0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#42389 - 18/01/2005 01:06
At give tiende i kirken
|
Bruger
Reg.: 23/03/2002
Sted: Herning
|
Hej. Jeg kommer i en frikirke, og jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om det at give tiende, hvor nødvendigt det er, og om det egentlig er nødvendigt, for man samler ind i en kurv til hvert møde hvor folk kan give de penge de vil til det der samles ind til. Nogle gange er det kirken der samles ind til, men det er også missionære, feks. dem vi har ude fra kirken, og det kan være den udenlandske prædikant vi har på besøg en dag, som vi ønsker at støtte, ham alene eller hans menighed, eller noget helt andet. I svararkivet En pligt at give tiende under dette spørgsmål skriver de i noget af svaret: Tiende var i GT en slags skat, som israelitterne skulle betale til levitterne, dvs. dem, der var ansat til at gøre tjeneste ved Åbenbaringsteltet og senere hen templet. Levitterne havde ikke selv noget land at dyrke, så tienden gjorde det muligt for dem at arbejde fuld tid med det, der hørte til gudstjenesten. Skatten bestod af en tiendedel af henholdsvis dyr og afgrøder, deraf ordet tiende. Hermed er vi også inde på anden halvdel i dit spørgsmål. For Jesus siger faktisk, at det ene bør gøres og det andet ikke forsømmes (Matt 23,23). Vi møder ikke i øvrigt formaninger til at give tiende i NT, og da vi som kristne er befriede fra at overholde Moselovens bestemmelser, kan og skal vi ikke pålægge hinanden det som et kristent princip. På den anden side opfordres vi mange gange til at give til menighedens arbejde, og så kan man måske sige, at tiende kan være en god regel for givertjenesten? Ja vi opfordres nok, måske, men ligefrem en pligt vil jeg ikke sige det er, da jeg ikke har hørt det, selvom jeg ved mange snakker om det emne. Hvad siger i til dette? MVH Korintherbrevet
Jer. 29 v11 "Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb."
|
|
Til toppen
|
|
|
#42390 - 18/01/2005 01:16
Re: At give tiende i kirken
[Re: korintherbrevet]
|
Bruger
|
PS: Han skrev ikke i svararkivet at det var en pligt, men jeg kommer let til at tænke på om det er en pligt, om det er nødvendigt at give 10% af sin indtægt før skat til kirken, når man ind imellem giver penge i kurven der bliver sendt rundt, eller skriver et trosløfte som jeg gjorde engang, at jeg i 1 år valgte at give 100 kr om måneden til min kirke. Korintherbrevet
Jer. 29 v11 "Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb."
|
|
Til toppen
|
|
|
#42391 - 18/01/2005 16:28
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Kære korintherbrevet. Det er absolut ikke en pligt at give tiende. Det er helt op til hver enkelt om man vil give, og hvor meget man vil give. Der nævnes også i Bibelen en særlig nådegave til at give (Rom 12,8). Man må holde sig for øje, at økonomi ikke er hovedsagen for de kristne kirker, selvom det meget ofte er tilfældet. Man kan give mange andre ting til sin kirke: opbakning, tid, bøn, frivilligt arbejde osv. Det økonomiske kan være en del af det at bære med på noget, og jeg vil til enhver tid opfordre til at give tiende, især her i vesten, hvor vi har rigeligt til os selv - også selvom vi er på SU Jeg synes man skal stille sig selv det spørgsmål: Giver jeg så meget (eller lidt), så jeg har sikret mig selv økonomisk, eller tør jeg lade Gud være min sikring? KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42392 - 18/01/2005 16:49
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Korintherbrevet Det er jo en del af jødedommens!! regler at man skal betale tiende, de steder hvor det står omtalt i NT er det tilknyttet mennesker der er omfattet af jødedommen. I NT ser vi jo at Jesus gav ALT, disciplene delte ALT. Der er ingen regler for hvor meget man skal betale. Det er også værd at bemærke, at Jesus jo netop skælder ud på farisæerne (der var omfattet af jødedommens regler), der betaler tiende af mynte og persille, men glemmer det vigtigste i loven; ret, barmhjertighed og troskab. Faktisk er der en fare for gerningsretfærdighed, at man måske ligefrem kan hovmode sig, fordi man nu er så "hellig" at man betaler tiende, at man ligefrem kan se lidt ned på alle de andre "nasse-mikler", der ikke er så gode som en selv. Dernæst er det også meget uheldigt, at de berømte tiendeprædikener, der i hvertfald engang florerede i det karismatiske, kan give det indtryk, at Gud bare velsigner ens økonomi helt afsindigt, i fald man betaler tiende, som var Gud en slags jack-pot-automat  Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#42393 - 18/01/2005 21:15
[Re: malli]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Malli
Dernæst er det også meget uheldigt, at de berømte tiendeprædikener, der i hvertfald engang florerede i det karismatiske, kan give det indtryk, at Gud bare velsigner ens økonomi helt afsindigt, i fald man betaler tiende, som var Gud en slags jack-pot-automat
Jamen det florerer skam stadig. Bare der hvor jeg kom for et par år siden, der var UTALLIGE vidnesbyrd fra folk om, hvordan man faktisk fik FLERE penge af at betale tiende. Så jo, det florerer skam stadig i højeste grad!!! Det er jo ikke til at holde ud, sådan som de reducerer Gud til at være en - ja automat.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42394 - 19/01/2005 10:41
[Re: søgende]
|
Bruger
|
Hej Søgende
Jeg synes man skal stille sig selv det spørgsmål: Giver jeg så meget (eller lidt), så jeg har sikret mig selv økonomisk, eller tør jeg lade Gud være min sikring?
Bliver det ikke let et eller andet man så skal bevise, fremfor at give af et "glad hjerte". Der står jo skrevet, at vi ikke må "friste Gud", og hvis man nu betaler tiende, og det medfører at kassen er tom den sidste uge i måneden? Jeg tænker da også, at der er forskel på at betale tiende af en indtægt på 700.000 og så hvis man er røget på bistandshjælp og har forsørgerpligt.
Omvendt skal vi jo først og fremmest være økonomisk ansvarlige overfor vores nærmeste; ægtefælle, forældre og børn, og her er Jesus jo temmelig harsk i Matt. 15 " Men I siger: Hvis nogen siger til sin far eller sin mor: Det, du skulle have haft som hjælp af mig, skal være tempelgave! så behøver han ikke at ære sin far. I har sat Guds ord ud af kraft af hensyn til jeres overlevering."
Som sagt fremgår det ikke af NTs tekster at vi skal betale tiende, Jesus gav alt, så det rette må være, at folk betaler efter evne, for naturligvis skal kirken jo også kunne "køre rundt". Det mener vi i hvertfald hos os, for her betaler folk fra 0-15% af deres indtægt.
Mkh Malli
Ændret af malli (19/01/2005 10:44)
|
|
Til toppen
|
|
|
#42395 - 19/01/2005 12:07
|
Bruger
|
Hej Malli.
På en måde har du ret. Jeg mener jo ikke at man skal give penge væk, så ens egen økonomi bliver helt uforsvarlig. Jeg mente blot, at vi samler meget i lade her i vesten, også meget mere end vi behøver. Vi mener ofte at vi "har brug for" det ene og det andet, men i virkeligheden kunne vi undvære meget af det, vi har samlet sammen.
For mig at se er der ingen grund til at samle mange hundredetusinde kroner sammen på kontoen bare for at sikre sig ... hvis nu der skulle ske et eller andet.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42396 - 19/01/2005 12:38
|
Bruger
|
Hej Søgende
"For mig at se er der ingen grund til at samle mange hundredetusinde kroner sammen på kontoen bare for at sikre sig ... hvis nu der skulle ske et eller andet."
Nej, det har du fuldstændig ret i, - men du skal såmænd nok se, at de kristne, der kan dette, de betaler såmænd nok både tiende og mere til...og de kristne, der ikke kan, kan så gå og føle sig som andenrangs-krisne, som var det ikke nok, at de også blev betragtet som andenrangs-borgere i verden.
Søren, jeg er godt klar over, at du siger dette i den bedste mening, men jeg har bare hørt det så mange gange, og jeg kender flere med dårlig økonomi, hvor det nærmest svimler for deres øjne, når spanden bliver sendt rundt, og der tales om, at folk bare skal overgive sig, og give slip på deres penge for at "åbne himlens sluser"...eller at de skal betale tiende for at modtage en yderligere velsignelse. Det svimler ikke for deres øjne, fordi de er nærige - men fordi de ikke magter det.
De har ingen penge.
Og der er just ikke flere, der er blevet rige, tværtimod er er arbejdsløsheden steget, folk låner mere, for at få det hele til at hænge sammen, og væsentlig flere børn, lever et liv under fattigdomsgrænsen end tidligere.
Fattige mennesker bliver mødt med ringeagt i verden, og specielt bistandsklienter, flygtninge, arbejdsløse og ofte syge er jo jagtet vildt i verden, og bliver ofte mødt med krav, de ikke kan honorere - så kan de, når de kommer i kirke blive mindet om hvor ringe de er, når de nu ikke kan "overgive deres økonomi til Gud og betale tiende".
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#42397 - 19/01/2005 13:14
|
Bruger
|
Hej Malli.
Jeg har jo ikke talt om bistandsklienter, flygtninge, arbejdsløse osv. Det ved du også godt. Jeg er kun ude efter den store del, som rager til sig i hovede og ### - og det gælder ikke kun kristne.
Har man ingen penge at give af, så er der jo ingen diskusion!
Der er INGEN krav fra min side. Jeg stiller blot spørgsmålet til hver enkelt: Rager du sammen til dig selv? Hvor meget har du, som du sagtens kunne undvære til dem, som ingenting har?
Du har set mange fattige i økonomiske problemer! Jamen, så lad dog alle os rige hjælpe alle de fattige, som du (og jeg) har set.
Jeg forstår ikke problemet! Vi må da kunne dele vores ting lidt mere ligeligt!
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42398 - 19/01/2005 13:41
|
Bruger
|
Hej Søren
Problemet er når det bliver "prædiket" i kirken...jeg anfægter jo ikke at du skriver som du gør.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#42399 - 19/01/2005 14:37
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Malli
Som sagt fremgår det ikke af NTs tekster at vi skal betale tiende, Jesus gav alt, så det rette må være, at folk betaler efter evne, for naturligvis skal kirken jo også kunne "køre rundt". Det mener vi i hvertfald hos os, for her betaler folk fra 0-15% af deres indtægt.
Nej nemlig. Hos os betaler vi 2 % af vores indtægt, og opretter man en 10års kontrakt, kan man trække fra på selvangivelsen. Dette har jeg gjort, selvom jeg er langtidssygemeldt, og det kan godt lade sig gøre. (øh, dette siger jeg ikke, for at blære mig, jeg ville bare illustrere, at det kan lade sig gøre selv med en lav indkomst/overførselsindkomst at betale et beløb til sin Kirke). Desuden giver vi penge i kollekten hver søndag, som går rundt mens der synges en salme. Vel at mærke IKKE en lovsang, der skal få giveriet til at flyde i strømme.....! Den slags manipulation gør vi ikke i.
Mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42400 - 19/01/2005 14:38
|
Bruger
|
Hej Søgende. Jeg vil kort høre om du så mener at man/jeg skal give 10% af sin/min indtægt før skat, eller man skal give hvad man har råd til, som jeg gjorde engang, at give 100 kr. i måneden i 1 år til min kirke, som jeg skrev i mit første indlæg. Idag kan jeg nok give lidt mere, men over 250 kr. tror jeg ikke jeg har råd til, ihvertifald nu, da jeg er arbejdsløs på syvne måned, måske flere penge senere. MVH Korintherbrevet
|
|
Til toppen
|
|
|
#42401 - 19/01/2005 15:22
|
Bruger
|
Hej korintherbrevet.
Giv blot med god samvittighed det, som du selv synes du har råd og lyst til. Hvis din økonomiske situation bliver bedre engang i fremtiden, kan du jo evt. revurdere sagen, hvis du føler det rigtigt. Det vigtigste er ikke hvor meget du giver, men at din holdning til penge er afslappet og fornuftig.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42402 - 19/01/2005 21:52
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej malli og søgende
Jeg ved godt at dette her forstås meget forskelligt......derfor kommer jeg med mit bidrag uden at blinke......hæ hæ
Vi lever i et land hvor klima og staten og alt muligt andet kræver at vi har en bolig = betaler husleje.......
Og der kræves at vi betaler børnehave(hvis vi da har børn som skal passes) og bil (hvis vi har arbejde som vi ikke kan komme til uden) mad skal vi jo alle have......
De såkaldte faste udgifter kan vi ikke slippe for - nogle mennesker har stadig en god bunke penge efter de er betalt andre har ikke så meget at "have det sjovt for"
Hvis man vil give tiende (eller femte fx.) mener jeg godt man kan sige at det er af sin indtjening efter faste udgifter uden at få dårlig samvittighed over at kalde det tiende........ Så deler man det "man har til sig selv" med andre som ikke har...... Altså af sine lommepenge og det man måske skulle købe en god flaske vin eller en fed bluse for....... eller biografturen - eller hvad man nu bruger sine "løse" penge til.......
Bare et forslag - som jeg mener holder vand......
Dengang tiende-loven blev lavet havde folk heller ikke husleje og børnehaver at tænke på........ tiden ændrer sig og med nogle tind må vi altså gerne følge med
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
|