Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 2 gæster online.

Statistik
2619 Brugere
23 Fora
7463 Tråde
119489 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#42419 - 19/01/2005 22:46 At følge Kristus er selv-dyrkelse???
divine
Bruger

Reg.: 30/05/2004
Ny tråd her.

Dette er et så vigtig og fundamentalt emne, at jeg mener en ny tråd er berettiget.

Malli skrev:

Hej Divine

</font><blockquote><font class="small"></font><br><br>Er vi villige til at ofre alt for Gud? Tro ikke, at det ikke er nødvendigt. Vær villig til at "tage korset" og følge Kristus. <br><br></blockquote><font class="post">Se, det er jo ikke det interessante, hvad VI kan gøre, dette er jo ikke andet end selv-dyrkelse, og gamle Adams narcisstiske navlepilleri, som vi jo alle af og til gør i, - for faktum er, at vi ikke kan gøre en dyt, for i vores natur står vi som fjender af Gud, står der skrevet.

Det mere interessante, er hvad Gud har gjort for os, og hvad han fortsat gør i sine nådemidler.

At følge Kristus bliver her kaldet selv-dyrkelse og narcisistisk navlepilleri.

Jeg var ved at falde ned af stolen, da jeg læste det.

Hvordan kan må få et så fordrejet syn på Kristi Lære?

Jeg har læst meget af det, som Kristus har sagt, og han har netop sagt, at vi skal følge ham og være villige til at tage korset op, ellers er vi ham ikke værdig.

Jeg har før citeret Kristi ord. Jeg kan ganske enkelt ikke forstå, hvordan man kan gå direkte imod, hvad han sagde.

Måske kan vi få en afklaring på dette fænomen.

Mat 10 v34 Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred, men sværd. v35 Jeg er kommet for at sætte splid mellem en mand og hans far, en datter og hendes mor, en svigerdatter og hendes svigermor, v36 og en mand får sine husfolk til fjender. v37 Den, der elsker far eller mor mere end mig, er mig ikke værd, og den, der elsker søn eller datter mere end mig, er mig ikke værd. v38 Og den, der ikke tager sit kors op og følger mig, er mig ikke værd.

Messias er kommet!! http://www.maitreya.org Søg og du skal finde.

Til toppen 
#42420 - 20/01/2005 00:29 Re: At følge Kristus er selv-dyrkelse??? [Re: divine]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Divine

Jeg skrev det fordi jeg mener, at det dybest set er selv-dyrkelse, i fald man er mere optaget af sine egne præstationer, fremfor er optaget af Ham, der blev ramt af Guds vrede på vores vegne, Ham der gik i døden for os, og derigennem forsonede os med Gud.

For Jesu præstation overgår al forstand, for igennem den modtog vi frelsen, nåden retfærdiggørelsen...., ja alt, helt igennem ufortjent af nåde, når vi tror.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#42421 - 20/01/2005 09:39 Re: At følge Kristus ... ? [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej malli - og divine -

Ja, det du siger, malli, lyder jo umiddelbart provokerende, det vil de fleste nok mene, og mange, også kristne, vil være uenige. Men og somme tider kan udsagn af den art fremme en dybere forståelse.

Matt. 10-34-38 ("... den, der ikke tager sit kors op og følger mig, er mig ikke værd.") som divine citerer, er værd at fordybe sig i.

Jeg tolker det lige som malli gør, nemlig at det ikke er vores egen beslutning at se at finde det kors og tage det op. Det hverken kan eller vil vi - ikke før vi er kommet til tro. Og når vi er det, kan vi nærmest ikke lade være ..

Og her er vi så nået ind til det svære med den "frie" vilje - har vi en fri vilje, eller har vi ikke?

Ifølge den evangelisk-lutherske bibeltolkning, som også er min, fødes vi mennesker ind i faldne verden uden nogen trang eller vilje til at tro på Jesus, og kan heller ikke selv beslutte os til det. Troen må gives os ovenfra. Vi fødes nemlig som fjender af Gud, fordi Djævelen er denne verdens fyrste, og hvis ikke Gud ved sit Ord griber ind i vores liv, vil vi ikke komme til tro.

Først når/hvis dette er sket for os, har vi fri vilje i vores forhold til Gud og kan vælge at bøje os for ham og følge Jesus. Eller lade være ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#42422 - 20/01/2005 20:20 Re: At følge Kristus er selv-dyrkelse??? [Re: malli]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Kære malli

Vil du ikke give mig ret i, at vi ikke må sætte noget i vores liv over Gud? Det er vel det, der menes med disse ord:
Den, der elsker far eller mor mere end mig, er mig ikke værd, og den, der elsker søn eller datter mere end mig, er mig ikke værd. Og den, der ikke tager sit kors op og følger mig, er mig ikke værd. Den, der har reddet sit liv, skal miste det, og den, der har mistet sit liv på grund af mig, skal redde det.
Matt 10,37-39

Det er jo også det, som det første bud handler om: "Du må ikke have andre guder end mig." Luther forklarer i den lille katekismus dette bud således: "Vi skal over alle ting frygte og elske Gud og stole på ham".

At man sætter Gud over alt andet i sit liv, inkl. sig selv, er vel netop det modsatte af "selv-dyrkelse" og "narcisstisk navlepilleri", er det ikke?

Og ved at sætte Gud over sig selv og sin egen formåen, så må man jo også indse, at der er intet jeg kan eller skal præstere for at nå frelsen, men "Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre" (Rom 6,23).

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær