Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#42503 - 20/01/2005 19:03 Synd, psykologi og moral
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej allesammen.

Jeg synes det kunne være interessant at se kristne reaktioner på det følgende. Selv er jeg ateist, og har gjort mig nogle tanker om synd og psykologi. Emnet er stort, så jeg prøver at være så kortfattet som muligt.

1) Oplæg og definitioner.

Synd betragtes af kristendommen som tilstede i alle mennesker i form af arvesynd. Psykologisk fungerer synd som en negativ bedømmelse af en gerning eller omstændighed. Synd defineres som at trodse Guds vilje, så synd forudsætter troen på den kristne Gud. Synds ophævelse er frelsen, som også er kristen. Synd skaber en følelse af mindreværd og åndelig nød, og frelse giver os tilgivelse.

Dokumentationen af Gud kræver tro på Gud, som ateister ikke har. Troen på Gud er et ekstra præmis, som ikke eksisterer som rationelt udgangspunkt uden foregående rationel dokumentation for eksistensen af Gud. En sådan dokumentation findes ikke, da Gud er hævet over vores rationalitet. Derfor:

a) Hvordan forklarer man, at kristendommen så at sige leverer løsningen på et selvskabt problem, når man ikke rationelt kan bruge Gud som første årsag - fx overfor en ateist?

b) Tro på Gud er at underkaste sig Guds magt. At underkaste sig magt følger af tvang og kan ikke komme fra stolte egoer med højt selvværd. Hvordan kan man på en psykologisk forsvarlig måde argumentere for, at man bør lade sin stolthed, sit selvværd og sit ego knække og, når netop manglende stolthed, selvværd og ego betegnes som psykologiske problemer?

c) Hvilken relevans har kristen synd og frelse (og i forlængelse heraf de kristne budskaber om gudsfrygtighed og tilgivelse) for mennesker, der ikke er i åndelig nød eller mennesker, der ikke er parate til at forlade sit selvværd og ego?

d) Uden synd, frelse og straf (helvede), som er de største af bibelens emner, hvilken relevans bærer kristendommen da - og kan man overhovedet kalde en religion uden disse bibelens hjertebørn for "kristendom"?

e) Set i sammenhæng med, at synd, frelse og helvede er opfundet af kristendommen, hvordan retfærdiggør man da kristendom som moralsk ideal overfor fx en ateist?

f) Mener den kristne, at kristen moral baseres på andet end underkastelse af Guds magt og dermed udelukkelse fra uenighed (uenighed med Guds vilje)? Hvis ja, hvad?

g) Ser den almindelige kristne denne problemstilling? Hvis ikke, så hvorfor? Hvis ja, hvorfor accepteres den så?

Det er mange spørgsmål, men jeg mener de er ganske relevante. Jeg vil gerne debattere dem enkeltvis også, men nogen af dem forudsætter svar på de eller de foregående spørgsmål.

På forhånd tak for en sober debat, som jeg ser frem til at følge.

/Claus Due

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#42504 - 20/01/2005 21:19 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Claus Due, du skriver:

a) Hvordan forklarer man, at kristendommen så at sige leverer løsningen på et selvskabt problem, når man ikke rationelt kan bruge Gud som første årsag - fx overfor en ateist?

Naturligvis giver det jo ingen mening at tale om godt og ondt, sådan som kristendommen gør det, hvis man samtidig mener, at godt og ondt kun er menneskeskabte, subjektive begreber, som afhænger af den enkeltes smag.
Derfor er det problem, kristendommen definerer, ikke "et selvskabt problem", det er blot en konstatering af, at menneskeheden har vendt sig bort fra Gud.

b) Tro på Gud er at underkaste sig Guds magt. At underkaste sig magt følger af tvang og kan ikke komme fra stolte egoer med højt selvværd. Hvordan kan man på en psykologisk forsvarlig måde argumentere for, at man bør lade sin stolthed, sit selvværd og sit ego knække og, når netop manglende stolthed, selvværd og ego betegnes som psykologiske problemer?

At tro på Gud har altså aldeles ikke noget med hverken tvang eller lavt selvværd at gøre, tværtimod! Se selv, hvad Bibelen, som jo er grundlaget for kristendommen, siger:
Til den frihed har Kristus befriet os. (Galaterne 5,1) og
Du er dyrebar i mine øjne, højt agtet, og jeg elsker dig. (Esajas 43,4).

c) Hvilken relevans har kristen synd og frelse (og i forlængelse heraf de kristne budskaber om gudsfrygtighed og tilgivelse) for mennesker, der ikke er i åndelig nød eller mennesker, der ikke er parate til at forlade sit selvværd og ego?

At et menneske ikke selv har indset det kristne budskabs relevans, gør det bestemt ikke mindre relevant, set ud fra et kristent synspunkt.

d) Uden synd, frelse og straf (helvede), som er de største af bibelens emner, hvilken relevans bærer kristendommen da - og kan man overhovedet kalde en religion uden disse bibelens hjertebørn for "kristendom"?

Nej, selvfølgelig kan man ikke tale om kristendom uden at tale om frelse. Og ligesådan kan man ikke tale om frelse, hvis ikke der er noget at blive frelst fra.

e) Set i sammenhæng med, at synd, frelse og helvede er opfundet af kristendommen, hvordan retfærdiggør man da kristendom som moralsk ideal overfor fx en ateist?

Jeg ved ikke lige, hvordan man kan tale om, at kristendommen har "opfundet" noget som helst. Derimod kan man tale om, at kristendommen er opfundet af Gud. Det er sådan, jeg, som kristen, forstår det.
Desuden er kristendommen ikke bare et moralsk ideal. Det er først og fremmest budskabet om Jesus Kristus, Guds søn, som blev sendt til jorden for at tage straffen for menneskenes frafald og synd ved sin død på korset, og som én gang for alle besejrede død og djævel og opstod på den tredje dag.

f) Mener den kristne, at kristen moral baseres på andet end underkastelse af Guds magt og dermed udelukkelse fra uenighed (uenighed med Guds vilje)? Hvis ja, hvad?

Kristen moral er vel et udtryk for Guds vilje, så jeg tror, jeg svarer nej.

g) Ser den almindelige kristne denne problemstilling? Hvis ikke, så hvorfor? Hvis ja, hvorfor accepteres den så?

Og her må jeg jo så, for en god ordens skyld, svare nej. Se mine svar på dine øvrige spørgsmål.

mvh Nikolaj

Ændret af Nikolaj (20/01/2005 21:21)

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#42505 - 20/01/2005 23:13 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Claus Due]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Claus Due

Synd betragtes af kristendommen som tilstede i alle mennesker i form af arvesynd. Psykologisk fungerer synd som en negativ bedømmelse af en gerning eller omstændighed. Synd defineres som at trodse Guds vilje, så synd forudsætter troen på den kristne Gud. Synds ophævelse er frelsen, som også er kristen. Synd skaber en følelse af mindreværd og åndelig nød, og frelse giver os tilgivelse.

Jeg er ikke enig med din fortolkning af synd. Synd betyder at gå forbi/udenom målet, og målet er i denne sammenhæng kærligheden, nemlig at vi skal elske Gud og vores næste. Men synd skaber bestemt ikke nødvendigvis en følelse af mindreværd og åndelig nød - jeg vil faktisk sige, at det forholder sig omvendt, at synden gør mennesker hårdhjertede og hovmodige.

Den åndelige nød eller mindreværdet opstår først i det øjeblik samvittighedens stemme trænger igennem, og man bliver bevidst om at man forsyndet sig imod kærligheden, måske har ødelagt en masse for et andet menneske. Men uanset hvad man mærker, er skaden jo sket, man har foretaget handlingen, man har været utro, man har slået ihjel med sine ord osv.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#42506 - 21/01/2005 00:34 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Claus Due]
Engelsted
Bruger

Reg.: 20/06/2004
Claus: Jeg synes det kunne være interessant at se kristne reaktioner på det følgende.

Som tidligere kristen vil jeg også gerne give mit bud på nogle svar.

Claus: Synd betragtes af kristendommen som tilstede i alle mennesker i form af arvesynd. Psykologisk fungerer synd som en negativ bedømmelse af en gerning eller omstændighed. Synd defineres som at trodse Guds vilje, så synd forudsætter troen på den kristne Gud. Synds ophævelse er frelsen, som også er kristen. Synd skaber en følelse af mindreværd og åndelig nød, og frelse giver os tilgivelse.

Du har helt ret i, at synd defineres meget bredt, f.eks. "som at trodse Guds vilje". Men der faktisk en del forskel på hvilke former for synd man opererer med indenfor de forskellige retninger af kristendommen. De fleste (men ikke alle) tror på en eller anden form for arvesynd. Arvesynd kan så igen være næsten hvad som helst, ligefra en slags forbandelse der vistnok overføres ved den seksuelle akt, til blot at dække over det forhold, at man påvirkes af det sociale miljø man vokser op i. Nogle retninger fokuserer kun på bevidste synder, medens andre også henregner almindelig menneskelig ufuldkommenhed til at være synd.

Hvad der så konkret kan være synd er virkelig elastisk. For nogle kristne er homoseksualitet den største og værste synd overhovedet (det er jo også altid rart at have nogle syndebukke), medens andre ikke ser noget problem i homoseksualitet.

Synd bliver efter min opfattelse let et begreb, som nogle mennesker benytter til at styre og manipulere andre mennesker med.

Det kan den heller ikke gøre på en tilfredsstillende måde.

Men kristendommen opererer med begrebet "åbenbaring". På et tidligt tidspunkt i kirkehistorien havde man med den idé, at mennesker via intellektet kunne erkende eksistensen af én sand Gud (de såkaldte gudsbeviser, f.eks. Aquinas' fem veje). Til gengæld kunne mennesker ikke erkende noget om denne Gud (hvordan han f.eks. adskilte sig fra den jødiske Gud, den muslimske Gud eller Aristoteles' gudsbegreb), så derfor behøvede menneskene også Guds egen åbenbaring af sig selv. Bl.a. anses Jesus for en sådan åbenbaring af Guds person.

I dag er det ikke alle kristne der mener, at mennesker rationelt kan erkende eksistensen af en Gud. Mange teologer er helt opmærksomme på, at de såkaldte gudsbeviser, hviler på nogle uudtalte forudsætninger, og derfor reelt ikke siger noget som helst. Disse teologer støtter sig så til, at det helt igennem er Guds opgave (gennem den kristne prædiken, bibelen etc.) at overbevise disse mennesker om sin eksistens, og om hvem han er.

Måske er det i nogle varianter af kristendommen muligt at opfatte Guds som en mentor og omsorgsfuld forældre. Men eller er jeg enig med dig. Man kan ikke på en psykologisk sund måde underkaste sig en Gud, der vil ens liv ned i mindste detalje og i øvrigt truer med helvedes bål og brand. Heller ikke selvom Han siger, at Han er en kærlig Gud.

Mig bekendt er de fleste kristne enten vokset op i et kristen hjem, eller også er de gået over til kristendommen pga. af en personlig krise. Jeg kender ingen eksempler på, at et velfungerende menneske har valgt at blive kristen.

Det kommer nok meget an på hvem du spørger. Universalister (=universel frelse) tror enten at der kun findes et tidsbegrænset helvede (som skal have en opdragende virkning), eller at helvede "kun" er her på jorden. Men mange kristne anser ikke universalister for at være rigtigt kristne.

Men der er i kristendommen en uløst konflikt mellem Guds almagt, Guds kærlighed og evig fortabelse i helvede. Hvordan kan man både have en kærlig Gud, som også er almægtig, og alligevel ender nogle mennesker i helvede?

Kristne har ofte en vrangforestilling om at uden Gud, så ville al moral forsvinde. De er ikke opmærksomme på, at mennesker har et ønske om at være moralske.

Kristne kan normalt ikke forestille sig en humanistisk situationsbestemt moral. De arbejder mere med moralske absolutter, som er begrundet i Guds natur og væsen.

Nej de ser den ikke. De tror ofte, at ikke kristne er mennesker, som foretrækker at leve et liv i syndens lyst, og derfor ikke vil erkende sandheden og vende sig til Gud. De ser ikke, at mange netop har valgt kristendommen fra, fordi de seriøst søger sandheden og har fundet, at kristendommen ikke holder.

- Thomas Engelsted

Til toppen 
#42507 - 21/01/2005 16:43 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Engelsted]
Claus Due
Bruger

Hej Thomas

Tak for dine gode svar. Jeg kan se, at de ligner mine egne forestillinger meget på mange punkter - selv har jeg også søgt langt og længe efter et "sandt" standpunkt, som jeg også synes var forsvarligt overfor min person.

Jeg synes det er interessant, at du nævner synd som en måde at kontrollere andre folk på. Jeg havde overvejet dette, men den måde du skrev det på mindede mig om et mere jævnt niveau hvorpå dette kan foregå end fx via præsten - så tak for den åbenbaring, det skal nok give anledning til mere viden.

Mvh
Claus

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#42508 - 21/01/2005 16:55 Re: Synd, psykologi og moral [Re: malli]
Claus Due
Bruger

Hej Malli

Tak for dit svar!

Jeg er ikke enig med din fortolkning af synd. Synd betyder at gå forbi/udenom målet, og målet er i denne sammenhæng kærligheden, nemlig at vi skal elske Gud og vores næste. Men synd skaber bestemt ikke nødvendigvis en følelse af mindreværd og åndelig nød - jeg vil faktisk sige, at det forholder sig omvendt, at synden gør mennesker hårdhjertede og hovmodige.

Men hvorfor skal vi elske Gud og vores næste? Er det ikke fordi, det modsatte er en synd - altså fordi Gud mener, at vi skal gøre sådan, og når vi ikke gør som Gud mener "går vi forbi målet"? Jeg ser ærligt talt ikke forskellen på, om synd er "at gå målet forbi" eller "at trodse Gud", hvis målet, der gås forbi, alligevel altid defineres af Gud og anses som hans vilje.

Det ligner en form for cirkulær argumentation, hvor den syndende udelukkende synder, "fordi han synder". Jeg synes det lyder underligt, men vil gerne forstå den kristne forudsætning for bedømmelsen af synd.

Hvis synd ikke skaber en følelses af åndelig nød men derimod hærder folk og gør dem hovmodige, har du så ikke et bedre bud på hvorfor det forholder sig sådan? Med det kendskab jeg selv har til psykologi og religion er det interessant med andre holdninger - men jeg så gerne argumentation for dem.

Den åndelige nød eller mindreværdet opstår først i det øjeblik samvittighedens stemme trænger igennem, og man bliver bevidst om at man forsyndet sig imod kærligheden, måske har ødelagt en masse for et andet menneske. Men uanset hvad man mærker, er skaden jo sket, man har foretaget handlingen, man har været utro, man har slået ihjel med sine ord osv.

Altså, den åndelige nød trænger igennem sammen med mindreværdet, når vores samvittighed fortæller os, at vi er gået Guds satte mål (kærlighed) forbi. Hvis det ikke, skåret til benet, betyder netop at det, at trodse Gud, giver åndelig nød (i mentalt sunde mennesker, som jo reagerer "normalt" på dårlig samvittighed). Hvad er forskellen på dit og mit udsagn hvad angår definitionen på synd?

Så vidt jeg kan se overfører du blot begrebet "Guds vilje" til et specifik emne, kærligheden - hvis Gud vil kærligheden, er det at trodse kærligheden (synde) at gå mod Guds vilje.

Jeg mener ikke min fortolkning af det bibelske og kristne emne synd er hverken mangelfuld eller usammenhængende. Hvis den ikke er det, men du blot er uenig med mig i den, kan vi selvfølgelig debattere uenigheden. Men hvis du ikke mener, at min fortolkning er direkte forkert, er spørgsmålene i mit oprindelige indlæg jo gyldige nok.

Mvh
Claus

Til toppen 
#42509 - 21/01/2005 17:24 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Claus Due]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Claus

Mente ellers at jeg havde skrevet det rimelig klart, men prøver så at formulere det på en anden måde, nemlig at synden eksisterer uanset hvad vi kan mærke, men på mig virker det det til at du sætter lighedstegn mellem synd og dårlig samvittighed eller "åndelig nød" og "mindreværd".

Det er så den del, jeg ikke er enig med dig i, for synd medfører bestemt ikke pr. automatik dårlig samvittighed eller skyldfølelse - vi kan jo bare se på nogle de kendte diktatorer, Stalin, Hitler, Idi Amin osv, der bestemt har forsyndet sig imod kærlighedsbudet, - men de havde is i maven.

Man kan således ikke sætte lighedstegn mellem synd og mindreværd.

Noget af synden kan de fleste af os mærke, for ellers ville der ikke være noget der var rigtigt eller forkert - alt ville være lige godt.

Og var alt lige godt og rigtigt, ville der jo ikke være forskel på om 10.000 myrer blev trampet ihjel eller om 10.000 mennesker blev dræbt. Og hvor kommer denne retfærdighedssans så fra, der skinner igennem på en lang række områder....bl.a. samfundets lovgivning? Jo, den stammer fra Guds lov, det er jo derfor man over hele verden sætter forbrydere bag lås og slå.

Men vi kan bestemt ikke mærke al vores synd, for som sagt, synder vi hver gang vi går fejl af målet.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#42510 - 21/01/2005 18:43 Re: Synd, psykologi og moral [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Claus og Malli ...

Hvis vi skal se på, hvad Bibelen siger om begrebet synd, så må vi dels nævne den primære synd: syndefaldet - oprøret mod Guds vilje, som ødelagde fællesskabet med Gud for hele menneskeheden, og dels de konkrete synder:
Drab, tyveri, utugt osv.

Men essensen af den ultimative synd, stadig i bibelsk, og ikke psykologisk/moralsk forståelse, kan vi læse om i Joh. 16,8-9, hvor Jesus siger:

... når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer. Og når han [edit: Helligånden] kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom. Om synd: at de ikke tror på mig om retfærdighed: at jeg går til Faderen, og I ser mig ikke længere; om dom: at denne verdens fyrste er dømt.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#42511 - 22/01/2005 00:37 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Claus Due]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Claus Due.

Et forsøg herfra ... selvom jeg ikke kan give fyldestgørende svar.

så synd forudsætter troen på den kristne Gud. Synds ophævelse er frelsen, som også er kristen. Synd skaber en følelse af mindreværd og åndelig nød, og frelse giver os tilgivelse.

Der er forskel på at regne med Guds eksistens og at "tro" på ham. Tro er mere end blot viden.

Synd er ikke det, som giver følelse af nød. Det er først når vi møder Guds lov, som definerer synden som ond, at vi føler os dømte.

Det er ikke muligt at argumentere rationelt for Guds eksistens. Alligevel kan man godt blive overbevist ligesom man kan blive overbevist om manglen på Guds eksistens uden at kunne argumentere rationelt for det. Du har ret i, at troen på en Gud er nødvendig for at man overhovedet kan nærme sig kristen tankegang.

Desuden mener vi selvfølgelig ikke selv, at det er et selvskabt problem. Vi mener faktisk, at alle mennesker er ufuldkomne, og det er ikke kun kristne, som ved det med sig selv. Det nye er, at vi står i et forhold til en gud med vores ufuldkommenhed.

Jeg mener der ligger et realistisk forhold til sig selv nærmere end en knækkelse af selvværd i den kristne underkastelse. Jeg vil betegne det at kende sine evner og begrænsninger som hørende til en stærk personlighed, i stedet for at gøre sig selv bedre end man i virkeligheden er. En kristen har accepteret ufuldkommenheden og modtaget Guds nåde. I den bliver vi opfordret til at rejse os i stedet for at gå med bøjet hovede. Det er en usund kristendom hvis den giver anledning til mismod og dårligt selvværd.

Ingen! Hvis ikke man ser sine egne begrænsninger, men stoler på sig selv i alt, så har kristendommen intet andet budskab end noget lignende: "Prøv at være lidt mere realistisk i forhold til dig selv." - men vores påstand er, at Gud er relevant, dvs. nødvendig, for alle.

Nej, uden frelse fra synd er der ikke tale om kristendom, vil jeg mene.

Det lader sig ikke gøre. Kristen moral kan aldrig påtvinges en, som ikke er kristen.

Nej, Gud alene definerer hvad der er moralsk. Denne moral er dog lagt ned i skaberværket (mennesket) således at alle mennesker selv delvist kan erkende hvad der er ondt og godt.

Ja, for vi (jeg) bliver konfronteret med den ofte. Den accepteres fordi Guds eksistens forudsættes, ligesom ateisters forudsætning er, at Gud ikke eksisterer. Guds eksistens leder logisk videre til de andre konklusioner.

Jeg håber du kan bruge noget af det til videre debat. Det er et langt indlæg, så måske vi skulle finde hovedproblemstillingerne, hvor vi er uenige?

KH Søren.

Til toppen 
#42512 - 22/01/2005 02:48 Re: Synd, psykologi og moral [Re: malli]
Claus Due
Bruger

Hej Malli

Du læser for meget i min tekst. På intet tidspunkt sætter jeg et lighedstegn mellem synd og mindreværd - men jeg argumenterer ganske rigtigt for, at mindreværd følger i kølvandet på synd. Det betyder ikke, at de er en og samme ting. Det betyder, at den ene er en årsag til den anden.

Din reference til diktatorer er sagen fuldstændigt uvedkommende. Kun religiøse mennesker kan synde, og sådan en tror jeg næppe du vil begynde at hævde, at Stalin fx var? Husk på, at definitionen på "synd" er religiøs, og at den ikke kan eksistere uden en, man kan synde overfor - Gud. Synd eksisterer ikke for ateisten som andet end en religiøs opfindelse, hvorfor det at referere til en adfærd som "syndig" medfører en dom, du lægger på ateisten i form af din religions opinion. Ingen af de mennesker, du nævner, mente selv de syndede - ergo følte de ikke nogen af de psykologisk konsekvenser, der følger af synd i et religiøst menneske.

Og det er netop denne forudsætning, jeg synes du glemmer. Man skal tro på synd før synd giver mening, og synd kan man ikke tro på uden Gud. Altså eksisterer synd ikke uden Gud, og derfor er det umuligt at påpege vores synd uden først at påpege Gud. I mine spørgsmål forsøgte jeg, om det kunne lade sig gøre uden Gud. Den forudsætning synes jeg ikke du respekterer.

Jeg skrev:

Altså, den åndelige nød trænger igennem sammen med mindreværdet, når vores samvittighed fortæller os, at vi er gået Guds satte mål (kærlighed) forbi. Hvis det ikke, skåret til benet, betyder netop at det, at trodse Gud, giver åndelig nød (i mentalt sunde mennesker, som jo reagerer "normalt" på dårlig samvittighed). Hvad er forskellen på dit og mit udsagn hvad angår definitionen på synd?

Hvilket jeg ikke mener, du på nogen måde er tæt på at besvare. Du har ikke givet mig nogen indikation af, at synd skal defineres som andet end "at trodse Guds vilje", om denne vilje så er kærlighed, gudsfrygtighed eller noget helt tredje.

Du skrev:

Noget af synden kan de fleste af os mærke, for ellers ville der ikke være noget der var rigtigt eller forkert - alt ville være lige godt.

Igen må jeg påpege, at "synd" er et kristent begreb som ikke findes, hvis man ikke tror på Guds autoritet til at definere, hvad "synd" er. Ergo kan kun religiøse mennesker mærke synden - og det er ikke "os". Og selvfølgelig ville der være noget, der var rigtigt eller forkert - det kaldes etik, og har forsvindende lidt at gøre men den kristne moral; den fungerer stort set omvendt, ved at tage udgangspunkt i menneskelige værdier og vilje i stedet for Guds værdier og vilje. Så rigtig eller forkert er ikke noget, din religion har patent på. Også jeg er istand til at afgøre rigtigt eller forkert - og jeg kan gøre det uden at referere til alment uanvendelige begreber som fx Gud.

Brud på Guds lov og vilje er synd. Uanset dine meget kreative definitionskrumspring. Det kan der ikke være tvivl om - synd er, når man opfører sig syndigt, og at syndig opførsel er opførsel, der er imod Guds vilje. Således defineres det, og det kan vi ikke lave om på selvom jeg godt ved det ikke er så pokkers humanitært at slå på tromme for en idé om, at vi alle er syndige mennesker. Du kan argumentere alt du vil om, at kærligheden er det vigtigste budskab - men hvis du læser, hvad Jesus rent faktisk sagde, handlede en stor del af det om psykologisk pression i form af sanktioner - oftest psykologiske, som for eksempel synd og straf herfor; helvede.

Det ser også ud som om du har ignoreret samtlige af mine spørgsmål, muligvis på den basis at du ikke mener, at mine spørgsmål er retfærdige fordi mine definitioner ikke passer med dine. Hvis jeg skal acceptere dine definitioner, skal du lade være med at lave dem om hele tiden - ellers kan vi ikke føre en diskussion.

Hvis synd eksisterer "uanset hvad vi kan mærke", må synd eksistere som en konstant. Hvori består denne konstant - hvem afgør, at det er en konstant, og hvis det er Gud - så må vi starte med at påvise Gud. Og ingen argumentation, der tager sit udgangspunkt i Gud, er gyldig i ateistens og rationalitetens øjne. Det synes jeg du ignorerer ved konstant at referere til Gud som om du kender hans vilje på en helt speciel, indgående måde.

Det kan virke lidt stridt, men jeg garanterer dig at jeg behandler din person med respekt, trods det at jeg afviser din tro. Jeg mener, at kristen moral ingen berettigelse har til at fortælle verden, hvad der er rigtigt eller forkert. Den kan fortælle kristne, hvad der er rigtigt eller forkert - men at bede andre acceptere den kristne definition på disse begreber er at acceptere Gud som autoritet - og det nægter jeg, og mange, mange andre pure. Indtil Gud bliver en fysisk realitet, er det at henvise til hans fysiske realitet umuligt. Hvis du forstår...

Til toppen 
#42513 - 22/01/2005 02:57 Re: Synd, psykologi og moral [Re: søgende]
Claus Due
Bruger

Hej Søren

Tak for dit gode svar.

Du skrev:

Der er forskel på at regne med Guds eksistens og at "tro" på ham. Tro er mere end blot viden

Ja - tro er en formodning, der rækker udover viden. Der er meget stor forskel på, om Gud eksisterer eller om folk blot tror på Ham. Og netop derfor bør vi holde os fra at anvende Ham som argumentativt udgangspunkt for alt.

Det er en usund kristendom hvis den giver anledning til mismod og dårligt selvværd.

Enig, enig. Og det mener jeg den gør. Selv den Luthersk-evangelske del af den. Uanset hvordan man anvender den. At prædike synd for mennesker er at fortælle dem, at de pludselig ejer nogle negative kvaliteter i en almægtig autoritets øjne - og de bliver ikke opvejet ved, at "Gud elsker os alle". Tvært imod tvinger de ren religiøse til at forblive religiøs med alle implikationer - at forlade religionen er syndigt, og tilgivelse og Guds kærlighed kan kun fås i religionen (da religionen selv har skabt behovet for den, men det er så min påstand indtil jeg finder en rationel måde at argumentere for den).

Du skriver om at påføre ikke-troende en kristen moral:

Det lader sig ikke gøre. Kristen moral kan aldrig påtvinges en, som ikke er kristen.

Korrekt. Og netop af denne grund kan ingen fortælle mig, at jeg opfører mig syndigt. Og af netop samme grund kan Bibelen og kristendom ikke fordømme ateismen som syndig. Begrebet "synd" kan ganske enkelt ikke anvendes udenfor kristendommen.

Til toppen 
#42514 - 22/01/2005 03:15 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Hej Nikolaj - og tak for dit svar.

Du skriver:

Derfor er det problem, kristendommen definerer, ikke "et selvskabt problem", det er blot en konstatering af, at menneskeheden har vendt sig bort fra Gud.

Du modsiger dig selv. Hvis kristendommen vitterlig ikke har skabt problemet, er det ensbetydende med at Gud eksisterer uafhængigt af kristendommen. Dette kan du ikke bruge som præmis uden at dokumentere, at det rent faktisk forholder sig sådan.

Med andre ord: du kan ikke starte mod-argumentet om kristendommens selvskabte problem og løsning med en reference til noget, der kun findes i kristendommen. Og før du eller andre påviser andet, findes Gud kun i kristendommen.

At tro på Gud har altså aldeles ikke noget med hverken tvang eller lavt selvværd at gøre, tværtimod! Se selv, hvad Bibelen, som jo er grundlaget for kristendommen, siger:

Og jeg kunne finde overvældende mængder tekst i samme bog, der indikerer at netop det modsatte burde være sandt. Som for eksempel ideen om, at hvis vi ikke opfører os kristent pænt, kommer vi i helvede. Eller fordømmelsen af manglende tro som syndig.

I det hele taget fordømmer kristendommen dens modstandere og modsigelser uden at ville møde dem på deres præmisser. Det er ikke retfærdig og elskværdig opførsel, synes du?

Nej, selvfølgelig kan man ikke tale om kristendom uden at tale om frelse. Og ligesådan kan man ikke tale om frelse, hvis ikke der er noget at blive frelst fra.

Og så er vi tilbage ved mit oprindelige argument. Kristendommen leverer, i form af synd og frelse, løsningen på et selvskabt problem.

Uden Gud, ingen synd. Korrekt?

Uden synd, ingen frelse. Korrekt?

Uden Gud, hverken synd eller frelse. Korrekt?

Hvilke af disse udsagn bærer indikation af, at noget andet end kristendommen og Gud skulle have leveret synd og frelsen? Og på hvilken kreativ måde vil du argumentere for, at netop begreber, der er betinget af accepten af Guds eksistens, skulle være opfundet af andre end de kristne? Hvis du mener, at Gud har opfundet dem - så må du bevise, at Gud findes og har autoritet til at definere sandt/falskt for samtlige mennesker her i verden. Og det kan du ikke, hvilket du også selv indrømmer.

Begreberne bærer ganske enkelt ingen vægt udenfor deres dogmatiske ramme. Derfor kan du ikke påstå, at andet end netop den dogmatiske ramme har opfundet begreberne - medmindre du altså bruger Gud som argument, og den går altså ikke rent rationelt.

Derfor er kristen moral irrelevant, medmindre alle er kristne. Psykologisk set er synd en negativ størrelse, og som sådan ser jeg kristendommens henvisninger til synd som et forsøg på at trænge ind i min psyke og plante ideen om Guds autoritet til at definere synd.

Men hvad har du at sige til det psykologiske effekter af synd? Hvad er dine tanker om, at en psykologisk negativ effekt bruges som et grundlæggende punkt i forståelsen af mennesket som væsen?

Jeg synes det er ondskabsfuldt. I hvert fald har det meget lidt at gøre med det, kristne gang på gang trækker frem i diskussionerne - nemlig den positive, kristne moral, der ikke er baseret på synd og frelse. Og det burde være klart, at der ikke eksisterer en sådan.

Til toppen 
#42515 - 22/01/2005 11:38 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Claus Due]
søgende
Bruger

Hej Claus Due.

Ja - tro er en formodning, der rækker udover viden. Der er meget stor forskel på, om Gud eksisterer eller om folk blot tror på Ham. Og netop derfor bør vi holde os fra at anvende Ham som argumentativt udgangspunkt for alt.

Det var ikke helt det jeg mente med, at tro er mere end viden. Det jeg mente var, at tro er hele livet, det er praksis, lydighed mod Bibelens Gud. Også Satan og onde ånder tror på Gud (som en viden eller formodning), men de lever ikke i et trosforhold til Gud.

Det lader til at vi er enige om det meste ... den eneste uenighed går på om kristendommen (Bibelens teologi) i sig selv giver dårligt selvværd eller det er os kristne, som er forbandet dårlige til at leve og gøre som Jesus. Jeg tror det sidste.

Husk i øvrigt på, at når kristne taler om synd og dømmer dig som syndig, så gør de det udfra deres egen forestilling. Men selvom du ikke deler den opfattelse, og syndsbegrebet ikke giver mening for dig, så kan det godt være en sand forestilling (ligesom den kristne også kunne tage fejl). Enten har den kristne ret, eller også har du ret, afhængig af om ateismen er sandheden eller kristendommen er sandheden. Begge kan ikke have ret på samme tid.

KH Søren.

Til toppen 
#42516 - 22/01/2005 11:53 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Claus Due]
søgende
Bruger

Hej Claus Due.

Som for eksempel ideen om, at hvis vi ikke opfører os kristent pænt, kommer vi i helvede.

Jeg mener ikke, at bibelen siger sådan; det er kun en masse kristne, der siger det.

Eller fordømmelsen af manglende tro som syndig.

Hvis Gud giver troen, så er den netop ikke afhængig af os, men af Gud. Der er reelt set derfor ingen krav til os.

I det hele taget fordømmer kristendommen dens modstandere og modsigelser uden at ville møde dem på deres præmisser. Det er ikke retfærdig og elskværdig opførsel, synes du?

Jeg synes egentlig ikke det er korrekt. De kristne "fordømmer dens modstandere og modsigelser uden at ville møde dem på deres præmisser" - ikke kristendommen.

Den kristendom, som du her giver udtryk for er en kristendom, som jeg vil betegne usund. Jeg mener ikke, at det er Bibelens perspektiv du fremfører.

KH Søren.

Til toppen 
#42517 - 22/01/2005 12:16 Re: Synd, psykologi og moral [Re: søgende]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Søren, du skriver:

Det lader til at vi er enige om det meste ... den eneste uenighed går på om kristendommen (Bibelens teologi) i sig selv giver dårligt selvværd eller det er os kristne, som er forbandet dårlige til at leve og gøre som Jesus. Jeg tror det sidste.

Ja, jeg kan heller ikke rigtig forstå, at nogen skulle få "dårligt selvværd" i deres kristne tro. Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, men jeg har aldrig tidligere i mit liv følt mig stærkere, rigere og gladere. Vi som er kristne kan rejse vores hoveder - Jesus siger i Lukas 21,28 .. så ret jer op og løft jeres hoved, for jeres forløsning nærmer sig.

Venner, vi er kongebørn og arvinger til evigt liv i Guds rige!

Ikke så ringe endda!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#42518 - 22/01/2005 12:30 Re: Synd, psykologi og moral [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, men jeg har aldrig tidligere i mit liv følt mig stærkere, rigere og gladere.

Og de ateister jeg er stødt på, der har en religiøs baggrund, siger sjovt nok noget nær det samme.
De beskriver det nærmest som en lettelse at være sluppet ud.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#42519 - 22/01/2005 14:14 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist

Kr.: Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, men jeg har aldrig tidligere i mit liv følt mig stærkere, rigere og gladere.

At.: Og de ateister jeg er stødt på, der har en religiøs baggrund, siger sjovt nok noget nær det samme.

Jamen så kan vi jo ikke gøre andet end fortsat at undre os over hinanden!

Og enhver kan frit gå ud - dørene IND og UD står altid åbne, så ingen behøver at befinde sig et sted, hvor de ikke synes de hører hjemme ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#42520 - 22/01/2005 14:29 Re: Synd, psykologi og moral [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Og enhver kan frit gå ud - dørene IND og UD står altid åbne, så ingen behøver at befinde sig et sted, hvor de ikke synes de hører hjemme ...

Det er vel ikke helt korrekt, hvis Helligånden kræves for at komme ind mens man af egen drift kan træde ud?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#42521 - 22/01/2005 14:31 Re: Synd, psykologi og moral [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Kr.: Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, men jeg har aldrig tidligere i mit liv følt mig stærkere, rigere og gladere.

At.: Og de ateister jeg er stødt på, der har en religiøs baggrund, siger sjovt nok noget nær det samme.

Kr: Jamen så kan vi jo ikke gøre andet end fortsat at undre os over hinanden!

Måske kan vi også konkludere, at følelsen af berigelse og frigørelse ikke er så magisk enda men nærmere må ses som noget psykologisk?

Til toppen 
#42522 - 22/01/2005 15:03 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist spørger:

Måske kan vi også konkludere, at følelsen af berigelse og frigørelse ikke er så magisk enda men nærmere må ses som noget psykologisk?

Ja, magi kan der i hvert fald fra min side ikke være tale om, og glæde og frigørelse er da ganske rigtigt noget, som mærkes i krop og sjæl og sind, så jo, lad os bare sige det!

Men hvis du med "noget psykologisk" mener " kun noget psykologisk" - og det gør du jo nok, hvis jeg kender dig! - så er vi fortsat lige så uenige som vi plejer at være.

Jeg tror nemlig, at du mener, at glæden (i mit sind i denne kontekst, er af samme art som den glæde, man kan føle over en gave, som man tror har et reelt indhold, men som i virkeligheden bare er en tom illusions-æske.

Jeg tror jo, modsat dig, at æsken faktisk har et helt reelt og vidunderligt indhold.
Hvis jeg tager fejl, vil jeg aldrig opdage det.

Det vi vise sig.
Eller også vil det ikke.
Det er jo det, vi mener forskelligt om ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#42523 - 22/01/2005 15:27 Re: Synd, psykologi og moral [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Men hvis du med "noget psykologisk" mener " kun noget psykologisk" - og det gør du jo nok, hvis jeg kender dig! - så er vi fortsat lige så uenige som vi plejer at være.

Det var ganske rigtigt det jeg mente - og mener.

Til toppen 
#42524 - 22/01/2005 16:04 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist, du skriver:

Kr.: Og enhver kan frit gå ud - dørene IND og UD står altid åbne, så ingen behøver at befinde sig et sted, hvor de ikke synes de hører hjemme ...

At.: Det er vel ikke helt korrekt, hvis Helligånden kræves for at komme ind mens man af egen drift kan træde ud?

Hm ja ... jeg er ikke meget for det, men jeg er nødt til at give dig ret, kan jeg se.
Der står ganske rigtigt "Christians only" på dørene:

Efter syndefaldet sendte Gud jo nemlig Adam og Eva ud af Edens have til at dyrke agerjorden, som de var taget af. Og han anbragte keruberne og det lynende flammesværd til at vogte vejen til livets træ.

