0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#4254 - 30/08/2002 21:10
Det fede i kristendommen???
|
Anonym
Anonym
|
Der er noget jeg tit har tænkt på.. hvad er det fede i kristendommen??? jeg har selv gået på kristen efterskole i 2 år.. og jeg forstod og forstår stadig ikke hvad det er der er så spændende og facinerende ved at tro på noget som i ikke ved findes....
Jeg er selv heks.. ( ja nu siger i alle sammen at jeg kommer til at brænde i helvede .. fint.. det må så være mit valg )
Jeg respektere alle mennersker og deres religioner... men jeg kan ikke forstå det.. det eneste i har at gå ud fra er en flere 1000 år gammel bog om en gut der ( siger de ) rendte rundt og udførte mirakler.....!
er der nogen der vil fortælle mig hvorfor de netop har valgt denne tro og hvad der er så tiltrækkende ved den??
( lige for en sikkerheds skyld.. dette indlæg er ikke for at nedgøre nogen eller for at gøre nogen sure på nogen måde.. håber ikke at der er nogen der føler dig stødt )
|
|
Til toppen
|
|
|
#4255 - 31/08/2002 00:54
Re: Det fede i kristendommen???
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Du siger du er heks. Kunne du ikke forklare lidt mere hvad du mener med det. Betegnelsen "heks" er ju blevet uhyre misbrugt i historien.
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#4256 - 31/08/2002 07:50
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hejsa Tia !
Du har gået på kristen efterskole skriver du. Men har du bedt Gud om at vejlede
dig til at finde ud af hvad sandheden er ?
Det er faktisk det der er det fede ved kristendommen: at den er sand !
En uhyrlig påstand, vil du nok synes . Men vi, som er kommet til at tro på
Jesus, har fundet ud af at det er sådan.
Den tro er en gave, du kan sådan set ikke sådan bare lige beslutte dig for at tro det, men du kan bede om at Sandheden må blive åbenbaret for dig. Prøv !
Du kan formentlig sagtens leve et tåleligt liv i denne verden uden Jesus - det gør
jo faktisk de fleste - man TÆNK nu hvis det vi kristne påstår er sandt !
Du er elsket af Gud - den gave har du allerede ! Pak den ud !
En dag - når du er død - er det for sent at fortryde det, hvis du har valgt et evigt liv i lidelse i stedet for et evigt liv hos Gud.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#4257 - 31/08/2002 10:40
[Re: joppe]
|
Anonym
Anonym
|
Kristina du siger:
"Det er faktisk det der er det fede ved kristendommen: at den er sand ! " .. ja den er sand for dig... men ikke for mig.... ! og nej jeg har aldrig bedt Gud om at vejlede mig for det har jeg ikke haft brug for at jeg kunne ikke bede noget jeg ikke tror på om at vejlede mig...!!
Du skriver også: Den tro er en gave, du kan sådan set ikke sådan bare lige beslutte dig for at tro det, men du kan bede om at Sandheden må blive åbenbaret for dig. Prøv ! " hvorfor er det jeg skal prøve når jeg nu ikke har brug for Gud..?
Du skriver :"Du kan formentlig sagtens leve et tåleligt liv i denne verden uden Jesus".. der er ikke noget i vejen med mit liv.. det er ganske udemærket.. og jeg tvivler på at det ville blive så meget anderledes af at jeg bad en bøn til Gud!
Til sidst skriver du:" En dag - når du er død - er det for sent at fortryde det, hvis du har valgt et evigt liv i lidelse i stedet for et evigt liv hos Gud. "
Nu er det sådan at jeg ikke tror på himmel og helvede .. jeg tror at jeg bliver genfødt... så den "trussel" tager jeg slet ikke til mig!
men har du aldrig nogensinde tvivlet på om det er sandt det hele...?? hvad var det der gjorde at du vendte dig til Gud??
Joppe... Jo det kan jeg godt.. ja betegnelsen er blevet forfærdelig misbrugt gennem tiden.. jeg er ikke en gammel kone med gråt hår og en spids næse med vorter over det hele det koger tudser og slanger i en stor gryde! jeg er en ganske almindelig pige på 23 år der ser ganske almindelig ud...! og jeg tror IKKE på djævelen ( hvilket mange tror )
Det at være heks er for mig at leve med naturen.. at passe på jorden.. at respektere alt liv på Jorden.. at hylde årstidernes skiften og at være en del af det der sker, istedet for at være en udeforstående.. at mærke de energier det flyder rundt over det hele og at bruge de energier til at skabe ændrig.. at være i harmoni med mig selv og være et godt menneske!
Jeg håber det er forklaring nok.. ellers må du jo spørge...:)
Tia
|
|
Til toppen
|
|
|
#4258 - 31/08/2002 14:06
|
Bruger
Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
|
hej Tia
jeg tror også lige jeg vil prøve, at skrive, hvad jeg syntes er fedt, ved kristendommen, så kan du jo købe den eller lade være, men det er da forfriskende, sådan at blive draget til ansvar for det man tror på.
"og jeg forstod og forstår stadig ikke hvad det er der er så spændende og facinerende ved at tro på noget som i ikke ved findes...."
Jeg syntes egentlig ikke kristendommen er hverken specielt spændende eller fascinerende, måske endda lidt småkedelig, hvis mna sådan skal betragte den udefra. Men jeg tror på den alligevel. Kristina skriver det rigtigt nok, når hun skriver noget om, at troen er en gave, og at det ikke er noget vi selv kan præstere eller beslutte os for, at vi tror på. Og vi kan heller ikke sådan bevise, at tømresvenden fra Nazaret(ham gutten) er Guds Søn, der døde for vores synder. Det er en tro vi har fået skænket af Gud gennem hans ord til os. Men der er alligevel nogen ting, der for mig understøtter og bekræfter den tro. Hvis vi ser på verden omkring os, mener jeg godt man kan se, at Gud, hvis han findes, er vred på sin skabning. Mennesker dør. Du og jeg skal dø. det kan vi ikke komme uden om, og vi kan ikke vide om det bliver idag eller imorgen. En Gud, der på denne måde lader sin skabning gå til grunde, må være vred på den. Kristendommen har for mig at se en god forklaring på netop det, nemlig at vi mennesker, startende med vore stamfædre Adam og Eva har vendt os væk fra Gud og lever i vores egen egoisme i stedet for efter hans lov, som er en art brugsanvisning for os mennesker. Af den grund besluttede Gud, at menneskerne skulle dø. Men allerede dengang havde han besluttet, at han ville gøre noget ved det. Det andet vi kan se, er at vi faktisk ikke kan gøre de ting vi burde. Vi kan jo godt selv se at nogen af de ting, Gud siger i sin lov, faktisk er den bedste måde at leve på. Men vi kan også se, at vi gang på gang bliver fanget i vores egen egoisme(selvom vi ikke altid vil indrømme det), selvom vi prøver nok så ihærdigt.
Det var for at vise, at Guds lov og hans straf faktisk godt kan ses en lille smule, når vi ser os omkring.
Jeg mener også at Kristendommen giver en løsning på problemet, og nu kommer vi til tømresvenden og hans mirakler. historien om ham tager faktisk både alvorligt, at Gud er vred over synden og vil straffe den med døden, og så, at Gud elsker de skabninger han har skabt og alligevel vil frelse dem. Kristendommen siger, at den straf, Gud havde tiltænkt os, når vi er døde, den ramte ham selv, da han blev menneske, og udover at lave tryllekunster, også blev henrettet på den mest grusomme måde, det kan ske på. Guds dom og vrede over vores synder ramte i stedet for Gud selv. Konsekvenserne af det, kan vi ikke sådan lige se. Men dem, som modtager budskabet om Jesu død i vores sted, har Gud lovet, at de ikke bliver dømt på dommedag, deres dom er nemlig allerede eksekveret i jerusalem i 33. Det er dommen over alle mennesker faktisk, og Gud er ikke længere vred. Men hvis man afviser syndernes forladelse, som blev vundet ved Jesu død, så er man stadigvæk under den dom, som han tog på sig.
Det er sådan i korte træk hvad kristendommenhandler om, og hvorfor jeg også mener den er uhyre realistisk, i modsætning til alle de religioner, der på den ene eller anden måde mener, at vi ved vores egne anstrengelser kan blive bedre mennesker overfor Gud, elle nærme os ham/dem/hende, eller hvad man nu mener om Gud. Kristendommen siger, at det var Gud, der banede vejen til os og ikke omvendt.
jeg håber du kunne bruge det til noget
|
|
Til toppen
|
|
|
#4259 - 31/08/2002 14:17
|
Bruger
Reg.: 02/10/2001
|
.....jeg forstod og forstår stadig ikke hvad det er der er så spændende og fascinerende ved at tro på noget som I ikke ved findes....
Er du ikke lige lovlig hurtig? Ligesom du selvfølgelig ikke bryder dig om, at vi tillægger din tro alt muligt mærkeligt ud fra vores egen fantasi, så bryder vi os heller ikke om det. Hvorfra ved du, at vi ved, Gud ikke er til?
Måske er du som heks (wicca?) i harmoni med naturen, men du mangler vist lidt harmoni med dine menneskelige omgivelser, så du ikke behøver at skyde os noget i skoene.
Når det er sagt, så lad mig udtrykke min varmeste sympati for, at du står fast ved, hvem du er. Personlig er jeg dødtræt af folk, som både vil have frit valg med hensyn til, hvad de tror på og samtidig vil hævde, at de er kristne.
Du kalder i det mindste tingene ved deres rette navn. Det må - uanset om vi er enige eller ej - fremtvinge respekt.
Og hvad er så det fede ved at være kristen? Hvordan forklarer man farve for en blind eller smag for en, som ikke vil smage?
Jeg vil prøve alligevel.
Jeg vil sige, at nøgleordet er kærlighed.
Vi er Guds skabninger og vores liv udspringer af, at vi er elsket. Vores evne til at være fælles har med kærlighed at gøre. Selv vores smerte i fællesskabet handler om kærlighed, nemlig når den er brudt eller svigtet.
Vi er ikke særligt gode til at virkeliggøre den kærlighed, det er ikke nogen hemmelighed. Det bliver den ikke mindre af. Tværtimod, når vi ikke kan efterleve den kærlighed, som er vores livsgrundlag, når vi på den måde egentlig afviser Gud, så svarer han med endnu mere kærlighed, så vi må blive bedre til at forstå, hvad der er det vigtigste.
Vi skal ikke selv skabe kærlighed, vi får den givet.
Det er det fede ved kristendommen.
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#4260 - 31/08/2002 15:13
[Re: Eva]
|
Anonym
Anonym
|
chemnitz .. lige en kommentar til dig
[quote] Af den grund besluttede Gud, at menneskerne skulle dø[/quote]
kunne det tænkes at det bare er den naturlige proces.. ? kroppen ældes og man dør.. jeg syntes ikke at der er så meget hokus pokus i det..!
Eva :
[quote] Er du ikke lige lovlig hurtig? [/quote]
nej det ved jeg ikke om jeg er.. som jeg skrev i mit indlæg har jeg gået på kristen efterskole med morgen og aften andagt så jeg kender min bibel historie og jeg kan sige at jeg ikke tror på at Gud findes.. at der så er mange andre der gør er helt fint med mig.. jeg har respekt for folk der holder fast i deres tro så jeg håber ikke at jeg har stødt dig ( eller andre ) på nogen måde for det var ikke der der var meningen!
[quote] Hvorfra ved du, at vi ved, Gud ikke er til? [/quote]
det ved jeg i teorien heller ikke.. jeg tror på at der er guder.. men den bibelske gud tror jeg ikke på! og jeg kan også godt fortællle dig hvorfor at jeg ikke gør det.. ( af fare for at der kommer et ramaskrig skriver jeg det alligevel ) ... jeg tror at biblen og hele kristendommen er blevet "opfundet" for at holde folk nede.. for at man kunne ha kontrol over folkmasserne ved at sige : hvis ikke du opføre dig ordentligt så kommer du ikke i himlen " og kirkerne benyttede sig også vældigt af det i gammel tid til at skrabe en masse penge indt til kirken og præster og biskopper igen med truslen om at man kom til at brænde i helvede hvis ikke man betalte!! Og jeg bryder mig ikke om religionen fordi der er den enevældige gud der bestemmer alt og bestemmer hvordan jeg skal leve!
[quote] Måske er du som heks (wicca?) i harmoni med naturen, men du mangler vist lidt harmoni med dine menneskelige omgivelser, så du ikke behøver at skyde os noget i skoene. [/quote]
Jeg mangler ikke harmoni med mine menenskelige omgivelser.. og jeg er ked af hvis du opfattede det på den måde.. jeg udtrykte bare min mening.. og min opfattelse er at den bibelske Gud ikke findes! ( det var ikke ment som nogen nedgørelse af jer eller jeres religion )
og ja jeg er wicansk heks!
[quote]Jeg vil sige, at nøgleordet er kærlighed. [/quote]
Nøgleordet i Wicca er også kærlighed.. kærlighed til naturen og dyrene og alt levende i verden.. kærlighed til universet, os selv og hinanden.. Jeg behøver ikke nogen enevældig Gud for at ha kærlighed i mit liv.
Jeg syntes der er mange kristne der tror at os ikke-kristne må være nolge sølle skabninger der ikke har kærlighed i vores liv og at der nærmest hænger en sort sky over hovedet på os.. !! Og sådan er det jo ikke.. jeg har meget kærlighed i mit liv.. både fra kæreste, venner og famile og det på trods af at ingen af dem er kristne! så vi er ikke så sølle alligevel..:)
Alt godt
Tia
P.S. tak for de seriøse indlæg.. håber det kan fortsætte sådan!
|
|
Til toppen
|
|
|
#4261 - 31/08/2002 15:52
|
Bruger
Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
|
hej Tia
"kunne det tænkes at det bare er den naturlige proces.. ? kroppen ældes og man dør.. jeg syntes ikke at der er så meget hokus pokus i det..!"
Jeg skrev heller ikke at Gud bruger hokus pokus til at dræbe os, bare, at det er ham, der står bag.
|
|
Til toppen
|
|
|
#4262 - 31/08/2002 15:56
[Re: chemnitz]
|
Anonym
Anonym
|
Jeg tror nu ikke at der er nogen der egentlig står bag hverken Gud, Allah eller Buddha.... !
|
|
Til toppen
|
|
|
#4263 - 31/08/2002 22:45
|
Bruger
Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
|
Du siger at det er din opfattelse at Gud i Biblen ikke findes. Så har jeg lyst til at gå lige til klingen. Har du ønsket at få det at vide, ved at spørge Gud og bedt sammen med en kristen på det tidspunkt?
K.h.
Kim
CIA - Christian In Action coz Jesus loves u
|
|
Til toppen
|
|
|
#4264 - 31/08/2002 23:33
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tia,
Du stiller mig et meget relevant spørgsmål, nemlig om jeg aldrig nogensinde har tvivlet på, om det var sandt det hele (det med kristendommen).
JO ! Eller rettere sagt: Nej. Jeg har nemlig ikke alene tvivlet jeg har været stensikker på, at det netop IKKE var sandt ! Jeg har det meste af mit liv levet med et gnostisk, panteistisk verdensbillede.
Så spørger du hvad der fik mig til at vende mig til Gud. Ingenting, faktisk, det var ikke noget jeg fandt på. Jeg havde et udmærket liv og var slet ikke søgende, så det var Gud der kom til mig og vendte mig om. Som der står skrevet: Jesus er kommet for opsøge og frelse det fortabte. Jeg havde skam et udmærket liv inden jeg blev kristen og mente at kristendommen, så vel som de andre religioner, var menneskabte forestillinger - overleverede myter og folkeeventyr.
