0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#42854 - 26/01/2005 14:10
Re: Misforstået knæfald for naturvidenskaben
[Re: Ateist]
|
Bruger
Reg.: 05/11/2001
|
Lader en spontan generation af encellede levende organismer i en mytisk ursuppe sig underbygge videnskabeligt...?
Lader hypotesen om at mutationer fører til bedre gener sig videnskabeligt underbygge?
Lader hypotesen om at mutationer og naturlig udvælgelse er ansvarlig for den kæmpe variation vi ser i dyrelivet i dag sig videnskabeligt underbygge?
For hvis ikke det gør, så er det vel næppe videnskabeligt...
Mange hilsner,
Carsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#42856 - 26/01/2005 19:16
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
- Det 'svar' tolker jeg som et nej til at det lader sig videnskabeligt underbygge, at "Gud skabte tyngdekraften og andre naturkræfter, der opretholder universet", skriver Ateist.
Det er ikke videnskab, at Gud skabte tyngdekraften og andre naturkræfter. Det er tro. Men det er en årsag/virkning-logik, idet der må være en første igangsætter. For ateisten er det også en tro, at der IKKE er nogen guddom. Hvordan forholder det sig med den ateistiske årsag/virkning-logik angående den første igangsætter?
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#42857 - 26/01/2005 19:30
[Re: hoeg]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Det er ikke videnskab, at Gud skabte tyngdekraften og andre naturkræfter. Det er tro. Men det er en årsag/virkning-logik, idet der må være en første igangsætter.
Hvorfor er det "årsag/virkning-logik", at der "må være en første igangsætter"?
For ateisten er det også en tro, at der IKKE er nogen guddom.
Nej, det er normalt blot en fuldt berettiget afvisning af de troendes uunderbyggede påstande.
Hvordan forholder det sig med den ateistiske årsag/virkning-logik angående den første igangsætter?
"Den første igangsætter" er vel pr. def. en guddom, hvorfor ateismen rummer en afvisningen af, at en sådan eksisterer.
Det er dog ikke nogen "ateistiske årsag/virkning-logik" men følger af definitionen af ateisme (hvis et verdensbillede nemlig rummer en sådan guddom er det pr. def. ikke ateisme).
|
|
Til toppen
|
|
|
#42858 - 26/01/2005 21:46
Hvordan begrundes ateismen?
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Jeg skrev: "For ateisten er det også en tro, at der IKKE er nogen guddom."
Ateist skrev: "Nej, det er normalt blot en fuldt berettiget afvisning af de troendes uunderbyggede påstande."
Hvordan begrunder ateismen, at Gud ikke eksisterer? Mener ateismen, at Guds ikke-eksistens kan bevises videnskabeligt?
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#42859 - 26/01/2005 22:18
Re: Hvordan begrundes ateismen?
[Re: hoeg]
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej Ove, Du misforstår noget (og kender jeg dig ret, er det nok ikke tilfældigt  ): Ateisten afviser en påstand om Gud, fordi der ikke er begrundelser. Der er ikke tale om et forsøg på at bevise en ikke-eksistens. Tror du på nisser? Nej: Hvordan beviser du videnskabeligt, at der ikke findes nisser? mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#42860 - 26/01/2005 22:35
[Re: LarsBj]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
|
Hej LarsBj,
Ateisten afviser en påstand om Gud, fordi der ikke er begrundelser.
Det passer vist ikke helt. Der er da flere begrundelser, men om ateisten vil tage dem til sig, det er noget andet. Eller KAN tage dem til sig, vil jeg måske hellere sige. Han KAN måske ikke, al den stund de ikke taler til hans logik og rationalitet.
For at nævne et par begrundelser: 1# Bibelen taler om Gud. 2# Gud taler til den troende - og de ikke troende, men disse hører bare ikke efter, enten fordi de ikke kan eller fordi de ikke vil. Jeg kender faktisk ikke svaret, men det gør de måske selv.
Mvh Tau. PS. Ja, jeg håber, det er okay, at jeg sådan springer ind midt i en debat. Jeg ku ikke lade være.. 
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42861 - 27/01/2005 07:29
|
Bruger
|
aha, så må man også afvise spontan generation af encellede organismer...  ...eller hvad? Eller er der begrundelser for at tro på det? Udover at man selvfølgelig ikke vil tro på en skaber!!! Hilsner, Carsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#42862 - 27/01/2005 07:51
[Re: Carsten]
|
Bruger
|
Hej Carsten,
Dannelse af liv fra ikke-levende forstadier er en naturvidenskabelig disciplin, der forskes i med den naturvidenskabelige metode. Guder og nisser hører hjemme under teologi og evt folkemindeforskning (placer selv). Det er helt forskellige verdener, så hvordan du kan komme fra nisser til spontan generering af en-cellede organismer er snarere dit problem end naturvidenskabens.
mvh
LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#42863 - 27/01/2005 07:57
[Re: tau]
|
Bruger
|
Hej Tau, Du taler fra den troendes vinkel, og for den troende er Bibelen en autoritet. For mig er den bare en bog, og der findes mange bøger, der påberåber sig autoritet. Bibelen har ikke nogen særlig status i den henseende. Når jeg taler om begrundelser, er det begrundelser, der er objektivt overbevisende. Gud har aldrig talt til mig, så jeg har aldrig haft muligheden for at sige nej direkte. I mit tilfælde har jeg haft en forestilling om, at jeg troede, men den "tro" har ikke kunnet finde styrke i noget, jeg kunne bruge. Jeg har ikke "set beviser", jeg ikke bedre kunne forklare ad anden vej.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#42864 - 27/01/2005 13:22
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej LarsBj
Du taler fra den troendes vinkel, og for den troende er Bibelen en autoritet. For mig er den bare en bog, og der findes mange bøger, der påberåber sig autoritet. Bibelen har ikke nogen særlig status i den henseende. Når jeg taler om begrundelser, er det begrundelser, der er objektivt overbevisende.
Nåh, OBJEKTIVE begrundelser. Okay, men den slags findes (vist) ikke. Tro er tro og kan ikke objektivt begrundes eller bevises. Sådan er det desværre. Det er Gud, som har lavet spillereglerne, og det er der ikke noget at gøre ved. Uretfærdigt for os at se, måske, men sådan må det være.
Mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42865 - 27/01/2005 13:31
|
Bruger
|
L: Ateisten afviser en påstand om Gud, fordi der ikke er begrundelser.
t: Det passer vist ikke helt. Der er da flere begrundelser, ...
Det afgørende er selvfølgelig, hvorvidt der er gode begrundelser.
Alle påstande har vel en eller anden form for 'begrundelse' ("Jeg føler lissom at mine chakraer fyldes op med kosmisk energi, når jeg går rundt med månekrystallerne i lommen", "Stemmerne i mit hovede sagde at jeg godt kunne flyve" osv.) men det er altså ikke alle begrundelser, der fortjener at blive taget seriøst.
... men om ateisten vil tage dem til sig, det er noget andet. Eller KAN tage dem til sig, vil jeg måske hellere sige. Han KAN måske ikke, al den stund de ikke taler til hans logik og rationalitet.
At "de ikke taler til hans logik og rationalitet" betyder jo også, at de ikke lever op til den standard, der normalt kræves af påstande om verdens indretning.
Men, nu er det jo ikke bare ateister, der ikke vil tage de kristne påstande til sig - det gælder 4-5 mia. mennesker, hvoraf de fleste vel er troende mennesker i en eller anden forstand. Det er altså ikke bare fordi argumenterne "ikke taler til [folks] logik og rationalitet" at de afvises - folk, der heller ikke kræver at deres verdensbillede er sammenhængende, afviser det også. Det må altså dybest set være fordi, der er tale om dårlige argumenter, der ikke rummer de nødvendige kvaliteter.
1# Bibelen taler om Gud.
Det er ikke noget argument, hvad der står i en eller anden bog.
Koranen taler om Allah Vedaerne taler om diverse indiske guder Illiaden taler om de græske guder osv.
Hvis det er nok at noget står i en bog, så har de jo alle ret.
2# Gud taler til den troende - og de ikke troende, men disse hører bare ikke efter, enten fordi de ikke kan eller fordi de ikke vil. Jeg kender faktisk ikke svaret, men det gør de måske selv.
Eftersom hovedparten af de ikke-kristne nok helt oprigtigt vil benægte at have hørt Gud tale til sig (jeg vil i hvert fald!) så er det jo ikke just noget overbevisende argument. Det fremstår blot som en arrogant og hul påstand.
Påstanden er særligt utroværdig al den stund Gud jo påstås at være almægtig Var det tilfældet, så skulle man imidlertid mene at han også ville være i stand til at "tale til ... de ikke troende" på en måde, så de ville opfatte det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42866 - 27/01/2005 15:32
|
Bruger
|
Begge discipliner (Nisser og spontan generation) har dog til fælles, at der ikke foreligger nogen forklaring eller bevis for eksistens... Derved kan ingen af dem vel kaldes videnskabelige discipliner. I så fald ikke før der foreligger noget håndgribeligt...  Mange hilsner, Carsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#42867 - 27/01/2005 19:06
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist
Var det tilfældet, så skulle man imidlertid mene at han også ville være i stand til at "tale til ... de ikke troende" på en måde, så de ville opfatte det.