Jesus genåbnede vejen, og tempelforhænget ind til det allerhelligste flængedes, da han forsonede verden med Gud, så der er fri og gratis adgang for enhver, som følger ham. Men ikke for dem, som ikke gør ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#42525 - 22/01/2005 16:18 Re: Synd, psykologi og moral [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Hm ja ... jeg er ikke meget for det, men jeg er nødt til at give dig ret, kan jeg se.

Surt!
Men jeg kan så trøste dig med, at det angiveligt kun skulle gøre ondt første gang

Til toppen 
#42526 - 22/01/2005 19:31 Re: Synd, psykologi og moral [Re: søgende]
Claus Due
Bruger

Hej Søren

Jeg mener ikke, at bibelen siger sådan; det er kun en masse kristne, der siger det.

Så må du sandelig argumentere herfor - hvilke steder i bibelen mener du underbygger ideen om, at vi ikke trues med helvede? Hvilke steder mener du, der ligefrem modsiger denne idé?

Det kan godt være, at du "mener" det ikke er det, bibelen handler om. Men læser du teksten, opdager du, at Jesus yndede at "true" folk med helvede hvis de ikke troede på ham, Gud og det efttragtningsværdige i at være fuldstændigt ydmyg - underdanig.

Hvis Gud giver troen, så er den netop ikke afhængig af os, men af Gud. Der er reelt set derfor ingen krav til os

Bibelen er uenig med dig. Jesus er uenig med dig. Gud er uenig med dig - ifølge bibelen.

Til toppen 
#42527 - 22/01/2005 19:43 Re: Synd, psykologi og moral [Re: søgende]
Claus Due
Bruger

Hej "Søgende".

Du skriver:

Det var ikke helt det jeg mente med, at tro er mere end viden. Det jeg mente var, at tro er hele livet, det er praksis, lydighed mod Bibelens Gud. Også Satan og onde ånder tror på Gud (som en viden eller formodning), men de lever ikke i et trosforhold til Gud.

Det er sjovt at se, som folk har skægge definitioner på de begreber, de kunne blive modsagt af. Hvis man omdefinerer konstant, kan man ikke blive modsagt på andet end sin definition. Og så kan man forsvare sig med, at vi har forskellige definitioner. Desværre værner jeg så kært om vores sproglige og videnskabelige definitioner, at jeg ikke kan acceptere forskelle i vores definition. Vi må nå til enighed om vores udgangspunkter - vores sproglige betydning - eller stoppe diskussionen.

Lucifer - satan - er en tidligere engel. Hvis en tidligere engel íkke lever i et "trosforhold" til Gud, hvem dælen gør så? Med det samme man accepterer Guds magt og natur (metafysisk) lever man i et trosforhold til Gud - ingen sær omstændighed som fx enighed med Guds budskab kan gøre et trosforhold bedre eller dårligere. Måske kan det psykologisk, men dén del er fuldstændigt uden betydning, når vi snakker den kristne Gud. Enighed er sekundært - at parrere ordre er primært.

Og det nytter ikke at definere om på begreberne. Viden er viden, tro er tro - og du kan ikke blande de to sammen. Der er forskel på former for tro, men de skelnes mellem på baggrund af deres objekt for tro. Formodende tro prøver at etablere en slags faktum at arbejde mod med rationel erkendelse. Religiøs tro prøver at etablere en slags faktum, punktum.

Desuden er religiøs tro den umiddelbart u-verificérbare version af gætteri. Det bør være klart, at viden (og ikke tro) er vores primære, intellektuelle kapacitet.

Vi behøver konceptualisering og forståelse for at overleve. Men vi behøver absolut ikke tro og religion for at overleve. At ophøje tro over viden er stort set det samme som at nægte sig selv sin bedste mulighed for reelt at søge sandheden. Du kan tro nok så meget du vil, men din tro vil falme i selskab med bare én eneste person, der rent faktisk ved hvad du tror - om du så tror det religiøst eller formodende.

Til toppen 
#42528 - 22/01/2005 20:00 Kristen fordømmelse? [Re: søgende]
Claus Due
Bruger

Søren skrev:

Husk i øvrigt på, at når kristne taler om synd og dømmer dig som syndig, så gør de det udfra deres egen forestilling. Men selvom du ikke deler den opfattelse, og syndsbegrebet ikke giver mening for dig, så kan det godt være en sand forestilling (ligesom den kristne også kunne tage fejl). Enten har den kristne ret, eller også har du ret, afhængig af om ateismen er sandheden eller kristendommen er sandheden. Begge kan ikke have ret på samme tid.

Lad os lige tage fat i den. Når den kristne taler om, at jeg er syndig, taler han om det fra sin egen forestilling. Men denne forestilling bunder i, hvad kristendommen dekrerer. Så at hævde, at de ikke gør det fordi de er kristne trods det, at de kun har holdningen fordi de er kristne, er at strække sandheden så langt som overhovedet muligt for at frilægge Gud fra ansvar. Faktisk vil jeg kalde det løgn eller ignorant. Enten ved ikke, at kristne kun taler om syndig adfærd fordi de er kristne - eller også forsøger du at snige en løgn om det kristne sindelag ind.

Det nytter ikke at argumentere mod de personer, du mener har tilsluttet sig en "usund" kristnedom. Holdningen til synd ER kristen, og det ville netop være usund kristendom IKKE at lægge den vægt i synd, som der lægges i den.

Værre bliver det. Hvis jeg ikke deler opfattelsen at synd kan eksistere udenfor religion, kan det på ingen måde blive sandt for andre end religiøse, at jeg er syndig. Alene derfor er det vås at påstå, at den kristne overhovedet KAN have ret, når han siger jeg er syndig.

Hvis han har ret, er der tale om en relativ sandhed indenfor religionen, og en sådan accepterer kun følgere af en religion. Andre synes, at de opfører sig sært - og de vil på intet sæt acceptere den kristne definition på "synd", medmindre de selv er kristne.

Begynder vi at kunne forstå, hvorfor synd ikke kan være sandhed for andre end kristne? Og hvorfor det at fortælle andre end kristne, at de er syndige, er at dømme dem fra sit religiøse grundlag fordi Gud siger det; ikke fordi man selv lige synes det?

Ansvarsfralæggelse er en slem ting. I det mindste er du villig til at tage ansvaret for en eventuelt fordømmende holdning mod ateister og lignende, men sådan beskrives det ingenlunde i bibelen. Lang tid op gennem historien er det blevet beskrevet som absolut syndigt ikke at tro.

Jesus selv var kun nyskabende i det omfang, at han henladge ansvaret for sin eksistens og holdning på Faderen. Det ligner en undvigelsesmanøvre og tritagning for ansvar - ligesom du gennem historien kan se nøjagtig samme argumentation anvendt som begrundelse for hvorfor det ikke var en forbrydelse at føre korstog.

Men du vil måske også fortælle mig, at korstogsfarerne også kun handlede fra, hvad de lige synes var passende?

Og er du i det hele taget klar over, at dit argument udelukkende kan forstås som at "de kristne, der dømmer dig syndig, er ikke kristne i denne holdning"? Ergo kalder du enhver kristen, der fordømmer ateister, for u-kristen. Det tror jeg en meget stor del af dine fundamentalistiske trosfæller vil tage meget fortrydeligt op... ja, de vil sikkert kalde dig syndig.

Thomas Aquinas skrev for eksempel: "There is no greater sin than that of disbelief". Dette skrev han altså ikke, fordi han selv lige havde lyst til at fordømme nogle ateister. Han skrev det, fordi han havde fundet frem til - ad teologisk vej - at det netop var dette, der var Guds vilje.

Til toppen 
#42529 - 23/01/2005 15:28 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Claus Due]
søgende
Bruger

Hej Claus Due.

Jeg refererer blot til Bibelens trosbegreb. Hvis den kristne tro er den samme tro som Satan har, så betyder det, at satan også bliver retfærdig, og retfærdighed giver adgang til himlen (Rom 5,1-2).

... for i den tid, der nu er inde, at vise sin retfærdighed, så han selv er retfærdig og gør den retfærdig, som tror på Jesus (Rom 3,26). Det samme siges mange andre steder.

Altså: tro gør retfærdig; retfærdighed giver frelse!

Nej, jeg mener der er et aspekt mere end blot rationel eller irrationel formodning, som Jakob skriver:

"Nogen vil indvende: »Én har tro, en anden har gerninger.« Vis mig da din tro uden gerninger, så skal jeg med mine gerninger vise dig min tro. Du tror, at Gud er én; det gør du ret i. Det tror de onde ånder også — og skælver. Tåbelige menneske, ønsker du bevis på, at tro uden gerninger er ufrugtbar? Blev vor fader Abraham ikke gjort retfærdig af gerninger, da han bragte sin søn Isak som offer på alteret? Som du ser, virkede troen sammen med hans gerninger, og det var af gerningerne, hans tro blev fuldkommen." (Jak 2,18-23).

Vi kan for min skyld godt finde et andet begreb for kristen tro, men jeg vil nu alligevel mene, at fordi vi i nutiden ændrer betydningen af et begreb, så kan vi ikke bruge det begreb til at forklare hvad nogle 2-4000 år gamle tekster mener. Det må være konteksten selv, der bestemmer det.

Jeg mener stadig, "også Satan og onde ånder tror på Gud (som en viden eller formodning), men de lever ikke i et trosforhold til Gud." Tro er et relationsforhold, ikke blot en viden eller formodning.

Vi kan godt finde et andet begreb for den kristne tro, hvis du synes. Nogen forslag?

KH Søren.

Til toppen 
#42530 - 23/01/2005 15:59 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Claus Due]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Hej Claus Due

Dine mange spørgsmål er udmærkede, men jeg skal nøjes med at kommentere eet.

Du skriver: citat
) Tro på Gud er at underkaste sig Guds magt. At underkaste sig magt følger af tvang og kan ikke komme fra stolte egoer med højt selvværd. Hvordan kan man på en psykologisk forsvarlig måde argumentere for, at man bør lade sin stolthed, sit selvværd og sit ego knække og, når netop manglende stolthed, selvværd og ego betegnes som psykologiske problemer?
Citat slut.

Kommentar:
Jamen, den påstand er helt ude i tovene
Gud tvinger for det første ingen, eftersom Han fra skabningens fødsel har givet os den frie vilje og for det andet har Gud ingensomhelst interesse i at knække vort selvværd eller ego.
Med hvilken begrundelse.

Gud er ingen skæbnegud, sådan har jeg ihvertfald aldrig oplevet Ham.
Jesus siger i Johannes Evangeliet kap. at når de har set Sønnen har de også set Faderen. Og Jesus siger også, at han kun gør hans Faders vilje.
Og at Faderen og Han er eet.

Intet i Jesu gerninger viste nogensomhelst indikation af at tvinge mennesker, tværtimod og samtidig løftede han mennesker op, de fattige, de håbløse, synderne således som søgende skrev, at de kunne løfte deres hoveder, fordi de oplevede, at de var værdifulde skabninger.
Hvorfor, fordi evangeliet om Faderen, Sønnen og Helligåndens gerninger udelukkende blev til gennem kærlighed.
Jesus tugtede de stolte og hovmodige og var omsorgsfuld overfor de lidende.

Næh, Claus Due., tro på Gud og Kristi død på korset og opstandelsen fra døden kommer IKKE gennem magt og undertrykkelse, men gennem at Gud udøser sin kærlighed og løfter mig op, og derfor tror jeg af kærlighed, som jeg kan give til og overfor Gud på grund af den frie vilje.

Gud løb en kæmperisiko, da han dannede mennesket i sit billede, for disse fantastiske mennesker kunne selv vælge og fravælge, og det er da mange der har gjort. Men hundreder af millioner af personlige kristne globalt har tilvalgt troen på Gud, fordi Gud overfor dem viste, at Han troede på deres kærlighed til Ham.

Magt, det er noget man tager og udøver overfor andre.
Autoritet er noget man får fra andre på grund af deres tillid og respekt (og kærlighed) til een og det er nøjagtig det forhold en kristen har til Gud i Kristus.

mvh
carl

Til toppen 
#42531 - 23/01/2005 16:12 Re: Kristen fordømmelse? [Re: Claus Due]
søgende
Bruger

Hej Claus Due.

Vi er enige om, at Jesus og Bibelen har definerende norm for hvad kristendom er, er vi ikke?

Dit indlæg bærer meget præg af den forestilling, at gud blot er en religiøs forestilling, som findes i subjektet. Derfor kan den subjektive norm ikke overføres på det, som sker udenfor den kristne. Er det rigtigt forstået?

Jeg mener imidlertid, at Bibelen er nedfældet i en anden kontekstuel sammenhæng, som umuliggør, at det kan være tilfældet. Det var først Kant som gjorde opmærksom på de to sfærer, den objektive og den subjektive.

Bibelens forfatteres udgangspunkt er altså ikke, at noget er rigtigt for dig, og noget er rigtigt for mig. Hvis apostlene har set Jesus stå op fra de døde i virkeligheden, så er det gældende for alle mennesker, både kristne og ateister. Jesus er opstået fra de døde objektivt set.

Der er derfor kun to muligheder:

1) Gud findes objektivt set. I så fald er han også Gud for ateister, som ikke regner med hans eksistens, og derfor også normgivende for alle.

2) Gud eksisterer ikke objektivt set. Dermed eksisterer han heller ikke for de kristne, selvom de tror på ham og regner med hans eksistens, og er altså heller ikke normgivende for kristne.

Disse to påstande kan ikke begge være rigtige i objektiv forstand.

Det er ikke "opfattelsen", som er virkeligheden. Den er (ifølge Kant) kun subjektiv virkelighed. Her taler vi om objektiv virkelighed; det, som eksisterer uafhængigt af vores forestillinger.

KH Søren.

Til toppen 
#42532 - 23/01/2005 16:38 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Claus Due]
søgende
Bruger

Hej Claus Due.

Så må du sandelig argumentere herfor - hvilke steder i bibelen mener du underbygger ideen om, at vi ikke trues med helvede? Hvilke steder mener du, der ligefrem modsiger denne idé?

Det er ikke pæn opførsel, som er afgørende. Det er troen, som Gud giver mennesket. Jeg mener stadig kun det er de kristne, som ubevidst stiller en masse krav, ikke Bibelen.

Hvis Gud giver troen, så er den netop ikke afhængig af os, men af Gud. Der er reelt set derfor ingen krav til os

Bibelen er uenig med dig. Jesus er uenig med dig. Gud er uenig med dig - ifølge bibelen.

Det mener jeg nu ikke.

Troen gør retfærdig:

Men fordi vi ved, at et menneske ikke gøres retfærdigt af lovgerninger, men kun ved tro på Jesus Kristus, har også vi sat vores lid til Kristus Jesus for at gøres retfærdige af tro på Kristus og ikke af lovgerninger. For af lovgerninger vil intet menneske blive retfærdigt (Gal 2,16-17).

For vi mener, at et menneske gøres retfærdigt ved tro, uden lovgerninger (Rom 3,28)

Troen har vi fået givet:

I kraft af den nåde, jeg har fået, siger jeg til hver eneste af jer: Hav ikke højere tanker om jer selv, end I bør have, men brug jeres forstand med omtanke, enhver efter det mål af tro, som Gud har givet ham (Rom 12,3-4)

Én får tro ved den samme ånd (1 Kor 12,9).

For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds (Ef 2,8-9).

Dette er Bibelens syn, og det gælder flere områder. Fra menneskets synspunkt er det menneskets egen gerning at tro, gøre gerninger osv, og det giver frelsen. I et større perspektiv (Guds) er det ham, som virker det hele.

Dette er Bibelens perspektiv.

Men læser du teksten, opdager du, at Jesus yndede at "true" folk med helvede hvis de ikke troede på ham, Gud og det efttragtningsværdige i at være fuldstændigt ydmyg - underdanig.

Hvis Gud i virkeligheden findes, så er du underdanig uanset om du vil det eller ej, for så HAR han mere magt end du har uanset din indstilling til ham, og din benægtelse af eksistens.

KH Søren.

Til toppen 
#42533 - 23/01/2005 16:59 Re: Synd, psykologi og moral [Re: carl]
Claus Due
Bruger

Hej Carl

Du mener, at jeg har taget fejl i min betragtning af den psykologi, der ligger bagved kristen religiøsitet. Det er helt i orden, men du bliver nødt til at understøtte det med andet end din helt egen personlige opfattelse af Gud og Guds virke.

Du skriver selv, at Jesus tugter de stolte og hovmodige. Stolthed og hovmod er kvaliteter (negative kvaliteter er også kvaliteter, og synd kan kun -du- snakke om), der umuliggør underkastelse.

Gang på gang nævner bibelen og Jesus, at ydmyghed er den ypperste kvalitet. Det gælder ikke kun fysisk ydmyghed, men også psykologisk. Ydmygheden fordres på baggrund af et billede af Helvede, Guds magt og frelsen, som Jesus tegner for ikke alene sine følgere men også sine modstandere.

Flere steder udviser Jesus en form for åndeligt hovmod. Han nægter som udgangspunkt at udøver sine mirakler for andre end det jødiske folk, han er kommet for at frelse - kun ved underkastelse (forbøn, tiggeri) kan man lokke et mirakel ud af Jesus, og kun folk, der indvilliger i Jesu Guds virkelighed kan få et mirakel. Det er endda så slemt, at der flere gange beskrives hvordan Jesus ikke kan udføre mirakler hvor ingen tror.

Men du har delvist ret. Lokkemaden "frelse" er ikke direkte en underkastelse nødvendig. Men det er resten af trekanten, "synd" og "helvede".

Kristendommen opererer med begrebet Gud, der er en allestedsnærværende, introspektiv Gud, der kender dine tanker og følelser og overvåger din mindste gerning. Hvis Gud er en autoritet, har Han fået denne magt af andre i form af deres syn på Ham som en autoritet. Men uanset hvad, fører autoritet til magt, og magt kræver tvang eller underkastelse for at fungere.

Det er rent psykologisk, det her. Det har intet med Guds natur eller personlighed at gøre - det drejer sig udelukkende om mekanismerne i religiøsitet, specifikt kristendom. Jeg fortsætter gerne denne tråd, men ikke som en personlig diskussion af din kristendomsfornemmelse.

Til toppen 
#42534 - 23/01/2005 17:10 Re: Synd, psykologi og moral [Re: søgende]
Claus Due
Bruger

Hej Søren

Det er ikke pæn opførsel, som er afgørende. Det er troen, som Gud giver mennesket. Jeg mener stadig kun det er de kristne, som ubevidst stiller en masse krav, ikke Bibelen.

Det kunne være lærerigt at se dig argumentere for dette standpunkt med henvisning til bibelske tekster. Så skal jeg gøre det samme med henvisning til tekster, der siger det modsatte.

Men fordi vi ved, at et menneske ikke gøres retfærdigt af lovgerninger, men kun ved tro på Jesus Kristus, har også vi sat vores lid til Kristus Jesus for at gøres retfærdige af tro på Kristus og ikke af lovgerninger. For af lovgerninger vil intet menneske blive retfærdigt (Gal 2,16-17).

Det er sjovt du bruger dette citat. For dig, som troende, betyder det, at du er evigt retfærdiggjort i din tro. For mig, som er ateist, betyder det "åndeligt elitær ideologi", der ikke respekterer lovens nødvendighed men holder sin egen ideologi mere retfærddig. Dette er ekstremistens tilgang til religiøsitet.

Hvis Gud i virkeligheden findes, så er du underdanig uanset om du vil det eller ej, for så HAR han mere magt end du har uanset din indstilling til ham, og din benægtelse af eksistens.

Uha da da. Ved du nok om Gud personligt til at konkludere, at det der står i bibelen om Ham er sandt? Kender du Guds magt, skulle han eksisterere, og hvad får dig til at tro, at Han også har magt over mig?

Jeg gider snart ikke flere tankeeksperimenter omkring alternativ forståelse af de bibelske tekster og deres anvendelse. Mit indlæg var baseret på det værdimæssige, etiske og psykologiske i religiøsitet og ikke-religiøsitet.

Og mere centralt, den kristnes "ret" til at fortælle andre, hvordan de bør opføre sig og tro. Og deres konstruktion af en Gud, vi bør underkaste os - netop som du selv illustrerer. Hvis Gud eksisterer, er der kun gode argumenter for underkastelse. Men gør han ikke, har du ødelagt dit liv ved at underkaste dig ingenting og bruge ingenting som grund for hele din livsvej.

Hvis det ikke er en illustration af netop det tab man kan lide, hvis man ikke indvilliger i at tro på Gud, så ved jeg ikke hvad er. Endvidere er det lokkemaden OG straffen i ét - både løftet om Guds kærlighed og løftet om hans straf (helvede) gør det næsten umuligt ikke at underkaste sig Gud, hvis man giver ham så meget at "Han eksisterer". Men du mener måske, dette ikke er underkastelse? I så fald må du argumentere hvorfor.

Til toppen 
#42535 - 23/01/2005 17:19 Re: Kristen fordømmelse? [Re: søgende]
Claus Due
Bruger

Hej Søren

Her er flere ting galt.

Dit indlæg bærer meget præg af den forestilling, at gud blot er en religiøs forestilling, som findes i subjektet. Derfor kan den subjektive norm ikke overføres på det, som sker udenfor den kristne. Er det rigtigt forstået?

Korrekt, selvom det dog ikke er en "forestilling" men en rationel argumentation.

Hvis apostlene har set Jesus stå op fra de døde i virkeligheden

Og hvis de gjorde, kan det ikke verificeres. Historierne om Jesus er nedfældet fra mellem 40 til 200 år efter hans død, så apostlene selv har ikke været den direkte kilde til denne "viden". Det er ukorrekt at forestille sig, at apostlene selv har været medskrivende i bibelen eller har fungeret som vidner for de, der skrev. Det kan ikke lade sig gøre kronologisk.

Jesus er opstået fra de døde objektivt set.

Hvordan skete det lige pludseligt? For at det skal være objektivt, skal det være verificerbart/falsificerbart universelt. Det er en øjenvidne-beretning ikke. Jeg tror også rigtig mange jurister ville skære tænder, hvis du ønsker at kalde et øjenvidne for objektivt...

Gud findes objektivt set. I så fald er han også Gud for ateister, som ikke regner med hans eksistens, og derfor også normgivende for alle.

Nej. For hvis Gud findes objektivt, er der ingen forskel på religiøse og ateister længere. Get it? Hvis Gud objektivt findes, er der ingen mulighed for at sige, at man enten tror på ham eller ikke tror på ham. Han er blevet en realitet, man må ignorere eller acceptere.

Gud eksisterer ikke objektivt set. Dermed eksisterer han heller ikke for de kristne, selvom de tror på ham og regner med hans eksistens, og er altså heller ikke normgivende for kristne.

Denne sætning er, hvor lidt du end vil det, sand. Det er objektivt rigtigt, at Gud ikke eksisterer - eksistens er et begreb, der medføres vores direkte adgang til ham. Derfor er det objektivt, at han ikke eksisterer. Men det er subjektivt hver gang det menes, at han gør.

Udover det bør du se på din retfærdighedssans. Hvis du mener, at Gud eksisterer, gør du det subjektivt. Hvis du subjektivt mener, at Gud er normgivende, har du overhovedet ingen ret til at overføre denne norm til andre, uanset hvem de er.

Mvh
Claus

Til toppen 
#42536 - 23/01/2005 17:27 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Claus Due]
carl
Bruger

Hej Claus Due

Du skriver: Citat
Flere steder udviser Jesus en form for åndeligt hovmod. Han nægter som udgangspunkt at udøver sine mirakler for andre end det jødiske folk, han er kommet for at frelse - kun ved underkastelse (forbøn, tiggeri) kan man lokke et mirakel ud af Jesus, og kun folk, der indvilliger i Jesu Guds virkelighed kan få et mirakel. Det er endda så slemt, at der flere gange beskrives hvordan Jesus ikke kan udføre mirakler hvor ingen tror.
Citat slut.

Kommentar:
Ærlig talt, du læser åbenbart bibelen med det ene øje lukket eller med kikkerten for det blinde øje.
Mener du også, at opvækkelsen af Lazarus fra de døde var hovmod fra Jesu side ?
Hvad med den lamme mand, der af venner blev sænket ned i rummet hvor Jesus sad.
Eller Zakæus, som sad oppe i et morbærtræ, ham så Jesus og sagde til Zakæus, som var tolder og derfor "ugleset", som skatteopkræver, at "idag ville" Jesus være gæst i hans hus.
Eller Maria Magdalena, som var prostitueret og som havde syv dæmoner, var det også hovmod Jesus viste hende.
Jesus var Guds Søn, men i ørkenen modstod han djævelsens fristelse til at vise sin magt og autoritet, hvilket Jesus nægtede, for som han sagde, at man ikke skal friste Gud.
Var det også hovmod.

Du skriver også:Citat
Hvis Gud er en autoritet, har Han fået denne magt af andre i form af deres syn på Ham som en autoritet. Men uanset hvad, fører autoritet til magt, og magt kræver tvang eller underkastelse for at fungere.Citat slut.

Kommentar:
Det har du garanteret ikke kunnne læse i nogle psykologibøger eller på studiet, det er hvad jeg vil kalde en påstand, som du må føre bevis for.

*Min psykologisk ordbog siger om autoritet:
"den myndighed som personer, m.m har i kraft af deres indre værdi ; erkendelsen af denne værdi medfører, at den enkelte FRIVILLIGT indordner sig under de krav, som udgår fra autoriteten"
I samme bog kan du læse om de forskellige former for magt.

Iøvrigt kan du ikke sammenligne eller opstille de psykologiske faktorer i forhold til en kristens forhold til Gud og Guds riges principper.
Det kan du læse i Johannes Evangeliet kap. 3. vers 1-8

mvh
carl

Til toppen 
#42537 - 23/01/2005 20:40 Autoritet, magt og tvang [Re: carl]
Claus Due
Bruger

Hej Carl

Joh 3 v8:
Vinden blæser, hvorhen den vil, og du hører den suse, men du ved ikke, hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Sådan er det med enhver, som er født af Ånden.«

Ser jeg som et udtryk for, at folk ikke stiller de vigtige spørgsmål til deres verden. For eksempel ved vi nu, hvorfor vinden blæser, hvor den blæser fra og hvor den farer hen. Så er vi ikke åndelige længere?

I øvrigt ser jeg ikke den store relevans rent psykologisk - og da slet ikke, at din reference skulle bevise, at psykologi ikke kan bruges om den kristnes forhold til Gud.

Jeg er meget uenig med dig i din bibellæsning, ligesom du er med mig i min, men lad os nu lade det ligge ved det og tage fat i psykologien, der ikke er tvetydig.

den myndighed som personer, m.m har i kraft af deres indre værdi ; erkendelsen af denne værdi medfører, at den enkelte FRIVILLIGT indordner sig under de krav, som udgår fra autoriteten"

1) Hvad er Guds indre værdi, og hvor er den defineret eksternt fra kristendommen?

Før det er besvaret, er referencen til Guds autoritet fuldstændigt ligegyldig. Jeg argumenterer, at accepten af Guds autoritet, virkelig eller ej, bygges på hans magt og dermed ikke er frivillig - og det er essensen af tvang. For at modsige mig må du henvise til de værdier i Gud, der fordrer accept af hans autoritet. Du må ikke bruge almægtighed, da det er et argument til magt og ikke en værdi.

Jeg skrev:

Hvis Gud er en autoritet, har Han fået denne magt af andre i form af deres syn på Ham som en autoritet.

Hvilket du også selv underbygger med dit psykologibogs-citat om autoritet.

Men uanset hvad, fører autoritet til magt, og magt kræver tvang eller underkastelse for at fungere.

Hvilket du heller ikke har modsvaret ved at sige, at indordning under autoritet er frivillig. Hvorfor gives Gud sin autoritet, hvis det ikke er for Hans almægtighed og i kraft af Ham som årsag til vores eksistens? Altså et magt-spørgsmål?

Det nytter ikke at referere til kærligheden. Medmindre du har lyst til at argumentere for, at en af Guds største kvaliteter udover almægtigheden er kærligheden. Andre (Aquinas fx) har prøvet og fejlet.

Dette svar besvarer også din kritik af mit autoritet->magt argument - hvis autoriteten (accepten af reglen) gives på baggrund af almægtighed, er det magt. Og netop almægtigheden er det største argument for at acceptere Gud og Guds regler.

Endvidere må du argumentere for, at menneskelige begreber om værdier overhovedet må gælde for Gud. Og før du kan det, må du argumentere hvad og hvem Gud er. Mange har prøvet - for eksempel Aquinas, der gjorde grusomme rationelle fejl i sin teologiske betragtning af skrifterne.

Mit argument forudsætter ikke denne argumentation - men modsigelsen af det gør, fordi den starter med Gud som ikke er direkte påviselig universelt.

Med hensyn til mine henvisninger til Jesu opførsel må jeg lade svaret vente på sig. Jeg vil dog tage det til efterfølgning og oprette en ny tråd, når jeg er klar med dokumentationen.

Til toppen 
#42538 - 23/01/2005 20:53 Re: Synd, psykologi og moral [Re: søgende]
Claus Due
Bruger

Hej Søren

Jeg refererer blot til Bibelens trosbegreb. Hvis den kristne tro er den samme tro som Satan har, så betyder det, at satan også bliver retfærdig, og retfærdighed giver adgang til himlen (Rom 5,1-2).

Det hjælper en del på min forståelse af din definition. Problemet er blot, at den gængse definition af begrebet "tro" indebærer a) tro på en given ukendt omstændigheds rigtighed på baggrund af nuværende viden eller b) accepten af omstændighed på forlydende, uverificérbar viden fx.

Nogen vil indvende: »Én har tro, en anden har gerninger.« Vis mig da din tro uden gerninger, så skal jeg med mine gerninger vise dig min tro.

Hvad skal det vise? Hvis jeg skal tage det bogstaveligt, bliver jeg nødt til at tolke kristne gerninger som "religiøs forskelsbehandling" og "åndelig arrogance". Hvis den kristnes gerning viser hans tro, kender jeg mange, der ikke længere ville kunne kaldes kristne.

Det drejer sig ikke om kontekst, men regelforeskrivning. Bibelen er kristendommens hellige ord, og at ignorere dens regler om livet er at ignorere Guds regler om livet - altså en synd. Derfor nytter det ikke at tale om kontekst i kristne øjne; der findes ganske enkelt kun bibelen som umiddelbar, fysisk realitet, der skulle pege på Guds ønsker og vilje.

Et nyt begreb til "kristen tro" som du anvender det tror jeg vil være meget nyttig. Tro kan jo både betyde formodning, "at være sand", gætte osv. Måske skal vi kalde det "kristen guds-hengivenhed"? Det lægger i hvert fald den positive betydning, der ikke implicit findes i "tro", i begrebet.

Men jeg synes alligevel det er vigtigere, at vi får afgjort i hvor vid udstrækning bibelen kan siges at være sand, og i hvor vid udstrækning mennesker bør følge dens budskab.

Til toppen 
#42539 - 23/01/2005 23:02 Re: Synd, psykologi og moral [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina

Jeg må hellere spørge, da alternativet er at jeg gætter mig frem.

Og når han [edit: Helligånden] kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom. Om synd: at de ikke tror på mig...

Skal det forstås sådan, at synd er "ikke at tro på Jesus" (i funktionen Guds søn og del af treenigheden)?

Hvis det er, lyder det vanvittigt i mine ører. Synd er "at de ikke tror på mig" - syndens grundlag (Gud er nødvendig for "synd", og Jesus virker i Hans sted).

Hvis fornægtelse af Gud er synd, men synd ikke kan eksistere uden Gud - hvad gør det så argumentet om synd til?

Komplet, selvforstærkende nonsens - men det er muligt jeg har forstået det forkert?

Mvh
Claus

Til toppen 
#42540 - 23/01/2005 23:46 Re: Autoritet, magt og tvang [Re: Claus Due]
carl
Bruger

Hej Claus Due

Du skriver: Citat

Joh 3 v8:
Vinden blæser, hvorhen den vil, og du hører den suse, men du ved ikke, hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Sådan er det med enhver, som er født af Ånden.«

Ser jeg som et udtryk for, at folk ikke stiller de vigtige spørgsmål til deres verden. For eksempel ved vi nu, hvorfor vinden blæser, hvor den blæser fra og hvor den farer hen. Så er vi ikke åndelige længere?

I øvrigt ser jeg ikke den store relevans rent psykologisk - og da slet ikke, at din reference skulle bevise, at psykologi ikke kan bruges om den kristnes forhold til Gud.

Jeg er meget uenig med dig i din bibellæsning, ligesom du er med mig i min, men lad os nu lade det ligge ved det og tage fat i psykologien, der ikke er tvetydig. Citat slut.

Kommentar:
Det anede mig, at din forståelse for teksten er ufuldstændig og fejlslagen.
Den vind Jesus taler om er symbolsk for Helligånden og derfor siger han, ...enhver, som er FØDT AF ÅNDEN "
Og da du ikke forstår dette vil jeg undlade at kommentere dine øvrige postulater om Gud, fordi du som ateist afslører en fatal mangel på blot et minimum af indsigt i skriftens kontekst.

Du kan ligeså tilsyneladende heller ikke forstå Guds almagt, idet du stadig postulerer, at Guds magt og autoritet er givet af andre.Det var ikke det jeg skrev, men derimod, at Gud ikke bruger denne magt til at tvinge mennesker. Gud behøver ikke at få givet magt fra andre. idet han har al magt.

Det var det jeg antydede i mit seneste indlæg at du ikke forstod og som du nu desværre endnu engang har bekræftet.

mvh
carl

Til toppen 
#42541 - 23/01/2005 23:50 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus, du spørger:

Skal det forstås sådan, at synd er "ikke at tro på Jesus" ?

Ja, sådan skal der forstås. Se også Jesu udsagn i Joh. 14,6: Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig.

Ifølge den kristne tro har Jesus nemlig betalt - gjort fyldest - for alle menneskers synd. Han er selv, som uskyldig - sand Gud og sandt menneske - gjort til synd for os - har byttet plads med os og betalt for syndeskyld - han døde for at vi kunne leve - gav i lydighed til Faderen sit liv for os.

Hvis jeg ikke tror på Jesus, er han død for mig forgæves. Derfor er den ultimative synd at vende Jesus ryggen - den synd, der fører til fortabelse.

Se også Joh. 3,16: Således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn for at enhver som tror på ham ikke skal fortabes, men have evigt liv (cit. efter hukommelsen).

Du skriver til sidst:
" Synd er "at de ikke tror på mig" - syndens grundlag (Gud er nødvendig for "synd", og Jesus virker i Hans sted).
Hvis fornægtelse af Gud er synd, men synd ikke kan eksistere uden Gud - hvad gør det så argumentet om synd til?"

Det spørgsmål forstår jeg ikke. Hvis ikke mit ovenævnte svar er svar nok, så kunne du måske spørge på en anden måde?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#42542 - 24/01/2005 01:11 Om at køre i ring [Re: kristina]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Kristina skrev til Claus:

Hej Claus, du spørger:

Skal det forstås sådan, at synd er "ikke at tro på Jesus" ?

Ja, sådan skal der forstås. Se også Jesu udsagn i Joh. 14,6: Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig.

Hej Kristina,

Jeg må nok sige at det begynder at køre i ring.

Både du og andre siger at troen bliver givet af Gud. Mennesket kan ikke selv gøre noget. Nu siger du så at mangel på tro er synd. Men da manglen på tro - og altså dermed synd - kun kan håndteres af Gud ved at man får troen som gave, så behøver mennesket overhovedet ikke bekymre sig om noget som helst i den anledning, for det er jo alligevel ikke muligt.

Det betyder så, da troen bliver givet af Gud, og mennesket ikke kan gøre noget selv, at det er ligemeget om man er ateist, asatro, hindu eller hvad man nu er, da troen på Jesus ikke afhænger hvad man gør, fordi man alligevel ikke kan gøre noget. Så er det jo ganske ligegyldigt om man f.eks. går ind for homoseksuelle velsignelser i kirken (for nu at nævne et kontroversielt emne) eller man ikke gør.

Hvis troen bliver givet til en så tror man, ellers tror man ikke, og hvis man ikke tror er der ingen grund til at følge nogensomhelst retningslinjer givet af bibeltro mennesker, da det ikke er disse mennesker men Gud der giver en troen, og hvis man iøvrigt ikke har modtaget troen ville man jo alligevel ikke tro på bibelen på samme måde som disse mennesker.

Nu har jeg måske kørt det lidt meget rundt i ring med dette svar, men det er jo nærmest oplagt at der er tale om en sådan "ringkøring".

Jeg er altså ikke så sikker på at det er der Jesus egentlig ville hen for jeg kan ikke rigtig se at det fører til noget.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#42543 - 24/01/2005 01:59 Re: Autoritet, magt og tvang [Re: carl]
Claus Due
Bruger

Hej Carl

Det er ikke et spørgsmål om forstand, men om accept af Guds virkelighed. Jeg accepterer ikke Gud og begreberne om almægtighed, men jeg forstår fint den kristne anvendelse af disse. Jeg prøver blot at føre diskussionen på et niveau, hvor vi kan være rationelle - det vil sige ikke behøver referere til Gud, da en sådan reference effektivt afslutter diskussionen.

Hvis du taler om Gud, og jeg ikke accepterer Gud, har vi et indbyrdes koncept-problem. At du ikke vil diskutere udenfor dette koncept ser jeg som opgivende.