Min omvendelse var en længere proces som startede med at jeg forsøgte at forklare nogle kristne mennesker, som jeg godt kunne lide, at de tog helt fejl
Da det ikke lod sig gøre at overbevise dem om det, ville jeg finde ud af, hvad der dog fik ellers fornuftige og velbegavede mennesker til at være kristne, så jeg diskuterede og læste en hel masse, både i Bibelen og den omliggende litteratur. Og ganske langsomt blev jeg blev jeg klar over, at det var mig selv, der havde taget frygteligt og livsfarligt fejl. Det var en ganske svær periode, hvor alt hvad jeg tidligere havde regnet med krakelerede og hele mit livsgrundlag forsvandt under fødderne på mig.
Men nu er jeg bare så grænseløst taknemmelig - det der er sket for mig er så stort, at jeg ikke rigtig kan sætte ord på, men jeg håber alligevel at have givet en antydning af et svar på dit spørgsmål.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#4265 - 02/09/2002 15:22
[Re: steincke]
|
Anonym
Anonym
|
steincke - ja jeg har faktisk bedt til Gud.. og der er aldrig sket en hujende fis...
Der er mange der har bedt til Gud og så set et eller andet... men kunne det tænkes at det var fordi de VILLE se..?? den mennekselige hjerne er mere "Powerful" end man tror....! så det med åbenbaringer ved jeg ikke helt jeg giver så meget for!!
Kristina - jeg har også læst meget i biblen og andet læsestof.. og jeg har ikke fundet noget der kunne give mig svar på om Gud og jesus fandtes.. i biblen står der ( selvfølgelig ) at jesus findes.. men i terien kunne jeg lige så godt sætte mig ned og skrive en bog om en eller anden person der rendte rundt og helbredte folk.. men det er da ikke ensbetydende med at alle folk vil tro på at den person virkelig findes! I min verden er biblen lige en tand for "fantastisk".. jeg kan i mit verdenssyn ikke få det til at passe ind at der skulle være en eller anden mand der sidder oppe i skyerne og at hans søn har rendt rundt på jorden!
så det er ikke fordi at jeg ikke ved hvad kristendommen er, hvad jesus har sagt eller hvad kristendommen og Gud og jesus står for! det ved jeg til fingerspidserne!
Jeg har faktisk læst " det hemmelige testamente" ( tror jeg det hed ) det hedder vist Uhr-testamentet.. og der står ikke noget om jomfrufødsel.. der kommer godt nok en engel og siger ti Maria at hun skal få et barn med Josef... men ikke et ord om helligånden .. er der nogen der har en logisk forklaring på det..?!?
|
|
Til toppen
|
|
|
#4266 - 02/09/2002 16:07
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tia, jeg er helt enig med dig i, at Gud ikke sidder oppe i skyerne, men det er der da vist heller ingen der forlanger at vi skal tro på.
Det med, at du også kunne skrive en fantastisk bog - ok, ja, og det er der så mange andre der også kan og har gjort.
Men ville det ikke knibe at få det fantastiske indhold i din bog til at passe med flere tusind forskellige kildeskrifter (og man finder stadig flere) - som bekræfter, at indholdet i bogen generelt er historisk korrekt ?
Det der står i det nye testamente er i vid udstrækning forudsagt i det gamle testamente, som er skrevet langt tidligere. Og bibelen handler jo også geografi, og om historiske personer, som levede på Jesu tid, og hvis eksistens ingen historiker betvivler. Men, det er altså ikke de ting, der har ført mig frem til at tro, at bibelen i sin helhed er sand. Jeg ville ønske jeg kunne forklare mere, men det kan jeg nok ikke - kun håbe for dig at du en dag bare sidder i dyb undren og siger
"JA, det ER jo sandt !!! Bare jeg dog havde vidst det for længe siden !!!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#4267 - 02/09/2002 16:14
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Jeg har læst et sted at Vatikanet gemmer på nogle skrifter der er de eneste skrifter der kan modsige alt hvad der står i biblen!
og der er da også andre skrifter der kan så tvivl om jesus formåen...
det med de historiske personer.. det kan da gdt være at de har levet.. det kan der jo sagtens være beviser på.. men det er alt det "hokus pokus" jesus skulle ha gjort jeg tvivler på.. det kan da også være at der har levet en fyr ved navn jesus der har gået rundt og sagt nogle kloge ting ( det kan jo sagtens være ) men at han skulle være Gud´s søn.. den køber jeg ikke..( men det vidse i vist godt.:)
|
|
Til toppen
|
|
|
#4268 - 02/09/2002 16:32
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Tia
Hvorfor i alverden skulle Vatikanet dog GEMME beviser på at biblen ikke eksisterer????
1. Hvis Vatikanet så "beviserne" som en trussel mod biblen og dermed kristendommen, ville det logiske så ikke være at destruere "beviserne"?
2. Hvis Vatikanet ønsker at bevise biblens manglende berettigelse, ville Vatikanet da ikke offentliggøre "beviserne"?
Jeg ser ikke at Vatikanet kan have nogen som helst interesse i at gemme beviser for biblens berettigelse!!!!! - dermed mener jeg at det må være lidt af en and.
"men at han skulle være Gud´s søn.. den køber jeg ikke..( men det vidse i vist godt.:) "
Betyder det at du tror på Gud?
Venlig hilsen
malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#4269 - 02/09/2002 17:05
|
Ordstyrer
Bruger
|
Altså Tia, ved du nu hvad ! Jeg troede bare du var en sund skeptiker, og så ryger du på den gamle skrøne om de hemmeligholdte skrifter i Vatikanet ! Det forlyder også, at de eneste der skulle kende til sagen af sikkerhedsmæssige grunde er muret inde i Vatikanets kældre. Undtagen paven selvfølgelig !
Der findes også en anden version om at skrifterne
skulle befinde sig i et meget hemmeligt kloster i Tibet.
Spændende, ikk' ? ;-)
Hvem tror du kunne have interesse i at publicere sådan nogen røverhistorier ?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#4270 - 02/09/2002 18:19
|
Bruger
Reg.: 02/10/2001
|
... jeg tror at biblen og hele kristendommen er blevet "opfundet" for at holde folk nede.. for at man kunne ha kontrol over folkmasserne
Her tager du nok fejl. Hvis du i stedet for 'opfundet' havde sagt (mis)brugt, så ville vi være enige. For ingen kan benægte, at kristendommen gennem tiderne er blevet misbrugt i uhyggelig grad til at fremme magten på bekostning af de små. Men dit argument har nogle svagheder:
For det første findes der næppe nogen religion, som ikke har et samfundsbevarende element, og det gælder ikke blot de store monoteistiske religioner, det gælder også naturreligioner af forskellig slags. Dér er det bare ikke noget, vi lægger mærke til, både fordi det er udenfor vores kulturkreds og fordi den magt, der ligger hos de politisk/religiøse ledere ofte ikke rækker så langt udenfor egne grænser - og slet ikke ind i vore.
Om man så er enig i den samfundsform, der bliver fastholdt gennem den ene eller den anden religion, det er en anden sag.
For det andet: Hvis du er bekendt med teksterne i ny testamente, så må du da også være opmærksom på, at Jesus netop rykker ganske kraftigt ved de erklærede religiøse normer? Det er først flere hundrede år senere, da kristendommen bliver 'statsanerkendt', at magtmisbruget sætter ind ......
For det tredje: Det brud, der er sket mellem stat og kirke efter oplysningstiden er en klar konsekvens af kernen i kristendommen, nemlig at kristendommen ikke er lov men evangelium, ikke er moral men etik. At fristelsen til at falde tilbage til både lov og moralbud hele tiden kammer over, det handler nok mere om at vi er mennesker end det handler om kristendom.
jeg bryder mig ikke om religionen fordi der er den enevældige gud der bestemmer alt
Fair nok.
Så lad mig undre mig lidt. Hvis alt det med tro osv var fuldstændigt frit valg, sådan at forstå, at Gud kun er der, hvis vi anerkender ham, så holder dit argument. Men så må man også se i øjnene, at uanset hvilken tro, man har, så er det et mentalt legetøj, man selv har opfundet - det er ikke noget, der eksisterer uafhængigt af ens egne, mentale processer.
Men det må vel være sådan, at enten er der en Gud, eller også er der ikke. Og det må gælde, hvad enten man kan lide det eller ej.
Hvis nu der ikke er nogen Gud, ja, så har jeg spildt mit krudt på at være kristen og er til grin for mine egne penge. Den risiko løber jeg jo.
Hvis nu der er en Gud, kan man så fornægte hans eksistens, fordi man ikke kan lide, at han er enevældig? Eller må man nøjes med at afvise ham?
Nu har du klart givet udtryk for, at du ikke tror, og jeg er ikke ude på at omvende dig. Jeg undrer mig bare over din argumentation.
Du siger, at du ikke tror. Fair nok. Men når du begrunder det med, at du ikke bryder dig om 'regeringsformen', så handler argumentet jo om noget andet. Hvis Gud er til holder han jo ikke op med det, bare fordi vi synes, han er en despot, vel?
Jeg syntes der er mange kristne der tror at os ikke-kristne må være nolge sølle skabninger
Hvad andre kristne tror at du tror, eller hvad du tror, at kristne tror, du tror..... Skal vi ikke droppe det?
Jeg synes, det bliver meget mere berigende at tale sammen, hvis vi nøjes med at gøre rede for, hvad vi selv står for i stedet for at argumentere imod, hvad vi tror, de andre tror vi tror - - øøh... :-)
- - Selvom jeg godt kan forstå, du er i forsvar i dette forum. Det ville jeg nok også være i dit sted.
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#4271 - 03/09/2002 12:36
[Re: malli]
|
Anonym
Anonym
|
Citat Malli du skrev:" Hvorfor i alverden skulle Vatikanet dog GEMME beviser på at biblen ikke eksisterer????"
tjaa måske fordi at hele verdensgrundlaget og Vatikanet selv ville smuldre hvis det kom frem at biblen og kristendmmen ikke var sand!!
Citat Eva - Du skriver :" nemlig at kristendommen ikke er lov men evangelium, ikke er moral men etik.
det ved jeg ikke helt om jeg kan give dig ret i.. jeg vil sige at de 10 bud er en lov ( men jeg syntes ikke at man kan bruge de 10 bud til noget for jeg syntes at det er almindelig fornuft og ansvarlighed at man lader være med de ting.. )
men jeg syntes der er mange påbud i biblen.. "du må ikke dit, du må ikke dat.. du skal gøre sådan og sådan...." og det er en af de ting jeg ikke bryder mig om i selve biblen.. !
Du siger noget om fristelsen.. hvad ville der ske hvis i faldt for fristelsen...? hvis du nu fx. gik i seng med en uden at være gift med ham??
Der står i de 10 bud " du må ikke bedrive hor" fair nok. men hor for mig er at være utro.. sex mellem 2 mennesker uanset om de er gift eller ej er da noget af det smukkeste og mest naturlige i hele verden...
Citat Eva : Nu har du klart givet udtryk for, at du ikke tror, og jeg er ikke ude på at omvende dig. Jeg undrer mig bare over din argumentation.
Du siger, at du ikke tror. Fair nok. Men når du begrunder det med, at du ikke bryder dig om 'regeringsformen', så handler argumentet jo om noget andet. Hvis Gud er til holder han jo ikke op med det, bare fordi vi synes, han er en despot, vel?
der er nu mange grunde til at jeg ikke tror.. det der var kun en af dem!! Og det er et lidt interessant spørgsmål.. ville Gud rent faktisk eksistere hvis ingen troede på ham.????
Citat Eva - Hvad andre kristne tror at du tror, eller hvad du tror, at kristne tror, du tror..... Skal vi ikke droppe det?
- - Selvom jeg godt kan forstå, du er i forsvar i dette forum. Det ville jeg nok også være i dit sted.
jeg giver dig helt ret i at droppe det!! .. det jeg skrev : "Jeg syntes der er mange kristne der tror at os ikke-kristne må være nolge sølle skabninger " var en erfaring jeg har som jeg faktisk tit har oplevet!
og jeg syntes ikke at jeg er i forsvar .. jeg siger min mening og ville gerne ha en fornuftig debat og det har jeg fået! Tak for det!
Tia
|
|
Til toppen
|
|
|
#4272 - 03/09/2002 12:41
|
Bruger
|
Hej Tia
Jeg har oplevet det samme som dig og kom til den konklusion at jeg kunne bede og der skete aldrig noget, MEN der var en løsning ;-)
Løsningen hedder Jesus. Ja, det siger de alle tænker du måske, men det er rigigt, løsningen er Jesus. Det står ikke 2 gange p.g.a. jeg tror du er dum, langt fra, for jeg er nu sikker på at du er en rigtig smart og klogt menneske, men der er en grund til jeg skriver på den måde, for det har gjort at de bønner jeg har, får jeg svar på, hvilket jeg ikke gjorder før.
Hvis du tænker, hvad hjælper det mig, så vil jeg gerne sige det igen. Løsningen er Jesus. ;o)
Okay, inden du stopper og går videre til næste indlæg, så prøv at se de steder hvor navnet Jesus står. Læg mærke til at der står Jesus og ikke noget andet navn eller noget om personen der beder.
Til min store opdagelse opdagede jeg, at da Jesus kom ind i bønnen og jeg holde mig selv ude, da fik jeg svar på mine bønner. Jeg ændrede fokus fra mig selv til Jesus. Fra at sige til Gud . Jeg vil, Gud giv mig, Gud lad mig o.s.v. til at sige Tak Gud, Gud gør som du vil, tak for at du gør som du vil Gud o.s.v.
At få svar på sin bøn er ikke om hvormange gange man læser Biblen eller hvor stor en tro man har, men det er en selv, der lukker af for at få et bønne svar. Der findes faktisk kun én bøn, hvor man kan sætte sig selv først, og det er en bøn til frelse. (Hvor amn beder Gud tager over i ens liv).
K.h.
Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#4273 - 03/09/2002 12:49
|
Bruger
|
Du har ret, at der var en masse love i det Gamle Testamente. Men Jesus kom ind og løftede os over alle de love. Ved at tro på Jesus og i dåben begrave sit gamle og genopstå som nyt menneske i Jesus, er der kommet noget nyt til.
Kærlighed og skulle der være noget om opførsel, så er det nu. Alt er tilladt men ikke alt er gavnligt. Altså må vi nu de ting vi ønsker, men vi må vide at det er ikke alt som vi har godt af. Det vi ikke har godt af, laver et skel mellem Gud og os, men p.g.a. Jesus, har vi mulighed for at komme hen over det skel.
K.h.
Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#4274 - 03/09/2002 13:53
|
Bruger
|
Hej Tia
Citat Malli du skrev:" Hvorfor i alverden skulle Vatikanet dog GEMME beviser på at biblen ikke eksisterer????"
tjaa måske fordi at hele verdensgrundlaget og Vatikanet selv ville smuldre hvis det kom frem at biblen og kristendmmen ikke var sand!!
Tror du ikke Vatikanet ville destruere sådanne "beviser"? Det ville jo være en sand bombe, hvis det kom frem.
For at tale ren ud af posen, tror jeg at det du har læst er et af Satans angreb på de kristne. Dels en underminering af troen, dels kunne han skabe lidt splittelse blandt de kristne.
Med venlig hilsen
malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#4275 - 03/09/2002 14:59
|
Anonym
Anonym
|
Malli .- Ja indrømmet at det var mig der misforstod dig.. det er da sikkert også meget muligt at de netop har ødelagt dem for at "sandheden" ikke skal komme ud..
jeg tror nu ikke at det jeg læste har noget med Satan at gøre.. og jeg troede heller ikke at Satan ligefrem gjorde sådanne ting for at underminere de kristne..!
|
|
Til toppen
|
|
|
#4276 - 03/09/2002 15:12
|
Bruger
|
Hej Tia
Nu er det ikke sådan at Satan trasker rundt på gaderne i Italien og gemmer små "beviser" :-).
Satan er ånd. Han bliver bl.a. kaldt "verdensfyrsten" og "løgnens fader"!!. Er "beviset" ikke en løgn?
Med venlig hilsen
malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#4277 - 03/09/2002 15:15
|
Anonym
Anonym
|
Det tror jeg lige at jeg skal ha en dybere forklaring på....
Hvis Satan er ånd hvordan kan det så være hans værk at der er påståede hemmilige skrifter i Vatikanet?? Har han besat et menneske og få ham til at skrive de påstande..?? hvordan fungere sådan noget..?
|
|
Til toppen
|
|
|
#4278 - 03/09/2002 16:12
|
Bruger
|
Hej tia
Gud er ånd. Satan er ånd, han blev som bekendt smidt ud fra himlen. Han var en engel. En af dem som Gud satte højt, der står at han var smuk. Men han kunne ikke ikke underordne sig, elskede sig selv for højt.
Han blev smidt ud sammen med en del andre, der ikke ville anerkende Gud, som universets hersker. Gud er kærlighed - i modsætning til Satan, Gud giver dig et valg. Satan besætter!!! Gud giver dig fred.
Satan skaber forvirring. Men Satan står ikke alene, han har nogle hjælpere, der tjener ham. Der står skrevet i Guds Ord, at han har slået denne verden med blindhed, så de ikke skuer ind i det lys, der stråler fra evangeliet om Kristi herlighed, han, som er Guds billede(2. kor. 4,4). Satan kan, gå ind i vore tanker, så tankerne virker som vores egne. Han kan også besætte sjæle , oftes i forbindelse med okkultisme (hvid/sort magi, spiritisme osv).
Med venlig hilsen
malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#4279 - 03/09/2002 19:30
|
Anonym
Anonym
|
det vil sige at han var lidt som Narcisiisos fra den græske mytologi..??
Citat Malli - " Han kan også besætte sjæle , oftes i forbindelse med okkultisme (hvid/sort magi, spiritisme osv). "
Det er sjowt at du lige nævner hvis magi... Jeg er heks g hvis magi er en del af min verden.. og hvid magi er udelukkende fuld af kærlighed og ikke-destruktiv ( som sort magi kan være ).. hvid magi er udelukkende til at skabe kærlighed og hjælpe andre.. og der er regler for den slags magi.. og når den hvide magi er så fuld af kærlighed, hvordan kan Satan så besætte en..???
|
|
Til toppen
|
|
|
#4280 - 03/09/2002 21:01
|
Bruger
|
Hej Tia.
"Der må ingen findes hos dig , som lader sin søn eller datter gå igennem ilden, ingen, som driver spådomskunster, tager varsler, er sandsiger eller øver trolddom, ingen, som foretager besværgelse eller gør spørgsmål til genfærd og sandsigerånder og henvender sig til de døde; thi enhver, der øver sligt, er Herren vederstyggelig, og for disse vederstyggeligheders skyld er det, at Herren din Gud driver dem bort foran dig" (5. mosebog, 18. 10-12)
magi er magi(trolddom). Om du så kalder den sort/hvid/grøn eller blå.
Tia, jeg har selv eksperimenteret med de kræfter. Jeg havde Reiki af 2 grad, og brugte det da også flittigt. Vi talte meget om lys og kærlighed og gode/dårlige energier. Reikien kom fra Usui, og er vel det du kalder "hvid magi"(ingen forbandelser og "ondskab")(Reiki 1 og 2 kostede flere tusinde kroner). Der var iøvrigt også regler for brugen af Reiki. Jeg har eksperimentere med sten (købte sten for en formue). Jeg gik til medier. Jeg gik til spiritistmøder. Hyggede mig med Tarotkort. Jeg brugte tid og penge på dette.
I en periode havde jeg det da også fint med det. Men fandt ikke rigtig hvile, der var jo hele tiden noget nyt. Samtidig oplevede jeg det mærkelige at min daværende kæreste, røg længere og længere ud i meditation. Hans kammerat (som også mediterede meget)kunne hele tiden høre en stemme, der beordrede ham til alt muligt dag og nat. De sagde, at hans kron-chakra havde åbnet sig for tidligt!!! Min ex-kæreste blev indlagt på psyk. En reiki-veninde ( hun var iøvrigt clairvoiant)jeg havde tog ned til Sai-baba, kom tilbage, og hendes liv gik langsomt ned ad bakke. Hun endte som alkoholiker - til trods for at hun virkelig havde styr på alt det der med energier.
Disse mennesker tjente ikke Gud, de handlede i en god mening - handlede i kærlighed. Men de havde Satan, som Herre i deres liv. De vidste det bare ikke.
I den åndelige verden er der kun 2 Herrer. Gud og Satan. Gud er Gud, men Satan og hans engle og dæmoner har mange forklædninger. Lad dig ikke narre.
Med venlig hilsen
malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#4282 - 03/09/2002 21:41
|
Bruger
|
Hej Tia
Jeg har lise et PS til mit andet svar. Du spurgte tidligere til Satan. Prøv at se i "svararkivet" på side 11 "kan en kristen besættes af Satan?"
Venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#4283 - 03/09/2002 22:35
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Tia skrev:
.. hvid magi er udelukkende til at skabe kærlighed og hjælpe andre..
Udtrykkene hvid og sort magi hænger nok sammen med ideer om god og ondt. Den hvide magi er det gode, den sorte magi er det onde. Eftersom mange kristne her i dette forum går meget op i Gud kontra Satan, hvor Gud defineres som god og satan defineres som ond, så må udtrykkene hvid og sort magi være umiddelbart forståelige for disse mennesker. Nogle af disse mennesker definerer al magi som ondt og Gud som det gode. Men dermed taler de jo stadigvæk om godt og ondt.
Det kan være svært at få en klar definition på ordet "magi", idet ordet bliver brugt meget forskelligt og følgelig har forskellige definitioner. Det drejer sig derfor ofte om at finde ud af hvad folk egentlig mener, i stedet for at lade sig forblænde af, at de bruger udtrykket magi. Men udtrykkene "hvid magi" og "sort magi" bliver jo i høj grad defineret ud fra ordene "hvid" og "sort". Og det hvide sættes ofte i forbindelse med "lyset" og det sorte i forbindelse med "mørket". Dermed bliver udtrykkene hvid og sort magi umiddelbart forståelige.
Mvh,
Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#4284 - 03/09/2002 23:05
|
Bruger
|
malli skrev:
............Tia, jeg har selv eksperimenteret med de kræfter. Jeg havde Reiki af 2 grad, og brugte det da også flittigt. Vi talte meget om lys og kærlighed og gode/dårlige energier............
Andre mennesker er blevet frelst fra kristendommen ligesom du er blevet frelst fra de emner du nævner.
Nu hører jeg selv til en af dem der er opdraget i en kristen kultur og i et kristent sindelag, men en del af den kristne kultur er en opdragelse til at tro, at andre religioner og/eller spirituelle filosofier er "forkerte", måske ligefrem onde, dårlige, primitive, vildledte og hvad ved jeg. Denne del af den kristne kultur-opdragelse er jeg tilbøjelig til at kalde sort magi. Måske er det nødvendigt som "beskyttelse" i nogen situationer og i disse tilfælde er det konstruktivt. Men ellers vil jeg nok sige, at det næppe er sandfærdigt, for nu ikke direkte sige at det er løgn, men det vil jo også være forskelligt fra situation til situation for nu at være fair.
Mvh,
Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#4285 - 04/09/2002 00:07
|
Anonym
Anonym
|
Malli - jeg er da ked af at sådan noget er sket for dine venner og omgangskreds... men jeg vil da sige at det er et fåtal det er sket for..! men jeg er da glad på dine vegne at du så har fundet noget der passer bedre til dig!!
men uanset om man der er magi, meditation eller ej så kan sådan noget jo godt ske for dem alligevel.. og gad vide om det ikke var sket alligevel på et eller andet tidspunkt..
Og om man ser meditation, reiki og andet alternativ som det "onde" er jo som man ser på det!! der er mange mennesker der har det utrolig godt og har meget gavn af det alternative.. det gælder vel bare om at finde det der passer til en selv.. og det passede nok bare ikke til dig!!
Sai baba.. nu har jeg ikke meget til overs for den mand så jeg kan godt forstå at hendes liv gik ned af bakke!
Citat Holbo " men jeg ville gerne om du kunne uddybe lidt for mig, hvordan du kan afgøre om noget er sort eller hvid magi? "
ja det kan jeg da godt.. hvid magi er kærligt.. noget der hjælper andre og ikke skader. fx. bruger man ikke personificerede kærligheds "spells" eller bruger hvid magi til hævn af nogen art! Hvid magi bliver uført i lyset!
Sort magi bliver så brugt til at få det/den man gerne vil ha ( fx. i kærligheds spells ) og til at hævne sig på Svend nede på kontoret der sagde at man var en idiot! sort magi er til for at gøre skade ( fx. forbandelser )
( det er hvertfald min defination.. håber du fik svar på dit spørgsmål )
Sandheds-søger - du har helt ret.. det hvide bruger man til at definere noget godt og det mørke som noget ondt.. men det kunne vel i teorien lige så godt være omvendt..! Gud er jo også lyset og Satan er mørket!
|
|
Til toppen
|
|
|
#4286 - 04/09/2002 00:59
[Re: Sandheds-søger]
|
Bruger
|
Hej Sandsiger
Som skrevet til Tia:
"Der må ingen findes hos dig , som lader sin søn eller datter gå igennem ilden, ingen, som driver spådomskunster, tager varsler, er sandsiger eller ØVER TROLDDOM, ingen, som foretager besværgelse eller gør spørgsmål til genfærd og sandsigerånder og henvender sig til de døde; thi ENHVER, der øver sligt, er Herren VEDERSTYGGELIG, og for disse vederstyggeligheders skyld er det, at Herren din Gud driver dem bort foran dig" (5. mosebog, 18. 10-12).
Der kan godt være, at du synes, at det er knaldhamrende indtolerant. Men det er ikke desto mindre Guds ord. Nogle ting i biblen kan være kultur/historiebestemt, men tror du virkelig, at Gud ønsker at vi skal øve troldom, tage varsler, udøve spiritisme osv?????? Nu ved jeg ikke hvilken kirkeretning du tilhører, men jeg kender ingen kirke, der tager dette for gode varer.
Jeg forstår dybest set heller ikke den interesse i om det er sort eller hvid magi. Hvis vi skal til at udøve magi, hvad skal vi så med Hærskarernes Herre, vi kan jo bare sende lidt energi rundt til alle mulige mennesker
Du skriver videre:
"men en del af den kristne kultur er en opdragelse til at tro, at andre religioner og/eller spirituelle filosofier er "forkerte", måske ligefrem onde, dårlige, primitive, vildledte og hvad ved jeg. Denne del af den kristne kultur-opdragelse er jeg
tilbøjelig til at kalde sort magi"
Du skal elske din Gud af hele dit hjerte, hele dit sind og hele din styrke. Det bygger dit Gudsforhold på (samt du skal elske din næste som dig selv). Hvis du elsker Gud, hvordan kan du da mene at andre religioner osv. er rigtige? Jeg mener absolut ikke at det er "sort magi" at forkaste noget man mener er løgn!!!
Med venlig hilsen
malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#4287 - 04/09/2002 01:22
|
Bruger
|
Hej Tia
Du skriver:
"Hvid magi bliver uført i lyset"
Hvad for et lys???
Du får lige et bibelcitat (erhvervsrisiko, når man går ind i kristent forum)
"Og det er intet under, Satan selv giver sig jo skin af at være en lysets engel. Derfor er der ikke noget mærkeligt i, at også hans tjenere giver sig skin af at være retfærdigheds tjenere; men deres endeligt vil komme til at svare til deres gerninger"(2 kor. 11, 14-15).
Med venlig hilsen
malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#4288 - 04/09/2002 12:00
|
Anonym
Anonym
|
Malli - det gode lys.. kærlighedens lys.. og når jeg siger at det bliver udført i lyset mener jeg jo at det bliver udført ud fra kærlige gerninger og med et kærligt formål.. det er ikke nogen Guds lys..
med dit bibelcitat mener du så at selvom jeg mener at det er i lyset jeg udføre min tro er det faktisk bare noget jeg tror for det er faktisk satan der står bag..??
Sandheds-søger - hvis jeg har forstået dit indlæg rigitgt så mener du at den intolerance der er i kristendommen med at fordømme ikke-kristne er destruktiv!
det kunne jeg næsten ikke være mere enig i....!
|
|
Til toppen
|
|
|
#4289 - 04/09/2002 12:41
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tia.
Man hører af og til, at nogen betegner kristendommen som fordømmende. Det er kristendommen ikke. Det betyder ikke, at kristne ikke kan være fordømmende i tankegang og handlemåde, men det en fejl og slet ikke kristendommens budskab.
Derimod er det ikke forkert eller forbudt at BEdømme, og det er noget helt andet end at FORdømme. Synes du det er intolerant at mene, at hvis kristendommen er sandheden (hvad jeg mener), så er andre trosretninger usande ?
Hvis to udsagn modsiger hinanden, så er højst det ene sandt. Måske er de begge forkerte, men de kan ikke begge være sande. Med mindre man altså mener, at hvert menneske skaber sin egen sandhed, og i så fald er "sandhederne" sandelig af begrænset rækkevidde.
Tolerance er i det hele taget et tankevækkende ord. Det forudsætter uenighed, og at man lader den uenighed være, uden at forsøge at overbevise hinanden.
Det ligger som begreb farligt tæt på at være ligeglade med hinanden, og det er da bestemt ukærligt ?
'
Som kristne kan vi, og skal vi, kæmpe med "åndens sværd" for at udbrede evangeliet, ikke med vold og magt.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#4290 - 04/09/2002 13:06
|
Bruger
|
malli skrev:
Som skrevet til Tia:
"Der må ingen findes hos dig , som lader sin søn eller datter gå igennem ilden, ingen, som driver spådomskunster, tager varsler, er sandsiger eller ØVER TROLDDOM, ingen, som foretager besværgelse eller gør spørgsmål til genfærd og sandsigerånder og henvender sig til de døde; thi ENHVER, der øver sligt, er Herren VEDERSTYGGELIG, og for disse vederstyggeligheders skyld er det, at Herren din Gud driver dem bort foran dig" (5. mosebog, 18. 10-12).
Det lyder jo lidt surt. Faktisk er den måde du her bruger biblen på ægte sort magi. Det er på den måde at såkaldte kristne mennesker igennem tiderne har generet og forfulgt anderledes tænkende på det grusomste. Det har vist næppe nogetsomhelst med Jesus at gøre.
............ Hvis vi skal til at udøve magi, hvad skal vi så med Hærskarernes Herre, vi kan jo bare sende lidt energi rundt til alle mulige mennesker
Tjaa, du sender måske ikke nogen energi af sted med dit indlæg? Er det bare energiløst uden styrke uden dynamik? Nej vel?
Undertegnede skrev:
... men en del af den kristne kultur er en opdragelse til at tro, at andre religioner og/eller spirituelle filosofier er "forkerte", måske ligefrem onde, dårlige, primitive, vildledte og hvad ved jeg. Denne del af den kristne kultur-opdragelse er jeg tilbøjelig til at kalde sort magi"
malli svarede:
Du skal elske din Gud af hele dit hjerte, hele dit sind og hele din styrke. Det bygger dit Gudsforhold på (samt du skal elske din næste som dig selv). Hvis du elsker Gud, hvordan kan du da mene at andre religioner osv. er rigtige? Jeg mener absolut ikke at det er "sort magi" at forkaste noget man mener er løgn!!!
Næ, det er IKKE det, der er den sorte magi, det er klart nok.
Mvh,
Lars Peter
Ændret af Sandheds-søger (04/09/2002 13:14)
|
|
Til toppen
|
|
|
#4291 - 04/09/2002 16:29
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Kristina - så er der noget jeg ikke forstår.. hvis kristendommen i sig selv ikke er fordømmende.. hvorfor er der så så mange kristne der er det.?? ( det er ikke noget angreb, bare personlig erfaring.. og jeg siger ikke at andre religioner og religions tilhængere ikke også kan være fordømmende )
Citat Kristina: " Synes du det er intolerant at mene, at hvis kristendommen er sandheden (hvad jeg mener), så er andre trosretninger usande ? "
Hvis jeg skal være ærlig så ja.. jeg mener at sandheden er afhængig af øjnene der ser..jeg kan sagtens acceptere og respektere at det du mener er sandheden ikke nødvendigvis er det samme som jeg mener er sandheden! så i teorien kan der sagtens være mange sandheder...
De forskellige religioner er jo bare facetter af den samme diamant...
Citat Kristina : " Det ligger som begreb farligt tæt på at være ligeglade med hinanden, og det er da bestemt ukærligt ? "
Man kan sagtens accpetere hinandens religion og levemåde uden at være ligeglade med hinanden. det har jeg da utallige eksempler på fra mit eget liv.. mine bedste venner kan måske ikke forstå eller acceptere min levemåde men det betyder da ikke at de er ligeglade.. langtfra... !
|
|
Til toppen
|
|
|
#4292 - 04/09/2002 17:47
|
Bruger
|
Satan gør alt for at underminemere blandt kristne. Han er klar over at hvis han ikke skaber tvivl blandt mennesker, så får han dem ikke væk fra Gud.
At tro han ikke vil gøre hvad som helst er ikke godt, for han er snedig og klog, dog langt fra hvad vores Fader er. ;-)
K.h.
Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#4293 - 04/09/2002 18:02
|
Bruger
|
Nej, jeg har fuldt ud fast tro på at det ikke vil gå dem sådan. Hvis de havde Gud som Herre, så ville de gå til Ham og Han vil hjælpe dem inden de kom så lagt ud.
Kristne afvændings centre er meget populære, for der hjælper Gud dem ud af den glidebakke de er på. Det betyder jo også at de må holde sig til Gud hele tiden, lige som alle andre, for gennem Jesus at få den kraft og styrke der skal til.
Den kærlighed som står inde for hos Gud er meget anderledes end den kærlighed som man ellers kender. Den kærlighed som Gud har,er alt omfagne, den kærlighed man kender ved kærligt omsorg o.s.v. er kortvarig og ego fikseret.
K.h.
Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#4294 - 04/09/2002 19:20
[Re: steincke]
|
Anonym
Anonym
|
Citat Serner - "Satan gør alt for at underminemere blandt kristne. Han er klar over at hvis han ikke skaber tvivl blandt mennesker, så får han dem ikke væk fra Gud.
At tro han ikke vil gøre hvad som helst er ikke godt, for han er snedig og klog, dog langt fra hvad vores Fader er. ;-) Nej, jeg har fuldt ud fast tro på at det ikke vil gå dem sådan. Hvis de havde Gud som Herre, så ville de gå til Ham og Han vil hjælpe dem inden de kom så lagt ud.
Kristne afvændings centre er meget populære, for der hjælper Gud dem ud af den glidebakke de er på. Det betyder jo også at de må holde sig til Gud hele tiden, lige som alle andre, for gennem Jesus at få den kraft og styrke der skal til.
Den kærlighed som står inde for hos Gud er meget anderledes end den kærlighed som man ellers kender. Den kærlighed som Gud har,er alt omfagne, den kærlighed man kender ved kærligt omsorg o.s.v. er kortvarig og ego fikseret. "
Undskyld ... men for mig lyder det som hjernevask... det lyder ikke som om at du er et selvstændigt tænkende menneske der har sine egne meninger ( Ikke personlig kritik men det er bare min opfattelse )
Guds kærlighed... hvordan er det man mærker den..? kan man mærke den når man sidder og ser nyhederne..?? "ser" man noget..?
min påstand er så at - kunne det ikke være noget man bare "tror" at man føler fordi man gerne vil...??? jeg er sikker på at andre afvænnnings centre har lige så stor succes...
Citat Serner -den kærlighed man kender ved kærligt omsorg o.s.v. er kortvarig og ego fikseret. "
det vil sige at den kærlighed der er mellem mig og min kæreste ( ingen af os er kristne ) bare er overfladisk og egoistisk...? for det kan jeg love dig at den ikke er.. den er meget ægte!
|
|
Til toppen
|
|
|
#4295 - 04/09/2002 19:53
|
Bruger
Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
|
øøøh???? er det mig du citerer????
mindes ikke at have sagt sådan....
Guds fred!!
-Serner
at kende Ham og gøre Ham kendt......
|
|
Til toppen
|
|
|
#4296 - 04/09/2002 21:08
[Re: serner]
|
Anonym
Anonym
|
Hov.. sorry.. det er steincke jeg citerede.. ( jeg kunne ikke redigere mit indlæg...)
|
|
Til toppen
|
|
|
#4297 - 05/09/2002 17:39
|
Bruger
Reg.: 23/03/2002
Sted: Herning
|
Hej Tia.
Jeg har læst dit indlæg her på Jesusnet, og jeg vil skrive en det til dig om det,
som en hjælp, et svar på det du skrev.
Jeg forstår godt at du ikke kan forstå hvorfor folk kan tro på en gammel bog, som bibelen jo er, men da vil jeg så sige at det er forskelligt fra person til person.
Jeg er kristen og kommer i en frikirke, og har jeg oplevet at min tro er sand.
Når man vælger at inspirere sig i den kristne tro, vælger at sige, Gud er du der virkelig, så vis dig for mig, lad mig mærke dig, så sker det også, hvis man mener det af hjertet, de ord man siger. Jeg mener at bibelen er li´så sand i dag som det var for 2000 år siden, det er jo fordi jeg er kristen, men jeg læser i bibelen de fleste dage, jeg beder til Gud , Jesus og Helligånden, og han bønhører mig, det føler jeg, vi kristne taler ofte med Gud, vi føler han lægger os mange ting på hjertet vi skal gøre for folk, og alle missionærer er helt sikkert udvalgt af Gud til at rejse ud i verden og forkynde evangeliet, jeg tror ikke de er rejst af egen lyst.
En fra min kirke har været i kina i mange år som missionær, en i Australien og en i Jamalaya på et børnehjem, og der er nogle få andre jeg ikke lige kan huske landet´s navn på.
Vi føler hans ånd kommer over os, når vi beder om det, og han fylder os med glæde og sin fred. Vi elsker fordi han elskede os først. Vi tror på at Jesus gav sit liv for os på korset, at han tog hvor synd og skam, ja vor sygdom der, og ja han gav sit liv, så vi kunne få evigt liv. Vi tror på at Gud skabte verden, alt hvad du kan se og finde på hele jordkloden, og mennesket skabte han i sit billede.
Vi er Guds børn, hans skabninger.
Jeg ved godt at du skrev, at vi sikkert vil sige at du kommer i helvede nu, men det er noget du selv vælger, for ja vi mener at der er fortabelse til dem der ikke tror på det kristne, som der står i et af de meget brugte vers i bibelen: For således elskede Gud verden, at han gav sin søn den enbårende, for at enhver som tror på han ikke skal fortabes, men have evigt liv. Johannes evangeliet 3 v. 16.
Og det er fordi der både findes det onde og det gode, efter det der skete med Adam og Eva da de spiste af træet, som Gud havde sagt de ikke måtte, der kom synden ind i verden, fordi de ikke adlød Gud den gang. Den gode er Gud, den onde
er Djævelen, og Djævelen frister os let til at gøre noget forkert, ja synde, hvis vi bliver svage i troen, som folk jo godt kan blive, jeg kan da godt tvivle ind imrellem på om Gud virkelig er der, hvis ikke han giver mig det jeg beder om, lige når jeg ønsker det, men da skal jeg/vi også huske at Gud giver os kun det der er godt for os, hvis vi beder om noget som ikke er godt, til gavn for os, så giver han os det ikke. Han har planlagt vores fremtid, og det kender vi ikke, men vi har helt sikkert noget at glæde os til, det regner jeg med, for i Jesu hænder er jeg tryg.
Vi tror også på at Jesus kommer igen en dag, og skal dømme levende og døde, vi skal se ham med vore egne øjne, men da er det for sent at sige, jeg tror på dig nu, for tro er ikke noget man har set. En sætning jeg tit bruger, og siger til folk er : Jesus er som luft for mig, men jeg kan ikke leve uden.
Ingen ved hvor når han kommer igen, det er kun Gud Fader i himlen der ved det, det står der i bibelen som jeg tror på.
Hvis du har en bibel der hjemme, så tag at læs lidt i den, feks. Johannes Evangeliet, kan du begynde med, men du vælger selv.
Jeg håber du har fået noget ud af dette her lange stykke, og jeg håber du kunne overkomme det. Hvis du har noget at spørge om, er du velkommen til at skrive til mig på min E-mail adresse, som er: Christinasvendsen@ofir.dk
MVH. Korintherbrevet ( CDS )
Gud velsigne dig.
Jer. 29 v11 "Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb."
|
|
Til toppen
|
|
|
#4298 - 05/09/2002 20:31
[Re: korintherbrevet]
|
Anonym
Anonym
|
Jeg vil sige mange tak fordi du gad at bruge tid på at skrive det lange indlæg om hvad hvad kristendommen betyder og er for dig!
|
|
Til toppen
|
|
|
#4299 - 06/10/2002 19:17
Det jeg synes er fedt ved kristendommen
|
Bruger
Reg.: 15/04/2002
|
Hej Tia.
Jeg har ikke læst alle de andre indlæg, så det kan nemt være jeg skriver meget igen.
Hvad er det fede i kristendommen?, skriver du. Jeg vil prøve at forklare hvad jeg synes er fedt ved kristendommen.
1. Kærlighed.
Du skriver at du har kærlighed fra din kærste, venner og familie. Det er jeg glad for. Det har jeg også (-kæreste). ´MEN hele dit liv er du mere eller mindre alene. Du ksal dø alene, ingen kan dø din død for dig, intet menneske kan forstå dig fuldstændingt. En af dine kære kan dø, dine venner svigte. Alle har vi fejl. Men Jesus...han elsker som ingen anden. Han vil aldrig svigte, han vil altid være der, og han kan forstå dig bedre end du selv kan. Dermed er du ALDRIG alene. Det kan lyde skræmmende men jeg synes det er dejligt, fordi han vil mig det bedste. Og du har det godt som du har det...men så længe man ikke ved der er noget bedre er det man hat jo fint nok, så længe man ikke har smagt på det, er det man indtil da har smagt, der har man jo sin "livret", men man kan jo komme til at smage noget der overgår den.
2. Tryghed.
Jeg ved der altid er en der har styr på det, uanset hvor forvirret og bange jeg indimellem er.
3. Den nye jord.
Jeg ved at jeg engang når Jesus kommer igen skal et sted hen der er meget bedre en noget menneske kan forestille sig. Jeg ved ikke hvornår, jeg ved ikke hvordan der vil se ud, men jeg ved at der skal ingen græde, ingen skal være utrykkw, og ingen skal føle sig som et nul.
Det er nok de bedster ting ved det. Der er mange andre, men det er er nok de mest væsentligste ting.
Du skriver at biblen er skrevet for at holde folk nede eller sådan noget.
Det med at man skal opføre sig sådan og sådan ellers ryger man i helvede. Sådan var det før revelutionen, men sådan er det ikke mere. Hovedsagen er at man tror på biblen, og at man bekender at man gør nogle dumme ting. Det var en forfærdelig misbrug af bibelen, og det er bestemt ikke stolt over. Ligesådan med korstogene hvor de slog ihjæl i jesu navn. Det er forfærdeligrt, og extremt forkert.
Jeg kan sige dig en ting. Jeg føler mig ikke nede, mere meget, meget oppe over at være kristen, jeg har en virkelig ægte glæde.
Hvis du kigger lidt på vores samfund. Læg så mærke til hvor meget der stammer fra og bygger på biblen. Det med at alle skal have mad og tøj, for exempel. Det er så mange gode ting. HMMM, jeg ved ikke om det hjalp, ellers skriv igen. Jeg kan lide mennesker der er imod kristendommen, men som respekterer andfres tro. Hilsen Kamilla
ps hvorfor tror du netop at een kristne Gud ikke findes, men at andre findes?
|
|
Til toppen
|
|
|
#4300 - 22/10/2002 14:54
Re: Det jeg synes er fedt ved kristendommen
[Re: kamilla]
|
Bruger
Reg.: 16/10/2002
Sted: Hvide Sande/Danmark
|
Hej Kamilla!
Tak for det fede indlæg!!
Jeg syntes bare at du manglede at fortælle lidt om trygheden i kristendommen!
Trygheden er for mig et af de vigtigste ting i min tro!
Det at jeg kan stole på at der altid er en der går ved min side, altid er der så jeg kan "holde ham i hånden!" det er stort! Tryghed er det hele ens eksistens er bygget på! Hvis du ikke kan føle dig tryg, kan du heller ikke udvikle dig som person! Hvis du altid var utryg sammen med andre mennesker, ville du jo ingen selvtillid have, og så kunne du ikke få arbejde, kæreste mm...
Nå, men jeg ville bare lige sige at trygheden er det vigtigste for mig!!
Charlotte!
"For du er dyrebar i mine øjne, højt agtet, og jeg elsker dig." Esajas 43.4
|
|
Til toppen
|
|
|
#4301 - 24/10/2002 16:57
[Re: Charlotte]
|
Bruger
Reg.: 15/04/2002
|
Tak fordi du lige gav dit besyv med til mit indlæg, og ja, du har helt ret, det er virkelig fedt at have den tryghed at gud har overblikket, og nok skal være der! Jeg ved ikke hvorfor jeg glemte det, måske fordi der er så mange gode ting ved det!
Kamilla
|
|
Til toppen
|
|
|
#4302 - 24/10/2002 20:59
[Re: kamilla]
|
Bruger
Reg.: 16/10/2002
Sted: Hvide Sande/Danmark
|
Synes bare lige at du skal vide at det ikke var for at kritisere! Men bare for at give min mening!
"For du er dyrebar i mine øjne, højt agtet, og jeg elsker dig." Esajas 43.4
|
|
Til toppen
|
|
|
|