Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#42639 - 22/01/2005 23:10 Adam - en stamfader fra begyndelsen?
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Café,

jeg har et lille spørgsmål.

Var det mon meningen fra starten, at Adam skulle være stamfader til mange mennesker? Jeg mener, han havde jo evigt liv, da han stadig levede i Edens Have. Og så havde Gud jo ikke brug for "flere mennesker" til at have venskab med, eller hvad?

Mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#42640 - 22/01/2005 23:29 Re: Adam - en stamfader fra begyndelsen? [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej tau,

Gud velsignede jo Adam og Eva og sagde til dem:

Bliv talrige, opfyld jorden og underlæg jer den; hersk over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på jorden.

Så jo, det var bestemt meningen ... !

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#42641 - 22/01/2005 23:34 Re: Adam - en stamfader fra begyndelsen? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

tak for svaret. Det var hurtigt!!

Men - "bliv talrige", sagde Gud dét, FØR de blev smidt ud af Edens Have eller efter?

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#42642 - 23/01/2005 09:04 Re: Adam - en stamfader fra begyndelsen? [Re: tau]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Tau

Så må du jo i gang med at læse i 1. Mosebog

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#42643 - 23/01/2005 09:51 Re: Adam - en stamfader fra begyndelsen? [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau, det var jo i skabelsesberetningen, 1.Mos. 1,28, altså inden syndefaldet.

Adam og Eva blev først forvist fra Edens have i 1.Mos 3,23!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#42644 - 23/01/2005 10:28 Re: Adam - en stamfader fra begyndelsen? [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina

Og her gik jeg lige og håbede at man kunne lokke Tau til at læse i bibelen - ren sabotage

Mkh Malli

Til toppen 
#42645 - 23/01/2005 10:40 Re: Adam - en stamfader fra begyndelsen? [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ja, Malli, indrømmet, jeg kom også lige til at tænke lidt på netop det!

(Det var nok bare det, at jeg altid bliver så henrykt for spørgsmål, som jeg
kan svare på, så jeg måtte til tasterne ... )

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#42646 - 23/01/2005 10:58 Re: Adam - en stamfader fra begyndelsen? [Re: kristina]
Raven
Bruger

Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
Hej

Gud gentager iøvrigt den samme "befaling" overfor for Noa og hans familie efter Syndfloden i 1. Mos. 9:1

Gud velsignede Noa og hans sønner og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, og opfyld jorden.

Så noget tyder på at Guds vilje altid har været, at menneskene skulle "opfylde jorden" ....

Mvh
Raven

Til toppen 
#42647 - 23/01/2005 11:44 Re: Adam - en stamfader fra begyndelsen? [Re: kristina]
malli
Bruger

Til toppen 
#42648 - 23/01/2005 14:01 Re: Adam - en stamfader fra begyndelsen? [Re: malli]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli

Og her gik jeg lige og håbede at man kunne lokke Tau til at læse i bibelen - ren sabotage

Jamen det har jeg faktisk tænkt på, nu hvor jeg alligevel skal gå hjemme. Jeg har tænkt mig at gå i gang med mit eget lille bibelmarathon! Men jeg er ikke kommet igang endnu...

Det jeg spurgte om; jeg spurgte, fordi jeg faktisk ikke vidste hvor i Bibelen, jeg kunne finde beretningen om Adam og Eva. Jeg har bare hørt beretningen flere gange, og derfor kunne jeg spørge ind til den.

mvh Tau.

Til toppen 
#42649 - 23/01/2005 17:22 Re: Adam - en stamfader fra begyndelsen? [Re: tau]
Anonym
Anonym

Adam og Eva havde ikke evigt liv.

Der var et træ midt edens have som de var blevet forbudt at spise af, for det kunne give dem evigt liv (livets træ), så derfor må man konkludere at de ikke havde evigt liv.

Til toppen 
#42650 - 23/01/2005 17:53 Re: Adam - en stamfader fra begyndelsen? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreasb,

Jo, Gud skabte Adam og Eva til evigt liv! Kun hvis de spiste af frugten på Kundskabens træ, måtte de dø:

Gud Herren gav mennesket den befaling: »Du må spise af alle træerne i haven. Men træet til kundskab om godt og ondt må du ikke spise af, for den dag du spiser af det, skal du dø!« (1.Mos 2,16)

Og det gjorde de. De gjorde derved oprør mod Gud og brød fællesskabet med Ham.

Derved kom døden ind i verden, og Adam og Eva kunne derfor ikke mere spise af Livets træ og leve evigt, for syndens løn var - og er - døden. Derfor blev de bortvist fra Edens have, borte fra Livets træ.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#42651 - 23/01/2005 20:01 Re: Adam - en stamfader fra begyndelsen? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Jo, Gud skabte Adam og Eva til evigt liv!

Hvor læser du det?

Jeg tolker 1 mos 2:16 lidt anderledes.

Ved at spise af kundskabens træ, blev mennesket selvstændiggjordt, da de nu kunne skelne mellem godt og ondt.
Gud havde fobudt dem at spise af træet, og de måtte derfor løsrives fra Gud. Da Gud er livets eneste kilde, vil en separation være lig med død.

Til toppen 
#42652 - 23/01/2005 20:26 Re: Adam - en stamfader fra begyndelsen? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreasb

Du spørger, hvor jeg læser, at Gud skabte mennesket til evigt liv. Det synes jeg står meget tydeligt, omend indirekte:

1.Mos 1.26: "Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os!" (0s=Gud).
Og Gud dør jo ikke!

Og i 2.Mos 2,17: "Men træet til kundskab om godt og ondt må du ikke spise af, for den dag du spiser af det, skal du dø." Det kunne de have ladet være med, så ville de ikke dø. Døden kom ind i verden ved synden, som er fravalg af Gud og tilvalg af Djævelen som Herre. "Ingen kan tjene to herrer".

Lige modsat dig mener jeg, at mennesket blev u-selvstændiggjort ved syndefaldet. Mennesket var skabt med fri vilje, men valgte at rette sig efter Fristeren/Løgneren/Den Onde/Satan - i dyrets skikkelse - og kom ind i denne verden, hvor Djævelen er fyrste. Og Djævelen vil os intet godt ... han giver ikke slip på os og er meget stærkere og mere intelligent end noget menneske.
Kun Gud er stærkere end han.
At kende godt og ondt ser jeg som at integrere godt og ondt.

At kende er - i bibelsk forståelse - udtryk for et meget intimt forhold. F.eks. "Jeg har ikke kendt nogen mand .. " det betyder jo ikke, at hun (Maria) aldrig havde truffet en sådan, men at hun aldrig var blevet "et kød" med en mand.

Og hvis Jesus, når han på dommens dag kommer igen, siger til mig " - Bort herfra, jeg har aldrig kendt dig" - betyder det heller ikke, at han ikke udmærket ved hvem og hvordan jeg er, men at jeg ikke har (haft) livsfællesskab med ham. (Forfærdende tanke ...)

Håber det giver lidt klarhed over, hvordan jeg mener det skal forstås ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#42653 - 23/01/2005 21:31 Re: Adam - en stamfader fra begyndelsen? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Du skriver: 1.Mos 1.26: "Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os!" (0s=Gud).
Og Gud dør jo ikke!

Nej, men Gud er vel heller ikke af fysiske former.
OS? Var der flere guder?

Det berettes ikke i biblen at Adam og Eva spiste af livets træ.

Mennesket har stadig fri vilje, men til forskel fra Adam og Eva, så kender vi til godt og ondt, og vælger derfor selv om vi vil handle efter hvad der er godt og hvad der er ondt. Derfor mener jeg at vi er betydelig mere selvstændige nu end dengang hvor at mennesket kun kendte Guds vilje.

Til toppen 
#42654 - 23/01/2005 21:37 Re: Adam - en stamfader fra begyndelsen? [Re: ]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Andreasb

Du skriver: Der var et træ midt edens have som de var blevet forbudt at spise af, for det kunne give dem evigt liv (livets træ), så derfor må man konkludere at de ikke havde evigt liv.

Jeg mener der i denne beretning tales om en mental tilstand, hvor Adam(mennesket) ikke nødvendigvis er en bundet til det jordiske legeme, på samme måde som i dag.
Det lidt dunkle vers, som går forud for forvisningen fra Edens have, 1. mos. 3, 21., kan lede tanken hen på at selve inkarnationen, som en ny tilstand.
Her gengivet i en studieoversættelse:
Og Gud kastede sig over
bearbejdede Adam og hans hustru
byggede hud og iklædte dem.

Mennesket er blevet til i det syvfoldige Lys, også kaldet Livets Bog, som beretningen om de syv skabelsesdage omhandler. Jeg ser beretningen refererer til eksistensen af en åndelig/sjælelig verden, hvor der både manifesteres arter og individer, som inkarnerer i vor verden. Derfor kan Mennesket godt været hos Gud, i sin mangfoldighed, før Adam og fortællingen om hvad der skete, efter syndefaldet!

Fred og Alt Godt

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#42655 - 23/01/2005 21:59 Re: Adam - en stamfader fra begyndelsen? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreasb

Nej, men Gud er vel heller ikke af fysiske former.
OS? Var der flere guder?

Nej, ikke flere guder, men tre personer! Gud er: Gud Fader, Gud Søn og Gud Helligånd. Et langt navn. Èn treenig Gud!

Gud skabte verden ved sin Søn, som i Joh. 1.1. benævnes Ordet - og Ånden "svævede over vandene".

Det berettes ikke i biblen at Adam og Eva spiste af livets træ.

Nej, det står der ikke, men der står at de måtte, så det gjorde de da formentlig. De måtte spise frugterne af alle havens træer, undtagen altså kundskabens træ.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#42656 - 23/01/2005 22:20 Re: Adam - en stamfader fra begyndelsen? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Nej, ikke flere guder, men tre personer! Gud er: Gud Fader, Gud Søn og Gud Helligånd. Et langt navn. Èn treenig Gud!

Hvis Gud, Jesus og helligånden er den samme, så virker det lidt besynderligt, at Gud alligevel forlod Jesus da han blev korsfæstet.

Nej, det står der ikke, men der står at de måtte, så det gjorde de da formentlig. De måtte spise frugterne af alle havens træer, undtagen altså kundskabens træ.

Hm. Så er det jo et gæt og kan ikke diskuteres da biblen ikke fortæller os mere.

Til toppen 
#42657 - 23/01/2005 22:43 Re: Adam - en stamfader fra begyndelsen? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreasb

Ikke så mærkeligt, at du har problemer med at forstå Treenigheden - du er bestemt ikke den eneste. Men Gud er faktisk tre forskellige personer, selv om han er een!

Der står lidt forklaring her - måske kan det hjælpe lidt på vej ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#42658 - 24/01/2005 07:11 Re: Adam - en stamfader fra begyndelsen? [Re: ]
malli
Bruger

Hej Andreas

Hvis Gud, Jesus og helligånden er den samme, så virker det lidt besynderligt, at Gud alligevel forlod Jesus da han blev korsfæstet.

Det er nu Faderen, Sønnen og Helligånden, der er tre personer i Guddommen, dvs. Gud Fader, Gud Søn og Gud Helligånd. I princippet kunne Jesus godt have "Far, hvorfor har du forladt mig"....men det hænger jo sammen med opfyldelsen af et profeti, hvor der står at han blev forladt af Gud på den ene side. På den anden side, og som er det etentielle, og det er at det jo netop fraværet af Gud Faders kærlighed og nåde der understreges - men Gud Faders nærvær i sin vrede, hvormed han ramte Jesus, for at denne vrede ikke skulle ramme os.

Mkh Malli

Til toppen 
#42659 - 26/01/2005 17:20 Re: Adam - en stamfader fra begyndelsen? [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Andreasb

Du bytter vist rundt på livets træ og træet til kundskab om godt og ondt. Mens Adam og Eva var i Edens have havde de jo lov til at spise af alle træer (1 Mos 2,9 & 2,16) undtagen træet til kundskab om godt og ondt (2,17), men altså inklusive livets træ, som gav dem evigt liv. Men da menneskene overtrådte Guds bud og spiste af træet til kundskab om godt og ondt (3,1-6), da jog Gud dem ud, for at de ikke, som hidtil, skulle kunne spise af livets træ og have evigt liv (3,22-24).

mvh Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær