0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#42603 - 26/01/2005 23:33
Re: Synd, psykologi og moral
[Re: Claus Due]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Claus Due, du skriver:
Jeg har frataget begreberne deres ukorrekte definition i kristent regi. De er stadig anvendelige, blot har jeg påpeget, at de tidligere blev anvendt forkert. Det er ikke at udelukke - det er at stoppe misbrug af sproget.
Det er ikke sådan, jeg ser på det. For mig at se benytter du dig, som én af dine argumentationsmetoder, af ordkløveri; og det endda på den mest simple og flabede måde: Du fortæller mig simpelt hen, at jeg bruger sproget helt forkert, men lur mig, om du ikke alligevel forstår, hvad jeg mener. Så dum tror jeg altså ikke, at du er.
Du udelukker at anerkende muligheden for, at det du tror på, muligvis er usandt.
Det har jeg aldrig hverken sagt, skrevet eller ment! Eller hvis jeg har, så beklager jeg dybt, det har aldrig været min mening.
Du kan indstille dialogen, men du bør vide at det herfra ses som en falliterklæring og indrømmelse af, at det ikke er muligt at argumentere positivt og rationelt for kristendom uden at forudsætte Gud.
Nej naturligvis lader det sig ikke gøre at argumentere for kristendommen uden at forudsætte Gud, det giver jo sig selv. Men næste gang du vil diskutere, om det er rationelt at tro på Gud, så lad være med at kalde din tråd for "Synd, psykologi og moral", for i samme øjeblik vi går ind og diskuterer kristendommen og kristne begreber (såsom synd, frelse, kristen moral m.v.), så har vi jo allerede forudsat Gud, fordi det ville være meningsløst at tale om kristendom uden Gud.
Så, hvis vi er færdige, bliver det fordi du ikke er i stand til at fortsætte dit argument. Ellers ser jeg ingen god begrundelse for, at du vælger at stoppe diskussionen. Og det må jo nødvendigvis betyde, at du ikke kan afvise mit argument - som derfor nu bærer større vægt end dine forsøg på afvisning.
Er vi uenige?
Ja, det er vi. Jeg mener slet ikke, at dine argumenter giver mening i en kristen kontekst. Og der må vel være tale om en kristen kontekst, idet vi jo diskuterer kristendommen, dens moral og dens psykologiske konsekvenser.
I al respekt Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#42604 - 26/01/2005 23:40
Re: Hvem er Guds børn?
[Re: tau]
|
Bruger
|
Hej tau
Jeg mener godt det kan forsvares at bruge udtrykket Guds børn i to forskellige betydninger: Den første, og mest almindelige, er, som du beskriver, de frelste, dem, som er under nåden, eller måske mere korrekt: alle døbte. Den anden betydning er alle mennesker, som jo alle uden undtagelse er elsket af deres himmelske Far, uanset om de selv ønsker kende Ham eller vender Ham ryggen. Det var den betydning, jeg mente. Håber, det gjorde det lidt mere klart. Jeg vil prøve at undgå den slags misforståelser fremover.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#42605 - 27/01/2005 00:02
Re: Om at køre i ring
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Den fortabte siger "Nej!" til at modtage troens og det evige livs gave fra Gud (altså ved pkt. 1).
Jeg har aldrig sagt "Nej!" til Gud!
A: Troen er jo alene givet af Gud. At jeg ikke tror betyder altså ikke at jeg har sagt til ""Nej!" til Guds gave" men blot at Gud ikke har givet mig troen (men har valgt at holde mig uvidende om sin eksistens).
N: Hvis du søgte Gud, ville han også give sig til kende for dig ...
Kan vi ikke godt være enige om, at der er forskel på 1) at sige "Nej!" til Gud, og 2) ikke at søge Gud.
Derudover er det jo et absurd krav, I mener Gud kræver af os: Folk uden tro skal søge det de ikke tror findes. Hvad skulle dog få raske mennesker til at søge efter noget de ikke tror på eksistensen af?
Den, der kommer til mig, vil jeg aldrig vise bort. Joh 6,37
Jeg kunne jo oprigtigt sige stort set det samme: Den guddom, der kommer til mig, vil jeg aldrig vise bort.
Lyder det som et "Nej!"?
... for Gud ønsker ikke, at ét eneste af hans børn skal gå fortabt.
Den påstand giver bare ingen mening.
Hvis I har ret i at kun de troende frelses, så er der mange fortabte, der ikke har fået noget reelt valg mellem frelse og fortabelse. Gud kunne derfor uhyre let redde rigtig mange fra fortabelse blot ved at give dem et reelt valg. Det gør han imidlertid ikke, hvorfor påstanden klinger meget hul!
--
Lad mig tilsidst spørge: Hvis jeg nu fortalte dig, at folk, der oprigtigt tror på nisser får en pose nisseguld mens alle andre får en nisseolfert. Mener du så virkelig, at du har sagt "Nej!" til en pose nisseguld og "Ja!" til en nisseolfert? Eller tror du bare ikke på hverken nisser, nisseguld eller nisseolferter?
|
|
Til toppen
|
|
|
#42606 - 27/01/2005 00:30
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Hej Ateist, du skriver:
Jeg har aldrig sagt "Nej!" til Gud!
Du svarede da nej før, da jeg spurgte, om du troede, at Jesus Kristus er Guds Søn. Det tror jeg også, at Gud hørte.
Kan vi ikke godt være enige om, at der er forskel på 1) at sige "Nej!" til Gud, og 2) ikke at søge Gud.
Nej, det kan vi dybest set ikke blive enige om, for for mig at se er det, ikke at ville søge Gud, det samme som at sige "Nej!" til at tro på Gud.
Derudover er det jo et absurd krav, I mener Gud kræver af os: Folk uden tro skal søge det de ikke tror findes. Hvad skulle dog få raske mennesker til at søge efter noget de ikke tror på eksistensen af?
Pointen er jo, at man skal søge Gud, for at finde ud af, om han findes. Hvis man på forhånd tror, at han findes, og kender ham, så har man jo allerede fundet og behøger ikke søge.
Jeg kunne jo oprigtigt sige stort set det samme: Den guddom, der kommer til mig, vil jeg aldrig vise bort.
Det er da prisværdigt, at du ikke ligefrem ville nægte at kende Gud såfremt du var overbevist om hans eksistens. Du er da ikke helt dum (skal forstås på jysk). Men på den anden sige kan du heller ikke bare læne dig tilbage og regne med, at Gud kommer og siger "Hallo, det er mig." Jesus siger: "Hvorfor kræver denne slægt et tegn? Sandelig siger jeg jer: Denne slægt skal intet som helst tegn få." (Mark 8,12). Den, der kræver tegn, skal intet tegn få, men: "Salige er de, som ikke har set og dog tror." (Joh 20,29).
Hvis I har ret i at kun de troende frelses, så er der mange fortabte, der ikke har fået noget reelt valg mellem frelse og fortabelse. Gud kunne derfor uhyre let redde rigtig mange fra fortabelse blot ved at give dem et reelt valg.
Jamen du og alle andre har et reelt valg. Som jeg allerede har sagt: "Søg, så skal I finde" (Matt 7,7).
Hvis jeg nu fortalte dig, at folk, der oprigtigt tror på nisser får en pose nisseguld mens alle andre får en nisseolfert. Mener du så virkelig, at du har sagt "Nej!" til en pose nisseguld og "Ja!" til en nisseolfert? Eller tror du bare ikke på hverken nisser, nisseguld eller nisseolferter?
Det vil jeg så spørge en nisse om, hvis jeg møder en. Så kunne du jo spørge Gud, den omnipræsente, om han virkelig skænker evigt liv kvit og frit til enhver, som vil tage imod.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#42607 - 27/01/2005 02:59
Re: Synd, psykologi og moral
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
|
Hej Nikolaj Grunden til, at vi er kommet herud hvor begreberne (som I bruger dem) ikke længere betyder noget i debatten er, at du og andre bliver ved med at blande Guds vilje ind i billedet. Fordi I gør dette, bliver vi nødt til at etablere Guds eksistens - og fastslå, at han har den vilje, I siger han har. Jeg har på intet tidspunkt forudsat eksistensen af Gud - jeg har blot refereret til Ham som det kristne begreb, Han er. I tråden eksistens og sandhed er der startet en debat, hvor jeg i svaret har redegjort for de problemer der er forbundet med at bruge Gud som udgangspunkt for argumentationen før han er etableret. Vi kan ikke bruge ham som præmis, fordi størstedelen af Hans vilje - som du selv nævner er Bibelen - er oversat og udtrykker sig i metaforer, når det gælder Gud. Disse metaforer er ikke anvendelige som objektive argumenter. Du siger, at jeg benytter mig af ordkløveri. Hvis du slår op i et leksikon, vil du se at du tager fejl. Ordene er ikke ladet med religiøsitet i det omfang, du lægger i dem. Din anvendelse af begreberne skyldes din kontekst, og det er enormt svært at debattere med dig, når denne kontekst - bestående af metaforer - kan ændre betydning og inddrage subjektive tolkninger af begreber som for eksempel eksistens, der er så elementært for vores evne til at vide noget om ting, at det at ignorere den oprindelige betydning er at ignorere selve konteksten, hvori viden skabes. På ét niveau, tale om at jeg ikke forstår hvad du ytrer, når det begynder med Gud. At jeg kan sætte mig i den kristnes sted betyder jo ikke, at jeg defor opfører mig uretfærdigt, når jeg kritiserer standpunktet - det er derimod empati, som ganske enkelt er nødvendig for gensidig respekt. Ser du på mine spørgsmål igen, forudsætter ingen af dem eksistensen af Gud. De drejer sig udelukkende om anvendelsen af kristen moral uden at forudsætte Gud, så det er ikke korrekt at jeg med overlæg har drejet diskussionen ud i denne blindgyde. Du siger:
for i samme øjeblik vi går ind og diskuterer kristendommen og kristne begreber (såsom synd, frelse, kristen moral m.v.) ... fordi det ville være meningsløst at tale om kristendom uden Gud.
Først: begreberne synd, frelse og kristen moral kan godt beskrives uden brug af Gud. Det er svært, når ens udgangspunkt netop er Gud - men det kan altså lade sig gøre at se nøgternt på fx psykologi og etik og de kristne begreber om sandt og falsk.
Derudover understøtter min pointe og besvarer mit sidste spørgsmål - at kristendommen ikke har rationel ret i at uddele et moralsæt og forvente accept, hvis ikke modtageren allerede tror på Gud.
Jeg vil opfordre dig til at læse eller følge med i tråden om eksistens og sandhed jeg linker til. Indtil videre vil jeg stoppe denne diskussion, blandt andet med reference til Kristina, som jeg mener udtrykte det meget godt:
Kristen moral har ingen relevans for andre end kristne, selvfølgelig ikke.
Med det sagt synes jeg ikke, at vi behøver diskutere den oprindelige pointe:
a) Hvordan forklarer man, at kristendommen så at sige leverer løsningen på et selvskabt problem, når man ikke rationelt kan bruge Gud som første årsag - fx overfor en ateist?
til
g) Ser den almindelige kristne denne problemstilling? Hvis ikke, så hvorfor? Hvis ja, hvorfor accepteres den så?
Vi kan, som du siger, udemærket diskutere videre, om Gud findes og om det er rationelt at tro på Ham. Men det bliver ikke i denne tråd, hvilket du også selv er indstillet på, læser jeg af din kritik af den drejning sagen har taget.
Som jeg ser det, har du og Kristina allerede svaret på alle de spørgsmål, jeg har stillet. Der er ingen grund til at fortsætte debatten, medmindre det er for at sable min indstilling til Guds-begrebet og min debatstil ned ved at kalde mig ordkløver og manipulativ. Og da slet ikke uden først at have læst de alment gældende, objektive definitioner af de ord, du siger jeg kløver. Den retfærdighed må du yde mig før du beskylder!
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#42608 - 27/01/2005 09:42
|
Bruger
|
A: Jeg har aldrig sagt "Nej!" til Gud!
N: Du svarede da nej før, da jeg spurgte, om du troede, at Jesus Kristus er Guds Søn. Det tror jeg også, at Gud hørte.
For mig at se blander du og alle (?) andre kristne to spørgsmål sammen:
1) "Tror du på eksistensen af Gud, ja/nej?"
2) "Givet Gud findes, vil du da tilbringe evigheden sammen med ham, ja/nej?"
Dette er to vidt forskellige spørgsmål!
Jeg har svaret dig "Nej!" til det første spørgsmål. Jeg har aldrig taget stilling til det næste spørgsmål.
Hvorfor er det så svært for kristne at indse? Arrogante kristne fortæller mig nemlig i ét væk, at jeg har valgt fortabelsen (altså svaret "Nej!" til spørgsmål 2) til trods for at jeg igen og igen forklarer, at jeg aldrig har taget stilling til spørgsmålet (da det forudsætter en gudstro som jeg ikke har).
A: Kan vi ikke godt være enige om, at der er forskel på 1) at sige "Nej!" til Gud, og 2) ikke at søge Gud.
N: Nej, det kan vi dybest set ikke blive enige om, for for mig at se er det, ikke at ville søge Gud, det samme som at sige "Nej!" til at tro på Gud.
Jeg har ikke søgt efter vikingeskatten ude i gården. Jeg tror nemlig ikke der er en sådan vikingeskat. Det betyder imidlertid ikke at jeg har sagt "Nej!" til at eje en vikingeskat. Jeg vil faktisk rigtig gerne eje en sådan. Og, troede jeg bare et øjeblik på at den eksisterede, da ville jeg straks købe mig en metaldetektor og gennemsøge gården. Men jeg har ingen grund til at tro det og derfor gør jeg det heller ikke.
Manglende tro på noget er ikke dss. som at sige "Nej!" til noget.
A: Derudover er det jo et absurd krav, I mener Gud kræver af os: Folk uden tro skal søge det de ikke tror findes. Hvad skulle dog få raske mennesker til at søge efter noget de ikke tror på eksistensen af?
N: Pointen er jo, at man skal søge Gud, for at finde ud af, om han findes. Hvis man på forhånd tror, at han findes, og kender ham, så har man jo allerede fundet og behøger ikke søge.
Du besvarer sådan set ikke mit spørgsmål: Hvad skulle dog få raske mennesker til at søge efter noget de ikke tror på eksistensen af?
A: Jeg kunne jo oprigtigt sige stort set det samme: Den guddom, der kommer til mig, vil jeg aldrig vise bort.
N: Det er da prisværdigt, at du ikke ligefrem ville nægte at kende Gud såfremt du var overbevist om hans eksistens. Du er da ikke helt dum (skal forstås på jysk).
Nej, jeg er ikke helt dum og derfor er jeg også åben for enhver guddom, der kommer til mig. Men der kommer ingen! Så deres ønske om at se mig frelst kan ikke være ret stort.
Men på den anden sige kan du heller ikke bare læne dig tilbage og regne med, at Gud kommer og siger "Hallo, det er mig." Jesus siger: "Hvorfor kræver denne slægt et tegn? Sandelig siger jeg jer: Denne slægt skal intet som helst tegn få." (Mark 8,12). Den, der kræver tegn, skal intet tegn få, men: "Salige er de, som ikke har set og dog tror." (Joh 20,29).
Og her er det så det bliver rigtig absurd, når I samtidig hævder at "Gud ønsker ikke, at ét eneste af hans børn skal gå fortabt".
Guds højeste ønske er at blive set men samtidig gemmer han sig, så det kun er de folk, der virkelig leder, der får ham at se?
Påstandene hænger ganske enkelt ikke sammen!
A: Hvis I har ret i at kun de troende frelses, så er der mange fortabte, der ikke har fået noget reelt valg mellem frelse og fortabelse. Gud kunne derfor uhyre let redde rigtig mange fra fortabelse blot ved at give dem et reelt valg.
N: Jamen du og alle andre har et reelt valg. Som jeg allerede har sagt: "Søg, så skal I finde" (Matt 7,7).
For den ikke-kristne er det da ikke noget reelt valg. Det svare jo til at bede mig vælge mellem Andeby og Gåserød. Det er ikke noget reelt valg - et reelt valg kræver som min. tro og allerhelst viden. Sålænge man ingen tro har, vil det jo fremstå som et fiktivt valg mellem fiktive ting.
A: Hvis jeg nu fortalte dig, at folk, der oprigtigt tror på nisser får en pose nisseguld mens alle andre får en nisseolfert. Mener du så virkelig, at du har sagt "Nej!" til en pose nisseguld og "Ja!" til en nisseolfert? Eller tror du bare ikke på hverken nisser, nisseguld eller nisseolferter?
N: Det vil jeg så spørge en nisse om, hvis jeg møder en. Så kunne du jo spørge Gud, den omnipræsente, om han virkelig skænker evigt liv kvit og frit til enhver, som vil tage imod.
Jamen, det vil jeg skam også spørge en gud om, hvis jeg møder en.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42609 - 27/01/2005 10:27
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej ateist, lige en lille indskudt bemærkning:
Jeg kan faktisk godt lide din helt rimelige og forståelige argumentation her, f.eks.
... Jeg har ikke søgt efter vikingeskatten ude i gården. Jeg tror nemlig ikke der er en sådan vikingeskat. Det betyder imidlertid ikke at jeg har sagt "Nej!" til at eje en vikingeskat. Jeg vil faktisk rigtig gerne eje en sådan.
Men så vil jeg spørge:
Hvis der nu var rigtig mange millioner mennesker der sagde, at de var overbevist om, at der lå en vikingeskat skjult ude i gården, og oven i købet påstod, at det gjaldt livet at finde den, inden det var for sent, ville du så alligevel ikke - sådan bare lige for en sikkerheds skyld - selv kigge efter?
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#42610 - 27/01/2005 12:44
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina!
Jeg kan faktisk godt lide din helt rimelige og forståelige argumentation her, ...
Mange tak! Betyder det så evt. også at du er enig i det sagte?
A: ... Jeg har ikke søgt efter vikingeskatten ude i gården. Jeg tror nemlig ikke der er en sådan vikingeskat. Det betyder imidlertid ikke at jeg har sagt "Nej!" til at eje en vikingeskat. Jeg vil faktisk rigtig gerne eje en sådan.
K: Men så vil jeg spørge: Hvis der nu var rigtig mange millioner mennesker der sagde, at de var overbevist om, at der lå en vikingeskat skjult ude i gården, og oven i købet påstod, at det gjaldt livet at finde den, inden det var for sent, ville du så alligevel ikke - sådan bare lige for en sikkerheds skyld - selv kigge efter?
Nej! Hvis folk påstod dette, så ville jeg spørge efter deres begrundelse for at mene som de gjorde - og så vurdere begrundelsen for ad den vej at vurdere det rimelige i konklusionen. Nøjagtigt ligesom jeg gør med kristendommen og de kristnes begrundelser for den. I dette tilfælde er der så to påstande, jeg vil kræve underbygget: 1) at der er en skat, og 2) at det gjaldt livet at finde den, inden det var for sent.
Husk også at mit billede - som alle billeder - har sine begrænsninger. Jeg tror jo nemlig generelt på eksistensen af guld og vikingeskatte, så trosspørgsmålet gælder kun den specifikke forekomst. Havde jeg nu slet ikke troet på eksistensen af guld og vikingeskatte, så ville jeg jo selvsagt være endnu mere utilbøjelig til at gennemsøge gården.
Så når vi bruger skatten som billede på kristendommen taler vi altså i virkeligheden om tre påstande, jeg vil kræve underbygget: 1) at der overhovedet findes skatte og guld i verden, 2) at der er en sådan skat ude i gården, og 3) at det gjaldt livet at finde denne skat, inden det var for sent. Husk også på, at der er hundredevis af andre gårde i byen, hvor der også er millioner af mennesker som påstår jeg kan finde en vikingeskat. Skal jeg så gennemsøge alle disse hundredevis af gårde? Blot fordi de lokale folk tror at der lige netop i deres gård ligger en skat.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42611 - 27/01/2005 13:17
Re: Hvem er Guds børn?
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Nikolaj hm..ja, det kan jeg egentlig godt se. ALLE er jo skabt af Gud. Så på dén måde, ér de Guds børn, hvad enten de ser det eller ej. Så ok - jeg giver dig ret.  mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42612 - 27/01/2005 13:30
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej ateist, "Kr. Jeg kan faktisk godt lide din helt rimelige og forståelige argumentation her, ... At. Mange tak! Betyder det så evt. også at du er enig i det sagte?"
Det kalder jeg et retorisk spørgsmål! Svaret er nej, men det ved du jo godt.
Jeg kender efterhånden din holdning til tro og ikke-tro, og jeg synes du er god til at forsvare din ateisme, men det gør den ikke til sandhed.
"Husk også på, at der er hundredevis af andre gårde i byen, hvor der også er millioner af mennesker som påstår jeg kan finde en vikingeskat. Skal jeg så gennemsøge alle disse hundredevis af gårde? Blot fordi de lokale folk tror at der lige netop i deres gård ligger en skat"
Nej, det er tilstrækkeligt, at du leder hjemme hos dig selv. Der ligger en skat til hver eneste af os - i alle menneskers "gårde" - og de, der kigger ordentlig efter, finder også deres. Tror jeg.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#42613 - 27/01/2005 13:43
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina!
K: Jeg kan faktisk godt lide din helt rimelige og forståelige argumentation her, ...
A: Mange tak! Betyder det så evt. også at du er enig i det sagte?"
K: Det kalder jeg et retorisk spørgsmål! Svaret er nej, men det ved du jo godt.
Det var nu ikke et retorisk spørgsmål. Du kaldte min argumentation for "rimelig", hvilket det vel er rimeligt (!) at tage som et udtryk for enighed?
Og vi taler jo ikke om enighed i at Gud ikke findes, men blot om enighed i de konkrete punkter, jeg argumenterede for.
Jeg kender efterhånden din holdning til tro og ikke-tro, og jeg synes du er god til at forsvare din ateisme, men det gør den ikke til sandhed.
Nej, det er selvfølgelig ikke min argumenteren, der gør den sand - det er der selvsagt andre årsager til at den er. 
A: "Husk også på, at der er hundredevis af andre gårde i byen, hvor der også er millioner af mennesker som påstår jeg kan finde en vikingeskat. Skal jeg så gennemsøge alle disse hundredevis af gårde? Blot fordi de lokale folk tror at der lige netop i deres gård ligger en skat"
K: Nej, det er tilstrækkeligt, at du leder hjemme hos dig selv. Der ligger en skat til hver eneste af os - i alle menneskers "gårde" - og de, der kigger ordentlig efter, finder også deres. Tror jeg.
Nu går der for alvor kuk i billedsproget, for hvis der - som du siger - ligger en skat i hver eneste gård, så betyder det jo at alle religioner rummer frelsen. Det tror jeg ikke på at du mener.
Men jeg er enig i, at "de, der kigger ordentlig efter, finder også deres" skat. De finder: Scientology, buddhisme, hare krishna, islam, kristendom, vandrer mod lyset o.m.a. Og, det må jo være ganske vist, for de har søgt og de har fundet... Tror de!
|
|
Til toppen
|
|
|
#42614 - 27/01/2005 14:03
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej Ateist
For mig at se blander du og alle (?) andre kristne to spørgsmål sammen:
Det var godt nok en farlig masse mennesker, der ikke har forstået tingenes rigtige sammenhæng.
Er der andre muligheder? 
1) "Tror du på eksistensen af Gud, ja/nej?"
Jeg har svaret dig "Nej!" til det første spørgsmål. Jeg har aldrig taget stilling til det næste spørgsmål.
Jeg kan ikke se det er to vidt forskellige spørgsmål, når det sammnkobles med det at sige ja eller nej til Gud (men jeg er selvfølgelig også kristen og galt på den).
Hvis det første spørgsmål besvares med et nej er det underordnet at stille det andet spørgsmål, da det andet spørgsmål blot vil være et tænkt eksempel, men det første er af afgørende betydning for, om det andet er tænkt eller reelt.
Men jeg forstår dig altså, så du måske (måske ikke) vil sige ja til Gud - selv om du mener han ikke er der. Det er jo en anelse selvmodsigende.
Jeg kan godt se princippet i adskillelses af spørgsmålet til to spørgsmål, men helt ærligt ... Det giver jo ingen mening at sige nej til eksistensen af Gud men ja til at være sammen med ham.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#42615 - 27/01/2005 14:20
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej ateist,
Men jeg er enig i, at "de, der kigger ordentlig efter, finder også deres" skat. De finder: Scientology, buddhisme, hare krishna, islam, kristendom, vandrer mod lyset o.m.a. Og, det må jo være ganske vist, for de har søgt og de har fundet... Tror de!
De har fundet, ja, men det er ikke alt der glimrer, der er guld ... og vi må ganske rigtigt have hjælp til at finde ud af, hvad der er guld, og hvad der bare ligner ...
(Jeg går lige og nynner denne her "Gud Fader i det høje, lær mig at kende nøje, det sande fra dets skin ... ")
Men ok, som den gode og toptrænede debattør du er, vinder du, også denne gang, den verbale duel på points ... men kristen tro kan man nu engang ikke argumentere sig frem til ... Eller fra.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#42616 - 27/01/2005 15:30
[Re: Machine_A]
|
Bruger
|
A: For mig at se blander du og alle (?) andre kristne to spørgsmål sammen:
M: Det var godt nok en farlig masse mennesker, der ikke har forstået tingenes rigtige sammenhæng.
Trist, men sandt.
Er der andre muligheder?
Det er sikkert muligt at opstille andre muligheder - det må du jo så gøre. Dette var mit bud!
A: 1) "Tror du på eksistensen af Gud, ja/nej?"
M: Jeg kan ikke se det er to vidt forskellige spørgsmål, når det sammnkobles med det at sige ja eller nej til Gud
Kan du så ikke forklare, hvorfor det da ikke længere er to vidt forskellige spørgsmål?
men jeg er selvfølgelig også kristen og galt på den
Selvfølgelig!
Hvis det første spørgsmål besvares med et nej er det underordnet at stille det andet spørgsmål, da det andet spørgsmål blot vil være et tænkt eksempel, men det første er af afgørende betydning for, om det andet er tænkt eller reelt.
Korrekt, men det ændrer intet ved, at der er tale om to forskellige spørgsmål.
Et andet eksempel: 1) Kørte du for stærkt, ja/nej 2) Hvis ja, skete det så i en byzone? Spørgsmål 2 er kun meningsfyldt at stille, hvis spørgsmål 1 besvares med et "Ja". Det ændrer imidlertid intet ved, at spørgsmål 2 er et andet spørgsmål end spørgsmål 1.
Men jeg forstår dig altså, så du måske (måske ikke) vil sige ja til Gud - selv om du mener han ikke er der. Det er jo en anelse selvmodsigende.
Det undrer mig ikke længere, at du fuldstændig misforstår mig - jeg er efterhånden begyndt at forvente det 
Jeg kan godt se princippet i adskillelses af spørgsmålet til to spørgsmål, ...
Der er ikke tale om at adskille "spørgsmålet" (bestemt ental) til to spørgsmål. Der er simpelthen tale om to forskellige spørgsmål, selvom også det ofte blandes sammen i én pærevælling.
... men helt ærligt ... Det giver jo ingen mening at sige nej til eksistensen af Gud men ja til at være sammen med ham.
Enig! Det er jo sådan set det, der er min pointe: Hvis ikke man tror på eksistensen af Gud, så tager man selvfølgelig ikke stilling til, hvorvidt man vil være sammen med ham eller ej. Hvilket rigtig mange kristne ellers igen og igen hævder at man gør.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42617 - 27/01/2005 22:57
Re: tråden lukkes hermed
[Re: Claus Due]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Tråden er nu blevet for lang, og lukkes hermed.
Velkommen til at fortsætte debatten i nye tråde !
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|