Der er en beretning i Bibelen, som siger, at to disciple gik på vejen og mødte Jesus. De genkendte Ham ikke, al den stund de var så nedbøjede over Hans død. Et godt eksempel på, at vi ikke altid genkender Gud, selvom Han taler direkte med os.
Man kan også sige, at vi troende herinde taler fra Gud til Jer ateister, men I kan ikke se det..det er selvfølgelig en påstand, men det er et svar til det, du skriver, om at Gud burde kunne tale til Jer.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42868 - 27/01/2005 19:49
|
Bruger
|
A: Var det tilfældet, så skulle man imidlertid mene at han også ville være i stand til at "tale til ... de ikke troende" på en måde, så de ville opfatte det.
t: Der er en beretning i Bibelen, som siger, at to disciple gik på vejen og mødte Jesus. De genkendte Ham ikke, al den stund de var så nedbøjede over Hans død. Et godt eksempel på, at vi ikke altid genkender Gud, selvom Han taler direkte med os.
Den del af dit udsagn, jeg har fremhævet, viser vel meget godt, at Gud er dårlig til at formidle sit budskab. Ikke just noget man ville forvente af en almægtig gud. Ergo er der umiddelbart noget, der ikke stemmer ved jeres påstande.
Man kan også sige, at vi troende herinde taler fra Gud til Jer ateister, men I kan ikke se det..det er selvfølgelig en påstand, men det er et svar til det, du skriver, om at Gud burde kunne tale til Jer.
Selvom det skulle være sandt, så viser det stadigvæk, at Gud er dårlig til at formidle sit budskab. I er nemlig ikke særlig troværdige. For det første kan I ikke underbygge jeres påstande. For det andet er der et hav af forskellige religiøse grupper, der alle kommer med hver sit sæt af vilde påstande. Alt i alt fremstår jeres budskab som blot én ovetro blandt mange. Det bude en almægtig gud altså kunne gøre bedre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42869 - 27/01/2005 23:01
|
Ordstyrer
Bruger
|
Den del af dit udsagn, jeg har fremhævet, viser vel meget godt, at Gud er dårlig til at formidle sit budskab. Ikke just noget man ville forvente af en almægtig gud.
Nej det viser det overhovedet ikke! Det viser, at der er noget ved OS, som forhindrer os i at høre Gud. Det er noget ganske andet. Du har ikke læst det, som jeg egentlig mente det. Prøv igen.
I er nemlig ikke særlig troværdige. For det første kan I ikke underbygge jeres påstande.
Hvem bestemmer, om vi er troværdige??? Gør du? Nej. Det kan lige så godt være dig, der har halm i ørerne!!!
For det andet er der et hav af forskellige religiøse grupper, der alle kommer med hver sit sæt af vilde påstande.
Ja, dette er unægtelig rigtigt. Det kan være ganske svært, at se hvorfor man skulle vælge det ene frem for det andet. Jeg har da også selv været i adskillige trossamfund, før jeg fandt frem til min Kirke. Nu ved jeg godt, at du mener forskellige religioner, men det er samme princip.
Alt i alt fremstår jeres budskab som blot én ovetro blandt mange.
Jeg vil foretrække, at du ikke kalder vores tro for overtro. Der er ingen grund til at være nedladende, vi diskuterer jo bare, vi kæmper ikke om at have ret!!! Husk, det er vigtigere at have det rette sindelag end at have ret...
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42870 - 28/01/2005 00:46
Ånd og erkendelse
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Tau
Du refererer til en meget interessant hændelse: Der er en beretning i Bibelen, som siger, at to disciple gik på vejen og mødte Jesus. De genkendte Ham ikke, al den stund de var så nedbøjede over Hans død. Et godt eksempel på, at vi ikke altid genkender Gud, selvom Han taler direkte med os. Teksten findes i Luk. 24, 13.-35.
De to disciple kendte Jesus, så hvorfor kender de ham ikke først og hvorfor siger de bagefter, at de har genkendt ham.
Hændelsen er meget mærkelig og i vers 37, gøres det endnu mærkeligere, for der er ikke noget som entydigt fortæller, at det var Jesus i kødet der viste sig for dem: Da blev de grebet af angst og frygt og mente, det var en ånd, de så.
For at understrege de oplevede noget, de mødte den opstandne og det var ikke bare en ånd, så får vi nogen fortællinger om at han spiste sammen med dem. Jeg har længe overvejet, hvordan den tekst kan forstås, for det kan være fortalt billedligt. Det eneste disse måltider synes at skulle overbevise os om, det er at han viste sig for disciplene som levende og han var midt i blandt dem, efter han havde været død. Det er nærmest små sidehistorier, som sagtens han have fået deres form, gennem folketroen og menneskers behov for effekter.
Jeg mener, at tilsynekomsterne viser forskellige måder den opstandne giver sig til kende.
De to disciple, som møder en mand på vejen og taler med ham, er stødt på en troende, som har taget Jesu lære til sig. Som Jesus siger; Den som tror på mig, det er den som gør hvad jeg siger! Jeg synes det lyder helt logisk, at de netop støder på en, for hvem troen er blevet levende, så at han er fyldt af Guds Ånd. De får øje på herren, så forsvinder han for deres øjne igen og de ser kun den mand de er fulgtes med. De opdager deres herre i et andet menneske og forstår i et syn, hvad det var Jesus havde lært dem. Dét får dem til straks at bryde op og begive sig tilbage til Jerusalem (besiddelse af Freden).
Vi hører også om, at herren giver sig til kende midt iblandt disciplene og de frygter han bare er en ånd, men han er faktisk blandt dem.
Jesus er ikke sådan som de plejer at kende ham, det fremgår tydeligt at det er i en fornyet skikkelse de oplever ham. Denne skikkelse er svær at gennemskue. Er Jesus i Ånden eller i er han i Kødet, det får man ikke noget klart vidnesbyrd om i evangelierne. Det vigtige er vel heller ikke så meget; om vi helt forstår opstandelsesunderet, men at dén, som tror, skal leve om end han dør.
Det kan være svært at forklare verden, hvad de har set og været vidne til. Det skal vi vel heller ikke nødvendigvis. Det skulle jo gerne være sådan, at vi fra vort eget liv med Gud, kan finde egne erfaringer som vi kan perspektivere overleveringerne med.
Hvis vi mener Gud taler til os, ja taller gennem os; Man kan også sige, at vi troende herinde taler fra Gud til Jer ateister, men I kan ikke se det... ; så må vi gå ud af os selv og tale deres sprog, som vi skal nå. Først når vi kan følges ad, kan vi gøre os reelle forhåbninger om, at andre vil sige til os: Nu taler I vores tunge og har forkyndt et glædeligt budskab for os, så vi selv ser.
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#42871 - 28/01/2005 06:59
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Ateist
T: Et godt eksempel på, at vi ikke altid genkender Gud, selvom Han taler direkte med os.
A : Den del af dit udsagn, jeg har fremhævet, viser vel meget godt, at Gud er dårlig til at formidle sit budskab. Ikke just noget man ville forvente af en almægtig gud. Ergo er der umiddelbart noget, der ikke stemmer ved jeres påstande.
Nej, faktisk siger det en del mere om os end det gør om Gud. Vi kan ikke genkende ham fordi vi er bortvendte fra ham pga synd. Vores synd hindrer os i at se og høre Gud.
At være almægtig er ikke det samme som diktator, det er kun kødelige mennesker, der lader magten stige dem til hovedet og er bundet til deres magt. Gud er ikke bundet til sin magt, men han er bundet til sit Ord. Og i sit Ord har Gud formidlet sit budskab - sine krav og sine løfter klart og tydeligt, gennem apostle og profeter.....men mennesker vil helst deres eget og er ligeglade.
Mkh Malli
Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed
|
|
Til toppen
|
|
|
#42872 - 28/01/2005 09:45
[Re: malli]
|
Bruger
|
T: Et godt eksempel på, at vi ikke altid genkender Gud, selvom Han taler direkte med os.
A : Den del af dit udsagn, jeg har fremhævet, viser vel meget godt, at Gud er dårlig til at formidle sit budskab. Ikke just noget man ville forvente af en almægtig gud. Ergo er der umiddelbart noget, der ikke stemmer ved jeres påstande.
M: Nej, faktisk siger det en del mere om os end det gør om Gud. Vi kan ikke genkende ham fordi vi er bortvendte fra ham pga synd. Vores synd hindrer os i at se og høre Gud.
Vil du hævde at Gud ikke magter at tale til os på en måde, så vi - trods vores synd - kan "se og høre Gud"? Ellers er det vist en irrelevant indvending.
At være almægtig er ikke det samme som diktator, ...
Det er det da i Guds tilfælde. Eller vil du måske mene at han har indført et kosmisk demokrati? Det indtryk jeg har fået herinde er da, at Gud styrer enevældigt. Ovenikøbet gør han det primært i det skjulte, hvilket blot forstærker indtrykket af enevælde.
men mennesker vil helst deres eget og er ligeglade.
Den bemærkning kan jo kun være møntet på troende mennesker.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42873 - 28/01/2005 17:22
|
Bruger
|
A: Den del af dit udsagn, jeg har fremhævet, viser vel meget godt, at Gud er dårlig til at formidle sit budskab. Ikke just noget man ville forvente af en almægtig gud.
t: Nej det viser det overhovedet ikke! Det viser, at der er noget ved OS, som forhindrer os i at høre Gud. Det er noget ganske andet. Du har ikke læst det, som jeg egentlig mente det. Prøv igen.
Vil det sige, at Gud ikke magter at trænge igennem til os? Ellers mener jeg det er en irrelevant indvending.
A: I er nemlig ikke særlig troværdige. For det første kan I ikke underbygge jeres påstande.
t: Hvem bestemmer, om vi er troværdige??? Gør du? Nej.
Jeg har ikke sagt, at jeg er nogen absolut autoritet - jeg har givet dig min opfattelse af den sag. Hvad folk finder troværdigt er selvsagt indviduelt (der er folk, der tror på hvad som helst).
Men jeg har begrundet mit synspunkt, så du selv kan tage stilling til, hvorvidt jeg har ret eller ej.
Det kan lige så godt være dig, der har halm i ørerne!!!
Jeg både læser og hører udemærket, så det er ikke der problemet ligger.
A: For det andet er der et hav af forskellige religiøse grupper, der alle kommer med hver sit sæt af vilde påstande.
t: Ja, dette er unægtelig rigtigt. Det kan være ganske svært, at se hvorfor man skulle vælge det ene frem for det andet.
Amen!
Det er dybest set rent gætteri, hvorfor folk jo også gætter på noget vidt forskelligt.
Mon ikke det snarere er her problemet ligger - og ikke i mine øren?
A: Alt i alt fremstår jeres budskab som blot én ovetro blandt mange.
t: Jeg vil foretrække, at du ikke kalder vores tro for overtro.
Nu indgår sætningen jo i min begrundelse af udsagnet om, at I ikke er særligt troværdige. Og min opfattelse af jeres troværdighed baserer sig altså på, at kristendommen for mig "fremstår ... som blot én overtro blandt mange". Havde jeg i stedet skrevet "én tro blandt mange", så ville meningen jo være en anden.
Iøvrigt undrer det mig lidt, at du reagerer på min brug af ordet "overtro" men ikke på Mallis brug af ordet "vantro".
Husk, det er vigtigere at have det rette sindelag end at have ret...
Den skal jeg huske at bruge på dommens dag!
|
|
Til toppen
|
|
|
#42874 - 28/01/2005 22:44
|
Ordstyrer
Bruger
|
Vil det sige, at Gud ikke magter at trænge igennem til os? Ellers mener jeg det er en irrelevant indvending.
Ja det kan man vel godt sige. Gud tvinger ingen. Han kan alt - hvad Han VIL. Og Han vil ikke tvinge nogen. Han vil så at sige ikke lave et "overgreb" på dig, for at få dig til at høre hvad Han siger.
Se det ved vi jo ikke...
Iøvrigt undrer det mig lidt, at du reagerer på min brug af ordet "overtro" men ikke på Mallis brug af ordet "vantro".
Nu har jeg ikke set, hvor Malli kalder nogen for vantro. ???? Det er så min fejl. Men desuden har jeg ikke selv været i en debat med Malli, hvor hun bruger ordet, og derfor - selvom jeg HAVDE set det - vil jeg ikke blande mig. Jeg blander mig som regel kun, hvis jeg er i direkte dialog med en. Som f.eks. med dig, her. Det kan så være, at det er en uskik, men sådan er det indtil videre. Jeg kan ikke overkomme at blande mig i alle de debatter, jeg ikke selv er med i. Det kan du måske forstå?
Husk, det er vigtigere at have det rette sindelag end at have ret...
Den skal jeg huske at bruge på dommens dag!
Hvordan det? Det gælder jo kun for diskussioner. Bibelen siger klart og tydeligt, at det netop gælder om at have fundet den rette, smalle sti.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42875 - 28/01/2005 23:18
Har Gud brug for en bedre spin-dokter?
|
Anonym
Anonym
|
Hej Ateist! Når jeg læser dine indlæg får jeg det indtryk, at hvis du rent teoretisk forestiller dig, at Gud findes - ja så har han et problem, fordi han ikke har overbevist dig (og ca. 5.000.000.000 andre.) Når vi kristne så ivrigt prøver at overbevise dig må det utvivlsomt styrke dig i den overbevisning. Især når vi samtidig fortæller hvor brændende han ønsker at du skal tro ham. Kunne han ikke gøre det bare lidt mere overbevisende. Jeg tror, vi fører dig på vildspor for hvis Gud findes og svarer nogenlunde til det gudsbillede bibelen giver, så er det dig og ikke Gud der har et problem. Biblen fortæller om Guds længsel efter at finde og frelse det fortabte, men det står ikke alene. Måske passer det ham ikke at du skal "se" ham. Måske morer han sig ligefrem over din stadige benægtelse af hans eksistens (midt i sorgen over at du ikke vil tro ham) - der er flere udsagn i biblen der kan tydes i den retning. Jesus siger et sted, at han taler i lignelser for at de der hører skal høre og dog intet forstå. (Øv nu troede vi lige det var for at være pædagogisk). "Gud åbenbarer sig for hvem han vil, og skjuler sig for hvem han vil" står der også et sted. Der er ingen klare retningslinier for hvem der "udvælges", men der gives dog nogle antydniger i bibelen, men ingen der kan sættes på formel eller udledes nogen fast praksis af. Er det uretfærdigt? Det er det da, her kan man ikke engang påberåbe sig en god Karma. Men igen hvis bibelens Gud findes - og hans syn på retfærdigt og uretfærdigt ikke stemmer med dit/vores? ja så er dit/vores problem større end hans - hans eksistens er ikke afhængig af dig/os, men omvendt. Alt dette er henvendt til dig og andre ikke-kristne, men også til alle os der "leger" forsvarsadvokater og spindoktore for en Gud, vi tror er almægtig.  Erik
|
|
Til toppen
|
|
|
#42876 - 28/01/2005 23:37
Re: Har Gud brug for en bedre spin-dokter?
|
Bruger
|
Hej Erik!
Når jeg læser dine indlæg får jeg det indtryk, at hvis du rent teoretisk forestiller dig, at Gud findes - ja så har han et problem, fordi han ikke har overbevist dig (og ca. 5.000.000.000 andre.)
Jeg mener skam ikke umiddelbart at en hypotetisk gud har et problem fordi jeg ikke tror. Jeg mener han har et problem, hvis han ønsker jeg skal tro og jeg så ikke gør det. Er han derimod ligeglad med om jeg tror eller ej, så har han selvfølgelig ikke noget problem.
Når vi kristne så ivrigt prøver at overbevise dig må det utvivlsomt styrke dig i den overbevisning.
Egl. ikke. Det I kristne fortæller mig styrker mig i den overbevisning at de kristne udsagn ikke giver mening: 1) Gud er almægtig og alvidende 2) Gud ønsker inderligt at jeg skal tro 3) Gud giver mig ikke den information, der skal til for at jeg kommer til at tro. De kristne påstande hænger ganske enkelt ikke sammen.
Især når vi samtidig fortæller hvor brændende han ønsker at du skal tro ham. Kunne han ikke gøre det bare lidt mere overbevisende.
Hvis han var almægtig, så kunne han pr. definition gøre det mere overbevisende.
Jeg tror, vi fører dig på vildspor ...
Det tror jeg også I gør!
... for hvis Gud findes og svarer nogenlunde til det gudsbillede bibelen giver, så er det dig og ikke Gud der har et problem.
Enig!
Biblen fortæller om Guds længsel efter at finde og frelse det fortabte, men det står ikke alene. Måske passer det ham ikke at du skal "se" ham.
Man får let det indtryk.
Måske morer han sig ligefrem over din stadige benægtelse af hans eksistens (midt i sorgen over at du ikke vil tro ham) - der er flere udsagn i biblen der kan tydes i den retning.
Så det er ikke bare påstanden om at han inderligt ønsker mig frelst, der ikke passer - han er heller ikke alkærlig men tværtimod lidt skadefro?
Jesus siger et sted, at han taler i lignelser for at de der hører skal høre og dog intet forstå. (Øv nu troede vi lige det var for at være pædagogisk).
Skyldes det så dårlige kommunikationsevner eller bare ondskabsfuldhed fra hans side? Konsekvensen af hans praksis er jo formentlig at milliarder går fortabt.
"Gud åbenbarer sig for hvem han vil, og skjuler sig for hvem han vil" står der også et sted. Der er ingen klare retningslinier for hvem der "udvælges", men der gives dog nogle antydniger i bibelen, men ingen der kan sættes på formel eller udledes nogen fast praksis af. Er det uretfærdigt? Det er det da, her kan man ikke engang påberåbe sig en god Karma.
Og her går (visse af) de kristne og påstår, at Gud er 100% retfærdig. Det passer altså heller ikke?
Men igen hvis bibelens Gud findes - og hans syn på retfærdigt og uretfærdigt ikke stemmer med dit/vores? ja så er dit/vores problem større end hans - hans eksistens er ikke afhængig af dig/os, men omvendt.
Og?
Alt dette er henvendt til dig og andre ikke-kristne, men også til alle os der "leger" forsvarsadvokater og spindoktore for en Gud, vi tror er almægtig.
Ja, jeg har heller aldrig forstået dem, der mener at mennesket hjælper Gud. Hør, hvor vi gungrer, sagde musen...
|
|
Til toppen
|
|
|
#42877 - 29/01/2005 11:16
|
Bruger
|
A: Vil det sige, at Gud ikke magter at trænge igennem til os? Ellers mener jeg det er en irrelevant indvending.
t: Ja det kan man vel godt sige. Gud tvinger ingen. Han kan alt - hvad Han VIL. Og Han vil ikke tvinge nogen. Han vil så at sige ikke lave et "overgreb" på dig, for at få dig til at høre hvad Han siger.
Er det et overgreb på folk, at tale til dem på en måde så de forstår det? 
Og at Gud ikke vil "tvinge" mig til at tro på sig er jo det samme som at sige, at han er villig til at lade mig gå i uvidenhed, selvom denne uvidenhed koster mig min frelse. Det svarer til ikke at fortælle en blind, at han er ved at vandre ud over en afgrund - med den begrundelse, at man jo ikke vil tvinge ham til noget.
Ved ikke at give folk de nødvendige informationer så "tvinger" han imidlertid reelt mange mennesker til ikke at tro eller til at tro på noget forkert.
Men jeg synes nu i det hele taget, at "tvang" er et lidt malplaceret ord at bruge om det at give folk informationer.
Se det ved vi jo ikke...
Indrømmet, det kan være at min 'åndelige hørelse' ikke er så skarp. 
t: Husk, det er vigtigere at have det rette sindelag end at have ret...
A: Den skal jeg huske at bruge på dommens dag!
t: Hvordan det? Det gælder jo kun for diskussioner. Bibelen siger klart og tydeligt, at det netop gælder om at have fundet den rette, smalle sti.
Så tæller det jo også en hel del at have ret, ikke? Evigheden afhænger faktisk af det!
|
|
Til toppen
|
|
|
#42878 - 29/01/2005 12:40
Den blinde og afgrunden
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Ateist
Jeg vil holde fast i dit billede med den blinde, dig, som går mod en afgrund, han ikke kan se. Du mener ikke, at Gud har ulejliget sig med at sørge for, at du fik at vide, at du er på vej mod den visse død. Men som jeg ser det er vi da netop en masse mennesker, bl.a. herinde, som, på Guds vejne, bruger en masse krudt på at (forsøge at) overbevise dig og andre ikke-kristne om, at I er på vej mod afgrunden. Men naturligvis er det umuligt, med fornuftige argumenter, at overbevise en blind om, at han er på vej mod afgrunden, for han kan jo ikke se den. Den blinde må simpelt hen vælge at stole på de seende eller ej. Det kunne jo være, at de seende bare så syner, eller måske, at de lavede løjer med ham. Men det kunne jo også være, at de havde ret, og i så fald kunne det jo blive skæbnesvangert for den blinde at overhøre advarslerne.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#42879 - 29/01/2005 13:15
Re: Den blinde og afgrunden
[Re: Nikolaj]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nikolaj
nemlig. Det er præcis det, der er sagen her. Jeg vil undlade at svare yderligere på Ateits indlæg, da jeg mener at alt relevant er sagt her af Nikolaj.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42880 - 29/01/2005 13:28
|
Bruger
|
nemlig. Det er præcis det, der er sagen her. Jeg vil undlade at svare yderligere på Ateits indlæg, da jeg mener at alt relevant er sagt her af Nikolaj.
Det er det nu ikke, da der jo stadigvæk er problematikken omkring "overgreb", "tvang" osv. Men det står dig selvfølgelig frit for ikke at svare mig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42881 - 29/01/2005 13:43
|
Bruger
|
Hej Ateist
Der er altså himmelvid forskel på at advare én om en fare, han ikke selv er opmærksom på, og så at tvinge ham til at gøre, som man selv vil. Jeg er selv ikke den store tilhænger af tvang under nogen som helst forhold, og det er Gud, som jeg har forstået ham, heller ikke.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#42882 - 29/01/2005 13:44
|
Bruger
|
Hej Nikolaj!
Jeg vil holde fast i dit billede med den blinde, dig, som går mod en afgrund, han ikke kan se.
Nu var billedet udelukkende tænkt til at illustrere spørgsmålet om, hvorvidt det er "tvang" at give folk de nødvendige informationer til at afværge en katastrofe. Noget du iøvrigt slet ikke forholder dig til.
Billedet har imidlertid en række klare mangler, når det bruges som du her lægger op til.
Du mener ikke, at Gud har ulejliget sig med at sørge for, at du fik at vide, at du er på vej mod den visse død.
Hvis jeg er på vej mod fortabelsen, så mener jeg ikke at Gud har ulejliget sig med at bibringe mig de nødvendige informationer.
Men som jeg ser det er vi da netop en masse mennesker, bl.a. herinde, som, på Guds vejne, bruger en masse krudt på at (forsøge at) overbevise dig og andre ikke-kristne om, at I er på vej mod afgrunden.
Men jeg har jo ingen grund til at tro, at I taler på Guds vegne. Jeg er tværtimod overbevist om, at I er faldet for en overtro, der intet har på sig. Såfremt Gud virkelig bruger jer som sit talerør, så er det bare ikke godt nok - ordene er ikke troværdige nok i jeres mund.
Derudover, så er det jo ikke en fysisk afgrund I taler om, men en magisk afgrund. Det svarer lidt til at advare den blinde om at han er ved at vade ind i gabet på en drage. Det vil de fleste blinde jo nok affærdige som usandt.
Men naturligvis er det umuligt, med fornuftige argumenter, at overbevise en blind om, at han er på vej mod afgrunden, for han kan jo ikke se den. Den blinde må simpelt hen vælge at stole på de seende eller ej.
Endnu en klar svaghed ved din brug af billedet: Den blinde er overbevist om, at han er blind mens andre kan se. Jeg er derimod ikke overbevist om at jeg er 'åndeligt blind' mens andre er 'åndeligt seende' - tværtimod!
Det kunne jo være, at de seende bare så syner, eller måske, at de lavede løjer med ham. Men det kunne jo også være, at de havde ret, og i så fald kunne det jo blive skæbnesvangert for den blinde at overhøre advarslerne.
Så nærmer vi os vist i faretruende grad Pascal's væddemål.
Hvis vi - trods de nævnte mangler - skal blive i billedet her, så er et af den blindes mange problemer jo, at der står og råber "du skal gå til venstre". En anden råber "du skal gå lige ud". Mange andre råber noget helt tredie. Med mindre alle de råbende tager fejl, kan det altså blive lige så skæbnesvangert for den blinde at rette sig efter advarslerne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42883 - 29/01/2005 13:48
|
Bruger
|
Der er altså himmelvid forskel på at advare én om en fare, han ikke selv er opmærksom på, og så at tvinge ham til at gøre, som man selv vil.
Enig! Det er jo netop det, der er hele min pointe: Gud kan sagtens advare mig om faren uden at han dermed kan siges at tvinge mig til noget som helst.
Det er tau, der tilsyneladende mener, det vil være tvang, hvis Gud advarer mig.
Jeg er selv ikke den store tilhænger af tvang under nogen som helst forhold, og det er Gud, som jeg har forstået ham, heller ikke.
Det er jeg bestemt heller ikke!
|
|
Til toppen
|
|
|
#42884 - 29/01/2005 14:50
|
Bruger
|
Hej Ateist, du skriver:
Nu var billedet udelukkende tænkt til at illustrere spørgsmålet om, hvorvidt det er "tvang" at give folk de nødvendige informationer til at afværge en katastrofe. Noget du iøvrigt slet ikke forholder dig til.
Men det har jeg så gjort nu, i dette indlæg, og det ser endda ud til at vi er rimelig enige om den sag.
Billedet har imidlertid en række klare mangler, når det bruges som du her lægger op til.
Ikke desto mindre synes jeg faktisk, at det overordnet set er et rigtig fint billede, du har bragt på banen, så jeg vil tillade mig at forsøge at rette lidt op på dets mangler.
Hvis jeg er på vej mod fortabelsen, så mener jeg ikke at Gud har ulejliget sig med at bibringe mig de nødvendige informationer.
Hvilke informationer er det lige, du mener, at du mangler?
Men jeg har jo ingen grund til at tro, at I taler på Guds vegne. Jeg er tværtimod overbevist om, at I er faldet for en overtro, der intet har på sig.
Som jeg tidligere har anført, så har den blinde jo ikke selv forudsætningerne for at afgøre, hvorvidt de seende taler sandt eller falsk.
Derudover, så er det jo ikke en fysisk afgrund I taler om, men en magisk afgrund. Det svarer lidt til at advare den blinde om at han er ved at vade ind i gabet på en drage. Det vil de fleste blinde jo nok affærdige som usandt.
For det første: Jeg er ikke så vild med udtrykket "magisk". Det er ikke just et udtryk, vi kristne plejer at bruge om vores egen tro, faktisk er magi noget, Bibelen taler særdeles negativt om (jf. 5 Mos 18,10, 2 Krøn 33,6, Mika 5,11 m.v.). For det andet: Dette er jo bare et billede, og i billedet er afgrunden jo netop en hel konkret, fysisk afgrund, som den blinde blot ikke kan se. For det tredje: Den blinde har jo aldrig set eller stiftet bekendtskab med en afgrund, så han har kun de seendes udsagn om afgrunde at vurdere ud fra.
Den blinde er overbevist om, at han er blind mens andre kan se. Jeg er derimod ikke overbevist om at jeg er 'åndeligt blind' mens andre er 'åndeligt seende' - tværtimod!
Tjah, du kan måske godt have en pointe der, men nu er det jo også bare et billede.
N: Det kunne jo være, at de seende bare så syner, eller måske, at de lavede løjer med ham. Men det kunne jo også være, at de havde ret, og i så fald kunne det jo blive skæbnesvangert for den blinde at overhøre advarslerne.
A: Så nærmer vi os vist i faretruende grad Pascal's væddemål.
Det havde jeg faktisk ikke tænkt over, da jeg skrev det, men jo, du har nok ret. Og hvad er egentlig problemet i det?
Hvis vi - trods de nævnte mangler - skal blive i billedet her, så er et af den blindes mange problemer jo, at der står og råber "du skal gå til venstre". En anden råber "du skal gå lige ud". Mange andre råber noget helt tredie. Med mindre alle de råbende tager fejl, kan det altså blive lige så skæbnesvangert for den blinde at rette sig efter advarslerne.
Som Jesus sagde: "Når en blind leder en blind, falder de begge i grøften." (Matt 15,14). Og den blinde har jo desværre ikke særlig meget grundlag for at vurdere, om den, der fører ham, er blind eller seende (ud over den førendes eget udsagn).
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#42885 - 29/01/2005 15:50
|
Bruger
|
Hej Nikolaj!
A: Billedet har imidlertid en række klare mangler, når det bruges som du her lægger op til.
N: Ikke desto mindre synes jeg faktisk, at det overordnet set er et rigtig fint billede, du har bragt på banen, så jeg vil tillade mig at forsøge at rette lidt op på dets mangler.
Jeg synes nu ikke du rettet op på dets væsentligste mangler, men det vil jeg behandle nedenfor.
A: Hvis jeg er på vej mod fortabelsen, så mener jeg ikke at Gud har ulejliget sig med at bibringe mig de nødvendige informationer.
N: Hvilke informationer er det lige, du mener, at du mangler?
Som minimum noget, der kan underbygge: 1) at Gud findes 2) at han er Bibelens treenige gud og ikke fx Krishna.
A: Men jeg har jo ingen grund til at tro, at I taler på Guds vegne. Jeg er tværtimod overbevist om, at I er faldet for en overtro, der intet har på sig.
N: Som jeg tidligere har anført, så har den blinde jo ikke selv forudsætningerne for at afgøre, hvorvidt de seende taler sandt eller falsk.
Men den blinde anerkender dog, at de seende kan se noget han ikke selv kan.
Det anerkender jeg ikke.
Her kommer billedet for alvor til kort!
A: Derudover, så er det jo ikke en fysisk afgrund I taler om, men en magisk afgrund. Det svarer lidt til at advare den blinde om at han er ved at vade ind i gabet på en drage. Det vil de fleste blinde jo nok affærdige som usandt.
N: Dette er jo bare et billede, og i billedet er afgrunden jo netop en hel konkret, fysisk afgrund, som den blinde blot ikke kan se.
Men dog noget, der befinder sig i samme fysiske virkelighed som den blinde anerkender eksistensen af - ikke i en eller anden påstået trancendental virkelighed. Og derfor er det fx også noget den blinde ved at han vil kunne sanse med fx sin fod.
Det var jo netop derfor jeg talte om en "magisk afgrund" og en drages mund fordi kun noget sådant vil kunne rette op på billedets mangler.
Den blinde har jo aldrig set eller stiftet bekendtskab med en afgrund, så han har kun de seendes udsagn om afgrunde at vurdere ud fra.
Mon ikke alle blinde har stiftet bekendskab med niveauforskelle?
A: Den blinde er overbevist om, at han er blind mens andre kan se. Jeg er derimod ikke overbevist om at jeg er 'åndeligt blind' mens andre er 'åndeligt seende' - tværtimod!
N: Tjah, du kan måske godt have en pointe der, men nu er det jo også bare et billede.
Men ikke noget særlig godt billede (og da det denne gang er mit eget billede tillader Asbjørn mig vel at sige det?)
N: Det kunne jo være, at de seende bare så syner, eller måske, at de lavede løjer med ham. Men det kunne jo også være, at de havde ret, og i så fald kunne det jo blive skæbnesvangert for den blinde at overhøre advarslerne.
A: Så nærmer vi os vist i faretruende grad Pascal's væddemål.
N: Det havde jeg faktisk ikke tænkt over, da jeg skrev det, men jo, du har nok ret. Og hvad er egentlig problemet i det?
At jeg mener Pascal's væddemål er tåbeligt.
A: Hvis vi - trods de nævnte mangler - skal blive i billedet her, så er et af den blindes mange problemer jo, at der står og råber "du skal gå til venstre". En anden råber "du skal gå lige ud". Mange andre råber noget helt tredie. Med mindre alle de råbende tager fejl, kan det altså blive lige så skæbnesvangert for den blinde at rette sig efter advarslerne.
N: ... den blinde har jo desværre ikke særlig meget grundlag for at vurdere, om den, der fører ham, er blind eller seende (ud over den førendes eget udsagn).
Her er der imidlertid ikke tale om "den, der fører ham" men om mange forskellige wannabes, der alle hiver og slider i ham fra forskellige retninger.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42886 - 29/01/2005 17:12
|
Bruger
|
Hej Ateist
Vi kommer vist ikke så meget videre med det her billede, så medmindre du har noget at indvende, synes jeg ikke, vi behøver spilde mere krudt på det.
Dog vil jeg gerne have dig til at underbygge hvorfor du "mener Pascal's væddemål er tåbeligt." Bare af interesse.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#42887 - 29/01/2005 17:18
Pascals væddemål
|
Bruger
|
Dog vil jeg gerne have dig til at underbygge hvorfor du "mener Pascal's væddemål er tåbeligt." Bare af interesse.
Det antager, at det er uden omkostninger at være religiøs.
Det antager, at der kun er én religion.
Det antager, at man vælger sin overbevisning.
Edit: Subject + det sidste punkt
Ændret af Ateist (29/01/2005 17:22)
|
|
Til toppen
|
|
|
#42888 - 29/01/2005 22:44
|
Ordstyrer
Bruger
|
Enig! Det er jo netop det, der er hele min pointe: Gud kan sagtens advare mig om faren uden at han dermed kan siges at tvinge mig til noget som helst.
Det er tau, der tilsyneladende mener, det vil være tvang, hvis Gud advarer mig.
Jamen Gud bruger skam da f.eks. OS herinde til at advare dig. Hvor mange gange har vi ikke sagt til dig, at du er på vej mod afgrunden???? Du hører bare ikke efter, fordi du ikke tror på det, vi siger. Af forskellige grunde..
Jeg mener ikke, at det er tvang, hvis Gud vil advare dig. Hvor har jeg skrevet det? Så har jeg udtrykt mig forkert. (Du behøver ikke linke). Jeg mener, at det er tvang, hvis Gud presser sig på og vælter dig omkuld, for at få dig til at høre efter. Sådan da. Er det mere klart nu? Jeg mener altså godt, at Gud kan forsøge at råbe dig op, f.eks. gennem os herinde, men Han vil ikke slå dig til jorden (eller noget andet drastisk) for at få dig til at høre efter. Tillid og tro på Gud er netop tro og ikke viden, og derfor får du ikke skudsikre beviser på, at det ér Gud, der taler til dig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42889 - 29/01/2005 22:51
Indrømmelse til Ateist.
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist
jeg vil godt indrømme, at jeg faktisk ikke har et svar på, hvorfor du netop skulle vælge at tro på Jesus Kristus og kristendommen. Der ér jo unægtelig mange religioner, der byder sig til. Der ér ingen beviser for, hvilken religion der er den sande, så jeg kan faktisk ikke råde dig mere, end jeg allerede har gjort.
Det er lidt træls.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42890 - 30/01/2005 00:09
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej tau, du skriver Jamen Gud bruger skam da f.eks. OS herinde til at advare dig. Hvor mange gange har vi ikke sagt til dig, at du er på vej mod afgrunden???? Du hører bare ikke efter, fordi du ikke tror på det, vi siger. Af forskellige grunde.. Ja, du har ret. Jeg kommer her til at tænke på, hvordan det egentlig gik til, at jeg selv kom til kristen tro: Det var fordi de mennesker, som fortalte mig om kristendommen, selv troede på det de fortalte, og fordi de forekom mig at være troværdige og fornuftige mennesker. Det var sådan det begyndte. Ellers var det nok aldrig begyndt - ikke for mit vedkommende. For hvordan kan man tro på nogen - eller noget - som man ikke kender? Hvis en fremmed havde sagt til mig "Ham der går derovre på den anden side af gaden, ham med den grønne kasket, ham skal du have tillid til, ham skal du tro på, det gælder dit liv!" - så ville jeg næppe gide bevæge mig over for at hilse på manden med den grønne kasket ... Jeg tænker at nogenlunde sådan må det være at være ateist.  kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#42891 - 30/01/2005 00:45
Re: Pascals væddemål
|
Bruger
|
Hej Ateist
Jeg må jo nok give dig ret i, at Pascals væddemål er en lidt for grov forenkling.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#42892 - 30/01/2005 10:56
Re: Indrømmelse til Ateist.
|
Bruger
|
jeg vil godt indrømme, at jeg faktisk ikke har et svar på, hvorfor du netop skulle vælge at tro på Jesus Kristus og kristendommen. Der ér jo unægtelig mange religioner, der byder sig til. Der ér ingen beviser for, hvilken religion der er den sande, så jeg kan faktisk ikke råde dig mere, end jeg allerede har gjort.
Du er i det mindste ærlig omkring det.
Og, så tror jeg faktisk også godt du kan se, hvorfor jeg selv og mange andre ikke kan tro på nogen af religionerne.
Det er lidt træls.
Hvis det er dig nogen trøst, så har jeg heller ikke mødt andre, der havde et godt svar - hverken kristne eller nogen fra "en fra kristendommen afvigende religion".
Det er altså ikke dig, der er problemet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42893 - 30/01/2005 11:08
|
Bruger
|
Jamen Gud bruger skam da f.eks. OS herinde til at advare dig. Hvor mange gange har vi ikke sagt til dig, at du er på vej mod afgrunden???? Du hører bare ikke efter, fordi du ikke tror på det, vi siger. Af forskellige grunde..
Gud har ikke advaret mig - I har advaret mig. Der er himmelvid forskel!
Der er også stor forskel på at høre efter hvad der bliver sagt og så at tro på samme. At du igen og igen påstår at jeg ikke hører efter finder jeg faktisk både tåbeligt og småfornærmende. Jeg hører efter men jeg tror jer ikke!!
Jeg mener ikke, at det er tvang, hvis Gud vil advare dig. ... Jeg mener, at det er tvang, hvis Gud presser sig på og vælter dig omkuld, for at få dig til at høre efter. Sådan da. Er det mere klart nu?
Lidt, men nu er vi også kommet ud på et sidespor. Der har nemlig aldrig været tale om at Gud skulle "vælte [m]ig omkuld" - blot om at han skulle tale til mig så jeg kunne høre og forstå det.
Jeg mener altså godt, at Gud kan forsøge at råbe dig op, f.eks. gennem os herinde, ...
Og jeg mener så at en almægtig Gud bør kunne kommunikere bedre og mere troværdigt end ved at lade jer tale for sig.
Tillid og tro på Gud er netop tro og ikke viden, og derfor får du ikke skudsikre beviser på, at det ér Gud, der taler til dig.
Og derfor er det også at jeg slet ikke kan købe påstanden om at han inderligt ønsker at jeg skal blive frelst. Så ville han jo gøre noget ved det.
Han er derimod villig til at lade milliarder af mennesker gå fortabt blot for at opretholde et meningsløst princip om at vi død og pine skal tro uden at vide.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42894 - 30/01/2005 11:10
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hvis en fremmed havde sagt til mig "Ham der går derovre på den anden side af gaden, ham med den grønne kasket, ham skal du have tillid til, ham skal du tro på, det gælder dit liv!" - så ville jeg næppe gide bevæge mig over for at hilse på manden med den grønne kasket ...
Jeg tænker at nogenlunde sådan må det være at være ateist.
Det er ikke helt ved siden af.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42896 - 30/01/2005 19:14
|
Ordstyrer
Bruger
|
Gud har ikke advaret mig - I har advaret mig. Der er himmelvid forskel!
Jamen HVORDAN skulle Gud så advare dig? Ved selv at tale til dig? Hvordan ville du så genkende Hans stemme? Hvordan ville du vide, at det ikke var vrangforestillinger?
Der er også stor forskel på at høre efter hvad der bliver sagt og så at tro på samme. At du igen og igen påstår at jeg ikke hører efter finder jeg faktisk både tåbeligt og småfornærmende. Jeg hører efter men jeg tror jer ikke!!
Jamen det beklager jeg, det var skam ikke min mening at fornærme dig. Ok, så siger vi, at du hører efter, men bare ikke tror os, det kan jeg godt gå med til. Sådan havde jeg ikke tænkt på det.
Han er derimod villig til at lade milliarder af mennesker gå fortabt blot for at opretholde et meningsløst princip om at vi død og pine skal tro uden at vide.
Ja det er også en gåde for mig!!!! Jeg har ikke svaret, men jeg tror, det er sådan, det er, og derfor må jeg bare indrette mig efter det. Det hjælper ikke at stikke hovedet i busken, og sige at jeg ikke vil være med. Det er Guds regler, det er Ham, der sætter dagsordenen. Det kan jeg godt leve med, omend jeg ønsker, det var anderledes, så flere blev frelst. Tro ikke, at jeg er ligeglad med de, der måske går fortabt!!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#42897 - 30/01/2005 21:34
|
Bruger
|
A: Gud har ikke advaret mig - I har advaret mig. Der er himmelvid forskel!
t: Jamen HVORDAN skulle Gud så advare dig?
Det ved jeg virkelig ikke, men mon ikke en alvidende og almægtig sagtens kan finde på en overbevisende måde at advare mig på?
A: Han er derimod villig til at lade milliarder af mennesker gå fortabt blot for at opretholde et meningsløst princip om at vi død og pine skal tro uden at vide.
t: Ja det er også en gåde for mig!!!! Jeg har ikke svaret, men jeg tror, det er sådan, det er, og derfor må jeg bare indrette mig efter det. Det hjælper ikke at stikke hovedet i busken, og sige at jeg ikke vil være med.
Det var skam heller ikke et argument for, hvad troende kan/bør gøre ved det (jeg er enig i, at hvis det er sandt må man bare indrette sig).
Det var derimod et argument for, hvorfor det hele virker utroværdigt. Dette hænger ganske enkelt ikke sammen, med påstanden om at han er kærlig og ønsker os alle frelst.
Tro ikke, at jeg er ligeglad med de, der måske går fortabt!!!
Det har jeg skam heller ikke grund til at tro.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42898 - 30/01/2005 22:51
|
Ordstyrer
Bruger
|
Det ved jeg virkelig ikke, men mon ikke en alvidende og almægtig sagtens kan finde på en overbevisende måde at advare mig på?
Jo! Men så har du det åbenbart til gode..hvis vi altså antager, at Han ikke har brugt os.
Det var skam heller ikke et argument for, hvad troende kan/bør gøre ved det (jeg er enig i, at hvis det er sandt må man bare indrette sig).
Det var derimod et argument for, hvorfor det hele virker utroværdigt. Dette hænger ganske enkelt ikke sammen, med påstanden om at han er kærlig og ønsker os alle frelst.
Hænger det ikke sammen? Hm, for mig hænger det nu udmærket sammen, selvom jeg ville ønske, at det var anderledes. Men som jeg læser Bibelen (har ikke lige konkrete bibelsteder, men kan da prøve at finde nogen, hvis du ønsker det) som helhed, er det sådan, det er. Desværre. Ulogisk? Måske nok. Ja. Ja, det kan vi godt sige, at det er. 1-0 til dig.
Tro ikke, at jeg er ligeglad med de, der måske går fortabt!!!
Det har jeg skam heller ikke grund til at tro.
Nå det var godt. Jeg var bare ikke helt sikker, men der lagde jeg dig måske ord i munden..
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42899 - 30/01/2005 23:10
|
Bruger
|
Hej Ateist og tau
A: Dette [muligheden for fortabelse] hænger ganske enkelt ikke sammen, med påstanden om at han er kærlig og ønsker os alle frelst.
t: Men som jeg læser Bibelen ... som helhed, er det sådan, det er. Desværre. Ulogisk? Måske nok. Ja. Ja, det kan vi godt sige, at det er. 1-0 til dig.
Jeg synes faktisk ikke der er noget som helst underligt eller ulogisk i, at beskrivelsen af Gud ikke bare er færdig, når vi har sagt, at han er god og kærlig. Gud er evig og uendelig, han overstiger langt vores fatteevne, så selvfølgelig kan han ikke bare beskrives tilstrækkeligt med nogle ganske få ord. Heller ikke med mange ord. Måske med uendelig mange ord, og dog: menneskers ord vil nok alligevel altid vise sig at være utilstrækkelige. Gud er kærlighed, javel, men han er altså også så meget andet.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#42900 - 30/01/2005 23:12
Re: Har Gud brug for en bedre spin-dokter?
|
Anonym
Anonym
|
Hej Ateist! Jeg skrev:(kan ikke/gider ikke, finde ud af det med rammer og lignende  ) Alt dette er henvendt til dig og andre ikke-kristne, men også til alle os der "leger" forsvarsadvokater og spindoktore for en Gud, vi tror er almægtig. Ateist: Ja, jeg har heller aldrig forstået dem, der mener at mennesket hjælper Gud. Hør, hvor vi gungrer, sagde musen... ----- Ja - Endnu et paradoks, men I vores tro indgår også et aspekt, hvor vi tror (beleave it or not) at den almægtige Gud ikke bare ønsker vores hjælp, men også gør sig afhængig af den.... Burde det ikke være et problem for et rationelt tænkende menneske (det får jeg "skyld" for at være) ? For mig ville det være det, hvis jeg ikke erkendte, at det er et paradoks og at kristendommen er fuld af dem. Men hvis der ikke kan argumenteres til tro, hvad katten er det så for en tro? For mig er troen ikke bare en overbevisning (det er det også), men primært en personlig relation til den almægtige Gud. En relation mellem den enkelte kristne og Gud - Og mellem levende menigheder* og den almægtige Gud. * levende menigheder - fælleskaber der lever i en relation med Gud - I kristen sprogbrug betyder levende ofte: at stå i en personlig relation til Gud. (Jvf. Lignielsen om den fortabte søn Lukas 15. 11-32) Vægtlægningen af det individuelle kontra det kollegtive i relationen varierer med tiden og fra kristen til kristen og fra trossamfund til trossamfund. Du kan i øvrigt læse i 1. korinterbrev kapitel 1 vers 16ff. at erkendelsen af vores tros dårskab er af gammel dato. Brug evt. www.bibelen.dk - Godkendt til universitets brug  NB. korinterbrevet er intern kristen komunikation, og altså ikke skrevet for at provokere.  Erik
|
|
Til toppen
|
|
|
#42901 - 31/01/2005 01:09
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nikolaj
At: Dette [muligheden for fortabelse] hænger ganske enkelt ikke sammen, med påstanden om at han er kærlig og ønsker os alle frelst.
Ta: Men som jeg læser Bibelen ... som helhed, er det sådan, det er. Desværre. Ulogisk? Måske nok. Ja. Ja, det kan vi godt sige, at det er. 1-0 til dig.
Ni: Jeg synes faktisk ikke der er noget som helst underligt eller ulogisk i, at beskrivelsen af Gud ikke bare er færdig, når vi har sagt, at han er god og kærlig.
NÆÆÆÆH - du har faktisk ret. Det tænkte jeg slet ikke på, nemlig dét, at Gud er MERE end kærlighed. Han er OGSÅ hellig, og Han hader synd. Mennesker, som ikke er renset for synd i Jesu Blod ville dø, såfremt de var i Himlen med Gud. Men så kan man så spørge sig selv, om ikke det var mere retfærdigt, at de netop bare døde og ikke blev pint for evigt i helvede..hvis helvede da er et evigt pinested og ikke bare en død. Ja, dette er jeg ikke helt afklaret med, men det ved jeg godt, at de andre kristne herinde er. De fleste i hvert fald.
Var dette indlæg mon spor opklarende eller snarere forvirrende?
mvh Tau. PS. Og ja, Gud vil at alle bliver frelst, men det bliver de nok ikke, for nogen vil ikke Gud. De vil hellere sig selv og denne verdens afguder eller slet ingenting. Gud tvinger ingen ind i Himlen, vi kan selv vælge det fra.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42902 - 31/01/2005 07:38
|
Anonym
Anonym
|
Argument fra uvidenhed...
Jeg synes faktisk ikke der er noget som helst underligt eller ulogisk i, at beskrivelsen af Nissen ikke bare er færdig, når vi har sagt, at Nissen er god og kærlig. Nissen er evig og uendelig, Nissen overstiger langt vores fatteevne, så selvfølgelig kan Nissen ikke bare beskrives tilstrækkeligt med nogle ganske få ord. Heller ikke med mange ord. Måske med uendelig mange ord, og dog: menneskers ord vil nok alligevel altid vise sig at være utilstrækkelige. Nissen er kærlighed, javel, men Nissen er altså også så meget andet.
Kan du se hvad jeg mener...?
|
|
Til toppen
|
|
|
#42903 - 31/01/2005 11:12
|
Bruger
|
NÆÆÆÆH - du har faktisk ret. Det tænkte jeg slet ikke på, nemlig dét, at Gud er MERE end kærlighed. Han er OGSÅ hellig, og Han hader synd.
Så næste gang en kristen forsøger at fortælle mig, at Gud er 100% kærlighed, så skal jeg bare afvise ham?
Og ja, Gud vil at alle bliver frelst, men det bliver de nok ikke, for nogen vil ikke Gud.
Hvor mange "vil ikke Gud"? For meningsfuldt at kunne sige man ikke "vil" Gud så skal man jo først tro på at han eksisterer. Hvor mange findes der mon, som tror på Gud, og som ikke "vil" ham?
De vil hellere sig selv og denne verdens afguder eller slet ingenting.
Hvem er det dog, der hellere "vil" sig selv?
Hvem er det, der hellere "vil" "denne verdens afguder"? Er det dem, der har en anden tro (muslimer fx)? Er det du siger så ikke, at de egl. tror på den kristne Gud og alligevel vælger en "afgud"? Hvor mange mon det passer på?
Hvem er det, der "slet ingenting" "vil"? Er det ateisterne? Er det du siger så ikke, at vi egl. tror på den kristne Gud og alligevel vælger en "ingenting"? Hvor mange mon det passer på?
Gud tvinger ingen ind i Himlen, vi kan selv vælge det fra.
Muligvis, men vi kan ikke selv vælge det til.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42904 - 31/01/2005 16:14
Hvem vælger hvad og Luthers trælbundne vilje.
|
Ordstyrer
Bruger
|
Sikke mange spørgsmål. jeg skal prøve at besvare dem, men for øvrigt vil jeg sige, at jeg snart ikke har mere at sige i denne debat, så måske bliver dette mit sidste indlæg til dig her, håber det er ok? Jeg synes vi har sagt det, der skal siges. Men du er måske ikke enig?
Så næste gang en kristen forsøger at fortælle mig, at Gud er 100% kærlighed, så skal jeg bare afvise ham?
Ja. For Gud er ikke kun kærlighed, langt fra. Men kærlig, det er Han også. Og meget endda. Du ved, Han lod Sin Søn dø for vores skyld - du kender møllen. 
Hvor mange "vil ikke Gud"? For meningsfuldt at kunne sige man ikke "vil" Gud så skal man jo først tro på at han eksisterer. Hvor mange findes der mon, som tror på Gud, og som ikke "vil" ham?
Det ved jeg ikke. Jeg mener nu godt, man kan sige, at folk der ikke kender Ham heller ikke vil Ham. Så det sidste spørgsmål er vel egentlig overflødigt set fra min vinkel. MEN, jeg kan da sige, at der jo findes folk, f.eks. CH, som kendte Gud, og som så valgte Ham fra.
Hvem er det dog, der hellere "vil" sig selv?
Det kunne typisk være de meget venstreorienterede, som ofte (ikke altid) hellere vil dyrke sig selv og tro på sig selv, frem for at tro på Kristus. Sådan siger de selv. Men som sagt er det naturligvis ikke dem alle, der siger sådan,m en mange af dem.
Hvem er det, der hellere "vil" "denne verdens afguder"? Er det dem, der har en anden tro (muslimer fx)? Er det du siger så ikke, at de egl. tror på den kristne Gud og alligevel vælger en "afgud"? Hvor mange mon det passer på?
Alle dem, der tror på eller sætter noget højest, som ikke er Gud (Bibelens Gud). Jeg kan ikke udtale mig om, hvorvidt de kender Gud, så jeg kan ikk besvare dit sidste spørgsmål.
Hvem er det, der "slet ingenting" "vil"? Er det ateisterne? Er det du siger så ikke, at vi egl. tror på den kristne Gud og alligevel vælger en "ingenting"? Hvor mange mon det passer på?
Ja. Og nej til det andet spørgsmål. Og derfor har jeg intet svar til det sidste spørgsmål.
Gud tvinger ingen ind i Himlen, vi kan selv vælge det fra.
Muligvis, men vi kan ikke selv vælge det til.
Så sandt. Jvf. Luthers lære om den trælbundre vilje. Ja, det tror jeg faktisk på, selvom jeg er katolik.
/Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42905 - 31/01/2005 16:49
[Re: ]
|
Bruger
|
Hej CH
Jeg kan da egentlig godt se, hvad du mener. Men jeg tror jo nu engang på Gud, men ikke på (Jule-)Nissen. Og nej, jeg kan ikke lige en gang for alle komme med et rationelt argument for hvorfor. Jeg kan sagtens komme med argumenter, det er ikke det, men jeg har altså ingen forventning om ved egen kraft at kunne overbevise dig.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#42907 - 31/01/2005 17:40
Re: Hvem vælger hvad og Luthers trælbundne vilje.
|
Bruger
|
A: Hvor mange "vil ikke Gud"? For meningsfuldt at kunne sige man ikke "vil" Gud så skal man jo først tro på at han eksisterer. Hvor mange findes der mon, som tror på Gud, og som ikke "vil" ham?
t: Det ved jeg ikke. Jeg mener nu godt, man kan sige, at folk der ikke kender Ham heller ikke vil Ham.
Jeg mener ikke det overhovedet giver mening at ville/ikke ville noget man ikke tror på.
Du tror formentlig ikke at Jorden er flad. Vil det være korrekt at hævde, at det er fordi du ikke vil at Jorden skal være flad? Det mener jeg ikke!
Faktisk synes jeg det er både tåbeligt og arrogant, når kristne igen og igen udtaler sig om hvad ikke-kristne vil og ikke vil. Hvem er I, siden I kan udtale jer om folks vilje - ovenikøbet helt generelt om 4-5 mia. menneskers vilje? Man ser det desværre bare meget ofte.
Hvad er det overhovedet, der gør at I føler jer nødsaget til at udtale jer om folks vilje? Gør det det lettere at tåle tanken om at disse 4-5 mia. mennesker går fortabt, hvis man kan bilde sig selv ind, at de selv har valgt det? Eller, hvad er det, der driver jer til disse groteske påstande?
MEN, jeg kan da sige, at der jo findes folk, f.eks. CH, som kendte Gud, og som så valgte Ham fra.
Den må CH jo selv svare på, men jeg tvivler på, at han "valgte Ham fra" - mon ikke bare han indså, at han ikke (længere) kunne tro på det de bildte ham ind?
A: Hvem er det, der hellere "vil" "denne verdens afguder"? Er det dem, der har en anden tro (muslimer fx)? Er det du siger så ikke, at de egl. tror på den kristne Gud og alligevel vælger en "afgud"? Hvor mange mon det passer på?
t: Alle dem, der tror på eller sætter noget højest, som ikke er Gud (Bibelens Gud).
Så verdens 1 mia. muslimer "vil" ikke Bibelens gud? Deres muslimske tro har intet at gøre med, at de finder Koranen mere troværdig - det er fordi de ikke "vil" tro på Bibelens gud? Gad nok vide, hvad belæg du har for sådan at udtale dig om så mange menneskers vilje.
Jeg kan ikke udtale mig om, hvorvidt de kender Gud, så jeg kan ikk besvare dit sidste spørgsmål.
Det mener jeg nu bare du implicit udtaler dig om, hver gang du bruger vendingen "vil".
A: Hvem er det, der "slet ingenting" "vil"? Er det ateisterne? Er det du siger så ikke, at vi egl. tror på den kristne Gud og alligevel vælger en "ingenting"? Hvor mange mon det passer på?
t: Ja. Og nej til det andet spørgsmål. Og derfor har jeg intet svar til det sidste spørgsmål.
Hvad er det helt nøjagtigt du mener at jeg ikke "vil"? At jeg ikke vil tro på Bibelens gud? Når nu jeg opfatter Bibelens gud som ren fiktion, så siger du jo med andre ord at jeg ikke er villig til at tro på den rene fiktion. Men, hvordan kan jeg være villig til at tro på det jeg ser som den rene fiktion, når nu ikke jeg er psykisk syg? Og kan man med rette sige, at jeg ikke vil noget, når nu jeg ikke kan?
t: Gud tvinger ingen ind i Himlen, vi kan selv vælge det fra.
A: Muligvis, men vi kan ikke selv vælge det til.
t: Så sandt. Jvf. Luthers lære om den trælbundre vilje. Ja, det tror jeg faktisk på, selvom jeg er katolik.
Så Gud tvinger ingen i Himlen, men han tvinger folk til fortabelse? Det lyder altså på ingen måde som én, der ønsker alle frelst. Det hænger ikke sammen!
|
|
Til toppen
|
|
|
#42908 - 31/01/2005 18:40
Re: Frelse / fortabelse
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej!
Ateist skriver:
Så Gud tvinger ingen i Himlen, men han tvinger folk til fortabelse?
Det lyder altså på ingen måde som én, der ønsker alle frelst.
Det hænger ikke sammen!
Hertil har jeg en lille, men vistnok ikke helt uvæsentlig kommentar: Jeg tror ikke, at fortabelse er noget fremtidigt, men at fortabelsen = uddrivelsen af paradiset har fundet sted. Vi er efterkommere af Adam og Eva, nemlig.
Vi befinder os ikke i Edens have, men udenfor, og vi er her på lånt tid.
Vi skal dø.
Gud har ikke noget ønske om, at nogen skal gå fortabt, men vil genoprette fællesskabet med os - hans skabninger. Det er derfor han har udtænkt en frelsesplan ... (jeg behøver nok ikke at specificere nærmere, tror jeg ...)
Jeg må tilstå, at jeg egentlig overhovedet ikke kan begribe, at det er muligt at tro på det - men det er altså hvad jeg tror på.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#42909 - 31/01/2005 19:13
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hun skriver: Jeg tror ikke, at fortabelse er noget fremtidigt, men at fortabelsen = uddrivelsen af paradiset har fundet sted. Vi er efterkommere af Adam og Eva, nemlig.
Vi befinder os ikke i Edens have, men udenfor, og vi er her på lånt tid. Vi skal dø.
Hvis 1) fortabelsen er det vi nu, i levende live, oplever, og 2) vi skal dø, hvad vil det så sige, at fortabelsen er evig? At vi skal reinkarneres igen og igen, så vi til evig tid kan leve i fortabelsen?
Eller venter der os en anden slags fortabelse efter døden?
Gud har ikke noget ønske om, at nogen skal gå fortabt, men vil genoprette fællesskabet med os - hans skabninger. Det er derfor han har udtænkt en frelsesplan ... (jeg behøver nok ikke at specificere nærmere, tror jeg ...)
Jeg behøver nok heller ikke at gentage, at eftersom 1) han ikke giver os den fornødne viden, og 2) har en deadline, så fremstår påstanden om at Gud ikke "har ... noget ønske om, at nogen skal gå fortabt" højest utroværdig.
Og du lader jo til at være enig, når du skriver at du "egentlig overhovedet ikke kan begribe, at det er muligt at tro på det".
|
|
Til toppen
|
|
|
#42910 - 31/01/2005 21:04
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist, du skriver: " Hvis 1) fortabelsen er det vi nu, i levende live, oplever, og 2) vi skal dø, hvad vil det så sige, at fortabelsen er evig? At vi skal reinkarneres igen og igen, så vi til evig tid kan leve i fortabelsen?
Eller venter der os en anden slags fortabelse efter døden? " Jeg mener ikke, at vi oplever fortabelsen her og nu, men at den er den realitet, vi alle fødes ind i. Jeg tror ikke på reinkarnation, men på at vi kun har dette ene liv i denne verden, som vil forgå - og at Gud vil skabe "nye himle og en ny jord". Evighed kan nok ikke forklares - nogen taler om "det evige nu" - men vi har jo ikke noget sanseapparat der rækker uden for tid og rum. Jeg mener i hvert fald ikke, at evighed har noget med laaaang tid at gøre ... Hvad der måske venter os efter døden står der lidt om her kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#42911 - 02/02/2005 19:39
Ikke noget svar.
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jeg mener ikke, at det fører til noget at fortsætte debatten, men det har været interessant. Derfor ikke noget svar på dine sidste spørgsmål. Jeg fik vist også skrevet i mit sidste indlæg, at det måske nok blev det sidste.
/Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
|