor Gud er". Det gør vi ikke, så enhver konsistens etableret med hensyn til Gud vil, definitionsmæssigt, være hypotetisk og kan ikke betragtes som faktuelt sand.
Claus: Hvis kristendommen vises at være inkonsistent, vil det så retfærdiggøre en markering af den som "sandsynligvis falsk"?
Philip: Hvis du med "kristendommen" mener det kristne verdensbillede/den kristne teori, så ja, men hvis du derimod med "kristendommen" referer til inkonsistent praksis, så nej... Bare fordi nogle handler inkonsistent med den kristne teori, så følger det ikke, at denne teori er falsk...
At nogle kristne ikke altid følger kristendommen konsistent ser jeg ikke som et decideret problem for kristendommen selv - kun for den kristne.
Det er derimod den kristne hypotese (jeg vil ikke kalde den en teori, som jeg argumenterede for i det foregående) jeg refererer til. Hvis denne hypotese vises at være inkonsistent, er det rationelt at gå ud fra, at den er falsk - netop fordi det er en hypotese.
Det er jo netop sådan, at hypoteser - når de findes inkonsistente - tilpasses og redigeres, så inkonsistensen fjernes. Dette "privilegium" har den kristne hypotese ikke. Som jeg ser det, har vi i kristendommen et hypotetisk postulat, der står og falder på den u-verificérbare sandhed, den postulerer.
Personligt finder jeg det uretfærdigt at postulere erkendelig sandhed, når man samtidig arbejder ud fra et præmis om ukendelighed (over-naturlighed). Kendskab kan vi ikke med retfærdighed kalde noget som helst andet end det, vi danner os mens vi er biologisk tilstede i denne verden.
Vi må hellere stoppe nu, før det bliver for indviklet og langt. Skal vi ikke aftale, at hvis der er flere punkter der trænger belysning, så starter vi en ny tråd til hvert af dem?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#43009 - 02/02/2005 04:28
Pitstop og evaluering
|
Bruger
|
Hej Kristina
Lige i skrivende stund tror jeg ikke, at det er sprogbruget, der er det store problem i kommunikationen mellem os, men at vi skal et spadestik eller to længere ned:
At I ateister oplever det som en provokation, at vi kristne siger at vi tror på noget, som vi ikke kan bevise ... ? Eller ligger der et ønske om at få en fornuftig og rimelig forklaring på, hvordan det overhovedet kan gå til?
Jeg tror faktisk du har ret her. Netop i det tilfælde, at det er du og jeg der diskutterer, skal vi nok længere ned.
Lad os se på det sidste spørgsmål, hvorvidt ateister generelt opfatter det, at kristne tror på noget ubeviseligt, som en provokation. Det mener jeg ikke er tilfældet, selvom der selvfølgelig findes rabiate meninger om netop dette i nogle ateister. Selv forsøger jeg, blandt andet via dette forum, at få netop den fornuftige og rimelige forklaring på, "hvordan det overhovedet kan gå til".
Indtil videre har I alle været en uvurderlig hjælp. Der har, for mig, været langt større udbytte af diskussioner her, end der nogensinde har været fra person til person i min hverdag. Det skyldes måske, at vi er så uenige om livsanskuelsen som vi er, men er så gode til at forklare hinanden hvorfor vi er uenige. Det hænder, at jeg læser indlæg herinde fem-seks gange hver, bare for at sikre, at min forståelse er "god nok".
Det er vores forståelse, og den er ved at blive bygget op. Det føler jeg er meget positivt.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#43010 - 02/02/2005 10:18
|
Bruger
|
Hej Claus Tak for svaret. I det store hele er jeg enig, men dog ikke i visse detaljer. Det vil gøre en diskution lettere, hvis man beslutter et fælles grundlag, at diskutere tingene ud fra. Imidlertid ligger der stadig en skævvridning, jeg mener man er nød til at tage hensyn til. Jeg syntes essensen af det hele kommer frem af følgende:
Gud kan etableres som faktum ad to veje - religiøs og videnskabelig.
Netop ordet "videnskab" er for mange (nogle?) kristne svært at tage seriøst, iden videnskab, når den forholder sig til religiøse spørgsmål (eller spørgsmål hvori religion kan indgå) går det ud fra nogle principper, hvor man finder sig nødsaget til at lave en konklution på "måle/veje/udregne" formlerne, uanset hvor groteske disse måtte ende med at blive.
Det mest nærliggende for den religiøse er derfor at fortælle videnskaben, at den må acceptere, at den ikke kan give svaret på alt - langtfra - og at den derfor må søge disse svar et andet sted. Det er så netop her, hvor det fælles grundlag bliver skævt. Skal videnskaben søge svaret et andet sted, på det andet steds præmisser, eller på videnskabens egen præmisser. I det sidste tilfælde, så går videnskaben jo egentlig ikke ud og søger, men bliver hjemme og prøver alligevel selv en gang til, selv om den ved det ikke lykkedes.
Men - kristne skal selvfølgelig gerne kunne besvare "hvorfor"-spørgsmål. Det mener jeg i det store hele også godt de kan, men som beskrevet tidligere, kræver det, at man som spørger sætter sig anderledes ind i tingene.
PS:
Den mest irriterende sætning jeg endnu har stødt på, var noget i retning af "Bed Jesus om at komme ind i dit hjerte for at få tilgivelsen" eller sådan noget lignende - jeg kan ikke huske det helt korrekt, da det var før jeg blev kristen (og de her 10 år siden +/-). Og jeg sad og tænkte "Øhjah, hvad?" uden at blive klogere. Efterfølgende hørte jeg lignende formaninger, uden overhovedet at blive klogere. Det tog enormt lang tid at finde ud af, hvad det egentlig var man konkret mente med dén sætning. Efterfølgende har jeg gjort et større nummer ud af at brukke mig over, at man "missionerer" på et sprog, flertallet af dem man missionerer for, overhovedet ikke fatter en meget af.
Og så er vi pludselig igen tilbage i denne tråd. Det var mest for at sige at jeg faktisk er enig, men ikke mener det er fuldstændig dækkende.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#43011 - 02/02/2005 11:18
Re: Pitstop og evaluering
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus
Tak for dine venlige ord! - jeg er meget opmuntret af dit fortsatte engagement her ...
Jeg vender lige tilbage til mit forrige spørgsmål: Om ateister oplever det som en provokation, at kristne siger at de tror på noget ubeviseligt, eller om ateister helt enkelt ønsker en forklaring på det kristne fænomen.
Dertil svarede du "ja" og "ja": nogle, rabiate, ateister siger ja til både 1) og 2), medens andre, som du selv, kun til spørgsmål 2).
Jeg synes vi er nået et stykke vej nu, og mens jeg sad over natmaden og glædede mig over det, fik jeg en ide, som jeg her vil fremlægge:
Hvad om vi forsøgte et net-rollespil for åben skærm her?
Hvis nu jeg påtager mig rollen som beskikket højtlønnet advokat for en fiktiv klient, en provokeret ateist, Mr. A, og du, efterfølgende, som højtlønnet forsvarsadvokat for en ligeledes fiktiv, missionerende kristen, Mr. K? Anklage/forsvar/duplik/replik.
Er du med på denne alvorligt mente spøg, som i bedste fald måske kunne føre os endnu et skridt videre? (Learning by doing :-)
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43012 - 02/02/2005 14:29
|
Bruger
|
Hej Kristina
Det lyder som en lærerig idé. Skal vi sige, at du skriver "anklageskriftet" som en ny tråd og punkt for punkt opremser de nødvendige oplysninger - anklage, skade, krav osv.
Så er jeg afgjort klar til at spille med. Og udfordrende, det skal det nok blive. Det er ikke hver dag man forsvarer det, man "anklager"...
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#43013 - 02/02/2005 14:46
|
Bruger
|
Hej MA Så er vi vist ved at være i bund. En enkelt tilføjelse skal der dog til at belyse det skisma, der eksisterer mellem religion og videnskab.
Netop ordet "videnskab" er for mange (nogle?) kristne svært at tage seriøst, iden videnskab, når den forholder sig til religiøse spørgsmål (eller spørgsmål hvori religion kan indgå) går det ud fra nogle principper, hvor man finder sig nødsaget til at lave en konklution på "måle/veje/udregne" formlerne, uanset hvor groteske disse måtte ende med at blive.
Hvis resultatet af en måle/veje/udregne konklusion bliver "grotesk", gør den det udelukkende i den kristnes øjne. Videnskaben selv vurderer jo ikke, om noget er "groteskt" - den forklarer blot. Og det handler ikke om at "være nødsaget til" at måle, veje og udregne - medmindre man selvfølgelig mener, at videnskab er "nødsaget til" at operere på universelt niveau. Selv ville jeg uden tøven sige, at videnskaben netop higer efter universelt grundlag og derfor ikke er nødsaget til noget som helst, udover at udforme sig universelt.
Det mest nærliggende for den religiøse er derfor at fortælle videnskaben, at den må acceptere, at den ikke kan give svaret på alt - langtfra - og at den derfor må søge disse svar et andet sted.
Men hvad berettiger den religiøse til at fortælle videnskaben, hvad den kan og ikke kan få svar på? Og ville videnskaben ikke også selv være i stand til at udpege disse lukkede områder, hvis der virkelig var tale om manglende evne til udforskning?
Det er så netop her, hvor det fælles grundlag bliver skævt. Skal videnskaben søge svaret et andet sted, på det andet steds præmisser, eller på videnskabens egen præmisser.
Videnskab skal altid søge svaret på videnskabens egne præmisser. Ellers holder den op med at være videnskab og bliver pseudovidenskab anvendt med et fastlagt forklaringsformål.
I det sidste tilfælde, så går videnskaben jo egentlig ikke ud og søger, men bliver hjemme og prøver alligevel selv en gang til, selv om den ved det ikke lykkedes.
Som sagt, så kræves det at videnskaben holder op med at være videnskab, hvis den skal ud og søge efter svaret på andet end videnskabens præmisser. Der er ikke tale om, at videnskaben "bliver hjemme" af egen navlepillende lyst - der er tale om, at videnskaben dør, hvis den forlader sit præmis.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#43014 - 02/02/2005 18:42
Re: Sandt/falskt; fakta, teori og hypotese
|
Bruger
|
 Hej Claus.
Vi må hellere stoppe nu, før det bliver for indviklet og langt. Skal vi ikke aftale, at hvis der er flere punkter der trænger belysning, så starter vi en ny tråd til hvert af dem?
Jo, det kan vi godt... Dette bliver så også mit sidste indlæg i denne tråd...
Claus Due: "2) Egentlig er det jo heller ikke hvorvidt vi forstår eller ej eller hvordan vi gør det, vi diskutterer. Vi har fat i, hvorvidt det kan kræves at fx ateister erklærer forståelse for realiteten af det religiøse dogme. Forståelse uden realitet er hypotetisk - og sådan tror jeg næppe, du vil have mig til at behandle hele din tro? Det ville jeg selv finde respektløst."
Philip: "Det ved jeg nu ikke... Man kan for mig at se sagtens have en meningsfuld og respektpræget diskussion på det teoretiske plan; f.eks. når en ateist bruger det ondes problem, som en indvending for troen på Gud. I en sådan diskussion gør det ikke noget, at man citerer Bibelen, for i en sådan diskussion handler det ikke om, hvorvidt Bibelens forklaringer er faktuelt sande, men om, hvorvidt Bibelens forklaringer kan være faktuelt sande. Det eneste, som den bibelske kristne skal gøre, er at vise, at det ondes problem ikke nødvendigvis udelukker eksistensen af Bibelens Gud; dernæst er det op til ateisten om han/hun vil acceptere Bibelens forklaringer som faktuelt sande..."
Claus Due: "Det er ikke helt korrekt. Når vi diskutterer bibelen, som påstår at beskrive vores eksistens og det, vi ikke kan erfare om den (postulerer om vores virkelighed), skal den underbygges med fakta for at kunne betragtes som sand. Det har du også selv været inde på, da vi havde fat i postulaters karakter."
Philip: "Jeg er enig med dig i, at faktuelle postulater kræver faktuel underbyggelse, men jeg tror, at du overser min pointe; jeg snakker jo ikke om en diskussion på det faktuelle plan, men om en diskussion på det udelukkende teoretiske plan. Og på dette plan handler det ikke om, hvorvidt en teori er sand, men om hvorvidt den kan være sand. Diskussionen om det ondes problem -- sådan som jeg har eksemplificeret den -- foregår på det teoretiske plan..."
Claus Due: "Men kristendommens dogme er jo netop ikke at betragte som en teori, vel? Hvis den skal betragtes som fakta - og det må vi gå ud fra er hensigten - så kan den jo ikke alene bestå på et teoretisk plan?"
Det er rigtigt, at kristendommen giver sig ud for at være faktuelt sand, men før at man kan teste, om den er faktuelt sand, så må man først forstå den som teori (eller hypotese), dvs. sætte os ind i, hvad det er, den går ud på, og hvad dens forudsætninger er. Når man har forstået det, så kan man f.eks. se på om forudsætningerne opfyldt, dvs. er faktuelt sande, og så -- hvis de er -- gå videre derfra, og se efter om der er flere af de ting (som kristendommen siger), der er faktuelt sande...
Claus Due: "Det, den kristne skal gøre, er at stille et bevis for, at bibelske postulater er sande, ikke om de kan være det. Hvis de kun kan være sande, arbejder vi hypotetisk, og hypotetisk viden kan ikke bruges forklaringsmæssigt. Men, det er nu ikke det denne tråd handler om."
Philip: "Okay, men jeg er så ikke enig i, at "hypotetisk [i.e. teoretisk] viden [ikke kan] bruges forklaringsmæssigt.""
Claus Due: "Hypotetisk er ikke det samme som teoretisk. Teoretisk viden tager form som en udregning af ukendte faktorer på baggrund af kendt viden - hypoteser stilles ikke nødvendigvis på kendt viden men trækker meget på "hvad nu hvis..." konstruktioner. Teoretisk viden kan bruges, men ikke hypotetisk viden, i andet omfang end kontrastdannelse og spekulation - og det i sig selv er ikke viden per se."
Okay, så forveklser jeg nok teori og hypotese. Men jeg mener i hvert fald så, at kristendommen er en teori, ikke en hypotese, og jeg har endnu ikke set noget, der har modbevist den kristendommen...
Philip: "[G]udsbeviser [kan] kaldes videnskabelige, men måske ikke naturvidenskabelige; undtagen argumenter fra Intelligent Design, Big Bang og det Antropiske Princip, men det er jo også en anden diskussion..."
Claus Due: "Argumenter fra Intelligent Design er selv-falsificerende og uanvendelige;..."
Hvorfor er 'Intelligent Design'-argumenter selv-falsificerende?
Begrundelsen for at se Intelligent Design som nytteløs findes i det faktum, at "design" identificeres ved at være adskilt fra naturlig forekomst. Således ødelægges enhver reference-ramme, hvis vi bruger antagelsen at "alt er intelligent designet i sit ophav".
Det er rigtigt, at design identificeres ved at være adskilt og forskelligt fra naturlig forekomst, men antagelsen, at "alt er intelligent designet i sit ophav" behøver vel ikke at gælde; den Intelligente Designer kunne da sagtens tillade nogle ting at være udesignede, mens Den designede andre ting... Og så må man skelne mellem, hvad der er udesignet, og hvad der er designet; men er det ikke også -- i en nøddeskal -- dét, som "Intelligent Design"-teorien går ud på?...
ID [kan] kun påpege, aldrig forklare - der er med andre ord slet ingen forklaringskraft i argumenter om Intelligent Design, kun nye spørgsmål som per definition er religiøse af natur.
Jeg er enig i, at ID alene kun kan påpege intelligent design som underbyggelse for eksistensen af en Intelligent Designer. Men jeg mener dog, at hvis ID drages ind i en større kontekst med andre argumenter (bl.a. kosmologiske gudsbeviser, 'Big Bang'-argumenter m.fl.), at så kan man godt få en udmærket forklaringsmodel...
Claus Due: "At være uden materie betyder erkendelsesteoretisk, at "man" ikke har forbindelse til den materielle virkelighed, vi kan erfare -"
Philip: "Hvorfor nu det? Hvorfor følger det, at fordi man er immateriel, så har man ingen "forbindelse til den materielle virkelighed"?"
Claus Due: "Det korte svar: fordi forbindelsen til vores materielle virkelighed er noget, vi ikke har mulighed for at erfare."
Dette forekommer mig at være en uholdbar solipsisme. Hvordan kan du vide, at "forbindelsen til vores materielle verden er noget, vi ikke har mulighed for at erfare," medmindre du har erfaret den materielle verden og derfor kan skelne denne fra din egen verden således, at du kan hævde, at du ikke har erfaret en forbindelse mellem de to verdener? Men hvis du har erfaret den materielle verden, så må du jo netop have en forbindelse til den, hvorigennem du har erfaringen; det er derfor selv-falsificerende at hævde, at man ikke har en sådan forbindelse til den materielle virkelighed...
Når vi ikke har mulighed for at erfare den [forbindelsen], må vi betragte den som (i hvert fald på dette tidspunkt) ikke-eksisterende. Det byder logikken os.
Nej, da ikke nødvendigvis; logikken byder os kun, at vi hverken ved om forbindelsen eksistere eller ikke eksistere... Nu er det imidlertid -- som vi har set ovenfor -- selv-falsificerende at hævde, at der ikke er en sådan forbindelse til den materielle verden; altså må forbindelsen eksistere -- det er den eneste mulighed, der er tilbage... så kan man spekulere over, hvordan forbindelsen er osv., men det er så et andet emne... sålænge at forbindelsen eksisterer, så er alting fjong...

Philip: "[Materialismen er ikke sand, men falsk, idet at] den er ... selv-falsificerende"
Claus Due: "Interessant betragtning - kunne jeg lokke dig til at henvise mig til en kilde til, hvorfor du kan sige sådan? Jeg har nemlig ikke selv læst den endnu, for den konklusion har jeg endnu ikke set."
Det er da selvindlysende, at materialismen er selv-falsificerende; den siger, at alt er materielt, men den er jo ikke selv materiel...
Philip: "Okay, det vil jeg godt indrømme kan være tilfældet nogle gange, men jeg vil dog tilføje, at blot fordi man som værende religiøs kan "[se] ... religiøs disrespekt for [ikke-religiøse] mennesker," så behøver man ikke lade denne "religiøs[e] disrespekt" komme til udtryk i praksis."
Claus Due: "Det er jo normal mellem-menneskelig respekt at pakke den væk. Ingen burde have brug for at få illustreret, at det er respektløst at se med disrespekt på mennesker, blot fordi de tror det modsatte af en selv eller ikke tror."
Hvorfor er det "respektløst at se med disrespekt på mennesker, blot fordi de tror det modsatte af en selv eller ikke tror," hvis man ikke lader denne disrespekt "komme til udtryk i i praksis"? Man kan vel ikke gøre for, at man indimellem spontant (som f.eks. i en reaktion man får af noget, man læser) får nogle følelser, som f.eks. disrespekt... Sålænge man kan styre sig og holde det for sig selv, så kan jeg ærlig talt ikke se, hvorfor det skulle være et problem for andre... Eller sagt på kristent vis: sålænge man kæmper imod sin syndige natur og ikke give efter for dens følelser og idéer, så handler man jo så godt, som man kan...
Philip: "Noget kan jo sagtens være faktuelt sandt uden at vi ved det og har bevist det..."
Claus Due: "Nej, for i så fald har vi ikke mulighed for at erkende det som sandt. Hvad vi ikke ved noget om, kan vi ikke sige er sandt eller falskt."
Det er rigtigt, at vi ikke kan sige, om det er sandt eller falskt, men sandheden afhænger heller ikke af os; for at bruge et klassisk naturvidenskabeligt eksempel: tyngdeloven var en sandhed længe før Isaac Newton, men han var blot den første til at artikulere, hvis ikke erkende den...

Claus Due: "Hvis vi skal diskuttere religiøse postulater om vores eksistens, bliver det med det udgangspunkt, at det er falskt."
Philip: "Hvis dette var rigtigt, så ville det betyde, at man skulle være skeptisk overfor alle postulater. Men selve postulatet "man skal være skeptisk overfor alle postulater" udgiver sig ikke for at være et postulat, overfor hvilket man skal være skeptisk. Således er det selv-falsificerende, og det er derfor irrationelt at have en sådan skepticistisk 'forudindtaget-hed'; næh, vi skal i stedet for "diskuttere religiøse postulater om vores eksistens ... med det udgangspunkt, at [vi hverken ved, om det er sandt eller falskt]." - Dét er open-mind'ed diskussion..."
Claus Due: "Dette er skepticismens [selv-]falsificering, og selvfølgelig virker den type negativt præskriptive sætninger ikke. Skepticisme er, i øvrigt, umulig at tilkende sig uden at modsige sig selv.
Men når vi snakker faktuel sandhed - som du også mener kan være hypotetisk af natur, og jeg mener er begrænset til teoretisk og reel natur - ses det religiøse argument som grundlæggende falskt, fordi det baseres på en ukendelig metafysik."
Ja, det er måske rigtigt, hvis og kun hvis dét, at "[det religiøse argument] baseres på en ukendelig metafysik," er sandt; det er ikke alle der mener det, men kun agnostikere som antager Immanuel Kants metafysiske agnosticisme for at være gyldig. Men jeg og andre metafysiske realister gør ikke...
Claus Due: "Spørgsmålet om, hvorvidt kristendom er konsistent, skal afgøres på faktuel manér, da der er tale om virkelighedsbeskrivende postulater."
Philip: "Ja, men først efter, at den teoretiske konsistens er etableret -- vel at mærke..."
Claus Due: "Teoretisk konsistens er forskellig fra hypotetisk konsistens, og i kraft af begrebernes natur og den metafysiske forestilling om Gud kan konsistens med hensyn til Gud kan kun etableres teoretisk, hvis vi faktuelt (ikke hypotetisk) ved, hvordan metafysik fungerer der, "hvor Gud er". Det gør vi ikke, så enhver konsistens etableret med hensyn til Gud vil, definitionsmæssigt, være hypotetisk og kan ikke betragtes som faktuelt sand."
Jeg vil mene, at vi godt kan have en metafysik-viden om Gud, som f.eks. Thomas Aquinas' naturlige teologi, som den er formuleret i hans Summa Theologica... Og okay: jeg blander måske 'teoretisk' og 'hypotetisk' sammen, men jeg mener så, at hypotetisk konsistens må etableres før, at man diskutere en hypotese i forhold til fakta... Jeg mener dog ikke, at kristendommen blot er en hypotese...
Hvis [den kristne] hypotese vises at være inkonsistent, er det rationelt at gå ud fra, at den er falsk - netop fordi det er en hypotese.
Enig.
Det er jo netop sådan, at hypoteser - når de findes inkonsistente - tilpasses og redigeres, så inkonsistensen fjernes. Dette "privilegium" har den kristne hypotese ikke. Som jeg ser det, har vi i kristendommen et hypotetisk postulat, der står og falder på den u-verificérbare sandhed, den postulerer.
Jeg mener så ikke, at den kristne hypotese er inkonsistent og er blevet modbevist... Bare fordi noget måske ikke er verficeret, så betyder det ikke, at det er blevet modbevist...
Personligt finder jeg det uretfærdigt at postulere erkendelig sandhed, når man samtidig arbejder ud fra et præmis om ukendelighed (over-naturlighed). Kendskab kan vi ikke med retfærdighed kalde noget som helst andet end det, vi danner os mens vi er biologisk tilstede i denne verden.
Det må så være fordi du er positivist og/eller kantianer, hvilket jeg eksempelvis ikke er; jeg er - som impliceret ovenfor - metafysisk realist, eller thomist... jeg er dog ikke katolik, men protestant... altså protestantisk thomist...

Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#43015 - 02/02/2005 19:23
Afrunding
|
Bruger
|
Hej Philip Lige en smule til afrunding af tråden og lidt om hvilke tråde vi kan fortsætte i. Dette bliver også mit sidste indlæg i denne umiddelbare gren af diskussionen - jeg vil dog hjertens gerne diskuttere videre med dig.
Det er rigtigt, at kristendommen giver sig ud for at være faktuelt sand, men før at man kan teste, om den er faktuelt sand, så må man først forstå den som teori (eller hypotese), dvs. sætte os ind i, hvad det er, den går ud på, og hvad dens forudsætninger er. Når man har forstået det, så kan man f.eks. se på om forudsætningerne opfyldt, dvs. er faktuelt sande, og så -- hvis de er -- gå videre derfra, og se efter om der er flere af de ting (som kristendommen siger), der er faktuelt sande...
Og teorien består på knudepunktet af "Gud eksisterer og har skabt alt". Dette postulat skal altså testes faktuelt sandt, og det kan vi ikke gøre ved hjælp af bibelske metaforer og Aquinas' gudsbeviser. Jeg vil meget gerne diskuttere Aquinas' gudsbeviser med dig; dette kunne fx blive en ny tråd.
Okay, så forveklser jeg nok teori og hypotese. Men jeg mener i hvert fald så, at kristendommen er en teori, ikke en hypotese, og jeg har endnu ikke set noget, der har modbevist den kristendommen...
At du ikke har set noget modsigende gør ikke kristendommen sand. Det er, i øvrigt, også "for meget" at kræve, at kristendom som helhed modbevises - det kan ikke lade sig gøre, for der er givetvis reel historie blandet ind i mytologien. Men i og med argumentet om "kristendommens inkonsistens og følgende vurdering som falsk" behøves kun ganske få punkter fremhævet for at indikere inkonsistens. Igen, ny tråd...
Kristendommen er netop en hypotese; det er et definitionsspørgsmål. En teori dannes ved hjælp af rationalisering over kendsgerninger, og det er umuligt at anbringe Gud i denne klasse uden først at gøre ham faktuelt sand. Og det kan, alt andet lige, ikke lade sig gøre rationelt. Det er ikke kun Kant(ister), der mener således - det gør ateister som helhed.
Jeg er enig i, at ID alene kun kan påpege intelligent design som underbyggelse for eksistensen af en Intelligent Designer. Men jeg mener dog, at hvis ID drages ind i en større kontekst med andre argumenter (bl.a. kosmologiske gudsbeviser, 'Big Bang'-argumenter m.fl.), at så kan man godt få en udmærket forklaringsmodel...
Det er potentielt det bredeste emne, du overhovedet kunne tage fat i. Jeg vil selvfølgelig gerne argumentere dybere ind til hvorfor ID er uden forklaringsevne. De kosmologiske "gudsbeviser" ser jeg og ateister bredt som ugyldige, og "big bang" er ikke et argument, men en teori om karakteren af udgangspunktet for alt i vores univers.
Uanset, om disse kobles sammen med ID, tjener de ikke som forklaringsevne. Det grundlæggende argument i ID er så porøst, at det lader sig tilintetgøre først semantisk, derefter epistemologisk og sidst videnskabeligt. ID er et dogme som dogmer er flest, og benytter sig primært af "data-mining" og lignende adfærd for selektivt at understøtte kulturbaserede, dogmatiske ideer.
ID er, med andre ord, fuldkommen ligeglad med hvad materialet siger. Det eneste, der er gyldigt, er den konklusion ID arbejder for at nå. Udover det er ID jo mangelfuld som teori - så mangelfuld, at den ikke er en teori, men en hypotese.
Vi kan starte en ny tråd om ID, hvis du lyster. Jeg har brugt månedsvis på at studere dens argumentation og præmisser, så det vil jeg hellere end gerne dele med dette forum.
Dette forekommer mig at være en uholdbar solipsisme. Hvordan kan du vide, at "forbindelsen til vores materielle verden er noget, vi ikke har mulighed for at erfare," medmindre du har erfaret den materielle verden og derfor kan skelne denne fra din egen verden således, at du kan hævde, at du ikke har erfaret en forbindelse mellem de to verdener?
Jeg tror du misforstår mig. Vi, mennesker, lever i en materiel verden og erfarer materielle ting (inklusive psyke, som er biologisk funderet). Vi, mennesker, kan ikke erfare en forbindelse, der skulle eksistere mellem vores virkelighed (det fysiske) og "den anden virkelighed". Begrebet "forbindelse" kræver, at begge endepunkter er kendt. Alene derfor er vi ikke i stand til at erfare en forbindelse til noget, hvis vi kun kender den ene ene af det, der forbinder.
Religiøs åbenbaring tæller ikke i denne fysiske, sansende og erfarende sammenhæng, før det gøres faktuelt sandt, at mennesket besidder en fysisk evne til at se det metafysiske. Vi kan diskuttere sandt/falsk og fysik/metafysik i en ny tråd, men jeg vil gerne gemme den til senere.
Det er rigtigt, at vi ikke kan sige, om det er sandt eller falskt, men sandheden afhænger heller ikke af os; for at bruge et klassisk naturvidenskabeligt eksempel: tyngdeloven var en sandhed længe før Isaac Newton, men han var blot den første til at artikulere, hvis ikke erkende den...
Korrekt, med det forbehold at "sandt" udelukkende eksisterer som et menneskeligt begreb, og ting derfor ikke kan være "sande" uden mennesker. Hvis det skal være muligt, skal det gøres faktuelt sandt, at der eksisterer menneskelige begreber udenfor mennesket, og at de har samme betydning.
Gud kan i sagens natur aldrig være en sandhed uden mennesket til at gøre Ham sand. Alt, hvad vi har af begreb om Gud, stammer fra os. Hvis det skal modvises, skal det gøres faktuelt sandt at vi besidder evnen til at sanse metafysik, at der findes noget i denne metafysik der "viljer", og at dette "viljende noget" er i stand til at overføre sin vilje til vores virkelighed. Det er noget af en mundfuld, der skal tages, før det blot er teoretisk muligt at sige "Gud er sand" uden at bevæge sig over i en hypotese.
Jeg vil mene, at vi godt kan have en metafysik-viden om Gud, som f.eks. Thomas Aquinas' naturlige teologi, som den er formuleret i hans Summa Theologica..
Summa Theologica er fuld af logiske og begrebsmæssige fejl, og den indeholder et par ganske substantielle dikotomier ("logiske kniber"). Jeg synes, vi skal behandle Aquinas i en ny tråd, hvis vi overhovedet skal.
Jeg mener dog ikke, at kristendommen blot er en hypotese...
Og jeg mener dog ikke, at kristendommen lever op til de krav, der stilles for at bruge begrebet "teori". Dette kan vi starte en ny tråd om, men jeg tror i bund og grund ikke det er nødvendigt efter denne tråd og et hurtigt opslag i min bibel i mange bind; danske leksika.
Hvorfor er det "respektløst at se med disrespekt på mennesker, blot fordi de tror det modsatte af en selv eller ikke tror," hvis man ikke lader denne disrespekt "komme til udtryk i praksis"?
Jeg burde have skrevet "respektløst at tale til mennesker med disrespekt, blot fordi de tror det modsatte af en selv eller ikke tror". Ellers har vi, som jeg kan læse af dit spørgsmål, skabt en forkert definition af "respekt", som jo ganske rigtigt er en inter-personlig omgangsform. Respekt kan man dog også føle for sig selv, og her kan vi muligvis tale om respektløshed i "at se med disrespekt på mennesker" af nævnte årsager.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#43016 - 02/02/2005 22:39
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej Claus
Jeg tolker meget, det er vi enige om. Men spørgsmålet er jo egentlig, om jeg tager fejl eller ej, ikke om jeg tolker eller ej?
Både og - vil jeg sige - Ingen af os kan undgå at tolke når vi læser...... og jo bedre vi kender personen der skriver jo bedre rammer vi i tolkningerne.....
Jeg bryder mig ikke så meget om at få skudt en holdning eller et synspunkt i skoene - fordi sådan mener kristne (over en bred kam) At være kristen er et meget frit liv - og vi har lov at have vore egne meninger om rigtig mange ting her i livet...... derfor kan man ikke generalisere....... Man kan ikke sige: hun er kristen - derfor mener hun med den sætning det og det - nøjagtig som alle andre kristne......
På den anden side - vi finder heller ikke ud af hvad hinanden mener hvis vi ikke spørger til det........ og det er helt i orden med mig....
JA - det store spørgsmål er så om du har tolket rigtigt eller forkert...... jeg mener forkert - hvilket jeg jo også skrev i sidste indlæg...... (hvis du havde tolket rigtigt havde jeg nok slet ikke opdaget at du tolkede)
- og jeg ved, hvilke ideer du indeholder religiøst, da jeg kender kristendommen og du betegner dig selv som kristen.
Det mener jeg faktisk ikke man kan sige....... jeg synes det er et meget afstumpet syn på kristendom at sige sådan....... Jeg har mødt mange kristne som tror på Bibelen og treenigheden og på mange måder ligner mig i min tro...... men som alligevel har overrasket mig i holdninger og ideer til mange ting også religiøse ....... Vi - kristne - er meget forskellige......
Man kan heller ikke sige at alle ateister mener det samme om alt - det eneste der kæder dem sammen i en gruppe er vel at de ikke tror der findes en Gud.....
Det er muligt, at jeg tager fejl, men så er det af dig som person og dit personlige standpunkt. Den slags kan der meget nemt rettes op på - det er vi igang med nu.
Det lyder godt - det var nemlig mig som person der blev lidt irriteret over at en jeg slet ikke kender tilsyneladende ved ALT om mine holdninger og meninger religiøst set........
Jeg vil både give dig ret og så alligevel ikke. Det faktum, at du tror, kan respekteres - det har jeg også selv skrevet i mit indlæg - men objektet for tro er en anden sag, fordi det i kristen sammenhæng ikke giver nogen ønskelig mening udelukkende at behandle det faktum, at "du tror". Det er en debatmæssig blindgyde, hvis man ønsker at debattere kristendom.
Er ikke lige helt sikekr på jeg får nogen mening ud af dette afsnit......
Det faktum AT jeg TROR kan ikke debateres...... De ting jeg TROR PÅ (og grunden til det) kan debateres....... Gav det lidt mere lys over hvad jeg mener????? Svarer jeg overhovedet på dit afsnit????
Jeg tolker muligvis meget igen, men er der ikke netop tale om, at religiøsitet hænger så fatalt sammen med personen, at det at anfægte en persons religiøsitet fra den religiøses side er det samme som at anfægte personen? Jeg er enig med dig i, at personangreb er mudderkastning og ukonstruktivt. Men hvad sker der, når et angreb, der ikke er personligt, tolkes sådan af den angrebne - alene fordi det er et angreb på religiøsitet?
JOW - det hænger meget sammen, helt sikkert....... men jeg mener nu alligevel godt at man kan rette kritik mod kristendommens indhold (helst kun et enkelt emne ad gangen) uden det behøver at støde moddebatøren......
Når du skriver "anfægte religiøsiteten" er det så det AT man TROR ...... eller det man TROR PÅ der angribes????? Det første kan man ganske simpelt ikke - ingen kan vide hvad der foregår indeni et andet menneske....... Det andet er klart muligt - og kan ofte føre til meget spændende debatter....
Hvis et upersonligt angreb tolkes personligt kan der være to fejl sket..... - at det skrevne er skrevet i et sprog eller på en måde som er nem at misforstå..... eller - at den "angrebne" (som jo så ikke er angrebet) er for nærtagende........ Den slags kan rettes op hvis man i debatten husker at tage alt op i bedste mening, fra begge sider......
Der var engang en klog dame som sagde til mig: Du siger ikke det du tror du siger, men det tilhøren hører......... Det kan sagtens omskrives til: Du skriver ikke det du tror du skriver, men det læseren læser.......... Det er svært at formulere sig på skrift - især fordi der er mange forskellige læsere, men forskellige vilnker på det skrevne...... misforståelser opstår hurtigt..... Jeg VED at jeg ikke altid får mig formuleret helt så læseren forstår det samme som jeg troede jeg skrev...... så må man bare på med vanten og prøve igen - en ny forklaring osv......
Ja, men den er irrelevant. Det er en holdning der anfægtes, og dermed er det ligegyldigt om det er holdningen som tro eller holdningen som idé, der anfægtes. Faktum er, at holdningen eksisterer, og at den er negativ set i samfundets øjne.
Det var nu ikke selve emnet jeg lagde vægt på...... det var de to måder at angribe samme sag på....... begge måder kan tages i brug ved alle emner, både de religiøse og de samfundsmæssige og alt andet......... Men de er ikke lige frugtbare i debatter.....
Enig. Jeg anfægter netop måden hvorpå den religiøse debatterer sin tro og de tilhørende begreber, fordi jeg ser den som respektløs overfor samfundet, som jeg er en del af. Jeg synes dog ikke, at jeg er fuld af fordømmelse uden at have en meget, meget god grund til det. Eller overhovedet er det som udgangspunkt.
Igen man kan ikke generalisere - vi har alle forskelligt temperament og udtryksformer...... derfor vil vore ord også komme ud på forskellige måder......
Hvad er det du mener der er respektløst over for dig og samfundet i debatter om krsitendom....... Er det fordi vi har et andet grundlag at bygge vores tilværelse op på....... Eller er det - hmmm - nej det kan ikke være respektløst at have en anden mening end flertallet...... Du må lige forklare - helst med konkrete eksempler..... så er der størst chance for at forstå det.....
Det lyder godt at du ikke er fordømmende - det er et godt udgangspunkt....... Jeg mener heller ikke jeg er fordømmende...... så der er en god chance for en god debat 
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#43017 - 03/02/2005 09:31
|
Bruger
|
Hej Claus Jeg må jo sige, at jeg er enig i dine udlæg. Og deraf, at jeg må gen-overveje enkelte af mine tidligere udtalelser. Dette er jeg dog ikke færdig med endnu, hvorfor der ingen konklution fra mine side kommer i dette indlæg. Andet, end jeg er enig. Jeg har dog lige:
Videnskab skal altid søge svaret på videnskabens egne præmisser.
Ja, det er rigtigt. Har jeg før tilkendegivet, at videnskaben var nød til at komme ud af buret engang imellem, vil jeg gerne trække det i mig igen, idet videnskaben derved, som du fremfører, ikke længere definerer sig selv i sig selv.
Imidlertid giver dette også resultatet, at videnskaben må acceptere, at den ikke kan belyse alt. Eller, i så fald den mener at kunne, at dette - lidt provokerende sagt - må være en trossag. En videnskabsmand (som nogle måske betragter som lidt "letsindet"?) jeg ynder at lytte til er Jens Martin Knudsen - og det egentlig, fordi han snakker som en besat om liv i rummet og Mars-projekter og lignende, men i rolige øjeblikke selv tilføjer, at der er visse ting videnskaben ikke han besvare, selv om nogle hævder dette.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#43018 - 03/02/2005 09:40
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus Hvad har jeg dog ikke rodet mig ud i? Men jeg vil så oprette en rollespilstråd til formålet. Jeg er dog i mellemtiden kommet til at tænke på, at jeg ikke kender nok til retspraksis (har ikke set tilstrækkelig mange amerikanske film eller overværet retssager) til at kunne finde ud af at konstruere et anklageskrift m.v. , så jeg håber vi kan gøre opgaven lidt lettere ved at lade den være en slags korridordebat mellem to advokater: dig, kristen, og mig i rollen som ateist. Det bliver nok ikke behageligt, men vi må jo så gøre vores bedste, så vi ikke at bliver fyret af vores respektive klienter ...  OK? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#43019 - 03/02/2005 15:57
|
Bruger
|
Hej MA Meget, meget kort - for vi er tilsyneladende nået til fuld enighed:
Imidlertid giver dette også resultatet, at videnskaben må acceptere, at den ikke kan belyse alt. Eller, i så fald den mener at kunne, at dette - lidt provokerende sagt - må være en trossag.
Jeg vil kun tilføje, at de steder videnskaben ikke rækker, bør man kende indgående før man erklærer, at videnskaben ikke kan belyse "X". Til kommentaren om trossag vil jeg tilføje, at "tro" i sin danske udgave også dækker over "at stole på" og "formodning" - ikke udelukkende religiøs eller præmisløs accept via "tro".
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#43020 - 03/02/2005 16:09
|
Bruger
|
Hej Kristina
Jeg tror endda det vil være nok, hvis vi aftaler at spillereglerne har juridisk karakter, dvs. afhænger af bevisførelse (fysisk og argumentativ - fysiske beviser må vi forestille os, indenfor rimelighedens grænser). Udover det kan vi jo lave nogle simple regler, som fx at man ikke kan henvise til ekspert-udsagn eller vidner uden denne ekspert/vidne godkendes først af begge parter, ligesom kildetekst skal kunne godkendes til brug af begge parter - med rimelighed, selvfølgelig (nu vi ikke har en dommer...)
Nu er der jo ikke et nævninge-panel til sluttelig bedømmelse, men mon ikke en opsummering vil være nok. Vi kan jo nok holde hinanden til ilden undervejs, så vi ikke taber pointerne.
Til sidst synes jeg vi skal aftale, at samtlige spørgsmål der stilles også besvares efter absolut bedste evne - selvfølgelig med det "caveat", at vi har byttet standpunkt. Det kunne muligvis også være en idé at aftale, at man kan påkalde sig udefrakommende bedømmelse af både egne og den andens argumenter, hvis vi ikke kan nå til enighed om deres gyldighed, fx?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
|