Til toppen 
#42544 - 24/01/2005 02:46 Re: Synd, psykologi og moral [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina

Det ser ud til, at jeg har forstået begrebet "synd". Grad-inddelinger spiller ingen rolle, for vi diskuterer det grundlæggende negative i anvendelsen af begrebet "synd", uanset om du er kristen eller ateist.

Hvis jeg ikke tror på Jesus, er han død for mig forgæves. Derfor er den ultimative synd at vende Jesus ryggen - den synd, der fører til fortabelse.

Som jeg vistnok har pointeret - muligvis andetsteds - fungerer denne argumentation kun, hvis Jesus accepteres at være Guds søn. Dette stopper naturligvis som et postulat, der ikke lader sig bevise.

Jeg prøvede at illustrere, at begrebet "synd" er ubrugeligt som argument og definition, før det universelt fastslås om Gud eksisterer og har den natur, Han siges at have. Derfor er argumenter om synd fejlagtige i alle andre end kristne øjne. Begrebet eksisterer ikke udenfor kristen ideologi.

Idet kristendommen anvender synd som universelt for alle mennesker, fortæller den reelt mennesker at de arver synden. Derfor er vi alle syndige.

Sådan en ideologi er ikke psykologisk eller rationelt forsvarlig. Den opstiller et præmis, Gud, og fortsætter til en konklusion om menneskelig forbandelse, hvorfra kun Gud kan redde os. Guds Kærlighed er ikke nogen frelse, for når den kombineres med denne psykologiske sanktion fungerer den som forstærkende faktor i accepten af synd som sanktion, og kan som sådan ikke udfri os fra noget som helst, i hvert fald i dette liv. Den kan derimod fastholde os i forestillingen om, at kun Gud kan frelse os fra os selv, fordi vi er syndige.

Som jeg startede med at nævne i min første tråd, tilbyder kristendommen i form af synd og frelse udfrielse fra et problem, kristendommen selv postulerer eksistensen af. Den rette betegnelse for sådan en adfærd er "psykologisk manipulation", så at acceptere synd som begreb har jeg på intet sæt i sinde.

Jeg må se mit argument herom som stadig stående.

Derfor: hvilken berettigelse har den kristne (og kristendom generelt) til at konkludere, at alle mennesker er syndige som udgangspunkt? Og hvordan kan synd ses som andet end en kristen holdning, der nedvurderer menneskelig eksistens*?

* Vores eksistens er defineret som vores biologiske tilstedeværelse og har intet med sjæl og "livet herefter" at gøre - disse er ugyldige som rationelt præmis.

Til toppen 
#42545 - 24/01/2005 04:27 "Vores eksistens" og "vores biologiske eksistens" [Re: Claus Due]
Sandheds-søger
Bruger

Claus Due skrev:

Derfor: hvilken berettigelse har den kristne (og kristendom generelt) til at konkludere, at alle mennesker er syndige som udgangspunkt? Og hvordan kan synd ses som andet end en kristen holdning, der nedvurderer menneskelig eksistens*?

* Vores eksistens er defineret som vores biologiske tilstedeværelse og har intet med sjæl og "livet herefter" at gøre - disse er ugyldige som rationelt præmis.

Hej Claus,

Udtrykket "vores eksistens" med efterfølgende definition antyder at du mener os alle, men du har lige så lidt ret til at inkludere os alle i den tro, som en kristen har ret til at inkludere os alle i en tro på mennesket som værende synder som udgangspunkt.

Det ville give mere mening at bruge udtrykket "vores biologiske eksistens" som udtryk for vores biologiske tilstedeværelse.

Men jeg enig i at det er en nedvurdering at betragte mennesket som værende syndigt som udgangspunkt.
Personligt tror jeg det var noget helt andet Jesus ville sige, fordi han efter min mening appellerer til feks. kærlighed, anstændighed og andre kvaliteter (også humor synes jeg) hvilket jeg ser som udtryk for at han anerkender at sådanne kvaliteter er tilstede i mennesket, ellers ville det ikke give mening at appellere til dem.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#42546 - 24/01/2005 05:38 Re: "Vores eksistens" og "vores biologiske eksiste [Re: Sandheds-søger]
Claus Due
Bruger

Hej Lars Peter

Jamen - du citerer da selv nøjagtig denne definition, du siger ville være bedre. Jeg skrev jo allerede:

Jeg går ud fra det var en fejl?

Personligt tror jeg det var noget helt andet Jesus ville sige, fordi han efter min mening appellerer til feks. kærlighed, anstændighed og andre kvaliteter (også humor synes jeg) hvilket jeg ser som udtryk for at han anerkender at sådanne kvaliteter er tilstede i mennesket, ellers ville det ikke give mening at appellere til dem.

Ja, det ville jeg også helst tro. Men bibelen - synes jeg, med min psykologisk/etisk/ateistiske læsning - maler et helt andet billede af denne appel. Den foretages med tilhørende formaninger og anvender i vid udstrækning sanktioner; ikke en appel til menneskelige kvaliteter. Kvalitets-budskabet er i selve teksten sekundært, men gøres i kristen praksis primært. Sandsynligvis fordi psykologien kom til og man langt om længe indså, at den religion man prækede ikke var helt stueren på det psykologisk-medicinske område.

Og så er det jo også din personlige mening, at det handler om kvaliteterne. Har du dannet denne mening på baggrund af en grundig analyse af kristendommens dogme og virke (og specielt de to i samspil)?

Hvis du går bare 100 år tilbage, handlede meget store dele af de kristne prædikener netop om synd, helvede og Guds almægtighed. Dengang læste man i en anden bibel, der i vores nye udgave (1991/92) er mere end renset for det "gammeldags" sprog, der ydede tekstens indhold retfærdighed.

Men egentlig er vi jo ikke uenige. I hvert fald har du ikke modsagt mine argumenter.

Til toppen 
#42547 - 24/01/2005 05:42 Re: retten til generalisering [Re: Sandheds-søger]
Claus Due
Bruger

Hej igen, Lars Peter

Jeg synes lige jeg skyldte dig et mere fyldestgørende svar på:

...men du har lige så lidt ret til at inkludere os alle i den tro, som en kristen har ret til at inkludere os alle i en tro på mennesket som værende synder som udgangspunkt.

Du gør mig stor uret ved at hævde, at min synspunkt om vores fælles eksistens er et trosspørgsmål. Min definition anvender jo netop "biologisk tilstedeværelse" som definition på eksistens, og jeg skriver udtrykkeligt, at jeg ikke taler om åndelig eksistens (som vi ikke kan efterprøve rigtigheden af).

Der er ikke tale om "tro", når jeg henviser til vores fælles eksistens med denne definition. Der er til gengæld tale om en nøgtern betragtning af det mest grundlæggende fællesskab, vi overhovedet har. Vi eksisterer biologisk.

Til toppen 
#42548 - 24/01/2005 10:54 Re: Autoritet, magt og tvang [Re: carl]
Ateist
Bruger

... fordi du som ateist afslører en fatal mangel på blot et minimum af indsigt i skriftens kontekst.

Hvordan kan man "som ateist" afsløre en fatal mangel på indsigt?
Enten har man - uanset personlig overbevisning - en indsigt i noget (her "i skriftens kontekst") eller også har man det ikke.
At du angiveligt dømmer hans grad af indsigt ud fra det forhold, at han er ateist, siger jo blot noget om dine fordomme!

En del ateister har iøvrigt tidligere haft en religiøs baggrund.
Skal dit udsagn så forstås sådan, at de, da de var religiøse, havde en "indsigt i skriftens kontekst", som de imidlertid mistede i det øjeblik de mistede troen?

Til toppen 
#42549 - 24/01/2005 10:58 Re: Om at køre i ring [Re: Sandheds-søger]
Ateist
Bruger

Både du og andre siger at troen bliver givet af Gud. Mennesket kan ikke selv gøre noget. Nu siger du så at mangel på tro er synd.

Jeg har heller aldrig helt forstået visse kristnes syn på dette.

1) Troen bliver alene givet af Gud.
2) Mangel på tro er en synd, der fører til evig fortabelse
3) Gud er kærlig og retfærdig - de fortabte har selv valgt deres fortabelse.

Til toppen 
#42550 - 24/01/2005 11:02 Re: Synd, psykologi og moral [Re: kristina]
Ateist
Bruger

En ikke-troende kan da ikke meningsfyldt siges "at vende Jesus ryggen".
Man kan ikke vende ryggen til noget man ikke tror på.
Ergo kan den ikke-troende heller ikke meningsfyldt siges at have syndet.

Til toppen 
#42551 - 24/01/2005 12:14 Re: Autoritet, magt og tvang [Re: Ateist]
carl
Bruger

Hej Ateist

Du skriver:
Citat
Skal dit udsagn så forstås sådan, at de, da de var religiøse, havde en "indsigt i skriftens kontekst", som de imidlertid mistede i det øjeblik de mistede troen?Citat slut.

Kommentar:
Det kan jeg af gode grunde ikke vide, men på baggrund af indlægget kan jeg blot konstatere, at denne mangel på indsigt
i sammenhængen af Guds principper og hvordan troen fungerer ikke er tilstede nu.

Men at være religiøs er heller ikke det samme som at være personlig troende kristen.

mvh
carl

Til toppen 
#42552 - 24/01/2005 12:31 Re: Autoritet, magt og tvang [Re: carl]
Ateist
Bruger

Hej Carl!

Men at være religiøs er heller ikke det samme som at være personlig troende kristen.

Det har jeg da heller aldrig påstået.
Jeg brugte blot "religiøs" som betegnelse for at være troende, teist, ikke-ateist - find selv på flere.

Mener du virkelig at "indsigt i skriftens kontekst" er afhængig af, at man er "personlig troende kristen"?
At alle andre end lige netop disse mennesker ikke kan have en sådan indsigt?

Til toppen 
#42553 - 24/01/2005 12:45 Re: Kristen fordømmelse? [Re: Claus Due]
søgende
Bruger

Hej Claus Due.

Jeg tror måske det bliver meget svært for os at nå til enighed i dette, for hele grundlaget for vores verdensbilleder er forskellige. jeg mener ikke du har argumenteret for, at religion kun kan forefindes i subjektet. Du har forudsat det og beskrevet dit syn (hvordan!), men ikke argumenteret (hvorfor!).

Og hvis de gjorde, kan det ikke verificeres. Historierne om Jesus er nedfældet fra mellem 40 til 200 år efter hans død, så apostlene selv har ikke været den direkte kilde til denne "viden". Det er ukorrekt at forestille sig, at apostlene selv har været medskrivende i bibelen eller har fungeret som vidner for de, der skrev. Det kan ikke lade sig gøre kronologisk.

Det lader sig i høj grad gøre kronologisk. Jeg ser ikke problemet. Da Jesus kaldte sine disciple, var de 15-21 år (ud fra samtidige jødiske rabbiers fremgangsmåde - det anes udfra flere steder i evangelierne, at det er tilfældet). Dette var ca i år 30. I år 49 (jeg mener det første NT-lige skrift er nedfældet slutningen af 40'erne) er de således mellem 34 og 40 år gamle og i år 85-90 (95), som jeg daterer det sidste skrift til, er de ca mellem 70 og 80 år gamle. Jeg forstår ikke problemet!

Hvordan skete det lige pludseligt? For at det skal være objektivt, skal det være verificerbart/falsificerbart universelt. Det er en øjenvidne-beretning ikke. Jeg tror også rigtig mange jurister ville skære tænder, hvis du ønsker at kalde et øjenvidne for objektivt...

Det kan godt være objektivt korrekt (med objektivt mener jeg, som jeg skrev, Kant ding-an-sich og IKKE hans ding-für-mich), selvom vi ikke kan bevise det. Jeg kan fx godt sidde og gabe lige nu selvom det aldrig vil kunne verificeres (eller falsificeres!). De kristne påstår IKKE, at de kan bevise, at Jesus opstod, men derfor kan det godt være sand objektivt set (ding-an-sich).

Nej. For hvis Gud findes objektivt, er der ingen forskel på religiøse og ateister længere. Get it? Hvis Gud objektivt findes, er der ingen mulighed for at sige, at man enten tror på ham eller ikke tror på ham. Han er blevet en realitet, man må ignorere eller acceptere.

Nej. Du har ikke forstået hvad ordet objektivt (jf Kant igen) betyder her. Det kan godt være sket objektivt uden at vi VED det.

eksistens er et begreb, der medføres vores direkte adgang til ham.

Nej. Kant's pointe er netop det modsatte. Vi kan intet erkende, uden at vi erkender det med vores egne briller på. Vi kan derfor ikke udtale os med sikkerhed om noget, som eksisterer i virkeligheden, uden for os, fordi det er uerkendbart for os. Din påstand er, at følgen er, at det ikke eksisterer ... men det kan du netop ikke udtale dig sikkert om. - Og jeg kan ikke udtale mig sikkert om det modsatte.

KH Søren.

Til toppen 
#42554 - 24/01/2005 13:37 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Claus Due]
søgende
Bruger

Hej Claus Due.

Det hjælper en del på min forståelse af din definition. Problemet er blot, at den gængse definition af begrebet "tro" indebærer a) tro på en given ukendt omstændigheds rigtighed på baggrund af nuværende viden eller b) accepten af omstændighed på forlydende, uverificérbar viden fx.

Enig, det giver en konflikt. Ikke desto mindre er det dét, som er Bibelens trosbegreb. Jeg er med på at fide et andet dækkende begreb for kristen tro.

Hvad skal det vise?

Det skal blot vise, at tro og gerninger hører uløseligt sammen ifølge Bibelen. Jeg tror også der findes mange, som kalder sig kristne, men som ikke er det ... samtidig er der måske mange, som ikke synes de er gode nok til at kunne kalde sig kristne, men som er det ... kun Gud ved det.

Det drejer sig ikke om kontekst, men regelforeskrivning. Bibelen er kristendommens hellige ord, og at ignorere dens regler om livet er at ignorere Guds regler om livet - altså en synd. Derfor nytter det ikke at tale om kontekst i kristne øjne; der findes ganske enkelt kun bibelen som umiddelbar, fysisk realitet, der skulle pege på Guds ønsker og vilje.

Jo, det drejer sig om kontekst i det omfang Bibelen selv lægger op til det - og det gør den i høj grad. Det største vidnesbyrd om kontekstualisering fra Guds side er, at han har valgt at sende Jesus til en bestemt kontekst, den jødiske, for at kommunikere sit budskab til dem på deres eget sprog og i ind i deres eget verdensbillede. Dernæst er det åbenlyst, at apostlene var ekstremt dygtige til at omsætte det universelle budskab til de forskellige kulturer i datidens romerrige (fx fra jødisk til hellenistisk!).

Men jeg er ganske enig I, at Bibelen mener, at synd er et universelt problem. Det klares ikke blot ved at leve efter Bibelens regler, men første og fremmest ved at tro (kristen tro/hengivenhed eller hvad vi nu skal kalde det! )

Det rejser spørgsmålet (som du stiller til slut i dit indlæg) om i hvor høj grad Bibelen er "sand" og hvad bibeltroskab er. Den er sand forstået på den måde, at meningen og budskabet er uforanderligt, men den konkrete udformning er foranderlig. En bibeltro tolkning vil da bruge følgende fremgangsmåde:

1) Forstå den kontekstuelle sammenhæng i hvilken teksten er nedfældet.

2) Find det universelle budskab med udgangspunkt i Bibelens eget verdensbillede.

3) Analyser vores eget verdensbillede og omsæt det universelle buskab til den kontekstuelle sammenhæng.

En bogstavelig tolkning og en bibeltro tolkning er derfor ikke det samme. En bogstavelig tolkning overfører det bibelske verdensbillede direkte til det vestlig danske verdensbillede, mens den bibeltro ændrer skikkelse i forskellige kontekster.

Ovenstående bygger selvfølgelig på den antagelse, at der findes noget, som er universelt, hvilket vi jo nok ikke kan blive enige om ...

KH Søren.

Til toppen 
#42555 - 24/01/2005 14:10 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Claus Due]
søgende
Bruger

Hej Claus Due.

Du sætter os på en umulig opgave. Du vil have os til at komme til den konklusion, som vi kristne er kommet til, på baggrund af dit verdensbillede. Det kan ikke lade sig gøre. Vi har andre grundlag for at forstå tingene som vi gør.

Vi er forskellige på nogle meget vigtige områder:

1) Du mener kun, at det virkeligt eksisterende er det, som vi kan erkende "für-mich", mens kristne mener, at det virkeligt eksisterende er det, som eksisterer an-sich, uafhængigt af jeg'et.

2) Dette medfører, at du mener Gud er en forestilling, som eksisterer i subjektet, mens de kristne mener, at Gud eksisterer uafhængigt af mennesket.

3) Dette giver sig udslag i mange underpunkter, fx om der findes en absolut sandhed, om der findes en universel moral, om en ateist kan være syndig osv...

Jeg anerkender, at jeg ikke kan påtvinge dig en kristen moral pga din frie vilje, men derfor kan den godt være universel og dermed også den eneste rigtige.

At bede os argumentere for vores standpunkt udfra dit verdensbillede svarer til at vi beder dig komme til din konklusion udfra vores verdensbillede - det kan ikke lade sig gøre. Vi bliver nødt til at tale om det grundlæggende først, ellers taler vi forbi hinanden.

Min sørgelige påstand er, at det grundlæggende verdensbillede er udledt af absolutte definitioner (aksiomer), som der ikke kan argumenteres for; de er forudsat.

KH Søren.

Til toppen 
#42556 - 24/01/2005 14:19 Re: Autoritet, magt og tvang [Re: Ateist]
carl
Bruger

Hej Ateist

Du skriver:Citat
Du citerer først mig:

og derefter skriver du:
Citat
Det har jeg da heller aldrig påstået.
Jeg brugte blot "religiøs" som betegnelse for at være troende, teist, ikke-ateist - find selv på flere.

Mener du virkelig at "indsigt i skriftens kontekst" er afhængig af, at man er "personlig troende kristen"?
Citat slut.

Kommentar:
Jo, en religionsforsker m.m. kan sagtens have indsigt i skriften, men det er ikke ensbetydende med at de forstår den åndelige kontekst. Og det var faktisk det jeg skrev til C.D i mit svar til ham.

Et banalt eksempel på dette kunne være tilskuere til en fodboldkamp, som ved alt om hvad fodboldspil er og lovene, som dommerne skal anvende i bestemte situationer, og som højlydt giver det til kende, men som ikke aner hvordan man gør i praksis eller selv har været aktiv deltager.

Således er det også med at benævne sig kristen, som næsten er blevet mondænt, modsat for 20-30 år siden, hvor " den kulturelle frisættelse" begyndte og relativismen i overvejende grad fik fodfæste.

Farisæerne og Saddukæerne på Jesu tid var sådanne lærde mænd, som havde indsigt i GT- det Gamle Testamente med alle dens lovbud, men de forstod ikke et pip af hvad Jesus betød eller fortalte.
Det gjorde Disciplene heller ikke førend Jesus var korsfæstet og opstået fra graven og opsteg til himmelen og Helligånden kom ned på pinsedagen.
Apostlenes Gerninger i NT er derfor det første eksempel på at være en personlig troende kristen, hvilket senere udbygges af Paulus breve.

Så forskellen på at være kristen af navn og så at være en personlig troende kristen er, at sidstnævnte både har indsigt i skriften, men OGSÅ har oplevet at det der står er sandt i deres eget liv.

mvh
carl

Til toppen 
#42557 - 24/01/2005 14:43 Re: Autoritet, magt og tvang [Re: carl]
søgende
Bruger

Hej Carl.

en lille detalje:

Apostlenes Gerninger i NT er derfor det første eksempel på at være en personlig troende kristen, hvilket senere udbygges af Paulus breve.

Jeg er ganske meget uenig med dig, og mener også, at Bibelen er det (alt efter hvordan du forstår "personlig troende kristen"). Kristendom er ikke en religion for sig selv, men en videreførelse af den rigtige jødedom. Kristendom har således eksisteret lige så længe som mennesket har været fjende af Gud. At begrebet "kristendom" først kom til meget senere end disciplenes og Jesu tid, ændrer ikke på hvad kristendom er. "De kristne" er blot en ny betegnelse for en gammel gruppe mennesker - en ny etikette.

KH Søren.

Til toppen 
#42558 - 24/01/2005 15:41 Re: Autoritet, magt og tvang [Re: carl]
Ateist
Bruger

Hej Carl!

A: Mener du virkelig at "indsigt i skriftens kontekst" er afhængig af, at man er "personlig troende kristen"?

C: Jo, en religionsforsker m.m. kan sagtens have indsigt i skriften, men det er ikke ensbetydende med at de forstår den åndelige kontekst.

Jeg er ikke med på, nøjagtigt hvad du mener med at forstå "den åndelig kontekst".
Er det blot et andet ord for at tro?

Og det var faktisk det jeg skrev til C.D i mit svar til ham.

Du skrev nu intet om en "åndelig kontekst" men derimod om "et minimum af indsigt i skriftens kontekst".

Et banalt eksempel på dette kunne være tilskuere til en fodboldkamp, som ved alt om hvad fodboldspil er og lovene, som dommerne skal anvende i bestemte situationer, og som højlydt giver det til kende, men som ikke aner hvordan man gør i praksis eller selv har været aktiv deltager.

Så det at være aktivt troende giver en erfaring/know how, der er nødvendig for at kunne læse og forstå Bibelen?
Bibelens ord kan med andre ord ikke læses som det står - man skal vide, hvordan det skal 'drejes'?

Nu kommer vi så også tilbage til mit spørgsmål om, hvad der sker når sådanne kristne mister troen.
De aner vel stadigvæk, "hvordan man gør i praksis" eftersom de selv engang "har været aktiv deltager"?
Så må de vel også - trods deres nyfundne ateisme - stadigvæk være i stand til at læse Bibelen korrekt?

Eller er det at læse Bibelen ikke en kundskab, men derimod en magisk evne, der forsvinder i det øjeblik troen gør?
Sådan at den tidligere kristne ateist er ligeså 'Bibel-blind' som hvis han aldrig havde troet?

Hvordan kan det iøvrigt være, at den "åndelige kontekst" som en "personlig troende kristen" kan se ikke altid er den samme?
I hvert fald leder den dem jo til forskellige konklusioner på mange spørgsmål.

Farisæerne og Saddukæerne på Jesu tid var sådanne lærde mænd, som havde indsigt i GT- det Gamle Testamente med alle dens lovbud, men de forstod ikke et pip af hvad Jesus betød eller fortalte.

Eller også forstod de det udemærket godt - de troede ham bare ikke over en dørtærskel?

Til toppen 
#42559 - 24/01/2005 16:33 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Hej Claus Due, du skriver:

Du modsiger dig selv. Hvis kristendommen vitterlig ikke har skabt problemet, er det ensbetydende med at Gud eksisterer uafhængigt af kristendommen. Dette kan du ikke bruge som præmis uden at dokumentere, at det rent faktisk forholder sig sådan.

Med andre ord: du kan ikke starte mod-argumentet om kristendommens selvskabte problem og løsning med en reference til noget, der kun findes i kristendommen. Og før du eller andre påviser andet, findes Gud kun i kristendommen.

Jamen Gud findes da også i Islam, jødedom m.v. Og udover det, så tror vi jo også, at "Gud er Gud, om alle mand var døde."

N: At tro på Gud har altså aldeles ikke noget med hverken tvang eller lavt selvværd at gøre, tværtimod! Se selv, hvad Bibelen, som jo er grundlaget for kristendommen, siger ...

CD: Og jeg kunne finde overvældende mængder tekst i samme bog, der indikerer at netop det modsatte burde være sandt ...

Jamen så lad os da se på de eksempler, du giver:

... Som for eksempel ideen om, at hvis vi ikke opfører os kristent pænt, kommer vi i helvede ...

Jeg finder nu, at Bibelen siger det modsatte:
For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds. (Ef 2,8).
Kan du egentlig nævne et skriftsted, hvor der står, at vi bliver frelst, hvis vi opfører os "kristent pænt" (hvad det så end skal betyde). Ifølge dig er der jo "overvældende mængder".

... Eller fordømmelsen af manglende tro som syndig.

Ja, Bibelen siger jo f.eks. "Alt, hvad der ikke er af tro, er synd." (Rom 14,23), så som sådan har du jo ret. Men hvorfor skulle dette have noget med tvang eller knækket selvværd at gøre? Den kristne har jo netop troen.

I det hele taget fordømmer kristendommen dens modstandere og modsigelser uden at ville møde dem på deres præmisser.

Jamen så se, hvordan Paulus møder athenerne, der jo i særdeleshed var anderledes troende:
»Athenere! Jeg ser, at I på alle måder er meget religiøse. For da jeg gik rundt og så nærmere på jeres helligdomme, fandt jeg også et alter med indskriften: For en ukendt gud. Det, I således ærer uden at kende det, det forkynder jeg jer. Gud, som har skabt verden med alt, hvad den rummer, og som er Herre over himmel og jord, bor ikke i templer bygget af hænder. Heller ikke lader Gud sig tjene af menneskehænder, som om han trængte til noget. Det er ham, der giver alle liv og ånde og alle ting; og af ét menneske har han skabt alle folk og ladet dem bosætte sig overalt på jorden og fastsat bestemte tider og grænser for, hvor de skal bo – for at de skulle søge Gud, om de kunne famle sig frem og finde ham, som dog ikke er langt borte fra en eneste af os. For i ham lever vi, ånder vi og er vi, som også nogle af jeres digtere har sagt: ›Vi er også af hans slægt.‹ Når vi nu er af Guds slægt, må vi ikke mene, at guddommen ligner noget af guld eller sølv eller sten, formet ved menneskets kunst og snilde. Efter at Gud har båret over med tidligere tiders uvidenhed, befaler han nu mennesker, at de alle og overalt skal omvende sig, for han har fastsat en dag, da han vil holde dom over hele verden med retfærdighed ved en mand, som han har bestemt dertil; og det har han gjort troværdigt for alle ved at lade ham opstå fra de døde.« (ApG 17,22-31).
Paulus går netop ind og forkynder kristendommen på den græske kulturs præmisser. Han møder athenerne der, hvor de er, og tager udgangspunkt i deres kultur og religion.

Og så er vi tilbage ved mit oprindelige argument. Kristendommen leverer, i form af synd og frelse, løsningen på et selvskabt problem.

Uden Gud, ingen synd. Korrekt?

Uden synd, ingen frelse. Korrekt?

Uden Gud, hverken synd eller frelse. Korrekt?

Uden Gud, ingen verden!

Begreberne bærer ganske enkelt ingen vægt udenfor deres dogmatiske ramme. Derfor kan du ikke påstå, at andet end netop den dogmatiske ramme har opfundet begreberne - medmindre du altså bruger Gud som argument, og den går altså ikke rent rationelt.

Hvorfor ikke?

Psykologisk set er synd en negativ størrelse, og som sådan ser jeg kristendommens henvisninger til synd som et forsøg på at trænge ind i min psyke og plante ideen om Guds autoritet til at definere synd.

Du er måske ikke helt forkert på den, for Jesus siger jo således:
Og når han [Talsmanden/Helligånden] kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom. (Joh 16,8).
Det er altså nødvendigt at blive overbevist om, at ens egen livsførelse ikke er perfekt, før man kan modtage frelsen ved tro på Jesus Kristus. For frelsen skyldes ikke det, mennesket kan gøre eller ikke gøre, men det, Gud har gjort.

Men hvad har du at sige til det psykologiske effekter af synd? Hvad er dine tanker om, at en psykologisk negativ effekt bruges som et grundlæggende punkt i forståelsen af mennesket som væsen?

For mig at se viser Bibelen først og fremmest mennesket fra to sider:
1. Mennesket er skabt i Guds billede som kronen på Guds skaberværk.
2. Mennesket er en frafalden synder.
Begge sider er nødvendige for at forstå menneskets væsen, og en overdreven vægt på den ene side kan være fatal for forståelsen.

mvh Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#42560 - 24/01/2005 16:49 Re: Om at køre i ring [Re: Ateist]
Nikolaj
Bruger

Hej Ateist, du skriver:

De fortabte har selv valgt at sige "Nej!" til Guds gave. Gud tvinger ikke mennesker til at modtage sin gave.

mvh Nikolaj

Til toppen 
#42561 - 24/01/2005 17:21 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Hej Claus Due

En anden tydning af ordet "tro" kan vel være "tiltro" eller "tillid". Altså: At tro på Gud, i bibelsk betydning, betyder at have tillid til Gud.

mvh Nikolaj

Til toppen 
#42562 - 24/01/2005 17:38 Re: Kristen fordømmelse? [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Hej Claus Due

Jeg tror måske, jeg begynder at forstå dit standpunkt. Du mener, at hvis noget ikke kan bevises, så eksisterer det ikke; er det korrekt forstået?
I så fald er problemet jo, at vi definerer begrebet eksistens vidt forskellig. Jeg (og Søren m.fl.) mener, at det eksisterende eksisterer, uanset om det erkendes eller ej. Det eksisterende er, som Søren skriver, "ding-an-sich".

mvh Nikolaj

Til toppen 
#42563 - 24/01/2005 17:56 Re: Autoritet, magt og tvang [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Hej Claus Due, du skriver (til Carl):

Hvis du taler om Gud, og jeg ikke accepterer Gud, har vi et indbyrdes koncept-problem. At du ikke vil diskutere udenfor dette koncept ser jeg som opgivende.

Men du vil jo heller ikke diskutere udenfor dette koncept, men forlanger derimod, at vi kristne skal argumentere som om Gud ikke eksisterede, hvilket selvsagt er meningsløst.

mvh Nikolaj

Til toppen 
#42564 - 24/01/2005 18:11 Re: Autoritet, magt og tvang [Re: carl]
Claus Due
Bruger

Hej Carl

Betyder det, at jeg også må erklære bombastisk, at du tager fuldkommen fejl og behandler mig uretfærdigt, samt at du dømmer mig på et alt andet end tilstrækkeligt grundlag?

Du er tilsyneladende fordomsfuld. Hvorfor du anvender dette og ikke argumentation imod mig kan jeg kun se som en indikation af, at du ikke er i stand til at føre diskussionen videre på et respektabelt niveau.

Før du begynder at underbygge de ting, du påpeger jeg misforstår komplet, taler du for døve øren.

Til toppen 
#42565 - 24/01/2005 18:18 Re: Autoritet, magt og tvang [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Hej Nikolaj

Nu er du uretfærdig. Jeg forsøger blot at diskuttere med mennesker om menneskelige ting uden at få kastet Gud i hovedet. Som du sikkert ved, er det umuligt at diskuttere menneskelige holdninger til menneskelige omstændigheder, hvis man konstant skal mindes om, at mennesket ingen indflydelse har på dette - overhovedet.

Det handler ikke om, at I som kristne skal gå ind og argumentere for, at Gud ikke eksisterer. Det handler om, at I bliver nødt til at acceptere, at Gud er et ekstra præmis der ikke lader sig overføre direkte og rationelt; derfor er det ugyldigt som udgangspunkt for "beviser" og lignende.

Hvis der virkelig skulle være tale om, at jeg er uretfærdig, ville det kræve at jeg bad jer argumentere udelukkende fra Gud. På den måde ville I med det samme være udelukket fra at give mening, så jeg mener jeg gør jer en tjeneste ved at tilbyde en anden vej at nå til mening ad.

Til toppen 
#42566 - 24/01/2005 18:30 Re: Kristen fordømmelse? [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Hej Nikolaj

Jeg tror måske, jeg begynder at forstå dit standpunkt. Du mener, at hvis noget ikke kan bevises, så eksisterer det ikke; er det korrekt forstået?

Det er slet ikke så enkelt som du beskriver det. Jeg mener ikke, at hvis noget ikke kan bevises eksisterer det ikke. Derimod er jeg klar over en metoden for objektivistisk epistemologi. Denne fortæller os, at "eksistens" er vores fælles kvalitet, "identitet" følger af "eksistens" - noget eksisterer individuelt, derfor har det identitet. Sidst kommer "bevidsthed".

Disse tre begreber er aksiomatiske af natur - de lader sig ikke opdele i andre begreber, og lader sig heller ikke direkte analysere. "Eksistens" er et primær-aksiom, der udelukkende har sin betydning fra menneskelig, erkendelig eksistens - altså biologisk tilstedeværelse.

Derfor kan man med rette sige, at hvis noget ikke kan erkendes af os, kan vi ikke konkludere at det eksisterer. Det er, alt andet lige, kun muligt at drage konklusionen "X eksisterer ikke, hvis vi ikke kan erfare X". Eksistens defineres ganske enkelt ikke som "Det, der er men muligvis ikke kan erfares" - det defineres som "Det, der findes og kan erfares".

I så fald er problemet jo, at vi definerer begrebet eksistens vidt forskellig. Jeg (og Søren m.fl.) mener, at det eksisterende eksisterer, uanset om det erkendes eller ej. Det eksisterende er, som Søren skriver, "ding-an-sich".

Hvilket er epistemologisk OG semantisk forkert, som jeg lige har påpeget. Det nytter ikke at lave sine egne begreber, fordi de, der er stillet til rådighed, ikke tillader netop det argument, man vil stille.

At omdefinere "eksistens" kan kun tjene jeres egen sag, og sådan en omdefinition er et udtrykt forsøg på manipulation af sproget og dets betydninger. "Eksistens" er ikke genstand for diskussion, men den kan være genstand for ignorant fejlfortolkning og derpå følgende misbrug.

Til toppen 
#42567 - 24/01/2005 18:40 Re: Kristen fordømmelse? [Re: søgende]
Claus Due
Bruger

Hej Søren

Som jeg netop skrev til Nikolaj, er det en fejlopfattelse af vores tre primær-aksiomatiske begreber "eksistens", "identitet" og "bevidsthed".

Og mere end dette drejer det sig også om et definitionsproblem. I drejer definitionen på ordene over i et område, hvor de kan tænkes at eksistere uden menneskelig eksistens.

Hvis mennesket definerer, hvad der for mennesket er eksistens, giver det ingen mening at tale om eksistens udenfor vores virkelighed, medmindre man højt og tydeligt erklærer, at man gætter.

Vores begreber findes ikke uden vores eksistens, derfor giver det absolut ingen mening at overføre disse begreber på noget, der netop ligger udenfor vores eksistens. Vi overskrider så at sige vores hjernes kapacitet til rationel udledning, hvis vi antager at vi selv ikke gælder som præmis.

Måske er det ikke objektivt sandt, at Gud ikke eksisterer. Men det er objektivt sandt så længe, vi ikke har erfaret ham. Eksistens for mennesket defineres som jeg har beskrevet ovenfor kun i kraft af mennesket. Det er vanvid at hævde, at noget kan eksistere objektivt uden at mennesket er i stand til nogensinde at erkende det. Det bedste, I kan servere på dette bord, er et "vi ved det ikke".

Hvilket også ville være det eneste ærlige svar, nu vi har med epistemologi at gøre.

Til toppen 
#42568 - 24/01/2005 18:44 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Hej Nikolaj

En anden tydning af ordet "tro" kan vel være "tiltro" eller "tillid". Altså: At tro på Gud, i bibelsk betydning, betyder at have tillid til Gud.

Korrekt, men det ville være en forkert "oversættelse" af selve begrebet metafysisk tro; religiøsitet.

Og endnu værre. Epistemologisk kan du kun nære tiltro til noget, der eksisterer. Som jeg før har været inde på, er det umuligt objektivt at konkludere, at Gud eksisterer, og derfor er det at have tiltro til Ham irrationelt.

Til toppen 
#42569 - 24/01/2005 18:46 Re: Autoritet, magt og tvang [Re: Ateist]
carl
Bruger

Hej Ateist
Du skriver:
Så det at være aktivt troende giver en erfaring/know how, der er nødvendig for at kunne læse og forstå Bibelen?
Bibelens ord kan med andre ord ikke læses som det står - man skal vide, hvordan det skal 'drejes'?

Nu kommer vi så også tilbage til mit spørgsmål om, hvad der sker når sådanne kristne mister troen.
De aner vel stadigvæk, "hvordan man gør i praksis" eftersom de selv engang "har været aktiv deltager"?
Så må de vel også - trods deres nyfundne ateisme - stadigvæk være i stand til at læse Bibelen korrekt?

Eller er det at læse Bibelen ikke en kundskab, men derimod en magisk evne, der forsvinder i det øjeblik troen gør?
Citat slut.

Kommentar:
Det har intetsomhelst med at vide, " hvordan det skal drejes"
Og det har heller ikke noget med magi at gøre.

Hvis du læser NT vil du kunne se, at troens under, som skabes af Guds ånd i den enkeltes personlighed, er nødvendig for at forstå Guds ords principper.
Som der står i Romerbrevet kap. 10 vers 9 :" Thi når du med din mund bekender Jesus som Herre og i dit hjerte tror, at Gud opvakte ham fra de døde, skal du blive frelst.
Thi med hjertet tror man til retfærdighed og med munden bekender man til frelse".

Nej, Farisæerne og Saddukæerne forstod ikke Jesus, fordi han forkyndte et andet evangelium end den lovtrældom, som jøderne troede på.
Men da de hørte ham tale og så hans gerninger og at folket fulgte ham så sørgede de for at han blev korsfæstet.

mvh
carl

Til toppen 
#42570 - 24/01/2005 18:54 Re: Synd, psykologi og moral [Re: søgende]
Claus Due
Bruger

Hej Søren

1) Forstå den kontekstuelle sammenhæng i hvilken teksten er nedfældet.

2) Find det universelle budskab med udgangspunkt i Bibelens eget verdensbillede.

3) Analyser vores eget verdensbillede og omsæt det universelle buskab til den kontekstuelle sammenhæng.

Hvor er denne rutine beskrevet? Er den standardiseret, eller er den op til den enkelte, bibeltro bibellæser?

Ovenstående bygger selvfølgelig på den antagelse, at der findes noget, som er universelt, hvilket vi jo nok ikke kan blive enige om...

Eksistens er universelt. Bevidsthed er universelt. Universelle begreber fungerer universelt for de, der har begrebet - og det gør eksistens og bevidsthed for mennesket.

Til toppen 
#42571 - 24/01/2005 18:58 Re: At være en troende kristen ! [Re: søgende]
carl
Bruger

Hej Søren

Jeg har været enig med dig i dine indlæg, men her mener jeg du tager fejl.

Du skriver:Citat
Jeg er ganske meget uenig med dig, og mener også, at Bibelen er det (alt efter hvordan du forstår "personlig troende kristen"). Kristendom er ikke en religion for sig selv, men en videreførelse af den rigtige jødedom. Kristendom har således eksisteret lige så længe som mennesket har været fjende af Gud. At begrebet "kristendom" først kom til meget senere end disciplenes og Jesu tid, ændrer ikke på hvad kristendom er. "De kristne" er blot en ny betegnelse for en gammel gruppe mennesker - en ny etikette.
Citat slut.

Kommentar:
Det er muligt at jeg ikke forstår din forståelse af kristendom, men:
Betegnelsen kristen blev først anvendt efter pinsedagen og blev anvendt af folket i beskrivelsen af de første kristne. dvs
dem der fulgte efter Kristus.
Der er en væsentlig forskel på GT og NT nemlig,at der ikke længere skulle ofres slagtofre og Moselovens bud, men at frelsen i Kristus og den direkte adgang til Gud blev en kendsgerning og at Helligånden blev udgydt og tog bolig i den enkelt troende.
Så det drejede sig så sandelig ikke kun om en ny etikette. Det var indholdet der blev anderledes. Det var derfor det var svært for endog nogle af disciplene f.eks. Peter omkring urene dyr og andre bud.

Sorry

mvh
carl

Til toppen 
#42572 - 24/01/2005 19:03 Re: Synd, psykologi og moral [Re: søgende]
Claus Due
Bruger

Hej Søren

Nu bliver det vanskeligt at holde styr på pointen.

Du vil have os til at komme til den konklusion, som vi kristne er kommet til, på baggrund af dit verdensbillede

Nej, jeg vil blot have jer til at argumentere med begreber, der kan forstås af mit verdensbillede uden at jeg først skal acceptere Gud - noget, jeg ikke har i sinde at gøre.

1) Du mener kun, at det virkeligt eksisterende er det, som vi kan erkende "für-mich", mens kristne mener, at det virkeligt eksisterende er det, som eksisterer an-sich, uafhængigt af jeg'et.

Jeg henviser til objektionistisk epistemologi og vores primær-aksiomer eksistens, identitet og bevidsthed samt deres anvendelse, som ikke er mulig uden menneskelig tilstedeværelse. Noget kan ikke "eksistere" uafhængigt af Jeg'et (mennesket) - definitionen på "eksistens" forbyder dette.

2) Dette medfører, at du mener Gud er en forestilling, som eksisterer i subjektet, mens de kristne mener, at Gud eksisterer uafhængigt af mennesket.

Indtil Gud bliver verificérbar universelt, er han en subjektiv forestilling. Sådan fungerer det.

3) Dette giver sig udslag i mange underpunkter, fx om der findes en absolut sandhed, om der findes en universel moral, om en ateist kan være syndig osv...

ALT for mange underpunkter. Som er umulige at diskuttere i religiøse, subjektive rammer.

Jeg anerkender, at jeg ikke kan påtvinge dig en kristen moral pga din frie vilje, men derfor kan den godt være universel og dermed også den eneste rigtige.

Ja, men den er ikke objektivt den eneste rigtige - og det er (så vidt jeg kan læse, tilgiv mig hvis det er forkert) den mest grundlæggende fejl, den kristne arbejder ud fra.

Som jeg har skrevet, er det eneste ærlige svar man kan give på "eksisterer Gud?" lige præcis "jeg ved det ikke". Alt andet er gisneri, og hvis gisneriet ikke ledsages af en notits om dets karakter, er det manipulativt og konkluderende uden rationelt belæg. Sådan en opførsel synes jeg ikke er prisværdig. Gør du?

Til toppen 
#42573 - 24/01/2005 19:10 Re: Om at køre i ring [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Hej Nikolaj

De fortabte har selv valgt at sige "Nej!" til Guds gave. Gud tvinger ikke mennesker til at modtage sin gave.

Skal vi ikke først konkludere at:

a) Gud eksisterer
b) Gud kan give mennesket gaver
c) Gaven "tro" er en positiv gave
d) Gud tvinger ingen til at modtage tro

Det var en del, og enddog på sådan et lille stykke tekst. Hvorfra kender du Guds vilje og evne til at give, og hvad gør den til fakta? Hvad gør "tro" så positivt, at det kan betegnes som "en gave"?

Til toppen 
#42574 - 24/01/2005 19:17 Re: Om at køre i ring [Re: Nikolaj]
Ateist
Bruger

A:

N: De fortabte har selv valgt at sige "Nej!" til Guds gave. Gud tvinger ikke mennesker til at modtage sin gave.

Hvornår i forløbet siger "de fortabte" "Nej!"?

Da jeg aldrig har sagt "Nej!" så må jeg vel være garanteret frelse, eller...?

Til toppen 
#42575 - 24/01/2005 19:31 Re: Kristen fordømmelse? [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Hej Claus Due

Så prøver jeg at formulere mig uden at bruge ordet eksistere. Jeg vil i stedet bruge at være. Noget kan godt være, selv om det ikke erkendes. Det værende er ding-an-sich. Det værende er - punktum.

mvh Nikolaj

Til toppen 
#42576 - 24/01/2005 19:31 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Hej Nikolaj

Jamen Gud findes da også i Islam, jødedom m.v. Og udover det, så tror vi jo også, at "Gud er Gud, om alle mand var døde."

Og som jeg siger, er Gud ikke i stand til at eksistere i det menneskelige begrebs betydning, hvis alle mennesker er døde. Og Gud er så forskellig fra religion til religion, at det kun medhjælper til at fratage "Ham" sin universalitet.

Kan du egentlig nævne et skriftsted, hvor der står, at vi bliver frelst, hvis vi opfører os "kristent pænt" (hvad det så end skal betyde). Ifølge dig er der jo "overvældende mængder".

Jeg havde prøvet at lade være, fordi bibelcitaterne ikke er hverken effektive eller fornuftige at indføre i en diskussion om eksistens og bevidsthed. Men jeg skal med glæde begynde, hvis det ønskes? Det vil dog kræve en ny tråd.

Men hvorfor skulle dette have noget med tvang eller knækket selvværd at gøre? Den kristne har jo netop troen.

Det har noget med de psykolgiske mekanisker bag sanktions-udøvelse at gøre. Samtidig spiller det også på afhængighed, hvor frelse udelukkende kan opnås fra den, der fordømmer dig. Tro er, i bund og grund, at erklære sig villig til at acceptere uden nogen form for direkte bevis. Sådan en accept kræver psykologisk underkastelse til det, man fortælles har magten - i kristendommen Gud.

Jeg vil give dig så meget, at emnet er ufatteligt komplekst og benytter sig af psykologi, der ikke er alment tilgængelig i folkeskolen og/eller gymnasiet. Men det giver mening, når man analyserer tros-forholdet i bund ad denne vej.

For da jeg gik rundt og så nærmere på jeres helligdomme, fandt jeg også et alter med indskriften: For en ukendt gud. Det, I således ærer uden at kende det, det forkynder jeg jer.

Oh boy. HELE dit citat er så bundet til Gud som præmis, at det er ubrugeligt uden påvisning af Gud. Endvidere viser citatet ovenfor et eksempel på den fordækthed, jeg argumenterer for eksistensen af. Det erklæres, at "den ukendte Gud" uden nogen form for tvivl er den kristne Gud - så grækerne tilbeder jo allerede Gud. Det kaldes manipulation og "stjålen definition", og har kun ét eneste formål: udbredelse af det kristne ideal på ehver bekostning.

Uden Gud, ingen verden!

Okay, det er noget af et postulat. Skal vi stoppe diskussionen her med en erklæring om, at du er kristen fundamentalist og ikke ønsker at møde din irrationalitet på rationalitens vilkår?

Ellers må du argumentere for, at Gud findes og er nødvendig for verdens eksistens. Held og lykke, Aquinas har prøvet og fejlet.

Hvorfor ikke? (om at forklare Gud rationelt)

Jeg ved ikke om det er bevidst, men du stiller spørgsmål til lige netop de omstændigheder, der kunne drukne tråden her i indlæg af typen "jamen, hvis ikke det, så..." i uendelig sekvens. Du kan kalde mig uvillig, men forklaringen på hvorfor Gud ikke kan forklares rationelt ligger i vores intellektuelle begrænsning koblet sammen med vores sanselige opfattelse af verden. Det vigtigste i denne sammenhæng er dog definitionen på "rationelt" - som jeg vil bede dig læse grundigt, blot for at undgå længere forklaringer.

Det er altså nødvendigt at blive overbevist om, at ens egen livsførelse ikke er perfekt, før man kan modtage frelsen ved tro på Jesus Kristus. For frelsen skyldes ikke det, mennesket kan gøre eller ikke gøre, men det, Gud har gjort.

Dette er en såkaldt Non Sequitor-argumentation. Først etableres det, at man skal acceptere sin egen imperfektion for frelse. Derefter konkluderes det, uden nogen form for argument, at frelse udelukkende skyldes noget, Gud har gjort. Hvor er forbindelsen mellem præmis og konklusion blevet af?

Igen, Gud er nødvendig for dette præmis; det er rationelt ugyldigt uden rationel påvisning af Gud.

For mig at se viser Bibelen først og fremmest mennesket fra to sider:
1. Mennesket er skabt i Guds billede som kronen på Guds skaberværk.
2. Mennesket er en frafalden synder.
Begge sider er nødvendige for at forstå menneskets væsen, og en overdreven vægt på den ene side kan være fatal for forståelsen.

Hvad med denne: Mennesket er skabt ufuldstændigt og med svære mangler, og har arvet en synd grimmere end døden fra nogle forfædre, der ikke findes det mindste gran bevis for eksistensen af.

Det er i høj grad én af bibelens vinkler, omend den ignoreres på må og få af moderne kristendom. Hvorfor vi er tilbage til mit argument om kristendommen som fejlslagen fortolkning af bibelen eller bibelen som usandt fundament for de kristne. Uanset hvad du vælger er resultatet det samme - bundløs irrationalitet og evnen til at bedrage sig selv sat på højeste hylde.

Til toppen 
#42577 - 24/01/2005 19:34 Re: Autoritet, magt og tvang [Re: carl]
Ateist
Bruger

Hej Carl

Hvis du læser NT vil du kunne se, at troens under, som skabes af Guds ånd i den enkeltes personlighed, er nødvendig for at forstå Guds ords principper.

Så er det jo alligevel en magisk evne, der følger af troen.
Den må vel så også forsvinde igen, hvis troen forsvinder?

Har du nogle skriftsteder, der bakker dette op?

Som der står i Romerbrevet kap. 10 vers 9 :" Thi når du med din mund bekender Jesus som Herre og i dit hjerte tror, at Gud opvakte ham fra de døde, skal du blive frelst.
Thi med hjertet tror man til retfærdighed og med munden bekender man til frelse".

Jeg kan ikke se, at dette på nogen måde siger noget om, hvilke evner, der kræves for at forstå Bibelen.

Nej, Farisæerne og Saddukæerne forstod ikke Jesus, fordi han forkyndte et andet evangelium end den lovtrældom, som jøderne troede på.
Men da de hørte ham tale og så hans gerninger og at folket fulgte ham så sørgede de for at han blev korsfæstet.

Det er i hvert fald én udlægning af det.

Til toppen 
#42578 - 24/01/2005 19:43 Re: Kristen fordømmelse? [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Hej Nikolaj

Noget kan ikke "være" uden først at eksistere. Om igen.

Til toppen 
#42579 - 24/01/2005 19:45 Re: Kristen fordømmelse? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus, du skriver

"Det bedste, I kan servere på dette bord, er et "vi ved det ikke"."
Hvilket også ville være det eneste ærlige svar, nu vi har med epistemologi at gøre.

(Epistemologi betyder erkendelseslære. Dette blot til orientering for dem, der måske ikke lige har en fremmedordbog ved hånden.)

Jeg vil give dig ret i, at beviser for, at kristendommen er sandheden, den eneste sandhed, kan ingen fremlægge.
Hvis det var muligt, ville der ikke være tale om kristen tro, men om viden.

Men så længe ingen har påvist, at jeg tror på noget forkert, vil jeg - ud fra hvad jeg selv har erkendt og ud fra hvad mine kristne venner og bekendte siger at de har erkendt og erfaret - fastholde, at der er tale om "en til vished grænsende sandsynlighed" for, at jeg har ret i, at Jesus Kristus er vejen til evigt liv - og at der ikke er nogen anden vej.

Men velkommen til at forsøge at påvise, at jeg tager fejl - jeg lytter gerne!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#42580 - 24/01/2005 19:46 Re: Om at køre i ring [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Hej Claus Due

Jeg forholdt mig blot til Ateists argumentation. Og på spørgsmålet om, hvorfra jeg kender Gud og hans vilje og evne, så kan jeg kun svare, at jeg kender Gud fra hans Ord, Bibelen. Og jeg har forresten aldrig kaldt det "fakta".

mvh Nikolaj

Til toppen 
#42581 - 24/01/2005 19:50 Re: Om at køre i ring [Re: Ateist]
Nikolaj
Bruger

Hej Ateist, du skriver:

Da jeg aldrig har sagt "Nej!" så må jeg vel være garanteret frelse, eller...?

Tror du, at Jesus er Kristus, Guds Enbårne Søn, korsfæstet for vore overtrædelser og opstået på den tredje dag?

Jeg formoder, at svaret er "Nej!"

mvh Nikolaj

Til toppen 
#42582 - 24/01/2005 20:05 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Hej Claus Due

Det er fuldstændig meningsløst at argumentere videre, fordi du ikke vil anerkende, at jeg argumenterer om kristendommen ud fra kristendommens egne præmisser. Desuden har du efterhånden forhindret brugen af en lang række alment accepterede verber, f.eks. "være", "eksistere" og "tro", som tilsyneladende kun må anvendes i den betydning, du tillægger dem. Ligesådan nægter du at anerkende muligheden for, at noget kan være sandt, hvis ikke du tror, at det er det.
Derfor vil jeg indstille dialogen nu.

mvh Nikolaj

Til toppen 
#42583 - 24/01/2005 20:06 Re: Kristen fordømmelse? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina

Men så længe ingen har påvist, at jeg tror på noget forkert, vil jeg - ud fra hvad jeg selv har erkendt og ud fra hvad mine kristne venner og bekendte siger at de har erkendt og erfaret - fastholde, at der er tale om "en til vished grænsende sandsynlighed" for, at jeg har ret i, at Jesus Kristus er vejen til evigt liv - og at der ikke er nogen anden vej.

Men velkommen til at forsøge at påvise, at jeg tager fejl - jeg lytter gerne!

Det er et meget nobelt udtryk for villighed, du kommer med. Men jeg nægter at tro, at du kan bringes til at acceptere rationalitet i et sådan omfang, at du fornægter din tro som irrationel og ubegrundet. Derfor vil jeg ikke engang prøve.

Det er nu engang hver enkelt persons eget ansvar at gøre sig vidende om verden og sig selv. Kristendommen tjener som en beskyttende boble af rationel ligegyldighed, hvori man trygt kan gemme sig fra selvstændighedens ansvar for tankevirksomhed.

Kun du selv har magten til at holde dig til ansvar overfor dig selv. Det kan jeg eller andre ikke gøre for dig.

Til toppen 
#42584 - 24/01/2005 20:22 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Hej Nikolaj

Det er fuldstændig meningsløst at argumentere videre, fordi du ikke vil anerkende, at jeg argumenterer om kristendommen ud fra kristendommens egne præmisser.

Nej, Nikolaj. Det er meningsløst at diskuttere videre, fordi du ikke vil anerkende, at kristendommens egne præmisser ikke er tilstrækkelige til at forsvare kristendommen rationelt.

Desuden har du efterhånden forhindret brugen af en lang række alment accepterede verber, f.eks. "være", "eksistere" og "tro", som tilsyneladende kun må anvendes i den betydning, du tillægger dem.

Nej igen. Jeg har frataget begreberne deres ukorrekte definition i kristent regi. De er stadig anvendelige, blot har jeg påpeget, at de tidligere blev anvendt forkert. Det er ikke at udelukke - det er at stoppe misbrug af sproget.

Ligesådan nægter du at anerkende muligheden for, at noget kan være sandt, hvis ikke du tror, at det er det.
Derfor vil jeg indstille dialogen nu.

Du udelukker at anerkende muligheden for, at det du tror på, muligvis er usandt. Mine påpegelser af for eksempel dit sprogbrug burde tjene som en indikation heraf, men det kræver selvfølgelig at man kan se det retfærdige i mine påpegelser.

Du kan indstille dialogen, men du bør vide at det herfra ses som en falliterklæring og indrømmelse af, at det ikke er muligt at argumentere positivt og rationelt for kristendom uden at forudsætte Gud. Jeg har gang på gang opfordret til argumentation, der ville gøre Gud guldt gyldig som et rationelt begreb, der bør regnes med og accepteres i ethvert argument. Uden resultat.

Denne argumentation er ikke kommet, og derfor bliver jeg ved med at afvise enhver reference til Gud blankt, igen med henvisning til objektionistisk epistemologi og definitionen på ord. Der er ikke tale om, at jeg fratager begreberne deres betydning. Der er tale om, at den kristne anvender begreberne på en videnskabeligt uforsvarlig måde, og at det eneste mulige resultat af denne anvendelse er, at hullet hvori Gud passer, opstår. Begreberne kan herefter ikke bruges som argumentation, medmindre der er tale om ren religions-ideologi - og den accepteres kun i religionen selv, så den kan ikke anvendes som argumentation for religionen, udenfor religionen selv.

Så, hvis vi er færdige, bliver det fordi du ikke er i stand til at fortsætte dit argument. Ellers ser jeg ingen god begrundelse for, at du vælger at stoppe diskussionen. Og det må jo nødvendigvis betyde, at du ikke kan afvise mit argument - som derfor nu bærer større vægt end dine forsøg på afvisning.

Er vi uenige?

Til toppen 
#42585 - 24/01/2005 21:06 Re: Om at køre i ring [Re: Nikolaj]
Ateist
Bruger

Dette svarede du aldrig på!

Forløbet var:

A: Da jeg aldrig har sagt "Nej!" så må jeg vel være garanteret frelse, eller...?

N: Tror du, at Jesus er Kristus, Guds Enbårne Søn, korsfæstet for vore overtrædelser og opstået på den tredje dag?
Jeg formoder, at svaret er "Nej!"

Svaret er ganske rigtigt at jeg ikke tror på dette, men hvad relevans har det?
Troen er jo alene givet af Gud.
At jeg ikke tror betyder altså ikke at jeg har sagt til ""Nej!" til Guds gave" men blot at Gud ikke har givet mig troen (men har valgt at holde mig uvidende om sin eksistens).

Hvis du derfor har ret i, at "De fortabte har selv valgt at sige "Nej!" til Guds gave", så kan jeg jo ikke være en af "de fortabte".

Til toppen 
#42586 - 24/01/2005 21:26 Re: Synd, psykologi og moral [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus

Ligesom Nikolaj må jeg, med beklagelse, konkludere, at en fortsat samtale er formålsløs. Vi bruger sproget helt forskelligt.

Du skriver f.eks. (til Nikolaj):

... du bør vide at det herfra ses som en falliterklæring og indrømmelse af, at det ikke er muligt at argumentere positivt og rationelt for kristendom uden at forudsætte Gud. Jeg har gang på gang opfordret til argumentation, der ville gøre Gud guldt gyldig som et rationelt begreb, der bør regnes med og accepteres i ethvert argument. Uden resultat ....

Det undrer mig, at du kan mene, man kan spille fallit i et spil, man slet ikke har deltaget i. Selvfølgelig er det hverken muligt eller ønskeligt at argumentere rationelt for kristendom uden at forudsætte Gud.

Vores kristne overbevisning har ikke sit fundament i ratio, men i Jesus Kristus, og jeg er forundret over, at du kan have haft en forventning om "rationel argumentation".

Men læs evt. Kant's "Kritik der reinen Vernunft".

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#42587 - 24/01/2005 22:00 Afslutning? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina

Det undrer mig, at du kan mene, man kan spille fallit i et spil, man slet ikke har deltaget i. Selvfølgelig er det hverken muligt eller ønskeligt at argumentere rationelt for kristendom uden at forudsætte Gud.

"Ikke spillet med" - ikke forstået.

Nikolaj, du og andre herinde har jo netop forsøgt at rationalisere sine synspunkter på synd, psykologi, etik og jeres religion. Jeg har blot pointeret, at argumentet om Gud ikke er rationelt og derfor ikke har berettigelse til universel bedømmelse af den menneskelige race. Endnu mindre har den ret til at kalde os syndige, og mindst af alt retten til at postulere uden at stille argumenter - og derefter forvente at blive taget seriøst!.

Det handler, på alle måder, om rationalitet i det kristne argument. Uden rationalitet er argumentationen ikke anvendelig fra et menneskeligt standpunkt, og uden rationalitet kan det kristne argument om moral ikke være gyldigt for andre end kristne.

Kristen moral er ikke universel, og bør ikke blande sig i menneskelig værdi-filosofi. Jeg har argumenteret herfor på mange forskellige måder, den mest synlige har drejet sig om psykologiske sanktioner og det menneskelige sinds reaktion på synd. Samtidig har jeg illustreret, at synd ikke fungerer uden Gud og derfor er et cirkulært, uanvendeligt argument. Kristen moral er båret af synet på synd, og eftersom synd ikke er universel (gyldig for andre end religiøse...) bør kristen moral ikke anvendes som et positivt eksempel på universelt "god" moral. Er vi enige?

Hele min tråd prøvede at nå denne pointe, og det synes jeg er sket fuldt ud. Kant eller ingen Kant, så er mine standpunkter stadig rationelt gyldige - i modsætning til jeres, der starter med at forudsætte det, I ikke vil argumentere rationelt for - og ligefrem holder som en dyd dets irrationelle karakter. Er vi enige?

Altså; nøglepunktet i hele diskussionen er, at jeg vil fremtvinge svaret "jeg ved det ikke" med hensyn til rigtigheden af den kristne moral, da rigtigheden af denne beror på eksistensen af Gud og at Han har netop den natur, bibelen beskriver. Er dette det rigtige udgangs-svar?

Derefter ville jeg tage fat i etik som den eneste mulige udvej af denne moralske pine. Men så langt kommer vi ikke, når min rationelle argumentation per definition er ugyldig for jer som irrationelt troende mennesker. Er vi enige?

Vi bliver nødt til at forholde os netop så konkret til spørgsmålet "tro" og dens berettigelse som værdi-målestok. Alt andet vil blive selvherlig, retorisk korrekthed baseret på Guds vilje; og i sådan en diskussion er al seriøs overvejelse af standpunkter udelukket på forhånd - Gud vil altid have det sidste ord, og derfor er det ikke nødvendigt at tænke selv længere.

Derfor min forventning om rationelle svar. Jeg havde et eller andet sted regnet med, at man var i stand til rationelt at forklare sig med hensyn til de værdier, man synes mennesket har. Det er åbenbart ikke tilfældet?

Til toppen 
#42588 - 24/01/2005 23:01 Re: Afslutning? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Claus, du har helt misforstået vores anliggende.

"... du og andre herinde har jo netop forsøgt at rationalisere sine synspunkter på synd, psykologi, etik og jeres religion. "

Nej, det har vi ikke. Vi har bare helt enkelt forsøgt at forklare eventuelle interesserede, hvad kristendom handler om. Vi benytter os af den almindelige ytringsfrihed og fortæller, hvad vi holder for sandt. Ingen er tvunget til at klikke ind og læse om det.

Kristen moral har ingen relevans for andre end kristne, selvfølgelig ikke.

Kristen tro betyder: at tro på, dvs. at have tillid til, at Jesus er den, han ifølge Bibelen siger, at han er.

Kristendom er for kristne. Hvad ellers?

Om troen af ikke-kristne defineres som "rationel" eller "irrationel" er helt underordnet.
Afgørende er, om den er sandheden, og det tror vi at den er.
Ellers var vi ikke kristne.

Vi forventer ingenting.
Heller ikke at blive taget alvorligt.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#42589 - 25/01/2005 00:17 Re:Flot afslutning Kristina [Re: kristina]
carl
Bruger

Hej Kristina

Bravo, og tak for dine velvalgte og rigtige ord om det at være kristen.
Sikken en udholdenhed, den havde jeg ikke efter mine første indlæg i dialog med de 2 ateister.

mvh
carl

Til toppen 
#42590 - 25/01/2005 00:38 Re: "Vores eksistens" og "vores biologiske eksiste [Re: Claus Due]
Sandheds-søger
Bruger

Claus Due skrev:

Hej Lars Peter

Jamen - du citerer da selv nøjagtig denne definition, du siger ville være bedre. Jeg skrev jo allerede:

Jeg går ud fra det var en fejl?

Nej, du definerede vores eksistens som vores biologiske tilstedeværelse.
Jeg påpegede at det ville være "vores biologiske eksistens" der i så fald ville være tale om og IKKE "vores eksistens".

Lars Peter:

Personligt tror jeg det var noget helt andet Jesus ville sige, fordi han efter min mening appellerer til feks. kærlighed, anstændighed og andre kvaliteter (også humor synes jeg) hvilket jeg ser som udtryk for at han anerkender at sådanne kvaliteter er tilstede i mennesket, ellers ville det ikke give mening at appellere til
dem.

Claus Due:

Ja, det ville jeg også helst tro. Men bibelen - synes jeg, med min psykologisk/etisk/ateistiske læsning - maler et helt andet billede af denne appel. Den foretages med tilhørende formaninger og anvender i vid udstrækning sanktioner; ikke en appel til menneskelige kvaliteter. Kvalitets-budskabet er i selve teksten sekundært, men gøres i kristen praksis primært. Sandsynligvis fordi psykologien kom til og man langt om længe indså, at den religion man prækede ikke var helt stueren på det psykologisk-medicinske område.

Det har noget at gøre med hvad du fokuserer på og hvordan du læser det du fokuserer på. Jesu lignelser må være det primære da det er det nærmeste man vel kan komme på Jesu egne ord (men det kan selv sagt være at jeg tager fejl).

Hvis kristen praksis gør kvalitets-budskabet primært som du siger, så er det vel snarere et tegn på at dette budskab er primært end at det er sekundært.

Claus Due:

Og så er det jo også din personlige mening, at det handler om kvaliteterne. Har du dannet denne mening på baggrund af en grundig analyse af kristendommens dogme og virke (og specielt de to i samspil)?

Mit forhold til kristendommen har gennemgået en lang udvikling fra jeg var barn vil jeg tro og til nu omkring 50 år senere (jeg er 55 år). Mit syn på kristendom er farvet af mange synsvinkler som jeg har mødt gennem årene. Man kan sige at jeg har rødder i kristendommen og at en del af min interesse i kristendommen måske har at gøre med at lære disse rødder at kende. Herinde på Jesusnet har jeg mødt hvad jeg tror jeg vil kalde en slags "enten-eller form for kristendom". Mine synspunkter er meget forskellige fra dette, men jeg synes der er mange mennesker herinde som går til sagen med ildhu, interesse og intensitet og dette er i sig selv inspirerende.

Min indfaldsvinkel til kristendom kan nok kaldes gnostisk orienteret. Det vil sige jeg interesserer mig for den personlige "oplysning", erfaring og udvikling som kan vokse frem. Dette er på sin vis beslægtet med det som bla.a. bliver drøftet andetsteds i denne tråd nemlig den ide at troen er Guds gave. Det beslægtede ligger i at der er tale om en personlig oplevelse og/eller erkendelse. Dvs. at man ikke kan vurdere det objektivt, da det er et arbejde på det personlige indre plan der er det essentielle. Derfor er det også uhyre vanskeligt at debatere. Det man KAN debatere er arbejds-metoder og -redskaber. Altså bibelen kan betragtes som et redskab med hvilken man kan opnå inspiration. Drejer denne inspiration sig om at komme nærmere Gud? At opnå forening med Gud? Og hvad vil det i det hele taget sige? Det kan jeg ikke svare på objektivt.

Claus Due:

Hvis du går bare 100 år tilbage, handlede meget store dele af de kristne
prædikener netop om synd, helvede og Guds almægtighed. Dengang læste man i en
anden bibel, der i vores nye udgave (1991/92) er mere end renset for det
"gammeldags" sprog, der ydede tekstens indhold retfærdighed.

Selvom jeg godt kan lide moderne dansk så må jeg indrømme at jeg også godt kan lide den poesi som kan ligge i det "gammeldags" sprog.

Claus Due:

Men egentlig er vi jo ikke uenige. I hvert fald har du ikke modsagt mine
argumenter.

Jeg har måske fremlagt nogle andre nuancer og yderligere uddybet dem i dette indlæg.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#42591 - 25/01/2005 00:40 Re: retten til generalisering [Re: Claus Due]
Sandheds-søger
Bruger

Claus Due skrev:

Du gør mig stor uret ved at hævde, at min synspunkt om vores fælles eksistens er et trosspørgsmål. Min definition anvender jo netop "biologisk tilstedeværelse" som definition på eksistens, og jeg skriver udtrykkeligt, at jeg ikke taler om åndelig eksistens (som vi ikke kan efterprøve rigtigheden af).

Der er ikke tale om "tro", når jeg henviser til vores fælles eksistens med denne definition. Der er til gengæld tale om en nøgtern betragtning af det mest grundlæggende fællesskab, vi overhovedet har. Vi eksisterer biologisk.

Måske en misforståelse.
Det jeg mente var at hvis du definerer hele vores eksistens som værende udelukkende biologisk så er der tale om "tro".

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#42592 - 25/01/2005 01:20 Re: retten til generalisering [Re: Sandheds-søger]
Claus Due
Bruger

Det jeg mente var at hvis du definerer hele vores eksistens som værende udelukkende biologisk så er der tale om "tro".

Så forstod jeg det korrekt.

Men hele vores eksistens er udelukkende biologisk - det er ikke et trosspørgsmål, men et definitionsspørgsmål.

Til toppen 
#42593 - 25/01/2005 01:24 Re: "Vores eksistens" og "vores biologiske eksiste [Re: Sandheds-søger]
Claus Due
Bruger

Hej Lars Peter

I store træk er vi enige, bortset fra definitionsproblemet "eksistens". Dog:

Hvis kristen praksis gør kvalitets-budskabet primært som du siger, så er det vel snarere et tegn på at dette budskab er primært end at det er sekundært.

Sandt, hvis du skiller dogme og praksis fuldstændigt af. Det er bare ikke realistisk at gøre det, for hvis du udelukkende vil bedømme på praksis forlader du dogmet.

Til toppen 
#42594 - 25/01/2005 01:27 Re: Afslutning? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina

Jeg takker mange gange for en fornuftig debat, der har belyst de fleste af de punkter, jeg havde for øje.

Specielt vil jeg for eftertiden hæfte mig ved følgende citat, som jeg mener vil kunne forklare mangt og meget for kristne, der trods denne yderst tolerante tilgang du viser til din tro og min manglende tro stadig mener, at de for enhver pris skal tages alvorligt.

Vi forventer ingenting.
Heller ikke at blive taget alvorligt.

Som forklarer alt. Jeg takker.

Til toppen 
#42595 - 25/01/2005 01:56 Re: retten til generalisering [Re: Claus Due]
Sandheds-søger
Bruger

Claus Due skrev:

Men hele vores eksistens er udelukkende biologisk - det er ikke et trosspørgsmål, men et definitionsspørgsmål.

Det er en påstand.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#42596 - 25/01/2005 02:01 Re: retten til generalisering [Re: Sandheds-søger]
Claus Due
Bruger

Hej Lars Peter

Jeg skrev:

Du skrev:

Det er en påstand.

Nej.

Den kan underbygges rationelt og dermed opnå epistemologisk sandhed. Det kan det modsatte ikke, så dét er en påstand uden mulighed for epistemologisk sandhed.

Til toppen 
#42597 - 25/01/2005 02:21 Re: retten til generalisering [Re: Claus Due]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Claus,

Der kan ikke føres noget videnskabeligt bevis for at eksistens udelukkende er et spørgsmål om biologi og det er vist heller ikke noget man bestræber sig for at gøre i biologitimerne. Det har jeg ihvertfald aldrig oplevet, hvorfor i alverden skulle man dog også det?

Hvis du mener biologisk eksistens, ja, men så har du også begrænset betydningen af ordet eksistens til en speciel betydning.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#42598 - 25/01/2005 03:10 Re: retten til generalisering [Re: Sandheds-søger]
Claus Due
Bruger

Hej Lars Peter

Der kan ikke føres noget videnskabeligt bevis for at eksistens udelukkende er et spørgsmål om biologi og det er vist heller ikke noget man bestræber sig for at gøre i biologitimerne. Det har jeg ihvertfald aldrig oplevet, hvorfor i alverden skulle man dog også det?

Du har misforstået den menneskelige, erkendelsesteoretiske definition på "eksistens".

Som Ayn Rand udtrykker det i "Introduktion Til Objektivistisk Epistemologi (erkendelsesteori)" (frit citeret efter hukommelse):

Der findes tre aksiomatiske begreber for mennesket: "eksistens", "identitet" (som følger af eksistens) og "bevidsthed". Det er ikke muligt at nedbryde disse begreber til mindre enheder. De er omstændigheder, der direkte erfares og opfattes, og som ikke kræver bevis eller forklaring, men hvorpå ethvert bevis og enhver forklaring hviler.

Man kan bevise, hvad der eksisterer og hvordan bevidsthed virker, men ikke bevise selve det faktum, at der findes eksistens og bevidsthed. Disse er irreducérbare primærfaktorer. Et forsøg på at bevise dem er selvmodsigende - det er et forsøg på at bevise eksistens med ikke-eksistens og bevidsthed med bevidstløshed.

Som burde forklare min pointe.

Til toppen 
#42599 - 25/01/2005 03:31 tilføjelse [Re: Claus Due]
Claus Due
Bruger

Det går op for mig, at citatet skulle have været ledsaget af en parallel trukket til din idé om, at eksistens kan være andet end fysiske tilstedeværelse.

Bevidsthed er afhængig af eksistens, og det er identitet også. Derfor giver det ikke rigtig mening at tale om eksistens adskilt fra fysiske eksistens; som Ayn Rand skriver er det selvmodsigende fordi begrebet "eksistens" er et aksiom for mennesket; forsøg på bevis eller forklaring bliver selvmodsigende.

Jeg vil strække mig så langt som til at medgive, at der kan være tale om dele af vores eksistens, vi (endnu) ikke kan erfare. Men selv med dette in mente er det umuligt at argumentere for, at der rent faktisk også skulle eksistere eksistens udenfor fysisk virkelighed.

Det bliver et såkaldt argument fra uvidenhed at sige, at ekstern eksistens er en realitet. Det svarer til at sige "Men du kan da ikke vide, hvad nu hvis...", og det er ubrugeligt, fordi det baseres på det hypotetiske.

Til toppen 
#42600 - 26/01/2005 00:23 Re: tilføjelse [Re: Claus Due]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Claus,

Eftersom denne tråd nærmer sig de 100 indlæg og tråden måske derfor snart bliver lukket har jeg svaret med en ny tråd. Om vi så behøver at sige så meget mere om dette er selvfølgelig ikke sikkert. Det vil vise sig.
Men ihvertfald er der en ny tråd her:

Om eksistens og sandhed
http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=49907&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#42601 - 26/01/2005 23:07 Re: Om at køre i ring [Re: Ateist]
Nikolaj
Bruger

Hej Ateist, du skriver:

Dette svarede du aldrig på!

Forløbet var:

Den fortabte siger "Nej!" til at modtage troens og det evige livs gave fra Gud (altså ved pkt. 1).

Troen er jo alene givet af Gud.
At jeg ikke tror betyder altså ikke at jeg har sagt til ""Nej!" til Guds gave" men blot at Gud ikke har givet mig troen (men har valgt at holde mig uvidende om sin eksistens).

Hvis du søgte Gud, ville han også give sig til kende for dig ...

Bed, så skal der gives jer; søg, så skal I finde; bank på, så skal der lukkes op for jer. For enhver, som beder, får; og den, som søger, finder; og den, som banker på, lukkes der op for.
Matt 7,7-8

... og han ville tage dig til sig og skænke dig troen og det evige liv ...

Den, der kommer til mig, vil jeg aldrig vise bort.
Joh 6,37

... for Gud ønsker ikke, at ét eneste af hans børn skal gå fortabt.

Således er det jeres himmelske faders vilje, at ikke en eneste af disse små skal gå fortabt.
Matt 18,14

mvh Nikolaj

Til toppen 
#42602 - 26/01/2005 23:13 Hvem er Guds børn? [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Nikolaj

har du ikke misforstået noget?

for Gud ønsker ikke, at ét eneste af hans børn skal gå fortabt.

"Således er det jeres himmelske faders vilje, at ikke en eneste af disse små skal gå fortabt".Matt 18,14

Hans børn og disse små - er da ikke det samme. Guds børn kan selvsagt ikke gå fortabt, med mindre de FALDER UD AF NÅDEN. "Disse små" er efter min mening dem, der endnu ikke er Guds børn. Det er altså dém, Gud ikke vil skal gå fortabt. Der er jo (næsten) ingen grund til at sige dette om Hans børn, de frelste, ja dumt udtryk men jeg har ikke lige noget bedre. Forstår du mig?

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær