Hej Jakob
Tak for en rigtig god henvisning, hvor
er det da rammende, nok for os alle ind i mellem:
"1. Hvis man i en tekst (af en intelligent forfatter!) støder på noget, der virker underligt, er éns første reaktion så: "Han tager da fejl!"? Nej; den første reaktion er: Gad vide, hvad han mener med det?! Først, når alle naturlige forklaringsmuligheder er sluppet op, kommer man med den mulighed, at det må være en fejl.
Og hvis nu det drejer sig om en forfatter, der ved en masse mere om det pågældende emne end en selv, så er man endnu mere tilbageholdende med at kalde det en fejl. Måske vil man endda nøjes med at sukke irriteret og sige: "Det var dog sært; men der må jo være en forklaring". Og vi oplever jo også igen og igen, at noget, der ser sært eller selvmodsigende ud, pludselig falder smukt på plads, bare man lige får lidt mere baggrundsstof.
Hvorfor spilder jeg nu tid på at skrive noget så selvfølgeligt? - Fordi det af en eller anden grund er præcis den selvfølgelighed, mange mennesker glemmer, så snart det drejer sig om bibeltekster! De, der ikke ønsker at tro på Bibelen, påpeger så det ene og så det andet, som de hurtigt kalder for "fejl" og "selvmodsigelser" - i stedet for at trække lidt på skuldrene (som de ville gøre over for enhver anden nogenlunde intelligent tekst!) og sige: "Okay, det må der jo være en eller anden forklaring på - han ved jo en del mere om det end jeg". Og de, der hellere end gerne vil tro på Bibelen, går næsten i coma, hvis der er en knast i Bibelen, for "Uha, nu ramler det hele vel ikke for mig?!".
Mht masser af den slags knaster i Bibelteksterne ville vi aldrig finde på at regne dem for selvmodsigelser eller få problemer med deres troværdighed, hvis det havde været ganske almindelige rapporter eller biografier. Men af en eller anden grund forlanger vi ofte ikke bare, at bibelteksten skal være nogenlunde forståelig; den skal også være knastfri og indlysende og fuldstændig forklarlig! - et krav, vi aldrig stiller til nogen anden forfatter."
Vi har nok alle hurdler på nogle områder, for mit eget vedkommende er det de dødes opstandelse - jeg
tror det, men min fornuft fortæller mig igen og igen, at
det er da for vildt

....og så er det at jeg kan bruge, at Jesus og apostlene jo
vidste hvad de talte om, de
hører vel under kategorien "intelligente forfattere"...og ikke mindst, da Jesus var/er
Gud, så "ved han jo en del mere om det end jeg"!!.
Mht emnet, ser vi jo at bibelen
også kan have indbygget nogle selvfølgeligheder, der er så indlysende, når man ser bag om de ord der bliver sagt, og søger
meningen.
Endnu engang tak.
Mkh Malli